LEGE
Nr. 81 din 11 mai 1999
Legea datoriei publice
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 215 din 17 mai 1999
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Definitii
In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au
urmatoarele semnificatii:
1. stat - desemneaza Romania ca stat suveran, ale carui interese sunt
reprezentate de Guvern;
2. datorie publica - totalitatea obligatiilor interne si externe ale
statului, la un moment dat, contractate de Guvern, prin Ministerul Finantelor,
in numele Romaniei. In scopul evaluarii datoriei publice a Romaniei, orice
obligatie, exprimata in alta moneda decat cea nationala, este calculata in
moneda nationala, utilizandu-se cursul de schimb valutar comunicat de Banca
Nationala a Romaniei pentru ultima zi din perioada la care se face raportarea;
3. datorie publica interna - partea din datoria publica, care reprezinta
totalitatea obligatiilor statului, provenind din imprumuturi contractate direct
sau garantate de stat de pe piata interna, inclusiv sumele primite temporar din
sursele trezoreriei statului;
4. datorie publica externa - partea din datoria publica, care reprezinta
totalitatea obligatiilor statului, provenind din imprumuturi de pe piata
externa, contractate direct sau garantate de stat;
5. garantie de stat - angajamentul asumat in contul si in numele statului
de catre Ministerul Finantelor fata de institutia creditoare de a plati
acesteia o anumita suma, in cazul neexecutarii obligatiilor de plata ale
debitorului;
6. garantii de stat - totalitatea garantiilor interne si externe emise de
Ministerul Finantelor, in numele si in contul statului, pentru imprumuturile
contractate de agentii economici si autoritatile publice. Garantiile de stat
interne sunt emise pentru imprumuturi contractate de pe piata interna.
Garantiile de stat externe sunt emise pentru imprumuturi contractate de pe
piata externa;
7. registrul datoriei publice - documentul care evidentiaza situatia
datoriei publice in ordine cronologica si care are doua componente:
subregistrul datoriei publice interne si subregistrul datoriei publice externe;
8. registrul garantiilor de stat - documentul care evidentiaza situatia
garantiilor de stat si care are doua componente: subregistrul garantiilor
interne de stat si subregistrul garantiilor externe de stat;
9. imprumut de stat - obligatia generata de un contract, prin care statul
obtine fonduri de la o persoana fizica sau juridica creditoare si se angajeaza
sa le ramburseze impreuna cu dobanda si cu alte costuri, intr-o perioada
specificata;
10. capital aferent imprumutului - suma obtinuta ca urmare a unui imprumut;
11. titluri de stat - inscrisurile care atesta datoria publica sub forma de
bonuri, certificate de trezorerie sau alte instrumente financiare, constituind
imprumuturile statului in moneda nationala sau in valuta, pe termen scurt,
mediu si lung. Acestea pot fi emise in forma materializata sau dematerializata,
nominative sau la purtator, si pot fi negociabile sau nenegociabile;
12. titlu de stat cu dobanda - titlul de stat care are o valoare nominala
la care se plateste o dobanda stabilita la date specificate;
13. titlu de stat cu discont - titlul de stat fara cupon de dobanda, care
este vandut la o valoare mai mica decat valoarea sa nominala;
14. capital aferent titlurilor de stat purtatoare de dobanda - suma
imprumutata de la cel care ofera imprumutul, la data efectuarii emisiunii
titlurilor purtatoare de dobanda;
15. capital aferent titlurilor de stat cu discont - suma imprumutata de la
cel care ofera imprumutul, la data efectuarii emisiunii titlurilor de stat cu
discont, la valoarea care reprezinta pretul de cumparare a titlurilor de stat
cu discont;
16. autorizare bugetara permanenta - autorizarea de a plati serviciul
datoriei publice la scadenta, fara prevederi suplimentare in legea anuala a
bugetului de stat;
17. titlu de stat dematerializat - titlul de stat care se evidentiaza prin
inregistrare in cont si care este inregistrat pe suport de hartie sau pe alt
tip de suport stabilit de Ministerul Finantelor;
18. titlu de stat materializat - titlul de stat in forma fizica;
19. sistem de inregistrare in cont - sistemul operational prin intermediul
caruia titlurile de stat sunt emise in forma dematerializata, inregistrarea lor
fiind efectuata de catre Ministerul Finantelor sau de agentul desemnat de
acesta;
20. pretul titlului de stat - suma platita de cumparatorii titlurilor de
stat la emisiune;
21. valoarea nominala a titlului de stat - valoarea inscrisa pe un titlu de
stat, rambursabila la scadenta;
22. prima - diferenta dintre pretul unui titlu de stat la emisiune si
valoarea sa nominala, daca pretul este mai mare decat valoarea nominala;
23. discont - diferenta dintre pretul unui titlu de stat la emisiune si
valoarea sa nominala, daca pretul este mai mic decat valoarea nominala;
24. rata dobanzii - dobanda exprimata in procente, platita pentru capitalul
unui imprumut sau titlu de stat purtator de dobanda;
25. rata variabila a dobanzii - rata dobanzii unui imprumut sau titlu de
stat purtator de dobanda, care se modifica la intervale de timp, in
conformitate cu un indice, o formula sau un alt criteriu, dupa cum este
prevazut in clauzele contractului de imprumut sau ale titlului de stat;
26. termen scurt - o perioada de pana la un an inclusiv;
27. termen mediu - o perioada de peste un an, pana la 5 ani inclusiv;
28. termen lung - o perioada de peste 5 ani;
29. data scadentei - data la care valoarea nominala si ultima transa de
dobanda, aferente unui imprumut sau titlu de stat purtator de dobanda, ori
valoarea nominala a unui titlu de stat cu discont devin exigibile in
conformitate cu clauzele contractului de imprumut;
30. data platii dobanzii - data desemnata pentru plata dobanzii aferente
unui imprumut sau unei anumite serii de titluri de stat, purtatoare de dobanda;
31. data rascumpararii in avans - data fixata pentru rascumpararea unui
titlu de stat, anterioara scadentei acestuia, care este comunicata de emitent
sau de agentul desemnat de Ministerul Finantelor si la care detinatorul
titlului de stat poate primi, anterior scadentei, valoarea inscrisa in titlu,
in conformitate cu clauzele stipulate in actul de emisiune a imprumutului de
stat;
32. data inregistrarii curente - data stabilita de catre Banca Nationala a
Romaniei sau de catre un alt agent autorizat ca ultima data care figureaza in
sistemul de inregistrare in cont si care serveste la identificarea
detinatorului titlului de stat caruia i se datoreaza plata valorii nominale sau
a dobanzii aferente, care devine exigibila la termenul stabilit prin clauzele
actului de emisiune a imprumutului de stat;
33. fond de risc - fondul extrabugetar, constituit la Ministerul
Finantelor, in care se depun comisioanele primite de la beneficiarii
imprumuturilor contractate direct de stat si ale celor garantate de acesta,
dupa cum sunt negociate cu Ministerul Finantelor;
34. Comitetul interministerial de garantii si credite de comert exterior -
organismul care examineaza, avizeaza si aproba, potrivit competentelor,
operatiuni de finantare si de asigurare a creditelor de export-import, in
numele si in contul statului, care se efectueaza de Banca de Export-Import a
Romaniei - S.A. (Eximbank);
35. plafon de indatorare publica - totalitatea imprumuturilor pe care le
poate contracta si garanta statul pe o perioada de un an, care este stabilit
anual prin lege. Plafonul de indatorare publica cuprinde plafonul de indatorare
publica interna si plafonul de indatorare publica externa. Plafonul de
indatorare publica interna este stabilit in functie de deficitul bugetar
aprobat si de prevederile unor legi speciale. Plafonul de indatorare publica
externa este stabilit ca suma maxima a imprumuturilor externe pe care le poate
contracta sau garanta statul pe o perioada de un an si este stabilit anual prin
lege;
36. achizitii publice - dobandirea definitiva sau temporara de catre o
persoana juridica achizitoare de bunuri, investitii, prin contract de
cumparare, inchiriere sau antrepriza, precum si de servicii finantate integral
sau partial din bugetul de stat, din bugetele locale, din fondurile speciale
constituite prin lege in afara acestor bugete, din mijloace extrabugetare si
din credite externe garantate sau contractate direct de stat;
37. scrisoare de garantie - instrumentul care atesta garantia;
38. garantat - persoana juridica care primeste un imprumut de la o
institutie creditoare, pe baza unei scrisori de garantie emise de Ministerul
Finantelor;
39. contul general al trezoreriei statului - contul in care statul
colecteaza toate veniturile publice si din care se efectueaza toate
cheltuielile publice, daca nu este prevazut altfel prin lege.
Art. 2
Contractarea imprumuturilor de stat si emiterea garantiilor de stat
Guvernul este autorizat sa contracteze imprumuturi de stat interne si
externe sau sa garanteze imprumuturile interne si externe numai prin Ministerul
Finantelor, in urmatoarele scopuri:
a) finantarea deficitului bugetului de stat;
b) refinantarea datoriei publice;
c) sustinerea balantei de plati si consolidarea rezervei valutare a
statului;
d) finantarea proiectelor de investitii pentru dezvoltarea sectoarelor
prioritare ale economiei;
e) finantarea dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii cu capital
majoritar romanesc;
f) finantarea achizitionarii de bunuri si servicii, inclusiv importul de
materii prime si resurse energetice;
g) indeplinirea obligatiilor legate de garantiile de stat pentru
imprumuturi;
h) amortizarea si achitarea imprumuturilor guvernamentale si rascumpararea
datoriei neachitate, incluzand capitalul, dobanda si alte costuri;
i) finantarea necesitatilor pe termen scurt ale bugetului de stat;
j) finantarea cheltuielilor legate de lichidarea consecintelor dezastrelor
naturale si ale altor calamitati;
k) mentinerea in permanenta a unui sold corespunzator in contul general al
trezoreriei statului, stabilit de Ministerul Finantelor;
l) alte necesitati aprobate prin legi speciale.
Art. 3
Rambursarea datoriei publice
(1) Rambursarea imprumuturilor de stat se asigura, dupa caz, din surse
stabilite prin dispozitii legale, din surse ale contului general al trezoreriei
statului si din imprumuturi de stat pentru refinantarea datoriei publice.
(2) Rambursarea ratelor de capital, plata dobanzii si a altor costuri
aferente datoriei publice au prioritate fata de alte obligatii ale statului.
(3) In situatia in care la imprumuturile contractate sau garantate de stat
fondurile banesti sunt insuficiente pentru acoperirea integrala a platilor
scadente, toate responsabilitatile asumate de agentul/agentii mandatari desemnati
inceteaza prin preluarea simultana a obligatiilor de catre Ministerul
Finantelor.
Art. 4
Administrarea datoriei publice
Ministerul Finantelor este singurul contractant si administrator al
datoriei publice si are autoritatea sa stabileasca balanta zilnica a contului
general al trezoreriei statului, viitoarele niveluri ale cerintei de
lichiditate, scadenta datoriei publice, costurile cu dobanda corespunzatoare si
refinantarea sau diminuarea datoriei publice.
Art. 5
Autorizarea investitiilor legale si a garantiilor pentru depozitele publice
Persoanele fizice si juridice romane, precum si institutiile financiare
straine pot sa investeasca, in conditiile legii, orice fonduri proprii sau
aflate in administrarea lor, in titluri de stat ale datoriei publice, care fac
obiectul prezentei legi.
Art. 6
Imprumuturi contractate de autoritatile administratiei publice locale
(1) Imprumuturile contractate de autoritatile administratiei publice locale
fac parte din datoria publica a Romaniei, dar nu reprezinta datorii sau
raspunderi ale Guvernului, iar plata serviciului aferent acestor imprumuturi se
va efectua exclusiv din veniturile prin care s-au garantat imprumuturile
respective de catre autoritatile administratiei publice locale.
(2) Autoritatile administratiei publice locale pot angaja imprumuturi
interne fara garantia Guvernului, cu conditia informarii prealabile a
Ministerului Finantelor.
(3) Imprumuturile externe vor fi contractate numai cu aprobarea comisiei de
autorizare a acestor imprumuturi, constituita din reprezentanti ai
autoritatilor administratiei publice locale, ai Guvernului si ai Bancii
Nationale a Romaniei, a carei componenta se aproba de Guvern.
(4) Contractarea de imprumuturi de catre autoritatile administratiei
publice locale se face conform prevederilor Legii nr. 189/1998 privind
finantele publice locale si ale prezentei legi; raportarea si inregistrarea
datoriei publice locale se fac conform normelor metodologice emise de
Ministerul Finantelor.
CAP. 2
Datoria publica interna
Art. 7
Obligatia de a achita datoria publica interna
(1) Datoria publica interna reprezinta o obligatie neconditionata si
irevocabila a statului de rambursare a imprumuturilor contractate in lei, de
plata a dobanzilor si a altor costuri aferente.
(2) In vederea platii dobanzilor aferente datoriei publice interne se
acorda autorizarea bugetara permanenta pentru efectuarea acestor cheltuieli.
Art. 8
Instrumentele datoriei publice interne
Instrumentele datoriei publice interne a statului includ, fara a se limita
numai la acestea:
a) titlurile de stat in moneda nationala;
b) imprumuturile de stat de la Banca Nationala a Romaniei, acordate in
conditiile stabilite prin Legea nr. 101/1998 privind Statutul Bancii Nationale
a Romaniei;
c) imprumuturile de stat de la bancile comerciale din Romania;
d) imprumuturile de stat de la alte institutii de credit din Romania si de
la agentii guvernamentale.
Art. 9
Emisiunea titlurilor de stat
(1) Ministerul Finantelor este autorizat sa emita titluri de stat,
exprimate in moneda nationala si in valuta.
(2) Titlurile de stat pot fi emise:
a) in forma materializata, ca inscrisuri imprimate, cuprinzand mentiuni
obligatorii referitoare la emitent, valoarea nominala, rata dobanzii, scadenta,
modul de transmisiune si alte elemente specifice fiecarei categorii de titluri;
b) in forma dematerializata, ca titluri pentru care emisiunea, probatiunea
si transmisiunea drepturilor incorporate se evidentiaza prin inscriere in
sistemul de inregistrare in cont.
(3) Ministerul Finantelor poate delega unor agenti sau altor institutii
desemnate in acest scop atributii operationale privind emisiunea de titluri de
stat.
Art. 10
Regimul titlurilor de stat
(1) Titlurile de stat dematerializate si cele emise in forma materializata
sunt instrumente negociabile in regimul consacrat de prevederile prezentei
legi, precum si potrivit clauzelor contractului incheiat cu mandatarul, daca
titlurile de stat sunt detinute de un mandatar.
(2) Ministerul Finantelor elaboreaza regulamente care stabilesc regimul
titlurilor de stat si care trebuie sa cuprinda, in special, dar nu exclusiv,
norme cu privire la:
a) emisiunea titlurilor de stat in forma materializata sau prin
inregistrarea in cont si la conditiile de emisiune;
b) valoarea nominala, rata dobanzii, prime, scadente, rascumparari si
plati;
c) proceduri de oferta, conditii si modalitati de vanzare a titlurilor de
stat;
d) inregistrarea si administrarea titlurilor de stat.
(3) Plata capitalului si a dobanzii titlurilor de stat, emise in forma
materializata, se efectueaza in conformitate cu dispozitiile legale privind
asemenea titluri de credit si cu prevederile regulamentelor elaborate in
limitele prevederilor prezentei legi.
(4) Plata capitalului si a dobanzii titlurilor de stat dematerializate se
efectueaza prin intermediul sistemului de inregistrare in cont, in conformitate
cu prevederile regulamentelor elaborate in limitele prevederilor prezentei
legi.
Art. 11
Scadenta titlurilor de stat
(1) Titlurile de stat exprimate in moneda nationala pot fi emise pe termen
scurt, mediu sau lung.
(2) Titlurile de stat pe termen scurt sunt bonurile de tezaur si
certificatele de trezorerie, fie purtatoare de dobanda, fie cu discont, precum
si alte instrumente ce pot fi create de emitent in conditiile legii.
(3) Titlurile de stat pe termen mediu sau lung sunt obligatiunile de stat
cu o scadenta de peste un an si maximum 5 ani de la emisiune, respectiv de
peste 5 ani de la emisiune, fie purtatoare de dobanda, fie cu discont, emise
conform clauzelor imprumutului de stat.
Art. 12
Circulatia titlurilor de stat
(1) Titlurile de stat vor fi oferite spre vanzare sub conditia ca oferta sa
includa cel putin urmatoarele elemente:
a) denumirea, data emisiunii si valoarea titlurilor de stat oferite;
b) forma imprumutului de stat reprezentat prin titlurile aferente - cu
discont sau purtator de dobanda;
c) rata dobanzii, metoda de calcul si datele la care se plateste dobanda,
daca este cazul;
d) data scadentei si clauza rambursarii in avans, daca este cazul.
(2) Sunt interzise orice acorduri sau practici concertate ale
participantilor la piata titlurilor de stat, care au ca obiect sau ar putea
avea ca efect distorsiuni ale concurentei pe piata, in special cele privind:
a) randamentul si pretul titlurilor de stat;
b) volumul titlurilor de stat oferite sau cerute;
c) structura portofoliului de titluri de stat ale fiecarui participant la
piata si strategia de gestiune a portofoliului;
d) implicarea in tranzactii care ar putea constitui acte de concurenta
neloiala fata de alti participanti la piata.
(3) Ministerul Finantelor stabileste si aplica reglementarea activitatilor
si operatiunilor pe piata primara a titlurilor de stat. Ministerul Finantelor,
Banca Nationala a Romaniei si Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare vor
elabora, in termen de 90 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul
Oficial al Romaniei, norme de reglementare a activitatilor si operatiunilor pe
piata secundara a titlurilor de stat.
Art. 13
Plata titlurilor de stat
(1) Valoarea titlurilor de stat se ramburseaza in conformitate cu
conditiile de emisiune si cu prevederile prezentei legi; la data rambursarii
obligatiile statului se sting.
(2) Ministerul Finantelor poate rambursa, inainte de data scadentei
obligatiei de stat, titlurile de stat cu o scadenta mai mare de un an, daca
aceasta este stipulata in clauzele inscrise in titlu sau in actul de emisiune a
imprumutului de stat, iar rascumpararea se efectueaza conform prevederilor
prezentei legi.
(3) Ministerul Finantelor este autorizat sa ofere compensatii pentru
titlurile de stat, emise in forma materializata, care au fost pierdute, furate,
distruse sau deteriorate, sub conditia ca titlul de stat sa fie identificabil
prin serie, numar si descriere, in conformitate cu regulamentele in vigoare,
iar detinatorul sa fi efectuat opozitia sau publicarea ceruta de lege.
(4) Daca data la care trebuie efectuata una dintre platile aferente
titlului de stat este o zi de sarbatoare sau o zi nelucratoare, plata va fi
efectuata in urmatoarea zi lucratoare, fara obligarea la dobanzi moratorii.
Art. 14
Imprumuturile de stat de la Banca Nationala a Romaniei
Ministerul Finantelor este autorizat sa imprumute fonduri in numele
statului, in mod direct de la Banca Nationala a Romaniei, in conditiile
stabilite prin Legea nr. 101/1998.
Art. 15
Imprumuturile de stat de la bancile comerciale sau de la alte institutii
creditoare din Romania
Ministerul Finantelor este autorizat sa contracteze imprumuturi de stat de
la bancile comerciale sau de la alte institutii creditoare romanesti, in
conditiile rezultate in urma negocierilor.
CAP. 3
Datoria publica externa
Art. 16
Obligatia de a achita datoria publica externa
(1) Datoria publica externa reprezinta o obligatie neconditionata si
irevocabila a statului de rambursare a imprumuturilor contractate de pe piata
externa, de plata a dobanzilor si a altor costuri aferente.
(2) In vederea platii serviciului datoriei publice externe se acorda
autorizarea bugetara permanenta pentru efectuarea acestor cheltuieli.
(3) Sursele de plata pentru serviciul datoriei publice externe sunt, dupa
caz, urmatoarele:
a) cheltuielile prevazute cu aceasta destinatie in bugetul de stat;
b) Fondul de rezerva la dispozitia Guvernului, potrivit legii bugetului de
stat;
c) sumele rezultate din recuperarea creantelor statului roman, definite
prin Legea nr. 29/1994 privind autorizarea si Guvernului de a aproba negocierea
in vederea recuperarii creantelor Romaniei provenite din activitatea de comert
exterior si cooperare economica internationala, derulata inainte de 31
decembrie 1989, dupa deducerea cheltuielilor cuvenite agentilor economici
exportatori, stabilite pe baza cursului de 15 lei pentru un dolar S.U.A. si a
cotei de 25% pentru stimularea exporturilor, definite conform Ordonantei Guvernului
nr. 14/1995 privind unele masuri pentru stimularea realizarii de obiective
complexe si a productiei cu ciclu lung de fabricatie, destinate exportului,
aprobata prin Legea nr. 70/1995;
d) sumele incasate de catre institutiile financiare mandatate de Ministerul
Finantelor pentru a administra imprumuturile externe contractate de acesta, in
numele si in contul statului de la beneficiarii finali de imprumuturi,
destinate investitiilor si importurilor;
e) sumele incasate de Ministerul Finantelor de la beneficiarii finali ai
imprumuturilor, in baza acordurilor subsidiare de imprumut, incheiate in
conditiile acordurilor de imprumut intervenite intre statul roman si
organismele financiare internationale;
f) sumele prevazute in bugetele beneficiarilor de imprumuturi, in baza
acordurilor subsidiare de imprumut si de garantie incheiate intre Ministerul
Finantelor, consiliile judetene sau locale si agentii economici de sub
autoritatea acestora, in conditiile acordurilor de imprumut intervenite intre
statul roman si organismele financiare internationale;
g) sumele prevazute in bugetele autoritatilor publice judetene sau locale
pentru imprumuturile externe contractate direct de catre acestea, in conditiile
legii;
h) sumele prevazute in bugetele agentilor economici care au contractat
imprumuturi externe cu garantia statului;
i) fondul de risc, pentru situatiile in care sunt executate garantiile
emise de Ministerul Finantelor pentru imprumuturile externe contractate de
agentii economici.
Art. 17
Instrumentele datoriei publice externe
Instrumentele datoriei publice externe sunt urmatoarele:
a) titlurile de stat in valuta, emise pe pietele financiare externe;
b) imprumuturile de la guverne straine, agentii guvernamentale straine, institutii
financiare multilaterale sau de la alte organizatii internationale;
c) imprumuturile sindicalizate pe termen scurt, mediu sau lung;
d) imprumuturile directe de la investitori privati, pe termen scurt, mediu
sau lung;
e) imprumuturile de la bancile straine sau de la companii straine;
f) alte imprumuturi, dupa caz.
Art. 18
Atributiile Ministerului Finantelor privind datoria publica externa
Ministerul Finantelor are urmatoarele atributii:
a) contractarea direct in numele statului, administrarea si rambursarea
imprumuturilor de stat, inclusiv a costurilor aferente;
b) contractarea de credite externe prin lansarea de emisiuni de obligatiuni
pe pietele externe de capital, administrarea si rambursarea acestora;
c) examinarea oportunitatii si a necesitatii contractarii de imprumuturi
externe de pe pietele externe de capital;
d) emiterea de garantii de stat pentru imprumuturi externe;
e) analizarea conditiilor pentru refinantarea datoriei publice externe si
asigurarea ca noile imprumuturi sa se incadreze in plafonul anual de indatorare
externa;
f) elaborarea proiectului legii anuale privind plafonul de indatorare
publica externa si a altor acte normative ce decurg din prezenta lege;
g) administrarea, impreuna cu Banca Nationala a Romaniei, a rezervei
valutare a statului, in vederea asigurarii resurselor necesare pentru cresterea
acesteia, utilizarea, impreuna cu Banca Nationala a Romaniei, a rezervei
valutare pentru plata serviciului datoriei publice si pentru sustinerea monedei
nationale;
h) prezentarea semestriala, Guvernului si Parlamentului, a situatiei
imprumuturilor externe contractate direct de stat si a celor garantate de stat;
i) elaborarea de norme privind metodologia de angajare si de rambursare a
imprumuturilor externe contractate direct de stat si a celor garantate de stat.
Art. 19
Banca Nationala a Romaniei - agent al statului privind datoria publica
externa
Serviciul datoriei publice externe contractate de Ministerul Finantelor in
numele statului se plateste prin Banca Nationala a Romaniei. Ministerul
Finantelor are obligatia de a efectua decontarea in lei a platilor facute de
Banca Nationala a Romaniei, a doua zi lucratoare de la primirea confirmarii
platii la extern.
Art. 20
Acorduri internationale
Imprumuturile contractate de stat prin Ministerul Finantelor nu pot avea
alta destinatie decat cea stabilita prin acorduri si vor fi contractate,
administrate si rambursate conform clauzelor acordurilor de imprumut.
Art. 21
Conversia fondurilor obtinute prin contractarea imprumuturilor externe
pentru finantarea deficitului bugetului de stat
Fondurile obtinute ca urmare a contractarii imprumuturilor externe de catre
Ministerul Finantelor in numele statului, pentru finantarea deficitului
bugetului de stat, sunt convertite in moneda nationala prin Banca Nationala a
Romaniei. Rambursarea imprumuturilor externe se va face de catre Ministerul
Finantelor, care va disponibiliza toate sumele in lei necesare pentru efectuarea
integrala a platilor.
