LEGE
Nr. 78 din 8 mai 2000
pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 219 din 18 mai 2000
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta lege instituie masuri de prevenire, descoperire si sanctionare
a faptelor de coruptie si se aplica urmatoarelor persoane:
a) care exercita o functie publica, indiferent de modul in care au fost
investite, in cadrul autoritatilor publice sau institutiilor publice;
b) care indeplinesc, permanent sau temporar, potrivit legii, o functie sau
o insarcinare, in masura in care participa la luarea deciziilor sau le pot
influenta, in cadrul serviciilor publice, regiilor autonome, societatilor
comerciale, companiilor nationale, societatilor nationale, unitatilor
cooperatiste sau al altor agenti economici;
c) care exercita atributii de control, potrivit legii;
d) care acorda asistenta specializata unitatilor prevazute la lit. a) si
b), in masura in care participa la luarea deciziilor sau le pot influenta;
e) care, indiferent de calitatea lor, realizeaza, controleaza sau acorda
asistenta specializata, in masura in care participa la luarea deciziilor sau le
pot influenta, cu privire la: operatiuni care antreneaza circulatia de capital,
operatiuni de banca, de schimb valutar sau de credit, operatiuni de plasament,
in burse, in asigurari, in plasament mutual ori privitor la conturile bancare
si cele asimilate acestora, tranzactii comerciale interne si internationale;
f) care detin o functie de conducere intr-un partid sau intr-o formatiune
politica, intr-un sindicat, intr-o organizatie patronala ori intr-o asociatie
fara scop lucrativ sau fundatie;
g) alte persoane fizice decat cele prevazute la lit. a) - f), in conditiile
prevazute de lege.
CAP. 2
Reguli speciale de comportament privind anumite categorii de persoane, in
scopul prevenirii faptelor de coruptie
Art. 2
Persoanele prevazute la art. 1 sunt obligate sa indeplineasca indatoririle
ce le revin din exercitarea functiilor, atributiilor sau insarcinarilor
incredintate, cu respectarea stricta a legilor si a normelor de conduita
profesionala, si sa asigure ocrotirea si realizarea drepturilor si intereselor
legitime ale cetatenilor, fara sa se foloseasca de functiile, atributiile ori
insarcinarile primite, pentru dobandirea pentru ele sau pentru alte persoane de
bani, bunuri sau alte foloase necuvenite.
Art. 3
(1) Persoanele prevazute la art. 1 lit. a), precum si persoanele care detin
o functie de conducere, de la directori inclusiv, in sus, in cadrul regiilor
autonome, companiilor nationale, societatilor nationale, societatilor
comerciale la care statul sau o autoritate a administratiei publice locale este
actionar, institutiilor publice implicate in realizarea procesului de
privatizare, Bancii Nationale a Romaniei, bancilor la care statul este actionar
majoritar, au obligatia sa isi declare averea in conditiile prevazute de Legea
nr. 115/1996 privind declararea si controlul averii demnitarilor,
magistratilor, functionarilor publici si a unor persoane cu functii de
conducere.
(2) Nedepunerea declaratiei de avere de catre persoanele prevazute la alin.
(1) atrage declansarea din oficiu a procedurii de control al averii in
conditiile Legii nr. 115/1996.
Art. 4
(1) Persoanele prevazute la art. 1 lit. a) si c) au obligatia sa declare,
in termen de 30 de zile de la primire, orice donatie directa ori indirecta sau
daruri manuale primite in legatura cu exercitarea functiilor sau atributiilor
lor, cu exceptia celor care au o valoare simbolica.
(2) Dispozitiile Legii nr. 115/1996 referitoare la modalitatea depunerii
declaratiei de avere se aplica in mod corespunzator si in cazul prevazut la
alin. (1).
CAP. 3
Infractiuni
SECTIUNEA 1
Categorii de infractiuni
Art. 5
(1) In intelesul prezentei legi, sunt infractiuni de coruptie infractiunile
prevazute la art. 254 - 257 din Codul penal, precum si infractiunile prevazute
in legi speciale, ca modalitati specifice ale infractiunilor prevazute la art.
254 - 257 din Codul penal, in functie de calitatea persoanelor care savarsesc
sau fata de care se savarsesc faptele ori in raport cu sectoarele de activitate
unde acestea se comit.
(2) In intelesul prezentei legi, sunt infractiuni asimilate infractiunilor
de coruptie infractiunile prevazute la art. 10 - 13.
(3) Prevederile prezentei legi sunt aplicabile si infractiunilor mentionate
la art. 17, care sunt in legatura directa cu infractiunile de coruptie sau cu
cele asimilate acestora.
SECTIUNEA a 2-a
Infractiuni de coruptie
Art. 6
Infractiunile de luare de mita - prevazuta la art. 254 din Codul penal, de
dare de mita - prevazuta la art. 255 din Codul penal, de primire de foloase
necuvenite - prevazuta la art. 256 din Codul penal si de trafic de influenta -
prevazuta la art. 257 din Codul penal se pedepsesc potrivit acelor texte de
lege.
Art. 7
(1) Fapta de luare de mita, prevazuta la art. 254 din Codul penal, daca a
fost savarsita de o persoana care, potrivit legii, are atributii de constatare
sau de sanctionare a contraventiilor ori de constatare, urmarire sau judecare a
infractiunilor, se sanctioneaza cu pedeapsa prevazuta la art. 254 alin. 2 din
Codul penal privind savarsirea infractiunii de catre un functionar cu atributii
de control.
(2) Fapta de dare de mita savarsita fata de una dintre persoanele prevazute
la alin. (1) sau fata de un functionar cu atributii de control se sanctioneaza
cu pedeapsa prevazuta la art. 255 din Codul penal, al carei maxim se majoreaza
cu 2 ani.
(3) Infractiunile de primire de foloase necuvenite si trafic de influenta,
daca au fost savarsite de una dintre persoanele mentionate la alin. (1) si (2),
se sanctioneaza cu pedeapsa prevazuta la art. 256 din Codul penal, respectiv la
art. 257 din Codul penal, al carei maxim se majoreaza cu 2 ani.
Art. 8
Prevederile art. 254 - 257 din Codul penal se aplica si managerilor,
directorilor, administratorilor si cenzorilor societatilor comerciale,
companiilor si societatilor nationale, ai regiilor autonome si ai oricaror alti
agenti economici.
Art. 9
In cazul infractiunilor prevazute in prezenta sectiune, daca sunt savarsite
in interesul unei organizatii, asociatii sau grupari criminale ori al unuia
dintre membrii acesteia sau pentru a influenta negocierile tranzactiilor
comerciale internationale ori schimburile sau investitiile internationale,
maximul pedepsei prevazute de lege pentru aceste infractiuni se majoreaza cu 5
ani.
SECTIUNEA a 3-a
Infractiuni asimilate infractiunilor de coruptie
Art. 10
Sunt pedepsite cu inchisoare de la 5 la 15 ani si interzicerea unor
drepturi urmatoarele fapte, daca sunt savarsite in scopul obtinerii pentru sine
sau pentru altul de bani, bunuri sau alte foloase necuvenite:
a) stabilirea, cu intentie, a unei valori diminuate, fata de valoarea
comerciala reala, a bunurilor apartinand agentilor economici la care statul sau
o autoritate a administratiei publice locale este actionar, comisa in cadrul
actiunii de privatizare sau cu ocazia unei tranzactii comerciale, ori a
bunurilor apartinand autoritatilor publice sau institutiilor publice, in cadrul
unei actiuni de vanzare a acestora, savarsita de cei care au atributii de
conducere, de administrare sau de gestionare;
b) acordarea de credite sau de subventii cu incalcarea legii sau a normelor
de creditare, neurmarirea, conform legii sau normelor de creditare, a destinatiilor
contractate ale creditelor sau subventiilor ori neurmarirea creditelor
restante;
c) utilizarea creditelor sau a subventiilor in alte scopuri decat cele
pentru care au fost acordate.
Art. 11
(1) Fapta persoanei care, in virtutea functiei, a atributiei ori a
insarcinarii primite, are sarcina de a supraveghea, de a controla sau de a
lichida un agent economic privat, de a indeplini pentru acesta vreo
insarcinare, de a intermedia sau de a inlesni efectuarea unor operatiuni
comerciale sau financiare de catre agentul economic privat ori de a participa
cu capital la un asemenea agent economic, daca fapta este de natura a-i aduce
direct sau indirect foloase necuvenite, se pedepseste cu inchisoare de la 2 la
7 ani.
(2) Daca fapta prevazuta la alin. (1) a fost savarsita intr-un interval de
5 ani de la incetarea functiei, atributiei ori insarcinarii, aceasta se
pedepseste cu inchisoare de la 1 la 5 ani.
Art. 12
Sunt pedepsite cu inchisoarea de la 1 la 5 ani urmatoarele fapte, daca sunt
savarsite in scopul obtinerii pentru sine sau pentru altul de bani, bunuri ori
alte foloase necuvenite:
a) efectuarea de operatiuni financiare, ca acte de comert, incompatibile cu
functia, atributia sau insarcinarea pe care o indeplineste o persoana ori incheierea
de tranzactii financiare, utilizand informatiile obtinute in virtutea functiei,
atributiei sau insarcinarii sale;
b) folosirea, in orice mod, direct sau indirect, de informatii ce nu sunt
destinate publicitatii ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la
aceste informatii.
Art. 13
Fapta persoanei care indeplineste o functie de conducere intr-un partid sau
intr-o formatiune politica, intr-un sindicat ori intr-o asociatie fara scop
lucrativ sau fundatie si care foloseste influenta ori autoritatea sa in scopul
obtinerii pentru sine ori pentru altul de bani, bunuri sau alte foloase
necuvenite se pedepseste cu inchisoare de la 1 la 5 ani.
Art. 14
Daca faptele prevazute la art. 12 si 13 sunt savarsite in conditiile art.
9, maximul pedepsei prevazute de lege se majoreaza cu 3 ani.
Art. 15
Tentativa la infractiunile prevazute in prezenta sectiune se pedepseste.
Art. 16
Daca faptele prevazute in prezenta sectiune constituie, potrivit Codului
penal sau unor legi speciale, infractiuni mai grave, acestea se pedepsesc in
conditiile si cu sanctiunile stabilite in aceste legi.
SECTIUNEA a 4-a
Infractiuni in legatura directa cu infractiunile de coruptie
Art. 17
In intelesul prezentei legi, urmatoarele infractiuni sunt in legatura
directa cu infractiunile de coruptie sau cu infractiunile asimilate acestora,
prevazute la art. 10 - 13:
a) tainuirea bunurilor provenite din savarsirea unei infractiuni prevazute
in sectiunile a 2-a si a 3-a, precum si favorizarea persoanelor care au comis o
astfel de infractiune;
b) asocierea in vederea savarsirii unei infractiuni prevazute in sectiunile
a 2-a si a 3-a sau la lit. a) din prezentul articol;
c) falsul si uzul de fals savarsite in scopul de a ascunde comiterea uneia
dintre infractiunile prevazute in sectiunile a 2-a si a 3-a sau savarsite in
realizarea scopului urmarit printr-o asemenea infractiune;
d) abuzul in serviciu contra intereselor publice, savarsit in realizarea
scopului urmarit printr-o infractiune prevazuta in sectiunile a 2-a si a 3-a;
e) infractiunile de spalare a banilor, prevazute in Legea nr. 21/1999
pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, atunci cand banii, bunurile
sau alte valori provin din savarsirea unei infractiuni prevazute in sectiunile
a 2-a si a 3-a;
f) contrabanda cu bunuri provenite din savarsirea unei infractiuni
prevazute in sectiunile a 2-a si a 3-a sau savarsita in realizarea scopului
urmarit printr-o asemenea infractiune;
g) infractiunile prevazute in Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii
fiscale, savarsite in legatura cu infractiunile prevazute in sectiunile a 2-a
si a 3-a;
h) infractiunea de bancruta frauduloasa si celelalte infractiuni prevazute
in Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, savarsite in legatura cu infractiunile
prevazute in sectiunile a 2-a si a 3-a;
i) traficul de stupefiante, nerespectarea regimului armelor de foc si al
munitiilor, traficul de persoane in scopul practicarii prostitutiei, savarsite
in legatura cu o infractiune prevazuta in sectiunile a 2-a si a 3-a.
Art. 18
(1) Infractiunile prevazute la art. 17 lit. a) - d) se sanctioneaza cu
pedeapsa prevazuta in Codul penal pentru aceste infractiuni, al carei maxim se
majoreaza cu 2 ani.
(2) Infractiunile prevazute la art. 17 lit. e) se sanctioneaza cu pedepsele
prevazute in Legea nr. 21/1999 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii
banilor, al caror maxim se majoreaza cu 3 ani.
(3) Infractiunile prevazute la art. 17 lit. f) se sanctioneaza cu pedepsele
prevazute in Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al Romaniei, al caror maxim
se majoreaza, in cazul contrabandei simple, cu 3 ani, iar in cazul contrabandei
calificate, cu 5 ani.
(4) Infractiunile prevazute la art. 17 lit. g) se sanctioneaza cu pedepsele
prevazute in Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale, al caror
maxim se majoreaza cu 2 ani.
(5) Infractiunile prevazute la art. 17 lit. h) se sanctioneaza cu pedepsele
prevazute in Legea nr. 31/1990, republicata, al caror maxim se majoreaza cu 2
ani.
(6) Infractiunile prevazute la art. 17 lit. i) se sanctioneaza, dupa caz,
cu pedepsele prevazute la art. 312, 279 sau 329 din Codul penal.
SECTIUNEA a 5-a
Dispozitii comune
Art. 19
In cazul savarsirii infractiunilor la care se refera prezentul capitol,
banii, valorile sau orice alte bunuri care au fost date pentru a determina
savarsirea infractiunii sau pentru a rasplati pe infractor ori cele dobandite
prin savarsirea infractiunii, daca nu sunt restituite persoanei vatamate si in
masura in care nu servesc la despagubirea acesteia, se confisca, iar daca
bunurile nu se gasesc, condamnatul este obligat la plata echivalentului lor in
bani.
Art. 20
In cazul in care s-a savarsit o infractiune dintre cele prevazute in
prezentul capitol, luarea masurilor asiguratorii este obligatorie.
CAP. 4
Dispozitii procedurale
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale
Art. 21
(1) Infractiunile prevazute de prezenta lege ca infractiuni de coruptie sau
ca infractiuni asimilate acestora ori ca infractiuni in legatura directa cu
infractiunile de coruptie, daca sunt flagrante, se urmaresc si se judeca
potrivit dispozitiilor art. 465 si art. 467 - 479 din Codul de procedura
penala.
(2) Daca infractiunile prevazute la alin. (1) nu sunt flagrante, urmarirea
penala si judecata se efectueaza potrivit procedurii de drept comun.
Art. 22
In cazul infractiunilor prevazute in sectiunea a 2-a din cap. III,
urmarirea penala se efectueaza in mod obligatoriu de catre procuror.
SECTIUNEA a 2-a
Dispozitii speciale privind descoperirea si urmarirea infractiunilor
Art. 23
(1) Persoanele cu atributii de control sunt obligate sa instiinteze organul
de urmarire penala sau, dupa caz, organul de constatare a savarsirii
infractiunilor, abilitat de lege, cu privire la orice date din care rezulta
indicii ca s-a efectuat o operatiune sau un act ilicit ce poate atrage
raspunderea penala, potrivit prezentei legi.
(2) Persoanele cu atributii de control sunt obligate, in cursul efectuarii
actului de control, sa procedeze la asigurarea si conservarea urmelor
infractiunii, a corpurilor delicte si a oricaror mijloace de proba ce pot servi
organelor de urmarire penala.
Art. 24
Persoanele prevazute la art. 1 lit. e), care cunosc operatiuni ce
antreneaza circulatia de capitaluri sau alte activitati, prevazute la art. 1,
privind sume de bani, bunuri sau alte valori ce se presupune ca provin din infractiuni
de coruptie sau asimilate acestora ori din infractiuni ce au legatura cu
acestea, au obligatia sa sesizeze organele de urmarire penala sau, dupa caz,
organele de constatare a savarsirii infractiunii ori organele de control,
abilitate de lege.
Art. 25
(1) Indeplinirea cu buna-credinta a obligatiilor prevazute la art. 23 si 24
nu constituie o incalcare a secretului profesional sau bancar si nu atrage
raspunderea penala, civila sau disciplinara.
(2) Dispozitiile prevazute la alin. (1) se aplica chiar daca cercetarea sau
judecarea faptelor semnalate a condus la neinceperea sau incetarea urmaririi
penale ori la achitare.
(3) Sesizarile anonime nu pot fi luate in considerare.
(4) Neindeplinirea cu rea-credinta a obligatiilor prevazute la art. 23 si
24 constituie infractiuni si se pedepsesc potrivit art. 262 din Codul penal.
Art. 26
Secretul bancar si cel profesional nu sunt opozabile organelor de urmarire
penala, instantelor de judecata sau Curtii de Conturi.
Art. 27
(1) Cand sunt indicii temeinice cu privire la savarsirea uneia dintre
infractiunile prevazute de prezenta lege, in scopul strangerii de probe sau al
identificarii faptuitorului, procurorul poate sa dispuna pentru o durata de cel
mult 30 de zile:
a) punerea sub supraveghere a conturilor bancare si a conturilor asimilate
acestora;
b) punerea sub supraveghere sau sub ascultare a liniilor telefonice;
c) accesul la sisteme informationale;
d) comunicarea de acte autentice sau sub semnatura privata de documente
bancare, financiare ori contabile.
(2) Pentru motive temeinice masurile pot fi prelungite de procuror prin
ordonanta motivata, fiecare prelungire neputand depasi 30 de zile.
(3) In cursul judecatii instanta poate dispune prelungirea acestor masuri
prin incheiere motivata.
Art. 28
(1) Se instituie, prin prezenta lege, Sectia de combatere a coruptiei si
criminalitatii organizate, care functioneaza in cadrul Parchetului de pe langa
Curtea Suprema de Justitie, ca structura specializata in acest domeniu la nivel
national.
(2) Se instituie, de asemenea, prin prezenta lege servicii de combatere a
coruptiei si criminalitatii organizate in cadrul parchetelor de pe langa
curtile de apel si birouri de combatere a coruptiei si criminalitatii
organizate in cadrul parchetelor de pe langa tribunale, ca structuri
teritoriale specializate in acest domeniu. Activitatea acestor servicii si
birouri este coordonata si controlata de Sectia de combatere a coruptiei si
criminalitatii organizate din cadrul Parchetului de pe langa Curtea Suprema de
Justitie.
(3) Sectia de combatere a coruptiei si criminalitatii organizate din cadrul
Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie, precum si serviciile si
birourile prevazute la alin. (2) efectueaza, potrivit Codului de procedura
penala si altor legi speciale, urmarirea penala privind infractiunile de
coruptie prevazute in prezenta lege, precum si infractiunile savarsite in
conditiile crimei organizate. De asemenea, sectia conduce si controleaza activitatile
procesuale efectuate de organele politiei si de alte organe implicate in
descoperirea si urmarirea penala a acestor infractiuni, supraveghind ca actele
indeplinite de aceste organe sa fie efectuate cu respectarea dispozitiilor
legale.
(4) In scopul efectuarii cu celeritate si in mod temeinic a activitatilor
de descoperire si de urmarire a infractiunilor de coruptie si a infractiunilor
asimilate acestora, prevazute in prezenta lege, la cererea procurorului general
al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie, organele care au
competente legale in descoperirea si urmarirea acestor infractiuni vor delega,
timp de un an, numarul necesar de persoane specializate in acest domeniu,
pentru a indeplini, sub directa conducere, supravegherea si controlul
nemijlocit al procurorilor din Sectia de combatere a coruptiei si
criminalitatii organizate din cadrul Parchetului de pe langa Curtea Suprema de
Justitie, actele procesuale conferite de lege.
(5) Pentru clarificarea unor probleme tehnice de specialitate pot
functiona, in conditiile alin. (4), pe langa Sectia de combatere a coruptiei si
criminalitatii organizate din cadrul Parchetului de pe langa Curtea Suprema de
Justitie, specialisti in domeniul financiar, bancar, vamal sau din alte
asemenea domenii.
(6) Prevederile alin. (4) si (5) se aplica in mod corespunzator si in cazul
structurilor specializate in domeniul coruptiei si criminalitatii organizate,
care functioneaza la nivel teritorial.
(7) Sectia de combatere a coruptiei si criminalitatii organizate din cadrul
Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie, precum si structurile
corespunzatoare teritoriale vor efectua si operatiuni de centralizare,
analizare si valorificare a datelor si informatiilor detinute de ele sau
primite de la celelalte organisme implicate in lupta impotriva coruptiei si
criminalitatii organizate, constituindu-se in felul acesta o banca de date in
domeniul faptelor de coruptie si al criminalitatii organizate.
(8) Structura, precum si statele de personal si de functii ale Sectiei de
combatere a coruptiei si criminalitatii organizate din cadrul Parchetului de pe
langa Curtea Suprema de Justitie, ale serviciilor si birourilor teritoriale
specializate, se vor stabili in conditiile Legii nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, republicata, cu modificarile ulterioare.
Art. 29
(1) Pentru judecarea infractiunilor de coruptie si a infractiunilor
asimilate acestora, prevazute in prezenta lege, pot fi constituite complete
specializate, potrivit art. 15 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, republicata, cu modificarile ulterioare.
(2) Judecatorii care compun aceste complete specializate, procurorii care
functioneaza in cadrul Sectiei de combatere a coruptiei si criminalitatii
organizate din cadrul Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie, al
serviciilor si birourilor teritoriale specializate, precum si persoanele
prevazute la art. 28 alin. (4), (5) si (6) vor primi, pe langa celelalte
drepturi banesti, un spor de 30% din salariul de baza.
SECTIUNEA a 3-a
Dispozitii comune
Art. 30
Hotararea judecatoreasca definitiva de condamnare sau de achitare se poate
publica in ziarele centrale sau, dupa caz, locale, mentionate in hotarare.
Art. 31
Prevederile prezentei legi se completeaza, in ceea ce priveste urmarirea si
judecata, cu dispozitiile Codului de procedura penala.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 32
In cazul actelor juridice incheiate cu incalcarea prevederilor prezentei
legi sunt aplicabile dispozitiile art. 14 - 22 din Codul de procedura penala.
Art. 33
Orice prevedere contrara prezentei legi se abroga.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor si de Senat in sedinta
comuna din 12 aprilie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) si
ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ION DIACONESCU
p. PRESEDINTELE SENATUI,
ULM NICOLAE SPINEANU