LEGE
Nr. 313 din 28 iunie 2004
Legea datoriei publice
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 577 din 29 iunie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Cadrul de reglementare
Prezenta lege reglementeaza sfera de cuprindere, scopul, contractarea,
rambursarea, inregistrarea, raportarea si administrarea datoriei publice.
Art. 2
Definitii
In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au
urmatoarele semnificatii:
1. stat - desemneaza Romania, ale carei interese sunt reprezentate de
Guvern;
2. datorie publica guvernamentala - totalitatea obligatiilor financiare
interne si externe ale statului, la un moment dat, provenind din imprumuturile
contractate direct sau garantate de Guvern, prin Ministerul Finantelor Publice,
in numele Romaniei, de pe pietele financiare;
3. datorie publica locala - totalitatea obligatiilor financiare interne si
externe ale autoritatilor administratiei publice locale, la un moment dat,
provenind din imprumuturi contractate direct sau garantate de acestea de pe
pietele financiare;
4. datorie publica - datoria publica guvernamentala la care se adauga
datoria publica locala. In scopul evaluarii datoriei publice a Romaniei, orice
obligatie, exprimata in valuta, este calculata in moneda nationala,
utilizandu-se cursul valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil
in ultima zi din perioada pentru care se face raportarea;
5. datorie publica guvernamentala interna - partea din datoria publica
guvernamentala care reprezinta totalitatea obligatiilor financiare ale
statului, provenind din imprumuturi contractate direct sau garantate de stat,
de la persoane fizice sau juridice rezidente in Romania, in lei sau in valuta,
in conformitate cu prevederile prezentei legi sau ale altor legi speciale,
inclusiv sumele utilizate temporar din disponibilitatile contului curent
general al Trezoreriei Statului pentru finantarea temporara a deficitelor
bugetare;
6. datorie publica guvernamentala externa - partea din datoria publica
guvernamentala reprezentand totalitatea obligatiilor financiare ale statului,
provenind din imprumuturi contractate direct sau garantate de stat de la
persoane fizice sau juridice nerezidente in Romania;
7. datorie publica locala interna - partea din datoria publica locala care
reprezinta totalitatea obligatiilor financiare ale autoritatilor administratiei
publice locale, provenind din imprumuturi contractate direct sau garantate de
acestea, de la persoane fizice sau juridice rezidente in Romania;
8. datorie publica locala externa - partea din datoria publica locala
reprezentand totalitatea obligatiilor financiare ale autoritatilor administratiei
publice locale, provenind din imprumuturi contractate direct sau garantate de
acestea de la persoane fizice sau juridice nerezidente in Romania;
9. serviciul datoriei publice - totalitatea sumelor reprezentand rate de
capital, dobanzi, comisioane si alte costuri aferente datoriei publice, conform
acordurilor sau contractelor de imprumut, la o anumita data sau pentru o
perioada determinata;
10. garantie de stat - angajamentul asumat in contul si in numele statului
de catre Guvern prin Ministerul Finantelor Publice, in calitate de garant, de a
plati la scadenta obligatiile neonorate ale garantatului, in conditiile legii;
11. registrul datoriei publice - baza de date organizata pe suport magnetic
si/sau hartie care evidentiaza situatia datoriei publice in ordine cronologica
si care are patru componente: subregistrul datoriei publice guvernamentale
interne, subregistrul datoriei publice guvernamentale externe, subregistrul
datoriei publice locale interne si subregistrul datoriei publice locale externe,
fiecare dintre aceste patru subregistre avand doua pozitii distincte, si anume
pentru datoria publica directa si datoria publica garantata;
12. imprumut de stat - obligatia generata de un contract prin care statul,
in calitate de imprumutat, obtine fonduri financiare de la o persoana fizica
sau juridica creditoare si se angajeaza sa le ramburseze, impreuna cu dobanda
si cu alte costuri aferente, intr-o perioada specificata;
13. titlu de stat - instrument financiar care atesta datoria publica sub
forma de bonuri, certificate de trezorerie, inclusiv certificatele de
trezorerie pentru populatie nerascumparate la scadenta si transformate in
certificate de depozit sau alte instrumente financiare constituind imprumuturi
ale statului in moneda nationala sau in valuta, pe termen scurt, mediu si lung.
Acestea pot fi emise in forma materializata sau dematerializata, nominative sau
la purtator, si pot fi negociabile sau nenegociabile;
14. termen scurt - durata de rambursare nu depaseste 1 an;
15. termen mediu - durata de rambursare este mai mare de 1 an, dar nu
depaseste 5 ani;
16. termen lung - durata de rambursare depaseste 5 ani;
17. titlu de stat pe termen scurt - bonul de tezaur si certificatul de
trezorerie, fie purtatoare de dobanda, fie cu discont, cu scadenta de pana la 1
an inclusiv, precum si alte instrumente financiare ce pot fi create de emitent,
in conditiile legii;
18. titlu de stat pe termen mediu sau lung - obligatiune de stat cu o
scadenta de peste 1 an si maximum 5 ani de la emisiune, respectiv de peste 5
ani de la emisiune, fie purtatoare de dobanda, fie cu discont, emis conform
clauzelor imprumutului de stat;
19. titlu de stat cu dobanda - titlul de stat care are o valoare nominala
la care se plateste o dobanda stabilita, la date specificate;
20. titlu de stat cu discont - titlul de stat fara cupon de dobanda, care
este vandut la o valoare mai mica decat valoarea sa nominala;
21. capital aferent titlurilor de stat purtatoare de dobanda - suma
imprumutata de la cel care ofera imprumutul, la data efectuarii emisiunii
titlurilor de stat purtatoare de dobanda;
22. capital aferent titlurilor de stat cu discont - suma imprumutata de la
cel care ofera imprumutul, la data efectuarii emisiunii titlurilor de stat cu
discont, la valoarea care reprezinta pretul titlurilor de stat cu discont;
23. autorizare bugetara permanenta - autorizarea Guvernului de a majora, in
situatii exceptionale, prevederile bugetare din bugetul de stat aferente platii
dobanzilor, comisioanelor si altor costuri aferente datoriei publice prin
diminuarea corespunzatoare a prevederilor bugetare de la alte capitole
bugetare;
24. titlu de stat dematerializat - titlul de stat care se evidentiaza prin
inregistrare in cont;
25. titlu de stat materializat - titlul de stat in forma fizica;
26. sistem de inregistrare in cont - sistemul operational prin intermediul
caruia titlurile de stat sunt emise in forma dematerializata, inregistrarea lor
fiind efectuata de catre Ministerul Finantelor Publice sau de agentul desemnat
de acesta;
27. pretul titlului de stat - suma platita de cumparatorii titlurilor de
stat;
28. valoarea nominala a titlului de stat - valoarea unui titlu de stat,
rambursabila la scadenta;
29. prima - diferenta dintre pretul unui titlu de stat la emisiune si
valoarea sa nominala, daca pretul este mai mare decat valoarea nominala;
30. discont - diferenta dintre pretul unui titlu de stat la emisiune si
valoarea sa nominala, daca pretul este mai mic decat valoarea nominala;
31. rata dobanzii - dobanda exprimata in procente pe an, platita pentru
capitalul unui imprumut sau titlu de stat purtator de dobanda;
32. rata variabila a dobanzii - rata dobanzii unui imprumut sau titlu de
stat purtator de dobanda, care se modifica la intervale de timp, in
conformitate cu un indice, o formula sau un alt criteriu, dupa cum este
prevazut in clauzele contractului de imprumut sau ale prospectului de emisiune;
33. data scadentei - data la care valoarea nominala si ultima transa de
dobanda, aferente unui imprumut sau titlu de stat purtator de dobanda, ori
valoarea nominala a unui titlu de stat cu discont devin exigibile, in
conformitate cu clauzele contractului de imprumut sau ale prospectului de
emisiune;
34. data platii dobanzii - data desemnata pentru plata dobanzii aferente
unui imprumut sau unei anumite serii de titluri de stat, purtatoare de dobanda;
35. data rambursarii in avans - data rambursarii unui imprumut, anterioara
scadentei acestuia;
36. fond de risc - fondul constituit la Ministerul Finantelor Publice din
sumele provenite din comisioanele primite de la beneficiarii imprumuturilor
contractate de stat prin Ministerul Finantelor Publice si subimprumutate
acestora si ale celor garantate de stat prin Ministerul Finantelor Publice,
precum si din alte surse prevazute de lege;
37. Comitetul Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior -
organismul care examineaza si avizeaza, potrivit competentelor, emiterea de
garantii de stat pentru imprumuturile contractate de agentii economici, precum
si subimprumuturile acordate de catre Ministerul Finantelor Publice, ale carui
componenta si competente se aproba prin hotarare a Guvernului;
38. Comisia de Autorizare a Imprumuturilor Locale - comisie care examineaza
si avizeaza, potrivit competentelor, contractarea de imprumuturi si emiterea de
garantii de catre autoritatile administratiei publice locale, ale carei
componenta si competente se aproba prin hotarare a Guvernului;
39. plafon de indatorare publica - totalitatea obligatiilor financiare pe
care le pot contracta si garanta autoritatile administratiei publice centrale
si autoritatile administratiei publice locale pe o perioada de 1 an, care este
stabilit anual prin lege. Plafonul de indatorare publica cuprinde plafonul de
indatorare publica interna si plafonul de indatorare publica externa, care se
stabilesc ca suma maxima a imprumuturilor interne, respectiv externe pe care le
pot contracta si garanta autoritatile administratiei publice centrale si
autoritatile publice locale pe o perioada de 1 an;
40. scrisoare de garantie - documentul care atesta garantia de stat;
41. contul curent general al Trezoreriei Statului - contul in care statul
colecteaza toate veniturile publice si din care se efectueaza toate
cheltuielile publice, daca nu este prevazut altfel prin lege;
42. institutie financiara internationala - organizatie internationala
multilaterala, constituita in scopul dezvoltarii relatiilor economice si
financiare dintre state, al promovarii cooperarii monetare internationale, al
facilitarii dezvoltarii comertului international, care opereaza in concordanta
cu principiile bancare si comerciale, acorda credite si garantii pentru
proiectele de dezvoltare economica, sociala si de investitii in domeniile
public si privat, in tarile afiliate la acest organism;
43. beneficiar final al acordului de imprumut subsidiar - orice agent
economic sau autoritate a administratiei publice, desemnate prin hotarare a
Guvernului sau prin lege de ratificare a imprumutului, dupa caz;
44. beneficiar de garantie de stat - orice agent economic sau autoritate a
administratiei publice, desemnate prin hotarare a Guvernului, pentru care se
prevede ca rambursarea imprumutului garantat de stat sa se faca din surse
proprii, fara a afecta bugetul general consolidat, sau, in cazul garantiilor
acordate autoritatilor administratiei publice locale, se prevede ca rambursarea
imprumutului garantat de stat sa se faca din surse ale bugetelor locale;
45. buget general consolidat - conform definitiei prevazute la art. 2 pct.
7 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile ulterioare;
46. operatiune la vedere (spot) - operatiune de vanzare/cumparare de
valuta, cu decontare in maximum 2 zile de la data incheierii tranzactiei, la
cursul valutar stabilit intre parti (curs spot), daca partile nu convin altfel;
47. operatiune la termen (forward) - operatiune de vanzare/cumparare de
valuta cu decontare intr-un termen mai mare de 2 zile lucratoare de la data
incheierii tranzactiei, la cursul valutar stabilit intre parti (curs forward).
In cazul in care aceasta este o zi nelucratoare, decontarea are loc in
urmatoarea zi lucratoare, daca partile nu convin altfel;
48. swap valutar - operatiune de cumparare si vanzare simultana a aceleiasi
sume in valuta cu aceeasi contrapartida, cu decontarea la doua date de valuta
diferite (de regula, spot si forward), la cursuri de schimb stabilite (spot si
forward) la data tranzactiei;
49. swap pe rata dobanzii - operatiune de schimbare a ratei de dobanda, pe
baza unui acord contractual intre doua parti, prin care fiecare parte este de
acord sa faca plati periodice celeilalte parti, intr-un interval definit de
timp, in aceeasi valuta, reprezentand dobanda calculata in baza unei rate fixe,
pentru o parte, si variabile, pentru cealalta parte, aplicabile la acelasi
capital;
50. data valutei - data la care se face decontarea tranzactiei;
51. data tranzactiei - data la care se incheie tranzactia;
52. schimbarea valutei de contract a unui imprumut - decizia Ministerului
Finantelor Publice de redenominare valutara a unui imprumut si a conditiilor
financiare, in baza conditiilor de piata, de comun acord cu imprumutatorul;
53. redeschiderea emisiunilor de titluri de stat - operatiunea prin care
Ministerul Finantelor Publice decide atragerea de sume suplimentare de la
investitori, prin intermediul unei emisiuni de titluri de stat aflate deja in
portofoliul acestuia.
Art. 3
Contractarea datoriei publice
(1) Guvernul este autorizat sa contracteze imprumuturi de stat interne si
externe numai prin Ministerul Finantelor Publice, in urmatoarele scopuri:
a) finantarea deficitului bugetului de stat, finantarea temporara a
deficitelor din anii precedenti ale bugetului asigurarilor sociale de stat,
pana la alocarea de sume cu aceasta destinatie, finantarea deficitelor
temporare ale bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat si
bugetului Trezoreriei Statului din exercitiul curent si refinantarea datoriei
publice guvernamentale, in conditii acceptate de Ministerul Finantelor Publice;
b) mentinerea in permanenta a unui sold corespunzator in contul curent
general al Trezoreriei Statului, stabilit de Ministerul Finantelor Publice;
c) finantarea unor proiecte sau a altor necesitati aprobate prin hotarare a
Guvernului;
d) sustinerea balantei de plati si a rezervei valutare;
e) alte situatii prevazute de lege.
(2) Guvernul este autorizat sa garanteze imprumuturi interne si externe
numai prin Ministerul Finantelor Publice, contractate in scopuri prioritare
pentru economia romaneasca, stabilite, pentru fiecare caz in parte, prin
hotarare a Guvernului. Garantiile de stat pot fi acordate numai pentru
imprumuturi a caror rambursare se prevede a se face exclusiv din surse proprii,
respectiv din bugetele locale, in cazul autoritatilor administratiei publice
locale.
(3) Imprumuturile contractate sau garantate de autoritatile administratiei
publice locale fac parte din datoria publica a Romaniei, dar nu reprezinta
obligatii ale Guvernului, iar plata serviciului datoriei publice aferenta
acestor imprumuturi se va efectua exclusiv din bugetele locale si prin
imprumuturi pentru refinantarea datoriei publice locale.
(4) Autoritatile administratiei publice locale pot contracta sau garanta
imprumuturi interne si/sau externe pe termen scurt, mediu si lung, pentru
realizarea de investitii publice de interes local, precum si pentru
refinantarea datoriei publice locale, potrivit legii, numai cu avizul Comisiei
de Autorizare a Imprumuturilor Locale; raportarea si inregistrarea datoriei
publice locale se fac conform normelor metodologice emise de Ministerul
Finantelor Publice.
(5) Modalitatea de contractare pentru fiecare tip de instrument al datoriei
publice se aproba prin normele metodologice emise in aplicarea prezentei legi.
Art. 4
Rambursarea datoriei publice guvernamentale
(1) Rambursarea datoriei publice guvernamentale reprezinta o obligatie
neconditionata si irevocabila a statului de plata a capitalului, a dobanzilor
si a altor costuri aferente imprumuturilor contractate sau garantate;
comisioanele, valoarea discontului, cheltuielile cu plata altor servicii legate
de contractarea imprumuturilor de stat, precum si cheltuielile aferente
serviciilor prestate de agentiile de rating pentru evaluarea riscului de tara
vor fi platite din bugetul de stat.
(2) In vederea platii serviciului datoriei publice guvernamentale se acorda
autorizare bugetara permanenta pentru efectuarea acestor cheltuieli.
