LEGE
Nr. 278 din 23 iunie 2004
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 10/2004 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului institutiilor de credit
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 579 din 30 iunie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 10 din 22 ianuarie 2004 privind
procedura reorganizarii judiciare si a falimentului institutiilor de credit,
adoptata in temeiul art. 1 pct. II.9 din Legea nr. 559/2003 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 84 din 30 ianuarie 2004, cu urmatoarele modificari si completari:
1. Titlul ordonantei va avea urmatorul cuprins:
"ORDONANTA
privind falimentul institutiilor de credit"
2. Denumirea titlului I va avea urmatorul cuprins:
"TITLUL I
Procedura falimentului institutiilor de credit"
3. Alineatul (1) al articolului 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
(1) Procedura falimentului, reglementata prin prezenta ordonanta, se aplica
institutiilor de credit, persoane juridice romane, inclusiv sucursalelor
acestora cu sediul in strainatate."
4. La articolul 2, litera a) a alineatului (1) va avea urmatorul cuprins:
"a) administrator interimar - persoana fizica sau juridica desemnata
de Banca Nationala a Romaniei, iar, in cazul cooperativelor de credit, si
comitetul de administrare speciala desemnat de casa centrala a cooperativelor
de credit, abilitate sa ia masuri conservatorii, in scopul prevenirii
diminuarii activului si a cresterii pasivului institutiei de credit, de la
momentul depunerii unei cereri de deschidere a procedurii falimentului si pana
la data numirii lichidatorului;"
5. La articolul 2 alineatul (1), literele b), c), d) si e) se abroga.
6. La articolul 2 alineatul (1), punctul 3 al literei h) va avea urmatorul
cuprins:
"3. retragerea autorizatiei de functionare a institutiei de credit, in
conformitate cu prevederile legale, ca urmare a imposibilitatii de redresare
financiara a unei institutii de credit;"
7. Alineatul (2) al articolului 2 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Termenii: institutie de credit, stat membru, stat membru de
origine, stat membru gazda, sucursala si autoritate competenta au intelesul
prevazut in Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancara, cu modificarile si
completarile ulterioare."
8. La titlul I, denumirea capitolului II va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 2
Participantii la procedura falimentului institutiilor de credit"
9. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
(1) Organele care aplica procedura sunt: instantele judecatoresti,
judecatorul-sindic si lichidatorul.
(2) Procedurile prevazute de prezenta ordonanta, cu exceptia recursului,
sunt de competenta exclusiva a tribunalului in circumscriptia caruia se afla
sediul social al institutiei de credit debitoare, astfel cum acesta figureaza
in registrul comertului, si sunt exercitate de un judecator-sindic.
(3) Judecatorul-sindic este nominalizat, in fiecare caz, de presedintele
tribunalului dintre judecatorii desemnati ca judecatori-sindici, in temeiul
art. 12 alin. 3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Principalele atributii ale judecatorului-sindic, potrivit prezentei
ordonante, sunt:
a) emiterea hotararii de deschidere a procedurii;
b) judecarea contestatiei institutiei de credit debitoare impotriva cererii
introductive formulate de Banca Nationala a Romaniei sau de creditori, pentru
deschiderea procedurii;
c) desemnarea, prin hotarare, a lichidatorului, stabilirea atributiilor
acestuia, controlul activitatii sale si, daca este cazul, inlocuirea sa;
d) judecarea actiunilor introduse de lichidator ori de comitetul
creditorilor pentru anularea unor constituiri de garantii sau a unor
transferuri cu caracter patrimonial, anterioare hotararii de deschidere a
procedurii;
e) judecarea contestatiilor formulate de reprezentantul actionarilor
institutiei de credit debitoare sau de creditori impotriva masurilor luate de
lichidator;
f) luarea masurilor care se impun din analiza rapoartelor prezentate de
lichidator si solutionarea obiectiilor la acestea;
g) confirmarea planului de distribuire a sumelor obtinute din lichidare;
h) autentificarea actelor juridice incheiate de lichidator, pentru a caror
validitate este necesara forma autentica;
i) aprobarea modalitatii de lichidare si a tranzactiilor de cumparare de
active si asumare de pasive;
j) stabilirea raspunderii civile a organelor de conducere, a cenzorilor si
a personalului de executie sau cu atributie de control din institutia de credit
ajunsa in stare de insolventa;
k) emiterea hotararii de inchidere a procedurii.
(5) Hotararile judecatorului-sindic sunt definitive si executorii. Ele pot
fi atacate separat cu recurs."
10. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
(1) Pentru hotararile date de judecatorul-sindic in baza prevederilor art.
3, curtea de apel va fi instanta de recurs.
(2) Recursul va fi judecat in termen de 15 zile de la inregistrarea
dosarului la curtea de apel, citarea partilor urmand sa fie facuta in
conditiile art. 86 - 94 din Codul de procedura civila, in cazul Fondului de
garantare a depozitelor in sistemul bancar si al lichidatorului, si prin
publicitate in doua ziare de circulatie nationala, in cazul celorlalte parti.
Atunci cand Banca Nationala a Romaniei a facut cererea pentru declansarea
procedurii, aceasta va fi citata in conditiile art. 86 - 94 din Codul de
procedura civila.
(3) Prin derogare de la prevederile art. 300 alin. 2 si 3 din Codul de
procedura civila, hotararile judecatorului-sindic nu vor putea fi suspendate de
instanta de recurs. Instanta de recurs va putea suspenda urmatoarele hotarari:
a) hotararea de respingere a contestatiei institutiei de credit debitoare,
facuta in conditiile art. 16 alin. (2);
b) hotararea prin care se solutioneaza obiectiunile la planul de
distribuire a fondurilor obtinute din lichidare, in conditiile art. 26 alin.
(2)."
11. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
Potrivit prezentei ordonante, principalele atributii ale lichidatorului
sunt:
a) in momentul primirii hotararii judecatoresti privind deschiderea
procedurii falimentului va deschide la o banca, persoana juridica romana sau
sucursala a unei banci straine autorizata sa functioneze pe teritoriul
Romaniei, doua conturi, unul in lei si altul in valuta, cu mentiunea cont tip
institutie de credit in faliment, cu drept exclusiv de dispozitie in interesul
procedurii falimentului. In conturile tip institutie de credit in faliment vor
fi virate la ordinul lichidatorului sumele existente in conturi la alte
institutii financiar-bancare. Lichidatorul va comunica imediat Bancii Nationale
a Romaniei denumirea bancii comerciale si conturile deschise la aceasta, dupa
care Banca Nationala a Romaniei va transfera imediat in aceste conturi
disponibilitatile institutiei de credit aflate in evidentele sale. Operatiunile
institutiei de credit in faliment se vor desfasura in continuare prin aceste
conturi;
b) inventarierea bunurilor institutiei de credit debitoare si luarea
masurilor corespunzatoare pentru conservarea lor, aplicarea sigiliilor la
deschiderea procedurii falimentului, in conformitate cu prevederile Legii nr.
64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) examinarea activitatii institutiei de credit debitoare in raport cu
situatia de fapt, intocmirea unui raport initial amanuntit asupra cauzelor si
imprejurarilor care au dus la starea de insolventa, cu mentionarea persoanelor
carora le-ar fi imputabila, si supunerea acestui raport judecatorului-sindic
spre aprobare, in termen de cel mult 30 de zile de la deschiderea procedurii
falimentului; la cererea lichidatorului, judecatorul-sindic va putea prelungi
aceasta perioada, pentru motive temeinice, prin incheiere irevocabila;
d) angajarea, cu respectarea prevederilor legale, a personalului necesar in
vederea lichidarii si conducerea activitatii acestuia, angajarea putandu-se
face si din cadrul personalului existent al institutiei de credit debitoare;
e) conducerea activitatii institutiei de credit debitoare, respectiv
efectuarea de operatiuni in interesul procedurii falimentului, inclusiv
reesalonari de credite si stabiliri de noi rate ale dobanzilor aferente
activelor institutiei de credit debitoare, cu conditia ca orice nou nivel al
ratei dobanzilor sa nu fie mai mic decat nivelul ultimei dobanzi de referinta
comunicat de Banca Nationala a Romaniei, precum si participari la piata
valutara interbancara, luarea tuturor masurilor, cum ar fi redimensionarea
personalului angajat in scopul reducerii permanente a cheltuielilor de
functionare si lichidare;
f) mentinerea, rezilierea sau denuntarea unor contracte incheiate de
institutia de credit debitoare, precum si incheierea de noi contracte in
interesul procedurii falimentului;
g) incheierea de tranzactii, descarcarea de datorii, descarcarea
fidejusorilor, renuntarea la garantii reale, sub conditia confirmarii de catre
judecatorul-sindic;
h) incheierea oricarui document in numele institutiei de credit debitoare,
initierea si coordonarea, in numele acesteia, a oricarei actiuni sau proceduri
legale;
i) introducerea de actiuni pentru anularea constituirilor de garantii sau a
transferurilor de drepturi patrimoniale catre terti si pentru restituirea de
catre acestia a bunurilor transmise si a valorii altor prestatii executate,
realizate de institutia de credit debitoare in dauna intereselor creditorilor,
prin:
1. acte de transfer cu titlu gratuit, efectuate in cei 3 ani anteriori
deschiderii procedurii; sunt exceptate sponsorizarile in scop umanitar,
derulate conform prevederilor legale;
2. operatiuni comerciale in care prestatia institutiei de credit debitoare
o depaseste vadit pe cea primita, efectuate in cei 3 ani anteriori deschiderii
procedurii;
3. acte incheiate in cei 3 ani anteriori deschiderii procedurii, cu
intentia tuturor partilor implicate in aceasta de a sustrage bunuri de la
urmarirea de catre creditori sau de a le leza in orice alt fel drepturile;
4. acte de transfer de proprietate catre un creditor pentru stingerea unei
datorii anterioare sau in folosul acestuia, efectuate in cele 180 de zile
anterioare deschiderii procedurii, daca suma pe care creditorul ar putea sa o
obtina in caz de faliment al institutiei de credit debitoare este mai mica
decat valoarea actului de transfer;
5. constituirea ori perfectarea unei garantii reale pentru o creanta care
era chirografara in cele 120 de zile anterioare deschiderii procedurii;
6. plati anticipate ale datoriilor efectuate in cele 120 de zile anterioare
deschiderii procedurii, daca scadenta lor fusese stabilita pentru o data
ulterioara deschiderii procedurii;
7. acte incheiate cu persoane aflate in relatii speciale cu institutia de
credit debitoare, in anul anterior deschiderii procedurii; persoanele aflate in
relatii speciale cu institutia de credit debitoare sunt cele stabilite prin
Ordonanta Guvernului nr. 39/1996 privind infiintarea si functionarea Fondului
de garantare a depozitelor in sistemul bancar, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare;
j) examinarea creantelor asupra institutiei de credit debitoare si, atunci
