ORDIN
Nr. 755 din 14 iunie 2004
pentru aprobarea Normelor metodologice privind elaborarea si executia bugetului
de venituri si cheltuieli pentru institutiile sanitare publice finantate
integral din venituri proprii
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 645 din 16 iulie 2004
Avand in vedere prevederile art. 38 din Legea spitalelor nr. 270/2003, cu
modificarile si completarile ulterioare, ale Legii nr. 500/2002 privind finantele
publice, cu modificarile ulterioare, ale Hotararii Guvernului nr. 743/2003
privind organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii, cu modificarile
ulterioare, si ale Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.792/2002
pentru aprobarea Normelor metodologice privind angajarea, lichidarea,
ordonantarea si plata cheltuielilor institutiilor publice, precum si
organizarea, evidenta si raportarea angajamentelor bugetare si legale,
vazand Referatul de aprobare al Directiei generale buget si achizitii nr.
OB. 7.010/2004,
ministrul sanatatii emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind elaborarea si executia bugetului de
venituri si cheltuieli pentru institutiile sanitare publice finantate integral
din venituri proprii, prevazute in anexa care face parte integranta din
prezentul ordin.
Art. 2
Directiile din cadrul Ministerului Sanatatii, directiile de sanatate
publica, precum si unitatile sanitare publice finantate integral din venituri
proprii vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul sanatatii,
Ovidiu Brinzan
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind elaborarea si executia bugetului de venituri si cheltuieli pentru
institutiile sanitare publice finantate integral din venituri proprii
1. Finantarea spitalelor publice si a celorlalte institutii sanitare
publice
1.1. Spitalele si celelalte unitati sanitare publice care isi acopera
cheltuielile curente si de capital din veniturile proprii realizate din
furnizarea de servicii medicale, pe baza de contracte, in calitate de furnizori
de servicii medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate,
precum si din alte prestatii si activitati functioneaza pe principiul
finantarii integrale din venituri proprii, incadrandu-se in prevederile art. 62
alin. (1) lit. c) din Legea nr. 500/2002, privind finantele publice, cu
modificarile ulterioare.
1.2. Spitalele si unitatile sanitare publice pot primi sume de la bugetul
de stat, bugetele locale sau bugetul Fondului national unic de asigurari
sociale de sanatate, care se utilizeaza, in conditiile legii, numai pentru
destinatiile pentru care au fost aprobate.
1.3. Veniturile si cheltuielile spitalelor si ale celorlalte unitati
sanitare publice prevazute la pct. 1.1 se aproba anual prin bugetele de
venituri si cheltuieli ce stau la baza functionarii institutiilor sanitare
publice in cadrul exercitiului financiar respectiv.
1.4. Bugetul de venituri si cheltuieli se aproba si se executa in
conformitate cu prevederile Legii nr. 500/2002, cu modificarile ulterioare, ale
Legii spitalelor nr. 270/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, si
ale altor reglementari in domeniu.
2. Elaborarea, fundamentarea si aprobarea proiectului bugetului de venituri
si cheltuieli de catre unitatile sanitare publice
2.1. Proiectul bugetului de venituri si cheltuieli se elaboreaza avandu-se
in vedere sursele de venituri rezultate din activitatea de acordare a
asistentei medicale, estimarea sumelor ce urmeaza a se realiza potrivit
prevederilor legale in vigoare si a prioritatilor stabilite pentru desfasurarea
activitatii curente, astfel incat veniturile sa nu fie supraestimate, iar
cheltuielile sa nu fie subestimate, pastrandu-se echilibrul financiar.
2.2. Proiectul bugetului de venituri si cheltuieli se fundamenteaza pe baza
principiului specializarii bugetare, potrivit caruia veniturile si cheltuielile
se inscriu pe surse de provenienta si pe categorii de cheltuieli, grupate dupa
natura lor economica si destinatia acestora, potrivit clasificatiei bugetare.
2.2.1. Stabilirea surselor veniturilor proprii:
a) venituri din contractele cu casele de asigurari sociale de sanatate
pentru activitatea de furnizare a serviciilor medicale, in concordanta cu
volumul prestarilor de servicii medicale, al celorlalte prestatii si al
contractelor de servicii ce se vor incheia, inclusiv al actelor aditionale la
acestea, avand ca nivel de referinta realizarile estimate pentru anul in curs,
cresterea sau reducerea capacitatii unitatii de a presta servicii medicale,
gradul de inflatie prognozat de catre institutiile abilitate, noi surse de
venituri etc.;
b) alte venituri, pe baza estimarilor privind:
(i) veniturile stabilite pe baza contractelor incheiate cu terti pentru
diferite prestatii;
(ii) serviciile acordate persoanelor fizice, la cerere;
(iii) veniturile din chirii, concesionari, asocieri investitionale;
(iv) alte venituri;
c) venituri din sumele aprobate de la bugetele locale pentru acoperirea
unor cheltuieli prevazute de lege;
d) venituri aprobate din sumele alocate de la bugetul de stat pentru
programe de sanatate, actiuni de sanatate, aparatura medicala de inalta
performanta si alte cheltuieli care se fundamenteaza pe baza reglementarilor
elaborate in acest scop;
e) donatii si sponsorizari cu caracter general sau destinatie speciala.
2.2.2. Cheltuielile inscrise in bugetul de venituri si cheltuieli au
destinatie precisa si limitata si trebuie sa aiba baza legala.
Dimensionarea cheltuielilor se face pe baza de calcule analitice pentru
fiecare articol si alineat de cheltuieli, avandu-se in vedere:
a) cheltuielile estimate ale anului curent;
b) limitarea tuturor categoriilor de cheltuieli la strictul necesar;
c) asigurarea indeplinirii obligatiilor asumate prin contractul privind
serviciile medicale incheiat cu casele de asigurari de sanatate si prin
celelalte contracte;
d) asigurarea drepturilor pacientilor;
e) asigurarea drepturilor de personal salariatilor proprii si a conditiilor
necesare functionarii unitatii sanitare in conditii de eficienta si
eficacitate;
f) realizarea unei bune gestiuni a fondurilor publice.
Prevederile de cheltuieli stabilite pe articole si alineate reprezinta
plati de casa in contul curent al unitatii si se efectueaza in anul curent
corespunzator cu exercitiul bugetar curent.
Sumele ramase neutilizate la finele anului se reporteaza in anul urmator,
se utilizeaza cu aceeasi destinatie si se includ in bugetul de venituri si
cheltuieli prin majorarea corespunzatoare a limitei de cheltuieli, prin
inscrierea la finele machetei bugetului de venituri si cheltuieli: total
venituri, total cheltuieli, diferenta care se acopera din soldul anului
precedent.
Sumele ce se deconteaza in luna ianuarie, aferente serviciilor medicale
acordate in luna decembrie in baza contractelor incheiate cu casa de asigurari
de sanatate, inclusiv regularizarile aferente anului precedent, se includ in
bugetul de venituri si cheltuieli la nr. crt. 4 din macheta prevazuta in anexa
nr. 1 care face parte integranta din prezentele norme metodologice si reprezinta
venituri ale anului curent.
2.3. Ordonatorii de credite au obligatia de a analiza propunerile de
venituri si cheltuieli, avand obligatia sa indeplineasca urmatoarele conditii:
- sa ia masurile necesare in vederea asigurarii realizarii veniturilor propuse;
- veniturile propuse sa asigure acoperirea integrala a cheltuielilor
necesare realizarii serviciilor medicale care urmeaza a fi prestate pe baza de
contracte;
- cheltuielile pe articole si alineate sa fie stabilite la strictul necesar
al functionarii institutiei sanitare, fiind reduse cele care s-au dovedit
neeficiente si neoportune;
- efectuarea platilor sa se realizeze in limitele aprobate si ale
disponibilului din cont.
2.4. Negocierea bugetului de venituri si cheltuieli
2.4.1. Proiectul bugetului de venituri si cheltuieli intocmit pe titluri,
articole, alineate de cheltuieli pentru servicii medicale de baza pe indicatori
specifici se negociaza de catre presedintele consiliului de administratie si de
catre directorul general cu conducerea casei de asigurari de sanatate cu care
se incheie contractul de furnizare de servicii medicale.
2.4.2. Reprezentantii directiei de sanatate publica sau ai Ministerului
Sanatatii, dupa caz, in functie de subordonare, au rol neutru de supraveghere a
procesului de negociere, urmarind ca aceasta sa se realizeze pe o baza reala
din punct de vedere economic, financiar si al oportunitatii si sa intervina la
stabilirea solutiilor definitive.
2.4.3. Negocierea dintre conducerea casei de asigurari de sanatate si cea a
institutiei sanitare publice trebuie sa asigure armonizarea punctelor de vedere
in legatura cu dimensionarea corecta a veniturilor si a posibilitatilor de
contractare a serviciilor medicale pentru asigurarea furnizarii serviciilor medicale
necesare persoanelor asigurate.
2.4.4. Proiectul bugetului de venituri si cheltuieli, asa cum s-a mentionat
la pct. 2.4.1, se definitiveaza si se aproba dupa semnarea contractului de
furnizare de servicii medicale cu casa de asigurari sociale de sanatate.
2.5. Bugetul de venituri si cheltuieli al unitatii sanitare publice se
aproba in conditiile legii de catre consiliul de administratie si se avizeaza
dupa cum urmeaza:
a) de catre ordonatorul principal de credite sau de inlocuitorul de drept
al acestuia, pentru unitatile sanitare din subordinea directa a Ministerului
Sanatatii;
b) de catre ordonatorul secundar de credite pentru unitatile sanitare din
subordinea directiilor de sanatate publica judetene si a municipiului
Bucuresti.
2.5.1. Un exemplar al bugetului de venituri si cheltuieli aprobat (in
copie) se prezinta unitatii Trezoreriei Statului la care unitatea sanitara
publica are conturile deschise.
2.5.2. Bugetul de venituri si cheltuieli al institutiei sanitare publice
poate fi rectificat in cazuri justificate, de catre persoanele care l-au
aprobat, prevazute la pct. 2.5 lit. a) si b), prin aplicarea acelorasi
proceduri ca si in cazul bugetului initial.
3. Structura bugetului de venituri si cheltuieli
Proiectul bugetului de venituri si cheltuieli al unitatilor prevazute la
pct. 1 se intocmeste conform machetei prevazute in anexa nr. 1.
Veniturile se constituie din veniturile proprii inscrise la nr. crt. 2 si
din sumele primite cu destinatie speciala, inscrise la nr. crt. 18 din macheta
de buget prevazuta in anexa nr. 1.
Cheltuielile se evidentiaza separat pentru activitatea finantata din
venituri proprii si separat pentru activitati finantate din bugetele locale,
din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate si din
bugetul de stat.
Indicatorii financiari din proiectul de buget au la baza veniturile
prognozate ce urmeaza a se incasa din contractele incheiate cu casa de
asigurari de sanatate si din celelalte surse de finantare, precum si
cheltuielile unitatii, fundamentate in conformitate cu normele si normativele
aprobate, urmarindu-se realizarea echilibrului financiar.
4. Veniturile unitatii sanitare publice
4.1. Veniturile unitatii sanitare publice se incaseaza, se administreaza,
se utilizeaza si se contabilizeaza potrivit dispozitiilor legale aplicabile
unitatilor finantate integral din venituri proprii.
4.1.1. Veniturile proprii se constituie din veniturile curente inscrise la
nr. crt. 3, veniturile din capital inscrise la nr. crt. 11 si din veniturile
din donatii si sponsorizari inscrise la nr. crt. 14 din macheta prevazuta in
anexa nr. 1.
4.1.2. Veniturile curente sunt formate din:
a) venituri din contractele si din actele aditionale la contractele
incheiate cu casele de asigurari de sanatate pentru serviciile medicale
furnizate, inscrise la nr. crt. 4 din macheta prevazuta in anexa nr. 1;
b) venituri din activitati de ergoterapie, inscrise la nr. crt. 7 din
macheta prevazuta in anexa nr. 1;
c) venituri din valorificarea bunurilor scoase din functiune, inscrise la
nr. crt. 8 din macheta prevazuta in anexa nr. 1;
d) alte venituri din domeniul sanatatii, inscrise la nr. crt. 9 din macheta
prevazuta in anexa nr. 1, care cuprind: venituri din contracte pentru prestatii
cu terte persoane juridice, servicii acordate persoanelor fizice la cerere,
venituri din chirii, concesionari, asociatii investitionale si alte venituri;
e) venituri din domeniul cercetarii stiintifice.
4.1.3. Veniturile din sume cu destinatie speciala se inscriu la nr. crt. 18
din macheta prevazuta in anexa nr. 1 si cuprind sumele aprobate de la bugetele
locale, de la bugetul de stat, precum si contravaloarea medicamentelor si
materialelor sanitare repartizate fara plata de Casa Nationala de Asigurari de
Sanatate, care se evidentiaza distinct atat la venituri, cat si la cheltuieli.
5. Cheltuielile unitatii sanitare publice
5.1. Unitatile sanitare publice vor prevedea cheltuielile, pe
subdiviziunile clasificatiei bugetare, cu maximum de eficienta si eficacitate.
Cheltuielile unitatii sanitare publice, aprobate in bugetul de venituri si
cheltuieli, se efectueaza in limita veniturilor realizate, avandu-se in vedere
urmatoarele:
a) Cheltuieli de personal
Numarul de posturi, structura acestora si cheltuielile de personal se
aproba ca anexa la bugetul de venituri si cheltuieli al fiecarei unitati
sanitare publice, cu incadrarea in limitele maxime aprobate potrivit legii,
conform machetei din anexa nr. 2 care face parte integranta din prezentele
norme metodologice. Numarul de posturi aprobate fiecarei unitati sanitare
publice nu poate fi depasit.
Cheltuielile de personal se stabilesc pe baza numarului de posturi pe
functii si a drepturilor salariale, potrivit statului de functii.
Ca regula generala, numarul de angajati trebuie corelat cu necesarul strict
de forta de munca pentru realizarea serviciilor medicale si a celorlalte
activitati legate de acordarea actului medical, urmarindu-se eficientizarea
activitatilor prin optimizarea serviciilor medicale si paramedicale,
rationalizarea serviciilor utilitare, externalizarea acestora, precum si alte
masuri, in cazul in care se realizeaza servicii de mai buna calitate si cu
costuri mai reduse.
b) Cheltuieli materiale de servicii
Cheltuielile pentru materiale si servicii se prevad pe subdiviziunile
clasificatiei bugetare, respectiv cheltuieli cu medicamentele si materialele
sanitare, cu hrana bolnavilor potrivit alocatiilor de hrana aprobate, prestatii
de servicii catre terti, alte cheltuieli, in conditiile legii.
In cazul unor cheltuieli (medicamente, materiale sanitare si consumabile
etc.) pentru eficientizarea activitatii se vor emite norme interne proprii care
se aproba de conducerea unitatii.
c) Cheltuieli de capital
Pentru cheltuielile de capital se va intocmi lista investitiilor ce urmeaza
a fi finantate in cursul anului, care se aproba o data cu bugetul de venituri
si cheltuieli al unitatii sanitare publice.
Listele de investitii se intocmesc conform Ordinului ministrului finantelor
nr. 2.487/1996 pentru aprobarea Normelor metodologice privind finantarea
institutiilor publice prin trezoreria statului, publicat in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 355 din 30 decembrie 1996, modificat si completat
prin Ordinul ministrului finantelor nr. 1.169/1997, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 134 din 30 iunie 1997.
5.2. Din fondurile cu destinatie speciala se prevad cheltuieli in functie
de sursa de finantare, dupa cum urmeaza:
5.2.1. Sumele aprobate de la bugetul de stat pentru cheltuieli aferente
unor destinatii pentru care au fost alocate, dupa cum urmeaza:
5.2.1.1. cheltuieli pentru derularea programelor de sanatate (cheltuieli de
personal, materiale si servicii si de capital);
5.2.1.2. cheltuieli pentru functionarea unor unitati fara personalitate
juridica din structura spitalului (cheltuieli de personal, materiale si
servicii si de capital);
5.2.1.3. cheltuieli de capital pentru expertizarea, proiectarea si consolidarea
constructiilor si pentru achizitionarea aparaturii de inalta performanta.
5.2.2. Sumele aprobate din bugetele locale pentru finantarea unor
cheltuieli de intretinere si gospodarire, reparatii, consolidari, extindere si
finalizare a constructiilor unitatilor sanitare publice de interes judetean sau
local, precum si alte cheltuieli prevazute de lege.
5.2.3. Cheltuieli reprezentand contravaloarea medicamentelor si a
materialelor sanitare specifice, aferente programelor nationale de sanatate,
achizitionate prin licitatie la nivel national, repartizate unitatilor sanitare
publice fara plata de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate din Fondul
national unic de asigurari sociale de sanatate.
6. Executia bugetului de venituri si cheltuieli
6.1. Bugetul de venituri si cheltuieli aprobat se executa incepand cu
exercitiul financiar, moment in care se incaseaza venituri, se angajeaza
cheltuieli si se efectueaza plati.
6.2. Bugetul de venituri si cheltuieli aprobat si avizat se depune, in copie,
la unitatea Trezoreriei Statului la care institutia sanitara publica are
conturile deschise. Conform prevederilor Legii nr. 500/2002, cu modificarile
ulterioare, pana la depunerea bugetului de venituri si cheltuieli aprobat nu
pot fi dispuse plati.
6.3. Conducatorii unitatilor sanitare publice indeplinesc atributiile
ordonatorilor tertiari de credite, prevazute de Legea nr. 500/2002, cu
modificarile ulterioare, si au obligatia de a angaja si de a utiliza fondurile
bugetare numai in limita prevederilor si destinatiilor aprobate, pentru
cheltuieli strict legate de activitatea unitatii sanitare si cu respectarea
dispozitiilor legale.
Conducatorii unitatilor sanitare publice raspund de:
- asigurarea realizarii la termen a veniturilor conform prevederilor
bugetului propriu care constituie sursa de acoperire a platilor;
- prevenirea inregistrarii de obligatii de plata catre furnizori si
creditori, fara acoperire, in bugetul de venituri si cheltuieli;
- asigurarea lichidarii obligatiilor de plata ramase la incheierea
exercitiului financiar, din prevederile bugetului aprobat pentru anul curent;
- angajarea, lichidarea si ordonantarea platilor in limita prevederilor
aprobate in bugetul propriu pe subcapitole, titluri, articole si alineate, pe
baza bunei gestiuni financiare;
- organizarea sistemului de monitorizare a programului de achizitii
publice, in conformitate cu dispozitiile legale, si a programului de lucrari de
investitii;
- organizarea si tinerea la zi a evidentei contabile si prezentarea la
termen a situatiilor financiare asupra patrimoniului aflat in administrare si
executiei bugetare, precum si inventarierea patrimoniului;
- organizarea in mod distinct a evidentei finantarii programelor nationale
de sanatate, precum si a indicatorilor fizici aferenti programelor respective;
- asigurarea integritatii bunurilor din unitatea sanitara publica.
6.4. Pentru veniturile incasate si platile dispuse in baza limitei
bugetului de venituri si cheltuieli (pe subdiviziunile acestuia), institutia
sanitara publica are deschise la Trezoreria Statului urmatoarele conturi:
- Contul 5041 "Disponibil din activitatea sanitara conform Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 150/2002", in care se inregistreaza:
- veniturile proprii incasate din activitatea de prestari de servicii
medicale pe baza de contracte incheiate cu casa de asigurari de sanatate, acte
aditionale la contracte, alte venituri din activitatea proprie, venituri din
valorificarea unor bunuri, precum si donatii si sponsorizari incasate in cursul
anului;
- platile dispuse in limita prevederilor bugetului de venituri si
cheltuieli.
- Contul 5007 "Disponibil din donatii si sponsorizari", in care
se inregistreaza:
- veniturile din donatii si sponsorizari incasate in anii precedenti;
- sumele ramase neutilizate la finele anului din donatii si
sponsorizari.
- Contul "Finantarea de la buget privind anul curent", in care se
inregistreaza platile pentru sumele primite de la bugetul de stat si bugetul
local, aferente cheltuielilor de capital (titlul VII).
- Contul 5047 "Disponibil din alocatii bugetare cu destinatie
speciala", in care se inregistreaza sumele primite de la bugetul de stat
si bugetele locale pentru cheltuieli curente (titlurile I si II), precum si
platile dispuse de institutiile sanitare publice pentru indeplinirea actiunilor
respective.
6.5. Angajarea, lichidarea si ordonantarea cheltuielilor, precum si
efectuarea platilor se vor organiza in fiecare institutie sanitara publica de
catre ordonatorul de credite, in conformitate cu Normele metodologice privind
angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata cheltuielilor institutiilor
publice, precum si organizarea, evidenta si raportarea angajamentelor bugetare
si legale, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.792/2002.
6.5.1. Ordonatorii tertiari de credite ai institutiilor sanitare publice
vor stabili prin decizie interna:
- persoanele angajate care au atributii si responsabilitati in cadrul compartimentelor
de specialitate pentru operatiunile de angajare, lichidare si ordonantare.
Angajarea, lichidarea si ordonantarea cheltuielilor cu medicamente si materiale
sanitare se face la nivelul sectiilor din spital sau a farmaciilor proprii,
acestea fiind compartimente de specialitate, sub semnatura sefului sau
inlocuitorului acestora;
- persoanele autorizate care efectueaza platile pe baza documentelor
ordonantate de catre ordonatorul de credite;
- persoanele desemnate pentru controlul financiar preventiv propriu.
6.5.2. Operatiunile specifice angajarii, lichidarii si ordonantarii
cheltuielilor sunt in competenta ordonatorilor tertiari de credite si se
efectueaza pe baza propunerilor persoanelor din compartimentele de
specialitate, desemnate prin decizie de conducatorul unitatii sanitare publice.
6.6. Angajarea, lichidarea si ordonantarea cheltuielilor se efectueaza pe
parcursul exercitiului financiar, in limita prevederilor de cheltuieli la
subdiviziunea (subcapitol, titlu, articol si alineat) la care se incadreaza
plata respectiva.
6.7. Platile se efectueaza de catre persoanele autorizate, care poarta
denumirea generica de contabil, stabilite de catre conducatorul institutiei
sanitare publice.
6.7.1. Platile se efectueaza in limita bugetului de venituri si cheltuieli,
atat pentru angajamentele aferente activitatii curente, cat si pentru datoriile
aferente anilor anteriori, potrivit art. 61 alin. (2) din Legea nr. 500/2002,
cu modificarile ulterioare.
6.7.2. Arieratele anului precedent pot fi platite din prevederile anului
curent potrivit normelor de aplicare a contractului-cadru si altor reglementari
legale elaborate in acest scop.
6.8. Ordonatorii de credite vor organiza contabilitatea incasarilor si
platilor pe subdiviziunile bugetului aprobat (subcapitol, titlu, articol si
alineat) in cadrul contului contabil de activ 127 "Disponibil din
activitatea sanitara conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
150/2002", in contul de activ 192 "Disponibil din alocatii bugetare
cu destinatie speciala", in contul de activ 119 "Disponibil din
fonduri cu destinatie speciala", dupa caz.
6.9. In conformitate cu pct. 5 din normele metodologice aprobate prin
Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.792/2002, ordonatorii tertiari de
credite ai institutiilor sanitare publice au obligatia sa organizeze evidenta
angajamentelor bugetare si legale cu ajutorul urmatoarelor conturi din afara
bilantului:
- contul 940 "Credite bugetare aprobate";
- contul 950 "Angajamente bugetare";
- contul 960 "Angajamente legale".
In institutiile sanitare publice evidenta conturilor de angajamente se
organizeaza potrivit structurii bugetului de venituri si cheltuieli, fiecare
cont fiind desfasurat pe conturi analitice de gradul II, astfel:
940.01 "Credite bugetare aprobate pentru activitatea realizata din
venituri proprii";
940.02 "Credite bugetare aprobate pentru cheltuielile efectuate din
sumele primite de la bugetul de stat". Acest cont se desfasoara pe fiecare
categorie de actiune si program;
950.01 "Angajamente bugetare pe seama creditelor bugetare aprobate
pentru activitatea realizata din venituri proprii";
950.02 "Angajamente bugetare pe seama cheltuielilor din sumele primite
de la bugetul de stat" (se desfasoara in analitic pe activitati si
programe);
960.01 "Angajamente legale pentru cheltuielile pentru activitatea
realizata din venituri proprii";
960.02 "Angajamente legale pentru cheltuielile din sumele primite de
la bugetul de stat" (se desfasoara pe fiecare actiune si program).
Fiecare cont mentionat mai sus se desfasoara pe capitole si, in cadrul
acestora, pe titluri, articole si alineate.
Pentru cheltuielile din bugetul de stat, conturile respective se
desfasoara, pentru fiecare actiune si program, pe titluri, articole si
alineate.
6.10. Ordonatorii tertiari de credite au obligatia de a analiza lunar
situatia privind executia cheltuielilor bugetare angajate, conform anexei nr. 4
la normele metodologice aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice
nr. 1.792/2002. Ordonatorii tertiari de credite vor stabili de fiecare data
masuri pentru imbunatatirea executiei bugetare.
7. Dispozitii finale
Ordinul ministrului sanatatii si familiei nr. 91/2003 pentru aprobarea
Normelor metodologice privind elaborarea si executia bugetului de venituri si
cheltuieli pentru institutiile sanitare publice finantate integral din venituri
proprii din sistemul de asigurari sociale de sanatate, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 162 din 13 martie 2003, se abroga.
ANEXA 1*)
la normele metodologice
*) Anexa nr. 1 este reprodusa in facsimil.
INSTITUTIA SANITARA PUBLICA .......................
APROBAT, ACORD
CONSILIUL DE ADMINISTRATIE ORDONATOR DE CREDITE IERARHIC SUPERIOR
BUGETUL DE VENITURI SI CHELTUIELI
pentru anul ....................
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
C - Cap./art.
S - Subcap. alin.
T - Titlu art.
