ORDIN
Nr. 1435 din 15 octombrie 2003
pentru aprobarea Instructiunilor privind administrarea fondului de risc pentru
imprumuturi externe contractate de stat si subimprumutate unor persoane
juridice
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 832 din 24 noiembrie 2003
In temeiul Hotararii Guvernului nr. 735/2003 privind organizarea si
functionarea Ministerului Finantelor Publice,
avand in vedere:
- prevederile Legii datoriei publice nr. 81/1999, in scopul acoperirii
riscurilor financiare care decurg din acordurile subsidiare incheiate de
Ministerul Finantelor Publice cu beneficiarii finali ai acordurilor de imprumut
pentru imprumuturile externe contractate de stat si acordate pentru
administrare institutiilor financiare sau subimprumutate unor agenti economici;
- prevederile cap. III pct. 7 lit. b) liniuta a 4-a din Normele
metodologice de aplicare a Legii datoriei publice nr. 81/1999, aprobate prin
Ordinul ministrului finantelor nr. 1.631/1999, cu modificarile si completarile
ulterioare,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Instructiunile privind administrarea fondului de risc pentru
imprumuturi externe contractate de stat si subimprumutate unor persoane
juridice, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Directia generala a finantelor publice externe, Directia generala pentru
acorduri, cooperare si decontari externe, Unitatea de management a Trezoreriei
Statului, Directia generala a contabilitatii publice, directiile generale ale
finantelor publice judetene, Directia generala a finantelor publice a
municipiului Bucuresti, precum si persoanele juridice subimprumutate vor duce la
indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3
Prevederile prezentului ordin intra in vigoare la data publicarii lui in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
INSTRUCTIUNI
privind administrarea fondului de risc pentru imprumuturi externe contractate
de stat si subimprumutate unor persoane juridice
CAP. 1
Definitii
In intelesul prezentelor instructiuni, termenii si expresiile de mai jos au
urmatoarele semnificatii:
1. acord de imprumut - contract prin care statul, reprezentat prin
Ministerul Finantelor Publice, imprumuta fonduri pentru finantarea unor
proiecte de la institutii financiare internationale (IFI) si se angajeaza sa le
ramburseze si sa plateasca dobanzi si alte costuri, intr-o perioada
determinata, in conditiile specificate in contract;
2. subimprumutati - institutii financiare mandatate de stat pentru
administrarea imprumuturilor externe in numele si in contul statului si/sau
agenti economici beneficiari ai imprumuturilor externe, care incheie cu
Ministerul Finantelor Publice acorduri de imprumut subsidiar, urmand sa
ramburseze imprumutul si/sau sa plateasca dobanzi, comisioane si alte eventuale
majorari si penalitati din surse proprii si/sau in completare de la bugetul de
stat;
3. acord de imprumut subsidiar (AIS) - acorduri de imprumut subsidiar,
acorduri de subimprumut si de garantie sau alte acorduri care se incheie intre
Ministerul Finantelor Publice si subimprumutati, prin care se deleaga
responsabilitatea utilizarii fondurilor in scopurile mentionate in acordurile
de imprumut incheiate cu IFI;
4. dobanzi - sume datorate de catre subimprumutati pentru plata cu
intarziere a obligatiilor la fondul de risc, precum si a obligatiilor de plata
la extern, calculate pentru fiecare zi de intarziere, incepand cu ziua imediat
urmatoare scadentei obligatiei si pana la data incasarii sumei datorate
inclusiv, potrivit prevederilor legale in vigoare;
5. penalitati de intarziere - sume datorate de subimprumutati pentru plata
cu intarziere a obligatiilor la fondul de risc, precum si a obligatiilor de
plata la extern, calculate pentru fiecare luna si/sau fractiune de luna de
intarziere, incepand cu data de intai a lunii urmatoare celei in care acestea
aveau termene de plata, potrivit prevederilor legale in vigoare. Penalitatea de
intarziere nu inlatura obligatia de plata a dobanzilor;
6. fond de risc - fond constituit la nivelul Ministerului Finantelor
Publice, in care se depun comisioanele primite de la subimprumutati, dupa cum
sunt negociate cu Ministerul Finantelor Publice;
7. comision de risc - comision perceput pentru a alimenta fondul de risc
pentru imprumuturile externe contractate de stat si subimprumutate agentilor
economici in conditiile mentionate la pct. 1.
CAP. 2
Veniturile fondului de risc pentru imprumuturi externe contractate de stat
si subimprumutate unor persoane juridice
1. a) Surse de constituire
Fondul de risc pentru imprumuturi externe contractate de stat si
subimprumutate unor persoane juridice se constituie din:
- sumele incasate la termenele stabilite de la subimprumutati, reprezentand
comisionul de risc negociat ca o cota procentuala aplicata asupra valorii
imprumutului efectiv angajat de la IFI;
- dobanzile incasate la disponibilitatile fondului de risc pastrate in
contul curent general al Trezoreriei Statului;
- sumele reprezentand incasari din dobanzi si penalitati de intarziere
aplicate pentru neplata in termen a comisionului de risc, echivalente cu
dobanzile si penalitatile de intarziere pentru neplata creantelor bugetare;
- sumele reprezentand incasari din dobanzi si penalitatile de intarziere
aplicate pentru neplata in termen a dobanzilor, ratelor de capital si a altor
costuri datorate si neonorate la scadenta de catre subimprumutati.
b) Disponibilitatile din fondul de risc pentru imprumuturile externe
contractate de stat si subimprumutate subimprumutatilor se pastreaza in cadrul
contului curent general al Trezoreriei Statului.
Sumele datorate la fondul de risc se vireaza in contul Ministerului
Finantelor Publice nr. 361180000302 "Plati de mare valoare ale Trezoreriei
Statului" sau, dupa caz, 361180000300 "Plati de mica valoare in
relatia cu Trezoreria Statului", deschise la Centrala Bancii Nationale a
Romaniei.
c) Pentru disponibilitatile fondului de risc se calculeaza dobanzi, la
nivelul dobanzii la vedere platite de Trezoreria Statului pentru
disponibilitatile pastrate in contul curent general al Trezoreriei Statului.
d) Suma datorata drept comision de risc se determina in conformitate cu
procedura stabilita in anexa nr. 1 la prezentele instructiuni si va fi inclusa
in acordul de imprumut subsidiar care se incheie intre Ministerul Finantelor
Publice si subimprumutat.
2. Subimprumutatii au obligatia de a vira sumele datorate la fondul de risc
in cuantumul si la termenele stipulate in acordurile de imprumut subsidiar
incheiate cu Ministerul Finantelor Publice.
3. In situatia in care sumele datorate drept comisioane de risc nu se
vireaza la termenele stabilite, Directia generala pentru acorduri, cooperare si
decontari externe va calcula dobanzi si penalitati de intarziere in conformitate
cu dispozitiile legale privind creantele bugetare, care constituie surse ale
fondului de risc.
CAP. 3
Evidenta si raportarea modului de constituire a fondului de risc pentru
imprumuturi externe contractate de stat si subimprumutate unor persoane
juridice
1. Directia generala pentru acorduri, cooperare si decontari externe
intocmeste situatia operativa privind veniturile fondului de risc aferente
imprumuturilor externe pe baza documentelor proprii, a documentelor primite de
la Directia generala a contabilitatii publice si/sau a extraselor de cont
transmise de subimprumutati.
2.a) Trimestrial se va proceda la efectuarea unui punctaj intre situatia
operativa si evidenta contabila.
b) Evidenta contabila sintetica si analitica a fondului de risc pentru
imprumuturi externe contractate de stat si subimprumutate agentilor economici
se organizeaza in cadrul Directiei generale a contabilitatii publice, potrivit
Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, si Regulamentului de aplicare a
acesteia.
3.a) Sumele incasate de Ministerul Finantelor Publice de la subimprumutati
se inregistreaza in contabilitate in conturi analitice in baza codificarii
operatiunilor de catre Directia generala pentru acorduri, cooperare si
decontari externe. Orice modificare va fi transmisa in scris Directiei generale
a contabilitatii publice de catre Directia generala pentru acorduri, cooperare
si decontari externe.
Codificarea va cuprinde:
- natura debitului care se diminueaza ca urmare a incasarii;
- cursul valutar utilizat;
- echivalentul in valuta;
- semnatura persoanei care efectueaza codificarea.
b) In vederea inregistrarii in contabilitate, Directia generala pentru
acorduri, cooperare si decontari externe va transmite Directiei generale a
contabilitatii publice urmatoarele situatii:
(i) pana la data de 15 a lunii, situatia codificarilor privind incasarile
din luna anterioara la fondul de risc reprezentand comisionul la fondul de
risc;
(ii) trimestrial, situatia dobanzilor si penalitatilor de intarziere
calculate pentru neplata comisioanelor datorate la fondul de risc pentru
trimestrul anterior, intocmita distinct pentru fiecare beneficiar al
imprumuturilor externe subimprumutate.
4. Dobanzile si penalitatile de intarziere pentru neplata la termen a
obligatiilor subimprumutatilor se calculeaza de catre Directia generala pentru
acorduri, cooperare si decontari externe asupra echivalentului in lei al
valutei, determinat pe baza cursului de schimb valutar valabil la data platii la
extern, comunicat de Banca Nationala a Romaniei prin avizul de lichidare, in
conformitate cu legislatia in vigoare pentru executarea creantelor bugetare.
Directia generala pentru acorduri, cooperare si decontari externe
intocmeste semestrial, pe baza datelor din evidentele operative, puse de acord
cu datele din evidenta contabila a Directiei generale a contabilitatii publice,
un raport privind modul de constituire a fondului de risc pentru imprumuturile
externe contractate de stat si subimprumutate unor persoane juridice, care se
prezinta pentru informare si aprobare conducerii ministerului.
CAP. 4
Modul de recuperare a sumelor datorate de persoanele juridice
subimprumutate
1. Sumele datorate Ministerului Finantelor Publice pentru imprumuturile
externe contractate de stat si subimprumutate agentilor economici se vor
recupera de la subimprumutati conform acordurilor de imprumut subsidiar
incheiate cu Ministerul Finantelor Publice.
2. Debitele in valuta ramase de recuperat, precum si majorarile de
intarziere si penalitatile de intarziere datorate, confirmate de catre Directia
generala pentru acorduri, cooperare si decontari externe, se transmit anual de
catre Directia generala a contabilitatii publice subimprumutatilor, pentru a fi
confirmate de acestia, dupa cum prevede art. 17 din Normele privind organizarea
si efectuarea inventarierii patrimoniului, aprobate prin Ordinul ministrului
finantelor nr. 2.388/1995.
3. Ministerul Finantelor Publice - Directia generala pentru acorduri, cooperare
si decontari externe deleaga directiile generale ale finantelor publice
judetene si a municipiului Bucuresti sa urmareasca recuperarea integrala, in
conformitate cu prevederile legale in vigoare, a sumelor datorate de persoanele
juridice subimprumutate, inclusiv prin procedura executarii silite.
CAP. 5
Contabilitatea fondului de risc pentru imprumuturi externe contractate de
stat si subimprumutate unor persoane juridice
1. Gestionarea fondului de risc pentru imprumuturile externe contractate de
stat si subimprumutate unor persoane juridice se efectueaza de catre Ministerul
Finantelor Publice - Directia generala pentru acorduri, cooperare si decontari
externe in regim extrabugetar, prin contul curent general al Trezoreriei
Statului.
In contabilitatea Trezoreriei Statului, organizata in cadrul Directiei
generale a contabilitatii publice din Ministerul Finantelor Publice,
operatiunile privind incasarea veniturilor fondului de risc pentru imprumuturi
externe contractate de stat si subimprumutate unor persoane juridice se
reflecta cu ajutorul urmatoarelor conturi:
- 11.20.03 "Disponibil din fondul de risc pentru imprumuturi externe
contractate de stat si subimprumutate unor persoane juridice";
- 27.21.03 "Debitori din neplata comisioanelor, dobanzilor si
penalitatilor de intarziere cuvenite fondului de risc pentru imprumuturi
externe contractate de stat si subimprumutate unor persoane juridice":
- 27.21.03.cod agent.01 "Debitori din neplata comisioanelor
cuvenite fondului de risc pentru imprumuturi externe contractate de stat si
subimprumutate unor persoane juridice";
- 27.21.03.cod agent.02 "Debitori din neplata dobanzilor si
penalitatilor de intarziere cuvenite fondului de risc pentru imprumuturi
externe contractate de stat si subimprumutate unor persoane juridice";
- 36.20.03 "Fondul de risc pentru imprumuturi externe contractate de
stat si subimprumutate unor persoane juridice":
- 36.20.03.01 "Fondul de risc pentru imprumuturi externe
contractate de stat si subimprumutate unor persoane juridice -
comisioane";
- 36.20.03.02 "Fondul de risc pentru imprumuturi externe
contractate de stat si subimprumutate unor persoane juridice - dobanzi si
penalitati de intarziere cuvenite fondului de risc pentru imprumuturi externe
contractate de stat si subimprumutate unor persoane juridice";
- 36.20.03.03 "Fondul de risc pentru imprumuturi externe
contractate de stat si subimprumutate unor persoane juridice - dobanda";
- 54.04 "Venituri de realizat din comisioane, dobanzi si penalitati de
intarziere cuvenite fondului de risc pentru imprumuturi externe contractate de
stat si subimprumutate unor persoane juridice".
Continutul si functiunea conturilor sunt prevazute in anexa nr. 2 la
prezentele instructiuni.
Monografia privind inregistrarea in contabilitate a principalelor
operatiuni privind constituirea si utilizarea fondului de risc pentru
imprumuturi externe contractate de stat si subimprumutate unor persoane
juridice este prezentata in anexa nr. 3 la prezentele instructiuni.
ANEXA 1
la instructiuni
PROCEDURA
de determinare a clasei de risc a subimprumutatilor in vederea stabilirii
comisionului la fondul de risc datorat de beneficiarii imprumuturilor externe
contractate de stat si rambursate din fonduri proprii
A. Analiza economico-financiara a subimprumutatului
Sistemul de apreciere a performantei economico-financiare a
subimprumutatilor, in vederea stabilirii comisionului la fondul de risc, are doua
componente:
a) componenta cantitativa:
(i) analiza financiara;
b) componenta calitativa:
(ii) calitatea echipei manageriale;
(iii) calitatea activitatii desfasurate de subimprumutat;
(iv) relatia financiara a subimprumutatului cu statul.
Performanta financiara este calculata pe baza de punctaj, prin acordarea de
puncte fiecarui aspect analizat, conform metodologiei mentionate in continuare
si in conformitate cu documentatia atasata la prezenta nota, calculandu-se pe
de o parte un scor aferent componentei cantitative (RF), iar pe de alta parte
un scor aferent componentei calitative (RC).
Scorul total (RT) este calculat ca medie aritmetica ponderata intre
componenta cantitativa (RF) si componenta calitativa (RC), dupa urmatoarea
formula:
RT = RF x 0,75 + RC x 0,25
Incadrarea in categoriile de performanta financiara
Incadrarea in categoriile de performanta financiara se face in ordinea
crescatoare a scorului total, in una dintre categoriile de la A la E, aplicandu-se
grila de mai jos:
Categoria Scorul total (RT)
A 0 <, </= 13
B 13 <, </= 26
C 26 <, </= 39
D 39 <, </= 52
E > 52
Semnificatia categoriilor de performanta financiara este redata in anexa
nr. 1.1.
Calcularea scorului total (RT)
Componenta cantitativa (RF)
Scorul obtinut din componenta cantitativa apreciaza bonitatea financiara a
subimprumutatului, respectiv capacitatea acestuia de a se achita de obligatiile
convenite prin acordul subsidiar de imprumut, prin evaluarea unor indicatori de
standing financiar, pe baza situatiilor financiare, in evolutie, in ultimele
doua perioade de raportare.
Indicatorii de standing financiar calculati pentru determinarea scorului
componentei cantitative (RF), sunt grupati in 4 categorii:
- indicatori de lichiditate:
- rata curenta;
- rata rapida;
- lichiditatea imediata;
- stocul de incredere*1);
- indicatori de solvabilitate:
- gradul de indatorare;
- rata datoriilor pe termen mediu si lung;
- rata acoperirii dobanzilor;
- cuantumul platilor restante in cifra de afaceri;
- indicatori de profitabilitate:
- rentabilitatea financiara (ROE);
- rata marjei brute;
- eficienta activelor totale (ROA);
- rentabilitatea de baza;
- indicatori de activitate:
- viteza de rotatie a activelor;
- durata medie de stocare;
- perioada medie de incasare a creantelor;
- perioada medie de plata a furnizorilor.
Semnificatia indicatorilor de standing financiar si modul de calcul al
acestora sunt prezentate in anexa nr. 1.2.
Pentru determinarea scorului aferent componentei cantitative, indicatorii
din primele 3 categorii sunt cuprinsi si evaluati intr-o matrice, stabilindu-se
in functie de valorile lor un punctaj, din cele patru trepte, determinate
conventional (foarte bun = 0 puncte, mediu = 1,5 puncte, satisfacator = 3
puncte, necorespunzator = 6 puncte).
In vederea obtinerii punctajului se utilizeaza media aritmetica ponderata,
in functie de momentul analizei si de situatiile financiare utilizate, astfel:
- ponderea 1 - pentru indicatorii obtinuti in baza analizei bilantului din
anul precedent;
- ponderea 0,5 - pentru indicatorii obtinuti in baza analizei situatiei
financiare a primului trimestru;
- ponderea 1 - pentru indicatorii obtinuti in baza analizei situatiei
financiare din al doilea trimestru;
- ponderea 2 - pentru indicatorii obtinuti in baza analizei ultimului
bilant intocmit.
Metoda de ponderare se va utiliza pentru fiecare indicator analizat.
Indicatorii de activitate, pentru care nu se pot stabili intotdeauna valori
standard, datorita neomogenitatii valorilor acestora in cadrul industriilor in
care isi desfasoara activitatea subimprumutatii, participa la formarea scorului
aferent componentei cantitative doar prin penalizarea acestuia in cazul in care
durata creditului comercial depaseste 120 de zile. Valorile rezultatelor
indicatorilor de activitate vor fi interpretate si luate in considerare in
cadrul anexei nr. 1.3.
Scorul aferent componentei cantitative (RF) este calculat prin insumarea
punctajelor individuale corespunzatoare indicatorilor de standing financiar.
Acest scor se va ajusta prin adaugarea de puncte penalizatoare, daca
analiza indicatorilor de standing financiar evidentiaza urmatoarele probleme,
considerate multiplicatoare de risc:
a) daca indicatorul "grad de indatorare" obtinut are o valoare
mai mare sau egala cu 10 ori daca societatea este decapitalizata, se vor adauga
5 puncte de penalizare;
b) daca valoarea unuia dintre indicatorii de activitate "perioada
medie de incasare a creantelor" sau, respectiv, "perioada medie de
plata a furnizorilor" (obtinuti conform metodei de ponderare) depaseste
120 de zile, se vor adauga 3 puncte de penalizare;
c) in cazul in care ultima (cea mai recenta) situatie financiara prezinta
rezultate negative (pierderi), punctajul corespunzator celor 4 indicatori de
profitabilitate va fi de 6 puncte pentru fiecare dintre acestia (ROE, marja
bruta, ROA, rentabilitatea activitatii de baza).
------------
*1) Acest indicator se calculeaza doar in cazul in care indicatorul
"rata rapida" are o valoare supraunitara.
Componenta calitativa (RC)
Pentru aprecierea performantei financiare, pe langa analiza indicatorilor
de standing financiar trebuie luate in calcul si aspectele nefinanciare,
respectiv calitatea managementului societatii, calitatea activitatii
desfasurate de subimprumutat, precum si relatia financiara cu statul.
Elementele necesare se vor identifica pe baza documentatiei mentionate in anexa
nr. 1.4, depusa de subimprumutat la sediul Ministerului Finantelor Publice.
Evaluarea aspectelor componentei calitative se realizeaza conform
formularului prevazut in anexa nr. 1.5, tinandu-se cont de urmatoarele
precizari:
a) un scor de 0 puncte este considerat a reprezenta o situatie foarte buna,
care conduce la aprecierea unui risc scazut; un scor de 1 punct este considerat
a reprezenta o situatie normala, o desfasurare fara probleme a activitatii;
riscul apreciat in urma analizei aspectelor calitative creste pe masura ce
acestea primesc punctaje de peste 2 puncte;
b) acolo unde nu se poate evalua aspectul mentionat, din motive bine
intemeiate, punctajul implicit va fi de 1 punct;
c) punctajul ce poate fi acordat este cel mentionat in grilele din anexa
nr. 1.5, cu mentiunea ca nu se pot acorda puncte intermediare.
Calitatea echipei manageriale
Acest aspect al componentei calitative permite sa se evalueze daca echipa
manageriala este capabila, din punct de vedere al competentei si experientei,
de a conduce activitatea, in asa fel incat aceasta sa genereze fluxurile de
numerar necesare desfasurarii eficiente a activitatii si, in consecinta, pentru
crearea unei capacitati adecvate de rambursare a imprumutului.
Pentru evaluarea echipei manageriale se va lua in calcul si experienta
dobandita de membrii echipei manageriale in cadrul activitatii pe care au
desfasurat-o in unitati economice cu acelasi obiect de activitate cu firma in
care isi desfasoara in prezent activitatea.
In cadrul evaluarii echipei manageriale se vor identifica existenta
obiectivelor bine definite pe termen scurt, precum si a unei strategii pe
termen mediu si lung, dar si daca acestea sunt intocmite si respectate in mod
constant sau nu.
Printre factorii de risc care trebuie urmariti in evaluarea echipei
manageriale se numara: schimbari dese ale membrilor conducerii, previziuni
nerealiste numeroase si repetate, necunoasterea informatiilor financiare sau de
activitate de actualitate, modificari importante ale situatiilor financiare. Se
vor evita relatiile de afaceri cu societati care au in structurile de conducere
persoane implicate in scandaluri financiare/falimente in trecut.
Calitatea activitatii desfasurate de subimprumutat
La acest nivel se vor urmari:
- continuitatea desfasurarii activitatii si gradul de utilizare a capacitatilor
de productie sunt apreciate prin portofoliul de contracte si durata pe care
acesta asigura o activitate neintrerupta. De asemenea, trebuie identificate
situatiile in care firma depinde de ofertanti, produsul/serviciul avand o
cerere scazuta;
- activitatea firmei se bazeaza pe perspectiva sectorului de activitate in
care actioneaza subimprumutatul. Totodata, pozitia acestuia in ramura
respectiva constituie un aspect important pentru evaluarea succesului in
afaceri al societatii. Cota de piata detinuta de societate arata pozitia
acesteia in raport cu concurenta. Indiferent de cota de piata detinuta,
societatea trebuie sa ia in calcul concurenta si sa-si asigure evolutia si
dezvoltarea afacerii;
- evaluarea activitatii trebuie sa tina cont de dotarile si tehnologia de
care dispune subimprumutatul. Aceasta trebuie sa fie adecvata
produselor/serviciilor ce se doreste a fi realizate;
- pentru a determina daca subimprumutatul isi doreste castiguri imediate
sau este preocupat de dezvoltarea viitoare, se va urmari care este cota din
profit care va fi reinvestita.
Relatia financiara a subimprumutatului cu statul
Pentru evaluarea relatiei financiare a subimprumutatului cu statul se va
tine cont de urmatoarele:
- in situatia in care subimprumutatul inregistreaza obligatii restante fata
de bugetul de stat, se va urmari daca la data scadentei obligatiile bugetare,
disponibilitatile banesti ale debitorului acopereau in intregime nivelul
obligatiilor;
- daca in perioada pentru care au acumulat obligatii bugetare restante
inregistreaza clienti neincasati si avansuri acordate furnizorilor cu care
subimprumutatul este in relatii de dependenta (relatia de dependenta este cea
stabilita in situatia in care o persoana fizica sau juridica este actionar/asociat
semnificativ in ambele societati comerciale);
- daca pe perioada in care au acumulat obligatii bugetare restante
subimprumutatii au platit dividende actionarilor/asociatilor, altii decat
institutiile publice implicate in procesul de privatizare.
La acest nivel de analiza se va tine seama daca subimprumutatul are o
importanta economica si sociala nationala sau zonala semnificativa, precum si
daca acesta a fost afectat de calamitati naturale in perioada in care a
inregistrat obligatii bugetare restante. Incadrarea subimprumutatului in
categoria mentionata mai sus se va face pe baza unui referat motivat intocmit
de directiile generale ale finantelor publice teritoriale, avizat, dupa caz, de
comisiile de dialog social constituite la nivelul prefecturilor.
Scorul aferent componentei calitative (RC) este calculat prin insumarea
punctajelor individuale corespunzatoare aspectelor prezentate mai sus,
utilizandu-se in acest scop formularul prevazut in anexa nr. 1.5.
Ajustarea punctajului de catre analistul de proiect
In functie de rezultatele analizei detaliate efectuate de catre analistul
de proiect (atat analiza financiara, cat si analiza aspectelor calitative ale
activitatii subimprumutatului), in urma identificarii unor noi factori de risc
sau factori favorizanti, structura organizatorica care intocmeste raportul de
analiza si incadrare a societatii in categoriile de performanta financiara
poate ajusta acest scor, in plus sau in minus cu maximum 6 puncte.
Centralizarea punctajelor, calculul scorului total si stabilirea categoriei
de performanta financiara
Formularul in care sunt centralizate punctajele obtinute la toate aspectele
analizate si prin care se comunica rezultatele analizei performantelor
financiare este prezentat in anexa nr. 1.6.
B. Analiza capacitatii subimprumutatului de rambursare a creditului
Obiectivul acestei analize consta in evaluarea riscului de nerambursare a
ratelor de dobanda si de capital aferente imprumutului contractat de
subimprumutat, pornindu-se de la previziunea necesarului de finantare pentru
investitie si pentru operare, si in analiza fluxurilor nete de trezorerie
(cash-flow-urilor disponibile) generate de exploatarea proiectului de
investitii.
Analiza fluxurilor nete de trezorerie reprezinta procesul-cheie in
determinarea riscului de proiect si presupune prognozarea cash-flow-urilor
disponibile (CFD) pe intreaga perioada de timp/viata a proiectului si
calcularea venitului net actualizat pe baza compararii proiectiilor "cu
proiect" si "fara proiect". Daca CFD actualizate (aduse din
viitor in prezent) vor depasi considerabil costurile de proiect (actuale si
viitoare), atunci valoarea actuala neta a investitiei (VAN) este pozitiva, iar
proiectul este considerat fezabil. De asemenea, estimarea valorilor CFD pentru
proiectul de investitii trebuie realizata pentru un scenariu favorabil
(proiectie optimista) si pentru un scenariu nefavorabil (proiectie pesimista).
Capacitatea societatii comerciale de rambursare a imprumutului pe termen
lung este determinata prin calculul indicatorului "serviciul acoperirii
datoriei". Proiectia acestui indicator pe intreaga perioada de timp/viata
a proiectului de investitii este foarte importanta de urmarit pentru a evalua
managementul financiar al subimprumutatului.
Indicatorii calculati la acest nivel nu contribuie la stabilirea
punctajului aferent clasei de risc a subimprumutatului, dar nivelul acestora
este determinant in luarea deciziei de acordare a unui imprumut de investitii.
Semnificatia indicatorilor de standing financiar si modul de calcul al
acestora sunt prezentate in anexa nr. 1.2.
ANEXA 1.1
la procedura
SEMNIFICATIA CATEGORIILOR DE PERFORMANTA FINANCIARA
Categoria A: Societatile din aceasta clasa au un standing financiar la cel
mai inalt nivel, dispun de o capacitate de rambursare excelenta, neinregistrand
iregularitati la plata datoriilor catre creditor. Este improbabila
inregistrarea de pierderi. Riscul aferent expunerilor pe acesti subimprumutati
este la un nivel minim.
Categoria B: Societatile din aceasta clasa au un standing financiar si o
capacitate de rambursare foarte bune. Este improbabila aparitia unor
iregularitati la plata catre creditor, iar daca apar, sunt minore si se pot
rezolva rapid. Nu sunt previzibile inregistrarile de pierderi. Riscul aferent
expunerilor pe aceasta categorie de subimprumutati este considerat scazut.
Categoria C: Societatile din aceasta clasa au un standing financiar relativ
bun, dar pot avea probleme legate de fluxul financiar. Capacitatea de
rambursare este de regula adecvata, dar pot aparea iregularitati la plata
datoriilor catre creditor, care se pot rezolva insa fara reesalonari sau
rescadentari. Este putin probabila inregistrarea de pierderi. Riscul aferent expunerilor
pe aceasta categorie de subimprumutati este considerat mediu, dar acceptabil
prin monitorizarea stricta a angajamentelor.
Categoria D: Societatile din aceasta clasa au probleme legate de fluxul
financiar, care, in general, duc la aparitia de iregularitati la plata
datoriilor catre creditor, rezolvabile uneori prin reesalonarea sau
rescadentarea platilor. Prezentand vulnerabilitate sporita la socurile pietei,
subimprumutatul are capacitate de rambursare atat timp cat nu exista perturbari
in mediul sau economic. Este posibila inregistrarea de pierderi. Riscul aferent
expunerilor pe aceasta categorie de subimprumutati este considerat mare.
Categoria E: Societatile din aceasta clasa au probleme serioase legate de
fluxul financiar. Probabilitatea aparitiei unor iregularitati la plata
datoriilor catre creditor este foarte mare, capacitatea de rambursare a
angajamentelor fiind foarte fragila. Pierderile sunt, in majoritatea cazurilor,
iminente. Riscul de nerambursare a imprumutului este considerat maxim,
expunerile nete pe acest tip de subimprumutati se pot reduce doar prin aducerea
de garantii colaterale de clasa superioara.
ANEXA 1.2*)
la procedura
*) Anexa nr. 1.2 este reprodusa in facsimil.
______________________________________________________________________________
| MODUL DE CALCUL SI SEMNIFICATIA INDICATORILOR DE STANDING FINANCIAR
|
|______________________________________________________________________________|
| INDICATORI | SEMNIFICATIA INDICATORILOR | MODUL DE CALCUL
|
|________________|___________________________________________|_________________|
| INDICATORI DE LICHIDITATE
|
|______________________________________________________________________________|
|- RATA CURENTA | Rata curenta reflecta posibilitatea | Active
|
| | elementelor patrimoniale curente de a se | circulante
|
| | transforma in lichiditati pentru a se | _______________
|
| | achita datoriile curente. Daca valoarea | Datorii curente
|
| | totala a pasivelor curente este mai mare |
|
| | decat valoarea totala a activelor curente |
|
| | atunci acest indicator este subunitar si |
|
| | aceasta ar putea arata ca finantarea pe |
|
| | termen scurt a fost folosita pentru |
|
| | achizitionarea de "active pe termen
lung",| |
| | ceea ce in mod normal este considerat |
|
| | imprudent. |
|
|________________|___________________________________________|_________________|
|- RATA RAPIDA | Rata rapida reflecta posibilitatea | Active
|
| | activelor rapide, concretizate in creante | circulante -
|
| | si trezorerie, de a acoperi datoriile | Stocuri
|
| | curente: se scad stocurile din activele | _______________
|
| | curente deoarece prezinta cel mai putin | Datorii curente
|
| | caracterul de lichiditate. Daca valoarea | |
| | acestui indicator tinde sa fie |
|
| | supraunitara, firma poate face fata |
|
| | datoriilor pe termen scurt prin | |
| | transformarea rapida a activelor in |
|
| | lichiditati. |
|
|________________|___________________________________________|_________________|
|- LICHIDITATE | Reflecta posibilitatea achitarii | Trezorerie* 100
|
| IMEDIATA | datoriilor pe termen scurt pe seama | _______________
|
| | numerarului aflat in casierie, a | Datorii curente
|
| | disponibilitatilor bancare si a |
|
| | plasamentelor de scurta durata. |
|
| | Indicatorul arata cat din datoriile |
|
| | curente sunt acoperite de active cu |
|
| | lichiditate imediata. |
|
|________________|___________________________________________|_________________|
|- STOC DE | Arata cat din valoarea stocurilor, la | (Datorii
|
| INCREDERE | valoarea contabila, este necesar a fi | curente -
|
| | vanduta pentru a se acoperi pasivele | Active
|
| | curente neacoperite de activele rapide. | rapide)* 100
|
| | | _______________
|
| | | Stocuri
|
|________________|___________________________________________|_________________|
| INDICATORI DE SOLVABILITATE
|
|______________________________________________________________________________|
|- GRAD DE | Indicator de solvabilitate patrimoniala, | Datorii totale
|
| INDATORARE | care arata gradul de indatorare al firmei,| _______________
|
| (LEVERAGE) | respectiv raportul intre datoriile totale | Capitaluri
|
| | angajate de firma si capitalurile proprii.| proprii
|
| | Cu cat acest indicator se indeparteaza de |
|
| | valoarea unitara, cu atat firma se |
|
| | foloseste de efectul de levier, ceea ce |
|
| | duce la cresterea gradului de indatorare. |
|
|________________|___________________________________________|_________________|
|- RATA | Exprima ponderea datoriilor pe termen | Datorii pe
|
| DATORIILOR PE | mediu si lung (avand o scadenta mai mare | termen mediu si
|
| TERMEN MEDIU | de un an de zile) in capitalurile proprii.| lung
|
| SI LUNG | Indica in ce masura capitalurile proprii | _______________
|
| | constituie garantie pentru achitarea | Capitaluri
|
| | datoriilor pe termen mediu si lung. | proprii
|
|________________|___________________________________________|_________________|
|- RATA | Exprima capacitatea firmei de a-si plati | Profit din
|
| ACOPERIRII | dobanzile. | exploatare
|
| DOBANZILOR | | _______________
|
| | | Cheltuieli cu
|
| | | dobanzile
|
|________________|___________________________________________|_________________|
______________________________________________________________________________
| MODUL DE CALCUL SI SEMNIFICATIA INDICATORILOR DE STANDING FINANCIAR
|
|______________________________________________________________________________|
| INDICATORI | SEMNIFICATIA INDICATORILOR | MODUL DE CALCUL
|
|________________|___________________________________________|_________________|
| - continuare -
|
|______________________________________________________________________________|
|- CUANTUM PLATI | Exprima ponderea volumului de plati | Plati
|
| RESTANTE IN | restante raportat la cifra de afaceri. | restante* 100
|
| CIFRA DE | Este tot un indicator de indatorare, care | _______________
|
| AFACERI | arata comportamentul imprumutatului cu | Cifra de
afaceri|
| | privire la achitarea datoriilor la termen.|
|
|________________|___________________________________________|_________________|
| INDICATORI DE PROFITABILITATE |
|______________________________________________________________________________|
|- RENTABILITATEA| Este indicatorul clasic de | Profit net* 100
|
| FINANCIARA | profitabilitate, urmarit de manageri si | _______________
|
| (ROE) | actionariat. Reprezinta eficienta cu care | Capitaluri
|
| | este utilizat capitalul investit in firma.| proprii
|
|________________|___________________________________________|_________________|
|- RATA MARJEI | Exprima profitabilitatea societatii, | Profit brut*
100|
| BRUTE | respectiv cat la suta din vanzari revine |
________________|
| | societatii, dupa acoperirea tuturor | Cifra de
afaceri|
| | cheltuielilor. |
|
|________________|___________________________________________|_________________|
|- EFICIENTA | Masoara rentabilitatea societatii prin | Profit net* 100
|
| ACTIVELOR | raportarea profitului net obtinut la | _______________
|
| TOTALE (ROA) | activele totale angajate. Indica eficienta| Active totale
|
| | cu care sunt utilizate activele firmei. |
|
|________________|___________________________________________|_________________|
|- RENTABILITATEA| Exprima rentabilitatea activitatii de | Profit din
|
| ACTIVITATII DE| baza, marja de profit din exploatare, | exploatare* 100
|
| BAZA | respectiv eficienta cu care se desfasoara | _______________
|
| | activitatea. | Cheltuieli
|
| | | pentru
|
| | | exploatare
|
|________________|___________________________________________|_________________|
| INDICATORI DE ACTIVITATE
|
|______________________________________________________________________________|
|- VITEZA DE | Reprezinta numarul de rotatii pe care le | Cifra de
afaceri|
| ROTATIE A | efectueaza activele circulante in perioada|
________________|
| ACTIVELOR | analizata. In functie de specificul | Active totale
|
| | activitatii, un numar mare de rotatii |
|
| | asigura venituri mai mari utilizand |
|
| | aceleasi active totale. |
|
|________________|___________________________________________|_________________|
|- DURATA MEDIE | Numarul mediu de zile in care elementele | Stocuri* 360
|
| DE STOCARE | componente ale stocului sunt depozitate | _______________
|
| (nr. zile) | inainte de a intra in stocul de productie,| Costuri-
|
| | respectiv inainte de a fi livrate. Sensul | cheltuieli
|
| | favorabil de evolutie este descrescator si| exploatare-
|
| | reprezinta o gestiune eficienta a | salarii-
|
| | stocurilor. | amortizare
|
|________________|___________________________________________|_________________|
|- PERIOADA MEDIE| Numarul mediu de zile in care se incaseaza| Creante |
| DE INCASARE A | creantele fata de cifra de afaceri in | (Clienti)* 360
|
| CREANTELOR | perioada analizata. Indicatorul apreciaza |
________________|
| (nr. zile) | care este perioada medie in care | Cifra de
afaceri|
| | societatea beneficiaza de credit |
|
| | comercial. |
|
|________________|___________________________________________|_________________|
|- PERIOADA MEDIE| Numarul mediu de zile in care sunt platiti| Furnizori* 360
|
| DE PLATA A | furnizorii fata de cifra de afaceri |
________________|
| FURNIZORILOR | realizata in perioada respectiva. | Cifra de
afaceri|
| (nr. zile) | Indicatorul apreciaza care este durata |
|
| | medie pe care societatea acorda credit |
|
| | comercial partenerilor sai. |
|
|________________|___________________________________________|_________________|
NOTA:
Valoarea din bilant a activelor circulante va fi diminuata cu valoarea
contului clienti incerti (ct. 461), valoare cu care se vor mari cheltuielile
exceptionale.
______________________________________________________________________________
| MODUL DE CALCUL SI SEMNIFICATIA INDICATORILOR DE STANDING FINANCIAR
|
|______________________________________________________________________________|
| INDICATORI | SEMNIFICATIA INDICATORILOR | MODUL DE CALCUL
|
|_____________|___________________________________________|____________________|
| INDICATORI PRIVIND CAPACITATEA SUBIMPRUMUTATULUI DE RAMBURSARE A CREDITULUI
|
|______________________________________________________________________________|
|- CASH-FLOW | Exprima potentialul de remunerare a | PN + Amo + Dob -
|
| DISPONIBIL | actionarilor cu dividende si a | delta Imo -
|
| (CFD) | creditorilor cu dobanzi, dupa finantarea | delta NFR
|
| | cresterii economice, respectiv variatia |
|
| | imobilizarilor (delta Imo) si variatia |
|
| | necesarului de fond de rulment |
|
| | (delta NFR). |
|
|_____________|___________________________________________|____________________|
|- VALOAREA | Se determina ca diferenta intre fluxurile | _
|
| ACTUALA | de trezorerie viitoare (CF) si actualizate|\ t
|
| NETA (VAN) | la rata dobanzii de piata (k), respectiv |/_ (CFt/(1+k) ) -
I0|
| | valoarea lor actuala, pe de o parte, si |
|
| | capitalul investit (I0), pe de alta parte.|
|
| | Cu cat veniturile actualizate vor fi mai |
|
| | mari decat capitalurile investite |
|
| | (VAN >> 0) cu atat proiectul de investitii|
|
| | va fi mai eficient. |
|
|_____________|___________________________________________|____________________|
| SERVICIUL | Arata capacitatea societatii comerciale de| (PN anual +
|
| ACOPERIRII | a rambursa creditele primite. Nivelul | Amo anuala)/Credit
|
| DATORIEI | minim acceptat este de 1. De regula, daca | (rata anuala)
|
| | acest coeficient este subunitar, proiectul|
|
| | de investitii va fi respins de la |
|
| | acordarea unui imprumut pe termen mediu |
|
| | si lung. |
|
|_____________|___________________________________________|____________________|
ANEXA 1.3*)
la procedura
*) Anexa nr. 1.3 este reprodusa in facsimil.
MATRICEA INDICATORILOR DE STANDING FINANCIAR PENTRU DETERMINAREA SCORULUI
COMPONENTEI CANTITATIVE
______________________________________________________________________________
| | Grila de apreciere
|
|
|___________________________________________________|
| INDICATORI |foarte bun| mediu
|satisfacator|nesatisfacator|
|
|__________|____________|____________|______________|
| |(0 puncte)|(1,5 puncte)| (3 puncte) | (6 puncte)
|
|__________________________|__________|____________|____________|______________|
| LICHIDITATE
|
|______________________________________________________________________________|
| 1. Rata curenta | > 1,7 | 1,35 - 1,7 | 1 - 1,35 | </=
1 |
|__________________________|__________|____________|____________|______________|
| 2. Rata rapida | | | |
|
| (testul acid) | > 1 | 0,75 - 1 | 0,5 / 0,75 | </=
0,5 |
|__________________________|__________|____________|____________|______________|
| 3. Stoc de incredere | < 35% | 35 - 65% | 65 - 95% | >/=
95% |
|__________________________|__________|____________|____________|______________|
| 4. Lichiditate imediata | > 20% | 10 - 20% | 5 - 10% | </=
5% |
|__________________________|__________|____________|____________|______________|
| SOLVABILITATE
|
|______________________________________________________________________________|
| 1. Grad de indatorare | < 1,5 | 1,5 - 2,5 | 2,5 - 3,5 | >/=
3,5 |
|__________________________|__________|____________|____________|______________|
| 2. Rata datoriilor pe | | | |
|
| termen mediu si lung | < 0,5 | 0,5 - 0,75 | 0,75 - 1 | >/=
1 |
|__________________________|__________|____________|____________|______________|
| 3. Rata acoperirii | | | |
|
| dobanzilor | > 4 | 3 - 4 | 2 - 3 | </=
2 |
|__________________________|__________|____________|____________|______________|
| 4. Cuantum plati restante| | | |
|
| in cifra de afaceri | < 20% | 20 - 30% | 30 - 40% | >/=
40% |
|__________________________|__________|____________|____________|______________|
| PROFITABILITATE |
|______________________________________________________________________________|
| 1. Rentabilitatea | | | |
|
| financiara (ROE) | > 25% | 16 - 25% | 7 - 16% | </=
7% |
|__________________________|__________|____________|____________|______________|
| 2. Rata marjei brute | > 10% | 7,5 - 10% | 5 - 7,5% | </=
5% |
|__________________________|__________|____________|____________|______________|
| 3. Rentabilitatea | | | |
|
| economica (ROA) - | | | |
|
| eficienta activelor | | | |
|
| totale | > 10% | 7,5 - 10% | 5 - 7,5% | </=
5% |
|__________________________|__________|____________|____________|______________|
| 4. Rentabilitatea | | | |
|
| activitatii de baza | > 10% | 6,5 - 10% | 3 - 6,5% | </=
3% |
|__________________________|__________|____________|____________|______________|
NOTA:
Intervalele de la calificativul mediu sunt inchise iar cele de la
calificativul satisfacator sunt deschise.
ANEXA 1.4
la procedura
DOCUMENTATIA
necesara elaborarii analizei pentru determinarea comisionului de risc pentru
imprumuturile externe
A. 1. Situatia indicatorilor economico-financiari ai subimprumutatului,
conform modelului anexat, semnata de catre directorul general si directorul
economic al subimprumutatului.
In vederea determinarii performantei financiare a subimprumutatului, se vor
utiliza ultimele doua bilanturi anuale incheiate*1), cu mentiunile urmatoare:
a) in cazul in care nu exista*2) doua bilanturi anuale incheiate, se va
utiliza bilantul anual incheiat pe anul precedent, iar pentru anul in curs se
va utiliza fie situatia financiara semestriala, fie, daca solicitarea este
depusa inaintea incheierii acesteia, situatia trimestriala, intocmita pe
formulare de bilant contabil si vizata de comisia de cenzori;
b) pentru solicitarile depuse in timpul primului trimestru al anului,
inainte de inchiderea exercitiului financiar anterior se va putea inlocui
bilantul cu balanta de verificare la data de 31 decembrie, transpusa in
formulare de bilant, purtand viza de cenzori*3), numai daca tendinta constatata
din analiza ultimului bilant incheiat si a datelor cuprinse in aceasta balanta
este confirmata de ultima situatie financiara (consistenta si evolutie in
acelasi sens a indicatorilor: rata curenta, grad de indatorare, rata marjei
brute). In sensul constatarii inconsistentei evolutiei indicatorilor, vor fi
luate in calcul ultimul bilant incheiat si situatia financiara semestriala pe
primele 6 luni ale anului incheiat.
------------
*1) In cazul bilanturilor anuale sau raportarilor semestriale, formularele
trebuie semnate de conducerea societatii si sa poarte viza autoritatii fiscale
de drept.
*2) Societatea desfasoara activitate de mai putin de doi ani sau a efectuat
o intrerupere de activitate.
*3) Acolo unde forma de proprietate a societatii prevede existenta comisiei
de cenzori.
2. Copie de pe ultimul act de control intocmit de organele competente ale
Ministerului Finantelor Publice
3. Situatia privind creantele de incasat de la clienti si/sau debitori
conform evidentelor contabile, vechimea acestora, masurile de urmarire
intreprinse, numarul de cazuri aflate in instantele de judecata si sumele
datorate, stadiul acestor cazuri, precum si situatia clientilor neincasati
pentru care s-a prescris dreptul de recuperare a creantelor cu exemplificare pe
clienti/debitori
4. Modul de realizare a recomandarilor misiunilor institutiilor financiare
internationale
5. Extras din "business plan" aprobat de ordonatorul principal de
credite, din care sa reiasa obiectivele tactice si strategice
6. Situatia privind soldurile conturilor de disponibilitati, in lei si in
valuta, si depozitele bancare, inclusiv pe unitati platitoare, la data
scadentei obligatiilor restante la bugetul de stat, precum si situatia privind
creditele curente si cele nerambursate la scadenta
7. Situatia avansurilor acordate furnizorilor, cu enumerarea principalilor
furnizori, valoarea avansurilor acordate furnizorilor cu care societatea are
legaturi de capital direct sau prin asociatul/actionarul principal
8. Situatia privind obligatiile bugetare restante
9. Situatia portofoliului de clienti, din care sa reiasa numarul de
clienti, contractele incheiate, valoarea contractelor, sectorul de activitate
al clientilor
10. Situatia imobilizarilor corporale pe categorii, perioada medie si
gradul de amortizare a acestora
11. Orice alte documente considerate utile
In cazul in care subimprumutatul considera ca are o importanta economica si
sociala nationala sau zonala semnificativa, precum si daca acesta a fost
afectat de calamitati naturale, documentatia acestora trebuie sa cuprinda si
urmatoarele:
- memoriu motivat, din care sa rezulte ca subimprumutatii care au o
importanta economico-sociala zonala sau nationala semnificativa se incadreaza
in aceasta categorie;
- procesele-verbale de constatare a pierderilor suferite in urma
calamitatilor naturale, in copie, intocmite de comisiile constituite in acest
scop, in conformitate cu prevederile legale
B. 1. Planul de finantare al proiectului de investitii, ce va tine cont de
delimitarea cheltuielilor in cheltuieli externe (in valuta) si interne (in
lei), precum si estimarile nevoii de finantare pentru fiecare an, pe intreaga
perioada de viata a investitiei. Planul de finantare va lua obligatoriu in
considerare sursele de finantare locale, respectiv resursele proprii ale
initiatorului de proiect, precum si/sau imprumuturile de la institutiile
financiare locale.
2. Proiectia cash-flow-urilor disponibile pe intreaga perioada de viata a
investitiei, pentru situatiile "cu proiect", si "fara
proiect", respectiv scenariul favorabil (optimist) si nefavorabil
(pesimist)
3. Proiectia profitului net anual si amortizarea anuala pe intreaga
perioada de viata a investitiei, pentru scenariu favorabil (optimist) si
nefavorabil (pesimist).
- model -
.............................
(Denumirea subimprumutatului)
SITUATIA
indicatorilor economico-financiari ai subimprumutatului
___________________________________________________________
Valoarea
Denumirea indicatorului __________________________
La data La data
de ......... de .........
___________________________________________________________
Bilant contabil
___________________________________________________________
Active circulante
___________________________________________________________
Datorii curente
___________________________________________________________
Stocuri
___________________________________________________________
Trezorerie
___________________________________________________________
Active rapide
___________________________________________________________
Plati restante (furnizori)
___________________________________________________________
Datorii totale
___________________________________________________________
Capitaluri proprii
___________________________________________________________
Datorii pe termen mediu si lung
___________________________________________________________
Active totale
___________________________________________________________
Cont de profit si pierdere
___________________________________________________________
Profit din exploatare
___________________________________________________________
Cheltuieli cu dobanzile
___________________________________________________________
Cifra de afaceri
___________________________________________________________
Profit net
___________________________________________________________
Profit brut
___________________________________________________________
Profit din exploatare
___________________________________________________________
Cheltuieli de exploatare
___________________________________________________________
Salarii
___________________________________________________________
Amortizare
___________________________________________________________
Cota de profit reinvestit
___________________________________________________________
Director general, Director economic,
.................... ....................
ANEXA 1.5*)
la procedura
*) Anexa nr. 1.5 este reprodusa in facsimil.
FORMULAR
pentru aprecierea aspectelor nefinanciare si determinarea scorului de risc
aferent componentei calitative (RC)
______________________________________________________________________________
| CRITERIU | GRILA DE
|
| | PUNCTAJ
|
|___________________________________________________________________|__________|
| 1. CALITATEA ECHIPEI MANAGERIALE A SUBIMPRUMUTATULUI
|
|______________________________________________________________________________|
| i. Competenta si experienta*1) |
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Are pregatire de specialitate si experienta profesionala |
|
| de cel putin 5 ani | 0
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Are pregatire de specialitate si experienta profesionala, |
|
| dar sub 5 ani | 10
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Nu are pregatire de specialitate, dar are experienta profesionala | 20
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Are pregatire de specialitate, dar nu are experienta profesionala | 30
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Nu are pregatire de specialitate si nici experienta profesionala | 50
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Punctaj acordat |
|
|___________________________________________________________________|__________|
| ii. Existenta obiectivelor tactice si strategice | 0
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Exista atat obiective tactice (pe termen scurt), cat si o |
|
| strategie realista, (pe termen mediu si lung), bine definite, |
|
| detaliate, realizate sistematic | 10
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Societatea are o strategie pe termen mediu si lung, doar |
|
| conturata, fara planuri detaliate, societatea urmarind mai mult |
|
| obiectivele pe termen scurt | 20
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Exista doar obiective tactice, planuri pe termen scurt | 30
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Obiective si planuri intamplatoare, nerealizate sau care | |
| se schimba des | 50
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Nu exista o strategie clar formulata si nici obiective tactice |
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Punctaj acordat |
|
|___________________________________________________________________|__________|
| iii. Alte aspecte privind echipa manageriala*2) |
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Conducerea este asigurata de o echipa stabila; este bine inteles |
|
| principiul delegarii responsabilitatii; fluentizare a procesului |
|
| decizional; relatie foarte buna cu angajatii | 0
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Echipa manageriala, relatii normale angajati-conducere-actionari | 10
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Conducerea este asigurata de o echipa manageriala, dar nu exista |
|
| un sistem de succesiune stabilit sau se semnaleaza neintelegeri |
|
| intre angajati si conducere | 20
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Conducerea este asigurata de un singur manager; sistem de | |
| succesiune stabilit; | 30
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Conducerea este asigurata de un singur manager, fara un sistem de |
|
| succesiune stabilit sau conducerea este asigurata de o echipa |
|
| manageriala, dar exista conflicte de munca deschise intre |
|
| conducere-actionari-angajati | 50
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Punctaj acordat |
|
|___________________________________________________________________|__________|
_____________
Total punctaj 1 (i + ii + iii) |_____________|
------------
*1) Echipa manageriala este considerata a fi formata din personalul cu
putere de decizie sau atributii de conducere, in functie de structura de
organizare si marimea societatii, respectiv presedinte, director general,
director economic, director de vanzari etc., sau respectiv manager unic.
*2) In evaluarea punctajului se va tine cont de faptul ca ";"
separa conditiile care trebuie indeplinite simultan.
______________________________________________________________________________
| CRITERIU | GRILA DE
|
| | PUNCTAJ
|
|___________________________________________________________________|__________|
| 2. CALITATEA ACTIVITATII DESFASURATE DE SUBIMPRUMUTAT
|
|______________________________________________________________________________|
| i. Aspecte legate de portofoliul de clienti |
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Firma detine un portofoliu mare de contracte cu clienti stabili si|
|
| diversificati, asigurand desfasurarea activitatii pe termen lung | 0
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Portofoliul de clienti si contracte adecvat, contractele incheiate|
|
| asigurand desfasurarea activitatii pe termen mediu |
|
| (cel putin un an) | 1
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Contractele in derulare asigura desfasurarea activitatii pe termen|
|
| scurt (mai putin de un an) | 3
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Societatea intampina dificultati in gasirea de parteneri |
|
| comerciali, lipsa unor comenzi necesare vanzarii productiei |
|
| serviciilor conduce la neutilizarea capacitatilor de productie | 6
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Punctaj acordat |
|
|___________________________________________________________________|__________|
| ii. Sectorul de activitate si pozitia subimprumutatului in ramura |
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Perspectiva de dezvoltare buna si capacitate mare de |
|
| influentare a pietei | 0
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Perspectiva de dezvoltare slaba si capacitate medie de |
|
| influentare a pietei | 1
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Perspectiva de dezvoltare slaba si capacitate redusa de |
|
| influentare a pietei | 3
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Sector neviabil | 6
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Punctaj acordat |
|
|___________________________________________________________________|__________|
| iii. Dotarile si tehnologia existenta |
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Cladiri, echipamente si utilaje noi, moderne, tehnologie la nivel |
|
| corespunzator, foarte bine intretinute | 0
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Cladiri, echipamente si utilaje adecvate desfasurarii |
|
| activitatii, utilaje functionale, bine intretinute, chiar daca nu |
|
| sunt noi si moderne | 1
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Cladiri, echipamente si utilaje aflate in stare de functionare, |
|
| dar uzate moral sau fizic, cu intretinere slaba si costisitoare | 3
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Cladiri, echipamente si utilaje depreciate moral, nefunctionabile |
|
| sau necorespunzatoare pentru activitatea respectiva | 6
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Punctaj acordat |
|
|___________________________________________________________________|__________|
| iv. Cota din profit care se reinvesteste |
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Reinvesteste peste 80% din profitul net | 0
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Reinvesteste intre 50 si 80% din profitul net | 1
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Reinvesteste intre 20 si 50% din profitul net | 2
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Reinvesteste sub 20% din profitul net | 3
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Nu reinvesteste | 4
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Punctaj acordat |
|
|___________________________________________________________________|__________|
______________
Total punctaj 2 (i + ii + iii + iv) |______________|
______________________________________________________________________________
| CRITERIU | GRILA DE
|
| | PUNCTAJ
|
|___________________________________________________________________|__________|
| 3. RELATIA FINANCIARA A SUBIMPRUMUTATULUI CU STATUL
|
|______________________________________________________________________________|
| i. Istoricul rambursarii altor credite garantate de stat |
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Subimprumutatul a mai beneficiat de alte credite cu garantia |
|
| statului si nu au fost probleme privind rambursarea pe o perioada |
|
| mai mare de 7 zile | 0
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Subimprumutatul a mai beneficiat de alte credite cu garantia |
|
| statului si au existat intarzieri la rambursare dar acestea |
|
| nu au depasit 30 de zile | 3
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Subimprumutatul a mai beneficiat de alte credite cu garantia |
|
| statului si s-a dovedit rau platnic |
|
| (intarzieri de peste 30 de zile) | 6
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Punctaj acordat |
|
|___________________________________________________________________|__________|
| ii. Disponibilitati banesti ale subimprumutatului existente la |
|
| data scadentei obligatiei bugetare |
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Subimprumutatul nu are disponibilitati banesti la data |
|
| scadentei obligatiei bugetare | 0
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Disponibilitatile banesti existente la data scadentei obligatiei |
|
| bugetare acopereau in proportie de maximum 50% obligatiile | |
| subimprumutatului catre bugetul de stat | 3
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Disponibilitatile banesti existente la data scadentei obligatiei |
|
| bugetare acopereau in proportie de peste 50% obligatiile |
|
| subimprumutatului catre bugetul de stat | 6
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Punctaj acordat |
|
|___________________________________________________________________|__________|
| iii. Relatia subimprumutatului cu clientii neincasati |
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Subimprumutatul nu are clienti neincasati | 0
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Subimprumutatul a intreprins masuri ferme pentru recuperarea |
|
| clientilor neincasati | 1
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Subimprumutatul nu a intreprins masuri ferme pentru recuperarea |
|
| clientilor neincasati | 6
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Punctaj acordat | |
|___________________________________________________________________|__________|
| iv. Existenta litigiilor cu statul |
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Nu au existat litigii cu statul in istoricul societatii | 0
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Societatea a avut in trecut litigii cu statul, fara implicatii |
|
| deosebite in prezent | 1
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Au existat litigii in trecut care au implicatii serioase in |
|
| prezent sau exista litigii in curs cu statul | 6
|
|___________________________________________________________________|__________|
| Punctaj acordat |
|
|___________________________________________________________________|__________|
_______________
Total punctaj 3 (i + ii + iii + iv) |_______________|
ANEXA 1.6*)
la procedura
*) Anexa nr. 1.6 este reprodusa in facsimil.
