LEGE
Nr. 72 din 12 iulie 1996
Legea privind finantele publice
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 152 din 17 iulie 1996
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta lege stabileste normele privind formarea, administrarea,
intrebuintarea si controlul resurselor financiare ale statului, ale unitatilor
administrativ-teritoriale si ale institutiilor publice.
(2) Constituirea resurselor financiare publice se face pe seama
impozitelor, taxelor, contributiilor si veniturilor nefiscale, prelevate de la
persoane juridice si fizice, cu luarea in consideratie a potentialului lor
economic si a altor criterii stabilite de lege. Dimensionarea cheltuielilor
publice si repartizarea acestora pe destinatii si pe ordonatori de credite se
efectueaza in concordanta cu obiectivele strategiei de dezvoltare economica si
sociala a tarii si cu prioritatile imediate stabilite de autoritatile publice
competente.
Utilizarea resurselor financiare se face cu respectarea stricta a legii, in
conditii de eficienta sociala si/sau economica.
(3) Constituirea, repartizarea si utilizarea resurselor financiare ale
statului, ale unitatilor administrativ-teritoriale si ale institutiilor
publice, denumite in continuare resurse financiare publice, precum si pastrarea
si intrebuintarea mijloacelor materiale si banesti ale sectorului public se
controleaza de catre Curtea de Conturi, Ministerul Finantelor si alte organe
imputernicite de lege.
(4) Resursele financiare publice se constituie si se gestioneaza printr-un
sistem unitar de bugete, si anume: bugetul de stat, bugetul asigurarilor
sociale de stat, bugetele locale, bugetele fondurilor speciale, bugetul
trezoreriei statului si bugetele altor institutii publice cu caracter autonom,
in conditiile asigurarii echilibrului financiar.
(5) Resursele si cheltuielile reflectate in bugetele mentionate la
alineatul precedent, cumulate la nivel national, alcatuiesc resursele
financiare publice totale, respectiv cheltuielile publice totale care, dupa
consolidare, prin eliminarea transferurilor dintre bugetele respective, vor
evidentia dimensiunile efortului financiar public, pe anul respectiv, starea de
echilibru sau de dezechilibru, dupa caz.
(6) Institutiile publice, in intelesul prezentei legi, cuprind:
Parlamentul, Presedintia Romaniei, Guvernul, ministerele, celelalte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si locale, alte autoritati
publice, autoritatea judecatoreasca, precum si institutiile de stat de
subordonare centrala sau locala, indiferent de modul de finantare a activitatii
acestora.
Art. 2
Impozitele, taxele si alte venituri ale statului, precum si normele si
normativele de cheltuieli pentru institutii publice se aproba prin lege.
Art. 3
(1) Guvernul elaboreaza proiectele bugetului de stat, bugetului
asigurarilor sociale de stat, bugetelor fondurilor speciale, precum si ale
conturilor generale anuale de executie ale acestora si le supune spre aprobare
Parlamentului, iar dupa aprobare raspunde de realizarea prevederilor bugetare.
De asemenea, exercita conducerea generala a activitatii executive in domeniul
finantelor publice, in care scop examineaza periodic situatia financiara pe
economie, executia bugetului public national si a bugetelor fondurilor speciale
si stabileste masuri pentru mentinerea sau imbunatatirea echilibrului bugetar,
dupa caz.
(2) Ministerul Finantelor ia masurile necesare pentru: asigurarea
echilibrului bugetar si aplicarea politicii financiare a statului, cheltuirea
cu eficienta a resurselor financiare.
Art. 4
La baza elaborarii si executiei bugetului de stat, bugetului asigurarilor
sociale de stat, bugetelor locale si bugetelor fondurilor speciale stau
principiile unicitatii, universalitatii, echilibrului, realitatii, anualitatii
si publicitatii.
Art. 5
(1) Bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele
fondurilor speciale, bugetele locale si bugetele institutiilor publice se
aproba astfel:
a) bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele
fondurilor speciale - prin lege;
b) bugetele proprii ale judetelor, municipiului Bucuresti, municipiilor,
sectoarelor municipiului Bucuresti, oraselor si comunelor, precum si bugetele
fondurilor speciale constituite potrivit legii in afara acestor bugete - de
catre consiliile judetene sau locale ale acestora, dupa caz;
c) bugetele institutiilor publice finantate integral sau partial din bugetele
prevazute la lit. a) si b) - de catre organul ierarhic superior al acestora,
daca legea nu prevede altfel;
d) bugetele institutiilor publice care se finanteaza integral din venituri
extrabugetare - de catre organul de conducere al institutiei publice
respective, cu avizul organului ierarhic superior.
(2) Bugetele prevazute la lit. b) - d), precum si bugetele tuturor
agentilor economici, ale sistemelor de asigurari sociale si ale altor unitati
care, potrivit legii, au obligatia de a intocmi bugete, se vor elabora potrivit
normelor metodologice stabilite de Ministerul Finantelor.
Art. 6
(1) Bugetele Presedintiei Romaniei, Guvernului si ale altor institutii
publice care nu au organe ierarhic superioare se prevad distinct in bugetul de
stat si se aproba de catre Parlament.
(2) Camera Deputatilor si Senatul, cu consultarea Guvernului, isi aproba
bugetele proprii inaintea dezbaterii bugetului de stat si le inainteaza
Guvernului in vederea includerii lor in bugetul de stat.
Art. 7
(1) Bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele
fondurilor speciale, constituite in conditiile legii, se intocmesc de catre
Ministerul Finantelor, pe baza propunerilor ordonatorilor principali de
credite.
(2) Bugetele celorlalte sisteme autonome de asigurari sociale se aproba de
catre organele de conducere proprii, cu avizul Ministerului Muncii si
Protectiei Sociale si al Ministerului Finantelor.
Art. 8
Prin legile bugetare anuale pot fi aprobate masuri fiscale in concordanta
cu evolutia economiei si asigurarea resurselor statului pentru finantarea
cheltuielilor publice, precum si venituri cu destinatie speciala, in scopul
acoperirii unor cheltuieli stabilite distinct prin bugetul de stat.
Art. 9
La determinarea cheltuielilor publice se vor avea in vedere politica
financiara a statului, numarul de salariati, reteaua de institutii publice in
functiune, cele care urmeaza a se infiinta in noul exercitiu bugetar, folosirea
bazei tehnice existente cu maxima eficacitate, precum si urmatoarele:
a) in domeniul social - utilizarea resurselor financiare ale statului
pentru invatamant, sanatate, ocrotiri si asigurari sociale, cultura, arta,
tineret si sport, refacerea si ocrotirea mediului inconjurator, mentinerea
echilibrului ecologic si altele, in conditiile stabilite de lege;
b) sustinerea unor programe prioritare de cercetare, indeosebi
fundamentala;
c) in domeniul economic - realizarea unor investitii si a altor actiuni
economice de interes public, acordarea de subventii, facilitati si alte
mijloace stabilite potrivit legii, in limita alocatiilor bugetare aprobate prin
bugetele anuale, in conditiile legii;
d) asigurarea cerintelor de aparare a tarii, ordinii publice si sigurantei
nationale;
e) finantarea administratiei publice centrale si locale si a altor
cheltuieli prevazute de lege;
f) dobanzile aferente datoriei publice si cheltuielile determinate de
emisiunea si plasarea valorilor mobiliare necesare finantarii acestei datorii,
precum si de riscul garantiilor acordate de stat in conditiile legii.
Art. 10
(1) In bugetul de stat, in bugetul asigurarilor sociale de stat, in
bugetele locale si in bugetele fondurilor speciale nu se pot inscrie si aproba
cheltuieli fara stabilirea resurselor din care urmeaza a fi efectuate.
(2) In cursul executiei bugetare, in cazurile in care se fac propuneri de
elaborare a unor acte normative a caror aplicare atrage micsorarea veniturilor
sau majorarea cheltuielilor aprobate prin buget, initiatorii au obligatia sa
prevada si mijloacele necesare acoperirii golului de venituri sau sporului de
cheltuieli.
Art. 11
Guvernul asigura realizarea politicii financiare a statului conform
programului de guvernare acceptat de Parlament.
Art. 12
(1) In scopul coordonarii politicii financiare, stabilita de Guvern
potrivit art. 11 din prezenta lege, cu politica valutara, monetara si de
credit, Ministerul Finantelor colaboreaza cu Banca Nationala a Romaniei la
elaborarea balantei de plati externe, a balantei creantelor si angajamentelor
externe, a reglementarilor din domeniul monetar si valutar.
(2) Guvernul raspunde de recuperarea creantelor externe ale statului roman
rezultate din activitatea de comert exterior, cooperare economica
internationala si din alte activitati derulate in baza unor acorduri
guvernamentale. Modalitatile de recuperare a creantelor externe ale statului
roman se vor aproba prin hotarare a Guvernului.
Art. 13
Ministerul Finantelor impreuna cu Banca Nationala a Romaniei prezinta semestrial
Guvernului informari asupra modului de realizare a balantei de plati externe si
a balantei creantelor si angajamentelor externe si propun solutii de acoperire
a deficitului sau de utilizare a excedentului din contul curent al balantei de
plati externe.