Art. 22
Utilizarea imprumuturilor de stat externe pentru finantarea investitiilor
sau a importurilor stabilite de Guvern
(1) Pe langa scopurile enumerate la art. 2, datoria publica externa poate
fi contractata si pentru:
a) crearea unor noi locuri de munca si sustinerea societatilor comerciale
privatizate sau cu capital majoritar de stat, pe baza prioritatilor economice
si sociale stabilite de Guvern;
b) finantarea restructurarii economiei si constituirea stocurilor
strategice, inclusiv productia de bunuri si servicii pentru piata interna si
pentru export;
c) finantarea proiectelor de investitii in infrastructura, inclusiv a celor
pentru serviciile sociale;
d) finantarea achizitiilor publice.
(2) Imprumuturile externe destinate scopurilor prevazute la alin. (1), cu
exceptia lit. d), precum si imprumuturile externe destinate scopurilor
prevazute la art. 2 lit. d) - f) sunt prezentate spre avizare Comitetului
interministerial de garantii si credite de comert exterior.
(3) Transmiterea imprumuturilor externe, contractate de Ministerul
Finantelor in numele statului, utilizatorilor finali se face pe baza unor
contracte de subimprumut, incheiate intre Ministerul Finantelor si acestia.
Art. 23
Administrarea imprumuturilor externe obtinute pentru finantarea
investitiilor sau a importurilor stabilite de Guvern
(1) Ministerul Finantelor poate mandata institutiile financiare ca, in
numele si pe seama statului roman, sa administreze imprumuturile externe
contractate de Ministerul Finantelor in numele si in contul statului, destinate
investitiilor si importurilor.
(2) Institutiile financiare si utilizatorii finali ai imprumuturilor
externe contractate de Ministerul Finantelor in numele statului sunt obligati
sa asigure integral sursele necesare pentru rambursarea respectiva, conform
clauzelor stipulate in contractele externe, precum si in acordurile subsidiare
de imprumut.
Art. 24
Proceduri privind datoria publica externa contractata pentru finantarea
proiectelor de investitii
(1) Imprumuturile externe care sunt utilizate pentru finantarea proiectelor
de investitii vor fi distribuite agentilor economici, cu respectarea
urmatoarelor reguli:
a) agentii economici vor prezenta proiecte de investitii cu planurile de
afaceri si alte documente necesare, relevante pentru institutiile financiare
specializate;
b) institutiile financiare specializate vor analiza proiectele de
investitii, planurile de afaceri si capacitatea agentilor economici de a
rambursa fondurile obtinute din imprumuturile externe si vor adopta deciziile
referitoare la utilizarea acestor imprumuturi;
c) in baza deciziilor adoptate, institutiile financiare specializate vor
incasa sumele de la creditori, conform procedurilor stabilite prin contractele
de credit incheiate cu beneficiarii de credite. In contractul incheiat de
institutiile financiare internationale cu Ministerul Finantelor se va stipula
ca transferul de resurse valutare catre beneficiarii finali sa fie operat numai
dupa obtinerea acordului Ministerului Finantelor privind obiectivul de
investitii si a avizului Comitetului interministerial de garantii si credite de
comert exterior, pe baza analizelor efectuate de Banca de Import-Export a
Romaniei - S.A. (Eximbank).
(2) Imprumuturile externe, contractate de stat pentru finantarea
proiectelor de investitii care sunt finantate de la bugetul de stat, vor fi
analizate si administrate direct de catre Ministerul Finantelor.
Art. 25
Proceduri privind datoria publica externa contractata pentru finantarea
importurilor stabilite de Guvern
(1) Imprumuturile externe pentru finantarea importurilor stabilite de
Guvern vor fi subimprumutate agentilor economici prin incheierea de contracte
de subimprumut.
(2) Imprumuturile externe pentru finantarea importurilor stabilite de
Guvern se distribuie de catre Ministerul Finantelor, direct sau prin agentul
sau desemnat. Criteriile de repartizare vor fi stabilite prin norme
metodologice aprobate de Guvern.
(3) Imprumuturile externe pentru finantarea importurilor stabilite de
Guvern pot fi distribuite de catre Ministerul Finantelor prin institutiile
financiare sau prin agenti desemnati de acesta, pe baza unui contract de
subimprumut cuprinzand clauzele conforme contractului extern si legislatiei in
vigoare.
Art. 26
Rambursarea imprumuturilor externe acordate de catre Ministerul Finantelor
spre administrare institutiilor financiare
(1) Toate imprumuturile externe contractate de catre Ministerul Finantelor
in numele statului roman si acordate spre administrare institutiilor financiare
pentru finantarea proiectelor de investitii sau importurilor stabilite de
Guvern vor fi achitate Ministerului Finantelor de catre agentii economici, in
conformitate cu prevederile contractului de subimprumut incheiat intre
institutiile financiare, in numele si pe seama statului roman, si agentii
economici.
(2) In contractele de subimprumut cu institutiile financiare sau cu agentii
economici Ministerul Finantelor va specifica valuta in care vor fi calculate si
rambursate ratele de capital si valuta in care vor fi calculate si achitate
dobanda si alte costuri aferente, dupa caz.
(3) Ministerul Finantelor este autorizat sa perceapa un comision de la
institutiile financiare sau de la agentii economici, beneficiari ai
imprumuturilor, pentru a alimenta fondul de risc.
CAP. 4
Garantiile de stat pentru imprumuturi interne
Art. 27
Emiterea de garantii de stat pentru imprumuturi interne
Ministerul Finantelor este autorizat sa emita garantii de stat pentru
imprumuturi interne, contractate de o persoana juridica de la o institutie
creditoare, pentru finantarea proiectelor sau a activitatilor de importanta
prioritara pentru Romania sau pentru alte destinatii stabilite si aprobate de
Guvern.
Art. 28
Procedura emiterii garantiilor de stat pentru imprumuturi interne
(1) Emiterea garantiilor de stat pentru imprumuturi interne este
conditionata de acceptarea de catre Ministerul Finantelor a clauzelor cuprinse
in contractele de imprumut incheiate intre persoanele juridice si institutiile
creditoare.
(2) Intre Ministerul Finantelor, in calitate de garant, si persoana
juridica ce contracteaza un imprumut cu garantia statului, in calitate de
garantat, se incheie o conventie in care sunt stipulate drepturile si
obligatiile partilor semnatare, inclusiv cele referitoare la plata comisionului
de risc.
(3) Ministerul Finantelor emite, in favoarea institutiei creditoare,
scrisoarea de garantie, in care se specifica termenii si conditiile in care se
acorda garantia.
(4) Procedura emiterii garantiilor de stat pentru imprumuturi interne se va
stabili prin norme elaborate de Ministerul Finantelor si aprobate de Guvern.
Art. 29
Obligatia de a onora garantiile de stat pentru imprumuturi interne
(1) Garantia de stat pentru un imprumut intern reprezinta o obligatie
indirecta a statului roman, care se executa in cazul in care beneficiarul
imprumutului nu are capacitatea sa achite, in intregime sau partial,
imprumutul, dobanda si alte costuri stabilite in conformitate cu conditiile
imprumutului garantat.
(2) In cazul in care o garantie de stat pentru un imprumut intern devine
exigibila, statul este obligat sa efectueze catre institutia creditoare plata sau
platile datorate de debitorul garantat, in conformitate cu stipulatiile
scrisorii de garantie emise.
(3) Daca obligatiile de plata depasesc disponibilitatile fondului de risc
si sumele prevazute in bugetul de stat cu aceasta destinatie, iar plata sau
platile sunt asigurate prin contractarea unui imprumut de stat, numai in
aceasta situatie si doar pentru suma neacoperita garantia de stat interna
pentru imprumuturi este convertita in datorie publica interna.
Art. 30
Fondul de risc pentru garantiile de stat pentru imprumuturi interne
(1) Pentru acoperirea riscurilor financiare care decurg din garantarea de
catre stat a imprumuturilor contractate de persoanele juridice de la
institutiile creditoare, in conditiile prezentei legi, se constituie fondul de
risc.
(2) Fondul de risc se constituie din sumele incasate sub forma de
comisioane de la beneficiarii imprumuturilor garantate, din dobanzile obtinute
din plasamentele sumelor aflate in depozite, din majorarile de intarziere
aplicate pentru neplata in termen a comisioanelor, din fondurile bugetare
alocate in acest scop, precum si din alte surse legal constituite.
(3) Sumele aflate ca depozite in fondul de risc se plaseaza de catre
Ministerul Finantelor sau de agentul desemnat de acesta, avandu-se in vedere
siguranta, lichiditatea si rentabilitatea lor, in aceasta ordine si prioritate.
Sumele aflate in depozit in fondul de risc sunt destinate achitarii
obligatiilor generate de garantiile de stat pentru imprumuturi interne.
(4) Fondul de risc se gestioneaza in regim extrabugetar de catre Ministerul
Finantelor, prin contul general al trezoreriei statului. Modul de gestionare a
fondului de risc, precum si reflectarea in contabilitatea trezoreriei statului
si in contabilitatea persoanelor juridice a operatiunilor legate de acordarea
de garantii de stat pentru imprumuturi interne vor fi stabilite prin norme
elaborate de catre Ministerul Finantelor.
Art. 31
Determinarea comisionului de risc
(1) Pe baza analizei economice si financiare a documentatiei prezentate de
persoana juridica ce solicita o garantie de stat pentru imprumutul intern,
Ministerul Finantelor sau alt agent desemnat, la solicitarea acestuia,
determina gradul de risc care se exprima in procente. Gradul de risc astfel determinat
poate fi acceptat daca nivelul acestuia nu depaseste 10% din valoarea
imprumutului.
(2) In functie de gradul de risc, stabilit conform alin. (1), Ministerul
Finantelor determina cuantumul comisionului de risc care trebuie virat in
contul fondului de risc de catre beneficiarul creditului garantat. Suma
datorata se determina prin aplicarea cotei procentuale la valoarea imprumutului
garantat.
(3) Comisionul de risc reprezinta suma datorata de beneficiarul unui
imprumut garantat de stat, in cuantumul si la termenele stipulate in conventia
incheiata cu Ministerul Finantelor.
Art. 32
Executia garantiilor de stat pentru imprumuturi interne
(1) Daca beneficiarul imprumutului nu isi indeplineste obligatia de plata
conform contractului de imprumut si institutia creditoare a intreprins toate
masurile stipulate in prezenta lege, in contractul de imprumut si in scrisoarea
de garantie pentru a acoperi platile care ii sunt datorate, atunci institutia
creditoare poate prezenta Ministerului Finantelor o cerere de plata, pentru ca
acesta din urma sa plateasca, conform garantiei de stat, pentru imprumutul
intern.
(2) Cererea de plata va include: ratele de credit restante, dobanzile si
alte costuri, precum si data platilor ce urmeaza sa fie facute institutiei
creditoare de catre Ministerul Finantelor, in conformitate cu termenii
scrisorii de garantie.
(3) In cazul in care specificatiile din cererea de plata sunt in
conformitate cu dispozitiile prezentei legi si cu clauzele scrisorii de garantie,
Ministerul Finantelor va transfera suma sau sumele solicitate in contul indicat
de institutia creditoare, in decurs de 30 de zile bancare de la data depunerii
cererii.
Art. 33
Incetarea garantiei de stat pentru imprumuturi interne
(1) Incetarea valabilitatii garantiei de stat pentru imprumuturi interne se
produce atunci cand:
a) imprumutul acoperit de garantie este achitat in totalitate de catre
beneficiarul acestuia;
b) Ministerul Finantelor efectueaza plata sau platile, in totalitate,
institutiei creditoare, in numele garantatului;
c) termenul de valabilitate stipulat in scrisoarea de garantie a expirat.
(2) Stingerea obligatiilor ce decurg din contractul de imprumut atrage
incetarea valabilitatii scrisorii de garantie, care se restituie emitentului,
respectiv Ministerului Finantelor, in termen de 10 zile de la intrunirea uneia
dintre conditiile prevazute la alin. (1).
Art. 34
Recuperarea sumelor platite pentru garantiile de stat privind imprumuturile
interne
(1) Dupa efectuarea de catre Ministerul Finantelor a platii sau a platilor
generate de executia garantiei de stat pentru imprumutul intern, beneficiarul
imprumutului are obligatia sa restituie Ministerului Finantelor echivalentul
cheltuielilor efectuate de acesta, in conformitate cu prevederile conventiei
incheiate intre beneficiarul imprumutului si Ministerul Finantelor. Conventia
incheiata intre Ministerul Finantelor, in calitate de garant, si beneficiarul
imprumutului intern constituie titlu executoriu.
(2) Pentru recuperarea sumelor platite, conform garantiei de stat,
Ministerul Finantelor are prioritate asupra activelor si veniturilor
beneficiarului imprumutului intern, pe baza legislatiei in vigoare privind
obligatiile datorate bugetului de stat.
(3) Sumele recuperate de catre Ministerul Finantelor, in conditiile
prezentului articol, reprezinta fonduri disponibile pentru fondul de risc, in
vederea reintregirii acestuia.
CAP. 5
Garantiile de stat pentru imprumuturi externe
Art. 35
Acordarea de garantii de stat pentru imprumuturi externe
(1) Ministerul Finantelor, in numele statului, este autorizat sa acorde
garantii de stat pentru imprumuturi externe.
(2) Garantiile de stat pentru imprumuturile externe, reglementate de
prezenta lege, vor fi acordate numai pentru a finanta obiective ale caror
criterii de selectie sunt aceleasi ca si in cazul contractarii datoriei publice
externe.
(3) Valoarea totala a garantiilor de stat pentru imprumuturi externe care
pot fi acordate intr-un singur an se incadreaza in plafonul de indatorare
publica externa.
Art. 36
Obligatia de a onora garantiile de stat pentru imprumuturi externe
Garantia de stat pentru imprumuturi externe reprezinta o obligatie
indirecta a statului roman, care se exercita in cazul in care beneficiarul
imprumutului extern nu are capacitatea sa achite, in intregime sau partial,
imprumutul, dobanda si alte costuri stabilite in conformitate cu clauzele
contractului privind imprumutul extern.
Art. 37
Emiterea garantiilor de stat pentru imprumuturi externe
(1) Guvernul va stabili proiectele care au o importanta prioritara pentru
Romania.
(2) Banca de Export-Import a Romaniei - S.A. (Eximbank) va analiza si va
supune spre avizare Comitetului interministerial de garantii si credite de
comert exterior proiectele sustinute de ministere.
(3) Comitetul interministerial de garantii si credite de comert exterior va
aviza proiectele pentru care se vor emite scrisori de garantie.
(4) Ministerul Finantelor este autorizat sa emita garantii de stat pentru
imprumuturi externe contractate de agentii economici si de autoritatile publice
romane.
Art. 38
Procedura emiterii garantiilor de stat pentru imprumuturi externe
(1) Emiterea garantiilor de stat pentru imprumuturi externe este
conditionata de acceptarea de catre Ministerul Finantelor a clauzelor cuprinse
in contractele de imprumut incheiate intre persoanele juridice si institutiile
creditoare.
(2) Intre Ministerul Finantelor, in calitate de garant, si persoana
juridica care contracteaza un imprumut extern cu garantia statului, in calitate
de garantat, se incheie o conventie in care sunt stipulate drepturile si
obligatiile partilor semnatare, inclusiv cele referitoare la plata comisionului
de risc.
(3) Ministerul Finantelor emite scrisoarea de garantie in favoarea
institutiei creditoare.
(4) Procedura emiterii garantiei de stat pentru imprumuturi externe se va
stabili prin norme elaborate de catre Ministerul Finantelor si aprobate de
Guvern.
Art. 39
Determinarea comisionului de risc
(1) Pe baza analizei economice si financiare, realizata de catre Banca de
Export-Import a Romaniei - S.A. (Eximbank) sau de alt agent desemnat, a
documentatiei prezentate de persoana juridica care solicita o garantie de stat
pentru imprumuturi externe, Ministerul Finantelor sau alt agent desemnat, la
solicitarea acestuia, determina gradul de risc, care se exprima in procente.
Gradul de risc, astfel determinat, poate fi acceptat, daca nivelul acestuia nu
depaseste 10% din valoarea imprumutului extern.
(2) In functie de gradul de risc stabilit conform alin. (1), Ministerul
Finantelor determina cuantumul comisionului de risc care trebuie virat in
contul fondului de risc de catre beneficiarul creditului garantat. Suma
datorata se determina prin aplicarea cotei procentuale la valoarea imprumutului
extern garantat.
(3) Comisionul de risc reprezinta suma datorata de beneficiarul unui
imprumut extern garantat de stat, in cuantumul si la termenele stipulate in
conventia incheiata cu Ministerul Finantelor.
Art. 40
Fondul de risc pentru garantiile de stat pentru imprumuturi externe
(1) Pentru acoperirea riscurilor financiare ce decurg din garantarea de
catre stat a imprumuturilor externe contractate de persoanele juridice de la
institutiile creditoare, in conditiile prezentei legi, se constituie fondul de
risc.
(2) Fondul de risc este constituit din sumele incasate sub forma de
comisioane de la beneficiarii imprumuturilor externe garantate, din dobanzile
obtinute din plasamentele sumelor aflate in depozite, din majorarile de
intarziere aplicate pentru neplata in termen a comisioanelor, din fondurile
bugetare alocate in acest scop, precum si din alte surse legal constituite. In
cazul in care se efectueaza plati din fondul de risc aferente unor scadente
neonorate de garantat, veniturile fondului de risc se reintregesc cu sumele
recuperate de la acesta.
(3) Sumele aflate ca depozite in fondul de risc se plaseaza de catre
Ministerul Finantelor sau de agentul desemnat de acesta, avand in vedere
siguranta, lichiditatea si rentabilitatea lor, in aceasta ordine si prioritate.
Sumele aflate in depozit in fondul de risc sunt destinate achitarii
obligatiilor generate de garantiile de stat pentru imprumuturile externe
acordate.
(4) Fondul de risc se gestioneaza in regim extrabugetar de catre Ministerul
Finantelor, prin contul general al trezoreriei statului. Modul de gestionare a
fondului de risc, precum si reflectarea in contabilitatea trezoreriei statului
a operatiunilor legate de acordarea de garantii de stat pentru imprumuturi
externe vor fi stabilite prin norme elaborate de Ministerul Finantelor.
Art. 41
Executia garantiilor de stat pentru imprumuturi externe emise de Ministerul
Finantelor
(1) In cazul in care beneficiarul garantiei de stat nu isi indeplineste
obligatiile de plata stipulate in acordul de imprumut, institutia creditoare,
in conformitate cu clauzele prevazute in acesta, va instiinta, in scris,
Ministerul Finantelor, in vederea exercitarii obligatiei de garant.
(2) Instiintarea va include: rata de capital, valoarea dobanzii si alte
costuri care urmeaza sa fie rambursate institutiei creditoare, conform
acordului de imprumut.
(3) Beneficiarul garantiei de stat va informa si va proba, in scris, in
timp util, garantul asupra lipsei disponibilitatilor banesti necesare achitarii
sumelor scadente la extern.
(4) Ministerul Finantelor va solicita Bancii Nationale a Romaniei plata la
extern a sumelor scadente catre institutia creditoare. Ministerul Finantelor va
deconta contravaloarea in lei a sumelor platite de Banca Nationala a Romaniei,
in a doua zi lucratoare de la primirea confirmarii de plata la extern.
Art. 42
Incetarea valabilitatii garantiei de stat pentru imprumuturi externe
(1) Incetarea valabilitatii garantiei de stat pentru imprumuturi externe se
produce atunci cand:
a) imprumutul acoperit de garantia de stat este achitat in totalitate de
catre beneficiarul acestuia;
b) Ministerul Finantelor efectueaza plata sau platile, in totalitate,
institutiei creditoare straine, in numele garantatului;
c) termenul de valabilitate stipulat in scrisoarea de garantie a expirat.
(2) Stingerea obligatiilor care decurg din contractul de imprumut atrage
incetarea valabilitatii scrisorii de garantie.
Art. 43
Recuperarea sumelor platite pentru garantiile de stat pentru imprumuturi
externe
(1) Dupa efectuarea de catre Ministerul Finantelor a platii sau platilor
cuvenite, conform garantiei de stat pentru imprumutul extern, beneficiarul
imprumutului extern trebuie sa intreprinda toate masurile necesare pentru a
restitui Ministerului Finantelor sumele platite, in conformitate cu prevederile
conventiei incheiate intre beneficiarul imprumutului si Ministerul Finantelor.
Conventia incheiata de Ministerul Finantelor, in calitate de garant, si
beneficiarul imprumutului extern constituie titlu executoriu.
(2) Ministerul Finantelor va intreprinde toate masurile legale pentru a
recupera plata sau platile efectuate, ca rezultat al executiei garantiei de
stat.
(3) Pentru recuperarea sumelor platite conform garantiei de stat Ministerul
Finantelor are prioritate asupra activelor si veniturilor beneficiarului
imprumutului extern, pe baza legislatiei in vigoare privind obligatiile
datorate bugetului de stat.
(4) Sumele recuperate de catre Ministerul Finantelor in conditiile
prezentului articol reprezinta venituri pentru fondul de risc in vederea
reintregirii acestuia.
CAP. 6
Inregistrarea si administrarea datoriei publice si a garantiilor de stat
Art. 44
Administrarea datoriei publice si a garantiilor de stat
Ministerul Finantelor este autorizat sa administreze datoria publica si
garantiile de stat. Pentru indeplinirea acestui scop Ministerul Finantelor
intreprinde urmatoarele:
a) analizeaza si evalueaza marimea imprumutului, astfel incat nivelul de
indatorare sa corespunda necesitatilor Romaniei si capacitatii statului de a
gestiona datoria;
b) tine evidenta contabila a datoriei publice contractate si evidenta
statistica a garantiilor de stat emise;
c) urmareste derularea imprumuturilor garantate de stat;
d) supravegheaza lichiditatile din contul general al trezoreriei statului
pentru plata la termenele stabilite a obligatiilor;
e) elaboreaza anual contul general al datoriei publice.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 45
Inregistrarea datoriei publice si a garantiilor de stat
(1) Ministerul Finantelor tine registre in care sunt inscrise mentiuni privind
datoria publica si garantiile de stat pentru imprumuturi ale Romaniei.
(2) Registrele vor cuprinde date privind situatia datoriei publice, a
scrisorilor de garantie, inclusiv valoarea acestora, nivelul dobanzilor,
comisioanelor, precum si alte informatii.
(3) Ministerul Finantelor este autorizat sa elaboreze norme metodologice
privind registrul datoriei publice si registrul garantiilor de stat pentru
imprumuturi.
Art. 46
Delegarea atributiilor Ministerului Finantelor
Ministerul Finantelor poate sa delege unei institutii publice atributii
legate de procesul contractarii si administrarii datoriei publice si a
garantiilor de stat pentru imprumuturi.
Art. 47
Contraventii
(1) Constituie contraventii la prevederile prezentei legi urmatoarele
fapte, daca, potrivit legii penale, nu sunt savarsite in astfel de conditii
incat sa fie considerate infractiuni:
a) neprezentarea documentelor prin care s-au contractat imprumuturi
generatoare de datorie publica in termenele stabilite de Ministerul Finantelor;
b) neraportarea datelor referitoare la derularea imprumuturilor privind
datoria publica;
c) refuzul de a pune la dispozitie organelor de control documentele, datele
si informatiile solicitate privind datoria publica.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza cu amenda de la
10.000.000 lei la 50.000.000 lei.
Art. 48
Constatarea si sanctionarea contraventiilor
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
Ministerul Finantelor si unitatile sale teritoriale, imputernicite in acest
scop.
(2) In masura in care prezenta lege nu dispune altfel, contraventiilor
prevazute la art. 47 li se aplica prevederile Legii nr. 32/1968 privind
stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia art. 25 - 27.
Art. 49
Constatarea si pedepsirea infractiunilor
(1) Constituie infractiuni si se pedepsesc cu inchisoare de la 6 luni la 5
ani urmatoarele fapte:
a) utilizarea fondurilor in lei si in valuta, provenite din contractarea
datoriei publice, in alte scopuri decat cele pentru care au fost aprobate;
b) furnizarea de date eronate pentru fundamentarea documentatiei
prezentate, in vederea obtinerii avizelor necesare pentru contractarea sau
garantarea de imprumuturi externe, care face obiectul prezentei legi.
(2) Constatarea faptelor prevazute la alin. (1) se face de catre Ministerul
Finantelor, unitatile sale teritoriale, precum si de catre organele abilitate
in acest scop prin lege.
Art. 50
Norme metodologice
In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi,
Ministerul Finantelor va elabora normele metodologice de aplicare.
Art. 51
Intrare in vigoare, abrogari
La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga: Legea nr. 91/1993
privind datoria publica, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 3 din 10 ianuarie 1994; art. 17 alin. (2) - (8), art. 18 si 45 din Legea
nr. 72/1996 privind finantele publice, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 152 din 17 iulie 1996; orice alte dispozitii contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 6 aprilie 1999, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
CRISTIAN DUMITRESCU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 7 aprilie
1999, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VASILE LUPU