ORDONANTA DE URGENTA Nr. 24 din 21 aprilie 2004
privind cresterea transparentei in exercitarea demnitatilor publice si a
functiilor publice, precum si intensificarea masurilor de prevenire si
combatere a coruptiei
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 365 din 27 aprilie 2004
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Avand in vedere necesitatea intensificarii neintarziate a luptei impotriva
fenomenului coruptiei si a instituirii unor masuri imediate pentru intarirea
capacitatii Parchetului National Anticoruptie ca parchet specializat in
combaterea infractiunilor de coruptie,
tinand seama de faptul ca data depunerii candidaturilor pentru alegerea
autoritatilor administratiei publice locale expira la 8 mai 2004, iar prin
prezenta ordonanta de urgenta se propune extinderea obligatiei de declarare a
averii si la candidatii pentru functiile de consilier judetean, consilier local
si primar,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
TITLUL I
Modificarea si completarea Legii nr. 115/1996 pentru declararea si
controlul averii demnitarilor, magistratilor, a unor persoane cu functii de
conducere si de control si a functionarilor publici
Art. 1
Legea nr. 115/1996 pentru declararea si controlul averii demnitarilor,
magistratilor, a unor persoane cu functii de conducere si de control si a
functionarilor publici, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 263 din 28 octombrie 1996, cu modificarile si completarile ulterioare, se
modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Alineatul (4) al articolului 6 va avea urmatorul cuprins:
"(4) Nedepunerea declaratiei in termenul prevazut la art. 3 alin. (2),
neactualizarea declaratiei de avere, din motive imputabile, pana la data de 31
decembrie a fiecarui an, in situatia dobandirii unor bunuri, potrivit alin.
(1), sau nedepunerea unei noi declaratii in termen de 15 zile de la incetarea
activitatii ori, dupa caz, de la expirarea celor 4 ani de la ultima declaratie
conduce la declansarea din oficiu a procedurii de control."
2. Dupa articolul 6 se introduce un nou articol, articolul 6^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 6^1
(1) Persoanele care candideaza pentru functia de Presedinte al Romaniei,
deputat, senator, consilier judetean, consilier local sau primar au obligatia
sa isi declare averea.
(2) Declaratia de avere se depune la Biroul Electoral Central sau, dupa
caz, la biroul electoral de circumscriptie, o data cu declaratia de acceptare a
candidaturii, in doua exemplare. Biroul electoral de circumscriptie transmite
un exemplar al declaratiilor de avere la consiliul judetean.
(3) Declaratiile de avere ale candidatilor pentru functia de Presedinte al
Romaniei se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a, in termen
de 5 zile de la data depunerii.
(4) Declaratiile de avere ale candidatilor pentru functia de deputat,
senator, consilier judetean, consilier local sau primar se publica pe paginile
de Internet ale consiliilor judetene in termen de 5 zile de la data
depunerii."
3. La articolul 9 alineatul (2), litera a) va avea urmatorul cuprins:
"a) procurorul general al parchetului de pe langa curtea de apel,
procurorul general al Parchetului National Anticoruptie sau conducatorul
autoritatii publice la care a functionat ori functioneaza cel a carui avere
este supusa cercetarii;"
4. Alineatul (2) al articolului 14 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Ordonanta de clasare se comunica partilor si parchetului de pe
langa curtea de apel, in a carei raza functioneaza comisia sau, dupa caz,
procurorului general al Parchetului National Anticoruptie, precum si directiei
generale judetene a finantelor publice in a carei raza domiciliaza persoana a
carei avere este supusa cercetarii."
5. La articolul 22, litera a) va avea urmatorul cuprins:
"a) ministrul justitiei, procurorul general al Parchetului de pe langa
Inalta Curte de Casatie si Justitie si procurorul general al Parchetului
National Anticoruptie;"
6. Anexa privind declaratia de avere se modifica si se inlocuieste cu anexa
la prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 2
(1) Declaratia de avere se depune in termen de 30 de zile de la data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, cu exceptia persoanelor
prevazute la art. 6^1, care vor depune declaratia de avere o data cu declaratia
de acceptare a candidaturii. Candidatii care si-au depus candidaturile pentru
alegerea autoritatilor administratiei publice locale din 6 iunie 2004 pana la
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta vor depune
declaratiile de avere in termen de 5 zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta.
(2) In termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante
de urgenta, Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei va intocmi un
index cuprinzand adresele paginilor de Internet ale autoritatilor si
institutiilor publice care au obligatia sa publice declaratiile de avere.
(3) Indexul prevazut la alin. (2) se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea a III-a.
Art. 3
Legea nr. 115/1996 pentru declararea si controlul averii demnitarilor,
magistratilor, a unor persoane cu functii de conducere si de control si a functionarilor
publici, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 263 din 28
octombrie 1996, cu modificarile ulterioare, precum si cu modificarile si
completarile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, va fi republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
TITLUL II
Modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 43/2002
privind Parchetul National Anticoruptie
Art. 4
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2002 privind Parchetul National
Anticoruptie, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 244 din
11 aprilie 2002, aprobata cu modificari prin Legea nr. 503/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum
urmeaza:
1. Dupa alineatul (3) al articolului 1 se introduce un nou alineat,
alineatul (3^1), cu urmatorul cuprins:
"(3^1) Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de
Casatie si Justitie coordoneaza Parchetul National Anticoruptie, potrivit
legii, prin intermediul procurorului general al acestui parchet. Coordonarea
priveste indrumari cu caracter general referitoare la masurile care trebuie
luate pentru prevenirea si combaterea infractiunilor de coruptie, precum si
solicitarea de informari asupra activitatii institutiei."
2. La articolul 3 alineatul (1), dupa litera c) se introduc literele c^1),
c^2) si c^3) cu urmatorul cuprins:
"c^1) sesizarea instantelor judecatoresti pentru luarea masurilor
prevazute de lege si pentru judecarea cauzelor privind infractiunile prevazute
in Legea nr. 78/2000, cu modificarile ulterioare, care sunt, potrivit art. 13,
in competenta Parchetului National Anticoruptie;
c^2) participarea, in conditiile legii, la sedintele de judecata;
c^3) exercitarea cailor de atac impotriva hotararilor judecatoresti, in
conditiile prevazute de lege;"
3. La articolul 3 alineatul (1), dupa litera f) se introduce litera g) cu
urmatorul cuprins:
"g) exercitarea altor atributii prevazute de lege."
4. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
(1) Parchetul National Anticoruptie este condus, potrivit prevederilor art.
1 alin. (3), de un procuror general, ajutat de 2 procurori generali adjuncti,
asimilati adjunctului procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta
Curte de Casatie si Justitie.
(2) In activitatea sa procurorul general al Parchetului National
Anticoruptie este ajutat de 2 procurori consilieri, asimilati procurorilor
consilieri ai procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de
Casatie si Justitie.
(3) Procurorul general al Parchetului National Anticoruptie este ordonator
principal de credite.
(4) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale Parchetului National
Anticoruptie se asigura de la bugetul de stat. Anual se constituie un depozit
in valoare de 20 miliarde lei, pentru actiuni privind organizarea si
constatarea infractiunilor flagrante de coruptie, la dispozitia procurorului
general al Parchetului National Anticoruptie. Aceasta suma este prevazuta la
titlul <<Cheltuieli materiale si servicii>> in bugetul Parchetului
National Anticoruptie, iar modul sau de gestionare si utilizare se va stabili
prin ordin al procurorului general al acestui parchet."
5. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
(1) Parchetul National Anticoruptie este organizat in urmatoarele sectii,
conduse de procurori sefi sectie, ajutati de procurori sefi adjuncti sectie:
a) Sectia de combatere a coruptiei;
b) Sectia de combatere a infractiunilor conexe infractiunilor de coruptie;
c) Sectia de combatere a infractiunilor de coruptie savarsite de militari;
d) Sectia judiciara penala.
(2) In cadrul Parchetului National Anticoruptie se pot infiinta servicii
teritoriale, servicii, birouri si alte compartimente de activitate, prin ordin
al procurorului general al acestui parchet.
(3) Sediul serviciilor teritoriale si circumscriptia acestora se stabilesc
de procurorul general al Parchetului National Anticoruptie, de regula, in
localitatile in care isi au sediul parchetele de pe langa curtile de apel si in
raport cu circumscriptia acestora.
(4) Serviciile teritoriale, serviciile si birourile sunt conduse de
procurori-sefi.
(5) Ofiterii de politie judiciara sunt organizati intr-o brigada condusa de
un politist, in calitate de sef de brigada, care sa aiba cel putin gradul
profesional de chestor de politie."
6. Articolul 7 se abroga.
7. Alineatele (3), (5) si (8) ale articolului 10 vor avea urmatorul
cuprins:
"(3) Ofiterii de politie judiciara pot efectua numai acele acte de
cercetare penala dispuse de procurorii Parchetului National Anticoruptie.
Ofiterii de politie judiciara isi desfasoara activitatea sub directa conducere,
supraveghere si control nemijlocit al procurorului.
...........................................................................
(5) Detasarea ofiterilor de politie judiciara in cadrul Parchetului
National Anticoruptie se face prin ordin al ministrului administratiei si
internelor, iar numirea acestora in functii se face prin ordin al procurorului
general al acestui parchet. Pot fi numiti in cadrul Parchetului National
Anticoruptie numai ofiterii care au absolvit o forma de invatamant superior si
au minimum 6 ani vechime in structuri cu atributii de constatare, investigare
si cercetare a infractiunilor de coruptie sau a celor conexe infractiunilor de
coruptie.
...........................................................................
(8) Ofiterii de politie judiciara, pe perioada numirii in cadrul
Parchetului National Anticoruptie, au drepturile si obligatiile prevazute de
lege pentru ofiterii de politie, cu exceptiile prevazute in prezenta ordonanta
de urgenta. Atributiile prevazute de lege pentru ministrul administratiei si
internelor privind drepturile si raspunderile ce revin ofiterilor de politie
judiciara se exercita de procurorul general al Parchetului National
Anticoruptie. Atributiile privind acordarea gradelor profesionale pentru
ofiterii de politie judiciara se exercita de ministrul administratiei si
internelor, la propunerea procurorului general al Parchetului National
Anticoruptie."
8. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
(1) In cadrul Parchetului National Anticoruptie sunt numiti, prin ordin al
procurorului general al acestui parchet, cu avizul ministerelor de resort,
specialisti cu inalta calificare in domeniul economic, financiar, bancar,
vamal, informatic, precum si in alte domenii, pentru clarificarea unor aspecte
tehnice in activitatea de urmarire penala.
(2) Specialistii prevazuti la alin. (1) au calitatea de functionar public
si isi desfasoara activitatea sub directa conducere, supraveghere si control
nemijlocit al procurorilor din Parchetul National Anticoruptie. Specialistii au
drepturile si obligatiile prevazute de lege pentru functionarii publici, cu
exceptiile mentionate in prezenta ordonanta de urgenta.
(3) Constatarea tehnico-stiintifica efectuata din dispozitia scrisa a
procurorului de specialistii prevazuti la alin. (1) constituie mijloc de proba,
in conditiile legii."
9. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
(1) Sunt de competenta Parchetului National Anticoruptie infractiunile
prevazute in Legea nr. 78/2000, cu modificarile ulterioare, savarsite in una
dintre urmatoarele conditii:
a) daca, indiferent de calitatea persoanelor care le-au comis, au cauzat o
paguba materiala mai mare decat echivalentul in lei a 10.000 euro ori o
perturbare deosebit de grava a activitatii unei autoritati publice, institutii
publice sau oricarei alte persoane juridice ori daca valoarea sumei sau a
bunului care formeaza obiectul infractiunii de coruptie este mai mare decat
echivalentul in lei a 3.000 euro;
b) daca, indiferent de valoarea pagubei materiale ori de gravitatea perturbarii
aduse unei autoritati publice, institutii publice sau oricarei alte persoane
juridice ori de valoarea sumei sau a bunului care formeaza obiectul
infractiunii de coruptie, sunt comise de catre deputati, senatori, membrii
Guvernului, secretari de stat ori subsecretari de stat si asimilatii acestora,
judecatorii Inaltei Curti de Casatie si Justitie si ai Curtii Constitutionale,
presedintele si vicepresedintele Consiliului Legislativ, Avocatul Poporului si
adjunctii sai, consilierii prezidentiali si consilierii de stat din cadrul
Administratiei Prezidentiale, consilierii de stat ai primului-ministru,
membrii, procurorii si controlorii financiari ai Curtii de Conturi si ai
camerelor judetene de conturi, guvernatorul si viceguvernatorul Bancii
Nationale a Romaniei, presedintele si vicepresedintele Consiliului Concurentei,
ceilalti magistrati, ofiteri, amirali, generali si maresali, ofiteri de politie
si agenti de politie, indiferent de gradul profesional, presedintii si
vicepresedintii consiliilor judetene, primarul general si viceprimarii
municipiului Bucuresti, primarii si viceprimarii sectoarelor municipiului
Bucuresti, primarii si viceprimarii municipiilor, oraselor si comunelor,
consilierii judeteni si locali, prefecti, subprefecti, persoane cu functii de
conducere sau de control in cadrul autoritatilor publice centrale si locale,
notarii publici, avocatii, comisarii Garzii Financiare, membrii consiliilor de
administratie si persoanele care detin functii de conducere, de la director
inclusiv, in cadrul regiilor autonome de interes national, al companiilor si
societatilor nationale, al bancilor si societatilor comerciale la care statul
este actionar majoritar, al institutiilor publice care au atributii in procesul
de privatizare si al unitatilor centrale financiar-bancare, persoanele
prevazute la art. 8^1 din Legea nr. 78/2000, cu modificarile ulterioare,
lichidatorii judiciari, personalul vamal, executorii judecatoresti si
executorii Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului.
(2) Procurorii specializati din cadrul Parchetului National Anticoruptie
efectueaza in mod obligatoriu urmarirea penala pentru infractiunile prevazute
la alin. (1).
(3) Urmarirea penala in cauzele privind infractiunile prevazute la alin.
(1) savarsite de militarii in activitate se efectueaza de procurori militari
din cadrul Parchetului National Anticoruptie, indiferent de gradul militar pe
care il au persoanele cercetate.
(4) Sunt de competenta parchetelor de pe langa instante, potrivit
dispozitiilor Codului de procedura penala, infractiunile prevazute in Legea nr.
78/2000, cu modificarile ulterioare, care nu sunt date, conform alin. (1), in
competenta Parchetului National Anticoruptie."
10. Articolul 13^1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13^1
Competenta de judecata privind infractiunile savarsite de procurorii
Parchetului National Anticoruptie revine Inaltei Curti de Casatie si
Justitie."
11. Dupa articolul 15 se introduce un nou articol, articolul 15^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 15^1
Parchetul National Anticoruptie este autorizat sa detina si sa foloseasca
mijloace adecvate pentru obtinerea, verificarea, prelucrarea si stocarea
informatiilor privitoare la faptele de coruptie prevazute in Legea nr. 78/2000,
cu modificarile ulterioare, in conditiile legii. Orice informatie cu valoare
operativa de alta natura se transmite de indata autoritatilor abilitate prin
lege, pentru verificarea si valorificarea acesteia."
12. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
(1) Cand sunt indicii temeinice cu privire la savarsirea uneia dintre
infractiunile atribuite prin prezenta ordonanta de urgenta in competenta
Parchetului National Anticoruptie, in scopul strangerii de probe sau al
identificarii faptuitorului, pot fi dispuse urmatoarele masuri:
a) punerea sub supraveghere a conturilor bancare si a conturilor asimilate
acestora;
b) punerea sub supraveghere, interceptarea sau inregistrarea
comunicatiilor;
c) accesul la sisteme informationale.
(2) Masurile prevazute la alin. (1) lit. a) si c) pot fi dispuse de
procurorii Parchetului National Anticoruptie, pe o durata de cel mult 30 de
zile. Pentru motive temeinice aceste masuri pot fi prelungite de procuror prin
ordonanta motivata, fiecare prelungire neputand depasi 30 de zile. Durata
maxima a masurilor dispuse este de 4 luni.
(3) Masura prevazuta la alin. (1) lit. b) poate fi dispusa de judecator,
potrivit dispozitiilor art. 91^1 - 91^6 din Codul de procedura penala care se
aplica in mod corespunzator.
(4) Procurorii Parchetului National Anticoruptie pot dispune sa li se
comunice inscrisuri, documente bancare, financiare ori contabile, in conditiile
prevazute la alin. (1)."
13. La articolul 17, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat,
alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
"(3) Art. 224^1 - 224^4 din Codul de procedura penala se aplica in mod
corespunzator."
14. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27
(1) Parchetul National Anticoruptie functioneaza cu urmatorul numar total
de posturi:
a) 130 de posturi de procurori;
b) 170 de posturi de ofiteri de politie judiciara;
c) 45 de posturi de specialisti;
d) 85 de posturi de personal auxiliar de specialitate;
e) 80 de posturi de personal economic si administrativ.
(2) Numarul maxim de posturi al Parchetului National Anticoruptie poate fi
majorat prin hotarare a Guvernului."
15. Articolul 28 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 28
(1) Procurorii din cadrul Parchetului National Anticoruptie beneficiaza de
toate drepturile stabilite pentru magistrati in Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 177/2002 privind salarizarea si alte drepturi ale magistratilor,
cu modificarile si completarile ulterioare, in alte acte normative, precum si
in prezenta ordonanta de urgenta. Acestia sunt salarizati potrivit anexei nr. 1
cap. A nr. crt. 2 - 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 177/2002.
(2) Specialistii din Parchetul National Anticoruptie beneficiaza de
drepturile prevazute in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 192/2002 privind
reglementarea drepturilor de natura salariala a functionarilor publici, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si in prezenta ordonanta de
urgenta. Acestia sunt salarizati potrivit anexei nr. 1 cap. B nr. crt. 9 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 177/2002, aceasta fiind unica forma de
salarizare. Specialistii care au functia de sef serviciu sau sef birou sunt
salarizati cu indemnizatia corespunzatoare functiei de procuror sef serviciu
si, respectiv, procuror sef birou din cadrul parchetelor de pe langa curtile de
apel.
(3) Ofiterii de politie judiciara din Parchetul National Anticoruptie
beneficiaza de drepturile prevazute in anexa nr. 4 la Ordonanta Guvernului nr.
38/2003 privind salarizarea si alte drepturi ale politistilor, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 353/2003, cu modificarile si
completarile ulterioare, precum si in prezenta ordonanta de urgenta. Acestia
sunt salarizati potrivit anexei nr. 1 cap. A nr. crt. 29 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 177/2002. Ofiterii de politie judiciara care au
functia de sef birou sunt salarizati potrivit anexei nr. 1 cap. A nr. crt. 28,
iar cei care au functia de sef serviciu, potrivit anexei nr. 1 cap. A nr. crt.
27.
(4) Personalul prevazut la alin. (1) si judecatorii care compun completele
specializate in infractiunile de coruptie, potrivit art. 29 din Legea nr.
78/2000, cu modificarile ulterioare, beneficiaza de o majorare cu 40% a
indemnizatiei de incadrare brute lunare, iar personalul prevazut la alin. (2)
si (3) beneficiaza de o majorare cu 30% pentru activitatea specializata de
combatere a infractiunilor de coruptie.
(5) Salarizarea personalului auxiliar de specialitate si a personalului
economic si administrativ este cea prevazuta de lege pentru aceleasi categorii
de personal al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.
(6) Indemnizatiile de incadrare brute lunare sau salariile de baza brute,
precum si alte drepturi ale personalului prevazut la alin. (1), (3) si (5) se
stabilesc, potrivit legii, de procurorul general al Parchetului National
Anticoruptie.
(7) Drepturile banesti si materiale ale magistratilor si personalului
auxiliar de specialitate, cadre militare in activitate, precum si ale
ofiterilor de politie judiciara si ale personalului civil auxiliar si de alta
specialitate din structurile Parchetului National Anticoruptie se platesc din
fondurile acestui parchet."
16. Dupa articolul 28 se introduc doua noi articole, articolele 28^1 si
28^2, cu urmatorul cuprins:
"Art. 28^1
Parchetul National Anticoruptie poate acorda premii lunare in limita a 5%
din cheltuielile de salarizare, cu incadrarea in fondurile aprobate anual prin
buget cu aceasta destinatie. Premiile se pot acorda magistratilor si celorlalte
categorii de personal care au realizat sau au participat direct la obtinerea
unor rezultate, apreciate ca valoroase. Sumele neconsumate pot fi utilizate in
lunile urmatoare in cadrul aceluiasi an bugetar.
Art. 28^2
Parcul auto, consumul de carburanti si modul de utilizare a parcului auto
se stabilesc prin ordin al procurorului general al Parchetului National
Anticoruptie."
17. Articolul 33 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 33
Procurorul general al Parchetului National Anticoruptie va adopta, prin
ordin, regulamentul de aplicare a dispozitiilor prezentei ordonante de
urgenta."
Art. 5
Se autorizeaza Ministerul Finantelor Publice sa introduca modificarile ce
decurg din prezenta ordonanta de urgenta in structura bugetului de stat, in
structura si volumul bugetelor celor doua institutii - Ministerul Public si
Parchetul National Anticoruptie -, precum si in anexele la acestea.
Art. 6
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2002 privind Parchetul National
Anticoruptie, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 244 din
11 aprilie 2002, aprobata cu modificari prin Legea nr. 503/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si cu modificarile si
completarile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, va fi republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
TITLUL III
Modificarea Legii nr. 115/1999 privind responsabilitatea ministeriala
Art. 7
Legea nr. 115/1999 privind responsabilitatea ministeriala, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 334 din 20 mai 2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
(1) Raspunderea politica a Guvernului consta in demiterea sa, ca urmare a
retragerii increderii acordate de catre Parlament, prin adoptarea unei motiuni
de cenzura, in conditiile prevederilor art. 113 si 114 din Constitutie,
republicata.
(2) Guvernul si celelalte organe ale administratiei publice sunt obligate
sa prezinte Camerei Deputatilor si Senatului, precum si comisiilor parlamentare
informatiile si documentele cerute in temeiul art. 111 alin. (1) din
Constitutie, republicata, in termen de maximum 20 de zile de la primirea
solicitarii.
(3) Guvernul si fiecare dintre membrii sai au obligatia sa raspunda la
intrebarile sau la interpelarile formulate de deputati ori de senatori, in
temeiul art. 112 alin. (1) din Constitutie, republicata, in conditiile
prevazute de regulamentele celor doua Camere ale Parlamentului."
2. La articolul 8 alineatul (2), litera a) va avea urmatorul cuprins:
"a) refuzul nejustificat de a prezenta Camerei Deputatilor, Senatului
sau comisiilor permanente ale acestora, in termenul prevazut la art. 3 alin.
(2), informatiile si documentele cerute de acestea in cadrul activitatii de
informare a Parlamentului de catre membrii Guvernului, potrivit art. 111 alin.
(1) din Constitutie, republicata;"
3. Alineatul (3) al articolului 13 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Dupa inceperea urmaririi penale membrul Guvernului care este si
deputat sau senator poate fi perchezitionat, retinut ori arestat numai cu
incuviintarea Camerei din care face parte, dupa ascultarea sa, cu respectarea
prevederilor art. 72 alin. (2) din Constitutie, republicata, si a regulilor de
procedura cuprinse in regulamentul Camerei din care face parte."
4. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
Cererea de urmarire penala a membrilor Guvernului si, dupa caz, de ridicare
a imunitatii parlamentare se adopta cu respectarea prevederilor art. 67 si ale
art. 76 alin. (2) din Constitutie, republicata. Votul este secret si se exprima
prin bile."
Art. 8
Legea nr. 115/1999 privind responsabilitatea ministeriala, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 334 din 20 mai 2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si cu modificarile aduse prin
prezenta ordonanta de urgenta, va fi republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul justitiei,
Cristian Diaconescu
p. Ministrul finantelor publice,
Neculae Eugeniu Plaiasu,
secretar de stat
p. Ministrul de stat, ministrul
administratiei si internelor,
Toma Zaharia,
secretar de stat
ANEXA 1
DECLARATIE DE AVERE
Subsemnatul .........................., avand functia de
................... la ......................, declar pe propria raspundere ca
impreuna cu familia*) am urmatoarea avere:
I. Bunuri imobile, in tara ori in strainatate*):
1. Terenuri:
________________________________________________________________________________
Categorii de Anul Suprafata Valoarea Statul in care
terenuri dobandirii impozitului este situat
imobilul
________________________________________________________________________________
- agricole ............ ............ ............
....................
- forestiere ............ ............ ............
....................
- intravilane ............ ............ ............
....................
- luciu de apa ............ ............ ............
....................
________________________________________________________________________________
2. Cladiri:
________________________________________________________________________________
2.1. Spatii cu destinatia Nr. Anul Suprafata Valoarea Statul
in
de locuinta dobandirii construita de impozitare care
este
situat
imobilul
________________________________________________________________________________
- apartament ... ........... .......... .............
.........
- casa de locuit ... ........... .......... .............
.........
- casa de vacanta ... ........... .......... .............
.........
________________________________________________________________________________
2.2. Spatii comerciale ... ........... .......... .............
.........
sau de productie
________________________________________________________________________________
II. Bunuri mobile:
1. Autovehicule/autoturisme, tractoare, masini agricole, salupe, iahturi si
alte mijloace de transport care sunt supuse inmatricularii, potrivit legii:
_______________________________________________________________________
Denumirea Marca Buc. Anul de Anul dobandirii Modalitatea
fabricatie de dobandire
_______________________________________________________________________
......... ..... .... .......... ............... ..................
......... ..... .... .......... ............... ..................
......... ..... .... .......... ............... ..................
......... ..... .... .......... ............... ..................
_______________________________________________________________________
2. Depozite si conturi curente, in valuta sau in lei, in tara ori in
strainatate, a caror valoare insumata depaseste echivalentul a 5.000 euro,
precum si certificatele de trezorerie si titlurile de participare la fondurile
si societatile de investitii, a caror valoare insumata depaseste echivalentul a
5.000 euro:
________________________________________________________________________________
Depozit/cont Cuantumul depozitului, al Statul in care este
constituit
curent/certificate contului curent, al depozitul sau contul curent/
de trezorerie/titluri certificatelor de Statul pe teritoriul caruia
de participare trezorerie sau al sunt emise certificatele de
titlurilor de participare trezorerie sau titlurile de
participare
________________________________________________________________________________
..................... .........................
..............................
..................... .........................
..............................
..................... .........................
..............................
..................... .........................
..............................
________________________________________________________________________________
3. Creante cu o valoare ce depaseste echivalentul a 5.000 euro*):
...........................................................................
...........................................................................
4. Obligatii cu o valoare ce depaseste echivalentul a 5.000 euro*):
...........................................................................
...........................................................................
5. Alte bunuri producatoare de venituri nete care insumate depasesc
echivalentul a 5.000 euro pe an:
...........................................................................
...........................................................................
III. Asociat sau actionar la societati comerciale romane ori straine, daca
valoarea partilor sociale sau a actiunilor depaseste echivalentul a 5.000 euro:
______________________________________________________________________________
Denumirea societatii Nr. de parti sociale sau Valoarea partilor sociale
comerciale de actiuni sau a actiunilor
______________________________________________________________________________
...................... ........................ .........................
...................... ........................ .........................
...................... ........................ .........................
______________________________________________________________________________
IV. Alte activitati cu scop lucrativ, care produc un venit anual a carui
valoare depaseste echivalentul a 5.000 euro:
...........................................................................
...........................................................................
V. Bunurile si serviciile primite cu titlu gratuit in cadrul unor
activitati de protocol in exercitarea mandatului sau a functiei, a caror
valoare depaseste, fiecare, echivalentul a 200 euro:
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
VI. Alte precizari ale declarantului:
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
Prezenta declaratie constituie act public si raspund, conform legii penale,
pentru inexactitatea sau caracterul incomplet al datelor.
Data Semnatura
.............. .......................
------------
*) Prin familie, in sensul prezentei declaratii, se intelege sotul, sotia
si copiii aflati in intretinere.
*) Daca se afla in indiviziune, se va arata cota-parte.
*) Se va indica cuantumul.
*) Se va indica cuantumul.