HOTARARE Nr. 172 din 27 martie 1995
pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr.
13/1995 privind unele masuri de accelerare a procesului de restructurare a
regiilor autonome si a societatilor comerciale cu capital majoritar de stat, de
intarire a disciplinei financiare si de imbunatatire a decontarilor in economie
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 62 din 4 aprilie 1995
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
In baza art. 2, 3, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 17, 19 si 22 din Ordonanta
Guvernului nr. 13/1995 privind unele masuri de accelerare a procesului de
restructurare a regiilor autonome si a societatilor comerciale cu capital
majoritar de stat, de intarire a disciplinei financiare si de imbunatatire a
decontarilor in economie, se aproba normele din anexa la prezenta hotarare.
Art. 2
Consiliul pentru Coordonare, Strategie si Reforma Economica, Ministerul
Finantelor, Agentia de Restructurare, Fondul Proprietatii de Stat, ministerele
de resort, Banca Nationala a Romaniei vor lua masurile necesare in vederea
aplicarii normelor mentionate la art. 1.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
p. Ministru de stat,
presedintele Consiliului
pentru Coordonare,
Strategie si Reforma Economica,
Hildegard Puwak,
secretar de stat
Guvernatorul Bancii
Nationale a Romaniei,
Mugur Isarescu
ANEXA 1
NORME
pentru aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 13/1995 privind unele
masuri de accelerare a procesului de restructurare a regiilor autonome si a
societatilor comerciale cu capital majoritar de stat, de intarire a disciplinei
financiare si de imbunatatire a decontarilor in economie
Art. 1
Regiile autonome si societatile comerciale cu capital majoritar de stat
sunt obligate sa-si desfasoare intreaga activitate in conditii de profitabilitate,
echilibru financiar si capacitate de plata, pe baza bugetelor de venituri si
cheltuieli si a programelor de activitate, aprobate potrivit prevederilor
legale.
Nivelul minim al profitabilitatii in raport cu capitalul propriu se
stabileste in mod obligatoriu prin bugetul de venituri si cheltuieli al
fiecarui agent economic, elaborat potrivit metodologiei stabilite de Ministerul
Finantelor.
In aplicarea prevederilor de mai sus se va proceda astfel:
Regiile autonome si societatile comerciale cu capital majoritar de stat
intocmesc anual buget de venituri si cheltuieli, dupa metodele stabilite de
Ministerul Finantelor, potrivit prevederilor art. 7 si 24 din Legea nr. 15/1990
privind reorganizarea unitatilor economice de stat ca regii autonome si
societati comerciale.
Bugetul de venituri si cheltuieli va reflecta modul de formare,
administrare si utilizare a mijloacelor financiare si va asigura furnizarea
informatiilor necesare fundamentarii deciziilor privind gestiunea unitatii
patrimoniale. Prin structura sa, acesta reprezinta instrumentul principal de
programare a rezultatelor financiare, precum si a fondurilor necesare.
In procesul de elaborare si de executie a bugetului de venituri si
cheltuieli se va urmari, neconditionat, respectarea principiilor eficientei
maxime si echilibrului financiar, precum si a nivelului minim al
profitabilitatii, calculat ca raport intre profitul net si capitalul propriu.
Bugetele de venituri si cheltuieli vor fi aprobate de catre organele
prevazute in Legea bugetului de stat pe anul 1995 in cazul regiilor autonome si
in Legea nr. 31/1990 in cazul societatilor comerciale.
Agentii economici vor depune proiectele de bugete de venituri si cheltuieli
la Ministerul Finantelor sau la organele teritoriale ale acestuia, dupa caz,
precum si la bancile finantatoare, in urmatoarele cazuri:
- daca aceasta obligatie este prevazuta intr-un act normativ;
- daca pentru activitatea unitatilor patrimoniale sunt prevazute subventii
sau alocatii pentru cheltuieli de capital de la bugetul de stat sau bugetul
local, dupa caz;
- daca se solicita imprumuturi cu garantia statului.
Prevederile cuprinse in bugetele de venituri si cheltuieli se vor actualiza
in functie de prevederile actelor normative care se vor adopta ulterior.
Art. 2
In vederea accelerarii procesului de restructurare a regiilor autonome si a
societatilor comerciale cu capital majoritar de stat, la propunerea
ministerelor de resort si a consiliilor locale sau judetene, dupa caz, pentru regiile
autonome, respectiv a Agentiei de Restructurare, cu avizul Fondului
Proprietatii de Stat si al ministerelor pentru societatile comerciale cu
capital majoritar de stat, Guvernul stabileste, prin hotarari, agentii
economici pentru care se instituie regimul special de supraveghere
economico-financiara.
Acest regim se instituie pentru regiile autonome si societatile comerciale
cu capital majoritar de stat care inregistreaza pierderi, fluxuri financiare
negative, plati restante sau nu au piata de desfacere pentru utilizarea
corespunzatoare a capacitatilor de productie existente si a caror activitate
afecteaza desfasurarea normala a proceselor din economie.
Obiectivele regimului special de supraveghere economico-financiara sunt:
a) realizarea unui flux financiar pozitiv;
b) reducerea si, in final, eliminarea platilor restante si incasarea
creantelor;
c) desfasurarea unei activitati economice profitabile si reducerea
solicitarilor privind finantarea din fonduri publice.
In aplicarea prevederilor de mai sus se va proceda astfel:
Regimul special de supraveghere economico-financiara se va institui pentru
regiile autonome si societatile comerciale cu capital majoritar de stat a caror
activitate afecteaza desfasurarea normala a proceselor din economie.
La stabilirea conditiilor de selectare a regiilor autonome si a
societatilor comerciale cu capital majoritar de stat, ce vor fi cuprinse in
regimul special de supraveghere, se vor avea in vedere, in principal, cauzele
care au determinat situatia nefavorabila a acestora din punct de vedere
economic si financiar, si anume:
- inregistrarea de pierderi;
- fluxuri financiare negative;
- plati restante;
- lipsa unei piete de desfacere pentru utilizarea corespunzatoare a capacitatilor
de productie.
Totodata, la selectarea agentilor economici ce vor fi cuprinsi in regimul
special de supraveghere economico-financiara se vor avea in vedere si
urmatoarele criterii:
- stadiul actiunii de privatizare;
- importanta in strategia sectoriala;
- lichidarea generala;
- insolvabilitatea;
- rezultatul din exploatare;
- impactul social.
In vederea selectarii agentilor economici, datele necesare analizarii
acestora vor fi reflectate intr-un tabel-anexa, cu urmatorul cuprins:
- coloanele 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 - cuprind informatii date de
Ministerul Finantelor, pe baza datelor preluate din raportarile trimestriale
sau anuale;
- coloana 3 - se completeaza de catre ministerele de resort, prin acordarea
unui punctaj de la 1 la 5, pentru fiecare dintre criteriile enumerate mai jos:
a) impactul asupra industriei orizontale;
b) influenta asupra blocajului financiar;
c) impactul social;
d) gradul de viabilitate;
- coloana 4 - se completeaza de catre F.P.S. cu date referitoare la stadiul
privatizarii, si anume, daca unitatea:
a) este privatizata pana la data intocmirii situatiei;
b) este prevazuta pentru privatizare imediata;
c) are documentatia de privatizare depusa la F.P.S.
Dupa modelul tabelului-anexa, regiile autonome si societatile comerciale cu
capital majoritar de stat vor fi ordonate in ordinea descrescatoare a
criteriilor "Pierderi" si "Plati restante", astfel:
- Anexa nr. 1 - va cuprinde regiile autonome si societatile comerciale cu
capital majoritar de stat, in ordinea strict descrescatoare a pierderilor
(coloana 1 din anexa), indiferent de ministerul sub coordonarea caruia se afla;
- Anexa nr. 2 - va cuprinde regiile autonome si societatile comerciale cu
capital majoritar de stat, in ordinea strict descrescatoare a platilor restante
(coloana 2 din anexa), indiferent de ministerul sub coordonarea caruia se afla;
- Anexa nr. 3 - va cuprinde regiile autonome si societatile comerciale cu
capital majoritar de stat, in ordinea strict descrescatoare a pierderilor
(coloana 1 din anexa), grupate pe ministere si, in cadrul acestora, pe
departamente (directii generale);
- Anexa nr. 4 - va cuprinde regiile autonome si societatile comerciale cu
capital majoritar de stat, in ordinea strict descrescatoare a platilor restante
(coloana 2 din anexa), grupate pe ministere si, in cadrul acestora, pe
departamente (directii generale).
Anexele mentionate mai sus, completate cu datele solicitate, vor fi
analizate in vederea selectarii agentilor economici asupra carora se va
institui regimul special de supraveghere economico-financiara, conform art. 2
din ordonanta.
Tabelul-anexa este prezentat in anexa nr. I.
Art. 3
Agentii economici aflati in regimul de supraveghere economico-financiara
sunt obligati sa elaboreze, potrivit normelor metodologice emise de Consiliul
pentru Coordonare, Strategie si Reforma Economica, Ministerul Finantelor si
Agentia de Restructurare, si sa supuna spre insusire consiliilor de administratie
ale regiilor autonome, respectiv adunarilor generale ale actionarilor
societatilor comerciale cu capital majoritar de stat, in termen de 30 de zile
de la instituirea regimului, programele de restructurare si redresare
financiara.
Aceste programe vor cuprinde masuri de natura organizatorica, tehnica,
tehnologica, manageriala si financiara care sa asigure cresterea veniturilor,
reducerea cheltuielilor, eliminarea si prevenirea platilor restante si a
eventualelor pierderi, precum si cresterea profitabilitatii, cu un grad ridicat
de detaliere pentru primul an de aplicare.
Programele de restructurare si redresare financiara vor fi inaintate pentru
analiza, in vederea avizarii, ministerelor de resort si consiliilor locale sau
judetene, dupa caz, de catre regiile autonome, respectiv Agentia de
Restructurare, de catre societatile comerciale cu capital majoritar de stat.
Acestea vor urmari incadrarea programelor in tendintele si strategiile
sectoriale, concomitent cu mobilizarea, la nivel maxim, a resurselor proprii
ale agentilor economici si dimensionarea corespunzatoare a resurselor
financiare imprumutate si atrase.
In aplicarea prevederilor de mai sus se procedeaza dupa cum urmeaza:
I. Elaborarea programului de restructurare si redresare financiara
Programele de restructurare si redresare financiara vor fi elaborate in
termen de 30 de zile de la instituirea regimului special de supraveghere
economico-financiara si vor asigura, in principal, realizarea urmatoarelor
obiective: reducerea si eliminarea platilor restante si incasarea creantelor,
desfasurarea unei activitati economice profitabile, reducerea finantarii din
fondurile publice si realizarea unui flux financiar pozitiv la sfarsitul anului
1995.
In sensul prezentelor norme, fluxul financiar este definit ca suma a
profitului net, amortismentelor si provizioanelor constituite potrivit legii,
din care se deduc investitiile de mentinere a potentialului tehnic existent si
variatia necesarului de fond de rulment (capitalului de lucru).
Programul de restructurare si redresare financiara va cuprinde masuri pe
termen scurt si mediu de natura organizatorica, tehnica, tehnologica,
manageriala si financiara.
Sunt considerate pe termen scurt acele masuri care sunt realizabile si au
efecte in anul 1995.
Pentru aceasta perioada eforturile si efectele masurilor vor fi
cuantificate in lei, iar termenele de realizare a acestora vor fi esalonate
trimestrial.
Pe termen scurt vor fi sprijinite financiar, din fonduri F.P.S. si din
credite cu garantia statului, masurile destinate optimizarii capacitatilor
existente, intretinerii si inlocuirii de utilaje, reducerii poluarii, cu
exceptia celor care au drept scop extinderi de capacitati existente si
modernizari importante.
Programul de restructurare si redresare financiara, adoptat la specificul
si particularitatile activitatilor fiecarui agent economic, va cuprinde
elementele care sa permita sintetizarea masurilor conform modelului prezentat
in anexa nr. II/1.
Totodata, in programele de restructurare si redresare financiara vor fi
incluse toate operatiunile financiare si bancare necesare redresarii, aprobate
prin ordonanta, puse de acord cu Ministerul Finantelor si cu bancile
comerciale, operatiunile legate de reesalonarea, reducerea sau anularea
datoriilor urmand sa fie cuprinse in programe dupa incheierea procedurii de
conciliere cu creditorii, potrivit prevederilor art. 7-10 din ordonanta.
Separat de cele mentionate mai sus, se vor prezenta si sumele necesare
pentru plata furnizorilor de energie si gaze, sume care vor fi convenite in
prealabil cu Ministerul Finantelor potrivit criteriilor stabilite in aplicarea
prevederilor art. 18 si art. 23 lit. b) din ordonanta.
Agentii economici vor intocmi situatia principalilor indicatori economico-financiari,
fluxul financiar pe anul 1995 si situatia indicatorilor de eficienta, conform
machetelor prezentate in anexele nr. II/2, II/3, II/4, avand in vedere
prevederile inscrise in programele de restructurare si redresare financiara.
In scopul verificarii necesitatii masurilor incluse in programul de
restructurare si redresare financiara, a fundamentarii principalilor indicatori
economici si a fluxului financiar pe anul 1995, agentii economici aflati in
regim special de supraveghere economico-financiara vor prezenta organelor
prevazute la art. 4 din ordonanta urmatoarele documente:
- bilantul contabil pe anul 1994;
- bugetul de venituri si cheltuieli previzionat pe anul 1995, care sa
includa impactul financiar al masurilor propuse prin programul de restructurare
si redresare financiara;
- situatia datoriilor restante;
- studiul de restructurare, actualizat cu datele din anul 1994.
Agentii economici care nu au avut intocmite anterior studiile de
restructurare le vor elabora astfel incat sa cuprinda, in principal,
urmatoarele elemente:
A. Prezentarea agentului economic
- Pozitia actuala a agentului economic in sector si incadrarea in
strategiile sectoriale
- Scurt istoric
- Prezentarea modului de constituire
- Profilul de fabricatie: produse, calitate, comparatii interne si
internationale
- Organigrama.
B. Analiza-diagnostic
- Piata de comercializare a produselor:
- volumul ofertei la produsele principale;
- volumul vanzarilor pe piata interna si externa;
- ponderea in vanzari a produselor noi asimilate in ultimii 3 ani;
- gradul de acoperire cu contracte la intern si export;
- analiza concurentei pe plan intern si extern;
- piata de aprovizionare: principalii furnizori din tara si din
strainatate.
- Potentialul tehnico-economic:
- gradul de utilizare a capacitatii de productie existente, exprimata fizic
si valoric;
- posibilitati de disponibilizare si valorificare a activelor si
mijloacelor fixe;
- gradul de uzura fizica si morala a mijloacelor fixe;
- investitii: sistate, in curs de executie si investitii noi, cu precizarea
surselor de finantare;
- structura activelor circulante: necesar de resurse;
- tehnologii de fabricatie aplicate; flexibilitate tehnologica, comparatii
cu tehnologii interne si internationale;
- probleme ecologice.
- Potential uman:
- numar de salariati (total si pe categorii); fluctuatia de personal;
structura fortei de munca;
- fondul de salarii, C.A.S., fondul pentru plata ajutorului de somaj etc.;
politica salariala.
- Potential financiar:
- evolutia si structura capitalului social;
- patrimoniul net, structura, integritatea, litigii in curs.
C. Rezultatele activitatii economico-financiare
- Evolutia in preturi comparabile a principalilor indicatori
economico-financiari
- Situatia blocajului financiar
- Situatia creditelor si dobanzilor bancare, din care cele nerambursate la
scadenta, cu delimitarea creditelor garantate de stat
- Situatia impozitelor si taxelor datorate si a penalitatilor aferente.
D. Propuneri privind restructurarea activitatii
- Necesitatea actiunii de restructurare
- Obiectivele strategice propuse.
II. Analizarea, avizarea si aprobarea programului de restructurare si
redresare financiara
Programele de restructurare si redresare financiara ale regiilor autonome,
insusite de consiliile de administratie, se vor prezenta ministerelor de
resort, consiliilor locale sau judetene, dupa caz, in vederea analizarii si
avizarii acestora.
Pentru regiile autonome, in termen de 3 zile de la avizarea programelor de
restructurare si redresare financiara, ministerele de resort, consiliile locale
sau judetene, dupa caz, elaboreaza proiectul de hotarare a Guvernului, care,
dupa obtinerea avizului de la Ministerul Finantelor si Consiliul pentru
Coordonare, Strategie si Reforma Economica, se prezinta spre aprobare
Guvernului.
Programele de restructurare si redresare financiara ale societatilor
comerciale cu capital majoritar de stat, insusite de adunarea generala a
actionarilor, se vor prezenta la Agentia de Restructurare, in vederea
analizarii si avizarii acestora. Agentia de Restructurare va solicita avizul
Ministerului Finantelor si al Consiliului pentru Coordonare, Strategie si
Reforma Economica, dupa care va prezenta programele spre aprobare la Fondul
Proprietatii de Stat.
Cu ocazia analizei si avizarii programelor de restructurare si redresare
financiara, ministerele de resort, consiliile locale si judetene, dupa caz, si
Agentia de Restructurare vor urmari incadrarea programelor in tendintele si
strategiile sectoriale, mobilizarea la maximum a resurselor proprii ale
agentilor economici si dimensionarea corespunzatoare a resurselor financiare
imprumutate si atrase, in scopul eficientizarii activitatii acestora.
III. Actualizarea programului de restructurare si redresare financiara
In termen de 15 zile de la incheierea acordurilor de conciliere, programele
de restructurare si redresare financiara vor fi actualizate cu prevederile din
aceste acorduri.
Programele astfel actualizate vor deveni anexa la contractul de management
incheiat conform Legii nr. 66/1993. In situatia in care contractul de
management nu a fost incheiat, realizarea masurilor din programul de
restructurare si redresare financiara devine obligatorie pentru conducerea
executiva si consiliul de administratie.
Masurile si influentele rezultate din programele de restructurare si
redresare financiara aprobate vor fi preluate integral din programele anuale de
activitate si in bugetele de venituri si cheltuieli ale agentilor economici. In
cazul regiilor autonome, bugetele de venituri si cheltuieli actualizate vor fi
prezentate Guvernului pentru aprobare.
IV. Urmarirea aplicarii programelor de restructurare si redresare
financiara
Raspunderea pentru aplicarea programelor de restructurare si redresare
financiara revine managerilor, consiliilor de administratie sau adunarilor
generale ale actionarilor, dupa caz, iar urmarirea realizarilor acestora revine
ministerelor de resort, consiliilor locale sau judetene, dupa caz, pentru
regiile autonome, Fondului Proprietatii de Stat si Agentiei de Restructurare,
pentru societatile comerciale cu capital majoritar de stat.
Pana la data de 25 a fiecarei luni, agentii economici vor raporta
ministerelor de resort, consiliilor locale sau judetene si Agentiei de
Restructurare, dupa caz, stadiul indeplinirii masurilor si eficienta aplicarii
acestora pentru luna incheiata.
La solicitarea organelor prevazute la art. 4 alin. 2 din ordonanta, agentii
economici vor prezenta orice alte documente necesare verificarii modului de
aplicare a masurilor de restructurare.
Pe baza acestor raportari, ministerele de resort si consiliile locale sau judetene,
dupa caz, pentru regiile autonome, si Agentia de Restructurare impreuna cu
Fondul Proprietatii de Stat, pentru societatile comerciale cu capital majoritar
de stat, vor informa Guvernul, pana la data de 30 a lunii urmatoare lunii de
raportare, asupra stadiului aplicarii programelor de restructurare si redresare
financiara.
Art. 4
Programele de restructurare si redresare financiara ale regiilor autonome
la care s-a instituit regimul de supraveghere vor fi aprobate de Guvern, la
propunerea ministerelor de resort si a consiliilor locale sau judetene, dupa
caz, cu avizul Consiliului pentru Coordonare, Strategie si Reforma Economica si
al Ministerului Finantelor.
Programele de restructurare si redresare financiara ale societatilor
comerciale cu capital majoritar de stat la care s-a instituit regimul de
supraveghere vor fi aprobate de Fondul Proprietatii de Stat, cu avizul Agentiei
de Restructurare, al Ministerului Finantelor si Consiliului pentru Coordonare,
Strategie si Reforma Economica.
Art. 5
Raspunderea pentru aplicarea programelor de restructurare si redresare
financiara revine managerilor, consiliilor de administratie sau adunarilor
generale ale actionarilor, dupa caz, iar urmarirea realizarii acestora revine
ministerelor si consiliilor locale sau judetene, dupa caz, pentru regiile
autonome, Fondului Proprietatii de Stat si Agentiei de Restructurare, pentru
societatile comerciale cu capital majoritar de stat.
Lunar, ministerele si consiliile locale sau judetene, dupa caz, pentru
regiile autonome, si Agentia de Restructurare impreuna cu Fondul Proprietatii
de Stat, pentru societatile comerciale cu capital majoritar de stat, vor
informa Guvernul cu privire la stadiul aplicarii programelor de restructurare
si redresare financiara.
Art. 6
Masurile si influentele rezultate din programele de restructurare si
redresare financiara aprobate conform art. 4 din prezenta ordonanta vor fi
preluate integral in programele anuale de activitate si in bugetele de venituri
si cheltuieli ale agentilor economici.
Art. 7
Agentii economici prevazuti la art. 2 vor aplica o procedura de conciliere
cu creditorii reprezentand regii autonome si societati comerciale cu capital
majoritar de stat, prin care se realizeaza restructurarea datoriilor restante
prin reesalonarea, reducerea sau anularea acestora.
Datorii restante, in intelesul prezentei ordonante, se considera sumele
neachitate in termen de 30 de zile de la scadenta si evidentiate in
contabilitatea agentilor economici la data aprobarii programelor de
restructurare si redresare financiara potrivit art. 4.
Art. 8
Concilierea se desfasoara la sediul si din initiativa debitorilor, sub
supravegherea a cate unui reprezentant al ministerului si consiliului local sau
judetean, dupa caz, la regiile autonome, si al Fondului Proprietatii de Stat,
Fondurilor Proprietatii Private si Agentiei de Restructurare, la societatile
comerciale cu capital majoritar de stat.
Rezultatele concilierilor se consemneaza in acorduri scrise incheiate intre
parti, in care se vor stipula sumele, conditiile, termenele de plata, perioada
de gratie, garantiile si orice alte elemente asiguratorii privind executarea
angajamentelor asumate prin aceste acorduri.
Pentru sumele convenite a fi achitate potrivit acordurilor de conciliere,
debitorii vor emite bilete la ordin, carora li se va aplica regimul legal al
efectelor de comert.
Art. 9
Pentru perioada de la instituirea regimului special de supraveghere
economico-financiara si pana la incheierea acordurilor de conciliere, datoriile
restante ale agentilor economici prevazuti la art. 2 catre regiile autonome si
societatile comerciale cu capital majoritar de stat, stabilite in contractele
si conventiile incheiate, pot fi amanate la plata si nu se calculeaza dobanzi
sau penalitati asupra acestora.
Procedura de conciliere se va finaliza in termen de 60 de zile de la
aprobarea programelor de restructurare si redresare financiara.
In cazul in care partile care negociaza nu pot finaliza un acord de conciliere
in termenul prevazut la alineatul precedent, Ministerul Finantelor impreuna cu
Consiliul pentru Coordonare, Strategie si Reforma Economica, pentru regiile
autonome, si Fondul Proprietatii de Stat impreuna cu Agentia de Restructurare,
pentru societatile comerciale cu capital majoritar de stat, vor sprijini
partile pentru solutionarea divergentelor intr-un termen de 15 zile de la
expirarea perioadei prevazute la alin. 2 al prezentului articol.
Art. 10
Acordurile de conciliere vor fi aprobate de consiliile de administratie ale
regiilor autonome si de adunarile generale ale actionarilor societatilor
comerciale cu capital majoritar de stat care acorda aminarile, reducerile sau
anularile datoriilor in cel mult 15 zile de la incheierea acestora.
In aplicarea prevederilor din aceste articole se va proceda astfel:
I. Procedura de conciliere
Din masa creditorilor fac parte agentii economici carora le sunt aplicabile
prevederile Ordonantei Guvernului nr. 13/1995, cat si ceilalti creditori cu capital
majoritar de stat.
Agentii economici debitori vor stabili, pe baza datelor din evidentele
proprii, datoriile restante la data aprobarii programului de restructurare si
redresare financiara pe fiecare creditor, zilele de intarziere a platii, precum
si penalitatile calculate.
In termen de 2 zile de la aprobarea programelor de restructurare si
redresare financiara, agentii economici prevazuti la art. 7 din ordonanta
convoaca in scris, la sediul lor, creditorii.
La actul de convocare se anexeaza lista analitica a datoriilor restante
pentru fiecare creditor.
In cadrul concilierii, care se va finaliza in termen de 10 zile de la data
convocarii, se identifica posibilitati de stingere, reesalonare, reducere sau
anulare a datoriilor respective, care se vor consemna intr-un acord scris intre
parti.
Pentru sumele convenite a fi achitate potrivit acordurilor de conciliere se
vor emite, de catre debitori, bilete la ordin, carora le sunt aplicabile
prevederilor legale in vigoare.
Creantele existente la finele anului 1994, cu scadenta anterioara datei de
31 decembrie 1993, fac obiectul procedurii de conciliere, iar pentru acestea se
aplica si prevederile alineatului ultim al art. 19 din ordonanta.
Veniturile realizate din operatiunea prezentata la alineatul anterior
constituie sursa a fondului de rezerva, in contabilitate inregistrindu-se in
debitul contului 129 "Repartizarea profitului" prin creditul contului
1068 "Alte rezerve", sumele respective fiind deductibile din punct de
vedere fiscal.
In cazul in care partile nu au ajuns la o intelegere, se intocmeste un
proces-verbal care sa cuprinda si cauzele nerealizarii acordului.
Agentii economici debitori sunt obligati sa transmita aceste
procese-verbale organelor prevazute la alin. 3 al art. 9 din ordonanta, in
termen de 3 zile de la data incheierii acordului de conciliere.
In termen de 2 zile de la primirea proceselor-verbale, Ministerul
Finantelor si Consiliul pentru Coordonare, Strategie si Reforma Economica,
pentru regiile autonome, si Fondul Proprietatii de Stat impreuna cu Agentia de
Restructurare, pentru societatile comerciale cu capital majoritar de stat, vor
conveni asupra datei organizarii de catre debitori a unei noi faze de
conciliere ce nu va depasi 5 zile de la data primirii proceselor-verbale.
La data stabilita, reprezentantii organelor mai sus mentionate vor sprijini
partile pentru solutionarea divergentelor si incheierea acordurilor de
conciliere.
Aceasta noua faza de conciliere se desfasoara la sediul debitorului, cu
participarea reprezentantilor organelor prevazute mai sus.
II. Urmarirea realizarii prevederilor acordurilor de conciliere
Sistemul de urmarire a realizarii prevederilor cuprinse in acordurile de
conciliere, potrivit art. 12 din ordonanta, se stabileste prin ordin al
ministrilor de resort, respectiv prin deciziile presedintilor consiliilor
locale si judetene pentru regiile autonome si prin decizia presedintelui
Fondului Proprietatii de Stat pentru societatile comerciale cu capital majoritar
de stat.
Lunar, pana la data de 25 a lunii in curs, agentii economici debitori
raporteaza organelor prevazute la alineatul precedent, pentru luna anterioara,
"Situatia realizarii prevederilor acordurilor de conciliere", care va
cuprinde:
a) valoarea cumulata a platilor restante conciliate, din care:
- cu scadenta la sfarsitul lunii;
b) valoarea cumulata a platilor restante achitate;
c) valoarea cumulata a sumelor neonorate, din care:
- pe creditori.
Conform prevederilor art. 8 din ordonanta, biletele la ordin se vor emite
potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 11/1993, aprobata prin Legea
nr. 83/1994.
Art. 11
Ceilalti agenti economici, altii decat cei prevazuti la art. 2, vor emite
cambii in favoarea creditorilor pentru datoriile lor scadente si neachitate
pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
Pentru livrarile de marfuri si prestarile de servicii realizate dupa
intrarea in vigoare a prezentei ordonante, furnizorii si prestatorii sunt indreptatiti
sa pretinda clientilor lor efecte de comert pentru garantarea efectuarii platii
la scadenta convenita prin contract.
Cambiile se vor emite potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr.
11/1993, aprobata prin Legea nr. 83/1994.
Art. 12
Dupa aprobarea acordurilor de conciliere, in termen de cel mult 5 zile,
debitorii au obligatia depunerii unui exemplar din acord la ministerul sau la
consiliul local sau judetean, dupa caz, pentru regiile autonome, respectiv la
Fondul Proprietatii de Stat si Fondurile Proprietatii Private si Agentia de
Restructurare, pentru societatile comerciale cu capital majoritar de stat.
Ministerele si consiliul local sau judetean, dupa caz, si Fondul
Proprietatii de Stat vor deschide registre speciale de evidenta si vor stabili
un sistem de urmarire a realizarii prevederilor cuprinse in acorduri.
Art. 13
La cererea agentilor economici prevazuti la art. 2, bancile comerciale cu
capital majoritar de stat vor proceda la reesalonarea creditelor restante la 31
decembrie 1994, precum si a creditelor scadente in semestrul I/1995, pe o
perioada de cel mult 3 ani, cu pana la un an perioada de gratie.
Dobanzile la creditele acordate agentilor economici prevazuti la art. 2,
datorate bancilor comerciale cu capital majoritar de stat si neachitate la 31
decembrie 1994, pot fi reduse sau anulate.
Banca Nationala a Romaniei va analiza impactul financiar rezultat din
amanarea creditelor si va lua masuri corespunzatoare de sprijinire a bancilor
comerciale.
In aplicarea prevederilor de mai sus se va proceda astfel:
1. Bancile comerciale cu capital majoritar de stat, pe baza cererilor
fundamentate prezentate de agentii economici prevazuti la art. 2 din ordonanta,
vor intocmi grafice de reesalonare a creditelor restante la 31 decembrie 1994
si a celor scadente in semestrul I/1995, pe care le vor supune analizei si
aprobarii consiliilor de administratie.
2. Stabilirea perioadei de reesalonare a creditelor, a ratelor de rambursat
si a perioadei de gratie va fi fundamentata pe calcule privind evaluarea
performantei financiare a debitorilor, pe baza bilantului contabil incheiat la
31 decembrie 1994 si a programelor de restructurare si redresare financiara
prevazute la art. 3 din ordonanta.
3. Bancile comerciale cu capital majoritar de stat vor analiza
posibilitatea reducerii sau anularii dobanzilor datorate si neachitate la 31
decembrie 1994 de catre agentii economici prevazuti la art. 2 din ordonanta, pe
baza cererii fundamentate a acestora, a analizei rezultatelor financiare ale
debitorilor in cauza, precum si a impactului financiar asupra situatiei
societatii bancare rezultat din aplicarea acestor masuri.
Cuantumul sumelor reprezentand reduceri sau anulari de dobanzi se aproba de
consiliul de administratie al societatii bancare.
4. Bancile comerciale cu capital majoritar de stat vor transmite Bancii
Nationale a Romaniei situatia reesalonarii creditelor si situatia dobanzilor
reduse sau anulate potrivit art. 13 din ordonanta, impreuna cu calculul
impactului asupra lichiditatii si rezultatelor financiare ale societatii
bancare.
Totodata, vor prezenta propuneri privind sprijinul necesar pe linia
refinantarii din partea Bancii Nationale a Romaniei, intemeiate pe calcule
concrete privind volumul necesar de surse suplimentare si nivelul de costuri al
acestora.
5. Sumele asupra carora s-a cazut de acord cu bancile comerciale a fi
reesalonate, reduse sau anulate vor fi reflectate in programele de
restructurare si redresare financiara si in bugetele de venituri si cheltuieli
ale agentilor economici la care s-a instituit regimul special de supraveghere
economico-financiara potrivit art. 2 din ordonanta.
Totodata, dobanzile la creditele pentru investitii acordate agentilor
economici si neachitate la 31 decembrie 1994, reduse sau anulate de catre
bancile comerciale cu capital majoritar de stat, urmeaza regimul stabilit prin
anexa la Hotararea Guvernului nr. 3/1995 privind intocmirea bilantului contabil
pe anul 1994 si unele masuri cu caracter financiar-contabil pe anul 1995.
In contabilitate, anularea sau reducerea se va reflecta in creditul
contului 758 "Alte venituri din exploatare" prin debitul contului 168
"Dobanzi aferente imprumuturilor si datoriilor asimilate" si,
concomitent, constituirea fondului de dezvoltare (129 "Repartizarea
profitului" = 111 "Fond de dezvoltare"), fara a se lua in calcul
la determinarea profitului impozabil pe anul 1994.
Dobanzile la creditele pentru productie acordate agentilor economici si
neachitate la 31 decembrie 1994, reduse sau anulate de catre bancile comerciale
cu capital majoritar de stat, vor fi reflectate in creditul contului 758
"Alte venituri din exploatare" prin creditul contului 5186
"Dobanzi de platit", respectiv 5198 "Dobanzi aferente creditelor
bancare pe termen scurt", dupa caz.
Art. 14
Bancile comerciale isi pot transforma drepturile de creanta in aport de
capital la societatile comerciale, potrivit prevederilor legale.
Banca Nationala a Romaniei va elabora, in termen de 30 de zile de la intrarea
in vigoare a prezentei ordonante, reglementari metodologice privind
transformarea acestor drepturi ale societatilor bancare in aport de capital.
Procedura de transformare a drepturilor de creanta in aport de capital va
fi stabilita, de comun acord, prin norme emise de Banca Nationala a Romaniei,
bancile comerciale si Ministerul Finantelor.
Art. 15
Agentii economici prevazuti la art. 2 pot beneficia de noi credite bancare,
in limita nivelului prevazut de programele de restructurare si redresare
financiara aprobate.
Se abiliteaza Ministerul Finantelor sa acorde garantii pentru astfel de
credite, in cazurile solicitate de bancile comerciale, cu respectarea
prevederilor legale in vigoare.
In mod exceptional, pe baza de fundamentari analitice, aceiasi agenti
economici pot beneficia si de alte credite decat cele mentionate la alin. 1, in
scopul finantarii unor activitati rentabile, pe seama carora se asigura
rambursarea integrala si la termenele stabilite a creditelor contractate.
Art. 16
In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante, la
propunerea Ministerului Finantelor si a Bancii Nationale a Romaniei, Guvernul
va aproba regimul constituirii si utilizarii provizioanelor agentilor economici
si ale societatilor bancare, precum si deductibilitatea fiscala a acestora.
Regimul deductibilitatii fiscale a provizioanelor agentilor economici va fi
aprobat pana la 31 martie 1995 prin hotarare a Guvernului.
Art. 17
Ministerul Finantelor sau consiliile locale si judetene, dupa caz, pot
acorda, la cererea regiilor autonome sau a societatilor comerciale cu capital
majoritar de stat prevazute la art. 2, amanari si esalonari la plata
impozitelor si taxelor datorate bugetului de stat si bugetelor locale, precum
si amanari, esalonari, reduceri si scutiri de majorari de intarziere calculate
pentru neplata in termen a acestora, datorate si neplatite pana la 31 decembrie
1994.
Amanarea si esalonarea la plata prevazute la alineatul precedent se pot
acorda pe o perioada de pana la 3 ani, cu o perioada de gratie de pana la un
an.
In cazul impozitului pe profit, Ministerul Finantelor poate acorda, de la
caz la caz, o reducere de 15% din suma neplatita la sfarsitul anului 1994.
Acordarea inlesnirilor la plata prevazute la alin. 1 si 3 se face in
functie de posibilitatile reale de plata ale agentilor economici, de
prevederile programelor de restructurare si redresare financiara si de
prevederile acordurilor de conciliere incheiate.
De la data depunerii cererii pana la achitarea integrala a debitului, in
conditiile respectarii inlesnirilor aprobate, nu se datoreaza majorari de
intarziere si se suspenda termenul de prescriptie extinctiva.
Nerespectarea de catre debitor a obligatiilor care ii revin dupa acordarea
inlesnirilor la plata prevazute in prezentul articol, astfel cum au fost
aprobate, conduce la pierderea valabilitatii inlesnirilor, la calcularea
majorarilor de intarziere pentru intreaga perioada si la executarea silita
pentru suma neplatita.
Pentru aplicarea prevederilor din articolul de mai sus se va proceda
astfel:
1. Regiile autonome si societatile comerciale cu capital majoritar de stat,
pentru care s-a instituit regimul special de supraveghere economico-financiara,
pot solicita Ministerului Finantelor sau consiliilor locale ori judetene, dupa
caz, in baza prevederilor art. 17 din ordonanta, acordarea unor inlesniri la
plata obligatiilor fiscale datorate si neachitate pana la 31 decembrie 1994
bugetului de stat sau, respectiv, bugetelor locale.
2. Prin inlesniri la plata obligatiilor fiscale, in sensul legii, se
intelege:
- amanari si esalonari la plata impozitelor si taxelor datorate bugetului
de stat si bugetelor locale;
- amanari, esalonari, reduceri si scutiri de majorari de intarziere pentru
neplata in termen a impozitelor si taxelor datorate bugetului de stat si
bugetelor locale;
- reducerea de 15% a impozitului pe profit din suma neplatita la sfarsitul
anului 1994.
3. Agentii economici mentionati la pct. 1 vor depune cererile privind
acordarea unor inlesniri la plata obligatiilor fiscale datorate bugetului de
stat la organele fiscale teritoriale in raza carora isi desfasoara activitatea,
iar pentru obligatiile fiscale datorate bugetelor locale, la consiliul local respectiv.
Cererea trebuie sa cuprinda, pe langa elementele de identificare a
agentului economic, natura obligatiei fiscale si suma restanta la 31 decembrie
1994 pentru care se solicita inlesnirea la plata. In cazul in care se solicita
inlesniri la plata majorarilor de intarziere, se vor evidentia distinct
majorarile de intarziere la plata amanate in conformitate cu dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 28/1994.
Cererea prevazuta mai sus va fi insotita de copia bilantului contabil la 31
decembrie 1994, impreuna cu anexa nr. 7C referitoare la obligatiile fiscale.
Organul fiscal teritorial, in termen de 15 zile, va verifica, de regula
prin organele cu atributii de urmarire si incasare, corectitudinea sumelor
pentru care s-a solicitat inlesnirea la plata, intocmind in acest sens o nota
de constatare. In cazul in care se stabilesc diferente, organul fiscal va
efectua corectiile necesare si le va cuprinde in nota respectiva.
Nota intocmita de organul fiscal teritorial va cuprinde:
- confirmarea sumelor pentru care agentul economic financiar solicita
inlesnirea la plata;
- modul de respectare a disciplinei financiare, avandu-se in vedere
prevederile art. 14 si 16 din Legea nr. 76/1992, republicata;
- situatia creditelor angajate de agentul economic la data efectuarii
verificarii;
- indeplinirea obligatiilor privind depunerea lunara a deconturilor privind
impozitele, potrivit legii.
Cererile agentilor economici privind acordarea unor inlesniri la plata,
impreuna cu anexele mentionate si nota intocmita de organul fiscal teritorial,
aprobata de conducerea unitatii fiscale, vor fi transmise, prin directiile
generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat judetene si a
municipiului Bucuresti, cu propuneri proprii de solutionare a acestora, in
termenul prevazut la alin. 4, la Ministerul Finantelor.
4. Prin exceptie de la prevederile mentionate mai sus, regiile autonome si
societatile comerciale cu capital majoritar de stat, care au filiale sau
sucursale fara personalitate juridica in tara si care sunt platitoare de
impozite si taxe conform legii, vor proceda dupa cum urmeaza:
- pentru impozitele, taxele si majorarile aferente acestora cuvenite
bugetului de stat, pentru care se solicita inlesniri la plata, regia autonoma
sau societatea comerciala cu capital majoritar de stat va cumula toate cererile
unitatilor fara personalitate juridica din componenta acestora, impreuna cu
documentatia intocmita de organul fiscal teritorial, conform metodologiei
prevazute la pct. 3, si le va prezenta centralizat Ministerului Finantelor;
- pentru impozitele, taxele si majorarile aferente acestora, cuvenite
bugetelor locale, unitatile fara personalitate juridica din componenta regiilor
autonome vor depune cererile pentru acordarea inlesnirilor la plata la
consiliile locale, care pot adopta aceeasi metodologie de solutionare a
acestora.
5. Ministerul Finantelor, prin Directia generala de evaluare si executare
silita a veniturilor statului, va analiza cererile de acordare a inlesnirilor
la plata obligatiilor fiscale la initiativa si impreuna cu Agentia de
Restructurare, pentru societatile comerciale, sau ministerul de resort, pentru
regiile autonome, avand in vedere:
- posibilitatile reale de plata ale agentilor economici;
- prevederile programelor de restructurare si redresare financiara;
- prevederile acordurilor de conciliere incheiate;
- orice alte elemente utile aprecierii corecte a oportunitatii inlesnirilor
la plata obligatiilor fiscale ce urmeaza a fi acordate agentului economic.
In urma analizei efectuate, cu avizul Agentiei de Restructurare pentru
societatile comerciale sau al ministerului de resort, pentru regiile autonome,
Ministerul Finantelor va acorda una sau mai multe dintre inlesniri la plata prevazute
in ordonanta. Inlesnirile respective vor fi incluse in programul de
restructurare si redresare financiara al agentilor economici aflati in regim
special de supraveghere economico-financiara, ce vor fi prezentate spre
aprobare potrivit art. 4 din ordonanta.
Consiliile locale vor putea adopta aceeasi metodologie pentru impozitele,
taxele si majorarile aferente datorate bugetelor locale.
6. De la data formularii cererii de acordare a inlesnirilor la plata
obligatiilor fiscale de catre agentii economici si depunerii acesteia la
organul fiscal teritorial si pana la solutionarea cererii, organul fiscal nu va
mai introduce dispozitie de incasare sau nu va mai urmari silit debitele si
majorarile aferente datorate bugetului de stat sau bugetelor locale.
Art. 18
Pentru aplicarea prevederilor prezentei ordonante se constituie fondul de
redresare financiara la dispozitia Guvernului, cu urmatoarele destinatii:
a) acordarea facilitatii prevazute la art. 22 lit. b) personalului
disponibilizat, conform programelor de restructurare si redresare financiara
aprobate;
b) acordarea de credite fara dobanda regiilor autonome si societatilor
comerciale cu capital majoritar de stat, consumatori de energie electrica si
gaze naturale, aflati in incapacitate de plata si care pot demonstra ca au luat
toate masurile necesare pentru a-si imbunatati situatia financiara; la
selectarea agentilor economici mai sus mentionati se va tine seama si de
importanta economico-sociala a acestora.
Fondul de redresare financiara reprezinta pozitie distincta in cadrul
bugetului de stat, iar nivelul acestuia este aprobat anual prin legea bugetului
de stat. Pentru anul 1995, Guvernul va stabili influentele financiare asupra
veniturilor si cheltuielilor bugetului de stat rezultate din aplicarea
prezentei ordonante si le va supune spre aprobare Parlamentului, in termen de 3
luni, dar nu mai tarziu de 31 iulie 1995.
Sumele acordate agentilor economici pentru plata energiei electrice si a
gazelor naturale, potrivit alin. 1 lit. b), se vor restitui de catre acestia,
in termen de pana la 3 ani. In cazul lichidarii societatilor comerciale cu
capital majoritar de stat carora li s-au acordat asemenea credite, statul are
prioritate absoluta la recuperarea acestora.
Criteriile de selectie a agentilor economici beneficiari ai fondului de
redresare financiara si modul de gestionare a acestuia se vor stabili prin
hotarare a Guvernului.
Art. 19
Pierderile inregistrate de agentii economici din activitatea desfasurata
pana la finele anului 1994 si neacoperite pe seama profiturilor realizate se
lichideaza prin reducerea corespunzatoare a fondului de rezerva, a
patrimoniului propriu al regiei autonome sau a capitalului social al societatii
comerciale.
Pentru agentii economici, altii decat cei prevazuti la art. 2, la care
nivelul pierderilor neacoperite la finele anului 1994 depaseste 50% din
patrimoniul propriu, respectiv din capitalul social, inclusiv din fondurile
proprii, ministerele, consiliile locale sau judetene, respectiv adunarea
generala a actionarilor, in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare
a prezentei ordonante, vor lua masurile de natura a declansa, dupa caz,
procedura de lichidare, privatizare ori reorganizare.
Prevederile alin. 1 din prezentul articol se aplica si in cazul creantelor
indiferent de debitor, existente la finele anului 1994, cu o scadenta
anterioara datei de 31 decembrie 1993 si neincasate, inclusiv cheltuielile
anticipate si pentru productia neterminata, anterioare datei de 31 decembrie
1993 si neregularizate pana la finele anului 1994, fara ca dreptul de urmarire
si obligatia de valorificare sa fie anulate.
Agentii economici, al caror patrimoniu propriu, respectiv capital social, a
fost diminuat cu mai mult de 50% ca urmare a aplicarii art. 19 din ordonanta,
vor informa despre aceasta ministerele, consiliile locale sau judetene ori
Fondul Proprietatii de Stat, dupa caz.
Reflectarea in contabilitate a prevederilor art. 19 se va efectua cu
respectarea prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991 si Hotararii
Guvernului nr. 704/1993 pentru aprobarea unor masuri de executare a Legii
contabilitatii nr. 82/1991, inregistrarile contabile fiind urmatoarele:
106 = 107 - cu pierderile inregistrate din activitatea desfasurata pana la
31.12.1994 si neacoperite pe seama profiturilor realizate suportate din
rezervele constituite.
1012 = 107 - cu pierderile inregistrate din activitatea desfasurata pana la
31.12.1994 si neacoperite pe seama profiturilor realizate, suportate din capitalul
social al societatilor comerciale (in cazul in care rezerva legala nu este
acoperitoare).
1015.01 = 107 - cu pierderile inregistrate din activitatea desfasurata pana
la 31.12.1994 si neacoperite pe seama profiturilor realizate, suportate din
patrimoniul propriu al regiei (in cazul in care rezerva legala nu este
acoperitoare).
106 = 411, 416, 409 etc. - cu creantele neincasate, existente la finele
anului 1994, cu o scadenta anterioara datei de 31.12.1993, lichidate din
rezervele constituite.
1012 = 411, 416, 409 etc. - cu creantele neincasate, existente la finele
anului 1994, cu o scadenta anterioara, lichidate pe seama capitalului social al
societatilor comerciale (in cazul in care rezerva legala nu este acoperitoare).
1015.01 = 411, 416, 409 etc. - cu creantele neincasate, existente la finele
anului 1994, cu o scadenta anterioara datei de 31.12.1993, lichidate din
patrimoniul propriu al regiei (in cazul in care rezerva legala nu este
acoperitoare).
Creantele neincasate, lichidate pe seama rezervelor, capitalului social si
patrimoniului propriu, se vor inregistra in contul in afara bilantului 8034
"Debitori scosi din activ, urmariti in continuare", urmand a fi
urmarite si valorificate, potrivit legii.
In contabilitatea creditorilor, sumele reprezentand datoriile lichidate de
debitori, potrivit art. 19 din ordonanta, se inregistreaza la venituri din
exploatare (articol contabil 401 sau 462 = 758).
Veniturile realizate din operatiunea prezentata la alineatul anterior
constituie sursa a fondului de rezerva, in contabilitate inregistrindu-se in
debitul contului 129 "Repartizarea profitului" prin creditul contului
1068 "Alte rezerve", sumele respective fiind deductibile din punct de
vedere fiscal.
106 = 471 - cu cheltuielile anticipate anterioare datei de 31.12.1993 si
neregularizate pana la finele anului 1994, anulate, suportate din rezervele
constituite.
1012 = 471 - cu cheltuielile anticipate anterioare datei de 31.12.1993 si
neregularizate pana la finele anului 1994, lichidate pe seama capitalului
social al societatilor comerciale (in cazul in care rezervele nu sunt
acoperitoare).
1015.01 = 471 - cu cheltuielile anticipate anterioare datei de 31.12.1993
si neregularizate pana la finele anului 1994, lichidate pe seama patrimoniului
propriu al regiei autonome (in cazul in care rezervele nu sunt acoperitoare).
106 = 331 si 332 - cu sumele aferente productiei neterminate, anterioara
datei de 31.12.1993, si neregularizate pana la finele anului 1994, lichidate pe
seama rezervelor constituite.
1012 = 331 si 332 - cu sumele aferente productiei neterminate, anterioara
datei de 31.12.1993, si neregularizate pana la finele anului 1994, lichidate pe
seama capitalului social al societatilor comerciale (in cazul in care rezervele
nu sunt acoperitoare).
1015.01 = 331 si 332 - cu sumele aferente productiei neterminate,
anterioara datei de 31.12.1993, si neregularizate pana la finele anului 1994,
lichidate pe seama patrimoniului propriu al regiilor autonome.
Criteriile anticipate si productia neterminata, lichidate pe seama
rezervelor, a capitalului social si a patrimoniului propriu, vor fi evidentiate
in contul in afara bilantului 8038 "Alte valori in afara bilantului",
analitice distincte, urmand a fi urmarite si valorificate in continuare
potrivit legii.
Art. 20
Programele de restructurare si redresare financiara ale agentilor economici
prevazuti la art. 2 vor fi actualizate in termen de 15 zile de la incheierea
acordurilor de conciliere, in functie de prevederile acestora, din contractele
de credite renegociate cu bancile comerciale si de inlesnirile fiscale acordate
de Ministerul Finantelor si consiliile locale sau judetene, dupa caz.
Programul astfel actualizat va deveni anexa la contractul de management
incheiat conform Legii nr. 66/1993. In situatia in care contractul de
management nu a fost incheiat pana la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante, realizarea masurilor din programul prevazut la alin. 1 devine
obligatie pentru conducerea executiva si consiliul de administratie.
Neaplicarea masurilor din programele de restructurare si redresare
financiara la termenele stabilite poate atrage dupa sine revocarea managerului
si inlocuirea membrilor consiliilor de administratie in cazul regiilor autonome
si revocarea managerilor la societatile comerciale cu capital majoritar de
stat.
Art. 21
In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante,
agentii economici vor inventaria si vor trece in conservare activele corporale
care nu au utilizare in anul 1995.
Sumele rezultate din vanzarea mijloacelor fixe fara utilizare pot fi
folosite pentru realizarea masurilor din programele de restructurare si
redresare financiara.
Agentii economici pot utiliza, pentru activitatea curenta de productie, si
sursele nefolosite si neangajate constituite in cadrul fondului de dezvoltare.
Art. 22
Personalul cu o vechime in munca in unitate de minimum 12 luni,
disponibilizat conform programelor de restructurare si redresare financiara ale
agentilor economici prevazuti la art. 2, beneficiaza de urmatoarele facilitati:
a) drepturi salariale pe durata preavizului prevazut de lege sau negociat
prin contractele colective de munca, fara obligatia de a presta munca in
aceasta perioada, potrivit art. 131 alin. 2 din Codul muncii;
b) o suma egala cu sase salarii la nivelul salariului de baza net realizat
in ultima luna, acordata o singura data; aceste sume neimpozabile se vor
suporta din fondul de redresare financiara prevazut in art. 18 din prezenta
ordonanta;
c) scutirea, timp de 2 ani, de la plata impozitului pe venit pentru cei
care desfasoara activitati economice pe baza liberei initiative, ca persoane
fizice independente sau organizati in asociatii familiale;
d) credite, in conditiile prevazute de Legea nr. 1/1991 privind protectia
sociala a somerilor si reintegrarea lor profesionala, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 257 din 14 septembrie 1994.
In aplicarea celor de mai sus se va proceda astfel:
Drepturile cuvenite salariatilor pe durata preavizului vor fi acordate de
agentii economici potrivit legii.
Pentru acordarea sumelor prevazute la lit. b), agentii economici care
disponibilizeaza personal conform prevederilor din programele de restructurare
si redresare financiara aprobate vor prezenta ministerelor de resort cuantumul
sumelor confirmate de directiile generale ale finantelor publice si controlului
financiar de stat judetene si a municipiului Bucuresti, dupa caz.
Fondul de redresare financiara se utilizeaza in conformitate cu prevederile
referitoare la art. 18 din prezentele norme.
Pentru a beneficia de prevederile lit. c), personalul disponibilizat va
prezenta o adeverinta eliberata de societatea comerciala sau regia autonoma de
unde a fost disponibilizat, din care sa rezulte ca persoana in cauza a fost
disponibilizata potrivit art. 22 din ordonanta, necesara pentru obtinerea
autorizatiei de desfasurare a unor activitati economice pe baza liberei
initiative, ca persoana fizica independenta sau asociatie familiala.
In aplicarea prevederilor lit. d) au fost emise Normele metodologice nr.
4048/195/1994 privind creditarea intreprinderilor mici si mijlocii.
Art. 23
In aplicarea prezentei ordonante, in afara celor prevazute la art. 1, 3, 14
si 16, in termen de 30 de zile se vor emite norme privind:
a) initierea, desfasurarea, finalizarea, urmarirea si reflectarea in
contabilitatea agentilor economici a procedurii de conciliere, a reducerilor,
scutirilor si aminarilor potrivit art. 13 si 17 din prezenta ordonanta,
elaborate de Consiliul pentru Coordonare, Strategie si Reforma Economica,
Ministerul Finantelor, Banca Nationala a Romaniei, Fondul Proprietatii de Stat,
Agentia de Restructurare, Ministerul Industriilor si Ministerul
Transporturilor;
b) criteriile de selectie a agentilor economici beneficiari ai fondului de
redresare financiara si modul de gestionare a acestuia, elaborate de Ministerul
Finantelor, Fondul Proprietatii de Stat si Agentia de Restructurare, care vor
fi aprobate de Guvern.
ANEXA I
MINISTERUL (CONSILIUL LOCAL SAU JUDETEAN) ...............
AGENTIA DE RESTRUCTURARE
SITUATIA
societatilor comerciale cu capital majoritar de stat sau a regiilor autonome,
necesara selectarii agentilor economici pentru care se instituie regimul
special de supraveghere economico-financiara, conform art. 2 din
Ordonanta Guvernului nr. 13/1995
-------------------------------------------------------------------------------
| | Criterii
|Observatii
| |------------------------------------------------------|
---|----------|----|----|----|----|----|----|----|----|----|----|----|
0 | A | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12
---|----------|----|----|----|----|----|----|----|----|----|----|----|---------
|Ministerul| | | | | | | | | | | |
|........ | | | | | | | | | | | |
|........ | | | | | | | | | | | |
---|----------|----|----|----|----|----|----|----|----|----|----|----|---------
| TOTAL: | | | | | | | | | | | x | x
---|----------|----|----|----|----|----|----|----|----|----|----|----|---------
|Ministerul| | | | | | | | | | | |
|........ | | | | | | | | | | | |
|........ | | | | | | | | | | | |
---|----------|----|----|----|----|----|----|----|----|----|----|----|---------
| TOTAL: | | | | | | | | | | | x | x
---|----------|----|----|----|----|----|----|----|----|----|----|----|---------
| TOTAL | | | | | | | | | | | |
|GENERAL: | | | | | | | | | | | x | x
-------------------------------------------------------------------------------
Manager, Conducatorul compartimentului
financiar-contabil,
0 = Nr. crt.
A = Denumirea societatii comerciale (pe ministere)
1 = Pierderi (F02, rd. 61, col. 2)
2 = Plati restante (F01, rd. 92, col. 1+2)
3 = Importanta in strategia sectoriala
4 = Sediul actiunii de privatizare
5 = Lichiditate generala F02, rd. 37, col. 2
----------------------------------------
(F01, rd. 91, col. 1) -
- (F01, rd. 69, col. 1) -
- (F01, rd. 70, col. 1)
6 = Insolvabilitate
(F01, rd. 67, col. 1) + (F02, rd. 21, col. 2) -
- (F02, rd. 61, col. 2) - (F01, rd. 92, col. 1+2)
7 = Cifra de afaceri (F01, rd. 04, col. 2)
8 = Numarul mediu de salariati (F01, rd. 60, col. 2)
9 = Rezultatul din exploatare (profit sau pierderi) (F01, rd. 24, col. 2)
sau (F01, rd. 25, col. 2)
10 = Pierderi cumulate (din col. 1)
11 = Plati restante cumulat (din col. 2)
12 = Observatii
ANEXA II/1
AGENTUL ECONOMIC ....................
Orasul .......... Judetul ...........
Codul fiscal .............
SINTEZA
masurilor cuprinse in Programul de restructurare si redresare financiara
(P.R.R.F.)
- mil. lei -
-------------------------------------------------------------------------------
| | | | Efort financiar | Efect
|
| | | |-----|--------------------------------------|----------
| | | | | acoperit din: | |
| | | | |--------------------------------------| |
| | | | |Sur-|Buge-|Buge-|Efort|Fon-|Cre-|Alte
|Dimi-|Cres-
Nr. |Masura|Ter-|Res- |TOTAL| se | tul |tele | ban-|duri|dite|surse|nuari|teri
crt.| |men |ponsa-| |pro-| de |loca-| car |FPS |ban-| | de | de
| | |bil | |prii|stat | le | | |care|
|plati|inca-
| | | | | | | | | | | |si/sau
sari
| | | | | | | | | | | |cos- |
| | | | | | | | | | | |turi |
----|------|----|------|-----|----|-----|-----|-----|----|----|-----|-----|----
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14
----|------|----|------|-----|----|-----|-----|-----|----|----|-----|-----|----
A |Masuri| | | | | | | | | | | |
| pe | | | | | | | | | | | |
|termen| | | | | | | | | | | |
|scurt*) | | | | | | | | | | |
|1. Or-| | | | | | | | | | | |
|ganiza- | | | | | | | | | | |
|torice| | | | | | | | | | | |
| - | | | | | | | | | | | |
| - | | | | | | | | | | | |
----|------|----|------|-----|----|-----|-----|-----|----|----|-----|-----|----
TOTAL 1| x | x | | | | | | | | | |
----|------|----|------|-----|----|-----|-----|-----|----|----|-----|-----|----
*) Masuri cu efecte din cursul anului 1995.
----|------|----|------|-----|----|-----|-----|-----|----|----|-----|-----|----
|2. Teh- | | | | | | | | | | |
|nice, | | | | | | | | | | | |
|tehno-| | | | | | | | | | | |
|logice| | | | | | | | | | | |
| - | | | | | | | | | | | |
| - | | | | | | | | | | | |
----|------|----|------|-----|----|-----|-----|-----|----|----|-----|-----|----
TOTAL 2| x | x | | | | | | | | | |
|------|----|------|-----|----|-----|-----|-----|----|----|-----|-----|----
|3. Ma-| | | | | | | | | | | |
|nageri- | | | | | | | | | | |
|ale | | | | | | | | | | | |
| - | | | | | | | | | | | |
| - | | | | | | | | | | | |
----|------|----|------|-----|----|-----|-----|-----|----|----|-----|-----|----
TOTAL 3| x | x | | | | | | | | | |
----|------|----|------|-----|----|-----|-----|-----|----|----|-----|-----|----
|4. Fi-| | | | | | | | | | | |
|nanci-| | | | | | | | | | | |
|are | | | | | a) | b) | c) | d) | | e) | |
| - | | | | | | | | | | | |
| - | | | | | | | | | | | |
----|------|----|------|-----|----|-----|-----|-----|----|----|-----|-----|----
TOTAL 4| x | x | | | | | | | | | |
----|------|----|------|-----|----|-----|-----|-----|----|----|-----|-----|----
TOTAL A| x | x | | | | | | | | | |
----|------|----|------|-----|----|-----|-----|-----|----|----|-----|-----|----
B |Masuri| | | | | | | | | | | |
|pe ter- | | | | | | | | | | |
|men | | | | | | | | | | | |
|mediu*) | | | | | | | | | | |
|1. Or-| | | | | | | | | | | |
|ganiza- | | | | | | | | | | |
|torice| | | | | | | | | | | |
| - | | | | | | | | | | | |
| - | | | | | | | | | | | |
----|------|----|------|-----|----|-----|-----|-----|----|----|-----|-----|----
TOTAL 1| x | x | | | | | | | | | |
----|------|----|------|-----|----|-----|-----|-----|----|----|-----|-----|----
|2. Teh- | | | | | | | | | | |
|nice, | | | | | | | | | | | |
|tehno-| | | | | | | | | | | |
|logice| | | | | | | | | | | |
| - | | | | | | | | | | | |
| - | | | | | | | | | | | |
----|------|----|------|-----|----|-----|-----|-----|----|----|-----|-----|----
TOTAL 2| x | x | | | | | | | | | |
----|------|----|------|-----|----|-----|-----|-----|----|----|-----|-----|----
|3. Ma-| | | | | | | | | | | |
|nage- | | | | | | | | | | | |
|riale | | | | | | | | | | | |
| - | | | | | | | | | | | |
| - | | | | | | | | | | | |
----|------|----|------|-----|----|-----|-----|-----|----|----|-----|-----|----
TOTAL 3| x | x | | | | | | | | | |
----|------|----|------|-----|----|-----|-----|-----|----|----|-----|-----|----
|4. Fi-| | | | | | | | | | | |
|nanci-| | | | | | | | | | | |
|are | | | | | a) | b) | c) | d) | | e) | |
| - | | | | | | | | | | | |
| - | | | | | | | | | | | |
----|------|----|------|-----|----|-----|-----|-----|----|----|-----|-----|----
TOTAL 4| x | x | | | | | | | | | |
----|------|----|------|-----|----|-----|-----|-----|----|----|-----|-----|----
TOTAL B| x | x | | | | | | | | | |
----|------|----|------|-----|----|-----|-----|-----|----|----|-----|-----|----
|TOTAL | | | | | | | | | | | |
| A+B | x | x | | | | | | | | | |
----|------|----|------|-----|----|-----|-----|-----|----|----|-----|-----|-----
*) Masuri cu efecte dupa anul 1995.
a) In col. 7 se va inscrie efortul financiar determinat de reesalonarea sau
reducerea impozitelor si taxelor neachitate, inclusiv a penalitatilor aferente
datei de 31 decembrie 1994, catre bugetul de stat.
b) In col. 8 se va inscrie efortul financiar determinat de reesalonarea sau
reducerea impozitelor si taxelor neachitate, inclusiv a penalitatilor aferente
datei de 31 decembrie 1994, catre bugetrele locale.
c) In col. 9 se va inscrie efortul financiar determinat de reesalonarea
creditelor restante la 31 decembrie 1994, a creditelor cu scadenta in semestrul
I/1995, precum si reducerea sau anularea dobanzilor neachitate la 31 decembrie
1994.
d) In col. 10 se va inscrie necesarul din fondurile F.P.S. pentru
realizarea investitiilor, fundamentat prin devizul general (centralizator de
cheltuieli, C+M, liste de utilaje etc.).
e) Se va nominaliza expres natura sursei.
ANEXA II/2
AGENTUL ECONOMIC ..................
Orasul ........ Judetul .............
Codul fiscal ......................
EVOLUTIA PRINCIPALILOR INDICATORI ECONOMICI SI FINANCIARI
(in preturi valabile la 31.12.1994)
- mil. lei -
-------------------------------------------------------------------------------
Previziuni
Nr. Denumirea Reali- -----------------------------------------------
crt. indicatorilor zat 1995 1996..2000
anul --------------------------------------
1994 trim. I trim. II trim. III trim. IV
-------------------------------------------------------------------------------
1 2 3 4 5 6 7 8...12
-------------------------------------------------------------------------------
1. Capacitatea de
productie existenta
2. Capital social
3. Venituri totale,
din care:
- subventii si
transferuri
4. Cifra de afaceri
5. Cheltuieli totale,
din care:
a) fixe
b) variabile
6. Profit brut (3-5)
7. Pierderi (5-3)
8. Active circulante -
total, din care:
a) Stocuri - total,
din care:
- materiale
- animale
- produse finite
- productie neterminata
si semifabricate
b) Creante
c) Disponibilitati banesti
si plasamente
9. Datorii - total, din care:
a) credite bancare - total,
din care:
- cu garantia statului
- dobanzi - total, din care:
- aferente creditelor cu
garantia statului
b) furnizori
c) datorii fata de bugetul
de stat
d) alte datorii
e) comision datorat la
fondul de risc
10. Numarul mediu de salariati
11. Cheltuieli de personal
12. Amortizarea mijloacelor fixe -
total, din care:
- amortizare inclusa in costuri
13. Plati restante - total,
din care:
a) furnizori interni
b) creditori
c) impozite si taxe neplatite
in termenul stabilit
d) credite nerambursate la
scadenta, din care:
- cu garantia statului
e) comision datorat la fondul
de risc
14. Dobanzi platite la credite
restante
15. Penalitati si majorari de
intarziere - total, din care:
- conform Ordonantei
Guvernului nr. 28/1994
- pentru neplata comisionului
la fondul de risc
-------------------------------------------------------------------------------
NOTA:
Previziunile pentru anii 1995 - 2000 se vor completa avandu-se in vedere
aplicarea programelor de restructurare si redresare financiara.
Manager,
Conducatorul compartimentului
financiar-contabil,
ANEXA II/3
AGENTUL ECONOMIC ................
Orasul .......... Judetul ............
Codul fiscal ....................
TABLOUL FLUXULUI DE NUMERAR (CASH - FLOW)
- mil. lei -
-------------------------------------------------------------------------------
Corelatie cu
Nr. formularele de 1994 1995
Indicatori raportare -----------------------
rd. trimestriala trim. trim. trim. trim.
1994 *) I II III IV
-------------------------------------------------------------------------------
1 2 3 4 5 6 7 8
-------------------------------------------------------------------------------
1. (+) Disponibilul la
inceputul perioadei F02, rd. 27 la rd. 35
2. (+/-) Profit net/pierderi F02, rd. 60 sau rd. 61
3. (+) Amortizari si
provizioane F01, rd. 23
4. (+) Rezerve si provizioane F02, rd. 57 + rd. 70
(S2 - S1)
5. (+) Cresteri de capital F02, rd. 67 - rd. 60 -
din care: - rd. 57 (S2 - S1)
- din reevaluare F02, rd. 52 + rd. 56
(S2 - S1)
6. (+) Imprumuturi pe termen
mediu si lung F02, rd. 71 - F01,
rd. 78 (S2 - S1)
7. (-) Cresteri de active
fixe F01, rd. 04 + rd. 11
(S2 - S1)
8. (-) Cresteri de active
financiare F02, rd. 12 + rd. 26
(S2 - S1)
9. (+/-) Variatia capitalului
de lucru:
- Variatia stocurilor F02, rd. 21 (S2 - S1)
- Variatia creantelor F02, rd. 22 la rd. 25
(S2 - S1)
- Alte active (conturi de
regularizare) F02, rd. 41
(S2 - S1)
- Obligatii F02, rd. 72 la rd. 74
(S2 - S1)
- Credite pe termen scurt
(curente) F01, rd. 78 (S2 - S1)
- Pasive de regularizare F02, rd. 79 (S2 - S1)
10. Disponibil la sfarsitul
perioadei (1+...+9) (S2 - S1)
-------------------------------------------------------------------------------
---------------
*) Se vor adapta la formularele de raportare trimestriala ce vor fi
aprobate pentru anul 1995.
S1 = inceputul anului.
S2 = sfarsitul perioadei.
Conducatorul compartimentului
Manager, financiar-contabil,
ANEXA II/4
AGENTUL ECONOMIC ..................
Orasul ......... Judetul .............
Codul fiscal ......................
SITUATIA
indicatorilor sintetici de eficienta
- mil. lei -
------------------------------------------------------------------------------
1995
Nr. Indicatorul Formula de calcul 1994
-----------------1996..2000
crt. tr. tr. tr. tr.
I II III IV
-------------------------------------------------------------------------------
1 2 3 4 5 6 7 8 9-13
-------------------------------------------------------------------------------
Cifra de afaceri
1. --------------------
Numar de salariati
--- Productivitatea muncii ----------------------------------------------------
Valoarea adaugata *)
2. ----------------------
Numar de salariati
-------------------------------------------------------------------------------
Active circulante
3. Lichiditate generala ----------------------
Datorii pe termen scurt*)
-------------------------------------------------------------------------------
4. Lichiditate Active circulante-Stocuri
intermediara ---------------------------
Datorii pe termen scurt*)
-------------------------------------------------------------------------------
Disponibilitati
5. Lichiditate imediata ---------------------------
Datorii pe termen scurt*)
-------------------------------------------------------------------------------
Rata rentabilitatii Profit brut
6. costurilor -------------------- x 100
Total cheltuieli
-------------------------------------------------------------------------------
Rata rentabilitatii Profit net
7. financiare -------------------- x 100
Capital propriu
-------------------------------------------------------------------------------
Viteza de rotatie a Active circulante
8. activelor -------------------- x 360
circulante *) Cifra de afaceri
-------------------------------------------------------------------------------
Viteza de rotatie a Stocuri
9. stocurilor *) -------------------- x 360
Cifra de afaceri
-------------------------------------------------------------------------------
Perioada de Creante
10. recuperare -------------------- x 360
a creantelor *) Cifra de afaceri
-------------------------------------------------------------------------------
Durata de plata Total datorii
11. a datoriilor *) -------------------- x 360
Cifra de afaceri
-------------------------------------------------------------------------------
Rata de rambursare Rata creditului
12. (sau rata de + Dobanzi
acumulare) -------------------- x 100
Fluxul de numerar
-------------------------------------------------------------------------------
--------------
*) Valoarea adaugata = Vanzari de marfuri + Productia exercitiului -
(Costul marfurilor vandute + Costuri de materii prime si materiale + Lucrari si
servicii efectuate de terti).
*) Datorii pe termen scurt = Datorii total - Datorii pe termen mediu si
lung.
*) La determinarea indicatorilor pentru trim. I, II, III si IV pe anul 1995
se va utiliza cifra 90 (numarul de zile aferente unui trimestru).
NOTA:
Previziunile pentru anii 1995-2000 se vor completa avandu-se in vedere
aplicarea masurilor din programul de restructurare si redresare financiara.
Manager, Conducatorul compartimentului
financiar-contabil,