HOTARARE Nr. 1014 din 26 octombrie 2000
pentru aprobarea Strategiei nationale de privatizare pentru anul 2000
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 548 din 7 noiembrie 2000
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 4^1
alin. (2) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind
privatizarea societatilor comerciale, aprobata prin Legea nr. 44/1998, cu
modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Strategia nationala de privatizare pentru anul 2000, prevazuta in
anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Agentia Nationala pentru Dezvoltare Regionala, Ministerul Industriei si
Comertului, Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, Ministerul
Transporturilor, Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului,
Ministerul Functiei Publice, Agentia Nationala pentru Comunicatii si Informatica,
Agentia Nationala pentru Stiinta, Tehnologie si Inovare, Autoritatea Nationala
pentru Turism, Ministerul Sanatatii, Ministerul Apararii Nationale, Ministerul
Educatiei Nationale, Ministerul Culturii, precum si Fondul Proprietatii de Stat
vor aduce la indeplinire Strategia nationala de privatizare pentru anul 2000.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
p. Presedintele Agentiei Nationale
pentru Dezvoltare Regionala,
Kerekes Gabor
Ministru de stat,
presedintele Consiliului
de Coordonare Economico-Financiara,
Mircea Ciumara
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Presedintele Consiliului
de administratie al Fondului
Proprietatii de Stat,
Radu Sarbu
ANEXA 1
Strategia nationala de privatizare pentru anul 2000
CAP. 1
Obiectivele procesului de privatizare
Principalele obiective privind procesul de privatizare si restructurare a
societatilor comerciale pentru anul 2000 sunt:
- accelerarea procesului de privatizare si finalizarea, in linii mari, a
acestuia, prin oferirea la vanzare a actiunilor detinute de stat la toate
societatile comerciale privatizabile ramase in portofoliul Fondului
Proprietatii de Stat, precum si la unele societati comerciale din portofoliul
altor institutii publice implicate;
- urmarirea cu prioritate a materializarii tranzactiilor, prin scurtarea
termenelor si cresterea numarului de tranzactii realizate, fata de considerente
cum sunt: recuperarea integrala a datoriilor acumulate de societatea
privatizata, asumarea de angajamente investitionale si de pastrare a locurilor
de munca de catre noul proprietar;
- finalizarea privatizarii efective a societatilor comerciale incluse in
Programul PSAL;
- restructurarea si privatizarea acelor parti din utilitatile publice care
nu constituie monopol natural, care produc mari pierderi in economie si consuma
subventii de la buget;
- accelerarea restructurarii si privatizarii bancilor cu capital de stat si
privatizarea tuturor societatilor comerciale de asigurare-reasigurare;
- cresterea ponderii societatilor comerciale mari in numarul total al
societatilor comerciale privatizate si, implicit, a ponderii capitalului social
vandut fata de capitalul social total detinut de stat la societatile
comerciale.
Pentru realizarea acestor obiective se vor avea in vedere urmatoarele
masuri:
- diversificarea surselor de finantare, prin emisiunea de obligatiuni
convertibile in actiuni ale marilor companii privatizabile;
- utilizarea tuturor metodelor de privatizare prevazute de cadrul
legislativ actual, cu preponderenta a celor care accelereaza procesul de
privatizare si asigura conditii transparente de desfasurare a competitiei
dintre potentialii investitori;
- promovarea privatizarii prin agenti de privatizare, precum si
intermedierea vanzarilor de actiuni ale societatilor comerciale de catre banci
internationale de investitii;
- divizarea unor societati comerciale mari pe structura activelor existente
si privatizarea rapida a societatilor comerciale mici si mijlocii rezultate;
- sporirea atractivitatii ofertei de actiuni prin restructurarea financiara
a activitatii, inclusiv prin reesalonarea datoriilor restante ale societatilor
comerciale;
- incurajarea preocuparilor investitionale ale noilor proprietari, in
vederea relansarii rapide a respectivelor societati comerciale si realizarii
protectiei mediului inconjurator, in cazul in care activitatea desfasurata de
aceste societati comerciale are impact asupra mediului;
- inchiderea operationala, totala sau partiala, a agentilor economici
pentru care nu au fost identificate sanse reale de redresare
economico-financiara ori de privatizare;
- asigurarea unui cadru modern si eficient de informare, promovare,
dezvoltare si concretizare a relatiilor cu potentialii investitori, persoane
fizice sau juridice, romane sau straine;
- urmarirea respectarii prevederilor contractelor de reprezentare in
adunarile generale ale actionarilor si ale contractelor de administrare, in
vederea intaririi raspunderii personale a reprezentantilor statului si a
administratorilor selectati prin concurs de oferte;
- analiza evolutiei postprivatizare a societatilor comerciale, pentru
determinarea performantelor acestora comparativ cu situatia anterioara
privatizarii;
- urmarirea respectarii obligatiilor asumate de cumparatori prin
contractele de vanzare-cumparare de actiuni incheiate cu institutiile publice
implicate in procesul de privatizare.
CAP. 2
Cadrul institutional si legislativ
2.1. Cadrul institutional
Competentele si atributiile in legatura cu procesul de privatizare apartin
Guvernului, Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regionala si institutiilor
publice implicate, dupa cum urmeaza:
- Guvernul Romaniei asigura infaptuirea politicii de privatizare,
coordoneaza si controleaza activitatea institutiilor publice implicate in
procesul de privatizare.
- Agentia Nationala pentru Dezvoltare Regionala, institutie in subordinea
Guvernului, este responsabila cu promovarea strategiei nationale de
privatizare, cu elaborarea proiectelor de acte normative in domeniu si cu
monitorizarea derularii si finalizarii procesului de privatizare.
- Institutiile publice implicate, respectiv Fondul Proprietatii de Stat,
ministerele de resort si autoritatile administratiei publice locale, realizeaza
intregul proces de privatizare. In acest scop institutia publica implicata:
- exercita toate drepturile ce decurg din calitatea de actionar a
statului sau a autoritatilor administratiei publice locale;
- ia toate masurile necesare pentru realizarea procesului de privatizare
a societatilor comerciale.
Totodata institutiile publice implicate au dreptul sa contracteze cu
persoane fizice sau juridice, romane ori straine, servicii de asistenta de
specialitate in domeniul privatizarii, restructurarii si lichidarii.
2.2. Cadrul legislativ
2.2.1. Reglementari generale
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea
societatilor comerciale, aprobata prin Legea nr. 44/1998, cu modificarile si
completarile ulterioare, si Normele metodologice de aplicare a acesteia,
aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 450/1999, constituie cadrul legal
general pentru privatizarea societatilor comerciale.
Totodata, prin Ordinul ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului
nr. 709/1999 este prevazut continutul avizului de mediu pentru privatizare,
emis de autoritatea competenta.
In aplicarea acestor reglementari procesul de privatizare este realizat
prin implicarea atat a Fondului Proprietatii de Stat, cat si a altor institutii
publice (ministere de resort, autoritati ale administratiei publice locale),
fiind totodata posibila si utilizarea unor agenti de privatizare mandatati in
acest scop.
2.2.2. Reglementari specifice
Pentru privatizarea societatilor comerciale din unele domenii de activitate
se utilizeaza si reglementari specifice, dupa cum urmeaza:
- In cazul societatilor bancare privatizarea se deruleaza potrivit
prevederilor Legii nr. 83/1997 pentru privatizarea societatilor comerciale
bancare la care statul este actionar, cu modificarile si completarile
ulterioare.
- Privatizarea societatilor comerciale din turism se desfasoara in conformitate
cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 32/1998 privind
privatizarea societatilor comerciale din turism, iar responsabilitatea in
derularea acestui proces revine Autoritatii Nationale pentru Turism, Agentiei
Nationale pentru Dezvoltare Regionala si Fondului Proprietatii de Stat.
- In vederea privatizarii societatilor comerciale agricole care detin in
exploatare terenuri agricole sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa
s-au emis Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999 privind privatizarea
societatilor comerciale care detin in administrare terenuri agricole sau
terenuri aflate permanent sub luciu de apa si Normele metodologice de aplicare
a acesteia, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 97/2000, care stabilesc ca
privatizarea acestor societati comerciale se face, in numele statului, de
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei in colaborare cu Fondul Proprietatii de
Stat.
- In cazul utilizarii metodelor specifice pietei de capital, precum si a
ofertei publice de vanzare se aplica dispozitiile Legii nr. 52/1994 privind
valorile mobiliare si bursele de valori, precum si reglementarile emise de
Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, Bursa de Valori Bucuresti si Asociatia
Nationala a Societatilor de Valori Mobiliare.
- Pentru societatile comerciale care au obligatii bugetare restante se
aplica prevederile Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea
creantelor bugetare, cu completarile ulterioare, si ale Normelor metodologice
de aplicare a acesteia, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 269/1999,
potrivit carora actiunile detinute de stat se transfera pe o perioada
determinata de la Fondul Proprietatii de Stat la Ministerul Finantelor, in
vederea stingerii creantelor bugetare restante, prin toate modalitatile prevazute
de lege.
- Prin Hotararea Guvernului nr. 374/1999 privind asigurarea conditiilor de
implementare a prevederilor Programului pentru ajustarea sectorului privat
(PSAL) si a Programului de dezvoltare institutionala a sectorului privat
(PIBL), cu modificarile si completarile ulterioare, au fost stabilite patru
domenii majore pentru accelerarea procesului de restructurare si privatizare,
si anume: restructurarea sectorului bancar, privatizarea societatilor
comerciale cu capital majoritar de stat, imbunatatirea mediului de afaceri si
atenuarea costurilor sociale ale reformei.
- Privatizarea-restructurarea a 64 de societati comerciale mari, in
conformitate cu prevederile Programului PSAL, se desfasoara cu respectarea
dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 40/1999 pentru ratificarea Acordului de
imprumut dintre Romania, reprezentata de Ministerul Finantelor, si Banca
Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare privind proiectul de
dezvoltare institutionala a sectorului privat, in valoare de 25 milioane dolari
S.U.A., semnat la Washington D.C. la 17 iunie 1999.
2.2.3. Reglementari conexe
In rezolvarea unor aspecte legate de procesul de privatizare se aplica si
alte reglementari, dintre care cele mai importante sunt:
- Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata;
- Ordonanta Guvernului nr. 51/1997 privind operatiunile de leasing si
societatile de leasing, republicata;
- Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, republicata;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 98/1999 privind protectia sociala a
persoanelor ale caror contracte individuale de munca vor fi desfacute ca urmare
a concedierilor colective, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Hotararea Guvernului nr. 978/1999 privind unele masuri pentru
implementarea Programului de restructurare a intreprinderilor si de reconversie
profesionala (RICOP), in baza Memorandumului de finantare dintre Guvernul
Romaniei si Comisia Europeana referitor la Programul PHARE 1999, partea I,
pentru restructurare a intreprinderilor si de reconversie profesionala (RICOP)
RO9904, semnat la Bucuresti la 30 decembrie 1999;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/1997 privind stimularea
investitiilor directe, aprobata si modificata prin Legea nr. 241/1998, cu
modificarile ulterioare;
- Legea nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor;
- Legea nr. 133/1999 privind stimularea intreprinzatorilor privati pentru
infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile
si completarile ulterioare.
2.2.4. Metode si tehnici de privatizare
Vanzarea actiunilor societatilor comerciale, detinute de stat si de
autoritatile administratiei publice locale, catre persoane fizice si/sau
juridice, romane sau straine, se va face prin toate metodele reglementate de
prevederile legale in vigoare (oferta publica si alte metode specifice pietei
de capital, negociere, licitatie cu strigare sau in plic, certificate de
depozit emise de banci de investitii pe piata de capital internationala sau
orice combinatie a acestora), promovandu-se cu prioritate metodele de
privatizare rapide, competitive si transparente - licitatia cu strigare si
metodele de vanzare specifice pietei de capital.
Vanzarea actiunilor societatilor comerciale catre asociatiile salariatilor
se face prin metoda negocierii sau a licitatiei, cu posibilitatea utilizarii
modalitatilor de plata prevazute de legislatie.
De asemenea, se au in vedere posibilitatea conversiei datoriilor
societatilor comerciale in actiuni sau reesalonarea acestora, potrivit legii,
precum si conversia datoriei publice in actiuni.
Transferul dreptului de proprietate asupra activelor detinute de
societatile comerciale la care statul sau o autoritate a administratiei publice
locale este actionar majoritar ori asupra celor detinute de regiile autonome se
face prin vanzare cu plata integrala, in rate sau prin leasing imobiliar cu
clauza irevocabila de vanzare.
CAP. 3
Politici sectoriale de dezvoltare, restructurare si privatizare
3.1. Politici de restructurare in vederea privatizarii
Pentru realizarea obiectivelor politicilor sectoriale de privatizare este
necesara restructurarea activitatii unor societati comerciale, restructurare ce
are ca obiectiv fundamental transformarea si adaptarea lor la nevoile pietei,
precum si la cerintele dezvoltarii regionale.
Restructurarea activitatii societatilor comerciale se realizeaza, in
principal, prin:
- selectarea activitatilor de productie viabile si monitorizarea rezultatelor
economico-financiare, in scopul luarii de masuri in termene reale, pentru
adaptarea la conditiile pietei, si cresterii activitatii la privatizare.
Aceasta masura va conduce la restructurarea de fond a societatilor comerciale
prin:
- concentrarea ca centre de profit a activitatilor pentru care exista
piata si, implicit, posibilitatea realizarii de profit;
- separarea activitatilor neviabile, inchiderea operationala si
conservarea temporara a activelor aferente;
- desprinderea si privatizarea activitatilor auxiliare si/sau
nespecifice;
- vanzarea de active;
- reducerea capacitatilor de productie la nivelul volumului productiei
care poate fi absorbita de piata, in conditii de rentabilitate;
- restructurarea financiara;
- divizarea in mai multe societati comerciale, in cazul existentei unor
activitati de productie distincte;
- fuziunea cu o alta societate comerciala de profil similar, pentru
cresterea sau intarirea pozitiei pe piata interna si/sau externa, realizata in
paralel cu masurile de restructurare de fond specifice;
- comasarea, prin preluarea unor activitati desprinse de la alte societati
comerciale, atunci cand acestea au legatura tehnologica, de natura sa conduca
la reducerea costurilor si la cresterea veniturilor.
Procesul de restructurare poate fi urmat, dupa caz, de urmatoarele
proceduri:
- reorganizare judiciara;
- lichidare voluntara;
- incetare (totala sau partiala) a activitatii unor societati comerciale in
conditiile legilor speciale;
- faliment.
Principalele obiective avute in vedere, cu prioritate, pe termen scurt,
privesc stoparea declinului productiei industriale, cresterea competitivitatii
si asigurarea conditiilor de relansare economica, impunand urmatoarele masuri:
- continuarea restructurarii societatilor comerciale cu probleme financiare
critice, precum si reorganizarea societatilor comerciale rezultate prin
transformarea regiilor autonome;
- sustinerea rentabilizarii activitatii societatilor comerciale prin
adoptarea de masuri care se refera la:
- elaborarea de strategii si programe de restructurare/dezvoltare
sectoriale;
- analiza eficientei activelor societatilor comerciale si, dupa caz,
inchiderea operationala a activelor generatoare de pierderi si scoaterea
acestora la vanzare;
- aplicarea programului RICOP, cu finantare externa, pentru un numar de
circa 70 de societati comerciale, cu efecte active si pasive asupra
personalului disponibilizat;
- continuarea actiunii de reducere a pierderilor in economie prin
monitorizarea societatilor comerciale cu pierderi si, respectiv, a modului de
implementare a masurilor de restructurare/privatizare/lichidare;
- participarea la programe PSAL prin colaborare cu agentii de privatizare.
In vederea implementarii politicilor de privatizare sectoriala, activitatea
de restructurare a societatilor comerciale in anul 2000 va viza, in principal:
- promovarea masurilor de retehnologizare, modernizare si dezvoltare a
activitatii economice, prin finalizarea investitiilor in curs si inceperea de
noi investitii;
- analizarea si identificarea componentelor de productie neperformante sau
care se afla in conservare, in vederea vanzarii activelor acestora;
- divizarea asimetrica in turism.
Politicile de privatizare sectoriala vor avea in vedere concluziile
analizei privind posibilitatile de redresare economico-financiara a
societatilor comerciale, rezultatele aplicarii programelor de restructurare,
precum si interesul potentialilor investitori.
3.2. Politici de restructurare/privatizare a unor societati comerciale
cuprinse in programe speciale
A. Restructurarea/privatizarea unor societati comerciale cuprinse in
Programul PSAL
Prezentarea cadrului general al Acordului PSAL
Guvernul Romaniei a incheiat in luna iunie 1999 un acord de imprumut cu
Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (B.I.R.D.) pentru
aplicarea Programului de ajustare a sectorului privat (PSAL), program care
cuprinde obiective majore privind privatizarea societatilor comerciale cu
capital majoritar de stat, privatizarea bancilor, piata titlurilor si
obligatiunilor de stat, reforma in sectorul utilitatilor, imbunatatirea
mediului de afaceri si atenuarea implicatiilor sociale aferente.
Pentru asigurarea cadrului de implementare a obiectivelor PSAL Guvernul
Romaniei a incheiat cu B.I.R.D. un acord de imprumut, care finanteaza Programul
de dezvoltare institutionala a sectorului privat (PIBL).
A.1. Incheierea contractelor de consultanta cu banci de investitii, in
vederea privatizarii a 3 societati comerciale mari
Datorita situatiei conjuncturale actuale pe plan international, pentru
privatizarea unor societati comerciale cu dimensiunile operationale ale
Combinatului siderurgic "Sidex" si ale platformei de aluminiu de la
Slatina, formata din ALRO si ALPROM, s-a considerat necesara mandatarea unor
banci internationale de investitii.
Obiectivele principale ce trebuie atinse de catre acestea sunt:
- atragerea unui investitor strategic, cu sau fara investitor(i)
suplimentar(i) de portofoliu, pentru a asigura societatii comerciale un
proprietar puternic, orientat comercial, care sa ofere un management
performant, tehnologie moderna, investitii si acces la pietele de capital;
- maximizarea valorii actiunilor detinute de stat.
In proiectul SIDEX, datorita complexitatii societatii comerciale s-a
apreciat ca pregatirea pentru privatizare nu poate fi realizata de banca de
investitii doar dintr-o pozitie exterioara, fara implicarea in procesul zilnic
de management.
Guvernul Romaniei a aprobat deschiderea tuturor ofertelor tehnice a caror
valabilitate a fost prelungita de catre consultant, la cererea Bancii Mondiale.
In cazul ALRO si ALPROM consultantul va studia optiunea de fuziune a celor
doua societati comerciale din perspectiva unor potentiali investitori si a
cerintelor acestora, astfel incat procesul de privatizare sa se incheie prin
cea mai buna tranzactie posibila.
A.2. Incheierea contractelor de consultanta cu banci de investitii, pentru
componenta PSAL "Privatizarea a 5 societati comerciale mari"
Se vor avea in vedere, in principal, urmatoarele:
- atragerea unui investitor strategic care sa asigure societatii comerciale
un management orientat pe criteriile economiei de piata, tehnologie moderna,
investitii si acces la pietele de capital;
- incheierea vanzarii actiunilor pe baza etapelor preliminare si
maximizarea veniturilor din vanzare.
A.3. Incheierea contractelor de consultanta cu agenti de privatizare,
pentru componenta PSAL "Privatizarea a 50 de societati comerciale cu
capital de stat, impartite in pachete"
Se vor urmari cu precadere:
- atragerea de investitori strategici, impreuna cu sau fara investitori de
portofoliu, asigurarea cu proprietari puternici, bine orientati comercial, care
sa furnizeze un management performant, tehnologie moderna, investitii, masuri
de protectie a mediului si protectie sociala, precum si acces la pietele de
capital;
- maximizarea valorii actiunilor vandute.
A.4. Incheierea contractelor de consultanta cu agenti de privatizare,
pentru componenta PSAL "Restructurarea/lichidarea a 5 societati comerciale
cu capital de stat"
Obiectivul principal consta in stoparea pierderilor si redresarea
economico-financiara a 5 mari societati comerciale cu dificultati financiare,
prin restructurare, privatizarea activitatilor rentabile si lichidarea celor
nerentabile.
B. Restructurarea/privatizarea unor societati comerciale cu finantare PHARE
Prin Memorandumul de finantare, semnat la 24 decembrie 1998 de Comisia
Europeana si Guvernul Romaniei, au fost alocate fonduri nerambursabile PHARE,
in cadrul Programului Catch-up Facility 1998, in vederea realizarii reformei
sectorului financiar in Romania.
B.1. Restructurarea si privatizarea cu finantare PHARE a sectorului bancar
Atat in cazul Bancii Comerciale Romane, cat si in cazul Bancii Agricole
consultantul financiar isi desfasoara activitatea in doua etape:
- etapa I: pregatirea privatizarii bancii, etapa in care consultantul isi
desfasoara actiunea de "due diligence", inclusiv o analiza a
aspectelor legale, operationale si organizationale ale activitatii bancii,
precum si o analiza detaliata a portofoliului bancii, evaluarea acesteia,
pentru a determina o valoare de piata, pregatirea studiului de fezabilitate,
inclusiv o descriere a alternativelor de privatizare, respectiv recomandarea
metodei optime de privatizare;
- etapa a II-a: privatizarea bancii, etapa in care consultantul pregateste
toate documentele de licitatie si, ulterior, documentele de vanzare,
memorandumul de informare, va acorda asistenta tehnica comisiei de privatizare
in selectarea investitorului, negocierea si incheierea contractului de
vanzare-cumparare cu investitorul selectat.
Strategia de privatizare pentru fiecare societate bancara se aproba prin
hotarare a Guvernului.
B.2. Privatizarea cu finantare PHARE a societatilor din sectorul
asigurarilor de stat
Prin acelasi memorandum de finantare a fost alocata o suma din fonduri
PHARE pentru asistenta tehnica, in vederea pregatirii pentru privatizarea
societatilor din asigurari (ASIROM - S.A., ASTRA - S.A.).
Obiectivele pentru acest sector prevad:
- transferul de management catre actionarii din domeniul privat, la fiecare
dintre societatile de asigurari mentionate;
- implementarea masurilor de pregatire pentru o privatizare rapida si de
succes.
In vederea realizarii obiectivelor specifice a fost stabilit urmatorul
program:
- evaluarea situatiei actuale a celor doua societati de asigurari, astfel
incat sa poata fi pregatita documentatia pentru desfasurarea procesului de
privatizare;
- in acest sens se vor intocmi pentru ASIROM - S.A. si ASTRA - S.A.
situatii financiare in conformitate cu Standardele Internationale de
Contabilitate (I.A.S.);
- pregatirea documentatiei de privatizare si vanzarea si/sau transferul
catre investitori strategici a/al actiunilor detinute de Fondul Proprietatii de
Stat la societatile din domeniul asigurarilor.
Strategia si metodele de privatizare pentru fiecare dintre aceste societati
se aproba de Consiliul de administratie al Fondului Proprietatii de Stat.
3.3. Obiectivele politicilor sectoriale de dezvoltare si privatizare
A. Industrie
a) Sectorul constructiilor de masini
Societatile comerciale din industria constructiilor de masini intrunesc, in
marea lor majoritate, toate conditiile pentru a fi privatizate in cursul anului
2000.
Metodele de privatizare folosite sunt corelate cu dimensiunea si importanta
activitatii desfasurate de fiecare societate comerciala.
Astfel, societatile comerciale mari vor fi privatizate prin negociere, iar
la cele care vor fi declarate prin hotarare a Guvernului ca fiind de interes
strategic se poate pastra, dupa caz, actiunea nominativa de control al
statului, in vederea protejarii intereselor de stat sau pentru diminuarea
efectelor rezultate in urma crearii unui monopol privat in anumite sectoare
considerate vitale pentru economie.
Metoda ofera avantajul implicarii sporite a potentialilor investitori in:
- procesul investitional al societatilor comerciale, inclusiv in domeniul
asigurarii indeplinirii cerintelor legate de protectia mediului inconjurator;
- pastrarea obiectului de activitate;
- protectia fortei de munca;
- reesalonarea, potrivit legii, a datoriilor catre creditorii bugetari.
Pachetele reziduale de actiuni vor fi vandute prin intermediul metodelor
specifice pietelor de capital sau prin licitatie.
In situatiile in care vanzarea actiunilor societatilor comerciale nu a
inregistrat succes, pachetele de actiuni fiind oferite chiar de mai multe ori
la vanzare, se vor avea in vedere si alte actiuni, ca masuri de preprivatizare,
ca de exemplu:
- vanzarea de active;
- divizarea;
- asocieri sau fuziuni;
- reorganizarea prin crearea de centre de profit, pentru desprinderea
activitatilor nerentabile.
Derularea procesului de privatizare a majoritatii societatilor comerciale
din acest domeniu de activitate este influentata si de necesitatea realizarii
bilanturilor de mediu de nivel superior, in vederea obtinerii avizului de mediu
pentru privatizare, emis de autoritatea de mediu competenta.
b) Sectorul chimiei si petrochimiei
In cursul anului 2000 se ofera spre vanzare pachetele majoritare de actiuni
la societatile comerciale a caror privatizare nu s-a finalizat (desi au fost
oferite de mai multe ori la vanzare), pachetele de actiuni reziduale, pachetele
de actiuni aferente valorii terenurilor pentru care a fost obtinut dreptul de
proprietate dupa incheierea contractului de vanzare-cumparare de actiuni sau la
care au fost aplicate si finalizate programe de restructurare.
Privatizarea Societatii Comerciale "Oil Terminal" - S.A.
Constanta si a Societatii Comerciale "Conpet" - S.A. Ploiesti va fi
initiata dupa definirea cotei-parti din capitalul social, care apartine
domeniului public.
c) Sectorul siderurgiei si metalurgiei
In acest domeniu se preconizeaza lansarea spre vanzare, pentru toate
societatile comerciale din portofoliul Fondului Proprietatii de Stat, atat a
pachetelor majoritare de actiuni, cat si a pachetelor reziduale detinute.
Procesul de privatizare pentru societatile comerciale cu o valoare ridicata
a capitalului social, unele cu semnificatie strategica in dezvoltarea economica
a tarii, se va realiza cu asistenta bancilor internationale de investitii,
respectiv prin intermediul agentilor de privatizare. La societatile comerciale
definite conform cadrului legal ca strategice se va putea pastra, dupa caz,
actiunea nominativa de control al statului.
d) Sectorul petrol si gaze
Pentru societatile nationale din domeniu se au in vedere urmatoarele:
In scopul pregatirii pentru privatizare a Societatii Nationale a Petrolului
"Petrom" - S.A. se intreprind actiuni de restructurare ce vizeaza:
- transformarea sucursalelor de servicii in societati comerciale;
- finalizarea actiunii de restrangere a activitatii in sectoarele in care
au fost identificate pierderi mari, utilizari nejudicioase a capacitatilor de
productie, prelucrare, transport si depozitare;
- consolidarea si intensificarea activitatii internationale a societatii
nationale, prin cotarea la burse internationale, investitii in strainatate,
concesionari de terenuri pentru exploatare in tarile bogate in petrol,
colaborari cu firme corespondente din alte tari.
Pentru realizarea programului de privatizare se va actiona urmarindu-se:
- continuarea etapei I a procesului de privatizare a Societatii Nationale a
Petrolului "Petrom" - S.A. prin majorarea capitalului social cu pana
la 35% din capitalul majorat;
- demararea etapei a II-a a procesului de privatizare - cotarea actiunilor
societatii nationale la burse internationale;
- pregatirea actiunii de vanzare catre salariatii proprii a unui pachet de
actiuni de pana la 10% din valoarea totala a capitalului social.
Reorganizarea Societatii Nationale a Gazelor Naturale "Romgaz" -
S.A. Medias prevede divizarea acesteia in:
- Societatea Nationala de Transport Gaze Naturale "Transgaz" -
S.A., cu sediul in Medias;
- Societatea Comerciala de Explorare si Productie a Gazelor Naturale
"Exprogaz" - S.A., cu sediul in Medias;
- doua societati comerciale de distributie a gazelor naturale:
"Distrigaz-Nord", cu sediul in Targu Mures, si
"Distrigaz-Sud", cu sediul in Bucuresti;
- Societatea Nationala de Depozitare Subterana a Gazelor Naturale
"Depogaz" - S.A., cu sediul in Ploiesti.
Ulterior se va trece la demararea procesului de privatizare.
e) Sectorul energiei electrice si termice
Restructurarea in sectorul energiei electrice si termice se realizeaza in
baza unui program ce se desfasoara in 4 etape, dupa cum urmeaza:
- etapa I - pregatirea conditiilor necesare in vederea continuarii
programului de restructurare;
- etapa a II-a - reorganizarea Companiei Nationale de Electricitate - S.A.;
- etapa a III-a - consolidarea entitatilor nou-create si a relatiilor
dintre ele;
- etapa a IV-a - initierea procesului de privatizare in domeniul productiei
si distributiei de energie electrica.
f) Sectorul minier
In scopul reabilitarii productiei miniere, in baza Legii minelor nr.
61/1998, in anul 2000 urmeaza sa se accelereze procesul de inchidere a minelor
fara sanse de viabilitate.
Concomitent cu desfasurarea procesului de inchidere a minelor neviabile se
continua procesul de restructurare la unitatile de productie viabile in prezent
sau cu posibilitati de ameliorare a performantelor economice prin eforturi
investitionale.
In sectorul extractiv carbonifer se reia actiunea de infiintare a unor
holdinguri intre termocentralele pe carbune si carierele si minele care le
furnizeaza carbunele energetic.
Totodata se incurajeaza colaborarea dintre minele viabile din cadrul
companiilor miniere si investitorii straini interesati, prin crearea de joint
venture.
In vederea pregatirii pentru privatizare a Societatii Nationale a Sarii
"Salrom" - S.A. se vor stabili nivelul tehnic, potentialul economic
si necesarul investitional, pentru realizarea programelor de protectie a
mediului.
g) Alte sectoare
Pentru Societatea Nationala "Plafar" - S.A. se preconizeaza
privatizarea acesteia in cursul anului 2000, fiind in pregatire elaborarea
studiului de evaluare a societatii nationale si a fiecarei sucursale.
B. Agricultura si alimentatie
a) Politici de dezvoltare
In scopul dezvoltarii societatilor din agricultura si industria alimentara
principalele obiective avute in vedere sunt:
- rentabilizarea sectoarelor din domeniu, in corelare cu politicile de
piata;
- redimensionarea si restructurarea capacitatilor de productie la un optim
necesar, in vederea diminuarii pierderilor si eficientizarii activitatii;
- derularea concomitenta a proceselor de privatizare a societatilor
comerciale si de concesionare a terenurilor, in vederea asigurarii exploatarii
eficiente a capacitatilor si a terenurilor agricole;
- concesionarea terenurilor agricole si a terenurilor aflate permanent sub
luciu de apa, in vederea cresterii eficientei exploatarii acestora.
b) Politici de privatizare
In acest domeniu procesul de privatizare are in vedere:
1. Privatizarea societatilor comerciale agricole care detin in exploatare
terenuri agricole sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa, prin vanzare
de actiuni si de active, concomitent cu concesionarea terenurilor agricole,
prin utilizarea urmatoarelor metode:
- licitatie cu strigare sau in plic;
- negociere directa cu preselectie.
Aceste metode trebuie coroborate cu cele doua proceduri de concesionare, si
anume:
- licitatia cu plic inchis, atunci cand investitorul interesat de
concesionarea de terenuri nu intentioneaza sa cumpere si actiuni de la
societatile comerciale care detin in administrare aceste terenuri;
- negocierea directa cu preselectie, daca investitorul interesat
conditioneaza cumpararea de terenuri de cumpararea de actiuni ale societatii
comerciale in exploatarea careia se afla aceste terenuri.
In situatia in care nici una dintre metodele prevazute anterior nu poate fi
aplicata datorita dificultatilor economice si inexistentei cererilor de
cumparare si concesionare, se va proceda la vanzarea de active.
Totodata se are in vedere acordarea unor facilitati pentru salariatii si
asociatiile acestora, constituite conform prevederilor legale in vigoare, si
anume: dreptul de cumparare preferentiala, reduceri fata de pretul de oferta,
plata in rate.
In cazul societatilor de mare importanta, care detin suprafete de teren ce
reprezinta un procent semnificativ din suprafetele agricole, se utilizeaza
metoda negocierii cu investitori strategici.
2. Privatizarea managementului pe baza de contract la societatile
comerciale la care se impune o asemenea procedura.
3. In sectorul serviciilor de mecanizare si transport, la unitatile de tip
"Agromec", "Agroservice", "Servagromec" si
"Agrotransport" privatizarea se realizeaza prin vanzarea de actiuni.
4. In cazul celor 5 societati comerciale neprivatizate sau trecute in
procedura de lichidare, avand ca obiect de activitate cresterea porcinelor si
pasarilor, societati cu mari probleme economico-financiare, procesul de
restructurare si privatizare se va finaliza in conformitate cu prevederile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, cu modificarile si completarile
ulterioare, cu exceptia celor detinatoare de teren agricol.
Astfel, treptat, in functie de dificultatile economice si de cererile
existente din partea potentialilor investitori, se vor aplica urmatoarele
metode de privatizare:
- vanzarea intregului pachet de actiuni ale societatii;
- divizarea si apoi vanzarea actiunilor societatilor nou-infiintate in urma
divizarii;
- vanzarea activelor, incepand cu cele neutilizate sau a caror utilizare nu
asigura venituri peste cheltuielile efectuate, cu mentinerea lor in exploatare;
- lichidarea, ca ultima varianta, in cazul in care nu se poate aplica una
dintre solutiile prevazute mai sus pentru privatizare.
Exceptie fac cele 3 societati comerciale neprivatizate de crestere a
porcinelor si a pasarilor, care detin material biologic si pentru care se au in
vedere continuarea activitatii de selectie si hibridare si dupa privatizare,
precum si privatizarea managementului.
5. In sectorul de depozitare si de comercializare a cerealelor se procedeaza
si la vanzarea de active, pentru cele 11 societati comerciale neprivatizate,
urmarindu-se desfiintarea structurilor de tip monopol regional sau zonal.
6. In cazul societatilor nationale rezultate prin reorganizarea regiilor
autonome se au in vedere stabilirea si ocrotirea activitatilor de interes
national, caracterizate prin administrarea patrimoniului public al statului si
efectuarea in exclusivitate a unor actiuni de cercetare fundamentala si
aplicativa in domeniu, astfel:
La Societatea Nationala "Tutunul Romanesc" - S.A. s-a ales un
consortiu pentru intocmirea auditului financiar, in vederea evaluarii si
stabilirii metodei optime de privatizare, prin:
- vanzarea de actiuni catre un investitor strategic, in scopul conservarii
productiei autohtone de tutun, concomitent cu rentabilizarea fabricilor de
fermentare a tutunului, in vederea finantarii de catre acesta a reluarii
procesului de productie a tutunului ca materie prima (finantarea inputurilor
necesare procesului de productie);
- vanzarea de actiuni, concomitent cu majorarea capitalului social.
Totodata se urmareste mentinerea sau chiar cresterea segmentului de piata
detinut de marcile romanesti de tutun.
La Societatea Nationala "Cai de Rasa" - S.A., care are un numar
de 9 sucursale fara personalitate juridica (5 herghelii si 4 centre de
cabaline), se preconizeaza vanzarea activelor neprofitabile care nu pot fi
gestionate eficient.
Pentru Societatea Comerciala de Cercetare-Dezvoltare Rurala
"Ceder" - S.A. Cristian, judetul Sibiu, se preconizeaza reorganizarea
prin divizare, cu actionar Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, in
Societatea Nationala "Institutul de Montanologie si Dezvoltare
Rurala" si in doua societati comerciale care vor intra in procesul de privatizare
prin vanzare de actiuni.
Societatea Nationala "Institutul Pasteur" - S.A., care dispune de
8 subunitati fara personalitate juridica (6 sucursale teritoriale si doua ferme
biobaza), urmeaza sa fie privatizata prin vanzarea pachetului de actiuni catre
un investitor strategic, cu mentinerea actiunii nominative de control al
statului.
Se va urmari totodata gasirea unor segmente noi de piata interna si
externa.
Societatea Nationala a Produselor Agricole - S.A., care a fost
restructurata, urmeaza sa fie privatizata prin vanzare de actiuni.
Procesul de privatizare a companiilor si societatilor nationale care detin
o parte din patrimoniul genetic national, pentru a asigura cadrul care sa
permita implicarea statului in sustinerea si protejarea acestuia, va avea in
vedere pastrarea actiunii nominative de control al statului.
C. Comunicatii si informatica
a) Politici de dezvoltare
Politicile promovate in acest domeniu vor avea in vedere:
- aplicarea de programe de restructurare pentru crearea unor structuri
flexibile, adaptate mediului economic extern, capabile sa actioneze si sa
reactioneze rapid la evolutiile din acest domeniu de activitate;
- sporirea interesului potentialilor investitori si cresterea valorii de
piata a actiunilor societatilor/companiilor nationale si ale societatilor
comerciale;
- realizarea de investitii pe baza unor programe de retehnologizare;
- dezvoltarea sectoarelor care ofera servicii noi, adresate utilizatorilor
persoane juridice sau fizice;
- restrangerea monopolului din domeniu;
- mentinerea nivelului de ocupare a fortei de munca si cresterea nivelului
pregatirii profesionale a acesteia.
b) Politici de privatizare
In cazul companiilor/societatilor nationale si al societatilor comerciale
din domeniu se au in vedere urmatoarele:
Politicile de privatizare a societatilor cu profil de informatica vizeaza,
in principal, introducerea unor clauze ferme in contractele de
vanzare-cumparare de actiuni, privind:
- pastrarea de catre stat a actiunii nominative de control al statului la
unele societati comerciale de interes strategic;
- mentinerea domeniului de activitate pentru o perioada de minimum 5 ani de
la data incheierii contractului, prin asigurarea unei ponderi a activitatii de
baza in cifra de afaceri de cel putin 51%;
- protejarea personalului calificat in domeniu, prin asigurarea
perfectionarii pregatirii profesionale si prin cresterea gradului de ocupare a
fortei de munca specializate (cresterea numarului personalului specializat in
domeniu fata de cel existent la data vanzarii), pentru o perioada de minimum 5
ani de la data incheierii contractului;
- masuri de protectie sociala in conformitate cu prevederile legislatiei in
vigoare;
- alte clauze legate de specificul activitatii desfasurate de fiecare
societate.
Pentru Compania Nationala "Posta Romana" - S.A. se preconizeaza:
- In prima etapa, restructurarea acesteia, avand ca termen 30 septembrie
2000, prin urmatoarele actiuni:
- crearea a 6 unitati strategice de afaceri si a 7 unitati strategice de
servicii;
- dezvoltarea si pregatirea interna a unitatilor rezultate, pentru
cresterea valorica a acestora si ocuparea unei pozitii cat mai favorabile pe
piata romaneasca;
- pregatirea imaginii pe piata externa (self-marketing).
- In a doua etapa se vor organiza licitatii pentru selectarea unor
consultanti de specialitate si se vor elabora documentele aferente actiunii de
privatizare.
Se preconizeaza sa se opteze pentru una dintre urmatoarele metode de
privatizare:
- oferta publica (cu investitori de portofoliu);
- vanzarea actiunilor catre un investitor strategic;
- varianta combinata - oferta publica pe piata interna sau externa si
emisiunea de certificate de depozit globale.
La Societatea Nationala de Radiocomunicatii - S.A. se considera ca fiind
cea mai adecvata solutie privatizarea cu un investitor strategic, pe baza
consultantei oferite de un consortiu condus de o banca de investitii, dar nu
este exclusa nici aplicarea unei alte metode, care va fi stabilita impreuna cu
consultantul.
Se intentioneaza ca procesul de privatizare sa fie realizat in urmatoarele
etape:
- derularea activitatii de cooperare cu consultantul, pentru elaborarea
documentelor si organizarea licitatiei internationale pentru selectarea unui
investitor strategic, cu termen de finalizare 31 iunie 2000;
- incheierea procesului de privatizare si semnarea contractului cu
investitorul strategic pana la data de 30 septembrie 2000.
Regia Autonoma "Inspectoratul General al Comunicatiilor" va
continua realizarea programului de reforma in urmatoarele directii principale:
- restructurarea sectorului, prin separarea activitatii de elaborare a
politicii de telecomunicatii de activitatea de reglementare;
- transformarea acestei institutii in autoritate independenta de
reglementare in domeniul telecomunicatiilor, inclusiv pentru gestionarea
spectrului radioelectric;
- dezvoltarea resurselor si a infrastructurii autoritatii rezultate prin
procesul de transformare mentionat mai sus, printr-un program cu finantare
externa de la Banca Mondiala.
D. Cercetare-dezvoltare
a) Politici de dezvoltare
Politicile promovate in acest domeniu sunt grupate in doua directii
principale:
- corelarea prioritatilor si a obiectivelor sustinute prin programele
nationale de cercetare-dezvoltare si de stimulare a inovarii cu cerintele
politicilor de dezvoltare economica si sociala;
- continuarea procesului de reforma structurala si functionala a sistemului
national de cercetare-dezvoltare si inovare, in scopul imbunatatirii
performantelor si a eficientei acestuia.
Prioritatile in domeniu vor fi in concordanta cu urmatoarele obiective
strategice majore:
- cresterea capacitatii sistemului national de cercetare-dezvoltare de a
genera, de a difuza si de a transfera spre economie si societate rezultate,
cunostinte si informatii stiintifice si tehnologice avansate;
- amplificarea activitatilor si serviciilor stiintifice si tehnologice in
toate sectoarele economice si sociale si orientarea lor spre stimularea si
satisfacerea cererii;
- formarea si dezvoltarea personalului si a institutiilor specializate,
pentru activitati si servicii stiintifice si tehnologice;
- stimularea dezvoltarii si valorificarii potentialului tehnologic si de
inovare in plan local si regional;
- implicarea activitatii de cercetare stiintifica, dezvoltare tehnologica
si inovare in procesul de reforma si restructurare economica;
- integrarea internationala a activitatilor si serviciilor stiintifice si
tehnologice;
- pastrarea si dezvoltarea profilului de cercetare-dezvoltare al
respectivelor societati comerciale dupa privatizare.
b) Politici de privatizare
Pentru realizarea privatizarii este necesara restructurarea unor societati
comerciale cu profil de cercetare-dezvoltare, care se va realiza, in principal,
prin:
- divizarea unor societati comerciale cu profil de cercetare-dezvoltare in
mai multe societati concurentiale sau diferit specializate, in vederea
separarii activitatilor profitabile (cu sectoare de piata);
- fuziunea, asocierea (prin diferite forme, inclusiv holding) dintre
societatile comerciale cu profil de cercetare-dezvoltare si societatile
comerciale din ramura respectiva, care sunt beneficiare ale ofertei de
cercetare-dezvoltare;
- majorarea capitalului social prin aport extern, in scopul cresterii
potentialului economic;
- formarea de incubatoare de afaceri in societatile comerciale cu profil de
cercetare-dezvoltare de catre cercetatori si specialisti angajati in
respectivele societati comerciale, in scopul valorificarii rezultatelor de
cercetare-dezvoltare.
Privatizarea societatilor comerciale cu profil de cercetare-dezvoltare se
efectueaza potrivit protocolului incheiat intre Fondul Proprietatii de Stat,
Agentia Nationala pentru Stiinta, Tehnologie si Inovare si Agentia Nationala
pentru Dezvoltare Regionala.
E. Productia de aparare
a) Politici de dezvoltare
In acest domeniu principalele obiective avute in vedere sunt:
- dimensionarea capacitatilor de productie speciala, in conformitate cu
necesitatile reale de inzestrare, actuale si de perspectiva, ale fortelor
sistemului national de aparare, la pace si la razboi;
- scoaterea din Inventarul general al patrimoniului sectorului productiei
de aparare, in scopul conversiei la productia civila sau al valorificarii, a
capacitatilor care nu au sarcini la mobilizare;
- conservarea sau modificarea temporara a obiectului de activitate pentru
unele capacitati din sectorul productiei de aparare, cu sarcini la mobilizare
si neutilizate pe timp de pace, din lipsa de comenzi;
- promovarea cooperarii industriale cu firme straine de prestigiu din
tarile membre NATO, precum si din alte state dezvoltate, care au ca scop
modernizarea sau fabricarea in Romania a unor complexe de tehnica militara
pentru toate categoriile de forte ale armatei, pentru castigarea unor noi piete
sau pentru crearea premiselor de desfacere a acestor produse pe piete deja
cucerite de aceste firme;
- realizarea unei asocieri intre Regia Autonoma "Arsenalul
Armatei" si Regia Autonoma "Romtehnica".
- Regia Autonoma "Arsenalul Armatei", Regia Autonoma
"Rami-Dacia" si Regia Autonoma "Rasirom" isi mentin
statutul de regii autonome sub coordonarea ministerului de resort.
Restructurarea lor se efectueaza la propunerea ministerelor de resort, conform
programelor aprobate de Consiliului Suprem de Aparare a Tarii prin hotarare a
Guvernului.
b) Politici de privatizare
Privatizarea societatilor comerciale care au capacitati de productie in
sectorul productiei de aparare se va face numai cu avizul Comisiei de
Coordonare a Productiei de Aparare.
La unitatile din sectorul productiei de aparare se va avea in vedere ca in
contractele de privatizare sa fie incluse, printre altele, clauze privind:
- pastrarea actiunii nominative de control al statului la societatile
comerciale de interes strategic, declarate astfel prin hotarare a Guvernului;
- realizarea cu prioritate a comenzilor necesare apararii nationale, in
timp de pace si de razboi;
- pastrarea secretului privind productia, asimilarea, livrarile la intern
si la export ale produselor speciale, documentatia tehnica si tehnologica a
produselor militare, potrivit prevederilor legislatiei romane;
- realizarea sarcinilor ce revin societatii comerciale potrivit Planului de
mobilizare a economiei nationale;
- pastrarea profilului de fabricatie pentru capacitatea de productie
speciala;
- asigurarea functionarii si intretinerii utilajelor aferente capacitatilor
speciale, cuprinse in Inventarul general al patrimoniului sectorului productiei
de aparare, si mentinerea acestora la un nivel tehnic comparabil cu cel al
fabricantilor traditionali din domeniu.
Pentru societatile nationale/comerciale din domeniu se au in vedere:
In procesul de privatizare a unitatilor de productie pentru aparare din
cadrul Societatii Nationale "Romarm" - S.A. trebuie sa se ia in
considerare urmatoarele aspecte:
- unitatile acesteia sunt constituite din sectoare de productie, militara
si civila, deservite centralizat cu utilitati si alte activitati auxiliare
(intretinere, S.D.V. etc.), intr-o conceptie unitara;
- unitatile societatii nationale au un caracter strategic si trebuie
pastrat controlul statului asupra unitatilor reprezentative, ale caror
capabilitati acopera majoritatea produselor necesare in sistemul national de
aparare;
- dintre unitatile cu acelasi profil se vor mentine cele cu utilajele cele
mai moderne, cu cea mai inalta specializare a fortei de munca, cu cel mai inalt
grad de integritate a produselor si ale caror capacitati pot fi separate de
productia civila.
In aceste conditii, la privatizarea Societatii Nationale "Romarm"
- S.A. se vor avea in vedere urmatoarele:
- la unitatile strategice, vanzarea actiunilor, cu pastrarea actiunii
nominative de control al statului;
- vanzarea de mijloace fixe din cadrul unitatilor strategice o data cu
scoaterea in afara industriei de aparare a fabricatiei de subansambluri si
componente ce pot fi executate pe utilaje si prin tehnologii duale;
externalizarea acestora din sectorul productiei de aparare se va efectua dupa
actualizarea nomenclatorului si cantitatilor de produse necesare pentru
situatia de mobilizare. Fondurile rezultate din actiunile de vanzare de
mijloace fixe vor fi folosite cu prioritate pentru actiunile de modernizare si
investitii, aferente productiei de aparare si, in secundar, pentru conversia
capacitatilor de productie militara in productie civila.
In vederea privatizarii societatilor comerciale "Uzina Mecanica"
Ramnicu Valcea - S.A. si "Uzina Mecanica" Marsa - S.A. urmeaza sa se
realizeze dezafectarea capacitatilor de productie militara si conversia
acestora catre productia civila, numai pentru acele capacitati care nu au
prevazute sarcini la mobilizare. Capacitatile care au sarcini la mobilizare vor
fi conservate.
F. Transporturi
a) Politici de dezvoltare
Obiectivele principale ale politicii din domeniu sunt urmatoarele:
- continuarea restructurarii sistemului national de transport;
- asigurarea legaturilor localitatilor din tara si ale zonelor izolate la
retelele de transport, in conditii de deplasare sigure si civilizate, atat in
trafic intern, cat si in trafic international;
- afirmarea Romaniei ca tara de tranzit, prin punerea in valoare a pozitiei
sale geografice, a bazei materiale si a serviciilor de transport.
Principalele actiuni preconizate pentru realizarea acestor obiective sunt:
- alinierea la standardele tehnice ale Uniunii Europene a
infrastructurilor, echipamentelor si mijloacelor de transport;
- continuarea lucrarilor de reabilitare si modernizare a drumurilor
nationale, a infrastructurii feroviare, portuare si a cailor de navigatie,
precum si a celei de transport aerian;
- modernizarea si dezvoltarea sistemelor de urmarire si supraveghere a
traficului naval si aerian;
- continuarea lucrarilor de modernizare a punctelor de trecere a
frontierei, a terminalelor de containere si cereale si a terminalului de
marfuri Arad;
- cresterea eficientei si calitatii serviciilor in transportul feroviar si
rutier public de pasageri, concomitent cu asigurarea unei protectii sociale
active;
- modernizarea si completarea instalatiilor de siguranta a circulatiei si a
parcului de rame la metrou;
- ecologizarea sistemelor de transport.
b) Politici de privatizare
In acest domeniu vor continua si se vor intensifica actiunile de pregatire
pentru privatizarea companiilor/societatilor nationale prin vanzarea unor
active neperformante sau nerentabile.
Astfel, in etapa premergatoare privatizarii acestora se va avea in vedere
cresterea gradului de atractivitate si competitivitate a
companiilor/societatilor nationale pe plan national si international.
In acest sens se urmaresc dezvoltarea si realizarea unui grad ridicat de
compatibilitate cu sistemele de transport din Uniunea Europeana, prin alocarea
investitiilor, cu prioritate, la societatile cu un grad ridicat de
atractivitate.
Tinandu-se seama de caracterul strategic al companiilor/societatilor
nationale se va urmari privatizarea acestora pe baza unor strategii punctuale,
prin intermediul unor agenti de privatizare.
De asemenea, la acest tip de societati se are in vedere pastrarea actiunii
nominative de control al statului, acolo unde este cazul, in scopul protejarii
intereselor de stat sau al diminuarii efectelor instalarii unui monopol privat.
In acest an va incepe procesul de privatizare a Companiei Nationale de
Transporturi Aeriene Romane "Tarom" - S.A., cuprinsa in lista celor
64 de societati comerciale incluse in Programul PSAL cu Banca Mondiala,
printr-un agent de privatizare.
In sectorul de transport feroviar se va initia procesul de privatizare a
Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa "C.F.R. - Marfa"
- S.A. in vederea cresterii competitivitatii acestei societati pe piata
internationala de transport feroviar, in perspectiva liberalizarii accesului pe
infrastructura in Europa.
Totodata prin infiintarea a 8 societati comerciale regionale de transport
feroviar de calatori s-au creat premisele pentru aparitia de transportatori
feroviari privati, care vor concura pentru obtinerea dreptului de operare pe
infrastructura feroviara, in functie de calitatea serviciilor oferite si de
nivelul subventiei solicitate, cu efecte benefice pentru piata de transport de
calatori.
Ca metode de privatizare se are in vedere vanzarea integrala a pachetelor
de actiuni detinute de stat, prin negociere, licitatie, sau vanzarea actiunilor
pe piata de capital, nationala ori internationala, bursiera sau extrabursiera,
dupa caz.
G. Turism
a) Politici de dezvoltare
Pentru dezvoltarea turismului in Romania in anul 2000 se vor urmari, in
principal:
- diversificarea politicii de promovare a turismului, practicarea unei
politici agresive de recucerire a pietelor pierdute si de cucerire a unor noi
piete;
- cresterea nivelului calitativ al fortei de munca din turism (calificare,
specializare, perfectionare la nivelul standardelor europene);
- promovarea si sustinerea investitiilor, acordarea de facilitati,
stimulente, cofinantari etc.;
- finalizarea procesului de privatizare a societatilor comerciale
turistice.
b) Politici de privatizare
Privatizarea societatilor comerciale mari din turism se realizeaza
utilizandu-se ca metode de privatizare negocierea, licitatia cu strigare sau
metodele combinate, urmarindu-se atragerea investitorilor strategici
recunoscuti pe plan national si international.
In acest scop se va actiona pentru:
- vanzarea pachetelor de actiuni detinute de Fondul Proprietatii de Stat la
societatile comerciale mari din turism, conform acordului incheiat intre Fondul
Proprietatii de Stat, Autoritatea Nationala pentru Turism si Agentia Nationala
pentru Dezvoltare Regionala;
- cresterea atractivitatii pachetului de actiuni oferit spre vanzare la
unele societati comerciale mari, prin divizarea asimetrica, cu acordul
Autoritatii Nationale pentru Turism, al Agentiei Nationale pentru Dezvoltare
Regionala si al Societatii de Investitii Financiare Transilvania. Procesul de
divizare va urmari separarea celor doua forme de proprietate, de stat si
privata;
- privatizarea societatilor comerciale cu profil balnear, cu pastrarea
functionalitatii bazei de tratament si a structurilor de cazare si de
alimentatie aferente;
- vanzarea activelor societatilor comerciale din turism, cu prioritate a
activelor nerentabile sau inchise operational, precum si a celor grevate de
contracte de locatie de gestiune, inchiriere sau asociere in participatiune, in
conformitate cu prevederile legale in vigoare.
H. Sanatate
a) Politici de dezvoltare
Principalele obiective ale reformei din domeniul sanatatii sunt:
- stabilirea unui cadru legal care sa reflecte toate schimbarile din
sistem;
- imbunatatirea eficientei si a calitatii serviciilor medicale, prin
restructurarea si reorientarea lor, pentru a raspunde necesitatilor de
ingrijire ale populatiei;
- organizarea unor servicii medicale integrate;
- cresterea rolului medicinei preventive si a promovarii sanatatii;
- asigurarea unei finantari durabile si echitabile a sistemului sanitar,
pentru a raspunde dezideratelor privind eficienta, echitabilitatea si
acoperirea nevoilor de sanatate ale populatiei.
b) Politici de privatizare
Se au in vedere urmatoarele obiective:
- continuarea si finalizarea actiunii de atribuire in folosinta gratuita
(comodat) a cabinetelor medicale si a bunurilor existente in dotarea lor, ca
prima etapa a procesului de privatizare a acestora;
- promovarea unor acte normative care sa vizeze trecerea, din domeniul
public al statului in proprietatea privata a acestuia, a terenurilor si
cladirilor in care isi desfasoara activitatea spitalele, policlinicile si
altele asemenea, in vederea privatizarii lor ulterioare.
I. Societati comerciale din subordinea sau de sub autoritatea consiliilor
locale ori judetene
a) Politici de dezvoltare
Principalele politici ale procesului de restructurare si dezvoltare a
serviciilor de gospodarie comunala vizeaza:
- infiintarea Autoritatii nationale de reglementari in domeniul serviciilor
publice de gospodarie comunala;
- finalizarea procesului de reorganizare a regiilor autonome in societati
comerciale;
- incheierea de contracte de concesiune, pentru serviciile publice si/sau
bunurile din domeniul public si/sau privat al unitatilor
administrativ-teritoriale, intre autoritatile administratiei publice locale si
prestatorii serviciilor de gospodarie comunala;
- atragerea capitalului privat, autohton sau strain, prin acordarea unor
facilitati specifice cum ar fi:
- garantarea unui termen rezonabil de recuperare a investitiilor;
- garantarea practicarii unor tarife si preturi reale, in conformitate cu
principiile economiei de piata;
- cresterea gradului de participare a autoritatilor administratiei publice
locale la finantarea lucrarilor de investitii, prin:
- oferirea prin contractele de concesiune catre investitori a unor
garantii patrimoniale sau contractuale;
- emiterea de obligatiuni municipale;
- instituirea unor taxe locale destinate reabilitarii si modernizarii
acestor servicii;
- infiintarea unei banci specializate de credit local, care sa finanteze
lucrari de dezvoltare, modernizare si reabilitare in domeniul acestor servicii;
- reabilitarea si modernizarea infrastructurii serviciilor publice de
gospodarie comunala;
- dezvoltarea regionala a serviciilor publice de gospodarie comunala, prin:
- realizarea unor retele de utilitati (alimentare cu apa potabila,
canalizare, alimentare cu gaze naturale) care sa deserveasca mai multe
localitati grupate intr-o zona geografica definita;
- realizarea unor depozite ecologice de deseuri si/sau a unor instalatii
de prelucrare a acestora, pentru un grup de localitati.
b) Politici de privatizare
Procesul de restructurare si privatizare a serviciilor publice se
desfasoara avandu-se in vedere principiile autonomiei locale si
descentralizarii serviciilor publice, dar si responsabilitatea autoritatilor
administratiei publice locale in solutionarea, in interesul comunitatilor
locale pe care le reprezinta, a problemelor publice.
Privatizarea societatilor comerciale de gospodarie comunala se face prin
vanzarea de actiuni sau prin vanzarea de active.
Avandu-se in vedere raspunderile care revin autoritatilor administratiei
publice locale privind functionarea serviciilor publice de gospodarie comunala,
este necesara pastrarea unor posibilitati de coordonare si control al acestor
servicii, dupa privatizarea lor.
In acest sens autoritatile administratiei publice locale pot actiona pe
doua cai:
- in contractele de concesiune a serviciilor publice privite ca activitati
se vor include clauze specifice cuprinse in caietele de sarcini aferente
acestor activitati, precum si baremurile minime, cantitative si calitative, pe
care trebuie sa le indeplineasca respectivele servicii publice, furnizate de
agentii economici concesionari ai acestor servicii;
- la societatile comerciale pe care le au in portofoliu, de la caz la caz,
pot sa isi pastreze un pachet de control din actiunile societatii supuse
procesului de privatizare.
J. Ape, paduri si protectia mediului
a) Politici de dezvoltare
Actiunile intreprinse pentru aceste domenii specifice urmaresc:
- protejarea mediului in sensul prevederilor Legii protectiei mediului nr.
137/1995, republicata;
- dezvoltarea activitatilor de gospodarire a apei si a celor implicate in
asigurarea calitatii acesteia;
- gestionarea durabila atat a padurilor retrocedate, cat si a celor care se
vor inapoia fostilor proprietari, persoane fizice sau juridice;
- modernizarea mijloacelor tehnice pentru crearea fondului de date
meteorologice, hidrologice si hidrogeologice si a procedurilor de prelucrare a
acestora;
- optimizarea procedurilor de control al calitatii datelor;
- dezvoltarea activitatilor de supraveghere prin teledetectie;
- asigurarea standardului tehnologic al retelei nationale de observatii si
masuratori meteorologice, hidrologice si hidrogeologice la nivel european si
punerea de acord cu practicile Organizatiei Meteorologice Mondiale;
- modernizarea sistemului de telecomunicatii intre statiile meteorologice
si centrele meteorologice regionale;
- realizarea unor programe performante de prezentare a prognozelor si
informatiilor meteorologice si hidrologice.
b) Politici de privatizare
Compania Nationala "Apele Romane" - S.A. preconizeaza pentru anul
2000 vanzarea activelor nerentabile si concesionarea activitatilor
neprofitabile.
De asemenea, se externalizeaza activitatile si serviciile nespecifice si se
pregatesc, in vederea privatizarii, statiile de tratare si de pompare a apei,
instalatiile de transport, balastierele, bazele de productie si sectiile de
mecanizare.
K. Comert
a) Politici de dezvoltare
Principalele obiective de dezvoltare a sectorului, cu impact direct asupra
dezvoltarii retelei comerciale, sunt:
- promovarea noului sistem de marketing si distributie pentru produse
hortiviticole si alimentare "Piata de Gros Bucuresti" si
multiplicarea acestuia la nivel national in cele 9 zone selectate pe baza
studiului elaborat de Centrul Roman de Comert Exterior;
- promovarea unor forme moderne de comert (cash and carry, comert asociat,
comert integrat, comert electronic etc.);
- sustinerea generalizarii sistemului EAN de codificare a produselor;
- sustinerea cresterii gradului de dotare a retelei comerciale, conform
tehnicilor si tehnologiilor existente in Uniunea Europeana;
- cresterea gradului de formare si pregatire profesionala a comerciantilor;
- finalizarea procesului de privatizare.
b) Politici de privatizare
Vanzarea pachetelor de actiuni, reprezentand peste 50% din capitalul
societatilor comerciale mari, se realizeaza prin urmatoarele metode:
- negociere;
- licitatie cu strigare;
- metode combinate.
Vor fi oferite la vanzare actiunile tuturor societatilor comerciale cu
profil de comert, aflate in portofoliul Fondului Proprietatii de Stat.
In cazul societatilor comerciale cu numar mare de active in patrimoniu si
cu grad redus de atractivitate se va proceda la divizarea acestora, urmata de
scoaterea la vanzare a pachetelor de actiuni aferente societatilor comerciale
nou-constituite. Procesul de divizare are ca obiect cresterea atractivitatii
ofertei de vanzare. Divizarea se va face pe baza studiilor de fezabilitate
elaborate de experti neutri, abilitati, cu respectarea principiilor de
functionalitate, a formei de administrare (administrare directa, locatie de
gestiune, inchiriere, asociere in participatiune), a profilului de activitate
si cu luarea in considerare a litigiilor de natura patrimoniala in curs sau in
perspectiva (active revendicabile).
L. Cultura
Compania Nationala a Imprimeriilor "Coresi" - S.A. va proceda la
desprinderea, prin restructurare, a unor sucursale, in vederea pregatirii
pentru privatizare a acestora, astfel:
- Imprimeria "Oltenia" - Craiova si Imprimeria
"Bacovia" - Bacau, pana la data de 30 iunie 2000;
- Imprimeria "Ardealul" - Cluj-Napoca si Imprimeria "De
Vest" - Oradea, pana la sfarsitul acestui an.
M. Educatie nationala
a) Politici de dezvoltare
In continuarea actiunilor din anii precedenti, in anul 2000 se va incheia
reforma din invatamantul romanesc, prin:
- structurarea curricularei noi;
- organizarea moderna a cercetarii stiintifice;
- ameliorarea infrastructurii;
- informatizarea la nivelul tarilor europene;
- descentralizarea si crearea autonomiei institutionale a unitatilor de
invatamant;
- trecerea la forme avansate de cooperare internationala;
- reforma managementului scolar si academic;
- consolidarea statutului social al elevului, studentului si educatorului.
b) Politici de privatizare
In acest domeniu se preconizeaza transformarea Regiei Autonome
"Editura Didactica si Pedagogica" in societate nationala, urmand sa
se initieze procesul de privatizare a acesteia, utilizandu se metoda
negocierii.
La societatile comerciale care se vor privatiza se are in vedere diminuarea
cotei de actiuni detinute de stat, corespunzator valorii activelor aferente
bazei materiale necesare in procesul de instruire si educare, care a fost
abuziv cuprinsa in capitalul social al acestor societati comerciale.