ORDONANTA DE URGENTA Nr. 43 din 4 aprilie 2002
privind Parchetul National Anticoruptie
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 244 din 11 aprilie 2002
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prin prezenta ordonanta de urgenta se infiinteaza, la nivel national,
Parchetul National Anticoruptie, ca parchet specializat in combaterea
infractiunilor de coruptie.
(2) Parchetul National Anticoruptie are sediul in municipiul Bucuresti si
isi exercita atributiile pe intregul teritoriu al Romaniei prin procurori
specializati in combaterea coruptiei.
(3) Parchetul National Anticoruptie se organizeaza ca structura autonoma,
cu personalitate juridica, in cadrul Ministerului Public, este condus de un
procuror general si este coordonat de procurorul general al Parchetului de pe
langa Curtea Suprema de Justitie. Procurorul general al Parchetului National
Anticoruptie este asimilat adjunctului procurorului general al Parchetului de
pe langa Curtea Suprema de Justitie.
(4) Parchetul National Anticoruptie isi desfasoara activitatea potrivit principiului
legalitatii, al impartialitatii si al controlului ierarhic, sub autoritatea
ministrului justitiei.
Art. 2
Parchetul National Anticoruptie este independent in raport cu instantele
judecatoresti si cu parchetele de pe langa acestea, precum si in relatiile cu
celelalte autoritati publice, exercitandu-si atributiile numai in temeiul legii
si pentru asigurarea respectarii acesteia.
Art. 3
(1) Atributiile Parchetului National Anticoruptie sunt urmatoarele:
a) efectuarea urmaririi penale pentru infractiunile prevazute in Legea nr.
78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie,
in conditiile prevazute in Codul de procedura penala, in Legea nr. 78/2000 si
in prezenta ordonanta de urgenta;
b) conducerea, supravegherea si controlul actelor de cercetare penala,
efectuate din dispozitia procurorului de catre ofiterii de politie judiciara
aflati sub autoritatea procurorului general al Parchetului National
Anticoruptie;
c) conducerea, supravegherea si controlul activitatilor de ordin tehnic ale
urmaririi penale, efectuate de specialisti in domeniul economic, financiar,
bancar, vamal, informatic, precum si in alte domenii, numiti in cadrul
Parchetului National Anticoruptie;
d) studierea cauzelor care genereaza si a conditiilor care favorizeaza
coruptia, elaborarea si prezentarea propunerilor in vederea eliminarii
acestora, precum si pentru perfectionarea legislatiei penale;
e) elaborarea raportului anual privind activitatea Parchetului National Anticoruptie
si prezentarea acestuia in fata Parlamentului;
f) constituirea si actualizarea bazei de date in domeniul faptelor de
coruptie.
(2) Parchetul National Anticoruptie exercita drepturile si indeplineste
obligatiile procedurale prevazute de lege, in cauzele privind infractiunile
atribuite prin prezenta ordonanta de urgenta in competenta sa.
CAP. 2
Organizarea si functionarea Parchetului National Anticoruptie
Art. 4
(1) Parchetul National Anticoruptie este condus, potrivit prevederilor art.
1 alin. (3), de un procuror general, ajutat de un procuror general adjunct,
asimilat cu procurorul consilier al procurorului general al Parchetului de pe
langa Curtea Suprema de Justitie.
(2) Procurorul general al Parchetului National Anticoruptie este ordonator
secundar de credite.
(3) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale Parchetului National
Anticoruptie se asigura de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului
Public.
Art. 5
(1) Parchetul National Anticoruptie se organizeaza in sectii conduse de
procurori sefi de sectie, si anume:
a) sectia de combatere a coruptiei;
b) sectia de combatere a infractiunilor conexe infractiunilor de coruptie.
(2) In cadrul sectiilor se pot organiza servicii si birouri, prin ordin al
ministrului justitiei, la propunerea procurorului general al Parchetului
National Anticoruptie, cu avizul procurorului general al Parchetului de pe
langa Curtea Suprema de Justitie.
(3) In cadrul Parchetului National Anticoruptie se infiinteaza un birou
pentru studierea cauzelor care genereaza si a conditiilor care favorizeaza
coruptia, subordonat direct procurorului general al Parchetului National
Anticoruptie.
Art. 6
Parchetul National Anticoruptie se incadreaza cu procurori, ofiteri de
politie judiciara, specialisti in domeniul economic, financiar, bancar, vamal,
informatic si in alte domenii, personal auxiliar de specialitate, precum si
personal economic si administrativ, in limita posturilor prevazute in statul de
functiuni, aprobat potrivit legii.
Art. 7
(1) La nivelul parchetelor de pe langa curtile de apel se infiinteaza
servicii ale Parchetului National Anticoruptie.
(2) Serviciile Parchetului National Anticoruptie sunt conduse de
procurori-sefi, care sunt in subordinea directa a procurorului general al
Parchetului National Anticoruptie.
(3) Numarul procurorilor, al ofiterilor de politie judiciara si al
specialistilor mentionati la art. 6, incadrati in serviciile prevazute la alin.
(1), este stabilit de procurorul general al Parchetului de pe langa Curtea
Suprema de Justitie, la propunerea procurorului general al Parchetului National
Anticoruptie, pentru fiecare serviciu, in functie de volumul si de
complexitatea activitatii de urmarire penala, in limita numarului total de
posturi aprobat.
Art. 8
(1) Procurorul general al Parchetului National Anticoruptie este numit pe o
perioada de 6 ani, cu posibilitatea reinnoirii o singura data a mandatului, si
eliberat din functie de Presedintele Romaniei, la propunerea ministrului
justitiei.
(2) Procurorii Parchetului National Anticoruptie sunt numiti pe o perioada
de 6 ani, cu posibilitatea prelungirii incadrarii in functie cu acordul lor, si
eliberati din functie de ministrul justitiei, la propunerea procurorului
general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie, pe baza
recomandarii procurorului general al Parchetului National Anticoruptie.
(3) Dupa incetarea functiei la Parchetul National Anticoruptie, prin
expirarea perioadei pentru care a fost numit ori datorita unor cauze
neimputabile, procurorul are dreptul sa revina la postul ocupat anterior,
rezervarea acestuia fiind obligatorie.
Art. 9
(1) Pentru a fi numiti in Parchetul National Anticoruptie procurorii
trebuie sa aiba calitati profesionale deosebite, sa se bucure de o buna
reputatie, sa aiba o conduita morala ireprosabila si o pregatire specializata
in combaterea infractiunilor de coruptie.
(2) Conditiile minime de vechime pe care trebuie sa le indeplineasca
procurorii Parchetului National Anticoruptie sunt:
a) pentru functia de procuror general al Parchetului National Anticoruptie,
o vechime in functia de procuror sau de judecator de 10 ani;
b) pentru functia de procuror in cadrul Parchetului National Anticoruptie, o
vechime in functia de procuror sau de judecator de 6 ani.
Art. 10
(1) In scopul efectuarii cu celeritate si in mod temeinic a activitatilor
de descoperire si de urmarire a infractiunilor de coruptie, in cadrul
Parchetului National Anticoruptie functioneaza ofiteri de politie, constituind
politia judiciara a Parchetului National Anticoruptie.
(2) Ofiterii de politie judiciara isi desfasoara activitatea numai in
cadrul Parchetului National Anticoruptie, sub autoritatea procurorului general
al Parchetului National Anticoruptie.
(3) Ofiterii de politie judiciara efectueaza actele de cercetare penala sub
directa conducere, supraveghere si controlul nemijlocit al procurorilor din
Parchetul National Anticoruptie.
(4) Dispozitiile procurorilor din Parchetul National Anticoruptie sunt
obligatorii pentru ofiterii de politie judiciara prevazuti la alin. (1). Actele
intocmite de ofiterii de politie judiciara din dispozitia scrisa a procurorului
sunt efectuate in numele acestuia.
(5) Numirea ofiterilor de politie judiciara in cadrul Parchetului National
Anticoruptie se face prin ordin al procurorului general al Parchetului de pe
langa Curtea Suprema de Justitie, la propunerea procurorului general al
Parchetului National Anticoruptie, cu avizul ministrului de interne, dintre
ofiterii de politie care au absolvit o forma de invatamant superior si au
minimum 6 ani vechime in structuri cu atributii de constatare, investigare si
cercetare a infractiunilor de coruptie.
(6) Ofiterii de politie judiciara sunt numiti pe o perioada de 6 ani, cu
posibilitatea prelungirii numirii in functie cu acordul acestora.
(7) Ofiterii de politie judiciara nu pot primi de la organele ierarhic
superioare nici o alta insarcinare in afara unor situatii si evenimente exceptionale.
In aceste cazuri calitatea lor de ofiter de politie judiciara se suspenda, prin
ordin al procurorului general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de
Justitie, pana la incetarea situatiei exceptionale care a determinat primirea
altor insarcinari.
(8) Ofiterii de politie judiciara, pe perioada numirii in cadrul
Parchetului National Anticoruptie, au drepturile si obligatiile prevazute de
lege pentru ofiterii de politie, cu exceptiile prevazute in prezenta ordonanta
de urgenta. Atributiile prevazute de lege pentru ministrul de interne privind
acordarea drepturilor si raspunderilor ce revin ofiterilor de politie judiciara
se exercita de procurorul general al Parchetului National Anticoruptie.
(9) Dispozitiile art. 8 alin. (3) se aplica in mod corespunzator.
Art. 11
(1) In cadrul Parchetului National Anticoruptie sunt numiti, prin ordin al
procurorului general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie, la
propunerea procurorului general al Parchetului National Anticoruptie, cu avizul
ministerelor de resort, specialisti cu inalta calificare in domeniul economic,
financiar, bancar, vamal, informatic, precum si in alte domenii, pentru
clarificarea unor aspecte tehnice in activitatea de urmarire penala.
(2) Specialistii prevazuti la alin. (1) au calitatea de functionar public
si isi desfasoara activitatea sub directa conducere, supraveghere si controlul
nemijlocit al procurorilor din Parchetul National Anticoruptie.
(3) Actele intocmite de specialistii prevazuti la alin. (1) din dispozitia
scrisa a procurorului pot constitui mijloace de proba.
Art. 12
Functia de procuror, ofiter de politie judiciara sau de specialist in
cadrul Parchetului National Anticoruptie este incompatibila cu orice alta
functie publica sau privata, cu exceptia functiilor didactice din invatamantul
superior.
CAP. 3
Competenta Parchetului National Anticoruptie
Art. 13
(1) Procurorii specializati din cadrul Parchetului National Anticoruptie
efectueaza in mod obligatoriu urmarirea penala in cazul infractiunilor
prevazute in Legea nr. 78/2000.
(2) Sunt de competenta Parchetului National Anticoruptie, care functioneaza
la nivel national, infractiunile prevazute in Legea nr. 78/2000, savarsite in
una dintre urmatoarele conditii:
a) daca, indiferent de calitatea persoanelor care le-au comis, au cauzat o
paguba materiala mai mare decat echivalentul in lei a 100.000 euro sau o
perturbare deosebit de grava a activitatii unei autoritati publice, institutii
publice sau oricarei alte persoane juridice;
b) de catre deputati, senatori, membrii Guvernului, secretari de stat si
asimilatii acestora, judecatorii Curtii Constitutionale, membrii, judecatorii,
procurorii si controlorii financiari ai Curtii de Conturi si ai camerelor de
conturi judetene, presedintele Consiliului Legislativ, avocatul poporului,
guvernatorul si viceguvernatorii Bancii Nationale a Romaniei, presedintele
Consiliului Concurentei, magistrati, ofiteri superiori, generali, maresali,
amirali, notari publici, executori judecatoresti, consilieri judeteni si
locali, primari, prefecti, subprefecti, persoane cu functii de conducere si de
control in cadrul autoritatilor publice centrale si locale sau in cadrul
institutiilor publice, membrii consiliilor de administratie si persoane care
detin functii de conducere de la director, inclusiv, in sus in cadrul regiilor
autonome de interes national sau local, al companiilor si societatilor
nationale, societatilor comerciale la care statul sau o autoritate a
administratiei publice locale este actionar, institutiilor publice care au
atributii in procesul de privatizare si al unitatilor centrale
financiar-bancare.
(3) Sunt de competenta serviciilor Parchetului National Anticoruptie, care
functioneaza la nivelul parchetelor de pe langa curtile de apel, infractiunile
prevazute in Legea nr. 78/2000, cu exceptia celor prevazute la alin. (2).
CAP. 4
Dispozitii procedurale
Art. 14
(1) Persoanele cu atributii de control sunt obligate sa sesizeze Parchetul
National Anticoruptie cu privire la orice date sau informatii din care rezulta
ca s-a savarsit una dintre infractiunile atribuite prin prezenta ordonanta de
urgenta in competenta Parchetului National Anticoruptie.
(2) Persoanele cu atributii de control sunt obligate ca in cursul
efectuarii actului de control, in situatiile prevazute la alin. (1), sa
procedeze la asigurarea si conservarea urmelor infractiunii, a corpurilor
delicte si a oricaror mijloace de proba ce pot servi organelor de urmarire
penala.
(3) Serviciile si organele specializate in culegerea si prelucrarea
informatiilor au obligatia de a pune la dispozitie Parchetului National
Anticoruptie, de indata, datele si informatiile detinute in legatura cu
savarsirea infractiunilor privitoare la coruptie.
(4) Serviciile si organele specializate in culegerea si prelucrarea
informatiilor, la cererea procurorului general al Parchetului National
Anticoruptie sau a procurorului anume desemnat de acesta, ii vor pune la
dispozitie, la sediul lor, datele si informatiile prevazute la alin. (3),
neprelucrate.
(5) Nerespectarea obligatiilor prevazute la alin. (1) - (4) atrage
raspunderea juridica, potrivit legii.
Art. 15
Daca in efectuarea urmaririi penale procurorii parchetelor de pe langa
instantele judecatoresti constata ca infractiunea care constituie obiectul
cauzei este una dintre infractiunile atribuite prin prezenta ordonanta de
urgenta in competenta Parchetului National Anticoruptie, acestia au obligatia
de a sesiza de indata procurorii acestui parchet.
Art. 16
(1) Cand sunt indicii temeinice cu privire la savarsirea uneia dintre
infractiunile atribuite prin prezenta ordonanta de urgenta in competenta
Parchetului National Anticoruptie, in scopul strangerii de probe sau al
identificarii faptuitorului, procurorii Parchetului National Anticoruptie pot
sa dispuna, pe o durata de cel mult 30 de zile:
a) punerea sub supraveghere a conturilor bancare si a conturilor asimilate
acestora;
b) punerea sub supraveghere sau sub ascultare a liniilor telefonice;
c) accesul la sisteme informationale.
(2) Pentru motive temeinice masurile prevazute la alin. (1) pot fi
prelungite de procuror prin ordonanta motivata, fiecare prelungire neputand
depasi 30 de zile.
(3) Dispozitiile art. 91^1 - 91^5 din Codul de procedura penala se aplica
in mod corespunzator.
(4) Procurorii Parchetului National Anticoruptie pot dispune sa li se
comunice inscrisuri, documente bancare, financiare ori contabile, in conditiile
prevazute la alin. (1).
Art. 17
(1) In cazul in care exista indicii temeinice ca s-a savarsit sau ca se
pregateste savarsirea unei infractiuni dintre cele atribuite prin prezenta
ordonanta de urgenta in competenta Parchetului National Anticoruptie, care nu
poate fi descoperita sau faptuitorii nu pot fi identificati prin alte mijloace,
pot fi folositi, in vederea strangerii datelor privind existenta infractiunii
si identificarea persoanelor fata de care exista presupunerea ca au savarsit o
infractiune, investigatori sub acoperire, in conditiile legii.
(2) Persoanele prevazute la alin. (1) sunt ofiteri de politie din cadrul
Ministerului de Interne, special desemnati in acest scop, si pot efectua
investigatii numai cu autorizarea motivata a procurorului general al
Parchetului National Anticoruptie.
Art. 18
Pentru buna desfasurare a urmaririi penale procurorii Parchetului National
Anticoruptie pot dispune masuri specifice de protectie a martorilor, a
expertilor si a victimelor, potrivit legii.
Art. 19
Persoana care a comis una dintre infractiunile atribuite prin prezenta
ordonanta de urgenta in competenta Parchetului National Anticoruptie, iar in
timpul urmaririi penale denunta si faciliteaza identificarea si tragerea la
raspundere penala a altor persoane care au savarsit astfel de infractiuni
beneficiaza de reducerea la jumatate a limitelor pedepsei prevazute de lege.
Art. 20
(1) Dupa inceperea urmaririi penale secretul bancar si cel profesional nu
sunt opozabile procurorilor Parchetului National Anticoruptie. Datele si
informatiile solicitate de procuror se comunica la cererea scrisa a acestuia.
(2) Dispozitiile alin. (1) se aplica in mod corespunzator si cu privire la
instanta de judecata.
(3) Verificarea conturilor bancare si a conturilor asimilate acestora poate
fi efectuata numai la cererea procurorului general al Parchetului National
Anticoruptie sau a procurorului anume desemnat de acesta.
Art. 21
Persoanele care efectueaza urmarirea penala, specialistii prevazuti la art.
11, precum si personalul auxiliar de specialitate sunt obligati sa respecte
secretul profesional cu privire la datele si informatiile obtinute in aceasta
calitate.
Art. 22
(1) In cazul infractiunilor atribuite prin prezenta ordonanta de urgenta in
competenta Parchetului National Anticoruptie se aplica dispozitiile art. 118
din Codul penal privind confiscarea bunurilor.
(2) Daca bunurile care fac obiectul infractiunilor prevazute la alin. (1)
nu se gasesc, se confisca echivalentul lor in bani sau bunurile dobandite in
locul acestora.
(3) Pentru a garanta aducerea la indeplinire a confiscarii bunurilor se pot
lua masurile asiguratorii prevazute de Codul de procedura penala. Acestea se
aduc la indeplinire de indata de persoanele anume desemnate din cadrul
Parchetului National Anticoruptie.
Art. 23
Persoanele arestate preventiv in cauzele de competenta Parchetului National
Anticoruptie sunt detinute in locuri anume stabilite in cadrul Parchetului
National Anticoruptie sau, dupa caz, in sectiile de arest preventiv ale
penitenciarelor.
Art. 24
Dispozitiile din Codul de procedura penala si dispozitiile procedurale din
Legea nr. 78/2000 se aplica in mod corespunzator si in cauzele atribuite prin
prezenta ordonanta de urgenta in competenta Parchetului National Anticoruptie.
CAP. 5
Cooperare internationala
Art. 25
Prin prezenta ordonanta de urgenta se instituie procurori de legatura la
nivelul Parchetului National Anticoruptie, care sa asigure consultarea
reciproca in cazul infractiunilor privitoare la coruptie cu procurori de
legatura care functioneaza in alte state, in scopul coordonarii actiunilor
acestora in cursul urmaririi penale.
Art. 26
In vederea schimbului de date si de informatii cu privire la investigarea
si urmarirea infractiunilor atribuite prin prezenta ordonanta de urgenta in
competenta Parchetului National Anticoruptie se constituie un punct de contact
in cadrul acestui parchet cu institutii similare din alte state.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 27
Parchetul National Anticoruptie functioneaza cu urmatorul numar total de
posturi:
a) 75 de posturi de procurori;
b) 150 de posturi de ofiteri de politie judiciara;
c) 35 de posturi de specialisti;
d) 50 de posturi de personal auxiliar de specialitate;
e) 10 posturi de personal economic si administrativ.
Art. 28
(1) Procurorii din cadrul Parchetului National Anticoruptie sunt salarizati
potrivit anexei nr. 1, cap. A nr. crt. 1 - 11, la Legea nr. 50/1996 privind
salarizarea si alte drepturi ale personalului din organele autoritatii
judecatoresti, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Specialistii prevazuti la art. 11 sunt asimilati din punct de vedere al
salarizarii cu procurorii de la parchetul de pe langa curtea de apel si primesc
o indemnizatie lunara care reprezinta unica forma de salarizare.
(3) Ofiterii de politie judiciara beneficiaza de drepturile banesti si
materiale prevazute in Legea nr. 138/1999 privind salarizarea si alte drepturi
ale personalului militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine
publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale
personalului civil din aceste institutii, cu modificarile si completarile
ulterioare, precum si de drepturile prevazute de legislatia speciala pentru
personalul militar.
(4) Personalul prevazut la alin. (1) - (3), precum si judecatorii care
compun completele specializate in infractiunile de coruptie, potrivit art. 29
alin. (2) din Legea nr. 78/2000, primesc pentru activitatea specializata de
combatere a infractiunilor de coruptie un spor de 30% din indemnizatia de
incadrare lunara, respectiv solda lunara, in cazul ofiterilor de politie
judiciara.
(5) Salarizarea personalului auxiliar de specialitate si a personalului
economic si administrativ este cea prevazuta de lege pentru aceleasi categorii
de personal al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie.
Art. 29
Fondurile necesare aplicarii prezentei ordonante de urgenta se asigura din
bugetul Ministerului Public aprobat pe anul 2002, care se suplimenteaza prin
hotarare a Guvernului din Fondul de rezerva la dispozitia Guvernului.
Art. 30
Dispozitiile Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica si in cazul
Parchetului National Anticoruptie, in masura in care prin prezenta ordonanta de
urgenta nu se prevede altfel.
Art. 31
(1) Guvernul si Consiliul General al Municipiului Bucuresti vor lua masuri
imediate pentru asigurarea sediului Parchetului National Anticoruptie.
(2) Ministerul Justitiei, Parchetul de pe langa Curtea Suprema de Justitie,
Ministerul de Interne si Ministerul Finantelor Publice, in termen de 60 de zile
de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, vor lua
masurile necesare pentru organizarea Parchetului National Anticoruptie.
(3) Parchetul National Anticoruptie va incepe sa functioneze pe data de 1
septembrie 2002.
Art. 32
(1) Pentru cauzele privind infractiunile prevazute in Legea nr. 78/2000,
aflate in curs de urmarire penala la data de 1 septembrie 2002, urmarirea
penala se efectueaza de catre procurorii Parchetului National Anticoruptie.
Actele si lucrarile efectuate pana la data de 1 septembrie 2002 raman valabile.
(2) Cauzele privind infractiunile prevazute in Legea nr. 78/2000, aflate in
fata instantelor de judecata, trimise, potrivit Codului de procedura penala,
organelor de urmarire penala, sunt de competenta Parchetului National
Anticoruptie.
Art. 33
Pana la data de 1 septembrie 2002 Guvernul va adopta prin hotarare
regulamentul de aplicare a dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta.
Art. 34
Pe data de 1 septembrie 2002 dispozitiile art. 28 si ale art. 29 alin. (2)
din Legea nr. 78/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, se abroga.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul justitiei,
Rodica Mihaela Stanoiu
Ministru de interne,
Ioan Rus
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu