ORDIN
Nr. 52 din 28 septembrie 2005
pentru aprobarea Regulamentului nr. 11/2005 privind prevenirea si combaterea
spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism prin intermediul pietei de
capital
ACT EMIS DE: COMISIA NATIONALA A VALORILOR MOBILIARE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 885 din 3 octombrie 2005

In conformitate cu prevederile art. 1 si 2 si ale art. 7 alin. (3) si (15)
din Statutul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, aprobat prin Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 25/2002, aprobata si modificata prin Legea nr.
514/2002, modificata si completata prin Legea nr. 297/2004,
avand in vedere prevederile art. 9 alin. (6) si (7) din Legea nr. 656/2002
pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, astfel cum a fost
modificata si completata prin Legea nr. 230/2005,
in sedinta din data de 21 septembrie 2005 Comisia Nationala a Valorilor
Mobiliare a hotarat emiterea urmatorului ordin:
Art. 1
Se aproba Regulamentul nr. 11/2005 privind prevenirea si combaterea
spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism prin intermediul pietei de
capital, prevazut in anexa care face parte din prezentul ordin.
Art. 2
Regulamentul mentionat la art. 1 va intra in vigoare la data publicarii
acestuia si a prezentului ordin in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si
va fi publicat in Buletinul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare si pe
site-ul acesteia (www.cnvmr.ro).
Art. 3
Directia reglementare din cadrul Directiei generale autorizate reglementare
impreuna cu Secretariatul general si cu directorul general executiv vor urmari
ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Presedintele Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare,
Gabriela Anghelache
ANEXA 1
REGULAMENTUL Nr. 11/2005
privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de
terorism prin intermediul pietei de capital
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezentul regulament stabileste norme cu privire la prevenirea si
combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism prin
intermediul pietei de capital.
Art. 2
In intelesul prezentului regulament, termenii si expresiile de mai jos au
urmatoarele semnificatii:
a) tranzactie cu numerar - orice tranzactie care implica incasari si plati
de sume de bani in numerar;
b) CNVM - Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare;
c) entitati reglementate - entitatile a caror activitate este reglementata
si/sau supravegheata de CNVM in indeplinirea atributiilor sale legale, conform
prevederilor art. 2 alin. (1) pct. 5 din Legea nr. 297/2004 privind piata de
capital, cu modificarile si completarile ulterioare, si care desfasoara
activitatile prevazute de art. 8 din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea si
sanctionarea spalarii banilor, modificata si completata prin Legea nr.
230/2005;
d) client - orice persoana fizica, juridica sau entitate fara personalitate
juridica, pentru care entitatile reglementate presteaza servicii in baza unui
contract;
e) finantarea actelor de terorism - infractiunea prevazuta la art. 36 din
Legea nr. 535/2004 privind prevenirea si combaterea terorismului;
f) spalarea banilor - notiunea definita conform art. 2 lit. a) din Legea
nr. 656/2002, modificata si completata prin Legea nr. 230/2005;
g) tranzactie suspecta - notiunea definita conform prevederilor art. 2 lit.
c) din Legea nr. 656/2002, modificata si completata prin Legea nr. 230/2005;
h) tranzactionarea pe cont propriu - incheierea de tranzactii cu unul sau
mai multe instrumente financiare, avand la baza capitalul propriu;
i) tranzactionarea pe contul clientului - efectuarea oricaror operatiuni
aferente executarii unui ordin de cumparare sau de vanzare a unuia sau a mai
multor instrumente financiare in numele si pe contul clientilor.
Art. 3
(1) CNVM monitorizeaza entitatile reglementate pentru a se asigura ca
acestea respecta prevederile legale in vigoare referitoare la identificarea,
verificarea si inregistrarea clientilor si a tranzactiilor, raportarea
tranzactiilor suspecte si a tranzactiilor cu numerar, precum si implementarea
unui program de respectare a tuturor acestor cerinte si instruirea personalului
in acest sens.
(2) CNVM este in drept sa monitorizeze operatiunile cu instrumente
financiare efectuate de entitatile reglementate, in scopul de a identifica
tranzactiile suspecte.
(3) CNVM va informa de indata Oficiul National de Prevenire si Combatere a
Spalarii Banilor, atunci cand din datele obtinute rezulta suspiciuni de spalare
a banilor, finantare a actelor de terorism sau incalcari ale dispozitiilor
Legii nr. 656/2002, modificata si completata prin Legea nr. 230/2005.
(4) CNVM poate verifica eficacitatea procedurilor aplicate de entitatile
reglementate, in scopul prevenirii si combaterii spalarii banilor si a
finantarii actelor de terorism.
(5) In procesul de monitorizare, CNVM poate solicita entitatilor
reglementate orice informatii sau documente relevante.
CAP. 2
Obligatii ale entitatilor reglementate
Art. 4
(1) Entitatile reglementate sunt obligate sa identifice, sa verifice si sa
inregistreze identitatea clientilor inainte de a initia orice relatie de
afaceri sau de a efectua tranzactii in numele clientului.
(2) Entitatile reglementate sunt obligate sa aplice de indata procedura de
identificare si atunci cand apar suspiciuni cu privire la identitatea
clientului in cursul desfasurarii operatiunilor.
(3) Entitatile reglementate au obligatia de a revizui informatiile
referitoare la identificarea clientului in momentul in care apar suspiciuni
asupra clientului in cursul desfasurarii operatiunilor.
(4) In cazul in care exista indoieli cu privire la faptul ca un client actioneaza
in nume propriu sau in cazul in care exista certitudine cu privire la faptul ca
acel client actioneaza in numele altei persoane, entitatea reglementata este
obligata sa ia masurile adecvate pentru a obtine informatii cu privire la
adevarata identitate a persoanei in interesul ori in numele careia actioneaza
clientul.
(5) Entitatile reglementate au obligatia de a se asigura ca toate
criteriile referitoare la identificarea clientului sunt aplicate si in sediile
sale secundare, inclusiv in cele localizate in strainatate.
(6) Cerintele de identificare a clientului nu se impun in cazurile
prevazute la art. 12 alin. (4) din Legea nr. 656/2002, modificata si completata
prin Legea nr. 230/2005.
Art. 5
(1) Datele privind identificarea clientului prevazute la art. 4 se verifica
si se actualizeaza sau se completeaza, dupa caz, daca este necesar, pentru
orice tranzactie care implica o suma reprezentand echivalentul a minimum 10.000
euro, indiferent daca tranzactia este efectuata intr-o singura operatiune sau
in mai multe operatiuni care par a avea legatura intre ele.
(2) In cazul in care suma nu este cunoscuta in momentul acceptarii
tranzactiei, persoana fizica sau juridica obligata sa stabileasca identitatea
clientilor va proceda la identificarea de indata a acestora, atunci cand este
informata despre valoarea tranzactiei si cand a stabilit ca a fost atinsa
limita minima prevazuta la alin. (1).
(3) In conformitate cu prevederile art. 9 alin. (3) din Legea nr. 656/2002,
modificata si completata prin Legea nr. 230/2005, de indata ce exista o
informatie ca printr-o operatiune se urmareste spalarea banilor sau finantarea
actelor de terorism, se va proceda la identificarea clientilor, chiar daca
valoarea operatiunii este mai mica decat 10.000 euro.
(4) Identificarea clientului trebuie realizata in cazul tuturor
operatiunilor in care sunt implicate persoane care nu sunt prezente sau
reprezentante fizic la efectuarea acestora.
Art. 6
(1) Entitatile reglementate trebuie sa preia in evidentele lor urmatoarele
informatii legate de oricare client persoana fizica, care are obligatia sa le
furnizeze sub semnatura:
a) numele si prenumele complet al clientului si orice alte nume folosite;
b) locul si data nasterii;
c) codul numeric personal sau echivalentul acestuia pentru persoanele
straine;
d) numarul si seria documentului de identitate;
e) data eliberarii documentului de identitate si entitatea care l-a emis;
f) domiciliul stabil/resedinta (adresa completa - strada, numar, bloc,
scara, etaj, apartament, oras, judet/sector, cod postal, tara);
g) cetatenia;
h) calitatea de rezident/nerezident;
i) telefonul/faxul;
j) scopul si natura operatiunilor derulate cu entitatea reglementata;
k) denumirea si locul desfasurarii activitatii/ocupatia.
(2) Entitatea reglementata va pastra o copie a documentului de identitate
al clientului. Clientul trebuie sa prezinte documente de identitate cu
fotografie, emise in conditiile legii de organele abilitate legal.
(3) Entitatea reglementata are obligatia de a verifica informatiile primite
de la client, pe baza documentelor primare obtinute de la acesta.
Art. 7
(1) Entitatile reglementate trebuie sa preia in evidentele lor, dupa caz,
urmatoarele informatii legate de client, persoana juridica sau entitate fara
personalitate juridica, care are obligatia sa le furnizeze:
a) numarul, seria si data certificatului de inregistrare/documentului de
inregistrare la Oficiul National al Registrului Comertului sau la autoritati
similare sau echivalente;
b) forma si structura juridica;
c) denumirea;
d) capitalul social subscris si varsat;
e) codul unic de inregistrare (CUI) sau echivalentul acestuia pentru
persoanele straine;
f) institutia de credit si codul IBAN;
g) lista persoanelor cu drept de semnatura in cont, a administratorilor, a
persoanelor cu functii de conducere sau cu mandat de reprezentare a clientului
si specimenul de semnatura al acestora;
h) adresa completa a sediului social/sediului central sau, dupa caz, a
sucursalei;
i) structura actionariatului/asociatilor;
j) telefonul, faxul si, dupa caz, e-mailul, adresa paginii de Internet;
k) scopul si natura operatiunilor derulate cu entitatea reglementata.
(2) Clientul, persoana juridica sau entitate fara personalitate juridica,
va prezenta urmatoarele documente, iar entitatea reglementata va retine, dupa
caz, copii certificate ale acestora:
a) actul constitutiv/contractul de societate si statutul;
b) imputernicirea pentru persoana care reprezinta clientul, daca aceasta nu
este reprezentantul legal;
c) certificatul constatator eliberat de Oficiul National al Registrului
Comertului (pentru societatile comerciale) sau de autoritati similare din
statul de origine si documentele echivalente pentru celelalte tipuri de
persoane juridice sau entitati fara personalitate juridica, care sa ateste
informatiile care tin de identificarea clientului;
d) o declaratie semnata de catre reprezentantii legali cu privire la activitatea
desfasurata de client si la functionarea legala a acestuia.
(3) Entitatea reglementata va identifica persoanele fizice care
intentioneaza sa actioneze in numele clientului, persoana juridica sau entitate
fara personalitate juridica, potrivit regulilor referitoare la identificarea
persoanelor fizice, si va analiza documentele in baza carora persoanele sunt
mandatate sa actioneze in numele persoanei juridice.
(4) Documentele prezentate de clientul persoana juridica sau entitate fara
personalitate juridica vor include traducerea legalizata in limba romana in
cazul in care documentele originale sunt intocmite in alta limba.
Art. 8
(1) In activitatea desfasurata, o entitate reglementata se poate baza pe
informatiile obtinute de la o terta parte care trebuie sa respecte cerintele
Legii nr. 656/2002, modificata si completata prin Legea nr. 230/2005,
referitoare la identificarea clientului, precum si la inregistrarea acestor
informatii, pentru a:
a) stabili identitatea clientului pe baza unor documente separate, date sau
informatii;
b) initia masuri adecvate pentru identificarea beneficiarului;
c) identifica structura actionariatului si a conducerii/consiliului de
administratie al clientului persoana juridica;
d) obtine informatii cu privire la obiectul de activitate si la natura
operatiunilor desfasurate de client.
(2) Informatiile obtinute de la o terta parte trebuie verificate de
entitatea reglementata.
(3) Entitatea reglementata trebuie sa solicite tertei parti si sa obtina,
fara intarziere, copiile documentelor care atesta identitatea clientului.
(4) Responsabilitatea privind informatiile obtinute de la o terta parte
pentru identificarea clientului revine entitatii reglementate.
(5) O entitate reglementata se poate baza pe identificarea clientului
realizata de o terta parte dintr-o alta tara, cu conditia ca terta parte sa
respecte obligatii privind identificarea clientului similare cerintelor Legii
nr. 656/2002, modificata si completata prin Legea nr. 230/2005.
Art. 9
(1) Entitatea reglementata trebuie sa intocmeasca o procedura scrisa de
acceptare a clientilor.
(2) Entitatea reglementata nu trebuie sa tina conturi anonime sau conturi
detinute in nume fictive.
(3) Entitatile reglementate vor intreprinde masurile care se impun in cazul
operatiunilor care favorizeaza anonimatul sau care permit interactiunea in
absenta cu clientul, pentru a impiedica utilizarea lor in operatiuni de spalare
a banilor sau de finantare a actelor de terorism.
(4) Entitatea reglementata nu va deschide conturi, nu va initia operatiuni
sau realiza tranzactii si va inceta orice operatiune in cazul in care este in
incapacitate sa realizeze identificarea clientului conform prevederilor
prezentului regulament si a normelor legale in vigoare.
(5) Entitatea reglementata poate refuza deschiderea de conturi sau
derularea de operatiuni in cazul in care:
a) clientul nu se conformeaza procedurii prevazute la alin. (1);
b) are suspiciuni ca acel client poate fi implicat in operatiuni de spalare
a banilor sau in finantarea actelor de terorism.
Art. 10
(1) Entitatile reglementate au obligatia pastrarii tuturor informatiilor
privind identitatea clientului pentru o perioada de cel putin 5 ani, incepand
cu data cand se incheie relatia cu clientul.
(2) Entitatile reglementate trebuie sa pastreze toate documentele si
evidentele aferente tuturor tranzactiilor clientului timp de cel putin 5 ani de
la incheierea tranzactiei sau chiar mai mult, la solicitarea Oficiului National
de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, indiferent daca respectivul cont
a fost inchis sau relatia cu clientul a incetat.
Art. 11
Este necesar ca entitatile reglementate sa monitorizeze majoritatea sau in
anumite cazuri toate tranzactiile efectuate prin conturile lor de categoria de
clienti cu risc ridicat. In momentul in care se decide cu privire la clientii
care sunt inclusi in aceasta categorie, urmatoarele informatii trebuie avute in
vedere:
a) tipul de client persoana fizica/juridica sau entitate fara personalitate
juridica;
b) tara de origine;
c) functia publica sau functia importanta detinuta;
d) tipul de activitate desfasurata de catre client;
e) sursa fondurilor clientului;
f) alti indicatori de risc.
Art. 12
Entitatile reglementate vor acorda o atentie sporita in momentul in care
analizeaza tranzactii cu persoane din jurisdictii care nu beneficiaza de
sisteme adecvate de prevenire si combatere a spalarii banilor si a finantarii
actelor de terorism.
Art. 13
(1) Entitatile reglementate trebuie sa identifice tranzactiile sau tipurile
de tranzactii suspecte efectuate in numele clientilor sai.
(2) In cazul in care o entitate reglementata are suspiciuni ca o operatiune
care urmeaza a fi efectuata are ca scop spalarea banilor sau finantarea actelor
de terorism, aceasta va sesiza imediat Oficiul National de Prevenire si
Combatere a Spalarii Banilor si CNVM, sub forma unei raportari de tranzactie
suspecta.
(3) Se interzice entitatilor reglementate, directorilor, administratorilor,
reprezentantilor si personalului acestora sa avertizeze clientii implicati sau
sa faca cunoscut, in orice alt mod, faptul ca o raportare privind o tranzactie
suspecta sau informatii aferente acesteia au fost/vor fi inaintate catre
Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor si CNVM.
Art. 14
(1) Entitatile reglementate trebuie sa raporteze in cel mult 24 de ore
catre Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor si CNVM
tranzactiile efectuate in numerar, in lei sau valuta, a caror limita minima o
reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se
realizeaza prin una sau mai multe operatiuni legate intre ele.
(2) Prevederile alineatului (1) se aplica atat tranzactiilor interne, cat
si celor internationale.
Art. 15
Contractele de confidentialitate, legislatia sau prevederile privind
secretul profesional nu pot fi invocate pentru a restrictiona capacitatea
entitatilor reglementate de a raporta tranzactiile suspecte.
Art. 16
(1) Entitatile reglementate au obligatia sa stabileasca si sa aplice
proceduri si mecanisme de control intern si sa desemneze unul sau mai multi
angajati care vor raporta direct consiliului de administratie pentru a preveni
implicarea entitatii din care face parte in actiuni de spalare de bani si de
finantare a actelor de terorism.
(2) Entitatile reglementate au obligatia de a desemna dintre persoanele
mentionate la alin. (1) un ofiter de conformitate la nivelul conducerii
executive, care va avea atributii in legatura cu:
a) dezvoltarea de politici interne, proceduri si control, pentru asigurarea
de standarde ridicate la angajarea personalului;
b) desfasurarea de programe de pregatire profesionala continua;
c) implementarea procedurilor de control pentru testarea sistemului.
(3) In situatia in care entitatea reglementata are obligatia constituirii
unui compartiment de control intern, specializat in supravegherea respectarii
legislatiei in vigoare, persoanele desemnate in conformitate cu prevederile
alin. (1) pot fi incadrate in compartimentul de control intern.
(4) Numele impreuna cu functia ocupata si cu responsabilitatile stabilite
ale persoanelor mentionate la alin. (1) vor fi comunicate Oficiului National de
Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor si CNVM, in termen de 30 de zile de
la data intrarii in vigoare a prezentului regulament.
(5) Entitatea reglementata va notifica Oficiul National de Prevenire si
Combatere a Spalarii Banilor si CNVM cu privire la schimbarea sau inlocuirea
angajatilor mentionati la alin. (1), in termen de 15 zile de la data
respectivei modificari.
(6) Persoanele desemnate conform alin. (1) si (2) raspund pentru
indeplinirea sarcinilor stabilite in aplicarea prezentului regulament si a
Legii nr. 656/2002, modificata si completata prin Legea nr. 230/2005.
Art. 17
(1) Entitatile reglementate trebuie sa asigure instruirea angajatilor
proprii cu privire la prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii
actelor de terorism.
(2) Programele de instruire trebuie sa asigure faptul ca angajatii:
a) sunt la curent cu legile, regulamentele si procedurile privind
prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism;
b) au competenta necesara pentru a analiza adecvat tranzactiile in scopul
identificarii activitatilor de spalare a banilor si de finantare a actelor de
terorism;
c) cunosc in intregime cerintele de raportare.
(3) Entitatile reglementate vor comunica tuturor angajatilor procedura de
prevenire si combatere a spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism.
CAP. 3
Sanctiuni
Art. 18
Incalcarea dispozitiilor prezentului regulament se sanctioneaza in
conformitate cu prevederile titlului X din Legea nr. 297/2004 privind piata de
capital, cu modificarile si completarile ulterioare, si cu prevederile
Statutului Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, aprobat prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 25/2002, aprobata si modificata prin Legea nr.
514/2002, modificata si completata prin Legea nr. 297/2004.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 19
Prezentul regulament se completeaza de drept cu celelalte prevederi legale
incidente.
Art. 20
(1) Prezentul regulament intra in vigoare la data publicarii acestuia si a
ordinului de aprobare in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si va fi
publicat in Buletinul CNVM si pe site ul CNVM (www.cnvmr.ro).
(2) La data intrarii in vigoare a prezentului regulament se abroga
Instructiunile Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 9/1999 privind
prevenirea si combaterea spalarii banilor, aprobate prin Ordinul Comisiei
Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 25/1999, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 29 din 26 ianuarie 2000.