LEGE
Nr. 500 din 11 iulie 2002
privind finantele publice
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 597 din 13 august 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Obiectul legii
(1) Prezenta lege stabileste principiile, cadrul general si procedurile
privind formarea, administrarea, angajarea si utilizarea fondurilor publice,
precum si responsabilitatile institutiilor publice implicate in procesul
bugetar.
(2) Dispozitiile prezentei legi se aplica in domeniul elaborarii,
aprobarii, executarii si raportarii:
a) bugetului de stat;
b) bugetului asigurarilor sociale de stat;
c) bugetelor fondurilor speciale;
d) bugetului trezoreriei statului;
e) bugetelor institutiilor publice autonome;
f) bugetelor institutiilor publice finantate integral sau partial din
bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele fondurilor
speciale, dupa caz;
g) bugetelor institutiilor publice finantate integral din venituri proprii;
h) bugetului fondurilor provenite din credite externe contractate sau
garantate de stat si ale caror rambursare, dobanzi si alte costuri se asigura
din fonduri publice;
i) bugetului fondurilor externe nerambursabile.
Art. 2
Definitii
In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos se definesc
dupa cum urmeaza:
1. an bugetar - anul financiar pentru care se aproba bugetul; anul bugetar
este anul calendaristic care incepe la data de 1 ianuarie si se incheie la data
de 31 decembrie;
2. angajament bugetar - orice act prin care o autoritate competenta,
potrivit legii, afecteaza fonduri publice unei anumite destinatii, in limita
creditelor bugetare aprobate;
3. angajament legal - faza in procesul executiei bugetare reprezentand
orice act juridic din care rezulta sau ar putea rezulta o obligatie pe seama
fondurilor publice;
4. articol bugetar - subdiviziune a clasificatiei cheltuielilor bugetare,
determinata in functie de caracterul economic al operatiunilor in care acestea
se concretizeaza si care desemneaza natura unei cheltuieli, indiferent de
actiunea la care se refera;
5. autorizare bugetara - aprobare data ordonatorilor de credite de a angaja
si/sau de a efectua plati, intr-o perioada data, in limita creditelor bugetare
aprobate;
6. buget - document prin care sunt prevazute si aprobate in fiecare an
veniturile si cheltuielile sau, dupa caz, numai cheltuielile, in functie de
sistemul de finantare a institutiilor publice;
7. buget general consolidat - ansamblul bugetelor, componente ale
sistemului bugetar, agregate si consolidate pentru a forma un intreg;
8. cheltuieli bugetare - sumele aprobate in bugetele prevazute la art. 1 alin.
(2), in limitele si potrivit destinatiilor stabilite prin bugetele respective;
9. clasificatie bugetara - gruparea veniturilor si cheltuielilor bugetare
intr-o ordine obligatorie si dupa criterii unitare;
10. clasificatie economica - gruparea cheltuielilor dupa natura si efectul
lor economic;
11. clasificatie functionala - gruparea cheltuielilor dupa destinatia lor
pentru a evalua alocarea fondurilor publice unor activitati sau obiective care
definesc necesitatile publice;
12. contabil - denumire generica pentru persoana si/sau persoanele care
lucreaza in compartimentul financiar-contabil, care verifica documentele
justificative si intocmesc instrumentele de plata a cheltuielilor efectuate pe
seama fondurilor publice;
13. compartimentul financiar-contabil - structura organizatorica din cadrul
institutiei publice, in care este organizata executia bugetara (serviciu,
birou, compartiment);
14. credite destinate unor actiuni multianuale - sume alocate unor
programe, proiecte, subproiecte, obiective si altele asemenea, care se
desfasoara pe o perioada mai mare de un an si dau loc la credite de angajament
si credite bugetare;
15. credit de angajament - limita maxima a cheltuielilor ce pot fi
angajate, in timpul exercitiului bugetar, in limitele aprobate;
16. credit bugetar - suma aprobata prin buget, reprezentand limita maxima
pana la care se pot ordonanta si efectua plati in cursul anului bugetar pentru
angajamentele contractate in cursul exercitiului bugetar si/sau din exercitii
anterioare pentru actiuni multianuale, respectiv se pot angaja, ordonanta si
efectua plati din buget pentru celelalte actiuni;
17. cofinantare - finantarea unui program, proiect, subproiect, obiectiv si
altele asemenea, partial prin credite bugetare, partial prin finantarea
provenita din surse externe;
18. consolidare - operatiunea de eliminare a transferurilor de sume dintre
doua bugete componente ale bugetului general consolidat, in vederea evitarii
dublei evidentieri a acestora;
19. contributie - prelevare obligatorie a unei parti din veniturile
persoanelor fizice si juridice, cu sau fara posibilitatea obtinerii unei
contraprestatii;
20. deficit bugetar - parte a cheltuielilor bugetare ce depaseste
veniturile bugetare intr-un an bugetar;
21. deschidere de credite bugetare - aprobare comunicata ordonatorului
principal de credite de catre Ministerul Finantelor Publice prin trezoreria
statului, in limita careia se pot efectua repartizari de credite bugetare si
plati;
22. donatie - fonduri banesti sau bunuri materiale primite de o institutie
publica de la o persoana juridica sau fizica cu titlu nerambursabil si fara
contraprestatie;
23. excedent bugetar - parte a veniturilor bugetare ce depaseste
cheltuielile bugetare intr-un an bugetar;
24. executie bugetara - activitatea de incasare a veniturilor bugetare si
de efectuare a platii cheltuielilor aprobate prin buget;
25. executia de casa a bugetului - complex de operatiuni care se refera la
incasarea veniturilor si plata cheltuielilor bugetare;
26. exercitiu bugetar - perioada egala cu anul bugetar pentru care se
elaboreaza, se aproba, se executa si se raporteaza bugetul;
27. fonduri publice - sume alocate din bugetele prevazute la art. 1 alin.
(2);
28. fonduri speciale - venituri publice constituite prin legi speciale prin
care se stabilesc si destinatiile acestora;
29. impozit - prelevare obligatorie, fara contraprestatie si
nerambursabila, efectuata de catre administratia publica pentru satisfacerea
necesitatilor de interes general;
30. institutii publice - denumire generica ce include Parlamentul,
Administratia Prezidentiala, ministerele, celelalte organe de specialitate ale
administratiei publice, alte autoritati publice, institutiile publice autonome,
precum si institutiile din subordinea acestora, indiferent de modul de
finantare a acestora;
31. lege bugetara anuala - lege care prevede si autorizeaza pentru fiecare
an bugetar veniturile si cheltuielile bugetare, precum si reglementari
specifice exercitiului bugetar;
32. lege de rectificare - lege care modifica in cursul exercitiului bugetar
legea bugetara anuala;
33. lichidarea cheltuielilor - faza in procesul executiei bugetare in care
se verifica existenta angajamentelor, se determina sau se verifica realitatea
sumei datorate, se verifica conditiile de exigibilitate ale angajamentului, pe
baza documentelor justificative care sa ateste operatiunile respective;
34. ordonantarea cheltuielilor - faza in procesul executiei bugetare in
care se confirma ca livrarile de bunuri si de servicii au fost efectuate sau
alte creante au fost verificate si ca plata poate fi realizata;
35. plata cheltuielilor - faza in procesul executiei bugetare reprezentand
actul final prin care institutia publica achita obligatiile sale fata de terti;
36. proces bugetar - etape consecutive de elaborare, aprobare, executare,
control si raportare ale bugetului, care se incheie cu aprobarea contului
general de executie a acestuia;
37. program - o actiune sau un ansamblu coerent de actiuni ce se refera la
acelasi ordonator principal de credite, proiectate pentru a realiza un obiectiv
sau un set de obiective definite si pentru care sunt stabiliti indicatori de
program care sa evalueze rezultatele ce vor fi obtinute, in limitele de
finantare aprobate;
38. sistem bugetar - sistem unitar de bugete care cuprinde bugetele
prevazute la art. 1 alin. (2) si bugetele locale;
39. seful compartimentului financiar-contabil - persoana care ocupa functia
de conducere a compartimentului financiar-contabil si care raspunde de
activitatea de incasare a veniturilor si de plata a cheltuielilor sau, dupa
caz, una dintre persoanele care indeplineste aceste atributii in cadrul unei
institutii publice care nu are in structura sa un compartiment
financiar-contabil sau persoana care indeplineste aceste atributii pe baza de
contract, in conditiile legii;
40. taxa - suma platita de o persoana fizica sau juridica, de regula,
pentru serviciile prestate acesteia de catre un agent economic, o institutie
publica sau un serviciu public;
41. varsamant - modalitate de stingere a obligatiei legale, prin virarea
unei sume de bani, efectuata de un agent economic sau de o institutie publica
ori financiara;
42. venituri bugetare - resursele banesti care se cuvin bugetelor prevazute
la art. 1 alin. (2), in baza unor prevederi legale, formate din impozite, taxe,
contributii si alte varsaminte;
43. virare de credite bugetare - operatiune prin care se diminueaza
creditul bugetar de la o subdiviziune a clasificatiei bugetare care prezinta
disponibilitati si se majoreaza corespunzator o alta subdiviziune la care
fondurile sunt insuficiente, cu respectarea dispozitiilor legale de efectuare a
operatiunilor respective.
