LEGE
Nr. 115 din 16 octombrie 1996
privind declararea si controlul averii demnitarilor, magistratilor,
functionarilor publici si a unor persoane cu functii de conducere
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 263 din 28 octombrie 1996
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se instituie obligatia declararii averii pentru demnitari, magistrati,
functionari publici si unele persoane cu functii de conducere din regiile
autonome, Fondul Proprietatii de Stat, Banca Nationala a Romaniei si bancile cu
capital de stat, total sau majoritar, precum si procedura controlului averilor
acestora in cazul in care exista dovezi certe ca unele bunuri ori valori nu au
fost dobandite in mod licit.
CAP. 1
Declararea averii
Art. 2
Presedintele Romaniei, deputatii, senatorii, membrii Guvernului, secretarii
si subsecretarii de stat, precum si cei asimilati acestora, magistratii,
consilierii judeteni si locali, primarii, functionarii publici care isi
desfasoara activitatea in cadrul autoritatilor publice centrale ori locale,
membrii consiliilor de administratie si persoanele care detin functii de
conducere, de la directori, inclusiv, in sus, in cadrul regiilor autonome de interes
national sau local, societatilor comerciale cu capital majoritar de stat,
Fondului Proprietatii de Stat, Bancii Nationale a Romaniei, bancilor cu capital
de stat, total sau majoritar, au obligatia sa-si declare averea, in conditiile
prezentei legi.
Art. 3
(1) Declaratia de avere se face in scris, pe propria raspundere, si
cuprinde bunurile proprii, bunurile comune si cele detinute in indiviziune,
precum si cele ale copiilor aflati in intretinere, potrivit modelului prevazut
in anexa care face parte integranta din prezenta lege.
(2) Declaratia de avere se depune in termen de 15 zile de la data numirii
sau alegerii in functie. In situatia functiilor eligibile, care presupun
validarea, depunerea declaratiei se face inaintea acesteia.
(3) In termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi,
persoanele care exercita functiile prevazute la art. 2 vor depune declaratia de
avere.
Art. 4
(1) Presedintele Romaniei depune declaratia de avere la presedintele Curtii
Constitutionale.
(2) Presedintii Camerelor Parlamentului si primul-ministru depun declaratia
de avere la Presedintele Romaniei.
(3) Deputatii si senatorii depun declaratia de avere la presedintele
Camerei din care fac parte.
(4) Membrii Guvernului depun declaratia de avere la primul-ministru.
(5) Functionarii publici si persoanele cu functii de conducere prevazute la
art. 2 depun declaratia de avere la autoritatea publica sau, dupa caz, la
persoana care, potrivit Constitutiei sau legii, a emis actul de numire in
functie.
(6) Consilierii judeteni si locali, precum si primarii depun declaratia de
avere la prefecti.
(7) Autoritatea publica sau persoana indreptatita sa primeasca si sa
pastreze declaratia de avere va elibera depunatorului o dovada de primire.
Art. 5
Declaratia de avere reprezinta un act personal si irevocabil.
(2) Declaratia de avere este confidentiala si nu poate fi consultata decat
in cazurile si in conditiile prevazute de lege.
Art. 6
(1) Persoanele mentionate la art. 2 au obligatia ca, la incheierea
mandatului sau la incetarea activitatii, sa depuna o noua declaratie cu privire
la averea pe care o detin la acea data.
(2) Declaratia prevazuta la alin. (1) va cuprinde si actele de instrainare
cu titlu oneros sau gratuit, facute in timpul exercitarii mandatului sau al
indeplinirii functiei, a bunurilor de valoare cuprinse in declaratie.
(3) Persoanele prevazute la art. 4 alin. (5) au obligatia sa actualizeze
declaratia din 4 in 4 ani.
(4) Nedepunerea declaratiei din motive imputabile, in termen de 15 zile de
la incetarea activitatii, conduce la declansarea din oficiu a procedurii de
control.
CAP. 2
Controlul averilor
Art. 7
In cazul in care intre averea declarata la data investirii sau numirii in
functie a persoanelor prevazute la art. 2 si cea dobandita pe parcursul
exercitarii functiei se constata diferente vadite si exista dovezi certe ca
unele bunuri ori valori nu puteau fi dobandite din veniturile legale realizate
de persoana in cauza sau pe alte cai licite, averea este supusa controlului, in
conditiile prezentei legi.
A. Comisia de cercetare
Art. 8
(1) Pe langa fiecare curte de apel va functiona o comisie de cercetare a
averilor, formata din:
- doi judecatori de la curtea de apel, desemnati de presedintele acesteia,
dintre care unul in calitate de presedinte;
- un procuror de la parchetul care functioneaza pe langa curtea de apel,
desemnat de primul-procuror al acestui parchet.
(2) Presedintele si membrii comisiei de cercetare sunt desemnati pe o
perioada de 3 ani. Pe aceeasi perioada si de catre aceleasi persoane vor fi
desemnati si trei supleanti, care vor inlocui pe titulari in cazul in care
acestia, din motive legale, nu vor putea lua parte la lucrarile comisiei de
cercetare.
(3) Comisia de cercetare are un secretar desemnat de presedintele curtii de
apel dintre grefierii acestei instante.
Art. 9
(1) Comisia de cercetare va incepe actiunea de control de indata ce este
sesizata cu o cerere de cercetare.
(2) Cererea de cercetare poate fi facuta de catre:
a) primul-procuror al parchetului de pe langa curtea de apel sau
conducatorul autoritatii publice la care a functionat ori functioneaza cel a
carui avere este supusa cercetarii;
b) persoanele care ocupa functiile sau demnitatile publice prevazute la
art. 2 si carora li s-au adus imputari publice cu privire la provenienta averii
pe care o detin.
(3) Persoanele prevazute la alin. (2) lit. a) pot fi sesizate de catre
orice cetatean care are cunostinta si care furnizeaza indicii certe ca o
persoana dintre cele prevazute la art. 2 a dobandit bunuri de valoare pe care
nu le-ar fi putut dobandi din veniturile legale realizate de persoanele in
cauza sau pe alte cai licite.
(4) Cererile de cercetare se adreseaza comisiei de cercetare de pe langa
curtea de apel in raza careia domiciliaza persoana a carei avere este supusa
controlului.
(5) Sesizarile anonime nu pot conduce la declansarea actiunii de control al
averii.
Art. 10
Daca persoana a carei avere este supusa controlului este casatorita,
controlul se extinde si asupra averii si veniturilor dobandite de celalalt sot.
Sunt supuse controlului si bunurile de valoare ce fac obiectul declararii,
realizate prin persoane interpuse sau transmise cu titlu oneros catre
ascendenti, descendenti, frati, surori si afinii de acelasi grad, precum si
cele transmise cu titlu gratuit catre orice persoana.
Art. 11
Cererea de cercetare va indica, in mod obligatoriu, dovezile pe care se intemeiaza
si sursele de unde acestea pot fi solicitate sau va fi insotita de acte
doveditoare.
Art. 12
(1) Actele si lucrarile comisiei de cercetare nu sunt publice. Persoana in
cauza poate lua cunostinta de actele si lucrarile dosarului si poate fi asistata
de avocat.
(2) Presedintele dispune citarea de urgenta, in fata comisiei de cercetare,
a persoanei care a facut cererea de cercetare sau a reprezentantului acesteia,
precum si a celui a carui avere este supusa cercetarii si a sotului sau sotiei,
dupa caz, pentru a fi ascultati. Comisia de cercetare poate cita orice persoana
care ar putea da relatii utile pentru lamurirea provenientei bunurilor celui
cercetat si poate solicita autoritatilor publice sau oricarei alte persoane
juridice informatii necesare pentru solutionarea cauzei. Cei care, in perioada
supusa controlului, au dobandit bunuri de la persoana in cauza vor fi ascultati
in mod obligatoriu.
(3) Comisia de cercetare poate efectua cercetari locale sau poate dispune
efectuarea unei expertize pentru lamurirea cauzei.
(4) Cercetarile efectuate de alte persoane decat membrii comisiei de
cercetare sunt nule.
Art. 13
(1) Cei citati in fata comisiei de cercetare vor fi ascultati pe rand si
vor prezenta dovezile care au stat la baza cererii de cercetare. Persoana a
carei avere este supusa cercetarii va putea produce in fata comisiei probe in
aparare sau va putea solicita administrarea acestora de catre comisie si, daca
considera necesar, poate depune o declaratie in care va arata veniturile
realizate si modul dobandirii averii.
(2) Comisia de cercetare poate dispune masuri asiguratorii prin care sa
impiedice instrainarea bunurilor ce apartin persoanei a carei avere este supusa
controlului, precum si a celor apartinand persoanelor prevazute la art. 10,
daca din probele administrate rezulta ca aceste masuri sunt necesare.
(3) Masura de indisponibilizare poate fi totala sau partiala si poate fi
luata si in cazul depozitelor si certificatelor bancare sau C.E.C.
(4) Masurile prevazute la alin. (2) inceteaza la data ramanerii definitive
a ordonantei de clasare.
Art. 14
(1) Comisia de cercetare hotaraste cu majoritate de voturi, in cel mult 3
luni de la data sesizarii, pronuntand o ordonanta motivata, prin care poate
dispune:
a) trimiterea cauzei spre solutionare curtii de apel in raza careia
domiciliaza persoana a carei avere este supusa controlului, daca constata, pe
baza probelor administrate, ca dobandirea unei cote-parti din aceasta sau a
anumitor bunuri determinate nu are caracter licit;
b) clasarea cauzei, cand constata ca provenienta bunurilor este
justificata;
c) suspendarea cercetarii si trimiterea cauzei parchetului competent, daca
in legatura cu bunurile a caror provenienta este nejustificata rezulta savarsirea
unei infractiuni.
(2) Ordonanta de clasare se comunica partilor si parchetului de pe langa
curtea de apel, in raza careia functioneaza comisia.
Art. 15
Controlul se reia de catre comisia de cercetare, daca:
a) dupa clasarea cauzei apar elemente noi care pot conduce la o solutie
contrara;
b) organul de urmarire penala, dupa efectuarea cercetarilor, in situatia
prevazuta la art. 14 alin. (1) lit. c), nu sesizeaza instanta penala.
B. Instanta de judecata
Art. 16
(1) Presedintele curtii de apel sau presedintele sectiei, primind dosarul,
fixeaza termen de judecata si dispune citarea tuturor partilor care au fost
chemate la comisia de cercetare. Statul, prin Ministerul Finantelor, va fi
intotdeauna citat in instanta. Participarea procurorului este obligatorie.
(2) Judecatorii si procurorul care au facut parte din comisia de cercetare
nu pot participa la judecata.
Art. 17
(1) Judecarea cauzei se face pornind de la probele administrate in fata
comisiei de cercetare. La prima zi de infatisare, partile pot solicita probe
noi si curtea de apel va putea dispune incuviintarea acestora, acordand un nou
termen.
(2) Pana la solutionarea definitiva a cauzei, instanta de judecata poate
dispune indisponibilizarea bunurilor, daca aceasta masura nu a fost luata in
conditiile art. 13.
Art. 18
(1) Daca se constata ca dobandirea unor bunuri anume determinate sau a unei
cote-parti dintr-un bun nu este justificata, curtea de apel va hotari fie
confiscarea bunurilor sau a cotei-parti nejustificate, fie plata unei sume de
bani, egala cu valoarea bunului, stabilita de instanta pe baza de expertiza. In
cazul obligarii la plata contravalorii bunului, instanta va stabili si termenul
de plata.
(2) Daca in legatura cu bunurile a caror provenienta este nejustificata
rezulta savarsirea unei infractiuni, instanta trimite dosarul la parchetul
competent, pentru a analiza daca este cazul sa puna in miscare actiunea penala.
(3) In cazul in care se constata ca provenienta bunurilor este justificata,
instanta hotaraste inchiderea dosarului.
C. Cai de atac
Art. 19
(1) Impotriva ordonantei de clasare a comisiei de cercetare, partile
interesate, Ministerul Finantelor si procurorul pot face recurs la Curtea
Suprema de Justitie, in termen de 10 zile de la comunicare.
(2) Ordonanta de trimitere a cauzei spre solutionare instantei nu poate fi
atacata cu recurs decat o data cu sentinta pronuntata asupra fondului.
Art. 20
Sentintele curtii de apel pot fi atacate cu recurs de catre partile
interesate, Ministerul Finantelor si procuror, in termen de 15 zile de la
comunicare, la Curtea Suprema de Justitie.
CAP. 3
Proceduri speciale
Art. 21
(1) Cercetarea averii Presedintelui Romaniei, a deputatilor, senatorilor,
membrilor Guvernului, secretarului general al Guvernului, conducatorilor
organelor centrale numiti de presedinte, de Parlament sau de primul-ministru, a
judecatorilor Curtii Constitutionale, consilierilor de conturi, membrilor
Colegiului jurisdictional al Curtii de Conturi si procurorilor financiari de pe
langa aceasta, a magistratilor de la Curtea Suprema de Justitie si de la
Parchetul General de pe langa aceasta, precum si de la curtile de apel si de la
parchetele de pe langa acestea, aflati in functie, se face de catre o comisie
speciala formata din:
- doi judecatori de la Curtea Suprema de Justitie, desemnati de
presedintele acestei curti, dintre care unul in calitate de presedinte;
- un procuror din Parchetul General de pe langa Curtea Suprema de Justitie,
desemnat de procurorul general.
(2) Presedintele si membrii comisiei sunt desemnati pe o perioada de 3 ani.
Pe aceeasi perioada si de catre aceleasi persoane vor fi desemnati si trei
supleanti.
(3) Comisia are un secretar desemnat de presedintele Curtii Supreme de
Justitie dintre magistratii-asistenti.
Art. 22
Cererea de cercetare poate fi facuta de catre:
a) ministrul justitiei sau procurorul general;
b) persoanele prevazute la art. 21 alin. (1), in cazul in care averea lor a
format obiectul unor imputari publice.
Art. 23
Comisia va proceda la cercetarea averii persoanelor in cauza, de indata ce
va fi sesizata potrivit dispozitiilor prevazute la art. 9-15.
Art. 24
(1) Cauzele privind persoanele prevazute la art. 21 alin. (1) se judeca la
Curtea Suprema de Justitie, in complet format din trei judecatori desemnati de
presedintele acestei curti.
(2) Recursurile se judeca in complet format din noua judecatori.
(3) Dispozitiile art. 16-20 se aplica in mod corespunzator.
Art. 25
Averea Presedintelui Romaniei va putea fi cercetata numai dupa incetarea
exercitarii mandatului, iar pe durata acestuia, numai la solicitarea sa sau pe
baza hotararii Parlamentului Romaniei, adoptata cu votul majoritatii
deputatilor si senatorilor. In acest ultim caz, Presedintele Romaniei poate da
Parlamentului explicatii cu privire la faptele ce i se imputa.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 26
(1) Dispozitivul hotararii judecatoresti, ramasa irevocabila, prin care se
constata provenienta ilicita a unor bunuri, se comunica organului fiscal de la
domiciliul persoanei a carei avere a fost cercetata, in vederea executarii.
(2) Bunurile confiscate se vor valorifica prin vanzare la licitatie, sumele
obtinute facandu-se venit la bugetul de stat. Pretul de pornire a licitatiei nu
poate fi mai mic decat valoarea bunului, stabilita de instanta pe baza de
expertiza.
(3) Vanzarea bunurilor si incasarea debitelor stabilite in conditiile
prezentei legi se efectueaza de catre organele fiscale, in conformitate cu
dispozitiile legale referitoare la executarea silita impotriva persoanelor
fizice pentru neachitarea creantelor banesti datorate statului.
(4) Cheltuielile facute pentru depozitarea, conservarea si valorificarea
bunurilor confiscate se scad din sumele obtinute din vanzarea acestora.
Art. 27
In cazul in care bunurile confiscate sunt obiecte din metale rare sau
pietre pretioase, titluri de valoare, mijloace de plata straine, obiecte de
arta, colectii de valoare si obiecte de muzeu, acestea se depun la Banca
Nationala a Romaniei sau, dupa caz, la Ministerul Culturii, in vederea
valorificarii prin vanzare la licitatie.
Art. 28
(1) Procedura de cercetare si de judecare a provenientei bunurilor,
inceputa asupra unei persoane, continua si impotriva mostenitorilor acesteia.
(2) Cercetarea poate fi pornita si direct impotriva mostenitorilor, dar
numai in termen de 3 ani de la data deschiderii succesiunii. Mostenitorii
raspund numai in limita valorii activului succesoral.
(3) Cererea de cercetare a averii unei persoane, care a detinut o demnitate
sau o functie publica dintre cele prevazute in prezenta lege, poate fi facuta
in termen de cel mult 5 ani de la data incheierii mandatului sau a eliberarii
din functie.
Art. 29
Toate actele de procedura in aceasta materie sunt scutite de orice taxa de
timbru, iar in cazul valorificarii bunurilor prin vanzare la licitatie, nu se
percepe taxa pe valoarea adaugata.
Art. 30
Sumele necesare pentru efectuarea expertizelor dispuse din oficiu se
avanseaza dintr-un fond prevazut in bugetul Ministerului Justitiei, in cazul
clasarii cauzei ele suportandu-se din bugetul de stat.
Art. 31
Dispozitiile prezentei legi se intregesc cu prevederile Codului de
procedura civila si cu cele privind executarea creantelor bugetare.
Art. 32
Ordonanta de clasare a comisiei de cercetare sau, dupa caz, hotararea
instantei de judecata irevocabila, prin care se constata ca provenienta
bunurilor este justificata, va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 33
(1) Persoana a carei avere a fost declarata, in total sau in parte,
nejustificata, printr-o hotarare judecatoreasca irevocabila, va fi destituita
sau revocata, dupa caz, din functia pe care o detine.
(2) Deputatul sau senatorul a carui avere a fost declarata nejustificata,
printr-o hotarare judecatoreasca irevocabila, este considerat incompatibil.
Art. 34
In sensul prezentei legi, functionar public este persoana numita sau aleasa
intr-o functie publica, cu caracter de permanenta, in serviciul unei autoritati
publice centrale sau locale ori intr-o institutie publica subordonata acesteia.
Functionari publici pot fi si in cadrul regiilor autonome.
Art. 35
(1) Fapta aceluia care, in sesizarea adresata persoanelor prevazute la art.
9 alin. (2) lit. a) si la art. 22 lit. a), face afirmatii mincinoase cu privire
la caracterul ilicit al provenientei bunurilor unei persoane fizice ce ocupa
una dintre functiile prevazute la art. 2, constituie infractiune si se
pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani.
(2) Producerea ori ticluirea de probe mincinoase cu privire la caracterul
ilicit al provenientei bunurilor unei persoane ce ocupa una dintre functiile
publice prevazute la art. 2 se pedepseste cu inchisoare de la un an la 5 ani.
Art. 36
Fapta persoanelor prevazute la art. 2, de a face declaratii de avere care
nu corespund adevarului, constituie infractiunea de fals in declaratii si se
pedepseste potrivit Codului penal.
Art. 37
Fapta persoanei care primeste, pastreaza sau detine declaratiile de avere
prevazute de prezenta lege, de a publica sau de a divulga, in orice alt mod, in
tot sau in parte, continutul acestora, constituie infractiune si se pedepseste
cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani.
Art. 38
Persoanele prevazute la art. 2, care au ocupat posturi publice similare
dupa 1 ianuarie 1990, avand, potrivit reglementarilor legale in vigoare,
obligatia declararii averii, pot fi supuse controlului averilor, potrivit
procedurii stabilite prin prezenta lege, daca sunt dovezi certe ca unele bunuri
si valori ale acestora nu au fost dobandite in mod licit.
Art. 39
Magistratii care fac parte din comisiile prevazute la art. 8 si 21, precum
si grefierii care efectueaza lucrarile pentru aceste comisii beneficiaza de
indemnizatia prevazuta la art. 13 alin. (1) din Legea nr. 50/1996 privind
salarizarea si alte drepturi ale personalului din organele autoritatii
judecatoresti.
Art. 40
La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea nr. 18/1968
privind controlul provenientei unor bunuri ale persoanelor fizice, care nu au
fost dobandite in mod licit, dispozitiile art. 68 alin. (3) din Legea nr.
68/1992 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, art. 69 din Legea
privatizarii societatilor comerciale nr. 58/1991 si Hotararea Guvernului nr.
473/1993 privind declararea averilor de catre functionarii publici din cadrul
autoritatilor puterii executive, precum si orice alte dispozitii contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 18
septembrie 1996, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 2 octombrie 1996, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI
VALER SUIAN
ANEXA 1
DECLARATIE
Subsemnatul ............., avand functia de ............. la
.............., declar, pe propria raspundere, ca impreuna cu familia*) am
urmatoarea avere:
I. Imobile*):
1. Terenuri agricole - total .................. ha, din care*):
............................................................
2. Cladiri: ............................................
2.1. Locuinte: Nr. Suprafata Valoarea de
construita impozitare
_____________________________________
- apartament ...... .............. .............
- vila ...... .............. .............
- casa de odihna ...... .............. .............
- alte locuinte ...... .............. .............
2.2. Spatii
comerciale x .............. .............
2.3. Spatii de
productie x .............. .............
II. Efective de animale si pasari:
Daca depasesc 30 de capete la animale mari si 1.000 de capete la pasari.
Se vor trece separat cabalinele de curse si animalele cu blana pretioasa.
III. Activitati comerciale si alte activitati cu scop lucrativ:
1. Societati comerciale unde este asociat unic*):
- denumirea si capitalul social (pentru fiecare)
............................................................
............................................................
2. Participari (actiuni, parti sociale) in societatile comerciale:
- denumirea societatii comerciale si valoarea actiunilor sau a partilor
sociale*):
............................................................
............................................................
3. Alte activitati cu scop lucrativ:
- denumirea si profitul net anual
............................................................
............................................................
IV. Bunuri mobile:
1. Colectii sau obiecte de arta cu valoare deosebita (opere de arta
plastica, mobilier de arta, antichitati etc.):
............................................................
............................................................
2. Colectii numismatice, filatelice, de arta populara etc.:
............................................................
............................................................
3. Depozite in valuta in strainatate, in echivalent a cel putin 10.000.000
lei:
............................................................
............................................................
4. Depuneri la C.E.C., banci comerciale, fonduri de investitii de peste
10.000.000 lei:
- in lei ...............................................
- in valuta ............................................
5. Creante cu o valoare de peste 10.000.000 lei:
............................................................
............................................................
6. Autovehicule, autoturisme, tractoare, masini agricole, salupe, iahturi
etc. (marca, anul de fabricatie), buc.:
............................................................
............................................................
7. Obiecte si bijuterii din aur, argint, platina si pietre pretioase, cu
valoare de peste 1.000.000 lei fiecare sau cantarind in total peste 100 grame:
............................................................
............................................................
8. Alte bunuri (stupi de albine, peste 20), aparatura electronica cu o
valoare de peste 5.000.000 lei fiecare:
............................................................
............................................................
Prezenta declaratie constituie act public si raspund, conform legii penale,
pentru inexactitatea sau caracterul incomplet al datelor.
Data Semnatura
.......... .................
-----------------------
*) Prin familie, in sensul prezentei declaratii, se intelege sotul, sotia
si copiii in intretinere.
*) Daca se afla in indiviziune, se va arata cota-parte.
*) Pe principalele categorii (arabil, vii, livezi, teren pentru constructii
etc.).
*) Inclusiv la firme din alte tari.