LEGE
Nr. 18 din 24 iunie 1968
privind controlul provenientei unor bunuri ale persoanelor fizice, care nu au
fost dobandite in mod licit
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 81 din 24 iunie 1968
CAP. 1
Art. 1
Poate fi supusa controlului, in conditiile prezentei legi, provenienta
bunurilor oricarei persoane fizice, daca sunt date sau indicii ca exista o
vadita disproportie intre valoarea bunurilor acesteia si veniturile sale si nu
se justifica dobandirea licita a bunurilor.
Controlul priveste bunurile dobandite dupa data de 1 ianuarie 1962, atat
cele existente in patrimoniul persoanei in cauza, cat si cele instrainate cu
titlu oneros sau cu titlu gratuit.
Art. 2
Valoarea bunurilor a carei provenienta nu se justifica este supusa unui
impozit de 80%.
Prin justificarea provenientei bunurilor se intelege obligatia persoanei in
cauza de a dovedi caracterul licit al mijloacelor folosite pentru dobandirea
sau sporirea bunurilor.
CAP. 2
Art. 3
Controlul provenientei bunurilor prevazute la capitolul I se face:
a) in temeiul sesizarilor, daca sunt scrise si semnate, ale oricarei
persoane fizice sau ale conducerii organizatiei socialiste la care persoana in
cauza a prestat sau presteaza vreo activitate, indiferent de natura acesteia;
b) la cererea persoanei careia i s-au adus imputari publice in legatura cu
provenienta bunurilor sale;
c) la sesizarea organelor financiare, a celor de urmarire penala sau a
instantelor judecatoresti, cand acestea detin date, rezultand din activitatea
lor, cu privire la disproportia vadita dintre valoarea bunurilor si veniturile
unei persoane.
CAP. 3
Art. 4
Verificarea sesizarilor si a cererilor aratate la art. 3 se face de o
comisie de cercetare, care functioneaza pe langa fiecare tribunal judetean si
este alcatuita din:
- doi judecatori desemnati de presedintele tribunalului judetean, dintre
care unul in calitate de presedinte;
- un procuror desemnat de procurorul sef al procuraturii judetene, un
delegat al administratiei financiare judetene si un deputat in consiliul
popular judetean, municipal sau orasenesc, ca membri.
Comisia are un secretar desemnat de presedintele tribunalului judetean
dintre grefierii acestei instante.
Art. 5
In cazul in care sesizarea este facuta potrivit art. 3 lit. a, comisia nu
va incepe cercetarea inainte de a fi chemat pe cel care a semnat sesizarea
pentru a-i cere relatiile necesare cauzei, punindu-i totodata in vedere
dispozitiile art. 22 din prezenta lege, referitoare la consecintele
afirmatiilor mincinoase.
Organizatiile socialiste, cu exceptia unitatilor Casei de Economii si
Consemnatiuni, sunt obligate sa puna la dispozitia comisiei actele cerute si sa
dea relatiile necesare, chiar daca prin dispozitii speciale se dispune altfel.
Daca rezulta date sau indicii ca intre valoarea bunurilor persoanei in
cauza si veniturile acesteia exista vadita disproportie, comisia o citeaza si
ii acorda un termen de cel mult 10 zile pentru a depune o declaratie cu privire
la toate bunurile prevazute la art. 1 si la justificarea provenientei lor.
Provenienta bunurilor persoanei care refuza sa dea declaratia aratata la
alineatul precedent, precum si a bunurilor care au fost omise din aceasta
declaratie, este considerata nejustificata, pana la proba contrara.
Art. 6
Comisia citeaza orice persoana care ar putea da relatii utile pentru
lamurirea provenientei bunurilor celui in cauza.
Cei care, dupa data de 1 ianuarie 1962, au dobandit bunuri de la persoana
in cauza vor fi ascultati in mod obligatoriu.
Daca persoana in cauza este casatorita, comisia va cita si pe celalalt sot
pentru a da relatii cu privire la bunurile comune.
Actele si lucrarile comisiei nu sunt publice.
Persoana in cauza poate sa ia cunostinta de actele si lucrarile dosarului.
Art. 7
Daca socoteste necesar, comisia, prin incheiere, poate lua masura
indisponibilizarii bunurilor persoanei in cauza si ale persoanelor cu care
locuieste impreuna si gospodareste in comun.
De asemenea, vor putea fi indisponibilizate bunurile pe care persoana in
cauza le-a instrainat cu titlu gratuit dupa intrarea in vigoare a prezentei
legi.
Art. 8
Comisia hotaraste, prin incheiere motivata, cu majoritate de voturi:
- clasarea cauzei, cand constata ca provenienta tuturor bunurilor este
justificata;
- trimiterea cauzei spre solutionare judecatoriei in raza careia se afla
domiciliul persoanei in cauza, daca constata ca provenienta unor bunuri
anume determinate sau o cota-perte din valoarea bunurilor nu este justificata;
- trimiterea cauzei la unitatea competenta de procuratura, daca in legatura
cu bunurile a carei provenienta este nejustificata rezulta savarsirea unei
infractiuni.
Prin incheierea de clasare se dispune si ridicarea masurii de
indisponibilizare a bunurilor.
Incheierea de clasare se comunica persoanei in cauza, celei care a facut
sesizarea, procurorului sef al judetului si Ministerului Finantelor, in termen
de 15 zile de la pronuntare.
CAP. 4
Art. 9
Presedintele judecatoriei, primind dosarul, fixeaza termen de judecata si
dispune citarea tuturor partilor care au fost chemate la comisia de cercetare.
Statul, prin Ministerul Finantelor, va fi intotdeauna citat. Prezenta
procurorului este obligatorie.
Judecatorul si procurorul care au facut parte din comisia de cercetare nu
pot participa la judecata.
Art. 10
Judecatoria, daca constata ca provenienta bunurilor este justificata,
hotaraste inchiderea dosarului.
Daca constata ca provenienta unor bunuri anume determinate ori o cota-parte
din valoarea bunurilor nu este justificata, hotaraste trimiterea dosarului
Ministerului Finantelor pentru urmarirea impozitului prevazut de art. 2
alin. 1.
Dispozitiile alineatului precedent se aplica si bunurilor comune ale
sotilor.
Daca in legatura cu bunurile a caror provenienta este nejustificata rezulta
savarsirea unei infractiuni, judecatoria trimite dosarul la unitatea competenta
de procuratura spre a vedea daca este cazul sa puna in miscare actiunea penala.
CAP. 5
Art. 11
Impotriva incheierii de clasare a comisiei de cercetare pot face recurs, in
termen de 15 zile de la data comunicarii, procurorul sef al judetului,
Ministerul Finantelor si persoana care a facut sesizarea.
Recursul se solutioneaza de comisia prevazuta la art. 13.
Art. 12
Impotriva hotararilor judecatoriei, cei aratati la art. 11, precum si
persoana ale carei bunuri au fost supuse controlului, pot face recurs, in
termen de 15 zile de la comunicare, la tribunalul judetean.
CAP. 6
Art. 13
In cazul in care persoana ale carei bunuri ar urma sa fie supuse
controlului este demnitar, comisia de cercetare va fi formata din:
- doi judecatori de la Tribunalul Suprem, desemnati de presedintele acestui
tribunal, dintre care unul este in calitate de presedinte;
- un procuror din Procuratura Generala, un delegat al Ministerului Finantelor
si un deputat in Marea Adunare Nationala, ca membri.
Secretar al comisiei este un magistrat asistent, desemnat de presedintele
Tribunalului Suprem.
Art. 14
Comisia prevazuta la art. 13 nu poate proceda la verificarea sesizarii sau
cererii decat cu incuviintarea, dupa caz, a Consiliului de Stat sau a
Consiliului de Ministri.
Art. 15
Judecarea cauzelor referitoare la demnitari este de competenta Tribunalului
Suprem, Colegiul civil, cu recurs, care se va judeca de un complet compus din
7 judecatori. Recursul se poate face, in termenul prevazut la art. 11, de
Procurorul General, Ministerul Finantelor, persoana care a facut sesizarea si
persoana ale carei bunuri au fost supuse controlului.
Art. 16
Comisia de cercetare si instanta de judecata, prevazute in acest capitol,
procedeaza potrivit prevederilor art. 5-10 inclusiv, ale caror dispozitii se
aplica in mod corespunzator.
CAP. 7
Art. 17
Procedura de cercetare si judecare a provenientei bunurilor inceputa impotriva
unei persoane continua impotriva mostenitorilor.
Cercetarea poate fi pornita si direct impotriva mostenitorilor, dar numai
in termen de 3 ani de la data deschiderii succesiunii.
Mostenitorii raspund numai in limita valorii bunurilor dobandite prin
succesiune.
Art. 18
Daca cu ocazia urmaririi pornite pentru realizarea impozitului prevazut de
art. 2 alin. 1 se constata insolvabilitatea persoanei in cauza, Ministerul
Finantelor, in vederea realizarii impozitului, poate cere in justitie sa se
constate ca actele prin care aceasta a instrainat bunuri cu titlu oneros
sunt simulate.
De asemenea, Ministerul Finantelor va putea cere desfiintarea actelor prin
care persoana in cauza a instrainat bunuri, cu titlu gratuit, in frauda drepturilor
statului decurgand din aceasta lege.
Art. 19
Dispozitiile prezentei legi se intregesc cu prevederile codului de
procedura civila.
Art. 20
Toate actele de procedura in aceasta materie sunt scutite de orice taxa de
timbru.
Art. 21
Incheierea de clasare a comisiei de cercetare sau, dupa caz, hotararea
instantei de judecata prin care se constata ca provenienta bunurilor este
justificata, ramasa definitiva, va fi publicata intr-un ziar, in extras, la
cererea si pe cheltuiala persoanei in cauza.
Art. 22
Fapta aceluia care, in sesizarea prevazuta de art. 3, face afirmatii
mincinoase cu privire la provenienta nejustificata a bunurilor unei
persoane fizice, constituie infractiune si se sanctioneaza cu pedeapsa
prevazuta in codul penal pentru denuntare calomnioasa.
Actiunea penala se pune in miscare la plangerea prealabila a persoanei
vatamate sau la sesizarea comisiei de cercetare ori a instantei de judecata.
Art. 23