ORDONANTA DE URGENTA Nr. 10 din 19 aprilie 1997
cu privire la diminuarea blocajului financiar si a pierderilor din economie
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 72 din 22 aprilie 1997
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta de urgenta:
Art. 1
(1) Societatile comerciale si regiile autonome au obligatia efectuarii, la
scadenta, a tuturor platilor datorate catre orice creditor, inclusiv cele
pentru achitarea creantelor bugetare.
(2) Scadenta platilor se stabileste conform clauzelor inscrise in
contractele comerciale, in contractele de credit sau potrivit dispozitiilor
cuprinse in legi speciale privind plata obligatiilor bugetare, dupa caz.
Art. 2
(1) Intre societatile comerciale, precum si intre acestea si regiile
autonome, platile se pot realiza prin utilizarea urmatoarelor instrumente de
plata garantate:
a) cambie si bilet la ordin, avalizate de o societate bancara si acceptate
in prealabil de obligatul principal, conform Legii nr. 58/1934 asupra cambiei
si biletului la ordin, modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 11/1993,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 201 din 23 august
1993 si aprobata si modificata prin Legea nr. 83/1994, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 292 din 14 octombrie 1994;
b) cec, certificat conform Legii nr. 59/1934 asupra cecului, modificata
prin Ordonanta Guvernului nr. 11/1993, aprobata si modificata prin Legea nr.
83/1994;
c) forfetare sau factoring.
(2) In intelesul prezentei ordonante de urgenta, instrumentele de plata
prevazute la alin. (1) lit. c) se definesc astfel:
a) forfetarea este un contract prin care un vanzator sau prestator de
servicii isi vinde creantele pe care le are fata de un cumparator sau
beneficiar unei societati bancare sau unei institutii financiare specializate,
contra unei taxe de forfetare;
b) factoring este un contract incheiat intre o parte, denumita aderent,
furnizoare de marfuri sau prestatoare de servicii, si o societate bancara sau o
institutie financiara specializata, denumita factor, prin care aceasta din urma
asigura finantarea, urmarirea creantelor si protectia riscurilor de credit, iar
aderentul cedeaza factorului, cu titlu de vanzare sau de gaj, creantele nascute
din vanzarea de bunuri sau prestarea de servicii pentru terti.
Art. 3
In scopul achitarii obligatiilor de plata, se pot conveni urmatoarele:
a) compensarea datoriilor nerambursate la scadenta, ale regiilor autonome,
precum si ale societatilor comerciale infiintate in conformitate cu prevederile
cap. III din Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea unitatilor economice de
stat ca regii autonome si societati comerciale, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 98 din 8 august 1990, cu modificarile ulterioare,
potrivit dispozitiilor art. 1.143 - 1.153 din Codul civil;
b) conversia datoriilor, nerambursate la scadenta, ale societatilor
comerciale prevazute la lit. a), in actiuni sau parti sociale.
Art. 4
(1) In cazul societatilor comerciale cu capital de stat, debitoare,
conversia datoriilor in actiuni sau parti sociale se face cu aprobarea adunarii
generale a actionarilor sau asociatilor, pe baza mandatului special acordat de
Consiliul de administratie al Fondului Proprietatii de Stat, tinand seama si de
perspectivele de redresare financiara prin conversie.
(2) Societatile comerciale cu capital privat isi pot transforma creantele
rezultate din contracte de vanzare-cumparare sau de prestari de servicii, dupa
caz, in actiuni sau parti sociale ale societatilor comerciale debitoare, in
care statul detine actiuni sau parti sociale, in limita unui procent care va fi
convenit de comun acord.
(3) Societatile bancare isi pot transforma drepturile lor de creanta in
actiuni sau parti sociale la societatile comerciale prevazute la art. 3 din
prezenta ordonanta de urgenta, cu respectarea dispozitiilor art. 28 din Legea
nr. 33/1991 privind activitatea bancara, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 70 din 3 aprilie 1991, si cu luarea in considerare a
implicatiilor pe care aceasta operatiune le-ar putea avea asupra situatiei
patrimoniale a societatilor bancare in cauza si asupra indicatorilor de
prudenta bancara prevazuti de normele in vigoare, emise de catre Banca
Nationala a Romaniei.
(4) Conversia datoriilor nerambursate la scadenta in actiuni sau parti
sociale se va face cu respectarea urmatoarelor conditii:
a) incheierea unei conventii prin care debitorul si creditorul convin
conversia datoriilor nerambursate la scadenta;
b) pe baza conventiei prevazute la lit. a) si cu aprobarea Consiliului de
administratie al Fondului Proprietatii de Stat, transferul de actiuni sau de
parti sociale de la Fondul Proprietatii de Stat se va face direct catre
creditor, in limita valorica a datoriilor ce urmeaza sa fie stinse;
c) includerea obligatorie a debitorului care realizeaza conversia de
datorii nerambursate la scadenta in actiuni sau parti sociale, potrivit
prezentei ordonante de urgenta, in categoria societatilor comerciale care se
privatizeaza.
(5) Conversia datoriilor nerambursate la scadenta in actiuni sau parti
sociale nu se va face la societatile comerciale aflate in reorganizare sau
lichidare judiciara potrivit Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii
si lichidarii judiciare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 130 din 29 iunie 1995, cu modificarile ulterioare, sau la societatile
comerciale aflate in lichidare administrativa, in conformitate cu dispozitiile
Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 126 - 127 din 17 noiembrie 1990, cu modificarile
ulterioare. De asemenea, conversia datoriilor nerambursate la scadenta in
actiuni sau parti sociale nu se va face la societatile comerciale ale caror
actiuni sau parti sociale au fost oferite spre vanzare de catre Fondul
Proprietatii de Stat.
Art. 5
Veniturile, respectiv cheltuielile rezultate din anularea datoriilor sau
din incasarea creantelor, dupa caz, ca urmare a transferului de actiuni sau
parti sociale de la Fondul Proprietatii de Stat, conform conventiei, sunt
deductibile la calculul profitului impozabil.
Art. 6
In scopul achitarii obligatiilor de plata si diminuarii pierderilor din
economie, Fondul Proprietatii de Stat va lua, in principal, urmatoarele masuri:
a) vanzarea activelor societatilor comerciale debitoare, pana la acoperirea
datoriilor;
b) compensarea datoriilor nerambursate la scadenta intre societatile
comerciale debitoare sau conversia acestora in actiuni sau parti sociale;
c) divizarea unei societati comerciale debitoare in mai multe societati
comerciale si vanzarea actiunilor emise de acestea;
d) vanzarea cu plata integrala sau vanzarea in rate a actiunilor sau
partilor sociale pe care le gestioneaza la societatile comerciale ale caror
datorii nu sunt exigibile sau au fost reesalonate de comun acord cu creditorii;
e) incheierea operatiunilor si initierea lichidarii administrative,
potrivit Legii nr. 31/1990, pe baza hotararii adunarilor generale ale
actionarilor sau asociatilor, convocate, in termen de cel mult 5 zile de la
intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, de catre administratorii
societatilor comerciale aflate in imposibilitate de plata.
Art. 7
(1) In cazul societatilor comerciale la care se declanseaza procedura de
lichidare potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta, Fondul
Proprietatii de Stat va numi un lichidator, persoana fizica sau persoana
juridica, romana sau straina, pe baza contractuala, in conditiile prevazute de
Legea nr. 31/1990.
(2) Prin derogare de la dispozitiile art. 178 alin. 1 lit. c) din Legea nr.
31/1990, lichidatorul va avea dreptul sa vanda, prin licitatie publica,
bunurile mobile si imobile ale societatii comerciale, in bloc sau piesa cu
piesa, la pretul cel mai bun oferit, in functie de conditiile pietei.
(3) Pentru acoperirea pasivului exigibil, lichidatorul va efectua plati,
din sumele obtinute in urma vanzarii activelor unei societati comerciale, in
urmatoarea ordine:
a) pentru acoperirea cheltuielilor aferente vanzarii sau indeplinirii
procedurii de lichidare in conformitate cu prevederile prezentei ordonante de
urgenta;
b) pentru achitarea salariilor restante;
c) in contul creditorilor care dispun de un gaj sau de o ipoteca asupra
bunurilor mobile sau imobile ale societatii comerciale;
d) in contul creantelor statului, provenite din impozite, taxe si alte
obligatii fiscale stabilite conform legii, din contributii la bugetul
asigurarilor sociale de stat, precum si la fondurile speciale;
e) in contul creantelor rezultand din imprumuturi acordate de catre stat;
f) in contul creditorilor chirografari;
g) in contul actionarilor sau asociatilor.
(4) Creditorii ale caror drepturi au fost prezentate cu intarziere, dar nu
mai tarziu de inchiderea lichidarii in conformitate cu prevederile prezentei
ordonante de urgenta, vor fi indestulati, conform ordinii stabilite la
alineatul precedent, in mod proportional, numai din sumele eventual ramase dupa
plata creantelor inregistrate in termen.
(5) Lichidatorul va prezenta lunar Fondului Proprietatii de Stat un raport
scris in legatura cu stadiul vanzarii activelor acelor societati comerciale la
care s-a dispus lichidarea potrivit prevederilor prezentei ordonante de
urgenta.
Art. 8
Dispozitiile prezentei ordonante de urgenta nu se aplica in cazul societatilor
comerciale pentru care Fondul Proprietatii de Stat a dispus anterior lichidarea
administrativa in temeiul Legii nr. 31/1990 si al Legii privatizarii
societatilor comerciale nr. 58/1991, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 169 din 16 august 1991, cu modificarile ulterioare.
Art. 9
In termen de 5 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta, administratorii societatilor comerciale debitoare vor convoca
adunarile generale extraordinare ale actionarilor sau asociatilor, pentru a
decide asupra masurilor legale care se impun a fi luate.
Art. 10
In aplicarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta, Ministerul
Finantelor, impreuna cu Fondul Proprietatii de Stat si Agentia Nationala pentru
Privatizare, va emite norme metodologice, care vor fi supuse aprobarii
Guvernului.
Art. 11
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga:
a) Ordonanta Guvernului nr. 13/1995 privind unele masuri de accelerare a
procesului de restructurare a regiilor autonome si a societatilor comerciale cu
capital majoritar de stat, de intarire a disciplinei financiare si de
imbunatatire a decontarilor in economie, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 26 din 3 februarie 1995, aprobata si modificata prin
Legea nr. 119 din 6 decembrie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 286 din 11 decembrie 1995, cu exceptia art. 16;
b) art. 10 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea
disciplinei financiar-valutare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 24 din 31 ianuarie 1996 aprobata si modificata prin Legea nr.
131/1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei Partea I, nr. 264 din 28
octombrie 1996;
c) Legea nr. 76/1992 privind masuri pentru rambursarea creditelor rezultate
din actiunea de compensare, regimul platilor agentilor economici, prevenirea
incapacitatii de plata si a blocajului financiar, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 178 din 28 iulie 1992, cu modificarile
ulterioare, si republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 172
din 22 iulie 1993.
Art. 12
(1) Acordurile de conciliere incheiate de agentii economici cu principalii
creditori si societatile bancare finantatoare, precum si inlesnirile la plata a
creantelor bugetare acordate de Ministerul Finantelor si/sau Ministerul Muncii
si Protectiei Sociale ori consiliile locale, dupa caz, raman in vigoare cu
respectarea termenelor de plata si a cuantumului sumelor stabilite la data
incheierii acestora.
(2) Conventiile incheiate de Fondul Proprietatii de Stat si ministere,
pentru acordarea de credite fara dobanda din Fondul de redresare financiara la
dispozitia Guvernului pentru plata energiei electrice si a gazelor naturale,
raman valabile.
Art. 13
(1) In vederea diminuarii blocajului financiar, procedurile prevazute in
prezenta ordonanta de urgenta pot fi aplicate, in mod corespunzator, si de
societatile comerciale cu capital social privat, in raporturile dintre acestea.
(2) Prevederile art. 3 lit. b) nu sunt aplicabile in raporturile dintre o
regie autonoma, avand calitatea de creditor, si o societate comerciala, avand
calitatea de debitor al respectivei regii autonome.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul reformei,
Ulm Spineanu
p. Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Dan Radu Rusanu,
secretar de stat
Presedintele Consiliului
de administratie al Fondului
Proprietatii de Stat,
Sorin Dimitriu
Guvernatorul Bancii
Nationale a Romaniei,
Mugur Isarescu
Presedintele Agentiei
Nationale pentru Privatizare,
Valentin Ionescu