ORDONANTA Nr. 10 din 22 ianuarie 2004
privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului institutiilor de
credit
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 84 din 30 ianuarie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 1
pct. II.9 din Legea nr. 559/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
TITLUL I
Procedura reorganizarii judiciare si a falimentului institutiilor de credit
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, reglementata prin
prezenta ordonanta, se aplica institutiilor de credit, persoane juridice
romane, inclusiv sucursalelor acestora cu sediul in strainatate.
(2) Cooperativelor de credit li se aplica prevederile prezentei ordonante
in conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind
organizatiile cooperatiste de credit, aprobata si modificata prin Legea nr.
200/2002.
Art. 2
(1) In intelesul prezentei ordonante, termenii si expresiile de mai jos au
urmatoarele semnificatii:
a) administrator - persoana ori organismul desemnat de autoritatile
administrative sau judiciare a carui sarcina este de a administra masurile de
reorganizare;
b) lichidator - persoana ori organismul desemnat de autoritatile
administrative sau judiciare a carui sarcina este de a administra procedurile
de lichidare;
c) autoritati administrative sau judiciare - autoritatile stabilite conform
legii nationale, care decid cu privire la luarea masurilor de reorganizare sau
de incepere a procedurilor de lichidare;
d) procedura reorganizarii - masurile adoptate de autoritatile
administrative sau judiciare, destinate sa mentina ori sa restabileasca
situatia financiara a unei institutii de credit si care ar putea afecta
drepturile preexistente ale unor terti, inclusiv masurile care implica
posibilitatea unei suspendari a platilor, a unei suspendari a masurilor de
executare sau a unei reduceri a creantelor; persoanele care sunt implicate in
activitatea interna a institutiilor de credit, administratorii si actionarii nu
sunt considerati terti;
e) procedura falimentului - procedura colectiva initiata si controlata de
autoritatile administrative sau judiciare, cu scopul de a realiza activele unei
institutii de credit sub supravegherea acestor autoritati, inclusiv in cazul in
care procedura se inchide printr-un concordat sau alta masura similara;
f) instrumente financiare - valori mobiliare, titluri de participare ale
organismelor de plasament colectiv, instrumente ale pietei monetare, contracte
futures, inclusiv contracte care implica plata unor diferente in numerar,
contracte forward pe rata dobanzii, swap-uri pe rata dobanzii, cursul de schimb
si actiuni, optiuni pe orice instrument financiar prevazut in aceste categorii,
inclusiv contracte care implica plata unor diferente in numerar, precum si
optiuni pe cursul de schimb, rata dobanzii si instrumente financiare derivate
pe marfuri si orice alt instrument admis la tranzactionare pe o piata
reglementata intr-un stat membru sau pentru care s-a facut o cerere de admitere
la tranzactionare pe o astfel de piata;
g) piete reglementate - reprezinta piata instrumentelor financiare
reglementate si supravegheate si care: functioneaza regulat, este caracterizata
de faptul ca reglementarile emise sau supuse aprobarii definesc conditiile de
functionare, de acces pe piata, conditii ce guverneaza listarea instrumentelor
financiare si conditiile ce trebuie indeplinite de un instrument financiar
inainte de a fi tranzactionat pe piata si respecta cerintele de raportare si
transparenta stabilite de reglementari in vederea asigurarii protectiei
investitorilor;
h) insolventa - reprezinta acea stare a institutiei de credit aflate in una
dintre urmatoarele situatii:
1. incapacitatea vadita de plata a datoriilor exigibile cu
disponibilitatile banesti;
2. scaderea sub 2% a indicatorului de solvabilitate a institutiei de
credit;
3. retragerea autorizatiei de functionare a institutiei de credit, in
conformitate cu prevederile Legii nr. 58/1998 privind activitatea bancara, cu
modificarile si completarile ulterioare, ca urmare a imposibilitatii de
redresare financiara a unei institutii de credit aflate in administrare
speciala;
i) contract de compensare bilaterala - oricare dintre urmatoarele:
1. orice contract sau clauza cuprinsa intr-un contract incheiat intre
institutia de credit debitoare si orice alta entitate, inclusiv persoane
fizice, avand ca obiect operatiuni cu instrumente financiare derivate realizate
pe pietele reglementate, pietele asimilate sau prin pietele la buna intelegere,
prin care se stipuleaza compensarea unor obligatii de plata sau obligatii de a
face, prezente sau viitoare, decurgand din sau avand legatura cu unul sau mai
multe astfel de contracte, inclusiv orice garantie accesorie ori avand legatura
cu acestea; sau
2. orice contract sau clauza, de natura celor prevazute la pct. 1, prin
care se stipuleaza compensarea unor obligatii de plata sau obligatii de a face,
prezente sau viitoare, decurgand din unul sau mai multe contracte de compensare
bilaterala, inclusiv orice garantie accesorie ori avand legatura cu acestea, in
temeiul carora compensarea bilaterala contractuala se poate realiza prin una
sau mai multe dintre urmatoarele modalitati:
a) stingerea si/sau devansarea scadentei oricarei obligatii de plata sau
obligatii de a face decurgand din unul sau mai multe contracte din categoria
celor prevazute mai sus;
b) calcularea sau estimarea unei valori de compensare, valori de piata,
valori de lichidare ori valori de inlocuire a oricarei obligatii care a fost
stinsa sau a carei scadenta a fost devansata potrivit prevederilor lit. a);
c) conversia intr-o singura moneda a oricarei valori calculate potrivit
prevederilor lit. b);
d) compensarea, pana la obtinerea unei sume nete, a oricaror valori
calculate potrivit prevederilor lit. b), asa cum au fost convertite potrivit
prevederilor lit. c).
(2) Termenii: institutie de credit, stat membru, stat membru de origine,
stat membru gazda, sucursala si autoritate competenta au intelesul prevazut in
Legea nr. 58/1998.
CAP. 2
Participantii la procedura reorganizarii judiciare si a falimentului
institutiilor de credit
Art. 3
(1) Organele care aplica procedura sunt: instantele judecatoresti,
judecatorul-sindic, administratorul special, administratorul, lichidatorul.
(2) Procedurile prevazute de prezenta ordonanta, cu exceptia recursului,
sunt de competenta exclusiva a tribunalului in circumscriptia caruia se afla
sediul social al institutiei de credit debitoare, astfel cum acesta figureaza
in registrul comertului, si sunt exercitate de tribunal si un judecator-sindic.
(3) Judecatorul-sindic este nominalizat, in fiecare caz, de presedintele
tribunalului dintre judecatorii desemnati ca judecatori-sindici, in temeiul
art. 12 alin. 3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Principalele atributii ale tribunalului, potrivit prezentei ordonante,
sunt:
a) darea hotararii de deschidere a procedurii;
b) judecarea contestatiei institutiei de credit debitoare impotriva cererii
introductive formulate de Banca Nationala a Romaniei sau de creditori, pentru
deschiderea procedurii;
c) desemnarea, prin hotarare, a judecatorului-sindic, a administratorului
sau a lichidatorului, stabilirea atributiilor acestora si, daca este cazul,
inlocuirea lor;
d) judecarea actiunilor introduse de judecatorul-sindic ori de comitetul
creditorilor pentru anularea unor constituiri de garantii sau a unor
transferuri cu caracter patrimonial, anterioare hotararii de deschidere a
procedurii;
e) judecarea contestatiilor formulate de institutia de credit debitoare sau
de creditori impotriva masurilor luate de judecatorul-sindic, administratorul
special, administrator si de lichidator;
f) confirmarea planului de reorganizare dupa votarea lui de catre
creditori;
g) confirmarea planului de distribuire a sumelor obtinute din lichidare;
h) autentificarea actelor juridice incheiate de lichidator, pentru a caror
validitate este necesara forma autentica;
i) aprobarea modalitatii de lichidare si confirmarea tranzactiilor de
cumparare de active si asumare de pasive;
j) stabilirea raspunderii civile a organelor de conducere, a cenzorilor si
a personalului de executie sau cu atributie de control din institutia de credit
ajunsa in stare de insolventa;
k) darea hotararii de inchidere a procedurii.
(5) Hotararile tribunalului sunt definitive si executorii. Ele pot fi
atacate cu recurs in conditiile legii.
Art. 4
(1) Pentru hotararile date de tribunal in baza prevederilor art. 3, curtea
de apel va fi instanta de recurs.
(2) Recursul va fi judecat in termen de 15 zile de la inregistrarea
dosarului la curtea de apel, citarea partilor urmand sa fie facuta, in
conditiile art. 86 - 94 din Codul de procedura civila, in cazul Bancii Nationale
a Romaniei, Fondului de garantare a depozitelor in sistemul bancar,
administratorului special, administratorului sau lichidatorului, si prin
publicitate in doua ziare de difuzare nationala, in cazul celorlalte parti.
(3) Prin derogare de la art. 300 alin. 2 si 3 din Codul de procedura
civila, hotararile tribunalului nu vor putea fi suspendate de instanta de
recurs. Instanta de recurs va putea suspenda urmatoarele hotarari:
a) hotararea de respingere a contestatiei institutiei de credit debitoare,
facuta in conditiile art. 16 alin. (2);
b) incheierea prin care se decide intrarea in faliment, pronuntata in
conditiile art. 26 alin. (1);
c) hotararea prin care se solutioneaza obiectiunile la planul de
distribuire a fondurilor obtinute din lichidare, pronuntata in conditiile art.
107 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 5
Potrivit prezentei ordonante, principalele atributii ale
judecatorului-sindic sunt:
a) controlul asupra activitatii administratorului special,
administratorului sau lichidatorului;
b) stabilirea programului sedintelor adunarilor creditorilor ori de cate
ori considera necesar si prezidarea sedintelor;
c) avizarea planului de reorganizare, anterior supunerii acestuia spre
aprobarea creditorilor, si remiterea planului aprobat tribunalului, in vederea
confirmarii;
d) avizarea planului de distribuire a sumelor obtinute din lichidare si
supunerea acestuia tribunalului, spre confirmare;
e) luarea masurilor care se impun din analiza rapoartelor prezentate de
lichidator si solutionarea obiectiilor la acestea, inclusiv avizarea
modalitatii de lichidare si a tranzactiilor de cumparare de active si asumare
de pasive;
f) introducerea de actiuni pentru anularea actelor frauduloase incheiate de
institutia de credit debitoare in dauna drepturilor creditorilor in cei 3 ani
anteriori deschiderii procedurii;
g) introducerea de actiuni pentru anularea constituirilor de garantii sau
transferurilor de drepturi patrimoniale catre terti si pentru restituirea de
catre acestia a bunurilor transmise si a valorii altor prestatii executate,
realizate de institutia de credit debitoare in dauna intereselor creditorilor,
prin:
1. acte de transfer cu titlu gratuit, efectuate in cei 3 ani anteriori
deschiderii procedurii; sunt exceptate sponsorizarile in scop umanitar,
derulate conform prevederilor legale;
2. operatiuni comerciale in care prestatia institutiei de credit debitoare
o depaseste vadit pe cea primita, efectuate in cei 3 ani anteriori deschiderii
procedurii;
3. acte incheiate in cei 3 ani anteriori deschiderii procedurii, cu
intentia tuturor partilor implicate in aceasta de a sustrage bunuri de la urmarirea
de catre creditori sau de a le leza in orice alt fel drepturile;
4. acte de transfer de proprietate catre un creditor pentru stingerea unei
datorii anterioare sau in folosul acestuia, efectuate in cele 180 de zile
anterioare deschiderii procedurii, daca suma pe care creditorul ar putea sa o
obtina in caz de faliment al institutiei de credit debitoare este mai mica
decat valoarea actului de transfer;
5. constituirea ori perfectarea unei garantii reale pentru o creanta care
era chirografara in cele 120 de zile anterioare deschiderii procedurii;
6. plati anticipate ale datoriilor efectuate in cele 120 de zile anterioare
deschiderii procedurii, daca scadenta lor fusese stabilita pentru o data
ulterioara deschiderii procedurii;
7. acte incheiate cu persoane aflate in relatii speciale cu institutia de
credit debitoare, in anul anterior deschiderii procedurii; persoanele aflate in
relatii speciale cu institutia de credit debitoare sunt cele stabilite prin
Ordonanta Guvernului nr. 39/1996 privind infiintarea si functionarea Fondului
de garantare a depozitelor in sistemul bancar, republicata;
h) admiterea planului de lichidare a unor bunuri din averea institutiei de
credit debitoare pana la acoperirea pasivului;
i) sesizarea tribunalului cu orice problema care ar impune o solutionare de
catre acesta, in conformitate cu atributiile conferite prin prezenta ordonanta;
j) efectuarea oricaror acte de procedura cerute de prezenta ordonanta.
Art. 6
(1) In indeplinirea atributiilor lor, care implica aplicarea unor
reglementari bancare, tribunalul, judecatorul-sindic, administratorul special,
administratorul si lichidatorul pot cere si punctul de vedere al Bancii
Nationale a Romaniei, in calitatea sa de autoritate de supraveghere bancara.
(2) Prevederile cap. II sectiunea a 3-a "Adunarea creditorilor.
Comitetul creditorilor" din Legea nr. 64/1995, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, se vor aplica in mod corespunzator si
procedurii reorganizarii judiciare si a falimentului institutiilor de credit,
cu exceptia art. 13^1 alin. (6) si art. 16 alin. (2).
(3) Comitetul creditorilor poate introduce actiuni pentru anularea unor
transferuri cu caracter patrimonial facute de institutia de credit debitoare in
dauna creditorilor atunci cand astfel de actiuni nu au fost introduse de
judecatorul-sindic.
(4) Prevederile cap. II sectiunea a 3^1 -a "Adunarea generala a
asociatilor/actionarilor. Comitetul asociatilor/actionarilor" din Legea
nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se vor
aplica in mod corespunzator si procedurii reorganizarii judiciare si a
falimentului institutiilor de credit.
Art. 7
(1) In cursul derularii planului de reorganizare judiciara, la cererea
comitetului creditorilor formulata in cazurile si in conditiile prevazute la
art. 16 din Legea nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, a judecatorului-sindic sau a Bancii Nationale a Romaniei,
tribunalul poate ridica organelor de conducere ale institutiei de credit
debitoare dreptul de a reprezenta institutia de credit, de a administra
bunurile institutiei respective si de a dispune de acestea; in acest caz,
tribunalul va desemna administratorul, ii va preciza atributiile si ii va
stabili remuneratia.
(2) Prin hotararea judecatoreasca privind deschiderea procedurii
falimentului, tribunalul ridica administratorilor institutiei de credit
debitoare dreptul de a reprezenta institutia de credit, de a administra
bunurile institutiei respective, de a dispune de ele, va desemna lichidatorul,
va preciza atributiile acestuia si ii va stabili remuneratia. Prin derogare de
la prevederile art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 79/1999 privind organizarea
activitatii practicienilor in reorganizare si lichidare, aprobata prin Legea
nr. 505/2002, Fondul de garantare a depozitelor in sistemul bancar va putea fi
desemnat lichidator.
(3) Tribunalul ridica drepturile tuturor organelor de conducere - adunarea
generala, membrii consiliului de administratie, conducerea executiva - in
situatia in care Banca Nationala a Romaniei cere intrarea directa in faliment a
institutiei de credit.
(4) Prevederile Legii nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, referitoare la remuneratia administratorului si
lichidatorului, se aplica in mod corespunzator.
Art. 8
Institutia de credit debitoare si oricare dintre creditori pot face
contestatie impotriva masurilor luate de judecatorul-sindic, administratorul
special, administrator si de lichidator, in cazurile expres prevazute de lege.
O astfel de contestatie va trebui sa fie inregistrata in termen de 5 zile de la
data la care masura a fost luata, iar solutionarea acesteia se va face in
maximum 15 zile de la data inregistrarii contestatiei. Daca socoteste necesar,
tribunalul va tine o sedinta, cu citarea autorului contestatiei, a institutiei
de credit debitoare, a creditorilor si a Bancii Nationale a Romaniei, cu
participarea judecatorului-sindic.
Art. 9
(1) In orice stadiu al procedurii, pentru motive temeinice, tribunalul
poate inlocui judecatorul-sindic, administratorul special, administratorul sau
lichidatorul, prin incheiere irevocabila, data in Camera de consiliu; pentru
aceasta tribunalul va putea solicita punctul de vedere al Bancii Nationale a
Romaniei.
(2) Pe data stabilirii atributiilor noului judecator-sindic/administrator
special/administrator/lichidator de catre tribunal vor inceta atributiile celui
numit anterior. Judecatorul-sindic nou-numit va prelua activitatea de la judecatorul-sindic
inlocuit, sub controlul tribunalului. Administratorul
special/administratorul/lichidatorul nou-numit va prelua activitatea de la
administratorul special/administratorul/lichidatorul inlocuit, sub controlul
judecatorului-sindic.
(3) Atributiile administratorului special sunt cele stipulate la art. 81
din Legea nr. 58/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv la
art. 200 si 201 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000, aprobata si
modificata prin Legea nr. 200/2002, iar ale administratorului sunt cele
prevazute la art. 18 din Legea nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, cu exceptia celor de la lit. d) si e).
(4) Institutia de credit debitoare pentru care a fost desemnat administratorul
special sau administratorul este supusa reglementarilor generale in domeniu ale
Bancii Nationale a Romaniei.
Art. 10
Potrivit prezentei ordonante, principalele atributii ale lichidatorului
sunt:
a) in momentul primirii hotararii judecatoresti privind deschiderea
procedurii falimentului va deschide la o banca, care functioneaza pe teritoriul
Romaniei, selectata in cel mult 10 zile, prin licitatie in raport de criterii
de eficienta in vederea apararii intereselor creditorilor, inclusiv din punctul
de vedere al dezvoltarii retelei teritoriale, doua conturi, unul in lei si
altul in valuta, cu mentiunea "cont tip institutie de credit in
faliment", cu drept exclusiv de dispozitie in interesul procedurii
falimentului. In conturile tip institutie de credit in faliment vor fi virate
de catre lichidator sumele existente in conturi la alte institutii
financiar-bancare. Lichidatorul va comunica imediat Bancii Nationale a Romaniei
denumirea bancii comerciale si conturile deschise la aceasta, dupa care Banca
Nationala a Romaniei va transfera imediat in aceste conturi disponibilitatile
aflate in evidentele sale ale institutiei de credit. Operatiunile institutiei
de credit in faliment se vor desfasura in continuare prin aceste conturi;
b) inventarierea bunurilor institutiei de credit debitoare si luarea
masurilor corespunzatoare pentru conservarea lor, aplicarea sigiliilor la
deschiderea procedurii falimentului, in conformitate cu prevederile Legii nr.
64/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) examinarea activitatii institutiei de credit debitoare in raport cu
situatia de fapt, intocmirea unui raport amanuntit asupra cauzelor si
imprejurarilor care au dus la starea de insolventa, cu mentionarea persoanelor
carora le-ar fi imputabila, si supunerea acestui raport judecatorului-sindic
spre aprobare, in termen de cel mult 30 de zile de la deschiderea procedurii
falimentului; la cererea lichidatorului, judecatorul-sindic va putea prelungi
aceasta perioada, pentru motive temeinice, prin incheiere irevocabila;
d) angajarea, cu respectarea prevederilor legale, a personalului necesar in
vederea lichidarii si conducerea activitatii acestuia, angajarea putandu-se
face si din cadrul personalului existent al institutiei de credit debitoare;
e) conducerea activitatii institutiei de credit debitoare, respectiv
efectuarea de operatiuni in interesul procedurii falimentului, inclusiv
reesalonari de credite si stabiliri de noi rate ale dobanzilor aferente
activelor institutiei de credit debitoare, cu conditia ca orice nou nivel al
ratei dobanzilor sa nu fie mai mic decat nivelul ultimei dobanzi de referinta
comunicat de Banca Nationala a Romaniei, precum si participari la piata
valutara interbancara, luarea tuturor masurilor, cum ar fi redimensionarea
personalului angajat in scopul reducerii permanente a cheltuielilor de
functionare si lichidare;
f) mentinerea, rezilierea sau denuntarea unor contracte incheiate de
institutia de credit debitoare, precum si incheierea de noi contracte in
interesul procedurii falimentului;
g) examinarea creantelor asupra institutiei de credit debitoare si, atunci
cand este cazul, formularea de obiectiuni la acestea; nu sunt supuse examinarii
creantele bugetare, in cazul carora se vor observa dispozitiile legale
speciale;
h) primirea sumelor in lei si in valuta pe seama institutiei de credit
debitoare si consemnarea acestora, in termen de 24 de ore, in noile conturi ale
institutiei de credit debitoare;
i) luarea masurilor corespunzatoare privind conturile in valuta ale
institutiei de credit debitoare, deschise la institutii de credit
corespondente, prin:
1. notificarea corespondentilor asupra declararii in stare de faliment a
institutiei de credit debitoare, precum si asupra blocarii disponibilitatilor
din conturile respective in valuta;
2. transferarea ulterioara, in termenul cel mai scurt, a disponibilitatilor
in noul cont deschis in valuta la banca comerciala, ce se dezvolta pe analitice
- pentru fiecare valuta; sumele aflate in contul in valuta vor fi convertite in
lei si transferate in contul deschis in lei;
3. efectuarea de plati pentru operatiunile in curs ale institutiei de
credit debitoare, precum si administrarea eficienta a disponibilitatilor;
j) urmarirea incasarii creantelor din averea institutiei de credit
debitoare, rezultate din transferul de bunuri sau de sume de bani efectuat de
aceasta inainte de deschiderea procedurii;
k) lichidarea bunurilor si drepturilor din averea institutiei de credit
debitoare - ansamblul procedeelor, masurilor si tehnicilor pentru realizarea
activelor institutiei de credit in faliment, cu respectarea principiului
costului minim presupus, respectiv al valorificarii optime a acestora, in
scopul achitarii datoriilor catre creditori prin:
1. tranzactii privind cumpararea de active si asumarea de pasive, prin care
o institutie de credit cu o situatie financiara buna achizitioneaza, partial
sau total, activele institutiei de credit debitoare si isi asuma, partial sau
total, pasivele acesteia, incluzand totalitatea depozitelor garantate.
Tranzactiile privind cumpararea de active si asumarea de pasive pot fi
efectuate la vedere sau la termen cu optiune. Pentru tranzactiile prevazute la
acest alineat, lichidatorul poate sa perceapa de la institutia de credit
achizitoare o prima negociata, in functie de calitatea activelor cumparate si
pasivelor asumate, platibila la momentul transferului proprietatii, precum si o
prima pentru exercitarea optiunii, in functie de termenul optiunii, platibila
la momentul negocierii. Dupa cumparare, pentru activele care fac obiectul unor
operatiuni frauduloase pentru care se probeaza ca au la baza fraude sau ca
provin din furturi de instrumente financiare, partile pot modifica tranzactia
initiala, urmand ca institutia de credit achizitoare sa primeasca de la
lichidator, in contravaloare, alte active ori sume de bani;
2. vanzarea de bunuri, cum ar fi cladiri, terenuri, valori mobiliare,
operatiuni de lichidare ce se realizeaza cu respectarea prevederilor sectiunii a
6-a "Falimentul" a cap. III din Legea nr. 64/1995, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare;
3. alte tehnici de realizare a activelor, cum ar fi cesiuni de creanta ori
novatii, realizate in interesul procedurii falimentului la o valoare negociata;
l) intocmirea unui raport lunar asupra evolutiei procedurii falimentului,
respectiv asupra stadiului indeplinirii atributiilor de catre lichidator, pe
care il va prezenta judecatorului-sindic, spre aprobare; un astfel de raport va
include informatii referitoare la valoarea totala a creantelor asupra
institutiei de credit debitoare si la valoarea totala a activelor acesteia care
au fost valorificate, la sumele obtinute din lichidarea si incasarea de
creante, la planul de distribuire intre creditori;
m) intocmirea bilantului final de lichidare; daca lichidarea se prelungeste
peste durata unui exercitiu financiar, lichidatorul este obligat sa intocmeasca
situatiile financiare anuale si sa le depuna la organele si la termenele
prevazute de lege;
n) sesizarea judecatorului-sindic despre orice problema care ar cere o
solutionare de catre acesta;
o) incheierea oricarui document in numele institutiei de credit debitoare,
initierea si coordonarea, in numele acesteia, a oricarei actiuni sau proceduri
legale;
p) efectuarea oricaror acte de procedura cerute de lege.
CAP. 3
Procedura
SECTIUNEA 1
Deschiderea procedurii. Efectele deschiderii procedurii
Art. 11
Procedura reorganizarii judiciare si a falimentului se deschide pe baza
unei cereri introduse de catre institutia de credit debitoare sau de creditorii
acesteia ori de Banca Nationala a Romaniei.
Art. 12
(1) Institutia de credit debitoare aflata in stare de insolventa, astfel
cum aceasta este definita la art. 2 alin. (1) lit. h) pct. 1 sau/si 2, este
obligata sa adreseze tribunalului o cerere pentru a fi supusa prevederilor
prezentei ordonante, in termen de maximum 30 de zile de la data
intervenirii/crearii starii de insolventa.
(2) Prevederile pct. 1 "Cererea debitorului" al sectiunii 1 din
cap. III "Procedura" din Legea nr. 64/1995, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, se aplica in mod corespunzator
institutiei de credit debitoare.
Art. 13
(1) Orice creditor care are o creanta certa, lichida si exigibila poate
introduce la tribunal o cerere, in conditiile prevazute la art. 29 alin. (1) si
(2) din Legea nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, impotriva unei institutii de credit debitoare care nu a onorat
integral o astfel de creanta pe o perioada de cel putin 30 de zile lucratoare
de la scadenta, in cazul caselor centrale ale cooperativelor de credit,
inclusiv in cazul cooperativelor de credit afiliate la acestea, respectiv pe o
perioada de cel putin 7 zile lucratoare de la scadenta, in cazul celorlalte
institutii de credit.
(2) Creditorul nu va putea introduce cererea fara sa faca dovada ca, in
prealabil, ca urmare a introducerii unei actiuni de executare silita asupra
contului institutiei de credit debitoare, Banca Nationala a Romaniei, in
calitate de tert poprit, a comunicat ca institutia de credit respectiva nu
detine disponibilitatile necesare pentru onorarea platilor respective.
Art. 14
(1) Banca Nationala a Romaniei, in calitatea sa de autoritate de
supraveghere bancara, va introduce cerere pentru deschiderea procedurii
reorganizarii judiciare si a falimentului impotriva institutiei de credit
aflate in una dintre situatiile prevazute la art. 2 alin. (1) lit. h).
(2) Banca Nationala a Romaniei va cere intrarea imediata in faliment a
institutiei de credit debitoare aflate in una dintre situatiile prevazute la
art. 2 alin. (1) lit. h) pct. 2 sau/si 3.
(3) Cererea Bancii Nationale a Romaniei va trebui sa fie insotita de urmatoarele
documente:
a) hotararea Consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei de
retragere a autorizatiei institutiei de credit respective;
b) dovada numirii administratorului special, in cazul in care institutia de
credit debitoare nu se afla in procedura de administrare speciala inaintea
introducerii cererii;
c) orice alte documente necesare justificarii actului de sesizare a
tribunalului.
Art. 15
(1) In urma inregistrarii cererii, introdusa conform art. 12, 13 si 14,
tribunalul va notifica imediat despre aceasta partilor mentionate la aceste
articole.
(2) Banca Nationala a Romaniei va desemna un administrator special si ii va
stabili remuneratia la data primirii notificarii mentionate la alin. (1), in
situatia in care institutia de credit nu se afla in procedura de administrare
speciala la acea data. Administratorul special va avea atributiile prevazute la
art. 9 alin. (3).
(3) Toate cheltuielile aferente procedurii instituite prin prezenta
ordonanta, inclusiv remuneratia, vor fi suportate din averea institutiei de
credit debitoare.
(4) In lipsa disponibilitatilor in conturile prevazute la art. 10 lit. a),
se vor utiliza disponibilitati din fondul de lichidare prevazut de Legea nr.
64/1995, republicata, cu modificarile ulterioare.
Art. 16
(1) La primul termen de judecata, tribunalul va analiza cererea si, in
situatia in care institutia de credit debitoare nu contesta starea de
insolventa in cazul cererilor introduse de partile prevazute la art. 13 si 14,
va da hotararea privind deschiderea procedurii reorganizarii judiciare si a
falimentului.
(2) Contestatia impotriva cererii de deschidere a procedurii reorganizarii
judiciare sau a falimentului se poate face in termen de 5 zile de la data
comunicarii cu privire la depunerea acestei cereri.
(3) Tribunalul se va pronunta asupra contestatiei in termen de 10 zile de
la inregistrarea contestatiei.
(4) In cazul in care cererea de deschidere a procedurii, formulata de Banca
Nationala a Romaniei, cuprinde si propunerea de intrare imediata in faliment a
institutiei de credit debitoare, aceasta va putea contesta, in termen de 15
zile de la data comunicarii cererii, sub sanctiunea decaderii, atat starea de
insolventa, cat si propunerea de intrare imediata in faliment. In acest caz,
tribunalul se va pronunta asupra ambelor capete de cerere prin aceeasi
hotarare.
(5) In urma pronuntarii hotararii de deschidere a procedurii reorganizarii
judiciare si a falimentului si, dupa caz, de intrare in faliment, ca urmare a
cererii introduse conform art. 12, 13 si 14 si a desemnarii administratorului
special sau a lichidatorului, tribunalul va comunica aceasta partilor prevazute
la articolele mentionate, administratorului special sau lichidatorului si
Fondului de garantare a depozitelor in sistemul bancar, precum si oficiului
registrului comertului la care institutia de credit debitoare este
inregistrata, pentru efectuarea mentiunii "institutie de credit in
insolventa", respectiv "institutie de credit in faliment". Comunicarea
va fi facuta publica in doua ziare de difuzare nationala. In situatia in care
institutia de credit are deschise sucursale in alte tari, Banca Nationala a
Romaniei va comunica de indata despre deschiderea procedurii reorganizarii
judiciare sau a falimentului autoritatii de supraveghere bancara din tara gazda
a sucursalei respective, in conformitate cu prevederile legale.
(6) De la data deschiderii procedurii, toate actele institutiei de credit
debitoare vor purta, dupa caz, una dintre mentiunile prevazute la alin. (5).
Art. 17
(1) De la data deschiderii procedurii reorganizarii judiciare sau a
falimentului se suspenda toate actiunile judiciare sau extrajudiciare pentru
realizarea creantelor asupra institutiei de credit debitoare sau bunurilor
sale, daca legea nu prevede altfel.
(2) Deschiderea procedurii suspenda orice termene de prescriptie a
actiunilor prevazute la alin. (1). Termenele vor reincepe sa curga dupa 30 de
zile de la inchiderea procedurii.
(3) Actiunile introduse de lichidator in aplicarea dispozitiilor prezentei
ordonante sunt scutite de taxe de timbru.
(4) Data deschiderii procedurii reorganizarii judiciare si a falimentului
reprezinta data la care depozitele devin indisponibile.
(5) In afara cazurilor prevazute de lege sau a celor autorizate de
tribunal, toate actele, operatiunile si platile efectuate de institutia de
credit debitoare ulterior deschiderii procedurii reorganizarii judiciare sau a
falimentului sunt nule.
(6) De la data la care depozitele devin indisponibile, deponentii sunt
indreptatiti sa primeasca, in conditiile legii, compensatiile aferente
depozitelor garantate. De la aceeasi data Fondul de garantare a depozitelor in
sistemul bancar se subroga in toate drepturile deponentilor garantati, proportional
cu cuantumul reprezentand valoarea garantata a depozitelor.
Art. 18
Nici o dobanda, penalitate de orice fel ori cheltuiala nu va putea fi
adaugata creantelor asupra institutiei de credit debitoare de la data
deschiderii procedurii reorganizarii judiciare sau a falimentului.
Art. 19
(1) Dupa ce s-a dispus deschiderea procedurii reorganizarii judiciare si a
falimentului potrivit art. 16 alin. (1), este interzis, sub sanctiunea
nulitatii, persoanelor care au detinut functii de conducere, precum si
actionarilor semnificativi ai institutiei de credit debitoare sa instraineze
fara acordul judecatorului-sindic actiunile sau, dupa caz, partile sociale
detinute la institutia de credit debitoare.
(2) Judecatorul-sindic va dispune indisponibilizarea actiunilor, respectiv
a partilor sociale, potrivit prevederilor alin. (1), in registrele speciale de
evidenta sau in conturile inregistrate electronic.
Art. 20
Salariatii institutiei de credit aflate in procedura reorganizarii
judiciare si a falimentului vor desemna doua persoane care sa ii reprezinte in
cursul procedurii pentru recuperarea creantelor reprezentand salariile si alte
drepturi banesti.
SECTIUNEA a 2-a
Planul de reorganizare. Reorganizarea institutiilor de credit
Art. 21
(1) Prevederile cap. III sectiunea a 4-a "Planul" din Legea nr.
64/1995, republicata, cu modificarile ulterioare, se aplica in mod
corespunzator si procedurii reorganizarii judiciare a institutiilor de credit,
cu exceptia art. 60 alin. (3).
(2) Executarea planului de reorganizare a unei institutii de credit nu va
putea depasi un an de la data confirmarii acestuia.
Art. 22
O copie a planului propus va fi transmisa si Bancii Nationale a Romaniei,
care va fi citata la sedinta convocata de judecatorul-sindic, potrivit
dispozitiilor art. 62 alin. (2) din Legea nr. 64/1995, republicata, cu
modificarile ulterioare. Tribunalul va putea solicita opinia Bancii Nationale a
Romaniei cu privire la sansele obiective de realizare a planului propus.
Art. 23
Daca nici un plan nu este confirmat si termenul pentru propunerea unui
plan, in conditiile art. 59 din Legea nr. 64/1995, republicata, cu modificarile
ulterioare, a expirat, judecatorul-sindic constata indeplinirea conditiilor
prevazute la art. 77 alin. (1) din legea mentionata si va sesiza tribunalul in
vederea deschiderii de indata a procedurii falimentului.
Art. 24
(1) Prevederile cap. III sectiunea a 5-a "Reorganizarea" din
Legea nr. 64/1995, republicata, cu modificarile ulterioare, se aplica in mod
corespunzator si procedurii reorganizarii judiciare a institutiilor de credit.
(2) Banca Nationala a Romaniei va putea solicita tribunalului intrarea in
faliment a institutiei de credit debitoare in cazul situatiei prevazute la art.
73 alin. (1) din Legea nr. 64/1995, republicata, cu modificarile ulterioare.
Art. 25
Toate rapoartele pe care administratorul special, administratorul sau
lichidatorul este obligat sa le intocmeasca in conformitate cu prevederile
legii vor fi transmise in mod obligatoriu si Bancii Nationale a Romaniei.
SECTIUNEA a 3-a
Falimentul institutiilor de credit debitoare. Tranzactii privind cumpararea
de active si asumarea de pasive
Art. 26
(1) Tribunalul va decide prin incheiere intrarea in faliment a institutiei
de credit debitoare:
a) in cazurile prevazute la art. 77 din Legea nr. 64/1995, republicata, cu
modificarile ulterioare;
b) in cazul prevazut la art. 16 alin. (4).
(2) Prevederile cap. III sectiunea a 6-a "Falimentul" din Legea
nr. 64/1995, republicata, cu modificarile ulterioare, se vor aplica in mod
corespunzator si procedurii falimentului institutiilor de credit, cu exceptia
art. 100 alin. (2), in ceea ce priveste inceperea lichidarii dupa afisarea
tabelului de creante, si a art. 108, in ceea ce priveste ordinea de plata a
creantelor creditorilor asupra institutiei de credit in faliment.
Art. 27
Dupa darea hotararii judecatoresti privind deschiderea procedurii
falimentului unei institutii de credit, lichidatorul intocmeste raportul
prevazut la art. 10 lit. c), care trebuie sa includa, intre altele, si
propuneri privind modalitatea de lichidare prevazuta la art. 10 lit. k) pct. 1.
Art. 28
Dupa avizarea de catre judecatorul-sindic si aprobarea de catre tribunal a
modalitatii de lichidare prevazute la art. 10 lit. k) pct. 1, lichidatorul
organizeaza imediat, in situatia in care modalitatea de lichidare aprobata
prevede, negocierea privind tranzactia de cumparare de active si asumare de
pasive; in acest scop, lichidatorul organizeaza o sedinta de informare cu toate
institutiile de credit considerate de acesta eligibile in vederea prezentarii
conditiilor si termenilor negocierii. Prealabil sedintei de informare,
lichidatorul semneaza cu toate institutiile de credit prezente la sedinta un
acord de confidentialitate, prin care acestea se angajeaza sa pastreze, in
conditiile legii, secretul profesional cu privire la informatiile din cererea
de oferta referitoare la institutia de credit aflata in stare de faliment ce
urmeaza a face obiectul negocierii.
Art. 29
In functie de interesul manifestat de institutiile de credit participante
la sedinta, lichidatorul redacteaza o cerere de oferta privind cumpararea de
active si asumarea de pasive, care cuprinde, in principal, urmatoarele
elemente:
a) categoriile de active si pasive ce urmeaza a face obiectul tranzactiei
si volumul acestora, incadrate in functie de gradul de lichiditate si
exigibilitate;
b) valoarea de lichidare pentru fiecare categorie de active;
c) prima ce poate fi stabilita de catre lichidator si care va fi platita de
institutiile de credit ofertante si care se stabileste in functie de mai multe
elemente, intre care calitatea activelor si pasivelor, celeritatea operatiunii;
d) termenul de inaintare catre lichidator a ofertelor institutiilor de
credit respective.
Art. 30
Lichidatorul transmite, in regim de confidentialitate, cererea de oferta
privind cumpararea de active si asumarea de pasive institutiilor de credit
ofertante, stabilite de acesta, participante la sedinta de informare si care
si-au manifestat interesul pentru o astfel de tranzactie.
Art. 31
In cadrul termenului pentru primirea ofertelor prevazut in cererea de
oferta, care nu poate fi mai mare de 15 zile calendaristice, institutiile de
credit ofertante transmit lichidatorului, in plic inchis, ofertele privind
tranzactiile propuse de cumparare de active si asumare de pasive.
Art. 32
In cel mai scurt timp, lichidatorul analizeaza ofertele primite si alege,
pe principiul costului minim presupus, oferta institutiei/institutiilor de
credit ofertante cu care urmeaza sa se incheie conventia de cumparare de active
si asumare de pasive.
Art. 33
In functie de calitatea activelor institutiei de credit aflate in stare de
faliment, institutiile de credit achizitoare pot sa isi asume diferentiat,
conform legii, pasivele, respectiv numai depozitele garantate ori depozitele in
totalitate, atat garantate, cat si negarantate, ajungandu-se pana la preluarea
in intregime a institutiei de credit declarate in stare de faliment.
Art. 34
In cazul in care nu se primesc oferte in termenul stabilit in cererea de
oferta ori ofertele primite nu se incadreaza in cerintele de fezabilitate ale
unei astfel de tranzactii sau daca tribunalul nu aproba tranzactia, lichidarea
urmeaza a se efectua prin celelalte metode prevazute in prezenta ordonanta, iar
lichidatorul, altul decat Fondul de garantare a depozitelor in sistemul bancar,
va comunica de indata despre aceasta Fondului de garantare a depozitelor in
sistemul bancar, care va trece neintarziat la plata compensatiilor, in
conformitate cu prevederile legii.
Art. 35
In situatia in care tranzactia privind cumpararea de active si asumarea de
pasive este aprobata de catre tribunal, acesta va stabili si remuneratia
lichidatorului.
Art. 36
Prevederile art. 17 alin. (4^3) si (4^4) din Legea nr. 64/1995,
republicata, cu modificarile ulterioare, sunt aplicabile administratorului
special, administratorului si lichidatorului, cu exceptia Fondului de garantare
a depozitelor in sistemul bancar atunci cand acesta detine una dintre aceste
calitati.
Art. 37
(1) Fondurile obtinute din vanzarea bunurilor din averea institutiei de
credit debitoare, grevate, in favoarea creditorului, de ipoteci, gajuri sau
alte garantii reale mobiliare ori drepturi de retentie de orice fel, vor fi
distribuite in urmatoarea ordine:
a) taxele, timbrele si orice alte cheltuieli aferente vanzarii bunurilor
respective, inclusiv cheltuielile necesare pentru conservarea si administrarea
acestora, precum si plata remuneratiei administratorului special,
administratorului sau lichidatorului;
b) creantele creditorilor garantati, cuprinzand tot capitalul, dobanzile,
majorarile si penalitatile de orice fel, precum si cheltuielile.
(2) In cazul in care sumele realizate din vanzarea acestor bunuri vor fi
insuficiente pentru plata in intregime a respectivelor creante garantate,
creditorii vor avea pentru diferenta creante chirografare care vor veni in
concurs cu cele cuprinse in categoria corespunzatoare, potrivit naturii lor
prevazute la art. 18. Daca dupa plata sumelor prevazute la alin. (1) rezulta o
diferenta in plus, aceasta va fi depusa, prin grija lichidatorului, in contul
averii institutiei de credit debitoare.
(3) Un creditor cu creanta garantata este indreptatit sa participe la orice
distribuire de suma, facuta inaintea vanzarii bunului supus garantiei lui.
Sumele primite din acest fel de distribuiri vor fi scazute din cele pe care
creditorul ar fi indreptatit sa le primeasca ulterior din pretul obtinut prin
vanzarea bunului supus garantiei sale, daca aceasta este necesar pentru a
impiedica un astfel de creditor sa primeasca mai mult decat ar fi primit daca
bunul supus garantiei sale ar fi fost vandut anterior distribuirii.
Art. 38
Creantele vor fi platite in lei, in cazul falimentului, in urmatoarea
ordine:
1. taxele, timbrele si orice alte cheltuieli aferente procedurii
reorganizarii judiciare si a falimentului, inclusiv cheltuielile necesare
pentru conservarea si administrarea bunurilor din averea institutiei de credit
debitoare, precum si plata remuneratiei persoanelor angajate in conditiile
legii, inclusiv a administratorului special, a administratorului sau a lichidatorului,
dupa caz;
2. creantele rezultand din activitatea debitorului dupa deschiderea
procedurii;
3. creantele izvorate din raporturi de munca pe cel mult 6 luni anterioare
deschiderii procedurii;
4. creantele bugetare, creantele Fondului de garantare a depozitelor in
sistemul bancar, precum si creantele Bancii Nationale a Romaniei decurgand din
credite acordate de aceasta institutiei de credit;
5. creantele decurgand din operatiuni de trezorerie, din operatiuni
interbancare, din operatiuni cu clientela, din operatiuni cu titluri, din alte
operatiuni bancare, precum si din cele rezultate din livrari de produse,
prestari de servicii sau alte lucrari, din chirii, precum si alte creante
chirografare;
6. creantele subordonate, in urmatoarea ordine de preferinta: a) creditele
acordate persoanei juridice debitoare de catre un asociat sau actionar detinand
cel putin 10% din capitalul social; b) creantele izvorand din acte cu titlu
gratuit;
7. creantele actionarilor institutiei de credit in faliment, respectiv
creantele membrilor cooperatori ai cooperativelor de credit afiliate casei
centrale a cooperativelor de credit in faliment, derivand din dreptul rezidual
al calitatii lor, in conformitate cu prevederile legale si statutare.
CAP. 4
Raspunderea organelor de conducere, a cenzorilor si a personalului de
executie sau cu atributii de control din institutia de credit ajunsa in stare
de insolventa
Art. 39
(1) Tribunalul poate dispune ca o parte din pasivul institutiei de credit
ajunse in stare de insolventa sa fie suportata de catre membrii organelor de
conducere, cenzori, auditori financiari, personalul de executie si/sau cu
atributii de control care au detinut functiile respective in cei 3 ani
anteriori deschiderii procedurii, daca au contribuit la ajungerea acesteia in
stare de insolventa prin una dintre urmatoarele fapte:
a) au folosit bunurile sau creditele institutiei in folosul propriu;
b) au facut acte de comert in interes personal, sub acoperirea institutiei
de credit;
c) au dispus in interesul personal continuarea unei activitati care ducea
in mod vadit institutia de credit la incetarea de plati;
d) au tinut o contabilitate fictiva, au facut sa dispara unele documente
contabile sau nu au tinut contabilitatea in conformitate cu legea;
e) au deturnat sau au ascuns o parte din activul institutiei de credit ori
au marit in mod fictiv pasivul acesteia;
f) au folosit mijloace ruinatoare pentru a procura institutiei de credit
fonduri, in scopul intarzierii incetarii de plati;
g) au acordat credite cu incalcarea cerintelor prudentiale aprobate prin
normele in vigoare, precum si cu nerespectarea normelor interne in vigoare;
h) in luna precedenta deschiderii procedurii au platit sau au dispus sa se
plateasca, cu preferinta, unui creditor in dauna celorlalti creditori;
i) au intocmit situatii financiare, alte situatii contabile ori raportari
cu nerespectarea prevederilor legale;
j) in cadrul actiunilor interne de verificare nu au identificat si nu au
sesizat, prin nerespectarea atributiilor de serviciu, faptele care au condus la
fraude si gestiune defectuoasa a patrimoniului.
(2) Aplicarea dispozitiilor alin. (1) nu inlatura aplicarea legii penale
pentru faptele care constituie infractiune.
Art. 40
Sumele platite potrivit art. 39 alin. (1) vor intra in averea institutiei
de credit debitoare si vor fi destinate platii datoriilor.
Art. 41
In vederea luarii masurilor prevazute la art. 39 alin. (1), tribunalul
poate fi sesizat de catre judecatorul-sindic, administratorul special,
administrator, lichidator sau de catre oricare dintre creditori, de Banca
Nationala a Romaniei ori se poate sesiza din oficiu, pe baza datelor din
dosarul cauzei, si va putea dispune masuri asiguratorii.
Art. 42
Executarea silita impotriva persoanelor prevazute la art. 39 alin. (1) se
efectueaza potrivit prevederilor Codului de procedura civila, cu exceptia
cazurilor in care legea speciala dispune altfel.
Art. 43
(1) Procedura reorganizarii judiciare si a falimentului va fi inchisa dupa
cum urmeaza:
a) procedura reorganizarii judiciare prin continuarea activitatii sau prin
lichidare pe baza de plan va fi inchisa de catre tribunal, la solicitarea
judecatorului-sindic, printr-o hotarare de inchidere, in urma indeplinirii
tuturor obligatiilor de plata asumate in planul confirmat. Daca o procedura se
deschide ca reorganizare, dar apoi devine faliment, aceasta va fi inchisa in
conformitate cu prevederile lit. b);
b) procedura falimentului a fost inchisa de catre tribunal, la solicitarea
judecatorului-sindic, printr-o hotarare de inchidere, atunci cand tribunalul a
aprobat raportul final, cand toate fondurile sau bunurile din averea
institutiei de credit in faliment au fost distribuite si fondurile nereclamate
de catre cei indreptatiti in termen de 90 de zile de la data raportului final
au fost consemnate de catre lichidator la Casa de Economii si Consemnatiuni -
C.E.C. - S.A. sau au fost depuse la o alta institutie de credit, iar extrasul de
cont va fi depus la tribunal. Hotararea va fi comunicata in scris sau prin
presa in cel putin doua ziare de difuzare nationala tuturor partilor implicate
conform prevederilor Legii nr. 64/1995, republicata, cu modificarile
ulterioare.
(2) Dupa intrarea in faliment a institutiei de credit debitoare,
lichidatorul va depune spre pastrare la directia arhivelor nationale judeteana
sau, dupa caz, a municipiului Bucuresti documentele institutiei de credit
debitoare, arhivate conform Legii Arhivelor Nationale nr. 16/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare. In termen de 60 de zile lucratoare de
la pronuntarea hotararii de inchidere a procedurii falimentului, lichidatorul
va depune la directia arhivelor nationale judeteana sau, dupa caz, a
municipiului Bucuresti restul de documente ale institutiei de credit debitoare.
Art. 44
In orice stadiu al procedurii, tribunalul va putea pronunta o sentinta de
inchidere a procedurii daca se constata ca nu exista active in averea
institutiei de credit debitoare ori ca acestea sunt insuficiente pentru a
acoperi cheltuielile administrative si nici un creditor nu se ofera sa avanseze
sumele creditoare.
Art. 45
Dispozitiile prezentei ordonante se completeaza, in masura
compatibilitatii, cu cele ale Legii nr. 64/1995, republicata, cu modificarile
ulterioare, precum si cu cele ale Codului de procedura civila.
TITLUL II
Reglementarea raporturilor de drept international privat in domeniul
insolventei institutiilor de credit
CAP. 1
Domeniul de aplicare
Art. 46
Prezentul titlu cuprinde:
a) norme pentru determinarea legii aplicabile procedurii reorganizarii
judiciare si a falimentului, care privesc institutiile de credit, persoane
juridice romane, inclusiv sucursalele acestora cu sediul in strainatate, precum
si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit straine, aflate in stare
de insolventa;
b) norme privind conditiile in care autoritatile implicate se informeaza si
se consulta reciproc cu privire la masurile de reorganizare si la procedurile
de lichidare ale institutiilor de credit.
CAP. 2
Procedura reorganizarii judiciare si a falimentului institutiilor de
credit, persoane juridice romane, si a sucursalelor acestora stabilite in alte
state membre
SECTIUNEA 1
Competenta si legea aplicabila
Art. 47
(1) Instanta competenta determinata conform legii romane este singura
autoritate imputernicita sa decida aplicarea unei proceduri a reorganizarii
judiciare si a falimentului cu privire la o institutie de credit, persoana
juridica romana, inclusiv la sucursalele acesteia stabilite in alte state
membre.
(2) Instanta competenta va informa de indata, prin intermediul Bancii
Nationale a Romaniei, autoritatile competente din statele membre gazda asupra
deciziei de a deschide o procedura a reorganizarii judiciare si a falimentului,
inclusiv asupra efectelor practice pe care o astfel de procedura le poate avea.
Daca nu este posibila informarea inainte de adoptarea deciziei, aceasta va fi
facuta imediat dupa aceea.
(3) Dispozitiile alin. (1) si (2) nu aduc atingere prevederilor referitoare
la exercitarea cailor de atac impotriva hotararilor instantei.
Art. 48
(1) Deschiderea unei proceduri a reorganizarii judiciare si a falimentului
cu privire la o institutie de credit autorizata in Romania, inclusiv cu privire
la sucursalele acesteia stabilite in alte state membre, este guvernata de legea
romana in ceea ce priveste:
1. regimul si aplicarea procedurii reorganizarii judiciare;
2. regimul si aplicarea procedurii falimentului, in special cu privire la:
a) bunurile care fac obiectul procedurii falimentului si regimul bunurilor
dobandite de institutia de credit dupa deschiderea procedurii;
b) atributiile institutiei de credit si ale lichidatorului;
c) conditiile in care poate fi invocata compensarea legala;
d) efectele procedurii falimentului asupra contractelor in derulare in care
este parte institutia de credit;
e) efectele procedurii falimentului asupra procedurilor individuale de
executare silita promovate de creditori, cu exceptia proceselor aflate pe rolul
instantelor din alte state membre, caz in care se aplica dispozitiile alin.
(2);
f) creantele care trebuie sa fie declarate asupra institutiei de credit si
regimul creantelor care iau nastere dupa deschiderea procedurii falimentului;
g) regulile privind declararea, verificarea si admiterea creantelor;
h) regulile privind distribuirea veniturilor obtinute din realizarea
activelor, ordinea de prioritate a achitarii creantelor si drepturile
creditorilor care au obtinut o plata partiala dupa deschiderea procedurii
falimentului in temeiul unui drept real sau prin invocarea compensarii legale;
i) conditiile si efectele inchiderii procedurii falimentului;
j) drepturile creditorilor dupa inchiderea procedurii falimentului;
k) cine suporta costurile si cheltuielile aferente procedurii falimentului;
l) regulile privind nulitatea, anularea sau inopozabilitatea actelor
juridice care prejudiciaza drepturile tuturor creditorilor.
(2) Fac exceptie de la dispozitiile alin. (1):
a) actele juridice, drepturile si procedurile prevazute la art. 37 - 40,
42, 43 si 45 - 47 din Legea nr. 637/2002 cu privire la reglementarea
raporturilor de drept international privat in domeniul insolventei, caz in care
se vor aplica, in mod corespunzator, dispozitiile legii respective;
b) exercitarea dreptului de proprietate sau a altor drepturi asupra unor
instrumente financiare a caror existenta ori transmitere este supusa inregistrarii
intr-un registru, intr-un cont sau intr-un sistem centralizat de depozitare,
tinut ori localizat intr-un stat membru, care va fi guvernata de legea statului
membru respectiv;
c) contractele de report si contractele care stau la baza tranzactiilor
desfasurate pe o piata reglementata, care vor fi guvernate de legea aplicabila
contractelor respective;
d) compensarea contractuala, caz in care se aplica legea care guverneaza
contractele respective.
SECTIUNEA a 2-a
Publicarea hotararii de deschidere a procedurii reorganizarii judiciare si
a falimentului si desemnarea administratorilor sau lichidatorilor
Art. 49
(1) Instanta competenta va lua de indata masurile necesare pentru
publicarea unui extras din hotararea de deschidere a procedurii reorganizarii
judiciare si a falimentului in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene si in
doua ziare de difuzare nationala din fiecare stat membru gazda.
(2) Continutul extrasului din hotararea care face obiectul publicarii va
trebui sa mentioneze, in limba oficiala sau in una dintre limbile oficiale ale
statelor membre in cauza, obiectul si temeiul juridic al hotararii adoptate.
Continutul extrasului va trebui sa mentioneze clar termenul de introducere a
recursului, inclusiv data la care expira acest termen, precum si adresa
instantei competente.
(3) Procedura reorganizarii judiciare si a falimentului se aplica
indiferent de efectuarea publicitatii prevazute la alin. (1) si produce efecte
depline asupra creditorilor.
Art. 50
(1) Instanta competenta are dreptul de a solicita inregistrarea in
registrul imobiliar, in registrul comertului si in orice alt registru public
tinut in celelalte state membre a hotararii de deschidere a unei proceduri de
reorganizare judiciara sau de faliment fata de o institutie de credit.
(2) Instanta competenta va lua masurile necesare pentru a asigura
inregistrarea ori de cate ori aceasta este obligatorie, conform legii statului
membru respectiv.
(3) Cheltuielile de inregistrare vor fi considerate cheltuieli ale
procedurii.
Art. 51
(1) Administratorul sau, dupa caz, lichidatorul desemnat conform legii va
putea actiona, fara alta formalitate, pe teritoriul statelor membre gazda in
baza unei copii certificate de pe hotararea instantei competente care l-a numit
sau in baza unui certificat, emise de aceasta.
(2) Administratorul sau, dupa caz, lichidatorul va putea exercita pe
teritoriul statelor membre gazda toate competentele care ii revin potrivit
legii romane. El va putea sa numeasca alte persoane care sa il sprijine sau sa
il reprezinte in derularea procedurii pe teritoriul acestor state, in special
in scopul de a surmonta dificultatile intampinate eventual de creditorii din
aceste state.
(3) In exercitarea competentelor sale lichidatorul va respecta legislatia
statului membru pe teritoriul caruia actioneaza, in special cu privire la
procedurile de valorificare a activelor si la furnizarea de informatii
angajatilor institutiei de credit din statul membru respectiv. Competentele nu
pot include utilizarea fortei sau dreptul de a solutiona litigii ori dispute.
Art. 52
(1) Persoana care executa o obligatie intr-un stat in beneficiul unei
institutii de credit fara personalitate juridica supuse unei proceduri de
insolventa deschise intr-un alt stat, in loc sa o execute in beneficiul
lichidatorului desemnat in cadrul acelei proceduri, este liberata daca nu a
avut cunostinta de deschiderea procedurii.
(2) Persoana care executa obligatia respectiva anterior indeplinirii
masurilor de publicitate prevazute la art. 49 este prezumata, pana la proba
contrarie, ca nu a avut cunostinta de deschiderea procedurii de insolventa;
executarea obligatiei ulterior indeplinirii masurilor de publicitate prezuma,
pana la proba contrarie, ca persoana a avut cunostinta de deschiderea
procedurii.
SECTIUNEA a 3-a
Informarea si drepturile creditorilor
Art. 53
(1) Dupa deschiderea procedurii reorganizarii judiciare si a falimentului
unei institutii de credit, persoana juridica romana, avand sucursale deschise
in alte state membre, autoritatea administrativa sau judecatoreasca ori
administratorul sau lichidatorul, dupa caz, ii va informa de indata si in mod
individual pe creditorii cunoscuti care au resedinta obisnuita, domiciliul ori
sediul social in celelalte state membre.
(2) Informarea sub forma unei notificari scrise trebuie sa se refere, in
special, la termenele limita, sanctiunile prevazute pentru nerespectarea
acestor termene si cerintele legale pentru luarea in considerare a creantelor
de catre instanta competenta sa inregistreze cererile de admitere a acestora
sau observatii in legatura cu aceste creante, precum si cu celelalte masuri ori
proceduri prevazute. Notificarea va indica si daca creantele preferentiale sau
cele pentru care au fost constituite garantii reale sunt sau nu sunt supuse
verificarii.
Art. 54
(1) Orice creditor al institutiei de credit debitoare, avand
domiciliul/resedinta sau, dupa caz, sediul social intr-un alt stat membru decat
Romania, inclusiv autoritatile publice, au dreptul sa isi declare creantele sau
sa formuleze observatii scrise in legatura cu creantele lor asupra institutiei
de credit, care vor fi adresate lichidatorului. Declaratia de creante sau, dupa
caz, observatiile formulate pot fi inaintate in limba oficiala sau in una
dintre limbile oficiale ale acelui stat membru, dar trebuie sa poarte mentiunea
in limba romana: "Declaratie de creante" sau, dupa caz,
"Observatii privind creantele".
(2) Creantele creditorilor avand domiciliul/resedinta sau, dupa caz, sediul
social in afara teritoriului Romaniei vor fi tratate in acelasi mod si vor avea
acelasi rang de preferinta ca si creantele de aceeasi natura ale creditorilor
avand domiciliul/resedinta sau, dupa caz, sediul social pe teritoriul Romaniei.
(3) Creditorii care isi exercita dreptul prevazut la alin. (1) vor
transmite copii de pe actele care atesta creantele lor, daca exista, si vor
indica natura creantei, data la care aceasta a luat nastere si valoarea
acesteia, daca exista privilegii, garantii reale si alte asemenea drepturi in
legatura cu creantele respective si care sunt creantele garantate astfel.
(4) La solicitarea lichidatorului, creditorii trebuie sa furnizeze si
traducerea in limba romana a "Declaratiei de creante" sau, dupa caz,
a "Observatiilor privind creantele" si a documentelor prezentate.
(5) Lichidatorul va asigura informarea periodica a creditorilor, in
modalitatea considerata corespunzatoare, in special cu privire la progresele
inregistrate in valorificarea activelor institutiei de credit debitoare.
CAP. 3
Procedura reorganizarii judiciare si a falimentului aplicabila sucursalelor
din Romania ale institutiilor de credit din alte state membre
Art. 55
Autoritatile administrative sau judiciare ale statului membru de origine
sunt singurele imputernicite sa decida cu privire la aplicarea uneia sau mai
multor masuri de reorganizare ori deschiderea unei proceduri de lichidare cu
privire la o institutie de credit, inclusiv in sucursalele acesteia stabilite
in alte state membre. Legea statului membru de origine se va aplica in
conformitate cu dispozitiile art. 48 alin. (1). Dispozitiile art. 48 alin. (2)
se vor aplica si sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit din alte
state membre.
Art. 56
(1) Daca asupra unei institutii de credit dintr-un stat membru care
desfasoara activitate pe teritoriul Romaniei a fost dispusa o procedura de
reorganizare judiciara sau de faliment, acestea se vor aplica fara alte
formalitati pe teritoriul Romaniei si vor produce efecte in conditiile si de la
data prevazute in legislatia din statul membru respectiv.
(2) Procedura de reorganizare judiciara sau de faliment se va aplica in
conformitate cu legislatia din statul membru de origine, cu exceptiile prevazute
la art. 48 alin. (2).
(3) La primirea notificarii corespunzatoare de la autoritatea competenta a
statului membru de origine, Banca Nationala a Romaniei va informa de indata,
prin publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, despre decizia
de deschidere a unei proceduri de reorganizare judiciara sau de faliment.
(4) Autoritatile administrative sau judiciare competente din statul membru
de origine, administratorul sau lichidatorul vor comunica cu privire la decizia
de deschidere a unei proceduri de reorganizare judiciara sau de faliment
oficiului registrului comertului la care institutia de credit respectiva este
inregistrata, in vederea efectuarii mentiunilor corespunzatoare. De asemenea,
comunicarea va fi transmisa de autoritatile mentionate la doua ziare de
difuzare nationala din Romania, in vederea publicarii.
(5) Persoanele imputernicite sa puna in aplicare masurile dispuse de
autoritatea administrativa sau judiciara din statul membru de origine vor putea
actiona, fara alta formalitate, pe teritoriul Romaniei in baza unei copii
certificate de pe actul de numire sau a unui certificat emis de respectiva
autoritate, insotite de o traducere in limba romana.
(6) Persoanele prevazute la alin. (5) vor putea exercita pe teritoriul
Romaniei toate competentele care le revin potrivit legislatiei din statul
membru de origine. Aceste persoane vor putea sa numeasca alte persoane care sa
le reprezinte pe teritoriul Romaniei, inclusiv in scopul de a acorda asistenta
creditorilor pe parcursul aplicarii masurilor in cauza.
(7) In exercitarea competentelor sale pe teritoriul Romaniei, persoanele
prevazute la alin. (5) vor respecta legislatia romana, in special cu privire la
procedurile de valorificare a activelor si la furnizarea de informatii
angajatilor din Romania ai institutiei de credit straine. Competentele nu pot
include utilizarea fortei sau dreptul de a solutiona litigii ori dispute.
TITLUL III
Dispozitii generale
CAP. 1
Alte dispozitii
Art. 57
(1) Dispozitiile prezentei ordonante se completeaza, in masura
compatibilitatii, cu dispozitiile Legii nr. 105/1992 cu privire la
reglementarea raporturilor de drept international privat.
(2) Instanta competenta potrivit legii romane va informa fara intarziere,
prin intermediul Bancii Nationale a Romaniei, autoritatile competente din
statele membre gazda asupra hotararii de deschidere a procedurii, inclusiv
asupra efectelor practice pe care o astfel de procedura le poate avea, daca o
astfel de hotarare a fost luata cu privire la o sucursala din Romania a unei
institutii de credit avand sediul in alt stat decat un stat membru, dar care
are deschise sucursale pe teritoriul altor state membre. Daca nu este posibila
informarea inainte de adoptarea hotararii, aceasta va fi facuta imediat dupa
aceea. In cazul pronuntarii unei hotarari de deschidere a procedurii
falimentului, in comunicare se va mentiona si faptul ca autorizatia de
functionare a sucursalei respective a fost retrasa.
Art. 58
Persoanele care trebuie sa primeasca sau sa transmita informatii in
legatura cu procedurile de informare ori consultare prevazute in prezenta
ordonanta au obligatia de a pastra secretul profesional in conformitate cu
prevederile art. 3 alin. (7) si ale art. 55 din Legea nr. 101/1998 privind
Statutul Bancii Nationale a Romaniei, cu modificarile si completarile
ulterioare, si cu dispozitiile cuprinse in cap. VIII din Legea nr. 58/1998, cu
modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia oricaror autoritati
judiciare carora li se aplica prevederile nationale in vigoare.
Art. 59
In cazul intrarii in faliment, pentru scopuri statistice, institutiile de
credit vor fi considerate ca apartinand in continuare sectorului bancar.
Raportarile care trebuie intocmite si transmise de catre lichidator Bancii
Nationale a Romaniei, periodicitatea si modalitatea de transmitere a acestora
vor fi stabilite prin norme de catre Banca Nationala a Romaniei.
Art. 60
Tribunalul va comunica Bancii Nationale a Romaniei hotararea sa privind
deschiderea procedurii falimentului institutiei de credit debitoare in ziua
pronuntarii acesteia. La data comunicarii hotararii privind deschiderea
procedurii falimentului, Banca Nationala a Romaniei va inchide imediat, dupa
finalizarea decontarii platilor din ziua respectiva in conformitate cu
reglementarile in vigoare, conturile institutiei de credit debitoare deschise
in evidentele sale si va transfera disponibilitatile in conturile tip
"institutie de credit in faliment", deschise la o banca comerciala,
conform art. 10.
Art. 61
(1) Orice contract de compensare bilaterala, astfel cum este prevazut la
art. 2 lit. i), incheiat de institutia de credit debitoare este valabil si
poate fi executat si/sau este opozabil acesteia, debitorului sau oricarui
garant al acestuia, conform conditiilor rezultand din intelegerea partilor, si
nu va putea fi suspendat, anulat ori limitat in orice alt mod printr-un act al
organelor care aplica procedura reorganizarii judiciare si a falimentului.
(2) Singura obligatie care poate fi datorata, respectiv pretinsa a fi
executata in contul averii institutiei de credit debitoare, in baza unui
contract de compensare bilaterala, este aceea de a executa, respectiv de a
pretinde sa fie executata, obligatia neta rezultata din compensarea realizata
in baza contractului de compensare, obligatie care poate consta in plata unei
sume nete si/sau in executarea unei obligatii de a face.
(3) Nici o atributie conferita prin prezenta ordonanta organelor care
aplica procedura nu va avea ca efect inlaturarea aplicarii contractului de
compensare bilaterala prin stingerea si/sau devansarea scadentei, in baza
contractului, a obligatiilor de plata sau obligatiilor de a face decurgand din
unul sau mai multe contracte din categoria celor prevazute la art. 2 lit. i)
pct. 1 si 2, aceste atributii putand fi exercitate numai asupra sumei nete care
rezulta din aplicarea contractului de compensare bilaterala.
(4) In sensul prezentului articol, un contract de compensare bilaterala si
toate contractele care fac obiectul acestuia vor fi considerate un singur
contract si, in acest sens, cu exceptia cazurilor in care se dovedeste intentia
frauduloasa a partilor, organele care aplica procedura nu vor putea impiedica,
cere anularea ori decide desfacerea, dupa caz, a operatiunilor cu instrumente
financiare derivate, realizate in baza contractelor care fac obiectul unui
contract de compensare bilaterala, pe motiv ca aceste operatiuni instituie un
tratament preferential in favoarea unor creditori in perioada de 180 de zile
anterioara datei deschiderii procedurii.
(5) Nici o cerere de ordonanta presedintiala sau o alta procedura de
urgenta nu poate fi utilizata pentru a limita, intarzia sau suspenda executarea
unui contract de compensare bilaterala potrivit prezentului articol.
CAP. 2
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 62
Profitul obtinut in cadrul derularii procedurii reorganizarii judiciare si
a falimentului institutiilor de credit se impoziteaza potrivit prevederilor
legale.
Art. 63
(1) Prevederile prezentei ordonante vor intra in vigoare la 30 de zile de
la data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia
prevederilor titlului II, care vor intra in vigoare la data aderarii Romaniei
la Uniunea Europeana.
(2) Romania va informa, la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante,
Comisia Europeana cu privire la intrarea in vigoare a dispozitiilor exceptate.
Art. 64
Dispozitiile prezentei ordonante se aplica numai procedurilor deschise dupa
data intrarii in vigoare a acesteia, cu exceptia prevederilor art. 43 alin.
(2), care se aplica si procedurilor aflate in derulare la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante.
Art. 65
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga Legea nr.
83/1998 privind procedura falimentului institutiilor de credit, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 159 din 22 aprilie 1998, cu
modificarile si completarile ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu