LEGE
Nr. 69 din 26 noiembrie 1991 * Republicata
Legea administratiei publice locale
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 79 din 18 aprilie 1996
*) Republicata in temeiul art. III din Legea nr. 24 din 12 aprilie 1996,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 76 din 13 aprilie
1996, dandu-se articolelor si alineatelor numerotarea corespunzatoare.
Legea nr. 69 din 26 noiembrie 1991 a fost publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 238 din 28 noiembrie 1991.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Administratia publica in unitatile administrativ-teritoriale se
intemeiaza pe principiile autonomiei locale, descentralizarii serviciilor
publice, eligibilitatii autoritatilor administratiei publice locale,
legalitatii si consultarii cetatenilor in problemele locale de interes
deosebit.
(2) Autonomia locala este administrativa si se exercita numai in cadrul
legii.
(3) Autonomia locala priveste organizarea si functionarea administratiei
publice locale si reprezinta dreptul si capacitatea efectiva a autoritatilor
administratiei publice locale de a rezolva si de a gestiona, in nume propriu si
sub responsabilitatea lor, o parte importanta a treburilor publice, in
interesul colectivitatilor locale pe care le reprezinta. Prin colectivitate
locala se intelege totalitatea cetatenilor din unitatea
administrativ-teritoriala.
(4) Aplicarea principiilor enuntate nu poate aduce atingere caracterului de
stat national unitar al Romaniei.
Art. 2
(1) Unitatile administrativ-teritoriale sunt: comunele, orasele si
judetele.
(2) Comunele pot fi formate din unul sau mai multe sate si catune.
(3) Unele orase pot fi declarate municipii, in conditiile legii.
Municipiile pot avea subdiviziuni administrativ-teritoriale, a caror delimitare
si organizare se stabilesc prin lege.
Art. 3
Delimitarea comunelor, oraselor si judetelor se stabileste prin lege. Orice
modificare a limitelor teritoriale ale acestora se poate efectua numai in
temeiul legii si cu consultarea prealabila a cetatenilor din unitatile
administrativ-teritoriale respective, prin referendum care se organizeaza
potrivit legii.
Art. 4
(1) Comunele, orasele si judetele sunt persoane juridice. Ele au deplina
capacitate, poseda un patrimoniu si au initiativa in tot ceea ce priveste
administrarea intereselor publice locale, exercitand, in conditiile legii,
autoritatea in limitele administrativ-teritoriale stabilite.
(2) Ca persoane juridice civile au in proprietate bunuri din domeniul
privat, iar ca persoane juridice de drept public sunt proprietare ale bunurilor
domeniului public de interes local, potrivit legii.
Art. 5
(1) Autoritatile administratiei publice prin care se realizeaza autonomia
locala in comune si orase sunt consiliile locale, ca autoritati deliberative,
si primarii, ca autoritati executive. Consiliile locale si primarii se aleg in
conditiile prevazute de lege.
(2) Autoritatile administratiei publice locale se pot constitui si in
subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor. Acestea sunt
subordonate autoritatilor administrative ale municipiilor.
Art. 6
Consiliile locale si primarii functioneaza ca autoritati administrative
autonome si rezolva treburile publice din comune si orase, in conditiile
prevazute de lege.
Art. 7
In fiecare judet se alege un consiliu judetean, ca autoritate a
administratiei publice, care coordoneaza activitatea consiliilor locale in
vederea realizarii serviciilor publice de interes judetean. Consiliul judetean
alege, din randul membrilor sai, pe presedinte, pe vicepresedinti si delegatia
permanenta.
Art. 8
Raporturile dintre administratia publica judeteana si cea locala au la baza
principiile autonomiei, legalitatii si colaborarii in rezolvarea problemelor
comune. In relatiile dintre administratia publica locala si cea judeteana nu
exista raporturi de subordonare.
Art. 9
In scopul asigurarii autonomiei locale, autoritatile administratiei publice
din comune, orase si judete elaboreaza si aproba bugetele de venituri si
cheltuieli si au dreptul sa instituie si sa perceapa impozite si taxe locale,
in conditiile legii.
Art. 10
Problemele de interes deosebit din unitatile administrativ-teritoriale se
pot supune, in conditiile legii, aprobarii locuitorilor, prin referendum local.
Art. 11
(1) Guvernul numeste cate un prefect in fiecare judet si in municipiul
Bucuresti.
(2) Prefectul este reprezentantul Guvernului pe plan local. El conduce
serviciile publice descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte organe
centrale ale administratiei publice, organizate in unitatile
administrativ-teritoriale.
Art. 12
(1) Prefectul poate ataca, in fata instantei de contencios administrativ,
actele autoritatilor administratiei publice locale, in cazul in care considera
ca acestea sunt ilegale.
(2) Actul atacat este suspendat de drept.
(3) Prefectul raspunde conform legii, la cererea autoritatilor
administratiei publice locale si judetene, in cazul in care instanta de
contencios administrativ stabileste ca actul acestora a fost atacat in mod
abuziv sau cu rea-credinta.
CAP. 2
Consiliile locale
Sectiunea 1
Componenta si constituirea consiliilor locale
Art. 13
Consiliile comunelor si ale oraselor sunt compuse din consilieri alesi prin
vot universal, egal, direct, secret si liber exprimat, in conditiile stabilite
de Legea privind alegerile locale.
Art. 14
(1) Numarul membrilor fiecarui consiliu local se stabileste prin ordin al
prefectului, in functie de populatia comunei sau a orasului, raportata de
Comisia Nationala pentru Statistica la data de 1 ianuarie a anului in curs sau,
dupa caz, la data de 1 iulie a anului care precede alegerile, dupa cum urmeaza:
---------------------------------------------------
Numarul locuitorilor Numarul
comunei sau ai orasului consilierilor
---------------------------------------------------
- pana la 3.000 11
- intre 3.001 si 5.001 13
- intre 5.001 si 7.000 15
- intre 7.001 si 10.000 17
- intre 10.001 si 20.000 19
- intre 20.001 si 50.000 21
- intre 50.001 si 100.000 23
- intre 100.001 si 200.000 25
- intre 200.001 si 400.000 31
- peste 400.000 35
---------------------------------------------------
(2) Consiliul General al Municipiului Bucuresti este compus dintr-un numar
de 65 de consilieri.
Art. 15
(1) Calitatea de consilier este incompatibila cu:
a) functia de prefect si de subprefect;
b) calitatea de functionar in aparatul propriu al consiliilor comunale,
orasenesti si judetene respective si al prefecturilor, precum si de conducator
al regiei autonome de interes local sau judetean si al serviciului public de
specialitate al consiliului local sau judetean;
c) functia de primar;
d) calitatea de deputat, senator, consilier al Presedintelui Romaniei sau
membru al Guvernului.
(2) Alte incompatibilitati se pot stabili prin lege.
Art. 16
(1) Constituirea consiliilor locale se face in termen de 20 de zile de la
data alegerilor. Convocarea consilierilor in sedinta de constituire se face de
catre prefect. La sedinta de constituire participa prefectul sau reprezentantul
sau. La sedinta va fi convocat si primarul, chiar daca procedura de validare a
acestuia nu a fost finalizata.
(2) Sedinta este legal constituita, daca participa cel putin doua treimi
din numarul consilierilor alesi. In cazul in care nu se poate asigura aceasta
majoritate, sedinta se va tine, de drept, peste 3 zile, in aceleasi conditii.
Daca nici la a doua convocare sedinta nu se poate constitui legal, se va
proceda la o noua convocare, peste alte 3 zile. La noua convocare, sedinta va
fi legal constituita, daca se asigura prezenta majoritatii consilierilor alesi.
In situatia in care consiliul nu se poate constitui nici la ultima convocare,
datorita absentei, fara motive temeinice, a consilierilor, prefectul va declara
vacante locurile consilierilor alesi, care au lipsit nemotivat de la cele 3
convocari anterioare, daca acestia nu pot fi inlocuiti cu supleantii de pe
listele respective, si se vor organiza alegeri de completare, in termen de 30
de zile, in conditiile Legii privind alegerile locale. Ordinul prefectului prin
care se declara vacante locurile consilierilor care au lipsit nemotivat poate
fi atacat de cei in cauza, la instanta de contencios administrativ, in termen
de 5 zile de la comunicare. Hotararea primei instante este definitiva si
irevocabila.
(3) Absenta consilierilor de la sedinta de constituire este motivata, daca,
din cauza bolii, acestia sunt netransportabili sau daca sunt plecati in strainatate
in interes de serviciu.
(4) Lucrarile sedintei de constituire sunt conduse de cel mai in varsta
consilier, asistat de 2 consilieri dintre cei mai tineri.
Art. 17
(1) Consiliile locale aleg, dintre membrii lor, pe intreaga durata a mandatului,
o comisie de validare alcatuita din 3 - 7 consilieri.
(2) Comisia examineaza legalitatea alegerii fiecarui consilier si propune
consiliului validarea sau invalidarea mandatelor.
(3) Comisia de validare poate propune invalidarea alegerii unui consilier
numai in cazul in care:
a) constata existenta unor incompatibilitati sau incalcarea conditiilor de
eligibilitate;
b) alegerea consilierului s-a facut prin frauda electorala, constatata de
Biroul Electoral Central, sau prin orice alta incalcare a Legii privind
alegerile locale.
(4) Validarea sau invalidarea mandatelor se face cu votul majoritatii
consilierilor prezenti la sedinta. Persoana al carei mandat este supus
validarii sau invalidarii nu participa la vot.
(5) Consiliul este legal constituit dupa validarea mandatelor a cel putin
doua treimi din numarul membrilor acestuia.
(6) Hotararile privind validarea sau invalidarea mandatelor de consilier
pot fi atacate de cei interesati, la instanta de contencios administrativ, in
termen de 5 zile de la adoptare sau de la comunicare, in cazul celor absenti de
la sedinta. Hotararea instantei este definitiva si irevocabila.
Art. 18
(1) Consilierii ale caror mandate au fost validate depun in fata
consiliului urmatorul juramant:
"Jur sa respect Constitutia si legile tarii si sa fac, cu
buna-credinta, tot ceea ce sta in puterile si priceperea mea pentru binele
locuitorilor comunei (orasului, judetului)...".
(2) Consilierii care refuza sa depuna juramantul sunt considerati
demisionati de drept.
(3) Dupa depunerea juramantului, consilierul care a condus sedinta de
constituire declara consiliul legal constituit.
Art. 19
Mandatul de consilier inceteaza inainte de termen, in caz de deces;
demisie; incompatibilitate; schimbare a domiciliului in alta unitate
administrativ-teritoriala; lipsa nemotivata de la mai mult de 3 sedinte
ordinare consecutive ale consiliului; imposibilitate de a fi exercitat pe o
perioada mai mare de 6 luni; in cazul in care s-a constatat, prin hotarare
judecatoreasca ramasa definitiva, dupa validarea mandatelor, ca alegerea s-a
facut prin frauda electorala sau prin orice alta incalcare a Legii privind
alegerile locale; in caz de condamnare prin hotarare judecatoreasca definitiva
la o pedeapsa privativa de libertate; in caz de punere sub interdictie pentru
debilitate sau alienare mintala ori in cazul pierderii drepturilor electorale.
Incetarea mandatului de consilier se constata prin hotarare a consiliului
local. In caz de demisie, consilierul poate reveni asupra acesteia, pana la
adoptarea hotararii.
Sectiunea a 2-a
Atributiile consiliilor locale
Art. 20
(1) Consiliul local are initiativa si hotaraste, cu respectarea legii, in
problemele de interes local, cu exceptia celor care sunt date prin lege in
competenta altor autoritati publice.
(2) Consiliul local are urmatoarele atributii principale:
a) alege, din randul consilierilor, pe viceprimar sau, dupa caz, pe
viceprimari;
b) aproba statutul comunei sau al orasului si regulamentul de functionare a
consiliului, pe baza statutului si regulamentului-cadru orientative, elaborate
de Guvern;
c) aproba studii, prognoze orientative si programe de dezvoltare
economico-sociala, de organizare si amenajare a teritoriului;
d) aproba, la propunerea primarului, organigrama, numarul de personal din
aparatul propriu al consiliului, precum si regulamentul de organizare si
functionare a acestuia. De asemenea, aproba organigramele si numarul de
personal la regiile autonome si la serviciile publice de specialitate ale
consiliului local;
e) aproba bugetul local, formarea, administrarea, si executarea acestuia;
aproba virarile de credite si modul de utilizare a rezervei bugetare; aproba
imprumuturile si contul de incheiere a exercitiului bugetar;
f) stabileste impozite si taxe locale, precum si taxe speciale, pe timp
limitat, in conditiile legii;
g) administreaza domeniul public si privat al comunei ori al orasului si
exercita drepturile prevazute de lege cu privire la regiile autonome pe care
le-a infiintat;
h) infiinteaza institutii si agenti economici de interes local; hotaraste
asupra concesionarii sau inchirierii de bunuri sau de servicii publice de
interes local, precum si asupra participarii, cu capital sau cu bunuri, la
societati comerciale pentru realizarea de lucrari si servicii de interes public
local, in conditiile legii;
i) numeste si elibereaza din functie, in conditiile legii, pe conducatorii
agentilor economici si ai institutiilor publice de interes local, care se afla
sub autoritatea sa;
j) urmareste, controleaza si analizeaza activitatea agentilor economici si
a institutiilor publice, care se afla sub autoritatea sa;
k) instituie norme specifice pentru institutiile publice si agentii
economici de interes local, care se afla sub autoritatea sa, cu respectarea
criteriilor generale stabilite prin lege;
l) organizeaza servicii publice de gospodarire comunala, transport local,
retele edilitare si altele, in conditii de eficienta si operativitate, si
asigura buna functionare a acestora;
m) aproba, in conditiile legii, planurile de organizare si de dezvoltare
urbanistica a localitatilor din componenta unitatilor
administrativ-teritoriale, precum si de amenajare a teritoriului si masurile
necesare realizarii acestora; aproba, potrivit competentelor legale,
documentatiile tehnico-economice pentru lucrarile de investitii de interes
local si asigura conditiile necesare realizarii lor, la termen si in conditii
de calitate;
n) asigura, in cadrul competentelor sale, conditiile necesare bunei
functionari a institutiilor de invatamant, sanitare, de cultura, de tineret si
sport, potrivit legii;
o) ia masuri pentru crearea conditiilor necesare petrecerii timpului liber
al cetatenilor si asigura desfasurarea activitatilor stiintifice, culturale,
artistice, sportive si de agrement;
p) actioneaza pentru refacerea si protectia mediului inconjurator in scopul
cresterii calitatii vietii; contribuie la protectia si conservarea monumentelor
istorice si de arhitectura, a parcurilor si rezervatiilor naturale;
r) contribuie la realizarea masurilor de protectie si asistenta sociala;
s) asigura libertatea comertului si a concurentei loiale si incurajeaza
libera initiativa, in conditiile legii;
s) infiinteaza si asigura functionarea unor institutii de binefacere de
interes local;
t) asigura apararea ordinii publice, respectarea drepturilor si a
libertatilor fundamentale ale cetatenilor;
t) organizeaza targuri, piete, oboare, locuri si parcuri de distractii si
asigura buna functionare a acestora;
u) confera persoanelor fizice romane sau straine, cu merite deosebite,
titlul de cetatean de onoare al comunei sau al orasului;
v) hotaraste, in conditiile legii, asocierea cu alte autoritati ale administratiei
publice locale sau judetene pentru realizarea unor lucrari si servicii de
interes public, precum si colaborarea cu agenti economici din tara sau din
strainatate, in scopul realizarii unor actiuni sau lucrari de interes comun;
x) hotaraste stabilirea legaturilor de colaborare, cooperare si infratire
cu localitati din strainatate;
y) sprijina activitatea cultelor religioase, in conditiile legii.
(3) Consiliul local exercita si alte atributii stabilite prin lege sau prin
statutul comunei sau al orasului.
Sectiunea a 3-a
Functionarea consiliilor locale
Art. 21
(1) Consiliul local se alege pentru un mandat de 4 ani, care poate fi
prelungit prin lege organica, pe timp de razboi sau de catastrofa.
(2) Consiliul isi exercita mandatul de la data constituirii pana la data
declararii ca legal constituit a noului consiliu ales.
(3) Consiliul legal constituit alege prin vot deschis, cu majoritate
simpla, pentru durata unei sedinte, un presedinte.
Art. 22
Primarul este obligat sa puna la dispozitia consilierilor, la cererea
acestora, in termen de cel mult 15 zile, conform regulamentului de functionare
a consiliului local, informatiile necesare indeplinirii mandatului.
Art. 23
(1) Consiliul local se intruneste in sedinta ordinara, lunar, la convocarea
primarului.
(2) El se poate intruni in sedinta extraordinara, ori de cate ori este
necesar, la cererea primarului sau a cel putin o treime din numarul membrilor
consiliului.
(3) Convocarea consiliului local se face cu cel putin 5 zile inaintea
sedintelor ordinare sau cu cel putin 3 zile inaintea sedintelor extraordinare.
(4) In caz de forta majora si de maxima urgenta pentru rezolvarea
intereselor locuitorilor comunei sau ai orasului, convocarea consiliului local
se poate face de indata.
(5) Convocarea se face in scris si se consemneaza in procesul-verbal al
sedintei. Invitatia la sedinta va preciza ordinea de zi, data, ora si locul
desfasurarii acesteia.
(6) Ordinea de zi se aduce la cunostinta locuitorilor comunei sau ai
orasului prin presa locala ori prin alt mijloc de publicitate. In unitatile
administrativ-teritoriale in care minoritatile nationale au pondere insemnata,
ordinea de zi se aduce la cunostinta cetatenilor si in limba acestora.
Art. 24
(1) Sedintele consiliului local sunt legal constituite daca este prezenta
majoritatea consilierilor in functie.
(2) Prezenta consilierilor la sedinte este obligatorie. In cazul in care un
consilier absenteaza de doua ori consecutiv, fara motive temeinice, el poate fi
sanctionat in conditiile regulamentului de functionare a consiliului.
(3) In cazul in care consiliul nu se intruneste timp de 3 luni consecutiv
sau nu a adoptat in 3 sedinte consecutive nici o hotarare, precum si in situatia
in care numarul consilierilor se reduce sub jumatate plus unul si nu se poate
completa prin supleanti, acesta se dizolva de drept.
(4) Dizolvarea de drept a consiliului se comunica de catre primar
prefectului, care, prin ordin, ia act de dizolvarea consiliului si propune
Guvernului organizarea de noi alegeri.
(5) Ordinul prefectului poate fi atacat de consilieri la instanta de
contencios administrativ, in termen de 10 zile de la comunicare.
(6) Stabilirea datei alegerilor se va putea face numai dupa expirarea
termenului prevazut la alin. (5) sau dupa ramanerea definitiva a hotararii
judecatoresti prin care s-a respins actiunea consilierilor, in termen de 30 de
zile.
Art. 25
(1) Sedintele consiliului local sunt publice, cu exceptia cazurilor in care
consilierii decid, cu majoritate de voturi, ca acestea sa se desfasoare cu
usile inchise.
(2) Lucrarile sedintelor se desfasoara in limba oficiala a statului.
(3) Problemele de buget se vor discuta, intotdeauna, in sedinta publica.
Art. 26
(1) Dezbaterile din sedintele consiliului se consemneaza intr-un
proces-verbal semnat de presedintele de sedinta, de secretar si de cel putin 3
consilieri.
(2) La inceputul fiecarei sedinte, secretarul prezinta procesul-verbal al
sedintei anterioare si il supune aprobarii consiliului. Consilierii au dreptul
sa conteste continutul procesului-verbal si sa ceara mentionarea exacta a
opiniilor exprimate in sedinta anterioara.
(3) Procesul-verbal si documentele care au fost dezbatute in sedinta se
depun intr-un dosar special al sedintei respective, care va fi numerotat,
semnat si sigilat de presedintele de sedinta, de secretar si de consilierii
prevazuti la alin. (1).
Art. 27
Ordinea de zi a sedintelor se aproba de consiliu, la propunerea celui care,
in conditiile art. 23, a cerut intrunirea consiliului. Modificarea ordinii de
zi se poate face numai pentru probleme urgente.
Art. 28
(1) In exercitarea atributiilor ce-i revin, consiliul local adopta
hotarari, cu votul majoritatii membrilor prezenti, in afara de cazurile in care
legea sau regulamentul de functionare a consiliului cere o alta majoritate. In
caz de paritate de voturi, hotararea nu se adopta si se reiau dezbaterile in
sedinta urmatoare.
(2) Hotararile privind administrarea domeniului public si privat al comunei
sau al orasului, organizarea si dezvoltarea urbanistica a localitatilor si
amenajarea teritoriului si asocierea cu alte consilii, institutii publice sau
agenti economici din tara si din strainatate se adopta cu votul a cel putin
doua treimi din numarul consilierilor in functie.
(3) Hotararile privind bugetul local, precum si cele prin care se stabilesc
impozite si taxe locale, se adopta cu votul majoritatii consilierilor in
functie. Daca bugetul nu poate fi adoptat dupa doua lecturi consecutive, care
vor avea loc la un interval de cel mult 5 zile, activitatea se va desfasura pe
baza bugetului anului precedent, pana la adoptarea noului buget.
(4) Consiliul poate stabili ca unele hotarari sa fie luate prin vot secret.
Hotararile cu privire la persoane vor fi luate intotdeauna prin vot secret.
(5) Proiectele de hotarari pot fi propuse de catre consilieri sau de catre
primar. Redactarea proiectelor se face de cei care le propun.
Art. 29
(1) Hotararile consiliului local se semneaza de catre presedintele de
sedinta, se contrasemneaza de catre secretar si se comunica primarului. In
cazul in care presedintele de sedinta se afla in imposibilitatea de a semna sau
refuza sa semneze, hotararea va fi semnata de catre unul dintre consilierii
prezenti.
(2) Hotararile normative devin obligatorii de la data aducerii lor la
cunostinta publica, iar cele individuale, de la data comunicarii.
(3) Aducerea la cunostinta publica a hotararilor cu caracter normativ se
face numai dupa expirarea termenului in care prefectul poate exercita calea de
atac in fata instantei de contencios administrativ sau dupa ramanerea
definitiva a hotararii judecatoresti prin care actiunea prefectului a fost
respinsa.
(4) In unitatile administrativ-teritoriale in care minoritatile nationale
au o pondere insemnata, hotararile se aduc la cunostinta cetatenilor si in
limba acestora.
Art. 30
(1) Nu poate lua parte la deliberare si la adoptarea hotararilor
consilierul care, fie personal, fie prin sot, sotie, afin sau rude pana la
gradul al patrulea inclusiv, are un interes patrimonial in problema supusa
dezbaterii consiliului.
(2) Hotararile luate de consiliul local cu incalcarea dispozitiilor alin.
(1) pot fi anulate, in conditiile legii.
Art. 31
Problemele inscrise pe ordinea de zi a sedintei consiliului local nu pot fi
dezbatute, de regula, daca nu sunt insotite de raportul de specialitate al
compartimentului de resort din aparatul propriu al consiliului, care va fi
elaborat in termen de 30 de zile de la solicitarea initiatorului, precum si de
avizul comisiei de specialitate a consiliului.
Art. 32
(1) Consilierii raspund solidar pentru activitatea consiliului local din
care fac parte si pentru hotararile acestuia, pe care le-au votat. De asemenea,
fiecare consilier raspunde pentru propria activitate desfasurata in exercitarea
mandatului.
(2) La cererea consilierilor, votul lor va fi consemnat in procesul-verbal
al sedintei.
Art. 33
(1) Consiliul local poate fi dizolvat, daca a adoptat hotarari repetate,
care au fost anulate irevocabil de catre instanta de judecata intrucat au
contravenit intereselor generale ale statului sau au incalcat Constitutia si
legile tarii.
(2) Dizolvarea consiliului se face prin hotarare a Guvernului, la
propunerea motivata a prefectului, bazata pe hotararile definitive ale
instantei de judecata. Hotararea si motivele care au stat la baza emiterii
acesteia se aduc la cunostinta membrilor consiliului de catre prefect, in
termen de 5 zile de la publicarea acesteia in Monitorul Oficial al Romaniei.
(3) Hotararea de dizolvare poate fi atacata de catre consilieri la instanta
de contencios administrativ, in termen de 10 zile de la data aducerii la
cunostinta potrivit alin. (2). In acest caz, procedura prealabila prevazuta de
lege nu se mai efectueaza. Introducerea actiunii suspenda executarea masurii de
dizolvare.
(4) Data pentru organizarea alegerii noului consiliu local se stabileste de
catre Guvern, la propunerea prefectului, in termen de 30 de zile de la
expirarea termenului prevazut la alin. (3) sau, dupa caz, de la ramanerea
definitiva a hotararii judecatoresti prin care a fost respinsa actiunea
consilierilor.
(5) Pana la constituirea noului consiliu, primarul va rezolva problemele
curente ale comunei sau ale orasului.
Art. 34
(1) In exercitarea functiei, consilierii sunt in serviciul colectivitatii
locale, fiind ocrotiti de lege.
(2) Numai la sesizarea motivata a instantei de judecata sau a Parchetului,
prefectul poate dispune, prin ordin, suspendarea din functie a consilierului,
in cazul in care acesta a fost trimis in judecata pentru savarsirea, cu
intentie, a unei fapte penale, precum si in situatia in care s-a pus in miscare
actiunea penala, daca s-a luat impotriva sa masura arestarii preventive.
(3) Suspendarea dureaza pana la solutionarea definitiva a cauzei, in afara
de cazul in care Parchetul sau instanta de judecata a solicitat ridicarea
acestei masuri mai inainte. Ordinul de suspendare se comunica de indata
consilierului.
(4) Impotriva ordinului de suspendare consilierul se poate adresa instantei
de judecata in conditiile Legii contenciosului administrativ, in termen de 10
zile de la luarea la cunostinta.
Art. 35
(1) La lucrarile consiliului local pot participa, fara drept de vot,
prefectul, presedintele consiliului judetean, reprezentantii acestora,
parlamentarii, precum si persoanele invitate de consiliul local, a caror
prezenta este considerata utila.
(2) Cetatenii satelor si ai catunelor care nu au consilieri alesi in
consiliile locale vor fi reprezentati la sedinte de catre un delegat satesc.
Acesta este ales pe perioada unui mandat al consiliului local de catre o
adunare sateasca, constituita din cate un reprezentant din fiecare familie,
desfasurata in prezenta primarului sau a viceprimarului. La discutarea
problemelor ce privesc satele respective, delegatii satesti vor fi invitati in
mod obligatoriu. Votul acestora are caracter consultativ.
Art. 36
(1) Dupa constituire, consiliul local isi organizeaza comisii de
specialitate, in principalele domenii de activitate.
(2) Pot fi membri ai comisiilor de specialitate numai consilierii.
(3) Comisiile de specialitate isi aleg cate un presedinte si un secretar.
(4) Comisiile de specialitate avizeaza proiectele de hotarari din domeniul
lor de activitate.
(5) Comisiile de specialitate lucreaza in plen si iau hotarari cu votul
majoritatii membrilor lor.
(6) Organizarea, functionarea si atributiile comisiilor de specialitate se
stabilesc prin regulamentul de functionare a consiliului local.
CAP. 3
Primarul
Art. 37
(1) Comunele, orasele si municipiile au cate un primar si un viceprimar;
municipiile resedinta de judet si sectoarele municipiului Bucuresti au cate un
primar si 2 viceprimari, iar municipiul Bucuresti are un primar general si 4
viceprimari, alesi in conditiile legii.
(2) Primarul participa, obligatoriu, la sedintele consiliului local.
(3) Pe toata durata mandatului de primar si de viceprimar, contractul de
munca al acestora la institutiile publice, la regiile autonome sau la
societatile comerciale cu capital majoritar de stat se suspenda.
Art. 38
(1) Validarea alegerii primarului se face in termen de 20 de zile de la
data alegerilor, in camera de consiliu, de catre un judecator desemnat de
presedintele judecatoriei in a carei raza teritoriala se afla comuna, orasul
sau subdiviziunea administrativ-teritoriala.
(2) Validarea alegerii primarului general al municipiului Bucuresti se face
de catre un judecator desemnat de presedintele Tribunalului Municipiului
Bucuresti.
(3) Invalidarea alegerii primarului se poate pronunta in cazurile prevazute
la art. 17 alin. (3).
(4) Rezultatul validarii se prezinta in sedinta de constituire a
consiliului local sau, dupa caz, intr-o sedinta extraordinara, de catre un
judecator sau un delegat al prefectului.
(5) In caz de invalidare a mandatului primarului, se organizeaza alegeri in
termen de cel mult 45 de zile de la data invalidarii, in conditiile stabilite
de Legea privind alegerile locale.
Art. 39
(1) Primarul depune in fata consiliului local juramantul prevazut la art.
18. In situatii deosebite, juramantul se poate depune si in fata presedintelui
instantei judecatoresti care a validat alegerea primarului.
(2) Primarul care refuza sa depuna juramantul este considerat demisionat de
drept.
Art. 40
(1) Mandatul primarului este de 4 ani si se exercita pana la depunerea
juramantului de catre primarul nou-ales. Mandatul primarului poate fi
prelungit, prin lege organica, pe timp de razboi sau catastrofa.
(2) Mandatul inceteaza inainte de termen in caz de deces; demisie;
incompatibilitate; schimbare a domiciliului intr-o alta unitate
administrativ-teritoriala; imposibilitate de a fi exercitat pe o perioada mai
mare de 6 luni; in cazul in care s-a constatat prin hotarare judecatoreasca,
ramasa definitiva dupa validarea mandatelor, ca alegerea s-a facut prin frauda
electorala sau prin orice alta incalcare a Legii privind alegerile locale; in
cazul condamnarii definitive la o pedeapsa privativa de libertate, precum si in
cazul punerii sub interdictie pentru debilitate sau alienare mintala ori in
cazul pierderii drepturilor electorale.
(3) In situatiile prevazute la alin. (2), consiliul local adopta o hotarare
prin care ia act de incetarea mandatului primarului si declara vacanta functia
acestuia.
(4) In cazul demisiei, pana la adoptarea de catre consiliul local a
hotararii prevazute la alin. (3), primarul poate reveni asupra demisiei.
Art. 41
(1) Primarul poate fi demis din functie pentru motivele prevazute la art.
33 alin. (1), care se aplica in mod corespunzator, daca actele acestuia au fost
emise cu rea-credinta.
(2) Demiterea primarului, bazata pe hotararile definitive ale instantei de
judecata, se face prin hotarare a Guvernului, la propunerea motivata a
prefectului. Hotararea si motivele care au stat la baza emiterii acesteia se
aduc la cunostinta primarului de catre prefect, in termen de 5 zile de la
publicarea hotararii in Monitorul Oficial al Romaniei.
(3) Hotararea de demitere poate fi atacata de catre primar la instanta de
contencios administrativ, in termen de 10 zile de la data aducerii la
cunostinta potrivit alin. (2). In acest caz, procedura prealabila prevazuta de
lege nu se mai efectueaza. Introducerea actiunii suspenda executarea masurii de
demitere.
Art. 42
(1) Primarul si primarul general al Capitalei sunt sefii administratiei
publice locale si raspund in fata consiliului de buna functionare a acesteia.
(2) Primarul reprezinta comuna sau orasul in relatiile cu persoanele fizice
sau juridice din tara si din strainatate, precum si in justitie.
(3) Semnul distinctiv al primarului este o esarfa in culorile drapelului
national.
(4) Este obligatorie purtarea esarfei la solemnitati, receptii, ceremonii
publice si la celebrarea casatoriilor.
(5) Modelul acestei esarfe se va stabili prin hotarare a Guvernului.
Art. 43
In exercitarea atributiilor de ofiter de stare civila si de autoritate
tutelara, precum si a sarcinilor ce-i revin din actele normative privitoare la
recensamant, la organizarea si desfasurarea alegerilor, aducerea la cunostinta
cetatenilor a legilor, precum si a altor asemenea atributii, stabilite prin
legi, primarul actioneaza si ca reprezentant al statului in comuna sau in
orasul in care a fost ales.
(2) In cazuri exceptionale, daca primarul refuza sau este in
imposibilitatea de exercitare a unora dintre atributiile prevazute la alin. (1)
sau in alte legi speciale, aceste atributii se exercita de catre secretar.
Art. 44
(1) Primarul indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) asigura respectarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale
cetatenilor, a prevederilor Constitutiei si ale legilor tarii, ale decretelor
Presedintelui Romaniei, ale hotararilor Guvernului, ale actelor emise de
ministere si alte autoritati ale administratiei publice centrale, ale
hotararilor consiliului judetean;
b) asigura executarea hotararilor consiliului local. In cazul in care
apreciaza ca o hotarare a acestuia este ilegala, in termen de 3 zile de la data
luarii la cunostinta sesizeaza pe prefect;
c) poate propune consiliului local consultarea populatiei, prin referendum,
cu privire la problemele locale de interes deosebit si, pe baza hotararii
consiliului, ia masuri pentru organizarea acestei consultari;
d) prezinta consiliului, anual sau ori de cate ori este necesar, rapoarte
privind starea economica si sociala a comunei sau a orasului;
e) intocmeste proiectul bugetului local si contul de incheiere a
exercitiului bugetar si le supune aprobarii consiliului;
f) exercita drepturile si asigura indeplinirea obligatiilor ce revin
comunei sau orasului in calitate de persoana juridica civila;
g) exercita functia de ordonator principal de credite;
h) verifica, din oficiu sau la cerere, incasarea si cheltuirea sumelor din
bugetul local si comunica de indata consiliului cele constatate;
i) ia masuri pentru prevenirea si limitarea urmarilor calamitatilor,
catastrofelor, incendiilor, epidemiilor sau epizootiilor, impreuna cu organele
specializate ale statului. In acest scop, poate mobiliza si populatia, agentii
economici si institutiile publice din comuna sau din oras, acestea fiind
obligate sa execute masurile stabilite;
j) asigura ordinea publica si linistea locuitorilor, prin intermediul
gardienilor publici si cu ajutorul jandarmeriei, politiei, pompierilor si
apararii civile, care au obligatia sa raspunda solicitarilor sale, in
conditiile legii;
k) indruma si supravegheaza activitatea gardienilor publici, conform
angajamentelor contractuale;
l) ia masurile prevazute de lege cu privire la desfasurarea adunarilor
publice;
m) ia masuri de interzicere sau de suspendare a spectacolelor,
reprezentatiilor sau a altor manifestari publice care contravin ordinii de
drept ori atenteaza la bunele moravuri, la ordinea si linistea publica;
n) controleaza igiena si salubritatea localurilor publice si a produselor
alimentare puse in vanzare pentru populatie, cu sprijinul organelor de
specialitate;
o) ia masuri pentru prevenirea si combaterea pericolelor provocate de
animale;
p) asigura elaborarea regulamentului local de urbanism si a documentatiilor
de urbanism si amenajare a teritoriului si le supune aprobarii consiliului
local, cu respectarea prevederilor legii;
r) asigura intretinerea drumurilor publice din comuna sau din oras,
implantarea semnelor de circulatie, desfasurarea normala a traficului rutier si
pietonal;
s) supravegheaza targurile, pietele, oboarele, locurile si parcurile de
distractii si ia masuri operative pentru buna functionare a acestora;
s) conduce serviciile publice locale; asigura functionarea serviciilor de
stare civila si de autoritate tutelara; supravegheaza realizarea masurilor de
asistenta si ajutor social;
t) indeplineste functia de ofiter de stare civila;
t) emite avizele, acordurile si autorizatiile prevazute de lege;
u) elaboreaza proiectul de statut al personalului, propune structura
organizatorica, numarul de personal si salarizarea acestuia si le supune spre
aprobare consiliului local;
v) numeste si elibereaza din functie personalul din aparatul propriu al
consiliului local, cu exceptia secretarului; propune consiliului local
eliberarea din functie a conducatorilor agentilor economici si ai institutiilor
publice de interes local, care se afla sub autoritatea consiliului local
respectiv;
x) controleaza activitatea personalului din aparatul propriu al consiliului
local;
y) supravegheaza inventarierea si administrarea bunurilor care apartin
comunei sau orasului.
(2) Primarul indeplineste si alte atributii prevazute de lege sau
incredintate de catre consiliul local.
Art. 45
Primarul prezinta trimestrial sau la cererea consiliului local informari
privind executarea hotararilor adoptate de consiliu.
Art. 46
(1) Primarul deleaga viceprimarilor, prin dispozitie emisa in termen de 30
de zile de la validare, exercitarea unora dintre atributiile ce-i revin
potrivit art. 44, cu precadere pe cele prevazute la lit. k), n), r), s) si y),
cu exceptia celor prevazute la lit. a) - g), i), j), l), m) si t).
(2) Atributiile de ofiter de stare civila pot fi delegate viceprimarului,
secretarului sau altor functionari cu competente in acest domeniu.
(3) Atributiile ce revin primarului, potrivit art. 43 alin. (1), cu
exceptia celor de ofiter de stare civila, nu pot fi delegate.
Art. 47
(1) Viceprimarul este ales cu votul secret al majoritatii consilierilor in
functie. El isi pastreaza calitatea de consilier. Durata mandatului
viceprimarului este egala cu cea a mandatului consiliului local. Prevederile
art. 40 alin. (2) si (3) se aplica in mod corespunzator.
(2) Demiterea viceprimarului se face de catre consiliul local, la
propunerea unei treimi din numarul consilierilor, prin hotarare adoptata cu
votul a doua treimi din numarul consilierilor in functie. Prevederile art. 41
alin. (3) se aplica in mod corespunzator.
Art. 48
(1) In exercitarea atributiilor sale, primarul emite dispozitii. Acestea
devin executorii dupa ce sunt aduse la cunostinta persoanelor interesate.
(2) Primarul constata incalcarile legii si adopta masurile legale pentru
inlaturarea acestora sau, dupa caz, sesizeaza organele competente.
(3) Prevederile art. 29 alin. (4) se aplica in mod corespunzator.
Art. 49
(1) In exercitarea functiei, primarul este ocrotit de lege.
(2) Prefectul poate dispune, prin ordin, suspendarea din functie a primarului
in cazurile in care acesta a fost trimis in judecata pentru savarsirea, cu
intentie, a unei fapte penale, precum si in situatia in care s-a pus in miscare
actiunea penala, daca s-a luat impotriva lui masura arestarii preventive.
(3) Suspendarea poate fi dispusa numai la cererea motivata a instantei de
judecata sau a Parchetului.
(4) Suspendarea dureaza pana la solutionarea definitiva a cauzei, in afara
de cazul in care Parchetul sau instanta de judecata a solicitat ridicarea
acestei masuri mai inainte.
(5) Ordinul de suspendare se comunica, de indata, primarului. Impotriva
ordinului de suspendare, primarul se poate adresa instantei de judecata in
conditiile Legii contenciosului administrativ, in termen de 10 zile de la
luarea la cunostinta.
(6) Daca primarul suspendat din functie a fost gasit nevinovat, acesta are
dreptul la despagubiri, in conditiile legii.
(7) Prevederile prezentului articol se aplica in mod corespunzator si
viceprimarilor, suspendarea lor fiind dispusa de consiliul local prin hotarare,
adoptata cu majoritatea consilierilor in functie.
Art. 50
(1) In caz de vacanta a functiei de primar, precum si in caz de suspendare
din functie a acestuia, atributiile sale vor fi exercitate, de drept, de catre
viceprimar, pana la validarea mandatului noului primar sau, dupa caz, pana la
incetarea suspendarii.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1), consiliul local deleaga, prin
hotarare, din randul membrilor sai, un consilier, care va indeplini temporar
atributiile viceprimarului.
(3) In situatia in care sunt suspendati din functie, in acelasi timp, atat
primarul, cat si viceprimarul, consiliul local deleaga un consilier care va
indeplini atat atributiile primarului, cat si ale viceprimarului, pana la
incetarea suspendarii.
(4) Daca devin vacante, in acelasi timp, atat functia de primar, cat si cea
de viceprimar, consiliul local alege un nou viceprimar, prevederile alin. (1)
si (2) aplicandu-se pana la alegerea unui nou primar. Stabilirea de catre
Guvern a datei alegerii noului primar se va face in termen de 30 de zile de la
data cand cele doua functii au devenit vacante.
CAP. 4
Secretarul si serviciile publice locale
Sectiunea 1
Secretarul
Art. 51
Fiecare comuna, oras si subdiviziune administrativ-teritoriala a
municipiului are un secretar salarizat din bugetul local. Secretarul este
functionar public, cu studii superioare juridice sau administrative. In mod
exceptional, la comune si la orasele avand sub 30.000 de locuitori, in functia
de secretar pot fi numite si persoane care au alte studii superioare sau numai
bacalaureatul. Secretarul nu poate fi membru al unui partid sau al unei
formatiuni politice, sub sanctiunea eliberarii din functie.
Art. 52
(1) Numirea secretarului se face de catre prefect pe baza propunerilor
consiliului local, la initiativa primarului, pe baza de concurs sau de examen.
(2) Concursul sau examenul se organizeaza de catre primar, potrivit legii,
in termen de 45 de zile de la data la care postul a devenit vacant. Din comisia
de concurs sau de examinare vor face parte, in mod obligatoriu, cate un
reprezentant al prefectului, al presedintelui consiliului judetean si al
consiliului local respectiv. Ordinul de numire se emite in termen de cel mult
10 zile de la primirea propunerii.
(3) Secretarul se bucura de stabilitate in functie si se supune regulilor
cuprinse in statutul functionarului public.
(4) Eliberarea din functie a secretarului se face de catre prefect, numai
la propunerea consiliului local, adoptata cu votul a cel putin doua treimi din
numarul consilierilor in functie, la initiativa primarului sau a unei treimi
din numarul consilierilor.
(5) Sanctionarea disciplinara a secretarului se face de catre prefect, la
propunerea primarului sau a consiliului local, in conditiile legii.
Art. 53
(1) Secretarul indeplineste, in conditiile legii, urmatoarele atributii
principale:
a) participa la sedintele consiliului local;
b) asigura buna functionare a compartimentelor si activitatilor cu caracter
juridic din cadrul aparatului propriu al consiliului local;
c) avizeaza proiectele de hotarari ale consiliului local, asumandu-si
raspunderea pentru legalitatea acestora;
d) primeste si distribuie corespondenta; urmareste realizarea raspunsului
in termenul legal;
e) asigura efectuarea lucrarilor de secretariat;
f) asigura convocarea consiliului local;
g) pregateste lucrarile supuse dezbaterii consiliului local;
h) comunica si inainteaza, in termen de 10 zile, daca legea nu prevede
altfel, autoritatilor si persoanelor interesate, actele emise de catre
consiliul local sau de catre primar;
i) asigura aducerea la cunostinta publica a hotararilor si dispozitiilor de
interes general;
j) elibereaza extrase sau copii de pe orice act din arhiva consiliului, in
afara celor cu caracter secret stabilit potrivit legii; elibereaza extrase sau
copii de pe actele de stare civila;
k) legalizeaza semnaturi si confirma autenticitatea copiilor cu actele
originale, cu exceptia celor care se elibereaza de autoritatile publice
centrale;
l) asigura functionarea compartimentelor de stare civila, autoritate
tutelara si protectie sociala;
m) tine legatura cu organizatiile de cult din unitatea
administrativ-teritoriala si face propuneri primarului sau consiliului local
pentru solutionarea problemelor legate de buna lor functionare.
(2) Secretarul indeplineste si alte atributii prevazute de lege sau
incredintate de catre consiliul local sau de catre primar.
Sectiunea a 2-a
Serviciile publice ale comunei, ale orasului si aparatul propriu al
consiliului local
Art. 54
Serviciile publice ale comunei sau ale orasului se organizeaza de catre
consiliul local, in principalele domenii de activitate, potrivit specificului
si nevoilor locale, cu respectarea prevederilor legale si in limita mijloacelor
financiare de care dispune.
Art. 55
(1) Numirea si eliberarea din functie a personalului din serviciile publice
ale comunei si ale orasului se fac de catre conducatorii acestora, in
conditiile legii.
(2) Numirea si eliberarea din functie a personalului din aparatul propriu
al consiliului local se fac de catre primar, in conditiile legii.
(3) Consiliul local poate recomanda, motivat, primarului, eliberarea din functie
a conducatorilor compartimentelor din aparatul propriu.
Art. 56
Consiliul local aproba regulamente de organizare si functionare a
aparatului propriu, stabileste competentele si atributiile personalului, in
conditiile prevazute de lege.
Art. 57
(1) Conditiile privind numirea, angajarea, promovarea, sanctionarea si
eliberarea din functie, drepturile si obligatiile personalului din serviciile
publice ale comunei si ale orasului, precum si ale personalului din aparatul
propriu al consiliului local, sunt stabilite prin lege si regulamente.
(2) Functionarii din aparatul propriu al consiliului local se bucura de
stabilitate in functie si se supun prevederilor statutului functionarilor
publici.
Art. 58
(1) In raporturile dintre cetateni si autoritatile administratiei publice
locale se foloseste limba romana.
(2) Cetatenii apartinand minoritatilor nationale, in raporturile lor cu
autoritatile administratiei publice locale si cu aparatul acestora, se pot
adresa oral sau in scris si in limba lor materna.
(3) Cererile prezentate in scris vor fi insotite de traducerea lor in limba
romana.
(4) In cazul in care reprezentantul autoritatii publice sau functionarul
acesteia nu cunoaste limba minoritatii respective, se va folosi un interpret.
Art. 59
Primarul, viceprimarul, secretarul comunei, orasului sau municipiului,
impreuna cu aparatul propriu al consiliului local constituie primaria comunei,
orasului sau municipiului, institutie publica cu activitate permanenta care
aduce la indeplinire efectiva hotararile consiliului local si solutioneaza
problemele curente ale colectivitatii locale in care functioneaza.
CAP. 5
Consiliul judetean
Sectiunea 1
Componenta si constituirea consiliului judetean
Art. 60
(1) Consiliul judetean este autoritate a administratiei publice judetene.
(2) Consiliul judetean se compune din consilieri alesi in conditiile Legii
privind alegerile locale.
Art. 61
Numarul consilierilor fiecarui consiliu judetean se stabileste prin ordin
al prefectului, in functie de populatia judetului, raportata de catre Comisia
Nationala pentru Statistica la data de 1 ianuarie a anului in curs sau, dupa
caz, la data de 1 iulie a anului care precede alegerile, dupa cum urmeaza:
-----------------------------------------------
Numarul locuitorilor Numarul
judetului consilierilor
-----------------------------------------------
- pana la 350.000 37
- intre 350.001 si 500.000 39
- intre 500.001 si 650.000 41
- peste 650.000 45
-----------------------------------------------
Art. 62
La constituirea consiliului judetean se aplica, in mod corespunzator,
dispozitiile art. 15 - 19 si 36.
Sectiunea a 2-a
Atributiile consiliului judetean
Art. 63
(1) Consiliul judetean este autoritatea administratiei publice judetene
pentru coordonarea activitatii consiliilor comunale si orasenesti, in vederea
realizarii serviciilor publice de interes judetean, si exercita, in acest sens,
urmatoarele atributii principale:
a) coordoneaza activitatea consiliilor locale, in vederea realizarii
serviciilor publice de interes judetean;
b) organizeaza si conduce serviciile publice judetene si aproba
regulamentele de functionare a acestora;
c) acorda consiliilor locale si aparatului propriu al acestora, precum si
serviciilor publice ale comunelor si oraselor, sprijin si asistenta tehnica,
juridica si de orice alta natura, la cererea acestora;
d) analizeaza propunerile facute de comune si orase, in vederea elaborarii
de prognoze economice sau pentru refacerea si protectia mediului inconjurator;
e) adopta programe si prognoze de dezvoltare economico-sociala a judetului
si urmareste realizarea acestora;
f) adopta bugetul propriu al judetului si contul de incheiere a
exercitiului bugetar;
g) stabileste orientarile generale privind organizarea si dezvoltarea
urbanistica a localitatilor, precum si amenajarea teritoriului;
h) administreaza domeniul public si privat al judetului;
i) asigura construirea, intretinerea si modernizarea drumurilor de interes
judetean, precum si a drumurilor de legatura cu judetele vecine;
j) alege dintre consilieri si elibereaza din functie, in conditiile
prezentei legi, pe presedinte, vicepresedinti si delegatia permanenta;
k) adopta propriul regulament de functionare;
l) aproba, in limitele normelor legale, organigrama si numarul de personal
din aparatul propriu;
m) stabileste impozite si taxe judetene, precum si taxe speciale pe timp
limitat, in conditiile legii;
n) hotaraste, in conditiile legii, infiintarea de institutii si agenti
economici de interes judetean, dobandirea, concesionarea sau inchirierea de
bunuri din domeniul privat si de servicii publice de interes judetean, precum
si participarea cu bunuri si capital la societatile comerciale, pentru
realizarea de lucrari si servicii de interes judetean;
o) numeste si elibereaza din functie pe conducatorii agentilor economici de
sub autoritatea sa si ai institutiilor publice de interes judetean; urmareste
si controleaza activitatea lor, analizand trimestrial rapoarte ale acestora;
p) instituie norme orientative pentru regiile autonome sau pentru
societatile comerciale pe care le infiinteaza;
r) infiinteaza institutii social-culturale si sanitare si asigura buna lor
functionare;
s) asigura conditii pentru organizarea si desfasurarea activitatilor
stiintifice, cultural-artistice, sportive si de tineret;
s) atribuie, in conditiile legii, la propunerea consiliilor locale,
denumiri de strazi, de piete si de obiective de interes local;
t) hotaraste, in conditiile legii, asocierea cu alte autoritati ale
administratiei publice locale sau judetene pentru realizarea unor lucrari si
servicii de interes public, precum si colaborarea cu agentii economici din tara
sau din strainatate, in scopul realizarii unor actiuni sau lucrari de interes
comun.
(2) Consiliul judetean indeplineste si alte atributii stabilite de lege.
Sectiunea a 3-a
Functionarea consiliului judetean
Art. 64
(1) Consiliul judetean se alege pentru un mandat de 4 ani, care poate fi
prelungit, prin lege organica, in caz de razboi sau de catastrofa.
(2) Consiliul judetean isi exercita mandatul de la data constituirii, pana
la declararea ca legal constituit a noului consiliu ales.
Art. 65
(1) Consiliul judetean se intruneste in sedinte ordinare, o data la doua
luni.
(2) Consiliul judetean se poate intruni in sedinte extraordinare ori de
cate ori este necesar, la cererea presedintelui acestuia, a cel putin o treime
din numarul membrilor sai sau a delegatiei permanente.
(3) Convocarea consiliului judetean se face de catre presedintele acestuia,
cu cel putin 10 zile inaintea sedintelor ordinare sau cu cel putin 3 zile
inaintea celor extraordinare.
(4) Dispozitiile art. 24, art. 25 si art. 27 se aplica in mod
corespunzator.
(5) Convocarea se face in scris si se consemneaza in procesul-verbal al
sedintei. Invitatia la sedinta va preciza ordinea de zi, data si locul
desfasurarii acesteia.
Art. 66
Consiliul judetean, in exercitarea atributiilor ce-i revin, adopta
hotarari. Hotararile se semneaza de presedintele consiliului judetean sau de
vicepresedintele care a condus sedinta si se contrasemneaza de catre secretar.
Art. 67
(1) Consiliul judetean alege dintre membrii sai, pe durata mandatului, pe
presedinte si 2 vicepresedinti ai consiliului, 4 sau 6 consilieri,
respectandu-se, pe cat posibil, configuratia politica a acestuia, care,
impreuna, constituie delegatia permanenta.
(2) Presedintele si vicepresedintii consiliului judetean sunt si presedinte
si vicepresedinti ai delegatiei permanente.
(3) Presedintele si vicepresedintii consiliului judetean se aleg cu votul
majoritatii consilierilor in functie.
(4) Eliberarea din functie a presedintelui si a vicepresedintilor se poate
face de catre consiliul judetean, la propunerea a cel putin o treime din
numarul consilierilor, daca sunt intrunite cerintele prevazute de lege pentru
demiterea primarului si numai cu votul a doua treimi din numarul consilierilor
in functie.
(5) Pe timpul exercitarii mandatului, contractul de munca al presedintelui
si vicepresedintilor consiliului judetean la institutiile publice, la regiile
autonome si la societatile comerciale cu capital majoritar de stat se suspenda.
Art. 68
(1) Delegatia permanenta a consiliului judetean, constituita potrivit art.
67, indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) intocmeste proiectul ordinii de zi a sedintei consiliului;
b) analizeaza proiectele de hotarari care vor fi supuse consiliului spre
dezbatere si adoptare si asigura fundamentarea acestora;
c) pregateste desfasurarea in bune conditii a lucrarilor sedintelor
consiliului, asigurand intocmirea in mod corespunzator a tuturor documentelor
supuse dezbaterii;
d) propune presedintelui convocarea sedintelor extraordinare;
e) supune aprobarii consiliului regulamentul de functionare a acestuia;
f) stabileste masurile necesare pentru aducerea la indeplinire a
hotararilor consiliului judetean si analizeaza, periodic, stadiul indeplinirii
acestora.
(2) Delegatia permanenta indeplineste orice alte atributii stabilite prin
lege sau prin regulamentul de functionare a consiliului judetean, elaborat si
aprobat cu respectarea normelor legale.
(3) Modul de organizare si de functionare a delegatiei permanente se
stabileste prin regulamentul de functionare a consiliului.
(4) Secretarul judetului este si secretarul delegatiei permanente.
Art. 69
La sedintele delegatiei permanente poate asista prefectul sau
reprezentantul acestuia.
Art. 70
(1) Presedintele consiliului judetean este seful administratiei publice
judetene si raspunde de buna functionare a compartimentelor de specialitate din
aparatul propriu al consiliului judetean, precum si a agentilor economici de
sub autoritatea consiliului.
(2) Presedintele consiliului judetean reprezinta judetul in relatiile cu
celelalte autoritati publice, cu persoane fizice si juridice din tara si din
strainatate, precum si in justitie.
(3) Aparatul propriu al consiliului judetean este subordonat presedintelui
acestuia.
Art. 71
(1) Presedintele consiliului judetean indeplineste, in conditiile legii,
urmatoarele atributii principale:
a) conduce sedintele consiliului judetean si ale delegatiei permanente;
b) asigura executarea hotararilor consiliului judetean;
c) sprijina activitatea institutiilor si a regiilor autonome de interes
judetean;
d) exercita atributiile care revin judetului in calitate de persoana
juridica;
e) exercita functia de ordonator principal de credite;
f) intocmeste proiectul bugetului propriu al judetului si contul de
incheiere a exercitiului bugetar si le supune spre aprobare consiliului;
g) numeste, sanctioneaza si elibereaza din functie personalul din aparatul
propriu al consiliului judetean, in conditiile legii;
h) prezinta consiliului, anual sau ori de cate ori este necesar, rapoarte
cu privire la starea si activitatea administratiei judetului, precum si cu
privire la starea economica si sociala a judetului.
(2) Presedintele consiliului judetean indeplineste si alte atributii
prevazute de lege sau incredintate de catre consiliul judetean.
Art. 72
Presedintele consiliului judetean emite dispozitii cu caracter individual.
Ele devin executorii dupa ce au fost aduse la cunostinta persoanelor
interesate.
Art. 73
(1) Fiecare judet si municipiul Bucuresti au un secretar, salarizat din
bugetul judetului, respectiv al municipiului Bucuresti. Secretarul este
functionar public si are studii superioare juridice sau administrative.
Secretarul nu poate fi membru al vreunui partid sau formatiune politica, sub
sanctiunea eliberarii din functie.
(2) Numirea secretarului se face de catre Departamentul pentru
Administratie Publica Locala, la propunerea consiliului judetean, din
initiativa presedintelui acestuia, respectiv a primarului general al
municipiului Bucuresti.
(3) Numirea se face pe baza de examen sau de concurs organizat, potrivit
legii, de catre presedintele consiliului judetean, respectiv de catre primarul
general, in termen de 45 de zile de la data la care postul a devenit vacant.
Din comisia de examinare sau de concurs va face parte, in mod obligatoriu, un
reprezentant al Departamentului pentru Administratie Publica Locala.
(4) Emiterea dispozitiei de numire se va face in termen de cel mult 10 zile
de la primirea propunerii.
(5) Eliberarea din functie, precum si sanctionarea disciplinara a secretarului
judetului se fac de catre Departamentul pentru Administratie Publica Locala,
numai la propunerea consiliului judetean, adoptata cu votul a cel putin doua
treimi din numarul consilierilor in functie, la initiativa presedintelui
acestuia sau a unei treimi din numarul consilierilor.
(6) Secretarului judetului ii sunt aplicabile in mod corespunzator
dispozitiile prezentei legi privitoare la secretarul comunei si al orasului.
(7) Secretarul judetului si cel al municipiului Bucuresti exercita
atributiile care revin, potrivit legii, judetului si municipiului Bucuresti in
domeniile starii civile, autoritatii tutelare si ocrotirii minorilor,
coordonand compartimentele de specialitate din aparatul propriu al consiliului
judetean sau, dupa caz, al Consiliului General al Municipiului Bucuresti, in al
caror obiect de activitate intra aceste atributii.
Art. 74
(1) Dispozitiile prezentei legi privitoare la organizarea si functionarea
consiliilor locale, precum si cele cu privire la primar, cu exceptia celor
referitoare la atributii, se aplica in mod corespunzator consiliului judetean
si presedintelui acestuia.
(2) Dizolvarea de drept a consiliului judetean, in cazul in care nu se
intruneste timp de 6 luni consecutiv, precum si in situatia in care numarul
consilierilor s-a redus sub jumatate plus unul si nu se poate completa prin
supleanti, se comunica prefectului si Guvernului de catre secretarul judetului.
Dupa efectuarea verificarilor necesare, Guvernul emite o hotarare prin care ia
act de dizolvarea consiliului judetean.
(3) Prevederile art. 24 alin. (5) si (6) se aplica in mod corespunzator.
(4) Pe perioada in care consiliul judetean este dizolvat sau nu s-a putut
constitui potrivit legii, problemele curente, aflate in competenta presedintelui
acestuia, se rezolva de catre un imputernicit numit de Guvern, avand calitatea
de functionar public.
CAP. 6
Administratia publica a municipiului Bucuresti
Art. 75
Sectoarele municipiului Bucuresti se organizeaza ca subdiviziuni
administrativ-teritoriale ale acestuia.
Art. 76
Administratia publica a municipiului Bucuresti se realizeaza de catre
consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti si Consiliul General
al Municipiului Bucuresti, ca autoritati deliberative, precum si de catre
primarii sectoarelor municipiului Bucuresti si primarul general al municipiului
Bucuresti, ca autoritati executive, alese in conditiile Legii privind alegerile
locale.
Art. 77
(1) Consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti functioneaza
in conditiile prevazute in prezenta lege pentru consiliile locale ale comunelor
si oraselor si exercita atributiile prevazute pentru acestea, cu exceptia celor
de la art. 20 alin. (2) lit. b), c), f), m), u), v) si x). Bugetele subdiviziunilor
administrativ-teritoriale ale municipiului Bucuresti se aproba de catre
consiliile locale ale acestora, cu acordul Consiliului General al Municipiului
Bucuresti. Atributiile prevazute la art. 20 alin. (2) lit. g), h), i), j), k)
si s) vor putea fi exercitate de catre consiliile locale ale sectoarelor numai
pe baza hotararii Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
(2) Consiliul General al Municipiului Bucuresti se alege, se constituie si
functioneaza, in conditiile prevazute de dispozitiile prezentei legi si de cele
ale Legii privind alegerile locale pentru consiliile locale, care se aplica in
mod corespunzator.
(3) Primarii si viceprimarii sectoarelor municipiului Bucuresti
functioneaza in conditiile prevazute de prezenta lege pentru primarii si
viceprimarii comunelor si oraselor si exercita atributiile stabilite prin
prezenta lege pentru primarii si viceprimarii comunelor si oraselor, cu
exceptia celor prevazute la art. 44 alin. (1) lit. c), l) si m), care se
exercita numai de catre primarul general al municipiului Bucuresti.
(4) Hotararile Consiliului General al Municipiului Bucuresti si
dispozitiile primarului general al municipiului Bucuresti sunt obligatorii si
pentru autoritatile administratiei publice organizate in sectoarele
municipiului Bucuresti.
(5) Primarul general al municipiului Bucuresti impreuna cu primarii
sectoarelor municipiului Bucuresti se intrunesc cel putin o data pe luna, la
convocarea primarului general, pentru a analiza modul in care sunt aduse la indeplinire
hotararile Consiliului General al Municipiului Bucuresti si dispozitiile
primarului general al municipiului Bucuresti, stabilind masurile
corespunzatoare. La sedinta participa si prefectul municipiului Bucuresti.
(6) Consiliul General al Municipiului Bucuresti, primarul general si
viceprimarii municipiului Bucuresti exercita atributiile prevazute de lege
pentru consiliile locale, pentru primarii si viceprimarii comunelor si
oraselor, care se aplica in mod corespunzator.
(7) Autoritatilor prevazute la alin. (1) si (2) le sunt aplicabile in mod
corespunzator si prevederile art. 79 - 105, 123 si 124 din prezenta lege.
Art. 78
Dispozitiile art. 106 - 121 privind pe prefectul judetului si Comisia
administrativa se aplica in mod corespunzator si prefectului municipiului
Bucuresti si Comisiei administrative organizate pe langa prefectura.
CAP. 7
Bunuri si lucrari
Sectiunea 1
Administrarea bunurilor
Art. 79
Constituie patrimoniul unitatii administrativ-teritoriale bunurile mobile
si imobile care apartin domeniului public de interes local, domeniului privat
al acesteia, precum si drepturile si obligatiile cu caracter patrimonial.
Art. 80
Apartin domeniului public de interes local sau judetean toate bunurile care,
potrivit legii sau prin natura lor, sunt afectate unei utilitati publice, sunt
de uz sau de interes public si nu au fost declarate de interes national.
Bunurile domeniului public de interes local sau judetean cuprind terenurile pe
care sunt amplasate constructii de interes public local sau judetean, pietele,
retelele stradale, parcurile publice, cladirile, monumentele de interes public
local sau judetean, padurile si lacurile care, potrivit legii, nu apartin
domeniului public de interes national. Pot apartine domeniului public de
interes local sau judetean si alte bunuri dobandite de comuna, oras sau judet,
in conditiile legii.
Art. 81
Domeniul privat al unitatilor administrativ-teritoriale este alcatuit din
bunuri mobile si imobile - altele decat cele prevazute la art. 80 - aflate sau
intrate in proprietatea lor prin caile si mijloacele prevazute de lege.
Art. 82
(1) Bunurile ce fac parte din domeniul public sunt inalienabile,
imprescriptibile si insesizabile.
(2) Domeniul privat este supus dispozitiilor de drept comun, daca prin lege
nu se prevede altfel.
(3) Donatiile si legatele de bunuri cu sarcini pot fi acceptate numai cu
aprobarea consiliului local sau, dupa caz, judetean, cu votul a doua treimi din
numarul membrilor acestuia.
Art. 83
Toate bunurile apartinand unitatilor administrativ-teritoriale sunt supuse
inventarierii anuale. Consiliilor locale si judetene li se prezinta anual un
raport asupra situatiei bunurilor.
Art. 84
(1) Consiliile locale si cele judetene hotarasc ca bunurile ce apartin
domeniului public sau privat, de interes local sau judetean, dupa caz, sa fie
date in administrarea regiilor autonome si institutiilor publice, sa fie
concesionate ori sa fie inchiriate. De asemenea, ele hotarasc cu privire la
cumpararea si vanzarea bunurilor ce fac parte din domeniul privat, de interes
local sau judetean, in conditiile legii.
(2) Vanzarea, concesionarea, inchirierea si locatia de gestiune se fac prin
licitatie publica, organizata in conditiile legii.
(3) Instrainarea bunurilor apartinand domeniului privat al comunelor,
oraselor sau judetelor, schimburile de terenuri, delimitarea sau partajarea
imobilelor aflate in indiviziune cu acest domeniu privat, renuntarile la
drepturi sau recunoasterile de drepturi in favoarea tertelor persoane se fac pe
baza de expertiza insusita de consiliu.
Art. 85
Consiliile locale si judetene pot contracta, in conditiile legii, lucrari
si servicii de utilitate publica, in limita sumelor aprobate prin bugetul local
si judetean, dupa caz, sau a listei publice realizate.
Art. 86
Consiliile locale si cele judetene pot da in folosinta gratuita, pe termen
limitat, imobile din patrimoniul lor societatilor si institutiilor de utilitate
publica sau de binefacere, recunoscute ca persoane juridice, in scopul
indeplinirii unor activitati care satisfac cerintele cetatenilor din comuna,
oras sau judet.
Sectiunea a 2-a
Lucrarile publice
Art. 87
Lucrarile de constructii si reparatii de interes public se executa pe
teritoriul comunelor, oraselor, municipiilor si judetelor numai in baza unor
documentatii tehnico-economice avizate sau aprobate, dupa caz, de consiliul
local sau judetean, potrivit legii.
Art. 88
Documentatiile de urbanism si amenajare a teritoriului privind comuna,
orasul si judetul se elaboreaza, se analizeaza si se aproba in conformitate cu
prevederile legii.
Art. 89
Lucrarile aprobate vor fi atribuite, spre executie, in baza licitatiei
organizate in conditiile legii si cu respectarea stricta a documentatiilor
tehnico-economice aprobate.
Art. 90
Consiliile locale si cele judetene pot hotari infiintarea, in conditiile
legii, a unor societati comerciale, asociatii, agentii si pot organiza alte
activitati, in scopul executarii unor lucrari de interes local, cu capital
social constituit prin aportul consiliilor si al altor persoane juridice si
fizice.
CAP. 8
Administrarea finantelor publice
Sectiunea 1
Dispozitii comune
Art. 91
(1) Finantele comunelor, oraselor si judetelor se administreaza in
conditiile prevazute de lege, conform principiului autonomiei locale.
(2) Autoritatile administratiei publice locale au dreptul la resurse
proprii, suficiente, proportional cu competentele ce le revin potrivit legii,
de care pot dispune in mod liber.
Art. 92
Veniturile administratiei publice locale si ale celei judetene sunt
constituite din sursele realizate pe teritoriul acestora si din alte surse, in
conformitate cu dispozitiile legale.
Art. 93
(1) Repartizarea pe unitati administrativ-teritoriale a sumelor defalcate
din impozite si a transferurilor din bugetul de stat, stabilite anual prin
legea bugetului de stat, se realizeaza de catre consiliul judetean impreuna cu
directia generala judeteana a finantelor publice si controlului financiar de
stat, dupa consultarea primarilor si a reprezentantilor consiliilor locale.
(2) Sumele repartizate unitatilor administrativ-teritoriale conform alin.
(1) se folosesc potrivit destinatiei si esalonarii stabilite prin bugetul
aprobat de consiliul local sau judetean.
Art. 94
Veniturile si cheltuielile unitatilor administrativ-teritoriale sunt
prevazute pentru fiecare an financiar in bugetele respective, aprobate de
consiliul local sau, dupa caz, de cel judetean, in conditiile legii.
Sectiunea a 2-a
Venituri
Art. 95
Consiliile locale si cele judetene asigura veniturile comunelor, oraselor
si ale judetelor prin stabilirea de impozite si taxe locale sau judetene, dupa
caz, precum si prin alte surse stabilite potrivit legii.
Art. 96
(1) Pentru functionarea unor servicii publice locale sau judetene, create
in interesul locuitorilor, consiliile locale si judetene stabilesc taxe
speciale, potrivit legii.
(2) Cuantumul taxelor speciale se stabileste pentru a acoperi cel putin
sumele investite si cheltuielile curente de intretinere a acestor servicii.
Art. 97
(1) Taxele speciale se incaseaza numai de la locuitorii care se folosesc de
serviciile speciale prestate.
(2) Prin regulamentul aprobat de consiliul local sau judetean, dupa caz, se
vor determina conditiile in care se pot percepe taxele speciale si de aprobare
de catre locuitorii interesati, precum si modul de repartizare a acestora pe
locuitor.
(3) Hotararile luate de consiliile locale si judetene in legatura cu
repartizarea taxelor speciale pe locuitor vor fi afisate, de indata, la sediul
acestora si vor fi aduse la cunostinta prin orice mijloc de publicitate.
(4) Impotriva acestor hotarari orice persoana interesata poate face
contestatie, in termen de 15 zile de la afisarea acestora, constatata prin
proces-verbal. Dupa expirarea acestui termen, consiliul care a adoptat
hotararea se intruneste si delibereaza asupra contestatiilor primite.
Art. 98
Constatarea, asezarea si urmarirea incasarii veniturilor bugetelor locale
se realizeaza prin organele fiscale teritoriale subordonate Ministerului
Finantelor sau prin organele proprii ale consiliilor locale si judetene, in
conditiile legii.
Sectiunea a 3-a
Cheltuieli
Art. 99
(1) In bugetele locale si cele judetene se inscriu, la cheltuieli, sumele
destinate activitatilor care se finanteaza de la aceste bugete, in conditiile
legii.
(2) Nici o cheltuiala bugetara nu poate fi aprobata fara existenta surselor
de finantare.
Art. 100
(1) Consiliile locale si cele judetene pot hotari, cu majoritatea a doua
treimi din numarul membrilor ce le compun, contractarea de imprumuturi, in
conditiile legii. Imprumuturile vor fi prevazute in bugete dupa votarea lor,
impreuna cu celelalte mijloace de acoperire si de rambursare.
(2) Hotararile consiliilor privind contractarea imprumuturilor pe termen
lung se supun aprobarii locuitorilor din unitatile administrativ-teritoriale
respective.
(3) Hotararile privind imprumuturile se pot aproba numai daca se constata
ca unitatea administrativ-teritoriala poate garanta acoperirea si rambursarea
acestora.
Art. 101
In bugetele locale si judetene se inscriu, la capitolul cheltuieli, si
sumele necesare pentru salarizarea presedintelui si a vicepresedintilor
consiliilor judetene, primarilor, viceprimarilor, secretarilor, precum si
pentru acordarea indemnizatiilor de sedinta pentru consilieri, in conditiile
stabilite prin regulamentele acestor consilii pentru plata functionarilor din
aparatul propriu al consiliului local si judetean, precum si pentru
reprezentare si protocol.
Sectiunea a 4-a
Intocmirea, aprobarea si executarea bugetelor. Incheierea si aprobarea
conturilor
Art. 102
In fiecare buget local si judetean se va prevedea distinct fondul de
rezerva din care se pot aproba credite suplimentare, potrivit legii, care se
utilizeaza in cazul in care creditele deschise prin buget pentru necesitati
curente nu sunt suficiente.
Art. 103
(1) Proiectul de buget, intocmit si publicat, este supus deliberarii
consiliului respectiv, in prima sedinta, dupa expirarea termenului de 15 zile
de la data publicarii.
(2) Proiectul este insotit de raportul primarului sau al presedintelui consiliului
judetean, dupa caz, precum si de contestatiile depuse in termenul de 15 zile de
la data publicarii proiectului.
(3) Consiliul delibereaza, pronuntandu-se si asupra contestatiilor,
adoptand proiectul de buget dupa ce acesta a fost votat pe articole.
Art. 104
Primarul si presedintele consiliului judetean intocmesc, prin aparatul
propriu, si prezinta spre aprobare consiliilor contul de incheiere a
exercitiului bugetar.
Art. 105
Dispozitiile cuprinse in acest capitol se completeaza cu prevederile Legii
privind finantele publice.
CAP. 9
Prefectul
Sectiunea 1
Prefectul judetului si al municipiului Bucuresti
Art. 106
(1) Guvernul numeste cate un prefect, ca reprezentant al sau, in fiecare
judet si in municipiul Bucuresti.
(2) Prefectul este ajutat de un subprefect. La municipiul Bucuresti,
prefectul este ajutat de 2 subprefecti.
(3) Numirea si eliberarea din functie a prefectilor si a subprefectilor se
fac prin hotarare a Guvernului.
(4) Pentru a fi numiti in functie, prefectul si subprefectul trebuie sa
aiba studii superioare si varsta de cel putin 30 de ani.
(5) Pe toata durata indeplinirii functiei de prefect si de subprefect,
contractul de munca al acestora la institutiile publice sau la agentii
economici cu capital majoritar de stat se suspenda.
Art. 107
Prefectul si subprefectul nu pot fi deputati sau senatori, membri in
consiliul judetean si in consiliile locale sau primari si nu pot indeplini o
functie de reprezentare profesionala cu caracter national, o alta functie
publica sau o functie ori o activitate profesionala salarizata in cadrul
regiilor autonome, societatilor comerciale sau oricaror organizatii ori unitati
cu scop lucrativ.
Art. 108
(1) In calitate de reprezentant al Guvernului, prefectul vegheaza ca
activitatea consiliilor locale si judetene si a primarilor sa se desfasoare
conform legii.
(2) Intre prefecti, pe de o parte, si consiliile locale, judetene si
primari, pe de alta parte, nu exista raporturi de subordonare.
Art. 109
Prefectul conduce serviciile publice descentralizate ale ministerelor si
ale celorlalte organe centrale din unitatile administrativ-teritoriale.
Art. 110
(1) Prefectul, ca reprezentant al Guvernului, indeplineste urmatoarele
atributii principale:
a) asigura realizarea intereselor nationale, respectarea legilor si a
ordinii publice;
b) exercita controlul cu privire la legalitatea actelor administrative ale
autoritatilor publice locale si judetene;
c) avizeaza numirea sau eliberarea din functie a conducatorilor serviciilor
publice descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte organe centrale din
unitatile administrativ-teritoriale;
d) dispune luarea masurilor corespunzatoare pentru prevenirea
infractiunilor si apararea drepturilor cetatenilor, prin organele legal
constituite;
e) raspunde, in conditiile stabilite prin lege, de pregatirea si aducerea
la indeplinire a masurilor de aparare care nu au un caracter militar;
autoritatile militare si organele locale ale Ministerului de Interne au
obligatia sa informeze pe prefect asupra oricarei probleme care poate avea
importanta pentru judet;
f) prezinta, anual, Guvernului un raport asupra starii generale economice,
sociale, culturale si administrative a judetului, inclusiv realizarea
programului de guvernare.
(2) Prefectul indeplineste si alte atributii prevazute de lege sau
insarcinari date de Guvern.
Art. 111
(1) In exercitarea controlului cu privire la legalitatea actelor
autoritatilor administratiei publice locale si judetene, prefectul poate ataca,
in fata instantei de contencios administrativ, actele acestora, precum si pe
cele ale presedintelui consiliului judetean, cu exceptia celor de gestiune
curenta, daca le considera ilegale. Actul atacat este suspendat de drept.
(2) Cu 10 zile inaintea introducerii actiunii, prefectul va solicita
autoritatilor administratiei publice locale si judetene, cu motivarea necesara,
sa reanalizeze actul socotit ilegal, in vederea modificarii sau, dupa caz, a
revocarii acestuia.
(3) Introducerea actiunii de catre prefect se face in termen de 30 de zile
de la comunicarea actului, potrivit prevederilor art. 53 alin. (1) lit. h).
Termenul de 30 de zile este termen de decadere. Actiunea este scutita de taxa de
timbru.
Art. 112
Prefectul prezinta, anual, consiliului judetean sau Consiliului General al
Municipiului Bucuresti o informare cu privire la activitatea desfasurata de
serviciile publice descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte organe centrale
organizate in judet si in municipiul Bucuresti.
Art. 113
(1) Pentru indeplinirea atributiilor ce-i revin, prefectul emite ordine, in
conditiile legii.
(2) Ordinele care stabilesc masuri cu caracter tehnic si de specialitate
sunt emise dupa consultarea organelor sau a serviciilor de specialitate si sunt
contrasemnate de conducatorii acestora.
Art. 114
Ordinul prefectului devine executoriu numai dupa ce a fost adus la
cunostinta publica, prin afisare si publicare cand contine dispozitii
normative, sau de la data comunicarii in celelalte cazuri.
Art. 115
(1) Prefectura are un aparat tehnic de specialitate, a carui structura si
atributii se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
(2) Prefectul, subprefectul si aparatul propriu isi desfasoara activitatea
in prefectura. Prefectura si, dupa caz, consiliul judetean si aparatul propriu
al acestuia isi au sediul in Palatul administrativ, proprietate publica de
interes national, care este situat in municipiul resedinta de judet.
(3) Persoanele din aparatul propriu al prefecturii si, respectiv, al
consiliului judetean se supun reglementarilor cuprinse in statutul
functionarilor publici.
Sectiunea a 2-a
Comisia administrativa
Art. 116
(1) In fiecare judet si in municipiul Bucuresti se organizeaza, pe langa
prefecturi, Comisia administrativa.
(2) Comisia administrativa este compusa din: prefect - ca presedinte -,
presedintele consiliului judetean sau, dupa caz, primarul general al
municipiului Bucuresti, primarul municipiului resedinta de judet si
conducatorii serviciilor publice descentralizate ale ministerelor si ale
celorlalte organe centrale organizate la nivelul judetului si al municipiului
Bucuresti, precum si directorii sucursalelor regiilor autonome de interes
national din judetele respective.
Art. 117
Comisia administrativa se convoaca de catre prefect, din proprie
initiativa, sau la cererea presedintelui consiliului judetean, respectiv a
primarului general al municipiului Bucuresti, trimestrial si ori de cate ori
este necesar. La lucrarile comisiei vor fi invitati primari ai localitatilor
din judet, precum si orice alte persoane a caror prezenta este apreciata ca
necesara.
Art. 118
(1) Comisia administrativa elaboreaza, anual, pe baza programului de
guvernare, propriul program al judetului sau al municipiului Bucuresti, pe care
il comunica serviciilor publice descentralizate ale ministerelor si ale
celorlalte organe centrale din unitatile administrativ-teritoriale, regiilor
autonome de interes national si sucursalelor acestora din judetul respectiv,
precum si, spre informare, autoritatilor administratiei publice locale si
judetene.
(2) Comisia administrativa sprijina serviciile publice descentralizate ale
ministerelor si ale celorlalte organe centrale organizate la nivelul judetului
si al municipiului Bucuresti, activitatea regiilor autonome de interes national
sau a sucursalelor acestora cu activitati pe teritoriul judetului, precum si pe
cele ale administratiei publice judetene.
Art. 119
(1) In activitatea sa, Comisia administrativa adopta, prin vot deschis,
hotarari care se semneaza de catre presedinte si sunt obligatorii pentru
serviciile publice descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte organe
centrale organizate in judete si in municipiul Bucuresti.
(2) Lucrarile Comisiei administrative se realizeaza prin aparatul
prefecturii.
Art. 120
Divergentele dintre serviciile publice descentralizate ale ministerelor si
ale celorlalte organe centrale organizate in judete sau in municipiul Bucuresti
si autoritatile administratiei publice judetene se mediaza de catre Guvern.
Art. 121
Ministerele si celelalte organe centrale au obligatia sa comunice si
prefectilor ordinele si celelalte dispozitii si indrumari pe care le transmit
serviciilor publice descentralizate.
Art. 122
Asigurarea aducerii la indeplinire a atributiilor care revin Guvernului cu
privire la administratia publica locala, inclusiv controlul exercitarii de
catre primar a atributiilor delegate, se realizeaza de catre Departamentul
pentru Administratie Publica Locala, care propune Guvernului luarea masurilor
corespunzatoare.
CAP. 10
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 123
(1) In exercitarea mandatului, consilierii locali si judeteni, precum si
primarii si viceprimarii sunt in serviciul colectivitatii locale.
(2) Consilierii locali si judeteni, primarii si viceprimarii se bucura de
protectia acordata de legea privind statutul alesilor locali.
Art. 124
(1) Primarii si viceprimarii, primarul general al municipiului Bucuresti,
presedintii si vicepresedintii consiliilor judetene, consilierii, secretarii si
personalul din aparatul propriu al consiliilor locale si judetene raspund, dupa
caz, material, civil, administrativ sau penal, pentru faptele savarsite in
exercitarea atributiilor care le revin, in conditiile legii.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si prefectilor, subprefectilor si
personalului din aparatul propriu al prefecturilor.
Art. 125
Prefectul, subprefectul, presedintele si vicepresedintii consiliului
judetean, primarul general al municipiului Bucuresti, primarii si viceprimarii
nu pot fi reprezentanti ai statului in adunarile generale ale actionarilor de
la societatile comerciale cu capital majoritar de stat si nu pot face parte din
consiliile de administratie ale regiilor autonome.
Art. 126
(1) De la data intrarii in vigoare a prezentei legi si pana la noua
organizare administrativ-teritoriala a tarii, sectorul agricol Ilfov se va numi
judetul Ilfov.
(2) Serviciile publice descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte
organe centrale din municipiul Bucuresti functioneaza si pentru judetul Ilfov.
Art. 127
Defalcarea si trecerea in proprietatea comunelor, oraselor sau, dupa caz, a
judetelor, a bunurilor si valorilor de interes local din domeniul public si
privat al statului se fac prin hotarare a Guvernului, in conditiile legii
patrimoniului public si privat.
Art. 128
(1) Pana la intrarea in vigoare a statutului functionarilor publici,
secretarul unitatii administrativ-teritoriale poate contesta, la instanta de
contencios administrativ, actele privind eliberarea din functie sau
sanctionarea sa disciplinara.
(2) Secretarii consiliilor locale si judetene, in functie la data prezentei
legi, devin secretari ai comunei, orasului, subdiviziunii
administrativ-teritoriale a municipiului Bucuresti, respectiv ai judetului in
care functioneaza, fara vreo alta formalitate.
Art. 129
(1) Consiliile locale si judetene, precum si primarii alesi in cursul unei
legislaturi, ca urmare a dizolvarii unor consilii sau devenirii vacante a unor
posturi de primari, incheie mandatul predecesorilor.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si consiliilor si primarilor alesi in
cursul actualei legislaturi.
Art. 130
Legea nr. 57/1968 privind organizarea si functionarea consiliilor populare,
Legea nr. 5/1990 privind administrarea judetelor, municipiilor, oraselor si
comunelor pana la organizarea de alegeri locale si Hotararea Guvernului nr.
932/1990 privind Indrumarul pentru aducerea la indeplinire a prevederilor Legii
nr. 5/1990, precum si orice alte dispozitii contrare se abroga.
Art. 131
Prezenta lege intra in vigoare pe data constituirii autoritatilor
administratiei publice locale rezultate in urma alegerilor locale din anul
1996, cu exceptia art. 14 si 61 care se aplica o data cu publicarea legii in
Monitorul Oficial al Romaniei.