LEGE
Nr. 189 din 14 octombrie 1998
privind finantele publice locale
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 404 din 22 octombrie 1998
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In sensul prezentei legi, prin termenii si expresiile de mai jos se
intelege:
1. autoritati ale administratiei publice locale - consiliile locale,
consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, ca
autoritati deliberative, si primarii, presedintii consiliilor judetene si
primarul general al municipiului Bucuresti, ca autoritati executive;
2. articol bugetar - subdiviziune a clasificatiei cheltuielilor bugetare in
functie de caracterul economic al operatiunilor in care acestea se
concretizeaza si care desemneaza natura unei cheltuieli, indiferent de actiunea
la care se refera;
3. cheltuieli bugetare - cheltuieli aprobate si efectuate din bugetele
locale, din bugetele institutiilor si serviciilor publice de interes local si
din bugetele activitatilor finantate integral din venituri extrabugetare, in
limita si cu destinatia stabilite prin bugetele respective;
4. clasificatie bugetara - gruparea, intr-o ordine obligatorie si dupa
criterii unitare, precis determinate, a veniturilor si cheltuielilor cuprinse
in bugetele locale, bugetele institutiilor si serviciilor publice de interes
local si bugetele activitatilor finantate din venituri extrabugetare; se
utilizeaza atat in faza de elaborare si aprobare a bugetelor respective, cat si
in executia acestora, servind la inscrierea in bugete a veniturilor in functie
de provenienta lor si a cheltuielilor in raport cu obiectivul sau cu functia
careia ii sunt destinate aceste cheltuieli si cu caracterul economic al
operatiunilor in care acestea se concretizeaza;
5. credit bugetar - suma aprobata in bugetele locale, in bugetele
institutiilor si serviciilor publice de interes local si in bugetele
activitatilor finantate integral din venituri extrabugetare, reprezentand
limita maxima pana la care se pot angaja si efectua cheltuieli;
6. datorie publica locala - totalitatea obligatiilor de plata la un moment
dat ale autoritatii administratiei publice locale, rezultate din acorduri si
contracte de imprumut interne si externe, prin care se stipuleaza termenii si
conditiile imprumutului dintre beneficiar si creditor;
7. deficit bugetar - partea cheltuielilor ce nu poate fi acoperita din
veniturile bugetare ale anului respectiv, prezentate la art. 8 alin. (1), cu
exceptia veniturilor si a cheltuielilor cu destinatie speciala;
8. deschidere de credite bugetare - aprobare comunicata trezoreriei
statului de catre ordonatorul principal de credite, in limita careia se pot
efectua plati de casa din bugetele locale;
9. dobanda - pretul folosirii temporare a capitalului imprumutat;
10. echilibru bugetar - egalitatea dintre veniturile bugetare si
cheltuielile bugetare in cadrul unui exercitiu bugetar;
11. excedent bugetar - suma cu care veniturile bugetare depasesc
cheltuielile bugetare pe un an bugetar;
12. executie bugetara - activitatea de incasare a veniturilor bugetare si
de efectuare a cheltuielilor aprobate prin buget;
13. executie de casa a bugetului - complex de operatiuni care se refera la
incasarea, pastrarea si eliberarea de resurse financiare pentru efectuarea
cheltuielilor publice locale. La baza executiei de casa a bugetului stau
urmatoarele principii: delimitarea atributiilor persoanelor care dispun de
utilizarea resurselor financiare de atributiile celor care executa incasarea
acestora si unitatea de casa, potrivit careia veniturile fiecarui buget sunt
concentrate in intregime in cont, de unde se elibereaza resurse financiare
pentru efectuarea cheltuielilor, fiind interzisa efectuarea de plati direct din
veniturile bugetare incasate;
14. fond de rezerva bugetara - fond prevazut la partea de cheltuieli a
bugetelor locale. Cuantumul acestui fond se stabileste o data cu elaborarea si
adoptarea bugetului respectiv, fiind destinat finantarii unor actiuni sau
sarcini intervenite in cursul anului, precum si inlaturarii efectelor unor
calamitati naturale;
15. impozit - prelevare a unei parti din veniturile si din averea
persoanelor fizice si juridice, obligatorie, cu titlu nerambursabil si fara
contraprestatie;
16. imprumut - suma acordata de un creditor unei autoritati a
administratiei publice locale, rambursabila la un anumit termen (scadenta), cu
obtinerea unei sume in plus (dobanda) in favoarea creditorului;
17. taxa - suma platita de o persoana fizica sau juridica, de regula pentru
serviciile prestate acesteia de catre un agent economic, o institutie sau un
serviciu de utilitate publica;
18. trezorerie - totalitatea operatiunilor banesti, financiare si bugetare,
efectuate de catre autoritatile executive pentru mobilizarea mijloacelor
banesti necesare indeplinirii sarcinilor si functiilor acestora;
19. varsamant - plata unei sume, efectuata de un agent economic sau de o
institutie publica ori financiara in vederea stingerii unei obligatii legale;
20. venituri bugetare - resursele banesti care se cuvin bugetelor locale,
bugetelor institutiilor si serviciilor publice de interes local, bugetelor
activitatilor finantate integral din venituri extrabugetare, in baza unor
prevederi legale, formate din impozite, taxe si alte varsaminte;
21. virare de credite bugetare - diminuarea creditului bugetar de la o
subdiviziune a clasificatiei bugetare care prezinta disponibilitati si
majorarea corespunzatoare a unei alte subdiviziuni la care mijloacele
financiare sunt insuficiente, cu respectarea dispozitiilor legale de efectuare
a operatiunilor respective;
22. fond de rulment - partea din excedentul anual bugetar definitiv al
bugetului local, care se constituie la nivelul fiecarei unitati
administrativ-teritoriale si se utilizeaza potrivit prevederilor prezentei
legi;
23. sume defalcate - partea din unele venituri ale bugetului de stat, care
se aloca unitatilor administrativ-teritoriale in vederea echilibrarii bugetelor
proprii ale acestora, potrivit prevederilor prezentei legi si ale legii
bugetului de stat.
Art. 2
(1) Prezenta lege stabileste normele privind formarea, administrarea,
utilizarea si controlul resurselor financiare ale unitatilor administrativ-teritoriale
si ale institutiilor si serviciilor publice de interes local.
(2) Resursele financiare ale unitatilor administrativ-teritoriale se
constituie din impozite, taxe si alte venituri fiscale, venituri nefiscale,
venituri din capital, cote si sume defalcate din unele venituri ale bugetului
de stat, cote aditionale la unele venituri ale bugetului de stat si ale
bugetelor locale, transferuri cu destinatie speciala de la bugetul de stat si
venituri cu destinatie speciala.
(3) Fundamentarea, dimensionarea si repartizarea cheltuielilor publice
locale, pe destinatii si ordonatori de credite, se efectueaza in concordanta cu
atributiile care revin autoritatilor administratiei publice locale si cu
prioritatile stabilite de acestea, in vederea functionarii lor si in interesul
comunitatii respective.
(4) Formarea si utilizarea resurselor financiare publice locale si contul
de executie a bugetelor locale sunt supuse controlului Curtii de Conturi,
potrivit legii.
Art. 3
Trecerea de catre Guvern, in administrarea si finantarea autoritatilor
administratiei publice locale, a unor cheltuieli publice ca urmare a
descentralizarii acestora si a altor cheltuieli publice noi se face prin lege,
numai cu asigurarea resurselor financiare necesare realizarii acestora.
Art. 4
La baza elaborarii, aprobarii si executiei bugetare stau principiile
autonomiei locale, echilibrului, realitatii, anualitatii si publicitatii.
Art. 5
Autoritatile administratiei publice locale au urmatoarele competente si
raspunderi in ceea ce priveste finantele publice locale:
1. elaborarea si aprobarea bugetelor locale la termenele stabilite;
2. stabilirea, incasarea si urmarirea impozitelor si taxelor locale, in
conditiile legii;
3. urmarirea executiei bugetelor locale si rectificarea acestora, pe
parcursul anului bugetar, in conditii de echilibru bugetar;
4. stabilirea si urmarirea modului de prestare a serviciilor publice
locale, inclusiv optiunea trecerii sau nu a acestor servicii in raspunderea
unor agenti economici specializati sau servicii publice locale, urmarindu-se
eficientizarea acestora in beneficiul cetatenilor;
5. administrarea eficienta a bunurilor din proprietatea publica sau privata
a unitatilor administrativ-teritoriale;
6. angajarea de imprumuturi pe termen scurt, mediu si lung si urmarirea
achitarii la scadenta a obligatiilor de plata rezultate din acestea;
7. administrarea resurselor financiare pe parcursul executiei bugetare, in
conditii de eficienta;
8. stabilirea optiunilor si a prioritatilor in aprobarea si in efectuarea
cheltuielilor publice locale;
9. elaborarea, aprobarea, modificarea si urmarirea realizarii programelor
de dezvoltare in perspectiva a unitatilor administrativ-teritoriale ca baza a
gestionarii bugetelor locale anuale;
10. organizarea si urmarirea efectuarii controlului financiar de gestiune
asupra gestiunilor proprii, gestiunilor institutiilor si serviciilor publice
din subordinea consiliilor locale, consiliilor judetene si a Consiliului
General al Municipiului Bucuresti.
Art. 6
(1) Prin bugete locale se intelege bugetele de venituri si cheltuieli ale
unitatilor administrativ-teritoriale.
(2) Bugetele locale si bugetele institutiilor si serviciilor publice de
interes local se aproba astfel:
1. bugetele locale, de catre consiliile locale, consiliile judetene si
Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz;
2. bugetele institutiilor si serviciilor publice, finantate integral sau
partial din bugetele locale, de catre consiliile mentionate la pct. 1, in
functie de subordonarea acestora;
3. bugetele institutiilor si serviciilor publice, finantate integral din
venituri extrabugetare, de catre organul de conducere a acestora, cu avizul
ordonatorului principal de credite.
(3) Fiecare comuna, oras, municipiu, sector al municipiului Bucuresti,
judet, respectiv municipiul Bucuresti, intocmeste bugetul local, in conditii de
autonomie, potrivit legii. Intre aceste bugete nu exista relatii de
subordonare.
(4) Ordonatorii principali de credite elaboreaza si prezinta, o data cu
proiectul anual al bugetului local, o prognoza a acestuia pe urmatorii 3 ani,
precum si programul de investitii publice, detaliat pe obiective si pe ani de
executie.
(5) Institutiile publice, in intelesul prezentei legi, cuprind autoritatile
unitatilor administrativ-teritoriale, institutiile publice si serviciile
publice de interes local, cu personalitate juridica, indiferent de modul de
finantare a activitatii acestora.
Art. 7
(1) Veniturile si cheltuielile publice locale se grupeaza conform
clasificatiei indicatorilor privind finantele publice, elaborata de Ministerul
Finantelor.
(2) Clasificatia indicatorilor privind finantele publice cuprinde la
venituri - capitole si subcapitole, iar la cheltuieli - parti, capitole,
subcapitole, titluri si articole, precum si alineate, dupa caz.
CAP. 2
Veniturile si cheltuielile bugetelor locale
Art. 8
(1) Veniturile bugetelor locale se formeaza din impozite, taxe, alte venituri
si din venituri cu destinatie speciala, prevazute in anexa nr. 1, precum si din
cote si sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, cote
aditionale la unele venituri ale bugetului de stat si ale bugetelor locale si
din transferuri cu destinatie speciala de la bugetul de stat.
(2) Impozitele si taxele locale se stabilesc de catre consiliile locale,
judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, in limitele
si in conditiile legii.
(3) Din impozitul pe salarii datorat bugetului de stat, unitatea platitoare
vireaza, la data platii salariului, o cota de 50% la bugetul de stat, 40% la
bugetul unitatilor administrativ-teritoriale in a caror raza se desfasoara
activitatea si 10% la bugetul judetului respectiv. Pentru municipiul Bucuresti
cota este de 50% si se repartizeaza de catre Consiliul General al Municipiului
Bucuresti pe bugetele fiecarui sector, respectiv pe bugetul municipiului
Bucuresti. Aceste cote pot fi modificate anual prin legea bugetului de stat.
(4) Prin lege se vor stabili, incepand cu anul 1999, cote aditionale la
unele venituri ale bugetului de stat si ale bugetelor locale, care sa
constituie venituri ale bugetelor locale.
(5) Consiliile locale, judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti,
dupa caz, stabilesc si aproba cotele aditionale, prevazute la alin. (4), in
cadrul limitelor maxime aprobate prin lege si in functie de necesitatile
functionarii normale a serviciilor publice de interes local si de indeplinirea
atributiilor care revin autoritatilor administratiei publice locale.
Art. 9
(1) Sumele incasate din vanzarea ca atare sau din valorificarea
materialelor rezultate in urma demolarii, dezmembrarii sau dezafectarii, in
conditiile prevazute de lege, a unor mijloace fixe sau din vanzarea unor bunuri
materiale care apartin institutiilor si serviciilor publice, finantate integral
din bugetele locale, dupa deducerea cheltuielilor efectuate pentru aceste
operatiuni, constituie venituri ale bugetelor locale si se varsa la acestea.
(2) Sumele incasate potrivit alin. (1) de catre celelalte institutii si
servicii publice de interes local se retin de catre acestea, in vederea
realizarii de investitii.
(3) Sumele incasate din concesionarea sau din inchirierea unor bunuri apartinand
domeniului public sau privat, de interes local sau judetean, constituie
venituri ale bugetelor locale.
(4) Sumele incasate din vanzarea unor bunuri apartinand domeniului privat
al unitatilor administrativ-teritoriale constituie venituri cu destinatie
speciala ale bugetelor locale si se utilizeaza pentru realizarea de investitii
din competenta autoritatilor administratiei publice locale.
(5) Sumele incasate din valorificarea bunurilor confiscate se fac venit la
bugetul local, in functie de subordonarea institutiilor care au dispus
confiscarea acestora, in conditiile legii, dupa deducerea cheltuielilor legate
de activitatea de valorificare.
Art. 10
(1) Pentru asigurarea echilibrului bugetar al unor unitati
administrativ-teritoriale, prin legea bugetului de stat se pot stabili sume
defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, precum si criterii de
repartizare a acestora pe unitatile administrativ-teritoriale.
(2) Sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat si transferurile
cu destinatie speciala din bugetul de stat se aproba anual, prin legea
bugetului de stat, pe ansamblul fiecarui judet, respectiv al municipiului
Bucuresti.
(3) Din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, aprobate
anual, o cota de pana la 25% se aloca bugetului propriu al judetului, iar
diferenta se repartizeaza pe comune, orase si municipii, de catre consiliul
judetean, prin hotarare, dupa consultarea primarilor si cu asistenta tehnica de
specialitate a directiei generale a finantelor publice si controlului financiar
de stat, in functie de criteriile de repartizare aprobate.
(4) In cadrul cotei mentionate la alin. (3), anual, prin legea bugetului de
stat, se stabileste limita maxima pe fiecare judet.
(5) Transferurile de la bugetul de stat la bugetele locale se vor acorda
pentru investitii finantate din imprumuturi externe, la a caror realizare
contribuie si Guvernul.
(6) Propunerile de sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat,
formulate pe baza criteriilor aprobate, si de transferuri se cuprind in
proiectele de buget pe ansamblul judetului, respectiv al municipiului
Bucuresti, care se prezinta Ministerului Finantelor, prin directiile generale
ale finantelor publice si controlului financiar de stat, pentru corelare cu
proiectul bugetului de stat.
Art. 11
Din bugetele locale se finanteaza actiuni social-culturale, sportive, de
tineret, inclusiv ale cultelor, actiuni de interes local in beneficiul
colectivitatii, cheltuieli de intretinere si functionare a administratiei
publice locale, cheltuieli cu destinatie speciala, prezentate in anexa nr. 2,
precum si alte cheltuieli prevazute prin dispozitii legale.
Art. 12
(1) Consiliile judetene, Consiliul General al Municipiului Bucuresti si
consiliile locale, dupa caz, pot aproba colaborarea sau asocierea pentru
realizarea unor lucrari si servicii de interes public local. Colaborarea sau
asocierea se realizeaza pe baza de conventii sau contracte de asociere, in care
se prevad si resursele financiare reprezentand contributia fiecarei autoritati
a administratiei publice locale implicate. Conventiile sau contractele de
asociere se incheie de catre ordonatorii principali de credite, in conditiile
mandatelor aprobate de catre fiecare consiliu implicat in colaborare sau
asociere.
(2) Consiliile locale, judetene si Consiliul General al Municipiului
Bucuresti, dupa caz, pot participa cu capital social sau cu bunuri la societati
comerciale, pentru realizarea de lucrari si servicii de interes public local sau
judetean, dupa caz.
(3) Fondurile necesare aplicarii prevederilor alin. (1) si (2) se asigura
din bugetele locale.
Art. 13
(1) Consiliile locale, judetene si Consiliul General al Municipiului
Bucuresti, dupa caz, vor crea, vor organiza si vor urmari asigurarea
serviciilor publice de interes local, pe baza unor studii tehnico-economice,
fie prin gestionarea directa a acestora, fie prin delegarea gestiunii lor
persoanelor fizice sau juridice prin incheierea de contracte corespunzatoare.
(2) Prevederile alin. (1) nu absolva autoritatile administratiei publice
locale de raspunderile prevazute la art. 5.
Art. 14
(1) In bugetele locale se inscrie fondul de rezerva bugetara la dispozitia
consiliului local, judetean si al Consiliului General al Municipiului
Bucuresti, dupa caz, in cota de pana la 5% din totalul cheltuielilor. Acesta se
poate utiliza, pe baza hotararilor consiliilor respective, pentru finantarea
actiunilor sau a sarcinilor intervenite in cursul anului, precum si pentru inlaturarea
efectelor unor calamitati naturale.
(2) Fondul de rezerva bugetara prevazut la alin. (1) poate fi majorat, in
cursul anului, de catre consiliul local, judetean si Consiliul General al
Municipiului Bucuresti, dupa caz, din disponibilitatile de credite bugetare
care nu mai sunt necesare pana la sfarsitul anului.
Art. 15
Consiliile locale, judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti,
dupa caz, pot aproba si pot utiliza, in intregime, sumele incasate din
veniturile proprii peste cele aprobate prin bugetele locale, pentru
suplimentarea cheltuielilor prevazute in aceste bugete, in urmatoarele
conditii:
1. depasirea incasarilor sa fie realizata pe total venituri proprii
aprobate prin bugetul local respectiv si sa se mentina pana la finele anului;
2. bugetele respective sa nu aiba imprumuturi restante, precum si dobanzi
si comisioane neachitate, aferente imprumuturilor contractate.
Art. 16
(1) Cheltuielile pentru investitiile judetelor, municipiilor, oraselor si
comunelor, dupa caz, si ale institutiilor si serviciilor publice de subordonare
judeteana si locala, care se finanteaza, potrivit legii, din bugetele locale si
din imprumuturi, se inscriu in programul de investitii al fiecarei unitati
administrativ-teritoriale, care se aproba ca anexa la bugetul local de catre
consiliul local, judetean si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa
caz.
(2) Obiectivele de investitii si celelalte cheltuieli asimilate
investitiilor se inscriu in programul de investitii, numai daca, in prealabil,
documentatiile tehnico-economice, respectiv notele de fundamentare privind
necesitatea si oportunitatea efectuarii cheltuielilor de investitii, au fost
elaborate si aprobate potrivit dispozitiilor legale.
(3) Ordonatorii principali de credite stabilesc prioritatile in
repartizarea sumelor pe fiecare obiectiv inscris in programul de investitii, in
limita fondurilor cuprinse in proiectul de buget cu aceasta destinatie,
asigurand, totodata, utilizarea rationala si eficienta a acestor fonduri,
precum si realizarea obiectivelor de investitii in cadrul duratelor de executie
aprobate.
(4) In programul de investitii se nominalizeaza obiectivele de investitii
in continuare, precum si obiectivele de investitii noi. In programele de investitii
se cuprind intr-o pozitie globala, sub denumirea alte cheltuieli de investitii:
achizitiile de imobile; dotarile independente; cheltuielile de proiectare
pentru elaborarea studiilor de prefezabilitate si a studiilor de fezabilitate,
aferente obiectivelor de investitii noi; cheltuielile de proiectare si de
executie privind consolidarile si interventiile pentru prevenirea sau
inlaturarea efectelor produse de actiuni accidentale si calamitati naturale:
cutremure, inundatii, alunecari, prabusiri si tasari de teren, incendii,
accidente tehnice, precum si alte cheltuieli legate de realizarea investitiilor
- lucrari de foraj, cartarea terenului, fotogrammetrie, determinari
seismologice, consultanta, asistenta tehnica si alte cheltuieli asimilate
investitiilor -, potrivit legii. Pozitia globala se detaliaza prin liste
separate de catre ordonatorul principal de credite, pe baza de note de
fundamentare, care vor cuprinde elemente referitoare la necesitatea,
oportunitatea si alti indicatori caracteristici unor asemenea investitii, si se
aproba de catre consiliul local, judetean si Consiliul General al Municipiului
Bucuresti, dupa caz, o data cu bugetul local.
(5) Documentatiile tehnico-economice ale obiectivelor de investitii noi, a
caror finantare se asigura integral sau in completare din bugetele locale,
precum si cele din imprumuturi interne si externe, contractate direct de
autoritatile administratiei publice locale, se aproba, dupa caz, de catre
consiliile locale, judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti.
(6) Documentatiile tehnico-economice ale obiectivelor de investitii noi, a
caror finantare se asigura in completare din transferuri de la bugetul de stat
in conditiile prevederilor art. 10 alin. (5), precum si integral sau in
completare din imprumuturi externe garantate de Guvern se aproba, cu acordul
prealabil al Ministerului Finantelor, de catre:
1. consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti,
pentru investitiile proprii si pentru cele ale institutiilor si serviciilor
publice de sub autoritatea lor, a caror valoare este cuprinsa intre 2 miliarde
lei si 80 miliarde lei;
2. consiliile locale ale municipiilor, pentru investitiile proprii si
pentru cele ale institutiilor si serviciilor publice de sub autoritatea lor, a
caror valoare este cuprinsa intre 2 miliarde lei si 45 miliarde lei;
3. consiliile locale ale oraselor, pentru investitiile proprii si pentru
cele ale institutiilor si serviciilor publice de sub autoritatea lor, a caror
valoare este cuprinsa intre 2 miliarde lei si 35 miliarde lei;
4. consiliile locale ale comunelor si cele ale sectoarelor municipiului
Bucuresti, pentru investitiile proprii si pentru cele ale institutiilor si
serviciilor publice de sub autoritatea lor, a caror valoare este cuprinsa intre
2 miliarde lei si 25 miliarde lei.
(7) Ordonatorii principali de credite, conducatorii institutiilor si
serviciilor publice de subordonare locala, care au calitatea de ordonatori
secundari sau tertiari de credite pentru investitiile proprii a caror valoare
nu depaseste 2 miliarde lei, aproba documentatiile tehnico-economice, cu avizul
prealabil al consiliului local, judetean si al Consiliului General al
Municipiului Bucuresti, dupa caz.
(8) Documentatiile tehnico-economice pentru obiectivele de investitii noi,
ale caror valori depasesc plafoanele maxime prevazute la alin. (6), se aproba
de catre Guvern.
(9) Documentatiile tehnico-economice pentru investitiile destinate
prevenirii sau inlaturarii efectelor produse de actiuni accidentale si de
calamitati naturale, elaborate si avizate potrivit dispozitiilor legale, precum
si notele de fundamentare privind celelalte cheltuieli de investitii cuprinse
in pozitia globala alte cheltuieli de investitii se aproba de catre ordonatorii
principali de credite.
(10) Dupa aprobarea documentatiilor tehnico-economice potrivit prevederilor
alin. (5) - (9), actualizarea valorii totale a fiecarei investitii, potrivit
evolutiei indicilor de preturi, se face pe raspunderea si cu aprobarea fiecarui
ordonator de credite in calitate de investitor.
(11) Valoarea obiectivelor de investitii noi, dupa caz, a investitiilor
destinate prevenirii sau inlaturarii efectelor produse de actiuni accidentale
si de calamitati naturale, ale caror documentatii tehnico-economice au fost
aprobate potrivit competentelor prevazute in prezentul articol, este estimativa
pana la contractarea executiei lucrarilor, conform prevederilor legale privind
achizitiile publice.
(12) Limitele valorice privind competentele de aprobare a documentatiilor
tehnico-economice ale obiectivelor de investitii noi se pot modifica prin
hotarare a Guvernului, in functie de evolutia indicilor de preturi.
Art. 17
(1) In bugetele locale nu se pot inscrie si nu se pot aproba cheltuieli
fara asigurarea resurselor financiare corespunzatoare.
(2) Cheltuielile prevazute in capitolele si articolele de cheltuieli au
destinatie precisa si limitata.
(3) In cursul executiei bugetare, in cazurile in care se fac propuneri de
elaborare a unor acte normative a caror aplicare atrage micsorarea veniturilor
sau majorarea cheltuielilor aprobate prin bugetele locale, initiatorii au
obligatia sa prevada si mijloacele necesare acoperirii golurilor de venituri
sau sporului de cheltuieli.
Art. 18
(1) Alocatiile pentru cheltuielile de personal aprobate nu pot fi majorate
prin virari de credite bugetare.
(2) Virarile de credite bugetare de la un capitol la alt capitol al
clasificatiei bugetare se aproba de catre consiliul local, judetean si Consiliul
General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, pe baza justificarilor
corespunzatoare ale ordonatorilor principali de credite si se pot efectua
inainte de angajarea cheltuielilor, incepand cu trimestrul al III-lea al anului
bugetar.
(3) Virarile de credite bugetare in cadrul aceluiasi capitol bugetar sunt
in competenta fiecarui ordonator principal de credite, pentru bugetul propriu
si bugetele institutiilor si serviciilor publice subordonate, si se pot efectua
inainte de angajarea cheltuielilor, incepand cu trimestrul al III-lea al anului
bugetar.
CAP. 3
Elaborarea, aprobarea si executia bugetelor locale
Art. 19
(1) Proiectele bugetelor locale se elaboreaza pe baza proiectelor de bugete
proprii ale administratiei publice locale, ale institutiilor si serviciilor
publice de subordonare locala.
(2) Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale vor initia
actiuni de implementare a finantarii bugetare, pe baza de programe care vor fi
intocmite de catre institutiile si serviciile publice de interes local, in
scopul finantarii unor actiuni, obiective, proiecte.
(3) Programele analizate de catre ordonatorii principali de credite vor fi
propuse spre aprobare ca anexe la bugetul local.
Art. 20
(1) Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale prezinta
proiectele bugetelor locale, echilibrate, directiilor generale ale finantelor
publice si controlului financiar de stat, pana la data de 15 mai a fiecarui an,
urmand ca acestea sa depuna la Ministerul Finantelor proiectele bugetelor
locale pe ansamblul judetului, respectiv al municipiului Bucuresti, cel mai
tarziu pana la data de 1 iunie a fiecarui an.
(2) Ministerul Finantelor examineaza propunerile de sume defalcate din
unele venituri ale bugetului de stat si de transferuri cu destinatie speciala,
cuprinse in proiectele bugetelor locale, si, cu acordul Guvernului, comunica,
pana la data de 1 iulie, directiilor generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat limitele sumelor defalcate din unele venituri ale
bugetului de stat si ale transferurilor cu destinatie speciala, precum si
criteriile de repartizare a acestora pe unitatile administrativ-teritoriale, in
vederea definitivarii proiectelor bugetelor locale de catre ordonatorii
principali de credite. Limitele sumelor se transmit, pentru informare,
consiliilor judetene si Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
(3) Ordonatorii principali de credite, pe baza limitelor sumelor primite
potrivit prevederilor alin. (2), elaboreaza si depun la directiile generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat, pana la data de 20 iulie,
noile propuneri pentru proiectul bugetului, urmand ca acestea sa transmita
proiectele bugetelor locale pe ansamblul judetului si municipiului Bucuresti la
Ministerul Finantelor pana la data de 1 august a fiecarui an.
(4) Proiectele bugetelor locale se prezinta spre aprobare consiliilor
locale, judetene si Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, in
termen de maximum 30 de zile de la intrarea in vigoare a legii bugetului de
stat. Pe parcursul exercitiului bugetar, consiliile locale, judetene si
Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, pot aproba rectificarea
bugetelor locale, in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a rectificarii
bugetului de stat, precum si ca urmare a unor propuneri fundamentate ale
ordonatorilor principali de credite.
Art. 21
(1) Proiectul bugetului local se publica in presa locala sau se afiseaza la
sediul primariei, dupa care, in termen de 15 zile, este supus aprobarii
consiliului local, judetean si Consiliului General al Municipiului Bucuresti,
dupa caz.
(2) Proiectul bugetului local este insotit de raportul primarului, al
presedintelui consiliului judetean sau al primarului general al municipiului
Bucuresti, dupa caz, precum si de contestatiile depuse de catre locuitori, in
termen de 15 zile de la data publicarii sau afisarii proiectului.
(3) Consiliul local, judetean si Consiliul General al Municipiului
Bucuresti, dupa caz, se pronunta asupra contestatiilor si adopta proiectul
bugetului local, dupa ce acesta a fost votat pe capitole, subcapitole, articole
si anexe.
Art. 22
Veniturile si cheltuielile prevazute in bugetele locale se repartizeaza pe
trimestre, in functie de termenele legale de incasare a veniturilor si de
perioada in care este necesara efectuarea cheltuielilor, si se aproba de catre:
1. Ministerul Finantelor, pentru sumele defalcate din unele venituri ale
bugetului de stat si pentru transferurile de la acest buget, pe baza
propunerilor ordonatorilor principali de credite ai bugetelor locale, transmise
de directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat,
in termen de 20 de zile de la intrarea in vigoare a legii bugetului de stat;
2. ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale, pentru bugetele
proprii si bugetele institutiilor si serviciilor publice subordonate, in termen
de 15 zile de la aprobarea sumelor prevazute la pct. 1.
Art. 23
Pe baza bugetelor locale aprobate, in conditiile legii, de consiliile
locale, judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz,
directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
intocmesc si transmit Ministerului Finantelor bugetele pe ansamblul fiecarui
judet, respectiv al municipiului Bucuresti, cu repartizarea pe trimestre a
veniturilor si cheltuielilor, grupate in cadrul fiecarui judet si ale
municipiului Bucuresti pe comune, orase, municipii, sectoare ale municipiului
Bucuresti si bugetul propriu, pe structura clasificatiei bugetare stabilita de
Ministerul Finantelor.
Art. 24
(1) Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale sunt presedintii
consiliilor judetene, primarul general al municipiului Bucuresti si primarii
celorlalte unitati administrativ-teritoriale.
(2) Conducatorii institutiilor sau serviciilor publice cu personalitate
juridica din subordinea fiecarui consiliu local, judetean si a Consiliului
General al Municipiului Bucuresti sunt, dupa caz, ordonatori de credite
secundari sau tertiari.
Art. 25
(1) Ordonatorii principali de credite repartizeaza creditele bugetare,
aprobate prin bugetele locale, pe unitatile ierarhic inferioare, in raport cu
sarcinile acestora, cuprinse in bugetele respective, si aproba efectuarea
cheltuielilor din bugetele proprii, cu respectarea dispozitiilor legale.
(2) Ordonatorii secundari de credite repartizeaza creditele bugetare
aprobate pe unitati ierarhic inferioare, ai caror conducatori sunt ordonatori
tertiari de credite, si aproba efectuarea cheltuielilor din bugetele proprii,
cu respectarea dispozitiilor legale.
(3) Ordonatorii tertiari de credite utilizeaza creditele bugetare ce le-au
fost repartizate, numai pentru nevoile unitatilor pe care le conduc, potrivit
prevederilor din bugetele aprobate si in conditiile stabilite prin dispozitiile
legale.
(4) Ordonatorii de credite au obligatia de a angaja si de a utiliza
creditele bugetare numai in limita prevederilor si destinatiilor aprobate,
pentru cheltuieli strict legate de activitatea institutiilor sau serviciilor
publice respective si cu respectarea dispozitiilor legale.
(5) Ordonatorii de credite pot delega dreptul de a aproba folosirea
creditelor bugetare.
Art. 26
(1) Ordonatorii principali, secundari si tertiari de credite raspund de:
1. elaborarea proiectului de buget propriu;
2. urmarirea modului de incasare a veniturilor;
3. necesitatea, oportunitatea si legalitatea angajarii si utilizarii
creditelor bugetare in limita si cu destinatia aprobate prin bugetul propriu;
4. integritatea bunurilor aflate in administrare;
5. organizarea si tinerea la zi a contabilitatii si prezentarea la termen a
bilanturilor contabile si a conturilor de executie bugetara.
(2) Angajarea si efectuarea cheltuielilor din creditele bugetare aprobate
in buget se aproba de ordonatorul de credite si se efectueaza numai cu viza
prealabila de control financiar preventiv intern, care atesta respectarea
dispozitiilor legale, incadrarea in creditele bugetare aprobate si destinatia
acestora.
(3) In situatia refuzului de viza de control financiar preventiv intern,
mentionata la alin. (2), ordonatorul de credite poate dispune, pe propria
raspundere, angajarea si efectuarea cheltuielilor respective.
Art. 27
Transferurile catre bugetele locale, in cadrul limitelor prevazute in
bugetul de stat, se efectueaza de catre Ministerul Finantelor, prin directiile
generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat, la cererea
ordonatorilor principali de credite, in functie de necesitatile executiei
bugetare.
Art. 28
Finantarea cheltuielilor din bugetele locale se asigura prin deschideri de
credite de catre ordonatorii principali ai acestora, in limita creditelor
bugetare aprobate prin bugetele locale si potrivit destinatiei stabilite in
raport cu gradul de folosire a sumelor puse la dispozitie anterior si cu
respectarea dispozitiilor legale care reglementeaza efectuarea cheltuielilor
respective.
Art. 29
(1) Efectuarea cheltuielilor bugetare se face numai pe baza de documente
justificative, care sa confirme angajamentele contractuale sau din conventii,
primirea bunurilor materiale, prestarea serviciilor, executarea de lucrari,
plata salariilor si a altor drepturi banesti, plata obligatiilor bugetare,
precum si a altor obligatii.
(2) Ordonatorii de credite pot efectua plati in avans de pana la 30% pentru
anumite categorii de cheltuieli, in conditiile dispozitiilor legale.
Art. 30
Ordonatorii principali de credite intocmesc si prezinta spre aprobare,
consiliilor judetene, Consiliului General al Municipiului Bucuresti si
consiliilor locale, dupa caz, pana la data de 31 mai a anului urmator,
conturile anuale de executie a bugetelor locale, in structura urmatoare:
a) la venituri:
1. prevederi bugetare aprobate initial;
2. prevederi bugetare definitive;
3. incasari realizate;
b) la cheltuieli:
1. credite aprobate initial;
2. credite definitive;
3. plati efectuate.
Art. 31
Trimestrial, ordonatorii principali de credite intocmesc dari de seama
contabile asupra executiei bugetare, care se depun la directiile generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat; dupa verificarea si
centralizarea lor, acestea intocmesc si depun la Ministerul Finantelor darea de
seama contabila centralizata asupra executiei bugetelor locale, pe ansamblu, la
termenele si potrivit normelor stabilite de acesta.
Art. 32
(1) Excedentul anual al bugetului local, rezultat la incheierea
exercitiului bugetar, dupa efectuarea regularizarilor in limita transferurilor
din bugetul de stat, se utilizeaza, in ordine, pentru:
1. rambursarea eventualelor imprumuturi restante, plata dobanzilor si a
comisioanelor aferente acestora;
2. constituirea fondului de rulment.
(2) Fondul de rulment se pastreaza intr-un cont distinct, deschis fiecarei
unitati administrativ-teritoriale, la unitatile teritoriale ale trezoreriei
statului si poate fi utilizat, temporar, pentru acoperirea unor goluri de casa
provenite din decalaje intre veniturile si cheltuielile anului curent, precum
si pentru acoperirea definitiva a eventualului deficit bugetar rezultat la
finele exercitiului bugetar.
(3) Fondul de rulment poate fi utilizat si pentru finantarea unor
investitii din competenta autoritatilor administratiei publice locale sau
pentru dezvoltarea serviciilor publice locale in interesul colectivitatii.
(4) Utilizarea fondului de rulment in conditiile alin. (2) si (3) se aproba
de consiliul local, judetean si Consiliul General al Municipiului Bucuresti,
dupa caz.
Art. 33
Executia de casa a bugetelor locale se efectueaza prin unitatile
teritoriale ale trezoreriei statului, evidentiindu-se in conturi distincte:
1. veniturile bugetare pe structura clasificatiei bugetare;
2. cheltuielile in limita creditelor bugetare aprobate si a destinatiei
stabilite;
3. alte operatiuni financiare ale ordonatorilor de credite bugetare dispuse
de acestia;
4. veniturile extrabugetare si cheltuielile dispuse din acestea, pe institutii
publice locale si categorii de resurse.
Art. 34
Metodologia de elaborare si de executie a bugetelor locale se stabileste de
catre Ministerul Finantelor.
CAP. 4
Finantele institutiilor si serviciilor publice
Art. 35
(1) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale institutiilor si
serviciilor publice de interes local se asigura astfel:
1. integral din bugetul local, in functie de subordonare;
2. din venituri extrabugetare si din subventii acordate de la bugetul
local, in functie de subordonare;
3. integral din venituri extrabugetare.
(2) Institutiile si serviciile publice, finantate integral din bugetul
local, varsa veniturile realizate la acest buget.
Art. 36
(1) Institutiile si serviciile publice de interes local mai pot folosi,
pentru desfasurarea si largirea activitatii lor, mijloace materiale si banesti
primite de la persoane juridice si fizice, sub forma de donatii si
sponsorizari, cu respectarea dispozitiilor legale.
(2) Fondurile acordate de persoanele juridice si fizice in vederea
participarii impreuna cu autoritatile administratiei publice locale la
finantarea unor actiuni de interes public, precum si mijloacele banesti primite
in conditiile alin. (1), in situatia institutiilor si serviciilor publice,
finantate integral de la buget, sunt varsate direct la bugetul local din care
se finanteaza acestea. Cu aceste sume se majoreaza creditele bugetare ale
bugetului local, iar fondurile se vor utiliza potrivit prevederilor art. 28 si
cu respectarea destinatiilor stabilite de transmitator.
Art. 37
Finantarea cheltuielilor unor institutii publice, indiferent de
subordonare, se asigura atat din bugetul de stat, cat si din bugetele unor
unitati administrativ-teritoriale, numai in cazurile in care, prin legea
bugetara anuala sau prin legi speciale, se stabilesc categoriile de cheltuieli
care se finanteaza prin fiecare buget.
Art. 38
(1) Veniturile extrabugetare ale institutiilor si serviciilor publice de
interes local, finantate in conditiile art. 35 alin. (1) pct. 2 si 3, se
incaseaza, administreaza, utilizeaza si contabilizeaza de catre acestea.
(2) Veniturile proprii ale bugetelor institutiilor si serviciilor publice
de interes local, finantate potrivit art. 35 alin. (1) pct. 2 si 3, provin din
taxe, chirii, manifestari culturale si sportive, concursuri artistice,
publicatii, prestatii editoriale, studii, proiecte, valorificari de produse din
activitati proprii sau anexe, prestari de servicii si altele.
Art. 39
(1) Excedentele rezultate din executia bugetelor institutiilor si
serviciilor publice de interes local, finantate in conditiile art. 35 alin. (1)
pct. 2, se regularizeaza la sfarsitul anului cu bugetele locale, in limita
sumelor primite de la acestea, daca legea nu prevede altfel.
(2) Soldurile anuale rezultate din executia bugetelor institutiilor si
serviciilor publice de interes local, finantate integral din venituri
extrabugetare, raman la dispozitia acestora, urmand a fi folosite in anul
urmator cu aceeasi destinatie.
(3) Consiliile locale, judetene si Consiliul General al Municipiului
Bucuresti, dupa caz, pot hotari ca soldurile anuale rezultate din executia
bugetelor institutiilor si serviciilor publice subordonate, finantate integral
din venituri extrabugetare, sa se preia la bugetul local, dupa deducerea
sumelor incasate anticipat si a obligatiilor de plata.
Art. 40
(1) Executia de casa a bugetelor institutiilor si serviciilor publice de
interes local se efectueaza prin unitatile teritoriale ale trezoreriei
statului.
(2) Platile pentru investitiile institutiilor publice de interes local,
indiferent de forma de finantare, se efectueaza prin unitatile teritoriale ale
trezoreriei statului, pe baza listei de investitii, a fondurilor aprobate
pentru cheltuieli de capital si cu respectarea dispozitiilor legale privind
investitiile si decontarea acestora.
Art. 41
Consiliile locale, judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti,
dupa caz, pot aproba infiintarea de activitati integral finantate din venituri
extrabugetare pe langa unele institutii si servicii publice, stabilind,
totodata, domeniul de activitate, categoriile de venituri, natura
cheltuielilor, sistemul de organizare si functionare a acestor activitati.
Art. 42
(1) Bugetele de venituri si cheltuieli pentru activitatile finantate
integral din venituri extrabugetare se intocmesc o data cu bugetul institutiei
sau serviciului public de interes local de care apartin si se aproba o data cu
bugetul acestora, in conditiile art. 6 alin. (2) pct. 2.
(2) Veniturile si cheltuielile activitatilor finantate integral din
venituri extrabugetare se grupeaza pe baza clasificatiei indicatorilor privind
finantele publice, aprobata de Ministerul Finantelor.
(3) In situatia nerealizarii veniturilor prevazute in bugetele
activitatilor finantate integral din venituri extrabugetare, cheltuielile vor
fi efectuate in limita veniturilor realizate.
(4) Soldurile anuale, rezultate din executia bugetelor de venituri si
cheltuieli ale activitatilor finantate integral din venituri extrabugetare, se
reporteaza in anul urmator cu aceeasi destinatie sau se preiau ca venit la
bugetul local, in conditiile prevederilor art. 39 alin. (3).
Art. 43
(1) In cazul in care, la infiintarea unor institutii si servicii publice de
interes local sau a unor activitati finantate integral din venituri
extrabugetare, acestea nu dispun de fonduri suficiente, in baza unor
documentatii temeinic fundamentate, consiliile locale, judetene si Consiliul General
al Municipiului Bucuresti, dupa caz, pot acorda imprumuturi temporare din
bugetul local, pe baza de conventie.
(2) Imprumuturile acordate in conditiile alin. (1) vor fi rambursate
integral in termen de un an de la data acordarii.
Art. 44
(1) Pentru functionarea unor servicii publice locale, create in interesul
persoanelor fizice si juridice, consiliile locale, judetene si Consiliul
General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, stabilesc taxe speciale.
(2) Cuantumul taxelor speciale se stabileste anual si trebuie sa acopere
cel putin sumele investite si cheltuielile curente de intretinere si
functionare a acestor servicii.
(3) Taxele speciale, instituite potrivit prevederilor prezentului articol,
constituie venituri cu destinatie speciala ale bugetelor locale, fiind
utilizate in scopurile pentru care au fost infiintate.
(4) Sumele ramase neutilizate din taxele speciale, stabilite ca diferenta
intre veniturile incasate si platile efectuate, se reporteaza in anul urmator
cu aceeasi destinatie, o data cu incheierea exercitiului bugetar. Acelasi regim
se aplica si celorlalte venituri cu destinatie speciala.
Art. 45
(1) Taxele speciale se incaseaza numai de la persoanele fizice si juridice
care se folosesc de serviciile publice locale pentru care s-au instituit taxele
respective.
(2) Prin regulamentul aprobat de consiliile locale, judetene si Consiliul
General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, se vor determina conditiile in
care se pot percepe taxele speciale, modul in care se obtine acordul
persoanelor fizice si juridice platitoare, precum si modul de repartizare a
acestora.
(3) Hotararile luate de consiliile locale, judetene si Consiliul General al
Municipiului Bucuresti, dupa caz, in legatura cu repartizarea taxelor speciale
pe persoanele fizice si juridice platitoare vor fi afisate la sediul acestora
sau prin publicare.
(4) Impotriva acestor hotarari orice persoana interesata poate face
contestatie in termen de 15 zile de la afisarea sau publicarea acestora. Dupa expirarea
acestui termen consiliul care a adoptat hotararea se intruneste si delibereaza
asupra contestatiilor primite.
Art. 46
Constatarea, asezarea si urmarirea incasarii taxelor speciale se realizeaza
prin compartimentele de specialitate ale primariilor, consiliilor judetene si
ale Primariei Municipiului Bucuresti, dupa caz.
Art. 47
(1) Serviciile publice de interes local care desfasoara activitati de
natura economica au obligatia calcularii, inregistrarii si recuperarii uzurii
fizice si morale a mijloacelor fixe aferente acestor activitati, prin tarif sau
pret, potrivit legii.
(2) Sumele reprezentand amortizarea calculata pentru aceste mijloace fixe
se utilizeaza pentru realizarea de investitii in domeniul respectiv si se
evidentiaza distinct in programul de investitii, ca sursa de finantare a
acestora.
(3) Activitatile de natura economica, pentru care se calculeaza amortizarea
mijloacelor fixe, se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
CAP. 5
Imprumuturi contractate de autoritatile administratiei publice locale
Art. 48
(1) Consiliile locale, judetene si Consiliul General al Municipiului
Bucuresti, dupa caz, pot aproba contractarea de imprumuturi interne sau
externe, pe termen mediu si lung, pentru realizarea de investitii publice de
interes local, precum si pentru refinantarea datoriei publice locale, in
conditiile respectarii prevederilor prezentului capitol.
(2) Consiliile locale, judetene si Consiliul General al Municipiului
Bucuresti, dupa caz, hotarasc contractarea de imprumuturi, cu votul a cel putin
doua treimi din numarul membrilor ce le compun.
(3) Datoria publica locala, angajata in conditiile alin. (1), reprezinta o
obligatie generala care trebuie rambursata, conform acordurilor incheiate, din
resursele aflate la dispozitia unitatii administrativ-teritoriale, cu exceptia
transferurilor de la bugetul de stat cu destinatie speciala.
(4) Instrumentele datoriei publice locale sunt, in principal, urmatoarele:
1. titluri de valoare;
2. imprumuturi de la bancile comerciale sau de la alte institutii de
credit.
(5) Emiterea si lansarea titlurilor de valoare se pot face direct de catre
autoritatile administratiei publice locale sau prin intermediul unor agentii
sau al altor institutii specializate.
(6) Consiliile locale, judetene si Consiliul General al Municipiului
Bucuresti, dupa caz, pot angaja imprumuturi interne fara garantia Guvernului,
potrivit prevederilor prezentului capitol, cu conditia informarii prealabile a
Ministerului Finantelor.
(7) Imprumuturile externe se vor contracta numai cu aprobarea comisiei de
autorizare a acestor imprumuturi, constituita din reprezentanti ai
autoritatilor administratiei publice locale, ai Guvernului si ai Bancii
Nationale a Romaniei, a carei componenta se aproba prin hotarare a Guvernului.
Art. 49
(1) Ratele scadente aferente imprumuturilor contractate, dobanzile si
comisioanele datorate de unitatile administrativ-teritoriale se prevad in
bugetul local.
(2) Imprumuturile contractate de unitatile administrativ-teritoriale pot fi
garantate de catre autoritatea administratiei publice locale prin orice sursa
de venituri, cu exceptia prevazuta la art. 48 alin. (3). Orice garantare prin
venituri devine valabila si se aplica din momentul acordarii garantiei;
veniturile care se constituie in garantie si care sunt incasate la bugetul
local vor fi supuse conditiilor acordului de garantare respectiv, care se va
aplica cu prioritate fata de orice revendicari ale unor terti catre autoritatea
administratiei publice locale respective, indiferent daca aceste terte parti
cunosc sau nu cunosc acordul de garantare. Documentul prin care se incheie
acordul de garantare prin venituri trebuie inregistrat la primarie sau, dupa
caz, la consiliul judetean respectiv si la imprumutator.
(3) Toate acordurile de imprumut incheiate potrivit prevederilor prezentei
legi vor fi considerate ca fiind pe deplin autorizate si vor constitui
obligatii care pot fi impuse bugetelor locale respective.
Art. 50
(1) Datoria publica locala nu reprezinta obligatii sau raspunderi ale
Guvernului si aceasta va fi rambursata exclusiv din veniturile prin care s-a
garantat imprumutul respectiv de catre autoritatile administratiei publice
locale.
(2) Documentele care fac dovada datoriei publice locale vor include o
clauza prin care unitatea administrativ-teritoriala se obliga sa ramburseze
datoria si sa plateasca dobanzile si comisioanele aferente acestei datorii
numai din veniturile autoritatii administratiei publice locale respective, fara
ca Guvernul sa aiba vreo obligatie de plata si fara ca credibilitatea sau
capacitatea de impozitare a Guvernului sa fie folosita pentru garantarea
rambursarii datoriei unitatii administrativ-teritoriale, a platii dobanzilor si
comisioanelor aferente.
(3) Documentele care fac dovada datoriei publice locale, care nu respecta
prevederile alin. (2), nu vor fi considerate valabile.
Art. 51
(1) Autoritatilor administratiei publice locale li se interzice accesul la
orice fel de imprumut, daca totalul datoriilor anuale reprezentand ratele
scadente la imprumuturile contractate, dobanzile si comisioanele aferente
acestora, inclusiv ale imprumutului care urmeaza sa fie angajat in anul
respectiv, depaseste limita de 20% din totalul veniturilor curente ale
bugetelor locale, potrivit anexei nr. 1, inclusiv cotele defalcate din
impozitul pe salarii.
(2) In scopul calcularii acestei limite, pentru imprumuturile contractate
cu o rata variabila a dobanzii se va lua in calcul valoarea datoriei la rata
dobanzii valabile la data efectuarii calculului.
(3) In scopul calcularii acestei limite, imprumuturile acordate in valuta
vor fi luate in calcul la valoarea cursului de schimb comunicat de Banca
Nationala a Romaniei la data efectuarii calculului.
Art. 52
(1) Valoarea totala a datoriei contractate de autoritatea administratiei
publice locale va fi inscrisa in registrul de evidenta a datoriei publice
locale al acestei autoritati si se raporteaza anual prin darile de seama
contabile.
(2) Registrul de evidenta a datoriei publice locale va include informatii
care sa specifice suma totala a datoriilor autoritatilor administratiei publice
locale, precum si detalierea datoriilor si alte informatii stabilite prin norme
metodologice privind registrul de evidenta a datoriei publice locale, emise de
Ministerul Finantelor.
Art. 53
(1) In situatia in care, pe parcursul executiei, apar goluri temporare de
casa ca urmare a decalajului dintre veniturile si cheltuielile bugetului local,
acestea pot fi acoperite prin imprumuturi fara dobanda din disponibilitatile
contului general al trezoreriei statului, numai dupa utilizarea fondului de
rulment.
(2) Valoarea totala a imprumutului care poate fi angajat de autoritatile
administratiei publice locale potrivit prevederilor alin. (1) este supusa
urmatoarelor limite:
1. nu va depasi 5% din totalul veniturilor estimate a fi incasate pe durata
anului fiscal in care se face imprumutul;
2. in conditiile prevederilor pct. 1, autoritatile administratiei publice
locale nu pot angaja imprumuturi mai mari decat fondurile pe care le pot
rambursa pe durata aceluiasi an fiscal.
(3) Rambursarea fondurilor imprumutate conform prevederilor prezentului
articol va fi garantata cu veniturile estimate a fi incasate in anul fiscal
respectiv, in conditiile respectarii garantarii, prin venituri, a celorlalte
datorii publice locale.
Art. 54
(1) Activitatea autoritatilor administratiei publice locale va fi supusa
unei verificari exceptionale de catre Curtea de Conturi, potrivit prevederilor
prezentului articol, in urmatoarele situatii:
1. autoritatea administratiei publice locale nu isi ramburseaza toate
obligatiile de plata pe termen scurt pana la sfarsitul anului fiscal in care au
fost angajate imprumuturile;
2. daca, la un anumit moment pe durata anului fiscal, datoriile pe termen
scurt ale autoritatii administratiei publice locale depasesc limita stabilita
la art. 53 alin. (2) pct. 1.
(2) Curtea de Conturi va solicita autoritatilor administratiei publice
locale care se afla intr-una dintre situatiile specificate la alin. (1) sa
intocmeasca si sa depuna un plan de redresare, prin care aceasta se obliga sa
se supuna prevederilor art. 53 alin. (2) in termen de 12 luni.
(3) Ministerul Finantelor poate acorda din disponibilitatile contului
general al trezoreriei statului imprumuturi cu dobanda autoritatilor
administratiei publice locale, in cadrul planului de redresare, cu conditia ca
acestea sa se angajeze la rambursarea acestor fonduri intr-un termen stabilit
de Ministerul Finantelor, dar care nu poate depasi 2 ani.
CAP. 6
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 55
Guvernul poate acorda garantii la imprumuturile externe contractate de
autoritatile administratiei publice locale, in conditiile prevederilor Legii
privind datoria publica.
Art. 56
(1) Exercitiul bugetar este anual, coincide cu anul calendaristic si se
incheie pe baza normelor metodologice elaborate de Ministerul Finantelor.
(2) Executia bugetara se incheie la data de 31 decembrie a fiecarui an.
Orice venit neincasat si orice cheltuiala neefectuata pana la data de 31
decembrie se vor incasa sau se vor efectua, dupa caz, in contul bugetului local
pe anul urmator.
(3) Creditele bugetare neutilizate pana la inchiderea anului sunt anulate
de drept.
(4) Toate operatiunile de incasari si plati, efectuate in cursul unui an in
contul bugetului local sau judetean, apartin exercitiului corespunzator de
executie a bugetului respectiv.
Art. 57
(1) Este interzisa efectuarea de plati direct din veniturile incasate, cu
exceptia cazurilor cand legea prevede altfel.
(2) Nici o cheltuiala nu poate fi inscrisa in bugetul local si nici nu
poate fi efectuata din acest buget, daca nu exista baza legala pentru asemenea
cheltuieli.
Art. 58
Obligatiile financiare rezultate din acordurile de colaborare, cooperare,
asociere, infratire, precum si din aderarea la asociatii interne si
internationale de autoritati ale administratiei publice locale, hotarate de
consiliile locale, judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti,
dupa caz, in conditiile legii, se suporta din bugetele locale ale acestora.
Art. 59
(1) Prin bugetele locale si bugetele institutiilor si serviciilor publice
locale sunt aprobate credite bugetare in limita carora se pot angaja si efectua
cheltuieli si reprezinta limite maxime, care nu pot fi depasite.
(2) Utilizarea creditelor bugetare pentru alte destinatii decat cele
aprobate atrage, in conditiile legii, raspunderea celor vinovati.
Art. 60
Este interzis institutiilor publice locale sa efectueze operatiunile de
incasari si plati prin bancile comerciale.
Art. 61
Soldul fondului de tezaur constituit la nivelul consiliului judetean si al
Consiliului General al Municipiului Bucuresti se va utiliza, pana la lichidare,
pentru realizarea de investitii publice de interes judetean, cu aprobarea
consiliului judetean si, respectiv, a Consiliului General al Municipiului
Bucuresti.
Art. 62
Daca bugetele locale nu au fost aprobate cu cel putin 3 zile inainte de
expirarea exercitiului bugetar, se aplica in continuare bugetele locale ale
anului precedent, pana la aprobarea noilor bugete, dar nu mai tarziu de 30 de
zile de la intrarea in vigoare a legii bugetului de stat.
Art. 63
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte daca, potrivit legii penale,
nu sunt considerate infractiuni:
1. nerespectarea dispozitiilor art. 15, art. 16 si ale art. 30;
2. nerespectarea dispozitiilor art. 17, art. 18, art. 31 si ale art. 59;
3. nerespectarea dispozitiilor art. 20, art. 25 alin. (4), art. 26, art.
28, art. 51 alin. (1), art. 57 si ale art. 60.
(2) Contraventiile prevazute la pct. 1 se sanctioneaza cu amenda de la
500.000 lei la 1.500.000 lei, cele de la pct. 2, cu amenda de la 1.000.000 lei
la 2.000.000 lei, iar cele de la pct. 3, cu amenda de la 1.500.000 lei la
3.000.000 lei. Nivelul acestor amenzi poate fi actualizat prin hotarare a
Guvernului.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor se fac de catre
Curtea de Conturi, Ministerul Finantelor si de catre alte organe imputernicite
prin lege.
Art. 64
Contraventiilor prevazute la art. 63 li se aplica prevederile Legii nr.
32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia art. 25
- 27.
Art. 65
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta lege.
Art. 66
(1) Prezenta lege intra in vigoare la data de ianuarie 1999.
(2) Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga: capitolul III
"Elaborarea, aprobarea, executia si incheierea executiei bugetelor
locale" si alte prevederi referitoare la bugetele locale din Legea nr.
72/1996 privind finantele publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 152 din 17 iulie 1996; capitolul VIII "Administrarea
finantelor publice" din Legea administratiei publice locale nr. 69/1991,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 79 din 18 aprilie
1996; Decretul Consiliului de Stat nr. 151/1975 privind autofinantarea unor
activitati ale institutiilor de stat - pentru prevederile referitoare la
institutiile publice si activitatile de subordonare locala -, publicat in
Buletinul Oficial nr. 130 din 12 decembrie 1975, precum si orice alte
dispozitii contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 14
septembrie 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
ANDREI IOAN CHILIMAN
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 14 septembrie 1998, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
MIRCEA IONESCU-QUINTUS
ANEXA 1
LISTA
impozitelor, taxelor si a altor venituri ale bugetelor locale
_______________________________________________________________________
Nr. Denumirea veniturilor
crt.
_______________________________________________________________________
CAP. 1
Veniturile proprii care se prevad in bugetele proprii ale judetelor
A. VENITURI CURENTE
1. Impozitul pe profit
2. Alte impozite directe
2.1. Alte incasari din impozite directe
3. Varsaminte din profitul net
4. Varsaminte de la institutiile publice
4.1. Alte venituri de la institutiile publice
5. Diverse venituri
5.1. Venituri din amenzile si sanctiunile aplicate, potrivit
dispozitiilor legale, de organele proprii
5.2. Restituiri de fonduri din finantarea bugetara locala a
anilor precedenti
5.3. Venituri din concesiuni si inchirieri
5.4. Incasari din valorificarea bunurilor confiscate,
potrivit legii
5.5. Incasari din alte surse
B. VENITURI DIN CAPITAL
6. Venituri din valorificarea unor bunuri
6.1. Venituri din valorificarea unor bunuri ale institutiilor
publice
C. VENITURI CU DESTINATIE SPECIALA
7. Taxe speciale
8. Venituri din vanzarea unor bunuri apartinand domeniului privat
9. Venituri din fondul pentru drumurile publice
10. Venituri din fondul de interventie
11. Venituri din fondul pentru locuinte
12. Venituri din amortizarea mijloacelor fixe
13. Donatii si sponsorizari
14. Sume acordate de persoane juridice si fizice in vederea
participarii la finantarea unor actiuni de interes public
CAP. 2
Veniturile proprii care se prevad in bugetele proprii ale comunelor,
oraselor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti si al municipiului
Bucuresti
A. VENITURI CURENTE
1. Impozitul pe profit
2. Impozite si taxe de la populatie
2.1. Impozitul pe veniturile liber-profesionistilor,
meseriasilor si ale altor persoane fizice
independente si asociatii familiale
2.2. Impozitul pe cladiri si terenuri de la persoane fizice
2.3. Taxe asupra mijloacelor de transport detinute de
persoane fizice
2.4. Impozitul pe veniturile din inchirieri de imobile
2.5. Alte impozite si taxe de la populatie
3. Taxa pentru folosirea terenurilor proprietate de stat,
folosite in alte scopuri decat pentru agricultura
sau silvicultura
4. Impozitul pe cladiri si terenuri de la persoane juridice
5. Taxe asupra mijloacelor de transport detinute de
persoane juridice
6. Alte impozite directe
6.1. Alte incasari din impozite directe
7. Impozitul pe spectacole
8. Alte impozite indirecte
8.1. Alte incasari din impozite indirecte
9. Varsaminte din profitul net
10. Varsaminte de la institutiile publice
10.1. Taxe pentru examinarea conducatorilor de autovehicule,
eliberarea permiselor de conducere si alte venituri
privind circulatia pe drumurile publice
10.2. Venituri din incasarea contravalorii lucrarilor de
combatere a daunatorilor si bolilor in sectorul
vegetal - de la centrele locale pentru protectia
plantelor
10.3. Veniturile punctelor de insamantari artificiale
10.4. Veniturile circumscriptiilor sanitar-veterinare
10.5. Varsaminte din disponibilitatile institutiilor publice
si ale activitatilor autofinantate
10.6. Alte venituri de la institutiile publice
11. Diverse venituri
11.1. Venituri din recuperarea cheltuielilor de judecata,
imputatii si despagubiri
11.2. Venituri din amenzile si sanctiunile aplicate, potrivit
dispozitiilor legale, de organele proprii
11.3. Restituiri de fonduri din finantarea bugetara
locala a anilor precedenti
11.4. Venituri din concesiuni si inchirieri
11.5. Incasari din valorificarea bunurilor confiscate,
potrivit legii
11.6. Incasari din alte surse
B. VENITURI DIN CAPITAL
12. Venituri din valorificarea de bunuri
12.1. Venituri din valorificarea unor bunuri ale
institutiilor publice
12.2. Venituri din vanzarea locuintelor construite din
fondurile statului
C. VENITURI CU DESTINATIE SPECIALA
13. Taxe speciale
14. Venituri din vanzarea unor bunuri apartinand domeniului privat
15. Venituri din fondul pentru drumurile publice
16. Venituri din fondul de interventie
17. Venituri din fondul pentru locuinte
18. Venituri din amortizarea mijloacelor fixe
19. Donatii si sponsorizari
20. Sume acordate de persoane juridice si fizice in vederea
participarii la finantarea unor actiuni de interes public
_______________________________________________________________________
NOTA:
Lista impozitelor locale, taxelor si a altor venituri ale bugetelor locale
poate fi actualizata ca urmare a perfectionarii legislatiei fiscale, precum si
prin legile bugetare anuale, in concordanta cu programele de crestere a
autonomiei financiare a unitatilor administrativ-teritoriale si de
descentralizare a serviciilor publice.
ANEXA 2
LISTA
cheltuielilor care se prevad in bugetele locale
______________________________________________________________________
Nr. Denumirea veniturilor
crt.
______________________________________________________________________
CAP. 1
Cheltuieli care se prevad in bugetele proprii ale judetelor
1. Autoritati executive
2. Cultura si religie
2.1. Biblioteci judetene
2.2. Muzee
2.3. Institutii profesioniste de spectacol si concerte
2.4. Scoli populare de arta
2.5. Centre de conservare si de valorificare a traditiei si
creatiei populare
2.6. Culte religioase
2.7. Alte institutii si actiuni privind cultura
3. Asistenta sociala, ajutoare si indemnizatii
3.1. Serviciu public specializat pentru protectia copilului
3.2. Alte actiuni privind asistenta sociala, ajutoare si
indemnizatii
4. Servicii, dezvoltare publica si locuinte
4.1. Alimentari cu apa, statii de epurare pentru ape uzate,
colectoare, statii de pompare
4.2. Retele, centrale si puncte termice
4.3. Canalizare
4.4. Amenajari hidrotehnice de interes local, in intravilan
4.5. Alte actiuni privind serviciile, dezvoltarea publica si
locuinte
5. Transporturi
5.1. Drumuri si poduri
5.2. Aeroporturi
5.3. Alte cheltuieli in domeniul transporturilor
6. Alte actiuni
6.1. Comandamente militare
6.2. Protectie civila
6.3. Alte cheltuieli
7. Fond pentru garantarea imprumuturilor externe, dobanzilor si
comisioanelor aferente
8. Plati de dobanzi si comisioane
9. Rambursari imprumuturi
9.1. Rambursare imprumuturi pentru investitii
9.2. Rambursare imprumuturi acordate din trezoreria statului
10. Fonduri de rezerva
10.1. Fond de rezerva bugetara la dispozitia consiliilor judetene
11. Cheltuieli cu destinatie speciala
11.1. Servicii publice finantate din taxe speciale
11.2. Cheltuieli din fondul pentru drumurile publice
11.3. Cheltuieli din fondul de interventie
11.4. Cheltuieli din fondul pentru locuinte
11.5. Cheltuieli din amortizarea mijloacelor fixe
11.6. Cheltuieli din donatii
11.7. Cheltuieli din sume acordate de persoane juridice si fizice
in vederea participarii la finantarea unor actiuni de
interes public
CAP. 2
Cheltuieli care se prevad in bugetele proprii ale comunelor, oraselor,
municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti si al municipiului Bucuresti
1. Autoritati executive
2. Invatamant*)
2.1. Invatamant prescolar
2.2. Invatamant primar si gimnazial
2.3. Invatamant liceal
2.4. Invatamant profesional
2.5. Invatamant postliceal
2.6. Internate, camine si cantine pentru elevi (alocatii de la
bugetele locale in completarea veniturilor proprii)
----------
*) Din bugetele locale se finanteaza cheltuielile de intretinere si
gospodarie, reparatii curente si reparatii capitale, unele cheltuieli de
investitii, aprobate potrivit legii, pentru racordari la reteaua de gaze
naturale, alimentari cu apa sau alte lucrari privind imbunatatirea
instalatiilor de incalzire la unitati ale invatamantului preuniversitar de
stat, precum si alte cheltuieli prevazute de dispozitiile legale.
3. Sanatate
3.1. Crese
3.2. Alte institutii si actiuni sanitare
4. Cultura si religie
4.1. Biblioteci publice
4.2. Muzee
4.3. Institutii profesioniste de spectacole si concerte
4.4. Case de cultura
4.5. Camine culturale
4.6. Culte religioase
4.7. Alte institutii si actiuni privind cultura
5. Asistenta sociala, ajutoare si indemnizatii
5.1. Camine de batrani si pensionari
5.2. Camine-spital pentru invalizi si bolnavi cronici
5.3. Cantine de ajutor social
5.4. Camine pentru copii infirmi si camine-atelier
5.5. Ajutor social
5.6. Serviciu public specializat pentru protectia copilului
5.7. Indemnizatii de nastere
5.8. Alte actiuni privind asistenta sociala, ajutoare si
indemnizatii
6. Servicii, dezvoltare publica si locuinte
6.1. Strazi
6.2. Iluminat public
6.3. Salubritate
6.4. Gradini publice, parcuri, zone verzi, baze sportive si de
agrement
6.5. Locuinte
6.6. Alimentari cu apa, statii de epurare pentru ape uzate,
colectoare, statii de pompare
6.7. Retele, centrale si puncte termice
6.8. Canalizare
6.9. Amenajari hidrotehnice de interes local, in intravilan
6.10. Introducere de gaze naturale in localitati
6.11. Alte actiuni privind serviciile, dezvoltarea publica si
locuinte
7. Transporturi
7.1. Drumuri si poduri
7.2. Transport in comun
7.3. Alte cheltuieli in domeniul transporturilor
8. Agricultura*)
------------
*) Cheltuielile care se finanteaza din bugetele locale sunt urmatoarele:
cheltuieli de personal, materiale si servicii si cheltuieli de capital.
8.1. Combaterea daunatorilor si bolilor in sectorul vegetal -
centre locale pentru protectia plantelor
8.2. Puncte de insamantari artificiale
8.3. Circumscriptii sanitar-veterinare (exclusiv epizootii)
9. Alte actiuni economice
9.1. Prevenirea si combaterea inundatiilor si gheturilor
9.2. Alte cheltuieli pentru actiuni economice
10. Alte actiuni
10.1. Comandamente militare
10.2. Protectie civila
10.3. Alte cheltuieli
11. Fond pentru garantarea imprumuturilor externe, dobanzilor si
comisioanelor aferente
12. Plati de dobanzi si comisioane
13. Rambursari imprumuturi
13.1. Rambursare imprumuturi pentru investitii
13.2. Rambursare imprumuturi acordate din trezoreria statului
14. Fonduri de rezerva
14.1. Fond de rezerva bugetara la dispozitia consiliilor locale
15. Cheltuieli cu destinatie speciala
15.1. Servicii publice finantate din taxe speciale
15.2. Cheltuieli din fondul pentru drumurile publice
15.3. Cheltuieli din fondul de interventie
15.4. Cheltuieli din fondul pentru locuinte
15.5. Cheltuieli din amortizarea mijloacelor fixe
15.6. Cheltuieli din donatii
15.7. Cheltuieli din sume acordate de persoane juridice si fizice
in vederea participarii la finantarea unor actiuni de
interes public.
_______________________________________________________________________
NOTA:
Lista cheltuielilor care se prevad in bugetele locale poate fi actualizata
ca urmare a perfectionarii legislatiei, precum si prin legile bugetare anuale,
in concordanta cu programele de crestere a autonomiei financiare a unitatilor
administrativ teritoriale si de descentralizare a serviciilor publice.