HOTARARE Nr.
90 din 23 ianuarie 2008
pentru aprobarea
Regulamentului privind racordarea utilizatorilor la retelele electrice de
interes public
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 109 din 12 februarie 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 11 alin. (2) lit. q) din Legea energiei electrice nr.
13/2007, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind racordarea
utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, prevăzut în anexa care
face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - (1) Proiectarea lucrărilor pentru racordarea
utilizatorilor la reţelele electrice de interes public se realizează de către
persoane autorizate sau atestate potrivit legii.
(2) Executarea lucrărilor de
racordare se realizează de către sau sub supravegherea electricienilor autorizaţi
potrivit legii.
(3) Verificarea activităţilor prevăzute la alin. (1) şi
(2) se face de către persoane autorizate sau atestate potrivit legii.
Art. 3. - Tarifele de emitere a
avizelor tehnice de racordare şi tarifele de racordare practicate de operatorii
economici se aprobă de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul
Energiei.
Art. 4. - (1) Prezenta hotărâre intră în vigoare la 4
luni de la data publicării în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
(2) Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se
abrogă Hotărârea Guvernului nr. 867/2003 pentru aprobarea Regulamentului
privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 559 din 4 august 2003.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Şeful Cancelariei Primului-Ministru,
Marian Marius Dorin
p. Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare
în Domeniul Energiei,
Nicolae Opriş
p. Ministrul internelor şi reformei administrative,
Paul Victor Dobre,
secretar de stat
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi
locuinţelor,
Laszlo Borbely
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA
REGULAMENT
privind racordarea utilizatorilor la reţelele
electrice de interes public
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prin prezentul regulament privind racordarea
utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, denumit în continuare regulament, se stabilesc etapele şi
procedurile necesare pentru racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de
interes public pentru transportul şi distribuţia energiei electrice.
Art. 2. - Prezentul regulament se aplică raporturilor
dintre operatorii de reţele sau alţi deţinători de reţele electrice de interes
public şi:
a) utilizatorii care solicită racordarea la reţeaua
electrică a unui loc de producere sau de consum nou;
b) utilizatorii care solicită modificarea instalaţiei
prin care este racordat la reţea un loc de producere
sau de consum existent;
c) utilizatorii la ale căror locuri de producere sau
consum existente se modifică elementele tehnice energetice ori administrative,
caracteristice acestora.
Art. 3. - In sensul prezentului regulament, termenii şi
noţiunile utilizate au semnificaţiile prevăzute în anexa nr. 1.
CAPITOLUL II
Solicitarea racordării la reţelele electrice
Art. 4. - (1) Operatorul de reţea aprobă racordarea la
reţeaua electrică prin emiterea avizului tehnic de racordare la cererea
persoanei interesate, în oricare dintre următoarele situaţii:
a) apariţia unui loc de producere sau de consum nou,
definitiv ori temporar;
b) separarea instalaţiilor unui utilizator de
instalaţiile altui utilizator, în vederea racordării directe a acestora la
reţeaua electrică a operatorului de reţea.
(2) Se solicită operatorului de reţea actualizarea
avizului tehnic de racordare prin care s-a aprobat racordarea unui loc de
producere sau de consum şi, după caz, înlocuirea sau modificarea instalaţiei de racordare în oricare dintre următoarele
situaţii:
a) dezvoltarea din punct de vedere tehnic şi energetic
a activităţii unui utilizator la un loc de producere sau de consum existent,
care necesită depăşirea puterii aprobate prin avizul tehnic de racordare;
b) modificarea unor elemente
de natură tehnică sau administrativă ale unui loc de producere sau de consum
existent faţă de situaţia pentru care a fost emis avizul tehnic de racordare,
fără depăşirea puterii aprobate prin acesta;
c) modificarea instalaţiei de racordare realizată
pentru un loc de producere sau de consum existent, fără creşterea puterii
aprobate, pentru rezolvarea unor solicitări ale utilizatorului.
Art. 5. - (1) Se consideră dezvoltare din punct de
vedere tehnic şi energetic a activităţii unui utilizator la un loc de producere
sau de consum existent, necesitând un spor de putere, oricare dintre
următoarele situaţii:
a) dezvoltarea activităţii unui producător prin
montarea de generatoare noi, înlocuirea unor generatoare existente cu altele
având putere instalată mai mare sau creşterea puterii instalate a generatoarelor
existente;
b) dezvoltarea activităţii unui consumator, respectiv
creşterea puterii solicitate din reţeaua electrică faţă de puterea aprobată
pentru locul de consum respectiv, determinată de extinderea activităţii
proprii, dotarea suplimentară etc. sau de racordarea, în condiţiile legii, a
unui utilizator la reţelele proprii;
c) dezvoltarea unui operator de distribuţie existent
sau a altui deţinător de reţea electrică de interes public.
(2) Se consideră modificare a unor elemente de natură
tehnică în instalaţia de utilizare, fără depăşirea puterii aprobate prin avizul
tehnic de racordare pentru acel loc de producere sau de consum, oricare dintre
următoarele situaţii:
a) modificarea naturii,
structurii şi/sau a caracteristicilor generatoarelor;
b) racordarea de către un utilizator la reţeaua
proprie, în condiţiile legii, a unui alt utilizator;
c) reducerea puterii absorbite de un consumator în
urma separării unui alt consumator racordat iniţial la instalaţia sa.
(3) Se consideră modificare a unor elemente de natură
administrativă, fără depăşirea puterii aprobate prin avizul tehnic de racordare
pentru acel loc de producere sau de consum şi fără modificarea unor elemente de
natură tehnică, oricare dintre următoarele situaţii:
a) schimbarea denumirii unui utilizator sau a datelor
de identificare a locului de producere sau de consum din motive administrative;
b) schimbarea titularului locului de producere sau de
consum prin preluarea obiectivului de la locul de
producere sau de consum respectiv prin cumpărare, moştenire etc.
(4) Modificarea instalaţiei de racordare, fără
modificarea puterii aprobate pentru un loc de producere sau de consum existent,
se poate produce atunci când se solicită:
a) modificarea punctului de delimitare a instalaţiilor;
b) modificarea punctului de măsurare;
c) creşterea gradului de continuitate a alimentării
asigurat de instalaţia de racordare;
d) condiţii privind alimentarea cu energie electrică ce
impun modificarea sau înlocuirea unor elemente din instalaţia de racordare cu
altele având alte caracteristici tehnice sau montarea de elemente noi.
Art. 6. - (1) Cererile de racordare a unor locuri de
producere sau de consum cu puteri mai mari de 50 MVA se
adresează de către solicitanţi operatorului de transport.
(2) Cererile de racordare a unor locuri de producere
sau de consum cu puteri de până la 50 MVA inclusiv, în funcţie de amplasarea
acestora, se adresează de către solicitanţi, după caz:
a) operatorului de distribuţie
care deţine contract de concesiune a serviciului public privind distribuţia
energiei electrice în zona respectivă;
b) altor persoane care deţin o reţea electrică de
interes public sau care era existentă la data intrării în vigoare a Legii
energiei electrice nr. 13/2007, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Cererea de actualizare a avizului tehnic de
racordare se adresează operatorului de reţea la care este racordat
solicitantul.
CAPITOLUL III
Etapele procesului de racordare la reţelele electrice
Art. 7. - Pentru realizarea racordării unui utilizator
la reţeaua electrică de interes public se parcurg, după caz, următoarele etape:
a) etapa preliminară de documentare şi informare a
viitorului utilizator;
b) depunerea de către viitorul utilizator a cererii de
racordare şi a documentaţiei aferente pentru obţinerea avizului tehnic de
racordare;
c) emiterea de către operatorul de reţea a avizului
tehnic de racordare, ca ofertă de racordare;
d) încheierea contractului de racordare între operatorul de reţea şi utilizator;
e) încheierea contractului de execuţie între operatorul
de reţea şi un executant şi realizarea instalaţiei de racordare la reţeaua
electrică; punerea în funcţiune a instalaţiei de racordare;
f) punerea sub tensiune a instalaţiei de utilizare.
SECŢIUNEA 1
Etapa preliminară de documentare şi informare a
viitorului utilizator
Art. 8. - (1) Utilizatorul poate solicita operatorului
de reţea informaţii privind condiţiile şi posibilităţile de realizare a
racordării la reţea a unui loc de producere sau de
consum, prezentând datele caracteristice ale acestuia.
(2) La solicitarea prevăzută la alin.(1), operatorul
de reţea oferă solicitanţilor informaţii generale privind:
a) necesitatea obţinerii unui aviz de amplasament sau
a elaborării unui studiu de soluţie, dacă este cazul; în această situaţie se
indică procedurile care se aplică, etapele care se parcurg, documentaţia şi
datele necesare;
b) posibilităţile de racordare la reţeaua proprie a
instalaţiilor aferente locului de producere sau de
consum;
c) etapele procesului de racordare la reţea şi durata
estimată a fiecăreia dintre acestea, corelat cu specificul şi datele energetice
ale locului de producere sau de consum;
d) acţiunile pe care trebuie să le întreprindă
utilizatorul, respectiv operatorul de reţea, şi documentele aferente necesare,
specifice fiecărei etape a procesului de racordare;
e) tarifele în vigoare practicate de operatorul de
reţea pentru emiterea avizelor tehnice de racordare, respectiv tarifele de
racordare şi temeiul legal al acestora.
(3) Informaţiile prevăzute la alin. (2) se transmit
solicitantului în scris, gratuit, în termen de cel mult 15 zile calendaristice
de la înregistrarea cererii scrise a acestuia.
SECŢIUNEA a 2-a
Depunerea cererii de racordare si a documentaţiei pentru obţinerea avizului tehnic de racordare
Art. 9. - (1) Cererea de racordare sau de actualizare a
avizului tehnic de racordare se face pentru fiecare loc de producere sau de
consum, indiferent de perioada solicitată şi de mărimea puterii produse sau
absorbite, potrivit situaţiilor prevăzute la art. 4 şi 5.
(2) Utilizatorii reţelelor electrice au obligaţia
solicitării avizului tehnic de racordare sau a actualizării acestuia, după caz,
înainte de a începe
executarea instalaţiei de utilizare care urmează să fie racordată la reţeaua
electrică, respectiv modificarea celei existente.
(3) In cazul modificării unor elemente de natură
administrativă, conform prevederilor art. 5 alin. (3), solicitarea actualizării
avizului tehnic de racordare se face în termen de maximum 6 luni de la data
producerii modificării. In acest interval de timp avizul tehnic de racordare
emis pentru locul de producere/consum respectiv îşi menţine valabilitatea.
(4) Operatorii de distribuţie care sunt concesionari
ai serviciului public de distribuţie a energiei electrice solicită operatorului
de transport şi de sistem actualizarea avizului tehnic de racordare, în
cazurile în care:
a) creşterea puterii absorbite conduce fie la depăşirea
puterii aprobate, necesitând mărirea capacităţii staţiilor de transformare ale
operatorului de transport şi de sistem, fie la realizarea sau amplificarea unei
staţii de transformare de 110/MT kV, racordată, într-o staţie de transformare
aparţinând operatorului de transport şi de sistem;
b) se retehnologizează linii
de 110 kV şi/sau staţii de transformare de 110 kV/MT kV, care au cel puţin un
punct de racordare în instalaţiile aparţinând operatorului de transport şi de
sistem;
c) este necesară realizarea unor linii electrice de
distribuţie noi, racordate în staţiile operatorului de transport şi de sistem.
Art. 10. - (1) Pentru obţinerea avizului tehnic de
racordare şi a racordării la reţeaua electrică, solicitantul se adresează
operatorului de reţea, potrivit art. 6, după cum urmează:
a) direct;
b) prin împuternicit legal;
c) prin proiectant de specialitate;
d) prin furnizor.
(2) Cererea şi documentaţia anexată acesteia se depun
direct sau se trimit prin poştă la centrele teritoriale de relaţii cu clienţii
organizate de operatorul de reţea.
Art. 11. - Cererea de racordare
cuprinde cel puţin următoarele informaţii:
a) datele de identificare a locului de producere sau
de consum, a utilizatorului şi, dacă este cazul, a împuternicitului legal, a
proiectantului de specialitate sau a furnizorului;
b) tipul instalaţiilor de la
locul de producere sau de consum, pentru care se solicită racordarea:
generatoare, instalaţii de distribuţie, instalaţii consumatoare etc;
c) data estimată solicitată pentru punerea sub
tensiune a instalaţiei de utilizare de la locul de producere sau de consum,
puterea prevăzută a fi evacuată sau consumată şi evoluţia acesteia;
d) eventuale indicaţii privind grupul de măsurare a
energiei electrice sau informaţii pentru stabilirea acestuia;
e) declaraţia pe propria răspundere a solicitantului
referitoare la autenticitatea datelor şi la conformitatea cu originalul a
documentelor prezentate în copie, anexate cererii;
f) lista documentelor care compun documentaţia anexată
cererii, conform art.12.
Art. 12. - (1) Pentru un loc de producere sau de consum nou, documentaţia anexată cererii de racordare are o
structură ce depinde de categoria de utilizator din care face parte
solicitantul. In funcţie de categoria de utilizator, documentaţia va cuprinde,
după caz:
a) avizul de amplasament in copie, dacă acesta este necesar conform reglementărilor, pentru obiectivul
sau instalaţia ce se realizează pe locul de producere sau de consum respectiv;
b) studiul de soluţie pentru racordarea la reţeaua
electrică, dacă a fost elaborat;
c) datele tehnice si energetice
caracteristice locului de producere sau de consum al utilizatorului, conform
reglementărilor în vigoare la data depunerii cererii de racordare, aprobate de
autoritatea competentă;
d) certificatul de urbanism în termen de valabilitate,
în copie;
e) planul de situaţie la scară,
cu amplasarea în zonă a locului de producere/consum, vizat de emitentul
certificatului de urbanism, ca anexă la acesta, pentru construcţiile noi sau
pentru construcţiile existente care se modifică, în copie. Pentru construcţiile
existente care nu se modifică este suficientă schiţa de amplasament, cu
coordonate din care să rezulte precis poziţia locului de producere/consum;
f) copia certificatului de înregistrare la registrul
comerţului sau a altor autorizaţii legale de funcţionare emise de autorităţile
competente;
g) actul de proprietate sau orice alt înscris care
atestă dreptul de folosinţă asupra terenului, incintei ori clădirii în care se
constituie locul de producere sau de consum pentru care se solicită racordarea,
în copie. In cazul spaţiilor închiriate, este necesar şi acordul notarial al
proprietarului pentru executarea de lucrări în instalaţiile electrice;
h) autorizaţia de construire a obiectivului, în termen
de valabilitate, in copie, în situaţia în care se solicită racordarea unei
organizări de şantier pentru realizarea acestuia.
(2) Pentru un loc de producere sau de consum existent,
documentaţia anexată cererii de actualizare a avizului tehnic de racordare
cuprinde ultimul aviz tehnic de racordare obţinut anterior, la care se adaugă,
după caz:
a) documentele menţionate la alin. (1), în situaţiile
prevăzute la art.5 alin.(1);
b) descrierea modificărilor de natură tehnică faţă de
situaţia anterioară, în cazurile prevăzute la art.5 alin. (2);
c) în copie, actele doveditoare
ale încadrării în una dintre cele două situaţii prevăzute la art.5 alin. (3);
d) expunerea problemei a cărei rezolvare impune
modificarea instalaţiei de racordare şi documente care să susţină această
cerere, în situaţiile prevăzute la art.5 alin. (4).
(3) In documentaţie se specifică, după caz, cerinţele
privind continuitatea alimentării în punctul de delimitare, pentru a fi avute
în vedere la stabilirea soluţiei de racordare la reţeaua electrică.
Art. 13. - Cererea de racordare va fi în mod obligatoriu semnată şi de utilizator sau de împuternicitul legal al
utilizatorului, dacă aceasta a fost întocmită de către un proiectant de
specialitate sau de către un furnizor.
Art. 14. - (1) Soluţia de racordare se stabileşte de
către operatorul de reţea prin fişă de soluţie sau studiu de soluţie, după caz,
în conformitate cu prevederile reglementărilor emise de autorităţile
competente.
(2) Cheltuielile legate de elaborarea fişei de soluţie
sunt incluse în tariful de emitere a avizului tehnic de racordare.
(3) Studiul de soluţie se
elaborează de către operatorul de reţea şi se plăteşte de solicitant. Costurile
pentru realizarea studiului de soluţie se stabilesc de operatorul de reţea pe
bază de deviz, respectându-se principiile liberei concurenţe.
(4) Termenul de elaborare a
unui studiu de soluţie, de la data depunerii datelor complete, este de maximum
3 luni pentru racordarea locului de producere/consum la o reţea cu tensiunea de
110 kV sau mai mare, respectiv de maximum o lună pentru racordarea la o reţea
de medie sau de joasă tensiune.
(5) Utilizatorul trebuie să opteze pentru una dintre
variantele de soluţie stabilite în studiu şi să îşi exprime opţiunea în scris
într-un interval de maximum două luni.
(6) In cazul nerespectării termenului prevăzut la alin.
(5), soluţia de racordare prevăzută în studiu nu se mai consideră valabilă.
(7) O soluţie de racordare este valabilă numai dacă a
fost confirmată printr-un aviz tehnic de racordare şi acesta este valabil la
rândul său în condiţiile prezentului regulament.
Art. 15. - (1) Operatorul de reţea
va colabora cu utilizatorii pentru stabilirea celei mai avantajoase soluţii de
racordare la reţeaua
electrică din punct de vedere tehnic si economic, ţinând seama de:
a) interesele justificate ale utilizatorului care solicită racordarea;
b) cerinţele tehnice privind utilizarea, funcţionarea
şi siguranţa reţelei electrice;
c) necesitatea menţinerii calităţii serviciului de
transport sau de distribuţie prestat pentru toţi utilizatorii din zonă.
(2) In baza prevederilor alin.
(1), un utilizator nu se poate prevala de dreptul lui legal de acces la reţea
pentru ca racordarea să se facă la o anumită tensiune nominală sau într-un
anumit punct al reţelei, cel mai avantajos pentru el din punct de vedere
economic, dacă acest lucru afectează siguranţa Sistemului electroenergetic
naţional (SEN) prin nerespectarea normelor tehnice, respectiv afectează
condiţiile economice sau calitatea serviciului de transport/distribuţie al/a
energiei electrice prestat de operatorul de reţea pentru toţi utilizatorii
racordaţi la reţea, prin nerespectarea standardelor de performanţă.
Art. 16. - (1) Pentru racordarea prin linie electrică
directă a unui loc de producere sau de consum al unui utilizator la o reţea
aparţinând unei persoane fizice sau juridice diferite de operatorul de
distribuţie care deţine contract de concesiune a serviciului public privind
distribuţia energiei electrice în zona geografică în care este amplasată
reţeaua respectivă, este necesar acordul acestuia din urmă. In cazul altui
titular de licenţă de distribuţie sau al unei societăţi comerciale
administrator de parc industrial, constituit în condiţiile legii, pentru
racordarea unui utilizator în zona atribuită prin licenţă, respectiv în incinta
parcului industrial, acordul precizat este necesar numai dacă racordarea
conduce la depăşirea puterii aprobate prin avizul tehnic de racordare emis
anterior titularului de licenţă sau societăţii administrator de parc industrial
de către operatorul de distribuţie care deţine contract de concesiune a
serviciului public de distribuţie a energiei electrice în zona geografică.
(2) Cererea şi obţinerea acordului prevăzut la alin.
(1) revin deţinătorului reţelei la care se solicită racordarea.
(3) Acordul prevăzut la alin. (1) constă în
actualizarea avizului tehnic de racordare emis de operatorul de reţea
deţinătorului reţelei la care urmează să fie racordat noul utilizator.
(4) Operatorul de reţea poate refuza să dea acordul
solicitat în condiţiile alin. (1) numai în cazul în care oferă o soluţie de
racordare la reţeaua proprie în condiţii tehnice şi economice echivalente sau
mai avantajoase pentru utilizator din punctul de vedere al costurilor
racordării.
(5) Pentru racordarea unui loc de producere sau de
consum pe barele de 110 kV sau de medie tensiune ale
staţiilor sale de transformare, operatorul de transport şi de sistem trebuie să
obţină acordul operatorului de distribuţie care deţine contract de concesiune a
serviciului public de distribuţie a energiei electrice în zona geografică în
care este amplasată staţia respectivă.
(6) Modul de colaborare dintre factorii implicaţi în
racordarea unui loc de producere sau de consum prin linie directă, conform
prevederilor prezentului articol, se reglementează prin procedură aprobată prin
ordin al autorităţii competente.
Art. 17. - (1) Operatorii de distribuţie şi operatorul
de transport şi de sistem vor colabora pentru avizarea studiului de soluţie şi
pentru stabilirea celei mai avantajoase soluţii de racordare, respectiv pentru
emiterea avizului tehnic de racordare:
a) în cazul locurilor de producere cu puteri instalate
mai mari de 10 MW, racordate la reţeaua electrică de distribuţie;
b) în cazul locurilor de consum racordate la reţeaua
electrică de distribuţie cu tensiunea de 110 kV;
c) în cazul locurilor de producere
sau de consum care se racordează pe barele de medie tensiune sau 110 kV ale
staţiilor de transformare ale operatorului de transport şi de sistem.
(2) Colaborarea dintre operatorii de distribuţie şi
operatorul de transport şi de sistem, în condiţiile prevederilor alin. (1) şi
ale art. 9 alin. (4), se realizează în conformitate cu reglementările emise de
autorităţile competente.
SECŢIUNEA a 3-a
Emiterea avizului tehnic de racordare
Art. 18. - Avizul tehnic de racordare constituie oferta
operatorului de reţea la cererea de racordare a
solicitantului.
Art. 19. - (1) Operatorii de reţea emit, la cerere,
avize tehnice de racordare la reţelele electrice de interes public, pe care le
exploatează comercial conform licenţelor, pentru locurile de producere sau de
consum ale obiectivelor amplasate în zona geografică stabilită prin licenţă
pentru desfăşurarea activităţii.
(2) Deţinătorii de reţele electrice de interes public,
alţii decât operatorii de reţea, precum şi persoanele care deţin o reţea
electrică ce era existentă la data intrării în vigoare a Legii nr. 13/2007, cu
modificările şi completările ulterioare, emit avize tehnice de racordare unor
solicitanţi numai după actualizarea de către operatorul de reţea, în prealabil,
a avizului tehnic de racordare propriu conform prevederilor art. 5 alin. (1)
lit. b), alin. (2) lit. b) şi ale art. 16.
Art. 20. - (1) In termen de 7 zile calendaristice de la
data înregistrării cererii de racordare, operatorul de reţea verifică
documentaţia depusă şi transmite solicitantului factura de plată a tarifului
pentru emiterea avizului tehnic de racordare.
(2) In cazul în care constată că documentaţia este
incompletă, operatorul de reţea va comunica în scris solicitantului, în cadrul
termenului prevăzut la alin. (1), necesitatea completării, indicând documentele
ce trebuie anexate, completate sau refăcute şi dând toate informaţiile necesare
în acest scop.
(3) Operatorul de reţea poate cere solicitantului
date suplimentare, conform prevederilor alin. (2), numai în cazuri justificate.
(4) Documentaţia este considerată completă după
refacerea ei conform prevederilor alin. (2) şi după achitarea tarifului de
emitere a avizului tehnic de racordare.
(5) Durata necesară solicitantului pentru completarea
documentaţiei se consideră suplimentară duratei reglementate de emitere a
ofertei de racordare, respectiv a avizului tehnic de racordare.
Art. 21. - (1) Operatorul de reţea are obligaţia să
emită şi să transmită solicitantului avizul tehnic de racordare, în maximum 30
de zile calendaristice de la înregistrarea documentaţiei complete depuse de
utilizator.
(2) In cazul modificării unor elemente de natură
administrativă, conform prevederilor art. 5 alin. (3), actualizarea avizului
tehnic de racordare se face în cel mult 10 zile calendaristice de la data
depunerii cererii de către utilizator.
(3) Pentru cazurile în care emiterea avizului tehnic
de racordare la reţelele electrice de distribuţie de medie şi joasă tensiune se
face pe baza unui studiu de soluţie, termenul prevăzut la alin. (1)se reduce la maximum 10 zile calendaristice.
(4) In situaţiile în care emiterea avizului tehnic de
racordare de către operatorul de distribuţie se face cu consultarea
operatorului de transport şi de sistem, termenul reglementat pentru emiterea
avizului tehnic de racordare de către operatorul de distribuţie se prelungeşte
până la primirea punctului de vedere al acestuia, dar nu cu mai mult de 30 de
zile calendaristice.
(5) La termenele prevăzute la alin. (1), (2) şi (3) se
adaugă, după caz, termenele prevăzute pentru elaborarea studiilor de soluţie,
conform prevederilor art. 14 alin. (4).
Art. 22. - (1) Operatorul de reţea are obligaţia de a
comunica în scris solicitantului, în cadrul termenului prevăzut la art. 20
alin. (1), imposibilitatea de a emite avizul tehnic de racordare şi motivele
justificate ale refuzului, în următoarele situaţii:
a) satisfacerea cererii utilizatorului ar afecta
siguranţa SEN prin nerespectarea normelor tehnice şi a standardelor de
performanţă prevăzute în reglementările tehnice în
vigoare;
b) nu a fost respectat avizul de amplasament,
respectiv obiectivul prevăzut la locul de producere/consum este amplasat în
zona de protecţie sau de siguranţă a reţelei electrice, şi nu sunt îndeplinite
condiţiile de coexistenţă a instalaţiilor operatorului de reţea cu obiectivul
respectiv.
(2) Condiţiile de emitere a avizelor de amplasament se
reglementează de către autoritatea competentă.
Art. 23. - (1) Avizul tehnic de racordare emis de către
operatorul de reţea conţine condiţiile tehnico-economice de racordare la reţea,
respectiv, după caz, următoarele:
a) puterea aprobată pentru racordare şi evoluţia
acesteia;
b) descrierea soluţiei de racordare, care include
lucrările pentru realizarea racordării, cu precizarea punctului de racordare,
punctului de delimitare şi a lucrărilor ce trebuie efectuate pentru extinderea
sau întărirea reţelei electrice în amonte de punctul de racordare, impuse de
realizarea sau de modificarea instalaţiei de racordare respective;
c) obligaţiile solicitantului de îndeplinire a unor
condiţii specifice pentru racordare;
d) cerinţele de monitorizare şi de reglaj, inclusiv
interfaţa cu sistemele informatice de monitorizare, comandă şi achiziţie de
date (SCADA) şi de telecomunicaţii;
e) datele de înregistrate care necesită verificarea în
timpul funcţionării;
f) tariful de racordare;
g) nivelul de continuitate a alimentării asigurat de
reţeaua electrică în punctul de delimitare;
h) obligaţiile solicitantului legate de participarea sa
la menţinerea siguranţei în funcţionare a SEN şi la restaurarea funcţionării
SEN după o cădere totală sau parţială a acestuia;
i) cerinţe şi condiţii specifice pentru furnizarea de
servicii tehnologice de sistem către operatorul de transport şi de sistem sau
către operatorii de distribuţie;
j) cerinţe privind protecţiile
şi automatizările la interfaţa cu reţeaua electrică;
k) obligaţia încheierii convenţiei de exploatare, la
solicitarea operatorului de reţea, pentru stabilirea sarcinilor privind
exploatarea şi întreţinerea instalaţiilor, urmărirea consumului şi reducerea
acestuia în situaţii excepţionale apărute în funcţionarea SEN;
l) cerinţe pentru echipamentele
principale de măsurare, control, protecţie şi automatizare din instalaţiile
utilizatorului;
m) cerinţe privind structura şi locul de montare ale
echipamentelor de măsurare care servesc la stabilirea contravalorii serviciului
de transport sau de distribuţie prestat utilizatorului de către operatorul de
reţea;
n) durata de valabilitate a avizului tehnic de
racordare;
o) alte condiţii, în funcţie de cerinţele specifice
solicitantului, posibilităţile oferite de caracteristicile şi starea reţelelor
existente sau impuse de normele în vigoare la data emiterii avizului.
(2) Pentru avizele tehnice de racordare operatorul de
reţea este obligat să respecte un conţinut-cadru, în funcţie de categoria de
utilizator, conform reglementărilor autorităţii competente.
Art. 24. -In cazul deteriorării sau pierderii avizului
tehnic de racordare de către utilizator, la cererea acestuia, operatorul de
reţea este obligat să emită un duplicat în termen de 7 zile calendaristice de
la data înregistrării cererii.
Art. 25. - Emiterea/actualizarea avizului tehnic de
racordare şi emiterea unui duplicat se fac contra cost, pe baza tarifelor
aprobate de autoritatea competentă.
Art. 26. - (1) Locul şi, după caz, numărul punctelor de
delimitare se stabilesc de comun acord de către operatorul de reţea şi
utilizator, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(2) La stabilirea punctului de delimitare se vor avea
în vedere:
a) tipul instalaţiei: de
transport, de distribuţie sau de utilizare;
b) limita de proprietate asupra terenurilor,
evitându-se cât mai mult posibil amplasarea instalaţiilor operatorului de reţea
pe proprietatea utilizatorului;
c) racordarea în perspectivă a noi utilizatori la
instalaţia de racordare.
(3) Punctul de delimitare va fi stabilit astfel încât
reţelele electrice amplasate pe domeniul public să fie deţinute, de regulă, de
către operatorul de reţea; ca excepţie, cazurile particulare se rezolvă prin
reglementare a autorităţii competente pentru racordare prin linie directă.
(4) In cazul în care, la cererea şi cu acceptul
utilizatorului, din motive tehnice sau economice, delimitarea instalaţiilor se
face pe proprietatea acestuia, utilizatorul se va angaja juridic, prin
încheierea unui contract de superficie şi înscrierea acestuia în cartea
funciară, că nu va emite pretenţii financiare legate de existenţa unor
instalaţii realizate în beneficiul lui şi amplasate pe proprietatea sa, dar
care aparţin operatorului de reţea, ori pentru racordarea altor utilizatori din
instalaţiile în cauză şi se va obliga să transmită aceste obligaţii şi
succesorilor proprietari ai imobilelor respective.
(5) De drepturile rezultate în condiţiile alin. (4)
pentru operatorul de reţea beneficiază şi succesorii legali ai acestuia.
(6) In cazul în care, la cererea utilizatorului,
punctul de delimitare se stabileşte în amonte de limita de proprietate,
utilizatorul devine deţinătorul unei reţele electrice amplasate pe proprietatea
publică sau a terţilor şi are responsabilitatea:
a) de a obţine de la deţinătorii terenurilor dreptul de
uz şi de servitute asupra proprietăţilor acestora, pentru executarea lucrărilor
necesare realizării reţelei electrice, pentru asigurarea funcţionării normale a
acesteia, precum şi pentru realizarea reviziilor, reparaţiilor şi
intervenţiilor necesare;
b) de a asigura exploatarea şi mentenanţa instalaţiilor
proprii în conformitate cu normele în vigoare, numai cu personal calificat şi
autorizat conform prevederilor reglementărilor Ministerului Muncii, Familiei şi
Egalităţii de Şanse şi autorităţii competente, respectiv prin operatori
economici atestaţi conform legii;
c) de a realiza o funcţionare a reţelei electrice în
condiţii de siguranţă pentru oameni şi/sau animale, fiind direct răspunzător,
în condiţiile legii, de producerea unor incidente sau accidente şi de urmările
acestora.
(7) In situaţia prevăzută la alin. (2) lit. c), primul
utilizator va primi din partea următorilor utilizatori racordaţi în primii 5
ani de la punerea în funcţiune a instalaţiei de racordare o compensaţie
bănească. Valoarea acestei compensaţii se stabileşte de operatorul de reţea, în
baza unei metodologii aprobate de autoritatea competentă.
(8) Elementul fizic la care se stabileşte punctul de
delimitare (borne, cleme, cordoane şi altele) trebuie să permită realizarea
separării vizibile a instalaţiilor care aparţin operatorului de reţea de cele
ale utilizatorului.
(9) Modul de stabilire a punctelor de delimitare
pentru locuinţe individuale, ansambluri sau zone de locuinţe nou-construite,
precum şi alte aspecte privind racordarea acestora la reţeaua electrică de
distribuţie sunt prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 27. - Schimbarea punctului de delimitare se poate
face, cu respectarea prevederilor legale, prin
modificarea dreptului de proprietate asupra unor capacităţi energetice ale
operatorului de reţea sau ale
utilizatorului, în condiţiile prevăzute de reglementările autorităţii
competente.
Art. 28. - (1) Pentru utilizatorii permanenţi perioada
de valabilitate a avizului tehnic de racordare este de minimum 25 de ani de la
data emiterii. Aceasta se prelungeşte automat până la apariţia unor modificări
ale datelor care au stat la baza emiterii sau actualizării lui.
(2) Pentru consumatorii temporari
perioada de valabilitate a avizului tehnic de racordare este perioada de
valabilitate a autorizaţiei de construire sau perioada de valabilitate a
aprobării autorităţilor legale şi pentru care a fost emis avizul tehnic de
racordare.
Art. 29. - (1) Avizul tehnic de
racordare emis îşi încetează valabilitatea în următoarele situaţii:
a) expiră perioada pentru care a fost emis;
b) se modifică datele locului de producere sau de
consum ori ale utilizatorului (energetice, de identificare sau de patrimoniu),
care au stat la baza emiterii lui;
c) avizele legale solicitate prin certificatul de
urbanism, respectiv autorizaţia de construire pentru obiectivul utilizatorului
sau pentru instalaţia de racordare, emise ulterior emiterii avizului tehnic de
racordare, impun schimbarea soluţiei de racordare la reţeaua electrică;
d) în termen de 6 luni de la emitere, pentru
utilizatorii care se racordează la reţelele electrice cu tensiunea de 110 kV
sau mai mare şi pentru locurile de producere cu putere totală instalată mai
mare de 10 MW, respectiv 3 luni de la emitere, pentru utilizatorii racordaţi la
reţelele electrice de distribuţie de medie şi joasă tensiune, dacă nu a fost
achitat tariful de racordare şi nu a fost încheiat contractul de racordare sau,
după caz, contractul pentru transportul, distribuţia ori furnizarea energiei
electrice sau formele de angajare a executării lucrărilor din aval de punctul
de delimitare, necesare pentru racordarea la reţeaua electrică.
(2) Operatorul de reţea poate prelungi cel mult o dată
cu încă 6 luni, respectiv 3 luni, după caz, termenele prevăzute la alin. (1)
lit. d), dacă nu s-au modificat datele care au stat la baza emiterii avizului
tehnic de racordare, iar soluţia şi tariful de racordare stabilite sunt în
continuare valabile.
SECŢIUNEA a 4-a
Incheierea contractului de racordare
Art. 30. - (1) După primirea ofertei de racordare,
exprimată prin avizul tehnic de racordare, utilizatorul poate solicita în scris
operatorului de reţea încheierea contractului de racordare. Cererea va fi în
mod obligatoriu semnată de utilizator sau de împuternicitul legal al
utilizatorului.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), nu este
necesară încheierea unui contract de racordare în cazurile în care nu se
execută lucrări noi sau modificări ale instalaţiilor de racordare existente.
Art. 31. - Pentru realizarea racordării, utilizatorii
achită operatorului de reţea, deţinător al reţelei electrice, tariful de
racordare stabilit conform metodologiei aprobate de autoritatea competentă.
Art. 32. - Pentru încheierea contractului de racordare,
utilizatorul va anexa la cerere următoarele documente:
a) copia avizului tehnic de racordare;
b) copia certificatului de
înregistrare la registrul comerţului sau alte autorizaţii legale de funcţionare
emise de autorităţile competente, dacă este cazul;
c) autorizaţia de construire a obiectivului sau, în
cazul construcţiilor existente, actul de proprietate,
respectiv contractul de închiriere, în copie;
d) acordurile proprietarilor terenului, în original,
autentificate de un notar public, pentru ocuparea sau traversarea terenului,
precum şi pentru exercitarea de către operatorul de reţea a drepturilor de uz
şi de servitute asupra terenurilor afectate de instalaţia de racordare (numai
în cazurile în care instalaţia de racordare este destinată în exclusivitate racordării unui singur
loc de producere sau de consum).
Art. 33. -In urma îndeplinirii cerinţelor prevăzute la
art. 32, operatorul de reţea are obligaţia să propună utilizatorului proiectul
de contract de racordare, în termen de maximum 10 zile calendaristice.
Art. 34. - (1) In cazul în care, pentru racordarea unui
loc de producere sau de consum, sunt necesare lucrări
de modificare ori deviere a instalaţiilor electrice existente ale operatorului
de reţea, rezultate din avizul de amplasament, acestea se vor face de către
operatorul de reţea ca titular de investiţie, pe cheltuiala utilizatorului,
conform reglementărilor autorităţii competente, anterior încheierii
contractului de racordare.
(2) In cazul în care lucrările de deviere sunt
condiţionate de realizarea instalaţiei de racordare, cele două categorii de
lucrări se vor corela prin etapizări corespunzătoare care vor fi prevăzute în
contractul de racordare.
(3) Din lucrările pentru eliberarea unor amplasamente
nu rezultă capacităţi energetice noi.
(4) Pentru mutarea pe noile amplasamente a
instalaţiilor operatorului de reţea, utilizatorul care a generat mutarea are
obligaţia:
a) de a obţine în numele operatorului de reţea, de la
deţinătorii terenurilor noilor amplasamente, accept scris sau contract de
vânzare-cumpărare autentificat de notarul public, pentru ocuparea sau
traversarea terenului, precum şi pentru exercitarea de către operatorul de
reţea a drepturilor de uz şi de servitute asupra terenurilor afectate de
instalaţiile electrice deviate;
b) să suporte eventualele despăgubiri ale
deţinătorilor terenurilor noilor amplasamente rezultate în condiţiile lit. a);
c) de a obţine pe baza documentaţiilor întocmite de către
elaboratorul studiului de deviere sau de mutare toate avizele şi acordurile
solicitate prin certificatul de urbanism, în vederea obţinerii autorizaţiei de
construire pentru lucrarea de deviere sau de mutare;
d) de a încheia cu operatorul de reţea contractul
pentru eliberarea amplasamentului sau pentru realizarea condiţiilor de
coexistenţă.
Art. 35. - După încheierea contractului de racordare şi
în condiţiile prevăzute în acesta, operatorul de reţea soluţionează toate
problemele legate de realizarea racordării la reţeaua electrică, respectiv
asigură: proiectarea, construirea şi punerea în funcţiune a instalaţiei de
racordare, inclusiv realizarea în instalaţiile din amonte de punctul de
racordare a tuturor condiţiilor tehnice pentru asigurarea capacităţii necesare
în vederea preluării consumului suplimentar solicitat de utilizator la
parametrii calitativi corespunzători normelor în vigoare.
SECŢIUNEA a 5-a
Contractarea şi executarea lucrărilor,
recepţionarea şi punerea în funcţiune a instalaţiilor de racordare
Art. 36. - Pentru racordarea utilizatorilor la reţeaua
electrică se execută, după caz, următoarele categorii de lucrări:
a) lucrări de întărire a reţelei electrice în amonte de
punctul de racordare, pentru crearea condiţiilor tehnice necesare racordării
unui utilizator;
b) lucrări pentru realizarea instalaţiei de racordare,
respectiv a instalaţiilor cuprinse între punctul de racordare şi punctul de
delimitare;
c) lucrări pentru realizarea instalaţiilor din aval de
punctul de delimitare.
Art. 37. - (1) Realizarea lucrărilor din categoria
prevăzută la art. 36 lit. a) se face de către operatorul de reţea şi pe
cheltuiala acestuia, în conformitate cu reglementările legale. In cazurile
speciale prevăzute în reglementările emise de autorităţile competente, pentru
lucrări destinate racordării unui loc de producere sau destinate în
exclusivitate ori în proporţie de peste 60% racordării unui loc de consum,
costurile sunt suportate şi de către utilizator. Modul şi cota de participare a
părţilor la suportarea costurilor în cazurile speciale se reglementează de
autoritatea competentă.
(2) Dacă lucrările din categoria prevăzută la art. 36
lit. a), necesare pentru racordarea unui utilizator, nu sunt prevăzute în
programul de investiţii al operatorului de reţea şi nu există posibilitatea
realizării lor corelate cu instalaţia de racordare până la data solicitată
pentru punerea sub tensiune a instalaţiei de utilizare, operatorul de reţea
comunică acest lucru utilizatorului în oferta de racordare pe care o face prin
avizul tehnic de racordare, informându-l cu privire la termenele posibile de
realizare a lucrărilor respective.
(3) Informaţia prevăzută la alin. (2) va fi furnizată
utilizatorului încă din prima etapă a procesului de racordare, conform
prevederilor art. 8, întotdeauna când acest lucru este posibil.
(4) In condiţiile prevăzute la alin. (2), utilizatorul
poate opta pentru una dintre următoarele variante:
a) renunţarea la realizarea obiectivului pe
amplasamentul locului de producţie sau de consum respectiv;
b) amânarea realizării obiectivului pe amplasamentul
locului de producţie sau de consum respectiv până la data indicată de
operatorul de reţea ca termen pentru asigurarea în amonte de punctul de
racordare a condiţiilor care să permită racordarea;
c) suportarea costurilor lucrărilor de întărire a
reţelei în amonte de punctul de racordare;
d) acceptarea unei alte soluţii oferite de operatorul
de reţea.
(5) Cheltuielile efectuate de utilizator în condiţiile prevăzute la alin. (4) lit. c) i se returnează acestuia
de către operatorul de reţea printr-o modalitate convenită între părţi.
Art. 38. - (1) Operatorul de reţea poate executa
lucrările din categoriile prevăzute la art. 36 lit. a) şi b) cu personal
propriu, dacă deţine atestat, sau atribuie contractul de achiziţie publică
pentru executare de lucrări unui operator economic atestat, respectând
procedurile de atribuire a contractului de achiziţie publică.
(2) Contractul de lucrări având ca obiect execuţia
lucrărilor din categoria prevăzută la art. 36 lit. b) se poate încheia de către
operatorul de reţea şi cu un anumit proiectant sau constructor atestat, ales de
către utilizator, care cere, în scris, în mod expres acest lucru operatorului
de reţea, înainte de încheierea contractului de
racordare.
(3) In situaţia prevăzută la alin. (2), tariful de
racordare perceput de operatorul de reţea se va recalcula în mod corespunzător,
corelat cu rezultatul negocierii dintre utilizator şi proiectantul sau constructorul pe care acesta l-a ales.
(4) Lucrările din categoria prevăzută la art. 36 lit.
b), respectiv instalaţia de racordare, inclusiv în cazurile prevăzute la alin.
(2), se execută de către un operator economic atestat numai după încheierea cu
operatorul de reţea a contractului de execuţie.
(5) Intrucât costurile lucrărilor instalaţiei de
racordare nu sunt suportate de operatorul de reţea, ci de un utilizator, prin
tariful de racordare, se consideră că în acest caz contractarea execuţiei în
condiţiile prevăzute la alin. (2) nu intră în contradicţie cu prevederile legislaţiei
în vigoare privind atribuirea contractelor de achiziţie publică.
Art. 39. - Realizarea lucrărilor din categoria
corespunzătoare art. 36 lit. c) este în responsabilitatea utilizatorului şi se
face pe cheltuiala lui.
Art. 40. - (1) Recepţionarea instalaţiilor rezultate în
urma lucrărilor prevăzute la art. 36 lit. b) şi punerea lor în funcţiune se
realizează în conformitate cu normele în vigoare pentru aceste operaţiuni,
aferente lucrărilor proprii ale operatorului de reţea.
(2) Aceste instalaţii rămân în patrimoniul operatorului
de reţea şi vor putea fi folosite pentru racordarea altor utilizatori, cu
respectarea prevederilor art. 26 alin. (7).
SECŢIUNEA a 6-a
Punerea sub tensiune a instalaţiilor de utilizare
Art. 41. - (1) Punerea sub tensiune a instalaţiilor
electrice ale utilizatorilor se face, cu respectarea termenului prevăzut în
contractul de racordare, după depunerea de către utilizator sau de
împuternicitul său legal, la operatorul de reţea, a dosarului instalaţiei de
utilizare întocmit de executantul acesteia şi, după caz, încheierea convenţiei
de exploatare şi a contractului pentru transportul, distribuţia sau furnizarea
energiei electrice, cu respectarea normelor în vigoare.
(2) Dosarul instalaţiei de utilizare cuprinde, după
caz, următoarele documente:
a) declaraţia executantului, prin care se confirmă:
respectarea cerinţelor din avizul tehnic de racordare, realizarea instalaţiei
de utilizare în baza proiectului tehnic verificat în condiţiile legii, cu
respectarea normelor tehnice în vigoare la data executării acesteia şi cu
îndeplinirea condiţiilor care permit punerea ei sub tensiune;
b) procesele-verbale care confirmă efectuarea
verificărilor şi recepţiei la terminarea lucrărilor, cu rezultate
corespunzătoare, buletine de încercări şi altele asemenea.
(3) Dosarul instalaţiei de utilizare cuprinde, după
caz, şi următoarele documente:
a) schema monofilară a instalaţiei de utilizare, la
nivelul necesar pentru realizarea conducerii prin dispecer, dar cel puţin la
nivel de interfaţă cu instalaţia de racordare, staţia de conexiuni sau tabloul
general, cu precizarea protecţiilor prevăzute şi a reglajelor acestora;
b) schema de racordare la reţeaua de utilizare a
surselor proprii, avizată de operatorul de reţea.
(4) In cazul în care operatorul de reţea a solicitat
expertizarea instalaţiei de utilizare, documentaţia tehnică va cuprinde şi
rapoartele de expertiză elaborate de organisme de expertiză sau de experţi
atestaţi în condiţiile legii.
(5) La cererea operatorului de reţea, utilizatorul are
obligaţia de a comanda expertiza prevăzută la alin. (4) şi de a suporta costul
acesteia. Dacă raportul de expertiză atestă faptul că instalaţia de utilizare
era corespunzătoare sau dacă expertiza cerută este suplimentară verificărilor
prevăzute de norme, costul expertizei va fi suportat de către operatorul de
reţea.
Art. 42. - (1) Operatorii de reţea şi deţinătorii de
capacităţi energetice racordate la reţelele electrice de interes public au
obligaţia să asigure exploatarea şi mentenanţa instalaţiilor proprii în
conformitate cu normele în vigoare, numai cu personal calificat şi autorizat
conform reglementărilor emise de Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de
Şanse şi de autorităţile competente, respectiv prin operatori economici
atestaţi conform legii.
(2) Activităţile prevăzute la alin. (1) se vor asigura
cu personal propriu sau prin încheierea de contracte cu terţi.
CAPITOLUL IV
Contravenţii
Art. 43. - Constituie contravenţii următoarele fapte:
a) racordarea unei instalaţii electrice a unui utilizator
de către operatorul de reţea fără aviz tehnic de racordare emis;
b) punerea sub tensiune a instalaţiilor electrice ale
utilizatorilor cu încălcarea prevederilor art. 41;
c) nerespectarea de către
operatorul de reţea a tarifelor de emitere a avizelor tehnice de racordare
stabilite de autoritatea competentă;
d) nerespectarea de către un operator economic atestat
pentru execuţie de lucrări de instalaţii electrice a obligaţiilor prevăzute la art. 38 alin. (4);
e) nerespectarea de către operatorul de reţea a
obligaţiilor prevăzute la art. 37 alin. (2), art. 47 şi 48;
f) nerespectarea de către operatorul de reţea a
termenelor prevăzute la art. 8 alin. (3), art. 14 alin. (4), art. 20 alin. (1),
art. 21 alin. (1-4), art. 22 alin. (1), art. 24 şi 33;
g) nesolicitarea modificării avizului tehnic de
racordare de către utilizator, în cazurile prevăzute de art. 4 alin (2) lit. a)
şi b).
Art. 44. - (1) Contravenţiile prevăzute la art. 43 lit.
a)-d) se sancţionează cu amendă de la 100 lei la 1.000 lei, în cazul
persoanelor fizice, respectiv de la 25.000 lei la 100.000 lei, în cazul
persoanelor juridice.
(2) Contravenţiile prevăzute la art. 43 lit. e)-g) se
sancţionează cu amendă de la 100 lei la 1000 lei, în
cazul persoanelor fizice, respectiv de la 20.000 lei la 100.000 lei, în cazul
persoanelor juridice.
Art. 45. - Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
amenzilor se fac de către reprezentanţi împuterniciţi ai autorităţii
competente.
Art. 46. - Contravenţiilor
prevăzute la art. 43 şi 44 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi
completările ulterioare.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 47. - (1) Operatorii de reţea îşi vor organiza
activitatea privind racordarea utilizatorilor la reţea pe baza procedurilor
proprii, potrivit prezentului regulament, astfel încât aceasta să se desfăşoare
operativ, cu minimum de deplasări din partea solicitanţilor.
(2) Operatorii de reţea vor organiza un sistem de
informare a solicitanţilor privind procesul de racordare la reţelele electrice,
prin publicare pe pagina web, în presă şi prin afişare la sediile
administrative şi la centrele de relaţii cu clienţii de extrase din procedurile
proprii, precizând cum, când şi cui trebuie să se adreseze pentru obţinerea
avizului tehnic de racordare, ce documente trebuie să anexeze la cerere,
tarifele percepute, lista proiectanţilor şi executanţilor atestaţi, precum şi
alte informaţii privind procesul de racordare.
(3) In termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a
prezentului regulament, operatorii de reţea vor modifica, completa şi transmite
la autoritatea competentă procedurile prevăzute la alin.(1).
Art. 48. - (1) La cerere, operatorii de reţea vor pune
la dispoziţie utilizatorilor spre consultare documentaţia folosită la
fundamentarea soluţiei de racordare.
(2) Datele tehnice prevăzute la alin. (1) au caracter
de confidenţialitate.
Art. 49. - Eventualele divergenţe care apar între
deţinătorii de reţea şi utilizatori în timpul parcurgerii etapelor procesului
de racordare la reţelele electrice, neconciliate la nivelul operatorilor de
reţea conform procedurilor proprii, se soluţionează de autoritatea competentă.
Art. 50 -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezentul regulament.
Art. 51. - Până la data intrării în vigoare a
prezentului regulament, autoritatea competentă va elabora, modifica, completa
şi/sau aproba, după caz, reglementările necesare pentru punerea în aplicare a
prevederilor prezentului regulament.
ANEXA Nr. 1 la regulament
TERMENI ŞI NOŢIUNI
folosite în Regulamentul privind racordarea
utilizatorilor la reţelele electrice de interes public
• actualizare (a unui aviz tehnic de racordare) - acţiunea prin care operatorul de reţea înlocuieşte avizul tehnic
de racordare emis pentru un loc de producere/consum, corelându-i conţinutul cu
datele energetice sau tehnice caracteristice locului de producere sau de
consum, respectiv cu datele administrative de identificare a utilizatorului sau
locului de producere/consum, atunci când ele se modifică faţă de cele
anterioare, care au fost avute în vedere la emiterea avizului;
• amonte, aval -
noţiunile asociate sensului de parcurgere a instalaţiilor dinspre instalaţiile
operatorului de reţea spre instalaţiile utilizatorului;
• aviz de amplasament-
răspunsul scris al operatorului de reţea la cererea unui solicitant, în care se
precizează punctul de vedere faţă de propunerea de amplasament a obiectivului
solicitantului referitor la îndeplinirea condiţiilor de coexistenţă a
obiectivului cu reţelele electrice ale operatorului;
• aviz tehnic de racordare - avizul scris,
valabil numai pentru un anumit amplasament, care se emite de către operatorul de reţea, la cererea unui utilizator, asupra
posibilităţilor şi condiţiilor de racordare la reţeaua electrică a locului de
producere sau de consum respectiv, pentru satisfacerea cerinţelor
utilizatorului precizate în cerere;
• branşament- instalaţie de racordare la joasă
tensiune;
• capacitate (de
transport/distribuţie) a reţelelor electrice -
încărcarea maximă (A sau kVA) în condiţii de dimensionare şi funcţionare date,
cu satisfacerea parametrilor de calitate ai energiei electrice în punctele de delimitare;
• cerere de racordare -
documentul prin care se solicită accesul la reţeaua electrică şi emiterea
avizului tehnic de racordare;
• consumator temporar -
consumatorul care utilizează energie electrică pentru o perioadă de timp, în general mai scurtă de un an, aprobată de
autorităţile competente, în scopul construirii, reparării sau amenajării unor
obiective, precum şi pentru organizarea sau desfăşurarea unor activităţi
ocazionale în locuri de consum diferite;
• contract de execuţie - contractul încheiat între
operatorul de reţea şi executantul desemnat în condiţiile legii, pentru
realizarea instalaţiei de racordare;
• contract de racordare -
contractul încheiat între operatorul de reţea şi utilizator, având ca obiect
racordarea instalaţiei de utilizare a utilizatorului la reţeaua electrică a
operatorului prin realizarea instalaţiei de racordare stabilite în avizul
tehnic de racordare;
• contract pentru
eliberarea amplasamentului şi/sau pentru realizarea condiţiilor de coexistenţă - contractul prin care un operator de reţea
se angajează să devieze, să mute, să modifice sau să întărească instalaţiile
sale existente pe un teren pe care urmează a se amplasa un obiectiv al
solicitantului, iar acesta se angajează să achite operatorului de reţea costul
lucrărilor pentru eliberarea amplasamentului sau pentru îndeplinirea
condiţiilor de coexistenţă a reţelelor electrice cu obiectivul respectiv;
• convenţie de exploatare - actul juridic încheiat între operatorul de reţea şi un utilizator,
prin care se precizează aspectele legate de delimitarea instalaţiilor,
realizarea conducerii operative prin dispecer, condiţiile de exploatare şi
întreţinere reciprocă a instalaţiilor, reglajul protecţiilor, executarea
manevrelor, intervenţii în caz de incidente etc;
• executant- persoană
fizică sau juridică ce obţine de la autorităţile abilitate prin lege dreptul de
a executa lucrări în instalaţiile electrice;
• fişă de soluţie - documentaţia tehnică în care se stabileşte şi se propune soluţia
de racordare la reţea a unui utilizator, atunci când aceasta este unică şi evidentă, şi care conţine un
minim de elemente şi de date ale reţelei şi utilizatorului, prin care se
justifică soluţia propusă;
• generator (electric) -
aparatul, maşina sau instalaţia care serveşte la producerea energiei electrice
folosind energie de o altă formă;
• obiectiv (energetic) -
ansamblul instalaţiilor, construcţiilor şi echipamentul aferent, care este
proiectat să producă, să consume, să transporte sau să distribuie energie
electrică;
• operator de reţea - după caz, operatorul de transport şi de sistem, un operator de
distribuţie sau un alt deţinător de reţea electrică de interes public;
• proiectant de specialitate - persoana fizică autorizată în domeniu sau persoana juridică
atestată în domeniu, potrivit legii;
• punct de delimitare -
locul în care instalaţiile utilizatorului se delimitează ca proprietate de
instalaţiile operatorului de reţea;
• punct de măsurare - locul de racordare a transformatoarelor de măsurare sau la care
sunt conectate aparatura şi ansamblul instalaţiilor care servesc la măsurarea
puterii şi energiei electrice tranzacţionate;
• punct de racordare (la
reţeaua electrică) - punctul fizic din reţeaua
electrică la care se racordează un utilizator;
• putere aprobată - puterea activă (aparentă) maximă simultană pe care utilizatorul o
poate absorbi sau evacua prin instalaţia de racordare la reţeaua electrică,
pentru care se emite avizul tehnic de racordare; se consemnează în avizul
tehnic de racordare şi este luată în considerare la dimensionarea instalaţiei
de racordare a utilizatorului respectiv;
• putere instalată - puterea activă (aparentă) nominală indicată în documentaţia
tehnică a fabricii constructoare pentru un generator sau receptor, care este înscrisă
pe plăcuţa indicatoare sau care este indicată de fabricant;
• putere instalată totală - suma puterilor instalate ale tuturor generatoarelor/receptoarelor
pentru un loc de producere sau de consum;
• racord- instalaţia de
racordare la medie şi înaltă tensiune;
• racordare - acţiunea
desfăşurată de un deţinător de reţea electrică pentru realizarea unui racord
sau branşament la un loc de producere sau de consum nou ori modificarea sau
înlocuirea unui racord ori branşament la un loc de producere sau de consum
existent;
• grup de măsurare (a
energiei electrice) - ansamblul format din contor
şi transformatoarele de măsurare aferente acestuia, precum şi toate elementele
intermediare care constituie circuitele de măsurare a energiei electrice,
inclusiv elementele de securizare;
• instalaţie de racordare - instalaţia electrică realizată între punctul de racordare la
reţeaua electrică de interes public şi punctul de delimitare dintre
instalaţiile operatorului de reţea şi instalaţiile utilizatorului. Instalaţia
de racordare cuprinde şi grupul de măsurare a energiei electrice, inclusiv în
cazurile de excepţie, când punctul de măsurare este diferit de punctul de
delimitare;
• instalaţie de utilizare - instalaţia electrică a utilizatorului, în aval de
punctul/punctele de delimitare; în cazul mai multor puncte de delimitare se
consideră o singură instalaţie de utilizare, numai dacă instalaţiile din aval
aferente fiecărui punct de delimitare sunt legate electric între ele prin
reţele ale utilizatorului. Prin excepţie, sursele de iluminat public sau alte
sarcini distribuite, de acelaşi tip şi ale aceluiaşi utilizator, racordate la
un circuit de joasă tensiune din postul de transformare sau dintr-o cutie de
distribuţie, se pot considera o singură instalaţie de utilizare;
• licenţă - actul tehnic şi juridic emis de
autoritatea competentă, prin care, la solicitarea unei persoane fizice sau
juridice, i se acordă acesteia permisiunea de exploatare comercială a unor
capacităţi energetice din sectorul energiei electrice şi al energiei termice
produse în cogenerare sau de a presta servicii necesare funcţionării coordonate
a SEN, respectiv pieţei de energie electrică;
• loc de consum -
incinta sau zona în care se consumă, printr-o singură instalaţie de utilizare,
energie electrică furnizată prin una sau mai multe instalaţii de racordare. Un
consumator poate avea mai multe locuri de consum, după caz, în incinte sau în
zone diferite ori în aceeaşi incintă sau zonă;
• loc de producere -
incinta în care sunt amplasate instalaţiile de producere a energiei electrice
ale unui utilizator al reţelei electrice;
• norme - standardele,
codurile, regulamentele, reglementările, instrucţiunile, prescripţiile
energetice, hotărârile şi alte acte normative, precum şi contractele sau alte
documente oficiale;
• SCADA - sistemul
informatic de monitorizare, comandă şi achiziţie de date pentru un proces
tehnologic sau pentru o instalaţie;
• solicitant - persoana
fizică sau juridică, potenţial sau actual utilizator al reţelei electrice, care
solicită racordarea la reţeaua electrică a unui loc de producere sau de consum,
respectiv actualizarea avizului tehnic de racordare emis pentru acel loc de
producere sau de consum;
• spor de putere -
puterea suplimentară faţă de puterea aprobată prin ultimul aviz tehnic de
racordare dat pentru un loc de producere sau de consum existent şi care a fost
avută în vedere la dimensionarea, respectiv verificarea capacităţii instalaţiei
de racordare;
• studiu de soluţie - documentaţia tehnico-economică în care, pe baza datelor şi
cerinţelor unui utilizator şi a caracteristicilor reţelei, se stabilesc, se
analizează şi se propun variante raţionale, posibile tehnic şi fezabile
economic, pentru soluţii de racordare la reţea a instalaţiei utilizatorului;
• tarif de emitere a avizului tehnic de racordare - tariful reglementat care reprezintă cheltuiala medie efectuată de
un operator de reţea pentru emiterea sau actualizarea unui aviz tehnic de
racordare;
• tarif de racordare -
tariful reglementat care reprezintă cheltuiala efectuată de un operator de
reţea pentru realizarea racordării unui loc de producere sau de consum al unui
utilizator la reţeaua electrică.
ANEXA Nr. 2 la regulament
CAPITOLUL I
Principii pentru realizarea racordării locuinţelor individuale la reţeaua electrică de
distribuţie
SECŢIUNEA 1
In zone în care există reţea electrică de interes
public de joasă tensiune
Art. 1. - Racordarea locuinţelor se realizează în
soluţiile stabilite conform reglementărilor autorităţii competente şi consemnate în avizele tehnice de racordare
emise pentru fiecare locuinţă.
Art. 2. - Punctele de delimitare se stabilesc la
bornele de ieşire din contoare, montate la limita de proprietate sau, în
condiţiile art. 26 alin. (4) din regulament, pe proprietatea consumatorului, în
exteriorul locuinţei.
Art. 3. - Pentru realizarea racordării, fiecare
consumator încheie contractul de racordare cu operatorul de reţea1) şi achită acestuia tariful de
racordare.
1) Operatorul de
reţea care deţine contract de concesiune a serviciului public de distribuţie a
energiei electrice în zonă.
SECŢIUNEA a 2-a
In zone în care nu există reţea electrică de
interes public de joasă tensiune
Art. 4. - (1) Realizarea reţelei este finanţată, de
regulă, de către autorităţile publice, din bugetele locale, din bugetul de stat
sau din alte fonduri legal constituite.
(2) In condiţiile prevăzute la alin. (1), reţeaua se
realizează de către autoritatea publică locală în calitate de titular de
investiţie şi rămâne în patrimoniul acesteia.
(3) In condiţiile prevăzute la alin. (2), autoritatea
publică locală încheie cu operatorul de reţea1) un contract de comodat având drept obiect reţeaua realizată, pe
toată durata de viaţă a acesteia, cu obligativitatea comodatarului de a o
menţine în stare de funcţionare pe costurile sale.
(4) După încheierea contractului prevăzut la alin. (3),
pentru racordarea locuinţelor individuale se parcurg aceleaşi etape, cu
aceleaşi precizări, prevăzute la art. 1-3.
(5) Operatorul de reţea poate prelua cu justă
despăgubire capacităţile care constituie obiectul contractului de comodat,
încheiat conform prevederilor alin. (3), oricând pe durata acestuia, în
condiţiile stabilite de autoritatea competentă.
Art. 5. - (1) Prin excepţie de la prevederile art. 4,
realizarea reţelei poate fi finanţată de unul dintre viitorii
consumatori, individual sau ca împuternicit legal al unui grup de consumatori.
(2) In condiţiile prevăzute la alin. (1) reţeaua se
realizează de către operatorul de reţea1) în regimul tarifului de racordare.
(3) După realizarea reţelei conform prevederilor alin.
(2), pentru racordarea locuinţelor individuale se parcurg aceleaşi etape, cu
aceleaşi precizări, prevăzute la art.1-3.
(4) Consumatorul sau grupul de consumatori care a
suportat costul reţelei în condiţiile prevăzute la alin. (1) şi (2) primeşte
compensaţie bănească de la ceilalţi consumatori care se racordează la reţeaua
realizată, în momentul racordării acestora, conform art. 26 alin. (7) din
regulament.
CAPITOLUL II
Principii pentru realizarea racordării la reţeaua
electrică de distribuţie a blocurilor de locuinţe
Art 6. - (1) Pe baza datelor prezentate de finanţatorul
blocului sau blocurilor de locuinţe privind puterile absorbite, individual şi
pe ansamblu, operatorul de reţea1) emite aviz tehnic de racordare pentru puterea totală necesară şi
în funcţie de care se dimensionează instalaţia de racordare.
(2) Punctele de delimitare vor fi la bornele de ieşire
din contoare. Contoarele se montează centralizat, la parter sau pe palier.
Art. 7. - (1) Instalaţia de racordare se realizează de
către operatorul de reţea 1), în baza contractului de racordare încheiat cu finanţatorul
blocului sau blocurilor de locuinţe şi a tarifului de racordare achitat de acesta.
Finanţatorul blocului sau blocurilor de locuinţe nu suportă costurile aferente
realizării măsurării individuale a energiei electrice şi verificării dosarului
instalaţiilor de utilizare individuale.
(2) După realizarea instalaţiei de racordare în condiţiile
prevăzute la alin. (1), operatorul de reţea1) emite aviz tehnic de racordare fiecărui proprietar sau chiriaş al
unui apartament, pentru puterea aprobată acestuia şi care a fost avută în
vedere la stabilirea puterii totale aprobate pentru blocul respectiv, şi pune
sub tensiune instalaţia de utilizare a acestuia. Fiecare proprietar suportă
numai costurile aferente realizării măsurării individuale a energiei electrice
şi punerea sub tensiune a instalaţiei de utilizare.
Art. 8. - Finanţatorul blocului sau blocurilor de
locuinţe îşi recuperează cheltuielile aferente racordării la reţea, suportate
în condiţiile prevăzute la art. 8 alin. (1), din veniturile realizate prin
vânzarea şi/sau închirierea apartamentelor realizate, fără a mai fi percepută
plata altor compensaţii nici de către el şi nici de către viitorii utilizatori
individuali.
CAPITOLUL III
Principii pentru realizarea racordării ansamblurilor (zonelor) rezidenţiale2) la reţeaua electrică de
distribuţie
Art. 9. - (1) Operatorul de reţea1) emite aviz tehnic de racordare
finanţatorului zonei rezidenţiale pentru puterea totală necesară acesteia şi în
funcţie de care se dimensionează instalaţia de racordare a zonei.
(2) Punctele de delimitare se propun de operatorul de
reţea şi se stabilesc în funcţie de opţiunea finanţatorului:
a) la limitele de proprietate ale locuinţelor din zonă;
b) la punctul de racordare sau
la un punct cuprins între acesta şi limitele de proprietate ale locuinţelor din
zonă.
(3) In cazul în care se optează pentru varianta prevăzută
la alin. (2) lit. a):
a) instalaţia de racordare se realizează de către
operatorul de reţea1) în baza contractului de racordare încheiat cu finanţatorul
ansamblului rezidenţial şi a tarifului de racordare achitat de acesta.
Finanţatorul nu suportă costurile aferente realizării măsurării individuale a
energiei electrice şi verificării dosarului instalaţiei de utilizare şi punerii
sub tensiune a acesteia;
b) după realizarea instalaţiei de racordare în
condiţiile prevăzute la lit. a), operatorul de reţea1) emite aviz tehnic de racordare
fiecărui proprietar sau chiriaş al unei reşedinţe din ansamblu, pentru puterea
aprobată acestuia şi care a fost avută în vedere la stabilirea puterii totale
aprobate pentru întregul ansamblu, şi pune sub tensiune instalaţia de utilizare
respectivă. Fiecare proprietar suportă numai costurile aferente realizării
măsurării individuale a energiei electrice şi verificării dosarului instalaţiei
de utilizare şi punerii sub tensiune a acesteia.
(4) In cazul în care se optează pentru varianta
prevăzută la alin. (2) lit. b):
a) instalaţia de racordare se realizează de către
operatorul de reţea1) în baza contractului de racordare încheiat cu finanţatorul
ansamblului rezidenţial şi a tarifului de racordare achitat de acesta, corelat
cu punctul de delimitare convenit;
b) finanţatorul zonei rezidenţiale, care realizează
instalaţiile din aval de punctul de delimitare până la limitele de proprietate
ale locuinţelor din zonă, devine în acest caz proprietarul unei reţele de
distribuţie de interes public şi acestuia îi revin, în această calitate, toate
obligaţiile prevăzute în prezentul regulament şi în alte reglementări în ceea
ce priveşte asigurarea accesului la reţea, exploatarea şi mentenanţa reţelei
etc. Imobilul respectiv devine purtător de sarcini, se înscrie în acest mod în
cartea funciară şi reţeaua nu poate fi înstrăinată decât cu condiţia preluării
obligaţiei de prestare a serviciului de distribuţie de către viitorul
proprietar;
c) în condiţiile prevăzute la lit. b), finanţatorul ansamblului
rezidenţial va constitui o entitate proprie care va asigura exploatarea tehnică
şi comercială a reţelei electrice de distribuţie conform reglementărilor în
vigoare şi va asigura serviciul de distribuţie, obţinând în acest scop toate
avizele, atestatele sau licenţele prevăzute de lege.
1) Operatorul de
reţea care deţine contract de concesiune a serviciului public de distribuţie a
energiei electrice în zonă.
2) Aceleaşi
principii se aplică şi în cazul parcurilor industriale, parcurilor ştiinţifice
şi tehnologice şi zonelor libere, la care operatorul economic desemnat ca
administrator are obligaţii privind asigurarea utilităţilor.