ORDIN
Nr. 33 din 8 ianuarie 1996
pentru aprobarea Precizarilor privind masurile referitoare la incheierea
exercitiului financiar pe anul 1995 la agentii economici
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 7 din 16 ianuarie 1996
Ministru de stat, ministrul finantelor,
in baza Hotararii Guvernului nr. 449/1994 privind organizarea si
functionarea Ministerului Finantelor,
avand in vedere prevederile art. 36 alin. 1 si 2 din Legea contabilitatii
nr. 82/1991,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Precizarile privind masurile referitoare la inchiderea
exercitiului financiar pe anul 1995 la agentii economici, prezentate in anexa.
Art. 2
Directia generala a contabilitatii va lua masuri pentru aducerea la
indeplinire a prezentului ordin.
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ANEXA 1
PRECIZARI
privind masurile referitoare la incheierea exercitiului financiar pe anul 1995
la agentii economici
Potrivit prevederilor art. 11 din Legea contabilitatii nr. 82/1991,
raspunderea pentru organizarea si tinerea contabilitatii revine
administratorilor regiilor autonome si societatilor comerciale cu capital de
stat si privat, precum si celorlalte persoane prevazute la art. 1 din lege.
La agentii economici prevazuti la art. 1 din Legea contabilitatii nr.
82/1991, la care contabilitatea este organizata si tinuta de persoane juridice
autorizate sau de persoane fizice care au calitatea de expert contabil sau
contabil autorizat, raspunderea pentru organizarea si tinerea contabilitatii
revine acestora, potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 65/1994,
aprobata prin Legea nr. 42/1995.
Pentru incheierea in mod corespunzator a exercitiului financiar pe anul
1995, agentii economici, indiferent de forma de proprietate, vor lua
urmatoarele masuri:
1. Efectuarea inventarierii tuturor elementelor patrimoniale, precum si a
bunurilor detinute cu orice titlu apartinand altor persoane juridice si fizice,
stabilirea rezultatelor inventarierii, inregistrarea in contabilitate si
reflectarea acestora in bilantul contabil pe anul 1995, conform Legii
contabilitatii nr. 82/1991, a regulamentului de aplicare a acesteia, precum si
a Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii patrimoniului,
aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finantelor, nr. 2.388 din
15 decembrie 1995.
Se precizeaza ca modelele listelor de inventariere prevazute in Ordinul nr.
2.388/1995 pot fi adaptate in functie de cerintele utilizatorilor, cu conditia
respectarii continutului de informatii prevazut in modelele aprobate.
2. Inregistrarea cronologica si sistematica in contabilitate a tuturor
documentelor justificative privind bunurile mobile si imobile,
disponibilitatile banesti, titlurile de valoare, drepturile si obligatiile,
precum si miscarile si modificarile intervenite in urma operatiunilor
patrimoniale efectuate, veniturile, cheltuielile si rezultatele obtinute. In
acest scop se va urmari ca toate operatiunile contabile efectuate sa fie
consemnate in documentele legale prevazute in Nomenclatorul formularelor
tipizate pentru stabilirea, evidenta, urmarirea, incasarea si raportarea
impozitelor, taxelor si a altor obligatii, precum si al celor care privesc
activitatile de trezorerie, bugetare, de control si sanctionare a
contraventiilor legale privind disciplina financiara, iar acestea sa fie
inregistrate in conturile sintetice si analitice, in vederea verificarii
concordantei datelor inregistrate in aceste evidente si clarificarii
diferentelor constatate. Inscrisurile care stau la baza inregistrarilor in contabilitate
pot dobandi calitatea de document justificativ numai in cazurile in care
furnizeaza toate informatiile prevazute de normele legale in vigoare.
Inscrisurile provenite din relatiile de vanzare-cumparare si de prestari de
servicii cu persoane fizice trebuie sa contina toate elementele de identificare
a persoanei respective (numele si prenumele, seria si numarul actului de
identitate, adresa completa, suma achitata, impozitele calculate si retinute
conform legii). Inscrisurile provenite din relatiile de achizitie a unor bunuri
de la persoane fizice pot fi inregistrate in contabilitate numai in cazurile in
care se face dovada intrarii in gestiune a bunurilor respective. In cazul in
care documentele respective se refera la cheltuieii pentru prestari de servicii
efectuate de persoane fizice, pentru a fi inregistrate in contabilitate acestea
trebuie sa aiba la baza contracte sau conventii, intocmite in acest scop, in
conformitate cu reglementarile legale in vigoare.
Toate documentele justificative in care sunt consemnate operatiuni
economico-financiare, care stau la baza inregistrarii in contabilitate
(facturi, avize de expeditie, chitante etc.) si care circula pe teritoriul
Romaniei, se intocmesc obligatoriu in limba romana, sumele calculandu-se in moneda
nationala (leu).
3. Diferentele de pret rezultate ca urmare a majorarilor de preturi, in
anul 1995, la materii prime, materiale de baza si combustibili, precum si la
celelalte produse ale caror preturi au fost stabilite sub supravegherea
Ministerului Finantelor, se evidentiaza in creditul contului 1068 "Alte
rezerve", potrivit prevederilor Hotararii Guvernului nr. 58/1994.
4. Clarificarea sumelor evidentiate in contul 473 "Decontari din
operatiuni in curs de clarificare" si trecerea acestora pe seama
persoanelor vinovate sau a cheltuielilor, dupa caz, si, respectiv,
identificarea apartenentei si naturii sumelor incasate si necuvenite unitatii,
astfel incat acest cont sa nu prezinte sold la finele anului.
In conditiile in care, desi s-au depus toate diligentele in vederea
clarificarii sumelor, contul ramane totusi cu sold la finele anului, in
raportul de gestiune, care insoteste bilantul contabil anual, se vor preciza
sumele ramase neclarificate, cu mentionarea cauzelor care au determinat aceasta
situatie.
5. Se va asigura determinarea corecta a obligatiilor fata de fondurile
speciale (conform anexei nr. 1).
6. Disponibilitatile banesti existente in devize la data de 31 decembrie
1995 se evidentiaza in contabilitate la cursul de referinta al Bancii Nationale
a Romaniei de la acea data (prevazut in anexa nr. 3).
Diferentele de curs valutar aferente disponibilitatilor in valuta (la banci
si in casierie) se regularizeaza la 31 decembrie 1995 conform prevederilor pct.
90 din Regulamentul de aplicare a Legii contabilitatii nr. 82/1991.
7. Subventiile care urmeaza a fi primite de la bugetul de stat conform
anexelor aprobate prin legea anuala a bugetului de stat si neincasate pana la
31 decembrie 1995 se inregistreaza in debitul contului 445
"Subventii", prin creditul contului 741 "Venituri din subventii
de exploatare", pe baza certificarii legalitatii si a realitatii acestora
de catre organele de control financiar teritoriale sau de catre directiile
generale pentru agricultura si alimentatie judetene si, respectiv, a
municipiului Bucuresti, potrivit Hotararii Guvernului nr. 528/1995.
Se precizeaza ca la regiile autonome din industria miniera, programul anual
de livrari avut in vedere la fundamentarea subventiilor, anexa la bugetul de
venituri si cheltuieli, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 939/1995 pentru
aprobarea bugetelor de venituri si cheltuieli rectificative pe anul 1995 ale
regiilor autonome de sub autoritatea Ministerului Industriilor, constituie
limita maxima de acordare a subventiilor.
Pentru eventualele diferente cantitative care depasesc programul anual de
livrari la unele produse, se vor putea acorda subventii peste cele stabilite
fiecarei regii autonome, in ultima luna a anului, in limita prevederilor cu
aceasta destinatie din bugetul de stat pe anul in curs sau in prima luna a
anului urmator, din cheltuielile prevazute cu aceasta destinatie din bugetul de
stat pe acel an, aprobate pentru Ministerul Industriilor.
Regiile autonome si societatile comerciale au obligatia ca pana la 30
ianuarie 1996 sa intocmeasca si sa prezinte directiilor generale ale finantelor
publice si controlului financiar de stat judetene si a municipiului Bucuresti
deconturile definitive privind justificarea subventiilor si a diferentelor de
pret ce li se cuvin pe baza datelor de executie pe anul 1995 (structura
deconturilor este cea prevazuta in normele metodologice specifice).
In cazul in care din verificarea deconturilor prezentate de regiile
autonome si societatile comerciale rezulta ca s-au primit subventii si
diferente de pret de la bugetul de stat mai mari decat se cuveneau, care,
potrivit Normelor metodologice ale Ministerului Finantelor nr. 12.317/1994,
trebuie evidentiate, la finele lunii decembrie, in creditul contului 472 "Venituri
inregistrate in avans", sumele respective vor fi virate in termen de 5
zile de la data constatarii acestora de catre directiile generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat, in conturile bugetului de
stat pe anul 1995 sau ale bugetelor locale la subcapitolul 22.01.05
"Restituiri de fonduri din finantarea bugetara a anilor precedenti",
deschise la unitatile bancilor comerciale sau la trezoreriile finantelor
publice judetene si a municipiului Bucuresti.
Pentru nevarsarea sumelor la termen se aplica penalizari de 0,12% pe zi de
intarziere, conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 34/1995.
Prin termen se intelege data primirii sumelor ce constituie subventii
necuvenite.
In legatura cu subventiile primite de la bugetul de stat sub forma de
transferuri, pentru acoperirea unei parti din cheltuielile de protectie sociala
la regiile autonome care produc si comercializeaza produse subventionate, se
precizeaza urmatoarele:
Potrivit Hotararii Guvernului nr. 939/1995, nivelul transferurilor pentru
fiecare regie autonoma beneficiara de subventii este cel stabilit in anexa
respectiva la bugetul de venituri si cheltuieli rectificativ pe anul 1995.
Acordarea acestora de la bugetul de stat se face in functie de realizarile
efective de cheltuieli, in limita transferurilor aprobate.
Eventualele diferente dintre cheltuielile efective (mai mari) si
subventiile primite sub forma de transferuri (mai mici) vor putea fi acoperite
de catre ordonatorul principal de credite, in limitele disponibilitatilor
prevazute cu aceasta destinatie in bugetul de stat la finele anului, prin
redistribuire, fara a depasi cheltuielile totale de protectie sociala aprobate
pentru fiecare regie autonoma in parte.
8. Majorarile de intarziere amanate la plata potrivit Ordonantei Guvernului
nr. 28/1994 si neachitate in cursul anului 1995 se reflecta in contabilitatea
agentilor economici in contul de ordine si evidenta 8038 "Alte valori in
afara bilantului" - analitic distinct, cu exceptia cazurilor in care
acestea au fost reflectate in conturile bilantiere ale perioadelor anterioare
anului 1994.
9. Potrivit Ordonantei Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit,
pentru determinarea corecta a profitului impozabil al anului fiscal,
contribuabilii vor inregistra in evidenta contabila, ca venituri, valoarea
bunurilor mobile livrate, a bunurilor imobiliare pentru care s-a transferat
dreptul de proprietate, valoarea prestarilor de servicii facturate si
castigurile, indiferent de surse, din orice operatiuni care duc la cresterea
valorii activului, precum si cheltuielile efectuate pentru realizarea acestor
venituri.
In vederea determinarii profitului impozabil la contribuabilii mari, se va
urmari actualizarea la inflatie a elementelor patrimoniale in conformitate cu
instructiunile aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 974/1994 si cu Hotararea
Guvernului nr. 759/1995.
10. Veniturile si cheltuielile privind operatiunile asocierilor in
participatie intre persoanele juridice romane se contabilizeaza distinct de
catre unul dintre asociati, conform prevederilor contractului de asociere.
Veniturile si cheltuielile inregistrate dupa natura lor se transmit pe baza
de decont fiecarui asociat, in vederea inregistrarii acestora in contabilitatea
proprie si stabilirii profitului impozabil la nivelul persoanei juridice.
Contabilitatea asocierilor in participatie intre persoane fizice sau
juridice straine si persoane juridice romane se tine de catre una dintre
persoanele juridice romane. Persoana juridica romana stabileste profitul
impozabil, provenit din asocierea respectiva, aferent persoanei fizice sau
juridice straine, calculeaza, retine si vireaza impozitul pe profit pentru
aceasta, dupa care remite coparticipantilor decontul cuprinzand veniturile, cheltuielile
si profitul net cuvenit. Totodata, persoana juridica romana isi preia in
contabilitatea proprie veniturile si cheltuielile, dupa natura lor, provenite
din asocierea respectiva.
11. Includerea pe cheltuieli a impozitului suplimentar, datorat de unitate
pentru depasirea fondului de salarii (determinat potrivit Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 1/1995, aprobata prin Legea nr. 66/1995, si Hotararii
Guvernului nr. 234/1995), si plata acestuia potrivit legii (articolul contabil
635 = 444 si 444 = 512).
12. Determinarea productiei, a lucrarilor si a serviciilor in curs de
executie prin inventarierea productiei neterminate la finele perioadei, prin
metode tehnice de constatare a stadiului sau a gradului de efectuare a
operatiunilor tehnologice, si evaluarea acesteia la costurile de productie.
13. In cazul evidentierii produselor finite in costuri prestabilite,
diferenta dintre acestea si costurile efective se inregistreaza in contul 348
"Diferente de pret la produse", urmarindu-se ca, pe masura iesirii
din gestiune a produselor finite respective, sa se regularizeze diferentele de
pret aferente acestora potrivit pct. 69 din Regulamentul de aplicare a Legii
contabilitatii nr. 82/1991 si precizarilor aprobate prin Ordinul ministrului de
stat, ministrul finantelor, nr. 1.459/1995.
14. Includerea in cheltuielile de exploatare pe anul 1995 a amortizarii
imobilizarilor corporale se va face potrivit gradului de utilizare efectiva a
mijloacelor fixe de baza, stabilit pentru anul 1995 potrivit normelor elaborate
in acest sens de Ministerul Finantelor.
15. Constituirea provizioanelor se va face potrivit prevederilor
Regulamentului de aplicare a Legii contabilitatii nr. 82/1991, ale Normelor
metodologice de utilizare a conturilor contabile si ale Precizarilor privind
reflectarea in contabilitate a prevederilor art. 1 din Hotararea Guvernului nr.
335/1995, aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finantelor, nr.
1.459/1995.
Se mentioneaza ca la pct. 1 lit. b) din Precizarile aprobate prin Ordinul
ministrului de stat, ministrul finantelor, nr. 1.459/1995, in locul conturilor
6812 si 7812 se va citi 6862 "Cheltuieli financiare privind provizioane
pentru riscuri si cheltuieli" si, respectiv, 7862 "Venituri din
provizioane pentru riscuri si cheltuieli".
Regimul deductibilitatii fiscale a provizioanelor este prevazut in
Hotararea Guvernului nr. 335/1995.
16. Agentii economici platitori de taxa pe valoarea adaugata, care au
primit in anul 1995 alocatii de la bugetul de stat sau de la bugetele locale,
dupa caz, pentru finantarea investitiilor, isi exercita dreptul de deducere a
taxei pe valoarea adaugata aferenta bunurilor si serviciilor destinate
realizarii obiectivelor de investitii cu finantare bugetara, in conditiile art.
18-21 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992, republicata.
Cu sumele deduse in anul 1995, inclusiv cele restituite de organele
fiscale, pe caile prevazute la art. 21 din ordonanta mentionata, este
obligatorie reintregirea contului de disponibilitati pentru investitii, deschis
la banca finantatoare.
Sumele reprezentand taxa pe valoarea adaugata aferenta bunurilor si
serviciilor aprovizionate in luna decembrie 1995 pentru investitii finantate
din alocatii bugetare, precum si sumele rambursate de organele fiscale din
deconturile de taxa pe valoarea adaugata pentru lunile pana la 31 decembrie
1995 se vireaza de catre agentii economici la bugetul de stat sau la bugetele
locale, dupa caz, in anul 1996, la capitolul 22.01.05 "Restituiri de
fonduri din finantarea bugetara a anilor precedenti", in termen de 5 zile
de la data recuperarii prin rambursare de la organul fiscal competent sau, dupa
caz, de la data depunerii decontului prin care s-a efectuat compensarea
potrivit art. 21 lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992, republicata.
In evidenta contabila, aceste operatiuni se vor reflecta astfel:
- alocatii de la bugetul de stat
primite pentru finantarea investitiilor:
5121/ = 118
Disponibil pentru
investitii la banca
finantatoare
- factura furnizori:
% = 404
231 (212)
4426
- plata facturii:
404 = 5121/
Disponibil pentru
investitii la banca
finantatoare
- exercitarea dreptului de deducere:
4427 = 4426
- T.V.A. de plata sau de recuperat, dupa caz:
4427 = 4423
4424 = 4426
- virarea T.V.A. la bugetul de stat:
4423 = 5121
si, respectiv,
- incasarea de la bugetul de stat a T.V.A. de recuperat:
5121 = 4424
- reintregirea contului de disponibilitati pentru investitii, deschis la
banca finantatoare, cu T.V.A. deductibila, aferenta bunurilor si serviciilor
finantate din alocatii de la bugetul de stat:
581 = 5121/
Disponibil in lei
pentru activitatea
curenta
5121/ = 581
Disponibil
pentru
investitii
la banca
finantatoare
- cresterea capitalului social sau a patrimoniului propriu prin
participarea statului:
118 = 1012 (1015)
- la 31 decembrie 1995 restituirea alocatiei neutilizate:
118 = 5121/
Disponibil pentru
investitii la
banca finantatoare
- restituire in anul 1996 la bugetul de stat sau la bugetele locale, dupa
caz, a T.V.A. deduse, aferenta bunurilor si serviciilor aprovizionate in luna
decembrie 1995 si sumelor rambursate de organele fiscale pentru perioada
anterioara datei de 31 decembrie 1995, finantate din alocatii de la bugetul de
stat:
118 = 5121/
Disponibil pentru
investitii la
banca finantatoare
17. a) Societatile comerciale care s-au privatizat in anul 1995, precum si
cele care urmeaza a se privatiza potrivit prevederilor Legii nr. 58/1991 si
Legii nr. 77/1994 au obligatia intocmirii "Bilantului contabil de
inchidere-deschidere". Bilantul contabil de inchidere-deschidere se
intocmeste la data pentru care s-a efectuat evaluarea societatii in vederea
vanzarii si se depune la directiile generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene, respectiv la administratiile financiare
ale sectoarelor municipiului Bucuresti, de pe raza teritoriala in care isi au
sediul, in momentul transmiterii dreptului de proprietate, care, potrivit
contractului de vanzare-cumparare incheiat, coincide cu data platii avansului
din pretul actiunilor.
Structura Bilantului contabil de inchidere-deschidere este cea aprobata
prin normele metodologice de intocmire a bilantului contabil, elaborate de
Ministerul Finantelor, in vigoare la data intocmirii acestuia.
b) Diferenta dintre valoarea de vanzare a actiunilor din contractul de
vanzare-cumparare incheiat intre Fondul Proprietatii de Stat, Fondurile
Proprietatii Private si asociatia - Programul actiunilor salariatilor (P.A.S.)
- si valoarea nominala a acestora se va reflecta in contabilitatea asociatiei
P.A.S., conform monografiei din anexa nr. 2, elaborata de Ministerul
Finantelor, neafectandu-se patrimoniul societatilor comerciale si, respectiv,
capitalul social al acestora.
Ca urmare, diferentele de aceasta natura reflectate in debitul contului 207
"Fond comercial" prin creditul contului 1012 "Capital subscris
varsat" urmeaza a fi corectate corespunzator.
c) Avand in vedere statutul juridic al asociatiilor P.A.S., precum si
prevederile Legii contabilitatii nr. 82/1991, acestea au obligatia sa
organizeze si sa conduca contabilitate proprie, in conformitate cu Planul de
conturi pentru organizatiile obstesti si instructiunile de aplicare a acestuia,
aprobate prin Ordinul ministrului finantelor nr. 315/1985, cu modificarile
ulterioare, si sa intocmeasca dari de seama contabile anuale care se depun la
directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
Pentru reflectarea in contabilitate a operatiunilor specifice asociatiilor
mentionate, s-a intocmit monografia contabila (anexa nr. 2) cuprinzand
principalele operatiuni economico-financiare privind activitatea asociatiilor
P.A.S.
Prevederile de mai sus inlocuiesc Precizarile privind reflectarea in
contabilitate a principalelor operatiuni referitoare la privatizarea
societatilor comerciale prin metoda MEBO, elaborate de Ministerul Finantelor
sub nr. 85.535/1994 si publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
267 din 22 septembrie 1994.
18. Profitul net contabil se repartizeaza dupa cum urmeaza:
a) la regiile autonome, in conformitate cu prevederile Ordonantei
Guvernului nr. 70/1994, Legii contractului de management nr. 66/1993, Hotararii
Guvernului nr. 263/1994 si Hotararii Guvernului nr. 484/1995;
b) la societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat,
potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 26/1995 si cu respectarea
prevederilor Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale;
c) la societatile comerciale cu capital majoritar privat, potrivit
hotararilor adunarilor generale ale actionarilor sau asociatilor.
19. In bilantul contabil incheiat la 31 decembrie 1995 vor fi reflectate,
cu respectarea prevederilor legale, toate modificarile privind capitalul social
decurgand din aplicarea prevederilor Hotararii Guvernului nr. 500/1994 privind
reevaluarea imobilizarilor corporale si modificarea capitalului social, a
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 13/1995 referitoare la reducerea
corespunzatoare a rezervelor, a patrimoniului propriu al regiei autonome si a
capitalului social in cazul societatilor comerciale (Hotararea Guvernului nr.
172/1995 pentru aprobarea normelor de aplicare a prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 13/1995), precum si a altor reglementari in baza carora au avut
loc fuziuni, divizari etc. cu consecinte asupra capitalului social.
20. Reducerea impozitului pe profit cu cota de 50% aferenta profitului
utilizat pentru modernizarea tehnologiilor de fabricatie sau extinderea
activitatii in scopul obtinerii de profituri suplimentare se calculeaza numai
de catre contribuabilii mici, dupa utilizarea surselor proprii si imprumutate
(amortizarea, sume provenite din valorificari de mijloace fixe si active, credite,
fondul de dezvoltare constituit in anii precedenti etc.).
21. La regii autonome si societati comerciale, conturile 121 si 129 se
inchid dupa verificarea si aprobarea bilantului contabil incheiat la 31
decembrie 1995 potrivit legii, efectuandu-se articolul contabil:
121 = 129 - cu profitul contabil realizat, repartizat.
22. Prevederile pct. 4 din Precizarile aprobate prin Ordinul ministrului de
stat, ministrul finantelor, nr. 1.459/1995 privind constituirea fondului de
dezvoltare din veniturile realizate din vanzarea imobilizarilor corporale sunt
obligatorii numai pentru agentii economici cu capital majoritar de stat.
23. Bunurile de natura mijloacelor fixe din patrimoniul societatilor
comerciale care se reintegreaza sau se transmit fara plata, potrivit Legii nr.
84/1995 si Hotararii Guvernului nr. 391/1995, se scad din evidenta societatii
comerciale prin diminuarea capitalului social, efectuandu-se articolul
contabil:
% = 212 - cu valoarea de inregistrare a mijloacelor fixe predate
281 - cu valoarea amortizarii calculate, inclusa pe
cheltuieli
1012 - cu diferenta dintre valoarea de inregistrare si
valoarea
amortizarii calculate, inclusa pe cheltuieli
si, dupa caz, se crediteaza contul 8045 "Amortizarea mijloacelor fixe
aferenta gradului de neutilizare".
24. Mijloacele fixe care fac obiectul participarii in natura la capitalul
social al unei societati nou-infiintate se evidentiaza in contabilitate astfel:
% = 212 - cu valoarea de inregistrare in contabilitate
281 - cu valoarea amortizarii calculate
6721 - cu valoarea neamortizata a mijloacelor fixe
si
261 = 7721 - cu valoarea titlurilor de participare obtinute.
25. Dobanzile incasate si cele cuvenite pentru imprumuturile acordate si
pentru disponibilitatile banesti aflate in conturi la banci (inclusiv cele
privind investitiile) se inregistreaza la venituri financiare, cont 766 "Venituri
din dobanzi".
De asemenea, dobanzile platite sau datorate, aferente creditelor primite
pentru investitii, se inregistreaza la cheltuieli financiare, cont 666
"Cheltuieli privind dobanzile" si sunt deductibile din punct de
vedere fiscal potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 70/1994.
26. Spezele si comisioanele platite bancilor privind lucrarile de
investitii se inregistreaza in contul 627 "Cheltuieli cu serviciile
bancare si asimilate".
Dobanzile si diferentele de curs valutar, precum si spezele si comisioanele
bancare platite, aferente imobilizarilor in curs, pot fi incluse in valoarea
acestora.
In acest caz, inregistrarile contabile sunt urmatoarele:
% = 512 - cu valoarea cheltuielilor pe naturi
627
665
666
iar, lunar, reflectarea productiei de imobilizari in curs la nivelul
costurilor de productie (inclusiv cheltuielile de la alineatul precedent) se
face prin articolul contabil 231 = 722.
In cazul investitiilor in curs, executate de terti, se efectueaza articolul
contabil 231 = 512.
27. Diferentele de curs valutar favorabile si nefavorabile rezultate ca
urmare a achitarii ratelor la creditele pentru investitii se inregistreaza in
conturile 765 "Venituri din diferente de curs valutar" sau 665
"Cheltuieli din diferente de curs valutar".
In situatia in care pentru cheltuieli de aceasta natura au fost constituite
provizioane, acestea se preiau la venituri prin debitarea conturilor respective
de provizioane si creditarea conturilor corespunzatoare de venituri.
28. Creantele si datoriile in devize se evalueaza la cursul de referinta al
Bancii Nationale a Romaniei din data de 31 decembrie 1995, iar diferentele
nefavorabile sau favorabile de curs valutar se vor inregistra in conturile 476
"Diferente de conversie-activ", respectiv 477 "Diferente de
conversie-pasiv".
Aceasta prevedere se aplica in mod corespunzator si diferentelor de curs
aferente sumelor in devize reprezentand garantii, depozite, alte imobilizari
financiare reflectate in contul 267 "Creante imobilizate",
acreditivelor irevocabile din soldul contului 5412 "Acreditive in
devize", la 31 decembrie 1995, pe baza documentelor justificative, precum
si soldului creditor al contului 5124 "Conturi la banci in devize" datorat
unor credite in devize utilizate de catre agentii economici.
Operatiunile respective vor fi repuse la data de 1 ianuarie 1996,
efectuandu-se inregistrarile contabile prevazute de Normele metodologice de
utilizare a conturilor in vigoare de la 1 ianuarie 1994, urmand ca, pe masura
derularii efective a incasarilor si platilor in valuta, diferentele respective
sa se reflecte in venituri sau cheltuieli financiare, dupa caz.
29. Potrivit art. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1995 pentru ratificarea
Acordului de imprumut dintre Romania si B.E.R.D. privind Proiectul de
dezvoltare a utilitatilor municipale, "regiile autonome beneficiare ale
imprumutului B.E.R.D. vor deschide si vor alimenta anual, pana la rambursarea
integrala a imprumutului extern si a celorlalte obligatii care decurg din
acesta, un cont de rezerva, care va fi utilizat pentru dezvoltarea,
intretinerea si inlocuirea mijloacelor fixe, precum si pentru acoperirea
serviciului datoriei externe aferente imprumutului acordat de B.E.R.D.".
In acest scop, regiile autonome beneficiare vor deschide, in cadrul
contului 5121 "Disponibil la banca in lei", un cont analitic
distinct, intitulat "Disponibil din fondul pentru garantarea
imprumuturilor externe, dobanzilor si comisioanelor aferente".
In debitul acestui cont vor fi evidentiate sumele provenind din
amortizarea, vanzarea si valorificarea mijloacelor fixe si partea din profitul
net care, potrivit legii, este destinata intretinerii, inlocuirii si
dezvoltarii mijloacelor fixe (5121, analitic distinct = 5121), precum si sumele
provenite din alocatii de la bugetele locale, de valoare cel putin egala cu
varsamintele din profitul net efectuate si cu impozitul pe profit platit de
regiile autonome catre bugetele locale, iar in credit, utilizarea
disponibilitatilor pentru dezvoltarea, intretinerea si inlocuirea mijloacelor
fixe, precum si pentru acoperirea serviciului datoriei externe aferente
imprumutului acordat de B.E.R.D.
30. Potrivit prevederilor art. 129 din Legea nr. 31/1990 privind societatile
comerciale, administratorii trebuie sa prezinte cenzorilor, cu cel putin o luna
inainte de ziua stabilita pentru sedinta adunarii generale, bilantul
exercitiului precedent, cu contul de profit si pierderi, insotite de raportul
lor si de documentele justificative.
In raportul administratorilor (raportul de gestiune), care insoteste
bilantul contabil supus aprobarii adunarii generale, se vor face referiri
concrete cu privire la:
- realizarea obligatiilor prevazute de lege privind organizarea si
conducerea corecta si la zi a contabilitatii;
- respectarea principiilor contabilitatii (prudentei, permanentei
metodelor, continuitatii activitatii, independentei exercitiului,
intangibilitatii bilantului de deschidere, necompensarii);
- respectarea regulilor si metodelor contabile prevazute de reglementarile
in vigoare;
- respectarea regulilor de intocmire a bilantului contabil si, in
principal, asigurarea ca posturile inscrise in bilant corespund cu datele
inregistrate in contabilitate, puse de acord cu situatia reala a elementelor
patrimoniale pe baza inventarului;
- intocmirea bilantului contabil pe baza balantei de verificare a
conturilor sintetice si respectarea normelor metodologice cu privire la
intocmirea acestuia si a anexelor sale;
- valorificarea rezultatelor inventarierii si reflectarea acestora in
bilantul contabil incheiat la 31 decembrie 1995;
- situatiile care au condus la prezentarea de solduri la unele conturi
care, potrivit reglementarilor contabile, trebuiau regularizate pana la data de
31 decembrie;
- reflectarea, in mod fidel, in contul de profit si pierderi, a
veniturilor, a cheltuielilor si a rezultatelor financiare ale perioadei de
raportare;
- propunerile privind destinatiile profitului net si daca acestea sunt in
conformitate cu dispozitiile legale;
- cauzele care au condus la inregistrarea de pierderi (in situatia
unitatilor care au inregistrat pierderi).
Totodata, in raportul de gestiune se vor face mentiuni cu privire la:
- sursele pentru activitatea de productie si pentru investitii si daca au
fost utilizate potrivit reglementarilor legale;
- concluziile rezultate din analiza creantelor si a obligatiilor unitatii,
a eventualelor sume prescrise si masurile dispuse;
- situatia creditelor si a altor imprumuturi ale societatii, garantia
acestora, posibilitatea de rambursare si efectele asupra activitatii analizate,
cat si asupra celei viitoare;
- obligatiile fata de bugetul de stat si bugetele locale, fata de fondurile
speciale; daca acestea au fost corect stabilite si varsate;
- organizarea controlului financiar propriu;
- masurile propuse pentru bunul mers al unitatii;
- alte elemente care prezinta importanta asupra activitatii
economico-financiare a unitatii respective.
Elementele de mai sus care nu sunt limitative vor fi avute in vedere la
intocmirea raportului de gestiune si de catre regiile autonome.
31. In temeiul art. 29 din Legea contabilitatii nr. 82/1991 si al art. 3
din Hotararea Guvernului nr. 980/1995, bilanturile contabile sunt supuse
verificarii de catre cenzori, experti contabili, contabili autorizati cu studii
superioare, dupa caz, in conditiile stabilite de Ministerul Finantelor.
In conformitate cu prevederile art. 114 alin. 1, 2 si 3 din Legea nr.
31/1990 privind societatile comerciale, cenzorii sunt obligati sa supravegheze
gestiunea societatii, sa verifice daca bilantul si contul de profit si pierderi
sunt legal intocmite si in concordanta cu registrele, daca acestea din urma
sunt tinute la zi si daca evaluarea patrimoniului s-a facut conform regulilor
stabilite pentru intocmirea bilantului contabil.
Despre toate acestea, precum si despre propunerile pe care le vor considera
necesare asupra bilantului contabil si repartizarii profitului, cenzorii vor
prezenta adunarii generale un raport amanuntit.
Adunarea generala nu va putea aproba bilantul contabil si contul de profit
si pierderi, daca acestea nu sunt insotite de raportul cenzorilor.
Constatarile rezultate din verificarile efectuate pe tot parcursul anului
vor fi cuprinse de catre cenzori in rapoartele amanuntite pe care, potrivit
legii, acestia trebuie sa le prezinte adunarii generale a actionarilor.
Din aceste rapoarte nu pot lipsi referirile concrete cu privire la:
- operatiunile legate de inregistrarea sau modificarea capitalului social;
- inventarierea patrimoniului, modul de valorificare a rezultatelor
acesteia, precum si faptul ca rezultatele inventarierii sunt cuprinse in
bilantul anual;
- organizarea gestiunilor de valori materiale, precum si a evidentei
analitice si sintetice a elementelor patrimoniale;
- tinerea corecta si la zi a contabilitatii;
- preluarea corecta in balanta de verificare a datelor din conturile
sintetice si concordanta dintre contabilitatea sintetica si cea analitica;
- intocmirea bilantului contabil pe baza balantei de verificare a
conturilor sintetice si respectarea normelor metodologice cu privire la
intocmirea acestuia si a anexelor sale;
- evaluarea patrimoniului, daca este facuta conform reglementarilor legale
in vigoare;
- contul de profit si pierderi, daca este intocmit pe baza datelor din
contabilitate privind perioada de raportare;
- stabilirea in conformitate cu dispozitiile legale a profitului net si
punctul de vedere referitor la destinatiile acestuia, propuse de consiliul de
administratie;
- situatia creditelor si a altor imprumuturi ale societatii si garantarea
acestora;
- propuneri de masuri pentru a fi avute in vedere de catre consiliul de
administratie sau de catre adunarea generala a actionarilor, dupa caz.
Totodata, potrivit prevederilor Hotararii Guvernului nr. 980/1995,
bilanturile contabile pe anul 1995 ale agentilor economici care au inregistrat
o cifra de afaceri mai mare de un miliard lei la 30 septembrie 1995 si care,
potrivit statutelor sau contractelor de asociere, nu au obligatia sa aiba
cenzori, precum si bilanturile contabile ale regiilor autonome vor fi
verificate si certificate de experti contabili, contabili autorizati cu studii
superioare sau de societati comerciale de profil care figureaza in Tabloul
Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania pe baza
Normelor de audit financiar si certificare a bilantului contabil, elaborate de
Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania, avizate de
catre Ministerul Finantelor.
32. Orice solutie anterioara care contravine prezentelor precizari isi
inceteaza aplicarea.
Pentru celelalte probleme care nu fac obiectul prezentelor precizari se
aplica prevederile Regulamentului de aplicare a Legii contabilitatii nr.
82/1991, cu completarile ulterioare.
ANEXA 1
la precizari
SITUATIA
obligatiilor agentilor economici fata de fondurile speciale in anul 1995
--------------------------------------------------------------------------------
Nr. Fondul Agenti economici Baza Baza de calcul Cota
Inregistrari
crt. special platitori legala al obligatiei
contabile
--------------------------------------------------------------------------------
1. Contributia Persoane juridice Legea Salariul minim 1% 635 = 447
la Fondul cu un numar nr. 57/1992 brut pe tara 447 = 5121
special de peste 250 (art. 10) inmultit cu nr.
de risc de salariati, de persoane
si accident care refuza sa neincadrate
incadreze cel putin in limita de 3%
un procent de 3%
persoane
handicapate
--------------------------------------------------------------------------------
2. Contributia Persoane juridice - Ordonanta Castigurile brute 2% 4311 = 447
la Fondul si fizice care Guvernului realizate de 447 =
5121
special utilizeaza nr. 22/1992 salariati,
pentru personal salariat - Legea aceleasi ca pentru
sanatate, nr. 49/1992 C.A.S.
suportat - Precizarile
din C.A.S. Ministerului
Muncii
si Protectiei
Sociale
nr. 947/1992
- Precizarile
Ministerului
Finantelor
nr. 181.679/1992
si
- Normele
metodologice
ale Ministerului
Sanatatii si ale
Ministerului
Muncii
si Protectiei
Sociale
nr. 34.686/1992
--------------------------------------------------------------------------------
Nr. Fondul Agenti economici Baza Baza de calcul Cota
Inregistrari
crt. special platitori legala al obligatiei
contabile
--------------------------------------------------------------------------------
3. Contributia Persoanele - Ordonanta Incasarile 10% 635 = 447
la Fondul juridice care Guvernului din actiuni 447 =
5121
special realizeaza nr. 22/1992 publicitare
pentru incasari din - Legea la produsele
sanatate actiuni nr. 114/1992 din tutun, tigari
publicitare - Normele si bauturi
la produsele metodologice alcoolice
din tutun, ale
tigari si Ministerului
bauturi alcoolice Sanatatii
si ale
Ministerului
Muncii
si Protectiei
Sociale
nr. 34.686/1992
- Legea
nr. 22/1995
(art. 30)
-----------------------------------------------------------------
Persoanele - Ordonanta Veniturile din 1% 635 = 447
juridice care Guvernului vanzarile de 447 =
5121
realizeaza nr. 22/1992 produse din
venituri din - Legea tutun, tigari si
vanzarile de nr. 114/1992 bauturi alcoolice
produse din - Normele ale agentilor
tutun, tigari metodologice economici si ale
si bauturi ale agentilor economici
alcoolice Ministerului importatori.
Sanatatii Adaosul comercial
si ale aferent vanzarilor
Ministerului de produse din
Muncii tutun si bauturi
si Protectiei alcoolice ale
Sociale agentilor
nr. 34.686/1992 economici care
- Legea comercializeaza
nr. 22/1995 astfel de
(art. 30) produse
--------------------------------------------------------------------------------
Persoanele juridice - Ordonanta Veniturile 1% 635 = 447
care realizeaza Guvernului din vanzarile 447 =
5121
venituri din vanzarile nr. 22/1992 de produse
de produse din - Legea din tutun, tigari
tutun, tigari si nr. 114/1992 si bauturi alcoolice
bauturi alcoolice - Normele ale agentilor
metodologice economici si ale
ale Ministe- agentilor economici
rului importatori.
Sanatatii Adaosul
si ale Mini- comercial aferent
sterului vanzarilor de
Muncii si produse din tutun
Protectiei si bauturi alcoolice
Sociale ale agentilor eco-
nr. 34.686/1992 nomici care comer-
- Legea cializeaza astfel de
nr. 22/1995 produse
(art. 30)
--------------------------------------------------------------------------------
4. Contributia Agentii economici - Legea Pretul cu ridicata 5% 447 =
5121
la Fondul care produc nr. 13/1994 negociat, exclusiv
special sau importa - Instructiunile accizele, pentru
pentru carburanti auto Ministerului cantitatile
dezvoltarea livrati la Transportu- de carburanti
si moderni- intern, rilor auto livrati
zarea indiferent si ale Mini- de producatorii
drumurilor de forma sterului din tara
publice de plata Finantelor si destinati
nr. 2.056/ consumului intern.
12.242/1995 Valoarea in vama
- Legea stabilita, potrivit
nr. 22/1995 legii, pentru
(art. 34) carburanti auto
importati
--------------------------------------------------------------------------------
Nr. Fondul Agenti economici Baza Baza de calcul
Inregistrari
crt. special platitori legala al obligatiei Cota contabile
--------------------------------------------------------------------------------
5. Contributia Agentii economici - Legea Valoarea in vama 0,5% 635 =
447
la Fondul si celelalte nr. 8/1994 a marfurilor 447 =
5121
special persoane juridice - Ordinul importate
pentru care efectueaza ministrului sau exportate
dezvoltarea operatiuni finantelor (se plateste
si moderni- de import-export nr. 886/1994 o data cu plata
zarea definitive - Legea taxelor vamale)
punctelor nr. 22/1995
de control (art. 32)
pentru
trecerea
frontierei,
precum
si a celorlalte
unitati vamale
--------------------------------------------------------------------------------
6. Contributia Consumatorii - Ordonanta La costul energiei 12% La"
Renel"
la Fondul de energie Guvernului electrice livrate 635 =
447
special electrica nr. 29/1994 consumatorilor
pentru din economie, - Legea La costul energiei 3% 447 =
5121
dezvoltarea cu exceptia nr. 136/1994 termice livrate
sistemului celor casnici, consumatorilor
energetic fiind colectata - Legea
si virata de Regia nr. 22/1995
Autonoma de (art. 33)
Electricitate "Renel"
--------------------------------------------------------------------------------
NOTA:
La pct. 6, cota consumatorilor la contributia Fondului special pentru
dezvoltarea sistemului energetic este cuprinsa in costul total al energiei
electrice facturat.
Obligatiile fata de fondurile speciale in anul 1995, cuprinse in prezenta
anexa, se completeaza corespunzator pentru restantele anilor anteriori la
Fondul special de risc si accident pentru protectia persoanelor handicapate si
la Fondul special pentru cercetare-dezvoltare.
ANEXA 2
la precizari
MONOGRAFIE
privind inregistrarea in contabilitate a principalelor operatiuni
economico-financiare privind obiectul de activitate al asociatiei
"Programul actiunilor salariatilor" (P.A.S.)
-----------------------------------------------------------------------------
Explicatia operatiunilor Cont Cont
debitor creditor
-----------------------------------------------------------------------------
1 2 3
-----------------------------------------------------------------------------
- Inregistrarea vanzarii-cumpararii actiunilor
de catre Fondul Proprietatii de Stat personalului
societatii comerciale, in baza angajamentului de
plata pentru actiunile subscrise, precum si a
contractului de vanzare-cumparare incheiat intre
Fondul Proprietatii de Stat si asociatia P.A.S.
(analitic pe fiecare participant-actionar) 220.19 = 231
- Inregistrarea vanzarii-cumpararii actiunilor
(prin schimb de certificate de proprietate
cu actiuni), in baza angajamentului pentru
actiunile subscrise si a contractului de
vanzare-cumparare incheiat intre Fondul
Proprietatii Private si asociatia P.A.S.
(analitic pe fiecare participant-actionar) 220.19 = 231
Incasarea, in numerar sau direct prin contul de
disponibil, a cotelor-parti din angajamentele
de plata la Fondul Proprietatii de Stat, reprezentand
contributia la cumpararea de actiuni emise de
societatea comerciala (analitic pe fiecare
participant-actionar) % = 220.19
13, 117
- Depunerea numerarului la banca 117 = 13
- Sumele virate din contul de disponibil la banca,
drept obligatie in limita valorilor actiunilor
alocate la Fondul Proprietatii de Stat 231 = 117
- Primirea creditului bancar in contul de disponibil
al asociatiei P.A.S. 117 = 704
- Platile efectuate direct din creditele bancare
pe baza documentelor prezentate la banca 231 = 704
- Rambursarea din contul de disponibil la banca a
creditelor bancare la scadenta 704 = 117
- Inregistrarea valorii certificatelor de proprietate
depuse de participanti la asociatia P.A.S., in
scopul schimbarii contra actiuni 159.09 = 220.19
- Depunerea certificatelor de proprietate la Fondul
Proprietatii Private, drept obligatie a
participantilor in limita valorii actiunilor
alocate la Fondul Proprietatii Private 231 = 159.09
- Evidentierea in contabilitatea asociatiei P.A.S.
a actiunilor disponibilizate la societatea
comerciala pana la plata ratelor, respectiv
pana la restituirea partiala sau, dupa caz,
integrala a creditului si dobanzilor 159.09 = 231.09
- Evidentierea in contabilitatea asociatiei P.A.S.
a actiunilor disponibilizate la societatea
comerciala ca urmare a achitarii ratelor,
respectiv a restituirii partiale sau, dupa caz,
integrale a creditului si dobanzilor 231.09 = 159.09
- Inregistrarea dobanzilor datorate aferente
creditelor acordate de banci si de Fondul
Proprietatii de Stat, dupa caz, in baza
contractelor de imprumut incheiate de
asociatia P.A.S. cu institutiile respective
(analitic pe fiecare participant-actionar,
analitic pe fiecare institutie care acorda creditul) 220.19 = 231
- Incasarea in numerar sau direct prin contul de
disponibil a dobanzilor scadente % = 220.19
(analitic pe fiecare participant-actionar) 13, 117
- Depunerea numerarului la banca 117 = 13
- Dobanzile platite aferent creditelor acordate
asociatiei P.A.S. de banci sau de Fondul
Proprietatii de Stat dupa caz 231 = 117
- Inregistrarea veniturilor din dobanzile incasate
pentru disponibilitatile din conturile bancare 117 = 517
- Sumele incasate in plus de catre asociatia P.A.S.
de la societatea comerciala peste obligatiile
prevazute de lege, care urmeaza a se vira la
bugetul de stat de catre societatea comerciala 117 = 231
- Virarea sumelor necuvenite in contul societatii
comerciale 231 = 117
- Dobanda aferenta disponibilitatilor din contul
asociatiei P.A.S., aferenta sumelor incasate
in plus de la societatea comerciala,
care se cuvin bugetului de stat 517 = 232
- Concomitent virarea dobanzilor la bugetul de stat 232 = 117
-----------------------------------------------------------------------------
ANEXA 3
la precizari
CURSUL DE REFERINTA
al Bancii Nationale a Romaniei pentru urmatoarele valute, cu valabilitate in
zilele de 29, 30 si 31 decembrie 1995, 1 si 2 ianuarie 1996
Curs in lei
----------------
1 dolar S.U.A. USD 2.578
1 marca germana DEM 1.799
100 yeni japonezi JPY 2.509
1 lira sterlina GBP 4.019
1 franc elvetian CHF 2.234
1 franc francez FRF 526
1 gulden olandez NLG 1.607
100 lire italiene ITL 163
1 dolar canadian CAD 1.897
1 franc belgian BEF 88
1 coroana daneza DKK 465
1 coroana norvegiana NOK 408
1 coroana suedeza SEK 389
1 siling austriac ATS 256
1 marca finlandeza FIM 593
1 lira irlandeza IEP 4.152
100 drahme grecesti GRD 1.087
100 escudos portughezi PTE 1.720
100 pesetas spaniole ESP 2.124
1 dolar australian AUD 1.931
1.000 lire turcesti TRL 42
1 lira egipteana EGP 758
1 ECU XEU 3.299
1 DST XDR 3.836
1 leu moldovenesc MDL 573
ANEXA 4
la precizari
CONTURI
introduse in Planul general de conturi
I. Conturi sintetice si analitice
1015 "Patrimoniul regiei"
1015.01 "Patrimoniul propriu"
1015.02 "Patrimoniul public"
118.09 "Alte fonduri rezultate din reevaluarea imobilizarilor
corporale necuprinse in capital, conform Hotararii Guvernului
nr.
nr. 500/1994".
1181 "Fond social"*)
1627 "Credite interne garantate de stat"
4111 "Imprumuturi acordate membrilor asociatiei"*)
4191 "Clienti creditori din operatiuni de mandat"*)
5129 "Disponibilitati ale clientilor"*)
2673 "Imprumuturi acordate din fondul de redresare
financiara"*)
4485 "Alocatii din fondul de redresare financiara"
463 "Sume alocate societatilor comerciale din fondul de
redresare
financiara pentru indemnizatiile personalului
disponibilizat" *)
5197 "Credite interne garantate de stat".
II. Conturi in afara bilantului
8045 "Amortizarea aferenta gradului de neutilizare a
mijloacelor fixe".
-------------------------
*) Aceste conturi se utilizeaza numai de catre cooperativele de credit.
*) Aceste conturi se utilizeaza in evidenta Fondului Proprietatii de
Stat.