ORDONANTA Nr. 13 din 31 ianuarie 1995
privind unele masuri de accelerare a procesului de restructurare a regiilor
autonome si a societatilor comerciale cu capital majoritar de stat, de intarire
a disciplinei financiare si de imbunatatire a decontarilor in economie
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 26 din 3 februarie 1995
In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si al art. 1
lit. b) din Legea nr. 1/1995 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Art. 1
Regiile autonome si societatile comerciale cu capital majoritar de stat
sunt obligate sa-si desfasoare intreaga activitate in conditii de
profitabilitate, echilibru financiar si capacitate de plata, pe baza bugetelor
de venituri si cheltuieli si a programelor de activitate, aprobate potrivit
prevederilor legale.
Nivelul minim al profitabilitatii in raport cu capitalul propriu se stabileste
in mod obligatoriu prin bugetul de venituri si cheltuieli al fiecarui agent
economic, elaborat potrivit metodologiei stabilite de Ministerul Finantelor.
Art. 2
In vederea accelerarii procesului de restructurare a regiilor autonome si a
societatilor comerciale cu capital majoritar de stat, la propunerea
ministerelor de resort si a consiliilor locale sau judetene, dupa caz, pentru
regiile autonome, respectiv a Agentiei de Restructurare, cu avizul Fondului
Proprietatii de Stat si al ministerelor pentru societatile comerciale cu
capital majoritar de stat, Guvernul stabileste, prin hotarari, agentii
economici pentru care se instituie regimul special de supraveghere
economico-financiara.
Acest regim se instituie pentru regiile autonome si societatile comerciale
cu capital majoritar de stat care inregistreaza pierderi, fluxuri financiare
negative, plati restante sau nu au piata de desfacere pentru utilizarea
corespunzatoare a capacitatilor de productie existente si a caror activitate
afecteaza desfasurarea normala a proceselor din economie.
Obiectivele regimului special de supraveghere economico-financiara sunt:
a) realizarea unui flux financiar pozitiv;
b) reducerea si, in final, eliminarea platilor restante si incasarea
creantelor;
c) desfasurarea unei activitati economice profitabile si reducerea
solicitarilor privind finantarea din fonduri publice.
Art. 3
Agentii economici aflati in regimul de supraveghere economico-financiara
sunt obligati sa elaboreze, potrivit normelor metodologice emise de Consiliul
pentru Coordonare, Strategie si Reforma Economica, Ministerul Finantelor si
Agentia de Restructurare, si sa supuna spre insusire consiliilor de
administratie ale regiilor autonome, respectiv adunarilor generale ale actionarilor
societatilor comerciale cu capital majoritar de stat, in termen de 30 de zile
de la instituirea regimului, programele de restructurare si redresare
financiara.
Aceste programe vor cuprinde masuri de natura organizatorica, tehnica,
tehnologica, manageriala si financiara care sa asigure cresterea veniturilor,
reducerea cheltuielilor, eliminarea si prevenirea platilor restante si a
eventualelor pierderi, precum si cresterea profitabilitatii cu un grad ridicat
de detaliere pentru primul an de aplicare.
Programele de restructurare si redresare financiara vor fi inaintate pentru
analiza, in vederea avizarii, ministerelor de resort si consiliilor locale sau
judetene, dupa caz, de catre regiile autonome, respectiv Agentiei de
Restructurare, de catre societatile comerciale cu capital majoritar de stat.
Acestea vor urmari incadrarea programelor in tendintele si strategiile
sectoriale, concomitent cu mobilizarea, la nivel maxim, a resurselor proprii
ale agentilor economici si dimensionarea corespunzatoare a resurselor
financiare imprumutate si atrase.
Art. 4
Programele de restructurare si redresare financiara ale regiilor autonome
la care s-a instituit regimul de supraveghere vor fi aprobate de Guvern, la
propunerea ministerelor de resort si a consiliilor locale sau judetene, dupa
caz, cu avizul Consiliului pentru Coordonare, Strategie si Reforma Economica si
al Ministerului Finantelor.
Programele de restructurare si redresare financiara ale societatilor
comerciale cu capital majoritar de stat la care s-a instituit regimul de
supraveghere vor fi aprobate de Fondul Proprietatii de Stat, cu avizul Agentiei
de Restructurare, al Ministerului Finantelor si Consiliului pentru Coordonare,
Strategie si Reforma Economica.
Art. 5
Raspunderea pentru aplicarea programelor de restructurare si redresare
financiara revine managerilor, consiliilor de administratie sau adunarilor
generale ale actionarilor, dupa caz, iar urmarirea realizarii acestora revine
ministerelor si consiliilor locale sau judetene, dupa caz, pentru regiile
autonome, Fondului Proprietatii de Stat si Agentiei de Restructurare, pentru
societatile comerciale cu capital majoritar de stat.
Lunar, ministerele si consiliile locale sau judetene, dupa caz, pentru
regiile autonome, si Agentia de Restructurare impreuna cu Fondul Proprietatii
de Stat, pentru societatile comerciale cu capital majoritar de stat, vor
informa Guvernul cu privire la stadiul aplicarii programelor de restructurare
si redresare financiara.
Art. 6
Masurile si influentele rezultate din programele de restructurare si
redresare financiara aprobate conform art. 4 din prezenta ordonanta vor fi
preluate integral in programele anuale de activitate si in bugetele de venituri
si cheltuieli ale agentilor economici.
Art. 7
Agentii economici prevazuti la art. 2 vor aplica o procedura de conciliere
cu creditorii reprezentand regii autonome si societati comerciale cu capital
majoritar de stat, prin care se realizeaza restructurarea datoriilor restante
prin reesalonarea, reducerea sau anularea acestora.
Datorii restante, in intelesul prezentei ordonante, se considera sumele
neachitate in termen de 30 de zile de la scadenta si evidentiate in
contabilitatea agentilor economici la data aprobarii programelor de restructurare
si redresare financiara potrivit art. 4.
Art. 8
Concilierea se desfasoara la sediul si din initiativa debitorilor, sub
supravegherea a cate unui reprezentant al ministerului si consiliului local sau
judetean, dupa caz, la regiile autonome, si al Fondului Proprietatii de Stat,
Fondurilor Proprietatii Private si Agentiei de Restructurare, la societatile
comerciale cu capital majoritar de stat.
Rezultatele concilierilor se consemneaza in acorduri scrise incheiate intre
parti, in care se vor stipula sumele, conditiile, termenele de plata, perioada
de gratie, garantiile si orice alte elemente asiguratorii privind executarea
angajamentelor asumate prin aceste acorduri.
Pentru sumele convenite a fi achitate potrivit acordurilor de conciliere, debitorii
vor emite bilete la ordin, carora li se va aplica regimul legal al efectelor de
comert.
Art. 9
Pentru perioada de la instituirea regimului special de supraveghere
economico-financiara si pana la incheierea acordurilor de conciliere, datoriile
restante ale agentilor economici prevazuti la art. 2 catre regiile autonome si
societatile comerciale cu capital majoritar de stat, stabilite in contractele
si conventiile incheiate, pot fi amanate la plata si nu se calculeaza dobanzi
sau penalitati asupra acestora.
Procedura de conciliere se va finaliza in termen de 60 de zile de la
aprobarea programelor de restructurare si redresare financiara.
In cazul in care partile care negociaza nu pot finaliza un acord de
conciliere in termenul prevazut la alineatul precedent, Ministerul Finantelor
impreuna cu Consiliul pentru Coordonare, Strategie si Reforma Economica, pentru
regiile autonome, si Fondul Proprietatii de Stat impreuna cu Agentia de
Restructurare, pentru societatile comerciale cu capital majoritar de stat, vor
sprijini partile pentru solutionarea divergentelor intr-un termen de 15 zile de
la expirarea perioadei prevazute la alin. 2 al prezentului articol.
Art. 10
Acordurile de conciliere vor fi aprobate de consiliile de administratie ale
regiilor autonome si de adunarile generale ale actionarilor societatilor
comerciale cu capital majoritar de stat care acorda amanarile, reducerile sau
anularile datoriilor, in cel mult 15 zile de la incheierea acestora.
Art. 11
Ceilalti agenti economici, altii decat cei prevazuti la art. 2, vor emite
cambii in favoarea creditorilor pentru datoriile lor scadente si neachitate
pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
Pentru livrarile de marfuri si prestarile de servicii realizate dupa
intrarea in vigoare a prezentei ordonante, furnizorii si prestatorii sunt
indreptatiti sa pretinda clientilor lor efecte de comert pentru garantarea
efectuarii platii la scadenta convenita prin contract.
Art. 12
Dupa aprobarea acordurilor de conciliere, in termen de cel mult 5 zile,
debitorii au obligatia depunerii unui exemplar din acord la ministerul sau la
consiliul local sau judetean, dupa caz, pentru regiile autonome, respectiv la
Fondul Proprietatii de Stat si Fondurile Proprietatii Private si Agentia de
Restructurare, pentru societatile comerciale cu capital majoritar de stat.
Ministerele si consiliul local sau judetean, dupa caz, si Fondul
Proprietatii de Stat vor deschide registre speciale de evidenta si vor stabili
un sistem de urmarire a realizarii prevederilor cuprinse in acorduri.
Art. 13
La cererea agentilor economici prevazuti la art. 2, bancile comerciale cu
capital majoritar de stat vor proceda la reesalonarea creditelor restante la 31
decembrie 1994, precum si a creditelor scadente in semestrul I/1995, pe o
perioada de cel mult 3 ani, cu pana la un an perioada de gratie.
Dobanzile la creditele acordate agentilor economici prevazuti la art. 2,
datorate bancilor comerciale cu capital majoritar de stat si neachitate la 31
decembrie 1994, pot fi reduse sau anulate.
Banca Nationala a Romaniei, va analiza impactul financiar rezultat din
amanarea creditelor si va lua masuri corespunzatoare de sprijinire a bancilor
comerciale.
Art. 14
Bancile comerciale isi vor transforma drepturile de creanta in aport de
capital la societatile comerciale, potrivit prevederilor legale.
Banca Nationala a Romaniei va elabora, in termen de 30 de zile de la
intrarea in vigoare a prezentei ordonante, reglementari metodologice privind
transformarea acestor drepturi ale societatilor bancare in aport de capital.
Art. 15
Agentii economici prevazuti la art. 2 pot beneficia de noi credite bancare,
in limita nivelului prevazut de programele de restructurare si redresare financiara
aprobate.
Se abiliteaza Ministerul Finantelor sa acorde garantii pentru astfel de
credite, in cazurile solicitate de bancile comerciale, cu respectarea
prevederilor legale in vigoare.
In mod exceptional, pe baza de fundamentari analitice, aceiasi agenti
economici pot beneficia si de alte credite decat cele mentionate la alin. 1, in
scopul finantarii unor activitati rentabile, pe seama carora se asigura
rambursarea integrala si la termenele stabilite a creditelor contractate.
Art. 16
In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante, la
propunerea Ministerului Finantelor si a Bancii Nationale a Romaniei, Guvernul
va aproba regimul constituirii si utilizarii provizioanelor agentilor economici
si ale societatilor bancare, precum si deductibilitatea fiscala a acestora.
Art. 17
Ministerul Finantelor sau consiliile locale si judetene, dupa caz, pot
acorda, la cererea regiilor autonome sau a societatilor comerciale cu capital
majoritar de stat prevazute la art. 2, amanari si esalonari la plata
impozitelor si taxelor datorate bugetului de stat si bugetelor locale, precum
si amanari, esalonari, reduceri si scutiri de majorari de intarziere calculate
pentru neplata in termen a acestora, datorate si neplatite pana la 31 decembrie
1994.
Amanarea si esalonarea la plata prevazute la alineatul precedent se pot
acorda pe o perioada de pana la 3 ani, cu o perioada de gratie de pana la un
an.
In cazul impozitului pe profit, Ministerul Finantelor poate acorda, de la
caz la caz, o reducere de 15% din suma neplatita la sfarsitul anului 1994.
Acordarea inlesnirilor la plata prevazute la alin. 1 si 3 se face in
functie de posibilitatile reale de plata ale agentilor economici, de
prevederile programelor de restructurare si redresare financiara si de
prevederile acordurilor de conciliere incheiate.
De la data depunerii cererii pana la achitarea integrala a debitului, in
conditiile respectarii inlesnirilor aprobate, nu se datoreaza majorari de
intarziere si se suspenda termenul de prescriptie extinctiva.
Nerespectarea de catre debitor a obligatiilor care ii revin dupa acordarea
inlesnirilor la plata prevazute in prezentul articol, astfel cum au fost
aprobate, conduce la pierderea valabilitatii inlesnirilor, la calcularea
majorarilor de intarziere pentru intreaga perioada si la executarea silita
pentru suma neplatita.
Art. 18
Pentru aplicarea prevederilor prezentei ordonante se constituie fondul de
redresare financiara la dispozitia Guvernului, cu urmatoarele destinatii:
a) acordarea facilitatii prevazute la art. 22 lit. b) personalului
disponibilizat, conform programelor de restructurare si redresare financiara
aprobate;
b) acordarea de credite fara dobanda regiilor autonome si societatilor
comerciale cu capital majoritar de stat, consumatori de energie electrica si
gaze naturale, aflati in incapacitate de plata si care pot demonstra ca au luat
toate masurile necesare pentru a-si imbunatati situatia financiara; la
selectarea agentilor economici mai sus mentionati se va tine seama si de
importanta economico-sociala a acestora.
Fondul de redresare financiara reprezinta pozitie distincta in cadrul
bugetului de stat, iar nivelul acestuia este aprobat anual prin legea bugetului
de stat. Pentru anul 1995, Guvernul va stabili influentele financiare asupra
veniturilor si cheltuielilor bugetului de stat rezultate din aplicarea
prezentei ordonante si le va supune spre aprobare Parlamentului, in termen de 3
luni, dar nu mai tarziu de 31 iulie 1995.
Sumele acordate agentilor economici pentru plata energiei electrice si a
gazelor naturale, potrivit alin. 1 lit. b), se vor restitui de catre acestia,
in termen de pana la 3 ani. In cazul lichidarii societatilor comerciale cu
capital majoritar de stat carora li s-au acordat asemenea credite, statul are
prioritate absoluta la recuperarea acestora.
Art. 19
Pierderile inregistrate de agentii economici din activitatea desfasurata
pana la finele anului 1994 si neacoperite pe seama profiturilor realizate se
lichideaza prin reducerea corespunzatoare a fondului de rezerva, a
patrimoniului propriu al regiei autonome sau a capitalului social al societatii
comerciale.
Pentru agentii economici, altii decat cei prevazuti la art. 2, la care
nivelul pierderilor neacoperite la finele anului 1994 depaseste 50% din
patrimoniul propriu, respectiv din capitalul social, inclusiv din fondurile
proprii, ministerele, consiliile locale sau judetene, respectiv adunarea
generala a actionarilor, in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare
a prezentei ordonante, vor lua masurile de natura a declansa, dupa caz,
procedura de lichidare, privatizare ori reorganizare.
Prevederile alin. 1 din prezentul articol se aplica si in cazul creantelor
indiferent de debitor, existente la finele anului 1994, cu o scadenta
anterioara datei de 31 decembrie 1993 si neincasate, inclusiv cheltuielile
anticipate si pentru productia neterminata, anterioare datei de 31 decembrie
1993 si neregularizate pana la finele anului 1994, fara ca dreptul de urmarire
si obligatia de valorificare sa fie anulate.
Art. 20
Programele de restructurare si redresare financiara ale agentilor economici
prevazuti la art. 2 vor fi actualizate in termen de 15 zile de la incheierea
acordurilor de conciliere, in functie de prevederile acestora, din contractele
de credite renegociate cu bancile comerciale si de inlesnirile fiscale acordate
de Ministerul Finantelor si consiliile locale sau judetene, dupa caz.
Programul astfel actualizat va deveni anexa la contractul de management
incheiat conform Legii nr. 66/1993. In situatia in care contractul de
management nu a fost incheiat pana la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante, realizarea masurilor din programul prevazut la alin. 1 devine
obligatie pentru conducerea executiva si consiliul de administratie.
Neaplicarea masurilor din programele de restructurare si redresare
financiara la termenele stabilite poate atrage dupa sine revocarea managerului
si inlocuirea membrilor consiliilor de administratie in cazul regiilor autonome
si revocarea managerilor la societatile comerciale cu capital majoritar de
stat.
Art. 21
In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante,
agentii economici vor inventaria si vor trece in conservare activele corporale
care nu au utilizare in anul 1995.
Sumele rezultate din vanzarea mijloacelor fixe fara utilizare pot fi
folosite pentru realizarea masurilor din programele de restructurare si
redresare financiara.
Agentii economici pot utiliza, pentru activitatea curenta de productie, si
sursele nefolosite si neangajate constituite in cadrul fondului de dezvoltare.
Art. 22
Personalul cu o vechime in munca in unitate de minimum 12 luni,
disponibilizat conform programelor de restructurare si redresare financiara ale
agentilor economici prevazuti la art. 2, beneficiaza de urmatoarele facilitati:
a) drepturi salariale pe durata preavizului prevazut de lege sau negociat
prin contractele colective de munca, fara obligatia de a presta munca in aceasta
perioada, potrivit art. 131 alin. 2 din Codul muncii;
b) o suma egala cu sase salarii la nivelul salariului de baza net realizat
in ultima luna, acordata o singura data; aceste sume neimpozabile se vor
suporta din fondul de redresare financiara prevazut in art. 18 din prezenta
ordonanta;
c) scutirea, timp de 2 ani, de la plata impozitului pe venit pentru cei
care desfasoara activitati economice pe baza liberei initiative, ca persoane
fizice independente sau organizatii in asociatii familiale;
d) credite in conditiile prevazute de Legea nr. 1/1991 privind protectia
sociala a somerilor si reintegrarea lor profesionala, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 257 din 14 septembrie 1994.
Art. 23
In aplicarea prezentei ordonante, in afara celor prevazute la art. 1, 3, 14
si 16, in termen de 30 de zile se vor emite norme privind:
a) initierea, desfasurarea, finalizarea, urmarirea si reflectarea in
contabilitatea agentilor economici a procedurii de conciliere, a reducerilor,
scutirilor si amanarilor potrivit art. 13 si 17 din prezenta ordonanta,
elaborate de Consiliul pentru Coordonare, Strategie si Reforma Economica,
Ministerul Finantelor, Banca Nationala a Romaniei, Fondul Proprietatii de Stat,
Agentia de Restructurare, Ministerul Industriilor si Ministerul
Transporturilor;
b) criteriile de selectie a agentilor economici beneficiari ai fondului de
redresare financiara si modul de gestionare a acestuia, elaborate de Ministerul
Finantelor, Fondul Proprietatii de Stat si Agentia de Restructurare, care vor
fi aprobate de Guvern.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
Ministru de stat,
presedintele Consiliului
pentru Coordonare, Strategie
si Reforma Economica,
Mircea Cosea