HOTARARE Nr. 611 din 29 iulie 1999
privind constituirea si componenta comisiei de autorizare a contractarii de
imprumuturi externe de catre autoritatile administratiei publice locale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 373 din 5 august 1999
In temeiul prevederilor art. 48 din Legea nr. 189/1998 privind finantele
publice locale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 404
din 22 octombrie 1998,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se constituie comisia de autorizare a contractarii de imprumuturi externe
de catre autoritatile administratiei publice locale, definite conform art. 1
pct. 1 din Legea nr. 189/1998, si anume: "consiliile locale, consiliile
judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, ca autoritati
deliberative, si primarii, presedintii consiliilor judetene si primarul general
al municipiului Bucuresti, ca autoritati executive".
Art. 2
Comisia de autorizare a contractarii de imprumuturi externe este condusa de
un secretar general adjunct din Ministerul Finantelor, cu atributii de
coordonare a datoriei publice, si are in componenta sa 11 membri, dintre care 5
reprezentanti ai Ministerului Finantelor, 3 ai Departamentului pentru
Administratie Publica Locala si cate un reprezentant al Ministerului Lucrarilor
Publice si Amenajarii Teritoriului, al Bancii Nationale a Romaniei si al
autoritatilor administratiei publice locale. Reprezentantii institutiilor
publice, membri in comisie, sunt desemnati prin ordin al conducatorului
institutiei respective.
Art. 3
Comisia de autorizare a contractarii de imprumuturi externe se intruneste
cel putin o data pe luna, pentru analizarea cererilor si a documentatiei
aferente, primite de la autoritatile publice locale, prin care se solicita
autorizarea contractarii imprumutului extern.
Art. 4
Autoritatile administratiei publice locale au obligatia ca in cazul in care
contracteaza imprumuturi interne si/sau externe sa le inscrie in registrul de
evidenta a datoriei publice locale, in conditiile legii.
Art. 5
Raportarea si inregistrarea datoriei publice locale se face conform
Normelor metodologice emise de Ministerul Finantelor in aplicarea Legii
datoriei publice nr. 81/1999.
Art. 6
Procedurile de lucru ale comisiei de autorizare a contractarii de
imprumuturi externe si documentatia necesara pentru aprobarea contractarii unui
imprumut extern se stabilesc prin Normele si procedurile privind autorizarea
contractarii de imprumuturi externe de catre autoritatile administratiei
publice locale, prezentate in anexa care face parte integranta din prezenta
hotarare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
p. Secretar de stat,
seful Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Ioan Onisei
ANEXA 1
NORMELE SI PROCEDURILE
privind autorizarea contractarii de imprumuturi externe de catre autoritatile
administratiei publice locale
In temeiul art. 48 din Legea nr. 189/1998 privind finantele publice locale,
consiliile locale, consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului
Bucuresti, dupa caz, pot aproba contractarea de imprumuturi externe, pe termen
mediu si lung, pentru realizarea de investitii publice de interes local, precum
si pentru refinantarea datoriei publice locale.
Contractarea de datorie publica locala, realizata fie prin emisiuni de
titluri de valoare, fie prin imprumuturi externe de la organisme bancare sau de
la alte institutii de credit, se face in conditiile legii si conform aprobarii
comisiei de autorizare a contractarii de imprumuturi externe de catre
autoritatile administratiei publice locale, denumita in continuare comisie.
Datoria publica locala se ramburseaza, conform acordurilor incheiate, din
resursele aflate la dispozitia unitatii administrativ-teritoriale, cu exceptia
transferurilor de la bugetul de stat cu destinatie speciala.
A. Contractarea de imprumuturi externe de catre autoritatile administratiei
publice locale de la organisme bancare sau de la alte institutii de credit in
baza garantiilor proprii
Autoritatile administratiei publice locale, care solicita comisiei
autorizarea contractarii unui imprumut extern in conditiile reglementarilor
legale in vigoare, au obligatia de a prezenta, o data cu cererea de autorizare,
urmatoarele:
a) documentatia tehnico-economica pentru obiectivul de investitii a carui
finantare se asigura integral sau in completare din imprumuturi externe care se
contracteaza direct de catre autoritatile publice locale, aprobata, dupa caz,
de catre consiliul local, consiliul judetean sau Consiliul General al
Municipiului Bucuresti;
b) hotararea autoritatii administratiei publice locale, aprobata in
conditiile prevazute la art. 48 alin. (2) din Legea nr. 189/1998;
c) proiectia bugetului local pe anul curent si pe urmatorii 3 ani, in care
se vor cuprinde estimarile pentru veniturile proprii ale bugetului local,
pentru cotele defalcate din impozitul pe salarii, intrarile la bugetul local
din imprumuturile interne si/sau externe, precum si proiectia tuturor
cheltuielilor bugetului local, inclusiv a cheltuielilor privind serviciul
datoriei publice locale (rambursari de rate, plati de dobanzi, comisioane si
alte costuri aferente imprumuturilor contractate sau in curs de contractare).
La proiectul bugetului local multianual astfel estimat se va anexa o
situatie din care sa rezulte, pe ani, pana la completa rambursare a
imprumutului sau a imprumuturilor, dupa caz, ratele de rambursat si toate
costurile aferente imprumuturilor, precum si veniturile cu care se garanteaza
plata serviciului datoriei publice locale;
d) situatia executiei de casa a bugetului local pentru ultimii 2 ani
anteriori anului curent in care se solicita contractarea imprumutului, care va
servi comisiei la analiza, in dinamica, a evolutiei veniturilor si
cheltuielilor bugetului local si la prevenirea supraestimarii veniturilor
si/sau subestimarii cheltuielilor pe anii urmatori;
e) documentul prin care se incheie acordul de garantare prin venituri, ce
urmeaza sa fie inregistrat la primarie sau, dupa caz, la consiliul judetean;
f) orice alte documente pe care comisia le va solicita in scopul formularii
autorizarii de contractare a imprumutului.
B. Contractarea de datorie publica locala de catre autoritatile publice
locale prin emisiuni de titluri de valoare
Contractarea de datorie publica locala de catre autoritatile publice locale
prin emisiuni de titluri se face cu respectarea legislatiei privind regimul
titlurilor de valoare.
Intreaga documentatie legata de emisiunea de titluri preconizata se
inainteaza comisiei, suplimentar fata de cele prevazute la lit. A.
Documentatia prezentata trebuie sa cuprinda date referitoare la:
- valoarea totala a imprumutului si obiectivul finantat;
- emisiunea titlurilor de valoare in forma materializata sau prin
inregistrarea in cont si la conditiile de emisiune;
- valoarea nominala, rata dobanzii, prime, scadente, rascumparari si plati;
- procedurile de oferta, conditiile si modalitatile de vanzare a
titlurilor.
Cererea de autorizare a contractarii imprumutului extern se transmite
comisiei de catre autoritatile administratiei publice locale, insotita de
documentatia prevazuta la lit. A sau B, dupa caz.
C. Contractarea de imprumuturi externe de catre autoritatile administratiei
publice locale cu garantia statului
In baza art. 55 din Legea nr. 189/1998, Guvernul poate acorda garantii la
imprumuturi externe contractate de autoritatile publice locale, in conditiile
prevederilor Legii datoriei publice nr. 81/1999.
Imprumuturile externe se vor contracta numai cu aprobarea comisiei.
Hotararea de autorizare se obtine in baza documentatiei si a procedurilor
prevazute la capitolele precedente.
Pentru obtinerea scrisorii de garantie in contul si in numele statului,
autoritatile publice locale vor adresa o cerere scrisa in acest sens
Ministerului Finantelor, insotita de hotararea de autorizare si de documentatia
aferenta, respectiv:
- proiectul contractului comercial care se va incheia cu societatea (firma)
castigatoare a licitatiei organizate de autoritatea publica locala pentru
realizarea obiectivului de investitie finantat din imprumutul extern;
- proiectul acordului de imprumut, din care sa rezulte cel putin
urmatoarele:
- valoarea imprumutului;
- durata si termenele de rambursare, inclusiv perioada de gratie;
- conditiile de tragere;
- nivelul dobanzii si termenele de plata a acesteia;
- alte costuri ale imprumutului, nivelul si termenele de plata ale acestora;
- veniturile cu care se garanteaza rambursarea imprumutului, a dobanzii si
a altor costuri aferente acestuia;
- fundamentarea capacitatii de a asigura plata serviciului datoriei
contractate pe toata perioada de rambursare a imprumutului contractat, in baza
unei evaluari cat mai corecte si responsabile a surselor de venituri;
- documentul prin care se incheie acordul de garantare prin venituri, ce
urmeaza sa fie inregistrat la primarie sau, dupa caz, la consiliul judetean;
- alte informatii pe care solicitantul le considera necesare in sustinerea
cererii sale.
Pentru necesitati de analiza se poate solicita completarea documentatiei cu
orice alte date considerate utile.
Cu prilejul analizei termenilor obtinuti la adjudecarea licitatiei,
Ministerul Finantelor poate solicita revizuirea acestora din proiectul
contractului de imprumut (credit) sau comercial, pentru a imbunatati conditiile
de acordare a garantiei.
Aceste propuneri sunt aduse la cunostinta imprumutatului.
In termen de 15 zile de la primirea documentatiei complete, daca sunt
intrunite conditiile, Ministerul Finantelor emite scrisoarea de garantie care,
dupa semnarea de catre ministrul finantelor, se remite in original creditorului
extern dupa indeplinirea urmatoarelor obligatii:
- obtinerea in prealabil a vizei controlului financiar preventiv pe copia
scrisorii de garantie de la organul sau persoana desemnata ori imputernicita,
in conditiile legii, pentru a executa aceasta functie;
- semnarea conventiei de garantie pentru imprumutul extern contractat cu
garantia statului de catre persoane imputernicite ale celor doua parti;
- inregistrarea garantiei emise in registrul garantiilor de stat,
subregistrul garantiilor externe de stat.
La emiterea scrisorii de garantie pentru imprumutul extern si pe baza
acesteia, intre Ministerul Finantelor, in calitate de garant, si autoritatea
administratiei publice locale, in calitate de garantat, se incheie o conventie
de garantie in care sunt prevazute drepturile si obligatiile partilor
semnatare.
In conventia de garantie se includ, fara a se limita numai la acestea,
urmatoarele obligatii pentru persoana juridica beneficiara a imprumutului
(creditului) extern cu garantia statului:
a) sa utilizeze imprumutul (creditul) extern garantat in numele si in
contul statului numai pentru destinatiile stabilite prin acordul (contractul)
de imprumut extern incheiat intre persoana juridica si creditorul extern;
b) sa achite la scadenta obligatiile care decurg din acordul (contractul)
de imprumut extern incheiat cu creditorul extern, in favoarea caruia Ministerul
Finantelor a emis scrisoarea de garantie;
c) sa plateasca, la scadentele si in conditiile prevazute in conventia de
garantie, comisionul de risc, precum si majorarile calculate pentru plata cu
intarziere a comisionului de risc;
d) sa instiinteze, in scris, Ministerul Finantelor, la termenele stabilite,
despre imposibilitatea constituirii - partiale sau totale - a sumelor necesare
platii obligatiilor care decurg din acordul (contractul) de imprumut extern, cu
motivatiile si fundamentarile corespunzatoare;
e) sa achite, la termenele si in conditiile care se vor stabili cu
garantul, sumele platite de acesta ca urmare a executarii partiale sau totale a
garantiei, precum si majorarile de intarziere, calculate potrivit dispozitiilor
legale.
Scrisoarea de garantie emisa in contul si in numele statului se
inregistreaza de Ministerul Finantelor in Registrul garantiilor de stat,
subregistrul garantiilor externe de stat, cu mentiunea "pentru
autoritatile publice locale".
Determinarea comisionului de risc, modalitatea de constituire si gestionare
a fondului de risc, precum si reflectarea in contabilitatea trezoreriei
statului si a autoritatilor administratiei publice locale beneficiare de
imprumuturi externe, a operatiunilor legate de acordarea garantiei, de
executarea scrisorii de garantie, de plati efectuate de Ministerul Finantelor
si de recuperarea sumelor platite de Ministerul Finantelor pentru imprumuturile
externe urmeaza regimul reglementat prin Legea datoriei publice nr. 81/1999.
D. Functionarea comisiei
Comisia constituita in temeiul prezentei hotarari isi desfasoara
activitatea in cadrul Ministerului Finantelor.
Conducerea comisiei de autorizare este asigurata de un secretar general
adjunct din Ministerul Finantelor, cu atributii de coordonare a datoriei
publice, si are in componenta sa 11 membri: 5 reprezentanti ai Ministerului
Finantelor, 3 ai Departamentului pentru Administratie Publica Locala si cate un
reprezentant al Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, al
Bancii Nationale a Romaniei si al autoritatilor administratiei publice locale.
Reprezentantii institutiilor publice, membri in comisia de autorizare, sunt desemnati
prin ordin al conducatorului institutiei respective.
1. La secretariatul comisiei se primesc si se inregistreaza, intr-un
registru special de evidenta, cererile primite de la autoritatile
administratiei publice locale, ocazie cu care se va verifica si primirea
documentatiilor mentionate; la constatarea lipsei unuia sau mai multor
documente se va interveni la solicitant pentru a completa documentatia.
2. Pentru autorizarea contractarii imprumutului extern, comisia de
autorizare va analiza, pe baza documentatiei primite de la solicitant:
a) incadrarea in plafonul de indatorare externa;
b) intrunirea conditiilor legale pentru contractarea imprumuturilor;
c) oportunitatea lansarii de titluri de valoare corelat cu programul de
emisiuni al Ministerului Finantelor, in scopul evitarii concurentei in
atragerea de imprumuturi de pe pietele de capital;
d) respectarea stricta a prevederilor art. 51 alin. (1) din Legea nr.
189/1998, potrivit carora autoritatilor publice locale li se interzice accesul
la orice fel de imprumut, daca totalul costurilor anuale, reprezentand rate
scadente la imprumuturile contractate, dobanzile si comisioanele aferente
acestora, inclusiv la imprumuturi care urmeaza sa fie angajate in anul
respectiv, depaseste limita de 20% din totalul veniturilor curente ale
bugetelor locale, inclusiv cotele defalcate din impozitul pe salarii.
3. Lucrarile comisiei se consemneaza intr-un proces-verbal, pe baza caruia
se va elabora autorizarea de contractare a imprumutului extern, procesul-verbal
va fi semnat de persoana care l-a intocmit si va fi aprobat de toti membrii
comisiei.
4. Comisia se intruneste lunar pentru analiza documentatiei complete si va
putea lua hotarari numai conditionat de prezenta a cel putin doua treimi din
numarul membrilor acesteia.
5. Hotararea comisiei se transmite solicitantului in termen de 5 zile. In
cazul unui aviz nefavorabil, hotararea va fi insotita de motivarea respingerii
autorizarii de contractare a imprumutului extern.
6. Dupa incheierea procedurii de licitatie organizate de autoritatea
publica locala si dupa desemnarea castigatorului, contractul comercial incheiat
cu acesta si contractul de imprumut incheiat cu institutia finantatoare se
transmit in termen de 5 zile comisiei de autorizare, ca parte a documentatiei
aferente pentru evidenta si actualizarea bazei de date proprii.
E. Diverse
1. Pentru analiza documentelor prevazute in prezentele norme, in vederea
eliberarii autorizatiei de a contracta imprumuturi externe, autoritatile
publice locale achita un comision de 0,5% din valoarea imprumuturilor.
2. Toate cheltuielile legate de functionarea comisiei, inclusiv
indemnizatiile cuvenite membrilor acesteia, se suporta din fondul de autorizare
instituit in baza prezentei hotarari.
Veniturile fondului de autorizare se constituie din sumele incasate de la
autoritatile administratiei publice locale reprezentand comisionul de
autorizare, precum si din dobanzile bonificate de trezoreria statului la
depozitele constituite din sursele temporar disponibile.
Gestionarea fondului de autorizare se face de catre Ministerul Finantelor,
in regim extrabugetar, prin contul general al trezoreriei statului.
3. Datoria contractata de autoritatea publica locala se opereaza in registrul
de evidenta a datoriei publice locale al acestei autoritati si se raporteaza in
conditiile si la termenele stabilite de Ministerul Finantelor.
4. Registrul de evidenta a datoriei publice locale va include informatii
care sa specifice suma totala a datoriilor autoritatilor publice locale, precum
si detalierea datoriilor si alte informatii stabilite prin Normele metodologice
emise de Ministerul Finantelor in aplicarea Legii nr. 81/1999.