HOTARARE Nr. 867 din 17 iulie 2003
pentru aprobarea Regulamentului privind racordarea utilizatorilor la retelele
electrice de interes public
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 559 din 4 august 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 11 alin. (2) lit. r) din
Legea energiei electrice nr. 318/2003,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la retelele
electrice de interes public, prevazut in anexa care face parte integranta din
prezenta hotarare.
Art. 2
Instalatiile de racordare si instalatiile de utilizare care se racordeaza
la retelele electrice de interes public vor fi proiectate, executate si
verificate sub supravegherea electricienilor autorizati si de catre agenti
economici atestati.
Art. 3
Tarifele de emitere a avizelor tehnice de racordare si tarifele de
racordare practicate de agentii economici se aproba de Autoritatea Nationala de
Reglementare in Domeniul Energiei.
Art. 4
In termen de 4 luni de la publicarea prezentei hotarari in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, Autoritatea Nationala de Reglementare in
Domeniul Energiei va emite Regulamentul privind autorizarea electricienilor si
atestarea agentilor economici pentru proiectarea, executarea si verificarea
instalatiilor de racordare si a instalatiilor de utilizare care se racordeaza
la retelele electrice de interes public.
Art. 5
(1) Prezenta hotarare intra in vigoare la 4 luni de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 2/1992 privind realizarea lucrarilor de alimentare cu energie
electrica a noilor consumatori, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 16 din 10 februarie 1992.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul economiei si comertului,
Dan Ioan Popescu
p. Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Traian Panait,
secretar de stat
Presedintele Autoritatii Nationale
de Reglementare in Domeniul Energiei,
Ion Lungu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
REGULAMENT
privind racordarea utilizatorilor la retelele electrice de interes public
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prin prezentul regulament se reglementeaza etapele si procedurile necesare
pentru asigurarea accesului nediscriminatoriu al utilizatorilor la retelele
electrice de interes public pentru transportul si distributia energiei
electrice.
Art. 2
Prezentul regulament se aplica in relatiile dintre operatorii de retea si:
a) utilizatorii noi care solicita racordarea la reteaua electrica;
b) utilizatorii existenti care solicita un nou racord/bransament la reteaua
electrica sau modificarea unuia existent;
c) utilizatorii existenti la care s-au modificat elementele avute in vedere
la racordarea la reteaua electrica.
Art. 3
In sensul prezentului regulament, termenii si expresiile utilizate se
definesc potrivit anexei nr. 1.
Art. 4
(1) Utilizatorii permanenti sau temporari ai retelelor electrice pot fi:
a) producatori;
b) distribuitori;
c) furnizori;
d) consumatori.
(2) Consumatorii pot fi:
a) mari consumatori;
b) mici consumatori;
c) consumatori casnici.
CAP. 2
Tipuri de solicitari privind racordarea la retelele electrice
Art. 5
(1) Solicitantii de racordari la retelele electrice se adreseaza
operatorului de retea, in oricare dintre urmatoarele situatii:
a) aparitia unui utilizator nou, definitiv sau temporar;
b) dezvoltarea unui utilizator existent;
c) separarea unui subutilizator de instalatiile unui utilizator, in vederea
racordarii directe la reteaua electrica;
d) modificarea unor elemente de natura tehnica fata de situatia initiala,
cu sau fara depasirea puterii aprobate prin avizul tehnic de racordare pentru
acel loc de consum/producere;
e) modificarea unor elemente de natura administrativa fata de situatia
initiala, fara depasirea puterii aprobate prin avizul tehnic de racordare
pentru acel loc de consum/producere.
(2) Dezvoltarea unui utilizator existent implica oricare dintre urmatoarele
situatii:
a) dezvoltarea activitatii unui producator prin montarea de grupuri noi,
inlocuirea unor grupuri existente cu altele avand putere instalata mai mare,
modernizarea/retehnologizarea grupurilor existente, cu cresterea puterii
instalate;
b) dezvoltarea unui consumator, respectiv cresterea puterii solicitate din
reteaua electrica fata de puterea aprobata anterior pentru locul de consum
respectiv, determinata de extinderea activitatii proprii, modernizarea sau
inlocuirea tehnologiei, dotarea suplimentara etc. sau de racordarea unui
subconsumator la retelele proprii;
c) dezvoltarea unui distribuitor existent.
(3) Modificarea unor elemente de natura tehnica fata de situatia initiala,
cu sau fara depasirea puterii aprobate prin avizul tehnic de racordare pentru
acel loc de consum/producere, implica oricare dintre urmatoarele situatii:
a) modificarea naturii, structurii, caracteristicilor grupurilor
generatoare/receptoarelor initiale si/sau a cerintelor privind siguranta
instalatiilor de racordare;
b) racordarea unui subutilizator;
c) separarea unor consumatori racordati initial prin instalatie unica.
(4) Modificarea unor elemente de natura administrativa fata de situatia
initiala, fara depasirea puterii aprobate prin avizul tehnic de racordare
pentru acel loc de consum/producere, implica oricare dintre urmatoarele
situatii:
a) schimbarea denumirii unui utilizator;
b) preluarea obiectivului de la un loc de consum/producere prin cumparare,
mostenire etc.;
c) modificarea tipului consumatorului.
CAP. 3
Avizul tehnic de racordare
Art. 6
Obtinerea avizului tehnic de racordare de catre un utilizator este
obligatorie pentru fiecare loc de consum/producere, nou sau care se dezvolta,
indiferent de perioada de timp solicitata si de marimea puterii
absorbite/produse sau a sporului acesteia.
Art. 7
Utilizatorii retelelor electrice au obligatia obtinerii avizului tehnic de
racordare inainte de a incepe executarea sau modificarea instalatiei de
utilizare care urmeaza a fi racordata la reteaua electrica.
Art. 8
Operatorii de retea emit, la cerere, avize tehnice de racordare pentru
obiectivele din zona in care detin reteaua conform licentei.
Art. 9
(1) Avizul tehnic de racordare trebuie obtinut in toate situatiile
prevazute la art. 5 alin. (1), cu exceptia situatiei prevazute la lit. e), cand
avizul se actualizeaza cu mentiunile de natura administrativa.
(2) In cazul pierderii sau deteriorarii de catre utilizator a avizului
tehnic de racordare, operatorul de retea va emite un duplicat.
Art. 10
In cazul constructiilor noi, modificarilor sau extinderilor, care, conform
legii, necesita certificat de urbanism, avizul tehnic de racordare se va
elibera dupa obtinerea acestui certificat pentru obiectivul utilizatorului care
urmeaza a fi racordat la reteaua electrica.
Art. 11
(1) Emiterea avizului tehnic de racordare se face contra cost, pe baza
tarifelor de emitere a avizelor tehnice de racordare aprobate de autoritatea
competenta.
(2) Stabilirea tarifelor se va face cu respectarea principiilor prevazute
in anexa nr. 2 pct. I.
(3) Achitarea tarifului de emitere a avizului tehnic de racordare se face conform
optiunii solicitantului: o data cu depunerea cererii, la ridicarea avizului sau
50% la depunerea cererii si 50% la ridicarea avizului.
CAP. 4
Etapele procesului de racordare la retelele electrice
Art. 12
Pentru realizarea racordarii unui utilizator la reteaua electrica se
parcurg, dupa caz, urmatoarele etape:
a) depunerea cererii de emitere a avizului tehnic de racordare de catre
viitorul utilizator;
b) emiterea avizului tehnic de racordare;
c) incheierea contractului de racordare;
d) contractarea si executarea lucrarilor de racordare la reteaua electrica;
e) punerea in functiune a instalatiei de racordare;
f) punerea sub tensiune a instalatiei de utilizare.
SECTIUNEA 1
Depunerea cererii si a documentatiei pentru obtinerea avizului tehnic de
racordare
Art. 13
In vederea obtinerii avizului tehnic de racordare la reteaua electrica,
solicitantul se poate adresa operatorului de retea care detine reteaua
electrica din zona:
a) prin intermediul unui furnizor care detine licenta de furnizare in zona;
b) prin intermediul unui consultant de specialitate atestat;
c) direct.
Art. 14
Cererea de emitere a avizului tehnic de racordare va cuprinde cel putin
urmatoarele informatii:
a) datele de identificare a utilizatorului si, daca este cazul, a
consultantului de specialitate atestat/a furnizorului;
b) obiectul solicitarii de racordare: grupuri generatoare, instalatii de
distributie, instalatii consumatoare etc., inclusiv amplasamentul;
c) angajamentul solicitantului de a respecta normele in vigoare; pentru
consumatorii mici si consumatorii casnici acest angajament se face prin
semnarea cererilor-tip care contin cerintele aplicabile categoriilor respective
de utilizatori;
d) optiunea pentru una dintre variantele posibile de racordare la reteaua
electrica, prezentate in studiul de solutie si avizate de operatorul de retea;
e) lista documentelor anexate cererii.
Art. 15
(1) Documentatia anexata cererii de emitere a avizului tehnic de racordare
are o structura ce depinde de categoria de utilizator din care face parte
solicitantul. In functie de categoria de utilizator, documentatia va cuprinde,
dupa caz:
a) avizul de amplasament, in copie;
b) studiul de solutie pentru racordarea la reteaua electrica, avizat de
operatorul de retea;
c) datele tehnice si energetice caracteristice utilizatorilor, conform
reglementarilor aprobate de autoritatea competenta;
d) certificatul de urbanism, in copie si in original, care se restituie;
e) plan de situatie la scara, cu amplasarea in zona a locului de
consum/producere, atat pentru constructiile existente, cat si pentru
constructiile noi sau extinderi; pentru constructiile noi sau modificari la
cele existente, planul va fi avizat de organismele competente potrivit legii.
Pentru consumatorii casnici este suficienta schita de amplasament, cu
coordonate din care sa rezulte precis pozitia locului de consum;
f) actele societatii, dupa caz: certificat de inmatriculare, cod fiscal sau
certificat de inregistrare;
g) act de proprietate sau orice alt inscris care atesta dreptul de
folosinta asupra terenului/incintei/cladirii in care se constituie locul de
consum/producere pentru care se solicita avizul tehnic de racordare, in copie
si in original, care se restituie. In cazul spatiilor inchiriate este necesar
si acordul proprietarului pentru executarea de lucrari in instalatiile
electrice;
h) avizul tehnic de racordare obtinut anterior, in situatiile prevazute la
art. 5 alin. (1) lit. b) - d), in copie.
(2) In situatia corespunzatoare art. 5 alin. (1) lit. e), documentatia
anexata cererii va cuprinde:
a) actele doveditoare ale incadrarii in una dintre cele trei situatii
prevazute de art. 5 alin. (4), in copie si in original, care se restituie;
b) ultimul aviz tehnic de racordare anterior, in copie;
c) documentele prevazute la alin. (1), dupa caz, in functie de tipul
utilizatorului si numai pentru cazurile in care se solicita si spor de putere.
(3) Pentru toate categoriile de instalatii, in documentatie se vor
specifica cerintele privind nivelul de siguranta in punctul de delimitare
pentru a fi avute in vedere la stabilirea solutiei de racordare la reteaua
electrica.
Art. 16
Avizul de amplasament se emite pe baza unei metodologii aprobate de
autoritatea competenta.
Art. 17
In cazuri justificate operatorul de retea poate solicita date suplimentare
daca este necesar.
Art. 18
Documentatia pentru obtinerea avizului tehnic de racordare va fi in mod
obligatoriu semnata si de utilizator, chiar daca aceasta a fost intocmita de
catre un consultant de specialitate atestat.
Art. 19
(1) Solutia de racordare la reteaua electrica de transport se stabileste pe
baza unui studiu de solutie.
(2) Solutia de racordare la reteaua electrica de distributie pentru
distribuitori sau grupuri generatoare, si pentru consumatorii racordati la
reteaua electrica de 110 kV, se stabileste pe baza unui studiu de solutie.
(3) Solutia de racordare la reteaua electrica de distributie de medie sau
joasa tensiune a consumatorilor se stabileste astfel:
a) in cadrul unei fise de solutie elaborate de operatorul de retea;
cheltuielile legate de elaborarea fisei de solutie sunt incluse in tariful de
emitere a avizului tehnic de racordare pe care il plateste utilizatorul;
b) prin exceptie, in cazuri justificate, in care se impune o analiza
complexa pentru stabilirea solutiei de racordare, printr-un studiu de solutie;
necesitatea elaborarii unui studiu de solutie este stabilita de catre
operatorul de distributie si comunicata utilizatorului in termen de 7 zile
calendaristice de la solicitarea avizului tehnic de racordare.
Art. 20
(1) Studiul de solutie pentru racordarea la retelele electrice se elaboreaza
la comanda si pe cheltuiala utilizatorilor de catre operatorul de retea sau de
alti proiectanti atestati in conditiile legii.
(2) Studiul de solutie se avizeaza de catre Comisia tehnica de avizare a
operatorului de retea.
(3) Avizul prevazut la alin. (2) nu constituie aviz tehnic de racordare,
acesta atestand numai calitatea documentatiei tehnico-economice respective si
fiind avut in vedere la emiterea avizului tehnic de racordare.
(4) Refuzul avizarii studiului de solutie de catre Comisia tehnica de
avizare a operatorului de retea trebuie justificat.
Art. 21
(1) Operatorul de retea va colabora cu utilizatorii pentru stabilirea celei
mai avantajoase solutii de racordare la reteaua electrica din punct de vedere
tehnic si economic.
(2) In cazul grupurilor dispecerizabile racordate la reteaua electrica de
distributie si al utilizatorilor racordati la reteaua electrica de distributie
cu tensiunea de 110 kV, operatorul de distributie si operatorul de transport si
de sistem vor colabora pentru avizarea studiului de solutie si pentru
stabilirea celei mai avantajoase solutii de racordare.
SECTIUNEA a 2-a
Emiterea avizului tehnic de racordare
Art. 22
(1) In termen de 7 zile de la data inregistrarii cererii pentru emiterea
avizului tehnic de racordare, operatorul de retea verifica documentatia depusa.
(2) In cazul in care constata ca documentatia este incompleta, operatorul
de retea va comunica solicitantului in termenul prevazut la alin. (1)
necesitatea completarii, indicand elementele si piesele cu care aceasta trebuie
facuta si dand toate informatiile necesare in acest scop.
(3) Documentatia este considerata incompleta si in cazul in care a fost
necorespunzator intocmita, continand date contradictorii, planuri de situatie
neconcludente si altele.
(4) Timpul necesar solicitantului pentru completarea documentatiei se
considera suplimentar duratei reglementate de emitere a avizului tehnic de
racordare.
Art. 23
Pentru emiterea avizului tehnic de racordare, operatorul de retea are in
vedere, dupa caz, urmatoarele:
a) capacitatea retelei electrice;
b) posibilitatile de racordare;
c) solutiile privind instalatia de racordare in amplasamentul obiectivului
solicitat de utilizator, din punct de vedere tehnic si economic;
d) evaluarea modului de utilizare a capacitatii retelelor electrice
existente;
e) selectarea solutiei optime din punct de vedere al ansamblului retelei
electrice;
f) identificarea unor necesitati de intarire a retelei electrice;
g) evaluarea costurilor in reteaua electrica in urma racordarii
instalatiilor solicitantilor;
h) indeplinirea conditiilor de racordare;
i) respectarea prevederilor normelor in vigoare.
Art. 24
(1) Emiterea avizului tehnic de racordare pentru utilizatorii ce se
racordeaza la retelele electrice cu tensiunea de 110 kV sau mai mare, precum si
pentru grupurile generatoare dispecerizabile se face in maximum 90 de zile
calendaristice de la inregistrarea de catre operatorul de retea a documentatiei
complete depuse de utilizator.
(2) Emiterea avizului tehnic de racordare la retelele electrice de
distributie de medie si joasa tensiune se face in maximum 30 de zile
calendaristice de la inregistrarea de catre operatorul de distributie a documentatiei
complete depuse de utilizator.
(3) In situatiile in care emiterea avizului tehnic de racordare de catre
operatorul de distributie se face cu consultarea operatorului de transport si
de sistem, termenul reglementat pentru emiterea avizului tehnic de racordare de
catre operatorul de distributie se prelungeste pana la primirea punctului de
vedere al acestuia, dar nu cu mai mult de 30 de zile.
(4) Colaborarea dintre operatorul de distributie si operatorul de transport
si de sistem se face in conformitate cu procedura intocmita de operatorul de
distributie in colaborare cu operatorul de transport si de sistem si aprobata
de autoritatea competenta.
Art. 25
Operatorul de retea are obligatia de a comunica in scris solicitantului, in
termenele prevazute la art. 24, imposibilitatea de a emite avizul tehnic de
racordare si motivele justificate ale refuzului, in urmatoarele situatii:
a) satisfacerea cererii utilizatorului ar conduce la incalcarea normelor in
vigoare;
b) nu a fost respectat avizul de amplasament.
Art. 26
(1) Pentru avizele tehnice de racordare operatorul de retea este obligat sa
intocmeasca un continut-cadru al acestora, in functie de categoria
utilizatorilor.
(2) Continutul-cadru al avizelor tehnice de racordare va fi aprobat de
catre autoritatea competenta.
Art. 27
Avizul tehnic de racordare emis de catre operatorul de retea va contine,
dupa caz, urmatoarele:
a) puterea aprobata pentru racordare si evolutia acesteia;
b) descrierea solutiei de racordare, care include precizarea privind
punctul de racordare, punctul de delimitare si lucrarile ce trebuie efectuate
pentru extinderea sau intarirea retelei electrice impuse de realizarea sau
modificarea instalatiei de racordare respective;
c) conditii specifice pentru racordare;
d) cerintele operatorului de retea privind instalatiile de racordare ale
utilizatorilor retelelor electrice;
e) cerintele de monitorizare si reglaj, inclusiv interfata cu sistemele
informatice de monitorizare, comanda si achizitie de date (SCADA) si de
telecomunicatii;
f) date inregistrate care necesita verificarea in timpul functionarii;
g) evaluarea costurilor care vor fi suportate de solicitant pentru
realizarea racordarii la reteaua electrica;
h) nivelul de siguranta al retelei electrice in punctul de delimitare;
i) obligatiile solicitantului legate de participarea sa la mentinerea
sigurantei in functionare a Sistemului electroenergetic national (SEN) si la
restaurarea functionarii SEN dupa o cadere totala sau partiala a acestuia;
j) cerinte si conditii specifice pentru furnizarea de servicii tehnologice
de sistem catre operatorul de transport si de sistem si/sau operatorii de
distributie;
k) cerinte privind protectiile si automatizarile la interfata cu reteaua
electrica;
l) conditiile in care utilizatorul poate fi decuplat de la reteaua
electrica de catre operatorul de retea;
m) cerinte pentru echipamentele principale de masurare, control, protectie
si automatizare din instalatiile utilizatorului;
n) cerinte privind structura si locul de montare a echipamentelor de
masurare care servesc la stabilirea contravalorii serviciului de
transport/distributie prestat de operatorul de retea utilizatorului;
o) alte conditii, in functie de cerintele specifice solicitantului,
posibilitatile oferite de caracteristicile si starea retelelor existente sau
impuse de normele in vigoare la data emiterii avizului;
p) cerinte pentru fazele de executie, receptie, punere in functiune, precum
si pentru perioada de functionare a instalatiei;
q) nominalizarea altor avize si acorduri, dupa caz;
r) durata de valabilitate a avizului tehnic de racordare.
Art. 28
(1) Locul si, dupa caz, numarul punctelor de delimitare se propun de catre
operatorul de retea, se stabilesc de comun acord cu utilizatorul, cu
respectarea prevederilor legale in vigoare, si se precizeaza in avizul tehnic
de racordare.
(2) La stabilirea punctului de delimitare se vor avea in vedere:
a) tipul instalatiei: de transport, de distributie, de utilizare si altele;
b) limita de proprietate asupra terenurilor; instalatiile operatorului de
retea nu se vor amplasa pe proprietatea utilizatorului;
c) probabilitatea de racordare a noi utilizatori la instalatia de racordare.
(3) In cazul in care, din motive tehnice sau economice, delimitarea
instalatiilor nu poate fi facuta conform alin. (2) lit. b), la limita de
proprietate, utilizatorul nu va emite pretentii financiare legate de existenta
unor instalatii realizate exclusiv in beneficiul lui si amplasate pe
proprietatea sa, dar care apartin operatorului de retea.
(4) In situatia prevazuta la alin. (2) lit. c), primul utilizator va primi,
din partea urmatorilor utilizatori racordati in primii 5 ani de la punerea in
functiune a instalatiei de racordare, o compensatie baneasca. Valoarea acestei
compensatii va fi stabilita de operatorul de retea, in baza unei metodologii
aprobate de autoritatea competenta.
(5) Elementul fizic la care se stabileste punctul de delimitare (borne,
cleme, cordoane si altele) trebuie sa permita realizarea separarii
instalatiilor care apartin operatorului de retea de cele ale utilizatorului.
(6) Pentru blocurile de locuinte nou-construite punctele de delimitare vor
fi la bornele de iesire din contoare, montate centralizat, la parter sau pe
palier.
(7) Punctul de delimitare va fi stabilit astfel incat instalatiile pentru
racordarea utilizatorilor permanenti, amplasate pe domeniul public, sa fie
detinute exclusiv de catre operatorul de retea.
Art. 29
(1) Pentru utilizatorii permanenti perioada de valabilitate a avizului
tehnic de racordare este de minimum 25 de ani de la data emiterii.
(2) Pentru utilizatorii temporari perioada de valabilitate este perioada
care a fost specificata in avizul tehnic de racordare.
Art. 30
Avizul tehnic de racordare emis isi inceteaza valabilitatea in urmatoarele
situatii:
a) expira perioada pentru care a fost emis;
b) se modifica datele utilizatorului (energetice, de identitate sau de
patrimoniu) care au stat la baza emiterii lui;
c) avizele organelor abilitate, emise ulterior emiterii avizului tehnic de
racordare, respectiv autorizatia de construire pentru obiectivul
utilizatorului, impun schimbarea solutiei de racordare la reteaua electrica;
d) in termen de 18 luni de la emitere, pentru utilizatorii ce se racordeaza
la retelele electrice cu tensiunea de 110 kV sau mai mare si pentru grupurile
generatoare dispecerizabile, respectiv 12 luni de la emitere, pentru utilizatorii
racordati la retelele electrice de distributie de medie si joasa tensiune, daca
nu a fost achitat tariful de racordare si incheiat contractul de racordare sau
formele de angajare a executarii lucrarilor din aval de punctul de delimitare,
necesare pentru racordarea la reteaua electrica.
Art. 31
Eventualele contestatii ale avizelor tehnice de racordare emise pentru
puteri pana la 100 kW inclusiv se rezolva de catre organele ierarhice ale
emitentului, iar cele ale avizelor tehnice de racordare emise pentru puteri mai
mari de 100 kW se rezolva de catre autoritatea competenta.
SECTIUNEA a 3-a
Incheierea contractului de racordare
Art. 32
(1) Dupa primirea avizului tehnic de racordare, daca accepta prevederile
acestuia, utilizatorul solicita in scris operatorului de retea incheierea
contractului de racordare.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), incheierea contractului de
racordare nu este necesara in situatia prevazuta la art. 5 alin. (1) lit. e).
Art. 33
(1) Pentru realizarea racordarii, utilizatorii achita operatorului de
retea, detinator al retelei electrice, tariful de racordare stabilit conform
metodologiei emise de autoritatea competenta, pe baza propunerilor operatorilor
de retea.
(2) Metodologia prevazuta la alineatul precedent va respecta principiile
prevazute in anexa nr. 2 pct. II.
(3) Tariful de racordare se achita intr-un interval de maximum 5 zile
lucratoare de la data incheierii contractului de racordare, intr-o singura
transa, daca partile nu convin alte modalitati de plata, fara a se depasi insa
data punerii in functiune a instalatiei de racordare.
Art. 34
Dupa plata tarifului de racordare, operatorul de retea rezerva
utilizatorului o parte a capacitatii retelei, corespunzatoare puterii aprobate,
in conditiile avizului tehnic de racordare.
Art. 35
(1) Pentru incheierea contractului de racordare, utilizatorul va anexa la
cerere urmatoarele documente:
a) copie a avizului tehnic de racordare;
b) copie a certificatului de inregistrare la registrul comertului, daca
este cazul;
c) acordurile proprietarilor terenului, in original;
d) celelalte avize si acorduri prealabile nominalizate in avizul tehnic de
racordare, in original;
e) autorizatia de construire a obiectivului sau, in cazul constructiilor
existente, actul de proprietate, respectiv contractul de inchiriere, in copie
si in original, care se restituie;
f) autorizatia de construire a instalatiilor de racordare la reteaua
electrica, in original;
g) autorizatia de infiintare sau de functionare emisa de autoritatea
competenta pentru obiectivele energetice prevazute in legislatia in vigoare,
daca este cazul, in copie.
(2) Pentru obtinerea de catre utilizator a acordurilor si avizelor
prevazute la alin. (1) lit. c), d) si f), operatorul de retea are obligatia
intocmirii documentatiei tehnice necesare.
(3) Autorizatia prevazuta la alin. (1) lit. f) se obtine de catre
utilizator, o data cu autorizatia de construire a obiectivului.
(4) Prin exceptie de la alin. (3), in situatia in care utilizatorul nu
poseda autorizatia de construire a instalatiilor de racordare la reteaua
electrica, operatorul de retea are obligatia efectuarii demersurilor pentru
obtinerea acesteia, iar termenele din contractul de racordare vor fi
conditionate si decalate corespunzator.
Art. 36
In urma indeplinirii cerintelor prevazute la art. 35, operatorul de retea
are obligatia sa propuna utilizatorului proiectul de contract de racordare, in
termen de maximum 30 de zile.
Art. 37
(1) In cazul in care, pentru racordarea unui utilizator, sunt necesare
lucrari de modificare sau deviere a instalatiilor electrice existente ale
operatorului de retea, rezultate din avizul de amplasament, acestea se vor face
de catre operatorul de retea ca titular, pe cheltuiala utilizatorului, anterior
incheierii contractului de racordare.
(2) In cazul in care lucrarile de deviere sunt conditionate de realizarea
instalatiei de racordare, cele doua categorii de lucrari se vor corela prin
etapizari corespunzatoare care vor fi prevazute in contractul de racordare.
Art. 38
Dupa incheierea contractului de racordare si in conditiile prevazute in
acesta, operatorul de retea solutioneaza toate problemele legate de realizarea
racordarii la reteaua electrica, respectiv: proiectarea, construirea si punerea
in functiune a instalatiei de racordare, inclusiv realizarea, in instalatiile
din amonte de punctul de racordare, a tuturor conditiilor tehnice pentru
asigurarea capacitatii necesare, in vederea preluarii consumului suplimentar
solicitat de utilizator la parametri calitativi corespunzatori normelor in
vigoare.
SECTIUNEA a 4-a
Contractarea si executarea lucrarilor
Art. 39
Pentru racordarea utilizatorilor la reteaua electrica se executa, dupa caz,
urmatoarele categorii de lucrari:
a) lucrari de intarire a retelei electrice, in amonte de punctul de
racordare, pentru crearea conditiilor tehnice necesare racordarii unui
utilizator;
b) lucrari pentru realizarea instalatiilor cuprinse intre punctul de
racordare si punctul de delimitare;
c) lucrari pentru realizarea instalatiilor din aval de punctul de
delimitare.
Art. 40
(1) Operatorul de retea executa cu forte proprii sau contracteaza, conform
reglementarilor legale, cu terti atestati in conditiile legii, lucrarile din
categoriile prezentate la art. 39 lit. a) si b).
(2) Lucrarile din categoria corespunzatoare art. 39 lit. a) si b) se pot
contracta de catre operatorul de retea si direct cu un anumit proiectant/constructor
atestat, daca acesta a fost ales de catre utilizator, care a cerut in scris in
mod expres acest lucru operatorului de retea, inainte de incheierea
contractului de racordare.
(3) In situatia prevazuta la alin. (2), tariful de racordare perceput de
catre operatorul de retea se va recalcula in mod corespunzator.
Art. 41
(1) Realizarea lucrarilor din categoria corespunzatoare art. 39 lit. c)
este in responsabilitatea utilizatorului si se face pe cheltuiala lui.
(2) Costul lucrarilor prevazute la alin. (1) nu este inclus in tariful de
racordare, iar instalatiile rezultate raman in patrimoniul utilizatorului.
SECTIUNEA a 5-a
Receptionarea si punerea in functiune a instalatiilor
Art. 42
(1) Receptionarea instalatiilor rezultate in urma lucrarilor prevazute la
art. 39 lit. a) si b) si punerea lor in functiune se realizeaza in conformitate
cu normele in vigoare pentru aceste operatii, aferente lucrarilor proprii ale
operatorului de retea.
(2) Aceste instalatii raman in patrimoniul operatorului de retea si vor
putea fi folosite pentru racordarea altor utilizatori, cu respectarea
prevederilor art. 28 alin. (4).
Art. 43
(1) Punerea sub tensiune a instalatiilor electrice ale utilizatorilor se
face dupa depunerea la operatorul de retea a documentatiei instalatiei de
utilizare, incheierea conventiei de exploatare si a contractului pentru
transportul/distributia/furnizarea energiei electrice, cu respectarea normelor
si procedurilor in vigoare.
(2) Documentatia tehnica a instalatiei de utilizare, intocmita in
conformitate cu normele si procedurile in vigoare, cuprinde, dupa caz,
documente care atesta respectarea cerintelor din avizul tehnic de racordare,
finalizarea executiei lucrarilor conform proiectului, efectuarea receptiei cu
rezultate corespunzatoare la terminarea lucrarilor si altele.
(3) In cazul in care operatorul de retea a solicitat expertizarea
instalatiei de utilizare, documentatia tehnica va cuprinde si rapoartele de
expertiza elaborate de organisme de expertiza sau de experti atestati in
conditiile legii.
Art. 44
(1) Utilizatorul raspunde pentru starea si intretinerea instalatiilor din
aval de punctul de delimitare.
(2) Operatorul de retea raspunde pentru starea si intretinerea instalatiilor
din amonte de punctul de delimitare.
Art. 45
Utilizatorul si operatorul de retea sunt obligati sa exploateze si sa
intretina in buna stare, in conformitate cu normele in vigoare, instalatiile pe
care le detin.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 46
Operatorii de retea isi vor organiza activitatea privind racordarea
utilizatorilor la retea pe baza unor proceduri proprii, conforme cu prezentul
regulament, astfel incat aceasta sa se desfasoare operativ, cu minimum de
deplasari din partea solicitantilor, si vor organiza un sistem de informare a
acestora privind procesul de racordare.
Art. 47
(1) Operatorii de retea vor oferi solicitantilor sau imputernicitilor
acestora, contra cost, date privind caracteristicile retelei in punctul
respectiv, in vederea alcatuirii documentatiei pentru racordarea la reteaua
electrica, si vor pune la dispozitie solicitantilor, spre consultare,
documentatia folosita la fundamentarea solutiei de racordare.
(2) Datele tehnice referitoare la reteaua electrica, furnizate de
operatorul de retea conform alin. (1), au caracter de confidentialitate.
Art. 48
Sumele provenite din perceperea tarifelor de racordare la retelele
electrice se vor constitui intr-un cont special al fondului de investitii, la
nivelul fiecarui operator de retea. Acest cont va fi folosit numai pentru
lucrari de dezvoltare a retelelor electrice.
Art. 49
Constituie contraventii urmatoarele fapte:
a) neobtinerea avizului tehnic de racordare sau nereactualizarea acestuia,
dupa caz, de catre un utilizator care se incadreaza in una dintre situatiile
prevazute la art. 5;
b) inceperea executarii instalatiei de utilizare care urmeaza a fi
racordata la reteaua electrica sau modificarea acesteia fara obtinerea in
prealabil a avizului tehnic de racordare;
c) emiterea avizului tehnic de racordare, in cazul in care lipseste
documentatia anexata cererii de emitere a avizului tehnic de racordare sau cand
aceasta este incompleta;
d) emiterea avizului tehnic de racordare fara stabilirea unei solutii de
racordare, conform prezentului regulament;
e) elaborarea studiului de solutie de catre proiectanti care nu sunt
atestati in conditiile legii;
f) realizarea instalatiei de racordare pe baza unui aviz tehnic de racordare
care si-a incetat valabilitatea;
g) incalcarea prevederilor art. 34, 47 si 48;
h) refuzul nejustificat al Comisiei tehnice de avizare a operatorului de
retea de a aviza studiul de solutie;
i) nerespectarea de catre operatorul de retea a prevederilor art. 25;
j) nerespectarea de catre operatorul de retea a prevederilor art. 35 alin.
(2);
k) refuzul operatorului de retea de a contracta direct cu un
proiectant/constructor atestat, in conditiile art. 40 alin. (2);
l) punerea sub tensiune a instalatiilor electrice ale utilizatorilor cu
incalcarea prevederilor art. 43;
m) nerespectarea de catre operatorul de retea a termenelor prevazute la
art. 22, 24 si 36;
n) practicarea de catre operatorul de retea a altor tarife decat cele aprobate
de autoritatea competenta;
o) incheierea de catre un operator de retea sau furnizor a unui contract cu
un utilizator care se incadreaza in una dintre situatiile prevazute la art. 5,
daca acesta din urma nu a obtinut in prealabil un aviz tehnic de racordare.
Art. 50
(1) Contraventiile prevazute la art. 49 lit. a) - f) se sanctioneaza cu
amenda de la 1.000.000 lei la 2.000.000 lei, in cazul persoanelor fizice,
respectiv de la 100.000.000 lei la 150.000.000 lei, in cazul persoanelor juridice.
(2) Contraventiile prevazute la art. 49 lit. g) - o) se sanctioneaza cu
amenda de la 2.000.000 lei la 5.000.000 lei, in cazul persoanelor fizice,
respectiv de la 150.000.000 lei la 200.000.000 lei, in cazul persoanelor
juridice.
(3) Contravenientul poate achita, pe loc sau in termen de cel mult 48 de
ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data
comunicarii acestuia, jumatate din minimul amenzii prevazute la alin. (1) si
(2).
Art. 51
Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor se fac prin
reprezentanti imputerniciti de autoritatea competenta.
Art. 52
Contraventiilor prevazute la art. 49 si 50 le sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare.
Art. 53
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul regulament.
Art. 54
Pana la intrarea in vigoare a prezentului regulament, autoritatea competenta
aproba metodologiile si procedurile prevazute de art. 24 alin. (4), art. 28
alin. (4) si art. 33 alin. (1).
ANEXA 1
la regulament
DEFINITII
________________________________________________________________________________
Amonte, aval Notiuni asociate sensului de parcurgere a
instalatiilor
dinspre instalatiile operatorului de retea spre
instalatiile utilizatorului
________________________________________________________________________________
Autoritate competenta Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul
Energiei - ANRE
________________________________________________________________________________
Aviz de amplasament Raspunsul scris al operatorului de retea la cererea
unui solicitant, in care se precizeaza punctul de
vedere al acestuia fata de propunerea de amplasament a
obiectivului solicitantului
________________________________________________________________________________
Aviz tehnic de Avis scris valabil numai pentru un anumit amplasament,
racordare care se emite de catre operatorul de retea, la cererea
unui utilizator, asupra posibilitatilor si conditiilor
de racordare la reteaua electrica, pentru satisfacerea
cerintelor utilizatorului precizate la solicitarea
avizului
________________________________________________________________________________
Bransament Instalatie de racordare la joasa tensiune
________________________________________________________________________________
Capacitate (de Incarcarea maxima (A/kVA) in conditii de dimensionare
transport/distributie) si functionare date, cu satisfacerea parametrilor de
a retelelor electrice calitate ai energiei electrice in punctele de
delimitare
________________________________________________________________________________
Cerere de racordare Document prin care se solicita accesul la reteaua
electrica si emiterea avizului tehnic de racordare
________________________________________________________________________________
Consultant de Persoana fizica sau juridica ce obtine de la organele
specialitate atestat abilitate prin lege dreptul de a acorda asistenta
tehnica, de a proiecta, a executa si/sau a conduce
executia de instalatii electrice, in limita unor
competente.
________________________________________________________________________________
Consumator casnic Consumator care utilizeaza energie electrica in
exclusivitate in scopuri casnice (pentru iluminat
artificial in interiorul si exteriorul locuintei,
precum si pentru functionarea receptoarelor
electrocasnice din propria locuinta). Receptoarele
electrocasnice cuprind totalitatea bunurilor de larg
consum destinate uzului propriu si alimentate cu
energie electrica la tensiunea de 230/400 V
________________________________________________________________________________
Consumator temporar Consumator care utilizeaza energie electrica pentru o
perioada limitata, in scopul construirii, repararii,
amenajarii unor obiective, precum si pentru
organizarea
sau desfasurarea unor activitati limitate in timp
________________________________________________________________________________
Conventie de exploatare Act juridic incheiat intre operatorul de retea si un
utilizator, prin care se precizeaza aspecte legate de
delimitarea instalatiilor, realizarea conducerii
operative prin dispecer, conditiile de exploatare si
intretinere reciproca a instalatiilor, reglajul
protectiilor, executarea manevrelor, interventii in
caz
de incidente etc.
________________________________________________________________________________
Distribuitor Similar, operator de distributie
________________________________________________________________________________
Distributie Transmiterea energiei electrice prin retelele de
distributie de la retelele de transport sau de la
producatori catre instalatiile consumatorilor
________________________________________________________________________________
Fisa de solutie Documentatie tehnica in care se stabileste si se
propune solutia de racordare la retea a unui
utilizator, atunci cand aceasta este unica si
evidenta,
si care contine un minim de elemente si date ale
retelei si utilizatorului, prin care se justifica
solutia propusa
________________________________________________________________________________
Grup (generator) Ansamblu de masini rotative destinat sa transforme
energia de alta forma in energie electrica
________________________________________________________________________________
Instalatie de racordare Instalatie electrica realizata intre punctul de
racordare la reteaua electrica si punctul de
delimitare
dintre operatorul de retea si utilizator
________________________________________________________________________________
Instalatie de utilizare Instalatie electrica a utilizatorului, in aval de
punctul de delimitare
________________________________________________________________________________
Licenta Act tehnic si juridic emis de autoritatea competenta,
prin care se acorda o permisiune unei persoane
juridice, romana sau straina:
a) de exploatare comerciala a instalatiilor autorizate
de producere, transport, dispecerizare, distributie si
masurare a energiei electrice;
b) de furnizare (comercializare) a energiei electrice
________________________________________________________________________________
Loc de consum Incinta sau zona in care sunt amplasate instalatiile
de
utilizare ale unui consumator, inclusiv ale
subconsumatorilor sai, unde se consuma energie
electrica furnizata prin una sau mai multe instalatii
de racordare. Un consumator poate avea mai multe
locuri
de consum
________________________________________________________________________________
Loc de producere Incinta in care sunt amplasate instalatiile de
producere a energiei electrice ale unui utilizator al
retelei electrice
________________________________________________________________________________
Mari consumatori Consumatori cu puteri contractate (pentru consumatori
noi - puterile maxime simultan absorbite, solicitate
prin cererea de aviz tehnic de racordare) de peste
100 kW pe loc de consum
________________________________________________________________________________
Mici consumatori Consumatori cu puteri contractate (pentru consumatorii
noi - puterile maxime simultan absorbite, solicitate
prin cererea de aviz tehnic de racordare) de 100 kW
sau
mai mici pe loc de consum, cu exceptia consumatorilor
casnici
________________________________________________________________________________
Nivel de siguranta Capacitate a retelei electrice de a asigura
continuitatea in alimentarea cu energie electrica a
consumatorilor, caracterizata prin indicatori (medii
sau maximi, corespunzatori unui anumit nivel de risc)
determinati in punctele de delimitare
________________________________________________________________________________
Norme Standarde, coduri, regulamente, reglementari,
instructiuni, prescriptii energetice, hotarari si alte
acte normative, precum si contracte sau alte documente
oficiale
________________________________________________________________________________
Obiectiv (energetic) Ansamblu al instalatiilor, constructiilor si
echipamentul aferent, care este proiectat sa
produca/sa
consume, sa transporte si/sau sa distribuie energie
electrica
________________________________________________________________________________
Operator de Persoana juridica, titulara a unei licente de
distributie, distributie, care detine, exploateaza, intretine,
(similar, distribuitor) modernizeaza si dezvolta reteaua electrica de
distributie
________________________________________________________________________________
Operator de transport Persoana juridica, titulara de licenta pentru
si de sistem transportul energiei electrice si servicii de sistem
________________________________________________________________________________
Operator de retea Dupa caz, operatorul de transport si de sistem sau
operatorul de distributie
________________________________________________________________________________
Producator de energie Persoana fizica sau juridica, titulara de licenta,
electrica avand ca specific activitatea de producere a energiei
electrice, inclusiv in cogenerare
________________________________________________________________________________
Punct de delimitare Loc in care instalatiile utilizatorului se delimiteaza
ca proprietate de instalatiile operatorului de retea
________________________________________________________________________________
Punct de masurare Locul de racordare a transformatoarelor de masurare
sau
la care este conectata aparatura si ansamblul
instalatiilor care servesc la masurarea puterii si
energiei electrice tranzactionate
________________________________________________________________________________
Punct de racordare Punct fizic din reteaua electrica la care se
racordeaza
(la reteaua electrica) un utilizator
________________________________________________________________________________
Putere aprobata Putere activa (aparenta) maxima pe care utilizatorul o
poate simultan absorbi sau evacua prin instalatia de
racordare la reteaua electrica pentru care se emite
avizul tehnic de racordare. Se trece in avizul tehnic
de racordare si este puterea luata in considerare la
dimensionarea instalatiei de racordare a
utilizatorului
respectiv si la rezervarea de capacitate in reteaua
electrica
________________________________________________________________________________
Putere instalata Putere activa nominala indicata in documentatia
tehnica
a fabricii constructoare, care este inscrisa pe
placuta
indicatoare sau care este indicata de fabricant
________________________________________________________________________________
Putere instalata totala Suma a puterilor instalate ale tuturor
receptoarelor/grupurilor pentru un loc de
consum/producere
________________________________________________________________________________
Racord Instalatie de racordare la medie si inalta tensiune
________________________________________________________________________________
Retea electrica de Reteaua electrica la care se pot racorda cel putin doi
interes public utilizatori
________________________________________________________________________________
SCADA Sistem informatic de monitorizare, comanda si
achizitie
de date pentru un proces tehnologic/instalatie
________________________________________________________________________________
Serviciu tehnologic de Serviciu de sistem asigurat, de regula, de catre
sistem producatori, la cererea operatorului de transport si
de
sistem
________________________________________________________________________________
Serviciu de distributie Serviciu care consta in exploatarea, intretinerea,
dezvoltarea retelei electrice de distributie in scopul
transmiterii energiei electrice de la
producatori/operator de transport/alti distribuitori
la
utilizatori, conform contractelor incheiate, in
conditii corespunzatoare de siguranta si calitate
________________________________________________________________________________
Sistem electroenergetic Ansamblul instalatiilor electroenergetice
interconectate prin care se realizeaza producerea,
transportul, conducerea operativa, distributia,
furnizarea si utilizarea energiei electrice
________________________________________________________________________________
Solicitant Persoana fizica sau juridica, actual sau potential
utilizator al retelei electrice, care solicita un aviz
tehnic de racordare la reteaua electrica
________________________________________________________________________________
Studiu de solutie Documentatie tehnico-economica in care, pe baza
datelor
si cerintelor unui utilizator si a caracteristicilor
retelei, se stabilesc, se analizeaza si se propun
variante rationale, posibile tehnic si fezabile
economic, pentru solutii de racordare la retea a
instalatiei utilizatorului
________________________________________________________________________________
Subutilizator Producatori, furnizori, distribuitori, consumatori,
orice persoana fizica sau juridica ale carei
instalatii electrice sunt racordate la instalatiile
electrice ale unui utilizator aflat in apropierea sa
________________________________________________________________________________
Tarif de emitere a Tarif reglementat care reprezinta cheltuiala medie
avizului tehnic de efectuata de un operator de retea pentru emiterea unui
racordare aviz tehnic de racordare, stabilita pe baza de deviz.
________________________________________________________________________________
ANEXA 2
la regulament
I. Principii de stabilire a tarifelor de emitere a avizelor tehnice de racordare
Tarifele de emitere a avizelor tehnice de racordare se vor stabili pe baza
cheltuielilor medii efectuate de operatorii de retea, avandu-se in vedere:
1. Tipul solicitarii privind racordarea la retelele electrice, in
conformitate cu cap. II din regulament
2. Tensiunea retelei la care se solicita racordarea
3. Gradul de dificultate in stabilirea solutiei de racordare la retea a
instalatiei utilizatorului
4. Durata si complexitatea operatiunilor si actiunilor desfasurate pentru emiterea
avizului tehnic de racordare.
II. Principii de calcul pentru tariful de racordare
Pentru racordarea la reteaua electrica detinuta si exploatata de un
operator de retea, utilizatorii vor plati acestuia urmatoarele tarife:
1. Utilizatorii racordati la o retea electrica cu tensiunea de 110 kV sau
mai mare, ori pe barele de medie tensiune ale statiilor de transformare vor
plati un tarif care va fi egal cu valoarea lucrarilor din categoriile
prezentate la art. 39 lit. a) si b) din regulament, stabilita pe baza de deviz
general.
2. Utilizatorii racordati la retelele de distributie de medie si/sau joasa
tensiune vor plati un tarif T, avand trei componente: T = A + B + C.
2.1. A = (aI x S) reprezinta componenta tarifului de racordare corespunzatoare
capacitatii rezervate utilizatorului in reteaua din amonte de punctul de
racordare, determinata pe baza de costuri medii; aI sunt tarife reglementate,
exprimate in lei/kVA, iar S este puterea/sporul de putere aprobat prin avizul
tehnic de racordare la reteaua electrica de distributie, in kVA.
Tarifele "aI" vor avea valori diferentiate in functie de
tensiunea si tipul retelei de racordare, de punctul de delimitare, punctul de
racordare si distanta acestuia fata de sursele de energie (post sau statie
electrica de transformare).
2.2. B reprezinta componenta tarifului de racordare corespunzatoare
lucrarilor din categoria prezentata la art. 39 lit. b). Aceasta se stabileste
in functie de lungimea racordului (bransamentului), puterea aprobata, tensiune,
tipul retelei, zona, pe baza unor indici specifici reprezentand costuri medii
pe unitatea de masura (km, kVA, kW, buc. etc.).
2.3. C reprezinta componenta tarifului de racordare corespunzatoare
receptiei lucrarilor si punerii sub tensiune a instalatiei utilizatorului.
2.4. Tarifele reglementate "aI", "C" si indicii
specifici se propun de catre operatorii de distributie si se aproba de
autoritatea competenta. Ele vor fi revazute anual.