ORDONANTA DE URGENTA Nr. 138 din 18 octombrie 2001
pentru modificarea si completarea Legii nr. 83/1998 privind procedura
falimentului bancilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 671 din 24 octombrie 2001
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1
Legea nr. 83/1998 privind procedura falimentului bancilor, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 159 din 22 aprilie 1998, modificata prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 186/1999, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 567 din 19 noiembrie 1999, se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
1. Titlul Legii nr. 83/1998 va avea urmatorul cuprins:
"LEGEA Nr. 83/1998
privind procedura falimentului institutiilor de credit"
2. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Procedura falimentului instituita prin prezenta lege se aplica urmatoarelor
doua categorii de institutii:
a) bancilor persoane juridice romane si Casei de Economii si Consemnatiuni
C.E.C. - S.A., inclusiv sucursalelor acestora avand sediul in strainatate;
b) caselor centrale ale cooperativelor de credit, inclusiv cooperativelor
de credit afiliate acestora,
numite in continuare institutii de credit."
3. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
O institutie de credit este considerata in stare de faliment daca se afla
in una dintre urmatoarele situatii:
a) institutia de credit nu a onorat integral o creanta certa, lichida si
exigibila, de cel putin 7 zile lucratoare de la scadenta, in cazul bancilor,
inclusiv al Casei de Economii si Consemnatiuni C.E.C. - S.A., si de cel putin
30 de zile lucratoare de la scadenta, in cazul caselor centrale ale
cooperativelor de credit, inclusiv al cooperativelor de credit afiliate
acestora;
b) indicatorul de solvabilitate calculat in functie de nivelul capitalului
propriu al institutiei de credit scade sub 2% . Indicatorul de solvabilitate se
calculeaza in conformitate cu reglementarile emise de Banca Nationala a
Romaniei."
4. Litera c) a alineatului 3 al articolului 3 va avea urmatorul cuprins:
"c) desemnarea, prin hotarare, a lichidatorului, stabilirea
atributiilor acestuia, controlul asupra activitatii lui si, daca este cazul,
inlocuirea lui."
5. Ultimul alineat al articolului 3 va avea urmatorul cuprins:
"Hotararile judecatorului-sindic sunt definitive si executorii. In conditiile
legii, ele vor putea fi atacate cu recurs."
6. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
Prin hotararea judecatoreasca privind inceperea procedurii falimentului,
judecatorul-sindic ridica administratorilor institutiei de credit debitoare
dreptul de a reprezenta institutia de credit, de a administra bunurile
institutiei respective, de a dispune de ele, va desemna lichidatorul, cu avizul
Bancii Nationale a Romaniei, si va preciza atributiile acestuia; prin derogare
de la prevederile art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 79/1999 privind
organizarea activitatii practicienilor in reorganizare si lichidare,
lichidatorul este, de regula, Fondul de garantare a depozitelor in sistemul
bancar, denumit in continuare Fondul.
Adunarea generala a actionarilor bancii debitoare, respectiv adunarea
generala a casei centrale a cooperativelor de credit debitoare, va putea
desemna in cel mai scurt termen, cu majoritate simpla, un reprezentant care sa
ii reprezinte in cadrul procedurii si care va avea dreptul, in conditiile
legii, sa conteste masurile luate de lichidator sau sa exercite caile de atac
impotriva hotararilor judecatoresti.
In prima sedinta a adunarii creditorilor acestia vor putea alege un alt
lichidator, cu o majoritate de 51% din valoarea creantelor valabile,
inregistrate la tribunal pana la data prevazuta in notificarea trimisa de
judecatorul-sindic, sau vor putea decide mentinerea lichidatorului desemnat de
judecatorul-sindic.
In cazul in care sunt propusi mai multi lichidatori, va fi considerat ales
lichidatorul care va intruni voturile creditorilor titulari ai celei mai mari
parti din valoarea creantelor inregistrate la tribunal, in conditiile alin. 3.
Pe data stabilirii atributiilor noului lichidator de catre judecatorul-sindic
vor inceta atributiile lichidatorului numit de acesta la data deschiderii
procedurii. Lichidatorul nou-numit va prelua activitatea de la lichidatorul
inlocuit, sub controlul judecatorului-sindic.
In cazul propunerii lichidatorului de catre creditori, acesta va trebui sa
primeasca avizul Bancii Nationale a Romaniei inainte de a fi desemnat de
judecatorul-sindic.
Pe perioada lichidarii se revoca drepturile tuturor structurilor de
conducere si control - adunarea generala, administratori, conducerea executiva,
cenzori, auditori.
Prevederile Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si
a falimentului, republicata, referitoare la remuneratia lichidatorului, se
aplica in mod corespunzator. Activitatea lichidatorului este remunerata cu 3%
din sumele rezultate din operatiunile de lichidare."
7. Alineatul 1 al articolului 9 se abroga.
8. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
Principalele atributii ale lichidatorului sunt:
a) in momentul primirii hotararii judecatoresti privind inceperea
procedurii falimentului va deschide la o banca, care functioneaza pe teritoriul
Romaniei, doua conturi, unul in lei si altul in valuta, cu mentiunea cont tip
<<institutie de credit in faliment>>, cu drept exclusiv de dispozitie
in interesul procedurii falimentului. In conturile tip <<institutie de
credit in faliment>> vor fi virate de catre lichidator sumele existente
in conturi la alte institutii financiar-bancare. Lichidatorul va comunica
imediat Bancii Nationale a Romaniei banca comerciala si conturile deschise la
aceasta, dupa care Banca Nationala a Romaniei va transfera imediat in aceste
conturi disponibilitatile institutiei de credit aflate in evidentele sale. In
continuare operatiunile institutiei de credit in faliment se vor desfasura prin
aceste conturi;
b) examinarea activitatii institutiei de credit debitoare in raport cu
situatia de fapt, intocmirea unui raport amanuntit asupra cauzelor si
imprejurarilor care au dus la starea de faliment, cu mentionarea persoanelor
carora le-ar fi imputabila, si supunerea acestui raport judecatorului-sindic,
spre aprobare, si Bancii Nationale a Romaniei, spre informare, in termen de cel
mult 30 de zile de la inceperea procedurii falimentului; la cererea
lichidatorului judecatorul-sindic va putea prelungi aceasta perioada, pentru
motive temeinice, prin incheiere;
c) aplicarea sigiliilor, inventarierea bunurilor institutiei de credit
debitoare si luarea masurilor corespunzatoare pentru conservarea lor, la
inceperea procedurii falimentului, in conformitate cu prevederile Legii nr.
64/1995, republicata;
d) angajarea, cu respectarea prevederilor legale, a personalului necesar in
vederea lichidarii si conducerea activitatii acestuia, angajarea putandu-se
face din cadrul personalului existent al institutiei de credit debitoare;
e) conducerea activitatii institutiei de credit debitoare, respectiv
efectuarea de operatiuni in interesul procedurii falimentului, inclusiv
reesalonari de credite si stabiliri de noi rate ale dobanzilor aferente
activelor institutiei de credit debitoare, cu conditia ca orice nou nivel al
ratei dobanzilor sa nu fie mai mic decat cel mai scazut nivel practicat pe
piata bancara, precum si participari la piata valutara interbancara, luarea
tuturor masurilor, cum ar fi redimensionarea personalului angajat in scopul
reducerii permanente a cheltuielilor de functionare si lichidare;
f) contractarea de imprumuturi, garantand cu activele institutiei de credit
debitoare sau fara garantie, cu aprobarea judecatorului-sindic;
g) introducerea de actiuni pentru anularea actelor frauduloase incheiate de
institutia de credit debitoare in dauna drepturilor creditorilor in cei 3 ani
anteriori deschiderii procedurilor;
h) introducerea de actiuni pentru anularea constituirilor sau a
transferurilor de drepturi patrimoniale catre terti si pentru restituirea de
catre acestia a bunurilor transmise si a valorii altor prestatii executate,
realizate de institutia de credit debitoare in dauna intereselor creditorilor,
prin:
- acte de transfer cu titlu gratuit, efectuate in cei 3 ani anteriori
inceperii procedurii falimentului; sunt exceptate sponsorizarile in scop
umanitar derulate conform prevederilor legale;
- operatiuni comerciale in care prestatia institutiei de credit debitoare o
depaseste vadit pe cea primita, efectuate in cei 3 ani anteriori inceperii
procedurii falimentului;
- acte incheiate in cei 3 ani anteriori inceperii procedurii falimentului,
cu intentia tuturor partilor implicate in acestea de a sustrage bunuri de la
urmarirea de catre creditori sau de a le leza in orice alt fel drepturile;
- acte de transfer de proprietate catre un creditor pentru stingerea unei
datorii anterioare sau in folosul acestuia, efectuate in cele 120 de zile
anterioare inceperii procedurii falimentului, daca suma pe care creditorul ar
putea sa o obtina in caz de faliment al institutiei de credit debitoare este
mai mica decat valoarea actului de transfer;
- constituirea ori perfectarea unei garantii reale pentru o creanta care
era chirografara in cele 120 de zile anterioare inceperii procedurii
falimentului;
- acte incheiate, in anul anterior inceperii procedurii falimentului, cu
persoane aflate in relatii speciale cu institutia de credit debitoare.
Persoanele aflate in relatii speciale cu institutia de credit debitoare sunt
cele stabilite prin lege;
i) stabilirea datelor sedintelor adunarii creditorilor, ori de cate ori
considera necesar, si prezidarea sedintelor;
j) mentinerea, rezilierea sau denuntarea unor contracte incheiate de
institutia de credit debitoare, precum si incheierea de noi contracte in
interesul procedurii falimentului;
k) examinarea creantelor asupra bancii debitoare si, atunci cand este
cazul, formularea de obiectiuni la acestea;
l) primirea sumelor in lei si in valuta pe seama institutiei de credit
debitoare si consemnarea acestora in termen de 24 de ore in noile conturi ale
institutiei de credit debitoare, cu mentiunea cont tip <<institutie de
credit in faliment>>, conturi deschise la o banca comerciala;
m) luarea masurilor corespunzatoare privind conturile in valuta ale
institutiei de credit debitoare, deschise la institutii de credit
corespondente, prin:
- notificarea corespondentilor asupra declararii in stare de faliment a
institutiei de credit debitoare, precum si asupra blocarii disponibilitatilor
din conturile respective in valuta;
- transferarea ulterioara, in cel mai scurt termen, a disponibilitatilor in
contul in valuta, cu mentiunea cont tip <<institutie de credit in
faliment>>, ce se dezvolta pe analitice - pentru fiecare valuta, deschis
la banca comerciala; sumele aflate in contul in valuta vor fi convertite in lei
si transferate in contul tip <<institutie de credit in faliment>>,
deschis in lei;
- efectuarea de plati pentru operatiunile in curs ale institutiei de credit
debitoare, precum si administrarea eficienta a disponibilitatilor;
n) urmarirea incasarii creantelor din averea institutiei de credit
debitoare, rezultate din transferul de bunuri sau de sume de bani, efectuate de
aceasta inainte de inregistrarea cererii introductive;
o) lichidarea bunurilor si drepturilor din averea institutiei de credit
debitoare - ansamblul procedeelor, masurilor si tehnicilor pentru realizarea
activelor institutiei de credit in faliment, cu respectarea principiului
costului minim presupus, respectiv al valorificarii optime a acestora, in
scopul achitarii datoriilor catre creditori prin:
1. tranzactii privind cumpararea de active si asumarea de pasive prin care
o institutie de credit cu o situatie financiara buna achizitioneaza, partial
sau total, activele institutiei de credit debitoare si isi asuma, partial sau
total, pasivele acesteia, incluzand totalitatea depozitelor garantate.
Tranzactiile privind cumpararea de active si asumarea de pasive pot fi
efectuate la vedere sau la termen cu optiune. Pentru tranzactiile prevazute la
acest alineat lichidatorul poate sa perceapa o prima negociata in functie de
calitatea activelor cumparate si a pasivelor asumate, platibila la momentul
transferului proprietatii, precum si o prima pentru exercitarea optiunii, in
functie de termenul optiunii, platibila la momentul negocierii.
In situatia in care pasivele asumate sub forma depozitelor garantate depasesc
activele cumparate in contrapartida, tranzactia poate fi efectuata prin
achitarea diferentei de catre Fond din resursele sale, in cazul in care acesta
este lichidatorul.
Dupa cumparare, pentru activele grevate de operatiuni pentru care se probeaza
ca au la baza fraude sau ca provin din furturi de instrumente financiare,
partile pot modifica tranzactia initiala, urmand ca institutia de credit
achizitoare sa primeasca de la lichidator, in contravaloare, alte active ori
sume de bani si partea corespunzatoare din prima negociata in functie de
calitatea activelor cumparate si a pasivelor asumate, daca o astfel de prima a
fost achitata;
2. vanzarea de bunuri, cum ar fi: cladiri, terenuri, aparatura, valori
mobiliare, operatiuni de lichidare ce se realizeaza cu respectarea prevederilor
sectiunii a 6-a <<Falimentul>> din Legea nr. 64/1995, republicata;
3. alte tehnici de realizare a activelor, cum ar fi cesiuni de creanta ori
novatii, realizate in interesul procedurii falimentului la o valoare negociata;
p) intocmirea unui raport lunar asupra evolutiei procedurii falimentului,
respectiv asupra stadiului indeplinirii atributiilor de lichidator, pe care il
va prezenta judecatorului-sindic, spre aprobare, si Bancii Nationale a
Romaniei, spre informare. Un astfel de raport va include informatii referitoare
la valoarea totala a creantelor asupra institutiei de credit debitoare si la
valoarea totala a activelor acesteia care au fost valorificate, la sumele
obtinute din lichidarea si incasarea de creante, la planul de distribuire intre
creditori;
q) intocmirea bilantului final de lichidare; daca lichidarea se prelungeste
peste durata unui exercitiu financiar, lichidatorul este obligat sa intocmeasca
bilantul contabil anual si sa il depuna la organele si la termenele prevazute
in modelele situatiilor financiar-contabile pentru banci;
r) sesizarea judecatorului-sindic despre orice problema care ar cere o
solutionare de catre acesta;
s) incheierea oricarui document in numele institutiei de credit debitoare,
initierea si coordonarea, in numele acesteia, a oricarei actiuni sau proceduri
legale;
t) efectuarea oricaror acte de procedura cerute de prezenta lege."
9. Articolul 13 se abroga.
10. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
Orice creditor care are o creanta certa, lichida si exigibila poate
introduce la tribunal o cerere impotriva unei institutii de credit debitoare
care nu a onorat o astfel de creanta in conditiile prevazute la art. 2 lit. a).
Creditorul nu va putea introduce cererea fara sa faca dovada ca in
prealabil, ca urmare a introducerii unei actiuni de executare silita asupra
contului institutiei de credit debitoare, Banca Nationala a Romaniei, in
calitate de tert poprit, a comunicat ca institutia de credit respectiva nu
detine disponibilitatile necesare pentru onorarea platilor respective."
11. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
Banca Nationala a Romaniei, in calitatea sa de autoritate de supraveghere
bancara, va putea introduce cerere pentru inceperea procedurii falimentului
impotriva institutiei de credit aflate in una dintre situatiile prevazute la
art. 2."
12. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
In urma inregistrarii cererii, introdusa conform art. 14, 16 si 17,
judecatorul-sindic va notifica imediat despre aceasta partilor mentionate la
aceste articole, inclusiv Bancii Nationale a Romaniei.
De la data primirii notificarii Banca Nationala a Romaniei va numi un
administrator special pana la data hotararii judecatoresti definitive si
executorii privind inceperea procedurii falimentului, care va avea atributiile
stipulate la art. 81 din Legea bancara nr. 58/1998.
Toate cheltuielile aferente procedurii instituite prin prezenta lege vor fi
suportate din averea institutiei de credit debitoare.
In lipsa disponibilitatilor in conturile prevazute la art. 10 lit. a) se
vor utiliza disponibilitati din fondul de lichidare prevazut de Legea nr.
64/1995, republicata."
13. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
La primul termen de judecata judecatorul-sindic va analiza cererea si, in
cazul in care institutia de credit debitoare nu contesta starea de faliment, va
da hotararea privind inceperea procedurii falimentului acesteia.
Contestatia impotriva cererii de declansare a procedurii falimentului se
poate face in termen de 5 zile de la data comunicarii acestei cereri.
Judecatorul-sindic se va pronunta asupra contestatiei in termen de 5 zile,
termen care poate fi prelungit o singura data cu inca 5 zile.
In urma pronuntarii hotararii de incepere a procedurii falimentului, ca
urmare a cererii introduse conform art. 14, 16 si 17 si a desemnarii
lichidatorului, cu avizul Bancii Nationale a Romaniei, judecatorul-sindic va
comunica aceasta partilor prevazute la articolele mentionate, inclusiv
lichidatorului si Fondului, in vederea indeplinirii atributiilor sale legale,
precum si oficiului registrului comertului la care institutia de credit
debitoare este inmatriculata, pentru efectuarea mentiunii <<banca in
faliment>>, respectiv <<casa centrala a cooperativelor de credit in
faliment>>. Comunicarea va fi facuta publica in doua ziare de circulatie
nationala. In situatia in care institutia de credit in faliment are deschise
sucursale in alte tari, Banca Nationala a Romaniei va comunica de indata despre
inceperea procedurii falimentului autoritatii de supraveghere bancara din tara
gazda a sucursalei respective.
De la data inceperii procedurii falimentului toate actele institutiei de
credit debitoare vor purta mentiunea <<banca in faliment>>,
respectiv <<casa centrala a cooperativelor de credit in faliment>>.
Pentru scopuri statistice institutiile de credit in faliment vor fi
considerate ca apartinand in continuare sectorului bancar. Raportarile care
trebuie intocmite si transmise de catre lichidator Bancii Nationale a Romaniei,
periodicitatea si modalitatea de transmitere a acestora vor fi stabilite prin
norme emise de Banca Nationala a Romaniei."
14. Articolul 20 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 20
Judecatorul-sindic va comunica in aceeasi zi Bancii Nationale a Romaniei
hotararea sa privind inceperea procedurii falimentului institutiei de credit
debitoare. La data comunicarii hotararii privind inceperea procedurii
falimentului Banca Nationala a Romaniei va inchide imediat, dupa decontarea
finala din ziua respectiva, conturile institutiei de credit debitoare, deschise
in evidentele sale, si va transfera disponibilitatile in conturile tip
<<institutie de credit in faliment>>, deschise la o banca
comerciala conform art. 10.
In ziua comunicarii hotararii operatiunile de plati si incasari care au
fost acceptate de catre sistemul de plati - autorizat de Banca Nationala a
Romaniei - inainte de momentul comunicarii hotararii de incepere a procedurii
falimentului unei institutii de credit vor fi decontate final si irevocabil in
conformitate cu procedurile uzuale.
Garantiile constituite de institutia de credit debitoare vor fi utilizate
in cadrul sistemului de plati pentru care acestea au fost constituite, in
scopul decontarii pozitiilor nete aferente tuturor obligatiilor de plata ale
institutiei de credit, acceptate de sistem inainte de primirea comunicarii de
incepere a procedurii falimentului.
Garantiile ramase neutilizate dupa decontarea finala a obligatiilor de
plata mentionate la alineatul precedent vor fi utilizate in interesul
procedurii falimentului.
Momentul acceptarii unei instructiuni de plata de catre sistemul de plati
va fi stabilit potrivit regulilor sistemului, conform legii si reglementarilor
in vigoare ale Bancii Nationale a Romaniei.
Dupa decontarea finala si irevocabila a transferurilor de fonduri acceptate
de sistemul de plati inainte de comunicarea hotararii de incepere a procedurii
falimentului, Banca Nationala a Romaniei va transfera sumele aflate in aceste
conturi in conturile tip <<institutie de credit in faliment>>,
deschise la banca comerciala stabilita de lichidator.
Din momentul deschiderii conturilor Banca Nationala a Romaniei si
operatorul sistemului de plati vor accepta pentru institutia de credit in
faliment doar operatiunile de plati initiate de lichidator.
In continuare operatiunile financiare ale institutiei de credit in faliment
vor fi decontate final si irevocabil prin conturile mentionate in prezenta lege."
15. Articolul 20^3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 20^3
Dupa ce s-a dispus inceperea procedurii falimentului este interzis
administratorilor institutiei de credit debitoare, sub sanctiunea nulitatii, sa
instraineze fara acordul judecatorului-sindic actiunile, respectiv partile
sociale detinute la institutia de credit debitoare care face obiectul acestei
proceduri.
Judecatorul-sindic va dispune indisponibilizarea actiunilor, respectiv a
partilor sociale, potrivit alin. 1, in registrele speciale de evidenta sau in
conturile inregistrate electronic."
16. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
Prevederile cap. III sectiunea a 6-a <<Falimentul>> din Legea
nr. 64/1995, republicata, se vor aplica corespunzator si procedurii
falimentului institutiilor de credit, cu exceptia art. 79, respectiv art. 100
alin. (2), in ceea ce priveste inceperea lichidarii dupa afisarea tabelului de
creante, si art. 108, in ceea ce priveste ordinea de plata a creantelor
creditorilor asupra institutiei de credit in faliment."
17. Articolul 21^1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21^1
Creantele creditorilor asupra institutiei de credit in faliment vor fi
platite in lei in urmatoarea ordine:
1. taxele, timbrele si orice alte cheltuieli aferente procedurii
falimentului, inclusiv cheltuielile necesare pentru conservarea si
administrarea bunurilor din averea institutiei de credit in faliment, precum si
plata remuneratiei lichidatorului;
2. creantele reprezentand creditele, cu dobanzile si cheltuielile aferente,
acordate institutiei de credit in faliment in cursul procedurii falimentului,
la cererea lichidatorului si cu aprobarea judecatorului-sindic;
3. creantele izvorate din contracte de munca, pe cel mult 6 luni anterioare
inceperii procedurii falimentului;
4. creantele statului provenite din impozite, taxe, amenzi si din alte sume
ce reprezinta venituri publice, potrivit Legii nr. 72/1996 privind finantele
publice, cu modificarile ulterioare, creantele Fondului, ca subrogat in
drepturile deponentilor si ca urmare a platilor pentru depozitele garantate,
precum si creantele Bancii Nationale a Romaniei decurgand din credite acordate
de aceasta institutiei de credit in faliment;
5. creantele garantate cu garantii reale asupra bunurilor;
6. creantele deponentilor garantati, in situatia in care acestea nu au fost
valorificate in sensul platii de catre Fond in termenul legal de prescriptie a
platilor de compensatii;
7. creantele decurgand din operatiuni de trezorerie, din operatiuni
interbancare, din operatiuni cu clientela, din operatiuni cu titluri, din alte
operatiuni bancare, precum si din cele rezultate din livrari de produse,
prestari de servicii sau alte lucrari, precum si din chirii;
8. alte creante chirografare, inclusiv creantele deponentilor negarantati
si partile negarantate ale creantelor deponentilor garantati;
9. creantele actionarilor bancii in faliment, respectiv creantele membrilor
cooperatori ai cooperativelor de credit afiliate casei centrale a cooperativelor
de credit in faliment."
18. Titlul capitolului IV va avea urmatorul cuprins:
"Raspunderea organelor de conducere, a cenzorilor, a organelor de
control, a organelor de audit - intern si extern - ale institutiei de credit in
faliment"
19. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
Tribunalul poate dispune ca o parte din pasivul institutiei de credit in
faliment sa fie suportata de catre membrii organelor de conducere, personalul
cu atributii de control intern si audit intern, cenzorii si auditorii
independenti care au detinut functiile respective in cei 3 ani anteriori
inceperii procedurii falimentului, daca au contribuit la falimentul acesteia
prin una dintre urmatoarele fapte:
a) au folosit bunurile sau creditele institutiei in folosul propriu;
b) au facut acte de comert in interes personal, sub acoperirea institutiei
de credit;
c) au dispus, in interes personal, continuarea unei activitati care ducea
in mod vadit institutia de credit la incetarea de plati;
d) au tinut o contabilitate fictiva, au facut sa dispara unele documente
contabile sau nu au tinut contabilitatea in conformitate cu legea;
e) au deturnat sau au ascuns o parte din activul institutiei de credit ori
au marit in mod fictiv pasivul acesteia;
f) au folosit mijloace ruinatoare, pentru a procura institutiei de credit
fonduri, in scopul intarzierii incetarii de plati;
g) in luna precedenta incetarii platilor au platit sau au dispus sa se
plateasca, cu preferinta, unui creditor, in dauna celorlalti creditori;
h) au certificat bilanturi contabile, alte situatii contabile ori raportari
intocmite cu nerespectarea prevederilor legale, nu au semnalat neregulile
referitoare la organizarea si functionarea institutiei de credit sau au emis
opinii asupra situatiilor financiare ale acesteia, cu incalcarea prevederilor
legale;
i) in cadrul actiunilor de verificare nu au identificat si nu au sesizat
faptele care au condus la fraude si gestiune defectuoasa a patrimoniului.
Aplicarea dispozitiilor alin. 1 nu inlatura aplicarea legii penale pentru
faptele care constituie infractiune."
20. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26
Procedura falimentului va fi inchisa atunci cand judecatorul-sindic a
aprobat raportul final, cand toate fondurile sau bunurile din averea
institutiei de credit in faliment au fost distribuite si fondurile nereclamate
au fost depuse la Banca Nationala a Romaniei.
In urma cererii lichidatorului judecatorul-sindic va da o hotarare de
inchidere a procedurii falimentului. Hotararea va fi comunicata, in scris sau
prin presa in cel putin doua ziare de circulatie nationala, tuturor
creditorilor institutiei de credit debitoare, oficiului registrului comertului,
Bancii Nationale a Romaniei si lichidatorului care va inchide conturile tip
<<institutie de credit in faliment>>. Eventualele sume ramase vor
fi virate la bugetul de stat."
21. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27
Dispozitiile prezentei legi se completeaza, in masura compatibilitatii lor
cu cele ale Codului de procedura civila, precum si cu cele ale Legii nr.
64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului,
republicata."
Art. 2
Sintagma "banca debitoare" din textul articolelor 3, 4, 8, 12,
14, 15, 20^1, 20^2, 20^3, 20^4 si 23 din Legea nr. 83/1998, cu modificarile
ulterioare, va fi inlocuita cu sintagma "institutia de credit
debitoare".
Art. 3
Articolul II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 186/1999 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 83/1998 privind procedura falimentului
bancilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 567 din 19
noiembrie 1999, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
Procedurile de reorganizare judiciara declansate in baza prevederilor Legii
nr. 64/1995, cu modificarile ulterioare, vor fi continuate in conformitate cu
prevederile acestei legi.
Procedurile falimentului declansate in baza prevederilor Legii nr. 83/1998,
cu modificarile ulterioare, vor fi continuate in conformitate cu prevederile
acestei legi."
Art. 4
Prezenta ordonanta de urgenta intra in vigoare la 30 de zile de la data
publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Legea nr. 83/1998 privind procedura falimentului bancilor, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 159 din 22 aprilie 1998, cu
modificarile ulterioare si cu cele aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, va
fi republicata dupa aprobarea prezentei ordonante de urgenta prin lege de catre
Parlament, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei,
Mugur Constantin Isarescu