Art. 14
(1) Ministerul Finantelor participa, in numele statului, in tara sau in
strainatate, dupa caz, la tratative externe privind acordurile bilaterale si
multilaterale de promovare si protejare a investitiilor si conventiile de
evitare a dublei impuneri si de combatere a evaziunii fiscale si, impreuna cu
Banca Nationala a Romaniei, in probleme financiare, valutare si de plati.
(2) De asemenea, Ministerul Finantelor avizeaza, in faza de proiect,
acordurile, aranjamentele, protocoalele sau alte asemenea intelegeri incheiate
cu partenerii externi, precum si proiectele de acte normative care contin
prevederi de ordin financiar-valutar, incheiate de institutiile publice.
CAP. 2
Elaborarea, aprobarea, executia si incheierea executiei bugetului de stat
Art. 15
(1) Veniturile si cheltuielile care se inscriu in bugetul de stat se
grupeaza pe baza clasificatiei bugetare elaborate de Ministerul Finantelor.
(2) Clasificatia bugetara cuprinde la venituri - capitole si subcapitole, iar
la cheltuieli - parti, capitole, subcapitole, titluri si articole, precum si
alineate, dupa caz.
(3) Cheltuielile prevazute in capitolele si articolele de cheltuieli au
destinatie precisa si limitata.
(4) Cheltuielile de personal se prezinta distinct de cheltuielile
materiale.
(5) Este interzis a se prevedea, la cheltuielile materiale sau la alte
categorii de cheltuieli, cheltuieli de personal, cum sunt: salarii, diurne,
indemnizatii si altele asemanatoare.
Art. 16
Orice suma care se cuvine statului se fac venit la bugetul de stat, daca
legea nu prevede altfel.
Art. 17
(1) Se interzice acoperirea cheltuielilor bugetului de stat prin recurgerea
la emisiune monetara sau prin finantarea directa de catre banci.
(2) Refinantarea datoriei publice interne si finantarea deficitului
bugetului de stat se asigura prin imprumuturi de stat, in conditiile legii.
(3) Ministerul Finantelor este autorizat sa contracteze si sa garanteze
imprumuturi de stat de pe piata financiara interna si externa, in vederea
asigurarii fondurilor necesare refinantarii datoriei publice interne,
finantarii deficitului bugetar la nivelul inregistrat la finele fiecarui an si
a echilibrului balantei de plati externe, in limitele aprobate prin lege.
(4) Deficitul bugetului de stat din anul curent si din anii precedenti,
pentru care nu s-au contractat imprumuturi de stat, se finanteaza din
disponibilitatile aflate temporar in contul general al trezoreriei statului.
Ministerul Finantelor este autorizat sa stabileasca dobanda pentru finantarea
deficitului bugetului de stat din disponibilitatile aflate temporar in contul
general al trezoreriei statului.
(5) Legea anuala privind aprobarea bugetului de stat poate autoriza
Ministerul Finantelor ca, pe parcursul executiei bugetului de stat, pentru a
face fata cheltuielilor statului pana la incasarea veniturilor aprobate, daca
va fi necesar, si cu aprobarea Guvernului, sa emita bonuri de tezaur sau alte
instrumente specifice, purtatoare de dobanda si a caror scadenta nu poate
depasi sfarsitul anului financiar.
(6) Bonurile de tezaur sau alte instrumente specifice sunt puse in
circulatie prin Banca Nationala a Romaniei, pe baza conventiei de agent,
incheiata de aceasta cu Ministerul Finantelor, in numele statului.
(7) Totalul bonurilor de tezaur si al altor instrumente specifice aflate in
circulatie nu va putea depasi 8% din volumul total al cheltuielilor bugetului
de stat aprobat.
(8) Emiterea bonurilor de tezaur si a altor instrumente specifice se poate
face numai in primele 10 luni ale anului financiar, iar retragerea lor trebuie
sa se faca fara a depasi anul financiar in care au fost emise.
Art. 18
Banca Nationala a Romaniei poate acorda imprumut fara dobanda, pentru
acoperirea decalajului temporar dintre veniturile si cheltuielile bugetului de
stat, pe seama resurselor de creditare ale acesteia. Acest imprumut urmeaza a
fi rambursat pana la sfarsitul anului financiar respectiv, pe seama veniturilor
bugetare sau a unui imprumut de stat efectuat in conditiile legii. Imprumutul
acordat de Banca Nationala a Romaniei nu poate depasi intr-un an financiar 10%
din totalul cheltuielilor bugetului aprobat, precum si dublul capitalului
acesteia si al fondului de rezerva constituit.
Art. 19
(1) Constituirea si utilizarea de mijloace financiare apartinand statului,
in afara bugetului, sunt interzise.
(2) Fondurile speciale, aprobate prin legi speciale, se constituie in afara
bugetului de stat si a bugetului asigurarilor sociale de stat.
(3) Proiectele bugetelor fondurilor speciale se elaboreaza de catre
Ministerul Finantelor pe baza propunerilor ordonatorilor principali de credite,
responsabili cu gestionarea fondurilor respective.
(4) Elaborarea si executia bugetelor fondurilor speciale se efectueaza
potrivit legilor de constituire a acestor fonduri si prevederilor din prezenta
lege.
(5) Pe masura stabilizarii si restructurarii sectoarelor economice si
bugetare, Guvernul analizeaza si propune Parlamentului desfiintarea fondurilor
speciale constituite in afara bugetului de stat ori a bugetului asigurarilor
sociale sau includerea acestora in bugetele respective.
Art. 20
In bugetul de stat se inscriu Fondul de rezerva bugetara la dispozitia
Guvernului si Fondul de interventie la dispozitia Guvernului, care se
utilizeaza pe baza de hotarari ale acestuia, in vederea finantarii, potrivit
dispozitiilor legale, a actiunilor sau sarcinilor nou-intervenite in cursul
anului in bugetul de stat si in bugetele locale, cu mentinerea echilibrului
bugetar, respectiv pentru inlaturarea efectelor unor calamitati naturale.
Art. 21
Proiectul bugetului de stat se elaboreaza de catre Guvern prin Ministerul
Finantelor, pe baza proiectelor bugetelor ordonatorilor principali de credite
ai acestui buget, precum si a proiectelor bugetelor locale.
Art. 22
(1) Cheltuielile pentru investitiile institutiilor publice si alte
cheltuieli de investitii, care se finanteaza, potrivit legii, din bugetul de
stat si din bugetele fondurilor speciale, se cuprind in proiectele acestor
bugete, pe baza listei de investitii cu desfasurarea acestora pe obiective,
atat fizic cat si valoric, elaborata de fiecare ordonator principal de credite
si anexata la bugetul propriu.
(2) In listele de investitii se nominalizeaza obiectivele de investitii in
continuare, precum si obiectivele de investitii noi. In listele de investitii
se cuprind intr-o pozitie globala, sub denumirea de "alte cheltuieli de
investitii": achizitiile de imobile, dotarile independente, consolidarile
la imobile, cheltuielile de proiectare pentru elaborarea studiilor de
prefezabilitate si a studiilor de fezabilitate aferente obiectivelor de
investitii si alte cheltuieli asimilate investitiilor, potrivit legii.
(3) Ordonatorii principali de credite stabilesc prioritatile in realizarea
obiectivelor de investitii si repartizarea sumelor pe fiecare obiectiv inscris
in listele de investitii, in limita fondurilor cuprinse in proiectul de buget,
asigurand, totodata, utilizarea rationala si eficienta a acestor fonduri,
precum si realizarea obiectivelor de investitii la termenele aprobate.
(4) In listele de investitii se inscriu numai obiectivele de investitii ale
caror documentatii tehnico-economice au fost elaborate si aprobate potrivit
dispozitiilor legale. Cheltuielile pentru investitii, cuprinse intr-o pozitie
globala in lista anexa la bugetul fiecarui ordonator de credite, se detaliaza
si se aproba prin liste separate de catre ordonatorul principal de credite, pe
baza de note de fundamentare, care vor cuprinde elemente referitoare la
necesitate, oportunitate si alti indicatori caracteristici unor asemenea
investitii.
(5) Documentatiile tehnico-economice aferente obiectivelor de investitii
noi se aproba, cu acordul prealabil al Ministerului Finantelor, de catre:
Guvern - pentru valori mai mari de 4 miliarde lei; ordonatorii principali de
credite - pentru valori cuprinse intre 500 milioane lei si 4 miliarde lei;
ceilalti ordonatori de credite - pentru valori cuprinse intre 100 si 500
milioane lei, cu avizul prealabil al ordonatorului principal de credite. Pentru
obiectivele noi de investitii, ale caror valori nu depasesc 100 milioane lei,
documentatiile tehnico-economice se aproba de catre ordonatorii de credite, cu
avizul prealabil al ordonatorului principal de credite.
(6) Se interzice elaborarea studiilor de fezabilitate pe obiecte si lucrari
sau pe parti din obiectele sau lucrarile ce intra in componenta unui obiectiv
de investitii.
(7) Prin legile bugetare anuale se pot modifica limitele valorice privind
competentele de aprobare a documentatiilor tehnico-economice, in functie de
evolutia preturilor.
(8) Documentatiile tehnico-economice aferente investitiilor publice ce se
realizeaza pe baza de credite externe contractate sau garantate de stat,
indiferent de valoarea acestora, se supun aprobarii Guvernului numai dupa
obtinerea in prealabil a acordului Ministerului Finantelor si se includ in
lista de investitii anexa la bugetul ordonatorului principal de credite,
potrivit prevederilor alin. (1) si (2) ale prezentului articol.
(9) Valoarea obiectivelor de investitii, ale caror documentatii
tehnico-economice au fost aprobate potrivit competentelor prevazute la acest
articol, este confidentiala pana la adjudecarea executiei lucrarilor, potrivit
prevederilor legale privind achizitiile publice.
(10) Ordonatorii de credite, in calitate de investitori si pe propria lor
raspundere, actualizeaza si aproba valoarea fiecarui obiectiv de investitii nou
sau in continuare, in functie de evolutia preturilor.
(11) Finantarea cheltuielilor de proiectare pentru elaborarea studiilor de
prefezabilitate, a studiilor de fezabilitate si a documentatiilor pentru
organizarea licitatiilor si adjudecarea executiei lucrarilor publice, precum si
admiterea la finantare a obiectivelor de investitii noi se fac potrivit
normelor metodologice elaborate de Ministerul Finantelor.
(12) Cheltuielile de investitii se cuprind la fiecare capitol al actiunii
care se finanteaza din bugetul de stat.
Art. 23
(1) In cazurile in care unitatile administrativ-teritoriale nu isi pot
acoperi cheltuielile din veniturile proprii, stabilite in conditiile legii, in
vederea echilibrarii acestora se pot stabili, prin legea bugetara anuala, cote
sau sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, precum si criterii
de determinare a acestora pe unitatile administrativ-teritoriale.
(2) Din bugetul de stat se pot face transferuri pentru unitatile
administrativ-teritoriale, in vederea finantarii unor investitii cu caracter
social si edilitar-gospodaresc, precum si a unor actiuni de protectie sociala.
(3) Cotele sau sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat si
transferurile ce se fac din bugetul de stat, potrivit alineatului precedent, se
aproba anual prin legea bugetara, pentru fiecare judet in parte si pentru
municipiul Bucuresti, precum si repartizarea pe destinatii a transferurilor.
(4) Propunerile de cote sau de sume defalcate din unele venituri ale
bugetului de stat si de transferuri se vor cuprinde in proiectele de buget pe
ansamblul judetului, respectiv al municipiului Bucuresti, care se prezinta
Ministerului Finantelor insotite de situatia unitatilor
administrativ-teritoriale componente la care se propun astfel de cote sau de
sume defalcate si transferuri, precum si note de fundamentare a necesitatii,
oportunitatii, eficientei si eficacitatii acestora.
(5) Prin legile bugetare anuale se pot stabili cote aditionale la unele
impozite directe ale bugetului de stat si/sau ale bugetelor locale, care sa
constituie venituri ale bugetelor unitatilor administrativ-teritoriale, in care
scop vor fi prevazute nivelul maxim al cotelor aditionale si categoriile de
impozite directe asupra carora se vor aplica, precum si repartizarea acestora
pe consilii locale si consilii judetene.
Art. 24
(1) Ordonatorii principali de credite au obligatia ca, pana la data de 1
mai a fiecarui an, sa comunice Ministerului Finantelor propunerile de
modificare a veniturilor si a cheltuielilor pentru bugetul de stat, bugetul
asigurarilor sociale de stat si bugetele fondurilor speciale pe anul viitor,
fata de anul in curs, potrivit metodologiei stabilite de Ministerul Finantelor,
cu precizarea cauzelor si cu fundamentarile care determina aceste modificari.
(2) Consiliile locale si judetene au aceleasi obligatii in cazul
solicitarii de majorare a transferurilor, cotelor sau sumelor defalcate din
unele venituri ale bugetului de stat fata de anul in curs.
Art. 25
(1) Ordonatorii principali de credite vor depune la Ministerul Finantelor,
cel mai tarziu pana la data de 1 iunie a fiecarui an, propunerile pentru
proiectul bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat si
bugetelor fondurilor speciale, potrivit metodologiei si conditiilor stabilite
de Ministerul Finantelor.
(2) Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale prezinta
propunerile pentru proiectele bugetelor locale la directiile generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat pana la data de 15 mai a
fiecarui an, urmand ca acestea sa depuna proiectele bugetelor locale pe
ansamblul judetului si al municipiului Bucuresti, cel mai tarziu pana la data
de 1 iunie a fiecarui an.
(3) Ministerul Finantelor examineaza proiectele de buget si poarta discutii
cu ordonatorii principali de credite asupra nivelului maxim al cheltuielilor
bugetare. Pana la data de 1 iulie, Ministerul Finantelor, cu acordul
primului-ministru, comunica ordonatorilor principali de credite limitele de
cheltuieli stabilite pe baza politicii financiare a Guvernului, in vederea
definitivarii proiectelor de buget.
(4) Proiectele de buget, definitivate potrivit prevederilor alineatului
precedent, se depun la Ministerul Finantelor pana la data de 1 august a
fiecarui an, insotite de documentatii si fundamentari detaliate, atat pentru
venituri, cat si pentru cheltuieli. In caz de divergente, hotaraste Guvernul.
(5) Ministerul Finantelor, pe baza acestor proiecte de buget si a bugetului
propriu, intocmeste proiectul bugetului de stat, proiectul bugetului
asigurarilor sociale de stat si proiectele bugetelor fondurilor speciale, pe
care le depune la Guvern pana la data de 25 septembrie a fiecarui an, insotite
de proiectele legilor bugetare.
(6) Dupa insusirea proiectelor de bugete mentionate la alineatul precedent
de catre Guvern, acesta le supune spre aprobare Parlamentului, cel mai tarziu
pana la data de 10 octombrie a fiecarui an, insotite de un raport privind
situatia economico-financiara a tarii si proiectia acesteia in anul viitor,
precum si de proiectele legilor bugetare.
(7) Bugetele se aproba de Parlament pe ansamblu, pe capitole, pe articole
si pe ordonatorii principali de credite.
Art. 26
(1) Bugetele ordonatorilor principali de credite, precum si cotele sau
sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat si transferurile pe
judete si pe municipiul Bucuresti se cuprind in anexe la bugetul de stat.
(2) Veniturile si cheltuielile care se urmaresc si se executa prin
Ministerul Finantelor se cuprind in anexa la bugetul de stat.
Art. 27
Daca legea bugetului de stat si legea bugetului asigurarilor sociale de
stat nu au fost adoptate cu cel putin 3 zile inainte de expirarea exercitiului
bugetar, Guvernul indeplineste sarcinile ce-i revin si aplica in continuare
prevederile bugetelor anului precedent, pana la adoptarea noilor bugete.
Art. 28
In stabilirea realizarilor veniturilor bugetare se vor respecta urmatoarele
norme:
a) impozitele, taxele si orice alte venituri se inscriu in bugetul de stat
numai daca au fost stabilite prin lege;
b) legea bugetara anuala aproba pentru fiecare an lista impozitelor,
taxelor, precum si a celorlalte venituri ale statului care urmeaza sa se
perceapa;
c) este interzisa perceperea, sub orice titlu si sub orice denumire, de
contributii directe sau indirecte, in afara celor stabilite prin lege.
Art. 29
(1) Prin legea bugetara anuala se aproba creditele bugetare pentru
cheltuielile fiecarui exercitiu bugetar, precum si structura functionala si
economica a acestora.
(2) Alocatiile pentru cheltuielile de personal si de capital, aprobate pe
ordonatori principali de credite si, in cadrul acestora, pe capitole, nu pot fi
majorate si nu pot fi utilizate la alte articole de cheltuieli.
(3) Creditele bugetare, aprobate unui ordonator principal de credite prin
legea bugetara anuala, nu pot fi utilizate pentru finantarea cheltuielilor
altui ordonator principal de credite. De asemenea, cheltuielile aprobate la un
capitol nu pot fi utilizate pentru finantarea cheltuielilor altui capitol.
(4) Virarile de credite bugetare intre celelalte subdiviziuni ale
clasificatiei bugetare, care nu contravin dispozitiilor prezentului articol sau
legii bugetare anuale, sunt in competenta fiecarui ordonator principal de
credite, pentru bugetul propriu si pentru bugetele unitatilor subordonate, si
se pot efectua inainte de angajarea cheltuielilor, incepand cu trimestrul al
III-lea al anului financiar.
(5) In mod exceptional si pe baza justificarilor corespunzatoare, virarile
de credite de la un capitol la alt capitol al clasificatiei bugetare, cu
exceptia cheltuielilor prevazute la alin. (2), se pot efectua, in cadrul
bugetului unui ordonator principal de credite, inainte de angajarea
cheltuielilor, incepand cu trimestrul al III-lea, cu acordul Ministerului
Finantelor.
(6) Sunt interzise virarile de credite bugetare provenite de la capitolele
care au fost majorate din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului
sau din Fondul de interventie la dispozitia Guvernului.
(7) Creditele bugetare aprobate la unele capitole pot avea caracter
previzional, ele putand fi majorate prin hotarari ale Guvernului dintr-o suma
globala creata in acest scop si care urmeaza a fi cuprinse intr-o lege
rectificativa. Lista capitolelor la care creditele aprobate au caracter
previzional se aproba prin legea bugetara anuala.
(8) In cursul exercitiului bugetar, legea bugetara anuala poate fi
modificata prin legi rectificative, care se prezinta Parlamentului cel mai
tarziu pana la data de 30 noiembrie.
(9) Prin legile bugetare anuale se poate bloca o parte din creditele
bugetare aprobate ordonatorilor principali de credite, in vederea mentinerii
echilibrului bugetar aprobat si cheltuirii cu eficienta si eficacitate a
fondurilor publice.
(10) Virarile de credite bugetare in bugetele locale, in conditiile
prevederilor prezentului articol, se aproba de catre fiecare consiliu local,
respectiv consiliul judetean, dupa caz, iar virarile de credite bugetare
mentionate la alin. (5) se fac cu acordul organelor teritoriale ale
Ministerului Finantelor.
Art. 30
(1) Veniturile si cheltuielile aprobate prin bugetul de stat, prin bugetul
asigurarilor sociale de stat, prin bugetele locale si prin bugetele fondurilor
speciale se repartizeaza pe trimestre, in functie de termenele legale de
incasare a veniturilor si de perioada in care este necesara efectuarea
cheltuielilor.
(2) Repartizarea pe trimestre a veniturilor si a cheltuielilor prevazute in
bugetele mentionate la alineatul precedent se aproba de catre:
a) Ministerul Finantelor - pe capitole, la propunerea ordonatorilor
principali de credite si a organelor teritoriale ale Ministerului Finantelor,
pentru cotele sau sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat si
pentru transferurile din bugetul de stat, pe structura aprobata pentru bugetele
locale;
b) ordonatorii principali de credite - pentru bugetele proprii si bugetele
unitatilor subordonate, precum si pe celelalte subdiviziuni ale clasificatiei
bugetare.
Art. 31
(1) Creditele bugetare aprobate prin bugetul de stat pot fi folosite, la
cererea ordonatorilor principali de credite, numai dupa deschiderea de credite
sau alimentarea cu fonduri de catre Ministerul Finantelor a conturilor deschise
pe seama acestora la trezoreria statului sau la unitatile bancare, dupa caz.
(2) Acordarea fondurilor de la bugetul de stat se face in limita creditelor
bugetare si potrivit destinatiilor aprobate, in raport cu gradul de folosire a
resurselor puse la dispozitie anterior, cu respectarea dispozitiilor legale
care reglementeaza efectuarea cheltuielilor respective.
(3) Transferurile catre bugetele locale, in cadrul limitelor prevazute in
bugetul de stat, se efectueaza prin Ministerul Finantelor, la cerere si in
functie de necesitatile executiei bugetare.
Art. 32
(1) Este interzisa efectuarea de plati direct din veniturile incasate
pentru bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele
locale, precum si din veniturile fondurilor speciale, cu exceptia cazurilor
cand legea prevede altfel.
(2) Veniturile care se realizeaza peste cele aprobate pe ansamblul
bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat si bugetelor
fondurilor speciale vor fi folosite, in cursul anului, pentru finantarea unor
actiuni stabilite de lege sau vor diminua deficitul bugetar ori vor majora
excedentul bugetar.
Art. 33
(1) Ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, bugetului
asigurarilor sociale de stat si bugetelor fondurilor speciale sunt conducatorii
autoritatilor publice, ministrii si conducatorii celorlalte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale.
(2) La Camera Deputatilor si la Senat, ordonatorii principali de credite
sunt secretarii generali ai acestora.
(3) Conducatorii institutiilor publice cu personalitate juridica din
subordinea ordonatorilor principali de credite, finantate din bugetul de stat,
din bugetul asigurarilor sociale de stat si din bugetele fondurilor speciale
sunt, dupa caz, ordonatori secundari sau tertiari de credite.
Art. 34
(1) Ordonatorii principali de credite repartizeaza creditele bugetare,
aprobate prin bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele
fondurilor speciale, pe unitatile ierarhic inferioare, in raport cu sarcinile
acestora cuprinse, potrivit legii, in bugetele respective si aproba efectuarea
cheltuielilor din bugetul propriu, cu respectarea dispozitiilor legale.
(2) Subventiile de orice fel, prevazute potrivit legii a se acorda din
bugetul de stat regiilor autonome si societatilor comerciale cu capital de
stat, se cuprind si se executa prin bugetele ordonatorilor principali sau
secundari de credite, dupa caz, potrivit normelor metodologice stabilite de
Ministerul Finantelor.
(3) Ordonatorii secundari de credite aproba efectuarea cheltuielilor din
bugetele proprii si a celor din bugetele fondurilor speciale, cu respectarea
dispozitiilor legale, si repartizeaza creditele bugetare aprobate pe unitatile
ierarhic inferioare, ai caror conducatori sunt ordonatori tertiari de credite.
(4) Ordonatorii tertiari de credite utilizeaza creditele bugetare ce le-au
fost repartizate numai pentru nevoile unitatilor pe care le conduc, potrivit
prevederilor din bugetele aprobate si in conditiile stabilite prin dispozitiile
legale.
(5) Ordonatorii de credite au obligatia de a angaja si utiliza creditele
bugetare numai in limita prevederilor si destinatiilor aprobate, pentru
cheltuieli strict legate de activitatea institutiilor publice respective si cu
respectarea dispozitiilor legale.
Art. 35
Ordonatorii principali de credite pot delega dreptul de a aproba folosirea
si repartizarea creditelor bugetare inlocuitorilor lor de drept.
Art. 36
(1) Ordonatorii principali si ordonatorii secundari si tertiari de credite
raspund, potrivit legii, de:
a) utilizarea creditelor bugetare;
b) realizarea veniturilor;
c) folosirea cu eficienta si eficacitate a sumelor primite de la bugetul de
stat, de la bugetul asigurarilor sociale de stat sau din bugetele fondurilor
speciale;
d) integritatea bunurilor incredintate unitatii pe care o conduc;
e) organizarea si tinerea la zi a contabilitatii si prezentarea la termen a
darilor de seama contabile asupra executiei bugetare.
(2) Angajarea si efectuarea de cheltuieli din sumele aprobate prin bugetul
de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale
se aproba de ordonatorul de credite si se efectueaza numai cu viza prealabila
de control financiar preventiv intern. Operatiunile de angajare a cheltuielilor
supuse controlului preventiv exercitat de Curtea de Conturi se efectueaza cu
viza acesteia.
Art. 37
In situatiile in care, pe baza dispozitiilor legale, au loc treceri de
unitati, actiuni sau sarcini de la un ordonator principal de credite la altul,
Ministerul Finantelor este autorizat sa introduca modificarile corespunzatoare
in bugetele acestora si in structura bugetului de stat, fara afectarea
echilibrului si rezervei bugetare.
Art. 38
Alocatiile din bugetul de stat acordate unor institutii publice care
realizeaza, potrivit legii, venituri extrabugetare ori altor institutii,
asociatii sau persoane juridice se stabilesc prin lege si se cuprind, in
fiecare an, in legile bugetare.
Art. 39
(1) Sumele incasate din vanzarea ca atare sau din valorificarea
materialelor rezultate in urma demolarii, dezmembrarii sau dezafectarii, in
conditiile prevazute de lege, a unor mijloace fixe sau din vanzarea unor bunuri
materiale, care apartin institutiilor publice finantate in conditiile art. 70
alin. (1) lit. a) din prezenta lege, constituie venituri ale bugetului de stat
sau ale bugetelor locale, dupa caz, si se varsa la acestea potrivit normelor
elaborate de Ministerul Finantelor.
(2) Sumele obtinute potrivit alineatului precedent de catre celelalte
institutii publice se retin de catre acestea in vederea realizarii de
investitii.
(3) Sumele incasate din concesionarea sau inchirierea unor bunuri ale
statului constituie venituri ale bugetului de stat sau ale bugetelor locale,
dupa caz, daca legea nu prevede altfel.
(4) Sumele obtinute din valorificarea bunurilor confiscate se fac venit la
bugetul de stat sau la bugetele locale, dupa caz, in functie de subordonarea
persoanelor care au dispus confiscarea acestora in conditiile legii, dupa
deducerea cheltuielilor materiale legate de aceasta activitate, precum si a
sumelor retinute pentru stimularea personalului, potrivit legii.
Art. 40
(1) Efectuarea cheltuielilor din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale
de stat, bugetele locale, precum si din bugetele fondurilor speciale se va
putea face numai pe baza de acte justificative, intocmite in conformitate cu
dispozitiile legale care sa confirme primirea bunurilor materiale, prestarea
serviciilor, achitarea salariilor si a altor drepturi banesti, plata
obligatiilor catre buget, precum si a altor obligatii, potrivit dispozitiilor
legale.
(2) Guvernul poate stabili, prin hotarare, actiunile si categoriile de
cheltuieli pentru care se pot efectua plati in avans de pana la 30% din
fondurile publice, criteriile, procedurile si limitele care se vor folosi in
acest scop, in vederea accelerarii procesului investitional, imbunatatirea
infrastructurii in transporturi, precum si pentru achizitii de bunuri, realizari
de lucrari sau prestatii de servicii si executarea contractelor de cercetare
stiintifica.
(3) Sumele reprezentand plati in avans, efectuate in conditiile
prevederilor contractuale, potrivit alineatului precedent, si nejustificate
prin prestatiile efectuate pana la sfarsitul anului vor fi recuperate, in
conditiile legii, de catre institutia publica care a acordat avansurile si se
vor restitui bugetului din care au fost avansate.
Art. 41
(1) Ordonatorii principali de credite au obligatia de a analiza trimestrial
necesitatea mentinerii unor credite bugetare pentru care, in baza unor
dispozitii legale sau a altor cauze, sarcinile au fost desfiintate sau amanate
si de a propune Ministerului Finantelor anularea creditelor respective.
(2) Curtea de Conturi poate bloca, iar Ministerul Finantelor poate bloca
sau reduce utilizarea unor credite constatate ca fara temei legal sau fara
justificare in bugetele ordonatorilor principali de credite ai bugetului de
stat, bugetului asigurarilor sociale de stat si bugetelor fondurilor speciale.
(3) Cu creditele bugetare anulate sau reduse la ordonatorii principali de
credite, finantati din bugetul de stat in conditiile alineatelor precedente, se
majoreaza Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, prevazut in
bugetul de stat.
Art. 42
(1) Pe baza darilor de seama contabile prezentate de ordonatorii principali
de credite, a conturilor privind executia de casa a bugetului de stat,
bugetului asigurarilor sociale de stat si a bugetelor fondurilor speciale,
prezentate de organele care, potrivit legii, au aceasta sarcina si, in urma
verificarii si analizarii acestora, Ministerul Finantelor elaboreaza lucrarile
privind contul general anual de executie a bugetului de stat si respectiv a
bugetului asigurarilor sociale de stat, precum si conturile anuale de executie
ale bugetelor fondurilor speciale pe care le prezinta Guvernului.
(2) Contul general anual de executie a bugetului de stat, bugetului
asigurarilor sociale de stat, precum si conturile anuale de executie ale
bugetelor fondurilor speciale se intocmesc in structura bugetelor aprobate si
au ca anexe conturile anuale de executie a bugetelor ordonatorilor principali
de credite, inclusiv anexele acestora.
(3) Guvernul analizeaza lucrarile si prezinta contul general anual de
executie a bugetului de stat, a bugetului asigurarilor sociale de stat si
celelalte conturi anuale de executie spre aprobare Parlamentului, pana la data
de 1 iulie a anului urmator celui de executie.
(4) Contul general anual de executie a bugetului de stat, a bugetului
asigurarilor sociale de stat si celelalte conturi anuale de executie se aproba
prin lege dupa verificarea de catre Curtea de Conturi.
Art. 43
Conturile anuale de executie a bugetului de stat, bugetului asigurarilor
sociale de stat, bugetelor fondurilor speciale, ale ordonatorilor de credite
vor cuprinde:
a) La venituri:
1. prevederi bugetare aprobate initial;
2. prevederi bugetare definitive;
3. incasari realizate.
b) La cheltuieli:
1. credite aprobate initial;
2. credite definitive;
3. plati efectuate.
Art. 44
Excedentul sau deficitul bugetului de stat, al bugetului asigurarilor
sociale de stat si al bugetelor fondurilor speciale se stabileste ca diferenta
intre veniturile incasate pana la inchiderea exercitiului bugetar si platile
efectuate pana la aceeasi data.
Art. 45
In caz de deficit al bugetului de stat, acoperit prin bonuri de tezaur sau
prin imprumut de la Banca Nationala a Romaniei, in conditiile art. 17 si 18 din
prezenta lege, nerambursate pana la finele exercitiului bugetar, Parlamentul
hotaraste, la propunerea Guvernului, acoperirea deficitului si masurile ce
trebuie luate pentru a preveni repetarea unor astfel de situatii in exercitiul
financiar urmator.
Art. 46
(1) Din excedentul bugetului de stat, ramas dupa lichidarea integrala a
datoriei publice, se rezerva anual o cota de 50% pentru crearea unui fond de
tezaur al statului. Fondul de tezaur al statului se pastreaza in contul trezoreriei
statului, deschis la Banca Nationala a Romaniei, si se utilizeaza pe baza de
lege. Pana la utilizare, disponibilitatile fondului de tezaur vor fi plasate
sub forma de depozit financiar cu dobanda.
(2) Pentru acest fond se intocmesc conturi de executie anuale, care se
supun aprobarii o data cu contul general de executie a bugetului de stat.
Art. 47
(1) Ministerul Finantelor intocmeste anual contul general al datoriei
publice a statului, care cuprinde contul operatiunilor in tara si in strainatate.
Contul general al datoriei publice va fi anexat la contul general anual de
executie a bugetului de stat ce se depune la Parlament potrivit prevederilor
prezentei legi.
(2) Contul general al datoriei publice cuprinde situatia datoriei publice
interne si a datoriei publice externe directe a statului, precum si situatia
garantiilor guvernamentale pentru credite interne si pentru credite externe
primite de catre alte persoane juridice.
Art. 48
Controlul preventiv si ulterior asupra modului de formare, de administrare
si de intrebuintare a resurselor financiare ale statului si ale sectorului
public, precum si asupra modului de gestionare a patrimoniului public si privat
al statului si al unitatilor administrativ-teritoriale se efectueaza de catre
Curtea de Conturi si de catre celelalte organe de stat, potrivit legii.
Art. 49
(1) Executia de casa a bugetului de stat, a bugetului asigurarilor sociale
de stat, a bugetelor locale, a bugetelor fondurilor speciale se realizeaza prin
trezoreria statului sau prin unitatile bancare, dupa caz, pe baza normelor
metodologice emise de Ministerul Finantelor, care asigura:
a) incasarea veniturilor bugetare;
b) efectuarea cheltuielilor dispuse de ordonatorii de credite, in limita
creditelor bugetare si destinatiilor aprobate in conditiile dispozitiilor
legale;
c) incasarea veniturilor extrabugetare si efectuarea platilor dispuse din
acestea si a fondurilor speciale prin conturi distincte, pe institutii publice
si categorii de resurse;
d) gestionarea datoriei publice interne si externe prin urmarirea
imprumuturilor guvernamentale interne si externe si folosirea acestora, precum
si a celor garantate de stat, potrivit destinatiei prevazute in contracte,
rambursarea ratelor la scadenta si plata dobanzilor, comisioanelor si spezelor
aferente;
e) efectuarea altor operatiuni financiare in contul organelor
administratiei publice centrale si locale.
(2) Prin trezoreria statului se pot efectua si urmatoarele operatiuni:
a) pastrarea disponibilitatilor reprezentand contravaloarea in lei a
ajutoarelor externe nerambursabile, primite pe baza de acorduri si intelegeri
guvernamentale si de la organisme internationale, si utilizarea acestora pe
baza de hotarari ale Guvernului, potrivit destinatiilor stabilite de donatori
sau pentru cheltuieli de capital in sectoarele publice si economice, dupa caz;
b) efectuarea de plasamente financiare pe termen din disponibilitatile
aflate in contul general al trezoreriei statului prin Banca Nationala a Romaniei.
Art. 50
Lucrarile de intocmire, aprobare si executie a bugetului de stat si a
celorlalte bugete se fundamenteaza pe strategia dezvoltarii unor ramuri si
sectoare publice, analize in executie si prognoze ale stadiilor de evolutie a
echilibrului financiar, monetar si valutar, a nivelului datoriei publice
interne si externe, in vederea stabilirii directiei de folosire a
instrumentelor financiare pentru determinarea dezvoltarii economico-sociale. In
acest scop, Ministerul Finantelor foloseste, in conditiile legii, proiectele si
executiile privind: balanta de plati externe; balanta de venituri si cheltuieli
banesti ale populatiei si a masei monetare; balanta creantelor si
angajamentelor externe pe tari.
CAP. 3
Elaborarea, aprobarea, executia si incheierea executiei bugetelor locale
Art. 51
(1) Prin bugete locale se intelege bugetele unitatilor
administrativ-teritoriale care au personalitate juridica.
(2) Bugetele locale se elaboreaza, se aproba si se executa in conditiile prezentei
legi si ale Legii administratiei publice locale.
(3) Fiecare comuna, oras, municipiu, sector al municipiului Bucuresti,
judet, respectiv municipiul Bucuresti, intocmeste buget propriu, in conditii de
autonomie. Intre bugetele consiliilor locale si bugetele consiliilor judetene
nu exista relatii de subordonare.
(4) Guvernul va lua masurile necesare ca, prin autonomia financiara a
unitatilor administrativ-teritoriale si prin bugetul fiecarei unitati, sa se
stimuleze initiativa locala in vederea satisfacerii cerintelor sociale locale,
exercitarii drepturilor organelor locale de a dimensiona prevederile bugetare
de cheltuieli in functie de nevoile proprii si corelat cu resursele bugetare
posibile de mobilizat, precum si intaririi controlului social asupra folosirii
eficiente a fondurilor alocate.
Art. 52
(1) Impozitele si taxele locale se stabilesc de catre consiliile locale sau
judetene, dupa caz, in limitele si in conditiile legii.
(2) Veniturile bugetelor locale se formeaza din impozite, taxe si alte
venituri, a caror lista este redata in anexa la prezenta lege.
(3) Constatarea, asezarea si urmarirea incasarii veniturilor bugetelor
locale se realizeaza prin organele fiscale teritoriale subordonate Ministerului
Finantelor, daca legea nu prevede altfel.
Art. 53
Din bugetele locale se finanteaza, in conditiile stabilite de lege, actiuni
social-culturale, obiective si actiuni economice de interes local, cheltuieli
de intretinere si functionare a organelor administratiei publice locale, precum
si alte obiective prevazute prin dispozitii legale. Veniturile si cheltuielile
bugetelor locale se desfasoara pe baza clasificatiei bugetare stabilite de
Ministerul Finantelor.
Art. 54
(1) Modul de repartizare a cotelor sau a sumelor defalcate din unele
venituri ale bugetului de stat si transferurile din bugetul de stat catre
bugetele locale, stabilite si aprobate in conditiile prevederilor art. 23 din
prezenta lege, se stabilesc anual prin legea bugetara.
(2) Bugetele consiliilor locale reflecta relatii de deplina autonomie
financiara.
(3) Consiliile locale si judetene, dupa caz, stabilesc si aproba cote
aditionale la impozitele directe ale bugetului de stat si/sau ale bugetelor
locale in cadrul limitelor si in conditiile prevederilor art. 23 alin. (5) din
prezenta lege, in functie de necesitatile functionarii normale a serviciilor
publice si de indeplinirea atributiilor ce revin autoritatilor publice locale,
potrivit legii.
(4) La solicitarea consiliilor locale si judetene, dupa caz, prin legile
bugetare anuale se pot autoriza unitatile administrativ-teritoriale sa
contracteze imprumuturi pentru acoperirea cheltuielilor privind realizarea unor
actiuni temeinic fundamentate, prin emisiune de titluri de valoare, cu conditia
ca unitatile respective sa poata garanta acoperirea dobanzilor si rascumpararea
titlurilor respective. Constatarea si autorizarea garantiei se efectueaza prin
organele teritoriale ale Ministerului Finantelor.
(5) In cazurile in care in executia bugetelor locale apare deficit
temporar, acesta poate fi acoperit, pana la incasarea veniturilor bugetare
aprobate, pe seama resurselor aflate in contul general al trezoreriei statului.
(6) Consiliile judetene si consiliile locale se pot asocia intre ele, in
conditiile legii, pentru realizarea unor lucrari si servicii publice de interes
local, pe baza de conventie, asigurandu-se si resursele financiare
corespunzatoare.
Art. 55
(1) In bugetele proprii ale judetelor si al municipiului Bucuresti, municipiilor
si sectoarelor municipiului Bucuresti, oraselor si comunelor se poate inscrie
fond de rezerva bugetara la dispozitia consiliului local sau a celui judetean,
dupa caz, al fiecarei unitati administrativ-teritoriale, in cota de pana la 5%
din totalul cheltuielilor. Acesta se poate utiliza pentru suplimentarea unor
credite bugetare aprobate prin bugetele locale, in vederea finantarii
actiunilor sau a sarcinilor nou-intervenite in cursul anului.
(2) Fondul de rezerva bugetara prevazut la alineatul precedent poate fi
majorat, in cursul anului, cu pana la 50% din cuantumul initial al acestuia
aprobat prin buget, din disponibilitatile de credite bugetare care nu mai sunt
necesare pana la sfarsitul anului.
(3) Nu pot fi folosite cu aceasta destinatie disponibilitatile de credite
bugetare provenite de la cheltuielile de personal si de capital.
Art. 56
In cazurile in care in bugetele proprii ale unor unitati
administrativ-teritoriale veniturile proprii aprobate depasesc cheltuielile
aprobate, inclusiv rezerva bugetara stabilita potrivit legii, diferentele se
constituie ca excedente planificate ale fiecarui buget local.
Art. 57
(1) Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale sunt presedintii
consiliilor judetene la judete, primarul general al municipiului Bucuresti si
primarii celorlalte unitati administrativ-teritoriale.
(2) Conducatorii institutiilor publice cu personalitate juridica din
subordinea consiliului local sau judetean al fiecarei unitati
administrativ-teritoriale sunt, dupa caz, ordonatori de credite secundari sau
tertiari.
(3) Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale pot delega
dreptul de a aproba folosirea si repartizarea creditelor bugetare
inlocuitorilor lor de drept.
Art. 58
Finantarea din bugetele locale se asigura prin deschideri de credite de
catre ordonatorii principali ai acestora, in limita creditelor bugetare
aprobate prin bugetele locale si potrivit destinatiei stabilite in raport cu
gradul de folosire a sumelor puse la dispozitie anterior si cu respectarea
dispozitiilor legale care reglementeaza efectuarea cheltuielilor respective.
Art. 59
Repartizarea pe trimestre a veniturilor si a cheltuielilor prevazute in
bugetele locale se aproba de:
a) Ministerul Finantelor, pentru cotele sau sumele defalcate din unele
venituri ale bugetului de stat si pentru transferurile de la acest buget
prezentate de organele teritoriale ale Ministerului Finantelor, pe baza
propunerilor consiliilor judetene si ale Consiliului General al Municipiului
Bucuresti si ale consiliilor locale;
b) consiliile judetene sau locale, dupa caz, ale unitatilor
administrativ-teritoriale, pentru bugetele proprii si bugetele institutiilor
publice subordonate.
Art. 60
(1) Proiectele bugetelor unitatilor administrativ-teritoriale se elaboreaza
pe baza proiectelor de bugete ale administratiei proprii si ale institutiilor
publice subordonate, in etapele prevazute pentru bugetul de stat.
(2) Metodologia de elaborare si executie a bugetelor locale se stabileste
de catre Ministerul Finantelor.
(3) Proiectele bugetelor unitatilor administrativ-teritoriale se prezinta
spre aprobare consiliilor locale sau judetene, dupa caz, in termen de maximum
30 de zile de la aprobarea legii bugetare anuale. In acelasi termen se aproba
bugetele locale modificate in cursul exercitiului bugetar, prin legi
rectificative.
(4) Fiecare buget se aproba pe ansamblu, pe ordonatori de credite, capitole
si articole.
Art. 61
(1) Pentru acoperirea eventualelor goluri temporare de casa, aparute in
cursul anului intre cheltuielile si veniturile bugetelor proprii ale comunelor,
oraselor, municipiilor si sectoarelor municipiului Bucuresti, se pot acorda
imprumuturi temporare din fondurile de tezaur constituite potrivit legii.
Dreptul de a aproba astfel de imprumuturi il au consiliile judetene si
Consiliul General al Municipiului Bucuresti, cu avizul prealabil al directiilor
generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat.
(2) Din aceleasi fonduri si in aceleasi conditii se pot acorda imprumuturi
si in cazul in care asemenea goluri temporare de casa apar la bugetele proprii
ale judetelor si al municipiului Bucuresti.
(3) Curtea de Conturi si Ministerul Finantelor verifica formarea si
utilizarea fondului de tezaur.
(4) Imprumuturile acordate potrivit alin. (1) si (2) ale prezentului
articol se prevad a fi rambursate pana la data de 31 decembrie a fiecarui
exercitiu bugetar.
(5) In cazuri exceptionale, in care imprumuturile nu au fost rambursate pana
la finele anului datorita lipsei de disponibilitati bugetare, acestea se prevad
la rambursare in bugetele anilor urmatori, pe termen de pana la 18 luni, cu o
dobanda a carei limita maxima se va stabili de Ministerul Finantelor si care se
incaseaza la fondul de tezaur judetean, respectiv al municipiului Bucuresti.
Art. 62
(1) Pentru realizarea unor actiuni social-culturale si acoperirea unor
cheltuieli economice de interes local, consiliile locale sau judetene, dupa
caz, pot aproba si utiliza in intregime sumele incasate din veniturile proprii
ale bugetelor locale respective peste cele aprobate, in urmatoarele conditii:
a) depasirea incasarilor sa fie realizata pe totalitatea veniturilor
proprii stabilite prin bugetul local respectiv si sa se mentina pana la finele
anului;
b) plusurile de venituri sa provina din activitatea anului respectiv si sa
nu fie rezultatul unor modificari ale legislatiei sau anumitor subevaluari
constatate de organele de control prevazute de lege;
c) bugetele respective sa nu fie echilibrate cu transferuri din bugetul de
stat sau sa aiba imprumuturi nerambursate.
(2) Modificarile efectuate si aprobate in bugetele locale, potrivit
prevederilor acestui articol, se supun ratificarii consiliului local sau
judetean, dupa caz, la prima sesiune a acestuia.
Art. 63
Excedentul anual al bugetului local, rezultat la incheierea exercitiului
bugetar, dupa efectuarea regularizarilor cu bugetul de stat in limita
transferurilor din bugetul de stat, se utilizeaza in ordine pentru:
a) rambursarea eventualelor imprumuturi, din anii precedenti sau anul
curent, nelichidate si plata dobanzilor aferente acestora;
b) constituirea fondului de rulment propriu, cumulat, in limita a 5% din
veniturile proprii, inclusiv cotele sau sumele defalcate din unele venituri ale
bugetului de stat, realizate prin bugetul propriu in anul respectiv. Fondul de
rulment se pastreaza intr-un cont distinct, deschis fiecarei unitati
administrativ-teritoriale, la unitatile teritoriale ale trezoreriei statului si
poate fi utilizat, temporar, pentru acoperirea unor eventuale deficite
temporare provenite din decalaje intre veniturile si cheltuielile anului
curent. La finele anului, fondul de rulment trebuie sa se regaseasca reintregit
in contul distinct, deschis la unitatile de trezorerie;
c) varsaminte la fondul de tezaur judetean, respectiv al municipiului
Bucuresti, dupa caz.
Art. 64
(1) Cheltuielile pentru investitiile proprii ale judetelor, municipiilor,
oraselor si comunelor, ale regiilor autonome de sub autoritatea consiliilor
judetene si locale, dupa caz, si ale institutiilor publice de subordonare
judeteana si locala, ce se finanteaza, potrivit legii, din bugetele locale, se
inscriu in bugetul fiecarei unitati administrativ-teritoriale, la fiecare
capitol al actiunii, pe baza listei de investitii, aprobata ca anexa la bugetul
local de catre consiliul local sau judetean, dupa caz.
(2) Documentatiile tehnico-economice ale investitiilor a caror finantare se
asigura integral sau in completare din bugetele unitatilor
administrativ-teritoriale se aproba, cu acordul prealabil al Ministerului
Finantelor, dupa cum urmeaza:
a) consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti,
pentru investitiile proprii, pentru cele ale regiilor autonome de sub
autoritatea lor, precum si pentru cele ale institutiilor publice subordonate, a
caror valoare este cuprinsa intre 100 milioane lei si 3 miliarde lei;
b) consiliile locale ale municipiilor, pentru investitiile proprii, pentru
cele ale regiilor autonome de sub autoritatea lor, precum si pentru cele ale
institutiilor publice subordonate, a caror valoare este cuprinsa intre 100
milioane lei si 2 miliarde lei;
c) consiliile locale ale oraselor, pentru investitiile proprii, pentru cele
ale regiilor autonome de sub autoritatea lor, daca este cazul, precum si pentru
cele ale institutiilor publice subordonate, a caror valoare este cuprinsa intre
100 milioane lei si un miliard lei;
d) consiliile locale ale comunelor, pentru investitiile proprii, precum si
pentru cele ale institutiilor publice subordonate, a caror valoare este
cuprinsa intre 100 milioane lei si 750 milioane lei.
(3) Ordonatorii principali de credite din administratia publica locala,
conducatorii institutiilor publice de subordonare judeteana sau locala, care au
calitatea de ordonatori secundari sau tertiari de credite, precum si managerii
regiilor autonome de interes judetean si local, pentru investitiile proprii a
caror valoare nu depaseste 100 milioane lei, aproba documentatiile
tehnico-economice cu avizul prealabil, dupa caz, al delegatiei permanente a
consiliului judetean sau a consiliului local.
(4) Documentatiile tehnico-economice pentru obiectivele de investitii a
caror acoperire financiara se asigura integral sau in completare din bugetele
unitatilor administrativ-teritoriale, ale caror valori depasesc plafoanele
prevazute la alin. 2, se aproba de catre Guvern.
Art. 65
Presedintii consiliilor judetene si primarii celorlalte unitati administrativ-teritoriale
intocmesc si prezinta conturile anuale de executie a bugetelor proprii spre
aprobare consiliilor judetene si, respectiv, consiliilor locale, pana la data
de 1 iulie a anului urmator, in structura prevazuta la art. 43 din prezenta
lege.
Art. 66
(1) Fondurile de tezaur judetene si al municipiului Bucuresti, constituite
potrivit legii, se pastreaza in conturi speciale la unitatile teritoriale ale
trezoreriei statului si se utilizeaza pentru finantarea unor obiective de
investitii din raza teritoriala a judetului, respectiv a municipiului
Bucuresti, din domeniile gospodariei comunale si transporturilor, in conditiile
prevazute in legea bugetara anuala.
(2) Pentru aceste fonduri se intocmesc anual conturi de executie, care se
supun spre aprobare o data cu contul de executie a bugetului judetean,
respectiv al municipiului Bucuresti.
Art. 67
Organele teritoriale ale Ministerului Finantelor intocmesc, pe baza
bugetelor locale aprobate de autoritatile locale, in conditiile legii, si transmit
Ministerului Finantelor bugetele pe ansamblul fiecarui judet, respectiv al
municipiului Bucuresti, cu repartizarea pe trimestre a veniturilor si
cheltuielilor, grupate in cadrul fiecarui judet si a municipiului Bucuresti, pe
comune, orase, municipii, sectoare ale municipiului Bucuresti si buget propriu,
pe structurile clasificatiei bugetare stabilite de Ministerul Finantelor.
Art. 68
(1) Trimestrial, presedintii consiliilor judetene si primarii celorlalte
unitati administrativ-teritoriale intocmesc dari de seama contabile asupra
executiei bugetare, care se transmit Ministerului Finantelor, la termenele si
potrivit normelor stabilite de acesta.
(2) Ministerului Finantelor prezinta Guvernului, pana la data de 31 mai a
fiecarui an, sinteza anuala a veniturilor si cheltuielilor publice locale, cu
concluzii si propuneri in ceea ce priveste rolul acestora in indeplinirea
sarcinilor ce revin organelor administratiei publice locale si a modului in
care a fost respectata disciplina financiara.
Art. 69
Executia de casa a bugetelor locale se efectueaza prin unitatile
teritoriale ale trezoreriei statului, asigurandu-se:
a) incasarea veniturilor bugetare, pe baza unei evidente stricte a sumelor
incasate pe fiecare platitor;
b) finantarea cheltuielilor in limita creditelor bugetare aprobate si a
destinatiei stabilite;
c) incadrarea in echilibrul bugetar aprobat.
CAP. 4
Finantele institutiilor publice
Art. 70
(1) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale institutiilor
publice se asigura astfel:
a) integral din bugetul de stat sau din bugetele locale, dupa caz, in
functie de subordonare;
b) din veniturile extrabugetare si alocatiile acordate de la bugetul de
stat sau de la bugetele locale, in functie de subordonare;
c) integral din veniturile extrabugetare;
d) din fondurile speciale, pentru anumite cheltuieli stabilite de lege a se
finanta din aceste fonduri.
(2) Institutiile publice pot beneficia de alocatii bugetare nerambursabile,
granturi, obtinute in sistem competitiv, pe care le cuprind in buget in scopul
realizarii unor obiective sau programe in conditiile legii.
(3) Institutiile publice finantate integral de la buget varsa veniturile
realizate la bugetul de stat sau la bugetele locale, dupa caz, in functie de
subordonare.
Art. 71
(1) Institutiile publice prevazute la art. 70 mai pot folosi pentru
desfasurarea si largirea activitatii lor mijloace materiale si banesti primite
de la persoane juridice si fizice, prin transmitere gratuita, cu respectarea
dispozitiilor legale.
(2) Acestea se gestioneaza potrivit normelor privind finantele publice si
cu respectarea destinatiilor stabilite de transmitator.
Art. 72
Finantarea cheltuielilor unor institutii publice, in special in domeniul
social-cultural, indiferent de subordonare, se asigura atat din bugetul de
stat, cat si din bugetele unor unitati administrativ-teritoriale, numai in
cazurile care, prin legea bugetara anuala, se stabilesc categoriile de
cheltuieli care se finanteaza din fiecare buget.
Art. 73
(1) Veniturile extrabugetare ale institutiilor publice, finantate in
conditiile art. 70 alin. (1) lit. b) si c), se incaseaza, se administreaza, se
contabilizeaza si se utilizeaza de institutiile publice in cauza, potrivit
normelor privind finantele publice, daca legea nu prevede altfel.
(2) Excedentele rezultate din executia bugetelor institutiilor publice,
finantate in conditiile art. 70 alin. (1) lit. b) si d), se regularizeaza la
sfarsitul anului cu bugetul de stat, bugetele locale sau bugetele fondurilor
speciale, dupa caz, in limita sumelor primite de la acestea, daca legea nu
prevede altfel.
(3) Soldurile anuale rezultate din executia bugetelor institutiilor publice
finantate integral din venituri extrabugetare raman la dispozitia acestora,
urmand a fi folosite in anul urmator cu aceeasi destinatie. Bugetele
institutiilor publice finantate din venituri extrabugetare se prezinta distinct
ca anexa la bugetul centralizat al ordonatorului principal de credite.
(4) Veniturile bugetelor institutiilor publice, finantate potrivit art. 70
alin. (1) lit. b) si c), provin din taxe, chirii, manifestari culturale,
valorificari de produse din activitati proprii sau anexe, concursuri artistice,
publicatii, impresariat, exploatarea filmelor, prestatii editoriale,
consultatii si servicii medicale, studii, proiecte, prestari de servicii,
lucrari, exploatari ale unor bunuri pe care le au in administrare si altele,
stabilite in conditiile legii.
Art. 74
(1) Platile pentru investitiile institutiilor publice se efectueaza prin
unitatile teritoriale ale trezoreriei statului, pe baza listei de investitii, a
documentatiei tehnice prevazute de lege, a fondurilor aprobate pentru
cheltuieli de capital si cu respectarea dispozitiilor legale privind
investitiile si decontarea acestora.
(2) Cu mijloacele fixe rezultate ca urmare a cheltuielilor de investitii
sau primite prin transfer gratuit se majoreaza fondul social al institutiei
publice.
CAP. 5
Dispozitii comune si finale
Art. 75
(1) Exercitiul bugetar este anual, coincide cu anul calendaristic si se
incheie pe baza normelor metodologice elaborate de Ministerul Finantelor.
(2) Toate operatiunile, efectuate in cursul unui an in contul unui buget,
apartin exercitiului corespunzator de executie a bugetului respectiv.
(3) Pentru toti agentii economici si alti contribuabili, anul financiar are
aceeasi durata ca si exercitiul bugetar.
Art. 76
(1) Executia bugetara se incheie la data de 31 decembrie a fiecarui an.
Orice venit neincasat si orice cheltuiala neefectuata pana la data de 31
decembrie se va incasa sau se va plati, dupa caz, in contul bugetului pe anul
urmator.
(2) Creditele bugetare neutilizate pana la inchiderea anului sunt anulate
de drept.
(3) In cazul fondurilor speciale echilibrate prin subventii de la bugetul
de stat, soldurile rezultate din executia acestora si neutilizate pana la
sfarsitul anului se regularizeaza cu bugetul de stat, in limita subventiilor
acordate; diferenta se reporteaza in anul urmator, cu pastrarea destinatiei
initiale, daca legea nu prevede altfel.
Art. 77
(1) Nerespectarea termenului de plata a sumelor datorate bugetului de stat,
bugetelor locale, bugetului asigurarilor sociale de stat si bugetelor
fondurilor speciale atrage obligatia calcularii si incasarii majorarilor de
intarziere prevazute de lege.
(2) Incasarea la bugetul de stat, la bugetele locale, la bugetul
asigurarilor sociale de stat si la bugetele fondurilor speciale a sumelor
datorate si neachitate la termenele legale se face potrivit legislatiei privind
urmarirea si executarea veniturilor bugetare.
Art. 78
Nici o cheltuiala nu poate fi inscrisa in bugetul de stat, in bugetele
locale, in bugetul asigurarilor sociale de stat si in bugetele fondurilor
speciale si nici efectuata din aceste bugete, daca nu exista baza legala pentru
asemenea cheltuieli.
Art. 79
(1) Din bugetul de stat sau din bugetele locale se pot acorda subventii sau
transferuri cu caracter general sau cu destinatii pentru anumite cheltuieli
unor institutii, asociatii sau altor persoane juridice care nu sunt de stat si
nu au autonomie economico-financiara, precum si unor unitati sau organisme
internationale, ca obligatii de cotizatie ale statului, numai in cazurile si in
conditiile prevazute de lege.
(2) Asemenea subventii sau transferuri se prevad si se acorda din bugetele
ordonatorilor principali de credite, in mod distinct, pe categoriile prevazute
la alineatul precedent.
Art. 80
(1) Sumele aprobate prin bugetul de stat, bugetele locale, bugetul
asigurarilor sociale de stat si bugetele fondurilor speciale, in limita carora
se pot efectua cheltuieli, reprezinta credite bugetare, care nu pot fi
depasite.
(2) Angajarea cheltuielilor din aceste bugete se poate face numai in limita
creditelor bugetare anuale aprobate.
(3) Utilizarea creditelor bugetare in alte scopuri decat cele aprobate
atrage, in conditiile legii, raspunderea celor vinovati.
Art. 81
Dispozitiile legale in domeniul elaborarii, aprobarii si executarii
bugetului de stat se aplica si in domeniul bugetelor locale, bugetului
asigurarilor sociale de stat si bugetelor fondurilor speciale, in masura in
care pentru acestea nu se dispune altfel prin prezenta lege.
Art. 82
(1) Institutiile publice, indiferent de sistemul de finantare si de
subordonare, efectueaza operatiunile de incasari si plati prin unitatile
teritoriale ale trezoreriei statului in raza carora isi au sediul si unde au
deschise conturile de venituri, cheltuieli si disponibilitati.
(2) Este interzis institutiilor publice de a efectua operatiunile de mai
sus prin bancile comerciale.
Art. 83
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte daca, potrivit legii penale,
nu sunt considerate infractiuni:
a) nerespectarea dispozitiilor art. 22, 37, 62 si 74;
b) nerespectarea dispozitiilor art. 29, 32 alin. (1), art. 40, 77 alin. (2)
si art. 80;
c) nerespectarea dispozitiilor art. 19, art. 28 lit. c), art. 34 alin. (5),
art. 36, 38, 39, 41 alin. (1), art. 55, 58, 60 alin. (3), art. 66, 71, 78, 79
si 82.
(2) Contraventiile prevazute la lit. a) se sanctioneaza cu amenda de la
200.000 lei la 1.000.000 lei, cele de la lit. b), cu amenda de la 400.000 lei
la 1.500.000 lei, iar cele de la lit. c), cu amenda de la 600.000 lei la
2.000.000 lei. Nivelul acestor amenzi poate fi actualizat prin legea bugetara
anuala.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor se fac de catre
persoanele imputernicite in aceste scop.
Art. 84
Contraventiilor prevazute la art. 83 li se aplica prevederile Legii nr.
32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia art.
25-27.
Art. 85
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea nr. 10/1991
privind finantele publice si orice alte dispozitii contrare.
Aceasta lege a fost adoptata in sedinta comuna a Camerei Deputatilor si
Senatului din 26 iunie 1996, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) si
ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
MARTIAN DAN
p. PRESEDINTELE SENATUI
VALER SUIAN
ANEXA 1
LISTA
impozitelor, taxelor si a altor venituri ale bugetelor locale
---------------------------------------------------------
Nr. Denumirea veniturilor
crt.
---------------------------------------------------------
CAP. 1
Veniturile proprii care se prevad in bugetele proprii
ale judetelor
1. Impozitul de profit de la regiile autonome de sub
autoritatea consiliilor judetene.
2. Alte incasari din impozite directe.
3. Varsaminte din profitul net al regiilor autonome de
sub autoritatea consiliilor judetene.
4. Alte venituri de la institutiile publice.
5. Diverse venituri:
a) venituri din amenzi aplicate potrivit
dispozitiilor legale;
b) restituiri de fonduri din finantarea bugetara
locala a anilor precedenti;
c) incasari din alte surse.
6. Venituri din valorificarea unor bunuri ale
institutiilor publice de subordonare judeteana.
7. Majorari si penalitati de intarziere pentru venituri
nevarsate la termen la impozitele, taxele si
veniturile cuprinse la acest capitol.
CAP. 2
Veniturile proprii care se prevad in bugetele
proprii ale comunelor, oraselor, municipiilor,
sectoarelor municipiului Bucuresti si al Consiliului
General al Municipiului Bucuresti
1. Impozitul pe profit de la regiile autonome de sub
autoritatea consiliilor locale ale oraselor,
municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti si
a Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
2. Impozite si taxe de la populatie:
a) impozitul pe veniturile liber-profesionistilor,
meseriasilor si ale altor persoane fizice
independente si ale asociatiilor familiale;
b) impozitul pe cladiri si terenuri de la persoane
fizice;
c) taxe asupra mijloacelor de transport detinute de
persoane fizice;
d) taxe de timbru asupra succesiunilor si alte taxe
de timbru de la populatie;
e) alte impozite si taxe de la populatie.
3. Taxa pentru folosirea terenurilor proprietate de
stat.
4. Impozitul pe cladiri si terenuri de la persoane
juridice.
5. Taxe asupra mijloacelor de transport detinute de
persoane juridice.
6. Impozitul pe venitul agricol.
7. Alte impozite directe:
a) impozitul pe veniturile realizate de persoanele
fizice si juridice nerezidente;
b) alte incasari din impozite directe.
8. Impozitul pe spectacole.
9. Alte impozite indirecte:
a) taxe de timbru de la persoane juridice;
b) majorari si penalitati de intarziere pentru
veniturile nevarsate la termen la impozitele,
taxele si veniturile cuprinse la acest capitol.
c) alte incasari din impozite indirecte.
10. Varsaminte din profitul net al regiilor autonome
de sub autoritatea consiliilor locale ale oraselor,
municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti
si a Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
11. Varsaminte de la institutiile publice:
a) taxe pentru examinarea conducatorilor de
autovehicule, eliberarea permiselor de conducere
si alte venituri privind circulatia pe drumurile
publice;
b) varsaminte din disponibilitatile institutiilor
publice si activitatilor autofinantate;
c) alte venituri de la institutiile publice.
12. Diverse venituri:
a) venituri din recuperarea cheltuielilor de
judecata, imputatii si despagubiri;
b) venituri din amenzile aplicate potrivit
dispozitiilor legale;
c) restituiri de fonduri din finantarea bugetara
locala a anilor precedenti;
d) venituri din concesiuni;
e) incasari din alte surse.
13. Venituri din capital:
a) venituri din valorificarea unor bunuri ale
institutiilor publice;
b) venituri din vanzarea locuintelor construite din
fondurile statului.
---------------------------------------------------------
NOTA:
Lista impozitelor, a taxelor si a altor venituri ale bugetelor locale poate
fi actualizata prin legile bugetare anuale, in concordanta cu programele de
crestere a autonomiei financiare a unitatilor administrativ teritoriale si de
descentralizare a serviciilor publice.