Art. 3
Veniturile si cheltuielile bugetare
(1) Veniturile si cheltuielile sistemului bugetar, cumulate la nivel
national, alcatuiesc veniturile bugetare totale, respectiv cheltuielile
bugetare totale care, dupa consolidare, prin eliminarea transferurilor dintre
bugete, vor evidentia dimensiunile efortului financiar public pe anul
respectiv, starea de echilibru sau dezechilibru, dupa caz.
(2) Creditele bugetare aprobate se utilizeaza pentru finantarea functiilor
administratiei publice, programelor, actiunilor, obiectivelor si sarcinilor
prioritare, potrivit scopurilor prevazute in legi si alte reglementari, si vor
fi angajate si folosite in stricta corelare cu gradul previzionat de incasare a
veniturilor bugetare.
Art. 4
Autorizarea bugetara/Angajamentele multianuale
(1) Legea bugetara anuala prevede si autorizeaza, pentru anul bugetar,
veniturile si cheltuielile bugetare, precum si reglementari specifice
exercitiului bugetar.
(2) Sumele aprobate, la partea de cheltuieli, prin bugetele prevazute la
art. 1 alin. (2), in cadrul carora se angajeaza, se ordonanteaza si se
efectueaza plati, reprezinta limite maxime care nu pot fi depasite.
(3) Angajarea cheltuielilor din aceste bugete se face numai in limita
creditelor bugetare aprobate.
(4) Angajarea si utilizarea creditelor bugetare in alte scopuri decat cele
aprobate atrag raspunderea celor vinovati, in conditiile legii.
(5) Pentru actiunile multianuale se inscriu in buget, distinct, creditele
de angajament si creditele bugetare.
(6) In vederea realizarii actiunilor multianuale ordonatorii de credite
incheie angajamente legale, in limita creditelor de angajament aprobate prin
buget pentru anul bugetar respectiv.
Art. 5
Legile bugetare anuale
In cadrul legilor bugetare anuale se includ urmatoarele:
a) legea bugetului de stat, legea de rectificare a bugetului de stat;
b) legea bugetului asigurarilor sociale de stat, legea de rectificare a
bugetului asigurarilor sociale de stat.
Art. 6
Legile de rectificare
Legile bugetare anuale pot fi modificate in cursul exercitiului bugetar
prin legi de rectificare, elaborate cel mai tarziu pana la data de 30
noiembrie. Legilor de rectificare li se vor aplica aceleasi proceduri ca si
legilor bugetare anuale initiale, cu exceptia termenelor din calendarul
bugetar.
Art. 7
Legile privind contul general anual de executie
Rezultatele fiecarui exercitiu bugetar se aproba prin:
a) legea privind contul general anual de executie a bugetului de stat;
b) legea privind contul general anual de executie a bugetului asigurarilor
sociale de stat.
CAP. 2
Principii, reguli si responsabilitati
SECTIUNEA 1
Principii si reguli bugetare
Art. 8
Principiul universalitatii
(1) Veniturile si cheltuielile se includ in buget in totalitate, in sume
brute.
(2) Veniturile bugetare nu pot fi afectate direct unei cheltuieli bugetare
anume, cu exceptia donatiilor si sponsorizarilor, care au stabilite destinatii
distincte.
Art. 9
Principiul publicitatii
Sistemul bugetar este deschis si transparent, acestea realizandu-se prin:
a) dezbaterea publica a proiectelor de buget, cu prilejul aprobarii
acestora;
b) dezbaterea publica a conturilor generale anuale de executie a bugetelor,
cu prilejul aprobarii acestora;
c) publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a actelor
normative de aprobare a bugetelor si conturilor anuale de executie a acestora;
d) mijloacele de informare in masa, pentru difuzarea informatiilor asupra
continutului bugetului, exceptand informatiile si documentele nepublicabile,
prevazute de lege.
Art. 10
Principiul unitatii
(1) Veniturile si cheltuielile bugetare se inscriu intr-un singur document,
pentru a se asigura utilizarea eficienta si monitorizarea fondurilor publice.
(2) Toate veniturile retinute si utilizate in sistem extrabugetar, sub
diverse forme si denumiri, se introduc in bugetul de stat, urmand regulile si
principiile acestui buget, cu exceptia celor prevazute la art. 62 alin. (1)
lit. b) si c) si la art. 68, precum si a celor pentru constituirea, potrivit
legii, a fondurilor de stimulare a personalului.
(3) Veniturile si cheltuielile Fondului special pentru dezvoltarea
sistemului energetic si ale Fondului special al drumurilor publice se introduc
in bugetul de stat ca venituri si cheltuieli cu destinatie speciala, urmand
regulile si principiile acestui buget.
(4) In vederea respectarii principiilor bugetare, in termen de 3 ani de la
data intrarii in vigoare a prezentei legi Guvernul va propune Parlamentului
modificarea actelor normative pentru desfiintarea veniturilor si cheltuielilor
cu destinatie speciala incluse in bugetul de stat.
Art. 11
Principiul anualitatii
(1) Veniturile si cheltuielile bugetare sunt aprobate prin lege pe o
perioada de un an, care corespunde exercitiului bugetar.
(2) Toate operatiunile de incasari si plati efectuate in cursul unui an
bugetar in contul unui buget apartin exercitiului corespunzator de executie a
bugetului respectiv.
Art. 12
Principiul specializarii bugetare
Veniturile si cheltuielile bugetare se inscriu si se aproba in buget pe
surse de provenienta si, respectiv, pe categorii de cheltuieli, grupate dupa
natura lor economica si destinatia acestora, potrivit clasificatiei bugetare.
Art. 13
Principiul unitatii monetare
Toate operatiunile bugetare se exprima in moneda nationala.
Art. 14
Reguli privind cheltuielile bugetare
(1) Cheltuielile bugetare au destinatie precisa si limitata si sunt determinate
de autorizarile continute in legi specifice si in legile bugetare anuale.
(2) Nici o cheltuiala nu poate fi inscrisa in bugetele prevazute la art. 1
alin. (2) si nici angajata si efectuata din aceste bugete, daca nu exista baza
legala pentru respectiva cheltuiala.
(3) Nici o cheltuiala din fonduri publice nu poate fi angajata, ordonantata
si platita daca nu este aprobata potrivit legii si nu are prevederi bugetare.
Art. 15
Limite privind micsorarea veniturilor si majorarea cheltuielilor bugetare
(1) In cazurile in care se fac propuneri de elaborare a unor proiecte de
acte normative a caror aplicare atrage micsorarea veniturilor sau majorarea
cheltuielilor aprobate prin buget, initiatorii au obligatia sa prevada si
mijloacele necesare pentru acoperirea minusului de venituri sau cresterea
cheltuielilor. In acest scop initiatorii trebuie sa elaboreze, cu sprijinul
Ministerului Finantelor Publice sau al altor institutii implicate, fisa
financiara care insoteste expunerea de motive sau nota de fundamentare, dupa
caz, si care va fi actualizata in concordanta cu eventualele modificari
intervenite in proiectul de act normativ. In aceasta fisa se inscriu efectele
financiare asupra bugetului general consolidat, care trebuie sa aiba in vedere:
a) schimbarile anticipate in veniturile si cheltuielile bugetare pentru
urmatorii 5 ani;
b) esalonarea anuala a creditelor bugetare, in cazul actiunilor
multianuale;
c) propuneri realiste in vederea acoperirii majorarii cheltuielilor;
d) propuneri realiste in vederea acoperirii minusului de venituri.
(2) Dupa depunerea proiectului legii bugetare anuale la Parlament pot fi
aprobate acte normative numai in conditiile prevederilor alin. (1), dar cu
precizarea surselor de acoperire a diminuarii veniturilor sau a majorarii
cheltuielilor bugetare, aferente exercitiului bugetar pentru care s-a elaborat
bugetul.
SECTIUNEA a 2-a
Competente si responsabilitati in procesul bugetar
Art. 16
Aprobarea bugetelor
(1) Bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele
fondurilor speciale, bugetele institutiilor publice autonome, bugetele
creditelor externe contractate sau garantate de stat, bugetele fondurilor
externe nerambursabile, bugetul trezoreriei statului si bugetele institutiilor
publice se aproba astfel:
a) bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele
fondurilor speciale, bugetele creditelor externe contractate sau garantate de
stat si bugetele fondurilor externe nerambursabile, prin lege;
b) bugetele institutiilor publice autonome, de catre organele abilitate in
acest scop prin legi speciale;
c) bugetele institutiilor publice finantate partial din bugetele prevazute
la lit. a), prin lege, ca anexe la bugetele ordonatorilor principali de
credite;
d) bugetele institutiilor publice finantate integral din bugetele prevazute
la lit. a), de catre ordonatorul de credite ierarhic superior al acestora;
e) bugetele institutiilor publice care se finanteaza integral din venituri
proprii, de catre organul de conducere al institutiei publice si cu acordul
ordonatorului de credite ierarhic superior;
f) bugetul trezoreriei statului, prin hotarare a Guvernului.
(2) Bugetele prevazute la alin. (1) lit. d) si e) se aproba in termen de 15
zile de la data publicarii legii bugetare anuale sau a legii de rectificare in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 17
Rolul Parlamentului
(1) Parlamentul adopta legile bugetare anuale si legile de rectificare,
elaborate de Guvern in contextul strategiei macroeconomice asumate de acesta.
(2) In cazul in care legile bugetare anuale, depuse in termen legal, nu au
fost adoptate de catre Parlament pana cel tarziu la data de 15 decembrie a
anului anterior anului la care se refera proiectul de buget, Guvernul va
solicita Parlamentului aplicarea procedurii de urgenta.
(3) In timpul dezbaterilor nu pot fi aprobate amendamente la legile
bugetare anuale, care determina majorarea nivelului deficitului bugetar.
(4) Parlamentul adopta legile contului general anual de executie.
Art. 18
Rolul Guvernului
(1) Guvernul asigura realizarea politicii fiscal-bugetare, care ia in
considerare perspectivele economice si prioritatile politice cuprinse in
Programul de guvernare acceptat de Parlament.
(2) Guvernul asigura:
a) elaborarea raportului privind situatia macroeconomica pentru anul
bugetar respectiv si proiectia acesteia in urmatorii 3 ani;
b) elaborarea proiectelor legilor bugetare anuale si transmiterea acestora
spre adoptare Parlamentului, in cadrul termenului limita prevazut de prezenta
lege;
c) exercitarea conducerii generale a activitatii executive in domeniul
finantelor publice, scop in care examineaza periodic executia bugetara si
stabileste masuri pentru mentinerea sau imbunatatirea echilibrului bugetar,
dupa caz;
d) supunerea spre adoptare Parlamentului a proiectelor legilor de
rectificare si a contului general anual de executie;
e) utilizarea fondului de rezerva bugetara si a fondului de interventie la dispozitia
sa, pe baza de hotarari.
Art. 19
Rolul Ministerului Finantelor Publice
In domeniul finantelor publice Ministerul Finantelor Publice are, in
principal, urmatoarele atributii:
a) coordoneaza actiunile care sunt in responsabilitatea Guvernului cu
privire la sistemul bugetar, si anume: pregatirea proiectelor legilor bugetare
anuale, ale legilor de rectificare, precum si ale legilor privind aprobarea
contului general anual de executie;
b) dispune masurile necesare pentru aplicarea politicii fiscal-bugetare;
c) emite norme metodologice privind elaborarea bugetelor si forma de
prezentare a acestora;
d) emite norme metodologice, precizari si instructiuni prin care se
stabilesc practicile si procedurile pentru incasarea veniturilor, angajarea,
lichidarea, ordonantarea si plata cheltuielilor, controlul cheltuirii acestora,
incheierea exercitiului bugetar anual, contabilizarea si raportarea;
e) solicita rapoarte si informatii oricaror institutii care gestioneaza
fonduri publice;
f) aproba clasificatiile bugetare, precum si modificarile acestora;
g) analizeaza propunerile de buget in etapele de elaborare a bugetelor;
h) furnizeaza Parlamentului, la cererea acestuia, cu sprijinul
ordonatorilor principali de credite, documentele care au stat la baza
fundamentarii proiectelor legilor bugetare anuale;
i) asigura monitorizarea executiei bugetare, iar in cazul in care se
constata abateri ale veniturilor si cheltuielilor de la nivelurile autorizate,
propune Guvernului masuri pentru reglementarea situatiei;
j) avizeaza, in faza de proiect, acordurile, memorandumurile, protocoalele
sau alte asemenea intelegeri incheiate cu partenerii externi, precum si
proiectele de acte normative, care contin implicatii financiare;
k) stabileste continutul, forma de prezentare si structura programelor
elaborate de ordonatorii principali de credite;
l) blocheaza sau reduce utilizarea unor credite bugetare constatate ca
fiind fara temei legal sau fara justificare in bugetele ordonatorilor de
credite;
m) dispune masurile necesare pentru administrarea si urmarirea modului de
utilizare a fondurilor publice destinate cofinantarii in bani, rezultate din
contributia financiara externa acordata Guvernului Romaniei;
n) colaboreaza cu Banca Nationala a Romaniei la elaborarea balantei de
plati externe, a balantei creantelor si angajamentelor externe, a
reglementarilor in domeniul monetar si valutar;
o) prezinta semestrial Guvernului si comisiilor pentru buget, finante si
banci ale Parlamentului, impreuna cu Banca Nationala a Romaniei, informari
asupra modului de realizare a balantei de plati externe si a balantei
creantelor si angajamentelor externe si propune solutii de acoperire a
deficitului sau de utilizare a excedentului din contul curent al balantei de
plati externe;
p) participa, in numele statului, in tara si in strainatate, dupa caz, la
tratative externe privind acordurile bilaterale si multilaterale de promovare
si protejare a investitiilor si conventiile de evitare a dublei impuneri si
combatere a evaziunii fiscale si, impreuna cu Banca Nationala a Romaniei, in
probleme financiare, valutare si de plati;
r) indeplineste si alte atributii prevazute de dispozitiile legale.
Art. 20
Categorii de ordonatori de credite
(1) Ordonatorii principali de credite sunt ministrii, conducatorii
celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale,
conducatorii altor autoritati publice si conducatorii institutiilor publice
autonome.
(2) Ordonatorii principali de credite pot delega aceasta calitate
inlocuitorilor de drept, secretarilor generali sau altor persoane imputernicite
in acest scop. Prin actul de delegare ordonatorii principali de credite vor
preciza limitele si conditiile delegarii.
(3) In cazurile prevazute de legi speciale ordonatorii principali de
credite sunt secretarii generali sau persoanele desemnate prin aceste legi.
(4) Conducatorii institutiilor publice cu personalitate juridica din
subordinea ordonatorilor principali de credite sunt ordonatori secundari sau
tertiari de credite, dupa caz.
Art. 21
Rolul ordonatorilor de credite
(1) Ordonatorii principali de credite repartizeaza creditele bugetare
aprobate, pentru bugetul propriu si pentru bugetele institutiilor publice
ierarhic inferioare, ai caror conducatori sunt ordonatori secundari sau
tertiari de credite, dupa caz, in raport cu sarcinile acestora, potrivit legii.
(2) Ordonatorii secundari de credite repartizeaza creditele bugetare
aprobate, potrivit alin. (1), pentru bugetul propriu si pentru bugetele
institutiilor publice subordonate, ai caror conducatori sunt ordonatori
tertiari de credite, in raport cu sarcinile acestora, potrivit legii.
(3) Ordonatorii tertiari de credite utilizeaza creditele bugetare ce le-au
fost repartizate numai pentru realizarea sarcinilor institutiilor pe care le
conduc, potrivit prevederilor din bugetele aprobate si in conditiile stabilite
prin dispozitiile legale.
(4) Ordonatorii principali de credite vor repartiza, potrivit alin. (1),
creditele bugetare, dupa retinerea a 10% din prevederile aprobate acestora,
pentru asigurarea unei executii bugetare prudente, cu exceptia cheltuielilor de
personal si a celor care decurg din obligatii internationale, care vor fi
repartizate integral. Repartizarea sumelor retinute in proportie de 10% se face
in semestrul al doilea, dupa examinarea de catre Guvern a executiei bugetare pe
primul semestru.
(5) Toate institutiile publice trebuie sa aiba bugetul aprobat, potrivit
prevederilor prezentei legi.
Art. 22
Responsabilitatile ordonatorilor de credite
(1) Ordonatorii de credite au obligatia de a angaja si de a utiliza
creditele bugetare numai in limita prevederilor si destinatiilor aprobate,
pentru cheltuieli strict legate de activitatea institutiilor publice respective
si cu respectarea dispozitiilor legale.
(2) Ordonatorii de credite raspund, potrivit legii, de:
a) angajarea, lichidarea si ordonantarea cheltuielilor in limita creditelor
bugetare repartizate si aprobate potrivit prevederilor art. 21;
b) realizarea veniturilor;
c) angajarea si utilizarea creditelor bugetare pe baza bunei gestiuni
financiare;
d) integritatea bunurilor incredintate institutiei pe care o conduc;
e) organizarea si tinerea la zi a contabilitatii si prezentarea la termen a
situatiilor financiare asupra situatiei patrimoniului aflat in administrare si
executiei bugetare;
f) organizarea sistemului de monitorizare a programului de achizitii
publice si a programului de lucrari de investitii publice;
g) organizarea evidentei programelor, inclusiv a indicatorilor aferenti
acestora;
h) organizarea si tinerea la zi a evidentei patrimoniului, conform
prevederilor legale.
Art. 23
Controlul financiar preventiv si auditul intern
Controlul financiar preventiv si auditul intern se exercita asupra tuturor
operatiunilor care afecteaza fondurile publice si/sau patrimoniul public si
sunt exercitate conform reglementarilor legale in domeniu.
Art. 24
Controlul financiar preventiv propriu
(1) Angajarea, lichidarea si ordonantarea cheltuielilor din fonduri publice
se aproba de ordonatorul de credite, iar plata acestora se efectueaza de catre
contabil.
(2) Angajarea si ordonantarea cheltuielilor se efectueaza numai cu viza
prealabila de control financiar preventiv propriu, potrivit dispozitiilor
legale.
Art. 25
Controlul financiar preventiv delegat
Controlul financiar preventiv delegat se exercita de Ministerul Finantelor
Publice, conform legislatiei in domeniu.
CAP. 3
Procesul bugetar
SECTIUNEA 1
Proceduri privind elaborarea bugetelor
Art. 26
Continutul legilor bugetare anuale
Legile bugetare cuprind:
a) la venituri, estimarile anului bugetar;
b) la cheltuieli, creditele bugetare determinate de autorizarile continute
in legi specifice, in structura functionala si economica a acestora;
c) deficitul sau excedentul bugetar, dupa caz;
d) reglementari specifice exercitiului bugetar.
Art. 27
Anexele legilor bugetare
Anexele legilor bugetare cuprind:
a) sintezele bugetelor prevazute la art. 16 alin. (1) lit. a);
b) bugetele ordonatorilor principali de credite si anexele la acestea;
c) sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat si criteriile
de repartizare a acestora;
d) alte anexe specifice.
Art. 28
Elaborarea bugetelor
Proiectele legilor bugetare anuale si ale bugetelor se elaboreaza de catre
Guvern, prin Ministerul Finantelor Publice, pe baza:
a) prognozelor indicatorilor macroeconomici si sociali pentru anul bugetar
pentru care se elaboreaza proiectul de buget, precum si pentru urmatorii 3 ani;
b) politicilor fiscale si bugetare;
c) prevederilor memorandumurilor de finantare, ale memorandumurilor de intelegere
sau ale altor acorduri internationale cu organisme si institutii financiare
internationale, semnate si/sau ratificate;
d) politicilor si strategiilor sectoriale, a prioritatilor stabilite in
formularea propunerilor de buget, prezentate de ordonatorii principali de
credite;
e) propunerilor de cheltuieli detaliate ale ordonatorilor principali de
credite;
f) programelor intocmite de catre ordonatorii principali de credite in
scopul finantarii unor actiuni sau ansamblu de actiuni, carora le sunt asociate
obiective precise si indicatori de rezultate si de eficienta; programele sunt
insotite de estimarea anuala a performantelor fiecarui program, care trebuie sa
precizeze: actiunile, costurile asociate, obiectivele urmarite, rezultatele
obtinute si estimate pentru anii urmatori, masurate prin indicatori precisi, a
caror alegere este justificata;
g) propunerilor de sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat,
precum si de transferuri consolidabile pentru autoritatile administratiei
publice locale;
h) posibilitatilor de finantare a deficitului bugetar.
Art. 29
Structura bugetelor
(1) Veniturile si cheltuielile se grupeaza in buget pe baza clasificatiei
bugetare.
(2) Veniturile sunt structurate pe capitole si subcapitole, iar
cheltuielile pe parti, capitole, subcapitole, titluri, articole, precum si
alineate, dupa caz.
(3) Cheltuielile prevazute in capitole si articole au destinatie precisa si
limitata.
(4) Numarul de salariati, permanenti si temporari, si fondul salariilor de
baza se aproba distinct, prin anexa la bugetul fiecarui ordonator principal de
credite. Numarul de salariati aprobat fiecarei institutii publice nu poate fi
depasit.
(5) Cheltuielile de capital se cuprind la fiecare capitol bugetar, in
conformitate cu creditele de angajament si duratele de realizare a
investitiilor.
(6) Programele se aproba ca anexe la bugetele ordonatorilor principali de
credite.
(7) Fondurile externe nerambursabile se cuprind in anexe la bugetele
ordonatorilor principali de credite si se aproba o data cu acestea.
Art. 30
Fonduri la dispozitia Guvernului
(1) In bugetul de stat se includ Fondul de rezerva bugetara la dispozitia
Guvernului si Fondul de interventie la dispozitia Guvernului.
(2) Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului se repartizeaza
unor ordonatori principali de credite ai bugetului de stat si ai bugetelor
locale, pe baza de hotarari ale Guvernului, pentru finantarea unor cheltuieli
urgente sau neprevazute aparute in timpul exercitiului bugetar.
(3) Alocarea de sume din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia
Guvernului, pentru bugetele locale, se face prin majorarea sumelor defalcate
din unele venituri ale bugetului de stat sau a transferurilor de la bugetul de
stat catre bugetele locale pentru investitii finantate partial din imprumuturi
externe, dupa caz.
(4) Fondul de interventie la dispozitia Guvernului se repartizeaza unor
ordonatori principali de credite ai bugetului de stat si ai bugetelor locale,
pe baza de hotarari ale Guvernului, pentru finantarea unor actiuni urgente in
vederea inlaturarii efectelor unor calamitati naturale si sprijinirii
persoanelor fizice sinistrate.
(5) In cursul exercitiului bugetar Fondul de interventie la dispozitia
Guvernului poate fi majorat de Guvern din Fondul de rezerva bugetara la
dispozitia Guvernului, in functie de necesitatile privind asigurarea sumelor
pentru inlaturarea efectelor calamitatilor naturale.
SECTIUNEA a 2-a
Calendarul bugetar
Art. 31
Elaborarea indicatorilor macroeconomici
Indicatorii macroeconomici si sociali prevazuti la art. 28 lit. a), pentru
anul bugetar pentru care se elaboreaza proiectul de buget, precum si pentru
urmatorii 3 ani, vor fi elaborati de organele abilitate pana la data de 31
martie a anului curent. Acesti indicatori vor fi actualizati pe parcursul
desfasurarii procesului bugetar.
Art. 32
Limitele de cheltuieli
Ministerul Finantelor Publice va inainta Guvernului, pana la data de 1 mai,
obiectivele politicii fiscale si bugetare pentru anul bugetar pentru care se
elaboreaza proiectul de buget si urmatorii 3 ani, impreuna cu limitele de
cheltuieli stabilite pe ordonatorii principali de credite, urmand ca acesta sa
le aprobe pana la data de 15 mai si sa informeze comisiile pentru buget,
finante si banci ale Parlamentului asupra principalelor orientari ale politicii
sale macroeconomice si ale finantelor publice.
Art. 33
Scrisoarea-cadru
(1) Ministrul finantelor publice va transmite ordonatorilor principali de
credite, pana la data de 1 iunie a fiecarui an, o scrisoare-cadru care va
specifica contextul macroeconomic pe baza caruia vor fi intocmite proiectele de
buget, metodologiile de elaborare a acestora, precum si limitele de cheltuieli
aprobate de Guvern.
(2) In cazul in care schimbarea cadrului macroeconomic impune modificarea
limitelor de cheltuieli, acestea vor fi adaptate de catre Guvern, la propunerea
Ministerului Finantelor Publice. Pana la data de 15 iunie Ministerul Finantelor
Publice comunica ordonatorilor principali de credite limitele de cheltuieli,
astfel redimensionate, in vederea definitivarii proiectelor de buget.
Art. 34
Propunerile bugetare ale ordonatorilor principali de credite
(1) Ordonatorii principali de credite au obligatia ca pana la data de 15
iulie a fiecarui an sa depuna la Ministerul Finantelor Publice propunerile
pentru proiectul de buget si anexele la acesta, pentru anul bugetar urmator, cu
incadrarea in limitele de cheltuieli, si estimarile pentru urmatorii 3 ani,
comunicate potrivit art. 33, insotite de documentatii si fundamentari
detaliate.
(2) Camera Deputatilor si Senatul, cu consultarea Guvernului, isi aproba
bugetele proprii si le inainteaza Guvernului in vederea includerii lor in
proiectul bugetului de stat.
(3) Autoritatile administratiei publice locale au aceeasi obligatie pentru
propunerile de transferuri consolidate si de sume defalcate din unele venituri
ale bugetului de stat.
(4) Ministerul Finantelor Publice examineaza proiectele de buget si poarta
discutii cu ordonatorii principali de credite asupra acestora. In caz de
divergenta hotaraste Guvernul.
(5) Proiectele de buget si anexele la acesta, definitivate potrivit
prevederilor alin. (4), se depun la Ministerul Finantelor Publice pana la data
de 1 august a fiecarui an.
Art. 35
Transmiterea proiectului de buget la Guvern si Parlament/Raportul anual la
buget
(1) Ministerul Finantelor Publice, pe baza proiectelor de buget ale
ordonatorilor principali de credite si a bugetului propriu, intocmeste
proiectele legilor bugetare si proiectele bugetelor, pe care le depune la
Guvern pana la data de 30 septembrie a fiecarui an.
(2) Proiectul legii bugetului de stat este insotit de un raport privind
situatia macroeconomica pentru anul bugetar pentru care se elaboreaza proiectul
de buget si proiectia acesteia in urmatorii 3 ani. Acest raport va cuprinde un
rezumat al politicilor macroeconomice in contextul carora au fost elaborate
proiectele de buget, precum si strategia Guvernului in domeniul investitiilor
publice.
(3) Raportul si proiectele legilor bugetare anuale vor exprima politica
fiscal-bugetara a Guvernului, precum si alte informatii relevante in domeniu.
(4) Dupa insusirea de catre Guvern a proiectelor legilor bugetare si de
buget, prevazute la alin. (1), acesta le supune spre adoptare Parlamentului cel
mai tarziu pana la data de 15 octombrie a fiecarui an.
Art. 36
Aprobarea bugetului de catre Parlament
(1) Bugetele se aproba de Parlament pe ansamblu, pe parti, capitole,
subcapitole, titluri, articole, precum si alineate, dupa caz, si pe ordonatorii
principali de credite, pentru anul bugetar, precum si creditele de angajament
pentru actiuni multianuale.
(2) Estimarile pentru urmatorii 3 ani reprezinta informatii privind
necesarul de finantare pe termen mediu si nu vor face obiectul autorizarii
pentru anii bugetari respectivi.
Art. 37
Procesul bugetar in cazul neaprobarii bugetului de catre Parlament
(1) Daca legile bugetare nu au fost adoptate cu cel putin 3 zile inainte de
expirarea exercitiului bugetar, Guvernul indeplineste sarcinile prevazute in
bugetul anului precedent, limitele lunare de cheltuieli neputand depasi de
regula 1/12 din prevederile bugetelor anului precedent, cu exceptia cazurilor
deosebite, temeinic justificate de catre ordonatorii principali de credite,
sau, dupa caz, 1/12 din sumele propuse in proiectul de buget, in situatia in
care acestea sunt mai mici decat cele din anul precedent.
(2) Institutiile publice si actiunile noi, aprobate in anul curent, dar
care incep cu data de 1 ianuarie a anului bugetar urmator, vor fi finantate,
pana la aprobarea legii bugetare, in limita a 1/12 din prevederile acestora
cuprinse in proiectul de buget.
SECTIUNEA a 3-a
Prevederi referitoare la investitii publice
Art. 38
Prezentarea investitiilor publice in proiectul de buget
Cheltuielile pentru investitiile publice si alte cheltuieli de investitii
finantate din fonduri publice se cuprind in proiectele de buget, in baza
programelor de investitii publice, care se prezinta ca anexa la bugetul
fiecarui ordonator principal de credite.
Art. 39
Informatii privind programele de investitii publice
(1) Ordonatorii principali de credite vor prezenta anual programul de
investitii publice, pe clasificatia functionala.
(2) Ordonatorii principali de credite vor transmite pentru fiecare obiectiv
de investitii inclus in programul de investitii informatii financiare si
nefinanciare.
(3) Informatiile financiare vor include:
a) valoarea totala a proiectului;
b) creditele de angajament;
c) creditele bugetare;
d) graficul de finantare, pe surse si ani, corelat cu graficul de executie;
e) analiza cost-beneficiu, care va fi realizata si in cazul obiectivelor in
derulare;
f) costurile de functionare si de intretinere dupa punerea in functiune.
(4) Informatiile nefinanciare vor include:
a) strategia in domeniul investitiilor, care va cuprinde in mod obligatoriu
prioritatile investitionale si legatura dintre diferite proiecte, criteriile de
analiza care determina introducerea in programul de investitii a obiectivelor
noi in detrimentul celor in derulare;
b) descrierea proiectului;
c) stadiul fizic al obiectivelor.
Art. 40
Informatii stabilite la nivelul Guvernului
Guvernul, prin Ministerul Finantelor Publice, va elabora strategia in
domeniul investitiilor publice, pe baza propunerilor de programe de investitii
elaborate de ordonatorii principali de credite.
Art. 41
Rolul metodologic si competentele Ministerului Finantelor Publice
(1) Ministerul Finantelor Publice este imputernicit sa stabileasca
continutul, forma si informatiile referitoare la programele de investitii
necesare in procesul de elaborare a bugetului.
(2) Ministerul Finantelor Publice stabileste prin norme metodologice
criteriile de evaluare si selectie a obiectivelor de investitii publice.
(3) Ministerul Finantelor Publice, potrivit dispozitiilor prezentei legi,
va analiza programul de investitii din punct de vedere al incadrarii in
limitele de cheltuieli stabilite, al respectarii criteriilor de selectie si
prioritizare si a esalonarii creditelor bugetare in functie de durata de
executie a obiectivelor.
(4) Ministerul Finantelor Publice coordoneaza monitorizarea intregului
program de investitii, scop in care va solicita ordonatorilor principali de
credite toate informatiile necesare.
Art. 42
Aprobarea proiectelor de investitii publice
(1) Documentatiile tehnico-economice aferente obiectivelor de investitii
noi care se finanteaza, potrivit legii, din fonduri publice se aproba de catre:
a) Guvern, pentru valori mai mari de 130 miliarde lei;
b) ordonatorii principali de credite, pentru valori cuprinse intre 18
miliarde lei si 130 miliarde lei;
c) ceilalti ordonatori de credite, pentru valori pana la 18 miliarde lei,
cu avizul prealabil al ordonatorului principal de credite.
(2) Documentatiile tehnico-economice aferente investitiilor publice ce se
realizeaza pe baza de credite externe contractate sau garantate de stat,
indiferent de valoarea acestora, se supun aprobarii Guvernului.
(3) Limitele valorice privind competentele de aprobare a documentatiilor
tehnico-economice ale obiectivelor de investitii noi se pot modifica prin
hotarare a Guvernului, in functie de evolutia indicilor de preturi.
Art. 43
Conditii pentru includerea proiectelor de investitii in proiectul de buget
(1) Obiectivele de investitii si celelalte cheltuieli asimilate
investitiilor se cuprind in programele de investitii anuale, anexe la buget,
numai daca, in prealabil, documentatiile tehnico-economice, respectiv notele de
fundamentare privind necesitatea si oportunitatea efectuarii cheltuielilor
asimilate investitiilor, au fost elaborate si aprobate potrivit dispozitiilor
legale.
(2) Ordonatorii principali de credite, pe propria raspundere, actualizeaza
si aproba valoarea fiecarui obiectiv de investitii nou sau in continuare, in
functie de evolutia indicilor de preturi. Aceasta operatiune este supusa
controlului financiar preventiv potrivit prevederilor art. 23 si 25.
Art. 44
Monitorizarea de catre ordonatorii principali de credite a proiectelor de
investitii
(1) Pe parcursul executiei bugetare ordonatorii principali de credite vor
urmari derularea procesului investitional, in conformitate cu dispozitiile
prezentei legi, si vor intocmi rapoarte trimestriale de monitorizare, pe care
le vor transmite Ministerului Finantelor Publice.
(2) In cazul in care, pe parcursul derularii procesului investitional, apar
probleme in implementarea unui obiectiv, ordonatorul principal de credite va
consemna in raportul de monitorizare cauza si masurile ce se impun pentru
remedierea acestui lucru.
(3) In situatia in care, din motive obiective, implementarea unui proiect
de investitii nu se poate realiza conform proiectiei bugetare, ordonatorii
principali de credite pot solicita Ministerului Finantelor Publice, pana la
data de 31 octombrie, redistribuirea fondurilor intre proiectele inscrise in
programul de investitii anexa la buget.
(4) Ordonatorii principali de credite sunt responsabili de realizarea
obiectivelor de investitii incluse in programele de investitii.
Art. 45
Acordurile internationale legate de investitiile publice
Toate angajamentele legale, din care rezulta o cheltuiala pentru
investitiile publice si alte cheltuieli asimilate investitiilor, cofinantate de
o institutie internationala, se vor efectua in conformitate cu prevederile
acordului de finantare.
Art. 46
Structura programelor de investitii publice
(1) In programele de investitii se nominalizeaza obiectivele de investitii
grupate pe: investitii in continuare si investitii noi, iar "alte
cheltuieli de investitii" pe categorii de investitii.
(2) Pozitia "alte cheltuieli de investitii" cuprinde urmatoarele
categorii de investitii:
a) achizitii de imobile;
b) dotari independente;
c) cheltuieli pentru elaborarea studiilor de prefezabilitate, a studiilor
de fezabilitate si a altor studii aferente obiectivelor de investitii;
d) cheltuielile de expertiza, proiectare si de executie privind
consolidarile si interventiile pentru prevenirea sau inlaturarea efectelor
produse de actiuni accidentale si calamitati naturale - cutremure, inundatii,
alunecari, prabusiri si tasari de teren, incendii, accidente tehnice, precum si
cheltuielile legate de realizarea acestor investitii;
e) lucrari de foraj, cartarea terenului, fotogrammetrie, determinari
seismologice, consultanta, asistenta tehnica si alte cheltuieli asimilate
investitiilor, potrivit legii.
(3) Cheltuielile de investitii cuprinse la lit. a) - e) ale alin. (2) se
detaliaza si se aproba prin liste separate de catre ordonatorul principal de
credite.
SECTIUNEA a 4-a
Executia bugetara
Art. 47
Principii in executia bugetara
(1) Prin legile bugetare anuale se prevad si se aproba creditele bugetare
pentru cheltuielile fiecarui exercitiu bugetar, precum si structura functionala
si economica a acestora.
(2) Creditele bugetare aprobate sunt autorizate pe durata exercitiului
bugetar.
(3) Alocatiile pentru cheltuielile de personal, aprobate pe ordonatori
principali de credite si, in cadrul acestora, pe capitole, nu pot fi majorate
si nu pot fi virate si utilizate la alte articole de cheltuieli.
(4) Creditele bugetare aprobate pentru un ordonator principal de credite nu
pot fi virate si utilizate pentru finantarea altui ordonator principal de
credite. De asemenea, creditele bugetare aprobate la un capitol nu pot fi
utilizate pentru finantarea altui capitol.
(5) Virarile de credite bugetare intre celelalte subdiviziuni ale
clasificatiei bugetare, care nu contravin dispozitiilor prezentului articol sau
legii bugetare anuale, sunt in competenta fiecarui ordonator principal de
credite, pentru bugetul propriu si bugetele institutiilor subordonate, si se
pot efectua in limita a 10% din prevederile capitolului bugetar la nivelul
ordonatorului principal de credite, care urmeaza a se suplimenta, cu cel putin
o luna inainte de angajarea cheltuielilor.
(6) Pe baza justificarilor corespunzatoare virarile de credite de la un
capitol la alt capitol al clasificatiei bugetare, precum si intre programe se
pot efectua, in limita de 10% din prevederile capitolului bugetar, la nivelul
ordonatorului principal de credite si, respectiv, de 5% din prevederile
programului, care urmeaza a se suplimenta, cu cel putin o luna inainte de
angajarea cheltuielilor, cu acordul Ministerului Finantelor Publice.
(7) Virarile de credite bugetare, in conditiile prevederilor alin. (5) si
(6), se pot efectua incepand cu trimestrul al III-lea al anului bugetar. Aceste
virari se efectueaza daca nu contravin prevederilor prezentului articol,
legilor bugetare sau legilor de rectificare.
(8) Sunt interzise virarile de credite bugetare de la capitolele care au
fost majorate din fondurile de rezerva bugetara si de interventie la dispozitia
Guvernului.
(9) Propunerile de virari de credite bugetare sunt insotite de justificari,
detalieri si necesitati privind executia, pana la finele anului bugetar, a
capitolului si subdiviziunii clasificatiei bugetare de la care se
disponibilizeaza si, respectiv, a capitolului si subdiviziunii clasificatiei
bugetare la care se suplimenteaza prevederile bugetare.
(10) Ordonatorii principali de credite transmit lunar Ministerului
Finantelor Publice, in termen de 5 zile de la inchiderea lunii, situatia
virarilor de credite bugetare aprobate conform alin. (5), potrivit
instructiunilor aprobate de Ministerul Finantelor Publice.
Art. 48
Repartizarea pe trimestre a veniturilor si cheltuielilor bugetare
(1) Veniturile si cheltuielile aprobate prin bugetul de stat, bugetul
asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetele creditelor
externe contractate sau garantate de stat, bugetele fondurilor externe
nerambursabile si bugetele institutiilor publice autonome se repartizeaza pe
trimestre, in functie de termenele legale de incasare a veniturilor, de
termenele si posibilitatile de asigurare a surselor de finantare a deficitului
bugetar si de perioada in care este necesara efectuarea cheltuielilor.
(2) Repartizarea pe trimestre a veniturilor si cheltuielilor aprobate in
bugetele prevazute la alin. (1) se aproba de catre:
a) Ministerul Finantelor Publice: pe capitole de cheltuieli si in cadrul
acestora, pe titluri, la propunerea ordonatorilor principali de credite; pe
capitole si subcapitole la venituri si pe capitole si in cadrul acestora, pe
titluri de cheltuieli, pentru bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele
fondurilor speciale, la propunerea ordonatorilor principali de credite; pentru
sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat si pentru
transferurile din bugetul de stat catre bugetele locale, la propunerea ordonatorilor
principali de credite ai bugetele locale, transmise de directiile generale ale
finantelor publice ale Ministerului Finantelor Publice;
b) ordonatorii principali de credite, pentru celelalte subdiviziuni ale
clasificatiei bugetare, pentru bugetele proprii si pentru bugetele
ordonatorilor secundari de credite bugetare sau ale ordonatorilor tertiari de
credite, dupa caz;
c) ordonatorii secundari de credite, pentru bugetele proprii si pentru
bugetele ordonatorilor tertiari de credite bugetare.
Art. 49
Deschiderea de credite bugetare
(1) Creditele bugetare aprobate prin bugetul de stat, bugetul asigurarilor
sociale de stat si bugetele fondurilor speciale pot fi folosite, la cererea
ordonatorilor principali de credite, numai dupa deschiderea de credite,
repartizarea creditelor bugetare si/sau alimentarea cu fonduri a conturilor
deschise pe seama acestora.
(2) Aprobarea deschiderii de credite se face in limita creditelor bugetare
si potrivit destinatiilor aprobate pe capitole, subcapitole, titluri de
cheltuieli sau alte subdiviziuni ale clasificatiei bugetare, dupa caz, in
raport cu gradul de folosire a fondurilor puse la dispozitie anterior, cu
respectarea dispozitiilor legale care reglementeaza efectuarea cheltuielilor
respective, precum si in functie de gradul de incasare a veniturilor bugetare
si de posibilitatile de finantare a deficitului bugetar.
(3) Deschiderile de credite pentru transferurile catre bugetele locale, in
cadrul limitelor prevazute in bugetul de stat, se efectueaza de Ministerul
Finantelor Publice prin directiile generale ale finantelor publice, la cererea
ordonatorilor principali de credite ai bugetelor locale si in functie de
necesitatile executiei bugetare, cu respectarea destinatiei.
(4) In vederea mentinerii echilibrului bugetar Guvernul poate aproba lunar,
pana la finele lunii in curs pentru luna urmatoare, limite lunare de
cheltuieli, in functie de estimarea incasarii veniturilor bugetare, in cadrul
carora ordonatorii principali de credite deschid si repartizeaza credite
bugetare pentru bugetul propriu si pentru institutiile publice subordonate.
(5) Ordonatorii principali de credite pot dispune retragerea creditelor
bugetare deschise si neutilizate din conturile proprii sau ale institutiilor subordonate
numai in cazuri temeinic justificate, cu avizul Ministerului Finantelor
Publice, anterior datei de 25 a fiecarei luni.
Art. 50
Transferurile intre ordonatorii principali de credite
In situatiile in care, in timpul exercitiului bugetar, pe baza
dispozitiilor legale, au loc treceri de unitati, actiuni sau sarcini de la un
ordonator principal de credite la altul sau in cadrul aceluiasi ordonator
principal de credite, Ministerul Finantelor Publice este autorizat sa introduca
modificarile corespunzatoare in bugetele acestora si in structura bugetului de
stat, fara afectarea echilibrului bugetar si a Fondului de rezerva bugetara la
dispozitia Guvernului.
Art. 51
Fondurile externe nerambursabile
(1) Creditele bugetare aferente fondurilor externe nerambursabile au
caracter previzional si se deruleaza conform acordurilor incheiate cu
partenerii externi.
(2) Fondurile externe nerambursabile vor fi acumulate intr-un cont distinct
si vor fi cheltuite numai in limita disponibilitatilor existente in acest cont
si in scopul in care au fost acordate.
Art. 52
Executia bugetara
(1) In procesul executiei bugetare cheltuielile bugetare parcurg
urmatoarele faze: angajament, lichidare, ordonantare, plata.
(2) Executia bugetara se bazeaza pe principiul separarii atributiilor
persoanelor care au calitatea de ordonator de credite de atributiile
persoanelor care au calitatea de contabil.
(3) Operatiunile specifice angajarii, lichidarii si ordonantarii
cheltuielilor sunt in competenta ordonatorilor de credite si se efectueaza pe
baza avizelor compartimentelor de specialitate ale institutiei publice.
(4) Plata cheltuielilor este asigurata de seful compartimentului
financiar-contabil in limita fondurilor disponibile.
(5) Instrumentele de plata trebuie sa fie insotite de documentele
justificative. Aceste documente trebuie sa certifice exactitatea sumelor de
plata, receptia bunurilor si executarea serviciilor si altele asemenea, conform
angajamentelor legale incheiate. Instrumentele de plata se semneaza de contabil
si seful compartimentului financiar-contabil.
(6) Efectuarea platilor, in limita creditelor bugetare aprobate, se face
numai pe baza de acte justificative, intocmite in conformitate cu dispozitiile
legale, si numai dupa ce acestea au fost lichidate si ordonantate potrivit
prevederilor art. 24 si 25, dupa caz.
(7) Guvernul poate stabili prin hotarare, la propunerea ministrului
finantelor publice, actiunile si categoriile de cheltuieli pentru care se pot
efectua plati in avans de pana la 30% din fondurile publice, criteriile,
procedurile si limitele care se vor folosi in acest scop.
(8) Sumele reprezentand plati in avans, efectuate potrivit alin. (7) si
nejustificate prin bunuri livrate, lucrari executate si servicii prestate pana
la sfarsitul anului, in conditiile prevederilor contractuale, vor fi recuperate
de catre institutia publica care a acordat avansurile si se vor restitui
bugetului din care au fost avansate. In cazul nelivrarii bunurilor, neefectuarii
lucrarilor si serviciilor angajate pentru care s-au platit avansuri,
recuperarea sumelor de catre institutia publica se face cu perceperea
majorarilor de intarziere existente pentru veniturile bugetare, calculate
pentru perioada de cand s-au acordat si pana s-au recuperat.
Art. 53
Plata salariilor in sistemul bugetar
(1) Salariile in sistemul bugetar se platesc o data pe luna, in perioada 5
- 15 a fiecarei luni, pentru luna precedenta.
(2) Esalonarea platilor pe zile, pentru ordonatorii principali de credite
si institutiile publice din subordine, se face prin ordin al ministrului
finantelor publice.
(3) La ordonatorii principali de credite si institutiile publice din
subordinea acestora, la care salariile se platesc de doua ori pe luna, aplicarea
prevederilor alin. (1) si (2) se face incepand cu luna ianuarie 2005.
Art. 54
Regimul creditelor bugetare neutilizate de ordonatorii de credite
(1) Ordonatorii principali de credite au obligatia de a analiza lunar
necesitatea mentinerii unor credite bugetare pentru care, in baza unor
dispozitii legale sau a altor cauze, sarcinile au fost desfiintate sau amanate,
si de a propune Ministerului Finantelor Publice anularea creditelor respective.
(2) Pentru ultima luna a anului bugetar termenul limita pentru transmiterea
propunerilor ordonatorilor principali de credite, prevazute la alin. (1), este
10 decembrie.
(3) Cu creditele bugetare anulate la ordonatorii principali de credite,
finantati din bugetul de stat in conditiile alin. (1), se majoreaza Fondul de
rezerva bugetara la dispozitia Guvernului prevazut in bugetul de stat.
Art. 55
Monitorizarea periodica exercitata de Ministerul Finantelor Publice
Ministerul Finantelor Publice solicita ordonatorilor principali de credite,
in cursul anului, rapoarte periodice privind gradul de utilizare a fondurilor
publice in vederea monitorizarii executiei bugetare.
Art. 56
Contul general anual de executie
(1) Pe baza situatiilor financiare prezentate de ordonatorii principali de
credite, a conturilor privind executia de casa a bugetului de stat, bugetului
asigurarilor sociale de stat si a bugetelor fondurilor speciale, prezentate de
organele care, potrivit legii, au aceasta sarcina, si in urma verificarii si
analizarii acestora, Ministerul Finantelor Publice elaboreaza contul general
anual de executie a bugetului de stat si, respectiv, contul de executie a
bugetului asigurarilor sociale de stat, care au ca anexe conturile anuale de
executie a bugetelor fondurilor speciale si bugetele ordonatorilor principali
de credite, inclusiv anexele la acestea, pe care le prezinta Guvernului.
(2) Ordonatorii principali de credite au obligatia sa intocmeasca si sa
anexeze la situatiile financiare anuale rapoarte anuale de performanta, in care
sa prezinte, pe fiecare program, obiectivele, rezultatele preconizate si cele
obtinute, indicatorii si costurile asociate, precum si situatii privind
angajamentele legale.
(3) Contul general anual de executie a bugetului de stat, bugetului asigurarilor
sociale de stat, precum si conturile anuale de executie a bugetelor fondurilor
speciale se intocmesc in structura bugetelor aprobate si au ca anexe conturile
anuale de executie a bugetelor ordonatorilor principali de credite, inclusiv
anexele acestora.
(4) Guvernul analizeaza si prezinta spre adoptare Parlamentului contul
general anual de executie a bugetului de stat, a bugetului asigurarilor sociale
de stat si celelalte conturi anuale de executie, pana la data de 1 iulie a
anului urmator celui de executie.
(5) Contul general anual de executie a bugetului de stat, a bugetului
asigurarilor sociale de stat si celelalte conturi anuale de executie se aproba
prin lege dupa verificarea acestora de catre Curtea de Conturi.
Art. 57
Structura conturilor anuale de executie a bugetului
Conturile anuale de executie a bugetului de stat, bugetului asigurarilor
sociale de stat, bugetelor fondurilor speciale, ale ordonatorilor de credite,
inclusiv anexele acestora, vor cuprinde:
a) la venituri: prevederi bugetare initiale: prevederi bugetare definitive;
incasari realizate;
b) la cheltuieli: credite bugetare initiale; credite bugetare definitive;
plati efectuate.
Art. 58
Contul general de executie a datoriei publice
(1) Ministerul Finantelor Publice intocmeste anual contul general al
datoriei publice a statului. Contul general al datoriei publice a statului va
fi anexat la contul general anual de executie a bugetului de stat, ce se depune
la Parlament, potrivit prevederilor prezentei legi.
(2) Contul general al datoriei publice a statului cuprinde conturile
datoriei publice interne si datoriei publice externe directe a statului si
situatia garantiilor guvernamentale pentru credite interne si pentru credite
externe primite de catre alte persoane juridice.
Art. 59
Excedentul/deficitul bugetar
(1) Excedentul sau deficitul bugetului de stat, al bugetului asigurarilor
sociale de stat si al bugetelor fondurilor speciale se stabileste ca diferenta
intre veniturile incasate si platile efectuate pana la incheierea exercitiului
bugetar.
(2) Cu excedentele definitive rezultate dupa incheierea exercitiului
bugetar si cu alte surse prevazute de lege se diminueaza deficitele din anii
precedenti, respectiv si datoria publica in situatia bugetului de stat.
Art. 60
Executia de casa bugetara
(1) Executia de casa a bugetelor ce compun sistemul bugetar se realizeaza
prin trezoreria statului pe baza normelor metodologice emise de Ministerul
Finantelor Publice, care asigura:
a) incasarea veniturilor bugetare;
b) efectuarea platilor dispuse de persoanele autorizate ale institutiilor
publice, in limita creditelor bugetare si destinatiilor aprobate potrivit
dispozitiilor legale;
c) efectuarea operatiunilor de incasari si plati privind datoria publica
interna si externa rezultata din imprumuturi contractate direct sau garantate
de stat, inclusiv a celor privind rambursarea ratelor la scadenta si plata
dobanzilor, comisioanelor, spezelor si altor costuri aferente;
d) efectuarea altor operatiuni financiare in contul autoritatilor
administratiei publice centrale si locale.
(2) Prin trezoreria statului se pot efectua si urmatoarele operatiuni:
a) pastrarea disponibilitatilor reprezentand fonduri externe nerambursabile
sau contravaloarea in lei a acestora, primite pe baza de acorduri si intelegeri
guvernamentale si de la organisme internationale, si utilizarea acestora
potrivit bugetelor aprobate sau folosirea acestora pe baza de hotarari ale
Guvernului, potrivit destinatiilor stabilite de donatori sau pentru cheltuieli
de capital in sectoarele publice si economice, dupa caz;
b) efectuarea de plasamente financiare din disponibilitatile aflate in
contul general al trezoreriei statului prin Banca Nationala a Romaniei;
c) alte operatiuni financiare prevazute de lege.
Art. 61
Principii ale incheierii executiei bugetare
(1) Executia bugetara se incheie la data de 31 decembrie a fiecarui an.
(2) Orice venit neincasat si orice cheltuiala angajata, lichidata si
ordonantata, in cadrul prevederilor bugetare, si neplatita pana la data de 31
decembrie se vor incasa sau se vor plati, dupa caz, in contul bugetului pe anul
urmator.
(3) Creditele bugetare neutilizate pana la inchiderea anului sunt anulate
de drept.
(4) Disponibilitatile din fondurile externe nerambursabile si cele din
fondurile publice destinate cofinantarii contributiei financiare a Comunitatii
Europene, ramase la finele exercitiului bugetar in conturile structurilor de
implementare, se reporteaza in anul urmator.
(5) Fondurile prevazute la alin. (4) se utilizeaza in conditiile
prevederilor prezentei legi si potrivit acordurilor incheiate cu partenerii
externi.
(6) In cazul bugetului asigurarilor sociale de stat si bugetelor fondurilor
speciale echilibrate prin subventii de la bugetul de stat, sub forma
transferurilor consolidabile, excedentele rezultate din executia acestora se
regularizeaza la sfarsitul exercitiului bugetar cu bugetul de stat, in limita
subventiilor primite.
(7) Prevederile legilor bugetare anuale si ale celor de rectificare
actioneaza numai pentru anul bugetar respectiv.
CAP. 4
Finantele institutiilor publice
Art. 62
Finantarea institutiilor publice
(1) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale institutiilor
publice se asigura astfel:
a) integral din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat,
bugetele fondurilor speciale, dupa caz;
b) din venituri proprii si subventii acordate de la bugetul de stat, bugetul
asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, dupa caz;
c) integral, din veniturile proprii.
(2) Institutiile publice finantate integral de la bugetul de stat, bugetul
asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, dupa caz, varsa
integral veniturile realizate la bugetul din care sunt finantate.
Art. 63
Bunuri materiale si fonduri banesti primite de institutiile publice
(1) Institutiile publice pot folosi, pentru desfasurarea activitatii lor,
bunuri materiale si fonduri banesti primite de la persoanele juridice si
fizice, sub forma de donatii si sponsorizari, cu respectarea dispozitiilor
legale.
(2) Fondurile banesti acordate de persoanele juridice si fizice, primite in
conditiile alin. (1), in situatia institutiilor publice finantate integral de
la buget, se varsa direct la bugetul din care se finanteaza acestea. Cu aceste
sume se majoreaza creditele bugetare ale bugetului respectiv si se vor utiliza
potrivit prevederilor art. 49 alin. (1) si cu respectarea destinatiilor
stabilite de transmitator.
(3) Lunar, in termen de 10 zile de la expirarea lunii, ordonatorii
principali de credite vor transmite Ministerului Finantelor Publice situatia
privind sumele virate la buget si utilizate potrivit alin. (2), in vederea
introducerii modificarilor corespunzatoare in volumul si structura bugetului de
stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetelor fondurilor speciale,
dupa caz.
(4) Cu fondurile banesti acordate de persoanele juridice si fizice in conditiile
alin. (1), in situatia institutiilor publice finantate potrivit prevederilor
art. 62 alin. (1) lit. b) si c), se vor majora bugetele de venituri si
cheltuieli ale acestora. Aceste institutii au obligatia de a prezenta, in anexa
la contul de executie bugetara trimestriala si anuala, situatia privind sumele
primite si utilizate in aceste conditii si cu care a fost majorat bugetul de
venituri si cheltuieli.
(5) Bunurile materiale primite de institutiile publice in conditiile alin.
(1) se inregistreaza in contabilitatea acestora.
Art. 64
Finantarea unor institutii publice
Finantarea cheltuielilor unor institutii publice, indiferent de
subordonare, se asigura atat din bugetul de stat, cat si din bugetele locale,
numai in cazurile in care, prin legea bugetara anuala sau prin legi speciale,
se stabilesc categoriile de cheltuieli care se finanteaza prin fiecare buget.
Art. 65
Veniturile proprii ale institutiilor publice
(1) Veniturile proprii ale institutiilor publice, finantate in conditiile
art. 62 alin. (1) lit. b) si c), se incaseaza, se administreaza, se utilizeaza
si se contabilizeaza de catre acestea, potrivit dispozitiilor legale.
(2) Veniturile proprii ale institutiilor publice, finantate potrivit art.
62 alin. (1) lit. b) si c), provin din chirii, organizarea de manifestari
culturale si sportive, concursuri artistice, publicatii, prestatii editoriale,
studii, proiecte, valorificari de produse din activitati proprii sau anexe,
prestari de servicii si altele asemenea.
Art. 66
Excedentele bugetelor institutiilor publice
(1) Excedentele rezultate din executia bugetelor institutiilor publice,
finantate in conditiile art. 62 alin. (1) lit. b), se regularizeaza la
sfarsitul anului cu bugetul din care sunt finantate, in limita sumelor primite
de la acesta.
(2) Excedentele anuale rezultate din executia bugetelor institutiilor
publice, finantate integral din venituri proprii, se reporteaza in anul
urmator.
Art. 67
Regimul de finantare a unor activitati sau institutii publice
Guvernul poate aproba infiintarea de activitati finantate integral din
venituri proprii pe langa unele institutii publice sau schimbarea sistemului de
finantare a unor institutii publice, din finantate potrivit prevederilor art.
62 alin. (1) lit. a) si lit. b) in finantate in conformitate cu prevederile
art. 62 alin. (1) lit. b) si c), dupa caz, stabilind totodata domeniul de
activitate, sistemul de organizare si functionare a acestor activitati,
categoriile de venituri si natura cheltuielilor.
Art. 68
Bugetele de venituri si cheltuieli ale unor activitati
(1) Bugetele de venituri si cheltuieli pentru activitatile finantate
integral din venituri proprii se intocmesc o data cu bugetul institutiei
publice de care apartin si se aproba o data cu bugetul acesteia, in conditiile
art. 16.
(2) Veniturile si cheltuielile activitatilor finantate integral din
venituri proprii se grupeaza pe baza clasificatiei bugetare aprobate de
Ministerul Finantelor Publice.
(3) In situatia nerealizarii veniturilor prevazute in bugetele
activitatilor finantate integral din venituri proprii cheltuielile vor fi
efectuate in limita veniturilor realizate.
(4) Excedentele anuale rezultate din executia bugetelor de venituri si
cheltuieli ale activitatilor finantate integral din venituri proprii se
reporteaza in anul urmator.
Art. 69
Imprumut temporar pentru unele activitati sau institutii publice
(1) In cazul in care, la infiintarea, in subordinea unor ordonatori
principali de credite, a unor institutii publice sau a unor activitati
finantate integral din venituri proprii, acestea nu dispun de fonduri
suficiente, in baza documentatiilor temeinic fundamentate, ordonatorii
principali de credite pot acorda imprumuturi fara dobanda din bugetul propriu,
pe baza de conventie.
(2) Imprumuturile acordate in conditiile alin. (1) vor fi rambursate
integral in termen de 6 luni de la data acordarii.
Art. 70
Executia de casa a bugetelor institutiilor publice
(1) Institutiile publice, indiferent de sistemul de finantare si de
subordonare, inclusiv activitatile de pe langa unele institutii publice,
finantate integral din venituri proprii, efectueaza operatiunile de incasari si
plati prin unitatile teritoriale ale trezoreriei statului in a caror raza isi
au sediul si la care au deschise conturile de venituri, cheltuieli si
disponibilitati.
(2) Este interzis institutiilor publice de a efectua operatiunile de mai
sus prin bancile comerciale.
(3) Institutiile publice au obligatia de a transmite bugetul aprobat
potrivit prevederilor prezentei legi unitatii teritoriale a trezoreriei
statului.
CAP. 5
Sanctiuni
Art. 71
Infractiuni si pedepse
Nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (2) si (3) constituie infractiune
si se pedepseste cu inchisoare de la o luna la 3 luni sau cu amenda de la 50
milioane lei la 100 milioane lei.
Art. 72
Contraventii si sanctiuni
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte:
a) nerespectarea dispozitiilor art. 14 alin. (2) si (3), art. 16 alin. (2),
art. 43, art. 47 alin. (10) si ale art. 63 alin. (2) - (5);
b) nerespectarea dispozitiilor art. 24 alin. (2), art. 47 alin. (3), (5) -
(8), art. 52 alin. (2) - (6) si (8), art. 53 alin. (1), art. 54 alin. (1), art.
56 alin. (2), art. 66 alin. (1) si ale art. 69 alin. (2);
c) nerespectarea dispozitiilor art. 4 alin. (4) si (6), art. 15 alin. (1),
art. 21, art. 22 alin. (2), art. 39 alin. (2), art. 61 alin. (6), art. 62 alin.
(2), art. 68 alin. (3), art. 70 alin. (2) si (3) si ale art. 77.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. a) se sanctioneaza cu amenda
de la 5 milioane lei la 10 milioane lei, cele de la lit. b), cu amenda de la 10
milioane lei la 20 milioane lei, iar cele de la lit. c), cu amenda de la 20
milioane lei la 30 milioane lei.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor se fac de catre
Curtea de Conturi, Ministerul Finantelor Publice si de alte persoane
imputernicite in acest scop, potrivit legii.
Art. 73
Legislatia aplicata contraventiei
Contraventiilor prevazute la art. 72 li se aplica prevederile Ordonantei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu exceptia art. 28 si 29.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 74
Contabilitatea publica
(1) Contabilitatea publica va cuprinde:
a) contabilitatea veniturilor si cheltuielilor bugetare, care sa reflecte
incasarea veniturilor si plata cheltuielilor aferente exercitiului bugetar;
b) contabilitatea trezoreriei statului;
c) contabilitatea generala bazata pe principiul constatarii drepturilor si
obligatiilor, care sa reflecte evolutia situatiei financiare si patrimoniale,
precum si a excedentului sau deficitului patrimonial;
d) contabilitatea destinata analizarii costurilor programelor aprobate.
(2) Ministerul Finantelor Publice stabileste prin norme metodologice
procedurile contabile si sistemul de raportare privind informatiile furnizate
de contabilitatea publica.
Art. 75
Sume cuvenite statului
Orice suma care se cuvine statului se face venit la bugetul de stat, daca
legea nu prevede altfel.
Art. 76
Regimul veniturilor
Intocmirea si depunerea declaratiilor, stingerea obligatiilor bugetare,
solutionarea contestatiilor, controlul fiscal, executarea creantelor bugetare,
precum si cele referitoare la evaziunea fiscala se supun legislatiei in
domeniu.
Art. 77
Regimul sumelor rezultate din valorificarea mijloacelor fixe si a unor
bunuri materiale
(1) Sumele incasate din vanzarea ca atare sau din valorificarea
materialelor rezultate in urma demolarii, dezmembrarii sau dezafectarii, in
conditiile prevazute de lege, a unor mijloace fixe sau din vanzarea unor bunuri
materiale, care apartin institutiilor publice finantate in conditiile art. 62
alin. (1) lit. a), constituie venituri ale bugetului de stat, bugetului
asigurarilor sociale de stat sau bugetelor fondurilor speciale, dupa caz, si se
varsa la acestea.
(2) Sumele obtinute potrivit alin. (1) de catre celelalte institutii
publice se retin de catre acestea in vederea realizarii de investitii.
Art. 78
Fondurile speciale
(1) Bugetele fondurilor speciale aprobate prin legi speciale, care se
constituie si se administreaza in afara bugetului de stat si a bugetului
asigurarilor sociale de stat, sunt: bugetul Fondului pentru asigurarile sociale
de sanatate si bugetul asigurarilor de somaj. Aceste bugete se aproba ca anexa
la legea bugetului de stat si, respectiv, la legea bugetului asigurarilor
sociale de stat.
(2) Proiectele acestor bugete se elaboreaza de catre Ministerul Finantelor
Publice pe baza propunerilor ordonatorilor principali de credite responsabili
cu gestionarea bugetelor respective.
(3) Elaborarea, aprobarea si executia acestor bugete se efectueaza potrivit
legilor de constituire a acestora si prevederilor prezentei legi.
Art. 79
Norme metodologice si instructiuni
In aplicarea prevederilor prezentei legi Ministerul Finantelor Publice este
autorizat sa emita norme metodologice si instructiuni.
Art. 80
Intrarea in vigoare
(1) Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2003.
(2) Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea nr.
72/1996 privind finantele publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 152 din 17 iulie 1996, cu modificarile si completarile
ulterioare, si Decretul Consiliului de Stat nr. 151/1975 privind autofinantarea
unor activitati ale institutiilor de stat, publicat in Buletinul Oficial,
Partea I, nr. 130 din 12 decembrie 1975, precum si orice alte dispozitii
contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 13 iunie
2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 27 iunie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA