LEGE
Nr. 99 din 6 iunie 2000
pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 29/1998 privind
infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de Reglementare
in domeniul Energiei - ANRE
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 256 din 8 iunie 2000
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 29 din 22 octombrie 1998
privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de
Reglementare in domeniul Energiei - ANRE, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 407 din 27 octombrie 1998, cu urmatoarele modificari si
completari:
1. La articolul 1, alineatele (1) si (2) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
(1) Se infiinteaza Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul
Energiei, denumita in continuare ANRE, institutie publica de interes national,
cu personalitate juridica, in subordinea Guvernului, cu sediul in Bucuresti.
(2) Finantarea activitatii ANRE se asigura integral din venituri
extrabugetare obtinute din tarife pentru acordarea de licente si autorizatii,
precum si din contributii ale organismelor internationale sau ale agentilor
economici, potrivit art. 70 lit. c) din Legea nr. 72/1996 privind finantele
publice."
2. Articolul 3 devine articolul 4.
3. Articolul 4 devine articolul 3 si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
(1) ANRE se organizeaza si functioneaza pe baza regulamentului de
organizare si functionare, aprobat prin hotarare a Guvernului.
(2) ANRE este structurata pe compartimente de specialitate, potrivit
competentelor si regulamentului de organizare si functionare aprobat de
Guvern."
4. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
ANRE este abilitata cu urmatoarele competente si atributii:
1. emite reglementari cu caracter obligatoriu pentru agentii economici din
sector, necesare in vederea functionarii eficiente si transparente a sistemului
electroenergetic national;
2. emite, acorda, modifica, suspenda sau retrage autorizatiile si licentele
pentru agentii economici existenti din sectorul energiei electrice si termice,
precum si pentru cei care vor aparea ca urmare a deschiderii pietei de energie
electrica si termica;
3. stabileste metodologia de calcul al preturilor si tarifelor aplicabile
activitatilor de monopol natural din domeniul sau de activitate, cu avizul
Oficiului Concurentei, avand in vedere protejarea intereselor consumatorilor de
energie electrica si termica;
4. stabileste, cu avizul Oficiului Concurentei, preturile si tarifele
aplicate consumatorilor captivi, cele practicate de concesionarii de activitati
sau servicii publice din sector, preturile si tarifele practicate intre operatorii
economici din cadrul sectorului, tarifele pentru serviciile de sistem, de
transport si de distributie a energiei electrice prin sistemul electroenergetic
national, precum si preturile si tarifele practicate pentru serviciile aferente
producerii si distributiei energiei termice;
5. stabileste si aproba contractele-cadru dintre agentii economici din
sector privind vanzarea, achizitia, transportul, dispecerizarea si distributia
energiei electrice si termice, precum si cele de furnizare a energiei electrice
si termice la consumatorii finali;
6. organizeaza licitatiile in conditiile legii, negociaza si incheie
contracte de concesionare, in calitate de concedent, in sectorul energiei
electrice si termice si poate apela la agentii specializate in domeniul
concesionarii;
7. stabileste modul de calcul al redeventelor pentru concesiunile acordate;
8. aproba regulamentul de programare in sistemul electroenergetic national;
9. aproba codurile tehnice ale retelelor de transport si distributie, elaborate
de Compania Nationala de Electricitate - S.A. si de alti agenti economici din
sector;
10. elaboreaza cerinte, criterii si proceduri pentru eligibilitatea
consumatorilor de energie electrica si acorda licentele de consumatori
eligibili;
11. aproba normele tehnice si comerciale cu caracter obligatoriu pentru
agentii economici din sectorul energiei electrice si termice;
12. exercita controlul cu privire la respectarea de catre agentii economici
din sector a reglementarilor emise, a sistemului de preturi si tarife in
vigoare, precum si la indeplinirea prevederilor contractelor de concesiune si
aplica sanctiuni in cazul nerespectarii acestora;
13. elaboreaza metodologia de solutionare a neintelegerilor precontractuale
si solutioneaza neintelegerile legate de incheierea contractelor dintre agentii
economici din sector si a contractelor de furnizare a energiei electrice si
termice;
14. elaboreaza metodologia de urmarire si control in vederea respectarii de
catre agentii economici din sectorul energiei electrice si termice a sistemului
de preturi si tarife;
15. elaboreaza, in conformitate cu prevederile legale, regulamentul de
constatare, notificare si sanctionare a abaterilor de la reglementarile emise
in domeniu;
16. urmareste incheierea si respectarea, in conditiile legii, a
contractelor dintre investitori si autoritati si se autosesizeaza in vederea
protejarii investitorilor;
17. urmareste aplicarea standardelor de performanta si de calitate in
domeniul serviciilor specifice sectorului energiei electrice si termice si
propune, ori de cate ori constata neconcordante, adaptarea acestora;
18. propune Guvernului masuri de prevenire si eliminare a abuzului de
pozitie dominanta pe piata ori de cate ori constata nerespectarea reglementarilor
cu privire la concurenta si transparenta;
19. creeaza o baza de date necesara in vederea desfasurarii activitatii
sale si furnizarii de informatii altor autoritati in elaborarea strategiei de
dezvoltare a sectorului energiei electrice si termice, precum si in legatura cu
activitatea comertului international cu energie electrica si cu practicile
internationale in domeniu. Datele care nu au caracter secret si confidential
pot fi date publicitatii cu avizul Ministerului Industriei si Comertului;
20. elaboreaza, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a
legii, regulamentul de organizare si functionare propriu si stabileste
responsabilitatile personalului, in conformitate cu dispozitiile legale in
vigoare;
21. instruieste si perfectioneaza continuu personalul propriu, inclusiv cu
asistenta tehnica straina;
22. informeaza Guvernul asupra activitatii proprii desfasurate, prin
rapoarte anuale care se dau publicitatii;
23. supravegheaza aplicarea si respectarea masurilor stabilite pentru
protectia mediului de catre toti participantii la activitatile din sectorul
energetic;
24. urmareste activitatile de comert exterior ale Romaniei in sectorul
energetic, propunand Guvernului masuri pentru a preveni dependenta tarii de
importurile de energie electrica;
25. urmareste structura productiilor de energie electrica si termica, dand
prioritate valorificarii productiei interne de carbune, amenajarii
potentialului hidroenergetic, promovarii productiei de energie electrica in
centrale hidroelectrice, a productiei combinate de energie electrica si termica
si a surselor neconventionale de energie - solara, eoliana, geotermala,
biomasa, biogaze - in producerea de energie electrica si termica;
26. urmareste si propune Guvernului masuri in legatura cu situatia
stocurilor de siguranta ale sistemului electroenergetic national la resursele
primare de energie - carbune, pacura si volum de apa in lacurile de acumulare;
27. avizeaza contractele pentru tranzitul de energie electrica prin
sistemul electroenergetic national al Romaniei, la propunerea Companiei
Nationale de Electricitate - S.A.;
28. colaboreaza cu Ministerul Industriei si Comertului si cu Agentia Romana
pentru Conservarea Energiei la elaborarea propunerilor de strategii si de
politici in domeniul energetic;
29. reglementeaza accesul nediscriminatoriu la retea pentru producatorii
independenti si pentru consumatorii eligibili, stimuland competitia in
furnizarea energiei electrice si termice."
5. Articolul 6 se abroga.
6. Articolul 8 se abroga.
7. La articolul 9, alineatele (1), (4), (5) si (6) vor avea urmatorul
cuprins:
"Art. 9
(1) Activitatea ANRE este condusa de un presedinte, numit prin decizie a
primului-ministru pe o perioada de 4 ani.
..........................................................................
(4) In exercitarea atributiilor sale presedintele emite ordine si decizii.
(5) Ordinele de interes general pentru agentii economici din sector se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
(6) Ordinele si deciziile luate de presedinte in exercitarea atributiilor
sale pot fi atacate in contencios administrativ la Curtea de Apel Bucuresti, in
termen de 30 de zile de la data la care au fost notificate partilor interesate
sau de la data publicarii lor in Monitorul Oficial al Romaniei, daca sunt de
interes general."
8. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
(1) Activitatea ANRE este sprijinita de un consiliu consultativ format din
9 membri numiti prin ordin al presedintelui ANRE, din care 3 membri specialisti
din unitatile Ministerului Industriei si Comertului, un membru din partea
asociatiilor profesionale din domeniul energiei, un membru din partea
administratiei publice locale, un membru specialist din cercetare-proiectare in
domeniul energetic si 3 membri specialisti din unitatile mari consumatoare de
energie electrica si termica.
(2) Consiliul consultativ sprijina armonizarea intereselor agentilor
economiei din sector cu cele ale consumatorilor de energie electrica si
termica, evalueaza impactul reglementarilor ANRE si face propuneri de
imbunatatire a acestora, potrivit regulamentului de organizare si functionare a
ANRE."
9. La articolul 13, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
(1) ANRE intocmeste anual bugetul propriu de venituri si cheltuieli in
conformitate cu normele metodologice elaborate de Ministerul Finantelor."
10. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
(1) In termen de 4 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta ANRE emite regulamentul privind acordarea licentelor si
autorizatiilor in sectorul energiei electrice si termice, prin care vor fi
stabilite procedurile, termenele si conditiile de acordare a acestora.
(2) Agentii economici din sector sunt obligati sa solicite acordarea
licentei in termen de cel mult 6 luni de la emiterea regulamentului prevazut la
alin. (1).
(3) In termen de un an de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta ANRE va emite reglementari privind stabilirea tarifelor pentru
distributia si vanzarea energiei termice."
11. Anexa nr. 2 va avea urmatorul cuprins:
"ANEXA 2
Definitii ale termenilor specifici
- Sectorul energiei electrice si termice - ansamblul activitatilor de
planificare, dezvoltare, construire, exploatare si de intretinere a
instalatiilor de producere, transport, distributie si de furnizare a energiei
electrice si termice, inclusiv importul si exportul energiei electrice, precum
si schimburile de energie electrica cu sistemele electroenergetice ale tarilor
vecine.
- Cod - colectie de reglementari pentru un domeniu specific de activitati
sau instalatii din cadrul sectorului energiei electrice si termice.
- Furnizor - persoana fizica sau juridica de drept privat, romana ori
straina, care asigura alimentarea cu energie electrica sau termica a unui
consumator.
- Consumator (final) de energie electrica - persoana fizica sau juridica de
drept privat, romana ori straina, care cumpara energie electrica in scopul
obtinerii de servicii din utilizarea acesteia.
- Acces la retea - dreptul unui producator de energie electrica sau al unui
consumator eligibil de a se racorda la reteaua electrica de transport
apartinand Companiei Nationale de Electricitate - S.A., precum si al oricarui
consumator de a se racorda - in conditiile cerute de normele tehnice - la
reteaua electrica de distributie.
- Consumator eligibil - consumatorul de energie electrica care are dreptul
sa isi aleaga furnizorul si sa contracteze direct cu acesta energia necesara,
avand acces la retelele de transport si/sau de distributie.
- Consumator captiv - consumatorul care, din motive de configuratie a
retelei, este obligat sa contracteze furnizarea energiei cu un anumit distribuitor.
- Autorizatie - permisie acordata unei persoane fizice sau juridice de
drept privat, romana ori straina, pentru a construi, a pune si a mentine in
functiune sau pentru a modifica o instalatie de producere, transport, stocare,
dispecerizare, distributie a energiei electrice si termice.
- Licenta - permisie acordata unei persoane fizice sau juridice de drept
privat, romana sau straina, de exploatare comerciala a instalatiilor
autorizate, de producere, transport, stocare, dispecerizare, distributie a
energiei electrice si termice, precum si de intermediere in comercializarea de
energie electrica sau termica."
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 8 mai
2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
BOGDAN NICULESCU-DUVAZ
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 8 mai 2000, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA