ORDONANTA DE URGENTA Nr. 29 din 22 octombrie 1998
privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de
Reglementare in domeniul Energiei - A.N.R.E.
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 407 din 27 octombrie 1998
In temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta urmatoarea ordonanta de urgenta:
Art. 1
(1) Se infiinteaza Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul
Energiei, denumita in continuare A.N.R.E., institutie publica autonoma, de
interes national, cu personalitate juridica, cu sediul in Bucuresti, str.
Constantin Nacu nr. 3, sectorul 3.
(2) Finantarea activitatii A.N.R.E. se asigura integral din venituri
extrabugetare obtinute din tarife pentru acordarea de licente si autorizatii,
precum si din contributii ale agentilor economici potrivit art. 70 lit. c) din
Legea nr. 72/1996 privind finantele publice. Pentru desfasurarea activitatii
poate folosi mijloace materiale si banesti primite de la persoane fizice si
juridice, cu respectarea dispozitiilor legale.
(3) Nivelul tarifelor si al contributiilor prevazute la alin. (2) se
stabileste de A.N.R.E. in fiecare an, in conditiile legii, si sunt date
publicitatii.
Art. 2
(1) Patrimoniul A.N.R.E. se constituie prin preluarea in administrare de la
Compania Nationala de Electricitate - S.A. a bunurilor cuprinse in anexa nr. 1.
(2) Capitalul social al Companiei Nationale de Electricitate - S.A.,
infiintata prin Hotararea Guvernului nr. 365/1998, se diminueaza cu valoarea de
1.850.000.000 lei, corespunzator bunurilor preluate de A.N.R.E.
(3) Predarea-preluarea bunurilor prevazute la alin. (2) se face pe baza de
protocol incheiat intre Compania Nationala de Electricitate - S.A. si A.N.R.E.,
in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta, la valoarea de 1.850.000.000 lei.
Art. 3
A.N.R.E. creeaza si aplica sistemul de reglementari obligatorii la nivel
national, necesar functionarii sectorului si pietei energiei electrice si
termice in conditii de eficienta, concurenta, transparenta si protectie a
consumatorilor.
Art. 4
A.N.R.E. se organizeaza si functioneaza pe baza regulamentului de
organizare si functionare avizat de ministrul industriei si comertului, in
coordonarea caruia se afla pana la intrarea in vigoare a legii energiei
electrice si termice. In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta va fi elaborat regulamentul de organizare si
functionare.
Art. 5
A.N.R.E. este abilitata cu urmatoarele competente:
a) emite, acorda, suspenda sau retrage autorizatiile si licentele pentru
agentii economici existenti in sectorul energiei electrice si termice, precum
si pentru cei care vor aparea ca urmare a deschiderii pietei de energie
electrica si termica;
b) stabileste criteriile si metodele pentru calculul tarifelor si al
preturilor in sectorul energiei electrice si termice;
c) stabileste contractele-cadru privind vanzarea, achizitia, precum si
furnizarea energiei electrice si termice la consumatorii finali;
d) stabileste criteriile de eligibilitate a consumatorilor de energie
electrica;
e) stabileste normele tehnice si comerciale cu caracter obligatoriu pentru
agentii economici din sector, necesare functionarii eficiente si transparente a
sistemului energetic national;
f) elaboreaza si emite norme pentru utilizarea eficienta a energiei
electrice si termice;
g) solutioneaza neintelegerile legate de incheierea contractelor de
furnizare a energiei electrice si termice;
h) controleaza indeplinirea deciziilor proprii de catre agentii economici
din sectorul energiei electrice si termice si aplica sanctiuni in cazul
nerespectarii acestora;
i) deruleaza programe, inclusiv programe de asistenta, aprobate de
ministrul industriei comertului;
j) exercita orice alte competente prevazute de lege.
Art. 6
A.N.R.E. are urmatoarele atributii principale:
a) elaboreaza regulamentul de organizare si functionare propriu si
stabileste responsabilitatile personalului, in conformitate cu dispozitiile
legale in vigoare;
b) stabileste regimul de emitere si de acordare a licentelor si a
autorizatiilor in sectorul energiei electrice si termice, precum si conditiile
de suspendare, de retragere sau de modificare a acestora;
c) stabileste metodologia de calcul a preturilor si tarifelor aplicabile
activitatilor de monopol natural, din domeniul sau de activitate, cu avizul
Oficiului Concurentei, avand in vedere protejarea intereselor consumatorilor de
energie electrica si termica;
d) stabileste, cu avizul Oficiului Concurentei, preturile si tarifele
aplicate consumatorilor captivi, cele practicate de concesionarii de activitati
sau servicii publice din sectorul energiei electrice si termice, preturile si
tarifele practicate intre operatorii economici din cadrul acestuia, tarifele
pentru serviciile de sistem, de transport si de distributie a energiei
electrice prin sistemul electroenergetic national, precum si preturile si
tarifele practicate pentru serviciile aferente producerii si distributiei
energiei termice;
e) aproba regulamentul de programare si dispecerizare a sistemului
energetic national;
f) aproba codurile tehnice ale retelelor de transport si de distributie
elaborate de catre Compania Nationala de Electricitate - S.A.;
g) aproba contractele-cadru de achizitie si de vanzare a energiei electrice
si termice intre agentii economici din cadrul sectorului;
h) aproba contractele-cadru privind furnizarea energiei electrice catre
consumatorii captivi;
i) elaboreaza cerinte, criterii si proceduri pentru eligibilitatea
consumatorilor de energie electrica;
j) elaboreaza metodologia proprie de urmarire si control in vederea
respectarii de catre furnizorii de energie electrica si termica a sistemului de
preturi si tarife;
k) elaboreaza in conformitate cu prevederile legale regulamentul de
constatare, notificare si sanctionare a abaterilor de la reglementarile emise
in domeniu;
l) elaboreaza metodologia de solutionare a neintelegerilor precontractuale
privind furnizarea energiei electrice si termice;
m) urmareste incheierea si respectarea in conditiile legii a contractelor
dintre investitori si autoritati si se autosesizeaza in vederea protejarii
acestora;
n) urmareste aplicarea standardelor de calitate in domeniul serviciilor
specifice sectorului energiei electrice si termice si propune, ori de cate ori
constata neconcordante, adaptarea acestora;
o) propune ministrului industriei si comertului masuri de prevenire si
eliminare a abuzului de pozitie dominanta pe piata ori de cate ori constata
nerespectarea reglementarilor cu privire la concurenta si transparenta;
p) creeaza o baza de date necesara desfasurarii activitatii sale si pentru
furnizarea de informatii altor autoritati in elaborarea strategiei de
dezvoltare a sectorului energiei electrice si termice, precum si in legatura cu
activitatea de comert international cu energie electrica si cu practicile
internationale in domeniu. Datele se dau publicitatii cu avizul ministrului
industriei si comertului;
q) instruieste si perfectioneaza continuu personalul propriu, inclusiv cu
asistenta tehnica straina;
r) informeaza ministrul industriei si comertului asupra activitatii proprii
desfasurate;
s) indeplineste si alte atributii stabilite prin reglementari legale.
Art. 7
Termenii referitori la: sectorul energiei electrice, cod, furnizor,
consumator final, acces la retea, consumator eligibil si consumator captiv de
energie electrica, autorizatie si licenta, utilizati in prezenta ordonanta de
urgenta, au intelesul definit in anexa nr. 2.
Art. 8
A.N.R.E. este structurata pe departamente de specialitate, potrivit
competentelor si regulamentului de organizare si functionare aprobat.
Art. 9
(1) Activitatea A.N.R.E. este condusa de un presedinte, numit prin ordin al
ministrului industriei si comertului pentru o perioada de 5 ani.
(2) Presedintele este functionar public si calitatea sa este incompatibila
cu exercitarea oricarei alte functii sau demnitati publice, cu exceptia
activitatii didactice din invatamantul superior. Presedintelui ii este
interzisa exercitarea, direct sau prin persoane interpuse, a activitatilor de comert
si participarea la administrarea sau la conducerea unor societati comerciale,
regii autonome sau a unor organizatii cooperatiste.
(3) Mandatul presedintelui inceteaza:
a) la expirarea duratei;
b) prin demisie;
c) prin deces;
d) prin imposibilitate definitiva de exercitare a mandatului, constand
intr-o indisponibilitate mai lunga de 60 de zile consecutive;
e) la survenirea unei incompatibilitati din cele prevazute la alin. (2);
f) prin revocare, pentru incalcarea prevederilor prezentei ordonante de
urgenta sau pentru condamnare penala, prin hotarare judecatoreasca ramasa
definitiva. Presedintele se revoca de catre autoritatea care l-a numit.
(4) In exercitarea atributiilor sale, presedintele emite decizii.
(5) Deciziile de interes general pentru agentii economici din sectorul
energiei electrice si termice se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
(6) Deciziile luate de presedinte in exercitarea atributiilor sale pot fi
atacate in contencios administrativ la Curtea de Apel Bucuresti, in termen de
30 de zile de la data la care au fost notificate partilor interesate sau de la
data publicarii lor in Monitorul Oficial al Romaniei, daca sunt de interes
general.
Art. 10
(1) Presedintele A.N.R.E. este asistat de un consiliu consultativ format
din 7 membri, numiti prin ordin al ministrului industriei si comertului pe baza
propunerilor primite din partea asociatiilor profesionale din domeniul energiei
electrice si termice si a organizatiilor consumatorilor de energie electrica si
termica, precum si din specialisti desemnati din cadrul Ministerului Industriei
si Comertului.
(2) Consiliul consultativ sprijina armonizarea intereselor agentilor
economici din sector cu cele ale consumatorilor de energie electrica si termica,
evalueaza impactul reglementarilor A.N.R.E. si face propuneri de imbunatatire a
acestora, potrivit Regulamentului de organizare si functionare a A.N.R.E.
Art. 11
(1) Personalul este angajat si eliberat din functie in conformitate cu
prevederile Regulamentului de organizare si functionare a A.N.R.E., cu
contractul colectiv de munca si cu reglementarile legale in vigoare. Conditiile
de incompatibilitate stabilite la art. 9 alin. (2) sunt aplicabile si
personalului.
(2) Personalul preluat de la Compania Nationala de Electricitate - S.A. se
considera transferat la A.N.R.E. si isi pastreaza salariile avute pana la
negocierea contractului colectiv de munca.
(3) Contractul colectiv de munca va fi negociat si inregistrat la Directia
de Munca si Protectie Sociala a Municipiului Bucuresti in termen de 30 de zile
de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 12
Salarizarea personalului A.N.R.E. se stabileste in conformitate cu
reglementarile in vigoare pentru institutiile publice finantate integral din
venituri extrabugetare.
Art. 13
(1) A.N.R.E. intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli in
conformitate cu normele metodologice elaborate de Ministerul Finantelor, care
va fi supus spre aprobare ministrului industriei si comertului.
(2) Soldurile anuale rezultate din executia bugetului de venituri si
cheltuieli al A.N.R.E. raman la dispozitia acesteia si se folosesc in anul
urmator cu aceeasi destinatie.
Art. 14
(1) Agentii economici din sectorul energiei electrice si termice au
obligatia de a pune la dispozitie A.N.R.E. informatiile necesare pentru
desfasurarea in bune conditii a activitatii acesteia.
(2) Furnizarea de informatii incorecte, incomplete sau eronate constituie
contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000.000 lei la 25.000.000
lei.
(3) Sanctiunea contraventionala prevazuta la alin. (2) se aplica si
persoanelor juridice.
(4) Constatarea contraventiei prevazute la alin. (2) si aplicarea
sanctiunilor se fac de catre persoane imputernicite din cadrul A.N.R.E.
(5) Contraventiei prevazute la alin. (2) ii sunt aplicabile dispozitiile
Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 15
Pentru indeplinirea atributiilor ei, A.N.R.E. colaboreaza cu Consiliul
Concurentei, Oficiul Concurentei si Oficiul pentru Protectia Consumatorilor, cu
ministerele si cu alte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale sau locale interesate, cu asociatiile consumatorilor de energie
electrica si termica, cu agentii economici specializati care presteaza servicii
pentru sector, cu asociatiile profesionale din domeniul energiei electrice si
termice si cu asociatiile patronale.
Art. 16
(1) In termen de 4 luni de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta, A.N.R.E. emite regulamentul privind acordarea licentelor si
autorizatiilor in sectorul energiei electrice si termice, prin care vor fi
stabilite procedurile si conditiile de acordare a acestora.
(2) In termen de un an de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante
de urgenta A.N.R.E. va emite reglementari privind stabilirea tarifelor pentru
distributia si vanzarea energiei termice.
Art. 17
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul industriei
si comertului,
Radu Berceanu
Ministrul reformei,
presedintele Consiliului
pentru Reforma,
Ioan Muresan
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministrul muncii
si protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
p. Secretar de stat,
seful Oficiului Concurentei,
Constantin Prigoreanu,
subsecretar de stat
ANEXA 1
LISTA
bunurilor care vor fi trecute din patrimoniul Companiei Nationale de
Electricitate - S.A. in patrimoniul Autoritatii Nationale de Reglementare in
domeniul Energiei - A.N.R.E.
__________________________________________________________________________
Nr. Denumirea Elementele de identificare Valoarea*)
crt. - lei -
__________________________________________________________________________
1. Sediu - Bucuresti, 1/2 Parter + Etaj 1 + Etaj 2*) 1.400.000.000
str. Constantin Nacu
nr. 3, sectorul 2
2. Mobilier, aparatura, *) 140.000.000
birotica
3. Calculatoare, *) 195.000.000
periferice
4. Masini, utilaje, *) 35.000.000
instalatii
5. Mijloace de transport 3 autoturisme 80.000.000
__________________________________________________________________________
6. TOTAL GENERAL: 1.850.000.000
__________________________________________________________________________
*) Suprafata birourilor alocate A.N.R.E.:
Parter = 98,05 mp (camerele 5, 6, 7, 8 si 9)
Etaj 1 = 177,07 mp (integral)
Etaj 2 = 188,96 mp (integral)
*) Corespunzatoare actualelor dotari ale spatiilor alocate.
*) Valoarea ramasa in contabilitatea Regiei Autonome de Electricitate
"Renel" la data de 30 martie 1998 si care se regaseste in prezent in
patrimoniul Companiei Nationale de Electricitate - S.A.
ANEXA 2
Definitii de termeni specifici
Sectorul energiei electrice si termice - ansamblul agentilor economici,
activitatilor si instalatiilor aferente, de producere, transport,
dispecerizare, distributie si furnizare a energiei electrice si termice.
Cod - colectie de reglementari pentru un domeniu specific de activitati sau
instalatii din cadrul sectorului energiei electrice si termice.
Furnizor - persoana fizica sau juridica de drept privat, romana sau
straina, licentiata sa comercializeze energie electrica sau termica.
Consumator (final) de energie electrica - persoana fizica sau juridica de
drept privat, romana sau straina, care cumpara energie electrica in scopul
obtinerii de servicii din utilizarea acesteia.
Acces la retea - dreptul agentilor economici de producere si furnizare, precum
si al consumatorilor eligibili de energie electrica de a se racorda si de a
folosi in conditiile legii serviciile retelelor electrice, de transport si/sau
de distributie.
Consumator eligibil - consumatorul de energie electrica care are dreptul
sa-si aleaga furnizorul si sa contracteze direct cu acesta energia necesara,
avand acces la retelele de transport si/sau de distributie.
Consumator captiv - consumatorul de energie electrica care este obligat, in
conformitate cu reglementarile in domeniu, sa contracteze furnizarea energiei
cu un anumit distribuitor/furnizor.
Autorizatia permisie acordata unei persoane fizice sau juridice de drept
privat, romana sau straina, pentru a construi, a pune si a mentine in functiune
sau a modifica o instalatie de producere, transport, stocare, dispecerizare,
distributie a energiei electrice si termice.
Licenta permisie acordata unei persoane fizice sau juridice de drept
privat, romana sau straina, de exploatare comerciala a instalatiilor
autorizate, de producere, transport, stocare, dispecerizare, distributie a
energiei electrice si termice, precum si de intermediere in comercializarea de
energie electrica sau termica.