LEGE
Nr. 318 din 8 iulie 2003
Legea energiei electrice
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 511 din 16 iulie 2003
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Domeniul de reglementare
(1) Prezenta lege creeaza cadrul de reglementare pentru desfasurarea
activitatilor in sectorul energiei electrice si al energiei termice produse in
cogenerare, in conditii de securitate si la standarde de calitate, in vederea
utilizarii optime a resurselor primare de energie si cu respectarea normelor de
protectie a mediului.
(2) Nu se supun dispozitiilor prezentei legi:
a) acumulatorii electrici, grupurile electrogene mobile, instalatiile
electrice amplasate pe vehicule de orice fel;
b) sursele stationare de energie electrica in curent continuu;
c) instalatiile energetice amplasate in marea teritoriala, care nu sunt
racordate la reteaua electrica;
d) sursele electrice cu o putere activa instalata sub 250 kW.
Art. 2
Obiectivele legii
Activitatile in sectorul energiei electrice si al energiei termice produse
in cogenerare trebuie sa se desfasoare pentru realizarea urmatoarelor obiective
de baza:
a) asigurarea dezvoltarii durabile a economiei nationale;
b) diversificarea bazei de resurse energetice primare;
c) crearea si asigurarea functionarii pietelor concurentiale de energie
electrica;
d) asigurarea accesului nediscriminatoriu si reglementat al tuturor
participantilor la piata de energie electrica, la retelele electrice de interes
public;
e) transparenta tarifelor, preturilor si taxelor la energie electrica in
cadrul unei politici de tarifare, urmarind cresterea eficientei energetice pe
ciclul de producere, transport, distributie si utilizare a energiei electrice;
f) constituirea stocurilor de siguranta la combustibilii necesari pentru
producerea energiei electrice si energiei termice produse in cogenerare;
g) asigurarea functionarii interconectate a sistemului electroenergetic
national cu sistemele electroenergetice ale tarilor vecine si cu sistemele
electroenergetice din Uniunea pentru Coordonarea Transportului Energiei
Electrice (UCTE);
h) promovarea utilizarii surselor noi si regenerabile de energie;
i) asigurarea protectiei mediului la nivel local si global, in concordanta
cu tratatele la care Romania este parte;
j) asigurarea masurilor de securitate impotriva actelor de terorism si
sabotaj.
Art. 3
Intelesul unor termeni si expresii
In intelesul prezentei legi, termenii folositi se definesc dupa cum
urmeaza:
1. autoproducator de energie electrica - persoana fizica sau juridica
producatoare, in afara activitatilor de baza, a energiei electrice, inclusiv a
energiei termice in cogenerare necesare, in principal, consumului propriu.
Autoproducatorul poate participa la piata de energie ca titular de licente
de producere si furnizare sau consumator, in conditiile prezentei legi;
2. acces la reteaua electrica de interes public - dreptul agentilor
economici care produc si/sau furnizeaza energie electrica, precum si al
consumatorilor de energie electrica de a se racorda si de a folosi, in
conditiile legii, retelele electrice de transport si distributie;
3. agent economic din domeniul energiei electrice integrat pe verticala -
persoana juridica ce desfasoara doua sau mai multe dintre urmatoarele
activitati: producere, transport, distributie si furnizare a energiei
electrice;
4. agent economic din domeniul energiei electrice integrat pe orizontala -
persoana juridica ce desfasoara, pe langa alte activitati din afara sectorului
energiei electrice, cel putin una dintre urmatoarele activitati: producere,
transport, distributie si furnizare a energiei electrice;
5. autoritate competenta - Autoritatea Nationala de Reglementare in
Domeniul Energiei - ANRE;
6. avarie - eveniment care se manifesta prin abateri periculoase de la
parametrii functionali prevazuti de normele tehnice in vigoare;
7. capacitate de interconexiune - instalatiile si echipamentele prin care
se realizeaza conectarea a doua sau mai multe sisteme electroenergetice;
8. capacitate energetica - instalatiile de producere a energiei electrice
sau energiei termice in cogenerare, retele electrice si alte echipamente
electroenergetice;
9. centrala electrica - ansamblu de instalatii, constructii si echipamente
necesare pentru producerea de energie electrica;
10. centrala electrica de cogenerare (termoficare) - ansamblu de
instalatii, constructii si echipamente necesare pentru producerea combinata de
energie electrica si termica;
11. client - persoana fizica sau juridica cu care se tranzactioneaza
energie electrica;
12. consumator de energie electrica - persoana fizica sau juridica ce
cumpara energie electrica pentru consumul propriu si, eventual, pentru un
subconsumator racordat la instalatiile sale;
13. consumator eligibil de energie electrica - consumatorul care poate sa
aleaga furnizorul si sa contracteze direct cu acesta energia necesara, avand
acces la retelele de transport si/sau de distributie;
14. consumator captiv - consumatorul care, din considerente tehnice,
economice sau de reglementare, nu poate alege furnizorul;
15. culoar de trecere (de functionare) a liniei electrice - suprafata
terestra situata de-a lungul liniei electrice si spatiului aerian de deasupra
sa in care se impun restrictii din punct de vedere al coexistentei liniei cu
elementele naturale, obiectele, constructiile, instalatiile etc.; culoarul de
trecere include zona de protectie si zona de siguranta;
16. distributie - transmiterea energiei electrice prin retele de
distributie de la retelele de transport sau de la producatori catre
instalatiile consumatorilor;
17. exploatare comerciala a unei capacitati energetice - ansamblul
activitatilor desfasurate de un agent economic in sectorul energiei pentru
obtinerea profitului;
18. furnizor - persoana juridica, titulara a unei licente de furnizare,
care asigura alimentarea cu energie electrica a unuia sau mai multor
consumatori, in baza unui contract de furnizare;
19. furnizare - activitatea de comercializare a energiei electrice si/sau
termice catre clienti;
20. linie directa - linia prin care se transmite energia electrica de la
producator catre un singur utilizator; linia directa este complementara
sistemului electroenergetic;
21. monopol natural in domeniul energiei electrice - situatia de piata in
care serviciile de transport si de distributie a energiei electrice se asigura
de catre un singur agent economic pentru consumatorii de pe un teritoriu
delimitat;
22. operator al pietei de energie electrica - persoana juridica ce asigura
tranzactionarea cantitatilor de energie pe piata de energie electrica si care
determina preturile pe piata spot;
23. operator de distributie - persoana juridica, titulara a unei licente de
distributie, care detine, exploateaza, intretine, modernizeaza si dezvolta
reteaua electrica de distributie;
24. operator de transport si de sistem - persoana juridica, titulara de
licenta pentru transportul energiei electrice si servicii de sistem;
25. ordinea de merit - ordinea in care un producator de energie electrica
este luat in considerare pe baza pretului ofertat pentru acoperirea necesarului
de energie electrica in SEN;
26. piata de energie electrica - cadrul de organizare inauntrul caruia se
tranzactioneaza energia electrica si serviciile asociate;
27. plan de perspectiva - planificarea pe termen lung a necesarului de
investitii in capacitati de producere, transport si distributie, in vederea
acoperirii cererii de electricitate a sistemului si a asigurarii livrarilor
catre clienti;
28. plan de aparare a sistemului electroenergetic national impotriva
perturbatiilor majore - documentul continand masuri tehnice si organizatorice,
cu rolul de a impiedica extinderea perturbatiilor in sistem si de a limita
consecintele acestora;
29. producator de energie electrica - persoana fizica sau juridica,
titulara de licenta, avand ca specific activitatea de producere a energiei
electrice, inclusiv in cogenerare;
30. producator independent de energie electrica - producatorul de energie
electrica ce nu indeplineste functii de transport sau de distributie pe
teritoriul in care se situeaza reteaua electrica la care este racordat;
31. reabilitare - ansamblul operatiunilor efectuate asupra unor echipamente
si/sau instalatii energetice care, fara modificarea tehnologiei initiale,
restabilesc starea tehnica si de eficienta a acestora la un nivel apropiat de
cel avut la inceputul duratei de viata;
32. retehnologizare - ansamblul operatiunilor de inlocuire a unor
tehnologii existente, uzate moral si/sau fizic, cu tehnologii moderne, bazate
pe conceptii tehnice de data recenta, de varf, in scopul cresterii productiei,
reducerii consumurilor specifice de energie, reducerii emisiilor poluante etc.;
33. retea electrica - ansamblul de linii, inclusiv elementele de sustinere
si de protectie a acestora, statiile electrice si alte echipamente electroenergetice
conectate intre ele. Reteaua electrica poate fi retea de transport sau retea de
distributie;
34. retea electrica de transport - reteaua electrica de interes national si
strategic cu tensiunea de linie nominala mai mare de 110 kV;
35. retea electrica de distributie - reteaua electrica cu tensiunea de
linie nominala pana la 110 kV inclusiv;
36. retea electrica de interes public - reteaua electrica la care se pot
racorda cel putin doi utilizatori;
37. sectorul energiei electrice - ansamblul activitatilor si instalatiilor
de producere a energiei electrice si a energiei termice in cogenerare,
transport, servicii de sistem, distributie si furnizare a energiei electrice,
inclusiv importul si exportul energiei electrice, precum si schimburile
naturale si/sau de avarie cu sistemele electroenergetice ale tarilor vecine;
38. serviciu de transport - serviciul asigurat de operatorul de transport
si de sistem, care consta in asigurarea transmiterii unei cantitati de energie
electrica intre doua sau mai multe puncte ale retelei de transport, cu
respectarea standardelor de calitate;
39. serviciu de sistem - serviciul asigurat, pentru mentinerea nivelului de
siguranta in functionare a sistemului electroenergetic, precum si a calitatii
energiei electrice conform reglementarilor in vigoare;
40. serviciu tehnologic de sistem - serviciul de sistem asigurat, de
regula, de catre producatori, la cererea operatorului de transport si de
sistem;
41. sistem electroenergetic - ansamblul instalatiilor electroenergetice
interconectate prin care se realizeaza producerea, transportul, conducerea
operativa, distributia, furnizarea si utilizarea energiei electrice;
42. Sistem Electroenergetic National, denumit in continuare SEN - sistemul
electroenergetic situat pe teritoriul national. SEN constituie infrastructura
de baza utilizata in comun de participantii la piata de energie electrica;
43. sistem electroenergetic izolat - sistemul local de producere,
distributie si furnizare a energiei electrice care nu este interconectat cu
SEN;
44. subconsumator - persoana fizica sau juridica ale carei instalatii
electrice sunt racordate in aval de grupul de masura al consumatorului.
45. transportul energiei electrice - transmiterea energiei electrice de la
producatori pana la instalatiile de distributie sau la instalatiile
consumatorilor racordati direct la retelele electrice de transport;
46. utilizator de retea electrica - producator, operator de transport si de
sistem, operator de distributie, furnizor, consumator eligibil sau consumator
captiv;
47. UCTE - Uniunea pentru Coordonarea Transportului Energiei Electrice;
48. zona de protectie - zona adiacenta capacitatii energetice, extinsa in
spatiu, in care se introduc interdictii privind accesul persoanelor si regimul
constructiilor;
49. zona de siguranta - zona adiacenta capacitatilor energetice, extinsa in
spatiu, in care se instituie restrictii si interdictii in scopul asigurarii
functionarii normale si pentru evitarea punerii in pericol a persoanelor,
bunurilor si mediului; zona de siguranta cuprinde si zona de protectie.
CAP. 2
Autoritati si competente
Art. 4
Strategia si politica energetica
(1) Strategia energetica nationala defineste obiectivele sectorului energiei
electrice si modalitatile optime de realizare a acestora, in conditiile
asigurarii unei dezvoltari durabile a economiei nationale pe termen mediu si
lung. Strategia energetica se elaboreaza de catre Guvern, cu consultarea
organizatiilor neguvernamentale si se aproba prin lege.
(2) Politica energetica, urmarind directiile stabilite prin strategia
energetica, este elaborata de ministerul de resort pe baza programului de
guvernare, cu consultarea organizatiilor neguvernamentale, pentru un interval
de timp mediu si cu considerarea evolutiilor probabile pe termen lung, avand in
vedere, in principal:
a) constituirea cadrului institutional corespunzator, prin definirea
organismelor si a autoritatilor competente pentru realizarea acestei politici;
b) asigurarea securitatii in aprovizionarea cu combustibili;
c) asigurarea importurilor si exporturilor de combustibili si energie
electrica;
d) asigurarea protectiei mediului, reconstructia ecologica a siturilor
afectate de activitati energetice;
e) transparenta preturilor si tarifelor la combustibili si energie;
f) cresterea eficientei in utilizarea combustibililor si energiei;
g) dezvoltarea surselor regenerabile de energie, cu acordarea de prioritati
energiei electrice pentru asezarile izolate;
h) dezvoltarea cooperarii energetice internationale.
(3) Sursele de finantare utilizate pentru aplicarea strategiei si politicii
Guvernului in sectorul energetic se asigura din sursele proprii ale agentilor
economici in domeniu, bugetul de stat, bugetele locale, imprumuturi
rambursabile si nerambursabile.
Art. 5
Programul energetic
(1) Politica energetica se concretizeaza intr-un program cuprinzand masuri
de stimulare a activitatilor de investitii, cercetare-dezvoltare etc., aprobat
prin hotarare a Guvernului.
(2) Guvernul, ministerul de resort, celelalte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale si locale iau masuri pentru realizarea
obiectivelor inscrise in programul prevazut la alin. (1) si examineaza, anual
sau ori de cate ori este necesar, stadiul indeplinirii prevederilor acestuia.
Art. 6
Atributiile ministerului de resort
Ministerul de resort elaboreaza politica energetica nationala si asigura
ducerea la indeplinire a acesteia, in conditiile prevederilor prezentei legi,
avand urmatoarele atributii principale:
a) elaboreaza programe si planuri de masuri pentru aplicarea politicii
Guvernului in sectorul energiei electrice, inclusiv a programelor de eficienta
energetica si de promovare a surselor regenerabile de energie;
b) elaboreaza proiecte de acte normative pentru sectorul energiei
electrice;
c) aproba norme si prescriptii tehnice cu caracter obligatoriu pentru
sistemul electroenergetic;
d) asigura elaborarea de studii pe baza carora urmeaza a fi stabilite
prioritatile privind investitiile din sectorul energiei electrice;
e) elaboreaza programul de constituire a stocurilor de siguranta la
combustibili si urmareste realizarea prevederilor acestuia de catre agentii
economici;
f) urmareste permanent performanta si calitatea tehnologiilor si
instalatiilor din sistemul energetic si initiaza masuri in vederea cresterii
nivelului acestora;
g) are calitatea de concedent in sectorul energiei electrice;
h) ia masuri pentru realizarea instalatiilor de producere a energiei
electrice, care permit utilizarea, in conditiile eficientei economice, a
combustibililor inferiori din resurse interne, precum si valorificarea unor
cantitati prestabilite de resurse regenerabile si secundare de energie;
i) supravegheaza aplicarea si respectarea masurilor stabilite pentru
protectia mediului de catre toti participantii la activitatile din sectorul
energiei electrice;
j) elaboreaza programe privind promovarea exporturilor de energie electrica,
propunand Guvernului masuri pentru a micsora dependenta tarii fata de
importurile resurselor primare de energie;
k) urmareste si propune Guvernului masuri in legatura cu situatia
stocurilor de siguranta ale sistemului electroenergetic national la resursele
primare de energie - carbune, hidrocarburi si, impreuna cu Ministerul
Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului, volumul de apa in lacurile de
acumulare;
l) implementeaza politica energetica a Guvernului, referitoare la
continuarea promovarii cogenerarii, ca solutie eficienta de acoperire a
consumului national de energie termica si la utilizarea surselor regenerabile
de energie - solara, eoliana, geotermala, biomasa, biogaz;
m) coordoneaza actiunile de cooperare cu institutii similare din alte tari,
precum si cu organisme internationale de profil;
n) avizeaza, impreuna cu Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei, normativele de protectia muncii in sectorul energetic;
o) elaboreaza si fundamenteaza, impreuna cu Ministerul Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei si cu organizatiile patronale si sindicale,
propunerile de politica sociala specifice sectorului energetic, programele de
asistenta sociala si medicala, de asigurari de risc si accidente, in vederea
evitarii riscurilor profesionale si a reabilitarii celor care au suferit
accidente de munca si boli profesionale.
Art. 7
Autoritatea competenta
Autoritatea competenta in sectorul energiei electrice este Autoritatea
Nationala de Reglementare in domeniul Energiei - ANRE, institutie publica
autonoma de interes national, cu personalitate juridica, ce functioneaza in
coordonarea ministerului de resort, in baza regulamentului propriu de
organizare si functionare, aprobat prin hotarare a Guvernului.
Art. 8
Finantarea activitatii ANRE
(1) Finantarea activitatii ANRE se asigura integral din venituri
extrabugetare obtinute din tarife pentru acordarea de licente si autorizatii,
precum si din contributii ale organismelor internationale sau ale agentilor
economici, potrivit prevederilor legale privind finantele publice.
(2) Nivelul tarifelor si cel al contributiilor prevazute la alin. (1) se
stabilesc de ANRE in fiecare an, in conditiile legii, si sunt date
publicitatii.
(3) ANRE intocmeste anual bugetul propriu de venituri si cheltuieli in
conformitate cu normele metodologice in vigoare.
(4) Soldurile anuale rezultate din executia bugetului de venituri si
cheltuieli al ANRE raman la dispozitia acesteia si se folosesc in anul urmator
cu aceeasi destinatie.
Art. 9
Conducerea ANRE
(1) ANRE este condusa de un presedinte si un vicepresedinte, numiti de
primul-ministru la propunerea ministrului de resort, pe o perioada de 5 ani.
Presedintele reprezinta ANRE in relatiile cu tertii.
(2) Pentru activitatile de reglementare se constituie un comitet de
reglementare, in vederea obtinerii unui spor de obiectivitate, format din
presedinte, vicepresedinte si 3 reglementatori.
(3) Cei 3 reglementatori din comitetul de reglementare, prevazuti la alin.
(2), sunt numiti de catre ministrul de resort pentru un mandat de 5 ani.
(4) Mandatul membrilor comitetului de reglementare inceteaza in urmatoarele
situatii:
a) la expirarea duratei;
b) prin demisie;
c) prin deces;
d) prin imposibilitate definitiva de exercitare a mandatului, constand
intr-o indisponibilitate mai lunga de 60 de zile consecutive;
e) la survenirea unei incompatibilitati dintre cele prevazute la alin. (5);
f) prin revocare pentru neindeplinirea mandatului, pentru incalcarea
prevederilor prezentei legi sau pentru condamnare penala, prin hotarare
judecatoreasca ramasa definitiva. Presedintele si vicepresedintele se revoca de
catre autoritatea care i-a numit.
(5) Calitatea de membru in comitetul de reglementare este incompatibila cu
exercitarea oricarei alte activitati cu caracter comercial, functii sau
demnitati publice, cu exceptia celei didactice din invatamantul superior, in
conditiile legii.
(6) Ordinele si deciziile ANRE cu privire la reglementare sunt adoptate cu
votul majoritatii membrilor comitetului de reglementare.
(7) Ordinele ANRE se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(8) Ordinele si deciziile emise de presedinte in exercitarea atributiilor
sale pot fi atacate in contencios administrativ la Curtea de Apel Bucuresti, in
termen de 30 de zile de la data publicarii lor in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, respectiv de la data la care au fost notificate partilor
interesate.
(9) Comitetul de reglementare al ANRE este asistat de un consiliu
consultativ format din 9 membri, numiti prin ordin al ministrului de resort,
din care:
a) 2 membri - din partea asociatiilor patronale din domeniul energiei;
b) 2 membri - din partea organizatiilor sindicale ale salariatilor din
domeniul energiei;
c) un membru - din partea asociatiilor din administratia publica locala;
d) 2 membri - din partea organizatiilor profesionale;
e) 2 membri - din partea asociatiilor consumatorilor de energie electrica
si termica.
(10) Membrii consiliului consultativ au dreptul la o indemnizatie de
sedinta egala cu 10% din salariul de baza al presedintelui, fara a depasi lunar
20% din acesta.
(11) Membrii consiliului consultativ au dreptul la decontarea cheltuielilor
de deplasare si cazare in cazul in care sedinta se desfasoara intr-o alta
localitate decat in cea de domiciliu a acestora.
(12) Consiliul consultativ sprijina armonizarea intereselor agentilor
economici din sector cu cele ale consumatorilor de energie electrica, evalueaza
impactul reglementarilor ANRE si face propuneri de imbunatatire a acestora
potrivit regulamentului de organizare si functionare a ANRE.
Art. 10
Angajarea si salarizarea personalului ANRE
(1) Personalul este angajat si eliberat din functie in conformitate cu
prevederile regulamentului de organizare si functionare a ANRE, ale
contractului colectiv de munca si cu reglementarile legale in vigoare.
Conditiile de incompatibilitate stabilite la art. 9 alin. (5) sunt aplicabile
si personalului.
(2) Salarizarea personalului ANRE se stabileste prin negociere in cadrul
contractului colectiv si al contractului individual de munca, in conformitate
cu reglementarile in vigoare pentru institutiile publice finantate integral din
venituri extrabugetare.
Art. 11
Atributiile ANRE
(1) ANRE elaboreaza, stabileste si urmareste aplicarea ansamblului de
reglementari obligatorii la nivel national, necesar functionarii sectorului si
pietei energiei electrice, in conditii de eficienta, concurenta, transparenta
si protectie a consumatorilor.
(2) ANRE este abilitata cu urmatoarele competente si atributii:
a) stabileste reglementari cu caracter obligatoriu pentru agentii economici
din sectorul energiei electrice;
b) acorda, modifica, suspenda sau retrage autorizatiile si licentele pentru
agentii economici din sectorul energiei electrice, inclusiv pentru producatorii
de energie termica produsa in cogenerare, precum si pentru cei care vor aparea
ca urmare a deschiderii pietei de energie electrica;
c) elaboreaza si aproba metodologiile de calcul necesare stabilirii
preturilor si tarifelor;
d) stabileste tarifele aplicabile consumatorilor captivi;
e) stabileste preturile si tarifele practicate intre agentii economici din
cadrul sectorului energiei electrice, tarifele pentru serviciile de sistem, de
transport si de distributie a energiei electrice, preturile si tarifele
practicate pentru activitatile si serviciile aferente producerii energiei
termice in cogenerare;
f) stabileste contractele-cadru de furnizare, precum si cele dintre agentii
economici privind vanzarea, achizitia, transportul, serviciul de sistem si
distributia energiei electrice, precum si cele de vanzare a energiei termice
produse in cogenerare;
g) elaboreaza regulamentul de furnizare a energiei electrice la
consumatori, care se aproba prin hotarare a Guvernului;
h) stabileste cerinte, criterii si proceduri pentru eligibilitatea
consumatorilor de energie electrica si acrediteaza consumatorii eligibili;
i) aproba reglementari tehnice si comerciale pentru agentii economici din
sector;
j) exercita controlul cu privire la respectarea de catre agentii economici
din sectorul energiei electrice a reglementarilor emise, a sistemului de
preturi si tarife in vigoare si aplica sanctiuni in cazul nerespectarii
acestora;
k) stabileste procedura de solutionare a neintelegerilor precontractuale si
solutioneaza neintelegerile legate de incheierea contractelor intre agentii
economici din sectorul energiei electrice si a contractelor de furnizare a
energiei electrice;
l) stabileste metodologia proprie de urmarire si control in vederea
respectarii de catre agentii economici a sistemului de preturi si tarife;
m) elaboreaza, in conformitate cu prevederile legale, regulamentul de
constatare, notificare si sanctionare a abaterilor de la reglementarile emise
in domeniu;
n) elaboreaza regulamentul pentru autorizarea electricienilor si atestarea
agentilor economici care proiecteaza, executa, verifica si exploateaza
capacitati energetice, respectiv instalatii de utilizare;
o) urmareste aplicarea reglementarilor specifice in domeniul energiei
electrice;
p) sesizeaza ministerul de resort si Consiliul Concurentei cu privire la
abuzul de pozitie dominanta pe piata si la incalcarea prevederilor legale
referitoare la concurenta, ori de cate ori constata nerespectarea
reglementarilor cu privire la concurenta si transparenta;
q) creeaza si gestioneaza o baza de date la nivel national, necesara
desfasurarii activitatii sale si pentru furnizarea de informatii altor
autoritati in elaborarea strategiei de dezvoltare a sectorului energiei
electrice, precum si in legatura cu activitatea comertului international cu
energie electrica si cu practicile internationale in domeniu, pe baza datelor
ce vor fi transmise de agentii economici implicati;
r) elaboreaza regulamentul privind racordarea utilizatorilor la retelele
electrice de interes public, care se aproba prin hotarare a Guvernului;
s) informeaza ministerul de resort asupra activitatii proprii desfasurate,
prin rapoarte anuale care se dau publicitatii.
(3) In indeplinirea atributiilor sale, ANRE colaboreaza cu Consiliul
Concurentei, cu Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, cu
ministerele si cu alte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale sau locale interesate, cu asociatiile consumatorilor de energie
electrica, cu agentii economici specializati care presteaza servicii pentru
sector, cu asociatiile profesionale din domeniul energiei electrice si termice
si cu asociatiile patronale si sindicale.
Art. 12
Electrificarea localitatilor
(1) Electrificarea localitatilor se realizeaza cu fonduri din bugetele
locale, din bugetul de stat sau din alte fonduri legal constituite.
(2) Autoritatile administratiei publice locale si ministerele implicate
raspund de implementarea proiectelor si a programelor de electrificare si
extindere a acestora.
CAP. 3
Autorizatii, licente si concesiuni
SECTIUNEA 1
Autorizatii si licente
Art. 13
Activitatile supuse regimului autorizarii
(1) Realizarea de noi capacitati energetice, precum si retehnologizarea
celor existente se desfasoara pe baza de autorizatii de infiintare, acordate cu
respectarea prevederilor legale in vigoare.
(2) Producerea, transportul, serviciul de sistem, distributia si furnizarea
energiei electrice, precum si activitatile operatorului pietei de energie
electrica si cele de furnizare de servicii tehnologice de sistem se desfasoara
pe baza de licente acordate in conditiile prezentei legi.
(3) Exercitarea oricarei activitati fara autorizatie sau licenta se
sanctioneaza potrivit legii.
Art. 14
Regimul autorizarii
(1) Pentru autorizare, solicitantul va inregistra cererea la autoritatea
competenta.
(2) Solicitantul va atasa la cerere actele si documentele care probeaza
indeplinirea de catre acesta a conditiilor economice, financiare, tehnice si
profesionale stabilite pe categorii de capacitati energetice si de activitati
in domeniu.
(3) Solicitantul, persoana juridica, trebuie sa aiba sediul in Romania.
Solicitantul, persoana juridica straina, trebuie sa stabileasca si sa mentina
in Romania, in conditiile legii, un sediu secundar pe intreaga durata a
autorizarii.
(4) Nu pot fi autorizati solicitantii aflati in procedura reorganizarii
judiciare sau a falimentului si nici cei carora le-a fost retrasa o autorizatie
sau licenta intr-o perioada de 5 ani anteriori datei de inregistrare a cererii.
(5) Procedura de acordare a autorizatiilor/licentelor, termenele, tarifele
si conditiile de acordare, constand in: criterii, limite de putere, atestari,
avize, garantii si altele asemenea, diferentiate pe categorii de capacitati si
activitati supuse autorizarii, se stabilesc prin regulament elaborat de
autoritatea competenta si aprobat prin hotarare a Guvernului.
(6) Refuzul acordarii unei autorizatii sau licente, lipsa de raspuns
inauntrul termenului si orice alta solutie a autoritatii competente,
considerate de solicitant ilegale si prejudiciabile, pot fi atacate la Curtea
de Apel Bucuresti, sectia de contencios administrativ, in conditiile legii.
Art. 15
Categoriile de autorizatii si licente
Autoritatea competenta acorda:
1. Autorizatii de infiintare pentru:
a) realizarea de noi capacitati energetice de producere a energiei
electrice si a energiei termice in cogenerare sau retehnologizarea celor
existente cu o putere mai mare de 10 MW;
b) realizarea de linii si statii de transport al energiei electrice sau
retehnologizarea celor existente;
c) realizarea sau retehnologizarea retelelor electrice cu tensiune de linie
nominala mai mare sau egala cu 110 kV.
2. Licente pentru:
a) exploatare comerciala a capacitatilor de producere a energiei electrice
sau a energiei termice in cogenerare;
b) exploatare comerciala a capacitatilor de transport al energiei
electrice;
c) exploatare comerciala a capacitatilor de distributie a energiei
electrice;
d) activitatea operatorului pietei de energie electrica;
e) activitatea de furnizare a serviciilor de sistem;
f) activitatea de furnizare a energiei electrice;
g) activitatea de furnizare a serviciilor tehnologice de sistem.
Art. 16
Drepturile si obligatiile care decurg din autorizatia de infiintare si din
licente
(1) Lucrarile de realizare si retehnologizare ale capacitatilor energetice
pentru care se acorda autorizatii, precum si activitatile si serviciile pentru
care se acorda licente sunt de interes public, cu exceptia celor care sunt
destinate exclusiv satisfacerii consumului propriu al titularului autorizatiei
sau licentei.
(2) Asupra terenurilor si bunurilor proprietate publica sau privata a altor
persoane fizice sau juridice si asupra activitatilor desfasurate de persoane
fizice sau juridice in vecinatatea capacitatii energetice, titularii
autorizatiilor de infiintare si titularii licentelor beneficiaza, in conditiile
legii, pe durata lucrarilor de realizare si retehnologizare, respectiv de
functionare a capacitatii energetice, de urmatoarele drepturi:
a) dreptul de uz pentru executarea lucrarilor necesare realizarii sau
retehnologizarii capacitatii energetice, obiect al autorizatiei;
b) dreptul de uz pentru asigurarea functionarii normale a capacitatii,
obiect al autorizatiei de infiintare, pentru reviziile, reparatiile si
interventiile necesare;
c) servitutea de trecere subterana, de suprafata sau aeriana pentru
instalarea de retele electrice sau alte echipamente aferente capacitatii
energetice si pentru acces la locul de amplasare a acestora, in conditiile
legii;
d) dreptul de a obtine restrangerea sau incetarea unor activitati care ar
putea pune in pericol persoane si bunuri;
e) dreptul de acces la utilitatile publice.
(3) Drepturile de uz si de servitute au ca obiect utilitatea publica, au
caracter legal, iar continutul acestora este prevazut la art. 18 si se exercita
pe toata durata existentei capacitatii energetice sau, temporar, cu ocazia
retehnologizarii unei capacitati in functiune, reparatiei, reviziei, lucrarilor
de interventie in caz de avarie.
(4) Exercitarea drepturilor de uz si servitute asupra proprietatilor
afectate de capacitatile energetice se realizeaza cu titlu gratuit pe toata
durata existentei acestora. Daca cu ocazia interventiei pentru retehnologizari,
reparatii, revizii, avarii se produc pagube proprietarilor din vecinatatea
capacitatilor energetice, titularii de licenta au obligatia sa plateasca
despagubiri in conditiile prezentei legi.
(5) Proprietarii terenurilor si titularii activitatilor afectati de
exercitarea de catre titularii de licenta si autorizatii a drepturilor
prevazute la alin. (2) vor fi despagubiti pentru prejudiciile cauzate acestora.
La calculul despagubirilor vor fi avute in vedere urmatoarele criterii:
- suprafata de teren afectata cu ocazia efectuarii lucrarilor;
- tipurile de culturi si plantatii, precum si amenajarile afectate de
lucrari;
- activitatile restranse cu ocazia lucrarilor.
Cuantumul despagubirii se stabileste prin acordul partilor sau, in cazul in
care partile nu se inteleg, cuantumul se stabileste prin hotarare
judecatoreasca.
(6) Dreptul de uz si de servitute asupra terenurilor proprietate privata,
restrangerea sau incetarea unor activitati prevazute la alin. (2) se stabilesc
si se exercita cu respectarea principiului echitatii, a dreptului de
proprietate si a legislatiei in vigoare.
(7) Titularii de autorizatii si licente sunt in drept sa efectueze
lucrarile de defrisare a vegetatiei sau taierile de modelare pentru crearea si
mentinerea distantei de apropiere fata de retelele electrice cu personal
specializat, respectand prevederile legale in vigoare.
(8) Titularii de autorizatii si licente, beneficiari ai drepturilor de uz
si de servitute asupra proprietatii publice sau private a statului si a
unitatilor administrativ-teritoriale, sunt scutiti de plata de taxe, impozite
si alte obligatii de plata, instituite de catre autoritatile publice centrale
si locale.
Art. 17
Obligatiile decurgand din autorizatiile de infiintare si din licente
(1) Titularul autorizatiei de infiintare are urmatoarele obligatii:
a) sa stabileasca si sa aplice, pe intreaga durata a executarii lucrarilor,
masurile de protectie a persoanelor, bunurilor si mediului;
b) sa obtina toate avizele, acordurile si atestatele prevazute de lege
pentru realizarea obiectivului autorizat.
(2) Pe durata de valabilitate a licentelor, titularii de licente sunt
obligati:
a) sa respecte conditiile care insotesc licenta;
b) sa tina situatii contabile separate pentru fiecare activitate care face
obiectul licentei acordate de autoritatea competenta, in cazul agentului
economic in domeniul energiei electrice integrat, pe verticala sau pe
orizontala, si sa se procedeze la fel ca in cazul in care activitatea
respectiva ar fi efectuata de agenti economici separati si sa intocmeasca
rapoarte financiare in formatul solicitat de catre autoritatea competenta;
c) sa constituie si sa mentina garantii financiare care sa le permita
desfasurarea activitatii si asigurarea continuitatii serviciului;
d) sa puna la dispozitie autoritatii competente informatiile necesare
pentru desfasurarea in bune conditii a activitatii acesteia.
Art. 18
Drepturile si obligatiile titularilor de autorizatii de infiintare si de
licenta asupra proprietatii tertilor
(1) Dreptul de uz asupra terenului pentru executarea lucrarilor necesare
realizarii sau retehnologizarii de capacitati energetice se intinde pe durata
necesara executarii lucrarilor. In exercitarea acestui drept de uz, titularul
autorizatiei de infiintare, cu respectarea prevederilor legale, poate:
a) sa depoziteze pe terenurile proprietate privata materiale, echipamente,
utilaje, instalatii;
b) sa desfiinteze culturi sau plantatii, constructii sau alte amenajari
existente ori numai sa le restranga, in masura strict necesara executarii
lucrarilor pentru capacitatea autorizata, in conditiile legii;
c) sa indeparteze materiale, sa capteze apa, in conditiile prevazute de
legislatia in vigoare;
d) sa instaleze utilaje si sa lucreze cu acestea, sa amplaseze birouri si
locuinte de santier;
e) sa opreasca ori sa restranga activitati ale proprietarului, in masura
strict necesara executarii lucrarilor pentru capacitatea autorizata.
(2) Dreptul de uz prevazut la alin. (1) inceteaza inaintea expirarii
duratei stabilite pentru executarea lucrarilor sau inaintea acestui termen, la
data terminarii anticipate a lucrarilor sau la data sistarii acestora si
renuntarii la autorizatii. Oricare dintre aceste situatii trebuie notificata de
indata proprietarului.
(3) Dreptul de uz asupra terenului pentru asigurarea functionarii normale a
capacitatii energetice se intinde pe toata durata functionarii capacitatii, iar
exercitarea lui se face ori de cate ori este necesar pentru asigurarea
functionarii normale a capacitatii. In exercitarea acestui drept, titularul
licentei poate:
a) sa depoziteze materiale, echipamente, utilaje, instalatii pentru
intretinere, revizii, reparatii si interventii necesare pentru asigurarea
functionarii normale a capacitatii;
b) sa instaleze utilaje si sa lucreze cu acestea;
c) sa desfiinteze sau sa reduca culturi, plantatii sau alte amenajari
existente si sa restranga activitati ale proprietarului, in masura si pe durata
strict necesare executarii operatiilor de intretinere, reparatii, revizii sau
interventii pentru asigurarea functionarii normale a capacitatii.
(4) Titularul licentei este obligat sa instiinteze in scris proprietarul
bunurilor, terenurilor sau activitatilor care vor fi afectate ca urmare a
lucrarilor la capacitatile energetice, cu exceptia cazurilor de avarii,
situatie in care proprietarii sunt instiintati in termenul cel mai scurt.
(5) Titularul licentei este obligat sa plateasca proprietarilor
despagubirea cuvenita pentru pagubele produse, sa degajeze terenul si sa-l
repuna in situatia anterioara, in cel mai scurt timp posibil.
(6) Servitutea de trecere subterana, de suprafata sau aeriana cuprinde
dreptul de acces si de executare a lucrarilor la locul de amplasare a
capacitatilor energetice cu ocazia interventiei pentru retehnologizari,
reparatii, revizii si avarii.
(7) Pentru a evita punerea in pericol a persoanelor, a bunurilor sau a unor
activitati desfasurate in zona de executare a lucrarilor de realizare sau
retehnologizare de capacitati energetice, precum si a operatiilor de revizie
sau reparatie la capacitatea in functiune, titularul autorizatiei sau al
licentei are dreptul de a obtine restrangerea sau sistarea, pe toata durata
lucrarilor, a activitatilor desfasurate in vecinatate de alte persoane. In
acest caz persoanele afectate vor fi instiintate, in scris, despre data
inceperii, respectiv finalizarii lucrarilor.
(8) La incetarea exercitarii drepturilor prevazute la art. 16 alin. (2),
titularul autorizatiei de infiintare, respectiv titularul licentei, este
obligat sa asigure degajarea terenului si repunerea lui in situatia initiala.
(9) Dreptul de acces la utilitatile publice, prevazut la art. 16 alin. (2)
lit. e), trebuie exercitat de titularul autorizatiei sau al licentei cu
buna-credinta si in mod rezonabil, fara a prejudicia accesul altor persoane la
respectivele utilitati publice.
Art. 19
Zonele de protectie si zonele de siguranta
(1) Pentru protectia si functionarea normala a capacitatilor energetice si
a anexelor acestora, precum si pentru evitarea punerii in pericol a
persoanelor, bunurilor si mediului, se instituie zone de protectie si de
siguranta.
(2) Zonele de protectie si de siguranta se determina pentru fiecare
capacitate, in conformitate cu normele tehnice elaborate de autoritatea
competenta.
(3) Asupra terenurilor aflate in proprietatea tertilor, cuprinse in zonele
de protectie si de siguranta, se stabileste drept de servitute legala.
Art. 20
Exproprierea
(1) Terenul necesar pentru infiintarea si functionarea capacitatii
energetice este fie proprietate privata a unui tert, fie a titularului
autorizatiei, fie proprietate publica.
(2) Daca terenul necesar pentru infiintarea si functionarea capacitatii
energetice este proprietate privata a unui tert, solicitantul autorizatiei de
infiintare poate fie sa initieze procedura legala de expropriere a terenului,
daca se invoca o cauza de utilitate publica, si sa obtina concesiunea acestuia,
in conditiile legii, pe durata existentei capacitatii energetice, fie sa il
cumpere.
Art. 21
Modificarea autorizatiilor si licentelor
Autorizatiile si licentele se modifica in cazul schimbarii circumstantelor
sau conditiilor existente la data acordarii acestora.
Art. 22
Suspendarea si retragerea autorizatiilor si licentelor
(1) In caz de neindeplinire de catre titularul autorizatiei de infiintare,
respectiv al licentei, a obligatiilor sale legale, precum si in caz de
nerespectare a conditionarilor, limitarilor, restrictiilor, interdictiilor sau
a sarcinilor stabilite prin autorizatie, respectiv prin licenta, constatate de
autoritatea competenta din oficiu ori la sesizarea unor terti sau la
notificarea de catre titular, autoritatea competenta va proceda dupa cum
urmeaza:
a) in cazul in care neindeplinirea sau nerespectarea obligatiilor nu este
imputabila titularului, va dispune:
- daca situatia creata este remediabila, un termen de conformare;
- daca situatia creata este iremediabila, retragerea autorizatiei,
respectiv a licentei;
b) in cazul in care neindeplinirea sau nerespectarea obligatiilor este
imputabila titularului, va dispune:
- daca situatia creata este remediabila, suspendarea autorizatiei,
respectiv a licentei, pe o perioada fixata pentru remedierea situatiei create
si pentru conformare cu autorizatia, respectiv cu licenta;
- daca situatia creata este iremediabila, retragerea autorizatiei,
respectiv a licentei.
(2) In toate cazurile prevazute la alin. (1), persoanele prejudiciate pot
actiona pe titular in justitie pentru recuperarea pagubei cauzate.
(3) Autoritatea competenta va suspenda autorizatia de infiintare, respectiv
licenta titularului, in caz de incepere a procedurii reorganizarii judiciare
sau a falimentului contra acestuia.
(4) Autoritatea competenta va retrage autorizatia de infiintare, respectiv
licenta, in cazul decaderii, incapacitatii sau al falimentului titularului,
precum si la incetarea concesiunii sau a locatiunii capacitatii energetice ori
la vanzarea capacitatii de catre titular.
SECTIUNEA a 2-a
Concesionarea
Art. 23
Obiectul concesiunii si autoritatea concedenta
(1) Pot face obiectul unei concesiuni energetice bunurile proprietate publica
sau privata a statului, activitatile si serviciile publice de interes national
din domeniul energiei electrice.
(2) Contractul de concesiune intra in vigoare la data publicarii acestuia
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(3) Conditiile de exploatare comerciala a bunurilor proprietate publica sau
privata a statului si de realizare a activitatilor sau a serviciilor publice se
stabilesc prin contractul de concesiune incheiat de autoritatea concedenta si
aprobat in conformitate cu prevederile prezentei legi.
(4) Calitatea de autoritate concedenta o are ministerul de resort pentru
bunurile proprietate publica sau privata a statului ori pentru activitatile sau
serviciile publice de interes national.
(5) Cadrul general privind regimul juridic al contractelor de concesiune,
procedurile pentru acordarea concesiunilor, precum si continutul-cadru al
caietului de sarcini sunt elaborate de autoritatea concedenta si se aproba prin
hotarare a Guvernului.
CAP. 4
Energia electrica
Art. 24
Piata de energie electrica
(1) Piata de energie electrica este compusa din piata reglementata si piata
concurentiala, iar tranzactiile cu energie se fac angro sau cu amanuntul.
(2) Deschiderea pietei de energie electrica se realizeaza prin cresterea
progresiva a ponderii pietei concurentiale, in conformitate cu prevederile
strategiei si politicii energetice, si se aproba prin hotarare a Guvernului.
Art. 25
Participantii la piata de energie electrica
(1) Participantii la piata de energie electrica si structurile operationale
asociate sunt: producatorul, operatorul de transport si de sistem,
autoproducatorul, operatorul pietei, operatorul de distributie, furnizorul,
consumatorul eligibil si consumatorul captiv.
(2) Activitatile de producere, transport si distributie se pot desfasura de
catre persoane fizice sau juridice distincte.
(3) Diferendele pe piata energiei electrice se solutioneaza de Comitetul de
arbitraj, care se organizeaza si functioneaza in baza reglementarilor emise de
autoritatea competenta.
(4) Membrii Comitetului de arbitraj beneficiaza de o indemnizatie de
sedinta egala cu 5% din salariul de baza al presedintelui ANRE, fara a depasi
lunar 10% din acesta.
Art. 26
Functionarea pietei reglementate de energie electrica
(1) Piata reglementata de energie electrica si de servicii asociate
functioneaza prin contracte comerciale, cu preturi reglementate, incheiate
intre participantii pe piata de energie electrica.
(2) Pe piata reglementata de energie electrica si servicii asociate,
autoritatea competenta stabileste cantitatile contractate in tranzactiile angro
dintre producatori si furnizori.
Art. 27
Functionarea pietei concurentiale de energie electrica
Piata concurentiala de energie electrica functioneaza pe baza de:
a) contracte bilaterale negociate ale producatorilor de energie electrica
cu furnizorii;
b) contracte bilaterale negociate ale furnizorilor de energie electrica cu
consumatorii eligibili;
c) contracte de import si de export al energiei electrice;
d) tranzactii prin licitatie pe piata spot;
e) tranzactii de servicii specifice.
Art. 28
Transportul si distributia
(1) Detinatorul de licenta si consumatorul au acces reglementat la retelele
electrice de interes public. Accesul la retelele electrice de interes public
reprezinta un serviciu obligatoriu, in conditii reglementate, pe care trebuie
sa-l indeplineasca operatorul de transport si de sistem, precum si operatorul
de distributie.
(2) Se excepteaza de la prevederile alin. (1) situatiile in care operatorul
de retea nu dispune de conditii care sa permita asigurarea acestui serviciu. In
acest caz refuzul va fi justificat.
(3) Tariful pentru accesul la reteaua electrica de interes public este
reglementat.
(4) Realizarea de linii electrice directe si accesul la acestea se
reglementeaza de autoritatea competenta.
Art. 29
Producerea de energie electrica
Producerea de energie electrica si de energie termica in cogenerare se
realizeaza de catre titularii de licenta, in conditiile prezentei legi.
Art. 30
Obligatiile producatorilor
Producatorii au, in principal, urmatoarele obligatii:
a) sa asigure livrarile de energie electrica, respectiv energia termica
produsa in cogenerare si serviciile tehnologice de sistem, cu respectarea
conditiilor impuse prin licente, clauze contractuale si reglementari in
vigoare;
b) sa oferteze in conditii nediscriminatorii intreaga putere electrica
disponibila, precum si serviciile tehnologice de sistem;
c) sa mentina o rezerva de combustibil la un nivel suficient sau, dupa caz,
o rezerva suficienta de apa, pentru indeplinirea obligatiilor de productie si
furnizare continua a energiei electrice prevazute de reglementarile in vigoare;
d) sa se conformeze, din punct de vedere operativ, cerintelor operatorului
de transport si de sistem si sa infiinteze, dupa caz, trepte proprii de
conducere operativa.
Art. 31
Drepturile producatorilor
Producatorii de energie electrica au, in principal, urmatoarele drepturi:
a) sa aiba acces la retelele electrice de interes public, in conditiile
prezentei legi;
b) sa obtina, in conditiile legii, culoar de trecere pentru liniile
electrice proprii;
c) sa tranzactioneze energia electrica si serviciile tehnologice de sistem
pe piata reglementata si concurentiala;
d) sa infiinteze si sa mentina un sistem propriu de telecomunicatii pentru
legatura cu capacitatile sale de productie, cu consumatorii sau cu treptele de
conducere operativa.
Art. 32
Transportul energiei electrice
(1) Transportul energiei electrice se realizeaza de catre operatorul de
transport si de sistem, persoana juridica titulara de licenta.
(2) Reteaua electrica de transport al energiei electrice este proprietatea
publica a statului, inclusiv terenurile pe care aceasta este amplasata.
Art. 33
Planul de perspectiva
(1) Operatorul de transport si de sistem are obligatia de a elabora planuri
de perspectiva privind transportul, in concordanta cu stadiul actual si
evolutia viitoare a consumului de energie si a surselor, inclusiv importurile
si exporturile de energie. Planurile vor contine modalitatile de finantare si
realizare a investitiilor privind instalatiile de transport, cu luarea in considerare
si a planurilor de amenajare si sistematizare a teritoriului strabatut de
acestea, in conditiile respectarii normelor de protectie a mediului.
(2) Planurile prevazute la alin. (1) sunt supuse spre avizare autoritatii
competente si se aproba de ministerul de resort.
Art. 34
Operatorul de transport si de sistem
(1) Operatorul de transport si de sistem presteaza serviciul public de
transport pentru toti utilizatorii retelelor electrice de transport, in
conditii nediscriminatorii, asigurand accesul la acestea oricarui solicitant
care indeplineste cerintele prezentei legi, cu respectarea normelor si
performantelor prevazute in reglementarile tehnice in vigoare.
(2) Operatorului de transport si de sistem nu ii este permis sa participe
la tranzactionarea energiei electrice decat in limita achizitiei de energie
electrica pentru acoperirea consumului propriu tehnologic.
(3) Operatorul de transport si de sistem presteaza serviciul de sistem in
conditii nediscriminatorii pentru toti utilizatorii SEN, asigurand conducerea
operativa, in scopul realizarii sigurantei functionarii, stabilitatii
frecventei si tensiunii, continuitatii in alimentarea consumatorilor si
coordonarii schimburilor de energie electrica cu alte sisteme electroenergetice.
(4) Operatorul de transport si de sistem desfasoara, in principal,
urmatoarele activitati:
a) exploateaza, retehnologizeaza, reabiliteaza si dezvolta: instalatiile
din retelele electrice de transport, instalatiile de masurare si contorizare a
transferului de energie electrica prin retelele electrice de transport si la
interfata cu utilizatorii retelelor electrice de transport care ii apartin,
instalatiile de informatica si telecomunicatii din retelele electrice de
transport aferente SEN;
b) asigura serviciul public de transport si tranzitul de energie electrica
pe teritoriul Romaniei, in conformitate cu contractele incheiate;
c) analizeaza si avizeaza indeplinirea conditiilor tehnice de racordare de
catre utilizatorii retelelor electrice de transport, in conformitate cu
prevederile reglementarilor tehnice in vigoare;
d) asigura transmiterea rezultatelor masurarilor de energie electrica la
operatorul pietei si accesul beneficiarilor serviciului de transport pentru
verificarea grupurilor de masurare;
e) realizeaza planificarea operationala si conducerea operativa a SEN la
nivel central si teritorial pe baza prognozei proprii, conform reglementarilor
legale in vigoare pe piata de energie electrica;
f) autorizeaza personalul care realizeaza conducerea operativa conform
reglementarilor in vigoare;
g) culege, inregistreaza si arhiveaza datele statistice privind
functionarea SEN;
h) realizeaza schimbul de informatii cu partenerii de functionare
interconectati si cu alti colaboratori in domeniul energetic, cu respectarea
reglementarilor UCTE privind protocoalele de schimb de informatii, rapoartele,
structura si procedurile de acces la bazele de date;
i) califica unitatile furnizoare de servicii de sistem, pe baza procedurii
proprii, aprobata de autoritatea competenta;
j) elaboreaza si supune aprobarii autoritatii competente normele tehnice si
reglementarile specifice necesare pentru realizarea activitatii de conducere
operativa, cu consultarea participantilor la piata de energie electrica;
k) elaboreaza, in conditiile legii, planul de aparare a SEN impotriva
perturbatiilor majore;
l) avizeaza studiile, programele si lucrarile privind dezvoltarea SEN.
(5) In caz de avarie majora care pericliteaza siguranta functionarii SEN,
operatorul de transport si de sistem poate dispune folosirea rezervei de apa in
afara programelor de exploatare a acumularilor, cu obligatia anuntarii
autoritatilor competente in gospodarirea apelor.
(6) Operatorului de transport si de sistem nu ii este permisa divulgarea
informatiilor comerciale obtinute pe parcursul activitatii sale.
(7) Cheltuielile pentru modificarea instalatiilor de transport al energiei
electrice, ca urmare a racordarii de noi utilizatori sau schimbarii
caracteristicilor energetice initiale ale utilizatorilor existenti, inclusiv
pentru eliberarea unor amplasamente, sunt suportate integral de cel care a
generat modificarea.
Art. 35
Interdictii
Pentru protectia instalatiilor de transport se interzice persoanelor fizice
sau juridice:
a) sa efectueze constructii de orice fel in zona de siguranta a
instalatiilor, fara avizul de amplasament al operatorului de transport si de
sistem;
b) sa efectueze sapaturi de orice fel sau sa infiinteze plantatii in zona
de siguranta a retelelor electrice de transport, fara acordul operatorului de
transport si de sistem;
c) sa depoziteze materiale pe culoarele de trecere si in zonele de
protectie si de siguranta a instalatiilor;
d) sa arunce obiecte de orice fel pe retelele electrice de transport sau sa
intervina, in orice alt mod, asupra acestora;
e) sa deterioreze constructiile, ingradirile sau inscriptiile de
identificare si de avertizare aferente instalatiilor de transport.
Art. 36
Operatorul pietei de energie electrica
(1) Operatorul pietei de energie electrica este persoana juridica, titulara
de licenta, organizator si administrator al acesteia, care desfasoara
urmatoarele activitati principale:
a) asigura preluarea si prelucrarea ofertelor de vanzare-cumparare de
energie electrica si servicii de la participantii la piata, in conformitate cu
reglementarile in vigoare;
b) stabileste, zilnic, cantitatile de energie electrica tranzactionate
pentru fiecare interval de programare;
c) stabileste drepturile de incasare si obligatiile de plata ale
participantilor la piata si asigura functionarea mecanismelor specifice de
regularizare privind platile;
d) colecteaza si face publice, conform reglementarilor autoritatii
competente, date statistice despre piata, inclusiv prognoze pe termen scurt
privind acoperirea cererii de catre oferta;
e) determina si face publice, conform reglementarilor autoritatii
competente, preturile pietei pe intervale, baza de programare, precum si alte
obligatii banesti relevante pentru piata;
f) suspenda piata din initiativa proprie sau la solicitarea operatorului de
transport si de sistem, in situatiile prevazute de reglementarile in vigoare;
g) coordoneaza activitatea de prognoza a cererii de energie electrica
pentru planificarea operationala si programarea operativa a SEN;
h) stabileste intervalele orare necesare tarifarii, pe baza metodologiei
elaborate de autoritatea competenta.
(2) Operatorului pietei de energie electrica nu ii este permisa divulgarea
informatiilor legate de tranzactii obtinute pe parcursul activitatii sale.
(3) Participantii la piata de energie electrica au obligatia sa furnizeze
operatorului pietei de energie electrica informatii privind stabilirea
prognozei de consum.
Art. 37
Distributia energiei electrice
(1) Distributia energiei electrice se realizeaza de catre operatorul de
distributie, persoana juridica, titulara de licenta.
(2) Operatorul de distributie presteaza serviciul public pentru toti
utilizatorii retelelor electrice de distributie, in conditii nediscriminatorii,
asigurand accesul la acestea oricarui solicitant care indeplineste cerintele
prezentei legi, cu respectarea normelor si standardelor de performanta
prevazute in reglementarile tehnice in vigoare.
(3) Retelele electrice de distributie se delimiteaza fata de instalatiile
de producere sau de retelele electrice de transport si de cele ale
consumatorilor in punctele de delimitare patrimoniala.
(4) Terenurile pe care se situeaza retelele electrice de distributie
existente la intrarea in vigoare a prezentei legi sunt si raman in proprietatea
publica a statului.
(5) Fac exceptie de la prevederile alin. (4) terenurile pentru care
operatorul de distributie, titular de licenta, a dobandit dreptul de
proprietate, in conditiile legii.
(6) Retelele electrice de distributie se dezvolta cu respectarea planurilor
de urbanism, a dreptului de proprietate, protectiei mediului, sanatatii si
vietii persoanelor si economisirea energiei, conform normelor tehnice si de
siguranta cuprinse in reglementarile tehnice in vigoare.
(7) Cheltuielile pentru modificarea instalatiilor de distributie a energiei
electrice, ca urmare a racordarii de noi utilizatori sau a schimbarii
caracteristicilor energetice initiale ale utilizatorilor existenti, inclusiv
pentru eliberarea unor amplasamente, sunt suportate integral de cel care a
generat modificarea.
Art. 38
Operatorul de distributie
(1) Operatorul de distributie are urmatoarele atributii principale:
a) exploateaza, retehnologizeaza, reabiliteaza si dezvolta retelele
electrice de distributie, cu respectarea reglementarilor tehnice in vigoare;
b) asigura tranzitarea energiei electrice prin retelele electrice de
distributie, la cererea si cu informarea operatorului de transport si de
sistem, pentru acele zone ale tarii in care nu exista capacitate suficienta
prin retelele sale, pentru evacuarea puterii din centrale electrice, respectiv
centrale electrice de cogenerare, pentru conectarea la sistemul
electroenergetic al unei tari vecine, in conditiile existentei unui acord
bilateral in acest sens, in cazul incidentelor in SEN si al executarii
lucrarilor de exploatare si mentenanta sau al lucrarilor noi in retelele de
transport, care pun in indisponibilitate temporara retelele de transport din
zona;
c) realizeaza lucrari de dezvoltare a retelelor electrice de distributie
prin programe de dezvoltare optima a acestora, pe baza studiilor de
perspectiva, prin consultare, dupa caz, cu operatorul de transport si prin
programe specifice de modernizare pentru instalatii;
d) asigura conducerea operativa in conformitate cu licenta de distributie;
e) asigura accesul utilizatorilor, in conditii tehnice de racordare, si
furnizeaza informatii privind reteaua electrica de distributie, cu respectarea
confidentialitatii acestora, conform reglementarilor aprobate de autoritatea
competenta;
f) supune aprobarii operatorului de transport si de sistem programul
reparatiilor si lucrarilor de intretinere planificate in instalatiile cu
tensiunea nominala de linie de 110 kV;
g) monitorizeaza siguranta in functionare a retelelor electrice de
distributie, precum si indicatorii de performanta a serviciului de distributie.
(2) In scopul indeplinirii atributiilor prevazute la alin. (1), operatorul
de distributie poate intrerupe functionarea instalatiilor pentru timpul strict
necesar lucrarilor de intretinere si reparatii planificate, cu anuntarea
prealabila a utilizatorilor retelei electrice de distributie.
Art. 39
Interdictii
Pentru protejarea retelelor electrice de distributie se interzice
persoanelor fizice si juridice:
a) sa efectueze constructii de orice fel in zona de siguranta a retelelor
electrice de distributie fara avizul de amplasament al operatorului de
distributie;
b) sa efectueze sapaturi de orice fel sau sa infiinteze plantatii in zona
de siguranta a retelelor electrice de distributie fara acordul operatorului de
distributie;
c) sa depoziteze materiale pe culoarul de trecere si in zonele de protectie
si de siguranta ale instalatiilor;
d) sa arunce obiecte de orice fel pe retelele electrice de distributie sau
sa intervina, in oricare alt mod, asupra acestora;
e) sa deterioreze constructiile, ingradirile sau inscriptiile de
identificare si avertizare aferente retelelor electrice de distributie.
Art. 40
Sistemele electroenergetice izolate
(1) Localitatile care, din considerente tehnice sau economice, nu sunt
conectate la retelele SEN, pot fi alimentate cu energie electrica prin sisteme
electroenergetice izolate.
(2) Consumatorii alimentati din sistemele electroenergetice izolate vor
plati acelasi pret pentru energia consumata ca si consumatorii captivi
alimentati din SEN.
(3) Autoritatea competenta va stabili pretul local si conditiile minime
privind continuitatea si calitatea serviciului de furnizare.
(4) In situatia in care pretul local nu acopera costurile aferente
alimentarii dintr-o retea electrica de interes public, diferenta se suporta de
la bugetul de stat.
Art. 41
Furnizarea energiei electrice
(1) Furnizarea energiei electrice este activitatea prin care persoana
juridica titulara de licenta comercializeaza energie clientilor. Pentru
furnizarea energiei electrice se incheie un contract in conformitate cu
regulamentul de furnizare a energiei electrice.
(2) Energia electrica furnizata clientului se factureaza de catre furnizor
pe baza valorilor inregistrate de echipamentele de contorizare.
(3) Furnizorul care este si operator de distributie este obligat sa incheie
contracte de furnizare cu consumatorii captivi si cu cei acreditati ca
eligibili, care nu isi exercita acest drept.
(4) Este interzis consumul de energie electrica fara incheierea
contractului de furnizare.
Art. 42
Obligatia de contractare
(1) La cererea scrisa a consumatorului privind alimentarea cu energie
electrica pentru consumatorii noi ori acordarea unui spor de putere pentru
consumatorii existenti, furnizorul care este si operator de distributie este
obligat sa comunice in scris, intr-un interval de cel mult 30 de zile,
conditiile tehnico-economice, in vederea satisfacerii cererii, si sa colaboreze
cu clientii la stabilirea celei mai avantajoase solutii de alimentare.
Necomunicarea in termen a conditiilor prezuma acceptarea cererii.
(2) Contractul de furnizare se incheie pentru o durata nedeterminata sau
convenita de parti.
(3) Consumatorul poate rezilia oricand contractul de furnizare cu un
preaviz de 7 zile pentru consumatorii captivi, respectiv de 30 de zile pentru
consumatorii eligibili.
(4) Furnizorul este indreptatit sa rezilieze contractul numai in caz de
consum fraudulos, neplata repetata a facturilor sau in alte situatii prevazute
de lege.
Art. 43
Retransmiterea energiei
(1) Consumatorul nu poate transmite sau revinde energie electrica altui
consumator decat cu acordul furnizorului si operatorului de distributie, in
conditiile prezentei legi.
(2) Consumatorul, persoana juridica ce detine o retea electrica de distributie
proprie prin care se alimenteaza cel putin doi subconsumatori, este obligat sa
asigure accesul reglementat la retea. In acest scop consumatorul poate incheia
contract de servicii energetice cu subconsumatorii, conform contractului-cadru
stabilit de autoritatea competenta. Subconsumatorul va plati energia furnizata
de catre consumator conform metodologiei stabilite de autoritatea competenta.
(3) Consumatorul poate intrerupe livrarea energiei electrice catre
subconsumator numai daca acesta isi incalca obligatiile asumate prin contract.
Art. 44
Limitarea sau intreruperea alimentarii
(1) Operatorul de distributie este indreptatit sa intrerupa alimentarea cu
energie electrica in urmatoarele situatii:
a) cand se pericliteaza viata, sanatatea oamenilor ori integritatea
bunurilor materiale;
b) prevenirea sau limitarea extinderii avariilor in echipamentele
energetice, in zone de retea electrica sau la nivelul intregului SEN;
c) executarea unor manevre sau lucrari care nu se pot efectua fara
intreruperi.
(2) Operatorul de distributie este obligat sa anunte consumatorii afectati
de intreruperile planificate, prin intermediul furnizorului, in modul stabilit
prin contracte si sa comunice durata planificata pentru intreruperile necesare
executarii unor lucrari de intretinere si reparatii.
(3) Operatorul de distributie raspunde pentru daunele cauzate
consumatorilor din culpa sa.
(4) Prin regulamentul de furnizare se stabilesc conditiile in care, in
situatii exceptionale, se poate limita sau intrerupe alimentarea cu energie
electrica a consumatorilor.
Art. 45
Plata energiei furnizate
In conformitate cu prevederile contractului, consumatorul este obligat sa
plateasca contravaloarea energiei electrice consumate.
Art. 46
Raspunderile furnizorului
(1) Furnizorul raspunde pentru toate daunele provocate consumatorului din
culpa sa, in conditiile stabilite prin contractul de furnizare.
(2) Furnizorul este indreptatit sa recupereze daunele produse
consumatorilor, de la operatorul de distributie, operatorul de transport si de
sistem sau de la producator, dovedite a fi cauzate din culpa oricaruia dintre
acestia.
Art. 47
Raspunderile consumatorului
(1) Consumatorul raspunde pentru daunele cauzate furnizorului din culpa sa,
in conditiile stabilite prin contractul de furnizare.
(2) Nerespectarea de catre consumator a contractului de furnizare a
energiei electrice atrage plata contravalorii energiei electrice consumate,
respectiv evaluate, si, dupa caz, suportarea urmatoarelor consecinte:
a) penalizari;
b) sistarea temporara a furnizarii energiei electrice;
c) deconectarea de la reteaua electrica.
(3) In cazul consumului fraudulos, consumatorul va fi deconectat de la
reteaua electrica, fiind obligat, totodata, la plata contravalorii energiei
electrice consumate si a costurilor aferente deconectarii, evaluate conform
normelor tehnice in vigoare.
Art. 48
Drepturile consumatorului
Consumatorii au urmatoarele drepturi:
a) sa aiba acces la retelele electrice de interes public si sa consume
energie electrica in conformitate cu prevederile contractului de furnizare;
b) sa solicite furnizorului modificarea si completarea contractului de
furnizare si a anexelor la acesta sau sa initieze acte aditionale la contracte,
atunci cand apar elemente noi sau cand considera necesara detalierea ori
completarea unor clauze contractuale;
c) sa aiba acces la grupurile de masurare pentru decontare;
d) sa racordeze la instalatiile proprii subconsumatori, cu acordul scris al
operatorului de retea sau al furnizorului, in conditiile legii;
e) sa solicite furnizorului sa ia masuri pentru remedierea defectiunilor si
a deranjamentelor survenite in retelele electrice;
f) sa solicite furnizorului despagubiri, conform prevederilor contractuale,
cand i se produc daune din vina acestuia sau in cazul nerespectarii
indicatorilor de calitate a energiei.
Art. 49
Masurarea energiei electrice
(1) Energia electrica tranzactionata pe piata de energie electrica se
masoara prin grupuri de masurare conform codului de masurare elaborat de
autoritatea competenta.
(2) Grupurile de masurare a energiei electrice in vederea decontarii se
asigura, dupa caz, de:
- operatorul de transport si de sistem, pentru asigurarea masurarilor pe
piata angro;
- producatori, pentru asigurarea masurarilor din grupuri nedispecerizabile
pentru livrarile in reteaua de distributie;
- operatorul de distributie, pentru asigurarea masurarilor pe piata cu
amanuntul.
(3) Operatorul de retea electrica este obligat sa permita utilizatorilor sa
instaleze, suplimentar, grupuri de masurare, la cererea acestora si pe
cheltuiala proprie.
CAP. 5
Sursele regenerabile de energie
Art. 50
Definirea surselor
In conditiile prezentei legi, se definesc ca surse regenerabile de energie:
a) energia eoliana;
b) energia solara;
c) energia valurilor si a mareelor;
d) energia geotermala;
e) energia hidroelectrica;
f) energia continuta in fractiunea biodegradabila a produselor, deseurilor
si reziduurilor din agricultura (inclusiv substante vegetale si reziduuri de
origine animala), silvicultura si industrii conexe, precum si fractiunea
biodegradabila a deseurilor industriale si comunale, orasenesti si municipale,
denumita biomasa;
g) energia continuta in gazul de fermentare a deseurilor, denumit si gaz de
depozit;
h) energia continuta in gazul de fermentare a namolurilor din instalatiile
de epurare a apelor uzate;
i) energia continuta in produse secundare gazoase, obtinute prin fermentare
din materii reziduale organice, formand categoria de combustibil gazos,
denumita biogaz;
j) energia continuta in produse lichide obtinute prin distilarea materiei
organice fermentate, formand categoria de combustibil lichid, denumita alcool
carburant;
k) energia obtinuta din alte surse regenerabile, neexploatate in prezent.
Art. 51
Conditiile tehnice de utilizare si comercializare
Autoritatea competenta va reglementa conditiile tehnice de acces la reteaua
electrica si cele de comercializare a energiei electrice si a energiei termice
produse in cogenerare, din surse regenerabile.
Art. 52
Facilitati
Dezvoltarea si utilizarea surselor regenerabile de energie se stimuleaza pe
baza unor studii economice aprofundate tehnico-economic, acordandu-se
facilitati prin hotarare a Guvernului, la propunerea autoritatii competente.
CAP. 6
Preturi si tarife
Art. 53
Tipurile de preturi si tarife. Fundamentarea acestora
In sectorul energiei electrice, a carui productie se comercializeaza pe
piata interna, se aplica urmatoarele preturi si tarife:
a) preturi rezultate din mecanismele concurentiale ale pietei;
b) preturi reglementate pentru energia termica produsa in cogenerare;
c) tarife reglementate pentru serviciile de transport si de distributie a
energiei electrice, considerate activitati cu caracter de monopol natural;
d) tarife reglementate pentru furnizarea de energie electrica la
consumatorii captivi;
e) tarife reglementate pentru asigurarea serviciilor tehnologice de sistem
pana la crearea unei piete concurentiale;
f) tarife reglementate pentru serviciile de transformare si interconexiune;
g) tarife reglementate de racordare la retea;
h) tarife practicate de operatorul de transport si de sistem si de
operatorul pietei de energie electrica pentru serviciile prestate
participantilor la piata.
Art. 54
Reglementarea preturilor
(1) Autoritatea competenta poate propune ministerului de resort
reglementarea unui pret utilizat de agentul economic din sectorul energiei
electrice, daca se considera ca agentul economic foloseste abuziv o pozitie
dominanta.
(2) Declararea unui pret ca fiind reglementat se face prin hotarare a Guvernului,
initiata de ministerul de resort, pentru perioade limitate, cu avizul
Consiliului Concurentei.
Art. 55
Reglementarea tarifelor
Tarifele pentru consumatorii captivi de energie electrica sunt reglementate
de autoritatea competenta si sunt aceleasi pe intreg teritoriul tarii.
Art. 56
Metodologiile de reglementare a preturilor si tarifelor
(1) Preturile si tarifele reglementate se stabilesc pe baza metodologiilor
aprobate si publicate de catre autoritatea competenta. In calculul acestora vor
fi luate in considerare costurile justificate ale activitatilor de producere,
transport, distributie si furnizare a energiei electrice si termice,
cheltuielile pentru dezvoltare si protectia mediului, precum si o cota
rezonabila de profit.
(2) Metodologia de reglementare a preturilor si tarifelor si eventualele
modificari ulterioare se aproba de catre autoritatea competenta, dupa
informarea si consultarea ministerului de resort si a agentilor economici din
sector implicati.
Art. 57
Evidentierea costurilor si a veniturilor
Agentii economici, titulari de licenta din sectorul energiei electrice si
termice, care practica preturi si tarife reglementate, sunt obligati sa
prezinte autoritatii competente:
a) costurile si veniturile realizate separat din activitatile care fac
obiectul licentelor acordate in structura stabilita de autoritatea competenta;
b) modul de alocare a activelor, pasivelor, cheltuielilor si veniturilor
avute in vedere atunci cand se intocmesc situatiile contabile, conform art. 17
alin. (2) lit. b).
Art. 58
Principiile pentru fundamentarea propunerilor de preturi si tarife
reglementate
(1) Propunerile de preturi si tarife reglementate pentru energia electrica
si termica se elaboreaza de catre agentii economici din sectorul energiei
electrice, cu respectarea metodologiilor emise de autoritatea competenta si se
comunica acesteia impreuna cu fundamentarea in formatul stabilit.
(2) Agentii economici din sectorul energiei electrice vor transmite autoritatii
competente toate datele necesare folosite in procesul de fundamentare a
solicitarii si vor asigura accesul reprezentantilor desemnati de aceasta la
ele.
(3) Ordinul de aprobare a preturilor si tarifelor reglementate pentru
energia electrica, aplicabile consumatorilor captivi si activitatilor cu
caracter de monopol natural, se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I. Ordinul va contine si data intrarii lor in vigoare.
(4) Preturile pe piata spot se fac publice zilnic, prin grija operatorului
pietei de energie electrica.
(5) Principiile care stau la baza stabilirii preturilor si tarifelor
reglementate pentru energia electrica si termica au in vedere urmatoarele:
a) sa contribuie la utilizarea eficienta a energiei electrice;
b) sa fie diferentiate pe categorii de consumatori, in functie de
comportamentul energetic si nu de natura activitatii, permitand acestora
alegerea tipului de pret/tarif care le este mai favorabil, dintre cele
practicate de furnizor;
c) pentru consumatorii de energie electrica, altii decat cei casnici, avand
o putere mai mare sau egala cu 30 kW, tariful atat pentru energia electrica,
cat si pentru cea termica sa aiba o structura binomiala, respectiv un pret
pentru putere si un pret pentru energie;
d) sa stimuleze consumatorii de energie electrica in redistribuirea
consumului din orele de varf ale SEN;
e) sa asigure protectia intereselor consumatorilor si calitatea
serviciilor.
(6) Este interzisa subventionarea consumatorilor prin tarifele la energia
electrica si termica sau recuperarea costurilor corespunzatoare serviciului
asigurat pentru o anumita categorie de consumatori, prin tarifele practicate
altor categorii de consumatori.
Art. 59
Interdictia subventionarii in producerea combinata a energiei electrice si
termice
Agentii economici care produc combinat energie electrica si termica si care
comercializeaza cel putin una dintre ele vor repartiza costurile intre cele
doua forme de energie, potrivit reglementarilor aprobate de autoritatea
competenta, fiind interzisa subventionarea incrucisata intre cele doua forme de
energie.
Art. 60
Serviciile conexe
Serviciile prestate tertilor de catre agentii economici care produc energie
hidroelectrica si care au in administrare, concesiune sau inchiriere baraje,
diguri si lacuri de acumulare se realizeaza pe baza contractelor incheiate cu
beneficiarii.
CAP. 7
Infractiuni si contraventii
Art. 61
Raspunderi
Incalcarea prevederilor prezentei legi atrage, dupa caz, raspunderea
penala, contraventionala sau civila.
Art. 62
Infractiuni
(1) Sustragerea de energie electrica constituie infractiunea de furt si se
pedepseste conform prevederilor Codului penal.
(2) Deteriorarea, modificarea fara drept sau blocarea functionarii
echipamentului de masurare a energiei electrice livrate constituie infractiune
si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 4 ani.
(3) Deteriorarea, modificarea fara drept sau sustragerea componentelor
instalatiilor energetice constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare
de la unu la 5 ani.
(4) Executarea sau folosirea de instalatii clandestine in scopul racordarii
directe la retea sau pentru ocolirea echipamentelor de masurare constituie
infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la unu la 5 ani.
(5) In cazul in care infractiunile prevazute la alin. (2) - (4) sunt
savarsite de un salariat al unui titular de licenta, limita minima si maxima
speciala a pedepsei se majoreaza cu cate un an.
(6) Tentativa la infractiunile prevazute de alin. (2) - (4) se pedepseste.
Art. 63
Contraventii
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte:
a) incalcarea reglementarilor tehnice si comerciale stabilite de catre
autoritatea competenta, precum si nerespectarea conditiilor asociate licentelor
si autorizatiilor;
b) influentarea formarii libere a preturilor pe piata energiei electrice;
c) refuzul nejustificat al producatorilor de a respecta obligatiile care le
revin potrivit art. 30;
d) nerespectarea dispozitiilor operative ale operatorului de transport si
de sistem;
e) exploatarea unor instalatii care nu respecta conditiile tehnice de
securitate si care pot dauna persoanelor fizice, proprietatii si/sau mediului
inconjurator;
f) refuzul nejustificat al accesului oricarui solicitant la retelele
electrice de transport si de distributie;
g) revanzarea de energie electrica de catre un consumator captiv fara
acordul furnizorului si operatorului de distributie;
h) refuzul de a permite verificarile si inspectiile prevazute prin
reglementari sau dispuse de autoritatea competenta, precum si obstructionarea
acesteia in indeplinirea atributiilor sale;
i) neprezentarea datelor si informatiilor solicitate de autoritatea
competenta sau furnizarea incorecta si incompleta de date si informatii
necesare desfasurarii activitatii autoritatii competente, precum si
nerealizarea masurilor dispuse de aceasta;
j) refuzul consumatorilor de a permite accesul la grupurile de masurare;
k) nerespectarea obligatiilor de producere si/sau de ofertare catre
operatorul pietei de energie electrica conform prevederilor legale, fara
confirmarea operatorului de transport si de sistem;
l) orice actiune a operatorului de transport si de sistem de alterare nejustificata
a ordinii de merit a capacitatilor de producere;
m) furnizarea unor informatii incomplete sau eronate partenerilor externi
ai SEN de catre operatorul de transport si de sistem;
n) transmiterea de date cu caracter confidential privind operatiunile
comerciale;
o) intarzierea nejustificata in racordarea noilor consumatori sau in
realimentarea acestora dupa intrerupere, precum si propunerea unor solutii de
racordare, altele decat cele optime din punct de vedere tehnic si cu costuri
minime, conform actelor normative in vigoare si reglementarilor stabilite de
autoritatea competenta;
p) executarea de sapaturi sau lucrari de orice fel in zonele de protectie a
instalatiilor, fara consimtamantul prealabil al titularului acestora;
q) nerespectarea standardelor de performanta stabilite prin reglementarile
in vigoare;
r) nerespectarea masurilor de utilizare eficienta a resurselor in sector;
s) interzicerea de catre persoane fizice sau juridice a accesului
operatorului de retea pentru efectuarea lucrarilor de retehnologizare,
reparatii, revizii, interventii la avarii si pentru defrisare sau a taierilor
de modelare pentru crearea si mentinerea distantei regulamentare fata de
retelele electrice;
s) practicarea de preturi sau tarife pentru activitatile reglementate, fara
aprobarea autoritatii competente.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. a) - i) se sanctioneaza cu
amenda de la 1.000.000 lei la 5.000.000 lei, in cazul persoanelor fizice, si cu
amenda de la 100.000.000 lei la 500.000.000 lei, in cazul persoanelor juridice,
iar contraventiile prevazute la alin. (1) lit. j) - s), cu amenda de la
1.000.000 lei la 2.000.000 lei, in cazul persoanelor fizice, si cu amenda de la
100.000.000 lei la 200.000.000 lei, in cazul persoanelor juridice.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre:
a) reprezentantii imputerniciti ai autoritatii competente, in cazul
contraventiilor prevazute la alin. (1) lit. a), b), d), h), i), j), k), l), m),
n), o), r) si s);
b) reprezentantii imputerniciti ai consiliilor locale, in cazul
contraventiilor prevazute la alin. (1) lit. c), e), f), g), p), q) si s).
(4) Constatarea contraventiilor prevazute la alin. (1) lit. e), g), p) si
s) se poate face, in afara persoanelor prevazute la alin. (3), si de catre
reprezentantii imputerniciti ai titularilor de licenta, acestora revenindu-le
obligatia sesizarii organelor in drept sa aplice sanctiunile, conform
prevederilor prezentei legi.
Art. 64
Regimul juridic al contraventiilor
Contraventiilor prevazute la art. 63 le sunt aplicabile prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare.
Art. 65
Constatarea contraventiilor
(1) In vederea constatarii contraventiilor prevazute la art. 63 alin. (1),
agentii constatatori mentionati la art. 63 alin. (3) si (4) au acces, in
conditiile legii, in cladiri, incaperi, la instalatii si in orice alt loc, pana
la receptoarele de energie, si au dreptul sa verifice instalatia, precum si sa
execute masuratori si determinari. Proprietarii si cei care exploateaza aceste
cladiri, locuri sau instalatii sunt obligati sa puna la dispozitie agentilor
constatatori documentele si actele specifice activitatii lor.
(2) Organele de politie sunt obligate sa acorde, la cerere, sprijin
agentilor constatatori.
CAP. 8
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 66
Intrarea in vigoare
(1) Prezenta lege intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data
publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga:
a) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 privind energia electrica
si termica, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 519 din
30 decembrie 1998, cu modificarile ulterioare;
b) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 29/1998 privind infiintarea,
organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul
Energiei - ANRE, aprobata cu modificari prin Legea nr. 99/2000, cu modificarile
si completarile ulterioare.
(3) In termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a prezentei legi,
ministerul de resort si autoritatea competenta vor elabora regulamentele care
se aproba prin hotarari ale Guvernului.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 17 iunie
2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 26 iunie 2003, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU