DECIZIE Nr. 96 din 29 iunie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii fondului
funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997 pentru modificarea si completarea
Legii fondului funciar nr. 18/1991
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 502 din 18 octombrie 1999

Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997
pentru modificarea si completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, exceptie
ridicata de Societatea Agricola Inotesti in Dosarul nr. 9.766/1998 al Curtii de
Apel Ploiesti.
La apelul nominal este prezenta Societatea Agricola Inotesti, prin Marin
Duta. Lipsesc celelalte parti: Comisia judeteana Prahova de aplicare a Legii
nr. 18/1991 si Prefectura Judetului Prahova, fata de care procedura de citare
este legal indeplinita.
Reprezentantul Societatii Agricole Inotesti solicita amanarea judecatii
pentru urmatoarele motive:
- sa se comunice de catre Parchetul de pe langa Curtea Suprema de Justitie
solutia cu privire la plangerea inregistrata sub nr. 522 din 16 iunie 1999
"privind sustragerea motivatiei exceptiei de neconstitutionalitate a
legilor nr. 169/1997 si nr. 156/1997 de la cabinetul procurorului si al
primului-ministru, Radu Vasile, si neaprobarea cererii, insotita de aceasta
motivatie, de presedintele Curtii Constitutionale a Romaniei";
- sa se numeroteze inscrisurile din dosar;
- sa se comunice "motivatia exceptiei de neconstitutionalitate catre
primul-ministru, Radu Vasile, conform cererii nr. 516/16 iunie 1999, la care se
afla motivatia nr. 446/26 mai 1999 si nr. 3.945/26 mai 1999";
- sa se comunice "de catre presedintele Camerei Deputatilor, Ion
Diaconescu, presedintele Senatului, Petre Roman, primul-ministru, Radu Vasile,
punctele de vedere asupra acestei motivatii".
Cu privire la aceste solicitari depune la dosarul cauzei cererea
inregistrata sub nr. 1.998 din 29 iunie 1999, precum si inscrisurile cu
numerele 150.221/25 mai 1999, 1.064/7 mai 1999, 193/5 martie 1999, 743/31
august 1998 si 932/24 noiembrie 1998, emise de diverse autoritati.
Reprezentantul Ministerului Public se opune acordarii unui termen,
considerand cauza in stare de judecata.
Curtea, deliberand asupra acestei solicitari, respinge cererea de amanare
formulata de reprezentantul Societatii Agricole Inotesti, deoarece cererile
sunt irelevante in solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate, si constata
cauza in stare de judecata.
Se acorda cuvantul in fond reprezentantului Societatii Agricole Inotesti,
care refuza sa puna concluzii cu privire la exceptia ridicata. Reprezentantul
Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate,
aratand ca motivele invocate au exclusiv un caracter politic, Curtea nefiind
competenta sa se pronunte asupra unor temeiuri de neconstitutionalitate pe care
autorul exceptiei nu le invoca si care nu rezulta implicit din motivele aduse
in sprijinul exceptiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 23 decembrie 1998, pronuntata in Dosarul nr.
9.766/1998, Curtea de Apel Ploiesti a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 18/1991 si ale
Legii nr. 169/1997, exceptie ridicata de Societatea Agricola Inotesti.
In motivarea exceptiei autoarea acesteia sustine ca dispozitiile acestor
legi sunt "politice, antinationale, urmarind distrugerea potentialului
agrar al Romaniei si transformarea statului roman in piata de desfacere pentru
Vest", fara a indica textele din Constitutie carora le contravin
prevederile legale mentionate.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza exceptia ca fiind
neintemeiata, deoarece nu incalca nici o prevedere constitutionala.
In temeiul prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, au fost solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Guvernul arata ca nu isi poate formula punctul de vedere solicitat,
deoarece din actele transmise nu rezulta care sunt dispozitiile constitutionale
incalcate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit
de judecatorul-raportor, concluziile procurorului si dispozitiile legale
atacate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate, in conformitate cu prevederile art. 144 lit. c) din
Constitutie si ale art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata.
Examinand exceptia, Curtea constata ca autoarea isi intemeiaza solicitarea
de constatare a neconstitutionalitatii prevederilor Legii nr. 18/1991 si ale
Legii nr. 169/1997 pe considerente politice, cu caracter general, fara a indica
textele constitutionale carora le-ar contraveni aceste prevederi legale. Prin
aceasta se incalca astfel dispozitiile art. 12 alin. (2) din Legea nr. 47/1992,
republicata, potrivit carora orice sesizare trebuie motivata. Textul fiind
imperativ, incalcarea prevederilor sale are drept consecinta imposibilitatea
exercitarii controlului.
Curtea nu se poate substitui autoarei exceptiei in ceea ce priveste
invocarea unui motiv de neconstitutionalitate, intrucat astfel ar exercita din
oficiu un control de constitutionalitate, ceea ce este inadmisibil. In acest
sens este si practica jurisdictionala a Curtii, asa cum rezulta din Decizia nr.
338/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 163 din 21
iulie 1997, si din Decizia nr. 392/1997, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 299 din 4 noiembrie 1997.
De asemenea, Curtea constata ca, de altfel, prin Decizia nr. 49 din 23
martie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 222 din
20 mai 1999, Curtea a respins o exceptie de neconstitutionalitate avand acelasi
obiect. Avand in vedere ca nu au intervenit elemente noi care sa justifice
modificarea jurisprudentei Curtii Constitutionale, urmeaza ca si aceasta
exceptie sa fie respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii fondului
funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997 pentru modificarea si completarea
Legii fondului funciar nr. 18/1991, exceptie ridicata de Societatea Agricola
Inotesti in Dosarul nr. 9.766/1998 al Curtii de Apel Ploiesti.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 29 iunie 1999.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat asistent,
Maria Bratu