HOTARARE Nr. 979 din 4 octombrie 2001
pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea licitatiilor pentru
valorificarea bunurilor scoase din functiune, aflate in administrarea
Serviciului Roman de Informatii
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 639 din 12 octombrie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei, precum si ale
art. 1 lit. a) si ale art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/1999
cu privire la valorificarea bunurilor scoase din functiune, aflate in
administrarea institutiilor publice de aparare, ordine publica si siguranta
nationala, aprobata si modificata prin Legea nr. 28/2001,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul privind organizarea licitatiilor pentru
valorificarea bunurilor scoase din functiune, aflate in administrarea
Serviciului Roman de Informatii, prevazut in anexa care face parte integranta
din prezenta hotarare.
Art. 2
Serviciul Roman de Informatii va emite norme metodologice in aplicarea
prezentei hotarari, in termen de 45 de zile de la data publicarii acesteia in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
Prezenta hotarare va intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii
ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Directorul Serviciului Roman de Informatii,
Alexandru-Radu Timofte
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
REGULAMENT
privind organizarea licitatiilor pentru valorificarea bunurilor scoase din
functiune, aflate in administrarea Serviciului Roman de Informatii
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Bunurile scoase din functiune, aflate in administrarea unitatilor
apartinand Serviciului Roman de Informatii, pot fi valorificate in starea
fizica in care se afla sau ca materiale si piese rezultate in urma dezmembrarii
lor, astfel:
a) prin licitatie;
b) prin valorificare directa fara organizare de licitatie, in cazul in care
producatorul sau alt ofertant accepta schimbarea bunului cu altul nou avand
aceiasi parametri sau in alte situatii aprobate de directorul Serviciului Roman
de Informatii la propunerea unitatilor centrale cu atributii de inzestrare;
c) prin transmitere fara plata la alte institutii publice, in conditiile
legii.
(2) Modalitatea de valorificare se aproba de directorul Serviciului Roman
de Informatii, la propunerea unitatilor centrale cu atributii de inzestrare.
Art. 2
In sensul prezentului regulament prin bunuri se intelege produsele,
echipamentele si orice alte obiecte, de orice fel si cu orice fel de descriere,
cu exceptia cladirilor si a terenurilor.
Art. 3
Fac obiectul valorificarii bunurile:
a) cu resursele de functionare (ani, ore, km etc.) indeplinite si care,
pentru refacerea resurselor, necesita cheltuieli mai mari de 60% din valoarea
de inlocuire;
b) cu resursele de functionare (ani, ore, km etc.) neindeplinite, daca
acestea nu mai sunt necesare institutiei, daca sunt excedentare sau daca Serviciul
Roman de Informatii nu mai are dreptul sa le foloseasca, dar care pot fi
folosite in continuare de catre alte persoane juridice sau fizice;
c) care nu au putut fi improspatate sau cand pastrarea lor in depozite ar
conduce la deprecieri ori stari periculoase de orice fel, stabilite prin
analize si incercari in laboratoare si poligoane specializate, potrivit
normelor care vor fi emise de ministere;
d) rezultate din dezmembrari.
Art. 4
Bunurile care implica apararea tarii, ordinea publica si siguranta
nationala, de natura armamentului, tehnicii de lupta, mijloacelor si
instalatiilor speciale, precum si cele care, datorita caracteristicilor
specifice, nu pot fi folosite in mod curent in alte sectoare de activitate pot
fi valorificate la intern sau extern prin agentii economici acreditati in
productia si comercializarea unor asemenea bunuri, pe baza preturilor negociate
intre parti.
Art. 5
Deseurile rezultate in urma delaborarilor se pot valorifica prin agenti
economici romani producatori de munitii, prin negocierea pretului.
Art. 6
Bunurile aflate in administrarea unitatilor Serviciului Roman de
Informatii, dezafectate de dotarea specific militara, precum si cele care pot
fi folosite in mod curent in alte sectoare de activitate pot fi valorificate
prin licitatie publica deschisa cu strigare.
Art. 7
(1) Pentru bunurile a caror valorificare a fost aprobata se interzice
efectuarea oricaror lucrari ce necesita consum de manopera si materiale din
fondurile Serviciului Roman de Informatii pentru schimbarea starii tehnice in
care se aflau la data intocmirii proceselor-verbale de scoatere din functiune.
(2) Pentru bunurile propuse a fi valorificate nedezmembrate, precum si
pentru materialele sau piesele rezultate in urma dezmembrarii, al caror pret
initial de vanzare prin licitatie este de peste 10.000.000 lei, unitatile
abilitate prin ordin al directorului Serviciului Roman de Informatii vor
publica anunturile de vanzare intr-o publicatie cu circulatie la nivel
national, cu cel putin 15 zile inainte de data stabilita pentru licitatie.
(3) De asemenea, unitatile gestionare afiseaza anuntul de vanzare la sediul
propriu, precum si la sediul autoritatii administratiei publice locale in a
carei raza teritoriala functioneaza, cu 15 zile inainte de desfasurarea
licitatiei.
(4) Pentru bunurile propuse a fi valorificate nedezmembrate, precum si
pentru materialele sau piesele rezultate in urma dezmembrarii, al caror pret
initial de vanzare este sub 10.000.000 lei, unitatile gestionare vor face
publica data stabilita pentru licitatie numai prin afisarea anuntului de
vanzare la sediul propriu, precum si la sediul autoritatii administratiei
publice locale in a carei raza teritoriala functioneaza, cu 15 zile inainte de
desfasurarea licitatiei.
Art. 8
Anuntul privind vanzarea prin licitatie va contine urmatoarele informatii:
a) denumirea si adresa unitatii organizatoare a licitatiei, precum si locul
unde pot fi vazute bunurile scoase din functiune sau, dupa caz, materialele si
piesele care fac obiectul licitatiei;
b) adresa, data si ora tinerii licitatiei pentru vanzarea bunurilor, precum
si datele de desfasurare a urmatoarelor licitatii in caz de neadjudecare;
c) numarul de telefon sau de fax la care se pot obtine informatii despre
bunurile ce fac obiectul licitatiei, precum si conditiile pe care trebuie sa le
indeplineasca eventualii achizitori pentru a fi admisi la licitatie;
d) pretul de pornire a licitatiei;
e) cota de cheltuieli de participare la licitatie;
f) cuantumul garantiei de participare la licitatie.
Art. 9
La licitatiile pentru vanzarea bunurilor scoase din functiune sau, dupa
caz, a materialelor ori pieselor rezultate in urma dezmembrarii acestora poate
participa orice persoana fizica sau juridica care prezinta pana la data tinerii
sedintei de licitatie urmatoarele documente:
a) chitanta de achitare a cotei de cheltuieli de participare la licitatie,
eliberata de casieria unitatii organizatoare;
b) copie de pe certificatul de inmatriculare la registrul comertului si de
pe codul fiscal pentru persoane juridice romane sau copie de pe actul de
identitate pentru persoanele fizice;
c) dovada privind depunerea garantiei de participare la licitatie.
CAP. 2
Evaluarea bunurilor
Art. 10
Evaluarea bunurilor propuse pentru valorificare prin vanzare se face de
catre o comisie de evaluare numita prin ordin al comandantului unitatii
abilitate, compusa din 3 - 5 membri, din care in mod obligatoriu va face parte
un reprezentant al compartimentului financiar-contabil.
Art. 11
(1) Comisia de evaluare astfel constituita va intocmi un raport de evaluare
a bunurilor care urmeaza sa fie valorificate. Pretul initial de vanzare si,
dupa caz, preturile diminuate vor fi aprobate de ordonatorul de credite de la
unitatea centrala competenta in domeniul bunurilor aprobate pentru
valorificare, dupa ce au fost vizate de controlul financiar preventiv propriu.
(2) La evaluarea bunurilor se vor avea in vedere formula stabilita in normele
metodologice aprobate prin ordin al directorului Serviciului Roman de
Informatii, precum si pretul pietei la bunuri de acelasi fel.
CAP. 3
Organizarea si desfasurarea licitatiilor
Art. 12
(1) Licitatiile se organizeaza de catre unitatile stabilite prin ordin al
directorului Serviciului Roman de Informatii.
(2) Locul de desfasurare a licitatiei se va stabili de catre organizatorul
acesteia, in functie de dispunerea unitatilor gestionare ale bunurilor
materiale si de cheltuielile ocazionate de aceasta activitate.
Art. 13
(1) Unitatile organizatoare numesc prin ordin de zi pe unitate, cu cel
putin 30 de zile inainte de data tinerii licitatiei, comisia de licitatie
formata din minimum 3 membri, cu urmatoarea componenta:
a) presedintele si secretarul comisiei de licitatie, din partea unitatii
care organizeaza vanzarea prin licitatie;
b) alti reprezentanti, ca membri in comisia de licitatie, care trebuie sa
fie specialisti cu experienta profesionala in domeniu si cu probitate morala.
(2) Nu pot face parte din comisia de licitatie membrii comisiei de
evaluare.
Art. 14
Nu pot participa la licitatie in calitate de cumparator membrii comisiilor
de evaluare si ai comisiilor de licitatie si nici sotul (sotia), fratii (surorile),
copiii, parintii, socrii sau cumnatii acestor membri.
Art. 15
(1) Garantia de participare la licitatie va fi stabilita de comisia de
licitatie, va reprezenta 5 - 10% din valoarea bunurilor si va fi depusa in
contul unitatii organizatoare a licitatiei ori va fi platita la casieria
acesteia cu cel putin 3 zile lucratoare inaintea desfasurarii licitatiei.
(2) Garantia de participare se returneaza participantilor care nu si-au
adjudecat bunul material licitat sau care nu s-au prezentat la licitatie.
Art. 16
Organizatorul licitatiei intocmeste urmatoarele documente:
a) caietul de sarcini, care cuprinde:
1. obiectul licitatiei;
2. cantitatea oferita;
3. pretul de incepere a licitatiei, precum si valoarea salturilor de
supralicitare;
4. modalitatile de plata;
5. termenul limita de prezentare a documentelor de catre licitatori;
6. data si locul de desfasurare a licitatiei;
7. modul de desfasurare a licitatiei;
8. cuantumul garantiei care trebuie sa fie depusa de solicitanti pentru a
fi admisi la licitatie;
9. modelul de contract (ca anexa);
10. o declaratie a licitatorului privind acceptarea modelului de contract;
11. clauze asiguratorii privind:
- pierderea garantiei de participare la licitatie, in cazul in care
castigatorul licitatiei renunta la cumpararea bunului si refuza semnarea
contractului de vanzare-cumparare;
- neadmiterea la licitatie a persoanelor care nu prezinta toate documentele
sau care prezinta documente incomplete;
- alte conditii si precizari pe care comisia de licitatie considera ca este
necesar sa le introduca;
b) fisa tehnica a bunului scos din functiune, pe baza celei intocmite de
unitatea militara gestionara;
c) raportul de evaluare;
d) tabelul cuprinzand persoanele care participa la licitatie.
Tabelul se intocmeste de comisia de licitatie pe baza documentelor, a cotei
de cheltuieli de participare si a garantiei;
e) anuntul publicitar.
Art. 17
Caietul de sarcini si fisa tehnica se pun la dispozitie solicitantilor,
contra cost, cu cel putin 10 zile lucratoare inainte de desfasurarea
licitatiei.
Art. 18
Licitatorul are dreptul sa examineze instructiunile, formularele, termenii
si specificatiile din documentele licitatiei, iar in cazul in care are nevoie
de lamuriri in legatura cu documentele prezentate, le solicita in scris
organizatorului licitatiei. Organizatorul licitatiei raspunde in scris la toate
solicitarile primite, cu cel putin 5 zile inainte de termenul limita de depunere
a documentelor de catre licitatori.
Art. 19
(1) Organizatorul licitatiei poate aduce modificari documentelor licitatiei
din proprie initiativa sau ca urmare a solicitarilor licitatorilor.
(2) Modificarile la documentele licitatiei vor fi notificate in scris
tuturor licitatorilor, prin telex sau fax, cu cel putin 5 zile inainte de
termenul limita de depunere a documentelor.
(3) Omiterea vreunei informatii in documentele licitatiei sau prezentarea
unor documente necorespunzatoare fata de cele stabilite prin caietul de sarcini
determina descalificarea licitatorului respectiv.
(4) Documentele licitatiei vor fi puse la dispozitie persoanelor juridice
si fizice interesate, contra cost, sub forma unei cote de cheltuieli de
participare la licitatie. In aceasta suma se includ valoarea caietului de
sarcini, precum si cheltuielile de organizare si desfasurare a licitatiei.
Art. 20
Comisia de licitatie va analiza documentele prezentate cu doua zile inainte
de inceperea licitatiei si va intocmi lista cuprinzand ofertantii acceptati,
excluzandu-i de la participare pe cei care nu au indeplinit conditiile sau care
nu au prezentat, in totalitate si la termenul stabilit, documentele cerute prin
caietul de sarcini. Cu aceasta ocazie comisia de licitatie va verifica:
a) dosarele cu documentele licitatiei;
b) daca publicitatea s-a facut in mod corespunzator;
c) documentele privind calificarea participantilor la licitatie, cerute
prin caietul de sarcini.
Art. 21
Solicitantilor care prezinta chitantele de plata a garantiei si a cotei de
participare la licitatie li se va permite examinarea amanuntita a bunurilor
materiale, fara punerea in functiune sau fara efectuarea probelor de rulaj (nu
se admit consumuri de energie, de carburanti si lubrifianti sau de piese de
schimb si materiale).
Art. 22
(1) Licitatiile se desfasoara sub conducerea comisiei de licitatie.
(2) Sedinta de licitatie este condusa de presedintele comisiei de
licitatie.
(3) In ziua si la ora stabilite pentru inceperea licitatiei, in cazul in
care sunt minimum 2 participanti, presedintele comisiei de licitatie anunta
obiectul licitatiei, face prezenta participantilor si constata daca sunt
indeplinite conditiile legale pentru desfasurarea acesteia. Presedintele anunta
pretul initial de vanzare de la care porneste strigarea, cu precizarea
salturilor de supralicitare stabilite de comisia de licitatie.
(4) Participantii la licitatie vor prezenta oferta de pret prin strigari.
Oferta trebuie sa respecte conditiile de salt precizate la deschiderea
licitatiei. Presedintele comisiei de licitatie anunta cu glas tare si clar suma
oferita de licitator.
(5) Daca la a treia strigare a ultimei oferte nu se striga o suma mai mare,
presedintele comisiei de licitatie anunta adjudecarea licitatiei in favoarea
participantului care a oferit ultima suma.
(6) Licitatia se declara inchisa dupa anuntarea verbala a castigatorului de
catre presedintele comisiei de licitatie si dupa intocmirea procesului-verbal
care se semneaza de membrii comisiei de licitatie si de participantii la
licitatie.
(7) Procesul-verbal al licitatiei, impreuna cu documentele privind
organizarea si desfasurarea acesteia, se arhiveaza, potrivit legii, la sediul
unitatii organizatoare a licitatiei, iar un exemplar al procesului-verbal se va
trimite unitatii gestionare, constituind baza legala a incheierii contractului
de vanzare-cumparare.
Art. 23
(1) Participantii la licitatie pot formula contestatii in cazul in care
considera ca nu s-au respectat dispozitiile legale si precizarile din caietul
de sarcini referitoare la organizarea si desfasurarea licitatiei.
(2) Contestatiile se depun la sediul unitatii organizatoare a licitatiei in
termen de doua zile lucratoare de la incheierea acesteia.
Art. 24
Unitatea organizatoare a licitatiei este obligata sa solutioneze
contestatia in termen de 5 zile lucratoare de la depunerea acesteia si sa
comunice rezultatul in scris. In acest sens va fi numita o comisie formata din
2 - 4 membri, altii decat cei care fac parte din comisia de licitatie.
Art. 25
(1) In maximum 10 zile lucratoare de la adjudecare sau de la solutionarea
contestatiilor persoana careia i s-a adjudecat bunul licitat este obligata sa
semneze contractul de vanzare-cumparare si sa achite pretul acestuia.
(2) Daca persoana renunta la cumpararea bunului sau daca nu se prezinta in
termen de 10 zile lucratoare pentru semnarea contractului de vanzare-cumparare,
pierde garantia depusa.
Art. 26
(1) In cazul in care nu s-au prezentat minimum 2 participanti la licitatie
sau daca nici un ofertant dintre cei prezenti nu a oferit cel putin pretul de
pornire, licitatia se va repeta, incheindu-se proces-verbal de constatare.
(2) Repetarea licitatiei se va face numai dupa trecerea a cel putin 15 zile
lucratoare de la data precedentei licitatii, iar noul pret de pornire diminuat
va fi aprobat de ordonatorul de credite de la unitatea centrala de resort
pentru bunurile aprobate spre valorificare.
(3) In cazul in care nici de aceasta data nu se prezinta la licitatie
minimum 2 participanti si nu se ofera cel putin pretul de pornire, licitatia se
va relua dupa cel putin 15 zile lucratoare, iar pretul va fi diminuat cu
aprobarea ordonatorului principal de credite. Procentul de diminuare va fi
stabilit prin ordin al directorului Serviciului Roman de Informatii.
(4) In situatia in care dupa a treia licitatie nu a fost oferit cel putin
pretul de pornire a licitatiei, bunurile se vor valorifica conform celorlalte
modalitati prevazute la art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
95/1999 cu privire la valorificarea bunurilor scoase din functiune, aflate in
administrarea institutiilor publice de aparare, ordine publica si siguranta
nationala, aprobata si modificata prin Legea nr. 28/2001, precum si la art. 9
lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 122/1998 privind acumularea, scoaterea si
improspatarea produselor din rezervele proprii ale fortelor destinate apararii
nationale, aprobata prin Legea nr. 50/1999, cu modificarile ulterioare.
(5) Procedurile de valorificare prin selectie de oferte sau prin negociere
directa pot fi stabilite prin ordin al directorului Serviciului Roman de
Informatii.
Art. 27
(1) Bunurile care nu au fost vandute prin licitatie, selectie de oferte sau
prin negociere directa, care nu au fost schimbate cu altele noi avand aceiasi
parametri ori care nu au fost transmise fara plata altor institutii publice, in
conditiile legii, pot fi valorificate nedezmembrate, cu aprobarea ordonatorului
de credite stabilit prin ordin al directorului Serviciului Roman de Informatii,
prin agenti economici care au ca obiect de activitate achizitionarea de
materiale refolosibile.
(2) Pretul de valorificare se stabileste prin negociere directa, urmand ca
acesta sa se consemneze intr-un proces-verbal de negociere.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 28
Cota cheltuielilor de participare la licitatie se determina astfel incat sa
nu depaseasca cheltuielile ocazionate de organizarea si desfasurarea licitatiei.
Art. 29
Bunurile materiale de natura mijloacelor si/sau a instalatiilor speciale in
legatura cu care ordonatorul principal de credite apreciaza ca prin procedura
de valorificare se poate aduce atingere metodelor de munca specifice
Serviciului Roman de Informatii nu fac obiectul valorificarii.
Art. 30
Sumele obtinute in urma organizarii licitatiilor de valorificare a
bunurilor scoase din functiune vor fi retinute integral de Serviciul Roman de
Informatii si li se va da destinatia prevazuta de lege.