ORDONANTA DE URGENTA Nr. 88 din 23 decembrie 1997
privind privatizarea societatilor comerciale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 381 din 29 decembrie 1997
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta ordonanta de urgenta stabileste cadrul juridic pentru vanzarea
actiunilor emise de societati comerciale si detinute de stat sau de o
autoritate a administratiei publice locale, precum si pentru vanzarea activelor
apartinand societatilor comerciale la care statul sau o autoritate a
administratiei publice locale este actionar, in baza urmatoarelor principii:
a) asigurarea transparentei tranzactiilor;
b) stabilirea pretului de vanzare, in baza raportului dintre cerere si
oferta;
c) asigurarea egalitatii de tratament intre cumparatori.
Art. 2
Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica:
a) societatilor comerciale infiintate in baza prevederilor cap. III din
Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea unitatilor economice de stat in regii
autonome si societati comerciale, cu modificarile ulterioare;
b) societatilor comerciale si nationale, care rezulta din reorganizarea
regiilor autonome de interes national sau local, in temeiul Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 30/1997 privind reorganizarea regiilor autonome,
aprobata si modificata prin Legea nr. 207/1997;
c) societatilor comerciale care au fost constituite de autoritatile
administratiei publice locale in baza Legii administratiei publice locale nr.
69/1991, republicata, cu modificarile ulterioare;
d) societatilor comerciale care rezulta din divizarea sau fuziunea
societatilor comerciale mentionate la lit. a)-c).
Art. 3
In intelesul prezentei ordonante de urgenta, notiunile de mai jos se
definesc astfel:
a) actiunile sunt valori mobiliare emise de societati comerciale; actiunile
pot fi comune sau preferentiale, in conformitate cu dispozitiile Legii nr.
31/1990 privind societatile comerciale, cu modificarile ulterioare;
b) activele sunt unitati de productie, subunitati, sectii, spatii
comerciale, spatii de cazare ori alte bunuri de acelasi gen din patrimoniul
unei societati comerciale, ce pot fi organizate sa functioneze independent;
c) autoritatea de mediu competenta este Ministerul Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului sau o agentie locala de protectie a mediului din subordinea
Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, care functioneaza in
concordanta cu legea;
d) obiective de mediu minim acceptate reprezinta un set de conditii
stabilite de autoritatea de mediu competenta, in baza unui bilant de mediu,
pentru o societate comerciala care urmeaza sa fie privatizata;
e) cumparator este orice persoana fizica sau juridica de drept privat, romana
sau straina. Cumparator nu poate fi o societate comerciala la care statul roman
sau o autoritate a administratiei publice locale detine mai mult de 10% din
totalul actiunilor cu drept de vot in adunarea generala a actionarilor.
CAP. 2
Statutul si atributiile Ministerului Privatizarii si ale Fondului
Proprietatii de Stat
Art. 4
(1) Ministerul Privatizarii este autoritatea administratiei publice
centrale, responsabila cu elaborarea politicilor de privatizare, cu coordonarea
si controlul procesului de privatizare.
(2) In acest scop, Ministerul Privatizarii indeplineste urmatoarele
atributii:
a) elaboreaza si supune spre aprobare Guvernului strategia de privatizare,
in baza propunerilor ministerelor, pentru a asigura o corelare cu proiectele de
dezvoltare ale acestora;
b) elaboreaza si supune spre aprobare Guvernului proiecte de legi si
proiecte de hotarari ale Guvernului in domeniul privatizarii;
c) indruma metodologic intregul proces de privatizare;
d) avizeaza si supune spre aprobare Guvernului programul anual de
privatizare elaborat de Fondul Proprietatii de Stat; programul anual de
privatizare se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, prin
grija Fondului Proprietatii de Stat, inclusiv eventualele modificari si
completari;
e) aproba, la cererea Fondului Proprietatii de Stat, lista societatilor
comerciale care se restructureaza;
f) monitorizeaza deciziile de dizolvare si de lichidare a societatilor
comerciale, dintre cele enumerate la art. 2, initiate de reprezentantii
Fondului Proprietatii de Stat in adunarile generale ale actionarilor;
g) propune spre aprobare Guvernului mandatul Fondului Proprietatii de Stat
privind conditiile de negociere pentru privatizarea societatilor comerciale
care detin o pozitie de monopol, un monopol natural sau o pozitie dominanta pe
piata, precum si pentru alte societati comerciale de interes strategic;
h) intocmeste, trimestrial sau ori de cate ori este necesar, rapoarte
privind stadiul privatizarii, pe care le prezinta spre analiza Guvernului;
i) efectueaza, din oficiu sau la cererea primului-ministru, controlul
operatiunilor de privatizare;
j) asigura desfasurarea programelor de asistenta tehnica in domeniul
privatizarii, finantate sau contractate cu persoane fizice sau juridice romane
ori straine;
k) promoveaza investitiile straine in scopul privatizarii societatilor
comerciale;
l) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege pentru domeniul sau
de activitate.
(3) In vederea indeplinirii atributiilor ce ii revin, Ministerul
Privatizarii are dreptul sa solicite, in scris, informatii de la orice
institutie publica centrala sau locala, precum si de la societatile comerciale
la care statul este actionar. Autoritatile centrale si locale ale
administratiei publice, precum si societatile comerciale sunt obligate sa
raspunda la solicitarile Ministerului Privatizarii, in termen de cel mult 10
zile de la data solicitarii.
(4) Organizarea si functionarea Ministerului Privatizarii se stabilesc prin
hotarare a Guvernului.
Art. 5
(1) Fondul Proprietatii de Stat este o institutie de interes public,
organizata ca fond inchis de investitii atipic, aflat in subordinea
Ministerului Privatizarii, cu atributia principala de a vinde actiunile
detinute de stat sau de autoritatile administratiei publice locale.
(2) Activitatea Fondului Proprietatii de Stat se stabileste in baza
programului de privatizare avizat de catre Ministerul Privatizarii si aprobat
de Guvern.
Art. 6
(1) Conducerea Fondului Proprietatii de Stat este asigurata de un consiliu
de administratie format din 11 membri, persoane cu pregatire si cu experienta
in domeniul comercial, financiar, juridic sau tehnic, dintre care unul este
secretar de stat la Ministerul Privatizarii si doi sunt lideri recomandati de
catre principalele confederatii sindicale.
(2) Presedintele si ceilalti membri ai consiliului de administratie sunt
numiti de catre primul-ministru, la propunerea ministrului privatizarii. Durata
mandatului membrilor consiliului de administratie se fixeaza prin decizia de
numire. Consiliul de administratie este legal constituit si lucreaza din
momentul in care, prin decizia primului-ministru, au fost numiti noua membri.
(3) Membrii consiliului de administratie pot fi revocati de catre
autoritatea care i-a numit.
(4) Atributiile consiliului de administratie, modul de desfasurare a
sedintelor consiliului de administratie, precum si salarizarea personalului
Fondului Proprietatii de Stat se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
Art. 7
Controlul operatiunilor financiar-contabile ale Fondului Proprietatii de
Stat se realizeaza de trei cenzori. Cenzorii se numesc si se revoca de catre
primul-ministru, la propunerea ministrului finantelor.
Art. 8
(1) Fondul Proprietatii de Stat exercita, in numele statului sau al
autoritatilor administratiei publice locale, toate drepturile actionarului la
societatile comerciale enumerate la art. 2.
(2) In acest scop, Fondul Proprietatii de Stat are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza programul anual de privatizare, pe care il supune spre
avizare Ministerului Privatizarii;
b) realizeaza, in regim de publicitate si in baza raportului dintre cerere
si oferta, negocierea si vanzarea la pretul de piata a actiunilor emise de
societatile comerciale incluse in programul anual de privatizare aprobat de
Guvern;
c) initiaza, prin reprezentantii sai in adunarea generala a actionarilor,
sau aproba, dupa caz, vanzarea activelor din patrimoniul societatilor comerciale
la care, statul sau o autoritate a administratiei publice locale este actionar
majoritar, la pretul de piata, in baza raportului dintre cerere si oferta;
d) stabileste sistemul de evaluare a actiunilor emise de societatile
enumerate la art. 2, prin directiile sale de specialitate sau cu asistenta
asigurata de consultanti - persoane fizice ori societati de consultanta
autorizate, dupa caz -, daca acestea nu sunt cotate la bursele de valori sau pe
alte piete organizate, nationale sau internationale;
e) dispune sau avizeaza publicarea in presa scrisa sau in sistem
electronic, pe plan intern sau international, a listelor cu societatile
comerciale care urmeaza sa fie privatizate;
f) stabileste metoda de privatizare a unei societati comerciale, in baza
criteriilor stabilite in programul anual de privatizare. Fondul Proprietatii de
Stat poate schimba metoda de privatizare pentru o societate comerciala, in
functie de conditiile pietei la momentul vanzarii sau al declansarii procesului
de privatizare;
g) ia masuri pentru restructurarea si privatizarea societatilor comerciale
cu datorii restante, prin vanzare, dizolvare si lichidare, potrivit Legii nr.
31/1990, cu modificarile ulterioare, precum si prin conversia datoriilor in
actiuni, cu acordul creditorilor. Dizolvarea sau lichidarea unei societati
comerciale se initiaza de catre Fondul Proprietatii de Stat, prin
reprezentantii sai in adunarea generala a actionarilor;
h) initiaza, prin reprezentantii sai in adunarea generala a actionarilor,
divizarea sau fuziunea societatilor comerciale, dupa caz, in scopul
privatizarii lor;
i) aduce la indeplinire hotararile Guvernului, ordinele sau instructiunile
ministrului privatizarii, emise in conformitate cu strategia si cu programul de
privatizare aprobate de catre Guvern.
(3) Activitatea Fondului Proprietatii de Stat se desfasoara pe principiul
descentralizarii. In acest scop, societatile comerciale care fac parte din
categoria intreprinderilor mici si mijlocii vor fi privatizate la nivelul
sucursalelor teritoriale ale Fondului Proprietatii de Stat.
Art. 9
(1) Veniturile obtinute si incasate de catre Fondul Proprietatii de Stat
din vanzarea actiunilor emise de societatile comerciale si din dividende se
varsa la bugetul de stat, dupa deducerea cheltuielilor prevazute in bugetul de
venituri si cheltuieli aprobat de catre Consiliul de administratie al Fondului
Proprietatii de Stat.
(2) Cheltuielile nu pot depasi 20% din sumele obtinute si incasate din
vanzari si cuprind, fara a se limita, urmatoarele:
a) cheltuieli proprii de organizare si functionare;
b) cheltuieli legate de plata comisioanelor pentru consultanti - persoane
fizice sau societati de consultanta sau banci de investitii - ori pentru
pregatirea si realizarea privatizarii societatilor comerciale;
c) costuri de dizolvare si lichidare a societatilor comerciale enumerate la
art. 2, potrivit Legii nr. 31/1990, cu modificarile ulterioare, si cheltuieli
cu constituirea garantiilor de mediu.
(3) In situatia in care cheltuielile Fondului Proprietatii de Stat depasesc
valoarea veniturilor prevazute la alin. (1), acesta va deduce diferenta din
volumul varsamintelor catre bugetul de stat aferente perioadei urmatoare.
(4) Din sumele varsate la bugetul de stat, potrivit alin. (1), se
constituie un fond la dispozitia Guvernului, din care se finanteaza programe de
dezvoltare regionala, programe de dezvoltare a intreprinderilor mici si
mijlocii, fondurile de garantare a investitiilor, precum si alte programe de
dezvoltare, care se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
(5) Din sumele obtinute in urma vanzarii actiunilor emise de societati
comerciale infiintate prin decizia autoritatilor administratiei publice locale,
50% se face venit la bugetul de stat, 40% se face venit la bugetul local, iar
10% ramane la dispozitia Fondului Proprietatii de Stat.
(6) Fondul Proprietatii de Stat nu poate aloca fonduri societatilor
comerciale neprivatizate si nu poate cumpara actiuni emise de societati
comerciale ori active din patrimoniul acestora.
(7) Pe intreaga durata de functionare, Fondul Proprietatii de Stat este
scutit de plata impozitului pe profit.
Art. 10
(1) Aplicarea procedurilor de privatizare de catre Fondul Proprietatii de
Stat nu este supusa controlului Curtii de Conturi.
(2) Curtea de Conturi exercita exclusiv controlul ulterior de legalitate
asupra resurselor financiare care se fac venit la bugetul de stat si la
bugetele locale, precum si asupra resurselor din bugetul Fondului Proprietatii
de Stat.
(3) Membrii Consiliului de administratie si salariatii Fondului
Proprietatii de Stat nu raspund pentru operatiunile Fondului Proprietatii de
Stat, in afara de cazul in care faptele lor constituie infractiuni sau delicte
civile din culpa grava.
(4) Membrii Consiliului de administratie sau salariatii Fondului
Proprietatii de Stat raspund individual, dupa caz, in situatiile in care:
a) nu respecta regulile de publicitate pentru vanzarea de actiuni sau
active, conform metodelor de privatizare reglementate prin prezenta ordonanta
de urgenta;
b) nu respecta procedura de privatizare stabilita in oferta pentru vanzarea
de actiuni;
c) ofera informatii confidentiale unor terti cu privire la intentia de
vanzare a unui pachet de actiuni sau active, in scopul influentarii pretului de
oferta sau pentru a favoriza un cumparator potential in dauna altor persoane;
d) atribuie un pachet de actiuni unei persoane fizice sau juridice in dauna
altor persoane care au formulat o oferta mai avantajoasa, potrivit criteriilor
stabilite in oferta de vanzare.
Art. 11
(1) Fondul Proprietatii de Stat este obligat sa intocmeasca anual un raport
asupra activitatii desfasurate, pe care il supune spre aprobare Guvernului, cu
avizul Ministerului Privatizarii.
(2) Raportul de activitate al Fondului Proprietatii de Stat, inclusiv
executia bugetului de venituri si cheltuieli, se publica in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 12
Fondul Proprietatii de Stat se desfiinteaza in momentul in care Parlamentul
constata, pe baza informatiilor prezentate de Guvern, ca privatizarea este un
proces incheiat.
CAP. 3
Vanzarea de actiuni
Sectiunea I
Achizitii externe
Art. 13
(1) Actiunile gestionate de Fondul Proprietatii de Stat se vand persoanelor
fizice sau juridice de drept privat, romane ori straine, prin:
a) oferta publica de vanzare;
b) negociere directa;
c) licitatie cu strigare sau in plic;
d) certificate de depozit emise de banci de investitii pe piata de capital
internationala;
e) orice combinatie a metodelor prevazute la lit. a)-d).
(2) Vanzarea se face pe baza raportului dintre cerere si oferta, la pretul
de piata, indiferent de metoda de privatizare utilizata, in baza unui raport de
evaluare, fara a exista un pret, minim de vanzare. In situatia in care o
societate comerciala la care statul sau o autoritate a administratiei publice
locale este actionar este cotata la bursa de valori sau pe o alta piata
organizata, Fondul Proprietatii de Stat nu va intocmi, de regula, raport de
evaluare. In acest caz, pretul de oferta va fi cel inregistrat in ultima zi de
tranzactie la bursele de valori sau pe alte piete organizate, nationale sau
internationale, anterior zilei in care se face vanzarea.
(3) Aplicarea metodelor de privatizare prevazute la alin. (1) nu exclude
posibilitatea conversiei datoriilor in actiuni sau reesalonarea datoriilor cu
acordul creditorilor, ori vanzarea actiunilor pe piata de capital
internationala prin banci de investitii. De asemenea, aplicarea metodelor de
privatizare prevazute la alin. (1) lit. a)-d) nu exclude posibilitatea
conversiei datoriei publice in actiuni, in cazul in care statul a emis
obligatiuni convertibile. In acest caz, la lansarea emisiunii de obligatiuni de
stat convertibile se vor mentiona in prospect tipul actiunilor si emitentul,
dobanda, conditiile de transmitere a actiunilor contra plata de catre Fondul
Proprietatii de Stat, precum si alte informatii, dupa caz.
Art. 14
(1) Vanzarea, prin oricare dintre metodele reglementate la art. 13 alin.
(1) lit. a)-c), obliga Fondul Proprietatii de Stat sa formuleze o oferta
irevocabila, valabila cel putin 30 de zile, dar nu mai mult de 180 de zile de
la data publicarii ei.
(2) Ofertele de vanzare se prezinta la sediul central al Fondului
Proprietatii de Stat, la sucursalele sale teritoriale, la bursele de valori sau
pe alte piete organizate, interne sau internationale, dupa caz.
(3) Vanzarea va fi precedata, in toate situatiile, de intocmirea unui dosar
de prezentare. In dosarul de prezentare se va tine seama de protectia unor
marci de fabrica, de comert sau de serviciu inregistrate, cu recunoastere
nationala sau internationala, dupa caz. Pentru societatile comerciale la care
statul sau o autoritate a administratiei publice locale detine nu mai mult de
10% din totalul actiunilor, Fondul Proprietatii de Stat nu va mai intocmi dosar
de prezentare. Pentru societatile comerciale cotate la bursele de valori sau pe
alte piete organizate, interne sau internationale, oferta se va intocmi pe baza
de prospect, in conformitate cu normele si instructiunile Comisiei Nationale a
Valorilor Mobiliare.
Art. 15
Fondul Proprietatii de Stat are dreptul sa contracteze cu persoane fizice
sau cu persoane juridice, romane sau straine, servicii de asistenta de
specialitate in domeniul privatizarii. De asemenea, Fondul Proprietatii de Stat
poate perfecta contracte cu societati de valori mobiliare, pentru vanzarea prin
oferta publica a actiunilor la bursele de valori sau pe alte piete organizate,
nationale sau internationale, precum si cu banci de investitii pentru
transferul si vanzarea unui portofoliu de actiuni pe piata de capital
internationala, in baza certificatelor de depozit sau a altor instrumente
financiare utilizate pe aceasta piata.
Sectiunea a II-a
Achizitii interne
Art. 16
(1) Pentru dobandirea dreptului de proprietate asupra actiunilor emise de o
societate comerciala la care statul sau o autoritate a administratiei publice
locale este actionar, salariatii, membrii consiliului de administratie sau
pensionarii cu ultimul loc de munca la respectiva societate comerciala pot
constitui asociatii potrivit prevederilor prezentei sectiuni.
(2) Asociatia este o persoana juridica de drept privat, fara scop lucrativ,
constituita din persoanele prevazute la alineatul precedent, in scopul
dobandirii de actiuni emise de societatile comerciale.
(3) In cadrul unei societati comerciale se pot constitui una sau mai multe
asociatii, formate, dupa caz, din:
a) salariati ai respectivei societati comerciale si/sau pensionari cu
ultimul loc de munca la aceasta;
b) membrii consiliului de administratie si salariati.
Art. 17
(1) Pot face parte dintr-o asociatie urmatoarele categorii de salariati,
dupa caz:
a) salariatii societatii comerciale, cu contract individual de munca
incheiat pe durata nedeterminata;
b) salariatii societatii comerciale, cu contract individual de munca
incheiat pe durata determinata, cu program de lucru normal sau de cel putin o
jumatate de norma.
(2) Persoanele prevazute la art. 16 alin. (3) nu pot face parte decat
dintr-o singura asociatie.
Art. 18
Procedura de constituire si de lichidare a unei asociatii, structura
acesteia, drepturile si obligatiile membrilor sai sunt cele prevazute in Legea
nr. 21/1924, iar raporturile dintre o asociatie si societatea comerciala in
cadrul careia se infiinteaza aceasta se reglementeaza prin hotarare a
Guvernului.
Art. 19
(1) O asociatie dobandeste actiuni emise de o societate comerciala, dintre
cele enumerate la art. 2, prin utilizarea urmatoarelor modalitati de plata:
a) plata in rate, cu avans achitat din surse proprii; avansul este de
minimum 20% din pretul de oferta; platile se esaloneaza pe un termen de 3-5 ani
de la data incheierii contractului de vanzare-cumparare, cu o dobanda de 10%;
b) plata in rate, cu avans minim de 20% din pretul de oferta, achitat din
sume obtinute prin credit contractat cu o banca, la dobanda pietei; platile se
esaloneaza pe un termen de 3-5 ani de la data incheierii contractului de
vanzare-cumparare, la care se aplica o dobanda de 10%;
c) plata integrala.
(2) Actiunile care pot face obiectul vanzarii sunt comune sau
preferentiale, in conditiile Legii nr. 31/1990, cu modificarile ulterioare.
(3) Vanzarea se face la pretul de piata, in baza raportului dintre cerere
si oferta, in una dintre metodele prevazute la art. 13 alin. (1) lit. b) si c).
(4) Dividendele aferente actiunilor dobandite de o asociatie in conditiile
prezentei ordonante de urgenta sunt neimpozabile pe durata executarii
contractului. Veniturile astfel obtinute se transfera asociatiei si se
utilizeaza exclusiv pentru plata ratelor, a dobanzilor si pentru rambursarea
creditelor contractate de asociatie pentru cumpararea de actiuni.
Art. 20
(1) In situatia in care, ulterior perfectarii contractului de
vanzare-cumparare intre Fondul Proprietatii de Stat si asociatie, unii membri
ai asociatiei nu achita avansul aferent actiunilor dobandite sau urmatoarele
rate, acestia vor pune la dispozitie asociatiei aceste actiuni, in vederea
redistribuirii lor in cadrul asociatiei. Redistribuirea actiunilor se poate
face numai cu aprobarea adunarii generale a asociatiei.
(2) In cazul in care o asociatie nu plateste, la scadenta, doua rate
succesive, contractul de vanzare-cumparare este de drept reziliat, iar
actiunile pot fi vandute de catre Fondul Proprietatii de Stat altei asociatii,
constituita in cadrul aceleiasi societati comerciale, sau unei persoane fizice
sau juridice de drept privat, romana sau straina, in una dintre metodele
prevazute la art. 13 alin. (1) lit. a)-c).
(3) Pentru situatia prevazuta la alin. (2), facilitatile acordate
cumparatorului initial se mentin numai daca cumparator este o alta asociatie.
In cazul in care actiunile sunt cumparate de o persoana fizica sau juridica de
drept privat, romana ori straina, pretul acestora se achita integral.
Art. 21
(1) Actiunile dobandite in conformitate cu prevederile acestei sectiuni se
inscriu in registrul actionarilor societatii comerciale. Asociatia va figura in
registrul actionarilor si se va inscrie in Registrul comertului la pozitia
"Actionari", pana la plata integrala a pretului, avand drept de vot
in adunarea generala a actionarilor, in functie de natura actiunilor
achizitionate: comune sau preferentiale.
(2) Actiunile dobandite in conformitate cu prevederile acestei sectiuni
sunt transmise membrilor asociatiei numai dupa plata integrala a pretului.
(3) Pentru actiunile vandute cu plata in rate, in conditiile prezentei
ordonante de urgenta, se constituie gaj asupra acestora.
Art. 22
Actiunile dobandite de catre o asociatie pot fi utilizate pentru a garanta
creditele contractate.
Art. 23
Asociatia se dizolva in urmatoarele cazuri:
a) cand scopul pentru care a fost constituita a fost realizat, toate
datoriile contractate au fost platite, iar actiunile au fost distribuite
membrilor asociatiei;
b) cand numarul membrilor sai scade sub 20. In acest caz, adunarea generala
a asociatiei va putea hotari dizolvarea asociatiei numai dupa ce a stabilit,
impreuna cu Fondul Proprietatii de Stat si cu ceilalti creditori, modalitatile
de stingere a datoriilor, dupa caz.
CAP. 4
Vanzarea de active apartinand societatilor comerciale la care statul sau o
autoritate a administratiei publice locale este actionar
Sectiunea I
Vanzarea de active cu plata integrala
Art. 24
(1) Societatile comerciale la care statul sau o autoritate a administratiei
publice locale este actionar majoritar pot vinde active din patrimoniul lor
persoanelor fizice sau juridice de drept privat la initiativa consiliului lor
de administratie si cu acordul Fondului Proprietatii de Stat ori din initiativa
Fondului Proprietatii de Stat, cu mandatarea reprezentantului sau in adunarea
generala a actionarilor. Vanzarea se poate face numai in cazul in care nu este
afectata privatizarea unei societati comerciale sau privatizarea unui activ in
integralitatea sa.
(2) Vanzarea activelor prevazute la alin. (1) se efectueaza pe baza de
licitatie cu strigare sau in plic, cu adjudecare la pretul de piata, in baza
raportului dintre cerere si oferta.
(3) Procedura prevazuta la alin. (1) si (2) se aplica si in cazul
perfectarii unui contract de leasing imobiliar cu clauza irevocabila de
vanzare, avand ca obiect utilizarea activelor apartinand societatilor
comerciale la care statul sau o autoritate a administratiei publice locale este
actionar majoritar, daca in contractul de leasing imobiliar nu s-a prevazut
altfel.
Art. 25
Fondul Proprietatii de Stat are obligatia sa intocmeasca periodic, in baza
informatiilor primite de la fiecare societate comerciala la care statul sau o
autoritate a administratiei publice locale este actionar majoritar, lista
activelor oferite la vanzare, care se publica in presa.
Art. 26
(1) La cumpararea de active apartinand societatilor comerciale la care
statul sau o autoritate a administratiei publice locale este actionar majoritar
nu au dreptul sa participe membrii consiliului de administratie si directorii
executivi ai societatilor comerciale vanzatoare.
(2) Sumele rezultate din vanzarea activelor societatilor comerciale la care
statul sau o autoritate a administratiei publice locale este actionar majoritar
vor fi utilizate de catre acestea, in urmatoarea ordine, numai pentru:
a) rambursarea datoriilor;
b) efectuarea de investitii;
c) finantarea activitatilor cuprinse in obiectul de activitate;
d) efectuarea cheltuielilor legate de indeplinirea obligatiilor legale de
conformare la cerintele de protectie a mediului, dupa caz.
(3) Sumele prevazute la alin. (2) nu pot fi utilizate pentru plata
drepturilor salariale ale personalului societatilor comerciale vanzatoare sau
pentru majorarea capitalului social.
Art. 27
(1) Societatile comerciale prevazute in prezenta sectiune, care au in
derulare contracte de locatie de gestiune, de inchiriere sau de asociere in
participatiune, pot vinde sau incheia contracte de leasing imobiliar cu clauza
irevocabila de vanzare, prin negociere directa cu locatarii sau asociatii, in
situatiile in care acestia au efectuat investitii in activele pe care le
utilizeaza. In acest caz, din pretul de vanzare se scade valoarea investitiilor
pe baza de raport de evaluare acceptat de parti.
(2) Vanzarea se desfasoara cu avizul Fondului Proprietatii de Stat.
Sectiunea a II-a
Vanzarea de active cu plata in rate
Art. 28
Societatile comerciale la care statul sau o autoritate a administratiei
publice locale este actionar majoritar, cu acordul Fondului Proprietatii de
Stat, in conditiile stabilite de consiliile lor de administratie, pot vinde
active cu plata in rate comerciantilor - persoane fizice, asociatii familiale
autorizate in baza Decretului-lege nr. 54/1990, cu modificarile ulterioare, sau
societati comerciale constituite in temeiul legii nr. 31/1990, cu modificarile
ulterioare, care se incadreaza in categoria intreprinderilor mici si mijlocii
-, in urmatoarele conditii:
a) avans minim de 20% din pretul de vanzare;
b) rate esalonate pe un termen de 3-5 ani;
c) perceperea unei dobanzi anuale de 30% .
Art. 29
Prevederile articolului precedent se aplica si la expirarea unui contract
de leasing imobiliar, daca partile au inclus un drept la cumparare in favoarea
utilizatorului.
Art. 30
Clasificarea intreprinderilor mici si mijlocii se va face in baza
criteriilor stabilite de catre Consiliul pentru Reforma.
CAP. 5
Obiective de mediu minim acceptate
Art. 31
(1) Fondul Proprietatii de Stat are obligatia de a include in oferta de
vanzare de actiuni obiective de mediu minim acceptate, in situatia in care
transferul dreptului de proprietate creeaza pentru cumparator o obligatie de
conformare la cerintele de protectie a mediului. Fondul Proprietatii de Stat va
include in contractul de vanzare o clauza prin care cumparatorul se obliga sa
indeplineasca obiectivele de mediu minim acceptate.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica in situatia in care Fondul Proprietatii
de Stat transmite, prin acelasi contract, dreptul de proprietate asupra unui
pachet de actiuni reprezentand mai mult de jumatate din totalul drepturilor de
vot in adunarea generala a actionarilor.
(3) Obiectivele de mediu minim acceptate vor fi incluse si in contractele de
vanzare avand ca obiect active, daca acestea fac parte sau au facut parte
dintr-un ansamblu de active sau din patrimoniul unei societati comerciale care
realizeaza o activitate calificata, potrivit legislatiei de mediu in vigoare,
ca activitate cu impact negativ asupra mediului. Categoriile de activitati
economice considerate cu impact negativ asupra mediului se stabilesc prin norme
metodologice emise in executarea prezentei ordonante de urgenta.
Art. 32
Fondul Proprietatii de Stat poate conveni cu investitorul ca acesta din
urma sa constituie o garantie din pretul de vanzare, prin deschiderea unui cont
in banca pentru indeplinirea obiectivelor de mediu minim acceptate, precum si
pentru situatiile in care, ulterior cumpararii unui pachet de actiuni, apar
situatii ce angajeaza raspunderea patrimoniala a investitorului in legatura cu
protectia mediului.
CAP. 6
Sanctiuni
Art. 33
(1) Constituie contraventii la normele din prezenta ordonanta de urgenta
urmatoarele fapte, daca, potrivit legii penale, nu constituie infractiuni:
a) nepublicarea listei cu societatile comerciale care se privatizeaza sau
nerespectarea metodei de privatizare stabilite in oferta de vanzare anuntata;
b) neintocmirea sau neavizarea bilantului de mediu, in cazul societatilor
comerciale pentru care este necesara prezentarea unui astfel de document;
c) neincluderea anumitor bunuri din patrimoniul unei societati comerciale
in oferta de vanzare si in raportul de evaluare, ori includerea unor bunuri
fictive in oferta de vanzare si in raportul de evaluare, cu scopul vadit de a
influenta pretul de oferta;
d) neintocmirea raportului de evaluare pentru formarea pretului de oferta,
dupa caz;
e) atribuirea unui pachet de actiuni unei persoane fizice sau juridice de
drept privat in dauna altor persoane care au formulat o oferta mai avantajoasa,
potrivit criteriilor stabilite in oferta de vanzare;
f) divulgarea de informatii confidentiale unor terti cu privire la intentia
de vanzare a unui portofoliu de actiuni, in scopul influentarii pretului de
oferta sau pentru a favoriza un cumparator potential in dauna altor persoane.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cele prevazute la lit. a), cu amenda de la 1.000.000 lei la 5.000.000
lei;
b) cele prevazute la lit. b)-f), cu amenda de la 5.000.000 lei la
10.000.000 lei.
(3) Pentru situatiile prevazute la alin. (1) lit. a)-f), sanctiunile se
aplica individual personalului Fondului Proprietatii de Stat, evaluatorilor sau
personalului autoritatii de mediu competente, administratorilor sau cenzorilor
societatilor comerciale, societatilor de valori mobiliare, dupa caz.
(4) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la
alin. (1) lit. a)-f) se fac de catre Ministerul Privatizarii, de catre
personalul autoritatii administrative autonome in domeniul protectiei mediului,
daca nu s-a intocmit bilant de mediu, ori de catre Comisia Nationala a
Valorilor Mobiliare, pentru contraventia prevazuta la alin. (1) lit. f), dupa
caz.
(5) Amenzile prevazute la alin. (2) se reactualizeaza periodic prin
hotarare a Guvernului.
(6) Contraventiilor prevazute in prezentul articol li se aplica
dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor, cu modificarile ulterioare.
CAP. 7
Reguli speciale privind privatizarea societatilor nationale
Art. 34
(1) In ramurile strategice ale economiei nationale, in care se organizeaza
societati comerciale pe actiuni, cum sunt: productia si distributia de energie
electrica, termica si nucleara, mineritul si gazele naturale, prelucrarea
petrolului, posta, telecomunicatiile si transporturile feroviare, Guvernul
poate decide fie pastrarea unei actiuni nominative de control, fie vanzarea
pachetului majoritar catre investitori de portofoliu.
(2) Actiunea nominativa de control confera statului urmatoarele drepturi:
a) numirea in consiliul de administratie a 1-2 reprezentanti;
b) posibilitatea de a se opune, in adunarea generala a actionarilor sau in
consiliul de administratie, luarii deciziilor care privesc gajarea sau
ipotecarea activelor, dizolvarea si lichidarea in conformitate cu prevederile
Legii nr. 31/1990, cu modificarile ulterioare, schimbarea obiectului de activitate,
precum si fuziunea prin absorbtie, daca asemenea decizii ar putea afecta
protectia consumatorilor, activitatea societatii comerciale prin favorizarea
unui tert, protectia concurentei sau in cazul in care ar aduce atingere
intereselor nationale.
(3) Actiunea nominativa de control poate fi transformata intr-o actiune
comuna, prin hotarare a Guvernului.
CAP. 8
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 35
(1) Societatile comerciale care detin in administrare terenuri a caror
situatie juridica nu este clarificata se privatizeaza fara includerea valorii
acestora in structura capitalului social. Pana la clarificarea regimului
juridic al acestor terenuri, societatile comerciale vor avea un drept de
concesiune asupra acestora, prin decizii ale autoritatilor administratiei
publice locale sau centrale, dupa caz, in schimbul unei redevente. Dupa
clarificarea regimului juridic, terenurile care se afla in exploatarea
societatilor comerciale mai sus mentionate vor fi utilizate in baza unui drept
de superficie ori vor fi concesionate sau vandute acestora, dupa cum sunt
clasificate ca terenuri ce apartin domeniului public sau privat al statului.
(2) Societatile comerciale carora li s-a eliberat certificat de atestare a
dreptului de proprietate asupra terenurilor vor fi privatizate cu includerea
valorii terenului in capitalul social. Actiunile aferente valorii majorate a
capitalului social revin Fondului Proprietatii de Stat si celorlalti actionari,
dupa caz, in functie de data la care terenurile au fost inscrise in cartea
funciara si de momentul dobandirii calitatii de actionar.
(3) Dispozitiile prevazute la alin. (1) si (2) se aplica si pentru
terenurile de incinta din cadrul societatilor comerciale si a caror situatie
juridica nu a fost clarificata. Pentru aceste terenuri, autoritatile
administratiei publice locale vor elibera titluri de proprietate in termen de 3
luni de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(4) Prevederile alin. (1) nu se aplica pentru terenurile care intra sub
incidenta art. 9, art. 21, art. 34 alin. (2), art. 36^1, art. 36^2, art. 40
alin. (1), art. 41, art. 41^1 si art. 42 din Legea fondului funciar nr.
18/1991, modificata si completata prin Legea nr. 169/1997, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 299 din 4 noiembrie 1997.
Art. 36
(1) Procedurile de privatizare aflate in curs de derulare la data intrarii
in vigoare a prezentei ordonante de urgenta vor continua cu recunoasterea
valabilitatii actelor si a etapelor consumate pana la aceasta data, potrivit
dispozitiilor legale anterioare. Sunt considerate proceduri de privatizare
aflate in curs de derulare: vanzarile de actiuni, daca au fost aprobate de
Consiliul de administratie al Fondului Proprietatii de Stat, si vanzarile de
active, in cazul in care s-au publicat anunturile de organizare a licitatiilor.
Ofertele ale caror termene au fost depasite ca urmare a neconsumarii etapei de
negociere se prelungesc cu 30 de zile.
(2) Sistemul de facilitati privind sumele care se lasa cu titlu gratuit la
dispozitia societatilor comerciale privatizate, potrivit Legii nr. 55/1995, cu
modificarile ulterioare, inclusiv sistemul de virare la bugetul de stat, la
Fondul special de dezvoltare aflat la dispozitia Guvernului si la bugetele locale,
potrivit ordonantelor de urgenta ale Guvernului nr. 15/1997 si nr. 59/1997, se
aplica numai pentru contractele care au fost incheiate pana la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(3) Prevederile alin. (2) se aplica si in cazul societatilor comerciale
privatizate prin negociere directa, fara caiet de sarcini, precum si in cazul
societatilor comerciale privatizate catre investitori straini care nu au primit
certificat de investitor, ori s-a prevazut restituirea in valuta a sumelor care
se lasa cu titlu gratuit.
(4) Pentru contractele in curs de negociere ori pentru situatiile in care
etapa selectiei achizitorului potential nu s-a consumat, in baza metodei de
privatizare fixate initial, Fondul Proprietatii de Stat poate conveni cu
achizitorul perfectarea contractelor fara a include sistemul de facilitati
privind sumele care se lasa cu titlu gratuit la dispozitia societatii
comerciale privatizate. In acest caz, eventualele datorii inregistrate de
societatea comerciala care se privatizeaza se deduc din pretul actiunilor care
se vand, fara a afecta valoarea investitiilor la care se obliga cumparatorul,
iar eventualele diferente la datorii vor fi reesalonate cu acordul
creditorilor.
(5) Sumele aflate in conturi curente si in depozite bancare, pe care Fondul
Proprietatii de Stat le-a deschis sau le-a constituit, inclusiv dobanzile
incasate si aferente acestor sume, urmeaza regimul juridic stabilit pana la
intrarea in vigoare a acestei ordonante de urgenta.
Art. 37
(1) Privatizarea societatilor bancare urmeaza regimul juridic stabilit prin
Legea nr. 83/1997. Vanzarea de actiuni emise de societatile bancare la care
statul este actionar se face prin oricare dintre metodele prevazute prin
prezenta ordonanta de urgenta si prin Legea nr. 52/1994 privind valorile
mobiliare si bursele de valori. La vanzare, statul poate opta pentru pastrarea
unei actiuni nominative de control, in conditiile prevazute de prezenta
ordonanta de urgenta.
(2) Comisiile numite prin hotarare a Guvernului pentru privatizarea Bancii
Romane de Dezvoltare - S.A., Banc Post - S.A. si Bancii Agricole - S.A. isi vor
continua activitatea in baza Legii nr. 83/1997. Persoanele numite in cadrul
acestor comisii din partea Agentiei Nationale pentru Privatizare vor reprezenta,
incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta,
Ministerul Privatizarii.
Art. 38
(1) Regiile autonome, companiile sau societatile nationale care rezulta din
reorganizarea regiilor autonome raman in continuare in coordonarea ministerelor
de resort, pana la data fixata in programul anual de privatizare.
(2) Urmatoarele regii autonome raman in coordonarea ministerelor de resort
si se restructureaza, dupa caz: Regia Autonoma "Monitorul Oficial",
Regia Autonoma "Multiproduct", Regia Autonoma "Imprimeria
Nationala", Regia Autonoma "Monetaria Statului", Regia Autonoma
"Loteria Nationala", Regia Autonoma "Administratia Patrimoniului
Protocolului de Stat", Regia Autonoma "Arsenalul Armatei", Regia
Autonoma "Rami-Dacia", Regia Autonoma "Inspectoratul General al
Comunicatiilor" si Regia Nationala a Padurilor. Regiile autonome
"Apele Romane", "Administratia Nationala a Drumurilor din
Romania" si "Romtehnica" se restructureaza si se transforma,
dupa caz, in agentii nationale, organizate ca autoritati de reglementare sau
societati nationale, prin actul administrativ emis la propunerea ministerelor
de resort.
(3) Regiile autonome prevazute la alin. (2) pot fi restructurate prin
desprinderea unor activitati conexe, care vor fi cuprinse in obiectul de
activitate al unor societati comerciale.
Art. 39
(1) Sumele rezultate din vanzarea cu plata in rate a actiunilor emise de
societatile comerciale la care statul este actionar, devenite scadente la data
desfiintarii Fondului Proprietatii de Stat, ratele aferente creditelor de
restructurare acordate in baza Legii nr. 58/1991 si Legii nr. 55/1995 si
devenite exigibile dupa aceasta data, precum si orice alte venituri financiare
cuvenite Fondului Proprietatii de Stat revin statului si se varsa la bugetul de
stat.
(2) Sumele rezultate din vanzarea actiunilor emise de societati comerciale
privatizate prin programele de privatizare-pilot, initiate de catre Agentia
Nationala pentru Privatizare, inainte de organizarea Fondului Proprietatii de
Stat si a celor cinci Fonduri ale Proprietatii Private, revin statului, in
proportie de 70%, dupa desfiintarea Fondului Proprietatii de Stat si,
respectiv, a Fondurilor Proprietatii Private, sau societatilor rezultate in
urma transformarii acestora.
(3) Urmarirea executarii contractelor de vanzare cu plata in rate, a
creditelor de restructurare acordate si devenite exigibile, precum si a
oricaror alte venituri financiare cuvenite Fondului Proprietatii de Stat, dupa
data desfiintarii acestuia, se realizeaza de catre Ministerul Finantelor prin
organele financiare teritoriale.
Art. 40
(1) La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Agentia
Romana de Dezvoltare se transforma in Departamentul pentru promovarea
investitiilor straine si trece in structura Ministerului Privatizarii, condus
de un secretar de stat. Cu aceeasi data, Agentia Nationala pentru Privatizare
se desfiinteaza. Personalul Agentiei Nationale pentru Privatizare, cu exceptia
celui incadrat la Directia generala strategii si control, Directia generala
privatizari si concesionari, Directia generala asistenta tehnica din
strainatate, Directia coordonare in profil teritorial, Directia economica si
Oficiul de prestari servicii, care trec in structura Ministerului privatizarii,
se considera transferat in interesul serviciului la Consiliul pentru Reforma.
Cu aceeasi data, Agentia de Restructurare se desfiinteaza, iar personalul
acestei agentii se transfera in interesul serviciului la Fondul Proprietatii de
Stat.
Art. 41
Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica si societatilor
comerciale cu raspundere limitata la care statul este asociat, cu exceptia art.
13 alin. (1) lit. a) si d).
Art. 42
Institutiile publice, regiile autonome si societatile comerciale la care
statul sau o autoritate a administratiei publice locale este actionar nu au
dreptul sa participe la cumparari de actiuni sau active, sub sanctiunea
nulitatii contractelor de vanzare-cumparare, sub rezerva prevederilor art. 3
lit. e).
Art. 43
In termen de cel mult 60 de zile de la data publicarii prezentei ordonante
de urgenta in Monitorul Oficial al Romaniei va fi reglementata situatia
bunurilor cu destinatie comerciala care au intrat in patrimoniul statului prin
legi si prin alte acte normative de nationalizare.
Art. 44
(1) La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Legea nr.
58/1991, Legea nr. 77/1994, Legea nr. 55/1995, cu modificarile si completarile
ulterioare, art. 2 alin. (3), art. 5, art. 6 alin. (1) si (8), precum si art.
12 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/1997, aprobata si
modificata prin Legea nr. 207/1997, precum si art. 4, art. 5, art. 7 alin. (2)
lit. e), art. 11, art. 12, art. 14 alin. (2) si art. 17 alin. (2) din Legea nr.
83/1997 se abroga.
(2) In termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta, Guvernul va aproba normele metodologice de aplicare a
acesteia.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
p. Ministru de stat,
ministrul justitiei,
Dinu Ianculescu,
secretar de stat
Ministrul reformei,
presedintele Consiliului
pentru Reforma,
Ilie Serbanescu
Ministrul privatizarii,
Valentin M. Ionescu
Ministrul finantelor,
Daniel Daianu