A - Alin.
P - Prevederi anuale
- mii lei -
______________________________________________________________________________
|Nr. | C |S |T |A |Denumirea indicatorilor | P
|Trim.|Trim.|Trim.|Trim.|
|crt.| | | | | | | I | II | III | IV
|
|____|_____|__|__|__|____________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
1 VENITURI
2 VENITURI PROPRII
3 I. VENITURI CURENTE
4 23,03 25 Venituri din contractele
incheiate cu casele de
asigurari de sanatate
5 23,03 25 01 Venituri din contractele
incheiate cu casele de
asigurari de sanatate
6 02 Venituri din actele
aditionale la contractele
incheiate cu casele de
asigurari de sanatate
pentru cheltuieli cu
destinatie speciala*)
7 23,03 24 Activitati de ergoterapie
in unitati medico-sanitare
8 23,03 29 Venituri din valorificarea
bunurilor scoase din
functiune
9 23,03 30 Alte venituri in domeniul
sanatatii*)
10 23,03 90 Alte venituri din domeniul
cercetarii stiintifice
11 II VENITURI DIN CAPITAL
12 30,03 Venituri din valorificarea
unor bunuri ale statului
13 01 Venituri din valorificarea
unor bunuri ale
institutiilor publice
14 VII DONATII SI SPONSORIZARI
15 40,03 DONATII SI SPONSORIZARI
16 01 Donatii
17 02 Sponsorizari
18 X. SUME PRIMITE CU
DESTINATIE SPECIALA,
POTRIVIT LEGII
19 a) Sume primite de la
bugetul local
20 01 Intretinere si gospodarire
21 02 Reparatii curente
22 03 Reparatii capitale
23 04 Consolidare, extindere,
modernizare si finalizari
constructii
24 05 Dotarea cu aparatura
medicala
25 b) Contravaloarea
medicamentelor si
materialelor sanitare
specifice din programele de
sanatate furnizate fara
plata de C.N.A.S.
26 01 Medicamente
27 02 Materiale sanitare
28 c) Sume primite de la
bugetul de stat
29 01 Programele nationale de
sanatate
30 02 Investitii pentru
construirea de spitale noi
si finalizarea celor in
executie
31 03 Expertizare, transformarea
si consolidarea
constructiilor afectate de
seisme si alte cazuri de
forta majora
32 04 Modernizarea, transformarea
si extinderea constructiilor
existente
33 05 Reparatii capitale
35 07 Actiuni sanitare din
unitatile fara personalitate
juridica din structura
spitalului
36 08 Aparatura medicala de
inalta performanta
37 58,03 II. CHELTUIELI TOTAL*)
38 01 Cheltuieli curente
39 02 Cheltuieli de personal
40 20 Cheltuieli materiale si
servicii
41 70 Cheltuieli de capital
42 03 Spitale
43 04 Sanatorii de recuperare
44 08 Servicii de ambulanta
45 09 Centre de sanatate
46 10 Unitati de asistenta
medicala ambulatorie de
specialitate
47 50 Alte institutii si actiuni
sanitare
48 II.1. Cheltuieli din
venituri proprii*)
49 01 Cheltuieli curente
50 02 Cheltuieli de personal
51 20 Cheltuieli materiale si
servicii
52 70 Cheltuieli de capital
53 03 Spitale
54 04 Sanatorii de recuperare
55 08 Servicii de ambulanta
56 09 Centre de sanatate
57 10 Unitati de asistenta
medicala ambulatorie de
specialitate
58 50 Alte institutii si actiuni
sanitare
59 II.2. Cheltuieli din sume
primite de la alte bugete
cu destinatie speciala*)
60 01 Cheltuieli curente
61 02 Cheltuieli de personal
62 20 Cheltuieli materiale si
servicii
63 70 Cheltuieli de capital
64 03 Spitale
65 04 Sanatorii de recuperare
66 08 Servicii de ambulanta
67 09 Centre de sanatate
68 10 Unitati de asistenta
medicala ambulatorie de
specialitate
69 50 Alte institutii si actiuni
sanitare
70 a) Cheltuieli din sumele
primite de la bugetul local
71 01 Cheltuieli curente
72 02 Cheltuieli de personal
73 20 Cheltuieli materiale si
servicii
74 70 Cheltuieli de capital
75 03 Spitale
76 04 Sanatorii de recuperare
77 08 Servicii de ambulanta
78 09 Centre de sanatate
79 10 Unitati de asistenta
medicala ambulatorie de
specialitate
80 50 Alte institutii si actiuni
sanitare
81 b) cheltuieli de la bugetul
Fondului national unic de
asigurari sociale de
sanatate pentru
medicamentele furnizate
fara plata de catre C.N.A.S.
82 20 Cheltuieli materiale si
servicii
83 03 Spitale
84 c) cheltuieli din sumele
primite de la bugetul de
stat
85 01 Cheltuieli curente
86 02 Cheltuieli de personal
87 20 Cheltuieli materiale si
servicii
88 70 Cheltuieli de capital
89 03 Spitale
90 04 Sanatorii de recuperare
91 08 Servicii de ambulanta
92 09 Centre de sanatate
93 10 Unitati de asistenta
medicala ambulatorie de
specialitate
94 50 Alte institutii si actiuni
sanitare
------------
*) se detaliaza pe fiecare act aditional la contractele incheiate cu casele
de asigurari de sanatate
*) se detaliaza pe surse: servicii acordate persoanelor fizice si juridice,
chirii, asocieri investitionale in domeniul medical, etc.
*) Cheltuielile se desfasoara pe titluri, articole si alineate conform
clasificatiei bugetare
NOTA:
1 Sumele primite pentru programele nationale de sanatate, se defalca pe
fiecare program de sanatate, subprogram si actiune sanitara, conform
clasificatiei bugetare
2 Sumele neutilizate la finele anului din contul deschis la Trezoreria
statului se reporteaza cu aceeasi destinatie in anul urmator prin majorarea
corespunzatoare a limitei de cheltuieli
Director general, Contabil-sef,
ANEXA 2*)
la normele metodologice
*) Anexa nr. 2 este reprodusa in facsimil.
SE APROBA AVIZAT
CONSILIUL DE ADMINISTRATIE ORDONATOR DE CREDITE
IERARHIC SUPERIOR
NUMARUL DE POSTURI, STRUCTURA ACESTORA SI CHELTUIELILE DE PERSONAL
1. NUMARUL DE PERSONAL SI STRUCTURA ACESTORA
______________________________________________________________________________
|Nr. | STRUCTURA POSTURILOR | NUMARUL DE
|
|crt.| | POSTURI
|
|____|___________________________________________________________|_____________|
|1. | NUMARUL DE POSTURI, TOTAL, DIN CARE: |
|
|____|___________________________________________________________|_____________|
|2. | PERSONAL SANITAR TOTAL, DIN CARE: |
|
|____|___________________________________________________________|_____________|
|2.1.| MEDICI |
|
|____|___________________________________________________________|_____________|
|2.2.| ALT PERSONAL SUPERIOR | |
|____|___________________________________________________________|_____________|
|2.3.| PERSONAL MEDIU |
|
|____|___________________________________________________________|_____________|
|3. | PERSONAL AUXILIAR SANITAR TEHNIC, ECONOMIC, ADMINISTRATIV,|
|
| | MUNCITORI |
|
|____|___________________________________________________________|_____________|
|4. | NUMAR MEDIU PERSOANE REMUNERATE |
|
|____|___________________________________________________________|_____________|
2. CHELTUIELI CU SALARIILE
______________________________________________________________________
| STRUCTURA CHELTUIELILOR CU SALARIILE | | CHELTUIELI |
|_______________________________________________|_________|____________|
| 0 | 1 | 2 |
|_______________________________________________|_________|____________|
|1. Cheltuieli cu salariile (1.1 + .... + 1.14) | | |
|1.1 Fond aferent salariilor de baza | | |
|1.2 Salarii de merit | mii lei | |
|1.3 Indemnizatii de conducere | | |
|1.4 Spor de vechime | mii lei | |
|1.5 Sporuri pentru conditii de munca | mii lei | |
|1.6 Alte sporuri | mii lei | |
|1.7 Ore suplimentare | mii lei | |
|1.8 Fond de premii | mii lei | |
|1.10 Fond pentru posturi ocupate prin cumul | mii lei | |
|1.11 Fond aferent platii cu ora | mii lei | |
|1.13 Indemnizatii platite unor persoane din | mii lei | |
| afara unitatii | mii lei | |
|1.14 Alte drepturi salariale | | |
|2. Castigul mediu lunar* | lei | |
| | | |
|* Se calculeaza: Rd. 1 din tabelul II/Rd 4 din | | |
| tabelul I. | | |
|_______________________________________________|_________|____________|
DIRECTOR GENERAL, CONTABIL SEF,