Data raportului ....................
NOTA
privind determinarea categoriei de performanta financiara a subimprumutatului
.................................
______________________________________________________________________________
| A - COMPONENTA CANTITATIVA (RF)
|
|______________________________________________________________________________|
| | Data | | | |
|
|Nr.|_____________________________________________|_______|_______|Media|Puncte|
| | Indicatori |Valoare|Valoare| |
|
|___|_____________________________________________|_______|_______|_____|______|
| 1.| Rata curenta | | | |
|
|___|_____________________________________________|_______|_______|_____|______|
| 2.| Rata rapida | | | |
|
|___|_____________________________________________|_______|_______|_____|______|
| 3.| Stoc de incredere | | | |
|
|___|_____________________________________________|_______|_______|_____|______|
| 4.| Lichiditate imediata | | | |
|
|___|_____________________________________________|_______|_______|_____|______|
| 5.| Grad de indatorare | | | |
|
|___|_____________________________________________|_______|_______|_____|______|
| 6.| Rata datoriilor pe termen mediu si lung | | | |
|
|___|_____________________________________________|_______|_______|_____|______|
| 7.| Rata acoperirii dobanzilor | | | | |
|___|_____________________________________________|_______|_______|_____|______|
| 8.| Cuantum plati restante in cifra de afaceri | | | |
|
|___|_____________________________________________|_______|_______|_____|______|
| 9.| Rentabilitatea financiara (ROE) | | | |
|
|___|_____________________________________________|_______|_______|_____|______|
|10.| Rata marjei brute | | | |
|
|___|_____________________________________________|_______|_______|_____|______|
|11.| Eficienta activelor totale (ROA) | | | |
|
|___|_____________________________________________|_______|_______|_____|______|
|12.| Rentabilitatea activitatii de baza | | | |
|
|___|_____________________________________________|_______|_______|_____|______|
|13.| Penalizare aferenta gradului de indatorare decapitalizare |
|
|___|___________________________________________________________________|______|
|14.| Penalizare aferenta indicatorilor de activitate |
|
|___|___________________________________________________________________|______|
| Scor aferent componentei cantitative |
|
|_______________________________________________________________________|______|
______________________________________________________________________________
| B - COMPONENTA CALITATIVA (RC) |
|______________________________________________________________________________|
| 1.| Calitatea echipei manageriale a subimprumutatului |
|
|___|___________________________________________________________________|______|
| 2.| Calitatea activitatii desfasurate de subimprumutat |
|
|___|___________________________________________________________________|______|
| 3.| Relatia financiara a subimprumutatului cu statul |
|
|___|___________________________________________________________________|______|
| Scor aferent componentei calitative |
|
|_______________________________________________________________________|______|
C - SCOR CALCULAT D - AJUSTARE E - SCOR FINAL F - CLASA DE
(RF x 0,75 + Rc x 0,25) (C + D) PERFORMANTA
FINANCIARA
__________________ ___________ _____________ ______________
|__________________| |___________| |_____________| |______________|
ANEXA 2
la instructiuni
CONTINUTUL SI FUNCTIUNEA CONTURILOR
Contul 11.20.03 "Disponibil din fondul de risc pentru imprumuturi
externe contractate de stat si subimprumutate unor persoane juridice"
Cu ajutorul acestui cont Ministerul Finantelor Publice tine evidenta
disponibilitatilor fondului de risc pastrate in contul curent general al
Trezoreriei Statului.
Contul 11.20.03 "Disponibil din fondul de risc pentru imprumuturi
externe contractate de stat si subimprumutate unor persoane juridice" este
un cont de activ. In debitul contului se inregistreaza sumele incasate sub
forma de comisioane de risc de la persoanele juridice subimprumutate, dobanzi
pentru disponibilitate pastrate in contul curent general al Trezoreriei
Statului, dobanzi si penalitati de intarziere aplicate pentru neplata in termen
a sumelor datorate la fondul de risc, recuperari de sume de la persoanele
juridice subimprumutate. Soldul debitor al contului reprezinta
disponibilitatile banesti existente.
Contul 11.20.03 "Disponibil din fondul de risc pentru imprumuturi
externe contractate de stat si subimprumutate unor persoane juridice" se debiteaza
prin creditul conturilor:
27.21.03 "Debitori din neplata comisioanelor, dobanzilor si
penalitatilor de intarziere cuvenite fondului de risc pentru imprumuturi
externe contractate de stat si subimprumutate unor persoane juridice"
- cu sumele incasate de la persoanele juridice subimprumutate, reprezentand
comisioane de risc, dobanzi si penalitati de intarziere aplicate pentru neplata
in termen a obligatiilor;
36.20.03 "Fondul de risc pentru imprumuturi externe contractate de
stat si subimprumutate unor persoane juridice"
- cu sumele incasate reprezentand dobanzi la disponibilitatile din cont;
25.29.02 "Creditori din rate de capital, comisioane, dobanzi si
penalitati de intarziere la fondul de risc pentru imprumuturi externe".
Contul 11.20.03 "Disponibil din fondul de risc pentru imprumuturi
externe contractate de stat si subimprumutate unor persoane juridice" se
crediteaza prin debitul contului:
25.29.02 "Creditori din rate de capital, comisioane, dobanzi si
penalitati de intarziere la fondul de risc pentru imprumuturi externe"
- cu sumele incasate necuvenit care se restituie persoanelor juridice.
Contul 27.21.03 "Debitori din neplata comisioanelor, dobanzilor si
penalitatilor de intarziere cuvenite fondului de risc pentru imprumuturi
externe contractate de stat si subimprumutate unor persoane juridice"
Cu ajutorul acestui cont Ministerul Finantelor Publice tine evidenta
debitorilor pentru comisioane de risc, dobanzi si penalitati de intarziere
cuvenite fondului de risc pentru imprumuturi externe contractate de stat si
subimprumutate unor persoane juridice. Contabilitatea analitica se tine pe
fiecare debitor, iar in cadrul acestora pe feluri de debite.
Contul 27.21.03 "Debitori din neplata comisioanelor, dobanzilor si
penalitatilor de intarziere cuvenite fondului de risc pentru imprumuturi
externe contractate de stat si subimprumutate unor persoane juridice" este
un cont de activ. In debitul contului se inregistreaza sumele datorate de
persoanele juridice subimprumutate, reprezentand comisionul de risc, dobanzile
si penalitatile de intarziere pentru neplata la termen a obligatiilor. In
creditul contului se inregistreaza sumele incasate de la persoanele juridice
subimprumutate, reprezentand comision de risc, dobanzile si penalitatile de
intarziere pentru neplata la termen a obligatiilor. Soldul debitor al contului
reprezinta sumele neincasate de la debitori.
Contul 27.21.03 "Debitori din neplata comisioanelor, dobanzilor si
penalitatilor de intarziere cuvenite fondului de risc pentru imprumuturi
externe contractate de stat si subimprumutate unor persoane juridice" se
debiteaza prin creditul conturilor:
54.04 "Venituri de realizat din comisioane, dobanzi si penalitati de
intarziere cuvenite fondului de risc pentru imprumuturi externe contractate de
stat si subimprumutate unor persoane juridice"
- cu comisionul de risc, dobanzi si penalitati de intarziere pentru neplata
la termen a obligatiilor ce urmeaza a fi incasate de la persoanele juridice
subimprumutate;
22.31.03 "Diferente de curs valutar aferente fondului de risc pentru
imprumuturi externe contractate de stat si subimprumutate unor persoane
juridice"
- cu diferenta de curs favorabila.
Contul 27.21.03 "Debitori din neplata comisioanelor, dobanzilor si
penalitatilor de intarziere cuvenite fondului de risc pentru imprumuturi
externe contractate de stat si subimprumutate unor persoane juridice" se
crediteaza prin debitul contului:
11.20.03 "Disponibil din fondul de risc pentru imprumuturi externe
contractate de stat si subimprumutate unor persoane juridice"
- cu sumele incasate de la persoanele juridice subimprumutate, reprezentand
comisionul de risc, dobanzi si penalitati de intarziere pentru neplata la
termen a obligatiilor.
Contul 36.20.03 "Fondul de risc pentru imprumuturi externe contractate
de stat si subimprumutate unor persoane juridice"
Cu ajutorul acestui cont Ministerul Finantelor Publice tine evidenta
fondului de risc pentru imprumuturi externe contractate de stat si
subimprumutate unor persoane juridice.
Evidenta analitica se tine pe sursele de constituire a fondului prevazute
de lege.
Contul 36.20.03 "Fondul de risc pentru imprumuturi externe contractate
de stat si subimprumutate unor persoane juridice" este un cont de pasiv.
In creditul contului se inregistreaza sumele incasate reprezentand comisioane
de risc de la persoanele juridice subimprumutate, dobanzi din plasamentele
sumelor aflate in depozite, dobanzi si penalitati de intarziere aplicate pentru
neplata in termen a obligatiilor. Soldul creditor al contului reprezinta fondul
de risc pentru imprumuturi externe contractate de stat si subimprumutate unor
persoane juridice, constituit potrivit legii.
Contul 36.20.03 "Fondul de risc pentru imprumuturi externe contractate
de stat si subimprumutate unor persoane juridice" se crediteaza prin
debitul contului:
54.04 "Venituri de realizat din comisioane, dobanzi si penalitati de
intarziere cuvenite fondului de risc pentru imprumuturi externe contractate de
stat si subimprumutate unor persoane juridice"
- cu sumele incasate de la persoanele juridice subimprumutate, reprezentand
comision de risc, dobanzi si penalitati de intarziere aplicate pentru neplata
in termen a obligatiilor;
- cu sumele incasate reprezentand dobanzi la disponibilitatile din cont.
Contul 54.04 "Venituri de realizat din comisioane, dobanzi si
penalitati de intarziere cuvenite fondului de risc pentru imprumuturi externe
contractate de stat si subimprumutate unor persoane juridice"
Cu ajutorul acestui cont Ministerul Finantelor Publice tine evidenta
veniturilor de realizat din comisioane, dobanzi si penalitati de intarziere
cuvenite fondului de risc pentru imprumuturi externe contractate de stat si
subimprumutate unor persoane juridice.
Contul 54.04 "Venituri de realizat din comisioane, dobanzi si
penalitati de intarziere cuvenite fondului de risc pentru imprumuturi externe
contractate de stat si subimprumutate unor persoane juridice" este un cont
de pasiv. In creditul contului se inregistreaza sumele de incasat sub forma de
comisioane de risc de la persoanele juridice subimprumutate, dobanzi si
penalitati de intarziere aplicate pentru neplata in termen a obligatiilor. In
debitul contului se inregistreaza sumele incasate sub forma de comisioane de
risc de la persoanele juridice subimprumutate, dobanzi si penalitati de
intarziere aplicate pentru neplata in termen a obligatiilor. Soldul creditor al
contului reprezinta venituri de incasat.
Contul 54.04 "Venituri de realizat din comisioane, dobanzi si
penalitati de intarziere cuvenite fondului de risc pentru imprumuturi externe
contractate de stat si subimprumutate unor persoane juridice" se
crediteaza prin debitul contului:
27.21.03 "Debitori din neplata comisioanelor, dobanzilor si
penalitatilor de intarziere cuvenite fondului de risc pentru imprumuturi
externe contractate de stat si subimprumutate unor persoane juridice"
- cu comisionul de risc, dobanzile si penalitatile de intarziere pentru
neplata la termen a obligatiilor ce urmeaza a fi incasate de la persoanele
juridice subimprumutate.
Contul 54.04 "Venituri de realizat din comisioane, dobanzi si
penalitati de intarziere cuvenite fondului de risc pentru imprumuturi externe
contractate de stat si subimprumutate unor persoane juridice" se debiteaza
prin creditul contului:
36.20.03 "Fondul de risc pentru imprumuturi externe contractate de
stat si subimprumutate unor persoane juridice"
- cu sumele incasate de la persoanele juridice subimprumutate, reprezentand
comisionul de risc, dobanzi si penalitati de intarziere pentru neplata la
termen a obligatiilor (dupa efectuarea inregistrarii 11.20.03 = 27.21.03).
Contul 25.29.02 "Creditori din rate de capital, comisioane, dobanzi si
penalitati de intarziere la fondul de risc pentru imprumuturi externe"
Cu ajutorul acestui cont Ministerul Finantelor Publice tine evidenta
creditorilor pentru sumele incasate in plus de la agentii economici beneficiari
ai imprumuturilor contractate de stat si subimprumutate persoanelor juridice.
In creditul contului se inregistreaza sumele incasate in plus de la agentii
economici beneficiari ai imprumuturilor externe contractate de stat si
subimprumutate persoanelor juridice. In debitul contului se inregistreaza
sumele restituite agentilor economici. Soldul creditor al contului reprezinta
sume de restituit.
Contul 25.29.02 "Creditori din rate de capital, comisioane, dobanzi si
penalitati de intarziere la fondul de risc pentru imprumuturi externe" se
crediteaza prin debitul contului:
11.20.03 "Disponibil din fondul de risc pentru imprumuturi externe
contractate de stat si subimprumutate unor persoane juridice"
- cu sumele incasate in plus de la beneficiarii imprumuturilor contractate
de stat si subimprumutate persoanelor juridice.
Contul 25.29.02 "Creditori din rate de capital, comisioane, dobanzi si
penalitati de intarziere la fondul de risc pentru imprumuturi externe" se
debiteaza prin creditul contului:
11.20.03 "Disponibil din fondul de risc pentru imprumuturi externe
contractate de stat si subimprumutate unor persoane juridice"
- cu sumele restituite agentilor economici reprezentand sume incasate in
plus.
ANEXA 3*)
la instructiuni
*) Anexa nr. 3 este reprodusa in facsimil.
MONOGRAFIE
privind inregistrarea in contabilitate a principalelor operatiuni privind
constituirea si utilizarea fondului de risc pentru imprumuturi externe
contractate de stat si subimprumutate unor persoane juridice
______________________________________________________________________________
|Nr. | Explicatia operatiunii | Contul | Contul
|
|crt.| | debitor | creditor
|
|____|_______________________________________________|____________|____________|
| 1.| Evidentierea creantelor in lei si in valuta | |
|
| | reprezentand comisioanele de risc datorate de | |
|
| | persoanele juridice subimprumutate | 27.210.301 | 54.04
|
|____|_______________________________________________|____________|____________|
| 2.| Incasarea in contul de disponibil al fondului | |
|
| | de risc a sumelor datorate de persoanele | |
|
| | juridice subimprumutate, reprezentand | |
|
| | comisioane de risc | 11.20.03 | 27.21.301
|
|____|_______________________________________________|____________|____________|
| | si concomitent | 54.04 | 36.200.301
|
|____|_______________________________________________|____________|____________|
| 3.| Evidentierea creantelor reprezentand majorari | |
|
| | de intarziere si penalitati de intarziere | |
|
| | pentru plata cu intarziere a obligatiilor la | |
|
| | fondul de risc | 27.210.302 | 54.04
|
|____|_______________________________________________|____________|____________|
| 4.| Incasarea in contul de disponibil al fondului | |
|
| | de risc a sumelor datorate de persoanele | |
|
| | juridice subimprumutate, reprezentand majorari| |
|
| | si penalitati de intarziere pentru plata cu | |
|
| | intarziere a obligatiilor | 11.20.03 | 27.210.302
|
|____|_______________________________________________|____________|____________|
| | si concomitent | 54.04 | 36.200.302
|
|____|_______________________________________________|____________|____________|
| 5.| Incasarea in contul de disponibil al fondului | |
|
| | de risc a dobanzii aferente disponibilului | |
|
| | fondului de risc pastrat in contul curent | |
|
| | general al trezoreriei statului | 11.20.03 | 36.200.303
|
|____|_______________________________________________|____________|____________|
| 6.| Restituirea sumelor incasate necuvenit la | |
|
| | fondul de risc | 25.29.02 | 11.20.03
|
|____|_______________________________________________|____________|____________|
| 7.| Reevaluarea la finele anului a soldurilor | |
|
| | conturilor de debitori din neplata | |
|
| | comisioanelor si a veniturilor de incasat | 27.210.301 | 22.31.03
|
| | | |
|
| | - diferente de curs favorabile | 22.31.03 | 54.04
|
|____|_______________________________________________|____________|____________|
| 8.| Reevaluarea la finele anului a soldurilor | |
|
| | conturilor de debitori din neplata | |
|
| | comisioanelor cuvenite fondului de risc | 22.31.03 | 27.210.301
|
| | | |
|
| | diferente de curs nefavorabile | 54.04 | 22.31.03
|
|____|_______________________________________________|____________|____________|