(3) In conformitate cu prevederile legale, sursele de plata pentru
serviciul datoriei publice guvernamentale sunt, dupa caz, urmatoarele:
a) disponibilitatile contului curent general al Trezoreriei Statului;
b) imprumuturile de stat pentru finantarea si refinantarea datoriei publice
guvernamentale;
c) cheltuielile prevazute cu aceasta destinatie in bugetul de stat;
d) sumele incasate de catre institutiile financiare mandatate de Ministerul
Finantelor Publice pentru a administra imprumuturile externe contractate de
acesta, in numele si in contul statului, de la beneficiarii finali de
imprumuturi;
e) sumele incasate de Ministerul Finantelor Publice de la beneficiarii
finali ai imprumuturilor, in baza acordurilor de imprumut subsidiar, incheiate
in conditiile acordurilor de imprumut intervenite intre statul roman si
creditori;
f) sumele prevazute in bugetele beneficiarilor finali, in baza acordurilor
de imprumut subsidiar si a acordurilor de imprumut subsidiar si garantie
incheiate intre Ministerul Finantelor Publice, autoritatile administratiei
publice locale si agentii economici de sub autoritatea acestora, in conditiile
acordurilor de imprumut intervenite intre statul roman si creditori;
g) sumele prevazute in bugetele agentilor economici care au contractat
imprumuturi cu garantia statului;
h) fondul de risc, pentru situatiile in care sunt executate garantiile
emise de Ministerul Finantelor Publice sau in cazul in care beneficiarii finali
ai imprumuturilor directe si subimprumutate nu isi onoreaza obligatiile
prevazute in acordurile de imprumut subsidiar sau in acordurile de imprumut
subsidiar si garantie;
i) alte surse, in conditiile legii.
(4) Rambursarea ratelor de capital aferente serviciului datoriei publice
guvernamentale directe se face prin refinantarea acestora de catre Ministerul
Finantelor Publice.
(5) Daca data la care trebuie efectuata una dintre platile aferente
serviciului datoriei publice este o zi de sarbatoare sau o zi nelucratoare,
plata va fi efectuata in prima zi lucratoare dupa data scadentei platii, daca
in acordul de imprumut sau in prospectul de emisiune pentru titlurile de stat
nu se prevede altfel, fara obligarea la dobanzi moratorii. Titlurile de stat
care se regasesc in aceasta situatie vor ramane in proprietatea detinatorului
inregistrat si nu pot fi tranzactionate.
Art. 5
Instrumentele datoriei publice guvernamentale
Instrumentele datoriei publice guvernamentale includ, fara a se limita la
acestea:
a) titluri de stat emise pe piata interna sau externa;
b) imprumuturi de stat de la banci, de la alte institutii de credit,
persoane juridice romane sau straine, in conditii rezultate in urma
negocierilor;
c) imprumuturi de stat de la guverne si agentii guvernamentale straine,
institutii financiare internationale sau de la alte organizatii internationale;
d) imprumuturi temporare din disponibilitatile contului curent general al
Trezoreriei Statului, in conditiile legii;
e) garantii de stat.
CAP. 2
Datoria publica guvernamentala directa
Art. 6
Titlurile de stat
(1) Ministerul Finantelor Publice este autorizat sa emita titluri de stat,
exprimate in moneda nationala si in valuta, atat pe piata interna, cat si pe
piata externa, la momentele si in cuantumurile considerate oportune, in scopul
indeplinirii obiectivelor prevazute la art. 18.
(2) Titlurile de stat pot fi emise:
a) in forma materializata, ca inscrisuri imprimate, cuprinzand mentiuni
obligatorii referitoare la emitent, valoarea nominala, rata dobanzii sau a
discontului, scadenta, modul de transmisiune si alte elemente specifice
fiecarei categorii de titluri; aceste instrumente pot fi utilizate de catre
detinatori drept garantii pentru imprumuturi;
b) in forma dematerializata, ca titluri pentru care emisiunea, probatiunea
si transmisiunea drepturilor incorporate se evidentiaza prin inscriere in
sistemul de inregistrare in cont; aceste instrumente pot fi utilizate de catre
detinatori drept garantii pentru imprumuturi.
(3) Ministerul Finantelor Publice poate delega unor agenti sau altor
institutii, pe baza de conventie, atributii operationale privind emisiunea de
titluri de stat.
(4) Titlurile de stat dematerializate si cele emise in forma materializata
sunt instrumente negociabile sau nenegociabile.
(5) Titlurile de stat pot fi emise pe termen scurt, mediu sau lung.
(6) Titlurile de stat vor fi oferite spre vanzare sub conditia ca oferta sa
includa cel putin urmatoarele elemente:
a) denumirea, data emisiunii si valoarea titlurilor de stat oferite;
b) forma imprumutului de stat reprezentat prin titlurile aferente - cu
discont sau purtator de dobanda;
c) rata dobanzii, metoda de calcul si datele la care se plateste dobanda,
daca este cazul;
d) data scadentei si optiunile incorporate, daca este cazul.
(7) In luna decembrie a fiecarui an, Ministerul Finantelor Publice va
anunta programul de emisiune a titlurilor de stat pe piata interna si externa
pentru anul urmator. Acest program poate fi modificat, in cursul anului, in
functie de evolutiile pietelor financiare.
(8) Ministerul Finantelor Publice, Banca Nationala a Romaniei si Comisia
Nationala a Valorilor Mobiliare elaboreaza norme de reglementare a
activitatilor si operatiunilor pe piata primara si secundara a titlurilor de
stat in Romania.
(9) Ministerul Finantelor Publice este autorizat sa ofere compensatii
pentru titlurile de stat, emise in forma materializata, care au fost pierdute,
furate, distruse sau deteriorate, sub conditia ca titlul de stat sa fie
identificabil prin serie, numar si descriere, in conformitate cu reglementarile
in vigoare, iar detinatorul sa fi efectuat formalitatile de publicitate, in
conditiile legii.
Art. 7
Contractarea datoriei publice guvernamentale directe
Guvernul este autorizat sa contracteze datorie publica guvernamentala
directa numai prin Ministerul Finantelor Publice, folosind instrumentele
prevazute la art. 5 lit. a) - d), fara a se limita la acestea.
Art. 8
Subimprumutarea imprumuturilor directe
(1) Guvernul este autorizat sa contracteze in mod direct imprumuturi de la
institutiile financiare internationale sau de la alti creditori, numai prin
Ministerul Finantelor Publice, pe care sa le subimprumute unor beneficiari
finali, in scopul realizarii proiectelor sau programelor de importanta
prioritara pentru Romania, aprobate prin hotarare a Guvernului sau prin lege de
ratificare a imprumutului, dupa caz.
(2) Subimprumutarea imprumuturilor contractate de Guvern, prin Ministerul
Finantelor Publice, in numele statului, beneficiarilor finali se face pe baza
unor acorduri de imprumut subsidiar incheiate intre Ministerul Finantelor
Publice si acestia sau, dupa caz, in baza unor acorduri de imprumut subsidiar
si garantie, incheiate intre Ministerul Finantelor Publice, pe de o parte,
autoritatile administratiei publice locale coordonatoare ale activitatii
beneficiarilor finali si, dupa caz, garante ale sumelor subimprumutate acestora
si beneficiarii finali ai imprumutului, pe de alta parte.
(3) Incheierea acordului de imprumut subsidiar sau a acordului de imprumut
subsidiar si de garantie este conditionata de avizul Comitetului
Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior, pentru
imprumuturile a caror rambursare se face exclusiv din surse proprii ale
agentului economic, sau de avizul Comisiei de Autorizare a Imprumuturilor
Locale, in cazul in care subimprumutat este o autoritate a administratiei
publice locale.
Art. 9
Administrarea imprumuturilor externe de catre institutiile financiare
(1) Ministerul Finantelor Publice, in numele statului roman si in baza
prevederilor din acordurile de imprumut si din acordurile de imprumut
subsidiar, poate mandata o institutie financiara sa administreze imprumuturi
externe, in conditiile stabilite prin acordul de administrare. Ministerul
Finantelor Publice este autorizat sa plateasca in schimbul acestui serviciu un
comision de administrare.
(2) Imprumuturile externe contractate de Ministerul Finantelor Publice, in
numele statului roman, a caror administrare a fost mandatata unei institutii
financiare, vor fi platite de catre beneficiarii finali de subimprumut
Ministerului Finantelor Publice sau, dupa caz, institutiei financiare, in
conditiile stabilite prin acordul de administrare si prin acordurile de
imprumut subsidiar sau acordurile de imprumut subsidiar si de garantie.
(3) Ministerul Finantelor Publice percepe de la institutiile financiare sau
de la beneficiarii finali un comision pentru alimentarea fondului de risc, in
conditiile prezentei legi, daca legea de ratificare a imprumutului nu prevede
altfel.
CAP. 3
Gestiunea garantiilor de stat si a subimprumuturilor
Art. 10
Emiterea garantiilor de stat
(1) Ministerul Finantelor Publice este autorizat sa emita garantii de stat
pentru imprumuturi contractate de orice agent economic sau autoritate a
administratiei publice, desemnate prin hotarare a Guvernului, pentru care se
prevede ca rambursarea imprumutului garantat de stat sa se faca din surse
proprii, fara a afecta bugetul general consolidat, sau, in cazul garantiilor
acordate autoritatilor administratiei publice locale, se prevede ca rambursarea
imprumutului garantat de stat sa se faca din surse ale bugetelor locale, numai
cu avizul Comitetului Interministerial de Garantii si Credite de Comert
Exterior, respectiv a Comisiei de Autorizare a Imprumuturilor Locale, precum si
in conditiile impuse de alte legi speciale.
(2) Banca de Export-Import a Romaniei - S.A. - Eximbank - va analiza si va
supune spre avizare Comitetului Interministerial de Garantii si Credite de
Comert Exterior numai proiectele a caror finantare este autorizata prin
hotarare a Guvernului pentru a fi garantata de stat, cu avizul de principiu al
Ministerului Finantelor Publice.
(3) Metodologia de lucru pentru Banca de Export-Import a Romaniei - S.A. -
Eximbank, precum si a Comitetului Interministerial de Garantii si Credite de
Comert Exterior in materie de avizare a acordarii de subimprumuturi sau
garantii de stat de Ministerul Finantelor Publice va fi stabilita prin hotarare
a Guvernului, care intra in vigoare o data cu prezenta lege.
Art. 11
Procedura emiterii garantiilor de stat
(1) Emiterea garantiilor de stat este conditionata de acceptarea de catre
Ministerul Finantelor Publice a clauzelor cuprinse in contractele de imprumut
incheiate intre potentialul beneficiar al garantiei si institutiile creditoare,
precum si de avizul Comitetului Interministerial de Garantii si Credite de
Comert Exterior sau al Comisiei de Autorizare a Imprumuturilor Locale, dupa
caz.
(2) Intre Ministerul Finantelor Publice, in calitate de garant, si
beneficiarul garantiei se incheie o conventie in care sunt stipulate drepturile
si obligatiile partilor semnatare, inclusiv cele referitoare la plata
comisionului de risc.
(3) Ministerul Finantelor Publice emite, in favoarea institutiei
creditoare, scrisoarea de garantie, in care se specifica termenii si conditiile
in care se acorda garantia.
(4) Procedura emiterii garantiilor de stat se va stabili prin norme
elaborate de Ministerul Finantelor Publice si aprobate de Guvern.
(5) Pot fi acordate garantii de stat si in baza prevederilor unor legi
speciale.
Art. 12
Obligatia de a onora garantiile de stat
(1) Garantia de stat reprezinta o obligatie a statului roman, care se
executa in cazul in care beneficiarul imprumutului nu are capacitatea sa
achite, in intregime sau partial, imprumutul, dobanda, comisioanele si alte
costuri stabilite in conformitate cu conditiile imprumutului garantat.
(2) In cazul in care garantia de stat devine exigibila, Ministerul
Finantelor Publice este obligat sa efectueze, din fondul de risc, catre
institutia creditoare, plata sau platile datorate de debitorul garantat, in
conformitate cu prevederile scrisorii de garantie emise.
(3) In cazul in care garantia de stat emisa in baza unei legi speciale
devine exigibila, Ministerul Finantelor Publice este obligat sa efectueze, din
surse bugetare, daca legea nu prevede altfel, plata sau platile datorate, in
conformitate cu prevederile scrisorii de garantie emise.
Art. 13
Fondul de risc
(1) Pentru acoperirea riscurilor financiare care decurg din garantarea de
catre stat a imprumuturilor contractate de persoanele juridice de la
institutiile creditoare, precum si din imprumuturile contractate direct de stat
si subimprumutate beneficiarilor finali se constituie fondul de risc.
(2) Fondul de risc se constituie din:
a) sumele incasate sub forma de comisioane de la beneficiarii
imprumuturilor garantate de stat sau subimprumutate, cu exceptia autoritatilor
administratiei publice, pentru ambele cazuri, de la care nu se percepe comision
la fondul de risc;
b) dobanzi la disponibilitatile aflate in contul fondului de risc;
c) dobanzi si penalitati de intarziere, la nivelul celor prevazute pentru
neplata in termen a obligatiilor fiscale, aplicate pentru neplata in termen, de
catre beneficiarii finali ai imprumuturilor garantate de stat sau
subimprumutate, a comisioanelor la fondul de risc si, respectiv, a ratelor
scadente, dobanzilor, comisioanelor si a altor costuri aferente ale
imprumutului;
d) fonduri alocate de la bugetul de stat in acest scop;
e) alte surse legal constituite.
(3) Sumele aflate in fondul de risc sunt destinate achitarii obligatiilor
aferente garantiilor de stat si celor aferente acordurilor de imprumut
subsidiar sau acordurilor de imprumut subsidiar si de garantie, in cazul in
care beneficiarii finali nu dispun de resurse financiare proprii pentru
achitarea obligatiilor de plata.
(4) Fondul de risc se gestioneaza de catre Ministerul Finantelor Publice,
in conditiile legii, prin contul curent general al Trezoreriei Statului,
avandu-se in vedere siguranta, lichiditatea si rentabilitatea fondurilor, in
aceasta ordine si prioritate. Modul de gestionare a fondului de risc, precum si
reflectarea in contabilitatea Trezoreriei Statului si in contabilitatea
persoanelor juridice a operatiunilor legate de acordarea de garantii de stat si
subimprumuturi se stabilesc prin norme emise de catre Ministerul Finantelor
Publice.
Art. 14
Determinarea comisionului de risc
(1) Pe baza analizei economice si financiare a documentatiei, prezentate de
persoana juridica solicitanta de garantie de stat sau subimprumut, Ministerul
Finantelor Publice sau alt agent desemnat, la solicitarea acestuia, determina
gradul de risc al solicitantului.
(2) In functie de gradul de risc, stabilit conform alin. (1), Ministerul
Finantelor Publice determina cuantumul comisionului de risc, in procente. Suma
datorata se determina prin aplicarea cotei procentuale la valoarea imprumutului
garantat sau subimprumutat.
(3) Comisionul de risc reprezinta suma datorata la fondul de risc de
beneficiarul unui imprumut garantat sau subimprumutat, in cuantumul si la
termenele stipulate in conventia de garantare, acordul de imprumut subsidiar
sau acordul de imprumut subsidiar si de garantie, incheiate cu Ministerul
Finantelor Publice.
(4) Ministerul Finantelor Publice emite norme tehnice, aprobate prin ordin
al ministrului, pentru determinarea comisionului de risc, care intra in vigoare
o data cu prezenta lege.
Art. 15
Executia garantiilor de stat si achitarea imprumuturilor directe
(1) Beneficiarul garantiei de stat va informa Ministerul Finantelor Publice
si va proba in scris, cu documente justificative, declarand pe propria
raspundere, cu cel putin 10 zile calendaristice inainte de data scadentei,
asupra lipsei disponibilitatilor banesti necesare achitarii sumelor scadente.
(2) Daca beneficiarul garantiei de stat nu isi poate indeplini obligatia de
plata, conform acordului de imprumut, acesta poate prezenta Ministerului
Finantelor Publice o cerere de plata, pentru ca acesta din urma sa plateasca
sumele cuvenite creditorului, in conformitate cu prevederile scrisorii de
garantie. Cererea de plata va include: ratele de credit datorate, dobanzile si
alte costuri, precum si data platilor ce urmeaza sa fie facute institutiei
creditoare, de catre Ministerul Finantelor Publice, in conformitate cu termenii
scrisorii de garantie.
(3) In cazul in care specificatiile din cererea de plata sunt in
conformitate cu clauzele scrisorii de garantie, Ministerul Finantelor Publice
va dispune transferarea sumei sau sumelor solicitate, din fondul de risc in
contul indicat de garantat si de institutia creditoare, la data specificata in
cerere.
(4) In cazul garantiilor pentru imprumuturile in valuta, Ministerul
Finantelor Publice va cumpara de la Banca Nationala a Romaniei valuta necesara
in vederea efectuarii platilor scadente catre institutia creditoare. Plata
contravalorii in lei a valutei se va asigura din fondul de risc, in aceeasi zi
in care este cumparata valuta, la cursul valutar stabilit de Banca Nationala a
Romaniei valabil in ziua respectiva.
(5) Obligatia de rambursare a imprumuturilor directe contractate de Guvern
prin Ministerul Finantelor Publice revine Ministerului Finantelor Publice.
Acesta poate delega aceasta atributie beneficiarilor finali ai acordurilor de
imprumut subsidiar sau a acordurilor de imprumut subsidiar si de garantie.
(6) Sursele de plata pentru fondurile ce au facut obiectul unor acorduri de
imprumut subsidiar sau imprumut subsidiar si de garantie sunt constituite in
baza prevederilor acestor acorduri. In situatia in care beneficiarii finali sau
garantii acestora, in cazul acordurilor de imprumut subsidiar si de garantie,
nu dispun de sursele financiare necesare onorarii obligatiilor, sursa o
constituie fondul de risc.
(7) Prevederile alin. (1) - (4) se aplica in mod corespunzator si in cazul
acordurilor de imprumut subsidiar si al acordurilor de imprumut subsidiar si de
garantie.
Art. 16
Incetarea valabilitatii garantiei de stat
(1) Incetarea valabilitatii garantiei de stat se produce atunci cand:
a) obligatiile aferente imprumutului garantat de stat sunt achitate in
totalitate de catre beneficiarul acestuia sau de un tert;
b) Ministerul Finantelor Publice efectueaza plata sau platile, pana la
stingere, institutiei creditoare, in numele beneficiarului de garantie de stat;
c) termenul de valabilitate stipulat in scrisoarea de garantie a expirat;
d) alte conditii prevazute expres in scrisoarea de garantie.
(2) Stingerea obligatiilor ce decurg din contractul de imprumut atrage
incetarea valabilitatii scrisorii de garantie, care se restituie emitentului,
respectiv Ministerului Finantelor Publice, in termen de 10 zile de la
indeplinirea uneia dintre conditiile prevazute la alin. (1).
Art. 17
Recuperarea sumelor platite de Ministerul Finantelor Publice in contul
garantiilor de stat si al acordurilor de imprumut subsidiar
(1) Dupa efectuarea de catre Ministerul Finantelor Publice a platii sau a
platilor generate de executia garantiei de stat sau de acordurile de imprumut
subsidiar, respectiv de acordurile de imprumut subsidiar si de garantie,
beneficiarul imprumutului garantat sau subimprumutului are obligatia sa
restituie Ministerului Finantelor Publice echivalentul cheltuielilor efectuate
de acesta, in conformitate cu prevederile conventiei de garantare, al acordului
de imprumut subsidiar, respectiv al acordului de imprumut subsidiar si de
garantie, incheiate intre beneficiarul imprumutului si Ministerul Finantelor
Publice. Conventia de garantare, acordul de imprumut subsidiar sau acordul de
imprumut subsidiar si garantie incheiate intre Ministerul Finantelor Publice,
in calitate de garant sau subimprumutator, si beneficiarul imprumutului
constituie titlu executoriu.
(2) Recuperarea sumelor platite conform alin. (1) se efectueaza in
conformitate cu legislatia in vigoare privind colectarea creantelor fiscale, de
catre organele fiscale competente, daca legea nu prevede altfel.
(3) Cu sumele recuperate in conditiile prezentului articol se reintregeste
disponibilul fondului de risc.
CAP. 4
Administrarea datoriei publice guvernamentale
Art. 18
Obiectivele procesului de administrare a datoriei publice guvernamentale
In procesul contractarii si administrarii datoriei publice guvernamentale,
Ministerul Finantelor Publice urmareste, tinand cont de conditiile de piata,
urmatoarele obiective, fara a se limita la acestea:
a) optimizarea lichiditatilor pentru efectuarea cheltuielilor bugetare;
b) limitarea riscului de refinantare;
c) optimizarea ponderii in portofoliu a titlurilor de stat negociabile;
d) administrarea riscului de curs valutar si a riscului de dobanda;
e) constituirea dobanzilor la titlurile de stat in dobanzi de referinta
pentru activitatea de intermediere financiara din Romania;
f) diversificarea bazei de creditori;
g) optimizarea cheltuielilor bugetare cu datoria publica in functie de
celelalte obiective.
Art. 19
Atributiile Ministerului Finantelor Publice in administrarea datoriei
publice guvernamentale
Ministerul Finantelor Publice este singurul contractant si administrator al
datoriei publice guvernamentale, directe si garantate, si are, pentru
indeplinirea acestui scop, autoritatea de a intreprinde urmatoarele:
a) estimeaza necesarul de lichiditate pentru realizarea cheltuielilor
sectorului bugetar;
b) contracteaza direct, in numele statului, administreaza si ramburseaza
imprumuturile de stat, inclusiv costurile aferente;
c) emite scrisori de garantie pentru imprumuturi;
d) elaboreaza proiectul legii anuale privind plafonul de indatorare publica
si alte acte normative ce decurg din prezenta lege;
e) stabileste, in conditiile pietei, termenii pentru finantarea si
refinantarea datoriei publice si se asigura ca noile imprumuturi se incadreaza
in plafonul anual de indatorare publica;
f) efectueaza operatiuni in scopul administrarii riscurilor asociate
portofoliului datoriei publice guvernamentale;
g) coordoneaza relatiile cu agentiile internationale de rating in scopul
evaluarii riscului de tara;
h) prezinta, semestrial, Guvernului si Parlamentului situatia
imprumuturilor contractate direct de stat si a celor garantate de stat;
i) elaboreaza normele prevazute de prezenta lege in competenta sa;
j) elaboreaza anual contul general al datoriei publice, anexa la contul
general anual de executie a bugetului de stat.
Art. 20
Operatiuni de administrare a datoriei publice guvernamentale
(1) In scopul administrarii riscurilor asociate portofoliului datoriei
publice guvernamentale, Ministerul Finantelor Publice este autorizat sa faca
urmatoarele operatiuni, fara a se limita la acestea:
a) swap valutar si alte operatiuni specifice de administrare a riscului
valutar;
b) swap pe rata dobanzii si alte operatiuni specifice de administrare a
riscului de dobanda;
c) schimbarea valutei de contract a unui imprumut;
d) rascumpararea titlurilor de stat pe piata secundara;
e) redeschiderea emisiunilor de titluri de stat.
(2) Veniturile, respectiv cheltuielile rezultate in urma efectuarii
operatiunilor de administrare a datoriei publice guvernamentale reprezinta
venituri, respectiv cheltuieli ale bugetului de stat.
Art. 21
Banca Nationala a Romaniei - agent al statului privind datoria publica
guvernamentala
(1) Plata serviciului datoriei publice guvernamentale contractate de
Ministerul Finantelor Publice, in numele statului, in alta moneda decat moneda
nationala se poate efectua prin Banca Nationala a Romaniei, pe baza de
conventie. Optional, din considerente strategice, pentru plata serviciului
datoriei publice guvernamentale in valuta, Ministerul Finantelor Publice poate
utiliza valuta existenta in conturile sale sau poate cumpara de la Banca
Nationala a Romaniei valuta necesara platilor, la cursul valutar comunicat de
Banca Nationala a Romaniei valabil in ziua respectiva, si poate plati
contravaloarea in lei a acesteia in aceeasi zi.
(2) Banca Nationala a Romaniei sau alta institutie financiara poate
exercita functia de agent de inregistrare a datoriei publice interne sau a unor
componente ale acesteia, precum si activitatile privind organizarea
licitatiilor de titluri de stat pe piata interna.
Art. 22
Comisioane
Pentru activitatile derulate de institutiile financiare, inclusiv de catre
Banca Nationala a Romaniei, in calitate de agent al statului pentru anumite
operatiuni, Ministerul Finantelor Publice este autorizat sa plateasca
comisioane din bugetul de stat, al caror cuantum este stabilit prin conventie
intre cele doua parti.
Art. 23
Utilizarea fondurilor in valuta
(1) Fondurile in valuta ale Ministerului Finantelor Publice pot fi
convertite in moneda nationala, in momentul considerat oportun de catre
Ministerul Finantelor Publice, prin Banca Nationala a Romaniei, la cursul
valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil in ziua respectiva.
(2) Ministerul Finantelor Publice poate utiliza fondurile in valuta
contractate pentru finantarea si refinantarea datoriei publice guvernamentale
pentru plata serviciului datoriei publice guvernamentale in valuta.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 24
Inregistrarea si raportarea datoriei publice
(1) Ministerul Finantelor Publice tine registre in care sunt inscrise date
privind datoria publica a Romaniei.
(2) Registrele vor cuprinde date privind imprumuturile contractate direct
si garantiile acordate, inclusiv valoarea acestora, nivelul ratelor dobanzilor,
comisioanelor, precum si alte informatii, stabilite prin norme elaborate de
Ministerul Finantelor Publice.
(3) Beneficiarii de imprumuturi care constituie datoria publica, in
conformitate cu prevederile art. 2 pct. 4, vor raporta pana la data de 15 ale
lunii informatii pentru luna anterioara privind imprumuturile, in structura
stabilita prin norme elaborate de Ministerul Finantelor Publice.
Art. 25
Contraventii
(1) Constituie contraventii la prevederile prezentei legi urmatoarele
fapte:
a) neraportarea informatiilor privind imprumuturile, potrivit art. 24 alin.
(3);
b) nerespectarea obligatiei prevazute la art. 15 alin. (1).
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza cu amenda de la
50.000.000 lei la 100.000.000 lei.
Art. 26
Constatarea si sanctionarea contraventiilor
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
organele fiscale competente, in conditiile legii.
(2) In masura in care prezenta lege nu dispune altfel, contraventiilor
prevazute la art. 25 li se aplica prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare.
Art. 27
Infractiuni
Constituie infractiuni si se pedepsesc cu inchisoare de la 1 luna la 3 luni
sau amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei urmatoarele fapte:
a) utilizarea fondurilor in lei si in valuta, provenite din subimprumuturi
si imprumuturi garantate de stat in alte scopuri decat cele pentru care au fost
aprobate si garantate;
b) furnizarea de date eronate pentru fundamentarea documentatiei
prezentate, in vederea obtinerii avizelor necesare pentru acordarea garantiilor
sau a subimprumuturilor, in conditiile prezentei legi.
Art. 28
Norme metodologice
La propunerea Ministerului Finantelor Publice, Guvernul va aproba norme
metodologice de aplicare, care intra in vigoare o data cu prezenta lege.
Art. 29
Intrare in vigoare, abrogari
(1) Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2005, cu exceptia
art. 14 alin. (4) si a art. 28, care intra in vigoare la 3 zile de la data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea datoriei
publice nr. 81/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
215 din 17 mai 1999, precum si prevederile art. 2 pct. 22, art. 57 alin. (3) si
alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 45/2003 privind finantele
publice locale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 431
din 19 iunie 2003, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
108/2004.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU