LEGE
Nr. 597 din 29 octombrie 2002
privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 138/2001 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 83/1998 privind procedura falimentului
bancilor
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 827 din 18 noiembrie 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 138 din 18 octombrie 2001
pentru modificarea si completarea Legii nr. 83/1998 privind procedura
falimentului bancilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 671 din 24 octombrie 2001, cu urmatoarele modificari si completari:
1. La articolul I punctul 2, articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Procedura falimentului instituita prin prezenta lege se aplica urmatoarelor
categorii de institutii de credit:
a) bancilor persoane juridice romane, inclusiv Casei de Economii si
Consemnatiuni C.E.C. - S.A., precum si sucursalelor acestora avand sediul in
strainatate;
b) caselor centrale ale cooperativelor de credit, inclusiv cooperativelor
de credit afiliate la acestea."
2. La articolul I punctul 3, litera a) a articolului 2 va avea urmatorul
cuprins:
"a) nu a onorat integral o creanta certa, lichida si exigibila, pe o
perioada de cel putin 7 zile lucratoare de la scadenta, in cazul bancilor,
inclusiv al Casei de Economii si Consemnatiuni C.E.C. - S.A., si pe o perioada
de cel putin 30 de zile lucratoare de la scadenta, in cazul caselor centrale
ale cooperativelor de credit, inclusiv al cooperativelor de credit afiliate la
acestea;"
3. La articolul I, dupa punctul 3 se introduce punctul 3^1 cu urmatorul
cuprins:
"3^1. Titlul capitolului II va avea urmatorul cuprins:
<<Organele care aplica procedura falimentului si atributiile
lor>>"
4. La articolul I, punctul 4 va avea urmatorul cuprins:
"4. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 3
Toate procedurile prevazute de prezenta lege, cu exceptia recursului, sunt
de competenta exclusiva a tribunalului in jurisdictia caruia se afla sediul
institutiei de credit debitoare care figureaza in registrul comertului si sunt
exercitate de un judecator-sindic.
Judecatorul-sindic este nominalizat in fiecare caz de presedintele
tribunalului, dintre judecatorii desemnati ca judecatori-sindici, in temeiul
art. 12 alin. (3) din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Principalele atributii ale tribunalului, in cadrul prezentei legi, sunt:
a) darea hotararii de deschidere a procedurii;
b) judecarea contestatiei institutiei de credit debitoare impotriva cererii
introductive formulate de Banca Nationala a Romaniei sau de creditori pentru
inceperea procedurii;
c) desemnarea lichidatorului, prin hotarare, stabilirea atributiilor
acestuia si, daca este cazul, inlocuirea lui;
d) judecarea actiunilor introduse de judecatorul-sindic pentru anularea
unor transferuri cu caracter patrimonial, anterioare hotararii de deschidere a
procedurii;
e) judecarea contestatiilor formulate de institutia de credit debitoare sau
de creditori impotriva masurilor luate de judecatorul-sindic si de lichidator;
f) confirmarea planului de distribuire a sumelor obtinute din lichidare;
g) darea hotararii de inchidere a procedurii. Hotararile tribunalului sunt
definitive si executorii. Ele pot fi atacate cu recurs in conditiile
legii.>>"
5. La articolul I, punctul 5 se abroga.
6. La articolul I, dupa punctul 5 se introduc punctele 5^1 - 5^3 cu
urmatorul cuprins:
"5^1. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 4
Pentru hotararile date de tribunal in baza art. 3, curtea de apel va fi
instanta de recurs.
Recursul va fi judecat in termen de 15 zile de la inregistrarea dosarului
la curtea de apel, citarea partilor urmand sa fie facuta prin publicitate, in
conditiile art. 95 din Codul de procedura civila.
Prin derogare de la art. 300 alin. 3 si 4 din Codul de procedura civila,
hotararile tribunalului, cu exceptia celei de respingere a contestatiei
institutiei de credit debitoare, nu vor putea fi suspendate de instanta de
recurs.>>
5^2. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 5
Potrivit prezentei legi, principalele atributii ale judecatorului-sindic
sunt:
a) controlul asupra activitatii lichidatorului;
b) stabilirea programului sedintelor adunarilor creditorilor ori de cate
ori considera necesar si prezidarea sedintelor;
c) confirmarea planului de distribuire a sumelor obtinute din lichidare;
d) luarea masurilor care se impun din analiza rapoartelor prezentate de
lichidator si solutionarea obiectiilor la acestea;
e) introducerea de actiuni pentru anularea actelor frauduloase incheiate de
institutia de credit debitoare in dauna drepturilor creditorilor in cei 3 ani
anteriori deschiderii procedurilor;
f) introducerea de actiuni pentru anularea constituirilor sau
transferurilor de drepturi patrimoniale catre terti si pentru restituirea de
catre acestia a bunurilor transmise si a valorii altor prestatii executate,
realizate de institutia de credit debitoare in dauna intereselor creditorilor,
prin:
1. acte de transfer cu titlu gratuit, efectuate in cei 3 ani anteriori
inceperii procedurii falimentului; sunt exceptate sponsorizarile in scop
umanitar, derulate conform prevederilor legale;
2. operatiuni comerciale in care prestatia institutiei de credit debitoare
o depaseste vadit pe cea primita, efectuate in cei 3 ani anteriori inceperii
procedurii falimentului;
3. acte incheiate in cei 3 ani anteriori inceperii procedurii, cu intentia
tuturor partilor implicate in aceasta de a sustrage bunuri de la urmarirea de
catre creditori sau de a le leza in orice alt fel drepturile;
4. acte de transfer de proprietate catre un creditor pentru stingerea unei
datorii anterioare sau in folosul acestuia, efectuate in cele 180 de zile
anterioare inceperii procedurii falimentului, daca suma pe care creditorul ar
putea sa o obtina in caz de faliment al institutiei de credit debitoare este
mai mica decat valoarea actului de transfer;
5. constituirea ori perfectarea unei garantii reale pentru o creanta care
era chirografara in cele 120 de zile anterioare inceperii procedurii
falimentului;
6. acte incheiate cu persoane aflate in relatii speciale cu institutia de
credit debitoare, in anul anterior inceperii procedurii falimentului;
persoanele aflate in relatii speciale cu institutia de credit debitoare sunt
cele stabilite prin lege;
g) admiterea planului de lichidare a unor bunuri din averea institutiei de
credit debitoare, pana la acoperirea pasivului;
h) sesizarea tribunalului despre orice problema care ar cere o solutionare
de catre acesta;
i) efectuarea oricaror acte de procedura cerute de prezenta lege.>>
5^3. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 6
In indeplinirea atributiilor lor, care implica aplicarea unor reglementari
bancare, tribunalul, judecatorul-sindic si lichidatorul pot cere si opinia
Bancii Nationale a Romaniei, in calitatea sa de autoritate de supraveghere
bancara.>>"
7. La articolul I punctul 6, articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
Prin hotararea judecatoreasca privind inceperea procedurii falimentului
tribunalul ridica administratorilor institutiei de credit debitoare dreptul de
a reprezenta institutia de credit, de a administra bunurile institutiei
respective, de a dispune de ele si va desemna lichidatorul, care va putea fi si
Fondul de garantare a depozitelor in sistemul bancar, prin derogare de la
prevederile art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 79/1999 privind organizarea
activitatii practicienilor in reorganizare si lichidare, si va preciza
atributiile lichidatorului.
Adunarea generala a actionarilor institutiei de credit debitoare, respectiv
adunarea generala a casei centrale a cooperativelor de credit debitoare, va
putea desemna in cel mai scurt termen, cu majoritate simpla, un reprezentant,
persoana fizica sau juridica, care sa ii sustina in cadrul procedurii si care
va avea dreptul, in conditiile legii, sa conteste masurile luate de
judecatorul-sindic sau de lichidator ori sa exercite caile de atac impotriva
hotararilor judecatoresti.
In prima sedinta a adunarii creditorilor acestia vor putea alege un alt
lichidator, cu o majoritate de 51% din valoarea creantelor valabile,
inregistrate la tribunal pana la data prevazuta in notificarea trimisa de
tribunal, sau vor putea decide mentinerea lichidatorului desemnat de tribunal.
In cazul in care sunt propusi mai multi lichidatori, va fi considerat ales
lichidatorul care va intruni voturile creditorilor titulari ai celei mai mari
parti din valoarea creantelor inregistrate la tribunal, in conditiile alin. 3.
Pe data stabilirii atributiilor noului lichidator de catre tribunal vor inceta atributiile
lichidatorului numit de acesta la data deschiderii procedurii. Lichidatorul
nou-numit va prelua activitatea de la lichidatorul inlocuit, sub controlul
judecatorului-sindic.
Pe perioada lichidarii se revoca drepturile tuturor structurilor de
conducere si control - adunarea generala, administratori, conducerea executiva,
cenzori, auditori.
Prevederile Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si
a falimentului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare
la remuneratia lichidatorului, se aplica in mod corespunzator. Activitatea
lichidatorului este remunerata cu pana la 3% din sumele rezultate din
operatiunile de lichidare."
8. La articolul I, dupa punctul 6 se introduce punctul 6^1 cu urmatorul
cuprins:
"6^1. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 8
Institutia de credit debitoare si oricare dintre creditori pot face
contestatie impotriva masurilor luate de judecatorul-sindic si de lichidator,
in cazurile expres prevazute de prezenta lege. O astfel de contestatie va
trebui sa fie inregistrata in termen de 10 zile de la data la care masura a
fost luata, iar solutionarea acesteia se va face in maximum 30 de zile. Daca
socoteste necesar, tribunalul va tine o sedinta, cu citarea autorului
contestatiei, a institutiei de credit debitoare, a creditorilor si a Bancii
Nationale a Romaniei, cu participarea judecatorului-sindic.>>"
9. La articolul I, punctul 7 va avea urmatorul cuprins:
"7. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 9
In orice stadiu al procedurii falimentului, pentru motive temeinice - dol
sau culpa grava -, precum si la solicitarea justificata a creditorilor,
tribunalul poate inlocui judecatorul-sindic ori lichidatorul prin incheiere
motivata, data in camera de consiliu.
Pentru desemnarea unui alt lichidator tribunalul va solicita adunarii
generale a creditorilor o alta propunere pentru lichidator, care va fi ales in
conformitate cu prevederile art. 7.
Numirea noului lichidator se va face cu respectarea prevederilor art.
3.>>"
10. La articolul I punctul 8, articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
Potrivit prezentei legi, principalele atributii ale lichidatorului sunt:
a) in momentul primirii hotararii judecatoresti privind inceperea
procedurii falimentului va deschide la o banca care functioneaza pe teritoriul
Romaniei, selectata prin licitatie, in cel mult 10 zile, in raport cu
criteriile de eficienta stabilite pentru apararea intereselor creditorilor,
inclusiv din punctul de vedere al dezvoltarii retelei teritoriale, doua
conturi, unul in lei si altul in valuta, cu mentiunea cont tip institutie de
credit in faliment, cu drept exclusiv de dispozitie in interesul procedurii
falimentului. In conturile tip institutie de credit in faliment vor fi virate
de catre lichidator sumele existente in conturi la alte institutii
financiar-bancare. Lichidatorul va comunica imediat Bancii Nationale a Romaniei
banca comerciala si conturile deschise la aceasta, dupa care Banca Nationala a
Romaniei va transfera imediat in aceste conturi disponibilitatile institutiei
de credit aflate in evidentele sale. Operatiunile institutiei de credit in
faliment se vor desfasura in continuare prin aceste conturi;
b) examinarea activitatii institutiei de credit debitoare in raport cu
situatia de fapt, intocmirea unui raport amanuntit asupra cauzelor si
imprejurarilor care au dus la starea de faliment, cu mentionarea persoanelor
carora le-ar fi imputabila, si supunerea acestui raport judecatorului-sindic spre
aprobare, in termen de cel mult 30 de zile de la inceperea procedurii
falimentului; la cererea lichidatorului judecatorul sindic va putea prelungi
aceasta perioada, pentru motive temeinice, prin incheiere;
c) inventarierea bunurilor institutiei de credit debitoare si luarea
masurilor corespunzatoare pentru conservarea lor, aplicarea sigiliilor la
inceperea procedurii falimentului, in conformitate cu prevederile Legii nr.
64/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) angajarea, cu respectarea prevederilor legale, a personalului necesar in
vederea lichidarii si conducerea activitatii acestuia, angajarea putandu-se
face din cadrul personalului existent al institutiei de credit debitoare;
e) conducerea activitatii institutiei de credit debitoare, respectiv
efectuarea de operatiuni in interesul producerii falimentului, inclusiv
reesalonari de credite si stabiliri de noi rate ale dobanzilor aferente
activelor institutiei de credit debitoare, cu conditia ca orice nou nivel al ratei
dobanzilor sa nu fie mai mic decat nivelul ultimei dobanzi de referinta
comunicat de Banca Nationala a Romaniei, precum si participari la piata
valutara interbancara, luarea tuturor masurilor, cum ar fi redimensionarea
personalului angajat in scopul reducerii permanente a cheltuielilor de
functionare si lichidare;
f) mentinerea, rezilierea sau denuntarea unor contracte incheiate de
institutia de credit debitoare, precum si incheierea de noi contracte in
interesul procedurii falimentului;
g) examinarea creantelor asupra institutiei de credit debitoare si, atunci
cand este cazul, formularea de obiectiuni la acestea;
h) primirea sumelor in lei si in valuta pe seama institutiei de credit
debitoare si consemnarea acestora, in termen de 24 de ore, in noile conturi ale
institutiei de credit debitoare, cu mentiunea cont tip institutie de credit in
faliment, conturi deschise la o banca comerciala;
i) luarea masurilor corespunzatoare privind conturile in valuta ale
institutiei de credit debitoare, deschise la institutii de credit
corespondente, prin:
1. notificarea corespondentilor asupra declararii in stare de faliment a
institutiei de credit debitoare, precum si asupra blocarii disponibilitatilor
din conturile respective in valuta;
2. transferarea ulterioara, in termenul cel mai scurt, a disponibilitatilor
in contul in valuta, cu mentiunea cont tip institutie de credit in faliment, ce
se dezvolta pe analitice - pentru fiecare valuta -, deschis la banca
comerciala; sumele aflate in contul in valuta vor fi convertite in lei si
transferate in contul tip institutie de credit in faliment, deschis in lei;
3. efectuarea de plati pentru operatiunile in curs ale institutiei de
credit debitoare, precum si administrarea eficienta a disponibilitatilor;
j) urmarirea incasarii creantelor din averea institutiei de credit
debitoare, rezultate din transferul de bunuri sau de sume de bani, efectuat de
aceasta inainte de inregistrarea cererii introductive;
k) lichidarea bunurilor si drepturilor din averea institutiei de credit
debitoare - ansamblul procedeelor, masurilor si tehnicilor pentru realizarea
activelor institutiei de credit in faliment -, cu respectarea principiului
costului minim presupus, respectiv al valorificarii optime a acestora, in scopul
achitarii datoriilor catre creditori prin:
1. tranzactii privind cumpararea de active si asumarea de pasive prin care
o institutie de credit cu o situatie financiara buna achizitioneaza, partial
sau total, activele institutiei de credit debitoare si isi asuma, partial sau
total, pasivele acesteia, incluzand totalitatea depozitelor garantate;
tranzactiile privind cumpararea de active si asumarea de pasive pot fi
efectuate la vedere sau la termen cu optiune; dupa cumparare, pentru activele
grevate de operatiuni pentru care se probeaza ca au la baza fraude sau ca
provin din furturi de instrumente financiare, partile pot modifica tranzactia
initiala, urmand ca institutia de credit achizitoare sa primeasca de la
lichidator, in contravaloare, alte active ori sume de bani;
2. vanzarea de bunuri, precum: cladiri, terenuri, aparatura, valori
mobiliare, operatiuni de lichidare ce se realizeaza cu respectarea prevederilor
sectiunii a 6-a <<Falimentul>> din Legea nr. 64/1995, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare;
3. alte tehnici de realizare a activelor, cum ar fi cesiuni de creanta ori
novatii, realizate in interesul procedurii falimentului la o valoare negociata;
l) intocmirea unui raport lunar asupra evolutiei procedurii falimentului,
respectiv asupra stadiului indeplinirii atributiilor de lichidator, pe care il
va prezenta judecatorului-sindic spre aprobare; un astfel de raport va include
informatii referitoare la valoarea totala a creantelor asupra institutiei de
credit debitoare si la valoarea totala a activelor acesteia care au fost
valorificate, la sumele obtinute din lichidarea si incasarea de creante, la
planul de distribuire intre creditori;
m) intocmirea bilantului final de lichidare; daca lichidarea se prelungeste
peste durata unui exercitiu financiar, lichidatorul este obligat sa intocmeasca
bilantul contabil anual si sa il depuna la organele si la termenele prevazute
in modelele situatiilor financiar-contabile pentru banci;
n) sesizarea judecatorului-sindic despre orice problema care ar cere o
solutionare de catre acesta;
o) incheierea oricarui document in numele institutiei de credit debitoare,
initierea si coordonarea, in numele acesteia, a oricarei actiuni sau proceduri
legale;
p) efectuarea oricaror acte de procedura cerute de prezenta lege."
11. La articolul I, dupa punctul 8 se introduc punctele 8^1 si 8^2 cu
urmatorul cuprins:
"8^1. Articolul 11 se abroga.
8^2. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 12
Procedura falimentului va incepe pe baza unei cereri introduse de catre
institutia de credit debitoare sau de creditorii acesteia ori de Banca
Nationala a Romaniei.>>"
12. La articolul I punctul 12, alineatele 1 si 4 ale articolului 18 vor
avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
In urma inregistrarii cererii, introdusa conform art. 14, 16 si 17,
tribunalul va notifica imediat despre aceasta partilor mentionate la aceste
articole, inclusiv Bancii Nationale a Romaniei.
............................................................................
In lipsa disponibilitatilor in conturile prevazute la art. 10 lit. a) se
vor utiliza disponibilitati din fondul de lichidare prevazut de Legea nr.
64/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare."
13. La articolul I punctul 13, articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
La primul termen de judecata tribunalul va analiza cererea si, in cazul in
care institutia de credit debitoare nu contesta starea de faliment, va da
hotararea privind inceperea procedurii falimentului acesteia.
Contestatia impotriva cererii de declansare a procedurii falimentului se
poate face in termen de 5 zile de la data comunicarii acestei cereri.
Tribunalul se va pronunta asupra contestatiei in termen de 10 zile, termen
care poate fi prelungit o singura data cu inca 10 zile.
In urma pronuntarii hotararii de incepere a procedurii falimentului, ca
urmare a cererii introduse conform art. 14, 16 si 17 si a desemnarii
lichidatorului, tribunalul va comunica aceasta partilor prevazute la articolele
mentionate, inclusiv lichidatorului si Fondului de garantare a depozitelor in
sistemul bancar, in vederea indeplinirii atributiilor sale legale, precum si
oficiului registrului comertului la care institutia de credit debitoare este
inmatriculata, pentru efectuarea mentiunii <<banca in faliment>>,
respectiv <<casa centrala a cooperativelor de credit in faliment>>.
Comunicarea va fi facuta publica in doua ziare de circulatie nationala. In
situatia in care institutia de credit in faliment are deschise sucursale in
alte tari, Banca Nationala a Romaniei va comunica de indata despre inceperea
procedurii falimentului autoritatii de supraveghere bancara din tara gazda a
sucursalei respective.
De la data inceperii procedurii falimentului toate actele institutiei de
credit debitoare vor purta mentiunea <<banca in faliment>>,
respectiv <<casa centrala a cooperativelor de credit in faliment>>.
Pentru scopuri statistice institutiile de credit in faliment vor fi
considerate ca apartinand in continuare sectorului bancar. Raportarile care
trebuie intocmite si transmise de catre lichidator Bancii Nationale a Romaniei,
periodicitatea si modalitatea de transmitere a acestora vor fi stabilite prin
norme de catre Banca Nationala a Romaniei."
14. La articolul I punctul 14, alineatul 1 al articolului 20 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 20
Tribunalul va comunica in aceeasi zi Bancii Nationale a Romaniei hotararea
sa privind inceperea procedurii falimentului institutiei de credit debitoare.
La data comunicarii hotararii privind inceperea procedurii falimentului Banca
Nationala a Romaniei va inchide imediat, dupa decontarea finala din ziua
respectiva, conturile institutiei de credit debitoare, deschise in evidentele
sale, si va transfera disponibilitatile in conturile tip <<institutie de
credit in faliment>>, deschise la o banca comerciala conform art.
10."
15. La articolul I, punctul 15 va avea urmatorul cuprins:
"15. Articolele 20^1 - 20^4 vor avea urmatorul cuprins:
<<Art. 20^1
De la data deschiderii procedurii se suspenda toate actiunile judiciare sau
extrajudiciare pentru realizarea creantelor asupra institutiei de credit
debitoare sau bunurilor sale.
Deschiderea procedurii suspenda orice termene de prescriptie a actiunilor
prevazute la alin. 1. Termenele vor reincepe sa curga dupa 30 de zile de la
inchiderea procedurii.
Actiunile introduse de lichidator in aplicarea dispozitiilor prezentei legi
sunt scutite de taxe de timbru.
Art. 20^2
Nici o dobanda ori cheltuiala nu va putea fi adaugata creantelor asupra
institutiei de credit debitoare de la data deschiderii procedurii.
Art. 20^3
Dupa ce s-a dispus inceperea procedurii falimentului, potrivit art. 19,
este interzis administratorilor institutiei de credit debitoare, sub sanctiunea
nulitatii, sa instraineze fara acordul judecatorului-sindic actiunile,
respectiv partile sociale detinute la banca debitoare, care fac obiectul
acestei proceduri.
Judecatorul-sindic va dispune indisponibilizarea actiunilor, respectiv a
partilor sociale, potrivit alin. 1, in registrele speciale de evidenta sau in
conturile inregistrate electronic.
Art. 20^4
Salariatii institutiei de credit aflate in procedura falimentului vor putea
desemna doua persoane care sa ii reprezinte in procesul de lichidare, dupa
deschiderea procedurii pentru recuperarea creantelor reprezentand salariile si
alte drepturi banesti.>>"
16. La articolul I punctul 16, articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
Prevederile cap. III sectiunea a 6-a <<Falimentul>> din Legea
nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se vor
aplica corespunzator si procedurii falimentului institutiilor de credit, cu
exceptia art. 79, respectiv a art. 100 alin. (2), in ceea ce priveste inceperea
lichidarii dupa afisarea tabelului de creante, si a art. 108, in ceea ce
priveste ordinea de plata a creantelor creditorilor asupra institutiei de
credit in faliment."
17. La articolul I punctul 17 articolul 21^1, punctele 4 si 9 vor avea
urmatorul cuprins:
"4. creantele bugetare provenite din impozite, taxe, amenzi si din
alte sume ce reprezinta venituri publice, potrivit Legii nr. 500/2002*) privind
finantele publice, creantele Fondului de garantare a depozitelor in sistemul
bancar, precum si creantele Bancii Nationale a Romaniei decurgand din credite
acordate de aceasta institutiei de credit in faliment;
............................................................................
9. creantele actionarilor bancii in faliment, respectiv creantele membrilor
cooperatori ai cooperativelor de credit afiliate casei centrale a
cooperativelor de credit in faliment, provenite din participatiile la capitalul
social."
------------
*) Legea nr. 500/2002 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 597 din 13 august 2002 si intra in vigoare la data de 1 ianuarie
2003.
18. La articolul I punctul 18, titlul capitolului IV va avea urmatorul
cuprins:
"CAP. 4
Raspunderea organelor de conducere, a cenzorilor, a organelor de control
intern si a personalului de executie din institutia de credit ajunsa in stare
de faliment"
19. La articolul I punctul 19, articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
Tribunalul poate dispune ca o parte din pasivul institutiei de credit in
faliment sa fie suportata de catre membrii organelor de conducere, cenzori,
personalul de executie si/sau cu atributii de control intern care au detinut
functiile respective in cei 3 ani anteriori inceperii procedurii falimentului,
daca au contribuit la falimentul acesteia prin una dintre urmatoarele fapte:
a) au folosit bunurile sau creditele institutiei in folosul propriu;
b) au facut acte de comert in interes personal, sub acoperirea institutiei
de credit;
c) au dispus in interes personal continuarea unei activitati care ducea in
mod vadit institutia de credit la incetarea de plati;
d) au tinut o contabilitate fictiva, au facut sa dispara unele documente
contabile sau nu au tinut contabilitatea in conformitate cu legea;
e) au deturnat sau au ascuns o parte din activul institutiei de credit sau
au marit in mod fictiv pasivul acesteia;
f) au folosit mijloace ruinatoare pentru a procura institutiei de credit
fonduri, in scopul intarzierii incetarii de plati;
g) au acordat credite cu incalcarea cerintelor prudentiale aprobate prin
normele in vigoare, precum si a normelor interne in vigoare;
h) in luna precedenta incetarii platilor au platit sau au dispus sa se
plateasca, cu preferinta, unui creditor in dauna celorlalti creditori;
i) au intocmit bilanturi contabile, alte situatii contabile ori raportari
intocmite cu nerespectarea prevederilor legale;
j) in cadrul actiunilor interne de verificare nu au identificat si nu au
sesizat, prin nerespectarea atributiilor de serviciu, faptele care au condus la
fraude si gestiune defectuoasa a patrimoniului.
Aplicarea dispozitiilor alin. 1 nu inlatura aplicarea legii penale pentru
faptele care constituie infractiune. Inceperea urmaririi penale nu suspenda
cursul litigiilor civile si comerciale. Dispozitiile alin. 1 se aplica numai
persoanelor care exercita functiile mentionate in acest alineat dupa intrarea
in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante."
20. La articolul I, dupa punctul 19 se introduce punctul 19^1 cu urmatorul
cuprins:
"19^1. Articolul 24 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 24
In vederea luarii masurilor prevazute la art. 22 alin. 1, tribunalul poate
fi sesizat de catre judecatorul-sindic, de catre lichidator sau de catre
oricare dintre creditori, de Banca Nationala a Romaniei sau se poate sesiza din
oficiu, pe baza datelor din dosarul cauzei, si va putea dispune masuri
asiguratorii.>>"
21. La articolul I punctul 20, articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26
Procedura falimentului va fi inchisa atunci cand tribunalul a aprobat
raportul final, cand toate fondurile sau bunurile din averea institutiei de
credit ajunse in stare de faliment au fost distribuite si fondurile nereclamate
au fost depuse la Banca Nationala a Romaniei.
In urma cererii judecatorului-sindic tribunalul va da o hotarare de
inchidere a procedurii falimentului. Hotararea va fi comunicata in scris sau
prin presa, in cel putin doua ziare de circulatie nationala, tuturor creditorilor
institutiei de credit debitoare, Oficiului registrului comertului, Bancii
Nationale a Romaniei si lichidatorului care va inchide conturile tip institutie
de credit in faliment. Eventualele sume ramase vor fi virate la bugetul de
stat.
In termen de 60 de zile lucratoare de la pronuntarea hotararii de inchidere
a procedurii falimentului, lichidatorul depune spre pastrare la directia
judeteana a arhivelor nationale toate documentele institutiei de credit
debitoare, arhivate conform Legii Arhivelor Nationale nr. 16/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare."
22. La articolul I punctul 21, articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27
Dispozitiile prezentei legi se completeaza cu cele ale Codului de procedura
civila, precum si cu cele ale Legii nr. 64/1995, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare."
23. La articolul I, dupa punctul 21 se introduce punctul 22 cu urmatorul
cuprins:
"22. Articolul 28 se abroga."
24. Articolul II va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
Sintagma banca debitoare din textul art. 14, 15 si 23 din Legea nr.
83/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, va fi inlocuita cu
sintagma institutia de credit debitoare."
25. Articolul III va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
Procedurile de reorganizare judiciara declansate in baza prevederilor Legii
nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, vor fi
continuate in conformitate cu prevederile legii mentionate.
Procedurile falimentului declansate in baza prevederilor Legii nr. 83/1998,
cu modificarile si completarile ulterioare, vor fi continuate in conformitate
cu prevederile legii mentionate, valabile la momentul darii hotararii de
deschidere a procedurii."
Art. 2
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi prevederile Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 186/1999 pentru modificarea si completarea Legii nr.
83/1998 privind procedura falimentului bancilor, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 567 din 19 noiembrie 1999, se abroga.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 7 octombrie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
GHEORGHE BUZATU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 8
octombrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU