HOTARARE Nr. 567 din 15 iulie 1999
privind aprobarea Regulamentului pentru acordarea licentelor si autorizatiilor
in sectorul energiei electrice si termice
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 368 din 2 august 1999
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul prevederilor art. 45 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 63/1998 privind energia electrica si termica si ale art. 16
alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 29/1998 privind
infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de Reglementare
in Domeniul Energiei - ANRE,
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba Regulamentul pentru acordarea licentelor si autorizatiilor in
sectorul energiei electrice si termice, prevazut in anexa care face parte
integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Presedintele Autoritatii Nationale
de Reglementare in Domeniul Energiei,
Jean Constantinescu
Ministrul industriei
si comertului,
Radu Berceanu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Secretar de stat,
seful Departamentului
pentru Administratie Publica Locala,
Vlad Rosca
ANEXA 1
REGULAMENT
pentru acordarea licentelor si autorizatiilor in sectorul energiei electrice si
termice
CAP. 1
Dispozitii generale
Autoritate
Art. 1
Prezentul regulament este emis in conformitate cu prevederile art. 5 lit.
a), art. 6 lit. b) si art. 16 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 29/1998 privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii
Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei - ANRE, precum si ale art. 45 -
57 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 privind energia electrica
si termica.
Scop
Art. 2
Prezentul regulament stabileste conditiile generale si procedura pentru
solicitarea si acordarea autorizatiilor si licentelor pentru activitatile de
producere, transport, stocare, dispecerizare, distributie si furnizare a
energiei electrice si/sau termice.
Definitii
Art. 3
In intelesul prezentului regulament, urmatorii termeni se definesc astfel:
- acces la retea - dreptul agentilor economici care produc si furnizeaza
energie electrica, precum si al consumatorilor de energie electrica de a se
racorda si de a folosi, in conditiile legii, serviciile retelelor de transport
si de distributie;
- asigurare - resursele financiare prezervate de catre titularul de
autorizatie/licenta, care sa permita acestuia fie inlocuirea oricaror elemente
de active deteriorate sau distruse din cauza unor avarii, accidente sau altor
evenimente fortuite, fie plata unor penalizari, despagubiri etc. catre terti,
in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
- autoproducator de energie electrica si/sau termica - agentul economic
care, in afara activitatilor sale de baza, produce: (1) singur sau (2) cu un
alt producator din apropiere, in intregime sau in parte, energia electrica
si/sau termica necesara pentru consumul sau. In cazul (2) agentul economic
consumator detine o cota de minimum 10% din capitalul social al agentului
economic producator si trebuie sa consume cel putin 50% din productia anuala de
energie electrica si/sau termica a agentului economic producator.
Autoproducatorul poate sa livreze surplusul de energie electrica si/sau termica
in retelele publice de transport/distributie si sa primeasca energie electrica
in cazuri de necesitate;
- autoritate competenta - Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul
Energiei - ANRE;
- autorizatie - actul tehnic si juridic emis de autoritatea competenta,
prin care se acorda o permisiune unei persoane juridice, romana sau straina,
pentru a construi, a pune si mentine in functiune sau a modifica o instalatie
de producere, transport, dispecerizare si distributie a energiei electrice
si/sau termice;
- bonitate financiara - masura a increderii, de natura financiara, pe care
o prezinta o persoana juridica in momentul solicitarii unei
autorizatii/licente;
- caracteristici tehnice - totalitatea datelor si elementelor de natura
tehnica, caracteristice unui obiectiv energetic;
- cod - colectie de reglementari cu caracter tehnic, comercial si juridic,
emise de autoritatea competenta, prin care se stabilesc reguli si proceduri
obligatorii pentru agentii economici din sectorul energiei electrice si/sau
termice;
- consumator (final) de energie electrica si/sau termica - persoana fizica
sau juridica, romana sau straina, care cumpara si consuma energie electrica
si/sau termica pentru uzul propriu si, eventual, pentru un alt consumator
racordat la instalatiile sale;
- furnizor - persoana juridica, titular al unei licente de furnizare, care
asigura alimentarea cu energie electrica si/sau termica a unuia sau a mai
multor consumatori, pe baza unui contract de furnizare;
- licenta - actul tehnic si juridic emis de autoritatea competenta, prin
care se acorda o permisiune unei persoane juridice, romana sau straina:
- de exploatare comerciala a instalatiilor autorizate de producere,
transport, stocare, dispecerizare, distributie si masurare a energiei electrice
si/sau termice;
- de furnizare (comercializare) a energiei electrice sau termice;
- obiectiv energetic - ansamblul instalatiilor, constructiilor si
echipamentului aferent, care este proiectat sa produca, sa transporte, sa
stocheze si sa distribuie energie electrica si/sau termica;
- permis - actul tehnic si juridic emis de autoritatea competenta, prin
care se autorizeaza o persoana juridica, romana sau straina, sa puna in
functiune o instalatie de producere, transport, dispecerizare si distributie a
energiei electrice si/sau termice;
- producator de energie electrica si/sau termica - persoana juridica,
titular al unei licente de producere a energiei electrice si/sau termice, avand
ca specific activitatea de producere a energiei electrice si/sau termice in
scopul vanzarii;
- producator independent de energie electrica si/sau termica - producatorul
de energie electrica si/sau termica care nu detine retele de
transport/distributie;
- punere in functiune - totalitatea activitatilor prevazute de documentatia
tehnica de proiectare si de reglementarile in vigoare, pentru a demonstra ca
echipamentul si sistemele tehnologice se comporta in limitele prevazute de
proiect, in momentul in care se declara in functiune;
- sistem electroenergetic national - ansamblul instalatiilor
electroenergetice interconectate, situate pe teritoriul tarii, prin care se
realizeaza producerea, transportul, stocarea, dispecerizarea, distributia si
utilizarea energiei electrice;
- sectorul energiei electrice si termice - ansamblul agentilor economici,
al activitatilor si instalatiilor aferente de producere, transport,
dispecerizare, distributie si furnizare a energiei electrice si termice,
inclusiv importul si exportul energiei electrice, precum si schimburile de
energie electrica cu sistemele electroenergetice ale tarilor vecine;
- standarde de performanta (calitate) - normele tehnice, economice si
operationale cu caracter obligatoriu, referitoare la parametrii de calitate ai
serviciului de alimentare cu energie electrica si/sau termica (durate de
interventii si de eliminare a defectelor, numarul de intreruperi, continuitate
in alimentare, tensiune, frecventa, temperatura etc.);
- suspendarea autorizatiei/licentei - decizia emisa de autoritatea
competenta prin care se retrag unui titular de autorizatie/licenta permisiunile
dobandite prin aceasta, pentru un interval de timp bine stabilit. ANRE poate
dispune continuarea activitatii in regim controlat si cu restrictii, daca
activitatea afecteaza interesele consumatorilor de energie electrica si
termica;
- titular de autorizatie/licenta - persoana juridica detinatoare a unei
autorizatii/licente eliberate de catre autoritatea competenta.
Abrevieri
Art. 4
Abrevierile utilizate in textul prezentului regulament au urmatoarea
semnificatie:
- AMC - aparatura de masura si control;
- ANRE - Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei;
- GJ - gigajoule;
- km - kilometru;
- MVA - megavoltamper;
- MWe - megawatt electric;
- MWt - megawatt termic;
- MWh - megawatt ora;
- PRAM - protectii, reglaje, automatizari, masura;
- S.E.N. - Sistemul electroenergetic national.
Domeniul de aplicare
Art. 5
(1) Prezentul regulament se aplica persoanelor juridice care solicita
acordarea unei autorizatii pentru infiintarea, punerea in functiune si functionarea
unor capacitati energetice de producere, transport, stocare, dispecerizare si
distributie a energiei electrice si termice sau a unei licente pentru a
desfasura activitati comerciale de producere, transport, dispecerizare,
stocare, distributie si furnizare a energiei electrice si termice, ca urmare a
indeplinirii cerintelor stabilite in prezentul regulament.
(2) Totodata prin regulament se reglementeaza relatiile si schimbul de
informatii intre autoritatea competenta si solicitantii/titularii de autorizatii/licente.
Competente
Art. 6
ANRE emite autorizatii, permise si licente pentru capacitatile energetice,
respectiv activitatile de producere, transport, stocare, dispecerizare,
distributie si furnizare a energiei electrice si termice. In situatiile
prevazute la art. 72 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998
consiliile locale (municipale, orasenesti si comunale) sunt abilitate, prin
delegare de competenta de catre ANRE, sa emita licente si autorizatii in
conformitate cu reglementarile ANRE.
CAP. 2
Tipuri de autorizatii si licente
Art. 7
Autorizatiile pot fi:
1. autorizatii de infiintare pentru:
a) realizarea de noi capacitati energetice de producere, transport,
stocare, dispecerizare si distributie a energiei electrice si termice;
b) modificarea capacitatilor energetice de producere, transport,
dispecerizare si distributie a energiei electrice si termice existente;
2. permise de punere in functiune pentru:
a) capacitati energetice de producere a energiei electrice si/sau termice;
b) instalatii de transport al energiei electrice si/sau termice;
c) sisteme de stocare a energiei electrice si/sau termice;
d) sisteme de dispecerizare a energiei electrice si/sau termice;
e) instalatii de distributie a energiei electrice si/sau termice;
3. autorizatii de functionare pentru:
a) capacitati energetice de producere a energiei electrice si/sau termice;
b) instalatii de transport al energiei electrice si/sau termice;
c) sisteme de stocare a energiei electrice si/sau termice;
d) sisteme de dispecerizare a energiei electrice si/sau termice;
e) instalatii de distributie a energiei electrice si/sau termice.
Art. 8
(1) Autorizatiile prevazute la art. 7 se emit pentru fiecare obiectiv
energetic.
(2) Capacitatile energetice de producere a energiei electrice cu putere
instalata mai mica de 10 MWe, capacitatile energetice de producere a energiei
termice cu putere echivalenta sub 30 MWt si instalatiile de distributie de
joasa tensiune, precum si instalatiile si capacitatile energetice de producere
a energiei electrice din centrale nuclearoelectrice, autorizate in temeiul
Legii nr. 111/1996 privind desfasurarea in siguranta a activitatilor nucleare,
republicata, nu sunt supuse autorizarii in conditiile prezentului regulament.
(3) Instalatiile din retelele electrice de distributie de medie tensiune
vor fi autorizate pe baza de program anual.
(4) La acordarea licentelor de exploatare comerciala, capacitatile energetice
de producere, transport, dispecerizare si distributie existente, aflate in
functiune la data intrarii in vigoare a acestui regulament, se vor considera
autorizate provizoriu pe o perioada de maximum 2 ani. In acest interval
titularul de licenta este obligat sa intreprinda actiunile necesare in vederea
obtinerii autorizatiilor de functionare pentru aceste capacitati energetice,
potrivit legii.
Art. 9
Licentele pot fi:
1. licenta de producere a energiei electrice si/sau termice;
2. licenta de transport al energiei electrice si/sau termice;
3. licenta pentru asigurarea serviciilor de sistem;
4. licenta de dispecerizare (operator de sistem si operator comercial);
5. licenta de distributie a energiei electrice si/sau termice;
6. licenta de furnizare a energiei electrice si/sau termice.
CAP. 3
Procedura de acordare a autorizatiilor si licentelor
Inregistrarea cererii solicitantului
Art. 10
(1) Pentru obtinerea unei autorizatii/licente solicitantii se vor adresa
autoritatii competente, la sediul acesteia, cu cereri scrise, insotite de
documentele justificative precizate la art. 11 si 12.
(2) Solicitantul trebuie sa fie persoana juridica, romana sau straina, cu
sediul in Romania. Persoanele juridice straine solicitante trebuie sa
stabileasca si sa mentina in Romania, in conditiile legii, un sediu secundar pe
intreaga durata de valabilitate a autorizatiei/licentei.
(3) Nu pot primi autorizatie/licenta solicitantii aflati in procedura
reorganizarii judiciare sau a falimentului si nici acei solicitanti carora le-a
fost retrasa sau anulata o autorizatie/licenta intr-o perioada de 5 ani
anterior inregistrarii cererii, in acelasi domeniu.
(4) Cererea intocmita conform modelului nr. 1 prezentat in anexa nr. 1 va
fi inscrisa intr-un registru cu regim special la Departamentul de licente,
autorizari si reglementari tehnice al ANRE.
Documente solicitate pentru toate tipurile de autorizatii si licente
Art. 11
La solicitarea eliberarii autorizatiei/licentei se vor prezenta urmatoarele
documente:
1. actul constitutiv al societatii comerciale sau al regiei autonome, in
copie xerox;
2. certificatul de inmatriculare a societatii comerciale sau al regiei
autonome la oficiul registrului comertului, in copie xerox;
3. certificatul de plata a impozitelor si taxelor, eliberat de Ministerul
Finantelor, Directia generala a finantelor publice si controlului financiar de
stat judeteana sau a municipiului Bucuresti;
4. informatii privind situatia financiara, conform modelului nr. 2
prezentat in anexa nr. 1;
5. curriculum vitae pentru conducatorul societatii comerciale sau al regiei
autonome (director/manager), care sa ateste capabilitatea manageriala;
6. dovada achitarii contributiei banesti catre ANRE pe anul in curs,
conform tabelului nr. 2 prezentat in anexa nr. 2.
Documente specifice tipului de autorizatie/licenta
Art. 12
Pe langa documentele prevazute la art. 11 se vor prezenta, in functie de
tipul autorizatiei/licentei, urmatoarele documente:
1. Pentru autorizatiile de infiintare:
a) date si elemente de identificare privind amplasarea obiectivului
energetic;
b) caracteristici tehnice ale capacitatii/instalatiei;
c) studiu de fezabilitate, intocmit de un proiectant acreditat conform
legislatiei in vigoare sau de catre o firma straina acreditata conform
standardelor internationale, pentru obiectivele de investitii realizate in
intregime cu capital strain;
d) acordul de mediu eliberat de autoritatea centrala/teritoriala pentru
protectia mediului, conform Legii protectiei mediului nr. 137/1995 (dupa caz);
e) autorizatia de construire, conform Legii nr. 50/1991 privind autorizarea
executarii constructiilor si unele masuri pentru realizarea locuintelor, cu
modificarile ulterioare;
f) acordul preliminar de angajare al unui antreprenor cu experienta in
realizarea unor proiecte similare;
g) avizul tehnic care sa contina cerintele tehnice de racordare la S.E.N.
si/sau la retelele de transport al caldurii, eliberat de operatorul de
transport al S.E.N., respectiv de operatorul de transport al energiei termice.
2. Pentru permisele de punere in functiune:
a) autorizatia de infiintare;
b) procesul-verbal de receptie preliminara, semnat de comisia de receptie
constituita conform Hotararii Guvernului nr. 51/1996 privind aprobarea
Regulamentului de receptie a lucrarilor de montaj utilaje, echipamente,
instalatii tehnologice si a punerii in functiune a capacitatilor de productie;
acest proces-verbal atesta calitatea executiei lucrarilor de
constructii-montaj, rezultatele probelor de casa, I.S.C.I.R., indeplinirea
cerintelor tehnice specificate in codurile retelelor de transport si de
distributie, respectarea normelor de protectie si securitate a muncii, conform legislatiei
in vigoare; pana la emiterea codurilor retelelor de transport si de distributie
se atesta respectarea prescriptiilor tehnice in vigoare, referitoare la
conectarea la retea si functionarea S.E.N.;
c) documentul de constituire a comisiei de receptie preliminara;
d) documente care sa ateste calificarea personalului de punere in functiune
(personal autorizat metrologic, I.S.C.I.R. etc.);
e) autorizarea metrologica a laboratoarelor AMC/PRAM/chimice (dupa caz).
3. Pentru autorizatiile de functionare:
a) permisul de punere in functiune;
b) acordul/autorizatia de mediu eliberat/a de autoritatea
centrala/teritoriala pentru protectia mediului, conform Legii nr. 137/1995
(dupa caz);
c) procesul-verbal de receptie definitiva, semnat de comisia de receptie
constituita conform Hotararii Guvernului nr. 51/1996; acest proces-verbal
atesta trecerea cu succes a probelor de punere in functiune, atingerea
indicatorilor de performanta prevazuti in proiect, indeplinirea cerintelor
tehnice specificate in codurile retelelor de transport si de distributie,
respectarea normelor de protectie si securitate a muncii, conform legislatiei
in vigoare;
d) documentul de constituire a comisiei de receptie definitiva;
e) fisa cu privire la personal (structura personalului, pe specialitati),
care atesta calificarea personalului de exploatare.
4. Pentru licentele de producere a energiei electrice si/sau termice:
a) autorizatia de functionare pentru capacitatile exploatate;
b) autorizatia/acordul de mediu, dupa caz, conform prevederilor legale in
vigoare (numai pentru agentii economici existenti);
c) fisa cu privire la personal (structura personalului, pe specialitati),
care atesta calificarea personalului de exploatare;
d) lista cuprinzand sediile secundare;
e) liste cuprinzand capacitatile de producere a energiei electrice si
termice aferente fiecarui sediu secundar.
5. Pentru licentele de transport al energiei electrice si/sau termice:
a) fisa cu privire la personal (structura personalului, pe specialitati),
care atesta calificarea personalului de exploatare;
b) autorizatia de functionare pentru instalatiile exploatate;
c) lista cuprinzand sediile secundare;
d) liste cuprinzand instalatiile de transport (linii electrice si statii
electrice de transformare), aferente fiecarui sediu secundar.
6. Pentru licentele de asigurare a serviciilor de sistem:
a) autorizatia de functionare pentru capacitatile exploatate;
b) autorizatia/acordul de mediu, dupa caz, conform prevederilor legale in
vigoare (numai pentru agentii economici existenti);
c) lista cuprinzand sediile secundare;
d) lista cuprinzand capacitatile de producere care asigura serviciile de
sistem (pe categorii de servicii: rezerva de putere, rezerva turnanta, reglajul
de putere-frecventa, reglajul tensiunii), aferente fiecarui sediu secundar.
7. Pentru licentele de dispecerizare a energiei electrice si/sau termice:
a) fisa cu privire la personal (structura personalului, pe specialitati),
care atesta calificarea personalului;
b) autorizatia de functionare pentru sistemele de dispecerizare exploatate;
c) lista cuprinzand sediile secundare;
d) liste cuprinzand sistemele de dispecerizare aferente fiecarui sediu
secundar.
8. Pentru licentele de distributie a energiei electrice si/sau termice:
a) fisa cu privire la personal (structura personalului, pe specialitati),
care atesta calificarea personalului;
b) autorizatia de functionare pentru instalatiile exploatate;
c) lista cuprinzand sediile secundare;
d) liste cuprinzand instalatiile de distributie (linii electrice, statii
electrice si posturi de transformare), aferente fiecarui sediu secundar.
9. Pentru licentele de furnizare a energiei electrice si/sau termice:
a) fisa cu privire la personal (structura personalului, pe specialitati),
care atesta calificarea personalului;
b) documente (manualul de asigurare a calitatii, regulamentul de organizare
si functionare a agentului economic etc.) care sa ateste:
- existenta unui sistem de colectare a reclamatiilor consumatorilor si de
rezolvare a acestora;
- existenta unui sistem de comunicare cu clientii, prin care acestia sa fie
informati asupra modificarilor de acte normative in domeniu;
c) lista cuprinzand sediile secundare.
Art. 13
(1) Licentele de furnizare se pot acorda producatorilor si distribuitorilor
de energie electrica si/sau termica sau altor agenti economici care prezinta
suficiente asigurari financiare pentru garantarea activitatii de furnizare
pentru care solicita licenta.
(2) Pentru a se asigura impartialitatea in tranzactiile cu energie
electrica licenta de furnizare a energiei electrice nu se acorda agentilor
economici care au rol de operator de transport si/sau de sistem.
Achitarea tarifului de acordare a autorizatiei/licentei
Art. 14
In termen de 5 zile lucratoare de la primirea comunicarii din partea ANRE
privind valoarea tarifului stabilit in conformitate cu prevederile anexei nr. 2
solicitantul va prezenta dovada achitarii acestuia.
Aprobarea responsabilului delegat al solicitantului de autorizatie
(pentru obtinerea autorizatiilor mentionate la art. 7)
Art. 15
(1) Responsabilul delegat, conform art. 51 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 63/1998, este o persoana fizica desemnata de un solicitant de
autorizatie, care este totodata si imputernicitul acestuia pe langa autoritatea
competenta.
(2) Atributiile responsabilului delegat sunt:
a) prezinta cererea de solicitare a autorizatiei, impreuna cu documentatia
aferenta, conform prevederilor art. 11 si 12;
b) prezinta datele si informatiile suplimentare cerute de ANRE, necesare in
vederea acordarii autorizatiei;
c) urmareste respectarea de catre titularul de autorizatie a conditiilor
precizate in autorizatie;
d) intocmeste rapoarte periodice privind activitatea titularului de
autorizatie, pe care le inainteaza autoritatii competente;
e) urmareste aplicarea de catre titularul de autorizatie a masurilor
dispuse de autoritatea competenta.
(3) Procedura de aprobare a responsabilului delegat consta in inaintarea
catre ANRE a unui dosar al persoanei desemnate, care va cuprinde urmatoarele
documente:
a) mandatul persoanei juridice, solicitanta a autorizatiei;
b) curriculum vitae;
c) diploma universitara, recunoscuta in Romania (in copie legalizata);
d) o scrisoare de recomandare care sa ateste calitatea profesionala si
experienta in domeniu a persoanei desemnate, semnata de reprezentantul oficial
al unei organizatii profesionale din domeniul energiei;
e) declaratie pe propria raspundere, autentificata in fata notarului
public, din care sa rezulte ca nu detine o functie cu atributii de control la
persoana juridica care solicita autorizatia;
f) declaratie pe propria raspundere, autentificata in fata notarului
public, din care sa rezulte ca nu are cazier judiciar;
g) adeverinta care sa ateste actualul loc de munca al persoanei desemnate
si acordul conducerii de la actualul loc de munca pentru exercitarea functiei
de responsabil delegat la solicitantul de autorizatie (in cazul in care nu este
angajat al acestuia).
(4) In termen de 10 zile de la depunerea dosarului responsabilului delegat
ANRE va comunica in scris solicitantului de autorizatie aprobarea sau, dupa
caz, respingerea motivata a responsabilului delegat.
(5) In cazul respingerii responsabilului delegat, solicitantul de
autorizatie va desemna o alta persoana in termen de 5 zile de la primirea
comunicarii ANRE, cu respectarea conditiilor prezentate mai sus.
Verificarea indeplinirii conditiilor de acordare a autorizatiei/licentei si
a corectitudinii datelor furnizate de solicitant
Art. 16
(1) ANRE desemneaza un responsabil din cadrul Departamentului de licente,
autorizari si reglementari tehnice, care analizeaza daca documentatia depusa de
solicitant corespunde prevederilor prezentului regulament si ii comunica
acestuia daca exista documente necorespunzatoare. In acest caz solicitantul va
completa documentatia conform observatiilor facute, in termen de maximum 15
zile de la primirea comunicarii.
(2) In functie de tipul autorizatiei/licentei solicitate, responsabilul din
partea ANRE poate verifica, la fata locului, realitatea datelor inscrise in
documentatie. Rezultatul verificarilor faptice de la fata locului se inscrie
intr-un proces-verbal care este semnat de catre acesta si de responsabilul
delegat/imputernicitul solicitantului. In situatia in care se constata ca
datele inscrise in documentatie nu corespund realitatii, acestea se vor
mentiona distinct in procesul-verbal si pot constitui motivatie pentru
neacordarea autorizatiei/licentei.
(3) Dupa verificarea documentatiei Departamentul de licente, autorizari si
reglementari tehnice intocmeste un raport prin care propune acordarea/refuzul
de acordare a autorizatiei/licentei si justificarile corespunzatoare. In raport
se va preciza durata de valabilitate propusa pentru autorizatie/licenta, dupa
cum urmeaza:
a) durata de valabilitate a unei autorizatii prevazute la art. 7 pct. 1 si
2 va fi legata de durata executarii lucrarilor aferente prevazute in studiul de
fezabilitate;
b) durata maxima de valabilitate a unei autorizatii prevazute la art. 7
pct. 3 va fi de 30 de ani;
c) durata maxima de valabilitate a unei licente prevazute la art. 9 pct. 1
- 5 va fi de 25 de ani;
d) durata maxima de valabilitate a unei licente prevazute la art. 9 pct. 6
va fi de 8 ani.
(4) Raportul este prezentat spre analiza consiliului de reglementare,
compus din presedinte, vicepresedinte si directorii generali ai Departamentului
de licente, autorizari si reglementari tehnice si ai Departamentului de tarife,
reglementari comerciale si protectia consumatorilor din cadrul ANRE. Sedinta
consiliului de reglementare este publica. Discutiile din cadrul sedintei vor fi
inregistrate, iar suportul hard se va pastra pe o durata de minimum 5 ani.
(5) ANRE decide asupra acordarii autorizatiei/licentei, in intervalul de 30
- 60 de zile de la data depunerii documentatiei complete de catre solicitant.
Acordarea autorizatiei/licentei
Art. 17
(1) Acordarea sau refuzul de acordare a autorizatiei/licentei se face prin
decizie a presedintelui ANRE, care va fi comunicata solicitantului in termen de
5 zile lucratoare de la data emiterii acesteia.
(2) Acordarea sau refuzul de acordare a autorizatiei/licentei se motiveaza
in baza urmatoarelor criterii obligatorii:
a) completitudinea si autenticitatea documentatiei prezentate;
b) existenta unui cadru tehnico-organizatoric care sa permita indeplinirea
conditiilor stipulate in autorizatii si in licente;
c) asigurarea resurselor financiare;
d) asigurarea cu personal calificat si competent;
e) nivelul asteptat al calitatii serviciilor asigurate clientilor;
f) capabilitatea manageriala (experienta profesionala si de conducere);
g) asigurarea sanatatii si securitatii persoanelor;
h) protectia mediului;
i) eficienta energetica a capacitatilor pentru activitatile cu caracter de
monopol supuse autorizarii.
(3) Autorizatiile/licentele vor contine, dupa caz, urmatoarele prevederi,
fara a se limita la acestea:
a) drepturile conferite de autorizatie/licenta;
b) conditionari, limitari si restrictii privind sursele de combustibil,
continuitatea, nivelurile de functionare a capacitatii autorizate;
c) interdictii si sarcini privind securitatea persoanelor, protectia
proprietatii si a mediului inconjurator, afectarea unor activitati de interes
public;
d) delimitarea zonei de protectie si de siguranta;
e) continutul servitutii, conform prevederilor art. 54 alin. (3) si (6) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998;
f) datele tehnice privind capacitatea energetica autorizata;
g) conditionari, limitari si restrictii pentru asigurarea egalitatii de
tratament a clientilor si pentru evitarea oricaror discriminari;
h) interdictii si sarcini urmarind prezervarea unui mediu concurential
normal in domeniu, prin evitarea dezechilibrelor pe piata si a practicilor
anticoncurentiale;
i) delimitarea teritoriala a zonei geografice, pentru licentele prevazute
la art. 9 pct. 2, 5 si 6;
j) obligativitatea pentru titularii de licente prevazute la art. 9 pct. 2
si 5 de a asigura accesul tuturor producatorilor si consumatorilor la retelele
de transport si de distributie;
k) obligativitatea pentru titularii de licente prevazute la art. 9 pct. 1
si 3 de a asigura, dupa caz, stocul de siguranta de combustibil solid sau
lichid, necesar pentru functionarea capacitatilor de productie, pentru o perioada
de minimum 30 de zile, sau, prin contracte ferme, necesarul de combustibil
gazos pe o perioada de minimum 3 luni sau de a asigura o rezerva de apa in
lacurile de acumulare, care sa permita atat indeplinirea obligatiei de
furnizare a energiei electrice, cat si a prevederilor din Legea apelor nr.
107/1995;
l) obligativitatea pentru titularii de licente mentionate la art. 9 pct. 6
de a respecta unele standarde de performanta referitoare la calitatea
serviciului de furnizare a energiei electrice si/sau termice catre consumatori
(standardele de performanta se aproba de catre ANRE) si de a prezenta unele
rapoarte anuale privind indeplinirea cerintelor specificate in standardele de
performanta;
m) obligativitatea pentru titularii de licente de a prezenta periodic
(semestrial/anual) rapoarte tehnice si financiare privind activitatea acestora;
pentru rapoartele financiare se va stipula separarea evidentei contabile intre
activitatile licentiate si cele nelicentiate;
n) obligativitatea pentru titularii de licente/autorizatii de a furniza
unele date si informatii catre autoritatea competenta (tipul de date,
periodicitatea, formatul de transmitere a datelor etc.).
Art. 18
(1) Decizia presedintelui va fi data publicitatii prin afisarea acesteia la
sediul ANRE. Deciziile de acordare a autorizatiilor de infiintare vor fi
publicate in Monitorul Oficial al Romaniei pe cheltuiala titularului de
autorizatie.
(2) Decizia presedintelui privind acordarea/refuzul de acordare a
autorizatiei/licentei poate fi contestata de catre cei interesati la
autoritatea competenta, in termen de 30 de zile de la data primirii acesteia de
catre solicitant.
(3) Raspunsul ANRE la contestatii va fi comunicat petitionarului in termen
de 15 zile.
(4) Daca petitionarul este nemultumit de solutionarea contestatiei, acesta
poate ataca decizia presedintelui in contencios administrativ.
(5) Continutul-cadru al autorizatiei/licentei este prezentat in modelul nr.
3 prezentat in anexa nr. 1.
CAP. 4
Procedura de modificare a autorizatiilor si licentelor
Art. 19
(1) La cererea titularilor si din initiativa proprie ANRE poate decide, in
conformitate cu prevederile legale, modificarea autorizatiilor/licentelor
eliberate initial, in urmatoarele situatii:
a) in caz de survenire a unor schimbari ale circumstantelor in data
eliberarii autorizatiilor/licentelor (cadrul legislativ, hotarari ale
instantelor judecatoresti) sau a unor evenimente care afecteaza substantial
producerea, transportul sau distributia de energie ori piata energiei;
b) in cazul unor schimbari care conduc la imposibilitatea indeplinirii,
partial sau total, a conditiilor stipulate in autorizatie/licenta;
c) in cazul unor modificari ale statutului titularului de
autorizatie/licenta - prin divizare, fuziune, transformare, schimbarea
obiectului de activitate, a sediului, modificarea capitalului social etc. - sau
al unor modificari ale patrimoniului ori care afecteaza autorizatia sau licenta
eliberata.
(2) Pentru situatiile prevazute la alin. (1) lit. a) modificarea
autorizatiilor/licentelor se va face din initiativa ANRE, conform
constrangerilor impuse de aceste imprejurari, cu respectarea egalitatii de
tratament a titularilor si a proportionalitatii afectarii. ANRE va comunica, in
scris, titularilor de autorizatie/licenta modificarile survenite. In aceste
cazuri ANRE va elibera titularilor noi autorizatii sau licente cu continut
modificat, anulandu-le pe cele initiale.
(3) Pentru situatiile prevazute la alin. (1) lit. b) si c) titularul
autorizatiei/licentei va notifica ANRE, in termen de 30 de zile de la aparitia
situatiei nou-create, solicitarea de modificare. Dupa primirea notificarii ANRE
va examina situatia nou-creata si va dispune, daca solicitarea este intemeiata,
dupa caz:
a) modificarea corespunzatoare a autorizatiilor/licentelor, eliberand noi
autorizatii sau licente, cu continut modificat, si anulandu-le pe cele
initiale;
b) emiterea unor amendamente la conditiile asociate autorizatiei/licentei
existente.
CAP. 5
Procedura de suspendare si de retragere a autorizatiilor si licentelor
Art. 20
(1) In cazul neindeplinirii de catre titularul autorizatiei, respectiv al
licentei, a obligatiilor sale legale, precum si in cazul nerespectarii
conditionarilor, limitarilor, restrictiilor, interdictiilor sau a sarcinilor
stabilite prin autorizatie, respectiv prin licenta, constatata de ANRE din
oficiu ori sesizata de catre terti sau prin notificarea de catre titular, ANRE
va proceda dupa cum urmeaza:
a) pentru neindeplinirea sau nerespectarea obligatiilor neimputabile
titularului va dispune:
(i) daca situatia creata este remediabila, un termen de conformare de
maximum 6 luni, sub sanctiunea suspendarii autorizatiei, respectiv a licentei;
(ii) daca situatia creata este iremediabila, retragerea autorizatiei,
respectiv a licentei;
b) pentru neindeplinirea sau nerespectarea obligatiilor din
autorizatie/licenta, imputabile titularului, va dispune:
(i) daca situatia creata este remediabila, suspendarea autorizatiei,
respectiv a licentei, pe o perioada fixata, de 3 luni, pentru remedierea
situatiei create si pentru conformarea cu autorizatia, respectiv cu licenta
(inainte de suspendarea autorizatiei/licentei autoritatea competenta va aplica
sanctiuni in conformitate cu prevederile cap. VI din prezentul regulament);
(ii) daca situatia creata este iremediabila, retragerea autorizatiei,
respectiv a licentei.
(2) In toate cazurile prevazute la alin. (1) persoanele prejudiciate il pot
actiona pe titular in justitie pentru repararea pagubei cauzate.
Art. 21
ANRE va suspenda titularului autorizatia, respectiv licenta, in caz de
incepere a procedurii reorganizarii judiciare sau a falimentului. Titularul
este obligat sa notifice ANRE situatia aparuta, in termen de 8 zile de la
emiterea hotararii judecatoresti.
Art. 22
ANRE va retrage titularului autorizatia, respectiv licenta, in cazul
decaderii, incapacitatii sau al falimentului acestuia, la incetarea concesiunii
sau a locatiunii capacitatii energetice, la vanzarea capacitatii de catre
titular, precum si in cazurile prevazute la art. 19 alin. (1) lit. c), daca
acestea conduc la imposibilitatea titularului de a-si indeplini obligatiile
asumate.
CAP. 6
Sanctiuni
Art. 23
Autoritatea competenta poate aplica sanctiuni contraventionale titularului
de autorizatie/licenta pentru orice incalcare de catre acesta a termenilor sau
conditiilor autorizatiilor/licentelor, cu respectarea dispozitiilor art. 14 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 29/1998 si ale art. 79 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 63/1998.
Art. 24
ANRE poate delega consiliilor locale competente de aplicare a sanctiunilor,
in conformitate cu reglementarile legale in vigoare.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 25
Autorizatiile si licentele se inregistreaza intr-un registru in care
inscrierea se face in ordinea emiterii acestor acte de reglementare. Numarul
autorizatiei/licentei este numarul de ordine din acest registru. Registrul este
public si poate fi consultat de catre cei interesati la sediul autoritatii
competente, conform unui program care va fi afisat.
Art. 26
Autorizatia/licenta se elibereaza in trei exemplare, dintre care
autoritatea competenta transmite un exemplar titularului, un exemplar se
ataseaza la documentele care au stat la baza emiterii actului de reglementare
si un exemplar se ataseaza la dosarul-anexa la registru.
Art. 27
Autoritatea competenta va pune la dispozitie, pentru consultare publica, la
cerere, orice document sau date obtinute din analiza unei cereri, din
verificarile efectuate pe parcurs sau din luarea unei masuri de punere in
aplicare, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 28.
Art. 28
Nu se vor pune la dispozitie, pentru consultare publica, informatiile
confidentiale sau de afaceri, a caror difuzare poate cauza daune economice,
informatiile care pot compromite sau impiedica o investitie in curs si
informatiile care constituie secret de stat.
Art. 29
Costurile aferente activitatii de modificare a autorizatiilor/licentelor,
precum si de control si de verificare a indeplinirii prevederilor acestora sunt
suportate de catre titularii de autorizatii/licente prin tariful anual stabilit
de ANRE, conform anexei nr. 2.
Art. 30
Autorizatiile/licentele nu pot fi transferate, in intregime sau in parte,
fara aprobarea autoritatii competente. Orice transfer efectuat fara aprobarea
autoritatii este nul de drept si constituie o incalcare a prevederilor
autorizatiei/licentei, fiind supusa sanctionarii conform prevederilor cap. VI.
Art. 31
Pentru agentii economici existenti in sectorul energiei electrice si
termice termenul maxim de solicitare a licentelor este prevazut in anexa nr. 3.
Art. 32
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezentul regulament.
ANEXA 1
la regulament
MODELUL Nr. 1
Numarul de inregistrare la ANRE ......./.......
Catre
Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei - ANRE
Bucuresti, str. Constantin Nacu nr. 3, sectorul 2
Subsemnatul ............., director general al .........., cu sediul in
......., reprezentat prin responsabil delegat ........., in conformitate cu
prevederile art. 5 lit. a) si ale art. 6 lit. b) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 29/1998, precum si ale art. 45 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 63/1998, solicit eliberarea unei autorizatii/licente pentru
............................................................................ .
(autorizatie/permis de punere in functiune/licenta)
In sustinerea cererii anexam dosarul cu urmatoarele documente:
- ........................................................................
- ........................................................................
- ........................................................................
- ........................................................................
Director general,
....................
Responsabil delegat,
........................
MODELUL Nr. 2
DATE
privind situatia financiara
Solicitantul ................. Certificam exactitatea datelor
(denumirea) ---------------------------------
(Directia generala a finantelor
publice si controlului financiar
de stat a judetului
......./municipiului Bucuresti)
A. Indicatori privind evolutia bonitatii financiare:
----------------------------------------------------------------------------
Indicatorii de bonitate, calculati
conform bilanturilor anuale si
Nr. Denumirea Simbolul U.M. raportarilor semestriale
------------------------------------
1998 30 iunie 1999 30 iunie 2000
----------------------------------------------------------------------------
1. Lichiditatea
globala Lg %
2. Solvabilitatea
patrimoniala Sp %
3. Rata profitului
brut Rpb %
4. Viteza de
rotatie a
fondului de
rulment Vr cicluri/
an
----------------------------------------------------------------------------
Lichiditatea globala = active circulante/datorii curente x 100,
in care:
- active circulante = stocuri + alte active circulante;
- datorii curente (in termen de pana la un an) = furnizori si conturi
asimilate + imprumuturi pe termen scurt + salarii + impozite si taxe.
Solvabilitatea patrimoniala = capitaluri proprii/total pasiv, mai putin
clienti creditori si conturi de regularizare si asimilate x 100
Rata profitului brut = rezultatul brut (profit sau pierdere) al
exercitiului financiar/cifra de afaceri x 100
Viteza de rotatie a fondului de rulment = viteza de rotatie anuala a
fondului de rulment, calculata pe baza datelor din bilantul contabil din anul
precedent, care reprezinta raportul dintre veniturile din exploatare si fondul
de rulment aferent exercitiului financiar (cicluri/an)
B. Indicatori privind capacitatea financiara a solicitantului, calculati la
data de ...........
1. TOTAL GENERAL ACTIV (milioane lei) ....................................,
din care:
1.1. Active circulante - TOTAL (milioane lei) .............................
2. TOTAL GENERAL PASIV (milioane lei) ....................................,
din care:
2.1. Obligatii - TOTAL (milioane lei) .....................................
3. Fond de rulment (rd. 1.1 - rd. 2.1) - TOTAL (milioane lei) .............
4. Depozite bancare - TOTAL (milioane lei) ................................
5. Linie de credite deschise - TOTAL (milioane lei) .......................
6. Credite bancare (neconsumate) - TOTAL (milioane lei) ...................
7. Venituri din exploatare - TOTAL (milioane lei) .........................
8. Viteza de rotatie a fondului de rulment (Vr) ...........................
Director economic, Director general,
................... ..................
NOTA:
1. Pentru capacitatile nou-infiintate informatiile privind situatia
financiara pot fi prezentate de catre investitori.
2. Pentru investitorii straini informatiile privind situatia financiara pot
fi prezentate de compania mama din strainatate, in numele companiei fiice din
Romania, in masura in care se face dovada preluarii in mod indubitabil a
tuturor angajamentelor financiare ale acesteia. Informatiile vor fi prezentate
in limba romana, in traducere legalizata la un birou notarial din Romania. ANRE
va lua in considerare orice tip de informatii referitoare la viabilitatea
financiara a proiectului supus autorizarii.
MODELUL Nr. 3.1
CONTINUTUL-CADRU
al autorizatiei
Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei - ANRE
Autorizatie de ............
Nr. .... din ....
Ca urmare a cererii adresate de ........., cu sediul in ............,
reprezentata prin ......................................................,
(responsabil delegat)
inregistrata la numarul .................. din data de .................,
in urma analizarii si verificarii documentelor transmise,
in baza prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 29/1998 si ale
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 63/1998,
se acorda urmatoarea
AUTORIZATIE
pentru ....................... din ...................................
(obiectul autorizatiei) (adresa completa a locului de
amplasament)
Capacitatea are urmatoarele caracteristici tehnice: .......................
...............................................................................
...............................................................................
Prezenta autorizatie este valabila in conditiile specificate in anexa.
Data eliberarii ...................
Presedinte,
.............
MODELUL Nr. 3.2
CONTINUTUL-CADRU
al permisului de punere in functiune
Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei - ANRE
Permis de punere in functiune
Nr. .... din .....
Ca urmare a cererii adresate de ........., cu sediul in ............,
reprezentata prin ......................................................,
(responsabil delegat)
inregistrata la numarul .................. din data de .................,
in urma analizarii si verificarii documentelor transmise,
in baza prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 29/1998 si ale
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 63/1998,
se acorda urmatorul
PERMIS DE PUNERE IN FUNCTIUNE
pentru ............ din ................................................
(obiectul) (adresa completa a locului de amplasament al
capacitatii/instalatiei energetice)
Capacitatea are urmatoarele caracteristici tehnice: .......................
...............................................................................
...............................................................................
Prezentul permis de punere in functiune este valabil in conditiile
specificate in anexa.
Data eliberarii ...................
Presedinte,
.............
MODELUL Nr. 3.3
CONTINUTUL-CADRU
al licentei
Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei - ANRE
Licenta de .................
Nr. ......... din ..........
Ca urmare a cererii adresate de ........., cu sediul in ............,
reprezentata prin ...................., inregistrata la numarul .............
din data de .................,
in urma analizarii si verificarii documentelor transmise,
in baza prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 29/1998 si ale
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 63/1998,
se acorda urmatoarea
LICENTA
Societatii Comerciale ................... pentru ....................... .
(obiectul licentei)
Prezenta licenta este valabila in conditiile specificate in anexa.
Data eliberarii ...................
Presedinte,
.............
ANEXA 2
la regulament
TARIFE
pentru acordarea de autorizatii si licente
Tabelul nr. 1
----------------------------------------------------------------------------
Tarife
Nr. Activitatea U.M. --------------------------------
crt. Autorizatii Licente (lei/U.M.)
(lei/U.M.) -------------------
la anual
acordare
----------------------------------------------------------------------------
Producerea energiei electrice si termice
1. Autorizatii de
infiintare pentru:
1.1. realizarea de noi
capacitati energetice
- capacitati de
producere a energiei
- electrice MWe instalat 250.000
- termice MWt instalat 50.000
- statii electrice
proprii MVA 50.000
1.2. modificarea capacitatii
energetice existente
- capacitati de
producere a energiei
- electrice MWe instalat 250.000
- termice MWt instalat 50.000
- statii electrice
proprii MVA 50.000
2. Permis de punere in
functiune a
capacitatilor
- capacitati de
producere a energiei
- electrice MWe instalat 50.000
- termice MWt instalat 10.000
- statii electrice
proprii MVA 10.000
3. Autorizatie de
functionare pentru
capacitati energetice
- capacitati de
producere a energiei
- electrice MWe instalat 250.000*)
- termice MWt instalat 50.000*)
- statii electrice
proprii MVA 50.000*)
4. Licenta de producere a
energiei
- electrice MWe instalat 50.000 50.000
- termice MWt instalat 30.000 30.000
Transportul energiei electrice
1. Autorizatii de infiintare
pentru:
1.1. linii electrice -
lungimea liniei km 250.000
1.2. statii electrice
(inclusiv SRA) MVA 50.000
2. Permis de punere in
functiune pentru:
2.1. linii electrice -
lungimea liniei km 50.000
2.2. statii electrice
(inclusiv SRA) MVA 10.000
3. Autorizatie de
functionare pentru:
3.1. linii electrice -
lungimea liniei km 250.000*)
3.2. statii electrice
(inclusiv SRA) MVA 50.000*)
4. Licenta de transport
al energiei electrice
- puterea instalata in
statii MVA 20.000 20.000
Distributia energiei electrice
1. Autorizatii de infiintare
pentru:
1.1. linii electrice de
inalta tensiune -
110 kV
- lungimea liniilor
electrice km 100.000
1.2. linii electrice de
medie tensiune
- lungimea liniilor
electrice km 15.000
1.3. statii electrice
(inclusiv SRA) unitate 5.000.000
1.4. posturi de transformare unitate 200.000
2. Permis de punere in
functiune pentru:
2.1. linii electrice de
inalta tensiune -
110 kV
- lungimea liniilor
electrice km 20.000
2.2. linii electrice de
medie tensiune
- lungimea liniilor
electrice km 3.000
2.3. statii electrice
(inclusiv SRA) unitate 1.000.000
2.4. posturi de
transformare unitate 40.000
3. Autorizatie de
functionare pentru:
3.1. linii electrice de
inalta tensiune -
110 kV
- lungimea liniilor
electrice km 80.000*)
3.2. linii electrice de medie
tensiune
- lungimea liniilor
electrice km 15.000*)
3.3. statii electrice
(inclusiv SRA) unitate 1.500.000*)
3.4. posturi de transformare unitate 50.000*)
4. Licenta de distributie
a energiei electrice
- puterea instalata in
statii electrice si
in posturi MVA 20.000 20.000
Dispecerizarea energiei electrice
1. Autorizatii de infiintare
pentru:
- sisteme la nivel
national 10.000.000
- sisteme la nivel
teritorial 1.000.000
2. Permis de punere in
functiune pentru:
- sisteme la nivel
national 2.000.000
- sisteme la nivel
teritorial 200.000
3. Autorizatie de
functionare pentru:
- sisteme la nivel
national 5.000.000
- sisteme la nivel
teritorial 500.000
4. Licenta pentru
dispecerizarea energiei
electrice grup
dispecerizabil 100.000 100.000
Furnizarea energiei electrice
1. Licenta pentru
furnizarea energiei
electrice MWe*) 50.000 50.000
2. Licenta pentru
furnizarea energiei
termice MWt*) 30.000 30.000
Asigurarea serviciilor de sistem
Licenta pentru
asigurarea serviciilor
de sistem MW rezerva 20.000 20.000
si reglaj
Acreditarea consumatorilor eligibili
Acreditarea
consumatorilor
eligibili MW*) 5.000.000 1.000.000
*)
----------------------------------------------------------------------------
*) Valoarea se diminueaza de 5 ori pentru capacitatile si instalatiile
existente in functiune la data intrarii in vigoare a prezentului regulament.
*) Puterea maxima absorbita conform contractelor de furnizare.
*) Puterea maxima de contract pe anul anterior.
*) Reprezinta suma fixa achitata in momentul depunerii cererii de
acreditare.
CONTRIBUTIILE AGENTILOR ECONOMICI
din sector pentru emiterea reglementarilor, altele decat licentele si
autorizatiile
Tabelul nr. 2
-----------------------------------------------------------------------
Valoarea contributiei
Denumirea agentului economic pe anul 1999
- mii lei -
-----------------------------------------------------------------------
Societatea Comerciala "Termoelectrica" - S.A. 625.000
Societatea Comerciala "Hidroelectrica" - S.A. 120.000
Societatea Nationala "Nuclearelectrica" - S.A. 120.000
Societatea Comerciala "Electrica" - S.A. 550.000
Compania Nationala de Electricitate - S.A. -
Transport-Dispecer 75.000
Agenti economici (producatori independenti,
autoproducatori, furnizori etc.)
- pentru fiecare in parte 10.000
-----------------------------------------------------------------------
NOTA:
Nivelul tarifelor pentru acordarea de autorizatii si licente agentilor
economici din sectorul energiei electrice si termice se actualizeaza anual, in
functie de rata inflatiei, prin ordin al presedintelui ANRE.
Nivelul tarifelor si contributiilor se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei.
Pentru anul 1999 nivelul contributiilor agentilor economici reprezinta
0,023% din cheltuiala cu munca vie a acestora.
Pentru anul 2000 si urmatorii nivelul contributiilor agentilor economici va
reprezenta 0,12% din cheltuiala cu munca vie.
In cazul reorganizarii unuia dintre agentii economici cuprinsi in tabelul
nr. 2, succesorii acestuia vor prelua obligatia privind contributia si vor
stabili prin protocol participarea in raport cu propriile cheltuieli cu munca
vie.
Tarifele si contributiile aprobate se vor achita in contul ANRE nr.
500311514848, deschis la Trezoreria sectorului 2.
Tarifele pentru acordare se achita in momentul depunerii documentatiilor
supuse autorizarii/licentierii.
Tarifele anuale pentru licente si contributiile agentilor economici se
achita esalonat, in transe trimestriale egale, pana cel mai tarziu la sfarsitul
primei luni a trimestrului in curs.
ANEXA 3
la regulament
ESALONAREA IN TIMP
a emiterii licentelor pentru agentii economici existenti din sectorul energiei
electrice si termice
----------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea licentei Agentul economic Termenul limita de
crt. depunere a cererii
----------------------------------------------------------------------------
1. Furnizare energie
electrica Societatea Comerciala 15 august 1999
"Electrica" - S.A.
2. Distributie energie
electrica Societatea Comerciala 30 august 1999
"Electrica" - S.A.
3. Transport energie
electrica Compania Nationala 15 septembrie 1999
de Electricitate - S.A.
4. Dispecerizare energie
electrica Compania Nationala 30 septembrie 1999
de Electricitate - S.A.
5. Producere energie
electrica Societatea Comerciala 15 octombrie 1999
"Termoelectrica" - S.A.
Societatea Comerciala 30 octombrie 1999
Hidroelectrica" - S.A.
Societatea Nationala 30 noiembrie 1999
"Nuclearelectrica" - S.A.
Producatori independenti 15 decembrie 1999
Autoproducatori 30 aprilie 2000
6. Producere/transport/
distributie/furnizare Societatea Comerciala 1 martie 2000
energie termica "Termoelectrica" - S.A.
Altii 1 iunie 2000
----------------------------------------------------------------------------
NOTA:
In cazul reorganizarii unuia dintre agentii economici nominalizati,
succesorii acestuia vor prelua obligatia respectarii termenelor precizate in
tabel.