cand este cazul, formularea de obiectiuni la acestea; nu sunt supuse examinarii
creantele bugetare, in cazul carora se vor observa dispozitiile legale
speciale;
k) primirea sumelor in lei si in valuta pe seama institutiei de credit
debitoare si consemnarea acestora, in termen de 24 de ore, in noile conturi ale
institutiei de credit debitoare si plata cheltuielilor curente necesare pentru
conservarea si administrarea averii institutiei de credit debitoare, inclusiv
cheltuielile personalului angajat in conformitate cu lit. d), plata efectuata
anterior definitivarii tabelului creditorilor, cu exceptia remuneratiei
cuvenite lichidatorului si persoanelor angajate de acesta;
l) luarea masurilor corespunzatoare privind conturile in valuta ale
institutiei de credit debitoare, deschise la institutii de credit
corespondente, prin:
1. notificarea corespondentilor asupra declararii in stare de faliment a
institutiei de credit debitoare, precum si asupra blocarii disponibilitatilor
din conturile respective in valuta;
2. transferarea ulterioara, in termenul cel mai scurt, a disponibilitatilor
in noul cont deschis in valuta la banca comerciala, ce se dezvolta pe analitice
pentru fiecare valuta; sumele aflate in contul in valuta vor fi convertite in
lei si transferate in contul deschis in lei;
3. efectuarea de plati pentru operatiunile in curs ale institutiei de
credit debitoare, precum si administrarea eficienta a disponibilitatilor;
m) urmarirea incasarii creantelor din averea institutiei de credit
debitoare, rezultate din transferul de bunuri sau de sume de bani efectuat de
aceasta inainte de deschiderea procedurii;
n) lichidarea bunurilor si drepturilor din averea institutiei de credit
debitoare - ansamblul procedeelor, masurilor si tehnicilor pentru realizarea
activelor institutiei de credit in faliment, cu respectarea principiului
costului minim presupus, respectiv al valorificarii optime a acestora, in
scopul achitarii datoriilor catre creditori, prin:
1. tranzactii privind cumpararea de active si asumarea de pasive, prin care
o institutie de credit cu o situatie financiara buna achizitioneaza, partial
sau total, activele institutiei de credit debitoare si isi asuma, partial sau
total, pasivele acesteia, incluzand totalitatea depozitelor garantate.
Tranzactiile privind cumpararea de active si asumarea de pasive pot fi
efectuate la vedere sau la termen, cu optiune. Pentru tranzactiile prevazute la
prezentul punct, lichidatorul poate sa perceapa de la institutia de credit
achizitoare o prima negociata, in functie de calitatea activelor cumparate si a
pasivelor asumate, platibila la momentul transferului proprietatii, precum si o
prima pentru exercitarea optiunii, in functie de termenul optiunii, platibila
la momentul negocierii. Dupa cumparare, pentru activele care fac obiectul unor
operatiuni frauduloase, pentru care se probeaza ca au la baza fraude sau ca
provin din furturi de instrumente financiare, partile pot modifica tranzactia
initiala, urmand ca institutia de credit achizitoare sa primeasca de la
lichidator, in contravaloare, alte active ori sume de bani;
2. vanzarea de bunuri, cum ar fi: cladiri, terenuri, valori mobiliare, operatiuni
de lichidare ce se realizeaza cu respectarea prevederilor sectiunii a 6-a
<<Falimentul>> a cap. III din Legea nr. 64/1995, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare;
3. alte tehnici de realizare a activelor, cum ar fi cesiuni de creanta ori
novatii, realizate in interesul procedurii falimentului la o valoare negociata;
o) convocarea primei sedinte a adunarii creditorilor si stabilirea
programului sedintelor comitetului creditorilor, ori de cate ori se considera
necesar, si prezidarea sedintelor;
p) intocmirea unui raport lunar asupra evolutiei procedurii falimentului,
respectiv asupra stadiului indeplinirii atributiilor sale, pe care il va
prezenta judecatorului-sindic spre aprobare; un astfel de raport va include
informatii referitoare la valoarea totala a creantelor asupra institutiei de
credit debitoare si la valoarea totala a activelor acesteia care au fost
valorificate, la sumele obtinute din lichidarea si incasarea de creante, la
planul de distribuire intre creditori, la cheltuielile efectuate;
q) intocmirea bilantului final de lichidare; daca lichidarea se prelungeste
peste durata unui exercitiu financiar, lichidatorul este obligat sa intocmeasca
situatiile financiare anuale si sa le depuna la organele si la termenele
prevazute de lege;
r) sesizarea judecatorului-sindic despre orice problema care ar cere o
solutionare de catre acesta, in conformitate cu atributiile conferite prin
prezenta ordonanta;
s) efectuarea oricaror acte de procedura cerute de lege."
12. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
(1) In indeplinirea atributiilor lor, judecatorul-sindic si lichidatorul
pot cere si punctul de vedere al Bancii Nationale a Romaniei, in calitatea sa
de autoritate de supraveghere bancara, privitor la orice aspecte de natura
bancara.
(2) Prevederile cap. II sectiunea a 3-a <<Adunarea creditorilor.
Comitetul creditorilor>> din Legea nr. 64/1995, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, se vor aplica in mod corespunzator si
procedurii falimentului institutiilor de credit, cu exceptia art. 13^1 alin.
(6) si art. 16 alin. (2).
(3) Comitetul creditorilor poate introduce actiuni pentru anularea unor
transferuri cu caracter patrimonial facute de institutia de credit debitoare in
dauna creditorilor, atunci cand astfel de actiuni nu au fost introduse de
lichidator.
(4) Dupa deschiderea procedurii, adunarea generala a actionarilor numeste
un reprezentant, care va actiona in numele ei pana la inchiderea
procedurii."
13. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
(1) Prin hotararea judecatoreasca privind deschiderea procedurii
falimentului, judecatorul-sindic desemneaza lichidatorul si stabileste
atributiile acestuia. Prin derogare de la prevederile art. 3 din Ordonanta
Guvernului nr. 79/1999 privind organizarea activitatii practicienilor in
reorganizare si lichidare, aprobata prin Legea nr. 505/2002, Fondul de
garantare a depozitelor in sistemul bancar va putea fi desemnat lichidator.
(2) La momentul deschiderii procedurii falimentului prin hotarare
judecatoreasca, drepturile si atributiile adunarii generale, ale consiliului de
administratie si ale conducerii executive a institutiei de credit inceteaza de
plin drept.
(3) Judecatorul-sindic va stabili prin hotararea de deschidere a procedurii
falimentului cuantumul remuneratiei lichidatorului, in conformitate cu
prevederile Legii nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare."
14. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
(1) Reprezentantul actionarilor institutiei de credit debitoare si
comitetul creditorilor pot face contestatie impotriva masurilor luate de
lichidator.
(2) Contestatia trebuie sa fie inregistrata in termen de 5 zile de la
depunerea rapoartelor prevazute la art. 5 lit. c) si p).
(3) Judecatorul-sindic va solutiona contestatia, in termen de 10 zile de la
inregistrarea ei, in Camera de consiliu, cu citarea contestatorului si a
lichidatorului, putand, daca va considera necesar, sa suspende executarea masurii
contestate. Judecatorul-sindic va cita si Banca Nationala a Romaniei, daca
cererea introductiva a fost formulata de aceasta."
15. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
(1) In orice stadiu al procedurii, pentru motive temeinice, judecatorul-sindic
poate inlocui lichidatorul, prin incheiere data in Camera de consiliu.
(2) Pe data stabilirii atributiilor noului lichidator vor inceta
atributiile celui numit anterior. Lichidatorul nou-numit va prelua activitatea
de la lichidatorul inlocuit, sub controlul judecatorului-sindic."
16. Articolul 10 se abroga.
17. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
Procedura falimentului incepe pe baza unei cereri introduse de catre
institutia de credit debitoare sau de creditorii acesteia ori de Banca
Nationala a Romaniei."
18. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
(1) Banca Nationala a Romaniei, in calitatea sa de autoritate de
supraveghere bancara, va introduce cerere pentru deschiderea procedurii falimentului
impotriva institutiei de credit aflate in una dintre situatiile prevazute la
art. 2 alin. (1) lit. h).
(2) Cererea Bancii Nationale a Romaniei va fi insotita de hotararea
Consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei de retragere a
autorizatiei institutiei de credit respective si de orice alte documente
necesare justificarii actului de sesizare a tribunalului."
19. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
(1) In urma inregistrarii cererii, introdusa conform art. 12, 13 si 14,
judecatorul-sindic va notifica imediat despre aceasta partilor mentionate la
aceste articole.
(2) Banca Nationala a Romaniei va desemna un administrator interimar si ii
va stabili remuneratia la data depunerii cererii sale sau la data primirii
notificarii mentionate la alin. (1). Daca institutia de credit se afla in
procedura de administrare speciala la acea data, atributiile administratorului
interimar vor fi exercitate de persoana care a fost administrator special sau
de membrii comitetului de administrare speciala, dupa caz, in conditiile
prezentei ordonante.
(3) Cheltuielile legate de administrarea interimara se suporta de catre
institutia de credit debitoare. Administratorul interimar poate fi revocat de
Banca Nationala a Romaniei.
(4) Daca institutia de credit nu s-a aflat in administrare speciala,
atributiile consiliului de administratie al institutiei de credit debitoare se
suspenda de plin drept la data numirii administratorului interimar pana la
expirarea mandatului acestuia. Consiliul de administratie poate contesta
cererea introdusa, conform art. 13 si 14, si pe durata suspendarii sale.
(5) Administratorul interimar nu poate lua decat acele masuri care sunt
necesare pentru a impiedica diminuarea activului si sporirea pasivului.
(6) De la data depunerii cererii de catre un creditor sau de catre
institutia de credit debitoare, in conditiile art. 12 si 13, si a numirii
administratorului interimar, autorizatia institutiei de credit se considera
acordata numai pentru luarea masurilor conservatorii si pentru derularea
operatiunilor curente. Administratorul interimar nu va putea accepta noi
depozite si nu va putea acorda noi credite. Contractele in curs se vor executa
conform termenilor acestora ori potrivit acordului partilor.
(7) In cazul unei institutii de credit aflate in situatia prevazuta la
alin. (4), conducerea executiva a acesteia este subordonata administratorului
interimar. In cazul in care presedintele consiliului de administratie este si
presedintele institutiei de credit, acesta pastreaza functia de presedinte si
dupa suspendarea consiliului de administratie, in conditiile alin. (4), pana la
expirarea mandatului administratorului interimar.
(8) La data numirii lichidatorului, atributiile administratorului interimar
inceteaza de plin drept."
20. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
(1) La primul termen de judecata, judecatorul-sindic va analiza cererea si,
in situatia in care institutia de credit debitoare nu contesta starea de insolventa
in cazul cererilor introduse de partile prevazute la art. 13 si 14, va emite
hotararea privind deschiderea procedurii falimentului.
(2) Contestatia impotriva cererii de deschidere a procedurii falimentului
se poate face in termen de 5 zile de la data comunicarii cu privire la
depunerea acestei cereri.
(3) Judecatorul-sindic se va pronunta asupra contestatiei in termen de 10
zile de la inregistrarea contestatiei.
(4) In urma pronuntarii hotararii de deschidere a procedurii falimentului,
judecatorul-sindic va comunica aceasta de indata persoanelor prevazute la art.
12 si 13, lichidatorului, Fondului de garantare a depozitelor in sistemul
bancar, precum si oficiului registrului comertului la care institutia de credit
debitoare este inregistrata, pentru efectuarea mentiunii institutie de credit
in faliment. Comunicarea va fi facuta publica in doua ziare de circulatie
nationala.
(5) In situatia in care institutia de credit are deschise sucursale in alte
tari, Banca Nationala a Romaniei va comunica de indata autoritatii de
supraveghere bancara din tara gazda a sucursalei respective despre deschiderea
procedurii falimentului, in conformitate cu prevederile prezentei ordonante.
(6) Judecatorul-sindic va comunica Bancii Nationale a Romaniei hotararea sa
privind deschiderea procedurii falimentului institutiei de credit debitoare, de
indata, in ziua pronuntarii acesteia, prin fax, e-mail sau prin telefon. Banca
Nationala a Romaniei va inchide imediat, dupa finalizarea decontarii platilor
din ziua respectiva, in conformitate cu reglementarile in vigoare, conturile
institutiei de credit debitoare deschise in evidentele sale. Disponibilitatile
vor fi transferate in conturile tip institutie de credit in faliment, deschise
la o banca comerciala, conform art. 5.
(7) De la data deschiderii procedurii toate actele institutiei de credit
debitoare vor purta mentiunea prevazuta la alin. (4)."
21. Alineatele (1), (4) si (5) ale articolului 17 vor avea urmatorul
cuprins:
"Art. 17
(1) De la data deschiderii procedurii falimentului se suspenda toate
actiunile judiciare sau extrajudiciare pentru realizarea creantelor asupra
institutiei de credit debitoare sau bunurilor sale, daca legea nu prevede
altfel.
...........................................................................
(4) Data deschiderii procedurii falimentului reprezinta data la care
depozitele devin indisponibile, definite astfel in conformitate cu prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 39/1996, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(5) In afara cazurilor prevazute de lege sau a celor autorizate de
judecatorul-sindic, toate actele, operatiunile si platile efectuate de
institutia de credit debitoare, ulterior deschiderii procedurii falimentului,
sunt nule."
22. Alineatul (6) al articolului 17 se abroga.
23. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
Nici o dobanda, penalitate de orice fel ori cheltuiala nu va putea fi
adaugata creantelor asupra institutiei de credit debitoare de la data
deschiderii procedurii falimentului."
24. Alineatul (1) al articolului 19 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
(1) Dupa ce s-a dispus deschiderea procedurii falimentului potrivit art. 16
alin. (1), este interzis, sub sanctiunea nulitatii, persoanelor care au detinut
functii de conducere, precum si actionarilor semnificativi ai institutiei de
credit debitoare sa instraineze fara acordul judecatorului-sindic actiunile
sau, dupa caz, partile sociale detinute la institutia de credit debitoare."
25. Articolul 20 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 20
Salariatii institutiei de credit aflate in procedura falimentului vor
desemna doua persoane care sa ii reprezinte in cursul procedurii pentru
recuperarea creantelor reprezentand salariile si alte drepturi banesti."
26. La titlul I capitolul III, sectiunea a 2-a, respectiv articolele 21 -
25, se abroga.
27. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26
(1) Prevederile cap. III sectiunea a 6-a <<Falimentul>> din
Legea nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se
vor aplica in mod corespunzator si procedurii falimentului institutiilor de
credit, cu exceptia art. 100 alin. (2) si art. 108.
(2) Remuneratia lichidatorului va fi platita trimestrial numai dupa
prezentarea de catre acesta a rapoartelor prevazute la art. 5 lit. c) si p)
privind fondurile obtinute din lichidare si din incasarea de creante si a
calculului privind onorariul cuvenit si dupa aprobarea acestuia de catre
judecatorul-sindic. Judecatorul-sindic poate prelungi cu cel mult o luna
termenul de prezentare a raportului si a planului de distributie. Planul de
distributie va fi inregistrat la grefa tribunalului si lichidatorul va notifica
aceasta fiecarui creditor. Cate o copie dupa raport si dupa planul de
distributie vor fi afisate la usa tribunalului. Oricare dintre creditori poate
formula obiectiuni la raportul lichidatorului, la plan si la remuneratia de
plata, in termen de 10 zile de la afisarea raportului. In astfel de situatii,
judecatorul-sindic va tine cu lichidatorul si cu creditorii, in termen de 10
zile de la notificarea de catre creditori, o sedinta in care va solutiona
deodata, prin sentinta, toate obiectiunile.
(3) Toate cheltuielile vor fi suportate din averea institutiei de credit
debitoare."
28. Articolul 28 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 28
Dupa aprobarea de catre judecatorul-sindic a modalitatii de lichidare
prevazute la art. 5 lit. n) pct. 1, lichidatorul organizeaza imediat, in
situatia in care modalitatea de lichidare aprobata prevede, negocierea privind
tranzactia de cumparare de active si asumare de pasive; in acest scop,
lichidatorul organizeaza o sedinta de informare cu toate institutiile de credit
considerate de acesta eligibile, in vederea prezentarii conditiilor si
termenilor negocierii. Prealabil sedintei de informare, lichidatorul semneaza
cu toate institutiile de credit prezente la sedinta un acord de
confidentialitate, prin care acestea se angajeaza sa pastreze, in conditiile
legii, secretul profesional cu privire la informatiile din cererea de oferta
referitoare la institutia de credit aflata in stare de faliment ce urmeaza a
face obiectul negocierii."
29. Articolul 34 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 34
In cazul in care nu se primesc oferte in termenul stabilit in cererea de
oferta ori ofertele primite nu se incadreaza in cerintele de fezabilitate ale
unei astfel de tranzactii sau daca judecatorul-sindic nu aproba tranzactia,
lichidarea urmeaza a se efectua prin celelalte metode prevazute in prezenta
ordonanta, iar lichidatorul, altul decat Fondul de garantare a depozitelor in
sistemul bancar, va comunica de indata despre aceasta Fondului de garantare a
depozitelor in sistemul bancar, care va trece neintarziat la plata compensatiilor,
in conformitate cu prevederile legii."
30. Articolul 35 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 35
In situatia in care tranzactia privind cumpararea de active si asumarea de
pasive este aprobata de catre judecatorul-sindic, acesta va stabili si remuneratia
lichidatorului."
31. Articolul 36 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 36
Prevederile art. 17 alin. (4^1) si (4^2) din Legea nr. 64/1995,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt aplicabile
lichidatorului, cu exceptia Fondului de garantare a depozitelor in sistemul
bancar, atunci cand acesta detine una dintre aceste calitati."
32. La articolul 37, literele a) si b) ale alineatului (1) vor avea
urmatorul cuprins:
"a) taxele, timbrele si orice alte cheltuieli aferente vanzarii
bunurilor respective, inclusiv cheltuielile necesare pentru conservarea si
administrarea acestora, precum si plata remuneratiei lichidatorului si a
persoanelor angajate de acesta;
b) creantele creditorilor garantati, cuprinzand tot capitalul, dobanzile si
penalitatile de orice fel, precum si cheltuielile."
33. Alineatul (2) al articolului 37 va avea urmatorul cuprins:
"(2) In cazul in care sumele realizate din vanzarea acestor bunuri vor
fi insuficiente pentru plata in intregime a respectivelor creante garantate,
creditorii vor avea pentru diferenta creante chirografare care vor veni in
concurs cu cele cuprinse in categoria corespunzatoare, potrivit naturii lor
prevazute la art. 38. Daca dupa plata sumelor prevazute la alin. (1) rezulta o
diferenta in plus, aceasta va fi depusa, prin grija lichidatorului, in contul
averii institutiei de credit debitoare."
34. La articolul 38, punctul 1 va avea urmatorul cuprins:
"1. taxele, timbrele si orice alte cheltuieli aferente procedurii
falimentului, inclusiv cheltuielile necesare pentru conservarea si
administrarea bunurilor din averea institutiei de credit debitoare, precum si
plata remuneratiei persoanelor angajate in conditiile legii, inclusiv a
lichidatorului;"
35. La articolul 39, partea introductiva a alineatului (1) va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 39
(1) Judecatorul-sindic poate dispune ca o parte din pasivul institutiei de
credit ajunse in stare de insolventa sa fie suportata de catre membrii
organelor de conducere, cenzori, auditori financiari, personalul de executie
si/sau cu atributii de control, care au detinut functiile respective in cei 3
ani anteriori deschiderii procedurii, daca au contribuit la ajungerea acesteia
in stare de insolventa prin una dintre urmatoarele fapte:"
36. Articolul 41 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 41
In vederea luarii masurilor prevazute la art. 39 alin. (1),
judecatorul-sindic poate fi sesizat de catre lichidator, de un actionar sau de
oricare dintre creditori, de Banca Nationala a Romaniei ori se poate sesiza din
oficiu, pe baza datelor din dosarul cauzei, si va putea dispune masuri
asiguratorii."
37. Alineatul (1) al articolului 43 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 43
(1) Procedura falimentului va fi inchisa de judecatorul-sindic, la
solicitarea lichidatorului, printr-o hotarare de inchidere, atunci cand
judecatorul-sindic a aprobat raportul final, cand toate fondurile sau bunurile
din averea institutiei de credit in faliment au fost distribuite si cand
fondurile nereclamate de catre cei indreptatiti, in termen de 90 de zile de la
data raportului final, au fost consemnate de catre lichidator la Casa de
Economii si Consemnatiuni - C.E.C. - S.A. sau au fost depuse la o alta
institutie de credit, iar extrasul de cont va fi depus la judecatorul-sindic.
Hotararea va fi comunicata in scris sau prin presa, in cel putin doua ziare de
circulatie nationala, tuturor partilor implicate, conform prevederilor Legii
nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare."
38. Articolul 44 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 44
In orice stadiu al procedurii, judecatorul-sindic va putea pronunta o
sentinta de inchidere a procedurii, daca se constata ca nu exista active in
averea institutiei de credit debitoare ori ca acestea sunt insuficiente pentru
a acoperi cheltuielile administrative si nici un creditor nu se ofera sa
avanseze sumele creditoare."
39. Articolul 45 se abroga.
40. La titlul II, capitolul I, respectiv articolul 46, se abroga.
41. La titlul II, denumirea capitolului II va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 2
Procedura falimentului institutiilor de credit, persoane juridice romane,
si a sucursalelor acestora stabilite in alte state membre"
42. Articolul 47 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 47
(1) Tribunalul competent conform art. 3 alin. (2) este singura autoritate
imputernicita sa decida aplicarea unei proceduri a falimentului cu privire la o
institutie de credit, persoana juridica romana, inclusiv la sucursalele
acesteia stabilite in alte state membre.
(2) Tribunalul competent va informa de indata, prin intermediul Bancii
Nationale a Romaniei, autoritatile competente din statele membre gazda asupra
deciziei de a deschide procedura falimentului, inclusiv asupra efectelor
practice pe care o astfel de procedura le poate avea. Daca nu este posibila
informarea inainte de adoptarea deciziei, aceasta va fi facuta imediat dupa
aceea.
(3) Dispozitiile alin. (1) si (2) nu aduc atingere prevederilor referitoare
la exercitarea cailor de atac impotriva hotararilor judecatorului-sindic."
43. La articolul 48, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 48
(1) Deschiderea unei proceduri a falimentului cu privire la o institutie de
credit autorizata in Romania si la sucursalele acesteia stabilite in alte state
membre este guvernata de legea romana in ceea ce priveste regimul si aplicarea
procedurii falimentului, inclusiv cu privire la:
a) bunurile care fac obiectul procedurii falimentului si regimul bunurilor
dobandite de institutia de credit dupa deschiderea procedurii;
b) atributiile institutiei de credit si ale lichidatorului;
c) conditiile in care poate fi invocata compensarea legala;
d) efectele procedurii falimentului asupra contractelor in derulare in care
este parte institutia de credit;
e) efectele procedurii falimentului asupra procedurilor individuale de
executare silita promovate de creditori, cu exceptia proceselor aflate pe rolul
instantelor din alte state membre, caz in care se aplica dispozitiile alin.
(2);
f) creantele care trebuie sa fie declarate asupra institutiei de credit si
regimul creantelor care iau nastere dupa deschiderea procedurii falimentului;
g) regulile privind declararea, verificarea si admiterea creantelor;
h) regulile privind distribuirea veniturilor obtinute din realizarea
activelor, ordinea de prioritate a achitarii creantelor si drepturile
creditorilor care au obtinut o plata partiala dupa deschiderea procedurii
falimentului in temeiul unui drept real sau prin invocarea compensarii legale;
i) conditiile si efectele inchiderii procedurii falimentului;
j) drepturile creditorilor dupa inchiderea procedurii falimentului;
k) cine suporta costurile si cheltuielile aferente procedurii falimentului;
l) regulile privind nulitatea, anularea sau inopozabilitatea actelor
juridice care prejudiciaza drepturile tuturor creditorilor."
44. La articolul 48, litera c) a alineatului (2) va avea urmatorul cuprins:
"c) contractele de report si contractele care stau la baza
tranzactiilor desfasurate pe o piata reglementata, care vor fi guvernate de
legea aplicabila contractelor respective, daca nu sunt incalcate dispozitiile
lit. b);"
45. La titlul II capitolul II, denumirea sectiunii a 2-a va avea urmatorul
cuprins:
"SECTIUNEA a 2-a
Publicarea hotararii de deschidere a procedurii falimentului si desemnarea
lichidatorilor"
46. Alineatele (1) si (3) ale articolului 49 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 49
(1) Judecatorul-sindic va lua de indata masurile necesare pentru publicarea
unui extras din hotararea de deschidere a procedurii falimentului in Jurnalul
Oficial al Comunitatilor Europene si in doua ziare de circulatie nationala din
fiecare stat membru gazda.
...........................................................................
(3) Procedura falimentului se aplica indiferent de efectuarea publicitatii
prevazute la alin. (1) si produce efecte depline asupra creditorilor."
47. Alineatele (1) si (2) ale articolului 50 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 50
(1) Judecatorul-sindic are dreptul de a solicita inregistrarea in registrul
imobiliar, in registrul comertului si in orice alt registru public tinut in
celelalte state membre a hotararii de deschidere a procedurii falimentului fata
de o institutie de credit.
(2) Judecatorul-sindic va lua masurile necesare pentru a asigura
inregistrarea ori de cate ori aceasta este obligatorie, conform legii statului
membru respectiv."
48. Articolul 51 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 51
(1) Lichidatorul desemnat conform legii va putea actiona fara alta
formalitate, pe teritoriul statelor membre gazda, in baza unei copii
certificate de pe hotararea instantei competente care l-a numit, emisa de
aceasta.
(2) Lichidatorul va putea exercita pe teritoriul statelor membre gazda
toate competentele care ii revin potrivit legii romane. El va putea sa numeasca
alte persoane care sa il sprijine sau sa il reprezinte in derularea procedurii
pe teritoriul acestor state, in special in scopul de a surmonta dificultatile
intampinate eventual de creditorii din aceste state.
(3) In exercitarea competentelor sale lichidatorul va respecta legislatia
statului membru pe teritoriul caruia actioneaza, in special cu privire la
procedurile de valorificare a activelor si la furnizarea de informatii
angajatilor institutiei de credit din statul membru respectiv. Lichidatorul nu
poate utiliza forta si nu poate solutiona litigii sau dispute."
49. Alineatul (1) al articolului 53 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 53
(1) Dupa deschiderea procedurii falimentului unei institutii de credit,
persoana juridica romana, avand sucursale deschise in alte state membre,
lichidatorul ii va informa de indata si in mod individual pe creditorii
cunoscuti care au resedinta obisnuita, domiciliul ori sediul social in
celelalte state membre."
50. La titlul II, denumirea capitolului III va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 3
Masurile de reorganizare si procedura falimentului aplicabila sucursalelor
din Romania ale institutiilor de credit din alte state membre"
51. La articolul 55, dupa alineatul (1) se introduc alineatele (2) - (4) cu
urmatorul cuprins:
"(2) Autoritatile administrative sau judiciare sunt autoritatile
stabilite conform legii nationale, care decid cu privire la luarea masurilor de
reorganizare sau de incepere a procedurilor de lichidare.
(3) Masurile de reorganizare sunt masurile adoptate de autoritatile
administrative sau judiciare, destinate sa mentina ori sa restabileasca situatia
financiara a unei institutii de credit si care ar putea afecta drepturile
preexistente ale unor terti, inclusiv masurile care implica posibilitatea unei
suspendari a platilor, a unei suspendari a masurilor de executare sau a unei
reduceri a creantelor; persoanele care sunt implicate in activitatea interna a
institutiilor de credit, administratorii si actionarii nu sunt considerati
terti.
(4) Procedura de lichidare este procedura colectiva initiata si controlata
de autoritatile administrative sau judiciare, cu scopul de a valorifica
activele unei institutii de credit sub supravegherea acestor autoritati,
inclusiv in cazul in care procedura se inchide printr-un concordat sau alta
masura similara."
52. La articolul 56, alineatele (1), (2) si (4) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 56
(1) Daca asupra unei institutii de credit dintr-un stat membru, care
desfasoara activitate pe teritoriul Romaniei, au fost dispuse masuri de
reorganizare sau o procedura de lichidare, acestea se vor aplica fara alte
formalitati pe teritoriul Romaniei si vor produce efecte in conditiile si de la
data prevazute in legislatia statului membru respectiv.
(2) Masurile de reorganizare sau procedura de lichidare se va aplica in
conformitate cu legislatia statului membru de origine si tinand seama de
prevederile art. 48.
...........................................................................
(4) Autoritatile administrative sau judiciare competente din statul membru
de origine, administratorul sau lichidatorul va comunica oficiului registrului
comertului la care sucursala institutiei de credit respectiva este inregistrata
decizia privind masurile de reorganizare sau de deschidere a procedurii de
lichidare, in vederea efectuarii mentiunilor corespunzatoare. De asemenea,
comunicarea va fi transmisa de autoritatile mentionate la doua ziare de
circulatie nationala din Romania, in vederea publicarii."
53. La articolul 56, dupa alineatul (4) se introduc alineatele (4^1) si
(4^2) cu urmatorul cuprins:
"(4^1) Prin administrator se intelege persoana ori organismul desemnat
de autoritatile administrative sau judiciare, a carui sarcina este de a
administra masurile de reorganizare.
(4^2) Lichidator este persoana ori organismul desemnat de autoritatile
administrative sau judiciare, a carui sarcina este de a administra procedurile
de lichidare."
54. Articolul 57 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 57
(1) Dispozitiile prezentei ordonante se completeaza cu dispozitiile Legii
nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu cele
ale Codului de procedura civila, precum si cu cele ale Legii nr. 105/1992 cu
privire la reglementarea raporturilor de drept international privat.
(2) Banca Nationala a Romaniei va informa fara intarziere autoritatile
competente din statele membre gazda asupra masurilor de reorganizare sau asupra
hotararii de deschidere a procedurii lichidarii, luata intr-un stat nemembru cu
privire la o institutie de credit si la sucursala acesteia din Romania, atunci
cand institutia de credit are sediul in alt stat decat un stat membru si are
deschise sucursale si pe teritoriul altor state membre.
(3) Informarea va fi facuta imediat dupa ce Banca Nationala a Romaniei a
retras autorizatia de functionare a sucursalei ca urmare a deschiderii
procedurii de lichidare sau de indata ce a luat cunostinta despre luarea
masurilor de reorganizare cu privire la sucursala. In comunicare se va mentiona
si faptul ca autorizatia de functionare a sucursalei din Romania a fost
retrasa."
55. Articolul 60 se abroga.
56. Alineatul (5) al articolului 61 va avea urmatorul cuprins:
"(5) Nici o procedura de urgenta nu poate fi utilizata pentru a
limita, a intarzia sau a suspenda executarea unui contract de compensare
bilaterala potrivit prezentului articol."
57. Articolul 62 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 62
In actele normative in vigoare, sintagma procedura reorganizarii judiciare
si a falimentului institutiilor de credit se inlocuieste cu sintagma procedura
falimentului institutiilor de credit, corespunzator prevederilor prezentei
ordonante."
58. Alineatul (1) al articolului 63 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 63
(1) Prevederile prezentei ordonante vor intra in vigoare la 30 de zile de
la data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia
prevederilor titlului II si a prevederilor art. 57 alin. (2) si (3), care vor
intra in vigoare la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana."
59. Dupa articolul 64 se introduce articolul 64^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 64^1
Articolul 82^3 din Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancara, cu
modificarile si completarile ulterioare, va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 82^3
In cazul in care Banca Nationala a Romaniei constata ca redresarea
financiara a institutiei de credit nu este posibila, aceasta hotaraste
retragerea autorizatiei institutiei de credit si sesizarea instantei competente
in vederea declansarii procedurii falimentului.>>"
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU