ORDONANTA DE URGENTA Nr. 63 din 28 decembrie 1998
privind energia electrica si termica
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 519 din 30 decembrie 1998
Pentru satisfacerea cerintelor societatii privind asigurarea cu combustibil
si energie, promovarea unei economii de piata concurentiale a energiei, cu
respectarea obligatiilor internationale asumate de statul roman prin Tratatul
Cartei Energiei, ratificat prin Legea nr. 14/1997, precum si pentru armonizarea
reglementarilor nationale cu prevederile directivelor comunitare in sectorul
energetic,
in temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta de urgenta:
CAP. 1
Dispozitii generale
Scopul ordonantei de urgenta
Art. 1
(1) Scopul prezentei ordonante de urgenta este securitatea energetica a
tarii, prin asigurarea corespunzatoare a economiei nationale cu energie
electrica si termica, de calitate superioara, la standarde inalte si la preturi
accesibile, folosirea rationala a combustibililor si energiei, protejarea
intereselor clientilor - consumatori de energie electrica si termica - si
realizarea unui mediu concurential normal, cu respectarea intocmai a
conditiilor de protectie a mediului inconjurator.
(2) Politica energetica a statului trebuie sa asigure cresterea eficientei
energetice si constituirea cadrului institutional corespunzator, prin definirea
organismelor si a autoritatilor competente pentru realizarea acestei politici.
Obiectivele ordonantei de urgenta
Art. 2
Activitatile de producere, transport, distributie, furnizare si de
utilizare a energiei electrice si termice, precum si cele de construire a
instalatiilor energetice specifice acestui domeniu sunt permise in vederea
realizarii urmatoarelor obiective de baza:
a) asigurarea competitiei in producerea si furnizarea energiei electrice si
termice, precum si a accesului producatorilor si consumatorilor la retelele de
transport si de distributie;
b) cresterea eficientei energetice pe tot lantul, de la producere,
transformare, transport, distributie si pana la utilizarea energiei electrice
si termice;
c) transparenta tarifelor si a taxelor la energia electrica si termica;
d) constituirea stocurilor de siguranta la combustibili;
e) respectarea regimului de conducere prin operatori de sistem (dispeceri),
inclusiv pentru realizarea accesului tertilor la reteaua electrica;
f) asigurarea functionarii interconectate a sistemului electroenergetic
national la Uniunea pentru Coordonarea Productiei si Transportului Energiei
Electrice si la sistemele electroenergetice ale tarilor vecine;
g) promovarea utilizarii surselor noi si regenerabile de energie;
h) diversificarea bazei de resurse energetice primare, modificarea
structurii productiei si a consumului de energie in functie de aceasta;
i) stimularea participarii sectorului privat, a investitorilor autohtoni si
straini la producerea, transportul, distributia, comercializarea si utilizarea
energiei electrice si termice;
j) realizarea obiectivelor locale si globale privind protectia mediului
inconjurator, intensificarea eforturilor de reducere a bioxidului de carbon,
oxizilor de azot, oxizilor de sulf sau/si a emisiilor de particule.
Domeniul de reglementare al ordonantei de urgenta
Art. 3
(1) Prezenta ordonanta de urgenta reglementeaza activitatile din sectorul
energetic privind producerea, transportul, distributia, furnizarea si
valorificarea energiei electrice si termice, planificarea dezvoltarii
sectorului acestor activitati, construirea si exploatarea instalatiilor
aferente, importul si exportul de energie electrica.
(2) Nu se supun dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta:
a) acumulatorii, grupurile mobile, instalatiile amplasate pe vehicule de
orice fel;
b) sursele stationare de energie electrica in curent continuu;
c) instalatiile energetice din marea teritoriala;
d) sursele de incalzire a imobilelor de locuit si similare, amplasate in
interiorul acestora, precum si sursele cu o putere sub 250 KW.
Reglementari speciale
Art. 4
Dispozitiile prezentei ordonante de urgenta se aplica in domeniul energiei
nucleare si al apelor, in masura in care legile specifice acestor domenii nu
dispun altfel.
Definirea unor termeni
Art. 5
In intelesul prezentei ordonante de urgenta, urmatorii termeni se definesc
astfel:
producator de energie electrica si/sau termica - persoana juridica avand ca
specific activitatea de producere a energiei electrice si/sau termice in scopul
vanzarii;
producator independent de energie electrica si/sau termica - producatorul
de energie electrica si/sau termica, care participa, in nume propriu, distinct
de alti producatori preexistenti, la acoperirea consumului de energie electrica
si/sau termica;
autoproducator de energie electrica si/sau termica - agent economic care,
in afara activitatilor sale de baza, isi produce singur - in intregime sau in
parte - energia electrica si/sau termica necesara consumului sau. Acesta
livreaza in reteaua publica de transport sau in reteaua de distributie,
respectiv altor consumatori, surplusul de energie pe care il poate avea in
anumite perioade, pe baza de contract;
acces la retea - dreptul unui producator de energie electrica sau al unui
consumator eligibil de a se racorda la reteaua electrica de transport
apartinand Companiei Nationale de Electricitate, precum si al oricarui
consumator de a se racorda - in conditiile cerute de normele tehnice - la
reteaua electrica de distributie;
centrala electrica - ansamblu de instalatii, constructii si de echipamente
care, prin destinatie, produce energie electrica;
Compania Nationala de Electricitate - S.A. - societate comerciala de interes
public si national care desfasoara activitati specifice de transport, de
operator de sistem (dispecer), de operator comercial (bursa a energiei) si de
coordonare a planificarii si dezvoltarii sistemului electroenergetic in baza
politicii energetice nationale;
consumator de energie electrica sau termica - persoana fizica sau juridica
care cumpara sau consuma energie pentru uzul propriu sau pentru un
subconsumator aflat in apropiere;
consumator eligibil - consumatorul care poate sa aleaga producatorul si sa
contracteze direct cu acesta energia consumata si care are acces la retelele de
transport si/sau de distributie;
consumator captiv - consumatorul care, din motive de configuratie a
retelei, este obligat sa contracteze furnizarea energiei cu un anumit
distribuitor;
subconsumator - consumatorul de energie electrica sau termica alimentat de
la un consumator aflat in apropierea sa;
furnizor - partea contractanta a contractului de furnizare care asigura
alimentarea cu energie electrica sau termica a unui consumator;
culoar de trecere (de functionare) a liniei electrice - suprafata terestra
situata de-a lungul liniei electrice si spatiul atmosferic de deasupra sa in
care se impun restrictii din punctul de vedere al coexistentei liniei cu elementele
naturale, obiectele, constructiile, cu instalatiile etc., situate in acest
spatiu;
retea electrica - ansamblu de linii si statii electrice conectate intre
ele, eventual interconectate cu alte retele. Reteaua electrica poate fi retea
de transport si retea de distributie:
- retea electrica de transport - retea electrica buclata de inalta tensiune
de 220 kV si mai mult, prin care se transporta la distanta puteri electrice
importante;
- retea electrica de distributie - retea care transmite energia electrica
in zonele de consum, distribuind-o la sau spre consumatori;
- retea termica - ansamblu de conducte, instalatii de pompare si de alte
instalatii auxiliare, cu ajutorul carora se transporta continuu si in regim
controlat energia termica de la producatori la consumatori;
sectorul energiei electrice si termice - ansamblul activitatilor de
planificare, dezvoltare, construire, exploatare si de intretinere a
instalatiilor de producere, transport, distributie si de furnizare a energiei electrice
si termice, inclusiv importul si exportul energiei electrice, precum si
schimburile de energie electrica cu sistemele electroenergetice ale tarilor
vecine;
Sistem electroenergetic national - SEN - ansamblul instalatiilor
electroenergetice interconectate, situate pe teritoriul tarii, prin care se
realizeaza producerea, transportul, distributia si utilizarea energiei
electrice;
sistem electroenergetic izolat - sistemul local de producere, transport,
distributie si de utilizare a energiei electrice, care nu este interconectat cu
SEN;
transportul energiei electrice - activitate organizata pentru transmiterea
energiei electrice de la producatori pana la instalatiile de distributie sau la
instalatiile consumatorilor racordati direct la retelele de transport;
transportul energiei termice - activitate organizata pentru transmiterea
energiei termice de la producatori la punctele termice de achizitie ale
distribuitorilor sau ale consumatorilor racordati direct la retelele de
transport;
distributie - transmiterea energiei electrice sau termice in scopul
livrarii ei la consumatori;
utilizator de sistem - persoana fizica sau juridica care livreaza catre sau
careia i se livreaza energie electrica sau termica dintr-un sistem de transport
sau de distributie;
ordine de merit - ordinea in care ofertantul producator de energie este
luat in considerare de catre dispecer pentru acoperirea consumului de energie
electrica;
zona de protectie si de siguranta - suprafata de sub liniile electrice aeriene,
extinsa de o parte si de alta a proiectiei in plan orizontal a liniilor cu o
distanta calculata in functie de devierea maxima a conductorului sub actiunea
vantului, plus distanta de amorsare, in functie de nivelul tensiunii. Suprafata
de teren, avand dimensiunile fundatiei stalpilor, este bun public;
monopol natural - domeniu de activitate in care conditiile sunt de asemenea
natura incat este mai economic sa se asigure un bun sau un serviciu necesar de
catre o singura firma decat de mai multe.
CAP. 2
Producerea
Producerea de energie
Art. 6
Producerea de energie electrica si termica se realizeaza de catre societati
comerciale, de alte persoane juridice romane, de producatori independenti sau
autoproducatori cu capital autohton ori strain, autorizati in conditiile
prezentei ordonante de urgenta.
Egalitatea de tratament
Art. 7
(1) Activitatea de producere a energiei electrice si termice se desfasoara
in conditii de tratament egal pentru toti producatorii, fiind interzisa orice
discriminare pe criteriul proprietatii.
(2) Producatorii se pot asocia sau pot coopera in mod liber, inclusiv cu
orice alte persoane fizice ori juridice, cu respectarea dispozitiilor legale
privind concurenta.
Obligatiile producatorilor
Art. 8
(1) Producatorii au urmatoarele obligatii principale:
a) sa asigure livrarile de energie electrica si termica, cu respectarea
autorizatiilor, potrivit prezentei ordonante de urgenta;
b) sa alimenteze, in limita capacitatii instalatiilor, orice persoana
fizica sau juridica solicitanta care indeplineste conditiile pentru a fi
distribuitor sau consumator;
c) sa mentina rezerva de combustibil la un nivel suficient sau, dupa caz, o
rezerva suficienta de apa pentru indeplinirea obligatiilor de productie
prevazute in autorizatiile si licentele acordate in baza prezentei ordonante de
urgenta si cu respectarea celorlalte legi si reglementari in vigoare privind
gospodarirea apelor, pentru a asigura continuitatea furnizarii energiei electrice
si termice;
d) sa se conformeze, din punct de vedere operativ, dispecerilor de ramura
si sa infiinteze, dupa caz, trepte proprii de dispecer;
e) sa exploateze instalatiile de producere racordate la sistemele de
transport si de distributie, astfel incat sa nu induca in sistem fenomene
perturbatoare peste limitele admise de prescriptiile tehnice in vigoare;
f) sa intervina operativ la obiectivele pe care le detin, in cazul
aparitiei unui potential pericol de producere a unor avarii, explozii si altele
asemenea, putand ocupa, in mod temporar, zona de acces si de lucru pentru
personal si cea tehnica de lucru, anuntand despre aceasta organele
administrative si institutiile abilitate, precum si pe detinatorii terenurilor
in cauza;
g) sa obtina autorizatiile de functionare prevazute de lege pentru
instalatii si pentru personal si sa nu dezvolte capacitati de productie
suplimentare decat pe baza unei noi autorizatii, inclusiv, dupa caz,
autorizatiile emise de Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor
Nucleare;
h) sa nu schimbe combustibilii pentru care instalatiile de producere au
fost proiectate initial decat dupa obtinerea unei noi aprobari;
i) sa reabiliteze treptat si sa retehnologizeze instalatiile de producere
existente, in vederea cresterii eficientei si incadrarii in normele nationale
privind emisiile poluante, a participarii centralelor electrice la reglajul de
putere/frecventa in sistemul electroenergetic national, a asigurarii calitatii
energiei electrice si termice.
(2) In conditiile convenite cu consumatorii, producatorii pot desfasura
activitati de informare, consultanta, finantare, precum si executari de lucrari
la acestia, in vederea cresterii eficientei utilizarii combustibililor si
energiei in instalatiile pe care le detin.
Drepturile producatorilor
Art. 9
Producatorii de energie au in principal urmatoarele drepturi:
a) sa aiba acces la retelele electrice si termice de transport si
distributie, in conditiile prezentei ordonante de urgenta;
b) sa obtina culoar de trecere pentru liniile electrice de legatura a
capacitatii sale de productie cu sistemul national de transport si pentru
conductele de transport al energiei termice intre capacitatea de productie si
distribuitori sau consumatori;
c) sa infiinteze si sa mentina un sistem propriu de telecomunicatii pentru
legatura cu capacitatile sale de productie, cu consumatorii sau cu
dispeceratele;
d) sa solicite desfiintarea constructiilor si a obiectivelor amplasate
nelegal in zona de protectie, precum si a celor care nu respecta distantele de
siguranta fata de instalatiile si constructiile proprii.
CAP. 3
Transportul
Sectiunea I
Dispozitii comune
Transportul energiei electrice si termice
Art. 10
Transportul energiei electrice si termice reprezinta activitatea prin care
acestea ajung de la o instalatie de producere la distribuitorii sau
consumatorii finali de energie.
Plan de perspectiva
Art. 11
(1) Transportatorii de energie au obligatia de a elabora, pentru zona lor
de actionare, un plan de perspectiva privind transportul, in concordanta cu
stadiul actual si cu evolutia viitoare a consumului de energie, cuprinzand
modalitatile de finantare si de realizare a acestor planuri, cu luarea in
considerare si a planurilor de amenajare si de sistematizare a teritoriului
strabatut de instalatiile lor de transport.
(2) Planurile prevazute la alin. 1 sunt supuse spre avizare autoritatii
competente - Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei - si
spre aprobare ministerului de resort.
Sectiunea a II-a
Exploatarea sistemului national de transport al energiei electrice
Sistemul national de transport al energiei electrice
Art. 12
Sistemul national de transport al energiei electrice este proprietate
publica a statului, de importanta strategica, si este alcatuit din liniile si
statiile electrice de transformare a tensiunilor de 220 kV, 400 kV si mai mari,
concesionate Companiei Nationale de Electricitate - S.A., in conditiile legii.
Compania Nationala de Electricitate
Art. 13
(1) Compania Nationala de Electricitate - S.A. presteaza serviciu public
pentru toti utilizatorii retelelor de transport, asigurand accesul la retelele
de transport oricarui solicitant intern care indeplineste cerintele prezentei
ordonante de urgenta.
(2) In mod corespunzator, Compania Nationala de Electricitate - S.A. are
obligatia de a asigura:
a) activitatea tehnica legata de exploatarea, intretinerea si modernizarea
retelelor de transport prin operatorul de transport si coordonarea functionarii
instalatiilor de producere, transport si distributie prin operatorul de sistem
(dispecer);
b) activitatea comerciala privind organizarea licitatiei pentru stabilirea
pretului de achizitie de la producatori si a preturilor de cumparare en gros,
precum si a obligatiilor de plata pentru distribuitori, brokeri si alti
intermediari, prin operatorul comercial;
c) activitatea de planificare privind realizarea dezvoltarii SEN si
facilitarea amplasarii optime, pe principiul minimizarii costurilor
obiectivelor energetice;
d) convenirea legaturilor si instalarea echipamentelor necesare pentru
interconectarea cu alte sisteme de transport si exploatarea interconexiunilor;
e) realizarea accesului la retea pentru activitatile de import-export sau
de tranzit.
Stabilirea conditiilor tehnice
Art. 14
(1) Compania Nationala de Electricitate - S.A. va propune conditii tehnice
minimale pentru instalatiile consumatorilor racordati direct la reteaua de
transport, precum si pentru liniile si echipamentele de interconectare cu
sistemele energetice de transport vecine.
(2) Conditiile tehnice prevazute la alin. (1) se aproba de autoritatea
competenta si trebuie sa fie obiective si nediscriminatorii.
Operatorul de sistem
Art. 15
(1) Operatorul de sistem indeplineste urmatoarele obligatii principale:
a) programeaza exploatarea integrata a Sistemului Energetic National, avand
ca obiectiv satisfacerea consumului de energie in mod sigur, fiabil si cu
costuri de exploatare minime;
b) realizeaza incarcarea grupurilor pe baza ordinii de merit;
c) exercita coordonarea, supravegherea, controlul si analiza exploatarii
Sistemului Energetic National;
d) furnizeaza informatiile convenite celorlalti operatori privind
functionarea sigura a sistemelor interconectate;
e) determina valoarea cantitatilor de energie livrate sau cumparate in
sistemul de transport;
f) avizeaza programarea lucrarilor de reparatii ale instalatiilor de producere
si transport din Sistemul Energetic National;
g) solutioneaza problemele care pot aparea in caz de avarie.
(2) Compania Nationala de Electricitate - S.A., in calitate de operator de
sistem, si operatorii subordonati raspund de pastrarea confidentialitatii
informatiilor comerciale obtinute pe parcursul activitatii lor.
Sectiunea a III-a
Exploatarea instalatiilor de transport al energiei termice
Sistemul de alimentare
Art. 16
Ansamblul instalatiilor de producere, transformare, transport si utilizare
a energiei termice, sub forma de abur, apa calda sau apa fierbinte, legate
printr-un proces comun de functionare, intr-o zona de consum, formeaza un
sistem de alimentare centralizata cu energie termica, condus operativ de un dispecer
local de termoficare.
Dispecerul local de termoficare
Art. 17
Coordonarea productiei de energie termica produse in centralele termice
locale si in centralele electrice de termoficare, racordate electric la
Sistemul Energetic National, se realizeaza prin dispecerul local de
termoficare.
CAP. 4
Distributia
Distributia energiei electrice si termice
Distributia energiei
Art. 18
(1) Distributia energiei electrice si termice cuprinde totalitatea
activitatilor referitoare la instalatiile prin care se preia energia de la un
producator sau transportator si se livreaza clientilor.
(2) Instalatiile de distributie se delimiteaza fizic fata de instalatiile
de producere sau de transport si de cele ale clientului, prin puncte specifice.
(3) Distributia energiei se face conform planurilor de urbanism,
respectandu-se dreptul de proprietate, protectia mediului, sanatatea si viata
persoanelor si economisirea energiei conform normelor tehnice si de siguranta
cuprinse in prescriptiile tehnice in vigoare.
Distribuitorii de energie
Art. 19
(1) Distribuitorii de energie sunt agenti economici autorizati in acest
scop pentru o zona determinata.
(2) Distribuitorii de energie au in principal, urmatoarele obligatii:
a) sa racordeze la retelele lor, in conditiile legii, orice solicitant din
zona, persoana fizica sau juridica;
b) sa respecte in proiectare, executie si in exploatare normativele si
prescriptiile tehnice, asigurand protejarea populatiei si a mediului
inconjurator, protectia pentru functionarea normala a liniilor de
telecomunicatii si a statiilor de emisie-receptie radio si televiziune;
c) sa asigure urmarirea permanenta si sistematica a comportarii
constructiilor si a echipamentelor energetice;
d) sa faca operativ reviziile si reparatiile necesare.
(3) In scopul indeplinirii obligatiilor prevazute la alin. (2),
distribuitorii de energie pot:
a) sa foloseasca, cu acordul consiliilor locale sau judetene, dupa caz,
terenurile domeniului public pentru lucrarile de exploatare si intretinere;
b) sa intrerupa functionarea instalatiilor pentru timpul strict necesar
executarii lucrarilor de intretinere si reparatii, cu anuntarea prealabila a
dispecerului si, dupa caz, a consumatorilor.
Interdictii
Art. 20
Pentru protectia instalatiilor de distributie se interzice tertilor:
a) sa efectueze constructii, sapaturi de orice fel sub retelele electrice
aeriene si peste retelele de cabluri electrice subterane, retelele termice,
precum si in zona de protectie a acestora, fara consimtamantul prealabil al
titularilor instalatiilor;
b) sa depoziteze materiale pe culoarele de acces si in zona de protectie a
instalatiilor;
c) sa arunce obiecte de orice fel pe retelele de distributie sau sa
intervina in orice mod asupra acestora.
Sisteme izolate
Art. 21
(1) Localitatile izolate care, din considerente tehnice sau economice, nu
sunt conectate la retelele sistemului electroenergetic national, pot fi
alimentate de producatorii locali, acestia asigurand si distributia energiei
electrice in zona.
(2) Consumatorii alimentati din sistemele izolate vor plati pentru energia
consumata acelasi pret ca si consumatorii alimentati de la sistemul national.
(3) Autoritatea competenta impreuna cu Ministerul Finantelor vor stabili
modul de recuperare a cheltuielilor producatorului local in sistem izolat,
precum si conditiile minimale privind continuitatea si calitatea serviciului de
alimentare.
CAP. 5
Furnizarea si utilizarea energiei
Contractul de furnizare
Art. 22
(1) Furnizarea energiei electrice si termice este activitatea prin care un
agent economic comercializeaza energie clientilor interesati. Contractul
incheiat in acest scop, denumit in cele ce urmeaza contract de furnizare, se
incheie intre furnizor si client si trebuie sa cuprinda cel putin clauzele
minimale stabilite de autoritatea competenta prin contracte-model elaborate
pentru categorii de clienti.
(2) Energia electrica si termica livrata clientului se factureaza de catre
furnizor pe baza indicatiilor echipamentelor de contorizare si masurare,
montate de acesta, cu exceptia cazurilor stabilite prin reglementari speciale
sau prin contract.
Asistenta consumatorilor
Art. 23
In conditiile convenite cu consumatorii, furnizorii pot desfasura
activitati de informare, consultanta, finantare, precum si executari de lucrari
la acestia, in scopul cresterii eficientei utilizarii energiei.
Obligatia de contractare
Art. 24
(1) La cererea scrisa a consumatorilor privind alimentarea cu energie
electrica si termica pentru consumatorii noi ori acordarea unui surplus pentru
consumatorii existenti, precum si pentru asigurarea continuitatii in
alimentarea cu energie, furnizorul este obligat sa comunice in scris, intr-un
interval de cel mult 30 de zile, conditiile tehnico-economice, in vederea
satisfacerii cererii, si sa colaboreze cu clientii la stabilirea celei mai
avantajoase solutii de alimentare. Necomunicarea in termen a conditiilor prezuma
acceptarea cererii.
(2) Furnizorul este obligat sa incheie contractul, cu exceptia cazurilor in
care consumatorul nu a indeplinit conditiile prevazute la alin. (1).
(3) Contractul de furnizare se incheie pentru o durata nedeterminata sau
convenita de parti.
(4) Consumatorul poate rezilia oricand contractul, cu un preaviz de 30 de
zile.
(5) Furnizorul poate solicita rezilierea contractului numai in caz de
consum fraudulos, de neplata repetata a facturilor sau in alte situatii
prevazute de lege.
Retrasmiterea energiei
Art. 25
(1) Consumatorul nu poate transmite sau revinde energie electrica si/sau
termica altui consumator decat cu acordul furnizorului, in conditiile prezentei
ordonante de urgenta.
(2) Valoarea serviciilor energetice asigurate de consumatorul principal
pentru subconsumatorii pe care ii alimenteaza trebuie sa fie aceeasi cu a
serviciilor prestate de furnizor, indiferent de cantitatea de energie livrata.
Acestea se vor plati pe baza de contract de servicii, negociat intre parti.
(3) Modificarea retelelor de distributie pentru a putea alimenta
subconsumatorii direct din reteaua furnizorului se va putea face numai de catre
furnizor, la cererea scrisa a subconsumatorului.
(4) Cheltuielile pentru modificari ale instalatiilor pentru distributia
publica a energiei electrice sau termice sunt suportate integral de cel care a
provocat si a solicitat modificarea. Dupa modificare, instalatia pentru
distributia publica modificata ramane in proprietatea furnizorului, daca
partile nu convin altfel.
(5) Consumatorul principal poate intrerupe livrarea energiei electrice si
termice catre subconsumator, numai daca acesta isi incalca obligatiile asumate
prin contract sau daca obligatiile de livrare intre consumatorul principal si
furnizor se intrerup.
Limitarea sau intreruperea furnizarii
Art. 26
(1) Furnizorul este autorizat sa intrerupa, pentru un grup cat mai restrans
de consumatori si pe o durata cat mai scurta, furnizarea de energie electrica
sau termica in urmatoarele situatii:
a) cand se pericliteaza viata sau sanatatea oamenilor ori integritatea
bunurilor materiale;
b) pentru prevenirea sau limitarea extinderii avariilor in echipamentele
energetice, in zone de retea electrica sau la nivelul intregului sistem
energetic national;
c) pentru executarea unor manevre si lucrari care nu se pot efectua fara
intreruperi.
(2) Furnizorul este obligat sa anunte consumatorii afectati de
intreruperile planificate in modul stabilit prin contracte si sa comunice
durata planificata pentru intreruperile necesare executarii unor lucrari de
intretinere si de reparatii.
(3) Furnizorul raspunde pentru daunele rezultate din intreruperile sau din
limitarile executate conform alin. (1) si (2), cauzate din culpa sa.
(4) In cazul penuriei nationale de combustibili sau in situatii
exceptionale, determinate de evolutia economiei internationale, de starea
economiei nationale, de necesitatile de aparare sau de protectie a mediului
inconjurator, la propunerea ministerului de resort Guvernul poate aproba
limitarea sau intreruperea furnizarii energiei electrice sau termice, stabilind
prin hotarare conditiile de aplicare a acestor masuri.
Plata energiei furnizate
Art. 27
Consumatorul, in conformitate cu prevederile contractului, este obligat sa
plateasca energia electrica sau termica consumata dupa primirea facturii.
Raspunderi ale furnizorului
Art. 28
Furnizorul raspunde pentru toate daunele provocate consumatorului prin
incalcarea contractului si, in special, daca:
a) nu incepe furnizarea energiei la termenul contractat sau nu livreaza
energia in conditiile stabilite in contract;
b) nu anunta consumatorul din timp cu privire la intreruperile programate
pentru lucrarile planificate;
c) dupa sistarea furnizarii energiei electrice, ceruta de consumator, nu
reia furnizarea in prima zi lucratoare dupa primirea, in scris, a instiintarii
privind incetarea motivului sistarii;
d) nu respecta parametrii de calitate contractati pentru energia furnizata.
Raspunderi ale consumatorului
Art. 29
(1) Consumatorul raspunde pentru daunele cauzate furnizorului, precum si
daca pericliteaza viata sau sanatatea unor persoane ori integritatea bunurilor
materiale sau daca deregleaza functionarea instalatiilor furnizorului ori
alimentarea altor consumatori.
(2) De asemenea, consumatorul raspunde, daca:
a) depaseste volumul de energie consumata si valoarea puterilor stabilite
prin contract;
b) provoaca, in procesul de consum, perturbatii ale parametrilor de
calitate si siguranta, care conduc la intreruperea furnizarii energiei
electrice sau pericliteaza continuitatea alimentarii;
c) deranjeaza, pericliteaza ori limiteaza consumul contractual al altui
consumator;
d) nu respecta prescriptiile privind racordarea la retele a instalatiilor
de utilizare;
e) deterioreaza instalatia de racordare sau instalatiile de contorizare,
voit sau prin grava neglijenta, violeaza sigiliile sau nu anunta furnizorul
despre deteriorarea acestora;
f) consuma energie ocolind sau afectand agregatele de masura ori consuma
energia electrica fara acordul furnizorului, dupa sistarea furnizarii;
g) nu plateste factura de energie sau o plateste cu intarziere;
h) consuma energie intr-un mod diferit fata de prevederile contractului;
i) nu respecta dispozitiile privind limitarea consumului.
(3) Nerespectarea contractului de furnizare sau consumul fraudulos de
energie atrage plata contravalorii energiei consumate si, dupa caz, suportarea
urmatoarelor consecinte precizate in contract:
a) penalizari;
b) despagubiri;
c) sistarea temporara a furnizarii de energie;
d) deconectarea de la reteaua de furnizare.
Obligatii ale consumatorilor pentru cresterea eficientei energetice
Art. 30
(1) Consumatorii de energie sunt obligati:
a) sa respecte prescriptiile tehnice in vigoare privind proiectarea,
construirea, exploatarea, intretinerea, repararea instalatiilor proprii si a
receptoarelor de energie, precum si dotarea acestora cu aparate de masura si
control;
b) sa intocmeasca periodic auditurile energetice;
c) sa recupereze caldura reziduala din procesele tehnologice, acolo unde se
justifica economic.
(2) Consumatorii care folosesc mai mult de 1.000 de tone echivalent petrol
pe an sunt obligati:
a) sa numeasca un responsabil pentru energie, care sa detina un certificat
in managementul energiei;
b) sa dezvolte un plan de management al energiei pe o perioada de 5 ani,
care sa evidentieze tehnologiile cerute, sursele si mecanismele de finantare si
care sa conduca la reducerea consumurilor energetice specifice.
(3) Consumatorii care folosesc mai mult de 200 de tone echivalent petrol pe
an vor avea, la fiecare 6 luni, un bilant energetic intocmit de un auditor
acreditat.
Aprobarea reglementarilor de eficienta energetica
Art. 31
(1) Normele si prescriptiile tehnice, normativele si reglementarile
obligatorii pentru exploatarea si folosirea eficienta a instalatiilor si
echipamentelor energetice se aproba de autoritatea competenta, cu consultarea
Agentiei Romane pentru Conservarea Energiei si a societatilor specializate din
domeniu.
(2) Reglementarile tehnice stabilite conform alin. (1) cuprind si
valori-limita pentru parametrii importanti si trebuie sa aiba un caracter
obiectiv si impartial.
Campanii informative ale Agentiei Romane pentru Conservarea Energiei
Art. 32
Ministerul de resort, prin Agentia Romana pentru Conservarea Energiei, va
edita si va furniza consumatorilor ghiduri informative privind utilizarea
rationala a energiei si promovarea surselor regenerabile de energie,
valorificarea resurselor energetice secundare.
Elaborarea si revizuirea standardelor de eficienta
Art. 33
(1) Institutul Roman de Standardizare impreuna cu ministerul de resort
elaboreaza programe privind revizuirea sau, dupa caz, intocmirea de standarde
de eficienta energetica, in vederea armonizarii acestora cu normele europene in
vigoare.
(2) Pentru producatorii de receptoare energetice prevederile standardelor
de eficienta energetica sunt obligatorii.
(3) Producerea si importul de receptoare electrice cu puteri mai mari de
0,5 MW sunt permise numai cu avizul prealabil al Agentiei Romane pentru
Conservarea Energiei.
(4) Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului impreuna cu
Institutul Roman de Standardizare vor elabora, in termen de un an de la
intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, standarde de izolatie
termica.
(5) Standardele de izolatie termica vor fi revizuite la un interval de cel
putin 5 ani.
Dreptul de control
Art. 34
Oficiul pentru Protectia Consumatorilor este in drept sa controleze
performantele energetice ale aparatelor, utilajelor si ale echipamentelor
energetice destinate consumatorilor.
Utilizarea eficienta a resurselor in sectorul energetic
Art. 35
In scopul utilizarii eficiente a resurselor energetice, agentii economici
cu activitate de producere, transport si distributie a energiei sunt obligati,
dupa caz, sa ia masuri pentru:
a) functionarea instalatiilor la parametrii nominali;
b) perfectionarea tehnologiilor de producere, transport si distributie a
energiei;
c) reducerea consumului propriu de combustibili si energie;
d) valorificarea optima a energiei solare, eoliene, geotermale, a biomasei
si a biogazului, a energiei produse din deseuri menajere, a masei lemnoase;
e) cercetarea si consultanta in domeniul conservarii energiei;
f) organizarea de actiuni demonstrative si promotionale in domeniul
utilizarii eficiente a combustibililor si a energiei.
CAP. 6
Preturi si tarife
Fundamentarea preturilor si a tarifelor
Art. 36
(1) Costurile justificate, impuse de functionarea agentilor economici din
domeniul producerii, transformarii, transportului, distributiei si al
comertului cu energie electrica si termica, cheltuielile pentru dezvoltare si
pentru protectia mediului se acopera prin preturile si tarifele pentru energie
electrica sau termica.
(2) preturile si tarifele la energie electrica si termica pot include
costurile obiectivelor si ale serviciilor finantate de societatile comerciale
de energie, care urmaresc reducerea consumului de energie si de combustibil la
consumator si care reprezinta o alternativa viabila, prin care se evita costuri
neeconomicoase, pentru construirea unor noi surse de energie sau retele.
Tipuri de preturi si de tarife
Art. 37
(1) In sectorul energiei electrice si termice se aplica doua categorii de
preturi si tarife:
a) preturi rezultate din mecanismele concurentiale ale pietei pentru
energia electrica si termica achizitionata de la producatori si pentru energia
electrica ce se contracteaza de catre consumatorii eligibili;
b) tarife reglementate pentru activitatile cu caracter de monopol natural,
din care fac parte tarifele pentru serviciile de transport al energiei
electrice si tarifele pentru alimentarea consumatorilor captivi de catre
societatile de distributie a energiei electrice.
(2) Tarifele reglementate pentru consumatorii captivi de energie electrica
sunt aceleasi pe intregul teritoriu al tarii si se stabilesc de autoritatea
competenta.
(3) Agentul economic care solicita incheierea unui contract de furnizare a
energiei este indreptatit sa-si aleaga prin contract sistemul de tarifare
dintre cele tehnic posibile practicate de furnizor.
Evidentierea costurilor si a veniturilor
Art. 38
Agentii economici din sectorul energiei electrice si termice care practica
tarife reglementate sunt obligati sa tina contabilitatea de gestiune, conform
normelor legale, care sa permita autoritatii competente cunoasterea costurilor
fixe si a celor variabile, precum si a veniturilor realizate.
Principiile pentru fundamentarea propunerilor de tarife reglementate
Art. 39
(1) Propunerile de sisteme de tarife reglementate pentru energia electrica
si termica se elaboreaza de catre unitatile de producere, transport si de
distributie si, impreuna cu baza de calcul, se comunica autoritatii competente.
(2) Principiile care stau la baza sistemelor de preturi si de tarife pentru
energia electrica si termica sunt urmatoarele:
a) sistemele de tarife sa contribuie la utilizarea eficienta a energiei;
b) sistemele de tarife sa fie diferentiate, permitand clientului consumator
alegerea tipului de tarif care ii este mai favorabil dintre cele practicate de
furnizor;
c) tarifele trebuie sa permita stimularea asigurarii cu energie electrica
si termica de calitate, la cele mai mici preturi;
d) tarifele de vanzare a energiei electrice si termice catre consumator nu
trebuie sa contina diferentieri nejustificate intre diversele tipuri de
consumatori;
e) la stabilirea tipurilor de tarife trebuie avute in vedere cheltuielile
legate de capacitatile de rezerva, necesare unei alimentari sigure si continue,
cele legate de protectia mediului, precum si cele pentru inchiderea,
dezafectarea sau conservarea unor instalatii;
f) pentru consumatorii industriali, precum si pentru cei asimilati acestora
tariful trebuie sa aiba o structura binomiala, respectiv un termen fix
dependent de putere si un termen variabil in functie de cantitatea de energie
consumata;
g) tarifele nu pot avea caracter promotional;
h) tarifele nu pot fi stabilite in functie de tipul de utilizare a energiei
electrice si termice;
i) structura tarifelor trebuie sa permita incurajarea procedeelor de
trecere a cererii din perioada de varf de sarcina la perioadele de gol de
sarcina;
j) pentru consumatorii captivi de energie electrica care apartin aceleiasi
categorii tarifele vor fi aceleasi pe intregul teritoriu al tarii;
k) pentru energia termica tarifele se stabilesc local, corelat cu pretul de
cost al producerii caldurii, cu tipul instalatiei si al combustibilului
utilizat;
l) tarifele nu pot fi scazute din considerente de politica sociala sau
antiinflationista. Asigurarea de catre stat a unui anumit nivel de protectie
sociala pentru unele categorii de consumatori se va realiza prin acordarea de
subventii sau ajutoare direct acestora;
m) protectia intereselor consumatorilor, asigurarea calitatii serviciilor,
promovarea concurentei in producerea si in comercializarea energiei si a
combustibililor.
(3) Este interzisa subventionarea consumatorilor prin tarifele la energia
electrica si termica sau recuperarea costurilor corespunzatoare serviciului
asigurat pentru o anumita categorie de consumatori prin tarifele practicate
altor categorii de consumatori, stabilirea de tarife promotionale sau pe alte
tipuri de utilizare a energiei.
Interdictia subventionarii in producerea combinata a energiei electrice si
termice
Art. 40
Agentii economici care produc combinat energie electrica si termica vor
repartiza costurile intre cele doua forme de energie, potrivit reglementarilor
aprobate de autoritatea competenta, fiind interzisa subventionarea incrucisata
intre cele doua forme de energie.
Revizuirea tarifelor reglementate
Art. 41
(1) Revizuirea tarifelor reglementate la energia electrica si termica se
face de catre autoritatea competenta, cu avizul Oficiului Concurentei, avand la
baza propunerile fundamentate si prezentate de agentii economici care
desfasoara activitate cu caracter de monopol natural.
(2) Tarifele reglementate se publica in Monitorul Oficial al Romaniei de
catre autoritatea competenta si intra in vigoare dupa 15 zile de la data
publicarii lor.
Plata apei utilizate
Art. 42
Pentru centralele termoelectrice, centralele electrice de termoficare si
centrala nuclearoelectrica se plateste cantitatea de apa efectiv consumata,
respectiv diferenta dintre cantitatea de apa prelevata si cantitatea de apa
restituita in emisar, cu respectarea normelor de calitate.
Livrarea apei
Art. 43
Toate serviciile prestate de societatile comerciale cu activitate de
producere a energiei hidroelectrice, care au primit in patrimoniu baraje sau
diguri si administreaza lacurile de acumulare aferente, cum ar fi intretinerea
si exploatarea instalatiilor pentru livrarea apei catre industrie, agricultura,
localitati, lucrarile de mentinere a luciilor de apa in vederea inchirierii
etc. se platesc prestatorului, pe baza contractelor incheiate cu beneficiarii.
Valoarea acestor servicii va fi fundamentata si supusa aprobarii autoritatilor
competente.
CAP. 7
Autorizari si concesiuni
Activitati supuse autorizarii
Art. 44
(1) Realizarea de noi capacitati energetice de producere, de transport, de
distributie a energiei electrice si/sau termice, reabilitarea si
retehnologizarea celor existente, precum si punerea in functiune a acestora
sunt supuse autorizarii in conditiile prezentei ordonante de urgenta, precum si
ale Legii privind regimul autorizatiilor de constructie si ale Legii calitatii
in constructii.
(2) Sunt, de asemenea, supuse autorizarii, in conditiile prezentei
ordonante de urgenta, exploatarea comerciala a capacitatilor de producere, de
transport si a celor de distributie a energiei electrice si termice, precum si
orice activitati de intermediere profesionala a furnizarii de energie electrica
si termica.
Regimul autorizarii
Art. 45
(1) Pentru autorizare solicitantul va inregistra cererea la autoritatea
competenta.
(2) La cerere trebuie anexate actele si documentele care probeaza
indeplinirea de catre solicitant a conditiilor economice, financiare, tehnice
si profesionale, stabilite pe categorii de capacitati energetice si de
activitati in domeniu.
(3) Solicitantul trebuie sa fie comerciant cu sediul in Romania.
Solicitantul, persoana juridica straina, trebuie sa stabileasca si sa mentina
in Romania, in conditiile legii, un sediu secundar pe intreaga durata a
autorizarii.
(4) Nu pot primi autorizatie solicitantii aflati in procedura reorganizarii
judiciare sau a falimentului si nici cei carora le-a fost retrasa sau anulata o
autorizatie sau o licenta intr-o perioada de 5 ani anteriori datei
inregistrarii cererii.
(5) Procedura de autorizare, termenele, tarifele si conditiile - constand
in criterii, niveluri, atestari, avize, garantii si altele asemenea -, diferentiate
pe categorii de activitati supuse autorizarii, se stabilesc prin regulament
elaborat de autoritatea competenta si aprobat prin hotarare a Guvernului.
(6) Modelul cererii de autorizare si documentele ce trebuie anexate la
aceasta se stabilesc prin instructiuni emise de autoritatea competenta.
(7) Refuzul autorizarii, lipsa unui raspuns in termen si orice alta solutie
a autoritatii competente, considerate de solicitant ilegale si prejudiciabile,
pot fi atacate la Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios
administrativ, in conditiile legii.
(8) Pentru obiectivele nucleare conditiile autorizarii sunt cele prevazute
de Legea nr. 111/1996 privind desfasurarea in siguranta a activitatilor
nucleare, republicata.
Felurile autorizarii
Art. 46
Autoritatea competenta elibereaza:
1. autorizatii de infiintare pentru:
a) realizarea de noi capacitati energetice de producere, de transport, de
distributie a energiei electrice si termice;
b) reabilitatea capacitatilor energetice existente;
c) retehnologizarea capacitatilor energetice existente;
2. permis de punere in functiune pentru:
a) centrale electrice si/sau termice;
b) instalatii de transport al energiei;
c) instalatii de distributie a energiei;
3. autorizatie de functionare pentru:
a) centrale electrice si/sau termice;
b) instalatii de transport al energiei;
c) instalatii de distributie a energiei;
4. licenta pentru:
a) exploatarea comerciala a capacitatilor de producere a energiei electrice
si/sau termice;
b) exploatarea comerciala a capacitatilor de transport al energiei
electrice si termice;
c) exploatarea comerciala a capacitatilor de distributie a energiei
electrice si termice;
d) intermedierea furnizarii energiei electrice si termice;
e) furnizarea de servicii energetice de sistem.
Autorizatia de infiintare
Art. 47
(1) Cererea de eliberare a autorizatiei de infiintare trebuie sa fie
insotita de studiul de fezabilitate, cu prezentarea datelor si a elementelor
tehnice si economice privind constructia si instalatia, evaluarea impactului
asupra mediului inconjurator si asigurarea resurselor financiare si a
personalului calificat necesar, precum si de documentele stabilite potrivit
reglementarilor prevazute la art. 44 alin. (1) si la art. 45 alin. (6).
(2) Autorizatia de infiintare se publica in Monitorul Oficial al Romaniei
pe cheltuiala solicitantului, persoanele si institutiile interesate putand face
contestatie la autoritatea competenta in termen de 30 de zile de la publicare.
(3) Autorizatia de infiintare este valabila pentru intreaga durata
prevazuta in studiul de fezabilitate, considerata necesara pentru realizarea
obiectivului pentru care este eliberata. Activitatea de realizare a obiectivului
trebuie sa inceapa cel mai tarziu in termen de un an de la data eliberarii
autorizatiei de infiintare sau, dupa caz, a respingerii contestatiei;
nerespectarea termenului de un an are ca efect pierderea valabilitatii
autorizatiei, daca autoritatea competenta nu prelungeste termenul cu cel mult
un an.
(4) In cazul in care obiectivul pentru care a fost eliberata autorizatia de
infiintare nu este terminat in perioada stabilita prin aceasta, autoritatea
competenta poate prelungi durata autorizatiei la cererea motivata a
titularului.
Permisul de punere in functiune
Art. 48
(1) Punerea in functiune a capacitatilor de producere, de transport sau de
distributie a energiei electrice si termice, infiintate, precum si a celor
reabilitate sau retehnologizate se face pe baza permisului eliberat de
autoritatea competenta la cererea titularului autorizatiei de infiintare,
respectiv de Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare pentru
obiective nucleare.
(2) Autoritatea competenta elibereaza permisul de punere in functiune, dupa
verificarea indeplinirii conditiilor tehnice, de securitate si ecologice,
prevazute in proiectul tehnic si in normele aplicabile.
Autorizatia de functionare
Art. 49
Autorizatia de functionare se elibereaza de autoritatea competenta, la
cererea titularului permisului de punere in functiune in vederea exploatarii
tehnice a capacitatii energetice autorizate.
Licente
Art. 50
Licenta de exploatare comerciala a unei capacitati energetice sau de intermediere
a furnizarii energiei electrice si termice poate fi acordata de autoritatea
competenta numai solicitantilor avand calitatea de comerciant.
Responsabilul delegat pentru realizarea, reabilitarea, retehnologizarea si
functionarea capacitatilor energetice
Art. 51
(1) Solicitarea autorizatiei pentru realizarea, reabilitarea sau
retehnologizarea de capacitati energetice si a autorizatiei de functionare a
capacitatii energetice se face prin responsabilul delegat in acest scop de
catre solicitantul autorizatiei.
(2) Responsabilul delegat asigura respectarea dispozitiilor legale si
indeplinirea conditiilor autorizatiei in realizarea, reabilitarea,
retehnologizarea, respectiv in functionarea capacitatii energetice, fiind
obligat sa prezinte datele si informatiile, sa faca raportarile cerute de
autoritatea competenta si sa se ingrijeasca de aplicarea masurilor dispuse de
aceasta.
(3) Solicitantul desemneaza ca responsabil delegat un specialist atestat in
domeniu, care trebuie aprobat de autoritatea competenta; el poate fi angajat al
solicitantului sau un tert.
(4) Mandatul de responsabil delegat este exclusiv si este incompatibil cu
detinerea de catre responsabilul delegat a unei functii implicand atributii de
control in intreprinderea titularului autorizatiei.
(5) In caz de renuntare la mandat, de revocare sau de incetare a acestuia
in alt mod, titularul autorizatiei este obligat sa desemneze un alt responsabil
delegat pentru a fi aprobat de autoritatea competenta; pana la aprobarea noului
responsabil delegat, titularul autorizatiei trebuie sa ia toate masurile
rezonabile pentru a evita, in desfasurarea activitatii autorizate, orice
pericole sau defectiuni care ar putea cauza prejudicii angajatilor, clientilor
sau tertilor ori care ar putea afecta mediul inconjurator.
Continutul autorizatiei de infiintare si de functionare
Art. 52
(1) In autorizatia de infiintare trebuie sa se mentioneze:
a) numele responsabilului delegat, aprobat conform art. 51;
b) capacitatea energetica a carei realizare, reabilitare sau
retehnologizare este autorizata, cu situarea precisa a acesteia si descrierea
minimala a elementelor caracteristice;
c) conditionari, limitari si restrictii referitoare la materiale,
echipamente, instalatii, procedee si tehnologii utilizabile;
d) interdictii si sarcini vizand protectia persoanelor ori afectarea
proprietatii, a mediului ambiant si a desfasurarii unor activitati de interes
public in zona (semnalizari, program de lucru, folosirea unor utilitati etc.);
e) delimitarea zonei de protectie si de siguranta;
f) continutul servitutii, sarcinile, restrictiile si interdictiile
prevazute la art. 54 alin. (3) si (6).
(2) In autorizatia de functionare trebuie sa se mentioneze:
a) numele responsabilului delegat, aprobat conform art. 51;
b) capacitatea energetica a carei functionare este autorizata, cu situarea
precisa a acesteia si cu descrierea minimala a elementelor caracteristice;
c) conditionari, limitari si restrictii privind sursele folosite,
continuitatea, niveluri si perioade in functionarea capacitatii energetice;
d) interdictii si sarcini privind securitatea persoanelor, protectia
proprietatii si a mediului ambiant, afectarea desfasurarii unor activitati de
interes public.
(3) Conditionarile, limitarile, restrictiile, interdictiile si sarcinile
prevazute la alin. (1) si (2) vor fi determinate, in conformitate cu
regulamentele stabilite de autoritatea competenta, la eliberarea fiecarei
autorizatii.
Drepturi si obligatii decurgand din autorizatia de infiintare si din cea de
functionare
Art. 53
(1) Lucrarile de realizare, reabilitare si retehnologizare a capacitatilor
energetice si de functionare a capacitatilor de producere, de transport si
distributie a energiei electrice si termice sunt de utilitate publica, cu
exceptia celor care sunt destinate exclusiv satisfacerii consumului propriu al
titularului autorizatiei.
(2) Asupra terenurilor si altor bunuri proprietate privata a altor persoane
fizice sau juridice, precum si in privinta activitatilor desfasurate de
persoane fizice sau juridice in vecinatatea capacitatii energetice, titularii
autorizatiilor de infiintare, respectiv de functionare, beneficiaza, in
conditiile legii, pe durata lucrarilor de realizare, reabilitare,
retehnologizare, respectiv de functionare a capacitatii energetice, de
urmatoarele drepturi:
a) dreptul de uz pentru executarea lucrarilor necesare realizarii,
reabilitarii sau retehnologizarii capacitatii energetice - obiect al autorizatiei;
b) dreptul de uz pentru asigurarea functionarii normale a capacitatii
energetice - obiect al autorizatiei, pentru reviziile, reparatiile si
interventiile necesare;
c) servitutea de trecere subterana, de suprafata sau aeriana pentru instalarea
de retele de conducte, linii sau de alte echipamente aferente capacitatii
energetice si pentru accesul la locul de amplasare a acestora;
d) dreptul de a obtine restrangerea sau incetarea unor activitati care ar
putea pune in pericol persoane si bunuri;
e) dreptul de acces la utilitatile publice.
(3) Drepturile de uz si de servitute asupra terenurilor proprietate privata
se stabilesc prin acord intre proprietarul terenului si titularul autorizatiei
de infiintare, respectiv de functionare, cu stabilirea duratei, continutului, a
conditiilor si limitelor de exercitare, precum si a despagubirilor si
indemnizatiei acordate proprietarului.
(4) In caz de nerealizare a acordului prevazut la alin. (3) intre titularul
autorizatiei de infiintare ori de functionare si proprietar sau, dupa caz,
titularul activitatii prevazute la alin. (2) lit. d), la cererea titularului
autorizatiei de infiintare/functionare, va decide instanta judecatoreasca
competenta acesteia constituind titlu pentru drepturile prevazute la alin. (3).
(5) Dreptul de uz si de servitute asupra terenurilor proprietate privata,
restrangerea sau incetarea unor activitati prevazute la alin. (2) se stabilesc
si se exercita cu respectarea echitatii si a principiului minimei afectari a dreptului
de proprietate sau, dupa caz, a activitatii.
(6) Titularul autorizatiei de infiintare are urmatoarele obligatii:
a) sa stabileasca si sa aplice, pe intreaga durata a executarii lucrarilor,
masurile de protectie a persoanelor, bunurilor si a mediului;
b) sa obtina toate avizele, acordurile si atestatele prevazute de lege
pentru realizarea obiectivului autorizat;
c) sa despagubeasca proprietarii terenurilor si titularii activitatilor
afectate de drepturile prevazute la alin. (2) pentru prejudiciile cauzate
acestora prin exercitarea drepturilor respective.
(7) Pentru efecte secundare obtinute sau posibil a fi produse prin
realizarea, reabilitarea sau retehnologizarea, respectiv prin functionarea unei
capacitati de transport si distributie si altele asemenea, titularul
autorizatiei de functionare poate contracta cu persoanele interesate, in
calitate de beneficiari, furnizarea sau prestarea de servicii corespunzatoare.
Regimul drepturilor asupra proprietatii altuia
Art. 54
(1) Dreptul de uz pentru executarea lucrarilor necesare realizarii,
reabilitarii sau retehnologizarii capacitatilor energetice se intinde pe durata
necesara executarii lucrarilor. In exercitarea acestui drept de uz titularul
autorizatiei poate:
a) sa depoziteze pe terenurile proprietate privata materiale, echipamente,
utilaje, instalatii;
b) sa desfiinteze culturi sau plantatii ori alte amenajari existente ori
numai sa le restranga, in masura strict necesara executarii lucrarilor pentru
capacitatea autorizata, in conditiile legii;
c) sa extraga materiale, sa capteze apa, in conditiile prevazute de
legislatia in vigoare;
d) sa instaleze utilaje si sa lucreze cu acestea, sa amplaseze birouri si
locuinte de santier;
e) sa opreasca ori sa restranga activitati ale proprietarului, in masura
strict necesara executarii lucrarilor pentru capacitatea autorizata.
(2) Dreptul de uz prevazut la alin. (1) inceteaza inainte de expirarea
duratei stabilite, prin acordul partilor, prin terminarea anticipata a
lucrarilor pentru capacitatea autorizata sau prin sistarea lucrarilor si
renuntarea la autorizatie. Oricare dintre aceste situatii trebuie notificata de
indata proprietarului.
(3) Dreptul de uz pentru asigurarea functionarii normale a capacitatii
energetice autorizate, stabilit prin acord cu fiecare dintre proprietarii
terenurilor afectate sau, in lipsa, prin hotarare judecatoreasca, se intinde pe
toata durata de functionare a capacitatii autorizate, iar exercitarea lui se
face ori de cate ori este necesar pentru asigurarea functionarii normale a
capacitatii. In exercitarea acestui drept titularul autorizatiei de functionare
poate:
a) sa depoziteze materiale, echipamente, utilaje, instalatii pentru
intretinere, revizii, reparatii si interventii necesare asigurarii functionarii
normale a capacitatii autorizate;
b) sa instaleze utilaje si sa lucreze cu acestea;
c) sa afecteze culturi, plantatii sau alte amenajari existente si sa
restranga activitati ale proprietarului in masura si pe durata strict necesara
executarii operatiilor de intretinere, reparatii, revizii sau interventii
pentru asigurarea functionarii normale a capacitatii autorizate.
(4) Titularul autorizatiei de functionare este obligat sa stabileasca cu
proprietarul, in conditii rezonabile, perioada, data inceperii si durata
operatiunilor de intretinere, a reparatiilor, reviziei pentru asigurarea
functionarii normale a capacitatii autorizate si afectarile proprietatii pe
care acestea le implica, precum si indemnizatia cuvenita, stabilita conform
acordului intre parti, iar la terminarea operatiunilor sau a interventiei in
caz de avarie, accident sau catastrofa este obligat sa degajeze terenul si sa
il repuna in situatia anterioara fara intarziere nejustificata.
(5) Servitutea de trecere subterana, de suprafata sau aeriana cuprinde
dreptul la instalare de retele de conducte, linii, stalpi cu echipamente de
transformare, comutatie sau conversie si alte echipamente aferente capacitatii
autorizate, precum si accesul la locul de amplasare a acestora pentru
interventii, intretinere, reparatii, revizie, modificari si exploatare, conform
prevederilor legale in vigoare.
(6) Pentru a evita punerea in pericol a persoanelor, bunurilor sau a unor
activitati desfasurate in zona de executare a lucrarilor de realizare,
reabilitare, retehnologizare de capacitati energetice, precum si a
operatiunilor de revizie, intretinere sau reparatie la capacitatea in
functiune, titularul autorizatiei are dreptul de a obtine restrangerea sau
sistarea, in masura necesara si pe durata lucrarilor sau a operatiunilor
mentionate, a activitatilor desfasurate in vecinatatea altor persoane.
Restrangerea sau sistarea se stabileste prin acord cu titularul activitatii,
iar in lipsa acestuia, prin hotarare judecatoreasca, cu indemnizarea adecvata a
titularului activitatii afectate. Pentru interventii in caz de avarie, accident
ori catastrofa nu este necesar nici acord si nici hotarare judecatoreasca, dar
titularul autorizatiei datoreaza titularului activitatii afectate indemnizatia
adecvata, stabilita, la nevoie, prin hotarare judecatoreasca.
(7) Drepturile de uz si servitutile prevazute la alin. (1), (3) si (5) se
inscriu, prin grija titularului autorizatiei, in cartea funciara si pot fi
exercitate de la data inscrierii; la incetarea lor drepturile respective vor fi
radiate prin grija titularului autorizatiei, in caz contrar proprietarul putand
cere radierea si daune interese pentru pagubele cauzate.
(8) La incetarea drepturilor titularul autorizatiei este obligat sa asigure
degajarea terenului si repunerea lui in situatia initiala, precum si sa
plateasca indemnizatia stabilita conform acordului intre parti.
(9) Dreptul de acces la utilitatile publice, prevazut la art. 53 alin. (2)
lit. e), trebuie exercitat de titularul autorizatiei cu buna-credinta si in mod
rezonabil, fara a prejudicia accesul altor persoane la respectivele utilitati
publice.
Continutul licentelor de exploatare si de intermedieri comerciale in
domeniul energiei
Art. 55
(1) Licenta de exploatare comerciala a unei capacitati energetice trebuie
sa prevada:
a) elementele de identificare si de localizare a titularului;
b) capacitatea energetica exploatata in regim comercial, cu precizarea daca
titularul licentei este proprietar sau concesionar ori locator;
c) operatiunile comerciale, obiect al licentei;
d) conditionari, limitari si restrictii pentru asigurarea egalitatii de
tratament a clientilor si pentru evitarea oricaror discriminari;
e) interdictii si sarcini urmarind prezervarea unui mediu concurential
normal in domeniu, prin evitarea dezechilibrelor pe piata si a practicilor
anticoncurentiale, care ar putea provoca distorsiuni majore ale concurentei.
(2) Licenta de intermediere de furnizare a energiei ori de servicii legate
de aceasta trebuie sa mentioneze:
a) elementele de identificare si de localizare a titularului;
b) operatiunile de intermediere, obiect al licentei;
c) conditionari, limitari si interdictii pentru asigurarea transparentei activitatii,
egalitatii de tratament a clientilor si pentru evitarea conflictelor de
interese intre intermediar si client.
Modificarea autorizatiilor si a licentelor
Art. 56
(1) In cazul schimbarii fundamentale a circumstantelor existente la data
eliberarii autorizatiei sau licentei, precum si in caz de survenire a unor
evenimente care afecteaza substantial producerea de energie transportul sau
distributia de energie ori piata energiei, autoritatea competenta poate decide
modificarea unor autorizatii sau licente, conform constrangerilor impuse de
asemenea imprejurari, cu respectarea egalitatii de tratament a titularilor si a
proportionalitatii afectarii.
(2) In aplicarea dispozitiilor alin. (1), autoritatea competenta va elibera
titularilor noi autorizatii sau licente, cu continutul modificat, anulandu-le
pe cele initiale.
(3) In caz de modificari ale statutului titularului autorizatiei sau al
licentei - prin divizare, fuziune, transformare, schimbarea obiectului de
activitate, a sediului, modificarea capitalului social etc. - sau de modificari
ale patrimoniului sau, care afecteaza autorizatia sau licenta eliberata,
titularul va notifica autoritatii competente, fara intarziere nejustificata,
intentia de modificare sau, dupa caz, situatia creata.
(4) Primind notificarea prevazuta la alin. (3), autoritatea competenta va
examina situatia si va dispune, daca apreciaza, modificarea corespunzatoare a
autorizatiei sau a licentei, procedand conform celor stabilite la alin. (2).
Suspendarea si retragerea autorizatiilor si licentelor
Art. 57
(1) In caz de neindeplinire de catre titularul autorizatiei, respectiv al
licentei, a obligatiilor sale legale, precum si in caz de nerespectare a
conditionarilor, limitarilor, restrictiilor, interdictiilor sau a sarcinilor
stabilite prin autorizatie, respectiv prin licenta, constatate de autoritatea
competenta din oficiu ori la sesizarea de catre terti sau la notificarea de
catre titular, autoritatea competenta va proceda dupa cum urmeaza:
a) pentru neindeplinirea sau nerespectarea obligatiilor neimputabile
titularului, va dispune:
(i) daca situatia creata este remediabila, un termen de conformare, sub
sanctiunea suspendarii autorizatiei, respectiv a licentei;
(ii) daca situatia creata este iremediabila, retragerea autorizatiei,
respectiv a licentei;
b) pentru neindeplinirea sau nerespectarea conditiilor imputabile
titularului, va dispune:
(i) daca situatia creata este remediabila, suspendarea autorizatiei,
respectiv a licentei, pe o perioada fixata pentru remedierea situatiei create
si conformare cu autorizatia, respectiv cu licenta;
(ii) daca situatia creata este iremediabila, retragerea autorizatiei,
respectiv a licentei.
(2) In toate cazurile prevazute la alin. (1), persoanele prejudiciate pot
actiona pe titular in justitie pentru repararea pagubei cauzate.
(3) Autoritatea competenta va suspenda autorizatia, respectiv licenta
titularului, in caz de incepere a procedurii reorganizarii judiciare sau a
falimentului acestuia.
(4) Autoritatea competenta va retrage autorizatia, respectiv licenta, in
cazul decaderii, incapacitatii sau al falimentului titularului, precum si la
incetarea concesiunii sau a locatiunii capacitatii energetice ori la vanzarea
capacitatii de catre titular.
Zone de protectie si zone de siguranta
Art. 58
(1) Pentru protectia si functionarea normala a capacitatilor energetice si
a accesoriilor acestora se instituie zona de protectie a capacitatii
energetice.
(2) Delimitarea zonei de protectie a capacitatii energetice se face, pentru
fiecare obiectiv prin autorizatia de functionare, in conformitate cu normele
tehnice elaborate de autoritatea competenta.
(3) Asupra proprietatii tertilor, cuprinsa in zona de protectie, se
stabileste servitute legala in regimul prevazut la art. 54, continutul
servitutii fiind determinat in autorizatia de functionare a capacitatii
energetice.
(4) In jurul zonei de protectie a capacitatii energetice se instituie zona
de siguranta a capacitatii energetice pentru asigurarea functionarii normale a
capacitatii si pentru evitarea punerii in pericol a persoanelor, bunurilor si a
mediului.
(5) Delimitarea zonei de siguranta se face, pentru fiecare obiectiv, prin
autorizatia de functionare, in conformitate cu normele tehnice elaborate de
autoritatea competenta.
(6) In perimetrul zonei de siguranta se stabilesc sarcini, restrictii si
interdictii asupra proprietatilor si activitatilor tertilor din zona, in masura
necesara exigentelor specifice obiectivului si in regimul prevazut la art. 54.
Exproprierea
Art. 59
(1) Terenul necesar pentru infiintarea si functionarea capacitatii
energetice este fie proprietatea titularului autorizatiei, fie proprietate
publica.
(2) Daca terenul necesar pentru infiintarea si functionarea capacitatii
energetice este proprietate privata a unui tert, titularul autorizatiei trebuie
sa initieze procedura legala de expropriere a terenului pentru cauza de
utilitate publica si sa obtina concesiunea lui pe durata existentei capacitatii
energetice.
Concesionarea
Art. 60
(1) Terenurile si alte bunuri din domeniul public, cum ar fi linii de
transport de energie electrica si/sau termica, si serviciile publice de
transport, de distributie si alimentare cu energie sau alte servicii din
sectorul energiei pot face obiectul concesionarii catre persoane fizice si
persoane juridice de drept privat, romane sau straine, contra platii unei
redevente catre concedent.
(2) Capacitatile energetice din domeniul privat al statului si al
unitatilor administrativ-teritoriale pot fi inchiriate in conditiile legii.
(3) Concesiunile se acorda prin licitatie publica.
(4) Pentru terenuri si alte bunuri din domeniul public al statului si al
entitatilor administrativ-teritoriale, concesiunea poate fi acordata prin
negociere directa, dupa ce va fi fost epuizata fara adjudecare procedura
licitatiei.
(5) Apelul public de oferte, documentatia care trebuie prezentata de
persoanele interesate si caietul de sarcini se fac conform procedurilor legale
privind concesiunile.
(6) Pentru concesiunile de bunuri din domeniul public si de servicii
publice de interes national continutul caietului de sarcini se aproba prin
hotarare a Guvernului, iar pentru concesiunile de bunuri din domeniul public al
unitatilor administrativ-teritoriale si de servicii publice de interes judetean
sau local, prin hotarare a consiliului judetean, respectiv a consiliului local.
(7) In afara criteriilor generale, pentru aprobarea concesiunii se vor aplica
si urmatoarele criterii specifice:
a) aprobarea de catre autoritatea competenta, in calitate de concedent, a
regulamentelor de functionare si a reglementarilor specifice ale
concesionarului, precum si orice modificari ale acestora;
b) obligatia concesionarului de a realiza transportul si distributia
energiei termice la parametrii calitativi si tehnici prevazuti de normele in
vigoare, in conditii de eficienta economica, economisirea energiei si protectia
mediului;
c) obligatia concesionarului de a transporta energia termica intr-o anumita
zona de consum si de a alimenta oricare consumator din acea zona, care face o
cerere in acest sens si care indeplineste conditiile prevazute de prezenta
ordonanta de urgenta;
d) obligatia de a respecta comanda operativa a dispecerului energetic;
e) obligatia concesionarului de a indeplini la termenele stabilite masurile
prevazute in actele de control incheiate de concedent.
(8) Persoanele fizice sau juridice interesate sa participe la licitatie in vederea
obtinerii unei concesiuni trebuie sa obtina o autorizatie provizorie de la
autoritatea competenta, privind desfasurarea activitatii ce face obiectul
concesiunii. Dupa adjudecarea concesiunii, autorizatia provizorie a
castigatorului licitatiei se va transforma in autorizatie definitiva.
(9) Durata de concesionare pentru instalatiile energetice se stabileste
prin contractul incheiat intre parti si poate fi prelungita prin acordul
acestora, in conditiile legislatiei in vigoare.
(10) La expirarea contractului bunurile concesionate revin la concedent,
libere de orice sarcini sau obligatii.
(11) Investitiile pe care concesionarul intentioneaza sa le promoveze in
ultimii 10 ani ai concesiunii trebuie aprobate de concedent.
(12) Daca durata de concesionare acopera durata de functionare a
instalatiei, contractul de concesiune va stipula clauze speciale privind
obligatiile concesionarului, inclusiv clauze financiare, referitoare la
dezafectarea acesteia.
Transferul concesiunii
Art. 61
(1) Titularul unui contract de concesiune este in drept sa transfere altei
persoane juridice drepturile si obligatiile contractuale numai cu aprobarea
scrisa a concedentului; orice transfer realizat fara aprobare este lovit de
nulitate si atrage dupa sine si incetarea valabilitatii contractului de
concesiune, prin decizia concedentului.
(2) Cesiunea contractului catre alta persoana juridica nu exonereaza
titularul concesiunii de raspunderea solidara cu cesionarul pentru obligatiile
asumate prin contract.
Interdictia
Art. 62
Dreptul concesionarului asupra bunului sau a serviciului public concesionat
nu poate fi grevat cu sarcini.
Incetarea concesiunii
Art. 63
(1) Concesiunea inceteaza:
a) ca efect al expirarii duratei pentru care a fost acordata sau a
perioadei de valabilitate a contractelor;
b) prin renuntarea de catre concesionar;
c) prin retragerea dreptului concesiunii de catre concedent.
(2) La incetarea concesiunii, indiferent de cauzele care au determinat-o,
instalatiile trec in proprietatea concedentului, in conditiile art. 60 alin.
(10).
(3) Cu 3 ani inainte de expirarea concesiunii concedentul va stabili
situatia in care vor fi repuse in functiune instalatiile care au facut obiectul
contractului de concesiune dupa expirare.
(4) In termen de maximum 3 luni de la incetarea administrarii sau
concesiunii, prin renuntare sau retragere, concedentul va stabili masurile ce
urmeaza a fi luate in legatura cu instalatiile ce au facut obiectul
contractului.
Renuntarea la concesiune
Art. 64
(1) Concesionarul poate renunta la contract, daca indeplineste, cumulativ,
urmatoarele conditii:
a) comunica in scris autoritatii competente intentia sa de renuntare;
b) pune la dispozitie concedentului intreaga documentatie privind
activitatea desfasurata pana la data renuntarii, precum si rezultatele
acesteia;
c) achita concedentului redeventa datorata pana la momentul incetarii
concesiunii.
(2) Dupa indeplinirea de catre titular a conditiilor prevazute la alin.
(1), concedentul emite decizia de incuviintare a renuntarii, care se va publica
in Monitorul Oficial al Romaniei.
(3) Renuntarea la contract devine efectiva la 60 de zile de la notificarea
intentiei de renuntare, cu indeplinirea conditiilor prevazute la alin. (1).
(4) Titularul va ramane raspunzator fata de cei interesati atat pentru
toate pagubele cauzate prin exploatarea si prin lucrarile efectuate pana la
data renuntarii, cat si pentru cele rezultate din relatiile comerciale, inclusiv
a celor constatate dupa emiterea deciziei de incuviintare a renuntarii.
Retragerea concesiunii
Art. 65
(1) Dreptul de concesiune poate fi retras de concedent in situatiile in
care titularul:
a) nu efectueaza volumul de lucrari de dezvoltare si de exploatare prevazut
in contract pentru o perioada data si expirata;
b) utilizeaza si alte metode sau tehnologii de exploatare decat cele
aprobate de concedent;
c) incalca normele referitoare la protectia mediului inconjurator;
d) nu respecta orice alte clauze prevazute in contract, inclusiv in ceea ce
priveste plata redeventelor.
(2) Decizia de retragere a concesiunii emise de concedent poate fi
contestata, in termen de 30 de zile de la comunicare, la instanta de contencios
administrativ competenta. Decizia ramasa definitiva se va publica in Monitorul
Oficial al Romaniei.
CAP. 8
Autoritati si competente
Sectiunea I
Politica energetica
Politica energetica
Art. 66
(1) Politica energetica a statului consta in stabilirea obiectivelor
sectorului energetic, a modalitatilor optime de realizare a acestora, in
conditiile asigurarii unei dezvoltari durabile a economiei nationale.
(2) Politica energetica este elaborata pe baza programului de guvernare aprobat
de Parlament, de catre ministerul de resort, cu consultarea organismelor
guvernamentale cu atributii in domeniu si a societatii civile, pentru un
interval mediu, si cu luarea in considerare a evolutiilor probabile pe termen
lung, avand in vedere, in principal:
a) asigurarea securitatii in aprovizionarea cu combustibili si energie;
b) prognozarea cererii de resurse de combustibili si energie, cu luarea in
considerare a evolutiei economiei nationale;
c) prognozarea importurilor si a exporturilor de combustibili si de
energie;
d) elaborarea programelor de investitii in sectorul energetic;
e) asigurarea protectiei mediului, reconstructia ecologica a siturilor
afectate de activitati energetice;
f) transparenta preturilor si a tarifelor la combustibili si energie;
g) cresterea eficientei in utilizarea combustibililor si energiei;
h) dezvoltarea resurselor regenerabile de energie;
i) asigurarea stocurilor de siguranta la combustibili si a infrastructurii
necesare;
j) directiile cercetarii si dezvoltarii specifice sectorului energetic,
precum si introducerea tehnologiilor avansate in domeniu;
k) dezvoltarea cooperarii energetice internationale;
l) propuneri de reglementari specifice sectorului energetic.
Programul energetic
Art. 67
(1) Politica energetica se concretizeaza intr-un program ce va cuprinde
liniile directoare ale acestei politici pentru o perioada de 2 ani, pe care
Guvernul il va supune spre aprobare Parlamentului.
(2) Guvernul, ministerul de resort, celelalte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale iau masuri pentru realizarea obiectivelor
inscrise in programul prevazut la alin. (1) si examineaza, anual sau ori de
cate ori este necesar, stadiul indeplinirii prevederilor acestuia.
Sectiunea a II-a
Atributii
Ministerul de resort
Art. 68
(1) Ministerul de resort asigura aducerea la indeplinire a politicii
energetice nationale, in conditiile prevederilor prezentei ordonante de
urgenta, in care scop indeplineste urmatoarele atributii:
a) elaboreaza programe de actiuni si de masuri pentru aplicarea strategiei
si politicii in sectorul energetic, inclusiv programe de eficienta energetica,
cu finantare de la bugetul de stat;
b) elaboreaza proiecte de acte normative pentru sectorul energetic;
c) asigura elaborarea de studii pe baza carora urmeaza a fi stabilite
prioritatile privind investitiile din sectorul energetic;
d) elaboreaza programul de constituire a stocurilor de siguranta la
combustibili si urmareste realizarea prevederilor acestuia de catre agentii
economici;
e) obliga participantii la activitatile din sectorul energetic sa
proiecteze instalatiile de producere a energiei la un nivel ridicat de
performanta tehnica si calitativa;
f) ia masuri pentru realizarea de instalatii de producere a energiei, care
sa permita utilizarea in conditii economice a unor cantitati minimale de
combustibili inferiori din resurse interne, precum si valorificarea unor
cantitati prestabilite de resurse regenerabile si secundare de energie;
g) coordoneaza actiunile de cooperare cu institutii similare din alte tari,
precum si cu organisme internationale de profil;
h) avizeaza, impreuna cu Ministerul Muncii si Protectiei Sociale,
normativele de protectia muncii in sectorul energetic;
i) elaboreaza si fundamenteaza, impreuna cu Ministerul Muncii si Protectiei
Sociale si cu organizatiile patronale si sindicale propunerile de politica
sociala specifice sectorului energetic, programe de asistenta sociala si
medicala, de asigurari de risc si accidente, in vederea evitarii riscurilor
profesionale si a reabilitarii celor care au suferit accidente de munca si boli
profesionale.
(2) Ministrul este ordonator principal de credite pentru alocatiile bugetare
privind retehnologizarea, dezvoltarea-cercetarea, prospectiunea si explorarea
geologica, dezvoltarea tehnologica, protectia mediului ambiant, restructurarea
si alte activitati specifice sectorului energetic.
Autoritatea competenta
Art. 69
(1) Autoritatea competenta, potrivit prevederilor prezentei ordonante de
urgenta, este Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei,
infiintata ca autoritate administrativa-autonoma, cu sediul in Bucuresti.
(2) Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei are
urmatoarele competente:
a) emite norme si instructiuni obligatorii cu privire la functionarea
sistemului electroenergetic; emite autorizatiile, permisele si licentele
prevazute de prezenta ordonanta de urgenta;
b) negociaza si incheie acorduri de concesionare in sectorul energetic,
face recomandari pentru acordarea concesiunilor si stabileste principiile de
calcul al redeventelor pentru concesiunile acordate;
c) elaboreaza metodologia de calcul al preturilor si tarifelor aplicabile
activitatilor de monopol natural si aproba sistemele de preturi si tarife
pentru aceste activitati, in conditiile legislatiei in vigoare, urmarind
protectia corespunzatoare a consumatorilor de energie; urmareste si controleaza
respectarea de catre furnizorii de energie a sistemului de preturi si tarife;
d) supravegheaza functionarea mecanismelor de piata in sectorul energetic
si stabileste procedurile de contractare pentru activitatile cu caracter de
monopol, in cooperare cu Oficiul Concurentei;
e) solutioneaza eventualele neintelegeri ivite la incheierea contractului
de furnizare; decizia este obligatorie pentru ambele parti contractante;
f) urmareste respectarea standardelor de calitate a serviciilor specifice
sectorului energetic;
g) constata si aplica contraventiile prevazute de prezenta ordonanta de
urgenta;
h) urmareste aplicarea si respectarea masurilor stabilite pentru protectia
mediului de catre toti participantii la activitatile din sectorul energetic;
i) creeaza cadrul necesar de reglementare pentru utilizarea eficienta a
energiei electrice si termice;
j) supravegheaza activitatile de comert exterior ale Romaniei in sectorul
energiei electrice, in cadrul atributiilor sale;
k) elaboreaza normativele (normele de protectia muncii) in sistemul
energetic.
Atributiile Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei
Art. 70
Atributiile Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei se
exercita, conform prezentei ordonante de urgenta, prin hotarari ale
presedintelui acesteia si privesc:
a) emiterea de reglementari privind tarifele si contractele pentru energia
electrica si termica, pe baza avizului Oficiului Concurentei, in conditiile
prevederilor Legii concurentei nr. 21/1996;
b) emiterea, refuzul acesteia, suspendarea sau retragerea autorizatiilor,
permiselor si licentelor;
c) asigurarea alimentarii cu energie electrica si termica, in conditii de
maxima siguranta si calitate;
d) prevenirea abuzului de pozitie dominanta pe piata;
e) crearea sistemului de diseminare a informatiilor necesare in procesul de
planificare, precum si in stabilirea solutiilor de crestere a eficientei
energetice;
f) emiterea de regulamente, norme si instructiuni privind functionarea
sistemului electroenergetic national si a pietelor de energie electrica si
termica;
g) solutionarea litigiilor precontractuale si aplicarea de sanctiuni
prevazute de lege pentru nerespectarea prevederilor cuprinse in hotararile
Agentiei Nationale pentru Energie.
Consiliile judetene
Art. 71
Consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti
coordoneaza activitatea de furnizare a energiei si a combustibililor pe intreg
teritoriul judetului, respectiv al municipiului Bucuresti, in vederea
realizarii acesteia.
Consiliile locale
Art. 72
(1) Consiliile locale au urmatoarele atributii in domeniul energetic:
a) planifica, organizeaza si finanteaza, impreuna cu celelalte organisme
abilitate, furnizarea energiei termice, electrice si a combustibililor pe
teritoriul localitatilor, in conditii de continuitate si de siguranta a
alimentarii si tinand seama de necesitatile de consum; in acest scop, pot
prelua in gestiune centralele termice si centralele electrice de termoficare
din zona, care au, in principal, ca destinatie producerea caldurii, retelele de
transport si de distributie locala a energiei termice sau le pot concesiona, cu
respectarea reglementarilor emise de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul
Energiei; indeplinesc atributiile autoritatii competente prevazute la art. 69
alin. (2) lit. f), g) si h), avand si alte competente acordate de Autoritatea
Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei fata de agentii privati ce
produc, transporta si distribuie energie pe plan local, sub controlul si cu
respectarea reglementarilor emise de Autoritatea Nationala de Reglementare in
Domeniul Energiei;
b) planifica, organizeaza si finanteaza iluminatul public, prevederile lit.
a) aplicandu-se in mod corespunzator;
c) avizeaza, in conditiile legii, realizarea noilor capacitati de
investitii de interes local in domeniul energetic;
d) initiaza programul de utilizare eficienta a energiei si de promovare a
surselor regenerabile de energie;
e) initiaza actiuni de cooperare cu alte consilii locale pentru
solutionarea unor probleme energetice de interes comun.
(2) Dezvoltarea si realizarea instalatiilor de transport si distributie a
energiei termice se fac sub directa indrumare si control ale autoritatilor
administratiei locale care raspund de asigurarea alimentarii cu energie termica
a zonelor respective.
(3) Pentru imbunatatirea alimentarii cu energie termica a localitatilor
consiliul local poate initia proiecte proprii de modernizare si extindere a
instalatiilor termice existente in cadrul localitatii sau de construire a unor
instalatii noi, cu respectarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
(4) Agentii economici care isi desfasoara activitatea in domeniul energetic
au obligatia sa puna la dispozitie consiliilor locale si judetene, in mod
gratuit, toate datele, informatiile si documentele necesare acestora, in
vederea elaborarii si fundamentarii planurilor si programelor energetice si a
indeplinirii atributiilor prevazute de prezentul articol.
Electrificarea rurala
Art. 73
(1) Consiliile locale vor include in bugetele lor anuale pozitii destinate
electrificarii rurale.
(2) De asemenea, in bugetul de stat vor fi prevazute fonduri cu aceasta
destinatie.
(3) Autoritatile administratiei publice locale si Ministerul Industriei si
Comertului raspund de implementarea proiectelor si a programelor de
electrificare rurala.
CAP. 9
Sursele regenerabile si neconventionale de energie
Definirea surselor
Art. 74
In conditiile prezentei ordonante de urgenta se definesc ca surse
regenerabile si neconventionale de energie:
a) energia radiatiei solare directe, denumita energie solara;
b) energia hidraulica a acumularilor de apa, exploatata in amenajari
hidrotehnice denumite generic microhidrocentrale si centrale hidro mici, avand
putere instalata de maximum 10 MW si care nu fac parte din amenajari
hidroenergetice complexe;
c) energia valurilor;
d) energia geotermala;
e) energia eoliana;
f) energia continuta in masa lemnoasa si in alte materii vegetale, formand
impreuna categoria de combustibil solid, denumita biomasa;
g) energia continuta in produse secundare gazoase obtinute prin fermentare
din materii reziduale organice, formand categoria de combustibil gazos,
denumita biogaz;
h) energia continuta in produse lichide obtinute prin distilarea materiei
organice fermentate, formand categoria de combustibil lichid, denumita alcool
carburant;
i) energia obtinuta din alte surse regenerabile, neexploatate in prezent.
Conditii de utilizare si de comercializare
Art. 75
(1) Autoritatea competenta, pe baza prevederilor prezentei ordonante de
urgenta, va reglementa conditiile tehnice de utilizare, din punct de vedere
energetic, a resurselor regenerabile de energie si a surselor neconventionale
de gaze.
(2) Producerea de energie electrica si termica pe baza acestor resurse,
precum si comercializarea lor se face in conditiile stabilite de autoritatea
competenta, prin aplicarea, in mod corespunzator, a reglementarilor prevazute
de prezenta ordonanta de urgenta pentru energie electrica sau termica si a
altor dispozitii legale.
Facilitati
Art. 76
Facilitatile pentru stimularea dezvoltarii si utilizarii surselor regenerabile
si neconventionale de energie se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
CAP. 10
Raspunderi si sanctiuni
Raspunderi
Art. 77
Incalcarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta atrage, dupa caz,
raspunderea materiala, disciplinara, administrativa, penala sau civila.
Infractiuni
Art. 78
(1) Sustragerea de energie electrica si/sau termica constituie infractiune
de furt si se pedepseste conform prevederilor Codului penal;
(2) Deteriorarea, modificarea fara drept sau blocarea functionarii
echipamentului de masurare a energiei electrice si termice livrate constituie
infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 4 ani.
(3) Executarea sau folosirea de instalatii clandestine, in scopul
racordarii directe la retea sau pentru ocolirea echipamentelor de masurare
constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la un an la 5 ani.
(4) Daca infractiunile prevazute la alin. (2) si (3) din prezentul articol
sunt savarsite de un salariat al unei societati de electricitate, maximul
pedepsei se majoreaza cu un spor de un an.
(5) Tentativa faptelor prevazute la alin. (1), (2) si (3) se pedepseste.
Contraventii
Art. 79
(1) Constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in altfel de conditii
incat, potrivit legii, sa fie considerate infractiuni, urmatoarele fapte:
a) desfasurarea, fara obtinerea autorizatiei, a licentei sau a permisului
obligatoriu, a oricarei activitati care necesita un asemenea document potrivit
prevederilor prezentei ordonante de urgenta si reglementarilor elaborate in
baza ei;
b) folosirea unor practici menite sa influenteze formarea libera a
preturilor pe piata energiei electrice;
c) reducerea neautorizata a capacitatii de productie sau de furnizare a energiei
electrice si/sau termice de catre producatori, precum si refuzul nejustificat
de alimentare a consumatorului;
d) nerespectarea dispozitiilor operative ale dispecerului energetic;
e) exploatarea unor instalatii care nu respecta conditiile tehnice de
securitate si pot dauna persoanelor fizice, proprietatii si/sau mediului
inconjurator;
f) refuzul nejustificat al accesului la retelele de transport si de
distributie al oricarui solicitant intern sau extern;
g) revanzarea de energie electrica de catre un tert, fara acordul
furnizorului;
h) exploatarea unor instalatii care nu respecta conditiile tehnice de
securitate si care pot dauna persoanelor fizice sau proprietatilor
inconjuratoare;
i) refuzul de a permite verificarile si inspectiile prevazute prin
reglementari sau dispuse, dupa caz, de Autoritatea Nationala de Reglementare in
Domeniul Energiei, precum si obstructionarea acesteia in indeplinirea
atributiilor sale;
j) neprezentarea datelor si informatiilor solicitate de autoritatea
competenta si nerealizarea masurilor dispuse de aceasta;
k) neasigurarea stocului minim de combustibil, conform art. 8 alin. (1)
lit. c);
l) depasirea limitelor maxime admise privind emisiile de noxe;
m) nerealizarea obligatiilor de producere si/sau de ofertare catre
operatorul comercial, de catre producatorul de energie care este obligat sa o
faca conform prevederilor legale, fara confirmarea operatorului de sistem (a
dispecerului);
n) orice actiune din partea operatorului de sistem privind determinarea
ordinii de merit a capacitatilor de producere, conducand la alterarea
nejustificata a rezultatelor sau a echilibrului cerere-oferta;
o) nefurnizarea unor informatii precise din partea operatorului de sistem
pentru asigurarea functionarii sigure a sistemelor interconectate;
p) transmiterea de date cu caracter confidential privind operatiunile
comerciale;
q) intarzierea nejustificata in racordarea noilor consumatori sau in
realimentarea lor dupa intrerupere;
r) executarea de sapaturi sau de orice fel de lucrari in zonele de
protectie a instalatiilor, fara consimtamantul prealabil al titularului
acestora;
s) nerespectarea indicatorilor de calitate stabiliti prin reglementarile in
vigoare;
t) incalcarea reglementarilor prevazute la art. 3 alin. (3);
u) practicarea de tarife care conduc la alterarea pretului mediu la
consumator cu peste 15% .
(2) In cazul contraventiilor prevazute la art. 79 lit. a) - j), amenda care
se aplica persoanelor fizice este de 3.000.000 lei, iar persoanelor juridice
este de 500.000.000 lei. In cazul contraventiilor prevazute la art. 79 lit. k)
- u), amenda este de 1.000.000 lei pentru persoanele fizice, iar pentru
persoane juridice este de 100.000.000 lei si se aplica persoanei care se face
vinovata de savarsirea lor.
(3) Nivelul acestor amenzi se va actualiza prin hotarare a Guvernului, in
raport cu rata inflatiei.
(4) Constatarea si aplicarea amenzilor se fac de catre reprezentantii
imputerniciti ai autoritatii de reglementare.
(5) Dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor sunt aplicabile contraventiilor prevazute in prezenta ordonanta
de urgenta.
Confiscari
Art. 80
Lucrarile produse, dobandite sau care au servit la savarsirea
infractiunilor si/sau a contraventiilor prevazute in prezenta ordonanta de
urgenta, inclusiv sumele din banci rezultate sunt supuse confiscarii, in
conditiile prevazute de Codul penal, respectiv de Legea nr. 32/1968.
Constatarea infractiunilor si a contraventiilor
Art. 81
(1) In vederea constatarii infractiunilor si contraventiilor prevazute la
art. 78 si 79, agentii constatatori au acces, in conditiile legii, in cladiri,
incaperi, la instalatii si in orice alt loc, pana la receptoarele de energie,
si au dreptul sa verifice instalatia, precum si sa exercite masuratori,
determinari si recoltari de probe pentru analize. Proprietarii si cei care
exploateaza aceste cladiri, locuri sau instalatii sunt obligati sa puna la
dispozitie agentilor constatatori documentele si actele specifice activitatilor
lor.
(2) Organele de politie si ale Ministerului Public sunt obligate sa acorde,
la cerere, sprijin agentilor constatatori prevazuti la alin. (1).
CAP. 11
Dispozitii tranzitorii si finale
Autorizarea instalatiilor in functiune
Art. 82
(1) Pentru instalatiile privind producerea, transportul si distributia
energiei electrice si termice, care sunt in exploatare la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante de urgenta si care nu sunt autorizate sa
functioneze in conditiile prevazute de aceasta, se va obtine autorizatia
necesara in termen de 2 ani.
(2) Pentru motive temeinice termenul prevazut la alin. (1) poate fi
prelungit cu cel mult un an.
Privatizarea
Art. 83
(1) Privatizarea in sectorul energetic se face in conditiile Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 88/1997.
(2) Capacitatile energetice de producere in curs de executie pot fi vandute
ca active, cu obligatia, dupa caz, a finalizarii lucrarilor.
Intrarea in vigoare
Art. 84
(1) Pana la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta,
autoritatea competenta va propune spre aprobare Guvernului reglementarile
prevazute in sarcina sa.
(2) Prezenta ordonanta de urgenta intra in vigoare la 3 luni de la data
publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei.
(3) Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga:
- Decretul nr. 76/1950 privind producerea, transportul distributia si
vanzarea energiei electrice, publicat in Buletinul Oficial nr. 31 din 31 martie
1950, modificat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 620/1973 cu privire la
masurile de dezvoltare a bazei energetice si de folosire mai judicioasa a
combustibililor si energiei, republicat in Buletinul Oficial nr. 95 din 30
august 1977, cu modificarile ulterioare;
- Decretul Consiliului de Stat nr. 202/1974 pentru adoptarea Statutului
privind functionarea Sistemului energetic national si disciplina lucratorilor
din acest sistem;
- Decretul Consiliului de Stat nr. 272/1987 privind unele masuri pentru
rationalizarea consumului de gaze naturale si energie electrica, publicat in
Buletinul Oficial nr. 53 din 11 noiembrie 1987;
- orice dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
p. Ministrul industriei si comertului,
Nicolae Staiculescu,
secretar de stat
Ministru finantelor,
Decebal Traian Remes