HOTARARE Nr. 978 din 24 noiembrie 1999
privind unele masuri pentru implementarea Programului de restructurare a
intreprinderilor si de reconversie profesionala (RICOP)
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 574 din 25 noiembrie 1999
Pentru pregatirea structurilor de implementare corespunzatoare, astfel
incat imediat dupa semnarea Memorandumului de finantare sa se poata trece la
implementarea Programului de restructurare a intreprinderilor si de reconversie
profesionala (RICOP), a carui propunere financiara a fost aprobata de Comisia
Europeana la Bruxelles la 28 iulie 1999, si pentru sprijinirea Programului
pentru ajustarea sectorului privat (PSAL),
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Primul-ministru, in calitate de autoritate nationala de implementare a
RICOP, deleaga intreaga responsabilitate decurgand din aceasta domnului Traian
Basescu, denumit in continuare coordonatorul Programului de restructurare a
intreprinderilor si de reconversie profesionala (RICOP). Coordonatorul RICOP va
asigura corelarea acestui program cu Programul pentru ajustarea sectorului
privat (PSAL) si cu Programul de dezvoltare institutionala a sectorului privat
(PIBL).
Art. 2
(1) Se constituie Comitetul de coordonare a RICOP, denumit in continuare
CCP, in componenta si cu atributiile prevazute in anexa nr. 1. Presedintele CCP
este coordonatorul RICOP.
(2) Se constituie comitete de coordonare zonala a RICOP, denumite in
continuare CCZ, in componenta si cu atributiile prevazute in anexa nr. 3.
Componenta nominala a fiecarui CCZ se stabileste prin ordin al coordonatorului
RICOP, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(3) Se stabilesc cinci zone, denumite in continuare zone RICOP, in functie
de numarul persoanelor afectate de programele de restructurare si de
distributia geografica a acestora, precum si de rata somajului la nivel de
judet. Activitatea din fiecare zona RICOP este coordonata de un CCZ.
(4) Zonele RICOP si lista cuprinzand societatile comerciale din fiecare
zona, supuse procesului de restructurare/privatizare/lichidare, sunt prezentate
in anexa nr. 7, care constituie baza Planului de restructurare.
Art. 3
(1) Pentru asigurarea conditiilor de derulare a RICOP se constituie
Unitatea de Management a Proiectului - RICOP, denumita in continuare UMP -
RICOP.
(2) UMP - RICOP se organizeaza ca directie in cadrul Unitatii de management
a proiectului, infiintata in structura Ministerului Transporturilor, pentru
asigurarea conditiilor de implementare a prevederilor Programului pentru
ajustarea sectorului privat (PSAL) si ale Programului de dezvoltare
institutionala a sectorului privat (PIBL). Structura organizatorica si
atributiile UMP - RICOP sunt prevazute in anexa nr. 2.
(3) UMP - RICOP este condusa in activitatea curenta de un administrator de
programe cu finantare externa, denumit in continuare administrator PFE, care
este si directorul UMP - RICOP. Coordonarea activitatilor la nivelul zonelor
prevazute la art. 2 alin. (3) este asigurata de cate un administrator PFE cu
statut de sef de serviciu. UMP - RICOP este in directa subordine a
coordonatorului programelor PSAL, PIBL si RICOP.
(4) Personalul UMP - RICOP este angajat si salarizat potrivit art. 4 si 5
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 52/1999 privind asigurarea unui cadru
unitar pentru managementul proiectelor finantate prin imprumuturi externe
contractate sau garantate de stat, rambursabile sau nerambursabile, inclusiv privind
plata specialistilor romani care isi desfasoara activitatea in cadrul
unitatilor de management de proiect, sursa de finantare fiind asigurata
potrivit art. 7^2 din Hotararea Guvernului nr. 374/1999 privind asigurarea
conditiilor de implementare a prevederilor Programului pentru ajustarea
sectorului privat (PSAL) si a Programului de dezvoltare institutionala a
sectorului privat (PIBL), cu modificarile si completarile ulterioare. Pentru
personalul angajat in UMP - RICOP, care nu indeplineste conditiile de selectare
acceptate de Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare
(B.I.R.D.), se aplica reglementarile in vigoare privind salarizarea
personalului din sectorul bugetar.
Art. 4
(1) Pe teritoriul fiecarei zone RICOP se constituie unitati locale de
implementare a proiectelor, denumite in continuare ULIP. ULIP se constituie, in
principal, pe structurile teritoriale ale Agentiei Nationale pentru Ocupare si
Formare Profesionala (A.N.O.F.P.), ale Agentiei Nationale de Dezvoltare
Regionala (A.N.D.R.), ale administratiei publice locale sau ale altor agenti cu
capacitate de implementare a unor segmente ale RICOP. Atributiile ULIP sunt
stabilite in anexa nr. 4.
(2) In cadrul fiecarei ULIP vor fi nominalizate persoane responsabile
pentru fiecare componenta. Persoanele nominalizate si componenta RICOP de care
acestea raspund pe plan local vor fi facute cunoscute public, impreuna cu toate
datele necesare in vederea contactarii lor (adresa, telefon, fax).
Art. 5
(1) Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, impreuna cu directiile
generale de munca si protectie sociala judetene si a municipiului Bucuresti,
Ministerul Industriei si Comertului, Ministerul Transporturilor, Agentia
Nationala pentru Ocupare si Formare Profesionala si agentiile pentru ocupare si
formare profesionala judetene si a municipiului Bucuresti, Agentia Nationala
pentru Dezvoltare Regionala si agentiile de dezvoltare regionala, Fondul
Proprietatii de Stat si sucursalele judetene ale acestuia, Ministerul
Finantelor si Oficiul de Plati si Contractare PHARE, Departamentul pentru
Administratie Publica Locala, Departamentul pentru Integrare Europeana si
Comisia Nationala pentru Statistica au atributii si responsabilitati in
realizarea obiectivelor RICOP si se subordoneaza coordonatorului RICOP, strict
pentru acest scop.
(2) Sarcinile si responsabilitatile Oficiului de Plati si Contractare
PHARE, denumit in continuare OPCP, sunt prevazute in anexa nr. 5, iar
responsabilitatile agentiilor de dezvoltare regionala pe teritoriul carora se
formeaza zone RICOP sunt prevazute in anexa nr. 6.
Art. 6
In cadrul UMP - RICOP si al ULIP vor fi utilizati, in principal,
specialisti in managementul proiectelor cu finantare externa.
Art. 7
Pentru a sprijini actul decizional la nivel local si central, in scopul
implementarii eficiente si corecte a RICOP, precum si al corelarii masurilor
luate in cadrul acestuia cu obiectivele PSAL, toate societatile comerciale,
companiile si societatile nationale, regiile autonome din subordinea F.P.S. sau
a ministerelor, precum si institutiile publice si agentiile subordonate
Guvernului au obligatia sa puna imediat la dispozitie structurilor locale si
centrale ale RICOP toate documentele si informatiile solicitate.
Art. 8
(1) Obiectivul principal al RICOP este sprijinirea aplicarii Planului de
restructurare, care este realizat, in principal, prin aplicarea programelor de
restructurare a societatilor comerciale supuse procesului de
restructurare/privatizare/lichidare in cadrul Programului PSAL si care au
constituit, alaturi de situatia somajului din fiecare judet, elementul de baza
in stabilirea zonelor RICOP. Pe baza datelor detinute de Fondul Proprietatii de
Stat si de Ministerul Industriei si Comertului, lista cuprinzand societatile
comerciale incluse in Programul PSAL a fost completata cu alte societati
comerciale care au programe de restructurare aprobate sau in curs de aprobare
si care au sediul social in zonele RICOP.
(2) Directorii, managerii sau administratorii societatilor comerciale
mentionate in anexa nr. 7 vor actualiza si vor prezenta Fondului Proprietatii
de Stat, in termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari, programele de restructurare, in vederea intocmirii Planului de
restructurare prevazut in Memorandumul de finantare.
(3) Fondul Proprietatii de Stat, Ministerul Industriei si Comertului si
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale vor supune spre aprobare Guvernului
Planul de restructurare in conformitate cu Memorandumul de finantare, in termen
de maximum 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
(4) Anexa nr. 7 si, implicit, Planul de restructurare se pot completa pe
parcursul implementarii RICOP si cu alti agenti economici, in functie de
resursele financiare disponibile si de viteza de implementare a Planului de
restructurare, la solicitarea institutiilor publice responsabile cu aprobarea
si aplicarea programelor de restructurare/privatizare/lichidare.
(5) Includerea unor noi societati comerciale in anexa nr. 7 si, implicit,
in Planul de restructurare se face prin note aprobate de Guvern, cu conditia ca
agentul economic sa aiba sediul social, filiale, sucursale sau puncte de lucru
in una dintre zonele RICOP.
Art. 9
Abrevierele utilizate in prezenta hotarare sunt prevazute in anexa nr. 8.
Art. 10
In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari
coordonatorul RICOP are obligatia de a realiza structura de implementare prin
crearea structurilor prevazute la art. 2, 3, 4 si 5 si va raporta Guvernului
despre aceasta.
Art. 11
(1) Atributiile Ministerului Transporturilor, prevazute in Hotararea
Guvernului nr. 263/1999 privind organizarea si functionarea Ministerului
Transporturilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 154
din 14 aprilie 1999, cu modificarile si completarile ulterioare, se
completeaza, pe toata durata de functionare a UMP - RICOP, cu atributiile
prevazute in anexa nr. 2 la prezenta hotarare.
(2) Numarul de posturi aprobat pentru Ministerul Transporturilor, potrivit
art. 6 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 263/1999, se suplimenteaza cu 20.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
p. Ministrul muncii
si protectiei sociale,
Mariana Basuc,
secretar de stat
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Presedintele
Agentiei Nationale de
Dezvoltare Regionala,
Liviu Marcu
Ministru delegat pe langa
primul-ministru pentru
integrare europeana,
Alexandru Herlea
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu
Presedintele
Consiliului de administratie al
Fondului Proprietatii de Stat,
Radu Sarbu
ANEXA 1
COMITETUL DE COORDONARE A RICOP (CCP)
Componenta CCP:
1. Traian Basescu, - Ministerul Transporturilor
presedintele CCP
2. Decebal Traian Remes - Ministerul Finantelor
3. Alexandru Athanasiu - Ministerul Muncii si Protectiei Sociale
4. Radu Berceanu - Ministerul Industriei si Comertului
5. Nicolae Noica - Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului
6. Alexandru Herlea - Departamentul pentru Integrare Europeana
7. Radu Sarbu - Fondul Proprietatii de Stat
8. Bogdan Bujor Teodoriu - Ministerul Finantelor
9. Dorin Nicolae Parvu - Agentia Nationala pentru Ocupare si Formare
Profesionala
10. Liviu Marcu - Agentia Nationala de Dezvoltare Regionala
11. Vlad Rosca - Departamentul pentru Administratie Publica
Locala
12. George Cojocaru - Camera de Comert si Industrie a Romaniei
13. Victor Dinculescu - Comisia Nationala pentru Statistica
14. Mirel Tariuc - Agentia pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii
15. Anca Daniela Boagiu, - Ministerul Transporturilor
administrator PFE,
director UMP - RICOP
16.*) - CARTEL ALFA
17.*) - CNSLR-FRATIA
18.*) - BNS
19.*) - MERIDIAN
------------
*) Reprezentanti care vor fi desemnati de centralele sindicale si ale caror
nume vor fi comunicate coordonatorului RICOP in termen de 15 zile de la data
publicarii hotararii in Monitorul Oficial al Romaniei.
Sarcini si responsabilitati ale CCP:
1. andoseaza strategia de implementare a RICOP;
2. asigura aducerea la indeplinire a conditionalitatilor RICOP, astfel cum
sunt stabilite prin Memorandumul de finantare;
3. asigura, prin coordonatorul RICOP, monitorizarea, derularea si
realizarea obiectivelor RICOP, conform Memorandumului de finantare;
4. stabileste cadrul general de implementare a RICOP, in conformitate cu
scopul acestuia si, pe cat posibil, cu planurile de dezvoltare regionala;
5. In functie de numarul de salariati disponibilizati, aproba alocarile de
buget pentru fiecare zona RICOP, in conformitate cu prevederile Memorandumului
de finantare;
6. aproba realocari bugetare intre zonele afectate de disponibilizari, in
functie de necesitatile aparute in desfasurarea programului de restructurare a
societatilor comerciale, in conformitate cu prevederile Memorandumului de
finantare;
7. analizeaza trimestrial rapoartele primite de la UMP - RICOP si propune
optimizarea strategiei de implementare, atunci cand este cazul;
8. fiecare membru al CCP supravegheaza derularea RICOP in zona sa de
responsabilitate si ia masurile necesare atunci cand este cazul.
ANEXA 2
UNITATEA DE MANAGEMENT A PROIECTULUI RICOP (UMP - RICOP)
Structura organizatorica a UMP - RICOP
UMP - RICOP se organizeaza ca directie in cadrul Unitatii de management a
proiectului, infiintata in structura Ministerului Transporturilor.
UMP - RICOP este condusa in activitatea curenta de un director,
administrator PFE.
Administratorii PFE vor fi specialisti in managementul proiectelor cu
finantare externa.
Structura organizatorica si regulamentul de organizare si functionare a UMP
- RICOP se aproba prin ordin al ministrului transporturilor.
Sarcini si responsabilitati ale UMP - RICOP
UMP - RICOP actioneaza in numele coordonatorului RICOP si, in acest sens,
are urmatoarele atributii:
1. asigura implementarea si managementul tehnic global al RICOP si
corelarea acestuia cu programul de reforma al Guvernului, finantat din
imprumutul PSAL, precum si cu celelalte programe care au obiective
complementare RICOP;
2. realizeaza planuri de actiune care sa sustina implementarea strategiei
andosate de CCP;
3. urmareste si supravegheaza toate aspectele legate de realizarea si
implementarea RICOP;
4. sprijina CCP si coordonatorul RICOP in luarea deciziilor privind
atingerea obiectivelor RICOP si in stabilirea programului si a masurilor de
implementare a acestuia;
5. transmite catre structurile locale (CCZ si agenti de implementare) lista
aprobata, cuprinzand denumirile societatilor comerciale, numarul de salariati
ce urmeaza a fi asistati prin RICOP, precum si alte instructiuni ale coordonatorului
RICOP;
6. acorda asistenta structurilor angajate in derularea RICOP, in probleme
tehnice si de procedura PHARE, prin serviciile de asistenta tehnica angajate in
acest scop;
7. primeste rapoartele de la structurile teritoriale ale RICOP si face
propuneri pentru aplicarea si realizarea programului catre coordonatorul RICOP;
8. asigura armonizarea masurilor luate in interiorul fiecarei componente a
RICOP, precum si intre componentele acestuia, in vederea realizarii
obiectivelor RICOP;
9. asista in activitatea curenta secretariatele CCZ, ULIP sau alti agenti
de implementare in probleme legate de managementul tehnic al proiectelor;
10. asigura monitorizarea implementarii din punct de vedere tehnic a
fiecarui proiect;
11. solicita si primeste informatii si raportari de la institutiile
centrale responsabile de implementarea unor segmente ale programului;
12. primeste, conform procedurilor stabilite prin mecanismul de
implementare, rapoarte cu privire la stadiul implementarii proiectelor, direct
de la structurile teritoriale ale RICOP;
13. monitorizeaza respectarea programelor de restructurare a societatilor
comerciale si a Planului de restructurare, astfel cum acestea au fost aprobate;
14. organizeaza o campanie publicitara intensiva, editeaza periodic
brosuri, organizeaza conferinte de presa si emite comunicate cu privire la
proiectele finantate prin RICOP;
15. centralizeaza si analizeaza rapoartele de asistenta tehnica de la toate
structurile RICOP;
16. asigura, prin asistenta tehnica, expertiza pentru procesul de selectare
si implementare a proiectelor locale;
17. poate cere CCZ, la solicitarea coordonatorului RICOP, anularea
aprobarii date pentru selectarea unor proiecte, daca acestea nu respecta
criteriile de selectare, au eficienta scazuta sau daca nu se justifica din
punct de vedere al obiectivelor RICOP si al strategiei de implementare a
programului, andosata de CCP;
18. coordoneaza activitatea de asistenta tehnica;
19. aproba criteriile de selectare a proiectelor;
20. verifica prin sondaj respectarea criteriilor in procesul de selectare a
proiectelor, in baza listelor de proiecte depuse si a listelor de proiecte
aprobate, transmise de secretariatul CCZ. Listele vor fi insotite de fise-standard
de evaluare a fiecarui proiect. Continutul fiselor-standard de evaluare se
elaboreaza de UMP - RICOP;
21. atunci cand, ca urmare a verificarilor facute prin sondaj, constata
nerespectarea criteriilor de selectie, UMP - RICOP informeaza coordonatorul
RICOP, care poate dispune anularea aprobarii date de catre CCZ;
22. intocmeste lunar raportarea privind evolutia RICOP, in baza
activitatilor proprii si a raportarilor primite de la secretariatele CCZ si de
la unitatile de implementare;
23. dispune efectuarea de catre structurile teritoriale ale RICOP a
oricaror alte activitati care ar putea rezulta din procesul de implementare ca
fiind necesare pentru cresterea eficientei si operativitatii in realizarea
obiectivelor RICOP si care sunt in concordanta cu Memorandumul de finantare.
ANEXA 3
COMITETELE DE COORDONARE ZONALA (CCZ)
Componenta CCZ:
1. prefecti ai judetelor componente ale fiecarei zone RICOP;
2. presedinti ai consiliilor judetene din judetele care intra in componenta
zonei RICOP;
3. lideri sindicali din societatile comerciale aflate sub incidenta RICOP,
corespunzator fiecarei zone;
4. directori ai societatilor comerciale incluse in Planul de restructurare
corespunzator zonei RICOP;
5. directori executivi ai agentiilor pentru ocupare si formare profesionala
judetene din judetele componente ale zonei RICOP;
6. directori ai directiei generale de munca si protectie sociala judetene
din judetele componente ale zonei RICOP;
7. directori ai directiilor judetene ale finantelor publice si controlului
financiar de stat din judetele componente ale zonei RICOP;
8. reprezentanti ai camerelor de comert din judetele componente ale zonei
RICOP.
Componenta nominala a fiecarui CCZ se stabileste prin ordin al ministrului
transporturilor, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Sarcini si responsabilitati ale CCZ:
1. analizeaza cerintele si oportunitatile zonale si supune spre aprobare
CCP, prin UMP - RICOP, strategii si programe de dezvoltare care, pe cat
posibil, trebuie sa se incadreze in Planul national de dezvoltare;
2. intocmeste criteriile de selectare a proiectelor si le supune aprobarii
UMP - RICOP;
3. asigura realizarea obiectivelor RICOP in zona lor de activitate, astfel
cum au fost aprobate de catre CCP in strategia de implementare a RICOP si in
conformitate cu planurile de actiune realizate de UMP - RICOP;
4. aproba raportul lunar intocmit de secretariat cu privire la stadiul
implementarii programului in zona si il transmite UMP - RICOP;
5. aproba rapoartele de implementare a proiectelor pregatite de ULIP,
inaintea transmiterii acestora, impreuna cu facturile de plata catre OPCP. O
copie de pe fiecare raport se transmite UMP - RICOP;
6. asigura la nivel zonal echilibrul dintre cele cinci obiective ale RICOP,
si anume:
- interventii in caz de concedieri colective;
- lucrari publice;
- initiative de promovare a ocuparii fortei de munca;
- finantarea crearii de microafaceri si IMM;
- masuri de ocupare/asistenta in domeniul social.
7. CCZ este sprijinit in activitate de un secretariat permanent format din
minimum 6 persoane care trebuie sa fie salariati ai agentiei de dezvoltare
regionala pe teritoriul careia s-a constituit zona de sub responsabilitatea
fiecarui CCZ. Pentru zona RICOP nr. 4 CCZ va fi cel aferent agentiei de
dezvoltare regionala din Regiunea 4;
8. aproba lista cuprinzand proiectele eligibile, in ordinea punctajelor
obtinute prin aplicarea criteriilor de selectie, si o transmite pentru andosare
la UMP - RICOP;
9. raspunde de corecta aplicare a criteriilor de selectie pentru fiecare
dintre proiectele primite pentru analiza si aprobare;
10. analizeaza trimestrial activitatea asistentei tehnice acordate CCZ si
ULIP si raporteaza despre calitatea si eficienta acesteia la UMP - RICOP;
11. asigura suportul logistic (spatii, telefoane, echipamente informatice
etc.) pentru functionarea secretariatului permanent si a asistentei tehnice
repartizate fiecarui CCZ;
12. aproba strategia pentru o campanie publicitara intensiva, organizeaza
conferinte de presa si remite comunicate de presa cu privire la proiectele
finantate prin RICOP, insarcineaza secretariatul cu editarea unor brosuri
publicitare, pliante etc.
Sarcini si responsabilitati ale secretariatului CCZ:
1. in baza datelor primite de la ULIP din fiecare judet, pregateste si
supune spre aprobare CCZ raportul lunar cu privire la stadiul implementarii
RICOP in zona RICOP pe care o deserveste;
2. pregateste si supune spre aprobare CCZ raportul cu privire la stadiul
implementarii proiectelor, inaintea transmiterii acestora impreuna cu facturile
de plata catre OPCP;
3. analizeaza si selecteaza propunerile de proiecte transmise de catre ULIP,
in conformitate cu criteriile de selectie aprobate de UMP - RICOP;
4. fundamenteaza si supune spre aprobare CCZ lista cuprinzand proiectele
selectate si informeaza despre proiectele propuse a fi respinse;
5. asigura editarea de brosuri publicitare, pliante etc. precum si
organizarea unei campanii publicitare in mass-media locala cu privire la
facilitatile oferite prin RICOP;
6. colaboreaza cu personalul care asigura asistenta tehnica fiecarui CCZ si
cu UMP - RICOP in pregatirea documentatiei pe care o supune spre aprobare CCZ,
precum si pentru pregatirea campaniei publicitare;
7. asigura transmiterea catre UMP - RICOP a rapoartelor aprobate de CCZ si
a oricaror date de evaluare solicitate de UMP - RICOP.
ANEXA 4
Unitati locale de implementare a RICOP (ULIP):
1. agentia pentru ocupare si formare profesionala din fiecare judet
component al zonei, denumita in continuare AOFPJ;
2. administratia publica locala - pentru lucrarile publice de interes
local;
3. organizatii, servicii ale administratiei publice locale sau centrale,
agentii, institutii, fundatii sau structuri independente ale societatii civile,
carora li se pot incredinta pentru implementare, pe baza procedurilor PHARE,
proiecte si programe locale pentru care AOFPJ nu are capacitate de
implementare.
Sarcini si responsabilitati ale AOFPJ:
Actioneaza ca principal agent de implementare a RICOP conform procedurilor
stabilite prin Memorandumul de finantare si prin Memorandumul de intelegere si,
cu ajutorul asistentei tehnice, asigura urmatoarele:
a) aduce la indeplinire:
- interventii in caz de concedieri colective: masuri de preconcediere si
plati compensatorii;
- initiative de promovare a ocuparii fortei de munca;
- masurile de ocupare/asistenta in domeniul social; si,
b) acorda asistenta pentru pregatirea documentatiei, prin structurile
proprii existente sau pe care si le formeaza, in vederea implementarii
urmatoarelor componente:
- lucrari publice;
- finantarea crearii de microafaceri;
- finantarea crearii de IMM;
1. colecteaza dosarele proiectelor de la toate ULIP din judet, verifica
daca dosarele sunt complete din punct de vedere al existentei documentelor si
le inainteaza la CCZ in vederea evaluarii si aprobarii;
2. dupa caz, lanseaza licitatii pentru realizarea acelor obiective de care
este responsabila in cadrul programului si pentru care nu are capacitate de
implementare;
3. atributiile AOFPJ se transfera automat oricarui alt agent de
implementare, atunci cand AOFPJ este desemnata sa implementeze proiecte sau
programe locale pentru care nu are capacitate;
4. prin structurile sale sprijina echipele de experti care asigura
asistenta tehnica locala pe fiecare componenta a RICOP din judet;
5. isi adapteaza structura organizatorica si de personal pentru a raspunde
necesitatilor de implementare a tuturor componentelor RICOP care sunt in
sarcina sa, urmarind ca, pe toata perioada de derulare a programului, sa aiba
loc un transfer de know-how de la expertii angajati in cadrul asistentei
tehnice la personalul agentiei, pentru a asigura continuarea activitatii si
dupa incheierea RICOP;
6. tine evidenta personalului eligibil pentru plati compensatorii din RICOP
si asigura platile compensatorii conform prevederilor Memorandumului de
finantare si ale Memorandumului de intelegere;
7. asigura respectarea criteriilor de eligibilitate pentru platile
compensatorii si raporteaza la UMP - RICOP/OPCP situatia platilor compensatorii
realizate in cadrul RICOP;
8. propune M.M.P.S. si UMP - RICOP masuri pentru buna derulare a RICOP;
9. asigura corelarea intre componentele RICOP aplicate pe plan local;
10. tine evidenta locurilor de munca create prin componenta de lucrari
publice si cea de finantare pentru crearea de IMM si microafaceri ale RICOP,
asigura ocuparea locurilor de munca create prin acestea, precum si calificarea
fortei de munca necesare acestor activitati;
11. colaboreaza cu administratia publica locala pentru a asigura colectarea
tuturor informatiilor care pot fi utile in implementarea componentelor RICOP;
12. asigura incheierea si realizarea contractelor conform procedurilor
Manualului PHARE SID sau cu procedurile speciale acceptate de Delegatia UE;
13. raporteaza la CCZ si UMP - RICOP stadiul realizarii proiectelor:
14. asigura suport logistic (spatii, telefoane etc.) pentru personalul de
asistenta tehnica angajat in cadrul RICOP.
