ORDONANTA DE URGENTA Nr. 22 din 26 mai 1997
pentru modificarea si completarea Legii administratiei publice locale nr.
69/1991, republicata
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 105 din 29 mai 1997
In temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei emite prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1
Legea administratiei publice locale nr. 69/1991, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 79 din 18 aprilie 1996, se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 1, dupa alineatul (3) se introduce alineatul (3^1), care va
avea urmatorul cuprins:
"(3^1) Autoritatile administratiei publice centrale nu intervin in
domeniile care nu tin de competenta lor exclusiva, decat daca si in masura in
care obiectivele actiunii nu pot fi realizate de autoritatile administratiei
publice locale datorita dimensiunilor sau efectelor pe care ar urma sa le
produca."
2. Articolul 2 alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Comunele pot fi formate din unul sau mai multe sate."
3. Articolul 4 alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
(1) Comunele, orasele si judetele sunt persoane juridice. Ele au un patrimoniu,
un buget propriu si hotarasc in tot ceea ce priveste administrarea intereselor
publice locale, exercitand, in conditiile legii, autoritatea in limitele
administrativ-teritoriale stabilite."
4. Articolul 5 alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Autoritatile administratiei publice locale se pot constitui si in
subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor. Aceste autoritati
exercita atributiile prevazute la art. 77 alin. (1) si, respectiv, alin. (3),
care se aplica in mod corespunzator."
5. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
In fiecare judet se alege un consiliu judetean, ca autoritate a
administratiei publice locale, care coordoneaza activitatea consiliilor locale,
in vederea realizarii serviciilor publice de interes judetean. Consiliul
judetean alege, din randul membrilor sai, pe presedinte, pe vicepresedinti si
delegatia permanenta."
6. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
Raporturile dintre administratia publica organizata la nivelul judetului si
cea organizata la nivel de comuna si oras au la baza principiile autonomiei,
legalitatii si colaborarii in rezolvarea problemelor comune. In relatiile
dintre administratia publica organizata la nivelul unitatilor
administrativ-teritoriale nu exista raporturi de subordonare."
7. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
Problemele din unitatile administrativ-teritoriale si subdiviziunile
administrativ-teritoriale ale municipiului Bucuresti se pot supune, in
conditiile legii, aprobarii locuitorilor, prin referendum local."
8. Articolul 12 alineatele (1) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
(1) Prefectul exercita, in conditiile legii, controlul legalitatii actelor
adoptate sau emise de autoritatile administratiei publice locale, putand ataca
actele acestora in fata instantei de contencios administrativ, in cazul in care
considera necesar."
"(3) Prefectul raspunde, conform legii, la cererea autoritatilor
administratiei publice locale, in cazul in care instanta de contencios
administrativ stabileste ca actul acestora a fost atacat in mod abuziv sau cu
rea-credinta."
9. Articolul 12 alineatul (2) se abroga.
10. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
Consiliile locale ale comunelor, oraselor, precum si ale subdiviziunilor
administrativ-teritoriale ale municipiului Bucuresti sunt compuse din
consilieri alesi prin vot universal, egal, direct, secret si liber exprimat, in
conditiile stabilite de Legea privind alegerile locale."
11. Articolul 14 alineatul (1) partea introductiva va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 14
(1) Numarul membrilor fiecarui consiliu local se stabileste prin ordin al
prefectului, in functie de populatia comunei, orasului sau a subdiviziunilor
administrativ-teritoriale ale municipiului Bucuresti, raportata de Comisia
Nationala pentru Statistica la data de 1 ianuarie a anului in curs sau, dupa
caz, la data de 1 iulie a anului care precede alegerile, dupa cum
urmeaza:"
12. Articolul 15 alineatul (1) literele b) si d) vor avea urmatorul
cuprins:
"b) calitatea de functionar al primariei comunei, orasului sau a
subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiului Bucuresti si al
aparatului propriu al consiliilor judetene, al prefecturilor, precum si de
conducator al regiei autonome de interes local sau judetean si al serviciului
public de specialitate al consiliului local sau judetean;"
"d) calitatea de deputat, senator, secretar de stat si alte functii
asimilate, consilier al Presedintelui Romaniei sau membru al Guvernului."
13. La articolul 15, dupa alineatul (2) se introduce alineatul (2^1), care
va avea urmatorul cuprins:
"(2^1) Incompatibilitatea intervine numai dupa validarea mandatului,
cel in cauza trebuind sa opteze in termen de 10 zile, dupa care, daca acesta nu
a optat pentru calitatea de consilier, in sedinta de consiliu urmatoare se va
supune validarii mandatul supleantului acestuia de pe listele partidelor
politice, aliantelor politice sau aliantelor electorale."
14. La articolul 17, dupa alineatul (3) se introduce alineatul (3^1), care
va avea urmatorul cuprins:
"(3^1) In cazul in care consilierul ales renunta la aceasta calitate
inainte de sedinta de constituire, se supune validarii mandatul supleantului
sau."
15. Articolul 17 alineatele (4) si (5) vor avea urmatorul cuprins:
"(4) Validarea sau invalidarea mandatelor se face prin vot secret, cu
votul majoritatii consilierilor prezenti la sedinta. Persoana al carei mandat
este supus validarii sau invalidarii nu participa la vot.
(5) Consiliul este legal constituit, daca s-au validat mandatele a cel
putin doua treimi din numarul consilierilor."
16. Articolul 18 alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) Dupa depunerea juramantului, consilierul care a condus sedinta de
constituire declara consiliul legal constituit si propune alegerea
presedintelui de sedinta, care preia conducerea lucrarilor."
17. La articolul 19, dupa alineatul (1) se introduce alineatul (1^1), care
va avea urmatorul cuprins:
"(1^1) Mandatul consilierului se suspenda in cazul numirii ca membru
al Guvernului. Perioada de suspendare nu poate fi mai mare decat durata
mandatului. In situatia in care inceteaza calitatea de membru al Guvernului,
mandatul de consilier va fi reluat. Pe perioada suspendarii mandatului de
consilier, locul sau in consiliu ramane vacant."
18. Articolul 20 alineatul (2) literele d), h), i), j), k), m), n), t) si
v) vor avea urmatorul cuprins:
"d) aproba, la propunerea primarului, organigrama, numarul de personal
din primarie, statul de functii si salarizarea, in limita mijloacelor
financiare de care dispune, precum si regulamentul de organizare si functionare
a acesteia. De asemenea, aproba, la propunerea primarului, organigramele si
numarul de personal la regiile autonome si la serviciile publice de
specialitate aflate sub autoritatea consiliului local;"
"h) infiinteaza institutii si comercianti de interes local; hotaraste
asupra concesionarii sau inchirierii de bunuri sau de servicii publice de
interes local, precum si asupra participarii, cu capital social sau cu bunuri,
la societati comerciale, pentru realizarea de lucrari si servicii de interes
public local, in conditiile legii;"
"i) numeste si elibereaza din functie, in conditiile legii, pe
conducatorii comerciantilor si ai institutiilor publice de interes local, care
se afla sub autoritatea sa;"
"j) urmareste, controleaza si analizeaza activitatea comerciantilor si
a institutiilor publice care se afla sub autoritatea sa;"
"k) instituie norme specifice pentru institutiile publice si pentru
comerciantii de interes local, care se afla sub autoritatea sa, cu respectarea
criteriilor generale stabilite prin lege;"
"m) initiaza, analizeaza si aproba, in conditiile legii, planurile de
organizare si de dezvoltare urbanistica a localitatilor din componenta
unitatilor administrativ-teritoriale, precum si de amenajare a teritoriului, a
celor de aparare impotriva inundatiilor si fenomenelor meteorologice
periculoase, precum si masurile necesare realizarii acestora; aproba, potrivit
competentelor legale, documentatiile tehnico-economice pentru lucrarile de
investitii de interes local si asigura conditiile necesare realizarii lor, la
termen si in conditii de calitate;"
"n) asigura conditiile necesare bunei functionari a institutiilor de
invatamant, sanitare, de cultura, de tineret si sport, potrivit legii;
urmareste si analizeaza activitatea acestora;"
"t) asigura apararea ordinii publice, respectarea drepturilor si a
libertatilor fundamentale ale cetatenilor; urmareste si analizeaza activitatea
gardienilor publici, politiei, jandarmeriei, pompierilor si a formatiunilor de
aparare civila;"
"v) hotaraste, in conditiile legii, colaborarea sau asocierea cu alte
autoritati ale administratiei publice locale pentru realizarea unor lucrari si
servicii de interes public;"
19. La articolul 20 alineatul (2), dupa litera m) se introduce litera m^1),
care va avea urmatorul cuprins:
"m^1) atribuie sau schimba, in conditiile legii, denumiri de strazi,
de piete si de obiective de interes local;"
20. La articolul 20 alineatul (2), dupa litera r) se introduc literele r^1)
si r^2), care vor avea urmatorul cuprins:
"r^1) asigura protectia drepturilor copilului, potrivit legislatiei in
vigoare;
r^2) aproba criteriile pentru repartizarea locuintelor sociale;"
21. La articolul 20 alineatul (2), dupa litera y) se introduce litera y^1),
care va avea urmatorul cuprins:
"y^1) hotaraste, in conditiile legii, finantarea, colaborarea sau
asocierea cu organizatii neguvernamentale si cu alti parteneri sociali, in
vederea realizarii in comun a unor proiecte de interes local."
22. Articolul 20 alineatul (2) litera x) se abroga.
23. Articolul 21 alineatul (3) se abroga.
24. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
Primarul este obligat sa puna la dispozitia consilierilor, la cererea
acestora, in termen de cel mult 20 de zile, conform regulamentului de
functionare a consiliului local, informatiile necesare indeplinirii
mandatului."
25. Articolul 23 alineatul (6) va avea urmatorul cuprins:
"(6) Ordinea de zi se aduce la cunostinta locuitorilor comunei sau ai
orasului prin presa locala ori prin alt mijloc de publicitate. In unitatile
administrativ-teritoriale in care o minoritate nationala are o pondere de peste
20% din numarul locuitorilor, ordinea de zi se aduce la cunostinta cetatenilor
si in limba acesteia, la cerere."
26. Dupa articolul 24 se introduce articolul 24^1, care va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 24^1
Pentru participarea la sedintele consiliului si ale comisiilor pe domenii
de specialitate, consilierul primeste o indemnizatie in cuantumul stabilit de
lege."
27. Articolul 25 alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) In consiliile locale in care consilierii unei minoritati
reprezinta cel putin o treime din numarul consilierilor, la sedintele de
consiliu, la cerere, se poate folosi si limba minoritatii respective. In aceste
cazuri, primaria va asigura prezenta unui traducator atestat. Documentele
sedintelor de consiliu se intocmesc in limba romana."
28. La articolul 25, dupa alineatul (3) se introduc alineatele (3^1) si
(3^2), care vor avea urmatorul cuprins:
"(3^1) Dezbaterile din sedintele consiliului se consemneaza intr-un
proces-verbal, semnat de presedintele de sedinta, de secretar si de cel putin 3
consilieri.
(3^2) Procesul-verbal si documentele care au fost dezbatute in sedinta se
depun intr-un dosar special al sedintei respective, care va fi numerotat,
semnat si sigilat de presedintele de sedinta, de secretar si de consilierii
prevazuti la alin. (3^1), dupa aprobarea procesului-verbal. "
29. Articolul 26 alineatele (1) si (3) se abroga.
30. Articolul 26 alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) La inceputul fiecarei sedinte, secretarul prezinta
procesul-verbal al sedintei anterioare. Consilierii au dreptul sa conteste
continutul procesului-verbal si sa ceara mentionarea exacta a opiniilor
exprimate in sedinta anterioara. Dupa aprobarea procesului-verbal, secretarul
propune alegerea de catre consilieri a presedintelui de sedinta. Acesta se
alege prin vot deschis, cu majoritate simpla, pentru durata unei sedinte."
31. Articolul 28 alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Hotararile privind administrarea domeniului public si privat al
comunei sau al orasului, organizarea si dezvoltarea urbanistica a localitatilor
si amenajarea teritoriului si asocierea cu alte consilii, institutii publice
sau comercianti din tara si din strainatate se adopta cu votul a cel putin doua
treimi din numarul consilierilor in functie."
32. Articolul 29 alineatele (1) si (4) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 29
(1) Hotararile consiliului local se semneaza de catre presedintele de
sedinta si se comunica primarului. In cazul in care presedintele de sedinta se
afla in imposibilitate de a semna sau refuza sa semneze, hotararea va fi
semnata de catre unul dintre consilierii prezenti."
"(4) In conditiile prevazute la art. 23 alin. (6), hotararile se aduc
la cunostinta cetatenilor si in limba acelor minoritati."
33. Articolul 29 alineatul 83) se abroga.
34. Articolul 31 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 31
Problemele inscrise pe ordinea de zi a sedintei consiliului local nu pot fi
dezbatute, daca nu sunt insotite de raportul de specialitate al
compartimentului de resort din primarie, care va fi elaborat in termen de 30 de
zile de la solicitarea initiatorului, precum si de avizul comisiei de
specialitate a consiliului."
35. Articolul 33 alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 33
(1) Consiliul local poate fi dizolvat, daca a adoptat hotarari repetate,
care au fost anulate irevocabil de catre instanta de judecata intrucat au
contravenit intereselor generale ale comunei, ale orasului, ale subdiviziunilor
administrativ-teritoriale ale municipiului Bucuresti, ale statului sau au
incalcat Constitutia si legile tarii."
36. Articolul 35 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 35
(1) La lucrarile consiliului local pot participa, fara drept de vot,
prefectul, presedintele consiliului judetean, reprezentantii acestora,
secretarul consiliului judetean, parlamentarii alesi in judet, precum si
persoanele invitate de consiliul local, a caror prezenta este considerata
utila.
(2) Cetatenii satelor care nu au consilieri alesi in consiliile locale vor
fi reprezentati la sedinte de catre un delegat satesc. Acesta este ales pe
perioada unui mandat al consiliului local de catre o adunare sateasca,
constituita din cate un reprezentant din fiecare familie, desfasurata in
prezenta primarului sau a viceprimarului. La discutarea problemelor ce privesc
satele respective, delegatii satesti vor fi invitati in mod obligatoriu. Votul
acestora are caracter consultativ."
37. La articolul 36, dupa alineatul (6) se introduce alineatul (6^1), care
va avea urmatorul cuprins:
"(6^1) Consiliile locale pot organiza, din proprie initiativa sau la
initiativa primarului, dupa caz, comisii speciale de analiza si verificare, pe
perioada determinata."
38. Articolul 37 alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 37
(1) Comunele, orasele si municipiile au cate un primar si un viceprimar;
municipiile resedinta de judet si sectoarele municipiului Bucuresti au cate un
primar si doi viceprimari, iar municipiul Bucuresti are un primar general si
patru viceprimari generali, alesi in conditiile legii."
39. La articolul 37, dupa alineatul (3) se introduce alineatul (3^1), care
va avea urmatorul cuprins:
"(3^1) Pe toata durata mandatului, calitatea de primar si de
viceprimar este incompatibila cu:
a) functiile si calitatile prevazute la art. 15, aplicate in mod
corespunzator, cu exceptia celei prevazute la art. 40 alin. (2^1);
b) orice alta functie de conducere detinuta de acestia."
40. Articolul 38 alineatul (5) va avea urmatorul cuprins:
"(5) In caz de invalidare a mandatului primarului, se stabileste data
alegerilor in termen de 25 de zile de la invalidare. Organizarea alegerilor se
face in conditiile stabilite de Legea privind alegerile locale."
41. Articolul 40 alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Mandatul inceteaza, inainte de termen, in caz de: deces; demisie;
lipsa nemotivata de la mai mult de 3 sedinte ordinare, consecutive, ale
consiliului; neemiterea, fara motive intemeiate, de dispozitii pe o perioada de
6 luni; incompatibilitate; schimbare a domiciliului intr-o alta unitate
administrativ-teritoriala; imposibilitate de a fi exercitat pe o perioada mai
mare de 6 luni; in cazul in care s-a constatat prin hotarare judecatoreasca,
ramasa definitiva dupa validarea mandatelor, ca alegerea s-a facut prin frauda
electorala sau prin orice alta incalcare a Legii privind alegerile locale; in
cazul condamnarii definitive la o pedeapsa privativa de libertate, precum si in
cazul punerii sub interdictie pentru debilitate sau alienare mintala ori in
cazul pierderii drepturilor electorale."
42. La articolul 40, dupa alineatul (2) se introduce alineatul (2^1), care
va avea urmatorul cuprins:
"(2^1) In cazul numirii ca membru al Guvernului, mandatul primarului
se suspenda. Perioada de suspendare nu poate fi mai mare decat durata
mandatului. In situatia in care inceteaza calitatea de membru al Guvernului,
mandatul de primar va fi reluat."
43. Articolul 41 alineatele (1) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 41
(1) Primarul poate fi demis din functie pentru motivele prevazute la art.
33 alin. (1), care se aplica in mod corespunzator. De asemenea, demiterea se
poate face si in caz de neindeplinire sau de refuz repetat al atributiilor in
exercitarea carora actioneaza si ca reprezentant al statului."
"(3) Hotararea de demitere poate fi atacata de catre primar la
instanta de contencios administrativ, in termen de 10 zile de la data aducerii
la cunostinta potrivit alin. (2). In acest caz, procedura prealabila prevazuta
de lege nu se mai efectueaza. Introducerea actiunii nu suspenda executarea
masurii de demitere."
44. Articolul 43 alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 43
(1) In exercitarea atributiilor de ofiter de stare civila si de autoritate
tutelara, precum si a sarcinilor ce-i revin din actele normative privitoare la
recensamant, la organizarea si desfasurarea alegerilor, la aducerea la
cunostinta cetatenilor a legilor, a altor asemenea atributii stabilite prin
legi, precum si a celor prevazute la art. 44 alin. (1) lit. a), cu exceptia
prevederilor referitoare la hotararile consiliului judetean, primarul
actioneaza si ca reprezentant al statului in comuna, orasul sau subdiviziunea
administrativ-teritoriala a municipiului in care a fost ales."
45. Articolul 44 alineatul (1) literele d), i), k), s), u), v) si x) vor
avea urmatorul cuprins:
"d) prezinta consiliului, anual, de regula in luna decembrie, intr-o
sedinta publica, o informare privind starea economica si sociala a comunei, a
orasului sau a subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiului
Bucuresti;"
"i) elaboreaza planuri de aparare impotriva inundatiilor, a
fenomenelor meteorologice periculoase, pe care le supune aprobarii consiliului
local; ia masuri pentru prevenirea si limitarea urmarilor calamitatilor,
catastrofelor, incendiilor, epidemiilor sau epizootiilor, impreuna cu organele
specializate ale statului. In acest scop, poate mobiliza si populatia,
comerciantii si institutiile publice din comuna sau din oras, acestea fiind
obligate sa execute masurile stabilite;"
"k) indruma, supravegheaza si controleaza activitatea gardienilor
publici, conform angajamentelor contractuale;"
"s) conduce serviciile publice locale, inclusiv serviciile de stare
civila si de autoritate tutelara; supravegheaza realizarea masurilor de
asistenta, ajutor social si protectie a drepturilor copilului;"
"u) elaboreaza proiectul regulamentului de organizare si functionare a
personalului din primarie, propune structura organizatorica, numarul de
personal, statul de functii si salarizarea acestuia si le supune spre aprobare
consiliului local;"
"v) numeste si elibereaza din functie personalul din primarie, cu
exceptia secretarului; propune consiliului local eliberarea din functie a
conducatorilor comerciantilor si ai institutiilor publice de interes local,
care se afla sub autoritatea consiliului local respectiv;"
"x) controleaza activitatea personalului din primarie;"
46. La articolul 44 alineatul (1), dupa litera k) se introduce litera k^1),
care va avea urmatorul cuprins:
"k^1) exercita controlul asupra activitatilor comerciale, de
alimentatie publica si de prestari de servicii, in conditiile legii;"
47. La articolul 44 alineatul (1), dupa litera p) se introduce litera p^1),
care va avea urmatorul cuprins:
"p^1) repartizeaza locuintele sociale pe baza criteriilor aprobate de
consiliul local;"
48. Articolul 46 alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 46
(1) Primarul deleaga viceprimarilor, prin dispozitie emisa in termen de 3O
de zile de la validare, exercitarea unora dintre atributiile ce-i revin
potrivit art. 44, cu precadere pe cele prevazute la lit. k), n), r), s) si y),
cu exceptia celor prevazute la lit. a)-g), i), j), l), m) si p^1)."
49. Articolul 47 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 47
(1) Viceprimarul este ales cu votul secret al majoritatii consilierilor in
functie. Durata mandatului viceprimarului este egala cu cea a mandatului
consiliului local. Prevederile art. 37 alin. (2) si ale art. 40 alin. (2) si
(3) se aplica in mod corespunzator. Pe perioada exercitarii mandatului de
viceprimar, drepturile si obligatiile ce ii revin in calitate de consilier se
suspenda. Locul sau in consiliu, pe aceasta perioada, este ocupat de primul
supleant de pe lista partidului politic, aliantei politice sau aliantei
electorale din care face parte, dupa validarea mandatului acestuia.
(2) Demiterea viceprimarului se face de catre consiliul local, la
propunerea motivata a unei treimi din numarul consilierilor, prin hotarare
adoptata cu votul a doua treimi din numarul consilierilor in functie.
Prevederile art. 41 alin. (3) se aplica in mod corespunzator."
50. Articolul 50 alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 50
(1) In cazul in care functia de primar devine vacanta, in caz de suspendare
din functie, precum si in situatia prevazuta la art. 40 alin. (2^1),
atributiile primarului vor fi exercitate, de drept, de catre viceprimar pana la
validarea mandatului noului primar sau, dupa caz, pana la incetarea
suspendarii. La municipiile resedinta de judet, la municipiul Bucuresti si la
sectoarele acestuia, atributiile primarului vor fi exercitate de viceprimarul
desemnat de consiliu, cu votul a jumatate plus unul din numarul consilierilor
in functie."
51. Articolul 51 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 51
Fiecare primarie are un secretar, salarizat din bugetul local. Secretarul
este functionar public, cu studii superioare juridice sau administrative. In
mod exceptional, la comune si la orasele avand sub 30.000 de locuitori, in
functia de secretar pot fi numite si persoane care au alte studii superioare
sau bacalaureatul. Secretarul nu poate fi membru al unui partid politic sau al
unei formatiuni politice, sub sanctiunea eliberarii din functie."
52. Articolul 52 alineatele (1), (2), (4) si (5) vor avea urmatorul
cuprins:
"Art. 52
(1) Numirea secretarului se face de catre prefect, la propunerea
primarului, pe baza de concurs sau examen."
"(2) Concursul sau examenul se organizeaza de catre primar, potrivit
legii, in termen de 30 de zile de la data la care postul a devenit vacant. Din
comisia de examinare fac parte, in mod obligatoriu, cate un reprezentant al
prefectului, al presedintelui consiliului judetean, al consiliului local si
primarul. Ordinul de numire se emite in termen de cel mult 10 zile de la
primirea rezultatului din partea comisiei de examinare."
"(4) Eliberarea din functie a secretarului se face de catre prefect,
la propunerea primarului sau a consiliului local, adoptata cu votul a cel putin
jumatate plus unul din numarul consilierilor in functie."
"(5) Sanctionarea disciplinara a secretarului se face de catre
prefect, la propunerea primarului, a consiliului local, adoptata cu votul a cel
putin jumatate plus unul din numarul consilierilor in functie, sau pe baza
constatarilor facute de aparatul propriu al prefecturii, in conditiile
legii."
53. Articolul 53 alineatul (1) literele a), b), d) si f) vor avea urmatorul
cuprins:
"a) participa la sedintele consiliului local si asigura secretariatul
tehnic al acestora, inclusiv consultanta juridica;"
"b) sprijina buna functionare a compartimentelor si a activitatilor cu
caracter juridic din cadrul primariei;"
"d) urmareste rezolvarea corespondentei in termenul legal;"
"f) asigura convocarea consiliului local si aduce la cunostinta
publica ordinea de zi a sedintelor;"
54. Articolul 53 alineatul (1) litera l) se abroga.
55. Titlul sectiunii a 2-a a capitolului IV va avea urmatorul cuprins:
"Serviciile publice ale comunei, ale orasului, ale subdiviziunilor
administrativ-teritoriale ale municipiului Bucuresti si personalul din cadrul
primariei".
56. Articolul 54 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 54
(1) Serviciile publice ale comunei, ale orasului si ale subdiviziunilor
administrativ-teritoriale ale municipiului Bucuresti se organizeaza de catre
consiliul local, in principalele domenii de activitate, potrivit specificului
si nevoilor locale, cu respectarea prevederilor legale si in limita mijloacelor
financiare de care dispune.
(2) Serviciile publice sunt inzestrate cu mijloace materiale si banesti, in
scopul satisfacerii intereselor comune ale colectivitatii. Ele sunt incadrate
cu personal de specialitate care exercita atributiile ce le revin, potrivit
competentelor legale."
57. Articolul 55 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 55
(1) Numirea si eliberarea din functie a personalului din serviciile publice
ale comunei, ale orasului si ale subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale
municipiului Bucuresti se fac de catre conducatorii acestora, in conditiile
legii.
(2) Numirea si eliberarea din functie a personalului din primarie se fac de
catre primar, in conditiile legii.
(3) Consiliul local poate recomanda, motivat, primarului, eliberarea din
functie a conducatorilor compartimentelor din primarie."
58. La articolul 55, dupa alineatul (3) se introduce alineatul (3^1), care
va avea urmatorul cuprins:
"(3^1) In conditiile prevazute la art. 23 alin. (6), in posturile care
au, printre atributii, intretinerea de relatii cu publicul, oral sau in scris,
vor fi incadrate, in numar corespunzator, persoane care cunosc si limba
minoritatii respective."
59. Articolul 56 se abroga.
60. Articolul 57 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 57
(1) Conditiile privind numirea, angajarea, promovarea, sanctionarea si
eliberarea din functie, drepturile si obligatiile personalului din serviciile
publice ale comunei, ale orasului si ale subdiviziunilor
administrativ-teritoriale ale municipiului Bucuresti, precum si ale
personalului din primarie sunt stabilite prin lege si regulamente.
(2) Functionarii primariei sunt in serviciul colectivitatii locale. Ei se
bucura de stabilitate in functie si se supun prevederilor statutului
functionarului public."
61. Articolul 58 alineatele (2) si (4) vor avea urmatorul cuprins:
"(2) In conditiile prevazute la art. 23 alin. (6), cetatenii
apartinand minoritatilor nationale, in raporturile lor cu autoritatile
administratiei publice locale si cu aparatul de lucru al acestora, se pot
adresa, oral sau in scris, in limba lor materna si vor primi raspunsul in
aceeasi limba. De asemenea, in aceste localitati, autoritatile administratiei
publice locale vor asigura inscriptionarea denumirii localitatilor, a
institutiilor publice si a unitatilor proprii, precum si afisarea anunturilor
de interes public si in limba minoritatii respective. Actele oficiale se
intocmesc in limba romana."
"(4) In cazul in care reprezentantul autoritatii administratiei
publice locale sau functionarul acesteia nu cunoaste limba minoritatii
respective, se va folosi un traducator atestat, a carui prezenta va fi
asigurata de primarie."
62. Articolul 58 alineatul (3) se abroga.
63. Articolul 59 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 59
Primarul, viceprimarul, secretarul, impreuna cu personalul din subordinea
ierarhica a primarului, constituie primaria comunei, orasului sau a
subdiviziunii administrativ-teritoriale a municipiului Bucuresti, institutie
publica cu activitate permanenta, care aduce la indeplinire efectiva hotararile
consiliului local si solutioneaza problemele curente ale colectivitatii locale
in care functioneaza."
64. Articolul 60 alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 60
(1) Consiliul judetean este autoritatea administratiei publice locale,
organizat la nivelul judetului."
65. Articolul 63 alineatul (1) partea introductiva va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 63
(1) Consiliul judetean are urmatoarele atributii principale:"
66. Articolul 63 alineatul (1) literele a), c), e), l), n), o), p) si r)
vor avea urmatorul cuprins:
"a) coordoneaza activitatea consiliilor locale ale comunelor si
oraselor, in vederea realizarii serviciilor publice de interes judetean;"
"c) acorda consiliilor locale, primarilor, viceprimarilor,
secretarilor si serviciilor publice ale comunelor si oraselor sprijin si
asistenta tehnica, juridica si de orice alta natura, la cererea acestora;"
"e) adopta strategii, programe si prognoze de dezvoltare
economico-sociala a judetului si urmareste realizarea acestora;"
"l) aproba organigrama, numarul de personal, statul de functii si
salarizarea functionarilor din aparatul propriu, in limita mijloacelor
financiare de care dispune, precum si regulamentul de organizare si functionare
a aparatului propriu;"
"n) hotaraste, in conditiile legii, infiintarea de institutii si
societati comerciale de interes judetean;"
"o) numeste si elibereaza din functie pe conducatorii societatilor
comerciale si ai institutiilor publice de sub autoritatea sa; urmareste si
controleaza activitatea lor, analizand trimestrial rapoarte ale acestora;"
"p) instituie norme orientative pentru regiile autonome si pentru
societatile comerciale de sub autoritatea sa, cu respectarea criteriilor
generale stabilite prin lege;"
"r) infiinteaza institutii social-culturale, pentru protectia
drepturilor copilului, sanitare si asigura buna lor functionare."
67. La articolul 63 alineatul (1), dupa litera n) se introduc literele n^1)
si n^2), care vor avea urmatorul cuprins:
"n^1) hotaraste dobandirea, concesionarea sau inchirierea de bunuri
din domeniul privat si de servicii publice de interes judetean, in conditiile
legii;
n^2) hotaraste participarea cu bunuri si capital social la societatile
comerciale, pentru realizarea de lucrari si servicii de interes judetean, in
conditiile legii."
68. La articolul 63 alineatul (1), dupa litera t) se introduc literele t^1)
si t^2), care vor avea urmatorul cuprins:
"t^1) hotaraste, in conditiile legii, asocierea sau colaborarea cu
organizatii neguvernamentale, in vederea realizarii unor proiecte de interes
comun;
t^2) coordoneaza activitatea Corpului gardienilor publici."
69. Articolul 63 alineatul (1) literele s) si t) se abroga.
70. Articolul 66 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 66
Consiliul judetean, in exercitarea atributiilor ce-i revin, adopta
hotarari, dispozitiile art. 28 aplicandu-se in mod corespunzator. Hotararile se
semneaza de presedintele consiliului judetean sau de vicepresedintele care a
condus sedinta."
71. Articolul 67 alineatele (3) si (4) vor avea urmatorul cuprins:
"(3) Presedintele si vicepresedintii consiliului judetean, precum si
membrii delegatiei permanente se aleg cu votul majoritatii consilierilor in
functie.
(4) Eliberarea din functie a presedintelui se poate face de catre consiliul
judetean, la propunerea a cel putin o treime din numarul consilierilor, daca
sunt intrunite cerintele prevazute de lege pentru demiterea primarului si numai
cu votul a doua treimi din numarul consilierilor in functie."
72. La articolul 67, dupa alineatul (4) se introduce alineatul (4^1), care
va avea urmatorul cuprins:
"(4^1) Eliberarea vicepresedintilor si a celorlalti membri ai
delegatiei permanente se poate face de catre consiliul judetean, la propunerea
a cel putin o treime din numarul consilierilor si numai cu votul a doua treimi
din numarul celor in functie."
73. Articolul 68 alineatul (1) partea introductiva va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 68
(1) Delegatia permanenta a consiliului judetean indeplineste urmatoarele
atributii principale:"
74. La articolul 68, dupa alineatul (1) se introduce alineatul (1^1), care
va avea urmatorul cuprins:
"(1^1) Delegatia permanenta indeplineste, intre sedintele ordinare ale
consiliului judetean, si atributiile acestuia prevazute la art. 63 alin. (1)
lit. c), i), s) si t^2)."
75. La articolul 68, dupa alineatul (2) se introduce alineatul (2^1), care
va avea urmatorul cuprins:
"(2^1) In exercitarea atributiilor sale, delegatia permanenta emite
decizii, semnate de catre presedinte. Ele devin executorii dupa ce au fost
comunicate celor interesati, respectiv dupa aducerea la cunostinta
publica."
76. Articolul 69 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 69
La sedintele delegatiei permanente poate asista, in calitate de invitat,
prefectul sau reprezentantul acestuia."
77. Articolul 70 alineatele (1) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 70
(1) Presedintele consiliului judetean este seful administratiei publice
locale, organizata la nivelul judetului, si raspunde de buna functionare a
compartimentelor de specialitate din aparatul propriu al consiliului judetean,
precum si a societatilor comerciale de sub autoritatea consiliului."
"(3) Aparatul propriu al consiliului judetean este subordonat
presedintelui acestuia. Personalul din aparatul propriu se bucura de
stabilitate in functie si se supune reglementarilor statutului functionarului
public."
78. Articolul 71 alineatul (1) litera h) va avea urmatorul cuprins:
"h) prezinta consiliului, anual sau ori de cate ori este necesar,
informari cu privire la modul de indeplinire a atributiilor proprii."
79. La articolul 71 alineatul (1), dupa litera h) se introduc literele h^1)
si h^2), care vor avea urmatorul cuprins:
"h^1) convoaca, cel putin o data pe luna sau ori de cate ori este
necesar, delegatia permanenta a consiliului judetean;
h^2) propune consiliului judetean, spre aprobare, organigrama, numarul de
personal, statul de functii si salarizarea functionarilor aparatului
propriu."
80. La articolul 71, dupa alineatul (1) se introduce alineatul (1^1), care
va avea urmatorul cuprins:
"(1^1) Presedintele consiliului judetean, in situatii deosebite, cand
este in imposibilitatea exercitarii unora dintre atributiile sale, le poate
delega unui vicepresedinte."
81. Articolul 73 alineatele (1), (2), (5), (6) si (7) vor avea urmatorul
cuprins:
"Art. 73
(1) Fiecare consiliu judetean si Primaria Municipiului Bucuresti au cate un
secretar, respectiv un secretar general, salarizat din bugetul judetului,
respectiv al municipiului Bucuresti. Secretarul este functionar public si are
studii superioare juridice sau administrative. Secretarul nu poate fi membru al
vreunui partid politic sau formatiune politica, sub sanctiunea eliberarii din
functie."
"(2) Numirea secretarului consiliului judetean si a secretarului
general al Primariei Municipiului Bucuresti se face de catre Departamentul
pentru Administratie Publica Locala, la propunerea presedintelui consiliului
judetean, respectiv a primarului general al municipiului Bucuresti, pe baza de
concurs sau de examen, organizate potrivit legii, in termen de 30 de zile de la
data la care postul a devenit vacant. Din comisia de examinare va face parte si
un reprezentant al consiliului judetean, respectiv al Consiliului General al
Municipiului Bucuresti."
"(5) Eliberarea din functie a secretarului consiliului judetean si a
secretarului general al Primariei Municipiului Bucuresti se face de catre
Departamentul pentru Administratie Publica Locala, la propunerea consiliului
judetean, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, adoptata
cu votul a cel putin jumatate plus unul din numarul consilierilor in functie,
la initiativa presedintelui acestuia, respectiv a primarului general al
municipiului Bucuresti, sau a unei treimi din numarul consilierilor."
"(6) Secretarului consiliului judetean si secretarului general al
Primariei Municipiului Bucuresti le sunt aplicabile, in mod corespunzator,
dispozitiile prezentei legi privitoare la secretarul primariei comunei sau a
orasului."
"(7) Secretarul consiliului judetean si secretarul general al
Primariei Municipiului Bucuresti exercita, potrivit legii, atributiile care
revin judetului, respectiv municipiului Bucuresti, in domeniile starii civile,
autoritatii tutelare si protectiei drepturilor copilului, sprijinind compartimentele
de specialitate din aparatul propriu al consiliului judetean sau, dupa caz, al
Primariei Municipiului Bucuresti, in al caror obiect de activitate intra aceste
atributii, precum si din institutiile de specialitate subordonate
acestora."
82. Articolul 73 alineatul (3) se abroga.
83. La articolul 73, dupa alineatul (5) se introduce alineatul (5^1), care
va avea urmatorul cuprins:
"(5^1) Sanctionarea disciplinara a secretarului consiliului judetean
si a secretarului general al Primariei Municipiului Bucuresti se face de catre
Departamentul pentru Administratie Publica Locala pentru abaterile constatate
de acesta sau la propunerea consiliului judetean, respectiv a Consiliului
General al Municipiului Bucuresti, cu votul a cel putin jumatate plus unul din
numarul consilierilor in functie, dupa cercetarea prealabila."
84. Articolul 74 alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Dizolvarea de drept a consiliului judetean, in cazul in care nu
se intruneste timp de 6 luni consecutiv, precum si in situatia in care numarul
consilierilor s-a redus sub jumatate plus unul si nu se poate completa prin
supleanti, se comunica prefectului si Guvernului de catre secretar. Dupa
efectuarea verificarilor necesare, Guvernul emite o hotarare prin care ia act
de dizolvarea consiliului judetean."
85. Articolul 77 alineatele (1) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 77
(1) Consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti exercita
urmatoarele atributii principale:
a) aleg, din randul consilierilor, pe viceprimari;
b) aproba regulamentul de functionare a consiliului pe baza
regulamentului-cadru orientativ, aprobat de Guvern;
c) elaboreaza studii, prognoze orientative si programe de dezvoltare
economico-sociala, pe care le supune spre aprobare Consiliului General al
Municipiului Bucuresti;
d) aproba, la propunerea primarului, organigrama, numarul de personal din
primarie, statul de functii si salarizarea, in limita mijloacelor financiare de
care dispune, precum si regulamentul de organizare si functionare a primariei.
De asemenea, aproba, la propunerea primarului, organigramele si numarul de
personal la serviciile publice ale sectoarelor;
e) aproba bugetul local, formarea, administrarea si executarea acestuia;
aproba virarile de credite si modul de utilizare a rezervei bugetare; aproba
imprumuturile si contul de incheiere a exercitiului bugetar;
f) stabilesc taxe locale, precum si taxe speciale, in conditiile legii;
g) administreaza domeniul public si privat al sectorului;
h) infiinteaza institutii de interes local si comercianti; hotarasc asupra
concesionarii sau inchirierii de bunuri sau de servicii publice de interes
local, precum si asupra participarii, cu capital social sau cu bunuri, la
societati comerciale, pentru realizarea de lucrari si servicii de interes
public local, in conditiile legii;
i) numesc si elibereaza din functie, in conditiile legii, pe conducatorii
comerciantilor si ai institutiilor publice de interes local, care se afla sub
autoritatea lor;
j) urmaresc, controleaza si analizeaza activitatea comerciantilor si a
institutiilor publice, care se afla sub autoritatea lor;
k) instituie norme specifice pentru institutiile publice si comerciantii de
interes local, care se afla sub autoritatea lor, cu respectarea criteriilor
generale stabilite prin lege;
l) organizeaza servicii publice de gospodarie comunala si altele, in
conditii de eficienta si operativitate, si asigura buna functionare a acestora;
m) aproba, in conditiile legii, planurile urbanistice de detaliu ale
sectoarelor, pe care le comunica Consiliului General al Municipiului Bucuresti;
n) asigura conditiile necesare bunei functionari a institutiilor de
invatamant, sanitare, de cultura, de tineret si sport, potrivit legii; urmaresc
si analizeaza activitatea acestora;
o) iau masuri pentru crearea conditiilor necesare petrecerii timpului liber
al cetatenilor si asigura desfasurarea activitatilor stiintifice, culturale,
artistice, sportive si de agrement;
p) actioneaza pentru refacerea si protectia mediului inconjurator, in
scopul cresterii calitatii vietii; contribuie la protectia si conservarea
monumentelor istorice si de arhitectura, a parcurilor si rezervatiilor
naturale;
r) contribuie la realizarea masurilor de protectie si asistenta sociala;
s) asigura protectia drepturilor copilului, in conditiile legii;
s) aproba criteriile pentru repartizarea locuintelor sociale, in conditiile
legii;
t) asigura libertatea comertului si a concurentei loiale si incurajeaza
libera initiativa, in conditiile legii;
t) infiinteaza si asigura functionarea unor institutii de binefacere de
interes local;
u) asigura apararea ordinii publice, respectarea drepturilor si a
libertatilor fundamentale ale cetatenilor;
v) organizeaza targuri, piete, oboare, locuri si parcuri de distractii si
asigura buna functionare a acestora;
x) hotarasc, in conditiile legii, colaborarea sau asocierea cu alte
autoritati ale administratiei publice locale pentru realizarea unor lucrari si
servicii de interes public;
y) sprijina activitatea cultelor religioase, in conditiile legii;
z) hotarasc, in conditiile legii, colaborarea sau asocierea cu organizatii
neguvernamentale, in vederea realizarii in comun a unor proiecte de interes
local."
"(3) Primarii si viceprimarii sectoarelor municipiului Bucuresti
functioneaza in conditiile prevazute de prezenta lege pentru primarii si
viceprimarii comunelor si oraselor si exercita atributiile stabilite prin
prezenta lege pentru primarii si viceprimarii comunelor si oraselor, cu
exceptia celei prevazute la art. 44 alin. (1) lit. l), care se exercita numai
de catre primarul general al municipiului Bucuresti."
86. La articolul 77, dupa alineatul (1) se introduce alineatul (1^1), care
va avea urmatorul cuprins:
"(1^1) Atributiile prevazute la alin. (1) lit. g), h) si x) vor putea
fi exercitate numai pe baza hotararii Consiliului General al Municipiului
Bucuresti. Bugetele sectoarelor municipiului Bucuresti se aproba de catre
consiliile locale ale acestora, cu acordul Consiliului General al Municipiului
Bucuresti."
87. La articolul 77, dupa alineatul (3) se introduce alineatul (3^1), care
va avea urmatorul cuprins:
"(3^1) Secretarilor primariilor sectoarelor municipiului Bucuresti le
sunt aplicabile, in mod corespunzator, prevederile art. 51-53."
88. Articolul 78 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 78
Dispozitiile art. 106-121 privind pe prefectul judetului si Comitetul
director teritorial se aplica in mod corespunzator si prefectului municipiului
Bucuresti, respectiv Comitetului director teritorial, organizat pe langa
prefectura."
89. Dupa articolul 78 se introduce un nou capitol, care devine capitolul
VII "Colaborari, cooperari, asocieri si infratiri", cuprinzand
articolele 78^1-78^5, care vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 78^1
Consiliile locale si judetene au dreptul sa hotarasca stabilirea
legaturilor de colaborare, cooperare, asociere si infratire a unitatii
administrativ-teritoriale cu unitati sau asociatii administrativ-teritoriale
similare din strainatate, in scopul promovarii unor interese comune, respectand
legislatia in vigoare.
Art. 78^2
Consiliile locale si judetene au dreptul sa hotarasca aderarea la asociatii
internationale care reunesc autoritati ale administratiei publice locale, in
vederea promovarii unor interese comune.
Art. 78^3
Acordurile de colaborare, cooperare, asociere, infratire si aderare,
realizate de catre consiliile locale sau judetene, se incheie in conditiile prezentei
legi.
Art. 78^4
Proiectul de acord va fi comunicat prefectului judetului respectiv si
Ministerului Afacerilor Externe, pentru consultare.
Art. 78^5
Consiliile locale si judetene au dreptul sa hotarasca stabilirea
legaturilor de colaborare si asociere cu comercianti din tara sau din
strainatate, in scopul realizarii unor proiecte de interes public."
90. Capitolul VII "Bunuri si lucrari" devine capitolul VIII.
91. Articolul 82 alineatul (3) devine articolul 84 alineatul (1^1).
92. Articolul 84 alineatele (1) si (2) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 84
(1) Consiliile locale si judetene hotarasc ca bunurile ce apartin
domeniului public, de interes local sau judetean, dupa caz, sa fie date in
administrarea societatilor comerciale de interes local, respectiv judetean, si
institutiilor publice, sa fie concesionate ori inchiriate. De asemenea, ele
hotarasc cu privire la cumpararea si vanzarea bunurilor ce fac parte din
domeniul privat, de interes local sau judetean, in conditiile legii.
(2) Vanzarea, concesionarea, inchirierea si utilizarea in sistem de leasing
a bunurilor apartinand domeniului privat se fac prin licitatie publica, in
conditiile legii."
93. Articolul 85 devine articolul 86.
94. Articolul 86 devine articolul 85 si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 85
Consiliile locale si judetene pot da in folosinta gratuita, pe termen
limitat, imobile din patrimoniul lor societatilor si institutiilor de utilitate
publica sau de binefacere, recunoscute ca persoane juridice, si serviciilor
publice de interes local, in scopul indeplinirii unor activitati care satisfac
cerintele cetatenilor din comuna, oras sau judet."
95. Capitolul VIII "Administrarea finantelor publice" devine
capitolul IX.
96. Articolul 92 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 92
Veniturile locale la nivel de unitate administrativ-teritoriala sunt
constituite din sursele realizate pe teritoriul acesteia si din alte surse, in
conformitate cu dispozitiile legale."
97. Articolul 98 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 98
Constatarea, asezarea si urmarirea incasarii veniturilor bugetelor locale
se realizeaza prin compartimentele de specialitate ale primariilor, respectiv
ale consiliilor judetene, in conditiile legii."
98. Articolul 99 alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 99
(1) In bugetele locale se inscriu, la capitolul <<Cheltuieli>>,
sumele destinate activitatilor care se finanteaza de la aceste bugete, in
conditiile legii."
99. Articolul 101 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 101
In bugetele locale se inscriu, la capitolul <<Cheltuieli>>, si
sumele necesare pentru salarizarea presedintelui si a vicepresedintilor
consiliilor judetene, a primarilor, viceprimarilor, secretarilor, precum si
pentru acordarea indemnizatiilor pentru consilieri, in conditiile stabilite
prin regulamentele acestor consilii pentru plata functionarilor primariei si ai
aparatului propriu al consiliului judetean, precum si pentru reprezentare si
protocol."
100. Articolul 102 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 102
In fiecare buget local se va prevedea distinct fondul de rezerva din care
se pot aproba credite suplimentare, potrivit legii, care se utilizeaza in cazul
in care creditele deschise prin buget pentru necesitati curente nu sunt
suficiente."
101. Capitolul IX "Prefectul" devine capitolul X.
102. La articolul 110 alineatul (1), dupa litera a) se introduce litera
a^1), care va avea urmatorul cuprins:
a^1) asigura realizarea strategiei si a obiectivelor din programul
Guvernului;"
103. Articolul 110 alineatul (1) literele b) si c) vor avea urmatorul
cuprins:
"b) exercita controlul cu privire la legalitatea actelor
administrative ale autoritatilor administratiei publice locale, organizate la
nivel de unitate administrativ-teritoriala;
c) avizeaza numirea sau eliberarea din functie a conducatorilor serviciilor
publice descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte organe centrale din
unitatile administrativ-teritoriale; in situatii bine motivate, prefectul poate
retrage avizul acordat. Avizul are caracter consultativ;"
104. Articolul 111 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 111
(1) In exercitarea controlului cu privire la legalitatea actelor
autoritatilor administratiei publice locale, prefectul poate ataca, in fata
instantei de contencios administrativ, actele acestora, precum si pe cele ale
presedintelui consiliului judetean si ale delegatiei permanente, cu exceptia
celor de gestiune curenta, daca le considera ilegale. Actul atacat este
suspendat de drept.
(2) Cu 10 zile inaintea introducerii actiunii, prefectul va solicita
autoritatilor administratiei publice locale, cu motivarea necesara, sa
reanalizeze actul socotit ilegal, in vederea modificarii sau, dupa caz, a
revocarii acestuia.
(3) In situatia modificarii sau revocarii actului in cauza, secretarul va
comunica prefectului, de indata, solutia adoptata.
(4) In cazul in care actiunea prefectului a fost respinsa, suspendarea
actului atacat inceteaza de la data ramanerii definitive a hotararii
judecatoresti. Actiunea este scutita de taxa de timbru."
105. Dupa articolul 114 se introduce articolul 114^1, care va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 114^1
(1) In lipsa prefectului, subprefectul indeplineste atributiile ce revin
acestuia, in toate cazurile prevazute de actele normative in vigoare.
(2) Subprefectul urmareste activitatea privind realizarea programului si a
strategiilor guvernamentale si teritoriale.
(3) Subprefectul asigura, la nivelul judetului, organizarea, functionarea
si conducerea Comisiei consultative de dialog social intre administratia
publica, sindicate si patronat.
(4) Subprefectul indeplineste si alte atributii prevazute de lege sau
insarcinari date de Guvern."
106. Articolul 115 alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 115
(1) Prefectura are un aparat propriu, ale carui structura si atributii se
stabilesc prin hotarare a Guvernului."
107. La articolul 115, dupa alineatul (1) se introduc alineatele (1^1),
(1^2), (1^3), (1^4), (1^5) si (1^6), care vor avea urmatorul cuprins:
"(1^1) In judetele cu o suprafata intinsa, cu localitati amplasate la
mari distante de resedinta judetului sau in mari aglomerari urbane, prefectul
poate organiza, cu aprobarea Departamentului pentru Administratie Publica
Locala, oficii prefecturale.
(1^2) Oficiile prefecturale sunt componente ale structurii aparatului
propriu al prefecturii, in subordinea directa a prefectului, si sunt conduse de
un director, ale carui numire si eliberare se fac de catre prefect.
(1^3) Conducerea operativa a aparatului propriu al prefecturii este
asigurata de un secretar general, care are studii superioare, de regula
juridice sau administrative. Acesta face parte din aparatul propriu, se bucura
de stabilitate in functie si, impreuna cu personalul din aparatul propriu, se
supune reglementarilor cuprinse in statutul functionarului public.
(1^4) Numirea secretarului general se face de catre Departamentul pentru
Administratie Publica Locala, la initiativa prefectului. Aceasta se face pe
baza de concurs sau de examen, organizat, potrivit legii, de catre prefect, in
termen de 30 de zile de la data la care postul a devenit vacant. Din comisia de
examinare va face parte, in mod obligatoriu, un reprezentant al Departamentului
pentru Administratie Publica Locala. Emiterea dispozitiei de numire se va face
in termen de cel mult 10 zile de la primirea propunerii.
(1^5) Eliberarea din functie a secretarului general se face de catre
Departamentul pentru Administratie Publica Locala, la initiativa prefectului,
in conditiile legii.
(1^6) Sanctionarea disciplinara a secretarului general se face de catre
Departamentul pentru Administratie Publica Locala, din proprie initiativa sau
la propunerea prefectului."
108. Articolul 115 alineatul (3) se abroga.
109. Titlul sectiunii a 2-a "Comisia administrativa" din
capitolul X se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Comitetul director teritorial"
110. Articolul 116 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 116
(1) In fiecare judet si in municipiul Bucuresti se organizeaza, pe langa
prefecturi, Comitetul director teritorial.
(2) Comitetul director teritorial este compus din: prefect - ca presedinte
-, subprefect, secretarul general de prefectura si conducatorii serviciilor
publice descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte organe centrale
organizate la nivelul judetului si al municipiului Bucuresti, directorii
regiilor autonome cu sediul in judet, precum si directorii sucursalelor
regiilor autonome de interes national din judetele respective.
(3) In lipsa prefectului, lucrarile comisiei vor fi conduse de
subprefect."
111. Articolul 117 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 117
Comitetul director teritorial se convoaca de catre prefect, din proprie
initiativa, trimestrial si ori de cate ori este necesar. La lucrarile comisiei
vor fi invitati presedintele consiliului judetean sau, dupa caz, primarul
general al municipiului Bucuresti, primarul municipiului resedinta de judet,
primari ai localitatilor din judet, precum si oricare alte persoane a caror
prezenta este apreciata ca necesara."
112. Articolul 118 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 118
(1) Comitetul director teritorial elaboreaza, anual, pe baza programului de
guvernare, propriul program al judetului sau al municipiului Bucuresti, pe care
il comunica serviciilor publice descentralizate ale ministerelor si ale
celorlalte organe centrale din unitatile administrativ-teritoriale, regiilor
autonome de interes national si sucursalelor acestora din judetul respectiv,
precum si, spre informare, autoritatilor administratiei publice locale.
(2) Comitetul director teritorial sprijina serviciile publice
descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte organe centrale organizate
la nivelul judetului si al municipiului Bucuresti, activitatea regiilor
autonome de interes national sau a sucursalelor acestora cu activitati pe
teritoriul judetului, precum si serviciile publice ale administratiei publice
locale."
113. Articolul 119 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 119
(1) In activitatea sa, Comitetul director teritorial adopta, prin vot
deschis, hotarari care se semneaza de catre presedinte si sunt obligatorii
pentru serviciile publice descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte
organe centrale organizate in judete si in municipiul Bucuresti.
(2) Lucrarile Comitetului director teritorial se realizeaza prin aparatul
prefecturii."
114. Articolul 120 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 120
Divergentele dintre serviciile publice descentralizate ale ministerelor si
ale celorlalte organe centrale organizate in judete sau in municipiul Bucuresti
si autoritatile administratiei publice locale organizate la nivelul judetului
se mediaza de catre Guvern."
115. Articolul 121 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 121
Ministerele si celelalte organe ale administratiei publice centrale sunt
obligate sa comunice prefectilor si autoritatilor administratiei publice locale
organizate la nivelul judetelor ordinele, instructiunile si indrumarile pe care
le transmit serviciilor publice descentralizate."
116. Articolul 122 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 122
Asigurarea indeplinirii atributiilor care revin Guvernului cu privire la
administratia publica locala, inclusiv controlul exercitarii de catre primar a
atributiilor delegate, se realizeaza de catre Departamentul pentru
Administratie Publica Locala, prin personalul propriu, care va fi sprijinit, la
cerere, de specialisti din aparatul ministerelor, al celorlalte organe ale
administratiei publice centrale, precum si de sefii serviciilor publice
descentralizate din judet. Departamentul pentru Administratie Publica Locala
propune Guvernului luarea masurilor corespunzatoare."
117. Capitolul X "Dispozitii tranzitorii si finale" devine
capitolul XI.
118. Articolul 124 alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 124
(1) Primarii si viceprimarii, primarul general al municipiului Bucuresti,
presedintii si vicepresedintii consiliilor judetene, consilierii, secretarii si
personalul din primarii si din aparatul propriu al consiliilor judetene
raspund, dupa caz, material, civil, administrativ sau penal, pentru faptele
savarsite in exercitarea atributiilor care le revin, in conditiile legii."
119. Articolul 126 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 126
(1) Pana la noua reorganizare administrativ-teritoriala a tarii, sectorul
agricol Ilfov va avea statut de judet, cu denumirea judetul Ilfov, avand
resedinta in municipiul Bucuresti.
(2) Serviciile publice descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte
organe centrale aferente judetului Ilfov se organizeaza si functioneaza conform
legii."
120. Articolul 128 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 128
(1) Pana la intrarea in vigoare a statutului functionarilor publici,
secretarul poate contesta, la instanta de contencios administrativ, actele
privind eliberarea din functie sau sanctionarea sa disciplinara.
(2) Secretarii comunei, orasului, subdiviziunilor administrativ-teritoriale
ale municipiului Bucuresti, respectiv ai judetului, in functie la data
prezentei legi, devin secretari ai primariei, respectiv ai consiliului
judetean, in care functioneaza, fara vreo alta formalitate. Secretarul
municipiului Bucuresti, in functie la data prezentei legi, devine secretar
general al Primariei Municipiului Bucuresti, fara vreo alta formalitate.
(3) Directorii generali ai prefecturilor, in functie la data prezentei
legi, devin secretari generali ai prefecturilor in care functioneaza, fara vreo
alta formalitate."
121. Articolul 129 alineatul (2) se abroga.
122. Articolul 131 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 131
Prezenta lege intra in vigoare la data publicarii ei in Monitorul Oficial
al Romaniei."
Art. 2
Legea administratiei publice locale nr. 69/1991, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 79 din 18 aprilie 1996, cu modificarile si
completarile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se va republica,
dandu-se capitolelor, sectiunilor, articolelor si alineatelor o noua
numerotare.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministru delegat pe
langa primul-ministru
pentru coordonarea
Secretariatului General
al Guvernului si a
Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Remus Opris