LEGE
Nr. 58 din 14 august 1991
Legea privatizarii societatilor comerciale
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 169 din 16 august 1991
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
In vederea realizarii transferului proprietatii de stat catre sectorul
privat, in conditiile asigurarii distribuirii echivalentului a 30% din
capitalul social al societatilor comerciale catre cetatenii romani
indreptatiti, se adopta prezenta lege, care cuprinde reglementari privind
vinzarea de actiuni sau active ale societatilor comerciale catre persoane
fizice sau juridice, romane sau straine.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Legea privatizarii societatilor comerciale stabileste cadrul juridic
corespunzator transferului proprietatii de stat in proprietatea privata a
persoanelor fizice si a persoanelor juridice.
In acest scop, prin lege se reglementeaza:
a) procedura privind distribuirea gratuita de certificate de proprietate catre
cetatenii romani indreptatiti;
b) metodele de privatizare a societatilor comerciale;
c) oferirea spre vinzare de actiuni sau active ale societatilor comerciale
catre salariatii acestora;
d) participarea persoanelor fizice si a persoanelor juridice, romane sau
straine, la vinzarea-cumpararea de actiuni sau active ale societatilor
comerciale.
Art. 2
Prevederile prezentei legi se aplica societatilor comerciale pe actiuni sau
cu raspundere limitata, constituite conform dispozitiilor cap. III al Legii nr.
15/1990, precum si societatilor comerciale infiintate prin asocierea
societatilor comerciale cu actionar unic statul roman, in conditiile Legii nr.
31/1990, denumite, in continuare, societati comerciale, si unor regii autonome
ce se vor transforma, prin hotariri ale Guvernului, in societati comerciale.
Art. 3
Privatizarea societatilor comerciale se realizeaza prin transferul gratuit
al unei parti din actiunile statului si prin vinzarea actiunilor ramase dupa
transfer, in conditiile prezentei legi.
De asemenea, parti ale patrimoniului unor societati comerciale pot fi
instrainate sub forma directa a vinzarii de active, in conditiile prevazute de
lege.
Transferul gratuit are loc pe calea distribuirii de certificate de proprietate.
Certificatele de proprietate sint actiuni la societati comerciale de natura
financiara, denumite Fonduri ale Proprietatii Private.
Detinatorii certificatelor de proprietate au dreptul, in conditiile
prevazute de lege, sa opteze pentru:
a) vinzarea certificatelor de proprietate;
b) schimbarea certificatelor de proprietate in actiuni, pe baza conditiilor
de piata, la orice societate comerciala care urmeaza a fi privatizata, oricind,
intr-o perioada de cel mult cinci ani de la data intrarii in vigoare a
prezentei legi;
c) transformarea certificatelor de proprietate, ramase la sfirsitul
perioadei de cinci ani, in actiuni la Fondurile Proprietatii Private, dupa
organizarea acestora in societati comerciale de tipul fondurilor mutuale.
Gestionarea si vinzarea actiunilor sau partilor sociale detinute de stat se
realizeaza prin intermediul unei institutii publice, cu caracter comercial si
financiar, denumita Fondul Proprietatii de Stat.
Protectia detinatorilor de certificate de proprietate, a salariatilor si a
membrilor conducerii societatilor comerciale, in cadrul procesului de
privatizare, precum si conditiile de participare a investitorilor straini se
realizeaza potrivit prezentei legi.
CAP. 2
Infiintarea si organizarea Fondurilor Proprietatii Private
Art. 4
Se infiinteaza cinci Fonduri ale Proprietatii Private, societati comerciale
pe actiuni.
Statutul cadru al Fondurilor Proprietatii Private se propune de Guvern si
se aproba de catre Parlament.
Statutul fiecarui Fond al Proprietatii Private va reglementa drepturile si
obligatiile fondului si modul de organizare si functionare a acestuia.
Art. 5
Fondurile Proprietatii Private detin initial, in total, 30% din capitalul
social al societatilor comerciale organizate conform prevederilor cap. III din
Legea nr. 15/1990, cu exceptia partii de capital social al societatilor
comerciale care se privatizeaza in conditiile prevazute de cap. V din prezenta
lege.
Distribuirea a 30% din capitalul social al societatilor comerciale intre
cele cinci Fonduri ale Proprietatii Private va fi efectuata de Agentia
Nationala pentru Privatizare.
Art. 6
Fondurile Proprietatii Private, in calitate de actionari la societatile
comerciale, exercita in raporturile cu acestea toate drepturile si obligatiile
ce le revin potrivit legii.
Art. 7
Fondurile Proprietatii Private indeplinesc urmatoarele obiective
principale:
a) emit certificate de proprietate in conditiile prevazute de lege;
b) urmaresc maximizarea profiturilor ce revin detinatorilor certificatelor
de proprietate;
c) examineaza si stabilesc modalitatile de utilizare a certificatelor de
proprietate pentru obtinerea de actiuni ale societatilor comerciale;
d) asigura servicii de brockeraj, in scopul schimbarii certificatelor de
proprietate, pe care le-au emis, in actiuni, pe baza conditiilor de piata;
e) restructureaza portofoliul de actiuni si efectueaza noi investitii, in
vederea maximizarii valorii de piata a certificatelor de proprietate;
f) initiaza masuri de accelerare a privatizarii societatilor comerciale
arondate fiecaruia, inclusiv prin vinzarea de actiuni, indiferent daca acestea
apartin Fondului Proprietatii de Stat, si informeaza acest fond cu privire la
respectivele masuri.
Art. 8
Fiecare Fond al Proprietatii Private va fi condus de un consiliu de
administratie, compus din 7 membri.
Membrii primului consiliu de administratie si primii cenzori ai fiecarui
fond vor fi propusi de Guvern, recomandati de comisiile economice ale Adunarii
Deputatilor si Senatului si aprobati de cele doua camere, separat, pentru un
mandat de cinci ani.
Membrii primului consiliu de administratie si primii cenzori ai fiecarui
Fond al Proprietatii Private vor fi alesi dintre persoane cu experienta in
domeniul comercial, financiar, juridic sau industrial.
Membrii primului consiliu de administratie si primii cenzori ai fiecarui
Fond al Proprietatii Private pot fi revocati de catre autoritatea care i-a
numit.
O persoana poate face parte numai din consiliul de administratie al unui
singur Fond al Proprietatii Private si nu poate fi membru intr-un consiliu de
administratie al vreunei societati comerciale arondate fondului respectiv.
Art. 9
Consiliul de administratie al fiecarui Fond al Proprietatii Private alege,
din rindul membrilor sai, un presedinte si un vicepresedinte.
Art. 10
Fondurile Proprietatii Private isi desfasoara activitatea si iau decizii pe
principii comerciale, cu respectarea statutului aprobat al fiecarui fond.
Art. 11
Fiecare Fond al Proprietatii Private foloseste veniturile si profitul
realizate, in proportiile stabilite de consiliul sau de administratie, pentru
urmatoarele scopuri:
a) distribuirea de dividende detinatorilor de certificate de proprietate;
b) depuneri in conturi purtatoare de dobinzi;
c) acoperirea tuturor cheltuielilor necesare functionarii si orice alte
operatiuni comerciale in legatura cu obiectul lor de activitate.
Art. 12
Consiliul de administratie al fiecarui Fond al Proprietatii Private aproba
raportul anual de activitate, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
Raportul anual va include si masurile intreprinse de Fondurile Proprietatii
Private in vederea accelerarii procesului de privatizare.
Rezultatele activitatii fiecarui Fond al Proprietatii Private vor fi aduse
la cunostinta publicului si prin mijloace de informare in masa.
Art. 13
Consiliul de administratie al fiecarui Fond al Proprietatii Private aproba
bilantul contabil si contul de profit si pierderi.
Art. 14
Fondurile Proprietatii Private isi vor desfasura activitatea ca societati
comerciale pe actiuni, in conditiile prevazute de prezenta lege si de Legea nr.
31/1990 privind societatile comerciale, numai pentru o perioada de cinci ani de
la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
Dupa expirarea termenului prevazut la alin. 1, Fondurile Proprietatii
Private se organizeaza, prin efectul legii, in societati comerciale pe actiuni
de drept comun, de tipul fondurilor mutuale.
Persoanele care, la data organizarii societatilor comerciale prevazute la
alin. 2, mai detin certificate de proprietate devin actionari ai acestor
societati. Certificatele de proprietate se transforma in actiuni la aceste
societati comerciale, iar actionarii vor decide asupra modului de vot, care
poate fi exercitat direct, prin procura sau prin corespondenta.
Art. 15
Fiecare Fond al Proprietatii Private emite, in conditiile prevazute de
lege, in mod egal si gratuit, tuturor cetatenilor romani, cu domiciliul in
Romania, care au implinit 18 ani pina la data de 31 decembrie 1990, cite un
certificat de proprietate, titlu de valoare la purtator, cu o valoare nominala
determinata de raportul dintre capitalul fiecarui Fond al Proprietatii Private
si numarul cetatenilor care au dreptul la certificate de proprietate.
Certificatele de proprietate reprezinta o participare indiviza a
cetatenilor romani la Fondurile Proprietatii Private.
Art. 16
Lista cetatenilor romani care au dreptul sa primeasca certificate de
proprietate se intocmeste de catre Agentia Nationala pentru Privatizare,
impreuna cu prefecturile si Primaria municipiului Bucuresti, in colaborare cu
Ministerul de Interne.
Art. 17
Agentia Nationala pentru Privatizare distribuie certificatele de
proprietate cu sprijinul organelor locale ale administratiei publice.
Distribuirea certificatelor de proprietate se efectueaza cu respectarea
conditiilor stabilite de catre Agentia Nationala pentru Privatizare, la data si
locul anuntate de catre aceasta in Monitorul Oficial al Romaniei si prin
mijloace de informare in masa.
Art. 18
Certificatele de proprietate neridicate in termen de 180 de zile de la data
anuntata de catre Agentia Nationala pentru Privatizare se anuleaza de catre
Fondurile Proprietatii Private.
Art. 19
Certificatele de proprietate vor putea fi negociate la bursa, in conditiile
prevazute prin legea de organizare si functionare a bursei de valori.
Art. 20
Certificatele de proprietate pot fi folosite pentru schimbarea in actiuni
ale societatilor comerciale, cu respectarea procedurilor stabilite de catre
consiliul de administratie al fiecarui Fond al Proprietatii Private.
Art. 21
Detinatorii certificatelor de proprietate au urmatoarele drepturi:
a) sa primeasca dividende anuale, care se platesc in conditiile si la
datele stabilite de Fondul Proprietatii Private;
b) sa propuna actiuni de imbunatatire a activitatii specifice a fiecarui
fond, sa declanseze efectuarea controlului financiar de catre cenzori sau sa
solicite, motivat, inlocuirea membrilor consiliului de administratie, cu
conditia ca propunerile sa fie insusite de detinatorii a cel putin 10.000 de
certificate de proprietate;
c) sa cumpere actiuni ale societatilor comerciale care sint puse in vinzare
de Fondul Proprietatii de Stat, intr-un termen limitat, anterior oricaror
vinzari publice de actiuni, cu o reducere de 10% fata de pretul ofertei
publice, intr-o perioada de cinci ani de la data intrarii in vigoare a legii,
in limita valorii de piata a certificatelor detinute;
d) sa obtina din partea Fondurilor Proprietatii Private servicii de
brockeraj pentru schimbarea certificatelor de proprietate in actiuni, in
conditii de piata, la orice societate comerciala oferita spre privatizare;
e) orice alte drepturi prevazute de lege pentru actionari.
Art. 22
Certificatele de proprietate nu pot fi instrainate catre persoane fizice
sau persoane juridice straine.
CAP. 3
Infiintarea si organizarea Fondului Proprietatii de Stat
Art. 23
Se infiinteaza Fondul Proprietatii de Stat, institutie publica cu
personalitate juridica, cu caracter comercial si financiar.
Art. 24
Fondul Proprietatii de Stat detine initial 70% din capitalul social al societatilor
comerciale organizate conform prevederilor cap. III din Legea nr. 15/1990, cu
exceptia partii de capital social al societatilor comerciale care se
privatizeaza in conditiile prevazute de cap. V din prezenta lege.
Art. 25
Fondul Proprietatii de Stat, in calitate de actionar, exercita cu privire
la societatile comerciale toate drepturile si obligatiile ce-i revin din
aceasta calitate, potrivit legii.
In acest scop, Fondul Proprietatii de Stat are urmatoarele obligatii
principale:
a) ia masuri pentru reducerea participarii statului la capitalul social al
societatilor comerciale, pina la privatizarea completa a acestora;
b) defineste criterii de performanta minima pentru aprecierea societatilor
comerciale, precum si politica privind utilizarea dividendelor ce i se cuvin;
c) ia masuri pentru restructurarea si reabilitarea societatilor comerciale
sau, dupa caz, pentru lichidarea societatilor comerciale nerentabile;
d) participa la realizarea masurilor initiate de catre Fondurile
Proprietatii Private pentru accelerarea procesului de privatizare;
e) indeplineste, impreuna cu Fondurile Proprietatii Private, atributiile ce
revin, potrivit legii, adunarii generale a actionarilor.
Art. 26
Fondul Proprietatii de Stat isi desfasoara activitatea si ia decizii pe
baza de principii comerciale.
Veniturile Fondului Proprietatii de Stat se vor folosi in proportiile
stabilite de consiliul de administratie, pentru:
a) depunerea in conturi purtatoare de dobinzi;
b) efectuarea de investitii necesare restructurarii, reabilitarii si
rentabilizarii societatilor comerciale, fara ca prin respectivele investitii sa
se mareasca proportia participarii statului la capitalul social al acestora;
c) acordarea de credite persoanelor fizice sau persoanelor juridice, cu
capital privat, romane, pentru cumpararea de actiuni sau active ale
societatilor comerciale;
d) finantarea cheltuielilor legate de pregatirea si realizarea privatizarii
societatilor comerciale;
e) orice alte operatiuni comerciale in legatura cu obiectul de activitate
al Fondului Proprietatii de Stat.
Art. 27
Fondul Proprietatii de Stat, in exercitarea atributiilor ce-i revin
potrivit legii, trebuie:
a) sa tina registre, cu respectarea normelor stabilite pentru societatile
comerciale;
b) sa supuna eventualele litigii rezultate din activitatea sa spre
solutionare instantelor de judecata competente; prin contractele comerciale
incheiate cu partenerii straini poate conveni ca eventualele litigii sa fie solutionate
pe cale arbitrala, in tara sau in strainatate, ori de catre instante de
judecata.
Fondul Proprietatii de Stat, pentru intreaga activitate desfasurata, nu va
beneficia de imunitate de jurisdictie sau de executare.
Art. 28
Fondul Proprietatii de Stat este obligat sa intocmeasca anual un program de
privatizare pentru anul urmator si un raport asupra activitatii desfasurate in
ultimele 12 luni.
Programul va cuprinde propuneri de privatizare a cel putin 10% din
actiunile detinute initial.
Programul si raportul de activitate se prezinta Guvernului, spre informare,
si Parlamentului, spre aprobare.
Raportul Fondului Proprietatii de Stat si contul de profit si pierderi se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei, precum si in mijloace de informare in
masa.
La expirarea a sapte ani de la inceperea activitatii Fondului Proprietatii
de Stat, pe baza raportului prezentat Parlamentului, acesta va decide, in
functie de situatia existenta la acel moment, asupra activitatii Fondului Proprietatii
de Stat si asupra procedurilor de urmat, in vederea gestionarii participatiei
statului in societatile comerciale.
Art. 29
Fondul Proprietatii de Stat isi inceteaza, de drept, activitatea pe data
realizarii integrale a privatizarii societatilor comerciale cu capital de stat.
Activul detinut de Fondul Proprietatii de Stat in momentul incetarii
activitatii se face venit la bugetul administratiei centrale de stat.
Bugetul administratiei centrale de stat preia obligatiile financiare ale Fondului
Proprietatii de Stat de la data incetarii activitatii acestuia.
Art. 30
Fondul Proprietatii de Stat va fi condus de un consiliu de administratie,
format din 17 membri.
Consiliul de administratie va fi format din:
a) 5 membri numiti de Presedintele Romaniei dintre personalitatile cu
pregatire si experienta in domeniul comercial, financiar, juridic sau
industrial;
b) 3 membri numiti de Biroul permanent al Senatului;
c) 3 membri numiti de Biroul permanent al Adunarii Deputatilor;
d) 5 membri numiti de Guvern dintre cadrele de conducere ale organelor
centrale ale administratiei publice;
e) secretarul de stat pentru privatizare.
Art. 31
Membrii consiliului de administratie vor fi numiti pe o perioada de cinci
ani, putind fi realesi pentru inca un singur mandat.
Membrii consiliului de administratie pot fi revocati de autoritatea care
i-a numit.
Consiliul de administratie alege dintre membrii sai un presedinte si un
vicepresedinte. Secretarul de stat pentru privatizare nu poate ocupa nici una
din aceste functii.
Sedintele consiliului de administratie vor fi conduse de presedinte sau, in
absenta acestuia, de catre vicepresedinte.
Art. 32
Cenzorii Fondului Proprietatii de Stat se numesc si se revoca de catre
birourile permanente ale celor doua camere ale Parlamentului, la propunerea
Ministerului Economiei si Finantelor.
Art. 33
Regulamentul de organizare si functionare al Fondului Proprietatii de Stat
se intocmeste de catre consiliul de administratie si se aproba de Guvern.
Art. 34
Consiliul de administratie lucreaza valabil in prezenta a cel putin 12 din
numarul membrilor sai si ia decizii valabile cu votul a 3/4 din numarul celor
prezenti.
Art. 35
Consiliul de administratie se va intruni in sedinte cel putin o data pe
luna.
Consiliul de administratie se poate convoca in sedinte extraordinare de
catre presedinte sau la cererea a cel putin 5 dintre membrii sai.
Sedintele consiliului de administratie trebuie convocate in scris, cu cel
putin cinci zile inainte de data fixata pentru tinerea acestora, iar convocarea
va fi insotita de ordinea de zi.
Art. 36
Presedintele consiliului de administratie aduce la indeplinire hotaririle
consiliului de administratie si, in acest scop, exercita urmatoarele atributii
principale:
a) semneaza sau aproba incheierea de contracte de catre Fondul Proprietatii
de Stat, potrivit obiectului sau de activitate;
b) aproba operatiuni de plati si incasari in numele Fondului Proprietatii de
Stat;
c) numeste si revoca directorii Fondului Proprietatii de Stat;
d) angajeaza si reprezinta Fondul Proprietatii de Stat in relatiile cu
persoane fizice sau persoane juridice, precum si in fata instantelor
jurisdictionale;
e) prezinta anual programul de privatizare, bugetul de venituri si
cheltuieli, raportul de activitate si raportul privind executia bugetului,
pregatite conform art. 28, spre aprobare consiliului de administratie.
Art. 37
Activitatea curenta a Fondului Proprietatii de Stat este condusa de un
director general executiv, numit de presedintele consiliului de administratie,
cu acordul consiliului de administratie.
Presedintele consiliului de administratie poate sa delege directorului
general executiv dreptul ca acesta sa angajeze si sa reprezinte Fondul
Proprietatii de Stat in relatiile cu persoane fizice sau persoane juridice,
precum si in fata instantelor jurisdictionale.
Directorul general executiv isi desfasoara activitatea sub controlul
presedintelui consiliului de administratie.
Art. 38
Fondul Proprietatii de Stat, pe intreaga durata de activitate, este scutit
de plata impozitului pe profit si i se interzice orice varsamint catre bugetul
administratiei centrale de stat sau catre bugetele locale.
CAP. 4
Dispozitii speciale privind adunarile generale si consiliile de
administratie ale societatilor comerciale
Art. 39
Adunarea generala a actionarilor societatilor comerciale se constituie din
reprezentantii Fondului Proprietatii de Stat si ai Fondului Proprietatii
Private la care este arondata societatea comerciala.
Consiliile imputernicitilor statului isi vor continua activitatea si vor
reprezenta Fondul Proprietatii de Stat in prima adunare generala a
actionarilor.
Conditiile de numire, revocare, demisie si remunerare ale reprezentantilor
Fondului Proprietatii de Stat in adunarea generala a actionarilor vor fi
stabilite prin regulamentul de organizare si functionare al Fondului
Proprietatii de Stat.
Art. 40
Adunarea generala a actionarilor numeste consiliul de administratie, compus
din 3-9 persoane, din care una este presedintele consiliului de administratie
si director general sau director al societatii comerciale.
Fondul Proprietatii Private are dreptul sa numeasca in consiliul de
administratie un numar de membri, proportional cu cota de capital detinuta in
respectiva societate comerciala.
Art. 41
Prevederile art. 39 si art. 40 se aplica societatilor comerciale atit timp
cit au drept actionari numai Fondul Proprietatii de Stat si unu sau mai multe
dintre Fondurile Proprietatii Private.
CAP. 5
Privatizari initiate inainte de organizarea fondurilor
Art. 42
Pentru privatizarea unor societati comerciale prin vinzarea de actiuni
inainte de organizarea Fondurilor Proprietatii Private si a Fondului
Proprietatii de Stat se imputerniceste Agentia Nationala pentru Privatizare.
Agentia Nationala pentru Privatizare, la propunerea societatilor comerciale
cu capital de stat si pe baza recomandarilor formulate de ministerele de
resort, efectueaza selectarea societatilor comerciale pentru privatizare, dar
nu mai mult de 0,5% din totalul societatilor comerciale care fac obiectul
prezentei legi.
Art. 43
Evaluarea capitalului social si vinzarea de actiuni ale societatilor
comerciale inainte de organizarea fondurilor se autoriza de catre consiliile
imputernicitilor statului.
In situatia in care cumpara actiuni puse in vinzare inainte de organizarea
fondurilor, salariatii si membrii conducerii societatilor comerciale
beneficiaza de drepturile prevazute la art. 48.
Art. 44
Societatile comerciale, care se privatizeaza prin vinzarea de actiuni
inainte de organizarea fondurilor, pot incheia contracte de asistenta de
specialitate cu firme romane sau straine, in conditii de competitivitate.
Contractul de asistenta de specialitate incheiat cu firme straine se face
cu acordul Agentiei Nationale pentru Privatizare.
Art. 45
Sumele rezultate din vinzarea actiunilor societatilor comerciale inainte de
organizarea fondurilor vor fi depuse intr-un cont purtator de dobinzi la Banca
Nationala a Romaniei.
Sumele prevazute la alin. 1 revin in proportie de 70% Fondului Proprietatii
de Stat si respectiv 30% Fondurilor Proprietatii Private, in mod egal, la data
organizarii acestora.
CAP. 6
Vinzarea de actiuni ale societatilor comerciale
Art. 46
Actiunile societatilor comerciale detinute de Fondurile Proprietatii
Private si Fondul Proprietatii de Stat pot fi vindute catre persoane fizice sau
persoane juridice, romane ori straine, prin:
a) oferte de vinzare de actiuni catre public;
b) vinzari de actiuni pe baza de licitatie deschisa sau licitatie cu
participanti preselectionati;
c) vinzari de actiuni prin negociere directa;
d) orice combinatie a procedurilor de mai sus.
Art. 47
Salariatii societatilor comerciale si membrii conducerii acestora pot
participa la cumpararea de actiuni prin oricare din procedurile prevazute la
art. 46.
Art. 48
Actiunile societatilor comerciale puse in vinzare de catre Fondul
Proprietatii de Stat, pe baza de oferta de vinzare catre public sau pe baza de
licitatie, vor fi oferite spre cumparare salariatilor si membrilor conducerii
respectivelor societati, in conditii preferentiale, dupa cum urmeaza:
a) in cazul unei vinzari de actiuni prin oferta publica, salariatii si
membrii conducerii au dreptul sa cumpere, intr-un termen limitat, pina la 10%
din actiunile scoase la vinzare, cu o reducere de 10% fata de pretul ofertei
publice;
b) in cazul unei vinzari de actiuni prin licitatie, orice salariat sau
membru al conducerii, ori o asociatie a acestora va avea dreptul de cumparare
preferentiala a actiunilor, in situatia in care ofera un pret cu cel mult 10%
mai mic decit pretul cel mai mare oferit in cadrul licitatiei si respecta
celelalte conditii din oferta.
In conditii egale cu alti cumparatori potentiali, actiunile societatilor
comerciale scoase la vinzare prin negociere directa de Fondul Proprietatii de
Stat vor fi atribuite salariatilor si membrilor conducerii acestor societati
comerciale.
Art. 49
Fondul Proprietatii de Stat poate sa acorde, in conditiile stabilite de
consiliul sau de administratie si pe principii comerciale, facilitati
salariatilor si membrilor conducerii, precum si pensionarilor, care cumpara
actiuni ale societatilor comerciale, dupa cum urmeaza:
a) credite;
b) plata la termen;
c) plata in rate;
d) alte facilitati, tinind seama de specificul actiunilor si de conditiile
concrete de efectuare a vinzarii.
Art. 50
Vinzarea de actiuni de catre Fondul Proprietatii de Stat se efectueaza cu
respectarea procedurilor prevazute la art. 46.
Vinzarea prevazuta la alin. 1 se efectueaza numai cu aprobarea Agentiei
Nationale pentru Privatizare, daca prin vinzare Fondul Proprietatii de Stat isi
pierde calitatea de actionar ce detine controlul in cadrul respectivei
societati comerciale.
Pentru obtinerea aprobarii, Fondul Proprietatii de Stat are obligatia sa
prezinte, in scris, la Agentia Nationala pentru Privatizare, inainte de
efectuarea vinzarii, conditiile principale de vinzare.
Agentia Nationala pentru Privatizare are obligatia sa aprobe sau, dupa caz,
sa respinga propunerea de vinzare intr-un termen de 30 de zile de la primirea acesteia.
Art. 51
In cazul in care persoane fizice sau persoane juridice, romane ori straine,
vor opta sa cumpere 100% actiunile unei societati comerciale, Fondul
Proprietatii de Stat va delega Fondului Proprietatii Private, la care
societatea este arondata, dreptul de a negocia, in numele lui, conditiile de
vinzare.
Art. 52
Conditiile de organizare si desfasurare a vinzarilor de actiuni, de
prezentare a propunerilor de vinzare, precum si criteriile pe baza carora
Agentia Nationala pentru Privatizare va aproba sau, dupa caz, va respinge
propunerile de vinzare se vor stabili prin norme metodologice elaborate de
Agentia Nationala pentru Privatizare si aprobate prin hotarire a Guvernului.
Normele metodologice se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
CAP. 7
Vinzarea de active ale societatilor comerciale
Art. 53
Societatile comerciale care detin active ce reprezinta unitati care pot fi
organizate si pot functiona independent au dreptul sa vinda astfel de active.
Art. 54
Vinzarea activelor prevazute la art. 53 se efectueaza pe baza de licitatie
publica sau licitatie in plic, cu adjudecarea la cel mai ridicat pret.
Art. 55
Vinzarea de active ale societatilor comerciale pe baza de licitatie
deschisa sau licitatie in plic se va efectua cu respectarea prevederilor legale
si a normelor metodologice elaborate de Agentia Nationala pentru Privatizare si
aprobate prin hotarire a Guvernului. Normele metodologice se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 56
Agentia Nationala pentru Privatizare are obligatia sa intocmeasca, in
termen de 3 luni, o lista de active ale societatilor comerciale, care vor fi
scoase la vinzare in primele 12 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei
legi.
Art. 57
La cumpararea de active ale societatilor comerciale pot participa persoane
fizice sau persoane juridice, romane ori straine, conform prevederilor acestei
legi.
Persoanele care cumpara active, in conditiile prezentei legi, nu vor avea
dreptul sa le vinda, sa le inchirieze sau sa transfere in orice alt mod
folosinta acestora pentru o perioada de un an de la incheierea contractului de
vinzare-cumparare.
Art. 58
Institutiile publice, regiile autonome si societatile comerciale cu unic
actionar statul roman nu au dreptul sa participe la cumparari de active
prevazute la art. 53 din prezenta lege.
Art. 59
La vinzarile de active ale societatilor comerciale, conform art. 54, au
dreptul sa participe si salariatii acestora, cu exceptia membrilor conducerii
societatilor comerciale vinzatoare, precum si pensionarii care au avut ultimul
loc de munca la respectiva societate comerciala.
In situatia in care ofera conditii egale de cumparare cu ceilalti
participanti, vinzarea se efectueaza in favoarea salariatilor, pensionarilor
care au avut ultimul loc de munca la respectiva societate comerciala ori a
cetatenilor romani care au in folosinta aceste active in baza unor contracte de
locatie de gestiune.
Art. 60
Societatile comerciale vinzatoare, cu aprobarea Agentiei Nationale pentru
Privatizare, Fondurile Proprietatii Private si Fondul Proprietatii de Stat, in
conditiile stabilite de consiliile lor de administratie, pot acorda facilitati,
pe principii comerciale, salariatilor din cadrul societatii comerciale
vinzatoare si pensionarilor, in cazul in care cumpara active, dupa cum urmeaza:
a) credite;
b) plata la termen;
c) plata in rate;
d) alte facilitati, tinind seama de specificul activelor vindute.
Art. 61
Procedura de vinzare a activelor societatii comerciale va fi considerata
definitiva la data incheierii, in conditiile legii, a contractului de
vinzare-cumparare.
Art. 62
Sumele rezultate din vinzarea activelor vor fi utilizate de catre
societatea comerciala numai pentru:
a) efectuarea de noi investitii;
b) rambursarea datoriilor contractate din credite pe termen mediu si lung
pentru investitii.
CAP. 8
Atributiile Agentiei Nationale pentru Privatizare
Art. 63
Agentia Nationala pentru Privatizare este organul guvernamental responsabil
pentru coordonarea, indrumarea si controlul procesului de privatizare.
Art. 64
Agentia Nationala pentru Privatizare indeplineste urmatoarele atributii:
a) in baza statutului cadru, propune spre aprobare Guvernului statutele
Fondurilor Proprietatii Private;
b) publica in Monitorul Oficial al Romaniei metodologia de distribuire a
certificatelor de proprietate;
c) intocmeste listele cetatenilor romani care au dreptul sa primeasca
certificate de proprietate;
d) asigura distribuirea certificatelor de proprietate;
e) stabileste criteriile privind privatizarile initiate inainte de
organizarea fondurilor;
f) aproba incheierea contractelor de asistenta de specialitate cu firmele
de consultanta straine;
g) aproba vinzarile de actiuni ale societatilor comerciale initiate inainte
de organizarea fondurilor;
h) propune spre aprobare Guvernului normele metodologice privind conditiile
de organizare si desfasurare a vinzarilor de actiuni si active;
i) asigura asistenta de specialitate societatilor comerciale implicate in
procesul de privatizare;
j) controleaza legalitatea actelor juridice incheiate in aplicarea
prezentei legi;
k) editeaza periodic un Buletin informativ;
l) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege.
In vederea indeplinirii atributiilor ce ii revin, Agentia Nationala pentru
Privatizare are dreptul sa solicite date si informatii de la organele centrale
si locale ale administratiei publice, precum si de la societatile comerciale.
Organele centrale si locale ale administratiei publice, precum si
societatile comerciale sint obligate sa raspunda la solicitarile Agentiei
Nationale pentru Privatizare in termen de cel mult 20 de zile.
CAP. 9
Sanctiuni
Art. 65
Constituie contraventie la normele privind privatizarea urmatoarele fapte,
daca nu sint savirsite in astfel de conditii incit, potrivit legii penale, sa
constituie infractiune:
a) instrainarea prin acte intre vii a certificatelor de proprietate, cu
incalcarea prevederilor art. 22;
b) vinzarea sau transferarea de catre persoane fizice sau persoane
juridice, romane sau straine, a drepturilor dobindite asupra activelor vindute
de catre societatile comerciale, inainte de expirarea termenului de un an de la
data incheierii contractului de vinzare-cumparare;
c) incheierea de contracte de asistenta de specialitate cu firme straine
pentru efectuarea de privatizari inainte de organizarea fondurilor, fara
aprobarea Agentiei Nationale pentru Privatizare;
d) divulgarea de catre angajatii Agentiei Nationale pentru Privatizare sau
ai societatilor comerciale, precum si de orice alte persoane cu atributii in
procesul de privatizare, de orice informatii care nu sint destinate
publicitatii in legatura cu vinzarea de actiuni sau de active ale societatilor
comerciale.
Art. 66
Contraventiile prevazute de art. 65 din prezenta lege se sanctioneaza dupa
cum urmeaza:
a) cele de la lit. a), b) si c), cu amenda de la 50 mii lei la 100 mii lei;
b) cea prevazuta la lit. d), cu amenda de la 150 mii lei la 200 mii lei.
Sanctiunea poate fi aplicata si persoanelor juridice.
Art. 67
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
personalul imputernicit al Agentiei Nationale pentru Privatizare si al
organelor de control financiar.
Art. 68
Contraventiilor prevazute de prezenta lege li se aplica dispozitiile Legii
nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
CAP. 10
Dispozitii finale
Art. 69
Membrii consiliilor de administratie ale Fondurilor Proprietatii Private si
ai Fondului Proprietatii de Stat, angajatii acestora, precum si cei ai Agentiei
Nationale pentru Privatizare, cit si membrii Guvernului, demnitarii si parlamentarii
tarii, implicati in aplicarea prezentei legi, au obligatia sa-si declare averea
la inceputul si la incheierea mandatului sau a functiei lor.
Art. 70
Fondurile Proprietatii Private si Fondul Proprietatii de Stat pot
constitui, in conditiile prevazute de lege, societati comerciale care sa aiba
drept obiect de activitate promovarea sau accelerarea proceselor de
restructurare economica si privatizare.
Art. 71
Fondurile Proprietatii Private si Fondul Proprietatii de Stat au dreptul sa
contracteze, cu persoane fizice sau persoane juridice, romane sau straine,
servicii de asistenta de specialitate in domeniul privatizarii si
restructurarii economice.
Art. 72
Persoanele fizice sau persoanele juridice straine pot participa, in
conditiile prevazute de prezenta lege, la operatiuni de cumparare de actiuni
sau de active ale societatilor comerciale, fara a avea obligatia de a se
inregistra, in prealabil, la Agentia Romana pentru Dezvoltare.
In situatia in care persoane fizice sau persoane juridice straine cumpara
actiuni sau active ale societatilor comerciale, cu respectarea prezentei legi,
Agentia Romana pentru Dezvoltare are obligatia eliberarii certificatului de
investitor prevazut in art. 24 al Legii nr. 35/1991.
Art. 73
In termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi,
Guvernul va prezenta proiectul de lege privind organizarea si functionarea
bursei de valori.
Art. 74
Dispozitiile prezentei legi se aplica si vinzarii de parti sociale la
societatile comerciale cu raspundere limitata.
Art. 75
Capitalul social al societatilor comerciale, aferent actiunilor emise in
conditiile prevazute de art. 36 al Legii nr. 18/1991 privind fondul funciar, se
exclude din masa capitalului supus distribuirii catre Fondurile Proprietatii
Private si Fondul Proprietatii de Stat.
Art. 76
In sensul prezentei legi, prin membrii conducerii societatilor comerciale
se inteleg reprezentantii Fondurilor Proprietatii Private si ai Fondului
Proprietatii de Stat in adunarile generale ale actionarilor, membrii
consiliilor de administratie si membrii comitetelor de directie sau asimilatii
acestora.
Art. 77
Reparatiile pentru bunurile preluate de stat in mod abuziv se vor
reglementa printr-o lege speciala.
Art. 78
Sediile Fondurilor Proprietatii Private vor fi repartizate in teritoriu in
functie de criteriile de arondare a societatilor comerciale la fiecare fond.
Art. 79
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi, art. 23 alin. 2-8 din Legea
nr. 15/1990 privind reorganizarea unitatilor economice de stat ca regii
autonome si societati comerciale, precum si orice alte dispozitii contrare se
abroga.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 31 iulie 1991.
p. PRESEDINTELE SENATUI
VASILE MOIS
Aceasta lege a fost adoptata de Adunarea Deputatilor in sedinta din 31
iulie 1991.
p. PRESEDINTELE ADUNARII DEPUTATILOR
IONEL ROMAN
In temeiul art. 82 lit. m) din Decretul-lege nr. 92/1990 pentru alegerea
parlamentului si a Presedintelui Romaniei,
promulgam Legea privatizarii societatilor comerciale si dispunem publicarea
sa in Monitorul Oficial al Romaniei.
PRESEDINTELE ROMANIEI
ION ILIESCU