HOTARARE Nr. 978 din 4 octombrie 2001
privind constituirea, componenta si functionarea comisiei de autorizare a
contractarii sau garantarii de imprumuturi externe de catre autoritatile
administratiei publice locale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 656 din 18 octombrie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei, ale art. 48 din
Legea nr. 189/1998 privind finantele publice locale, cu modificarile ulterioare,
precum si ale art. 6 din Legea datoriei publice nr. 81/1999,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se constituie comisia de autorizare a contractarii sau garantarii de
imprumuturi externe de catre autoritatile administratiei publice locale,
definite conform art. 1 pct. 1 din Legea nr. 189/1998.
Art. 2
Comisia de autorizare a contractarii sau garantarii de imprumuturi externe
este condusa de un secretar de stat din Ministerul Finantelor Publice, cu
atributii de coordonare a datoriei publice, si are in componenta sa 11 membri,
dintre care 4 reprezentanti ai Ministerului Finantelor Publice, inclusiv
presedintele comisiei, 3 ai Ministerului Administratiei Publice, 2 ai
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei si cate un
reprezentant al Bancii Nationale a Romaniei si al autoritatilor administratiei
publice locale. Reprezentantii institutiilor publice, membri in comisie, sunt
desemnati prin ordin al conducatorului institutiei respective.
Art. 3
Comisia de autorizare a contractarii sau garantarii de imprumuturi externe
se intruneste lunar si ori de cate ori este nevoie pentru analizarea cererilor
si a documentatiei aferente, primite de la autoritatile administratiei publice
locale, prin care se solicita autorizarea contractarii sau garantarii
imprumutului extern.
Art. 4
Autoritatile administratiei publice locale au obligatia ca in cazul in care
contracteaza sau garanteaza imprumuturi externe sa le inscrie, dupa caz, in
registrul datoriei publice locale sau in registrul garantiilor locale, in
conditiile legii.
Art. 5
Raportarea si inregistrarea datoriei publice locale se fac conform Normelor
metodologice de aplicare a Legii datoriei publice nr. 81/1999*), emise de
Ministerul Finantelor Publice.
------------
*) Normele metodologice de aplicare a Legii datoriei publice nr. 81/1999 au
fost aprobate prin Ordinul ministrului finantelor nr. 1.631 din 29 decembrie
1999, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 61 din 11
februarie 2000.
Art. 6
Documentatia necesara pentru autorizarea contractarii sau garantarii unui
imprumut extern se stabileste prin Normele si procedurile privind autorizarea
contractarii sau garantarii de imprumuturi externe de catre autoritatile
administratiei publice locale, prevazute in anexa nr. 1.
Art. 7
Studiile de fezabilitate ale obiectivelor de investitii de interes public
local, finantate din imprumuturi externe cu garantia statului, se analizeaza si
se avizeaza de catre Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Lucrarilor
Publice, Transporturilor si Locuintei si de Ministerul Administratiei Publice
si, dupa caz, se supun spre aprobare Guvernului fara avizul Consiliului
Interministerial de Avizare a Lucrarilor Publice de Interes National si
Locuinte Sociale.
Art. 8
Se aproba Regulamentul de functionare a comisiei de autorizare a
contractarii sau garantarii de imprumuturi externe de catre autoritatile
administratiei publice locale, prevazut in anexa nr. 2.
Art. 9
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 10
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 611/1999 privind constituirea si componenta Comisiei de
autorizare a contractarii de imprumuturi externe de catre autoritatile
administratiei publice locale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 373 din 5 august 1999, cu modificarile si completarile
ulterioare, precum si orice dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
ANEXA 1
NORME SI PROCEDURI
privind autorizarea contractarii sau garantarii de imprumuturi externe de catre
autoritatile administratiei publice locale
In temeiul prevederilor art. 48 alin. (1) din Legea nr. 189/1998 privind
finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, consiliile
locale, consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti,
dupa caz, pot aproba contractarea sau garantarea de imprumuturi externe, pe
termen mediu si lung, pentru realizarea de investitii publice de interes local,
precum si pentru refinantarea datoriei publice locale. In temeiul prevederilor
art. 48 alin. (7) din Legea nr. 189/1998 si ale art. 6 alin. (3) din Legea
datoriei publice nr. 81/1999, imprumuturile externe vor fi contractate sau
garantate de autoritatile administratiei publice locale numai cu aprobarea
comisiei de autorizare a acestor imprumuturi, constituita din reprezentanti ai
autoritatilor administratiei publice locale, ai Guvernului si ai Bancii
Nationale a Romaniei, a carei componenta se aproba prin hotarare a Guvernului.
Contractarea sau garantarea de catre autoritatile administratiei publice
locale a imprumuturilor externe de la organisme bancare sau de la alte
institutii de credit, precum si prin emisiuni de titluri de valoare se face in
conditiile legii si conform aprobarii comisiei de autorizare a contractarii sau
garantarii de imprumuturi externe de catre autoritatile administratiei publice
locale, denumita in continuare comisie.
Datoria publica locala nu reprezinta obligatii sau raspunderi ale Guvernului
si se ramburseaza, conform acordurilor incheiate, din resursele aflate la
dispozitia unitatii administrativ-teritoriale, cu exceptia transferurilor de la
bugetul de stat cu destinatie speciala.
Art. 1
Contractarea directa de imprumuturi externe de catre autoritatile
administratiei publice locale de la organisme bancare sau de la alte institutii
de credit in baza garantiilor proprii
Autoritatile administratiei publice locale, care solicita comisiei
autorizarea contractarii unui imprumut extern in conditiile reglementarilor
legale in vigoare, au obligatia de a prezenta, o data cu cererea pentru
autorizarea contractarii de imprumut extern (anexa nr. 1 la prezentele norme si
proceduri), urmatoarele:
a) documentatia tehnico-economica pentru obiectivul de investitii a carui
finantare se asigura integral sau in completare din imprumuturi externe care se
contracteaza direct de catre autoritatile administratiei publice locale,
aprobata, dupa caz, de consiliul local, consiliul judetean sau de Consiliul
General al Municipiului Bucuresti, conform dispozitiilor art. 16 din Legea nr.
189/1998;
b) hotararea autoritatii administratiei publice locale de aprobare a
contractarii imprumutului extern, adoptata in conditiile prevazute la art. 48
alin. (2) din Legea nr. 189/1998;
c) proiectia bugetului local pe anul curent si pe perioada rambursarii
imprumutului pentru a carui contractare se solicita autorizare, in care se vor
cuprinde estimarile pentru veniturile proprii ale bugetului local, pentru
cotele defalcate din impozitul pe venit, intrarile la bugetul local din
imprumuturi interne si/sau externe, precum si proiectia tuturor cheltuielilor
bugetului local, inclusiv a cheltuielilor privind serviciul datoriei publice
locale (rambursari de rate, plati de dobanzi, comisioane si alte costuri
aferente imprumuturilor contractate si/sau garantate si in curs de
contractare);
d) darile de seama contabile asupra executiei bugetare pentru ultimii 2 ani
anteriori anului curent in care se solicita autorizarea contractarii
imprumutului, precum si darile de seama contabile trimestriale pentru anul in
curs;
e) proiectul acordului de garantare prin venituri, care urmeaza sa fie
inregistrat la primarie sau, dupa caz, la consiliul judetean respectiv si la
imprumutator;
f) oferta de imprumut extern selectata, conform prevederilor legale privind
achizitiile publice, de autoritatea administratiei publice locale, sub rezerva
autorizarii de catre comisie a contractarii imprumutului, precum si situatia
estimativa privind rambursarea imprumutului si plata costurilor aferente
acestuia;
g) orice alte documente pe care comisia le va solicita in vederea
analizarii solicitarii de autorizare a contractarii imprumutului extern.
Documentele depuse in copie trebuie sa fie stampilate pe fiecare pagina,
iar pe ultima pagina a fiecarei copii trebuie sa se mentioneze explicit numele
persoanei autorizate sa ateste, prin semnatura si prin aplicarea stampilei,
conformitatea copiei cu originalul.
Art. 2
Contractarea directa de imprumuturi externe de catre autoritatile
administratiei publice locale cu garantia statului
In baza art. 55 din Legea nr. 189/1998, Guvernul poate acorda garantii la
imprumuturi externe contractate de autoritatile administratiei publice locale,
in conditiile prevederilor Legii nr. 81/1999.
Imprumuturile externe se vor contracta numai cu aprobarea comisiei.
Autoritatile administratiei publice locale, care solicita comisiei
autorizarea contractarii unui imprumut extern, garantat de stat, au obligatia
de a prezenta, o data cu cererea pentru autorizarea contractarii de imprumut
extern (anexa nr. 1 la prezentele norme si proceduri), urmatoarele documente,
depuse in 3 exemplare la secretariatul comisiei:
a) documentatia tehnico-economica pentru obiectivul de investitii a carui
finantare se asigura integral sau in completare din imprumuturi externe care se
contracteaza direct de catre autoritatile administratiei publice locale cu
garantia statului:
- dosarul de selectie a ofertei, intocmit conform prevederilor legale
privind achizitiile publice, care va cuprinde date privind caietul de sarcini,
raportul comisiei de selectie, validarea rezultatului in consiliul local,
consiliul judetean sau in Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa
caz;
- proiectul contractului comercial;
- informatii privind experienta partenerului strain in realizarea unor
astfel de proiecte similare celui propus, bonitatea acestuia;
- situatia privind avizele, autorizatiile si licentele impuse de legislatia
in vigoare, care conditioneaza implementarea si exploatarea investitiei;
- studiul de fezabilitate al proiectului, elaborat in conformitate cu
prevederile din domeniul achizitiilor publice in vigoare. Studiul de
fezabilitate al obiectivului de investitii de interes public local, finantat
din imprumut extern cu garantia statului, se analizeaza si se avizeaza de catre
Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor
si Locuintei si, conform prevederilor Legii nr. 189/1998, dupa caz, se supune
spre aprobare Guvernului fara avizul Consiliului Interministerial de Avizare a
Lucrarilor Publice de Interes National si Locuinte Sociale;
- documentele care sa ateste incadrarea proiectului de investitii ce
urmeaza sa fie finantat din imprumut extern garantat de stat in categoria
proiectelor sau activitatilor sustinute de ministerele de resort, considerate
de importanta prioritara pentru Romania;
b) dosarul juridic al autoritatii administratiei publice locale solicitante:
- hotararea de constituire a consiliului local, consiliului judetean sau a
Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz;
- lista de semnaturi autorizate;
- hotararea autoritatii administratiei publice locale de aprobare a
contractarii imprumutului extern, adoptata in conditiile prevazute la art. 48
alin. (2) din Legea nr. 189/1998;
c) oferta de imprumut extern pentru care se solicita garantia statului,
selectata de autoritatea administratiei publice locale, sub rezerva autorizarii
de catre comisie a contractarii imprumutului, precum si situatia estimativa
privind rambursarea imprumutului si plata costurilor aferente acestuia;
d) proiectia bugetului local pe anul curent si pe perioada rambursarii
imprumutului pentru a carui contractare se solicita autorizare, in care se vor
cuprinde estimarile pentru veniturile proprii ale bugetului local, pentru
cotele defalcate din impozitul pe venit, intrarile la bugetul local din
imprumuturi interne si/sau externe, precum si proiectia tuturor cheltuielilor
bugetului local, inclusiv a cheltuielilor privind serviciul datoriei publice
locale (rambursari de rate, plati de dobanzi, comisioane si alte costuri
aferente imprumuturilor contractate si/sau garantate si in curs de
contractare);
e) darile de seama contabile asupra executiei bugetare pentru ultimii 2 ani
anteriori anului curent in care se solicita autorizarea contractarii
imprumutului, precum si darile de seama contabile trimestriale pentru anul in
curs;
f) orice alte documente pe care comisia le va solicita in vederea
analizarii solicitarii de autorizare a contractarii imprumutului extern.
Documentele depuse in copie trebuie sa fie stampilate pe fiecare pagina,
iar pe ultima pagina a fiecarei copii trebuie sa se mentioneze explicit numele
persoanei autorizate sa ateste, prin semnatura si prin aplicarea stampilei,
conformitatea copiei cu originalul.
Pentru obtinerea scrisorii de garantie in contul si in numele statului
autoritatile administratiei publice locale vor adresa o cerere scrisa in acest
sens Ministerului Finantelor Publice, insotita de copia de pe hotararea de
autorizare si de urmatoarele documente:
- proiectul contractului de imprumut extern, din care sa rezulte cel putin
urmatoarele:
- valoarea imprumutului;
- durata si termenele de rambursare, inclusiv perioada de gratie;
- conditiile de tragere;
- nivelul dobanzii si termenele de plata a acesteia;
- alte costuri ale imprumutului, nivelul si termenele de plata a
acestora;
- proiectul scrisorii de garantie;
- alte informatii pe care solicitantul le considera necesare in sustinerea
cererii sale.
Pentru necesitati de analiza se poate solicita completarea documentatiei cu
orice alte date considerate utile.
Pe baza analizei documentatiei primite de la autoritatile administratiei
publice locale beneficiare ale imprumuturilor externe directia de resort din
cadrul Ministerului Finantelor Publice intocmeste si prezinta spre aprobare
conducerii departamentului din care face parte o nota-mandat in care se cuprind
limitele si conditiile de negociere a contractului de imprumut, a scrisorii de
garantie si a altor documente aferente.
Dupa negocierea conditiilor prevazute in nota-mandat directia de resort din
cadrul Ministerului Finantelor Publice intocmeste si prezinta spre aprobare
conducerii departamentului din care face parte o nota, rezultat al
negocierilor, care, impreuna cu scrisoarea de garantie si cu alte documente
aferente, va fi supusa spre aprobare si semnare conducerii Ministerului
Finantelor Publice.
Scrisoarea de garantie se remite in original creditorului extern dupa
indeplinirea urmatoarelor obligatii:
- obtinerea in prealabil a vizei controlului financiar preventiv pe copia
scrisorii de garantie de la organul sau persoana desemnata ori imputernicita,
in conditiile legii, pentru a executa aceasta functie;
- semnarea conventiei de garantie pentru imprumutul extern contractat cu
garantia statului de catre persoanele imputernicite ale celor doua parti;
- inregistrarea garantiei emise in registrul garantiilor de stat,
subregistrul garantiilor externe de stat.
La emiterea scrisorii de garantie pentru imprumutul extern si pe baza
acesteia intre Ministerul Finantelor Publice, in calitate de garant, si
autoritatea administratiei publice locale, in calitate de garantat, se incheie
o conventie de garantie in care sunt prevazute drepturile si obligatiile
partilor semnatare.
In conventia de garantie se includ, fara a se limita numai la acestea,
urmatoarele obligatii pentru autoritatea administratiei publice locale
beneficiara a imprumutului extern cu garantia statului:
a) sa utilizeze imprumutul extern garantat in numele si in contul statului
numai pentru destinatiile stabilite prin contractul de imprumut extern incheiat
intre autoritatea administratiei publice locale si creditorul extern;
b) sa achite la scadenta obligatiile care decurg din contractul de imprumut
extern incheiat cu creditorul extern in favoarea caruia Ministerul Finantelor
Publice a emis scrisoarea de garantie;
c) sa plateasca, la scadentele si in conditiile prevazute in conventia de
garantie, comisionul de risc negociabil suportat din bugetul local, precum si
majorarile calculate pentru plata cu intarziere a comisionului de risc;
d) sa instiinteze in scris Ministerul Finantelor Publice, cu 15 zile
lucratoare inainte de data scadentei, despre imposibilitatea constituirii -
partiale sau totale - a sumelor necesare pentru plata obligatiilor care decurg
din contractul de imprumut extern, cu motivatiile si fundamentarile
corespunzatoare;
e) sa achite, la termenele si in conditiile care se vor stabili cu
garantul, sumele platite de acesta ca urmare a executarii partiale sau totale a
garantiei, precum si majorarile de intarziere, calculate potrivit dispozitiilor
legale;
f) sa prezinte Ministerului Finantelor Publice, in termen de 20 de zile de
la sfarsitul lunii de raportare, informari periodice in legatura cu angajarea
imprumutului extern garantat de stat si cu modul in care se deruleaza acesta,
precum si cu privire la modul in care a efectuat plata serviciului datoriei
publice creat ca urmare a imprumutului extern contractat cu garantia statului
si, acolo unde este cazul, la modul in care a onorat platile datorate la fondul
de risc, la termenele si in conditiile stabilite prin formularele de raportare
prezentate in normele metodologice de aplicare a Legii nr. 81/1999.
Scrisoarea de garantie emisa in contul si in numele statului se
inregistreaza de Ministerul Finantelor Publice in registrul garantiilor de
stat, subregistrul garantiilor externe de stat, cu mentiunea "pentru
autoritatile administratiei publice locale".
Determinarea comisionului de risc, modalitatea de constituire si de
gestionare a fondului de risc, precum si reflectarea in contabilitatea
trezoreriei statului si a autoritatilor administratiei publice locale
beneficiare de imprumuturi externe garantate de stat a operatiunilor legate de
acordarea garantiei, de executarea scrisorii de garantie, de platile efectuate
de Ministerul Finantelor Publice si de recuperarea sumelor platite de
Ministerul Finantelor Publice pentru imprumuturile externe contractate de
autoritatile administratiei publice locale cu garantia statului urmeaza regimul
reglementat prin Legea nr. 81/1999.
Art. 3
Acordarea de garantii de catre autoritatile administratiei publice locale
pentru imprumuturi externe contractate de regiile autonome de subordonare
locala sau de unitatile prestatoare de servicii publice locale al caror actionar
majoritar este autoritatea administratiei publice locale
Autoritatea administratiei publice locale, care solicita comisiei
autorizarea garantarii unui imprumut extern contractat de o regie autonoma de
subordonare locala sau de o unitate prestatoare de servicii publice locale al
carei actionar majoritar este autoritatea administratiei publice locale
respective in conditiile reglementarilor legale in vigoare, are obligatia de a
prezenta, o data cu cererea pentru autorizarea garantarii de imprumut extern
(anexa nr. 2 la norme si proceduri), urmatoarele:
a) hotararea autoritatii administratiei publice locale de aprobare a
garantarii imprumutului extern, adoptata in conditiile prevazute la art. 48
alin. (2) din Legea nr. 189/1998;
b) proiectia bugetului local pe anul curent si pe perioada rambursarii
imprumutului pentru a carui garantare se solicita autorizare, in care se vor
cuprinde estimarile pentru veniturile proprii ale bugetului local, pentru
cotele defalcate din impozitul pe venit, intrarile la bugetul local din
imprumuturi interne si/sau externe, precum si proiectia tuturor cheltuielilor
bugetului local, inclusiv a cheltuielilor privind serviciul datoriei publice
locale (rambursari de rate, plati de dobanzi, comisioane si alte costuri aferente
imprumuturilor contractate si/sau garantate si in curs de garantare);
c) darile de seama contabile asupra executiei bugetare pentru ultimii 2 ani
anteriori anului curent in care se solicita autorizarea garantarii
imprumutului, precum si darile de seama contabile trimestriale pentru anul in
curs;
d) proiectul acordului de garantare prin venituri, care urmeaza sa fie
inregistrat la primarie sau, dupa caz, la consiliul judetean respectiv si la
imprumutator;
e) proiectul contractului de imprumut extern care urmeaza sa fie contractat
de regia autonoma de subordonare locala sau de unitatea prestatoare de servicii
publice locale al carei actionar majoritar este autoritatea administratiei
publice locale care solicita autorizarea garantarii acestuia;
f) orice alte documente pe care comisia le va solicita in vederea
analizarii solicitarii de autorizare a garantarii imprumutului extern.
Documentele depuse in copie trebuie sa fie stampilate pe fiecare pagina,
iar pe ultima pagina a fiecarei copii trebuie sa se mentioneze explicit numele
persoanei autorizate sa ateste, prin semnatura si prin aplicarea stampilei,
conformitatea copiei cu originalul.
Art. 4
Contractarea de datorie publica externa locala de catre autoritatile
administratiei publice locale prin emisiuni de titluri de valoare
Contractarea de datorie publica externa locala de catre autoritatile
administratiei publice locale prin emisiuni de titluri de valoare se face cu
respectarea legislatiei privind regimul titlurilor de valoare.
Intreaga documentatie legata de emisiunea de titluri de valoare preconizata
se inainteaza comisiei suplimentar fata de cea prevazuta la art. 1 sau 2, dupa
caz.
Prospectul de emisiune prezentat trebuie sa cuprinda, in principal, date
referitoare la:
- valoarea totala a emisiunii de titluri de valoare si obiectivul finantat;
- termenii si caracteristicile titlurilor de valoare (tipul, forma, valuta
in care sunt denominate, valoarea nominala, valoarea de emisiune, rata anuala a
dobanzii, scadenta, frecventa de plata a cuponului);
- termenii si conditiile emisiunii de titluri de valoare (procedurile de
oferta, conditiile si modalitatile de vanzare a titlurilor, agentii de plata,
legea care guverneaza emisiunea de titluri de valoare).
Cererea pentru autorizarea contractarii de datorie publica externa locala
de catre autoritatile administratiei publice locale prin emisiuni de titluri de
valoare (anexa nr. 3 la norme si proceduri) se transmite comisiei de catre
autoritatile administratiei publice locale, insotita de documentatia prevazuta
la art. 1 sau 2, dupa caz, si de documentatia prevazuta la art. 4.
Art. 5
Diverse
Imprumuturile externe contractate si garantiile acordate de autoritatea
administratiei publice locale se opereaza in registrul datoriei publice locale
si, respectiv, in registrul garantiilor locale ale acestei autoritati si se
raporteaza in conditiile si la termenele stabilite de Ministerul Finantelor
Publice.
Registrul datoriei publice locale va include informatii care sa specifice
suma totala a datoriilor autoritatilor administratiei publice locale
contractate direct, in ordine cronologica, precum si detalierea datoriilor si
alte informatii stabilite prin normele metodologice emise de Ministerul
Finantelor Publice in aplicarea Legii nr. 81/1999.
Registrul garantiilor locale va include informatii care sa specifice suma
totala a garantiilor emise de autoritatea administratiei publice locale, precum
si detalierea garantiilor si alte informatii stabilite prin norme metodologice
privind registrul de evidenta a garantiilor locale, emise de Ministerul
Finantelor Publice.
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezentele norme si proceduri.
ANEXA 1
la norme si proceduri
CERERE
pentru autorizarea contractarii de imprumut extern*1)
1. Denumirea solicitantului ..............................................
.......................................................................
2. Adresa completa, telefon/fax ..........................................
.......................................................................
3. Persoane imputernicite ................................................
.......................................................................
4. Obiectivul pentru care se solicita finantare externa ..................
.......................................................................
5. Aprobarea autoritatii administratiei publice locale ...................
.......................................................................
6. Modalitatea de finantare externa ......................................
.......................................................................
7. Autoritatea care garanteaza imprumutul extern .........................
.......................................................................
8. Situatia privind alte imprumuturi/credite in derulare si/sau garantii:
Semnificatia coloanei din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Imprumutator/Creditor
________________________________________________________________________________
Durata
Valoarea Obiectul Banca Tipul imprumutului/
A imprumutului/ imprumutului/ romana garantiei/ creditului
creditului creditului administrator Garantul
____________________
(valuta de de imprumut/ perioada perioada
contract) credit de gratie de
rambursare
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
9. Denumirea finantatorului extern .......................................
.......................................................................
10. Conditiile imprumutului pentru care se solicita autorizare:
________________________________________________________________________________
Durata imprumutului Termene de plata a
Valoarea Rata anuala __________________________ ratelor de capital, a
imprumutului a dobanzii perioada de perioada de dobanzii si a
(valuta de gratie rambursare comisioanelor
contract)
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Data Semnatura
...................... ........................
______________________________________________________________________________
| Se completeaza de Ministerul Finantelor Publice:
|
| Data primirii ..............................................................
|
| Nr. cererii (din registrul de evidenta) ....................................
|
|______________________________________________________________________________|
*1) Se completeaza de catre autoritatea administratiei publice locale in
vederea autorizarii contractarii de imprumut extern in baza garantiilor locale
sau a garantiei statului.
Anexe:
- documentatia tehnico-economica pentru obiectivul de investitii, aprobata
sau insusita, dupa caz, de consiliul local, consiliul judetean sau de Consiliul
General al Municipiului Bucuresti, conform dispozitiilor art. 16 din Legea nr.
189/1998;
- hotararea autoritatii administratiei publice locale de aprobare a
documentatiei sau hotararea Guvernului privind aprobarea indicatorilor
tehnico-economici ai obiectivului de investitii, dupa caz;
- hotararea autoritatii administratiei publice locale de aprobare a
contractarii imprumutului extern, adoptata in conditiile prevazute la art. 48
alin. (2) din Legea nr. 189/1998;
- proiectia bugetului local pe anul curent si pe perioada rambursarii
imprumutului pentru a carui contractare se solicita autorizarea;
- darile de seama contabile asupra executiei bugetului local pentru ultimii
2 ani anteriori anului curent in care se solicita autorizarea contractarii
imprumutului;
- darile de seama contabile trimestriale pentru anul in curs;
- proiectul acordului de garantare prin venituri, care urmeaza sa fie
inregistrat la primarie sau, dupa caz, la consiliul judetean respectiv si la
imprumutator, unde este cazul;
- oferta de imprumut extern, selectata de autoritatea administratiei
publice locale, sub rezerva autorizarii de catre comisie a contractarii
imprumutului;
- situatia estimativa privind rambursarea imprumutului si plata costurilor
aferente acestuia.
ANEXA 2
la norme si proceduri
CERERE
pentru autorizarea garantarii de imprumut extern
1. Denumirea solicitantului ..............................................
.......................................................................
2. Adresa completa, telefon/fax ..........................................
.......................................................................
3. Persoane imputernicite ................................................
.......................................................................
4. Obiectivul pentru care se solicita garantarea finantarii externe ......
.......................................................................
5. Aprobarea autoritatii administratiei publice locale ...................
.......................................................................
6. Modalitatea de finantare externa ......................................
.......................................................................
7. Situatia privind alte imprumuturi/credite in derulare si/sau garantii:
Semnificatia coloanei din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Imprumutator/Creditor
________________________________________________________________________________
Durata
Valoarea Obiectul Banca Tipul imprumutului/
A imprumutului/ imprumutului/ romana garantiei/ creditului
creditului creditului administrator Garantul
____________________
(valuta de de imprumut/ perioada perioada
contract) credit de gratie de
rambursare
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
8. Denumirea finantatorului extern .......................................
.......................................................................
9. Conditiile imprumutului pentru a carui garantare se solicita autorizare:
________________________________________________________________________________
Durata imprumutului Termene de plata a
Valoarea Rata anuala __________________________ ratelor de capital, a
imprumutului a dobanzii perioada de perioada de dobanzii si a
(valuta de gratie rambursare comisioanelor
contract)
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
10. Conditiile de garantare conform proiectului acordului de garantie ....
..........................................................................
..........................................................................
Data Semnatura
...................... ........................
______________________________________________________________________________
| Se completeaza de Ministerul Finantelor Publice:
|
| Data primirii ..............................................................
|
| Nr. cererii (din registrul de evidenta) ....................................
|
|______________________________________________________________________________|
Anexe:
- hotararea autoritatii administratiei publice locale de aprobare a
garantarii imprumutului extern, adoptata in conditiile prevazute la art. 48
alin. (2) din Legea nr. 189/1998;
- proiectia bugetului local pe anul curent si pe perioada rambursarii
imprumutului pentru a carui garantare se solicita autorizarea;
- darile de seama contabile asupra executiei bugetului local pentru ultimii
2 ani anteriori anului curent in care se solicita autorizarea garantarii
imprumutului;
- darile de seama contabile trimestriale pentru anul in curs;
- proiectul acordului de garantare prin venituri, care urmeaza sa fie
inregistrat la primarie sau, dupa caz, la consiliul judetean respectiv si la
imprumutator;
- proiectul acordului de imprumut extern ce urmeaza sa fie contractat de
regia autonoma de subordonare locala sau de unitatea prestatoare de servicii
publice locale al carei actionar majoritar este autoritatea administratiei
publice locale care solicita autorizarea garantarii acestuia.
ANEXA 3
la norme si proceduri
CERERE
pentru autorizarea contractarii de datorie publica externa locala de catre
autoritatile administratiei publice locale prin emisiuni de titluri de valoare
1. Denumirea solicitantului ..............................................
..........................................................................
2. Adresa completa, telefon/fax ..........................................
..........................................................................
3. Persoane imputernicite ................................................
..........................................................................
4. Obiectivul pentru care se solicita finantare externa ..................
..........................................................................
5. Aprobarea autoritatii administratiei publice locale ...................
..........................................................................
6. Situatia privind imprumuturile/creditele in derulare si/sau garantate:
Semnificatia coloanei din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Imprumutator/Creditor
________________________________________________________________________________
Durata
Valoarea Obiectul Banca Tipul imprumutului/
A imprumutului/ imprumutului/ romana garantiei/ creditului
creditului creditului administrator Garantul
____________________
(valuta de de imprumut/ perioada perioada
contract) credit de gratie de
rambursare
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
7. Informatii referitoare la emisiunea de valori mobiliare:
- tipul valorilor mobiliare ..............................................
- forma valorilor mobiliare ..............................................
- volumul emisiunii ......................................................
- valoarea nominala ......................................................
- pretul de vanzare ......................................................
- rata dobanzii ..........................................................
- randamentul cuponului ..................................................
- data scadentei .........................................................
- garantarea emisiunii ...................................................
........................................................................
- marimea fondurilor scontate a fi obtinute ..............................
- tipul ofertei de valori mobiliare ......................................
.........................................................................
- in cazul plasamentului intermediat, denumirea societatii/sindicatului de
intermediere (lead manager) ............................................
........................................................................
- perioada de derulare ...................................................
- alte detalii ...........................................................
........................................................................
........................................................................
Data Semnatura
...................... ........................
______________________________________________________________________________
| Se completeaza de Ministerul Finantelor Publice: |
| Data primirii ..............................................................
|
| Nr. cererii (din registrul de evidenta) ....................................
|
|______________________________________________________________________________|
Anexe:
- documentatia tehnico-economica pentru obiectivul de investitii, aprobata
sau insusita, dupa caz, de consiliul local, consiliul judetean sau Consiliul
General al Municipiului Bucuresti, conform dispozitiilor art. 16 din Legea nr.
189/1998;
- hotararea autoritatii administratiei publice locale de aprobare a
documentatiei sau hotararea Guvernului privind aprobarea indicatorilor
tehnico-economici ai obiectivului de investitii, dupa caz;
- hotararea autoritatii administratiei publice locale de aprobare a
lansarii unei emisiuni de titluri de valoare, adoptata in conditiile prevazute
la art. 48 alin. (2) din Legea nr. 189/1998;
- proiectia bugetului local pe anul curent si pe perioada emisiunii
titlurilor de valoare pentru a carei lansare se solicita autorizare;
- darile de seama contabile asupra executiei bugetului local pentru ultimii
2 ani anteriori anului curent in care se solicita autorizarea lansarii
emisiunii de titluri de valoare;
- darile de seama contabile trimestriale pentru anul in curs;
- proiectul acordului de garantare prin venituri, care urmeaza sa fie
inregistrat la primarie sau, dupa caz, la consiliul judetean respectiv si la
imprumutator, unde este cazul;
- situatia estimativa privind rambursarea imprumutului si plata costurilor
aferente acestuia;
- prospectul emisiunii de valori mobiliare, in cazul plasamentului
intermediat.
ANEXA 2
REGULAMENT
de functionare a comisiei de autorizare a contractarii sau garantarii de
imprumuturi externe de catre autoritatile administratiei publice locale
Art. 1
Comisia de autorizare a contractarii sau garantarii de imprumuturi externe
de catre autoritatile administratiei publice locale, denumita in continuare
comisie, constituita in baza prezentei hotarari, isi desfasoara activitatea in
cadrul Ministerului Finantelor Publice.
Art. 2
Comisia este condusa de un secretar de stat din Ministerul Finantelor
Publice, cu atributii de coordonare a datoriei publice, si are in componenta sa
11 membri, dintre care 4 reprezentanti ai Ministerului Finantelor Publice,
inclusiv presedintele comisiei, 3 ai Ministerului Administratiei Publice, 2 ai
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei si cate un
reprezentant al Bancii Nationale a Romaniei si al autoritatilor administratiei
publice locale. Reprezentantii institutiilor publice, membri in comisie, sunt
desemnati prin ordin al conducatorului institutiei respective. Persoanele care
fac parte din comisie isi pastreaza calitatea de angajat in cadrul
institutiilor de la care provin, precum si toate drepturile care deriva din
aceasta calitate.
Art. 3
Comisia se intruneste lunar si ori de cate ori este nevoie, la sediul
Ministerului Finantelor Publice. Hotararile comisiei se iau cu majoritate
simpla, conditionat de prezenta a cel putin doua treimi din numarul membrilor
acesteia.
Art. 4
La sedintele comisiei pot participa ca invitati reprezentantii
autoritatilor administratiei publice locale, care solicita autorizarea, si ai
altor institutii interesate.
Art. 5
Lucrarile de secretariat ale comisiei vor fi asigurate, ca activitate
permanenta si distincta, de catre Ministerul Finantelor Publice. Secretariatul
comisiei va fi coordonat de un specialist desemnat de Ministerul Finantelor
Publice. Secretariatul va asigura convocarea comisiei. Convocarea comisiei se
va face cu cel putin 3 zile inainte de data stabilita pentru sedinta. O data cu
convocarea se vor transmite membrilor comisiei proiectul ordinii de zi si setul
de materiale ce urmeaza sa fie supuse discutiilor.
Art. 6
La secretariatul comisiei se primesc si se inregistreaza intr-un registru
special de evidenta cererile primite de la autoritatile administratiei publice
locale, ocazie cu care se va verifica si primirea documentatiilor prevazute in
anexa nr. 1 la hotarare. La constatarea lipsei unuia sau mai multor documente
se va interveni la solicitant pentru a completa documentatia.
Art. 7
Secretariatul comisiei, pe baza documentatiei complete aferente primite de
la autoritatile administratiei publice locale, prezinta in comisie, in termen
de maximum 15 zile calendaristice, cererea prin care se solicita autorizarea
contractarii imprumutului extern in baza garantiilor proprii sau a garantarii
unui imprumut extern. In cazul solicitarilor de autorizare a contractarii de
imprumuturi externe cu garantia statului secretariatul comisiei prezinta in
comisie cererea pentru autorizarea contractarii de imprumut extern, in termen
de maximum 45 de zile calendaristice de la completarea documentatiei.
Art. 8
Pentru autorizarea contractarii sau garantarii imprumutului extern comisia
va analiza, pe baza documentatiei primite de la solicitant:
a) incadrarea in plafonul de indatorare publica externa;
b) intrunirea conditiilor legale pentru contractarea sau garantarea
imprumuturilor;
c) oportunitatea lansarii de titluri de valoare corelat cu programul de
emisiuni al Ministerului Finantelor Publice, in scopul evitarii concurentei in
atragerea de imprumuturi de pe pietele de capital;
d) respectarea stricta a prevederilor art. 51 alin. (1) din Legea nr.
189/1998, potrivit carora autoritatilor administratiei publice locale li se
interzice accesul la orice fel de imprumut, daca totalul datoriilor anuale,
reprezentand rate scadente la imprumuturile contractate si/sau garantate,
dobanzile si comisioanele aferente acestora, inclusiv ale imprumutului care
urmeaza sa fie angajat si/sau garantat in anul respectiv, depaseste limita de
20% din totalul veniturilor curente ale bugetelor locale, inclusiv cotele
defalcate din impozitul pe venit.
Art. 9
Comisia analizeaza documentatia completa si avizeaza contractarea sau
garantarea de imprumuturi externe in conditiile in care sunt indeplinite
prevederile stipulate in Normele si procedurile privind autorizarea
contractarii sau garantarii de imprumuturi externe de catre autoritatile
administratiei publice locale, prezentate in anexa nr. 1 la hotarare.
Art. 10
Lucrarile comisiei se consemneaza intr-un proces-verbal, pe baza caruia se
comunica solicitantilor aprobarea sau respingerea cererii de autorizare a
contractarii sau garantarii de imprumuturi externe. Procesul-verbal va fi
semnat de persoana care l-a intocmit si va fi aprobat, prin semnatura, de membrii
comisiei care au luat hotararea de aprobare sau de respingere a cererii, in
conformitate cu prevederile art. 3.
Art. 11
Hotararea comisiei se transmite solicitantului in termen de 3 zile de la
luarea deciziei. In cazul unui aviz nefavorabil hotararea va fi insotita de
motivarea respingerii autorizarii de contractare sau de garantare a
imprumutului extern.
Art. 12
Contractul de imprumut/garantie incheiat cu institutia finantatoare se
transmite comisiei in termen de 5 zile de la data semnarii, ca parte a
documentatiei aferente pentru evidenta si actualizarea bazei de date proprii.
Art. 13
Pentru analiza documentelor prevazute in anexa nr. 1 la hotarare,
autoritatile administratiei publice locale suporta din bugetul local o taxa de 0,001%
calculata asupra valorii imprumutului. Taxa se achita la depunerea
documentatiei complete. In cazul autorizarii de catre comisie a contractarii
sau garantarii imprumutului extern, in vederea eliberarii hotararii de
autorizare, autoritatile administratiei publice locale suporta din bugetul
local un comision de 0,2% calculat asupra valorii imprumutului, din care se
deduce taxa achitata la depunerea documentatiei complete.
Art. 14
Gestionarea fondului de autorizare se face de catre Ministerul Finantelor
Publice, in regim extrabugetar, prin contul general al trezoreriei statului.
Sumele din comisioane se incaseaza in contul "Disponibil din mijloace
extrabugetare ale ministerelor si institutiilor", deschis pe seama
Ministerului Finantelor Publice la Trezoreria Municipiului Bucuresti. Soldul
disponibil existent la fondul de autorizare la sfarsitul anului se reporteaza,
cu aceeasi destinatie, in anul urmator.
Art. 15
Veniturile fondului de autorizare se constituie din sumele incasate de la
autoritatile administratiei publice locale reprezentand taxa de analiza si
comisionul de autorizare, precum si din dobanzile bonificate de trezoreria
statului la depozitele constituite din sursele temporar disponibile.
Art. 16
Toate cheltuielile legate de functionarea comisiei, inclusiv indemnizatiile
cuvenite membrilor acesteia, se suporta din fondul de autorizare. Competentele
de aprobare a cheltuielilor din mijloace extrabugetare se vor stabili prin
ordin al ministrului finantelor publice.
Art. 17
Pentru activitatea efectiv depusa in cadrul comisiei persoanele vor fi
remunerate pe baza unei indemnizatii lunare. Nivelul indemnizatiilor lunare ale
persoanelor numite in comisie este similar nivelului indemnizatiilor membrilor
Comitetului Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior, aprobat
prin Hotararea Guvernului nr. 293/1992 pentru aprobarea atributiilor,
competentelor si modului de functionare ale Comitetului Interministerial de
Garantii si Credite de Comert Exterior, precum si a conventiilor cadru pentru
derularea activitatii de finantare si asigurare a creditelor de comert exterior
in numele si contul statului, cu modificarile ulterioare.