Sarcini si responsabilitati ale administratiei publice locale beneficiare
de finantare prin RICOP:
1. identifica proiecte de lucrari publice la nivel local, in conformitate
cu strategiile si planurile de actiune aprobate de CCP si, respectiv, UMP -
RICOP;
2. transmite spre aprobare la CCZ propunerile de proiecte, astfel cum au
fost elaborate cu sprijinul AOFPJ si al asistentei tehnice acordate in acest
scop;
3. semneaza cu OPCP conventiile pentru finantarea executarii lucrarilor
publice aprobate de CCZ pentru a fi executate;
4. dupa primirea aprobarii de la CCZ, cu ajutorul asistentei tehnice,
organizeaza licitatiile pentru aceste proiecte si incheie contractele cu
furnizorii, conform procedurilor Manualului PHARE SID sau conform procedurilor
specifice acceptate de Delegatia Comisiei Europene la Bucuresti;
5. raspunde de aducerea la indeplinire a contractelor incheiate cu
furnizorii si raporteaza la UMP si CCZ asupra stadiului acestora;
6. informeaza AOFPJ despre numarul de locuri de munca create si despre
necesitatile de personal aferente contractelor de care raspunde, solicitand
programe de instruire specifice, unde este cazul;
7. prin AOFPJ transmite spre aprobare la CCZ lista cuprinzand proiectele
propuse;
8. asigura plata aferenta contractelor de lucrari incheiate cu furnizorii,
in conformitate cu prevederile Memorandumului de finantare;
9. asigura realizarea obiectivelor componentei de lucrari publice a RICOP;
10. asigura contributia locala financiara sau in bunuri, obligatorie pentru
acordarea finantarii pentru realizarea proiectelor de lucrari publice, conform
prevederilor Memorandumului de finantare;
11. organizeaza o campanie publicitara intensiva, editeaza materiale
informative, organizeaza conferinte de presa si remite comunicate cu privire la
proiectele finantate prin RICOP.
ANEXA 5
SARCINI SI RESPONSABILITATI
ale Oficiului de Plati si Contractare PHARE (OPCP)
Sarcini
1. Licitatii: primirea de la Autoritatile de implementare, in formate
standard, a termenilor de referinta, a cererilor de oferta si a fiselor
rezumative privind licitatia; furnizarea informatiilor catre ofertanti, conform
procedurilor PHARE, si solicitarea publicarii de catre Comisia Europeana a
licitatiilor pe Internet (in pagina web PHARE), conform prevederilor art. 118,
cu modificarile ulterioare, al Reglementarii financiare; verificarea
actualizarii corespunzatoare a rapoartelor trimestriale privind implementarea
programelor, elaborate de Autoritatile de implementare; verificarea procedurala
a listelor scurte si a documentatiei de licitatie, pregatite de catre
Autoritatile de implementare care primesc, de asemenea, toate scrisorile
continand expresii de interes; verificarea si solicitarea de modificari, daca
este necesar, pentru asigurarea conformitatii cu reglementarile PHARE,
asigurarea pregatirii corespunzatoare a dosarelor de licitatie; transmiterea
dosarelor de licitatie catre ofertanti; verificarea componentei comisiilor de
evaluare, participarea la sesiunile de evaluare ca observator sau presedinte al
comisiei de evaluare (in functie de optiunea OPCP), pentru a asigura
respectarea procedurilor; furnizarea consultantei si a sprijinului
administrativ necesar pentru efectuarea evaluarilor, asigurarea pregatirii
corespunzatoare a raportului de evaluare care trebuie intocmit de comisia de
evaluare respectiva.
2. Contractare: supervizarea evaluarii si atribuirii contractelor, in
vederea asigurarii respectarii procedurilor administrative PHARE (dar nu
implicarea propriu-zisa - cu exceptia acordarii de consultanta in probleme
procedurale - in evaluarea tehnica sau financiara, in selectare, care raman in
responsabilitatea Autoritatii de implementare); negocierea contractelor, unde
este cazul, (Autoritatea de implementare trebuie sa furnizeze asistenta tehnica
necesara), elaborarea proiectelor de contract, pregatirea si semnarea acestora,
in baza solicitarii si a recomandarilor tehnice primite din partea Autoritatii
de implementare, asigurarea conformitatii cu cerintele PHARE administrative si
juridice (in cazul neconformitatii, directorul OPCP trebuie sa informeze, in
scris, autoritatea de implementare respectiva), RAP detine responsabilitatea
semnarii contractului (andosat de catre Comisia Europeana), inregistrarea
contractului incheiat, prin atribuirea codului de legatura cu numarul
programului si al proiectului.
3. Administrare: verificarea, din punct de vedere administrativ, a
Planurilor strategice, a Programelor de lucru si a Rapoartelor de monitorizare
si evaluare, inaintate de catre Autoritatea de implementare responsabila de
respectivele proiecte finantate din fonduri PHARE, inainte de andosarea
documentelor mentionate de catre Comisia Europeana, conform procedurilor
Manualului PHARE SID in vigoare. Autoritatea de implementare este responsabila
pentru pregatirea documentelor mentionate, care trebuie semnate de catre PAO
(sau de catre directorul OPCP). OPCP trebuie sa inainteze Comisiei Europene un
Program de lucru pentru fiecare program, indiferent de numarul Autoritatilor de
implementare implicate in administrarea tehnica a programului.
4. Contabilitate: operationalizarea si asigurarea functionarii in
continuare a sistemului contabil necesar; utilizarea unor registre contabile
separate pentru fiecare program sectorial si inregistrarea contabila adecvata a
tuturor platilor la nivel de program, proiect, contract etc.; operarea
conturilor financiare in conditiile efectuarii tuturor verificarilor standard
si a reconcilierilor bancare necesare; inregistrarea tuturor tranzactiilor in
sistemul de raportare furnizat de Comisia Europeana, in conformitate cu prevederile
Manualului PHARE SID.
5. Plati: efectuarea corecta si la timp a platilor, in conformitate cu
procedurile Manualului PHARE SID in vigoare; primirea solicitarilor de plata de
la contractori si verificarea conformitatii acestor cereri; solicitarea
autorizarii de plata ("citit si aprobat") din partea Autoritatii de
implementare sau, dupa caz, returnarea la contractor a cererii de plata, pentru
modificari.
6. Raportare: elaborarea Rapoartelor lunare privind situatia financiara a
fiecarui program; distribuirea acestor rapoarte catre Autoritatile de
implementare, Departamentul pentru Integrare Europeana, Delegatia Comisiei
Europene in Romania si Comisia Europeana; furnizarea periodica de informatii la
zi privind planificarea licitatiilor, a evaluarii ofertelor si a atribuirii
contractelor, in conformitate cu prevederile Manualului PHARE SID.
7. Cont PHARE: operarea unui cont bancar separat pentru fiecare program
gestionat de OPCP, conform intelegerii dintre Guvernul Romaniei si Comisia
Europeana; mentinerea, monitorizarea si intreprinderea masurilor necesare
pentru realimentarea conturilor bancare, in baza Programelor de lucru elaborate
de fiecare Autoritate de implementare si a platilor efectuate de Autoritatea de
implementare, raportarea lunara a situatiei contului bancar, pregatirea
cererilor, catre Comisia Europeana, de efectuare a platilor in avans.
7. Responsabilitati
1. OPCP va detine intreaga responsabilitate privind toate aspectele
procedurale si administrative ale problemelor bugetare, licitatiilor,
administrarii contractelor, efectuarii platilor, tinerii evidentei contabile si
raportarii financiare, in legatura cu achizitiile de servicii, bunuri si
lucrari, in cadrul Programului PHARE in Romania. OPCP trebuie sa asigure respectarea
regulilor, reglementarilor si procedurilor PHARE privind achizitiile de
servicii, bunuri si lucrari, precum si functionarea unui sistem de raportare
corespunzator. Autoritatile insarcinate cu implementarea fiecarui program
(Autoritatile de implementare) vor detine intreaga responsabilitate privind
aspectele tehnice ale implementarii programului.
2. La solicitarea Autoritatilor de implementare, OPCP va acorda acestora
consultanta privind procedurile de implementare a programelor PHARE (structura
Programelor de lucru, a Planurilor strategice, procedurile de achizitii si
contractare etc.); cu toate acestea, responsabilitatea privind aspectele
tehnice ale implementarii revine in intregime Autoritatilor de implementare.
OPCP va asigura expertiza si documentatia necesara in acest scop.
Prezentele sarcini si responsabilitati se completeaza conform
Memorandumului privind infiintarea si functionarea OPCP.
ANEXA 6
Sarcini si responsabilitati ale Agentiei de dezvoltare regionala
1. participa la pregatirea strategiilor pentru implementarea componentelor
RICOP, pentru cele cinci zone ale acestuia, in conformitate cu obiectivele
RICOP si ale prevederilor Parteneriatului de aderare;
2. asigura cu personal calificat secretariatul tehnic pentru fiecare CCZ;
3. colaboreaza strans cu UMP - RICOP pentru a asigura corelarea dintre
RICOP si celelalte programe pe care le gestioneaza direct din fondurile de
dezvoltare structurala;
4. sprijina CCP prin UMP - RICOP in indeplinirea obiectivelor RICOP.
ANEXA 7
ZONELE RICOP SI SOCIETATILE COMERCIALE
SUPUSE PROCESULUI DE RESTRUCTURARE/PRIVATIZARE/LICHIDARE
Zona RICOP nr. 1, formata din judetele: Bacau, Iasi, Neamt, Vaslui
___________________________________________
Nr. Societatea comerciala Judetul
crt.
___________________________________________
1. CHIMCOMPLEX Bacau
2. AEROSTAR Bacau
3. COMPREL Bacau
4. FORAJ SONDE Bacau
5. RAFO Bacau
6. CAROM Bacau
7. STOFE Bacau
8. COMTOM Iasi
9. FORTUS Iasi
10. TEROM Iasi
11. NICOLINA Iasi
12. ANTIBIOTICE Iasi
13. TOMIRIS Iasi
14. PETROTUB Neamt
15. POLIROM Neamt
16. MELANA Neamt
17. FIBREX Neamt
18. VASTEX Vaslui
19. MOLDOSIN Vaslui
20. RULMENTI Vaslui
___________________________________________
Zona RICOP nr. 2, formata din judetele: Galati, Buzau, Braila
___________________________________________
Nr. Societatea comerciala Judetul
crt.
___________________________________________
1. CELHART DONARIS Braila
2. ROTEC Buzau
3. CORD Buzau
4 I.C.M.R.S. Galati
5. SIDEX Galati
6. INTFOR Galati
___________________________________________
Zona RICOP nr. 3, formata din judetele: Arges, Dambovita, Teleorman
_____________________________________________
Nr. Societatea comerciala Judetul
crt.
_____________________________________________
1. ARGESANA Arges
2. ARO Arges
3. U.P.E.T. Dambovita
4. C.O.S.T. Dambovita
5. S.A.R.O. Dambovita
6. ROMARM - SUCURSALA MORENI Dambovita
7. ROMARM - SUCURSALA MIJA Dambovita
8. ELSID Dambovita
9. TURNU Teleorman
10. ROVA Teleorman
11. ELECTROTURIS Teleorman
_____________________________________________
Zona RICOP nr. 4, formata din judetele: Dolj, Gorj, Olt, Valcea, Hunedoara
_____________________________________________
Nr. Societatea comerciala Judetul
crt.
_____________________________________________
1. I.U.G. Dolj
2. M.A.T. Dolj
3. ELECTROPUTERE Dolj
4. ROMARM - SUCURSALA FILIASI Dolj
5. BIOSIN Dolj
6. ROBUR Gorj
7. TRANSPORT PRESTARI SERVICII
CU UTILAJE TERASIERE R Gorj
8. TRANSPORT PRESTARI SERVICII
CU UTILAJE TERASIERE M Gorj
9. ELECTROCARBON Olt
10. RULMENTI Olt
11. ALRO Olt
12. ROMVAG Olt
13. CORAPET Olt
14. ALPROM Olt
15. UZINELE SODICE GOVORA Valcea
16. C.E.T. GOVORA Valcea
17. ROMARM - SUCURSALA BABENI Valcea
18. ROMARM - SUCURSALA DRAGASANI Valcea
19. UMIROM Hunedoara
20. SIDERURGICA Hunedoara
21. I.C.S.H. Hunedoara
22. REMPES Hunedoara
23. SIDERMET Hunedoara
24. ROMARM - SUCURSALA ORASTIE Hunedoara
_____________________________________________
Zona RICOP nr. 5, formata din judetele: Brasov si Covasna
___________________________________________
Nr. Societatea comerciala Judetul
crt.
___________________________________________
1. NITRAMONIA Brasov
2. COLOROM Brasov
3. ELECTROPRECIZIA Brasov
4. CELOHART Brasov
5. UPRUC Brasov
6. BRAFOR Brasov
7. TRACTORUL Brasov
8. RULMENTUL Brasov
9. ROMAN Brasov
10. I.A.R. Brasov
11. HIDROMECANICA Brasov
12. VIROMET Brasov
13. ROMARM - FILIALA TOHAN Brasov
14. ROMARM - FILIALA CARFIL Brasov
15. ROMARM - SUCURSALA METROM Brasov
16. FABRICA DE SCULE Brasov
17. POIANA BRASOV Brasov
18. SUBANSAMBLE AUTO Covasna
19. M.T.S. Covasna
___________________________________________
ANEXA 8
PROGRAMUL DE RESTRUCTURARE A INTREPRINDERILOR
SI DE RECONVERSIE PROFESIONALA (RICOP)
- Finantat de Uniunea Europeana -
Abrevieri folosite
CCP Comitetul de coordonare a programului
CCZ Comitetul de coordonare zonala
ULIP Unitatea locala de implementare a proiectelor
OPCP Oficiul de Plati si Contractare PHARE
RICOP Programul de restructurare a intreprinderilor si de
reconversie profesionala
PSAL Programul pentru ajustarea sectorului privat
PIBL Programul de dezvoltare institutionala a sectorului privat
UMP - RICOP Unitatea de management a proiectului - RICOP
PFE proiecte cu finantare externa
IMM intreprinderi mici si mijlocii
D.I.E. Departamentul pentru Integrare Europeana
M.M.P.S. Ministerul Muncii si Protectiei Sociale
A.N.O.F.P. Agentia Nationala pentru Ocupare si Formare Profesionala
AOFPJ Agentia pentru ocupare si formare profesionala judeteana
D.A.P.L. Departamentul pentru Administratie Publica Locala
B.I.R.D. Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare