LEGE
Nr. 83 din 15 aprilie 1998
privind procedura falimentului bancilor
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 159 din 22 aprilie 1998
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Bancilor legal constituite in Romania, aflate in stare de insolvabilitate,
li se aplica procedura falimentului instituita prin prezenta lege.
Art. 2
O banca este considerata insolvabila, daca se afla intr-una dintre
urmatoarele situatii:
a) banca nu a onorat integral creantele certe, lichide si exigibile, de cel
putin 30 de zile;
b) valoarea obligatiilor bancii depaseste valoarea activului sau.
Valoarea activului si pasivului bancii se va calcula in conformitate cu
normele emise de Banca Nationala a Romaniei in acest sens.
CAP. 2
Atributiile organelor care aplica procedura falimentului
Art. 3
Principalele atributii ale tribunalului, in cadrul prezentei legi, sunt:
a) desemnarea judecatorului-sindic si desemnarea, cu acordul Bancii
Nationale a Romaniei, a lichidatorului, controlul asupra activitatii lor si,
daca este cazul, inlocuirea acestora;
b) aprobarea desemnarii unor experti, autorizati conform legii, care sa-l
ajute pe judecatorul-sindic la indeplinirea indatoririlor sale;
c) judecarea cererilor de a se ridica administratorilor bancii debitoare
dreptul de a mai conduce activitatea acesteia;
d) judecarea actiunilor introduse de judecatorul-sindic pentru anularea
unor transferuri cu caracter patrimonial, anterioare cererii introductive;
e) judecarea contestatiilor bancii debitoare ori ale creditorilor impotriva
masurilor luate de judecatorul-sindic;
f) confirmarea planului de distribuire a fondurilor obtinute din lichidare;
g) solutionarea obiectiilor la rapoartele semestriale si la cel final ale
judecatorului-sindic;
h) darea hotararilor de incepere si de inchidere a procedurii falimentului.
Art. 4
Hotararile tribunalului sunt definitive si executorii. In conditiile legii
ele pot fi atacate cu recurs.
Art. 5
Judecatorul-sindic este desemnat de catre presedintele tribunalului, in
temeiul Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca.
Art. 6
In indeplinirea indatoririlor sale, care implica aplicarea unor
reglementari bancare, judecatorul-sindic poate cere si opinia Bancii Nationale
a Romaniei, in calitatea sa de autoritate de supraveghere bancara.
Art. 7
Principalele indatoriri ale judecatorului-sindic, in cadrul prezentei legi,
sunt:
a) examinarea activitatii bancii debitoare, in raport cu situatia de fapt,
intocmirea unui raport amanuntit asupra cauzelor si imprejurarilor care au dus
la incetarea de plati, cu mentionarea persoanelor carora le-ar fi imputabila,
si supunerea acelui raport tribunalului, in termen de 30 de zile de la
desemnarea sa;
b) conducerea activitatii persoanelor pe care le-a angajat sa-l ajute;
c) introducerea, la tribunal, de actiuni pentru anularea actelor
frauduloase, incheiate de banca debitoare in dauna drepturilor creditorilor,
precum si a unor transferuri cu caracter patrimonial, a unor operatiuni
comerciale incheiate de banca debitoare si a constituirii unor garantii
acordate de aceasta;
d) mentinerea sau rezilierea unor contracte incheiate de banca debitoare;
e) admiterea planului de lichidare a unor bunuri din averea bancii
debitoare, pana la acoperirea pasivului;
f) la inceperea procedurii falimentului, aplicarea sigiliilor,
inventarierea bunurilor bancii debitoare si luarea masurilor corespunzatoare
pentru conservarea lor;
g) examinarea creantelor si, atunci cand este cazul, formularea de
obiectiuni la ele;
h) urmarirea incasarii creantelor din averea bancii debitoare, rezultate
din transferuri de bunuri sau de sume de bani, efectuate de aceasta inainte de
inregistrarea cererii introductive;
i) lichidarea bunurilor din averea bancii debitoare;
j) primirea platilor pe seama bancii debitoare si consemnarea sumelor, in
termen de 24 de ore, intr-un cont bancar deschis la Banca Nationala a Romaniei,
pe numele bancii debitoare, cu drept exclusiv de dispozitie in interesul
procedurii falimentului;
k) sesizarea tribunalului despre orice problema care ar cere o solutionare
de catre acesta;
l) efectuarea oricaror acte de procedura cerute de prezenta lege.
Art. 8
Banca debitoare si oricare dintre creditori pot face contestatie impotriva
masurilor luate de judecatorul-sindic, in cazurile expres prevazute de prezenta
lege. O astfel de contestatie va trebui sa fie inregistrata in termen de 10
zile de la data la care masura a fost luata, iar solutionarea acesteia se va
face in maximum 30 de zile. Daca socoteste necesar, tribunalul va tine o
sedinta, cu citarea autorului contestatiei, a bancii debitoare, a creditorilor
si a Bancii Nationale a Romaniei, cu participarea judecatorului-sindic.
Art. 9
In orice stadiu al procedurii falimentului, tribunalul poate inlocui pe un
judecator-sindic cu altul, prin incheiere motivata, data in camera de consiliu.
Art. 10
In toate cazurile de faliment, la propunerea judecatorului-sindic si cu
avizul Bancii Nationale, a Romaniei, tribunalul va desemna un lichidator.
Acesta va trebui sa fie persoana juridica specializata, constituita conform legii.
Art. 11
Un lichidator este investit cu puteri de gestionare si de control asupra
bancii debitoare si poate lua acele masuri pe care le considera necesare la
lichidarea activelor bancii debitoare, pentru a se obtine valorificarea optima
a acestora, chiar in cazurile in care bancii debitoare i-a fost retrasa
autorizatia. Aceste masuri privesc urmatoarele aspecte:
a) sa continue sau sa intrerupa, in mod justificat, orice operatiuni;
b) sa imprumute bani, garantand cu activele bancii debitoare sau fara
garantie;
c) sa stabileasca din nou ratele dobanzilor aferente pasivelor bancii
debitoare, cu conditia ca, totusi, orice nou nivel al ratei dobanzilor sa nu
fie mai mic decat cel mai scazut nivel practicat pe piata bancara;
d) sa angajeze personalul necesar lichidarii;
e) sa incheie orice document in numele bancii debitoare, sa initieze sau sa
apere si sa coordoneze, in numele acesteia, orice actiune sau procedura legala.
Lichidatorul va intocmi un raport lunar asupra evolutiei procedurii
falimentului, pe care il va prezenta spre aprobare judecatorului-sindic, dupa
care il va transmite si Bancii Nationale a Romaniei. Un astfel de raport va
include informatii referitoare la valoarea totala a creantelor asupra bancii
debitoare si la valoarea totala a activelor bancii debitoare care au fost
vandute.
CAP. 3
Procedura de sesizare a tribunalului
Art. 12
Procedura falimentului va incepe pe baza unei cereri introduse de catre
banca debitoare sau de catre creditori ai acesteia ori de catre Banca Nationala
a Romaniei.
Tribunalul competent sa solutioneze cererea este cel in a carui jurisdictie
se afla sediul central al bancii debitoare.
Art. 13
Procedura falimentului unei banci se porneste, de regula, dupa constatarea
de catre Banca Nationala a Romaniei ca aplicarea masurilor de supraveghere
speciala, desfasurate in scopul redresarii bancii respective, nu a condus la
evitarea starii de insolvabilitate.
Art. 14
Banca debitoare, care nu mai poate face fata in totalitate datoriilor sale
exigibile cu sumele de bani disponibile, poate adresa tribunalului o cerere
pentru a fi supusa dispozitiilor prezentei legi.
Cererea bancii va fi semnata de persoanele care, potrivit prevederilor
legii, au calitatea de a o reprezenta.
Art. 15
Cererea bancii debitoare va trebui sa fie insotita de urmatoarele acte:
a) bilantul contabil si copii de pe registrele contabile curente;
b) o lista a tuturor bunurilor; pentru imobile se vor trece datele din
registrele de publicitate imobiliara;
c) o lista a numelor si a adreselor creditorilor, oricum ar fi creantele
acestora - certe sau sub conditie, lichide sau nelichide, scadente sau
nescadente, necontestate sau contestate -, aratandu-se suma, cauza si
drepturile de preferinta;
d) contul de profit si pierderi pe anul anterior depunerii cererii.
Art. 16
Orice creditor, care are o creanta certa, lichida si exigibila, poate
introduce la tribunal o cerere impotriva unei banci debitoare, care, timp de
cel putin 30 de zile, se afla in incetare de plati.
Creditorul nu va putea introduce cererea fara sa faca dovada ca, in
prealabil, ca urmare a introducerii unei actiuni de executare silita asupra
contului bancii debitoare, Banca Nationala a Romaniei, in calitate de tert
poprit, a comunicat ca banca respectiva se afla in incetare de plati de peste
30 de zile.
Art. 17
Banca Nationala a Romaniei, in calitatea sa de autoritate de supraveghere
bancara, va putea introduce cerere impotriva bancii fata de care s-au aplicat
masuri de supraveghere si administrare speciala si care nu au condus la
redresarea bancii aflate in situatia de a nu onora integral platile.
Art. 18
In urma inregistrarii cererii, introdusa conform art. 14, 16 si 17,
tribunalul va notifica aceasta partilor interesate si oficiului registrului
comertului unde banca debitoare este inmatriculata, pentru efectuarea
mentiunii.
Toate cheltuielile pentru aceste masuri vor fi suportate din averea bancii
debitoare.
Art. 19
La primul termen de judecata, tribunalul va analiza cererea si, in cazul in
care banca debitoare nu contesta situatia de insolvabilitate, va dispune
inceperea de indata a procedurii falimentului bancii debitoare.
Contestatia impotriva cererii de declansare a procedurii falimentului se
poate face in termen de 5 zile de la data inregistrarii acestei cereri.
Tribunalul se va pronunta asupra contestatiei, in termen de 10 zile, termen
care poate fi prelungit o singura data, cu inca 10 zile.
Hotararea judecatoreasca privind inceperea procedurii falimentului bancii
debitoare va fi comunicata de indata Fondului de garantare a depozitelor in
sistemul bancar, in vederea aplicarii reglementarilor privind plata depozitelor
garantate.
Art. 20
Tribunalul va comunica Bancii Nationale a Romaniei hotararea sa privind
inceperea procedurii falimentului bancii debitoare. Banca Nationala a Romaniei
va inchide de indata conturile bancii debitoare, deschise la Banca Nationala a
Romaniei, si va deschide un nou cont, cu mentiunea "banca in
faliment". In acest cont se vor vira sumele de bani existente pana la acea
data in conturile bancii. In continuare, operatiunile financiare ale bancii in
faliment se vor desfasura exclusiv prin acest cont.
Art. 21
Celelalte proceduri de derulare a operatiunilor de lichidare sunt prevazute
de Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, cu modificarile ulterioare, Capitolul III, Sectiunea a 6-a
"Falimentul", care se vor aplica corespunzator si procedurii
falimentului bancilor.
CAP. 4
Raspunderea organelor de conducere si a cenzorilor bancii ajunse in stare
de faliment
Art. 22
Tribunalul poate dispune ca o parte din pasivul bancii, ajunsa in stare de
faliment, sa fie suportat de catre membrii organelor de conducere -
administratori, directori si, dupa caz, cenzori, daca au contribuit la
falimentul acesteia, prin una dintre urmatoarele fapte:
a) au folosit bunurile sau creditele bancii in folosul propriu;
b) au facut acte de comert in interes personal, sub acoperirea bancii;
c) au dispus, in interes personal, continuarea unei activitati care ducea
in mod vadit banca la incetarea de plati;
d) au tinut o contabilitate fictiva, au facut sa dispara unele documente
contabile sau nu au tinut contabilitatea in conformitate cu legea;
e) au deturnat sau au ascuns o parte din activul bancii sau au marit, in
mod fictiv, pasivul acesteia;
f) au folosit mijloace ruinatoare, pentru a procura bancii fonduri, in
scopul intarzierii incetarii de plati;
g) in luna precedenta incetarii platilor, au platit sau au dispus sa se
plateasca, cu preferinta, unui creditor, in dauna celorlalti creditori.
Aplicarea dispozitiilor alin. 1 nu inlatura aplicarea legii penale pentru
faptele care constituie infractiuni.
Art. 23
Sumele platite potrivit art. 22 alin. 1 vor intra in averea bancii
debitoare si vor fi destinate platii datoriilor.
Art. 24
In vederea luarii masurilor prevazute la art. 22 alin. 1, tribunalul poate
fi sesizat de catre judecatorul-sindic, de catre oricare dintre creditori, de
catre Banca Nationala a Romaniei sau se poate sesiza din oficiu, pe baza
datelor din dosarul cauzei, si va dispune masuri asiguratorii.
Art. 25
Executarea silita impotriva persoanelor prevazute la art. 22 alin. 1 se
efectueaza potrivit prevederilor Codului de procedura civila.
Art. 26
Procedura falimentului va fi inchisa atunci cand tribunalul a aprobat
raportul final, cand toate fondurile sau bunurile din averea bancii ajunse in
stare de faliment au fost distribuite si fondurile nereclamate au fost depuse
la Banca Nationala a Romaniei. In urma unei cereri a judecatorului-sindic,
tribunalul va da o hotarare, inchizand procedura falimentului. Hotararea va fi
comunicata, in scris, tuturor creditorilor, bancii debitoare si Bancii
Nationale a Romaniei, care va inchide contul "banca in faliment"
existent la aceasta si va vira eventualele sume ramase in cont la bugetul de
stat. Aceste sume pot fi solicitate de persoanele indreptatite, in termenul
legal de prescriptie.
CAP. 5
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 27
Dispozitiile prezentei legi se completeaza, in masura compatibilitatii lor
cu cele ale Codului de procedura civila.
Art. 28
Procedurile de reorganizare si de lichidare judiciara a bancilor, deschise
pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, vor fi continuate si inchise
in conditiile Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 29
Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii ei in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 30
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga orice dispozitii
contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 30 martie 1998, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI
RADU VASILE
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 30 martie
1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VASILE LUPU