LEGE Nr. 176
din 1 septembrie 2010
privind integritatea în
exercitarea functiilor si demnitatilor publice, pentru modificarea si
completarea Legii nr. 144/2007 privind înfiintarea, organizarea si functionarea
Agentiei Nationale de Integritate, precum si pentru modificarea si completarea
altor acte normative
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 621 din 2 septembrie 2010
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
PARTEA I
TITLUL I
Obligaţii de integritate şi transparenţă în
exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice
CAPITOLUL I
Declararea averii şi a intereselor
Art. 1. - (1) Dispoziţiile prezentei legi se aplică
următoarelor categorii de persoane, care au obligaţia declarării averii şi a
intereselor:
1. Preşedintele României;
2. consilierii prezidenţiali şi consilierii de stat;
3. preşedinţii Camerelor Parlamentului, deputaţii şi
senatorii;
4. membrii din România în Parlamentul European şi
membrii în Comisia Europeană din partea României;
5. primul-ministru, membrii Guvernului, secretarii de
stat, subsecretarii de stat, asimilaţii acestora, precum şi consilierii de stat
din aparatul de lucru al primului-ministru;
6. membrii Consiliului Superior al Magistraturii;
7. judecătorii, procurorii, magistraţii-asistenţi,
asimilaţii acestora, precum şi asistenţii judiciari;
8. personalul auxiliar de specialitate din cadrul
instanţelor judecătoreşti şi parchetelor;
9. judecătorii Curţii Constituţionale;
10. membrii Curţii de Conturi şi personalul cu funcţii
de conducere şi de control din cadrul acesteia;
11. preşedintele Consiliului Legislativ şi preşedinţii
de secţie;
12. Avocatul Poporului şi adjuncţii săi;
13. preşedintele şi vicepreşedintele Autorităţii
Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal;
14. membrii Consiliului Concurenţei;
15. membrii Colegiului Consiliului Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii;
16. membrii Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare;
17. membrii Consiliului Economic şi Social;
18. membrii Consiliului Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor;
19. membrii Consiliului Comisiei de Supraveghere a
Sistemului de Pensii Private;
20. membrii Consiliului Naţional pentru Combaterea
Discriminării;
21. membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului;
22. membrii consiliilor de administraţie şi ai
comitetelor directoare ale Societăţii Române de Radiodifuziune şi ale
Societăţii Române de Televiziune;
23. preşedintele şi vicepreşedintele Agenţiei
Naţionale de Integritate, precum şi membrii Consiliului Naţional de
Integritate;
24. directorul general şi membrii consiliului
director al Agenţiei Naţionale de Presă AGERPRES;
25. directorul Serviciului Român de Informaţii,
prim-adjunctul şi adjuncţii săi;
26. directorul Serviciului de Informaţii Externe şi
adjuncţii săi;
27. personalul diplomatic şi consular;
28. directorul Serviciului de Protecţie şi Pază,
prim-adjunctul şi adjunctul său;
29. directorul Serviciului de Telecomunicaţii
Speciale, prim-adjunctul şi adjuncţii săi;
30. aleşii locali;
31. persoanele cu funcţii de conducere şi de control,
precum şi funcţionarii publici, inclusiv cei cu statut special, care îşi
desfăşoară activitatea în cadrul tuturor autorităţilor publice centrale ori
locale sau, după caz, în cadrul tuturor instituţiilor publice;
32. persoanele cu funcţii de conducere şi de control
din cadrul unităţilor sistemului de învăţământ de stat şi unităţilor de stat
din sistemul de sănătate publică;
33. personalul încadrat la cabinetul demnitarului în
administraţia publică centrală, precum şi personalul încadrat la cancelaria
prefectului;
34. membrii consiliilor de administraţie, ai
consiliilor de conducere sau ai consiliilor de supraveghere, precum şi
persoanele care deţin funcţii de conducere în cadrul regiilor autonome de
interes naţional sau local, companiilor şi societăţilor naţionale sau, după
caz, societăţilor comerciale la care statul sau o autoritate a administraţiei
publice locale este acţionar majoritar sau semnificativ;
35. guvernatorul, prim-viceguvernatorul,
viceguvernatorii, membrii consiliului de administraţie, angajaţii cu funcţii de
conducere ai Băncii Naţionale a României, precum şi personalul din conducerea
băncilor la care statul este acţionar majoritar sau semnificativ;
36. personalul instituţiilor publice, inclusiv
personalul angajat cu contract individual de muncă, implicat în realizarea
procesului de privatizare, precum şi personalul instituţiilor şi autorităţilor
publice, inclusiv personalul angajat cu contract individual de muncă, care
administrează sau implementează programe ori proiecte finanţate din fonduri
externe sau din fonduri bugetare;
37. preşedinţii, vicepreşedinţii, secretarii şi
trezorierii federaţiilor şi confederaţiilor sindicale;
38. prefecţii şi subprefecţii;
39. candidaţii pentru funcţiile de Preşedinte al
României, deputat, senator, consilier judeţean, consilier local, preşedinte al
consiliului judeţean sau primar.
(2) Obligaţia privind declararea averii şi a
intereselor revine, în condiţiile prezentei legi, şi celorlalte categorii de
persoane, care sunt numite în funcţie de Preşedintele României, de Parlament,
de Guvern sau de primul-ministru, cu excepţia celor care ocupă funcţii
aparţinând cultelor religioase.
(3) Activitatea de evaluare a declaraţiilor de avere, a
datelor, a informaţiilor şi a modificărilor patrimoniale intervenite, a
intereselor şi a incompatibilităţilor pentru persoanele prevăzute la alin. (1)
şi (2) se desfăşoară în cadrul Agenţiei Naţionale de Integritate, înfiinţată
prin Legea nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea
Agenţiei Naţionale de Integritate, republicată, denumită în continuare Agenţia.
Pentru preşedintele şi vicepreşedintele Agenţiei, precum şi pentru
personalul acesteia, activitatea de evaluare a averii, a intereselor şi a
incompatibilităţilor se desfăşoară în cadrul Consiliului Naţional de
Integritate.
Art. 2. - Declaraţiile de avere şi declaraţiile de
interese se completează potrivit anexelor nr. 1 şi 2 şi se trimit Agenţiei
copii certificate, împreună cu codul numeric personal al declarantului.
Art. 3. - (1) Declaraţiile de avere şi declaraţiile de
interese reprezintă acte personale, putând fi rectificate numai în condiţiile
prevăzute de prezenta lege.
(2) Declaraţiile de avere se fac în scris, pe propria
răspundere, şi cuprind drepturile şi obligaţiile declarantului, ale
soţului/soţiei, precum şi ale copiilor aflaţi în întreţinere, potrivit anexei
nr. 1.
(3) Declaraţiile de interese se fac în scris, pe
propria răspundere, şi cuprind funcţiile şi activităţile prevăzute în anexa nr.
2, potrivit prevederilor Legii nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru
asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor
publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu
modificările şi completările ulterioare.
(4) Persoanele care candidează pentru funcţiile de
Preşedinte al României, deputat, senator, membru din România în Parlamentul
European, consilier judeţean, consilier local, preşedinte al consiliului
judeţean sau primar sunt obligate să îşi declare averea şi interesele.
(5) Declaraţiile de avere şi declaraţiile de interese
ale persoanelor prevăzute la alin. (4) se depun la Biroul Electoral Central
sau, după caz, la biroul electoral de circumscripţie, odată cu declaraţia de
acceptare a candidaturii, în două exemplare. Biroul Electoral Central şi biroul
electoral de circumscripţie transmit un exemplar al declaraţiilor de avere şi
al declaraţiilor de interese la Agenţie, în termen de cel mult 48 de ore de la
depunere.
(6) Declaraţiile de avere şi declaraţiile de interese
ale candidaţilor pentru funcţia de Preşedinte al României, întocmite potrivit
anexelor nr. 1 şi 2, se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a
III-a, precum şi pe pagina de internet a Agenţiei, în termen de 10 zile de la
data depunerii sau a primirii, după caz, şi se menţin publicate pe această
pagină.
(7) Declaraţiile de avere şi declaraţiile de interese
ale candidaţilor pentru funcţia de deputat, senator, consilier judeţean,
consilier local, preşedinte al consiliului judeţean sau primar, întocmite
potrivit anexelor nr. 1 şi 2, se afişează pe pagina de internet a Agenţiei, în
termen de 10 zile de la data primirii.
Art. 4. - (1) Declaraţiile de avere şi declaraţiile de
interese se depun în termen de 30 de zile de la data numirii sau a alegerii în
funcţie ori de la data începerii activităţii.
(2) Persoanele prevăzute de prezenta lege au obligaţia
să depună sau să actualizeze declaraţiile de avere şi declaraţiile de interese
anual, cel mai târziu la data de 15 iunie. Declaraţiile de avere se întocmesc
după cum urmează: pentru anul fiscal anterior încheiat la 31 decembrie, în
cazul veniturilor, respectiv situaţia la data declarării pentru celelalte
capitole din declaraţie, potrivit anexei nr. 1. Persoanele suspendate din
exerciţiul funcţiei sau al demnităţii publice pentru o perioadă ce acoperă
integral un an fiscal vor actualiza declaraţiile în termen de 30 de zile de la
data încetării suspendării.
(3) In termen de cel mult 30 de zile de la data
încheierii mandatului sau a încetării activităţii, persoanele prevăzute de
prezenta lege au obligaţia să depună noi declaraţii de avere şi declaraţii de
interese.
(4) In termen de 30 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei legi, persoanele care nu aveau obligaţia de a depune
declaraţia de avere şi declaraţia de interese, şi pentru care prezenta lege
stabileşte această obligaţie, trebuie să depună aceste declaraţii, potrivit
legii.
CAPITOLUL II
Implementarea prevederilor legale privind
declaraţiile de avere şi declaraţiile de interese
Art. 5. - (1) In cadrul entităţilor în care persoanele
au obligaţia de a depune declaraţii de avere şi declaraţii de interese, în
conformitate cu prevederile legale, se desemnează persoane responsabile care
asigură implementarea prevederilor legale privind declaraţiile de avere şi
declaraţiile de interese.
(2) Declaraţiile de avere şi declaraţiile de interese
se depun după cum urmează:
a) Preşedintele României, consilierii prezidenţiali şi
consilierii de stat - la persoana desemnată de şeful Cancelariei Administraţiei
Prezidenţiale;
b) preşedinţii Camerelor Parlamentului, deputaţii şi
senatorii - la persoana desemnată de secretarul general al Camerei din care
aceştia fac parte;
c) membrii din România în Parlamentul European şi
membrii în Comisia Europeană din partea României - la Autoritatea Electorală
Permanentă;
d) primul-ministru, membrii Guvernului, secretarii de
stat, subsecretarii de stat şi asimilaţii acestora, precum şi consilierii de
stat din aparatul de lucru al primului-ministru - la persoana desemnată de
secretarul general al Guvernului;
e) membrii Consiliului Superior al Magistraturii,
judecătorii, procurorii, asistenţii judiciari şi magistraţii-asistenţi - la
persoana desemnată de secretarul general al Consiliului Superior al
Magistraturii;
f) membrii Consiliului Naţional de Integritate, precum
şi preşedintele şi vicepreşedintele Agenţiei - la persoana desemnată de
secretarul general al Senatului;
g) consilierii judeţeni şi consilierii locali,
primarii, precum şi preşedinţii de consiliu judeţean - la persoana desemnată de
secretarii unităţilor administrativ-teritoriale respective;
h) prefecţii şi subprefecţii - la persoana desemnată de
secretarul cancelariei prefectului;
i) alte categorii de persoane prevăzute de lege - la
persoana desemnată de şeful compartimentului de resurse umane sau, după caz, de
şeful secretariatului din cadrul autorităţilor publice, instituţiilor publice
sau unităţilor din care fac parte.
(3) In exercitarea atribuţiilor prevăzute de prezenta
lege, persoanele desemnate potrivit prevederilor alin. (2) sunt subordonate
direct conducătorului instituţiei respective, care răspunde pentru desfăşurarea
în bune condiţii a activităţii acestora.
(4) In perioada detaşării sau delegării, persoanele
care sunt obligate să depună declaraţii de avere şi declaraţii de interese le
depun la instituţia de la care au fost delegate sau detaşate.
Art. 6. - (1) Persoanele responsabile cu implementarea
prevederilor referitoare la declaraţiile de avere şi declaraţiile de interese
îndeplinesc următoarele atribuţii:
a) primesc, înregistrează declaraţiile de avere şi
declaraţiile de interese şi eliberează la depunere o dovadă de primire;
b) la cerere, pun la dispoziţia personalului
formularele declaraţiilor de avere şi ale declaraţiilor de interese;
c) oferă consultanţă pentru completarea corectă a
rubricilor din declaraţii şi pentru depunerea în termen a acestora;
d) evidenţiază declaraţiile de avere şi declaraţiile de
interese în registre speciale cu caracter public, denumite Registrul
declaraţiilor de avere şi Registrul declaraţiilor de interese, ale căror modele
se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Agenţiei;
e) asigură afişarea şi menţinerea declaraţiilor de
avere şi ale declaraţiilor de interese, prevăzute în anexele nr. 1 şi 2, pe
pagina de internet a instituţiei, dacă aceasta există, sau la avizierul
propriu, în termen de cel mult 30 de zile de la primire, prin anonimizarea
adresei imobilelor declarate, cu excepţia localităţii unde sunt situate,
adresei instituţiei care administrează activele financiare, a codului numeric
personal, precum şi a semnăturii. Declaraţiile de avere şi declaraţiile de
interese se păstrează pe pagina de internet a instituţiei şi a Agenţiei pe
toată durata exercitării funcţiei sau mandatului şi 3 ani după încetarea
acestora şi se arhivează potrivit legii;
f) trimit Agenţiei, în vederea îndeplinirii
atribuţiilor de evaluare, copii certificate ale declaraţiilor de avere şi ale
declaraţiilor de interese depuse şi câte o copie certificată a registrelor
speciale prevăzute la lit. d), în termen de cel mult 10 zile de la primirea
acestora;
g) întocmesc, după expirarea termenului de depunere, o
listă cu persoanele care nu au depus declaraţiile de avere şi declaraţiile de
interese în acest termen şi informează de îndată aceste persoane,
solicitându-le un punct de vedere în termen de 10 zile lucrătoare;
h) acordă consultanţă referitor la conţinutul şi
aplicarea prevederilor legale privind declararea şi evaluarea averii, a
conflictelor de interese şi a incompatibilităţilor şi întocmesc note de opinie
în acest sens, la solicitarea persoanelor care au obligaţia depunerii
declaraţiilor de avere şi a declaraţiilor de interese.
(2) Lista definitivă cu persoanele care nu au depus în
termen sau au depus cu întârziere declaraţiile de avere şi declaraţiile de
interese, însoţită de punctele de vedere primite, se transmite Agenţiei până la
data de 1 august a aceluiaşi an.
Art. 7. - (1) Dacă, în termen de 10 zile de la primirea
declaraţiei de avere şi a declaraţiei de interese, persoanele responsabile
potrivit prevederilor art. 5 alin. (2) sesizează deficienţe în completarea
acestora, vor recomanda, în scris, pe bază de semnătură sau scrisoare
recomandată, persoanei în cauză rectificarea declaraţiei de avere şi/sau a
declaraţiei de interese, în termen de cel mult 30 de zile de la transmiterea
recomandării. Rectificarea declaraţiei poate fi iniţiată şi de către persoanele
prevăzute la art. 1, în termen de 40 de zile de la depunerea iniţială.
Declaraţia de avere şi/sau declaraţia de interese rectificată pot/poate fi
însoţite/însoţită de documente justificative.
(2) Declaraţia de avere şi/sau declaraţia de interese
depuse/depusă, împreună cu documentele justificative, se trimit/se trimite de
îndată Agenţiei, în copie certificată.
(3) Până la expirarea termenului de depunere a
declaraţiei de avere şi/sau a declaraţiei de interese rectificate, Agenţia nu
poate declanşa procedurile prevăzute de prezenta lege, în condiţiile în care
sunt depuse în termenul legal.
TITLUL II
Proceduri de asigurare a integrităţii şi
transparenţei în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice
CAPITOLUL I
Proceduri în faţa Agenţiei Naţionale de Integritate
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
Art. 8. - (1) Scopul Agenţiei este asigurarea
integrităţii în exercitarea demnităţilor şi funcţiilor publice şi prevenirea
corupţiei instituţionale, prin exercitarea de responsabilităţi în evaluarea
declaraţiilor de avere, a datelor şi informaţiilor privind averea, precum şi a
modificărilor patrimoniale intervenite, a incompatibilităţilor şi a
conflictelor de interese potenţiale în care se pot afla persoanele prevăzute la
art. 1, pe perioada îndeplinirii funcţiilor şi demnităţilor publice. în
îndeplinirea acestui scop, Agenţia poate dezvolta relaţii de colaborare prin
încheierea de protocoale cu entităţi din ţară sau din străinătate.
(2) Activitatea de evaluare efectuată de inspectorii
de integritate din cadrul Agenţiei se desfăşoară cu privire la situaţia averii
existente pe durata exercitării demnităţilor şi funcţiilor publice, a
conflictelor de interese şi a incompatibilităţilor persoanelor care fac
obiectul prezentei legi, conform prevederilor acesteia, care se completează cu
dispoziţiile actelor normative în vigoare.
(3) Principiile după care se desfăşoară activitatea
de evaluare sunt legalitatea, confidenţialitatea, imparţialitatea, independenţa
operaţională, celeritatea, buna administrare, dreptul la apărare, precum şi
prezumţia dobândirii licite a averii.
Art. 9. - (1) In vederea desfăşurării activităţii în
condiţii de profesionalism, cu respectarea principiilor prevăzute la art. 8
alin. (3), repartizarea lucrărilor se face în mod aleatoriu, de către
conducerea inspectorilor de integritate, prin sistem electronic.
(2) Redistribuirea lucrărilor repartizate inspectorilor
de integritate se poate face numai în următoarele cazuri:
a) imposibilitate de exercitare a atribuţiilor timp de
cel puţin 20 de zile;
b) solicitare motivată a inspectorului de integritate
căruia i-a fost repartizată lucrarea;
c) suspendare din activitate, în condiţiile legii;
d) incompatibilitate;
e) conflict de interese;
f) există diferenţe semnificative în sensul
prevederilor art. 18 între modificările intervenite în averea inspectorului de
integritate pe durata exercitării funcţiei publice şi veniturile obţinute în
această perioadă;
g) lăsarea în nelucrare, din motive imputabile
inspectorului de integritate, pe o durată mai mare de 30 de zile lucrătoare.
Art. 10. - Inspectorii de integritate desfăşoară
următoarele activităţi:
a) primesc, colectează, centralizează şi procesează
date şi informaţii cu privire la situaţia averii existente pe durata
exercitării demnităţilor şi funcţiilor publice, a incompatibilităţilor şi a
conflictelor de interese privind persoanele care ocupă funcţii sau demnităţi
publice;
b) evaluează declaraţiile de avere şi declaraţiile de
interese;
c) efectuează controlul depunerii la termen a
declaraţiilor de avere şi a declaraţiilor de interese de către persoanele
prevăzute de prezenta lege;
d) evaluează, în condiţiile prezentului capitol,
diferenţele semnificative, în sensul prevederilor art. 18, dintre modificările
intervenite în avere pe durata exercitării demnităţilor şi funcţiilor publice
şi veniturile realizate în aceeaşi perioadă;
e) evaluează conflicte de interese sau
incompatibilităţi ale persoanelor care ocupă demnităţi sau funcţii publice;
f) întocmesc rapoarte de evaluare în cazul în care, în
urma evaluării, identifică elemente de încălcare a legislaţiei privind regimul
declarării averii, al conflictelor de interese, respectiv al
incompatibilităţilor, precum şi, după caz, a legislaţiei disciplinare,
contravenţionale sau penale;
g) întocmesc rapoarte de evaluare în cazul în care, în
urma evaluării, nu identifică elemente de încălcare a legislaţiei privind
regimul declarării averii, al conflictelor de interese, respectiv al
incompatibilităţilor;
h) aplică sancţiunile şi iau măsurile prevăzute de lege
în competenţa acestora.
Art. 11. - (1) Activitatea de evaluare a declaraţiei de
avere, a datelor şi a informaţiilor privind averea existentă, precum şi a
modificărilor patrimoniale intervenite existente în perioada exercitării
funcţiilor ori demnităţilor publice, precum şi cea de evaluare a conflictelor
de interese şi a incompatibilităţilor se efectuează atât pe durata exercitării
funcţiilor ori demnităţilor publice, cât şi în decursul a 3 ani după încetarea
acestora.
(2) Activitatea ce se efectuează pe durata prevăzută la
alin. (1) constă în evaluarea declaraţiei de avere, a datelor şi a
informaţiilor privind averea existentă, precum şi a modificărilor patrimoniale
intervenite, a conflictelor de interese sau a incompatibilităţilor, exclusiv
pentru perioada exercitării funcţiilor sau demnităţilor publice.
Art. 12. - (1) Agenţia îndeplineşte activitatea de
evaluare prevăzută la art. 8 din oficiu sau la sesizarea oricărei persoane
fizice sau juridice, cu respectarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr.
27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 233/2002.
(2) Sesizarea din oficiu se face într-una din
următoarele modalităţi:
a) pe baza unui raport de sesizare, întocmit de
preşedintele Agenţiei;
b) pe baza unei note întocmite de inspectorul de
integritate, aprobată de conducerea inspectorilor de integritate; în cazul în
care aceasta respinge propunerea de sesizare din oficiu, refuzul motivat se
transmite preşedintelui Agenţiei, pentru a dispune fie începerea verificărilor,
fie menţinerea propunerii.
(3) Sesizarea făcută cu rea-credinţă atrage după sine
răspunderea juridică a celui care a făcut sesizarea.
(4) Repartizarea lucrării iniţiate la sesizarea atât a
oricărei persoane fizice sau juridice, cât şi a celei din oficiu, prevăzută la
alin. (2), se face în mod aleatoriu, potrivit art. 9 alin. (1).
(5) Agenţia poate formula acţiune în regres în cel mult
un an de la data rămânerii definitive a hotărârii prin care a fost obligată la
plată împotriva persoanei vinovate.
(6) Agenţia asigură afişarea declaraţiilor de avere şi
a declaraţiilor de interese, prevăzute în anexele nr. 1 şi 2, pe pagina de
internet a Agenţiei, în termen de cel mult 30 de zile de la primire, prin
anonimizarea adresei imobilelor declarate, cu excepţia localităţii unde sunt
situate, a adresei instituţiei care administrează activele financiare, a
codului numeric personal, precum şi a semnăturii. Declaraţiile de avere şi
declaraţiile de interese se menţin pe pagina de internet a Agenţiei pe toată
durata exercitării funcţiei sau mandatului şi 3 ani după încetarea acestuia şi
se arhivează potrivit legii.
SECŢIUNEA a 2-a
Evaluarea averii
Art. 13. - (1) După repartizarea aleatorie a lucrării,
inspectorul de integritate procedează la activitatea de evaluare a
declaraţiilor de avere, a datelor, a informaţiilor şi a modificărilor
patrimoniale existente, în sensul prezentei legi, după cum urmează:
a) până la informarea persoanei care face obiectul
evaluării şi invitarea acesteia pentru a prezenta un punct de vedere,
desfăşoară proceduri administrative, prin raportare exclusivă la informaţii
publice;
b) după informarea persoanei care face obiectul
evaluării şi invitarea acesteia pentru a prezenta un punct de vedere, solicită
persoanelor fizice sau juridice şi date ori informaţii care nu sunt publice.
(2) Actele întocmite de inspectorul de integritate pe
baza datelor sau informaţiilor care nu sunt publice, solicitate persoanelor
fizice sau juridice, după începerea activităţii de evaluare, fără ca persoana
să fie invitată şi informată potrivit dispoziţiilor art. 14, sunt lovite de
nulitate absolută.
Art. 14. - (1) Dacă din activitatea de evaluare rezultă
că există diferenţe semnificative, în sensul prevederilor art. 18, inspectorul
de integritate informează despre aceasta persoana în cauză şi are obligaţia de
a o invita pentru a prezenta un punct de vedere.
(2) Persoana informată şi invitată potrivit alin. (1)
poate să prezinte inspectorului de integritate date sau informaţii pe care le
consideră necesare, personal ori prin transmiterea unui punct de vedere scris.
(3) Informarea şi invitarea se fac prin poştă, cu
scrisoare recomandată cu confirmare de primire.
(4) Persoana care face obiectul evaluării are dreptul
de a fi asistată sau reprezentată de avocat şi are dreptul de a prezenta orice
probe, date ori informaţii pe care le consideră necesare.
(5) Dacă persoana a cărei avere este evaluată este
căsătorită ori dacă are copii în întreţinere, în sensul Codului familiei,
evaluarea se va extinde şi asupra averii soţului/soţiei şi, după caz, asupra
averii copiilor aflaţi în întreţinere.
Art. 15. - (1) Pe parcursul desfăşurării evaluării,
inspectorul de integritate poate solicita tuturor instituţiilor şi
autorităţilor publice, altor persoane juridice de drept public sau privat,
precum şi persoanelor fizice, documentele şi informaţiile necesare desfăşurării
activităţii de evaluare, cu obligaţia păstrării confidenţialităţii.
(2) La solicitarea motivată a inspectorului de
integritate, persoanele fizice şi juridice, conducătorii autorităţilor, ai
instituţiilor sau ai societăţilor publice ori private, precum şi cei ai
regiilor autonome sunt obligaţi să comunice acestuia, în termen de cel mult 30
de zile, datele, informaţiile, înscrisurile şi documentele solicitate potrivit
prevederilor alin. (1), indiferent de suportul acestora, precum şi date,
informaţii sau documente pe care le deţin, care ar putea conduce la
soluţionarea lucrării.
Art. 16. - (1) Pentru lămurirea tuturor aspectelor
privind diferenţele semnificative, în sensul prevederilor art. 18, poate fi
efectuată o expertiză extrajudiciară, potrivit legii, cu acordul persoanei a
cărei avere este supusă evaluării.
(2) Persoana a cărei avere este supusă evaluării are
dreptul să-şi aleagă un expert asistent, pe cheltuială proprie, în condiţiile
prevederilor alin. (1).
(3) In cazul în care persoana a cărei avere este
supusă evaluării nu îşi dă acordul pentru efectuarea expertizei, inspectorul de
integritate poate solicita judecătoriei în a cărei circumscripţie îşi are
domiciliul persoana cercetată admiterea efectuării unei expertize
extrajudiciare, pe cheltuiala Agenţiei.
Art. 17. - (1) Dacă, după exprimarea punctului de
vedere al persoanei invitate, verbal sau în scris, ori, în lipsa acestuia, după
expirarea unui termen de 15 zile de la confirmarea de primire a informării de
către persoana care face obiectul evaluării, sunt identificate în continuare, pe
baza datelor şi informaţiilor existente la dispoziţia inspectorului de
integritate, diferenţe semnificative în sensul prevederilor art. 18,
inspectorul de integritate întocmeşte un raport de evaluare.
(2) In lipsa confirmării prevăzute la alin. (1), inspectorul
de integritate poate întocmi raportul de evaluare după îndeplinirea unei noi
proceduri de comunicare.
(3) Raportul de evaluare va avea următorul cuprins:
a) partea descriptivă a situaţiei de fapt;
b) punctul de vedere al persoanei supuse evaluării,
dacă acesta a fost exprimat;
c) evaluarea eventualelor diferenţe semnificative, în
sensul prevederilor art. 18;
d) concluzii.
(4) Raportul de evaluare se comunică în termen de 5
zile de la finalizare persoanei care a făcut obiectul activităţii de evaluare
şi, după caz, organelor fiscale, celor de urmărire penală şi celor
disciplinare, precum şi comisiei de cercetare a averilor prevăzute în Legea nr.
115/1996 pentru declararea şi controlul averii demnitarilor, magistraţilor, a
unor persoane cu funcţii de conducere şi de control şi a funcţionarilor
publici, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse
prin prezenta lege. în cadrul organelor fiscale şi de urmărire penală se
desemnează persoane responsabile pentru relaţia cu Agenţia, care asigură
declanşarea de urgenţă şi cu precădere a procedurilor specifice în cadrul
acestora.
(5) In cazul în care inspectorul de integritate
consideră că nu sunt întrunite condiţiile prevăzute la alin. (1), întocmeşte un
raport de evaluare în acest sens, pe care îl transmite persoanei care a făcut
obiectul procedurii. Acest raport poate cuprinde, dacă este cazul, menţiuni
privind erorile constatate în ceea ce priveşte întocmirea necorespunzătoare a
declaraţiilor de avere şi sugestii de îndreptare.
(6) Persoana a cărei declaraţie de avere a fost supusă
evaluării, fiind identificate diferenţe semnificative, în sensul prevederilor
art. 18, este considerată incompatibilă.
(7) Dispoziţiile art. 22 alin. (1) şi (2) se aplică în
mod corespunzător.
Art. 18. - Prin diferenţe semnificative, în sensul
prezentei legi, se înţelege diferenţa mai mare de 10.000 de euro sau
echivalentul în lei al acestei sume între modificările intervenite în avere pe
durata exercitării demnităţilor şi funcţiilor publice şi veniturile realizate
în aceeaşi perioadă.
Art. 19. - (1) Rapoartele de evaluare, transmise
organelor fiscale, organelor de urmărire penală, comisiei de cercetare a
averilor prevăzute în Legea nr. 115/1996, cu modificările şi completările
ulterioare, şi cu cele aduse prin prezenta lege, precum şi instituţiilor
prevăzute la art. 26, vor fi obligatoriu evaluate de aceste instituţii,
inclusiv sub aspectul propunerilor, şi se vor lua, de urgenţă şi cu precădere,
măsurile care se impun, potrivit competenţelor legale.
(2) Organele fiscale şi organele de urmărire penală vor
informa trimestrial Agenţia asupra măsurilor luate în dosarele transmise
potrivit prevederilor alin. (1).
SECŢIUNEA a 3-a
Evaluarea conflictelor de interese şi a
incompatibilităţilor
Art. 20. - (1) Dacă, în urma evaluării declaraţiei de
interese, precum şi a altor date şi informaţii, inspectorul de integritate
identifică elemente în sensul existenţei unui conflict de interese sau a unei
incompatibilităţi, informează despre aceasta persoana în cauză şi are obligaţia
de a o invita pentru a prezenta un punct de vedere.
(2) Persoana informată potrivit prevederilor alin. (1)
este invitată să prezinte inspectorului de integritate date sau informaţii pe
care le consideră necesare, personal ori prin transmiterea unui punct de vedere
scris.
(3) Informarea şi invitarea se vor face prin poştă, cu
scrisoare recomandată cu confirmare de primire.
(4) Persoana care face obiectul evaluării are dreptul
de a fi asistată sau reprezentată de avocat şi are dreptul de a prezenta orice
date ori informaţii pe care le consideră necesare.
(5) Prevederile art. 13 şi 15 se aplică în mod
corespunzător.
Art. 21. - (1) Dacă, după exprimarea punctului de
vedere al persoanei invitate, verbal sau în scris, ori, în lipsa acestuia, după
expirarea unui termen de 15 zile de la confirmarea de primire a informării de
către persoana care face obiectul evaluării, inspectorul de integritate
consideră în continuare că sunt elemente în sensul existenţei unui conflict de
interese sau a unei incompatibilităţi, întocmeşte un raport de evaluare.
(2) In lipsa confirmării prevăzute la alin. (1),
inspectorul de integritate poate întocmi raportul de evaluare după îndeplinirea
unei noi proceduri de comunicare.
(3) Raportul de evaluare va avea următorul cuprins:
a) partea descriptivă a situaţiei de fapt;
b) punctul de vedere al persoanei supuse evaluării,
dacă acesta a fost exprimat;
c) evaluarea elementelor de conflict de interese sau
de incompatibilitate;
d) concluzii.
(4) Raportul de evaluare se comunică în termen de 5
zile de la finalizare persoanei care a făcut obiectul activităţii de evaluare
şi, după caz, organelor de urmărire penală şi celor disciplinare.
Art. 22. - (1) Persoana care face obiectul evaluării
poate contesta raportul de evaluare a conflictului de interese sau a
incompatibilităţii în termen de 15 zile de la primirea acestuia, la instanţa de
contencios administrativ.
(2) Dacă raportul de evaluare a conflictului de
interese nu a fost contestat în termenul prevăzut la alin. (1) la instanţa de
contencios administrativ, Agenţia sesizează, în termen de 6 luni, organele
competente pentru declanşarea procedurii disciplinare, precum şi, dacă este
cazul, instanţa de contencios administrativ, în vederea anulării actelor emise,
adoptate sau întocmite cu încălcarea prevederilor legale privind conflictul de
interese.
(3) Dacă raportul de evaluare a incompatibilităţii nu
a fost contestat în termenul prevăzut la alin. (1) la instanţa de contencios
administrativ, Agenţia sesizează în termen de 15 zile organele competente
pentru declanşarea procedurii disciplinare; dacă este cazul, Agenţia sesizează
în termen de 6 luni instanţa de contencios administrativ, în vederea anulării
actelor emise, adoptate sau întocmite cu încălcarea prevederilor legale privind
incompatibilităţile.
(4) Dacă în urma evaluării declaraţiei de interese,
precum şi a altor date şi informaţii, inspectorul de integritate constată
inexistenţa unei stări de incompatibilitate sau a unui conflict de interese,
întocmeşte un raport în acest sens, pe care îl transmite persoanei care a făcut
obiectul evaluării, în condiţiile art. 17 alin. (5) teza a doua.
Art. 23. - (1) In cazul unui conflict de interese, dacă
au legătură cu situaţia de conflict de interese, toate actele juridice sau
administrative încheiate direct sau prin persoane interpuse, cu încălcarea
dispoziţiilor legale privind conflictul de interese, sunt lovite de nulitate
absolută.
(2) Acţiunea în constatarea nulităţii absolute a
actelor juridice sau administrative încheiate cu încălcarea obligaţiilor legale
privind conflictul de interese poate fi introdusă de Agenţie chiar dacă
persoana în cauză nu mai deţine acea funcţie.
(3) Instanţa va putea dispune motivat, pe lângă
constatarea nulităţii absolute, şi repunerea părţilor în situaţia anterioară.
Art. 24. - (1) Acţiunile introduse la instanţele de
contencios administrativ urmează regulile de competenţă prevăzute în Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările
ulterioare, care se aplică în mod corespunzător.
(2) Procedura de judecată este cea prevăzută în Legea
nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, şi se aplică în mod
corespunzător, în măsura în care nu există în prezenta lege prevederi derogatorii
de la aceasta.
Art. 25. - (1) Fapta persoanei cu privire la care s-a
constatat că a emis un act administrativ, a încheiat un act juridic, a luat o
decizie sau a participat la luarea unei decizii cu încălcarea obligaţiilor
legale privind conflictul de interese ori starea de incompatibilitate
constituie abatere disciplinară şi se sancţionează potrivit reglementării
aplicabile demnităţii, funcţiei sau activităţii respective, în măsura în care
prevederile prezentei legi nu derogă de la aceasta şi dacă fapta nu întruneşte
elementele constitutive ale unei infracţiuni.
(2) Persoana eliberată sau destituită din funcţie
potrivit prevederilor alin. (1) sau faţă de care s-a constatat existenţa
conflictului de interese ori starea de incompatibilitate este decăzută din
dreptul de a mai exercita o funcţie sau o demnitate publică ce face obiectul
prevederilor prezentei legi, cu excepţia celor electorale, pe o perioadă de 3
ani de la data eliberării, destituirii din funcţia ori demnitatea publică
respectivă sau a încetării de drept a mandatului. Dacă persoana a ocupat o
funcţie eligibilă, nu mai poate ocupa aceeaşi funcţie pe o perioadă de 3 ani de
la încetarea mandatului. In cazul în care persoana nu mai ocupă o funcţie sau o
demnitate publică la data constatării stării de incompatibilitate ori a
conflictului de interese, interdicţia de 3 ani operează potrivit legii, de la
data rămânerii definitive a raportului de evaluare, respectiv a rămânerii
definitive şi irevocabile a hotărârii judecătoreşti de confirmare a existenţei
unui conflict de interese sau a unei stări de incompatibilitate.
(3) Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat
starea de incompatibilitate sau de conflict de interese constituie temei pentru
eliberarea din funcţie ori, după caz, constituie abatere disciplinară şi se
sancţionează potrivit reglementării aplicabile demnităţii, funcţiei sau
activităţii respective.
(4) Prin derogare de la dispoziţiile legilor speciale
care reglementează răspunderea disciplinară, sancţiunile disciplinare care pot
fi aplicate ca urmare a săvârşirii unor abateri dintre cele cuprinse în
prezenta lege nu pot consta în mustrare sau avertisment.
Art. 26. - (1) Agenţia va comunica raportul de
evaluare, după cum urmează:
a) pentru Preşedintele României şi pentru primul-ministru
- Parlamentului;
b) pentru ceilalţi membri ai Guvernului -
primului-ministru, care propune Preşedintelui României eliberarea din funcţie,
potrivit prevederilor Constituţiei României, republicată, şi ale Legii nr.
90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a
ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare;
c) pentru secretarii de stat, subsecretarii de stat,
precum şi pentru asimilaţii acestora - primului-ministru, care poate dispune
eliberarea din funcţie;
d) pentru senatori şi deputaţi - Camerei din care face
parte parlamentarul, care va aplica sancţiunile disciplinare potrivit legii şi
regulamentului Camerei respective;
e) pentru judecători, procurori, membrii Consiliului
Superior al Magistraturii şi magistraţi-asistenţi - Consiliului Superior al
Magistraturii, care va aplica o sancţiune disciplinară;
f) pentru judecătorii Curţii Constituţionale -
Curţii Constituţionale, care va aplica o sancţiune disciplinară;
g) pentru membrii Curţii de Conturi, Avocatul Poporului
şi adjuncţii săi - Parlamentului;
h) pentru aleşii locali, cu excepţia primarilor şi
preşedinţilor consiliilor judeţene - consiliului local sau, după caz,
consiliului judeţean, care va aplica o sancţiune disciplinară, potrivit legii;
i) pentru primari şi preşedinţii consiliilor judeţene -
instituţiei prefectului;
j) pentru funcţionarii publici - comisiei de disciplină
sau consiliului de disciplină, care propune autorităţii prevăzute de lege
aplicarea unei sancţiuni, potrivit legii;
k) pentru celelalte persoane prevăzute de prezenta lege
- comisiilor de disciplină, autorităţii ori instituţiei competente, care vor
aplica o sancţiune disciplinară, potrivit legii.
(2) Sancţiunea disciplinară se dispune şi în cazul în
care raportul de evaluare al Agenţiei a fost comunicat şi organelor de urmărire
penală, potrivit prevederilor art. 21 alin. (4).
(3) Prin derogare de la dispoziţiile legilor speciale
care reglementează răspunderea disciplinară, sancţiunea poate fi aplicată în
termen de cel mult 6 luni de la data rămânerii definitive a raportului de
evaluare, potrivit prevederilor legale. In cazul în care cauza de
incompatibilitate a încetat înainte de sesizarea Agenţiei, sancţiunea
disciplinară poate fi aplicată în termen de 3 ani de la încetarea cauzei de incompatibilitate,
dacă legea nu dispune altfel.
TITLUL III
Sancţiuni
Art. 27. - (1) Nerespectarea obligaţiei de a răspunde
solicitărilor Agenţiei, prevăzute de prezenta lege, se sancţionează cu amendă
civilă de 200 lei pentru fiecare zi de întârziere. Sesizarea instanţei se face
de către inspectorul de integritate din cadrul Agenţiei.
(2) Instanţa competentă să decidă aplicarea amenzii
prevăzute la alin. (1) este judecătoria în a cărei circumscripţie se află
sediul persoanei juridice sancţionate sau domiciliul persoanei fizice
sancţionate. Judecata se face de urgenţă şi cu precădere, cu citarea părţilor.
(3) Hotărârea instanţei prin care se aplică amenda
este supusă recursului, în termen de 10 zile de la pronunţare, pentru cei
prezenţi, şi de la comunicare, pentru cei absenţi.
Art. 28. - Fapta persoanelor care, cu intenţie, depun
declaraţii de avere sau declaraţii de interese care nu corespund adevărului
constituie infracţiunea de fals în declaraţii şi se pedepseşte potrivit Codului
penal.
Art. 29. - (1) Nedepunerea declaraţiilor de avere şi a
declaraţiilor de interese în termenele prevăzute de prezenta lege, precum şi
nedeclararea, în declaraţia întocmită potrivit anexei nr. 1, a cuantumului
veniturilor realizate, sau declararea acestora cu trimitere la alte înscrisuri
constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 50 lei la 2.000 lei.
Agenţia poate declanşa din oficiu procedura de evaluare.
(2) Nerespectarea obligaţiilor prevăzute la art. 6 de
către persoanele responsabile cu implementarea prevederilor prezentei legi
constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 50 lei la 2.000 lei.
Aceeaşi sancţiune se aplică şi conducătorului entităţii respective, dacă acesta
nu îndeplineşte obligaţiile prevăzute de prezenta lege.
(3) Neaplicarea sancţiunii disciplinare sau
neconstatarea încetării funcţiei publice, după caz, atunci când actul de
constatare a rămas definitiv, constituie contravenţie şi se sancţionează cu
amendă de la 50 lei la 2.000 lei, dacă fapta nu constituie infracţiune.
Art. 30. - Constatarea şi sancţionarea contravenţiilor
prevăzute de prezenta lege se fac de către persoanele împuternicite din cadrul
Agenţiei, conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 31. - (1) Sesizarea făcută cu rea-credinţă, dacă
prin aceasta a cauzat persoanei denunţate un prejudiciu moral sau material,
constituie infracţiunea de denunţare calomnioasă.
(2) Nerespectarea principiilor prevăzute la art. 8
alin. (3) angajează răspunderea civilă, penală sau administrativă a Agenţiei
şi, după caz, a membrilor acesteia.
Art. 32. - Dispoziţiile prezentei legi se completează
cu cele ale Legii nr. 115/1996, cu modificările şi completările ulterioare,
precum şi cu cele aduse prin prezenta lege, ale Legii nr. 188/1999 privind
Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, ale Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificările şi
completările ulterioare, ale Codului de procedură civilă, ale Ordonanţei
Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 554/2004, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi cu dispoziţiile altor acte
normative, inclusiv ale celor care reglementează alte incompatibilităţi sau
conflicte de interese, dacă acestea nu sunt contrare prezentei legi şi Legii
nr. 161/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
PARTEA a II-a
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 33. - Legea nr. 144/2007 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 535 din 3 august 2009, se modifică
şi se completează după cum urmează:
1. Articolele 1-12 se abrogă.
2. La articolul 13, alineatul (3) se abrogă.
3. Articolul 14 se abrogă.
4. La articolul 15, alineatele (2) şi (3) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) Agenţia este condusă de un preşedinte, ajutat de
un vicepreşedinte, numiţi de Senat, pe bază de concurs, organizat de Consiliul
Naţional de Integritate. Mandatul preşedintelui şi al vicepreşedintelui se
menţin până la sfârşitul perioadei de exercitare a acestora.
(3) Potrivit principiului independenţei
operaţionale, preşedintele, vicepreşedintele şi inspectorii de integritate nu
vor solicita sau primi dispoziţii referitoare la evaluările privind averea
persoanelor, conflictele de interese şi incompatibilităţile de la nicio
autoritate publică, instituţie sau persoană."
5. La articolul 16, alineatele (2) şi (4) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) Preşedintele Agenţiei are calitatea de ordonator
principal de credite. In cazul în care funcţia de preşedinte al Agenţiei este
vacantă, precum şi în orice alte cazuri în care preşedintele se află în
imposibilitate de a-şi exercita funcţia, calitatea de ordonator principal de
credite este exercitată de vicepreşedintele Agenţiei sau de secretarul general
al Agenţiei.
(4) Structura organizatorică a Agenţiei, atribuţiile,
sarcinile şi răspunderile personalului din aparatul propriu al acesteia se
stabilesc prin Regulamentul de organizare şi funcţionare, aprobat prin ordin al
preşedintelui Agenţiei, şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I."
6. Articolul 17 se abrogă.
7. La articolul 26, alineatul (2) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(2) Constatarea situaţiei prevăzute la art. 25 lit. b)
se face de o comisie alcătuită din 5 membri desemnaţi de Consiliu, la
propunerea preşedintelui Consiliului care, pe baza raportului de audit extern
independent prevăzut la alin. (3), asigură evaluarea capacităţii manageriale a
funcţiilor Agenţiei. Concluziile comisiei de evaluare se prezintă Consiliului
şi se înaintează Senatului de către preşedintele Consiliului."
8. La articolul 28 alineatul (1), litera h) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,h) asigură întocmirea strategiei privind procedurile
de evaluare a averii, a conflictelor de interese şi a incompatibilităţilor de
către Agenţie, ţinând seama şi de recomandările Consiliului; strategia se
întocmeşte anual şi se prezintă pentru aprobare Consiliului;".
9. La articolul 28, alineatul (3) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(3) Preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul
general al Agenţiei nu îndeplinesc atribuţii operative referitoare la
evaluările privind averea persoanelor, conflictele de interese şi
incompatibilităţile."
10. Articolul 29 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 29. - (1) Salarizarea şi celelalte
drepturi ale personalului Agenţiei se stabilesc ţinându-se seama de
importanţa, răspunderea, complexitatea şi specificul activităţii desfăşurate,
de interdicţiile şi incompatibilităţile prevăzute de lege, urmărindu-se
garantarea independenţei şi a autonomiei acestuia, potrivit legii.
(2) Preşedintele şi vicepreşedintele Agenţiei sunt
salarizaţi potrivit anexei nr. XI la Legea-cadru nr. 330/2009 privind
salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice şi beneficiază de
alte sporuri, premii şi drepturi salariale prevăzute de lege pentru inspectorii
de integritate.
(3) Nivelul salariilor de bază pentru funcţiile de
inspector de integritate sunt cele din anexa nr. XI la Legea-cadru nr.
330/2009.
(4) Agenţia suportă, pentru membrii Consiliului,
cheltuielile de deplasare de la domiciliu, în cazul în care domiciliul acestora
se află în altă localitate decât municipiul Bucureşti, precum şi celelalte
cheltuieli necesare efectuării deplasărilor în ţară şi în străinătate, în
interesul realizării obiectivelor prezentei legi, în limitele bugetului
aprobat.
(5) Membrii Consiliului au dreptul la o indemnizaţie
de şedinţă, conform dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 27/2010
privind modificarea art. II din Legea nr. 203/2009 pentru aprobarea Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 79/2008 privind măsuri economico-financiare la
nivelul unor operatori economici, aprobată prin Legea nr. 148/2010, respectiv
1% din venitul salarial brut al preşedintelui Agenţiei. Aceste drepturi se
impozitează în condiţiile legii."
11. La articolul 31, alineatele (1) şi (5) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 31. - (1) Arestarea preventivă a preşedintelui, a
vicepreşedintelui sau a unui inspector de integritate al Agenţiei atrage
suspendarea de drept din funcţia pe care acesta o deţine.
(5) Dacă se dispune revocarea măsurii arestării
preventive, suspendarea încetează, iar persoana respectivă va fi reintegrată în
funcţia deţinută anterior şi îi vor fi achitate drepturile salariale aferente
perioadei de suspendare."
12. După articolul 35 se introduce un nou articol,
articolul 351, cu următorul cuprins:
„Art. 351. - (1) Poate fi numită în funcţia
de membru al Consiliului Naţional de Integritate persoana care îndeplineşte
cumulativ următoarele condiţii:
a) este cetăţean român;
b) are capacitate deplină de exerciţiu;
c) are studii superioare atestate în condiţiile legii;
d) nu a fost agent sau colaborator al serviciilor de
informaţii înainte de anul 1990, nu a fost şi nu este lucrător operativ,
inclusiv acoperit, informator sau colaborator al serviciilor de informaţii;
e) nu s-a constatat în mod definitiv că s-a aflat
într-o stare de incompatibilitate, în conflict de interese sau că ar fi existat
diferenţe semnificative mai mari de 10.000 de euro;
f) nu a fost condamnat pentru infracţiuni săvârşite cu
intenţie, pentru care nu a intervenit reabilitarea, şi nu are cazier fiscal;
g) este apt din punct de vedere medical şi psihologic
pentru exercitarea funcţiei.
(2) Dovada îndeplinirii condiţiilor prevăzute la alin.
(1) lit. d) se face pe baza declaraţiei pe propria răspundere, autentificată de
un notar public."
13. La articolul 37, alineatele (1) şi (3) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 37. - (1) Mandatul membrilor Consiliului este de
4 ani.
(3) Mandatul de membru încetează, înainte de termen,
prin revocare de către Senat, pentru neîndeplinirea atribuţiilor legale, prin
demisie ori în caz de deces. Reprezintă neîndeplinirea atribuţiilor legale şi
cazul în care un membru al Consiliului absentează nemotivat la 3 şedinţe
consecutive sau la oricare 6 şedinţe ale Consiliului în cursul unui an."
14. La articolul 38 alineatul (2), literele c) şi f)
se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,c) aprobă prin hotărâre regulamentele de organizare
şi funcţionare ale Consiliului şi comisiilor Consiliului, precum şi norme
interne de conduită;
f) formulează recomandări referitoare la strategia şi
activitatea Agenţiei de evaluare a averilor, a conflictelor de interese şi a
incompatibilităţilor;".
15. După articolul 38 se introduce un nou articol,
articolul 381, cu următorul cuprins:
„Art. 381. -Activitatea de evaluare a
averii, a intereselor şi a incompatibilităţilor pentru preşedintele şi
vicepreşedintele Agenţiei, precum şi pentru personalul acesteia se face, în
condiţiile prezentei legi, de către o comisie de evaluare din cadrul
Consiliului Naţional de Integritate, alcătuită din 5 membri desemnaţi de
Consiliu, la propunerea preşedintelui Consiliului."
16. Articolele 41-57 se abrogă.
Art. 34. - (1) Verificările aflate în curs de
desfăşurare la Agenţie la data intrării în vigoare a prezentei legi continuă
potrivit procedurii prevăzute de aceasta.
(2) Actele şi lucrările efectuate în cadrul Agenţiei,
rămase definitive până la publicarea Deciziei Curţii Constituţionale nr. 415
din 14 aprilie 2010 în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 294 din 5
mai 2010, rămân valabile.
(3) Probele administrate şi actele procesuale
efectuate la instanţe şi organe de urmărire penală înainte de intrarea în
vigoare a prezentei legi se menţin.
(4) Declaraţiile de avere şi declaraţiile de interese
depuse până la intrarea în vigoare a prezentei legi rămân valabile şi vor putea
fi valorificate de către Agenţie în cadrul procedurilor sale pentru exercitarea
atribuţiilor specifice prevăzute de lege.
Art. 35. - Legea nr. 115/1996 pentru declararea şi
controlul averii demnitarilor, magistraţilor, a unor persoane cu funcţii de
conducere şi de control şi a funcţionarilor publici, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 263 din 28 octombrie 1996, cu modificările
şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 3 se abrogă.
2. Articolul 10 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 10. - (1) Pe lângă fiecare curte de apel va
funcţiona o comisie de cercetare a averilor, denumită în continuare comisie
de cercetare, formată din:
a) 2 judecători de la curtea de apel, desemnaţi de
preşedintele acesteia, dintre care unul în calitate de preşedinte;
b) un procuror de la parchetul care funcţionează pe
lângă curtea de apel, desemnat de prim-procurorul acestui parchet.
(2) Preşedintele şi membrii comisiei de cercetare
sunt desemnaţi pe o perioadă de 3 ani. Pe aceeaşi perioadă şi de către aceleaşi
persoane vor fi desemnaţi şi 3 supleanţi, care îi vor înlocui pe titulari în
cazul în care aceştia, din motive legale, nu vor putea lua parte la lucrările
comisiei de cercetare.
(3) Comisia de cercetare are un secretar, desemnat de
preşedintele curţii de apel dintre grefierii acestei instanţe."
3. După articolul 10 se introduc patru noi
articole, articolele 101-104, cu următorul cuprins:
„Art. 101. - Comisia de cercetare va începe
acţiunea de control de îndată ce este sesizată de Agenţia Naţională de
Integritate cu raportul de evaluare.
Art. 102. - (1) Actele şi lucrările comisiei
de cercetare nu sunt publice. Persoana în cauză poate lua cunoştinţă de actele
şi lucrările dosarului şi poate fi asistată de avocat.
(2) Preşedintele dispune citarea de urgenţă, în faţa
comisiei de cercetare, a reprezentantului Agenţiei Naţionale de Integritate,
precum şi a persoanei a cărei avere este supusă controlului şi a soţului sau
soţiei, după caz, pentru a fi ascultaţi. Comisia de cercetare poate cita orice
persoană care ar putea da relaţii utile pentru lămurirea provenienţei bunurilor
persoanei controlate şi poate solicita autorităţilor publice sau oricărei alte
persoane juridice informaţii necesare pentru soluţionarea cauzei. Cei care, în
perioada supusă controlului, au dobândit bunuri de la persoana în cauză vor fi
ascultaţi în mod obligatoriu.
(3) Comisia de cercetare poate efectua cercetări locale
sau poate dispune efectuarea unei expertize pentru lămurirea cauzei.
(4) Cercetările efectuate de alte persoane decât
membrii comisiei de cercetare sunt nule.
Art. 103. - Cei citaţi în faţa comisiei de
cercetare vor fi ascultaţi pe rând şi vor prezenta dovezile care au stat la
baza raportului de evaluare. Persoana a cărei avere este supusă controlului va
putea produce în faţa comisiei de cercetare probe în apărare sau va putea
solicita administrarea acestora de către comisia de cercetare şi, dacă
consideră necesar, poate depune o declaraţie în care va arăta veniturile realizate
şi modul de dobândire a averii.
Art. 104. - (1) Comisia de cercetare
hotărăşte cu majoritate de voturi, în cel mult 3 luni de la data sesizării,
pronunţând o ordonanţă motivată, prin care poate dispune:
a) trimiterea cauzei spre soluţionare curţii de apel
în raza căreia domiciliază persoana a cărei avere este supusă controlului, dacă
se constată, pe baza probelor administrate, că dobândirea unei cote-părţi din
aceasta sau a anumitor bunuri determinate nu are caracter justificat;
b) clasarea cauzei, când constată că provenienţa
bunurilor este justificată;
c) suspendarea controlului şi trimiterea cauzei
parchetului competent, dacă în legătură cu bunurile a căror provenienţă este
nejustificată rezultă săvârşirea unei infracţiuni.
(2) Ordonanţa de clasare se comunică părţilor şi
parchetului de pe lângă curtea de apel în raza căreia funcţionează comisia de
cercetare sau, după caz, parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie ori organelor fiscale.
(3) Controlul se reia de către comisia de cercetare,
dacă:
a) după clasarea cauzei apar elemente noi care pot
conduce la o soluţie contrară;
b) organul de urmărire penală, după efectuarea
cercetărilor, în situaţia prevăzută la alin. (1) lit. c), nu sesizează instanţa
penală."
4. La articolul 14, alineatul (2) se abrogă.
5. Articolul 24 se abrogă.
6. La articolul 26, alineatul (1) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„Art. 26. - (1) Hotărârea judecătorească rămasă
irevocabilă, prin care se constată că dobândirea unei cote-părţi din avere sau
a anumitor bunuri determinate nu are caracter justificat, se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, şi se comunică Agenţiei
Naţionale de Integritate, precum şi organului de specialitate al Ministerului
Finanţelor Publice de la domiciliul persoanei a cărei avere a fost cercetată,
în vederea executării. Cheltuielile de publicare se suportă din bugetul
Ministerului Justiţiei."
7. La articolul 28, alineatul (3) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(3) Cererea de cercetare a averii unei persoane, care
a deţinut o demnitate sau o funcţie publică dintre cele prevăzute în prezenta
lege, poate fi făcută în termen de cel mult 3 ani de la data încheierii
mandatului ori a eliberării din funcţie."
Art. 36. - La data intrării în vigoare a prezentei legi
se abrogă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 14/2005 privind modificarea
formularelor pentru declaraţia de avere şi pentru declaraţia de interese,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 200 din 9 martie
2005, aprobată prin Legea nr. 158/2005.
Art. 37. -In termen de 60 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei legi, persoanele care au obligaţia depunerii declaraţiilor
de avere şi a declaraţiilor de interese vor completa şi vor depune noi
declaraţii, potrivit anexelor nr. 1 şi 2.
Art. 38. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezenta lege.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, în condiţiile art. 77 alin. (2) din Constituţia României,
republicată, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANĂ
ANEXA Nr. 1
DECLARAŢIE DE AVERE
Subsemnatul/Subsemnata,...............................,
având funcţia
de..................................la..................................,
CNP.........................., domiciliul.........................., cunoscând
prevederile art. 292 din Codul penal privind falsul în declaraţii, declar pe
propria răspundere că împreună cu familia1) deţin următoarele:
I. Bunuri imobile
1. Terenuri
NOTĂ:
Se vor declara inclusiv cele aflate în alte ţări.
Adresa sau zona
|
Categoria*
|
Anul dobândirii
|
Suprafaţa
|
Cotaparte
|
Modul de dobândire
|
Titularul 2)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* Categoriile indicate sunt: (1) agricol; (2)
forestier; (3) intravilan; (4) luciu de apă; (5) alte categorii de terenuri
extravilane, dacă se află în circuitul civil.
2. Clădiri
NOTĂ:
Se vor declara inclusiv cele aflate în alte ţări.
Adresa sau zona
|
Categoria*
|
Anul dobândirii
|
Suprafaţa
|
Cota-parte
|
Modul de dobândire
|
Titularul 2)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* Categoriile indicate sunt: (1) apartament; (2) casă
de locuit; (3) casă de vacanţă; (4) spaţii comerciale/de producţie.
1) Prin familie
se înţelege soţul/soţia şi copiii aflaţi în întreţinerea acestora.
2) La
„Titular" se menţionează, în cazul bunurilor proprii, numele
proprietarului (titularul, soţul/soţia, copilul), iar în cazul bunurilor în
coproprietate, cota-parte şi numele coproprietarilor.
II. Bunuri mobile
1. Autovehicule/autoturisme, tractoare, maşini
agricole, şalupe, iahturi şi alte mijloace de transport care sunt supuse
înmatriculării, potrivit legii
Natura
|
Marca
|
Nr. de bucăţi
|
Anul de fabricaţie
|
Modul de dobândire
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Bunuri sub formă de metale preţioase, bijuterii,
obiecte de artă şi de cult, colecţii de artă şi numismatică, obiecte care fac
parte din patrimoniul cultural naţional sau universal, a căror valoare însumată
depăşeşte 5.000 de euro
NOTĂ:
Se vor menţiona toate bunurile aflate în proprietate,
indiferent dacă ele se află sau nu pe teritoriul României la momentul
declarării.
Descriere sumară
|
Anul dobândirii
|
Valoarea estimată
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III. Bunuri mobile, a căror valoare depăşeşte 3.000 de
euro fiecare, şi bunuri imobile înstrăinate în ultimele 12 luni
Natura bunului înstrăinat
|
Data înstrăinării
|
Persoana către care s-a înstrăinat
|
Forma înstrăinării
|
Valoarea
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IV. Active financiare
1. Conturi şi depozite bancare, fonduri de investiţii,
forme echivalente de economisire şi investire, inclusiv cârdurile de credit,
dacă valoarea însumată a tuturor acestora depăşeşte 5.000 de euro
NOTĂ:
Se vor declara inclusiv cele aflate în bănci sau
instituţii financiare din străinătate.
Instituţia care administrează şi
adresa acesteia
|
Tipul*
|
Valuta
|
Deschis în anul
|
Sold/valoare la zi
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* Categoriile indicate sunt: (1) cont curent sau
echivalente (inclusiv card); (2) depozit bancar sau echivalente; (3) fonduri de
investiţii sau echivalente, inclusiv fonduri private de pensii sau alte sisteme
cu acumulare (se vor declara cele aferente anului fiscal anterior).
2. Plasamente, investiţii directe şi împrumuturi
acordate, dacă valoarea de piaţă însumată a tuturor acestora depăşeşte 5.000 de
euro
NOTĂ:
Se vor declara inclusiv investiţiile şi participările
în străinătate.
Emitent titlu/societatea în care
persoana este acţionar sau asociat/beneficiar de împrumut
|
Tipul*
|
Nr. de titluri/ Cota de participare
|
Valoarea totală la zi
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* Categoriile indicate sunt: (1) hârtii de valoare
deţinute (titluri de stat, certificate, obligaţiuni); (2) acţiuni sau părţi
sociale în societăţi comerciale; (3) împrumuturi acordate în nume personal.
3. Alte active producătoare de venituri nete, care
însumate depăşesc echivalentul a 5.000 de euro pe
an:......................................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
NOTĂ:
Se vor declara inclusiv cele aflate în străinătate.
V. Datorii
Debite, ipoteci, garanţii emise în beneficiul unui
terţ, bunuri achiziţionate în sistem leasing şi alte asemenea bunuri, dacă
valoarea însumată a tuturor acestora depăşeşte 5.000 de euro
NOTĂ:
Se vor declara inclusiv pasivele financiare acumulate
în străinătate.
Creditor
|
Contractat în anul
|
Scadent la
|
Valoare
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VI. Cadouri, servicii sau avantaje primite gratuit sau
subvenţionate faţă de valoarea de piaţă din partea unor persoane, organizaţii,
societăţi comerciale, regii autonome, companii/societăţi naţionale sau
instituţii publice româneşti sau străine, inclusiv burse, credite, garanţii,
decontări de cheltuieli, altele decât cele ale angajatorului, a căror valoare
individuală depăşeşte 500 de euro*
Cine a realizat venitul
|
Sursa venitului: numele, adresa
|
Serviciul prestat/ Obiectul
generator de venit
|
Venitul anual încasat
|
1.1. Titular
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2. Soţ/soţie
|
|
|
|
|
|
|
|
1.3. Copii
|
|
|
|
|
|
|
|
* Se exceptează de la declarare cadourile şi trataţiile
uzuale primite din partea rudelor de gradul I şi al II-lea.
VII. Venituri ale declarantului şi ale membrilor săi de
familie, realizate în ultimul an fiscal încheiat (potrivit art. 41 din Legea
nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare)
NOTĂ:
Se vor declara inclusiv veniturile provenite din
străinătate.
Cine a realizat venitul
|
Sursa venitului: numele, adresa
|
Serviciul prestat/ Obiectul
generator de venit
|
Venitul anual încasat
|
1. Venituri din salarii
|
1.1. Titular
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2. Soţ/soţie
|
|
|
|
|
|
|
|
1.3. Copii
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Venituri din activităţi
independente
|
2.1. Titular
|
|
|
|
|
|
|
|
2.2. Soţ/soţie
|
|
|
|
|
|
|
|
Cine a realizat venitul
|
Sursa venitului: numele, adresa
|
Serviciul prestat/ Obiectul
generator de venit
|
Venitul anual încasat
|
3. Venituri din cedarea folosinţei
bunurilor
|
3.1. Titular
|
|
|
|
|
|
|
|
3.2. Soţ/soţie
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Venituri din investiţii
|
4.1. Titular
|
|
|
|
|
|
|
|
4.2. Soţ/soţie
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Venituri din pensii
|
5.1. Titular
|
|
|
|
|
|
|
|
5.2. Soţ/soţie
|
|
|
|
|
|
|
|
6. Venituri din activităţi agricole
|
6.1. Titular
|
|
|
|
|
|
|
|
6.2. Soţ/soţie
|
|
|
|
|
|
|
|
7. Venituri din premii şi din jocuri
de noroc
|
7.1. Titular
|
|
|
|
|
|
|
|
7.2. Soţ/soţie
|
|
|
|
|
|
|
|
7.3. Copii
|
|
|
|
|
|
|
|
8. Venituri din alte surse
|
8.1. Titular
|
|
|
|
|
|
|
|
8.2. Soţ/soţie
|
|
|
|
|
|
|
|
8.3. Copii
|
|
|
|
|
|
|
|
Prezenta declaraţie constituie act public şi răspund
potrivit legii penale pentru inexactitatea sau caracterul incomplet al datelor
menţionate.
Data completării
..........................................
Semnătura
...........................................
ANEXA Nr. 2
DECLARAŢIE DE INTERESE
Subsemnatul/Subsemnata,............................................,
având funcţia de................................,
la.............................., CNP............................., domiciliat
în ..............................................., cunoscând prevederile art.
292 din Codul penal privind falsul în declaraţii, declar pe propria răspundere:
1. Asociat sau acţionar la
societăţi comerciale, companii/societăţi naţionale, instituţii de credit,
grupuri de interes economic, precum şi membru în asociaţii, fundaţii sau alte
organizaţii neguvernamentale:
|
Unitatea - denumirea şi adresa -
|
Calitatea deţinută
|
Nr. de părţi sociale sau de acţiuni
|
Valoarea totală a părţilor
sociale şi/sau
a acţiunilor
|
1.1.....
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Calitatea de membru în organele
de conducere, administrare şi control ale societăţilor comerciale, ale
regiilor autonome, ale companiilor/societăţilor naţionale, ale instituţiilor
de credit, ale grupurilor de interes economic, ale asociaţiilor sau
fundaţiilor ori ale altor organizaţii neguvernamentale:
|
Unitatea - denumirea şi adresa -
|
Calitatea deţinută
|
Valoarea beneficiilor
|
2.1.....
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Calitatea de membru în cadrul
asociaţiilor profesionale şi/sau sindicale:
|
3.1.....
|
|
|
4. Calitatea de membru în organele
de conducere, administrare şi control, retribuite sau neretribuite, deţinute
în cadrul partidelor politice, funcţia deţinută şi denumirea partidului
politic:
|
4.1.....
|
|
|
5. Contracte, inclusiv cele de
asistenţă juridică, consultanţă şi civile, obţinute sau aflate în derulare în
timpul exercitării funcţiilor, mandatelor sau demnităţilor publice finanţate
de la bugetul de stat, local şi din fonduri externe ori încheiate cu
societăţi comerciale cu capital de stat sau unde statul este acţionar
majoritar/minoritar:
|
5.1 Beneficiarul de contract:
numele, prenumele/denumirea şi adresa
|
Instituţia
contractantă:
denumirea
şi adresa
|
Procedura
prin care a fost
încredinţat
contractul
|
Tipul contractului
|
Data
încheierii
contractului
|
Durata contractului
|
Valoarea totală a contractului
|
Titular ..............
|
|
|
|
|
|
|
Sot/sotie .............
|
|
|
|
|
|
|
Rude de gradul I1) ale titularului ..............
|
|
|
|
|
|
|
Societăţi comerciale/Persoană fizică autorizată/ Asociaţii
familiale/Cabinete individuale, cabinete asociate, societăţi civile
profesionale sau societăţi civile profesionale cu răspundere limitată care
desfăşoară profesia de avocat/Organizaţii
neguvernamentale/Fundaţii/Asociaţii2)
|
|
|
|
|
|
|
1) Prin rude de
gradul I se înţelege părinţi pe linie ascendentă şi copii pe linie
descendentă.
2) Se vor declara
numele, denumirea şi adresa beneficiarului de contract unde, prin calitatea
deţinută, titularul, soţul/soţia şi rudele de gradul I obţin contracte, aşa cum
sunt definite la pct. 5.
Prezenta declaraţie constituie act public şi răspund
potrivit legii penale pentru inexactitatea sau caracterul incomplet al datelor
menţionate.
Data completării
....................................
Semnătura
.....................................