DECIZIE Nr. 34 din 27 august 1999
pentru aprobarea Standardului de performanta pentru serviciul de furnizare a
energiei electrice la tarife reglementate
ACT EMIS DE: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL
ENERGIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 503 din 19 octombrie 1999
Presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei,
in temeiul prevederilor art. 5 lit. e) si ale art. 6 lit. n) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 29/1998 privind infiintarea, organizarea si
functionarea Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei - ANRE,
ale art. 69 alin. (2) lit. f) si ale art. 70 lit. f) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 63/1998 privind energia electrica si termica,
emite urmatoarea decizie:
Art. 1
Se aproba Standardul de performanta pentru serviciul de furnizare a
energiei electrice la tarife reglementate, cuprins in anexa care face parte
integranta din prezenta decizie.
Art. 2
Prezenta decizie intra in vigoare la data publicarii ei in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
Departamentul licente, autorizatii, reglementari tehnice din cadrul
Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei si Societatea
Comerciala "Electrica" - S.A. vor aduce la indeplinire prevederile
prezentei decizii.
Presedintele Autoritatii Nationale
de Reglementare in Domeniul Energiei,
Jean Constantinescu
ANEXA 1
STANDARDUL DE PERFORMANTA
pentru serviciul de furnizare a energiei electrice la tarife reglementate
1. Scop
1.1. Prezentul standard de performanta reglementeaza indicatorii de
performanta in asigurarea serviciului de furnizare a energiei electrice la
tarife reglementate.
1.2. Prezentul standard de performanta a fost emis in conformitate cu
prevederile art. 69 alin. (2) lit. f), ale art. 70 lit. f) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 63/1998 privind energia electrica si termica si ale
art. 6 lit. n) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 29/1998 privind
infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de Reglementare
in Domeniul Energiei - ANRE, denumita in continuare ANRE.
2. Domeniu de aplicare
2.1. Prin standardul de performanta pentru serviciul de furnizare a
energiei electrice se stabilesc indicatori si niveluri de performanta privind:
a) racordarea consumatorilor la retea;
b) contractarea puterii si a energiei electrice;
c) masurarea, facturarea si incasarea contravalorii energiei electrice
vandute;
d) indeplinirea prevederilor din contract cu privire la calitatea energiei
electrice livrate: frecventa, amplitudinea tensiunii, forma curbei de tensiune,
nesimetrie a tensiunilor pe cele trei faze;
e) asigurarea continuitatii in alimentare in conformitate cu prevederile
contractuale;
f) asigurarea unor relatii transparente intre furnizor si consumator, care
sa conduca la rezolvarea eficienta si obiectiva a problemelor, cu respectarea
drepturilor si a obligatiilor fiecarei parti;
g) solutionarea reclamatiilor consumatorilor referitoare la serviciul de
furnizare;
h) prestarea de servicii conexe serviciului de furnizare (informare,
consultanta, finantare, executare de lucrari la consumatori etc.).
2.2. Standardul se aplica in relatiile dintre furnizori si consumatorii
care:
a) au instalatii de tensiune alternativa la frecventa de 50 Hz;
b) achizitioneaza energie electrica la tensiunea de 400/230 V, 6 kV, 10 kV,
20 kV, 110 kV si 220 kV;
c) prin regimul lor de functionare nu introduc perturbatii in alimentarea
altor consumatori din zona;
d) se incadreaza in puterea maxima prevazuta in avizul de racordare si in
regimul de consum prevazut in contract.
2.3. In vederea urmaririi respectarii standardului de performanta
furnizorul trebuie sa asigure:
a) gestiunea energiei electrice furnizate conform prevederilor
contractuale;
b) gestiunea (evidenta) consumatorilor;
c) inregistrarea activitatilor privind citirea, facturarea/decontarea si
incasarea contravalorii energiei electrice vandute;
d) inregistrarea activitatilor de verificare si etalonare a contoarelor;
e) inregistrarea, investigarea si solutionarea reclamatiilor si a
sesizarilor consumatorilor.
2.4. Efectele standardului nu se aplica in urmatoarele situatii:
a) forta majora;
b) conditii meteorologice deosebite (inundatii, inzapeziri, alunecari de
teren, viscole majore);
c) defecte create de terti;
d) nepermiterea accesului la locul de furnizare.
3. Terminologie
3.1. Acces la retea - dreptul agentilor economici de a produce si de a
furniza energie electrica, precum si al consumatorilor de energie electrica de
a se racorda si de a folosi in conditiile legii serviciile retelelor de
transport si de distributie.
3.2. Caracteristici tehnice - totalitatea datelor si elementelor de natura
tehnica, caracteristice unui obiectiv energetic.
3.3. Consumator (final) de energie electrica si/sau termica - persoana
fizica sau juridica, romana sau straina, care cumpara sau consuma energie
electrica si/sau termica pentru uzul propriu si, eventual, pentru un alt
consumator racordat la instalatiile sale.
3.4. Indicatori de performanta generali - parametri ai serviciului de
furnizare pentru care se stabilesc niveluri minime de calitate, urmarite la
nivel de furnizor, si pentru care nu sunt prevazute penalizari in licenta sau
in contractele de furnizare, in cazul nerealizarii lor.
3.5. Indicatori de performanta garantati - parametri ai serviciului de
furnizare, ale caror niveluri minime de calitate sunt garantate, pentru
nerealizarea lor fiind prevazute penalizari in licenta sau in contractele de
furnizare.
3.6. Furnizor de energie electrica - persoana juridica, titulara a unei
licente de furnizare, care asigura alimentarea cu energie electrica a unui
consumator, pe baza unui contract de furnizare.
3.7. Operator de distributie - entitate operationala care detine,
exploateaza, intretine, modernizeaza si dezvolta reteaua electrica de
distributie.
3.8. Operator de transport - entitate operationala a Companiei Nationale de
Electricitate - S.A., care detine, exploateaza, intretine, modernizeaza si
dezvolta reteaua electrica de transport.
3.9. Oferta de racordare - documentatie tehnico-economica ce cuprinde
descrierea cel putin a unei solutii tehnice de racordare a unui consumator si
estimarea costurilor necesare pentru realizarea racordarii. Oferta se
elaboreaza de regula de catre operatorul de distributie/transport, la cererea
furnizorului, iar in cazul in care nu este elaborata de operatorul de
distributie/transport, trebuie sa cuprinda si acordul acestuia.
3.10. Standard de performanta - reglementari care stabilesc indicatori
(cantitativi) si niveluri calitative pentru fiecare activitate inclusa in
serviciile de furnizare a energiei electrice.
4. Indicatori de performanta generali pentru activitatea de furnizare a
energiei electrice
4.1. Racordarea consumatorilor
4.1.1. Furnizorul este obligat sa faca, contra cost, o oferta de racordare,
la solicitarea scrisa a oricarui consumator existent sau potential (neracordat
la retea), aflat pe teritoriul pentru care furnizorul detine licenta de
furnizare.
4.1.2. Termenul standard pentru prezentarea ofertei este de 30 de zile
calendaristice de la data inregistrarii cererii.
4.1.3. Tensiunea de alimentare se stabileste cu acordul ambelor parti, la
propunerea consumatorului sau a furnizorului si in conditiile acceptate de
operatorul de distributie/transport.
4.1.4. Furnizorul raspunde de alimentarea cu energie electrica a
consumatorilor pana la punctul de delimitare a instalatiilor intre parti,
specificat in contractul de furnizare. Locul si numarul punctelor de delimitare
se propun de catre furnizor si se stabilesc de comun acord cu consumatorul.
4.1.5. Indicatori anuali de performanta:
a) numarul de solicitari ale consumatorilor pentru racordarea la retea,
diferentiat pe niveluri de tensiune si pe tipuri de consumatori;
b) numarul de solicitari la care intervalul de timp dintre momentul
inregistrarii cererii de racordare din partea consumatorului pana la primirea
de catre acesta a ofertei de racordare este mai mic de 15/30/60 de zile
calendaristice.
4.2. Contractarea energiei electrice
4.2.1. Contractarea energiei electrice cuprinde activitati privind:
a) analiza tehnica si economica a documentatiilor depuse de catre
consumatori in vederea emiterii de catre furnizor a acordurilor, avizelor si
autorizatiilor conform reglementarilor in vigoare;
b) avizarea racordarilor consumatorilor;
c) analiza compatibilitatii consumatorului cu reteaua electrica de
alimentare existenta;
d) alegerea de catre consumator a tipului de tarif, in functie de nivelul tensiunii
de alimentare in punctul de delimitare, dintre cele practicate de furnizor
pentru categoria respectiva de consumatori;
e) stabilirea corespunzatoare a garantiilor (daca este cazul);
f) intocmirea documentatiilor necesare pentru concilierea divergentelor
precontractuale (daca este cazul);
g) incheierea contractelor de furnizare a energiei electrice cu
consumatorii, cu respectarea prevederilor legale.
Prevederile lit. a) - c) nu se aplica consumatorilor racordati la retea.
4.2.2. Termenul standard pentru incheierea contractului este de 15 zile
calendaristice de la data depunerii documentatiei complete.
4.2.3. Indicatori anuali de performanta:
a) numarul de solicitari de contracte de furnizare, pe niveluri de tensiune
si pe categorii de consumatori;
b) numarul de contracte prevazute la lit. a), rezolvate in termen de 15
zile calendaristice.
4.3. Masurarea si gestiunea energiei electrice
4.3.1. Furnizorul este obligat sa asigure:
a) masurarea energiei electrice vandute in conformitate cu tipul de tarif
ales de consumator (acest tarif trebuie sa se regaseasca printre tipurile
practicate de furnizor pentru nivelul de tensiune si categoria respectiva de
consumatori);
b) gestiunea grupurilor de masurare la MT sau IT si a contoarelor de joasa
tensiune;
c) instalarea, verificarea, intretinerea, repararea si inlocuirea
grupurilor de masurare, respectiv a contoarelor de joasa tensiune.
4.3.2. La orice cerere scrisa cu privire la sistemele de masurare (inlocuire
de contoare, schimbarea amplasamentului contoarelor, remedieri etc.) se va da
raspuns in termen de 10 zile lucratoare. Raspunsul va cuprinde solutia
(solutiile) propusa, estimarea costurilor si termenul de realizare.
4.3.3. (1) Reclamatiile scrise privind exactitatea functionarii grupurilor
de masurare/contoarelor vor fi solutionate in termen de 10 zile lucratoare
prin:
a) efectuarea unei vizite la consumator si verificarea/remedierea celor
semnalate;
b) prezentarea unei explicatii care sa contina si eventualele solutii de
remediere, daca vizita nu este necesara (evenimentul semnalat de consumator are
alte cauze cunoscute).
(2) In cazul in care este necesara verificarea de catre Biroul Roman de
Metrologie Legala a grupurilor de masurare/contoarelor, rezultatul verificarii
va fi adus la cunostinta consumatorului in termen de 30 de zile calendaristice
de la data depunerii reclamatiei.
4.3.4. In cazul in care se constata defecte ale grupului de masurare
(contoare de joasa tensiune), se aplica prevederile privind recalcularea
consumului din contractul de furnizare.
4.3.5. Indicatori anuali de performanta:
a) numarul de solicitari ale consumatorilor privind modificarea tipului de
tarif, pe categorii de consumatori (casnici/mici industriali/mari industriali
sau similari);
b) numarul de solicitari prevazute la lit. a) care au fost rezolvate in mai
putin de:
- 10/15 zile lucratoare in cazul consumatorilor casnici;
- 10 zile lucratoare in cazul consumatorilor industriali si similari;
c) numarul anual de reclamatii privind precizia grupurilor de masurare
(contoarelor de joasa tensiune), pe niveluri de tensiune si pe categorii de
consumatori;
d) numarul de solicitari prevazute la lit. c) care au fost rezolvate in mai
putin de:
- 10/15 zile lucratoare in cazul consumatorilor casnici;
- 10 zile lucratoare in cazul consumatorilor industriali si similari.
4.4. Citirea, facturarea si incasarea contravalorii energiei electrice
furnizate
4.4.1. Furnizorul este obligat sa asigure:
a) stabilirea la contractare, de comun acord cu consumatorul, a modului de
citire a contoarelor (prin cititori-constatatori, autocitiri, personal tehnic,
contoare cu preplata, telemasurare sau prin alte modalitati);
b) respectarea intervalului la care se emit facturile;
c) respectarea sistemului si a modului de stabilire a valorii facturilor
(valori prestabilite, telemasurare, citire locala a contoarelor etc.);
d) incasarea contravalorii serviciilor prestate, pe baza facturilor emise,
prin: cont bancar, cont C.E.C., posta, casierii, cititori-incasatori;
e) evidenta penalitatilor, a consumatorilor decuplati/recuplati.
Informatiile referitoare la fiecare consumator din aceasta evidenta se pun la
dispozitie acestuia, la cerere, in maximum 10 zile lucratoare.
4.4.2. In cazul unor reclamatii privind factura emisa, in termen de 10 zile
lucratoare de la data depunerii reclamatiei, furnizorul:
- va verifica corectitudinea facturii emise;
- va asigura corectarea inexactitatilor la urmatoarea facturare;
- va informa consumatorul cu privire la rezultatul verificarii si la modul
de rezolvare a reclamatiei.
4.4.3. Indicatori anuali de performanta:
a) numarul de reclamatii privind facturarea pe categorii de consumatori;
b) numarul de reclamatii prevazute la lit. a) rezolvate in termenul de 10
zile lucratoare;
c) numarul de reclamatii prevazute la lit. a) ce s-au dovedit a fi
justificate;
d) numarul de consumatori decuplati/recuplati pentru neplata facturilor (pe
categorii de consumatori).
4.5. Intreruperi in furnizarea energiei electrice
4.5.1. Intreruperi accidentale
4.5.1.1. Furnizorul trebuie sa urmareasca realimentarea, in cel mai scurt
timp posibil, de catre operatorul de distributie/transport a consumatorilor
afectati de incidentele care au ca efect intreruperea alimentarii. In acest
scop furnizorul asigura existenta unor centre de preluare a reclamatiilor
telefonice si de legatura cu distribuitorul.
4.5.1.2. Fiecare reclamatie se va inregistra, iar reclamantul va fi
informat despre numarul de inregistrare. Orice reclamatie ulterioara se va
referi la numarul de inregistrare.
4.5.1.3. Personalul va indica pe cat posibil reclamantului durata
aproximativa pana la restabilirea alimentarii. Pentru aceasta personalul din
centrele de preluare a reclamatiilor va trebui sa se informeze permanent despre
mersul lucrarilor de remediere.
4.5.1.4. Furnizorul asigura existenta nonstop a unor echipe de interventie
care sa elimine incidentele intr-un timp minim posibil (de regula, prin
contractarea acestui serviciu).
4.5.1.5. (1) Pentru mediul urban durata limita pentru sosirea echipei de
interventie din momentul anuntarii este de o ora in marile orase si de 3 ore in
restul oraselor.
(2) Pentru mediul rural durata limita pentru sosirea echipei de interventie
este de 24 de ore din momentul anuntarii.
4.5.1.6. Indicatori anuali de performanta:
a) numarul de intreruperi cauzate de incidente, pe niveluri de tensiune;
b) numarul de consumatori afectati de aceste intreruperi, pe categorii de
consumatori;
c) numarul de consumatori reconectati intr-un interval mai mic de 4 ore, pe
categorii de consumatori;
d) numarul de consumatori reconectati intr-un interval mai mic de 24 de ore,
pe categorii de consumatori;
e) valoarea despagubirilor platite ca urmare a intreruperilor in
alimentare, pe categorii de consumatori;
f) valoarea pagubelor produse consumatorilor de aceste intreruperi.
4.5.2. Intreruperi programate
4.5.2.1. Orice intrerupere a furnizarii energiei electrice pe o durata mai
mare decat cea minima prevazuta in contract, necesara pentru lucrari
planificate, va fi anuntata cu minimum 24 de ore inainte, indicandu-se
intervalul de intrerupere. Anuntarea se va face in functie de marimea zonei
afectate, prin afisare la imobile, prin mass-media.
4.5.2.2. Intreruperile programate, neanuntate in prealabil, vor putea fi
reclamate de consumator, iar furnizorul va plati daunele corespunzatoare
conform contractului de furnizare.
4.5.2.3. Indicatori anuali de performanta:
a) numarul de intreruperi programate, pe niveluri de tensiune;
b) durata totala a acestor intreruperi, pe niveluri de tensiune;
c) numarul de consumatori afectati de aceste intreruperi, pe niveluri de
tensiune si pe categorii de consumatori.
4.5.3. Intreruperi neprogramate convenite cu consumatorul
4.5.3.1. Intreruperea consumatorilor industriali si similari prin
automatizari de sistem sau in situatii limita va fi facuta cu acordul acestora,
care va fi cuprins in contractul de furnizare.
4.5.4. Regimul de limitari si restrictii in Sistemul electroenergetic
national (SEN)
4.5.4.1. In situatiile in care exista un deficit de putere si/sau de
energie in SEN, furnizorul poate aplica consumatorilor transele de limitare a
puterii convenite in contract. Transa de limitare si durata de aplicare a
acesteia trebuie comunicate consumatorului cu cel putin 24 de ore inainte de
aplicare.
4.5.4.2. In situatiile de avarie sau pentru prevenirea unor avarii in SEN,
furnizorul poate aplica, la solicitarea operatorului de sistem, masuri de
deconectare manuala sau automata a sarcinii, in conformitate cu prevederile
contractului si ale reglementarilor in vigoare.
4.6. Intreruperea furnizarii energiei electrice pentru neplata acesteia
4.6.1. Furnizorul este obligat sa realimenteze cu energie electrica
consumatorul pe care l-a deconectat pentru neplata energiei electrice
consumate, in conditiile in care acesta si-a onorat in totalitate obligatiile
de plata (inclusiv taxa de reconectare).
4.6.2. Durata standard a lucrarilor de reconectare este de 24 de ore,
incepand cu ora 0,00 a zilei urmatoare celei in care consumatorul si-a achitat
in totalitate obligatiile de plata.
4.6.3. Furnizorul nu are obligatia de a recupla la reteaua de alimentare
consumatorii care nu isi achita obligatiile financiare.
4.6.4. Indicatori anuali de performanta:
a) numarul de consumatori deconectati anual pentru neplata energiei
electrice consumate;
b) numarul de consumatori deconectati care sunt reconectati in mai putin de
24 de ore de la onorarea obligatiilor de plata.
4.7. Calitatea energiei electrice furnizate
4.7.1. Furnizorul raspunde de respectarea urmatorilor parametri de calitate
ai energiei electrice:
a) frecventa conform SR EN 50160 - in 95% din saptamana frecventa trebuie
sa se incadreze in banda 50 Hz +/- 1% si in 100% din saptamana, in banda 50 Hz
+ 4% pana la 50 Hz - 6%;
b) tensiunea conform SR EN 50160 - in 95% din saptamana tensiunea nu
trebuie sa aiba abateri mai mari de +/- 10% din tensiunea contractata.
4.7.2. La reclamatia consumatorului privind nivelul de tensiune, furnizorul
va verifica acest parametru la consumator (cu exceptia cazului in care situatia
este deja cunoscuta), va analiza impreuna cu distribuitorul solutii de
incadrare in nivelul prevazut si va informa consumatorul despre rezultatele
analizei efectuate si masurile luate.
4.7.3. Termenul standard pentru raspuns la reclamatiile privind nivelul de
tensiune este de 15 zile calendaristice.
4.7.4. In cazul in care se poate monitoriza, distorsiunea curbei de
tensiune trebuie sa fie mai mica sau egala cu 8% in 95% din saptamana.
Reclamatiile privind acest parametru se vor investiga prin sondaj, prin
masuratori pe durata scurta.
4.7.5. In cazul in care se poate monitoriza, nesimetria sistemului de
tensiune trebuie sa fie sub 2% in 95% din saptamana. Reclamatiile privind acest
parametru se vor investiga prin sondaj, prin masuratori pe durata scurta.
4.7.6. Indicatori anuali de performanta, pe niveluri de tensiuni:
a) numarul de reclamatii privind nivelul tensiunii;
b) numarul de reclamatii la care s-a raspuns in termenul de 15 zile
calendaristice;
c) numarul de reclamatii care nu au putut fi rezolvate.
4.8. Raspunsuri la solicitarile consumatorilor
4.8.1. Furnizorii sunt obligati sa raspunda adecvat (prin rezolvarea
solicitarii sau prin raspuns explicativ scris) la toate solicitarile efectuate
in scris de catre consumatori.
4.8.2. Furnizorii sunt obligati sa inregistreze, sa analizeze si, dupa caz,
sa intervina si la sesizarile telefonice ale consumatorilor.
4.8.3. Termenul standard pentru raspuns la solicitarile consumatorilor,
altele decat cele prevazute explicit in prezentul standard de performanta, este
de 30 de zile calendaristice.
4.8.4. Furnizorii organizeaza in acest scop puncte de relatii cu clientii.
Furnizorul va pune la dispozitie consumatorilor o harta a regiunii, cu
indicarea centrelor de relatii cu clientii, precizand numerele de telefon si
programul de lucru ale acestora.
4.8.5. Fiecare sesizare sau reclamatie se va inregistra, iar reclamantul va
fi informat despre numarul de inregistrare. Orice reclamatie ulterioara se va
referi la numarul de inregistrare.
4.8.6. Indicatori anuali de performanta:
a) numarul de sesizari scrise, altele decat cele la care se refera explicit
prezentul standard de performanta;
b) numarul de sesizari prevazute la lit. a) la care s-a raspuns intr-un
termen mai mic de 30 de zile calendaristice.
5. Indicatori de performanta garantati pentru furnizarea energiei electrice
5.1. Indicatori de performanta garantati prin licenta de furnizare
5.1.1. Furnizorul este obligat sa raspunda la orice solicitare de racordare
formulata in scris de orice potential consumator (neracordat la retea) aflat pe
teritoriul pentru care furnizorul detine licenta de furnizare. Oferta trebuie
sa cuprinda si acordul operatorului de distributie/transport asupra solutiilor
propuse.
5.1.2. Furnizorul este obligat sa asigure alimentarea cu energie electrica
a consumatorilor in conditiile in care acestia se afla pe teritoriul pentru
care furnizorul detine licenta de furnizare, sunt racordati la reteaua publica
de energie electrica, se incadreaza in prevederile contractului de furnizare si
nu depasesc puterea maxima prevazuta in avizul de racordare.
5.1.3. Furnizorul este obligat sa asigure masurarea cantitatilor de energie
electrica vandute consumatorilor:
a) corespunzator tipului de tarif ales de consumatori dintre cele
practicate de furnizor pentru nivelul de tensiune si categoria respectiva de
consumatori, cu respectarea prevederilor legale;
b) in conformitate cu cerintele Codului de masurare.
5.1.4. Furnizorul este obligat sa analizeze sesizarile scrise privind
sistemele de masurare a energiei electrice in termen de 10 zile lucratoare de
la data inregistrarii acestora.
5.1.5. Furnizorul este obligat sa emita consumatorilor facturi pentru
energia electrica consumata, in care sa se specifice locul de consum si sumele
corespunzatoare elementelor tarifului utilizat.
5.1.6. Furnizorul este obligat sa instituie si sa aplice un sistem de
comunicare cu consumatorii cu privire la reglementarile noi ce privesc piata
energiei electrice si la modificarile survenite la actele normative din
domeniu.
5.1.7. Furnizorul este obligat sa instituie un sistem de inregistrare,
investigare si de solutionare a reclamatiilor facute la adresa sa de catre
consumatori in legatura cu calitatea serviciilor, calcularea si/sau cu
facturarea consumului.
5.1.8. Furnizorul nu va face discriminari atunci cand furnizeaza energia
electrica sau face oferte de furnizare consumatorilor.
5.1.9. Indicatori anuali de performanta:
a) numarul de sesizari scrise privind nerespectarea de catre furnizori a
obligatiilor din licenta;
b) obligatia incalcata, furnizorul, rezultatul analizei efectuate de ANRE
si modul de solutionare pentru fiecare caz in parte.
5.2. Indicatori de performanta garantati a caror nerespectare atrage
penalitati sau reduceri tarifare conform contractului de furnizare
5.2.1. Furnizorul este obligat sa ia toate masurile pentru asigurarea
continuitatii in alimentarea cu energie electrica. Pentru intreruperile cauzate
de neglijente sau erori umane in instalatiile
distribuitorului/transportatorului furnizorul este pasibil de plata daunelor
rezultate ca urmare a intreruperilor.
5.2.2. Consumatorul este obligat sa ia toate masurile pentru reducerea
efectelor intreruperilor in alimentarea cu energie electrica si pentru
eliminarea efectelor golurilor de tensiune. Pentru intreruperile in alimentare
acesta poate solicita plata daunelor provocate, care vor trebui dovedite.
5.2.3. Consumatorii beneficiaza de reduceri tarifare in conditiile unor:
a) abateri ale tensiunii mai mari decat cele prevazute la pct. 4.7.1;
b) abateri ale frecventei mai mari decat cele prevazute la pct. 4.7.1.
Furnizorul isi recupereaza pierderile inregistrate prin aceste reduceri
tarifare de la operatorul de distributie/transport, respectiv de la operatorul
de sistem.
5.2.4. Valoarea reducerilor tarifare pentru consumatorii casnici este de 1%
pentru fiecare procent de abatere in afara limitelor prevazute la pct. 4.7.1,
daca la contractare nu s-a negociat altfel. Pentru marii consumatori
industriali valoarea reducerilor tarifare este negociabila si constituie clauza
la contractul de furnizare.
5.2.5. Reducerea tarifara se aplica la cererea scrisa a consumatorului.
Cererea se depune in maximum 3 zile lucratoare de la constatarea evenimentului
de catre consumator si va fi solutionata de furnizor in maximum 10 zile
lucratoare.
5.2.6. Durata pentru care se aplica reducerea tarifara se determina pe baza
diagramelor echipamentelor inregistratoare specificate in contract si
verificate metrologic. Energia electrica consumata se determina pe baza
diagramelor echipamentelor inregistratoare, verificate metrologic, a
inregistrarii sistemelor de masurare a consumului de putere si energie, prin
tehnica de calcul sau printr-o alta metoda convenita intre furnizor si
consumator.
5.2.7. Indicatori anuali de performanta:
a) numarul de consumatori care au beneficiat de reduceri tarifare conform
pct. 5.2.1;
b) durata medie pe care s-au aplicat reducerile tarifare.
6. Urmarirea si inregistrarea indicatorilor de performanta
6.1. Pentru inregistrarea sesizarilor si a reclamatiilor consumatorilor
furnizorii vor organiza:
a) cel putin un punct de relatii cu clientii, prevazut cu registratura (se
va respecta norma minima de un centru pentru fiecare 80.000 de consumatori
titulari de contracte de furnizare in mediul urban si 50.000 in mediul rural);
b) un serviciu telefonic (de preferat permanent);
c) un compartiment specializat de sinteza a datelor.
6.2. Pentru ceilalti indicatori prevazuti in prezentul standard furnizorul
va garanta urmarirea prin compartimentele specializate.
6.3. Informatiile privind indicatorii de performanta prevazuti in prezentul
standard vor fi transmise anual ANRE pana la data de 15 februarie a anului
urmator, conform modelului prezentat in anexa.
6.4. Pe perioada existentei unui singur furnizor (Societatea Comerciala
"Electrica" - S.A.) informatiile privind indicatorii de performanta vor
fi detaliate pe sucursale de distributie.
6.5. La solicitarea ANRE, furnizorul va asigura accesul la documentele
primare si/sau va transmite acesteia date privind calitatea serviciului de
furnizare in termen de 5 zile lucratoare de la data solicitarii.
6.6. ANRE va realiza si va da publicitatii rapoarte anuale privind
asigurarea de catre fiecare furnizor a parametrilor de performanta in
furnizarea energiei electrice.
7. Dispozitii finale si tranzitorii
7.1. Prezentul standard de performanta modifica toate prevederile contrare
ale altor standarde, prescriptii sau regulamente in vigoare.
7.2. Prevederea pct. 5.1.3 lit. b) se aplica cu incepere de la data
aprobarii Codului de masurare.
7.3. ANRE va revizui anual prevederile Standardului de performanta pentru
serviciul de furnizare a energiei electrice la tarife reglementate.
ANEXA 1
la standardul de performanta
[Furnizor]
DATE
privind realizarea indicatorilor de performanta in furnizarea energiei
electrice
_____________________________________________________________________________
| | | Valoarea |
|Nr. | Indicatorul de performanta | realizata |
|crt.| | lunar/anual |
| |______________________________________________________|_________________|
| | punctul | denumirea | 1| 2| 3| 4|anual|
|____|_________|____________________________________________|__|__|__|__|_____|
| 1.| 4.1.5.|Numarul de solicitari | JT casnici | | | | | |
| | |ale consumatorilor | JT mici industriali | | | | | |
| | |pentru racordarea la | MT mici industriali | | | | | |
| | |retea | JT mari industriali | | | | | |
| | | | MT mari industriali | | | | | |
| | | | IT mari industriali | | | | | |
| | |______________________|_____________________|__|__|__|__|_____|
| | |Numarul de solicitari | 15 zile | | | | | |
| | |la care intervalul de | calendaristice | | | | | |
| | |timp dintre momentul | 30 de zile | | | | | |
| | |inregistrarii cererii | calendaristice | | | | | |
| | |de racordare din | 60 de zile | | | | | |
| | |partea consumatorului | calendaristice | | | | | |
| | |pana la primirea de | | | | | | |
| | |catre acesta a ofertei| | | | | | |
| | |de racordare este mai | | | | | | |
| | |mic de: | | | | | | |
|____|_________|______________________|_____________________|__|__|__|__|_____|
| 2.| 4.2.3.|Numarul de solicitari | JT casnici | | | | | |
| | |de contracte de | JT mici industriali | | | | | |
| | |furnizare | MT mici industriali | | | | | |
| | | | JT mari industriali | | | | | |
| | | | MT mari industriali | | | | | |
| | | | IT mari industriali | | | | | |
| | |______________________|_____________________|__|__|__|__|_____|
| | |Numarul de contracte prevazute la punctul | | | | | |
| | |precedent, rezolvate in termen de 15 zile | | | | | |
| | |calendaristice | | | | | |
|____|_________|____________________________________________|__|__|__|__|_____|
| 3.| 4.3.5.|Numarul de solicitari | casnici | | | | | |
| | |privind modificarea | mici industriali | | | | | |
| | |tipului de tarif | mari industriali | | | | | |
| | |______________________|_____________________|__|__|__|__|_____|
| | |Numarul de solicitari | 10 zile, | | | | | |
| | |prevazute la punctul | casnici | | | | | |
| | |precedent, care au | 15 zile, | | | | | |
| | |fost rezolvate in mai | casnici | | | | | |
| | |putin de: | 10 zile, | | | | | |
| | | | mici industriali | | | | | |
| | | | 10 zile, | | | | | |
| | | | mari industriali | | | | | |
| | |______________________|_____________________|__|__|__|__|_____|
| | |Numarul anual de | JT casnici | | | | | |
| | |reclamatii privind | JT mici industriali | | | | | |
| | |precizia grupurilor de| MT mici industriali | | | | | |
| | |masurare (contoarelor | JT mari industriali | | | | | |
| | |de joasa tensiune) | MT mari industriali | | | | | |
| | | | IT mari industriali | | | | | |
| | |______________________|_____________________|__|__|__|__|_____|
| | |Numarul de reclamatii | 10 zile, casnici | | | | | |
| | |prevazute la punctul | 15 zile, casnici | | | | | |
| | |precedent, care au | 10 zile, | | | | | |
| | |fost rezolvate in mai | mici industriali | | | | | |
| | |putin de: | 10 zile, | | | | | |
| | | | mari industriali | | | | | |
|____|_________|______________________|_____________________|__|__|__|__|_____|
| 4.| 4.4.3.|Numarul de reclamatii | casnici | | | | | |
| | |privind facturarea | mici industriali | | | | | |
| | | | mari industriali | | | | | |
| | |______________________|_____________________|__|__|__|__|_____|
| | |Numarul de reclamatii | casnici | | | | | |
| | |prevazute la punctul | mici industriali | | | | | |
| | |precedent, rezolvate | mari industriali | | | | | |
| | |in termenul de 10 zile| | | | | | |
| | |lucratoare | | | | | | |
| | |______________________|_____________________|__|__|__|__|_____|
| | |Numarul de reclamatii | casnici | | | | | |
| | |privind facturarea, ce| mici industriali | | | | | |
| | |s-au dovedit a fi | mari industriali | | | | | |
| | |justificate | | | | | | |
| | |______________________|_____________________|__|__|__|__|_____|
| | |Numarul de consumatori| casnici | | | | | |
| | |decuplati/recuplati | mici industriali | | | | | |
| | |pentru neplata | mari industriali | | | | | |
| | |facturilor | | | | | | |
|____|_________|______________________|_____________________|__|__|__|__|_____|
| 5.| 4.5.1.6.|Numarul de intreruperi| JT | | | | | |
| | |cauzate de incidente | MT | | | | | |
| | | | IT | | | | | |
| | |______________________|_____________________|__|__|__|__|_____|
| | |Numarul de consumatori| casnici | | | | | |
| | |afectati de | mici industriali | | | | | |
| | |intreruperile cauzate | mari industriali | | | | | |
| | |de incidente | | | | | | |
| | |______________________|_____________________|__|__|__|__|_____|
| | |Numarul de consumatori| casnici | | | | | |
| | |reconectati intr-un | mici industriali | | | | | |
| | |interval mai mic de 3 | mari industriali | | | | | |
| | |ore | | | | | | |
| | |______________________|_____________________|__|__|__|__|_____|
| | |Numarul de consumatori| casnici | | | | | |
| | |reconectati intr-un | mici industriali | | | | | |
| | |interval mai mic de 24| mari industriali | | | | | |
| | |de ore | | | | | | |
| | |______________________|_____________________|__|__|__|__|_____|
| | |Valoarea | casnici | | | | | |
| | |despagubirilor platite| mici industriali | | | | | |
| | |ca urmare a | mari industriali | | | | | |
| | |intreruperilor in | | | | | | |
| | |alimentare | | | | | | |
| | |______________________|_____________________|__|__|__|__|_____|
| | |Valoarea pagubelor | casnici | | | | | |
| | |produse consumatorilor| mici industriali | | | | | |
| | |de aceste intreruperi | mari industriali | | | | | |
|____|_________|______________________|_____________________|__|__|__|__|_____|
| 6.| 4.5.2.3.|Numarul de intreruperi| JT | | | | | |
| | |programate | MT | | | | | |
| | | | IT | | | | | |
| | |______________________|_____________________|__|__|__|__|_____|
| | |Durata totala a | JT | | | | | |
| | |intreruperilor | MT | | | | | |
| | |programate | IT | | | | | |
| | |______________________|_____________________|__|__|__|__|_____|
| | |Numarul de consumatori| JT casnici | | | | | |
| | |afectati de | JT mici industriali | | | | | |
| | |intreruperi programate| MT mici industriali | | | | | |
| | | | JT mari industriali | | | | | |
| | | | MT mari industriali | | | | | |
| | | | IT mari industriali | | | | | |
|____|_________|______________________|_____________________|__|__|__|__|_____|
| 7.| 4.6.4.|Numarul de consumatori| casnici | | | | | |
| | |deconectati anual | mici industriali | | | | | |
| | |pentru neplata | mari industriali | | | | | |
| | |energiei electrice | | | | | | |
| | |consumate | | | | | | |
| | |______________________|_____________________|__|__|__|__|_____|
| | |Numarul de consumatori| casnici | | | | | |
| | |deconectati care sunt | mici industriali | | | | | |
| | |reconectati in mai | mari industriali | | | | | |
| | |putin de 24 de ore de | | | | | | |
| | |la onorarea | | | | | | |
| | |obligatiilor de plata | | | | | | |
|____|_________|______________________|_____________________|__|__|__|__|_____|
| 8.| 4.7.6.|Numarul de reclamatii | casnici | | | | | |
| | |privind nivelul | mici industriali | | | | | |
| | |tensiunii | mari industriali | | | | | |
| | |______________________|_____________________|__|__|__|__|_____|
| | |Numarul de reclamatii | casnici | | | | | |
| | |la care s-a raspuns in| mici industriali | | | | | |
| | |termenul de 15 zile | mari industriali | | | | | |
| | |calendaristice | | | | | | |
| | |______________________|_____________________|__|__|__|__|_____|
| | |Numarul de reclamatii | casnici | | | | | |
| | |care nu au putut fi | mici industriali | | | | | |
| | |rezolvate | mari industriali | | | | | |
|____|_________|______________________|_____________________|__|__|__|__|_____|
| 9.| 4.8.6.|Numarul de sesizari | casnici | | | | | |
| | |scrise, altele decat | mici industriali | | | | | |
| | |cele la care se refera| mari industriali | | | | | |
| | |explicit prezentul | | | | | | |
| | |standard de | | | | | | |
| | |performanta | | | | | | |
| | |______________________|_____________________|__|__|__|__|_____|
| | |Numarul de sesizari | casnici | | | | | |
| | |prevazute la punctul | mici industriali | | | | | |
| | |precedent, la care s-a| mari industriali | | | | | |
| | |raspuns intr-un termen| | | | | | |
| | |mai mic de 30 de zile | | | | | | |
| | |calendaristice | | | | | | |
|____|_________|______________________|_____________________|__|__|__|__|_____|
| 10.| 5.2.7.|Numarul de consumatori care au beneficiat | | | | | |
| | |de reduceri tarifare conform pct. 5.2.1 | | | | | |
| | |____________________________________________|__|__|__|__|_____|
| | |Durata medie pe care s-au aplicat reducerile| | | | | |
| | |tarifare | | | | | |
|____|_________|____________________________________________|__|__|__|__|_____|
Director, [Sef compartiment,]
[Furnizor]
Date generale
______________________________________________________________________________
Luna
Denumirea _________________
1 2 3 4
______________________________________________________________________________
Numarul de consumatori/energia livrata JT casnici
JT mici industriali
MT mici industriali
JT mari industriali
MT mari industriali
IT mari industriali
______________________________________________________________________________
Director, [Sef compartiment,]