HOTARARE Nr. 4 din 16 martie 1994
privind aprobarea Programului de privatizare al Fondului Proprietatii de Stat
pentru anul 1994
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 81 din 30 martie 1994
In temeiul art. 64 din Constitutia Romaniei si al art. 28 alin. 3 din Legea
nr. 58/1991,
avand in vedere Raportul comun al Comisiei pentru privatizare a Senatului
si al Comisiei pentru politica economica, reforma si privatizare a Camerei Deputatilor,
precum si dezbaterile care au avut loc in sedinta comuna a Camerei Deputatilor
si Senatului din 16 martie 1994,
Parlamentul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Programul de privatizare al Fondului Proprietatii de Stat pentru
anul 1994, prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Aceasta hotarare a fost adoptata in sedinta comuna a Camerei Deputatilor si
Senatului din 16 martie 1994, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din
Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
PRESEDINTELE SENATUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN
ANEXA 1
PROGRAMUL DE PRIVATIZARE AL FONDULUI PROPRIETATII DE STAT PENTRU ANUL 1994
CAP. 1
Cerinte pentru accelerarea procesului de privatizare
Accelerarea procesului de privatizare constituie una dintre prioritatile
procesului de tranzitie la economia de piata. Privatizarea ofera o sansa pentru
relansarea economica prin stimularea liberei initiative, imbunatatirea
calitatii actului de conducere, intarirea cointeresarii si a disciplinei,
cresterea eficientei in utilizarea resurselor, sporirea eforturilor de
acumulare si investitii, la nivelul agentilor economici.
1.1. In domeniul legislativ
Procesul de privatizare are drept principal temei legal Legea nr. 58/1991,
precum si o serie de alte acte normative referitoare la infiintarea unor
institutii cu diferite roluri in privatizare. Pentru desfasurarea coerenta si
in ritm sustinut a reformei, apare necesara adoptarea de noi legi.
& Legea bursei de valori (conform art. 73 din Legea nr. 58/1991)
Privatizarea va fi impulsionata de posibilitatea tranzactiilor pe piata
secundara a capitalurilor, ceea ce ar conduce la cresterea increderii
investitorilor in procesul de privatizare. Institutionalizarea pietei secundare
creeaza premisele stabilirii valorii reale a actiunilor si asigura transparenta
mecanismului de tranzactii, inclusiv a informatiei aferente.
& Legea reparatiilor privind bunurile preluate de stat in mod abuziv
(conform art. 77 din Legea nr. 58/1991)
In absenta unor reglementari specifice, exista numeroase litigii in curs
sau potentiale. In alte tari foste socialiste (Cehia si Slovacia), problema a
fost reglementata inaintea demararii procesului de privatizare, cu scopul
eliminarii incertitudinilor patrimoniale si al stabilirii increderii in
proprietatea privata.
& Legea falimentului
Falimentul, fenomen caracteristic economiei de piata, necesita o
reglementare adecvata printr-un cadru juridic si institutional modern.
Prevederile legale actuale (Ordonanta Guvernului nr. 23/1993 si Legea nr.
76/1992 - republicata) utilizeaza vechiul Cod comercial, oferind o solutie tranzitorie
care s-a dovedit greoaie in aplicare.
1.2. In domeniul organizatoric
Reusita privatizarii depinde, in masura considerabila, de functionarea
eficienta a F.P.S. si de conlucrarea acestuia cu celelalte institutii implicate
direct sau indirect.
& Imbunatatirea structurii organizatorice a F.P.S., precum si a
sistemului informational-decizional al acestuia la scara nationala, in care
sens se va actiona pentru:
- preluarea de catre F.P.S. a directiilor teritoriale existente in prezent
in subordinea A.N.P. si crearea, in cadrul acestora, a unor compartimente
specializate de analiza si studii privind evolutia si eficienta privatizarii la
nivel local, regional si national;
- constituirea unei baze de date a F.P.S. adecvate initierii, desfasurarii
si controlului activitatilor ante si postprivatizare;
- dezvoltarea relatiilor sale cu F.P.P. prin mandatarea acestora pentru
pregatirea privatizarii.
& Diversificarea metodelor si tehnicilor de vanzare a actiunilor
societatilor comerciale
Experienta acumulata in privatizarea-pilot si in cea a societatilor
comerciale mici prim metoda standard a relevat necesitatea imbinarii unor
principii si metode comune cu particularizari ale acestora, menite sa raspunda
obiectivelor de ansamblu ale reformei. Totodata, a rezultat oportunitatea unei
mai bune coordonari a procesului de privatizare cu descentralizarea acestuia,
intr-o secventialitate cu diferite orizonturi de timp.
La societatile comerciale mijlocii si mari, vanzarea actiunilor se va face
prin adresare unor categorii diverse de investitori (salariati si conducere,
investitori strategici, investitori privati, publicul larg). Pentru cresterea
viabilitatii postprivatizare, si in functie de specificul societatii
comerciale, se va selecta metoda (combinatia de metode) cea mai adecvata.
In general, aplicarea metodei de privatizare, inscriindu-se in cadru legal,
se va caracteriza prin flexibilitate si multitudine de forme si metode, in
functie de caracteristicile societatii comerciale, evolutia raportului
cerere-oferta de capital privatizabil, precum si de interferenta cerintelor de
protectie a capitalului national (actiuni preferentiale, actiuni "de
aur") si atragerea capitalului strain.
& Organizarea activitatii de restructurare
In functie de prioritatile din procesul de restructurare, in anul 1994,
F.P.S. va operationaliza:
- pentru societatile comerciale mari - supravegherea si restructurarea/
reabilitarea severa, de amploare;
- functionarea societatilor de strategie sau a altor societati
specializate, in elaborarea si implementarea proiectelor de restructurare si
privatizare.
& Selectionarea si specializarea personalului propriu si a
colaboratorilor:
- in functie de evolutia procesului de privatizare, F.P.S. va adapta, in
mod corespunzator, schema organizatorica si structura de personal;
- in concordanta cu specificul activitatii, personalul propriu va fi
perfectionat in cadrul unor programe interne si/sau prin intermediul asistentei
tehnice internationale.
Se va finaliza actiunea de numire a reprezentantilor F.P.S. in calitate de
actionar majoritar in adunarile generale ale actionarilor, cu care se vor
incheia contractele de reprezentare;
- In conformitate cu prevederile Legii contractului de management, F.P.S.
va selectiona managerii si va incheia contractele de management.
& Controlul societatilor comerciale aflate in portofoliu
In conformitate cu prevederile legale referitoare la controlul
actionarilor, acesta va fi efectuat:
- direct (prin reprezentanti);
- prin subcontractare (societati de strategie);
- prin studii si analize efectuate de firme de consultanta.
& Dezvoltarea laturii financiare a activitatii F.P.S.
Procesul de privatizare si restructurare implica un efort financiar
deosebit. In afara bugetului propriu al F.P.S., care este limitat, se va
dezvolta activitatea de identificare a surselor de finantare (asistenta tehnica
nerambursabila, acorduri bilaterale, imprumuturi bancare, linii de credit) si
de dirijare eficienta a fondurilor obtinute pentru pregatirea privatizarii
societatilor comerciale selectate de F.P.S.
& Intensificarea mediatizarii activitatii F.P.S.
Imaginea activitatii F.P.S. va fi reflectata printr-o promovare mai
insistenta, cu diverse mijloace, atat pe plan intern, cat si extern, pentru
cresterea transparentei procesului si atragerea investitorilor potentiali.
Colaborarea cu institutii similare din alte tari va contribui la
cunoasterea reciproca a activitatii si la imbunatatirea experientei in domeniu.
1.3. In domeniul relatiilor cu ministerele si alte organe ale
administratiei publice
& Perfectionarea cadrului relational in pregatirea, desfasurarea si
stimularea privatizarii
F.P.S. va actiona, pe baza de consens, cu toate organismele implicate in
privatizare si tinand seama de cerintele de complementaritate functionala cu
acestea, pentru precizarea modalitatilor concrete si eficace de implicare in
desfasurarea accelerata a privatizarii.
In acest sens F.P.S. isi stabileste coordonatele programului de privatizare
pe baza si in deplina concordanta cu:
- strategia de reforma economico-sociala a Programului de guvernare;
- strategiile si politicile de dezvoltare sectoriala, orientarile
prognozelor sectoriale si programele de cercetare-dezvoltare elaborate de
ministere;
- politica si masurile de atragere a capitalului strain prin investitii
directe si/sau constituirea de societati comerciale, promovata de A.R.D.;
- masurile de coordonare a procesului de privatizare de competenta A.N.P.,
privind cadrul legislativ favorizant si cadrul metodologic;
- strategiile de privatizare si restructurare ale societatilor comerciale
la care F.P.S. este gestionar al participatiei statului.
& Corelarea continutului, standardizarii, codificarii informatiilor
privind societatile comerciale prevazute in diverse acte normative
Bazele de date ale Oficiului Registrului comertului, F.P.S., A.N.P.,
Ministerului Finantelor, referitoare la societatile comerciale cu capital de
stat nu concorda si sunt dificil de corelat. Potentialul de accelerare a
privatizarii rezida in organizarea riguroasa a informatiei, cu specificarea
clara a organismelor si institutiilor participante, standardizarea si
omogenizarea codificarilor si a continutului raportarilor agentilor economici,
corelarea termenelor, sanctionarea abaterilor etc. Aceasta se impune si in
perspectiva transformarii unor regii autonome in societati comerciale.
F.P.S. va intreprinde demersuri pe langa celelalte organisme si, in colaborare
cu acestea, va contribui la formarea unui sistem informatic referitor la
societatile comerciale cu capital de stat.
& Clarificarea drepturilor patrimoniale, indeosebi asupra terenurilor
Existenta titlului de proprietate asupra terenului conditioneaza
privatizarea unei societati comerciale. M.L.P.A.T si Departamentul pentru
Administratie Publica Locala pot contribui la clarificarea situatiei
terenurilor din patrimoniul societatilor comerciale cu capital majoritar de
stat. Incertitudinile patrimoniale si litigiile in curs pe aceasta tema
constituie, in prezent, obstacolul major in declansarea privatizarii unei
societati.
Cu regularitate, F.P.S. va aduce la cunostinta institutiilor competente
lista societatilor comerciale selectate pentru privatizare, dar cu situatia
neclara in ce priveste terenul, solicitand solutionarea urgenta a problemelor.
& Corelarea programelor de restructurare cu cele de dezvoltare
locala/regionala in functie de necesitati sociale
Programele de restructurare a societatilor comerciale mari in vederea
privatizarii acestora pot avea un important impact social pe plan local. In
restructurarea societatilor comerciale, F.P.S. va tine seama de efectele
admisibile din punct de vedere social. In acelasi timp, Ministerul Muncii si
Protectiei Sociale va trebui sa sustina, cu prioritate, programe de asistenta
sociala si de reorientare a fortei de munca in zonele in care restructurarea
unor mari societati va crea temporar disponibil de forta de munca. In acest
proces, un rol important vor avea si directiile teritoriale ale F.P.S.
& Intensificarea mecanismelor de piata
Pentru accelerarea privatizarii se impun si alte masuri la nivel
macroeconomic sau sectorial, de natura sa favorizeze formarea sectorului privat
viabil si anume:
- formarea pe baze economice, concurentiale a preturilor si liberalizarea
accesului pe piata valutara;
- implicarea eficienta in privatizare a unitatilor din sistemul
financiar-bancar in calitate de investitori institutionali si prin servicii
specializate, de consultanta etc.;
- dezvoltarea pietei de capital prin crearea si functionarea reala a
fondurilor de investitii, in masura sa acopere o parte crescanda a cererii de
capital in domeniul privatizarii.
Adoptarea unei politici fiscale care sa promoveze, pe baze
nediscriminatorii, participarea investitorilor potentiali, autohtoni si
straini, la privatizarea si restructurarea societatilor comerciale.
CAP. 2
Orientari strategice si politici de privatizare in anul 1994
2.1. Obiective
Orientarile strategice de privatizare ale F.P.S. in anul 1994 decurg din
strategia de reforma economico-sociala a Programului de guvernare si tin seama
de analizele sectoriale ale ministerelor, in masura disponibilitatii si
utilitatii acestora in raport cu specificitatea procesului de privatizare.
Aceste orientari vizeaza:
- accelerarea privatizarii societatilor comerciale din sfera productiei
materiale si din alte sectoare prioritare;
- continuarea privatizarii societatilor comerciale mici prin procedura
standard si adaptarea acesteia la conditiile specifice ale diferitelor
sectoare;
- privatizarea societatilor comerciale mijlocii si mari, prin diverse
metode si combinatii ale acestora, potrivit particularitatilor fiecarui caz;
- restructurarea si privatizarea societatilor comerciale mari, tinand
seama, precumpanitor, de strategia sectoriala/subsectoriala, respectiv de
evolutia prognozata a pietei specifice, concurenta, pozitia societatii in
lantul productie-distributie etc.; societatilor comerciale mari, aflate in
pozitie de monopol sau oligopol, nu vor fi privatizate sau incluse in
programele sectoriale fara elaborarea prealabila a proiectelor de restructurare
si privatizare;
- privatizarea si restructurarea societatilor comerciale mijlocii tinand
seama, in primul rand, de concluziile studiilor de fezabilitate, de potentialii
investitori privati si de resursele acestora, in raport cu cerintele de
competitivitate ale societatilor respective;
- descentralizarea privatizarii prin subcontractarea cu societati
specializate a activitatilor specifice si prin mandatarea unor societati de
strategie subsectoriala cu atributii de elaborare a unor proiecte complexe de
restructurare si privatizare si de coordonare a implementarii acestora;
- lichidarea societatilor comerciale care nu pot fi reabilitate, cu
evaluarea costurilor financiare si sociale.
In vederea accelerarii procesului de privatizare, F.P.S. va acorda in
continuare facilitatile prevazute de lege.
2.2. Politici de privatizare pe sectoare
Experienta acumulata in anul 1993 cu privire la privatizarea cu prioritate
a anumitor sectoare - agricultura, industria alimentara, comertul, turismul,
industria de textile-confectii, industria pielariei si incaltamintei,
prelucrarea lemnului, transporturile, constructiile si materialele de
constructii, industria locala si serviciile de interes local - justifica
mentinerea acelorasi optiuni in programul pe anul 1994.
Privatizarea in aceste sectoare, ca si in celelalte, se va face tinand
seama de:
- eficienta sectorului de activitate, conditionata de interdependenta
agentilor economici si de libera concurenta;
- efectele benefice produse de privatizare in intregul lant de productie si
distributie din sectoarele respective;
- efectul de antrenare exercitat de societatile privatizate asupra
celorlalti agenti economici.
Agricultura si industria alimentara
Strategia de privatizare pe anul 1994 are in vedere structura de
actionariat creata ca efect al aplicarii Legii fondului funciar.
Tinand seama de faptul ca sectorul privat din agricultura a devenit
preponderent (detinind peste 80% din suprafata agricola si intre 60 si 90% din
efectivele de animale) si ca mijloacele de munca se gasesc in proprietatea
statului, prioritatile de privatizare se vor esalona astfel:
- societatile comerciale prestatoare de servicii (Agromec, Agrocapa,
Agrotransport);
- societatile comerciale din domeniul circulatiei marfurilor (Prodas,
societati comerciale de legume-fructe);
- societatile comerciale de industrializare a produselor agricole;
- societatile comerciale de productie.
Un caz special il reprezinta serviciile de mecanizare a lucrarilor agricole
care, in prezent, sunt prestate de societati comerciale independente, in
privatizarea carora trebuie sa se aiba in vedere evitarea perpetuarii unor
monopoluri locale. Privatizarea Agromecurilor se face prin vanzarea de actiuni,
in conformitate cu normele metodologice elaborate in acest scop de F.P.S. in colaborare
cu Ministerul Agriculturii si Alimentatiei.
In vederea dimensionarii optime in raport cu beneficiarii serviciilor si cu
solicitarile potentialilor cumparatori, F.P.S. si F.P.P., cu consultarea
Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, vor proceda la divizarea unor
societati existente si crearea altora noi pe structura actualelor sectii sau
grupuri de sectii.
Vanzarea actiunilor prin negociere directa se poate face catre asociatia
formata din membrii conducerii si salariatii societatii agricole private si
catre producatorii agricoli individuali, constituiti intr-o forma asociativa cu
personalitate juridica.
O atentie deosebita se va acorda restructurarii sectorului de valorificare
si comercializare a produselor agricole prin constituirea unor societati
specializate pentru anumite produse agricole, care sa contribuie la fluidizarea
achizitionarii, stocarii, procesarii primare si transportului de mare volum.
Industria alimentara este unul din sectoarele care vor fi privatizate in
ritm mai intens, utilizand combinatii de metode, de la oferta publica la
atragerea unui investitor strategic, apt sa sustina finantarea si integrarea
societatilor din lantul productiv, organizarea eficienta si desfacerea
productiei si dezvoltarea competitiva in raport cu piata internationala.
Comertul
Strategia F.P.S. in domeniul comertului se va axa pe: continuarea
privatizarii societatilor comerciale mici prin procedura standard, privatizarea
societatilor comerciale mijlocii sau mari eficiente, cu rol important in lantul
productie-distributie, cu piata bine determinata, stabila si, pe cat posibil,
specializata pe anumite grupe de produse.
Pentru accelerarea privatizarii in comert, se va actiona in directia
inlaturarii unor dificultati specifice care privesc:
- obtinerea dreptului de proprietate asupra spatiilor utilizate si asupra
terenurilor (de mentionat ca, pe totalul unitatilor comerciale, 34,5% din
spatiile de distributie a bunurilor de consum apartin altor institutii - cea
mai mare parte regiilor autonome pentru administrarea cladirilor -, cu care
exista litigii in instantele de judecata);
- existenta contractelor de locatie de gestiune sau inchiriere incheiate pe
perioade lungi.
Transporturile
Strategia de privatizare si restructurare a societatilor comerciale din
transporturi se va corela cu proiectele de imbunatatire a infrastructurii si de
dezvoltare a comunicatiilor.
In actiunile de privatizare se va tine seama de urmatoarele caracteristici
ale activitatii de transporturi din tara noastra:
- gradul ridicat de uzura fizica si morala a mijloacelor de transport
existente;
- dificultatile aprovizionarii cu combustibili si piese de schimb;
- precaritatea bazei de intretinere si servicii specifice, care determina
necesitatea unor investitii ulterioare privatizarii.
Societatile de transporturi rutiere sunt primele in masura sa realizeze
adaptarile necesare privatizarii.
Avand in vedere caracteristicile acestor societati (ponderea foarte mare a
valorii autovehiculelor - 85-92% din patrimoniu), vanzarea actiunilor se face
potrivit procedurii elaborate de F.P.S. impreuna cu Ministerul Transporturilor.
In domeniul transporturilor aeriene si navale exista o puternica presiune
concurentiala internationala. Pentru stabilizarea pozitiei societatilor
romanesti este necesara asocierea cu firme de renume din domeniu (investitori
strategici).
In sfera prestarilor de servicii, vor fi organizate distinct si vor avea
prioritate societatile comerciale mici din domeniul auto si naval.
Constructiile
Privatizarea in acest sector este favorizata de existenta urmatoarelor
premise:
- valoarea relativ redusa a capitalului social;
- mobilitatea organizatorica ridicata;
- capacitatea mare de absorbtie a fortei de munca;
- potentialul apreciabil de dezvoltare, factor favorizant al relansarii
economice;
- efectul de antrenare exercitat asupra celorlalte sectoare ale economiei.
Strategia de privatizare va fi orientata in urmatoarele directii
principale:
- divizarea societatilor comerciale mari al caror obiect de activitate se
poate imparti in activitati autonome pe plan local;
- identificarea investitorilor capabili sa sustina financiar societatile
comerciale mari cu activitate de antrepriza generala, cu lucrari de amploare in
tara si strainatate, cu specializare deosebita;
- continuarea privatizarii prin procedura standard a societatilor
comerciale mici.
Turismul
Strategia de privatizare a turismului trebuie sa aiba ca obiectiv crearea
unui sector privat, puternic si eficient, capabil sa concureze in competitia de
atragere a turistilor din tara si din strainatate.
Coordonatele strategiei de privatizare in sector sunt:
- pentru marile complexe hoteliere sau lanturi de hoteluri se vor
identifica investitori strategici interni sau externi, cu posibilitati
financiare si se va accelera procesul de privatizare prin vanzarea de actiuni
pe baza de oferta publica;
- capacitatile turistice de interes local vor fi vandute unor investitori
locali sau integrate in proiecte de dezvoltare locala;
- investitiile directe de capital strain se vor orienta spre modernizarea
bazei turistice si ridicarea nivelului prestatiei turistice la standardele
internationale.
Se va actiona pentru eliminarea disfunctionalitatilor manifestate in 1993
si care au constat in:
- interpretarea diferita a unor reglementari referitoare la dreptul de
proprietate asupra terenului de catre unele organisme - primarii, oficii de
cadastru abilitate sa acorde aprobari, vize etc. - pentru izvoare de ape
minerale, pirtii de schi, parcaje auto;
- existenta a peste 35% din activele societatilor comerciale de turism in
imobile nationalizate;
- revendicarile altor institutii - sindicatele, bancile, unele ministere
(M.Ap.N., Ministerul Sanatatii), regii autonome, consilii locale sau cooperatia
mestesugareasca - privind imobilele ocupate de societatile din turism;
- existenta unor contracte de locatie de gestiune sau inchiriere nefondate
economic si nedecurgind din strategia de dezvoltare a societatilor respective.
In paralel cu privatizarea societatilor comerciale din turism, o atentie
deosebita se va acorda actiunii de restructurare a turismului balnear, care se
bazeaza pe o importanta resursa naturala, factorii de cura din tara noastra
fiind competitivi pe plan international.
Intregul proces de privatizare din turism va avea in vedere asigurarea
protectiei adecvate a patrimoniului turistic national.
Industria de textile-confectii si industria pielariei si incaltamintei
Directiile principale ale privatizarii constau in:
- continuarea procesului de identificare a societatilor mici privatizabile
si cuprinderea acestora in procedura standard in anul 1994;
- pregatirea societatilor mijlocii si mari in vederea privatizarii;
- intensificarea procesului de identificare si realocare a activelor
(subunitati) neperformante ce pot fi vandute, inchiriate sau date in locatie de
gestiune;
- pregatirea societatilor comerciale care, in vederea accesului pe piete
externe, au nevoie de parteneri straini pentru asociere in vederea
privatizarii. Cooperarea F.P.S. cu F.P.P., A.N.P. si A.R.D. in elaborarea unor
pachete de oferte pentru investitorii straini (parteneri traditionali si
strategici, institutii financiare, mari comercianti).
Prelucrarea lemnului
Factorii care determina locul prioritar al acestui sector in actiunile de
privatizare sunt atractivitatea pentru investitorii privati, competitivitatea
si traditia, posibilitatea desfacerii pe piata interna si pe cea externa,
asigurarea materiilor prime din tara (in proportie de 95%) si usurinta relativa
in adaptarea tehnologiilor si produselor la cerintele pietei.
In paralel cu procesul de privatizare a societatilor comerciale mici prin
procedura standard, societatile comerciale mijlocii si mari vor fi supuse
analizei in vederea unor restructurari organizatorice, de activitate si/sau
manageriale in faza de pregatire a privatizarii.
In situatiile in care studiul de fezabilitate a privatizarii si a
eventualei restructurari pentru societate releva ca privatizarea integrala nu
este posibila sau oferta de cumparare de actiuni este insuficienta, se vor
promova diferite forme de reducere a participarii statului direct prin vanzare
si indirect prin majorare de capital sau asociere.
Principalele obiective ale restructurarii societatilor din sector sunt:
- restructurarea capacitatilor pentru produsele stratificate (PAL, PFL,
placaj, furnir) in functie de resursele de lemn, astfel incat sa se sustina
calitativ si sortimental dezvoltarea productiei de mobila;
- redimensionarea capacitatilor de productie a mobilei prin specializarea
acesteia pe grupe de produse, urmarindu-se cresterea si diversificarea
exportului;
- reorganizarea activitatii societatilor mijlocii si mari prin divizari,
fuziuni sau asocieri, in scopul asigurarii unei pozitii stabil-competitive pe
piata specifica.
CAP. 3
Programul de privatizare
3.1. Restructurarea societatilor comerciale
Restructurarea, in cadrul procesului de reforma economica, se desfasoara pe
trei niveluri distincte, intercorelate organizatoric si institutional:
- ajustarea structurala, la nivel macroeconomic, a ponderii diferitelor
ramuri si activitati economice, elaborata de Consiliul de Coordonare, Strategie
si Reforma Economica;
- restructurarea sectoriala/subsectoriala, elaborata la nivelul
ministerelor, cu aplicare la domeniile de activitate economica supuse unei
schimbari generalizate privind volumul, structura si calitatea produselor si
serviciilor, numarul si forma de organizare a agentilor economici participanti,
programe de reconversie a fortei de munca si programe de protectie sociala;
- restructurarea microeconomica, realizata de catre F.P.S., pe baza
studiilor de restructurare sectoriala/subsectoriala, urmarind respectarea unor
criterii de performanta potrivit cu cerintele de adaptare a intreprinderii, sub
actiunea conjugata a schimburilor mediului economic si a particularitatilor
locale, la cerintele economiei de piata.
Tinand cont de strategiile sectoriale elaborate de ministere, directiile de
restructurare-privatizare din cadrul F.P.S. selecteaza societatile comerciale
ce urmeaza a fi restructurate/privatizate si intocmeste listele cu ofertele de
privatizare.
In acest sens, vor fi avute in vedere diferitele tipuri de restructurare,
posibil de efectuat inainte sau dupa privatizare in concordanta cu cerintele de
maximizare a eficientei economice.
Prin procesul de restructurare se urmareste:
- redimensionarea societatilor comerciale sau a capacitatilor de productie
in functie de cererea solvabila, avand in vedere resursele umane si de materii
prime si disponibilitatile financiare existente;
- realizarea de divizari sau fuzionari de societati comerciale in scopul
valorificarii superioare a capacitatilor de productie existente, fortei de
munca, relatiilor de colaborare, al crearii unei piete concurentiale;
- oprirea temporara, pana la gasirea solutiilor tehnico-economice si a
resurselor financiare, a societatilor sau subunitatilor care lucreaza cu
pierderi dar au perspective de reabilitare;
- lichidarea societatilor comerciale nerentabile si fara perspectiva de
redresare in actuala organizare, cu realocarea activelor spre alte utilizari.
F.P.S. abordeaza procesul de restructurare in temeiul atributiilor
conferite de Legea nr. 58/1991, in conditiile optiunilor macroeconomice ale
Guvernului, ale strategiilor sectoriale elaborate de ministere, tinand cont de
resursele financiare disponibile, urmarind pregatirea pentru privatizare a
societatilor comerciale din sectoarele prioritare.
Identificarea societatilor comerciale restructurabile se va face luand in
considerare:
- importanta strategica a societatilor comerciale in cadrul sectorului sau
a acestuia in cadrul economiei (ponderea in P.I.B., in populatia ocupata, in
consumul de resurse etc.);
- strategiile sectoriale din care rezulta perspectiva evolutiei pe o
perioada de 5-10 ani;
- optiunile potentialilor cumparatori sau investitori;
- analizele proprii utilizand criterii specifice de identificare;
- recomandarile F.P.P. coactionare;
- situatia economico-financiara a societatilor comerciale.
In vederea stabilirii modului de restructurare si a criteriilor de performanta,
se vor face analize economice si financiare la nivelul fiecarei societati
comerciale in cadrul unor studii de fezabilitate a restructurarii si
privatizarii.
Procesul de restructurare a societatilor comerciale mijlocii si mari
cuprinde:
- restructurarea organizatorica, prin care se urmareste flexibilitatea
societatilor comerciale in raport cu cerintele pietei pe baza crearii de
societati mai mici a caror privatizare se poate realiza mai rapid;
- restructurarea financiara, avand drept scop cresterea lichiditatii sau
solvabilitatii;
- restructurarea tehnica si tehnologica, avand drept scop ridicarea
performantelor si calitatii produselor;
- restructurarea manageriala, cu scopul promovarii unor strategii adecvate
adaptarii la conditiile concurentiale.
In functie de performantele evidentiate de studiile de restructurare, se va
face ierarhizarea societatilor comerciale si, in limitele fondurilor financiare
disponibile, se va trece la restructurarea efectiva a acestor societati.
Societatile comerciale nerentabile, de mari dimensiuni, cu pondere
semnificativa in ansamblul activitatii ramurii/sectorului, care propaga efecte
negative puternice asupra celorlalte societati si asupra sistemului financiar
bancar, sunt supuse unei supravegheri speciale si izolate financiar, prin
Directia de restructurare si operatiuni de supraveghere din cadrul F.P.S. care
actioneaza pentru:
- definirea urgenta de masuri pentru stoparea efectelor negative asupra
celorlalti agenti economici si minimizarea pierderilor, pornind de la oprirea
activitatilor cu pierderi pana la lichidarea partilor neviabile din societatile
comerciale respective;
- a acorda asistenta si a colabora cu managerul la analiza societatilor
comerciale si la elaborarea planurilor de restructurare;
- a se ocupa de crearea unor echipe de management corespunzatoare
(restructurare manageriala);
- a identifica si utiliza resursele financiare (fonduri speciale de la
bugetul de stat, donatii internationale si bilaterale si alte resurse atrase);
- a controla si stimula implementarea masurilor de
restructurare/reabilitare, investitii, planuri sociale, servicii pentru
atragerea investitiilor straine;
- a initia programe de solutionare a dificultatilor de ordin social, in
colaborare cu autoritatile competente (M.M.P.S., administratiile locale).
Directia de restructurare si operatiuni de supraveghere din cadrul F.P.S.
monitorizeaza si ia masurile de competenta actionarilor si pentru:
- societatile comerciale intrate in procedura de incetare de plati
(prefaliment) si faliment;
- societatile comerciale neviabile, lichidate la initiativa actionarilor.
F.P.S., in colaborare cu ministerele, va continua crearea unor societati
comerciale de strategie, care grupeaza unitati cu interese comune. Acestea
asigura elaborarea prognozelor si strategiilor de restructurare, sunt mandatate
sa gestioneze si sa implementeze proiectele de restructurare aprobate si
asigura, in acelasi timp, reprezentarea fondurilor in adunarile generale ale
societatilor comerciale la care detin actiuni.
3.2. Vanzarea de actiuni
Vanzarea de actiuni prin oferta publica se va aplica societatilor
comerciale mari, cu performante financiare semnificative. Avantajele oferite de
aceasta metoda sunt atragerea fondurilor din partea unui numar extins de mici
investitori, precum si incurajarea actionariatului public, respectiv
privatizarea in masa, prin utilizarea carnetelor cu certificate de proprietate.
Aplicabilitatea metodei va fi determinata de operationalizarea pietei secundare
a titlurilor de valoare si a intermediarilor specializati.
Vanzarea prin licitatie este metoda cea mai rapida si se va aplica pentru
orice dimensiune a pachetului de actiuni oferite, putand fi organizata pentru
investitori preselectionati si pentru cei potentiali.
Metoda de vanzare prin negociere directa va fi aplicata, de preferinta, in
situatia in care exista un singur investitor strategic potential sau conditiile
impuse in contractul de vanzare de actiuni sunt complexe si au o importanta
majora pentru asigurarea viabilitatii societatilor comerciale.
Metodele combinate de privatizare se vor folosi in cazurile in care, din
analiza societatii comerciale, s-a constatat necesitatea asigurarii unei
structuri optime a actionariatului privat si in cele ale societatilor mari ale
caror actiuni se pot vinde in mai multe etape, prin adresare catre toate
categoriile de investitori potentiali.
F.P.S. si F.P.P. vor decide metodele de vanzare sau combinatia acestora
pentru fiecare societate comerciala tinand seama fie de planul de privatizare
elaborat pe baza unei analize detaliate, fie de procedura aplicabila tipului de
societate comerciala selectata.
Pentru anul 1994, oferta de privatizare prin vanzare de actiuni a F.P.S.
este estimata astfel:
-------------------------------------------------------------------------------
Tipul societatilor comerciale Numarul Capitalul social
(mil. lei)*)
-------------------------------------------------------------------------------
Mici 1.930 280.000
-------------------------------------------------------------------------------
Mijlocii 403 443.000
-------------------------------------------------------------------------------
Mari 35 442.000
-------------------------------------------------------------------------------
TOTAL 2.368 1.165.000
-------------------------------------------------------------------------------
------------------
*) Date de bilant la 31.12.1992.
La aceasta oferta se adauga privatizarile incepute si nefinalizate inca,
asa cum sunt mentionate in Raportul de activitate al F.P.S. in anul 1993.
Pe principalele sectoare si tipuri de societati, oferta de privatizare in
anul 1994 va fi urmatoarea:
a) SOCIETATI COMERCIALE MICI
-------------------------------------------------------------------------------
Domeniul de activitate Numarul Capitalul social
(mil. lei)*)
-------------------------------------------------------------------------------
Industrie 280 110.000
-------------------------------------------------------------------------------
Agricultura 1.036 122.600
-------------------------------------------------------------------------------
Industrie alimentara 131 12.400
-------------------------------------------------------------------------------
Transporturi 141 16.700
-------------------------------------------------------------------------------
Constructii 100 8.400
-------------------------------------------------------------------------------
Comert 215 6.000
-------------------------------------------------------------------------------
Turism 27 3.900
-------------------------------------------------------------------------------
-----------------
*) Date de bilant la 31.12.1992.
In anul 1994, procesul de privatizare a societatilor comerciale mici va
continua in ritm accelerat, aplicand procedura standard de privatizare si
tinand seama de principalele particularitati si problemele aparute in aplicare.
Ritmul, durata si amploarea privatizarii societatilor comerciale mici sunt
conditionate de eliminarea constrangerilor manifestate in procesul respectiv,
si anume:
- intarzierea obtinerii titlurilor de proprietate asupra terenurilor;
- intocmirea defectuoasa sau cu intarziere a unor documentatii si
transmiterea lor la F.P.S.;
- lipsa de clarificare a duratei si conditiilor contractelor de locatie de
gestiune sau inchiriere in curs;
- nivelul disponibilitatilor banesti ale populatiei, constatindu-se ca
salariatii constituiti in asociatii cu personalitate juridica nu dispun de
resurse financiare pentru plata avansului minim de 30%;
- nivelul ridicat al dobanzilor la creditele bancare;
- lipsa garantiilor asociatiilor de salariati, ceea ce face ca bancile sa
nu le acorde credite;
- nivelul dividendelor previzionate nu asigura posibilitatea achitarii
creditului F.P.S. intr-o perioada de 6 ani, de catre asociatia salariatilor.
Date fiind constrangerile reale mentionate, F.P.S. va lua masurile necesare
menite sa diminueze influenta lor defavorabila asupra dinamicii privatizarii,
in colaborare cu factorii implicati.
In cazuri bine justificate, pe baza analizei documentatiei de privatizare,
F.P.S. va negocia contractele de vanzare-cumparare, in conditiile in care plata
avansului nu va fi mai mica de 15% din pretul actiunilor vandute, iar
esalonarea ratelor nu va depasi 10 ani de la data semnarii contractului.
Societatile comerciale mici, care vor fi identificate ca avand o pozitie
strategica, vor fi exceptate de la procedura standard si vor urma un plan
individual de privatizare si restructurare.
b) SOCIETATI COMERCIALE MIJLOCII
-------------------------------------------------------------------------------
Domeniul de activitate Numarul Capitalul social
(mil. lei)*)
-------------------------------------------------------------------------------
Industrie 193 267.700
-------------------------------------------------------------------------------
Agricultura 19 40.000
-------------------------------------------------------------------------------
Industrie alimentara 60 48.000
-------------------------------------------------------------------------------
Transporturi 25 26.000
-------------------------------------------------------------------------------
Constructii 42 22.000
-------------------------------------------------------------------------------
Comert 52 31.000
-------------------------------------------------------------------------------
Turism 12 7.800
-------------------------------------------------------------------------------
----------------
*) Date de bilant la 31.12.1992.
Privatizarea societatilor comerciale mijlocii va avea in vedere
identificarea unor potentiali investitori strategici, cu o capacitate
financiara capabila sa asigure pe termen lung viabilitatea societatilor
respective, initiativa cumpararii de actiuni de catre salariati si conducere
sau aparitia mai multor investitori dispusi sa cumpere pachete de actiuni.
Pornind de la situatia reala, concreta pentru fiecare societate comerciala,
F.P.S. va adopta metoda sau combinatia de metode de privatizare cea mai
adecvata.
c) SOCIETATI COMERCIALE MARI
-------------------------------------------------------------------------------
Domeniul de activitate Numarul Capitalul social
(mil. lei)*)
-------------------------------------------------------------------------------
Industrie 11 201.000
-------------------------------------------------------------------------------
Agricultura 18 163.700
-------------------------------------------------------------------------------
Industrie alimentara 1 22.000
-------------------------------------------------------------------------------
Transporturi 1 24.000
-------------------------------------------------------------------------------
Constructii 2 13.300
-------------------------------------------------------------------------------
Comert 1 10.200
-------------------------------------------------------------------------------
Turism 1 7.800
-------------------------------------------------------------------------------
----------------
*) Date de bilant la 31.12.1992.
Privatizarea societatilor comerciale mari este direct legata de
restructurare, costurile operatiunilor premergatoare privatizarii fiind mari si
necesitand evaluari, expertize contabile, estimarea viabilitatii societatilor
comerciale respective.
Privatizarea acestor societati este strict conditionata de identificarea
unor potentiali investitori, detinatori de resurse financiare suficiente,
capabili sa preia o parte semnificativa a efortului investitional si sa asigure
o pozitie competitiva pe piata a societatilor privatizate.