DECIZIE Nr. 64*) din 21 mai 1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 181 din 7 august 1996
*) Definitiva prin nerecurare.
Viorel Mihai Ciobanu - presedinte
Antonie Iorgovan - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat - asistent
Pe rol pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a Legii nr.
18/1968 privind controlul provenientei unor bunuri ale persoanelor fizice, care
nu au fost dobandite in mod licit, ridicata de Mihaila Anuta si Mihaila Ioan in
Dosarul nr. 5.892/1995 al Judecatoriei Bacau.
Dezbaterile au avut loc in sedinta din 15 mai 1996 in prezenta lui Mihaila
Anuta si a procurorului si in lipsa lui Mihaila Ioan, legal citat, si au fost
consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp
pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 21 mai 1996.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine:
Prin incheierea din 20 noiembrie 1995, pronuntata in Dosarul nr.
5.892/1995, Judecatoria Bacau a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a Legii nr. 18/1968, ridicata de Mihaila Anuta si Mihaila
Ioan. In motivarea exceptiei se arata ca dispozitiile Legii nr. 18/1968
contravin in totalitate Constitutiei si sunt deci abrogate, in temeiul art. 150
alin. (1) din aceasta. Se sustine ca legea incalca prevederile constitutionale
referitoare la ocrotirea proprietatii, care nu fac distinctie intre
proprietatea publica si cea privata, precum si faptul ca activitatea
desfasurata de comisiile de cercetare constituite potrivit art. 4 din lege este
o activitate specific judecatoreasca, iar componenta acestora contravine Legii
nr. 92/1992 si Legii nr. 59/1993. Legea nr. 18/1968 incalca, de asemenea, si
art. 41 alin. (7) din Constitutie care stabileste prezumtia de legalitate a
dobandirii averii. Se mai sustine si ca prevederile art. 12 din lege contravin
dreptului de aparare, stabilit de Constitutie in art. 24, prin aceea ca
cercetatii nu au dreptul de a declara recurs impotriva incheierii de clasare,
pronuntata de comisia de cercetare.
Exprimandu-si opinia, judecatoria opineaza ca Legea nr. 18/1968 in
totalitate si art. 4 in special nu au fost abrogate implicit prin art. 150
alin. (1) din Constitutie, deoarece: art. 41 alin. (7) din Legea fundamentala
prevede doar ca averea dobandita in mod licit nu poate fi confiscata si deci,
per a contrario, dobandirea ilicita nu este ocrotita; prin Legea nr. 92/1992
pentru organizarea judecatoreasca nu s-a exclus expres sesizarea instantei de
catre comisia de cercetare reglementata de lege, iar Legea nr. 59/1993 consacra
plenitudinea de jurisdictie cu privire la incheierile de sesizare a instantei
de catre comisia de cercetare.
In vederea solutionarii exceptiei, s-au solicitat, potrivit art. 24 alin.
(3) din Legea nr. 47/1992, puncte de vedere Camerei Deputatilor, Senatului si
Guvernului.
Guvernul, in punctul de vedere exprimat, apreciaza ca Legea nr. 18/1968
este in vigoare, cu exceptia art. 2 alin. 2 care este abrogat implicit prin
art. 150 alin. (1) din Constitutie, deoarece contravine prevederilor
constitutionale ale art. 41 alin. (7).
Camera Deputatilor si Senatul nu si-au exprimat punctele de vedere.
CURTEA,
analizand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii si concluziile
procurorului, prevederile Legii nr. 18/1968 raportate la dispozitiile
Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Desi este vorba de un act normativ anterior Constitutiei, Curtea este
competenta sa se pronunte asupra exceptiei, in temeiul art. 26 alin. (3) teza I
din Legea nr. 47/1992, deoarece pe baza lui s-au stabilit raporturi juridice
dupa intrarea in vigoare a Constitutiei din anul 1991.
Legea nr. 18 din 24 iunie 1968 privind controlul provenientei unor bunuri
ale persoanelor fizice, care nu au fost dobandite in mod licit, republicata in
anul 1983 si modificata prin art. III din Legea nr. 45 din 4 iulie 1991 privind
modificarea unor dispozitii referitoare la activitatea de judecata, nu este
neconstitutionala in intregul ei, deoarece Constitutia, potrivit art. 41 alin.
(7) si art. 54, ocroteste averea dobandita in mod licit si cetatenii romani
trebuie sa-si exercite drepturile si libertatile constitutionale cu
buna-credinta, fara sa incalce drepturile si libertatile celorlalti.
Curtea constata insa ca legea cuprinde exprimari care nu mai corespund
actualelor realitati sociale, economice, politice si dispozitii care trebuie
revazute in lumina Constitutiei. Aceasta sarcina revine insa Consiliului
Legislativ, care, potrivit art. 150 alin. (2) din Constitutie, trebuie sa
examineze conformitatea legislatiei cu prevederile acesteia si sa faca
Parlamentului sau, dupa caz, Guvernului, propuneri corespunzatoare.
Cat priveste textele mentionate in mod expres in exceptia de
neconstitutionalitate, respectiv art. 2 alin. 2, art. 4 si art. 12 alin. 1 din
Legea nr. 18/1968, sunt de retinut urmatoarele:
Dispozitiile art. 2 alin. 2 din Legea nr. 18/1968, care stabilesc ca
"prin justificarea provenientei bunurilor se intelege obligatia persoanei
in cauza de a dovedi caracterul licit al mijloacelor folosite pentru dobandirea
sau sporirea bunurilor", sunt contrare prevederilor art. 41 alin. (7) teza
II din Constitutie care instituie prezumtia caracterului licit al dobandirii
bunurilor. Urmeaza, deci, sa se constate ca art. 2 alin. 2 din Legea nr.
18/1968, cu modificarile ulterioare, este abrogat potrivit art. 150 alin. (1)
din Constitutie.
Cat priveste art. 4, urmare modificarii prin Legea nr. 45 din 4 iulie 1991,
el are urmatorul continut: "Verificarea sesizarilor si cererilor aratate
la art. 3 se face de o comisie de cercetare, care functioneaza pe langa fiecare
judecatorie si este alcatuita din:
- un judecator de la judecatorie, desemnat de presedintele tribunalului
judetean, in calitate de presedinte;
- un procuror de la procuratura locala, desemnat de procurorul-sef al
procuraturii judetene, si un delegat desemnat de directorul administratiei
financiare judetene.
Presedintele si membrii comisiei sunt desemnati sau, dupa caz, alesi pe o
perioada de 2 ani, tinandu-se seama de pregatirea profesionala si de experienta
lor de viata.
Comisia are un secretar, desemnat de presedintele judecatoriei dintre
grefierii acestei instante".
Reglementarea prin art. 4 din Legea nr. 18/1968 a modului de constituire si
de functionare a comisiilor de cercetare nu ingradeste liberul acces la
justitie prevazut de art. 21 din Constitutie, care inseamna posibilitatea
juridica de a avea acces la structurile judecatoresti prevazute de dispozitiile
constitutionale ale art. 125 si de Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, astfel incat nu se poate retine ca art. 4 din Legea nr. 18/1968
ar contraveni art. 21 si art. 125 din Constitutie.
Nici art. 12 alin. 1 din Legea nr. 18/1968, potrivit caruia "impotriva
incheierii de clasare a comisiei de cercetare pot face recurs, in termen de 15
zile de la data comunicarii, procuratura locala, administratia financiara si
persoana care a facut sesizarea", in legatura cu care se sustine ca
incalca art. 21 din Constitutie, intrucat nu acorda cercetatilor dreptul la
recurs impotriva incheierilor de clasare ale comisiilor de cercetare, nu este
neconstitutional.
Potrivit art. 128 din Constitutie, "impotriva hotararilor
judecatoresti, partile interesate si Ministerul Public pot exercita caile de
atac, in conditiile legii". Din aceasta dispozitie constitutionala rezulta
ca numai partile interesate pot exercita caile de atac prevazute de lege, or,
cercetatul nu are interes sa declare recurs impotriva incheierii de clasare
pronuntate de comisia de cercetare.
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 1, art. 3, art. 13 alin. (1) 1it. A. c), art. 25 si art. 26
din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legi
DECIDE:
Admite in parte exceptia de neconstitutionalitate invocata de Mihaila Ioan
si Mihaila Anuta cu domiciliul in Buhusi, str. Republicii, bl. 42, sc. B, Ap.
7, judetul Bacau, in Dosarul nr. 5.892/1995 al Judecatoriei Bacau si constata
ca art. 2 alin. 2 din Legea nr. 18/1968 privind controlul provenientei unor
bunuri ale persoanelor fizice, care nu au fost dobandite in mod licit, este
abrogat potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta din 21 mai 1996.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr.
Viorel Mihai Ciobanu
Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu