DECIZIE Nr. 33 din 26 august 1999
pentru aprobarea Regulamentului de constatare, notificare si sanctionare a
abaterilor de la reglementarile emise in domeniul energiei electrice si termice
ACT EMIS DE: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL
ENERGIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 503 din 19 octombrie 1999
Presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei,
in temeiul art. 6 lit. k) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 29/1998
privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de
Reglementare in Domeniul Energiei - ANRE si al art. 70 lit. f) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 63/1998 privind energia electrica si termica,
emite urmatoarea decizie:
Art. 1
Se aproba Regulamentul de constatare, notificare si sanctionare a
abaterilor de la reglementarile emise in domeniul energiei electrice si
termice.
Art. 2
Prezenta decizie intra in vigoare la data publicarii ei in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
Departamentul licente, autorizatii si reglementari tehnice din cadrul
Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei va aduce la
indeplinire prevederile prezentei decizii.
Presedintele Autoritatii Nationale
de Reglementare in Domeniul Energiei,
Jean Constantinescu
REGULAMENT
de constatare, notificare si sanctionare a abaterilor de la reglementarile
emise in domeniul energiei electrice si termice
CAP. 1
Dispozitii generale
Temei legal
Art. 1
Prezentul regulament de constatare, notificare si sanctionare a abaterilor
de la reglementarile emise in domeniul energiei electrice si termice, denumit
in continuare regulament, este emis in conformitate cu prevederile art. 6 lit.
k) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 29/1998 privind infiintarea,
organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul
Energiei - ANRE, denumita in continuare ANRE, precum si ale art. 69 lit. g) si
ale art. 77 - 81 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 privind
energia electrica si termica.
Competenta
Art. 2
(1) Punerea in aplicare a prevederilor regulamentului va fi asigurata de
personalul imputernicit al ANRE si de personalul imputernicit al consiliilor
locale, in conformitate cu prevederile art. 72 alin. (1) lit. a) si ale art. 79
alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998.
(2) Oficiul pentru Protectia Consumatorilor este in drept sa controleze
performantele energetice ale aparatelor, utilajelor si ale echipamentelor
energetice destinate consumatorilor, in conformitate cu prevederile art. 34 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998, si poate notifica ANRE
savarsirea contraventiilor prevazute la art. 22.
(3) Competenta in efectuarea de controale si inspectii, respectiv in
constatarea si sanctionarea contraventiilor prevazute la art. 22, au si
organele prevazute la art. 25, in conformitate cu prevederile legale in
vigoare.
Scop si domeniu de aplicare
Art. 3
Prezentul regulament prezinta procedura de constatare, notificare si
sanctionare a abaterilor de la reglementarile emise in domeniul energiei electrice
si termice.
Art. 4
Sanctiunile prevazute de prezentul regulament se aplica:
a) persoanei fizice/juridice care desfasoara activitati neautorizate in
domeniul energiei electrice/termice;
b) persoanei juridice titulare de licenta/autorizatie, care nu respecta
obligatiile sale legale, conditionarile, restrictiile, limitarile,
interdictiile ori sarcinile prevazute in licenta/autorizatie;
c) persoanei fizice/juridice care incalca dispozitiile Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 29/1998, ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
63/1998, precum si dispozitiile reglementarilor emise de ANRE.
Art. 5
Incalcarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 29/1998, ale
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 si ale reglementarilor emise de
ANRE atrage, dupa caz, raspunderea materiala, disciplinara, administrativa,
penala sau civila.
Glosar de termeni
Art. 6
In intelesul prezentului regulament, urmatorii termeni se definesc astfel:
- acces la retea - dreptul agentilor economici care produc si furnizeaza
energie electrica, precum si al consumatorilor de energie electrica de a se
racorda si de a folosi, in conditiile legii, serviciile retelelor de transport
si de distributie;
- autoritate competenta - ANRE;
- autorizatie - act tehnic si juridic prin care se acorda unei persoane
juridice, romane sau straine, permisiunea de a construi, de a pune si de a
mentine in functiune sau de a modifica o instalatie de producere, transport,
dispecerizare si distributie a energiei electrice si termice;
- consumator - persoana fizica sau juridica, romana sau straina, care
cumpara sau consuma energie electrica si/sau termica pentru uzul propriu si,
eventual, pentru un alt consumator aflat in apropiere;
- consumator captiv - consumatorul de energie electrica si/sau termica,
care, din motive de configuratie a retelei, este obligat sa contracteze
furnizarea energiei cu un distribuitor/furnizor;
- furnizor - persoana juridica, titular al unei licente de furnizare, care
asigura alimentarea cu energie electrica si/sau termica a unuia sau mai multor
consumatori, pe baza unui contract de furnizare;
- indicatori (standarde) de calitate - norme tehnice, economice si
operationale cu caracter obligatoriu, referitoare la parametrii de calitate ai
serviciului de alimentare cu energie electrica si/sau termica (durate de
interventii si de tensiune, frecventa, temperatura etc.);
- licenta - act tehnic si juridic prin care se acorda unei persoane
juridice, romana sau straina, permisiunea:
- de exploatare comerciala a instalatiilor de producere, transport,
stocare, dispecerizare, distributie si de masurare a energiei electrice si/sau
termice;
- de furnizare (comercializare) a energiei electrice sau termice;
- operator comercial - entitatea operationala a Companiei Nationale de
Electricitate - S.A., care asigura (mijloceste) pe piata energiei incheierea
aranjamentelor comerciale cu energie electrica, referitoare la cantitatile
tranzactionate si la pret;
- operator de distributie - entitate operationala care detine, exploateaza,
intretine, modernizeaza si dezvolta reteaua electrica/termica de distributie;
- operator de sistem (dispecer) - entitatea operationala a Companiei
Nationale de Electricitate - S.A., care are misiunea de a asigura functionarea
coordonata a instalatiilor de producere a energiei electrice si termice si de
transport al energiei electrice, componente ale Sistemului electroenergetic
national - SEN;
- ordine de merit - ordinea in care ofertantii producatori de energie sunt
luati in considerare de catre dispecer pentru acoperirea cererii de energie
electrica; se stabileste in ordinea descrescatoare a preturilor de oferta
pentru centrale/grupuri a caror functionare nu este impusa de restrictiile de
producere existente;
- permis - act tehnic si juridic, emis de autoritatea competenta, prin care
se autorizeaza o persoana juridica, romana sau straina, sa puna in functiune o
instalatie de producere, transport, dispecerizare si distributie a energiei
electrice si/sau termice;
- producator de energie electrica/termica - persoana juridica, titular al
unei licente de exploatare comerciala a unei capacitati de producere, avand ca
specific activitatea de producere a energiei electrice/termice in scopul
vanzarii;
- retele de transport si de distributie - retele electrice (linii, statii
si posturi de transformare) si retele termice (conducte si puncte termice);
- sectorul (domeniul) energiei electrice si termice - ansamblul agentilor
economici, al activitatilor si instalatiilor aferente, de producere, transport,
dispecerizare, distributie si furnizare a energiei electrice si termice,
inclusiv importul si exportul energiei electrice, precum si schimburile de
energie electrica cu sistemele electroenergetice ale tarilor vecine;
- Sistem electroenergetic national (SEN) - ansamblul instalatiilor
electroenergetice interconectate, situate pe teritoriul tarii, prin care se
realizeaza producerea, transportul, distributia si utilizarea energiei
electrice;
- titular de autorizatie/licenta - persoana juridica detinatoare a unei
autorizatii/licente eliberate de catre autoritatea competenta.
CAP. 2
Agenti constatatori si auditori de terta parte: calitate, atributii,
exercitare
Agenti constatatori
Art. 7
(1) Calitatea de agent constatator, in intelesul prezentului regulament, o
au personalul imputernicit al ANRE, precum si personalul imputernicit al
consiliilor locale, in conformitate cu dispozitiile art. 72 alin. (1) lit. a)
si ale art. 79 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998.
(2) Serviciul inspectii, auditare din cadrul Departamentului licente,
autorizari si reglementari tehnice al ANRE va asigura coordonarea activitatii
agentilor constatatori.
Art. 8
Agentii constatatori au urmatoarele atributii:
a) sa efectueze controale si inspectii periodice la agentii economici din
sectorul energiei electrice si termice si la consumatorii de energie, in
vederea verificarii modului de aplicare a reglementarilor emise de ANRE, precum
si a constatarii si sanctionarii contraventiilor prevazute la art. 22;
b) sa ceara informatii si explicatii verbale si/sau in scris, dupa caz, in
legatura cu problemele care formeaza obiectul controlului, in vederea
constatarii si sanctionarii contraventiilor prevazute la art. 22;
c) sa constate contraventiile si sa aplice sanctiunile corespunzatoare,
potrivit dispozitiilor legii si ale prezentului regulament;
d) sa ia masura confiscarii lucrarilor produse, dobandite sau care au
servit la savarsirea contraventiilor din domeniul energiei electrice si
termice, in conditiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor, cu modificarile ulterioare, in conformitate cu prevederile art.
80 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998;
e) sa sesizeze organele de urmarire penala in legatura cu infractiunile
constatate cu ocazia exercitarii atributiilor de serviciu.
Art. 9
In exercitarea atributiilor agentii constatatori au urmatoarele obligatii:
a) sa isi decline calitatea, legitimandu-se in prealabil;
b) sa efectueze controalele si sa incheie procesele-verbale de constatare a
contraventiilor, cu obiectivitate;
c) sa pastreze secretul informatiilor cu caracter confidential, detinute ca
urmare a exercitarii atributiilor de serviciu, si sa nu le faca publice decat
in cazurile expres prevazute de reglementarile legale in vigoare;
d) sa nu pretinda si sa nu primeasca bunuri sau bani, sa nu isi creeze
avantaje in legatura cu serviciul sau prin exercitarea functiei.
Art. 10
(1) In vederea constatarii abaterilor, agentii constatatori au acces, in
conditiile legii, in cladiri, incaperi, la instalatii si in orice alt loc, pana
la receptoarele de energie, si au dreptul sa exercite masuratori, determinari
si recoltari de probe pentru analize. Proprietarii si agentii economici care
exploateaza aceste cladiri, locuri sau instalatii sunt obligati sa puna la
dispozitie agentilor constatatori documentele si actele specifice activitatilor
lor.
(2) Organele de politie si ale Ministerului Public sunt obligate sa acorde
sprijin, la cerere, agentilor constatatori, in conformitate cu prevederile art.
81 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998.
Art. 11
Contraventiile se constata prin procese-verbale incheiate de agentii
constatatori potrivit atributiilor de serviciu, in conditiile prevazute de
prezentul regulament si de Legea nr. 32/1968, cu modificarile ulterioare.
Art. 12
Eliberarea si evidenta carnetelor de procese-verbale de constatare si
sanctionare a contraventiilor, a chitantierelor, a registrelor de evidenta a
proceselor-verbale si a autorizatiilor de control, conform anexelor nr. 1 - 4
la prezentul regulament, se fac la nivelul ANRE de catre Serviciul inspectii,
auditare, cu respectarea regulilor privind evidenta si circuitul imprimatelor
cu regim special.
Art. 13
Procesele-verbale si chitantierele vor fi inseriate si vor purta stampila
autoritatii competente sa constate contraventiile si sa aplice sanctiunile.
Art. 14
(1) Evidenta proceselor-verbale de constatare si sanctionare a
contraventiilor se tine in registre de evidenta. Procesele-verbale si
chitantierele consumate se arhiveaza conform criteriilor aplicate imprimatelor cu
regim special.
(2) Lunar, agentii constatatori raporteaza sefului ierarhic superior
situatia proceselor-verbale intocmite si a amenzilor aplicate.
(3) Agentii constatatori din cadrul consiliilor locale vor transmite
trimestrial Serviciului inspectii, auditare din cadrul ANRE un raport detaliat
privind evidenta proceselor-verbale de constatare si sanctionare a
contraventiilor.
Art. 15
(1) Agentului constatator care, cu rea-credinta sau dand dovada de
neglijenta repetata in indeplinirea atributiilor, prezinta procese-verbale de
constatare si sanctionare a contraventiilor, lovite de nulitate, i se poate
suspenda/anula imputernicirea de a constata si de a aplica sanctiuni
contraventionale.
(2) Lipsa mentiunilor cu privire la numele si prenumele contravenientului,
la fapta savarsita si la data comiterii acesteia sau a semnaturii agentului
constatator atrage nulitatea procesului-verbal de constatare a contraventiei.
(3) Lipsa mentiunilor cu privire la data si locul incheierii procesului-verbal,
la numele, prenumele si/sau la calitatea agentului constatator, precum si a
semnaturii contravenientului poate atrage anularea procesului-verbal de
constatare a contraventiei in conformitate cu prevederile Legii nr. 32/1968.
Art. 16
Agentului constatator care se face vinovat de fapta prezentata la art. 15
alin. (1) i se pot aplica sanctiuni disciplinare, conform dispozitiilor Codului
muncii.
Auditori de terta parte
Art. 17
Auditorii de terta parte sunt numiti prin decizie a presedintelui ANRE, la
recomandarea asociatiilor profesionale din domeniul energiei electrice si
termice sau a institutiilor de specialitate, in vederea efectuarii de controale
si inspectii, prevazute prin reglementari sau dispuse, dupa caz, de ANRE, si a
constatarii faptelor si imprejurarilor ce pot forma obiectul contraventiilor
prevazute la art. 22.
Art. 18
Pentru a dobandi calitatea de auditor de terta parte solicitantul trebuie
sa aiba cunostinte in sectorul energiei electrice si termice, pregatire tehnica
de specialitate, experienta in efectuarea inspectiilor si constatarilor de
acest gen de minimum 2 ani si sa nu aiba interese directe/indirecte in sector.
Art. 19
(1) Auditorii de terta parte au urmatoarele atributii:
a) sa efectueze controale si inspectii la agentii economici din sectorul
energiei electrice si termice si la consumatorii de energie, in limitele
prevazute in autorizatia eliberata de ANRE;
b) sa constate faptele si imprejurarile ce pot forma obiectul
contraventiilor prevazute la art. 22 si sa instiinteze ANRE, printr-un referat
detaliat si motivat, despre cele constatate.
(2) In exercitarea atributiilor auditorii de terta parte au obligatia de a
pastra secretul informatiilor cu caracter confidential de care au luat cunostinta,
de a nu le face publice decat in cazurile prevazute de reglementarile legale in
vigoare si de a nu pretinde sau primi bunuri ori alte avantaje in legatura cu
exercitarea atributiilor ce le revin.
Art. 20
Dupa primirea referatului mentionat la art. 19 alin. (1) lit. b) agentii
constatatori vor proceda in conformitate cu prevederile cap. III, in vederea
constatarii savarsirii contraventiei si aplicarii sanctiunii corespunzatoare.
CAP. 3
Abateri de la reglementarile emise in domeniul energiei electrice si
termice
Infractiuni
Art. 21
Savarsirea infractiunilor prevazute la art. 78 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 63/1998 atrage raspunderea penala in conditiile prevazute de
Codul penal si de Codul de procedura penala.
Contraventii: notiune si sanctionare
Art. 22
Constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii
incat, potrivit legii, sa poata fi considerate infractiuni, urmatoarele fapte:
a) desfasurarea, fara obtinerea autorizatiei, a licentei sau a permisului
obligatoriu, a oricarei activitati care necesita un asemenea document potrivit
prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 si reglementarilor
elaborate in baza ei [prevazuta la art. 79 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 63/1998];
b) folosirea unor practici menite sa influenteze formarea libera a
preturilor pe piata energiei electrice [prevazuta la art. 79 alin. (1) lit. b)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998];
c) reducerea neautorizata a capacitatii de productie sau de furnizare a
energiei electrice si/sau termice de catre producatori, precum si refuzul
nejustificat de alimentare a consumatorului [prevazute la art. 79 alin. (1)
lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998], ceea ce implica
neefectuarea reparatiilor in termenele declarate, reducerea stocurilor de apa,
materii prime, piese de schimb sub limita de siguranta, transferul
proprietatii/controlului asupra unor active fara obtinerea tuturor acordurilor
si autorizatiilor;
d) nerespectarea dispozitiilor operative ale operatorului de sistem
[prevazuta la art. 79 alin. (1) lit. d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 63/1998];
e) exploatarea unor instalatii care nu respecta conditiile tehnice de
securitate si care pot dauna persoanelor fizice, proprietatii si/sau mediului
inconjurator [prevazuta la art. 79 alin. (1) lit. e) si h) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 63/1998], ceea ce implica nerespectarea normelor de
protectie a muncii si nerespectarea conditiilor tehnice din autorizatiile de
infiintare si functionare, precum si din permisele de punere in functiune;
f) refuzul nejustificat al accesului la retelele de transport si de
distributie al oricarui solicitant intern sau extern [prevazut la art. 79 alin.
(1) lit. f) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998];
g) revanzarea de energie electrica de catre un tert fara acordul
furnizorului [prevazuta la art. 79 alin. (1) lit. g) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 63/1998];
h) refuzul de a permite verificarile si inspectiile prevazute prin
reglementari sau dispuse, dupa caz, de ANRE, precum si obstructionarea acesteia
in indeplinirea atributiilor sale [prevazute la art. 79 alin. (1) lit. i) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998];
i) neprezentarea datelor si informatiilor solicitate de autoritatea
competenta, necesare pentru desfasurarea activitatii ANRE, si nerealizarea
masurilor dispuse de aceasta [prevazute la art. 79 alin. (1) lit. j) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998], ceea ce implica furnizarea de
catre agentii economici din sectorul energiei electrice si termice de
informatii incorecte/incomplete ANRE, precum si neaplicarea, aplicarea partiala
sau incorecta a deciziilor ANRE;
j) neasigurarea stocului minim de combustibil, conform art. 8 alin. (1)
lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 [prevazuta la art. 79
alin. (1) lit. k) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998], ceea ce
implica si nerespectarea conditiilor stipulate in licentele de producere;
k) depasirea limitelor maxime admise privind emisiile de noxe [prevazuta la
art. 79 alin. (1) lit. l) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998],
stabilite prin normele emise de autoritatile de mediu, conform Legii nr.
137/1995 privind protectia mediului;
l) nerealizarea obligatiilor de producere si/sau de ofertare catre
operatorul comercial de catre producatorul de energie care este obligat sa le
efectueze, conform prevederilor legale, fara confirmarea operatorului de sistem
(a dispecerului) [prevazuta la art. 79 alin. (1) lit. m) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 63/1998];
m) orice actiune din partea operatorului de sistem de alterare
nejustificata a ordinii de merit a capacitatilor de producere [prevazuta la
art. 79 alin. (1) lit. n) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998].
Operatorul comercial va notifica aceste actiuni ANRE;
n) furnizarea unor informatii incomplete sau eronate partenerilor externi
ai SEN din partea operatorului de sistem [prevazuta la art. 79 alin. (1) lit.
o) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998];
o) transmiterea de date cu caracter confidential privind operatiunile
comerciale [prevazuta la art. 79 alin. (1) lit. p) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 63/1998];
p) intarzierea nejustificata in racordarea noilor consumatori sau in
realimentarea acestora dupa intrerupere [prevazuta la art. 79 alin. (1) lit. q)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998];
q) executarea de sapaturi sau de orice fel de lucrari in zonele de
protectie a instalatiilor, fara consimtamantul prealabil al titularului
acestora [prevazuta la art. 79 alin. (1) lit. r) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 63/1998];
r) nerespectarea indicatorilor de calitate stabiliti prin reglementarile in
vigoare [prevazuta la art. 79 alin. (1) lit. s) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 63/1998];
s) practicarea de tarife care conduc la alterarea pretului mediu la
consumator cu peste 15% [prevazuta la art. 79 alin. (1) lit. u) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 63/1998], ceea ce implica impiedicarea
consumatorului de a alege pretul dorit, prin invocarea lipsei aparaturii de
masura/contorizare adecvate sau prin fortarea alimentarii consumatorilor care
dispun de racorduri la mai multe niveluri de tensiune, astfel incat sa preia
cantitati mai mari la niveluri corespunzatoare unor tarife mai ridicate.
Art. 23
(1) In cazul contraventiilor prevazute la lit. a) - i) amenda care se
aplica este de 3.000.000 lei pentru persoanele fizice si de 500.000.000 lei
pentru persoanele juridice.
(2) In cazul contraventiilor prevazute la lit. j) - s) amenda este de
1.000.000 lei pentru persoanele fizice si de 100.000.000 lei pentru persoanele
juridice
si se aplica persoanei care se face vinovata de savarsirea lor [conform art. 79
alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998].
Art. 24
Sanctiunea contraventionala se aplica persoanei juridice sau persoanei
fizice responsabile, dupa caz.
Art. 25
(1) Constatarea contraventiei si aplicarea sanctiunii vor fi facute de
catre agentii constatatori imputerniciti in acest scop de ANRE, respectiv de
consiliile locale, potrivit dispozitiilor cap. II si III.
(2) Pentru constatarea si sanctionarea contraventiilor prevazute la art. 22
lit. e) si k) agentii constatatori vor colabora cu inspectorii pentru protectia
mediului din cadrul Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, in
conformitate cu prevederile Legii nr. 137/1995 si ale Hotararii Guvernului nr.
127/1994 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor la normele pentru
protectia mediului inconjurator.
(3) Pentru constatarea si sanctionarea contraventiei prevazute la art. 22
lit. e) agentii constatatori ai ANRE vor colabora cu inspectorii pentru
protectia muncii din cadrul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, in
conformitate cu prevederile art. 41 din Legea protectiei muncii nr. 90/1996.
(4) Pentru constatarea si sanctionarea contraventiilor agentii constatatori
ai ANRE si ai consiliilor locale vor colabora cu Oficiul Concurentei, Oficiul
pentru Protectia Consumatorilor, Inspectia de Stat pentru Controlul Cazanelor,
Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat din cadrul Ministerului
Industriei si Comertului, cu Biroul Roman de Metrologie Legala, Ministerul
Public, Ministerul de Interne si cu alte organe competente, conform
prevederilor legale in vigoare.
Confiscari
Art. 26
Lucrarile produse, dobandite sau care au servit la savarsirea
infractiunilor si/sau a contraventiilor sunt supuse confiscarii, in conditiile
prevazute de Codul penal, respectiv de Legea nr. 32/1968, cu modificarile
ulterioare, in conformitate cu prevederile art. 80 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 63/1998.
Procedura de constatare si de sanctionare a contraventiilor
Art. 27
Constatarea savarsirii contraventiilor si aplicarea amenzilor se fac prin
proces-verbal, conform anexei nr. 1 la prezentul regulament, incheiat de
agentii constatatori.
(2) Agentii constatatori primesc carnete de procese-verbale de constatare
si sanctionare a contraventiilor, precum si chitantiere pentru incasarea
amenzilor.
Art. 28
(1) In cazul savarsirii de catre aceeasi persoana fizica/juridica a doua
sau mai multe contraventii, sanctiunea amenzii se aplica pentru fiecare in
parte.
(2) Cand contraventiile au fost constatate prin acelasi proces-verbal,
amenzile cumulate potrivit alin. (1) nu pot depasi dublul valorii maxime
prevazute in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 pentru contraventia
cea mai grava.
Art. 29
(1) O data cu aplicarea amenzii contraventionale agentul constatator va
fixa si un termen de conformare, cuprins in intervalul o saptamana - o luna,
care poate fi prelungit de ANRE in cazurile in care apreciaza ca acest lucru se
impune.
(2) In cadrul acestui termen contravenientul are obligatia sa intre in
legalitate sau, dupa caz, sa restabileasca legalitatea.
Art. 30
Neconformarea cu masura dispusa de agentul constatator, ca reprezentant al
ANRE, constituie contraventia prevazuta la art. 22 lit. i) si se sanctioneaza
potrivit dispozitiilor prezentului regulament.
Art. 31
(1) Procesul-verbal de constatare a contraventiei se semneaza pe fiecare
pagina de agentul constatator si de contravenient.
(2) In cazul in care contravenientul este prezent la incheierea
procesului-verbal, i se inmaneaza o copie de pe acesta.
(3) In situatia in care contravenientul nu este de fata sau refuza sa
primeasca procesul-verbal, agentul constatator va mentiona aceasta in prezenta
a cel putin unui martor.
(4) Agentul constatator va preda copia de pe procesul-verbal sefului
ierarhic superior, care va depune toate diligentele pentru a-i comunica
contravenientului procesul-verbal de constatare a contraventiei in termen de
cel mult 10 zile de la data constatarii acesteia.
Art. 32
(1) Prin procesul-verbal de constatare a contraventiei agentul constatator
aplica amenda contraventionala si dispune, dupa caz, confiscarea lucrarilor
produse, dobandite sau care au servit la savarsirea contraventiei, in
conformitate cu prevederile legale in vigoare.
(2) Contravaloarea bunurilor confiscate se constituie venit la bugetul de
stat.
(3) In caz de anulare a procesului-verbal, lucrurile confiscate se
restituie celui in drept.
Art. 33
Daca prin savarsirea contraventiei s-a pricinuit o paguba, pretentiile
materiale vor fi valorificate pe calea actiunii civile, supusa regulilor
generale de drept material si procesual civil.
Art. 34
(1) In cazul in care contravenientul achita pe loc agentului constatator
jumatate din minimul amenzii, iar prin contraventie nu s-a cauzat nici o paguba
si nu exista lucruri supuse confiscarii, procesul-verbal nu se mai incheie.
(2) In aceasta situatie plata amenzii va fi dovedita cu chitanta eliberata
de agentul constatator, specificandu-se contraventia pentru care a fost
incasata amenda.
Art. 35
(1) Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei se poate face
plangere in termen de 15 zile de la data comunicarii acestuia. Plangerea se
solutioneaza de judecatoria in a carei raza teritoriala s-a savarsit
contraventia.
(2) Pana la solutionarea plangerii executarea sanctiunii contraventionale
se suspenda.
Art. 36
(1) Hotararea judecatoreasca prin care s-a solutionat plangerea este
definitiva si executorie.
(2) Hotararea poate fi atacata cu recurs. Recursul se solutioneaza de
tribunalul in a carui raza teritoriala se afla judecatoria a carei hotarare
este atacata.
Art. 37
(1) Daca, dupa expirarea termenului de plata, contravenientul nu a achitat
amenda, aceasta se pune in executare conform prevederilor art. 40 din Legea nr.
32/1968, cu modificarile ulterioare, prin comunicarea din oficiu, catre organul
financiar in a carui raza teritoriala se afla domiciliul contravenientului a
procesului-verbal de constatare a contraventiei.
(2) Comunicarea procesului-verbal catre administratia financiara se face
conform anexei nr. 4 la prezentul regulament.
Art. 38
Aplicarea sanctiunii se prescrie, daca, in termen de 3 luni de la data
savarsirii contraventiei, aceasta nu este constatata.
Art. 39
(1) Executarea sanctiunii se prescrie, daca procesul-verbal de constatare a
contraventiei nu a fost comunicat celui sanctionat in termen de o luna de la
data aplicarii sanctiunii.
(2) Executarea sanctiunii se prescrie in termen de un an de la data
aplicarii ei, chiar daca contravenientul a exercitat calea de atac.
Notificarea abaterilor
Art. 40
Conducerea operatorului comercial, operatorului de sistem, operatorului de
transport, operatorului de distributie si/sau a furnizorului, care, in
exercitarea atributiilor de serviciu, ia cunostinta de savarsirea unei fapte ce
poate constitui una dintre contraventiile prevazute la art. 22 (art. 79 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998), va notifica, conform
reglementarilor legale, ANRE sau, dupa caz, consiliului local ori celorlalte
organe prevazute la art. 25 faptele si imprejurarile constatate.
Art. 41
Dupa primirea notificarii agentii constatatori vor proceda in conformitate
cu prevederile cap. III in vederea constatarii savarsirii contraventiei si
aplicarii sanctiunii corespunzatoare.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 42
Dispozitiile prezentului regulament se completeaza cu prevederile Legii nr.
32/1968, cu modificarile ulterioare, ale Codului de procedura civila, Codului
penal si ale Codului de procedura penala.
Art. 43
Anexele nr. 1 - 4 fac parte integranta din prezentul regulament.
Art. 44
Prezentul regulament intra in vigoare la data publicarii lui in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
ANEXA 1
AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE
IN DOMENIUL ENERGIEI
PROCES-VERBAL
de constatare si sanctionare a contraventiilor nr. ............
incheiat in ziua de ............., luna ..............., anul ........, in
localitatea ........................, judetul ...................
Subsemnatul ............................................., agent
constatator autorizat de catre Autoritatea Nationala de Reglementare in
Domeniul Energiei, cu sediul in
................................................, avand legitimatia nr.
............, eliberata de ANRE, cu ocazia controlului efectuat la
...................................., localitatea
............................., str. ............................... nr. ......,
judetul ......................, am constatat urmatoarele:
.......................................................................
.......................................................................
.......................................................................
.......................................................................
.......................................................................
Cele aratate constituie contraventie/contraventii prevazuta/prevazute la
art. ...... alin. ..... lit. .... din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
63/1998 privind energia electrica si termica/Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 29/1998 privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii
Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei - ANRE, de care se face vinovata
persoana fizica/juridica ............................., cu domiciliul/sediul in
localitatea ............................, str. ...................., nr.
......, bl. ....., sc. ....., ap. ......, judetul/sectorul
............................, identificata cu buletinul/cartea de de identitate
seria .... nr ..............., eliberat/eliberata de .................... la
data de ............, inregistrata la registrul comertului cu nr.
................................ .
Fata de cele constatate contravenientul se amendeaza cu suma de
.................... lei, conform art. ........ alin. ......... lit. .......
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998/Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 29/1998.
De asemenea, se dispune confiscarea urmatoarelor: .......................
..................................................................... .
Alte masuri: ............................................................
.......................................................................
Semnaturi:
Agent constatator, (Martor), Contravenient,
................... ................ ..................
Contravaloarea amenzii trebuie achitata in termen de cel mult 15 zile de la
data primirii copiei de pe procesul-verbal, urmand a fi virata in contul nr.
..............., deschis la ...................................,
constituindu-se venit la bugetul de stat. Confirmarea platii amenzii va fi
depusa la autoritatea de care apartine agentul constatator.
Contravenientul (nu) se angajeaza sa plateasca in termen de 48 de ore
jumatate din cuantumul amenzii, respectiv suma de ................ lei.
Neplata amenzii in termen de 15 zile de la data luarii la cunostinta de
procesul-verbal atrage executarea silita.
Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei se poate face
plangere in termen de 15 zile de la data primirii copiei de pe acesta.
Plangerea se solutioneaza de judecatoria in a carei raza teritoriala a/au
fost savarsita/savarsite contraventia/contraventiile.
Contravenientul, semnand procesul-verbal, recunoaste ca a primit o copie de
pe acesta.
Contravenientul refuzand sa semneze procesul-verbal/nefiind prezent, cele
constatate sunt confirmate de martorul/martorii
..............................., domiciliat/domiciliati in
....................................................., identificat/identificati
cu ................................... .
Obiectiile contravenientului: ...........................................
.......................................................................
.......................................................................
Prezentul proces-verbal a fost incheiat in .............. exemplare, un
exemplar fiindu-i comunicat contravenientului.
Agent constatator Contravenient
Numele si prenumele ................ Am primit un exemplar
Semnatura .................. Semnatura ..............
Martor/Martori Functia ..................
Semnatura .................. Stampila
ANEXA 2
AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE
IN DOMENIUL ENERGIEI
AUTORIZATIE
Dl/Dna ............................., avand functia de
...................., in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 63/1998 privind energia electrica si termica si ale Deciziei
presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei nr.
33/1999 pentru aprobarea Regulamentului de constatare, notificare si sanctionare
a abaterilor de la reglementarile emise in domeniul energiei electrice si
termice, se imputerniceste:
1. sa efectueze controale si inspectii periodice la agentii economici din
sectorul energiei electrice si termice si la consumatorii de energie, in
vederea verificarii modului de aplicare a reglementarilor emise de Autoritatea
Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei, precum si a constatarii si
sanctionarii contraventiilor prevazute la art. 22 din regulament;
2. sa constate contraventiile si sa aplice sanctiunile corespunzatoare;
3. sa ia masura confiscarii lucrarilor produse, dobandite sau care au
servit la savarsirea contraventiilor din domeniul energiei electrice si
termice, in conformitate cu dispozitiile legale.
Autorizatia este valabila pentru o perioada de ................./nelimitat.
Data eliberarii Presedinte,
................... .....................
ANEXA 3
REGISTRUL DE EVIDENTA
a proceselor-verbale
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Nr. crt.
B - Data inregistrarii
C - Data/locul incheierii procesului-verbal
D - Numele si prenumele agentului constatator
E - Situatia de fapt
F - Incadrarea contraventiei
G - Numele si prenumele/Denumirea contravenientului
H - Domiciliul/Sediul contravenientului
I - Obiectii
J - Angajament de plata
K - Amenda
L - Alte masuri
M - Modul de comunicare
N - Date de identificare a martorului
O - Depunerea/Solutionarea plangerii
P - Finalizarea procesului-verbal
_______________________________________________________________
| | | | | | | | | | | | | | | | |
| A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P |
|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10| 11| 12| 13| 14| 15| 16|
|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| | | | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | | | |
|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
ANEXA 4
AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE
IN DOMENIUL ENERGIEI
Catre
Administratia financiara a ................................
Adresa ............................
Va transmitem alaturat procesul-verbal de constatare si sanctionare a
contraventiei nr. .............. din data de ......................., prin care
......................................................................,
(numele si prenumele/denumirea persoanei fizice/juridice)
domiciliata/cu sediul in .................................,
str................. nr. ..., bl. ..., sc. ..., et. ..., ap. ...,
sectorul/judetul ................., a fost sanctionata contraventional, amenda
fiind in cuantum de ............ lei.
Procesul-verbal de constatare a contraventiei a ramas definitiv la data de
..............., prin expirarea termenului prevazut de Legea nr. 32/1968 privind
stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu modificarile ulterioare, pentru
plata amenzii.
Conform prevederilor art. 40 din Legea nr. 32/1968, procesul-verbal ramas
definitiv constituie titlu executoriu. Ca urmare, va solicitam sa procedati la
punerea sa in executare, potrivit prevederilor legale.
Sef serviciu inspectii, auditare, Oficiul juridic
.................................. ...................