LEGE
Nr. 115 din 28 iunie 1999 * Republicata
privind responsabilitatea ministeriala
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 334 din 20 mai 2002
*) Republicata in temeiul art. II din Legea nr. 253/2002 pentru modificarea
si completarea unor dispozitii ale Legii nr. 115/1999 privind responsabilitatea
ministeriala, reprodusa la pag. 1 - 2 dandu-se textelor o noua numerotare.
Legea nr. 115/1999 privind responsabilitatea ministeriala a fost publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 300 din 28 iunie 1999 si a mai
fost modificata prin:
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/1999, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 454 din 20 septembrie 1999 (aprobata cu
modificari prin Legea nr. 468/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 413 din 25 iulie 2001);
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 289/2000, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 706 din 29 decembrie 2000 (aprobata prin
Legea nr. 31/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
116 din 7 martie 2001).
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Guvernul, in intregul sau, si fiecare dintre membrii acestuia sunt obligati
sa isi indeplineasca mandatul cu respectarea Constitutiei si a legilor tarii,
precum si a programului de guvernare acceptat de Parlament.
Art. 2
(1) Guvernul raspunde politic numai in fata Parlamentului, ca urmare a
votului de incredere acordat de catre acesta cu prilejul investiturii.
(2) Fiecare membru al Guvernului raspunde politic in mod solidar cu
ceilalti membri pentru activitatea Guvernului si pentru actele acestuia.
Art. 3
(1) Raspunderea politica a Guvernului consta in demiterea sa, ca urmare a
retragerii increderii acordate de catre Parlament, prin adoptarea unei motiuni
de cenzura, in conditiile prevederilor art. 112 si 113 din Constitutie.
(2) Guvernul si fiecare dintre membrii sai sunt obligati sa raspunda la
intrebarile sau la interpelarile formulate de deputati sau de senatori, in
termen de cel mult 15 zile de la primirea lor.
(3) Informatiile si documentele cerute in conditiile art. 110 alin. (1) din
Constitutie vor fi puse la dispozitie de Guvern si de celelalte organe ale
administratiei publice in termen de cel mult 30 de zile de la primirea
solicitarii.
Art. 4
(1) In termen de 15 zile de la data incetarii mandatului Guvernului sau al
unuia dintre membri, potrivit art. 105 si 109 din Constitutie, acestia vor
prezenta situatia privind gestionarea activitatii ministeriale de care au
raspuns, precum si a problemelor aflate in curs de derulare, pe baza unui
protocol de predare-primire.
(2) Structura si continutul protocolului se stabilesc prin hotarare a
Guvernului*).
(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica si conducatorilor celorlalte
autoritati ale administratiei publice centrale si locale de la data eliberarii
lor din functie.
------------
*) A se vedea Hotararea Guvernului nr. 2/2001 pentru aprobarea structurii
si continutului protocolului de predare-primire intocmit de membrii Guvernului
si de conducatorii celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice
la expirarea mandatului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 3 din 5 ianuarie 2001.
Art. 5
Pe langa raspunderea politica, membrii Guvernului pot raspunde si civil,
contraventional, disciplinar sau penal, dupa caz, potrivit dreptului comun din
aceste materii, in masura in care prezenta lege nu cuprinde dispozitii
derogatorii.
Art. 6
In intelesul prezentei legi, sunt membri ai Guvernului primul-ministru,
ministrii si alti membri stabiliti prin lege organica, numiti de Presedintele
Romaniei pe baza votului de incredere acordat de Parlament.
CAP. 2
Raspunderea penala
Art. 7
(1) Intra sub incidenta prezentei legi faptele savarsite de membrii
Guvernului in exercitiul functiei lor si care, potrivit legii penale,
constituie infractiuni.
(2) Pentru savarsirea altor infractiuni, in afara exercitiului functiei
lor, membrii Guvernului raspund potrivit dreptului comun.
(3) Persoanele prevazute la art. 6 raspund penal pentru faptele savarsite
in exercitiul functiei lor, potrivit normelor de procedura stabilite prin
prezenta lege.
Art. 8
(1) Constituie infractiuni si se pedepsesc cu inchisoare de la 2 la 12 ani
urmatoarele fapte savarsite de membrii Guvernului in exercitiul functiei lor:
a) impiedicarea, prin amenintare, violenta ori prin folosirea de mijloace
frauduloase, a exercitarii cu buna-credinta a drepturilor si libertatilor
vreunui cetatean;
b) prezentarea, cu rea-credinta, de date inexacte Parlamentului sau
Presedintelui Romaniei cu privire la activitatea Guvernului sau a unui
minister, pentru a ascunde savarsirea unor fapte de natura sa aduca atingere
intereselor statului.
(2) Constituie, de asemenea, infractiuni si se pedepsesc cu inchisoare de
la 6 luni la 3 ani urmatoarele fapte savarsite de catre un membru al
Guvernului:
a) refuzul nejustificat de a prezenta Camerei Deputatilor, Senatului sau
comisiilor permanente ale acestora, in termen de 30 de zile de la solicitare,
informatiile si documentele cerute de acestea in cadrul activitatii de
informare a Parlamentului de catre membrii Guvernului, potrivit art. 110 alin.
(1) din Constitutie;
b) emiterea de ordine normative sau instructiuni cu caracter
discriminatoriu pe temei de rasa, nationalitate, etnie, limba, religie,
categorie sociala, convingeri, varsta, sex sau orientare sexuala, apartenenta politica,
avere sau origine sociala, de natura sa aduca atingere drepturilor omului.
(3) Tentativa faptelor prevazute la alin. (1) se pedepseste.
Art. 9
(1) In cazul savarsirii de catre membrii Guvernului a unor infractiuni in
exercitiul functiei lor, altele decat cele prevazute la art. 8, se aplica
pedeapsa prevazuta de legea penala pentru acele infractiuni.
(2) In cazurile prevazute la art. 7 alin. (1) si la art. 8, pe langa
pedeapsa principala se va aplica si pedeapsa complementara a interzicerii
dreptului de a mai ocupa o functie de demnitate publica sau o functie publica
de conducere pe o perioada de la 3 la 10 ani.
Art. 10
Raspunderea penala este personala si ea priveste pe fiecare membru al
Guvernului in parte, pentru faptele comise in exercitarea functiei sale.
Art. 11
Membrii Guvernului raspund penal pentru faptele savarsite in exercitiul
functiei lor, de la data depunerii juramantului si pana la incetarea functiei,
in conditiile prevazute de Constitutie.
CAP. 3
Procedura de urmarire penala si de judecare
Art. 12
Numai Camera Deputatilor, Senatul si Presedintele Romaniei au dreptul sa
ceara urmarirea penala a membrilor Guvernului pentru faptele savarsite in
exercitiul functiei lor.
Art. 13
(1) Dezbaterea propunerii de incepere a urmaririi penale in Camera
Deputatilor sau in Senat se face pe baza raportului intocmit de o comisie
permanenta care, in cadrul competentei sale, a efectuat o ancheta privitoare la
activitatea desfasurata de Guvern sau de un minister ori de o comisie speciala
de ancheta constituita in acest scop.
(2) Raportul prevazut la alin. (1) se inscrie cu prioritate pe ordinea de
zi a Camerei Deputatilor sau a Senatului, dupa caz.
(3) Dupa inceperea urmaririi penale membrul Guvernului care este si deputat
sau senator poate fi retinut, arestat, perchezitionat sau trimis in judecata
numai cu incuviintarea Camerei din care face parte, cu respectarea prevederilor
art. 69 alin. (1) din Constitutie si a regulilor de procedura cuprinse in
regulamentele celor doua Camere ale Parlamentului.
Art. 14
(1) La dezbaterile din cele doua Camere ale Parlamentului prezenta celui in
cauza este obligatorie. Lipsa nejustificata a membrului Guvernului nu impiedica
desfasurarea lucrarilor.
(2) In situatia in care cel in cauza se afla in imposibilitate obiectiva de
a se prezenta, Camera Deputatilor sau Senatul, cu prilejul dezbaterilor, va
fixa un nou termen.
(3) Cel in cauza are dreptul sa isi expuna punctul de vedere cu privire la
fapta ce constituie obiectul cererii de a fi urmarit penal, precum si asupra
cererii de ridicare a imunitatii parlamentare, atunci cand este cazul.
Art. 15
Cererea de urmarire penala a membrilor Guvernului si, dupa caz, de ridicare
a imunitatii parlamentare se adopta cu respectarea prevederilor art. 64 si ale
art. 74 alin. (2) din Constitutie. Votul este secret si se exprima prin bile.
Art. 16
(1) In exercitarea dreptului de a cere urmarirea penala a unui membru al
Guvernului, Presedintele Romaniei, la propunerea comisiei speciale instituite
pentru analiza sesizarilor cu privire la savarsirea unei infractiuni in
exercitiul functiei de catre membrii Guvernului, adreseaza ministrului
justitiei o cerere in acest scop, pentru a proceda potrivit legii.
(2) Comisia speciala prevazuta la alin. (1) este formata din 5 membri, iar
componenta acesteia se aproba prin decret al Presedintelui Romaniei, la
propunerea ministrului justitiei si a ministrului de interne, in termen de 30
de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei.
(3) Pe baza analizei sesizarii, a probelor depuse in sustinerea acesteia, a
declaratiilor si a probelor invocate de membrul Guvernului fata de care se
solicita urmarirea penala, comisia speciala prevazuta la alin. (1) va prezenta
Presedintelui Romaniei un raport cu propuneri privind urmarirea penala sau
clasarea sesizarii.
(4) Daca membrul Guvernului pentru care Presedintele Romaniei a cerut
urmarirea penala este si deputat sau senator, ministrul justitiei sau, dupa
caz, primul-ministru va solicita Camerei competente sa declanseze procedura de
adoptare a cererii de incepere a urmaririi penale. Dispozitiile art. 13 - 15 se
aplica in mod corespunzator.
(5) In situatia in care cel in cauza este ministrul justitiei, cererea se
adreseaza primului-ministru.
Art. 17
Presedintele Romaniei va fi instiintat despre inscrierea pe ordinea de zi a
sedintei Camerei Deputatilor sau a Senatului a raportului prevazut la art. 13
alin. (1).
Art. 18
Daca una dintre cele doua Camere ale Parlamentului sau Presedintele
Romaniei a cerut urmarirea penala, dosarul cauzei se trimite, de indata,
ministrului justitiei sau, dupa caz, primului-ministru, pentru a proceda
potrivit legii.
Art. 19
Pana la inceperea urmaririi penale Camera Deputatilor, Senatul sau
Presedintele Romaniei poate sa retraga, motivat, cererea prin care a solicitat
urmarirea penala impotriva membrilor Guvernului.
Art. 20
Urmarirea penala a membrilor Guvernului pentru faptele savarsite in
exercitiul functiei lor se efectueaza de catre Parchetul de pe langa Curtea
Suprema de Justitie, iar judecarea acestora, de catre Curtea Suprema de
Justitie, potrivit legii.
Art. 21
In cazul in care s-a cerut urmarirea penala impotriva unui membru al
Guvernului, Presedintele Romaniei poate dispune suspendarea acestuia din
functie.
Art. 22
In cazul in care s-a dispus trimiterea in judecata a unui membru al
Guvernului, ministrul justitiei sau, dupa caz, primul-ministru comunica
Presedintelui Romaniei data la care a fost sesizata Curtea Suprema de Justitie,
in vederea suspendarii din functie a acestuia.
Art. 23
(1) In caz de infractiuni flagrante, persoanele prevazute la art. 6 pot fi
retinute si perchezitionate. Ministrul justitiei il va informa neintarziat pe
presedintele Camerei din care face parte membrul Guvernului sau, dupa caz, pe
Presedintele Romaniei.
(2) In situatia in care cel in cauza este ministrul justitiei, sesizarea
prevazuta la alin. (1) se face de catre primul-ministru.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 24
(1) Regulile de procedura prevazute in prezenta lege se completeaza cu cele
cuprinse in regulamentele celor doua Camere ale Parlamentului si in Codul de
procedura penala, in masura in care prezenta lege nu dispune altfel.
(2) Punerea sub urmarire penala a fostilor membri ai Guvernului pentru
infractiunile savarsite in exercitiul functiei lor se face potrivit normelor de
procedura din prezenta lege.
Art. 25
(1) Pana la ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti de condamnare,
persoanele prevazute la art. 6 sunt considerate nevinovate.
(2) Hotararea definitiva de condamnare a unui membru al Guvernului se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(3) Membrul Guvernului, condamnat printr-o hotarare judecatoreasca
definitiva, va fi demis din functie de Presedintele Romaniei, la propunerea
primului-ministru.
Art. 26
(1) Prezenta lege intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data
publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I*).
(2) Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga orice dispozitii
contrare.
*) A se vedea si datele de intrare in vigoare a actelor normative
modificatoare.