LEGE
Nr. 1 din 7 ianuarie 1991 * Republicata
privind protectia sociala a somerilor si reintegrarea lor profesionala
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 257 din 14 septembrie 1994
*) Republicata in temeiul art. III din Legea nr. 57/1994, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 184 din 20 iulie 1994, dandu-se
textelor o noua numerotare.
Legea nr. 1/1991 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 1 din 8 ianuarie 1991 si a mai fost republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 266 din 30 decembrie 1991, si in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 199 din 14 august 1992.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Persoanele apte de munca, ce nu pot fi incadrate din lipsa de locuri
disponibile corespunzatoare pregatirii lor, sunt considerate someri si
beneficiaza, in conditiile prezentei legi, de ajutor de somaj si de alte forme
de protectie sociala, precum si de sprijin in vederea reintegrarii lor
profesionale prin calificare, recalificare si perfectionare.
Art. 2
(1) Sunt indreptatite sa primeasca ajutorul de somaj in conditiile
prezentei legi:
a) persoanele al caror contract de munca a fost desfacut din initiativa
unitatii pentru motivele prevazute la art. 130 alin. (1) lit. a) - f) din Codul
muncii sau carora, dupa caz, le-a incetat calitatea de membru in cooperatia
mestesugareasca din motive neimputabile lor;
b) persoanele al caror contract de munca a fost desfacut din initiativa
unitatii, daca s-a stabilit prin dispozitia sau hotararea organului competent
nelegalitatea masurii luate de unitate ori lipsa vinovatiei persoanei in cauza,
iar reintegrarea in munca nu mai este obiectiv posibila la unitatea in care a
fost incadrata anterior sau la unitatea care a preluat patrimoniul acesteia;
c) persoanele al caror contract de munca a fost desfacut din initiativa
lor, pentru motive care, potrivit legii, la reincadrare nu intrerup vechimea in
munca;
d) persoanele care au fost incadrate cu contract de munca pe durata
determinata.
(2) Persoanele carora le-a incetat contractul de munca sau calitatea de
membru in cooperatia mestesugareasca, in cazurile prevazute la alineatul
precedent, lit. a) si d), beneficiaza de ajutor de somaj daca au o vechime in
munca de cel putin 6 luni in ultimele 12 luni premergatoare datei de
inregistrare a cererii pentru plata ajutorului de somaj.
(3) Absolventii de invatamant care, in termen de un an de la absolvire,
s-au angajat si nu au beneficiat integral de ajutor de integrare profesionala
vor primi ajutor de somaj indiferent de vechimea in munca.
(4) Sunt asimilate somerilor si beneficiaza de plata ajutorului de somaj
persoanele fizice autorizate sa presteze o activitate individuala si membrii
asociatiilor familiale care isi desfasoara activitatea in temeiul
Decretului-lege nr. 54/1990, daca au contribuit la constituirea fondului pentru
plata ajutorului de somaj pe o perioada de 12 luni in ultimii 2 ani anteriori
inregistrarii cererii, in situatia in care si-au incheiat activitatea renuntand
la autorizatia de functionare.
Art. 3
(1) Sunt asimilati somerilor si beneficiaza de ajutor de integrare
profesionala:
a) absolventii institutiilor de invatamant in varsta de minimum 18 ani,
care nu au surse de venit proprii la nivelul a cel putin jumatate din salariul
de baza minim brut pe tara si care, intr-o perioada de 60 de zile de la
absolvire, nu au reusit sa se incadreze in munca potrivit pregatirii
profesionale;
b) absolventii institutiilor de invatamant in varsta de cel putin 16 ani,
in cazuri justificate de lipsa sustinatorilor legali sau de imposibilitatea
dovedita a acestora de a presta obligatia legala de intretinere datorata
minorilor;
c) tinerii care inainte de efectuarea stagiului militar nu au fost
incadrati cu contract de munca si care intr-o perioada de 30 de zile de la data
lasarii lor la vatra nu s-au putut angaja.
(2) Absolventii scolilor speciale pentru handicapati, care nu au loc de
munca, vor fi luati in evidenta imediat dupa absolvire si vor beneficia de
plata ajutorului de integrare profesionala de la data inscrierii in aceste
evidente.
CAP. 2
Ajutorul de somaj si alte forme de protectie sociala a somerilor
Art. 4
(1) Ajutorul de somaj, dupa caz ajutorul de integrare profesionala, consta
intr-o suma calculata in mod diferentiat, pe categorii de persoane si vechime
in munca, dupa cum urmeaza:
a) 60% din salariul de baza minim brut pe tara, din care s-a dedus
impozitul prevazut de lege, in cazul beneficiarilor de ajutor de integrare
profesionala care provin din randul absolventilor invatamantului
preuniversitar, profesional sau de ucenici, in varsta de minimum 18 ani sau,
dupa caz, 16 ani;
b) 70% din salariul de baza minim brut pe tara, din care s-a dedus
impozitul prevazut de lege, in cazul beneficiarilor de ajutor de integrare
profesionala care provin din randul absolventilor invatamantului superior;
c) 50% din media salariului de baza brut, avut in ultimele 3 luni, din care
s-a dedus impozitul prevazut de lege, in cazul beneficiarilor de ajutor de
somaj care au o vechime in munca de pana la 5 ani, dar nu mai putin de 75% din
salariul de baza minim brut pe tara, din care s-a dedus impozitul prevazut de
lege;
d) 55% din media salariului de baza brut, avut in ultimele 3 luni, din care
s-a dedus impozitul prevazut de lege, in cazul beneficiarilor de ajutor de
somaj care au o vechime in munca de la 5 pana la 15 ani, dar nu mai putin de
80% din salariul de baza minim brut pe tara, din care s-a dedus impozitul
prevazut de lege;
e) 60% din media salariului de baza brut, avut in ultimele 3 luni, din care
s-a dedus impozitul prevazut de lege, in cazul beneficiarilor de ajutor de
somaj care au o vechime in munca de minimum 15 ani, dar nu mai putin de 85% din
salariul de baza minim brut pe tara, din care s-a dedus impozitul prevazut de
lege;
f) 40% din venitul mediu lunar, ramas dupa plata impozitului stabilit
potrivit legii, pe ultimele 12 luni, pentru persoanele de la art. 2 alin. (4),
care au contribuit la constituirea fondului pentru plata ajutorului de somaj o
perioada de pana la 5 ani, dar nu mai putin de un an;
g) 50% din venitul mediu lunar ramas dupa plata impozitului stabilit
potrivit legii, pe ultimele 12 luni, pentru persoanele de la art. 2 alin. (4),
care au contribuit la constituirea fondului pentru plata ajutorului de somaj o
perioada de peste 5 ani.
(2) Ajutorul de somaj, calculat potrivit prevederilor alineatului
precedent, nu poate depasi suma reprezentand cuantumul a cel mult doua salarii
de baza minime brute pe tara, din care s-a scazut impozitul prevazut de lege.
Art. 5
Pentru a putea beneficia de ajutorul de somaj sau de ajutorul de integrare
profesionala, persoanele prevazute la art. 2 si 3 trebuie sa indeplineasca
urmatoarele conditii:
a) sa fie inscrise la oficiile fortei de munca din cadrul directiei de
munca si protectie sociala judeteana sau din cadrul Directiei generale de munca
si protectie sociala a municipiului Bucuresti, unde isi au domiciliul sau, dupa
caz, unde isi au resedinta, daca au avut ultimul loc de munca in acea
localitate;
b) starea sanatatii, dovedita cu certificat medical, sa le permita sa fie
incadrate in munca.
Art. 6
(1) Nu beneficiaza de ajutor de somaj sau de ajutor de integrare
profesionala:
a) persoanele care detin, impreuna cu membrii familiei, terenuri agricole
in suprafata de cel putin 20.000 m.p. in zonele colinare si de ses si de cel
putin 40.000 m.p. in zonele montane;
b) persoanele care au surse de venituri proprii sau care realizeaza
venituri din prestarea unor activitati autorizate in conditiile prevazute de
lege si care obtin pe aceste cai un venit de cel putin jumatate din salariul de
baza minim brut pe tara, din care s-a dedus impozitul prevazut de lege;
c) persoanele carora li s-a oferit loc de munca corespunzator pregatirii si
nivelului studiilor, situatiei personale si starii de sanatate, situat la o
distanta de cel mult 50 km de localitatea de domiciliu, sau carora li s-a
recomandat de catre oficiile fortei de munca, in scris, sa urmeze cursuri de
calificare, recalificare, perfectionare sau, dupa caz, alte forme de pregatire
profesionala si au refuzat nejustificat oferta sau recomandarea;
d) persoanele care indeplinesc conditiile de inscriere la pensie pentru
munca depusa si limita de varsta;
e) absolventii invatamantului liceal care urmeaza forme superioare de
pregatire profesionala, indiferent de forma acesteia si de durata ei.
(2) Situatiile prevazute la lit. a) si b) de la alin. (1) se dovedesc cu
acte eliberate de consiliul local al localitatii de domiciliu, respectiv de
organele financiare teritoriale, si prin declaratie pe propria raspundere a
salariatului.
Art. 7
(1) Persoanele care au fost incadrate in munca au dreptul sa primeasca
ajutorul de somaj din momentul incetarii contractului de munca sau, dupa caz, a
calitatii de membru in cooperatia mestesugareasca, in conditiile prevazute la
art. 2, daca s-au inscris la oficiile fortei de munca in termen de 30 de zile
de la incetarea activitatii sau de la data inscrierii la oficiul fortei de
munca, daca cererea a fost facuta ulterior acestui termen.
(2) Persoanele prevazute la art. 2 lit. b) dobandesc dreptul de a primi ajutor
de somaj de la data hotararii definitive de reintegrare, a ordonantei de
scoatere de sub urmarire penala sau de punere in libertate ori a hotararii
definitive de achitare, daca s-au inscris la oficiul fortei de munca in termen
de 30 de zile de la data respectiva sau de la data inscrierii, cand aceasta a
avut loc dupa expirarea termenului de 30 de zile.
(3) Persoanele care nu au fost incadrate in munca dobandesc dreptul la
ajutorul de integrare profesionala dupa cum urmeaza:
a) dupa o perioada de 30 de zile, pentru absolventii invatamantului
preuniversitar si ai invatamantului superior, de la data la care s-au adresat
oficiilor fortei de munca sau altor organe competente, potrivit legii,
solicitand incadrarea intr-o munca corespunzatoare pregatirii lor;
b) dupa o perioada de 30 de zile de la data la care persoanele care au
terminat serviciul militar obligatoriu s-au adresat oficiilor fortei de munca,
solicitand incadrarea intr-o munca corespunzatoare pregatirii lor.
(4) Femeile care au incetat activitatea, potrivit legii, pentru cresterea
copiilor, precum si persoanele carora le-a incetat calitatea de pensionar au
dreptul de a primi ajutor de somaj de la data inscrierii la oficiile fortei de
munca.
(5) Termenele de 30 de zile prevazute la alin. (3) lit. a) si b) incep sa
curga de la expirarea termenelor de 60 de zile, respectiv de 30 de zile,
prevazute la art. 3
Art. 8
(1) Ajutorul de somaj sau ajutorul de integrare profesionala se plateste la
cererea persoanelor indreptatite potrivit legii.
(2) Ajutorul de somaj sau ajutorul de integrare profesionala se plateste de
la data dobandirii dreptului. Retroactiv nu poate fi platit pe o perioada mai
mare de 30 de zile de la data inregistrarii cererii de plata.
Art. 9
Cererile pentru plata ajutorului de somaj sau a ajutorului de integrare
profesionala se adreseaza directiilor de munca si protectie sociala judetene si
Directiei generale de munca si protectie sociala a municipiului Bucuresti.
Art. 10
Ajutorul de somaj si ajutorul de integrare profesionala se platesc pe o
perioada de cel mult 270 de zile calendaristice. Daca in aceasta perioada
directiile de munca si protectie sociala organizeaza cursuri de calificare,
recalificare, perfectionare sau, dupa caz, alte forme de pregatire
profesionala, somerii si beneficiarii ajutorului de integrare profesionala sunt
obligati sa le urmeze.
Art. 11
(1) Persoanele care urmeaza cursurile de calificare, recalificare,
perfectionare sau, dupa caz, alte forme de pregatire profesionala, organizate
potrivit legii, au obligatia la absolvire sa se incadreze in unitatile la care
sunt repartizate.
(2) Absolventii care refuza, fara motive temeinice, repartizarea in munca,
conform prevederilor art. 20 alin. (1) lit. d) din prezenta lege, au obligatia
sa restituie cheltuielile de scolarizare. La data inscrierii la cursuri,
persoanele vor incheia cu directia de munca si protectie sociala un angajament
in acest sens, care, in cazul nerespectarii de catre titular a obligatiilor
asumate, constituie titlu executoriu.
Art. 12
(1) Persoanele care au beneficiat de ajutorul de somaj sau de ajutorul de
integrare profesionala pentru perioada maxima de 270 de zile si sunt lipsite de
mijloace de intretinere pot beneficia in continuare, pana la incadrarea in
munca, de o alocatie de sprijin, dar nu mai mult de 18 luni de la expirarea
perioadei legale de acordare a ajutorului de somaj, respectiv a ajutorului de
integrare profesionala.
(2) Sunt considerate lipsite de mijloace de intretinere persoanele care
indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) nu detin impreuna cu membrii familiei terenuri agricole cu o suprafata
minima echivalenta cu cea prevazuta la art. 6 alin. (1) lit. a);
b) nu realizeaza impreuna cu membrii familiei un venit mediu lunar, pe
membru de familie, de cel putin 60% din salariul de baza minim brut pe tara,
din care s-a scazut impozitul prevazut de lege.
(3) Situatiile prevazute la alin. (2) se dovedesc prin declaratii pe
propria raspundere ale titularului.
Art. 13
(1) Alocatia de sprijin este o suma egala cu 60% din salariul de baza minim
brut pe tara, din care s-a scazut impozitul prevazut de lege.
(2) In perioada cat primesc alocatie de sprijin, somerii pot urma cursuri
de calificare, recalificare, perfectionare sau, dupa caz, alte forme de
pregatire profesionala care sa nu depaseasca durata de primire a alocatiei de
sprijin.
(3) Pregatirea profesionala a somerilor inceputa in perioada ajutorului de
somaj, respectiv a ajutorului de integrare profesionala poate fi continuata in
perioada alocatiei de sprijin, prin formele de invatamant prevazute de lege, in
meserii si specialitati a caror durata nu depaseste durata acordarii alocatiei
de sprijin.
Art. 14
(1) Pe perioada in care unei persoane i se plateste ajutor de somaj, ajutor
de integrare profesionala sau alocatie de sprijin, aceasta beneficiaza de
alocatia pentru copii, precum si de asistenta medicala gratuita. Dreptul
locativ la locuinta de serviciu se pastreaza pe intreaga perioada in care
chiriasul primeste ajutor de somaj sau alocatie de sprijin, cu exceptia cazului
in care aceasta este situata in incinta unitatii sau este legata direct de
asigurarea permanentei ori continuitatii in serviciu, situatie in care se poate
dispune numai evacuarea conditionata de atribuirea unui alt spatiu locativ
corespunzator.
(2) De asistenta medicala gratuita beneficiaza si membrii de familie aflati
in intretinerea persoanei careia i se platesc ajutoarele prevazute la alin.
(1).
(3) Persoanele prevazute la alin. (1) beneficiaza de compensarea unei parti
din pretul medicamentelor conform reglementarilor legale in vigoare.
Art. 15
Perioada pentru care o persoana este indreptatita sa primeasca ajutor de
somaj sau ajutor de integrare profesionala constituie vechime in munca si in
aceeasi unitate.
Art. 16
Persoanele care si-au pierdut total sau partial capacitatea de munca in
perioada pentru care sunt indreptatite sa primeasca ajutor de somaj, ajutor de
integrare profesionala sau alocatie de sprijin si cat urmeaza un curs de
calificare, recalificare, perfectionare sau, dupa caz, alte forme de pregatire
profesionala beneficiaza de drepturile de asigurari sociale prevazute de lege
pentru persoanele incadrate in munca, inclusiv de pensia de invaliditate.
Art. 17
(1) Beneficiarul ajutorului de somaj, al ajutorului de integrare
profesionala sau al alocatiei de sprijin este obligat ca, lunar, pe baza
programarii efectuate sau ori de cate ori este solicitat, sa se prezinte la
oficiul fortei de munca.
(2) Persoana care primeste ajutor de somaj sau ajutor de integrare
profesionala si se incadreaza in munca sau incepe sa realizeze venituri din
sursele prevazute la art. 6 alin. (1) lit. a) si b) ori indeplineste conditii
de inscriere la pensie pentru munca depusa si limita de varsta sau urmeaza
forme superioare de pregatire profesionala are obligatia de a instiinta, in
termen de 3 zile, oficiul fortei de munca. Aceeasi obligatie o are si persoana
care primeste alocatie de sprijin, in masura in care i se modifica mijloacele
de intretinere prevazute la art. 12.
(3) Obligatia prevazuta la alin. (2) revine si persoanei juridice sau
fizice care a efectuat angajarea sau, dupa caz, oficiilor de pensii.
Art. 18
Calitatea de beneficiar al ajutorului de somaj, al ajutorului de integrare
profesionala sau al alocatiei de sprijin si indeplinirea obligatiei prevazute
la art. 17 se dovedesc cu carnetul de evidenta, eliberat si vizat lunar de
oficiul fortei de munca.
Art. 19
(1) Ajutorul de somaj, ajutorul de integrare profesionala sau alocatia de
sprijin se plateste lunar de catre directiile de munca si protectie sociala,
proportional cu numarul de zile calendaristice cat titularul este indreptatit
sa primeasca acest drept, pe baza buletinului de identitate si a carnetului de
evidenta.
(2) Ajutorul de somaj, ajutorul de integrare profesionala si alocatia de
sprijin nu sunt impozabile si nu pot face obiectul executarii silite pentru
alte debite decat cele care au provenit din ajutorul de somaj, ajutorul de
integrare profesionala sau alocatia de sprijin acordate necuvenit, pentru cele
care reprezinta obligatii de intretinere, precum si pentru daunele cauzate prin
infractiuni intentionate savarsite impotriva vietii, sanatatii si integritatii
corporale.
Art. 20
(1) Plata ajutorului de somaj, a ajutorului de integrare profesionala sau a
alocatiei de sprijin inceteaza in urmatoarele situatii:
a) la indeplinirea termenelor prevazute la art. 10, respectiv art. 12 alin.
(1);
b) la incadrarea in munca a titularului sau dupa 30 de zile de la obtinerea
de catre acesta a autorizatiei de exercitare a unei activitati pe cont propriu;
c) in cazul refuzului nejustificat de a se incadra intr-o unitate cu
contract de munca pe durata nedeterminata sau determinata, intr-un loc de munca
corespunzator pregatirii si nivelului studiilor somerului, situatiei personale
si starii de sanatate a acestuia;
d) la data refuzului nejustificat de a urma un curs sau o alta forma de
pregatire profesionala organizate potrivit art. 10 si art. 13 alin. (2) si (3)
sau, dupa caz, la data intreruperii sau neabsolvirii cursurilor pe motive
imputabile beneficiarilor.
(2) Plata ajutorului de somaj, a ajutorului de integrare profesionala sau a
alocatiei de sprijin se suspenda:
a) in cazul neindeplinirii obligatiei prevazute la art. 17;
b) pe perioada indeplinirii obligatiilor militare;
c) pe perioada in care titularul isi stabileste domiciliul in strainatate;
d) pe perioada in care titularul este arestat preventiv sau pentru
executarea unei pedepse privative de libertate;
e) pe perioada in care titularul este incadrat cu contract de munca pe
durata determinata mai mica de 6 luni.
Art. 21
Persoanele care au fost reintegrate in munca de catre organele de
jurisdictie competente si carora li s-au acordat despagubiri pentru perioada
nelucrata vor restitui ajutorul de somaj sau, dupa caz, alocatia de sprijin
primite pe aceeasi perioada de timp.
CAP. 3
Constituirea si utilizarea fondului pentru plata ajutorului de somaj
Art. 22
Fondul necesar pentru plata ajutorului de somaj, a ajutorului de integrare
profesionala si a alocatiei de sprijin se constituie din urmatoarele surse:
a) o cota de 5% aplicata asupra fondului de salarii realizat lunar, in
valoare bruta, de persoanele fizice si juridice romane si straine cu sediul in
Romania, care angajeaza personal roman, precum si din veniturile declarate in
contractele de asigurari sociale de catre persoanele fizice autorizate sa
presteze o activitate individuala si asociatiile familiale care isi desfasoara
activitatea in temeiul Decretului-lege nr. 54/1990;
b) o contributie de 1% din salariul de baza lunar de incadrare brut,
platita de salariatii persoanelor fizice si juridice prevazute la lit. a);
c) o contributie de 1% din venitul lunar in valoare bruta, obtinut din
munca prestata de catre membrii cooperatiei;
d) o subventie de la bugetul de stat pentru completarea fondului, in caz ca
sursele de la lit. a), b) si c) nu acopera platile datorate.
Art. 23
(1) Fondul prevazut la art. 22 se pastreaza intr-un cont al Ministerului
Muncii si Protectiei Sociale deschis la Banca Nationala a Romaniei, este
gestionat de acesta si este purtator de dobanda.
(2) Sumele neconsumate intr-o perioada se reporteaza in perioadele imediat
urmatoare fara a exista obligatia de a fi varsate la bugetul de stat.
(3) Pentru nevarsarea la termen a sumelor prevazute la art. 22 se aplica o
majorare de 0,2% pentru fiecare zi de intarziere, dar nu mai mult decat totalul
sumelor datorate. Sumele reprezentand majorarile de intarziere sunt sursa de
constituire a fondului pentru plata ajutorului de somaj, a ajutorului de
integrare profesionala si a alocatiei de sprijin.
(4) In cazul neachitarii la termen a contributiilor datorate pentru
constituirea fondului pentru plata ajutorului de somaj, a ajutorului de
integrare profesionala si a alocatiei de sprijin, precum si a majorarilor de
intarziere, potrivit legii, directiile teritoriale ale Ministerului Muncii si
Protectiei Sociale pot dispune poprirea sumelor respective din conturile
agentilor economici, prin introducerea de dispozitii de incasare, care
constituie titluri executorii, pe care organele bancare sunt obligate a le
executa fara acceptul debitorilor. In cazul lipsei disponibilitatilor banesti
in conturile bancare, lichidarea creantelor se face prin aplicarea procedurii
de executare silita, in conditiile legii.
Art. 24
(1) Din fondul constituit potrivit art. 22 si 23 din prezenta lege se vor
face plati si pentru:
a) acoperirea unor cheltuieli legate de efectuarea platii ajutorului de
somaj, a ajutorului de integrare profesionala si a alocatiei de sprijin;
b) acoperirea unor cheltuieli pentru calificarea, recalificarea si
perfectionarea somerilor, a celor care beneficiaza de ajutorul de integrare
profesionala si de alocatia de sprijin;
c) utilizarea unei parti de pana la 10% din dobanda constituita la fondul
pentru plata ajutorului de somaj, precum si din veniturile din prestatii
realizate de oficiile fortei de munca si de centrele de calificare si
recalificare a somerilor, pentru dezvoltarea bazei materiale a acestor oficii
si centre de calificare si recalificare, pentru reparatii la cladiri si alte
mijloace fixe din dotarea acestora, precum si pentru cheltuieli de personal;
d) acordarea unor credite in conditii avantajoase, cu o dobanda de 50% din
dobanda bancara negociata trimestrial, pentru infiintarea si dezvoltarea de
intreprinderi mici si mijlocii, in scopul crearii de noi locuri de munca, in
special pentru someri; in acest scop, Banca Nationala a Romaniei va transfera o
parte din fondul pentru plata ajutorului de somaj ca depozit in bancile
comerciale indicate de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, in contul si la
dispozitia acestuia.
(2) Pentru ca o intreprindere sa poata fi finantata din fondul constituit
conform art. 24 lit. d) trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa angajeze minimum 50% din personal din randul persoanelor care
beneficiaza de ajutor de somaj, ajutor de integrare profesionala sau alocatie
de sprijin. In cazul in care disponibilizeaza personalul provenit din
categoriile mentionate, anterior implinirii a 2 ani de la incadrare, va fi
obligata sa angajeze, in limita procentului prevazut, personal din randul
beneficiarilor acestor ajutoare. In cazul nerespectarii procentului minim de
angajare, agentul economic pierde dreptul de creditare si plateste cu titlul de
penalitate o suma egala cu marimea creditului acordat;
b) sa realizeze activitatea de baza in productie, servicii sau turism; nu
se pot finanta agentii economici care au obiect de activitate exclusiv
comertul;
c) sa aiba intocmit proiectul de fezabilitate avizat de o comisie formata
din reprezentantii bancilor finantatoare si reprezentantul Ministerului Muncii
si Protectiei Sociale.
(3) Timpul maxim de creditare este de un an, exclusiv perioada de gratie.
In cazul in care intreprinderea solicita un credit suplimentar, i se poate
acorda, cu conditia achitarii in totalitate a creditului anterior, inclusiv
dobanda. Pentru noul credit acordat conditia este cea prevazuta la alin. (2)
lit. a).
(4) Banca finantatoare poarta raspunderea pentru creditele acordate ramase
nerambursate.
(5) Marimea fondului destinat creditarii se va stabili prin legea bugetului
asigurarilor sociale de stat. La elaborarea proiectului legii bugetului
asigurarilor sociale de stat, cat priveste stabilirea fondului destinat
creditarii, Guvernul va consulta organizatiile patronale si confederatiile
sindicale.
(6) Conditiile de acordare si rambursare a creditelor, modul de stabilire a
garantiilor si organizarea si desfasurarea licitatiilor pentru desemnarea
bancilor autorizate sa acorde credite din fondul pentru plata ajutorului de
somaj se vor stabili prin norme metodologice ale Ministerului Muncii si
Protectiei Sociale si ale Bancii Nationale a Romaniei.
Art. 25
(1) Au prioritate la obtinerea creditelor somerii care se obliga sa
constituie intreprinderi, in conditiile prevazute la art. 24 alin. (1) lit. d)
si art. 24 alin. (2) din prezenta lege.
(2) La obtinerea creditelor au prioritate somerii din judetele care au o
rata a somajului mai mare decat media pe tara.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 26
Pentru urmarirea desfasurarii activitatii privind stabilirea si plata
ajutorului de somaj, a ajutorului de integrare profesionala si a alocatiei de
sprijin prevazute de lege, la Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, precum
si la directiile de munca si protectie sociala, se constituie un corp de
control specializat. Numarul de personal al corpului de control, precum si
modul de salarizare a acestuia se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
Art. 27
(1) Constituie contraventii si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 10.000 la 20.000 lei, nerespectarea dispozitiilor art.
17 alin. (2) si (3);
b) cu amenda de la 15.000 la 30.000 lei, nerespectarea dispozitiilor art.
33;
c) cu amenda de la 100.000 la 200.000 lei, nevarsarea la termen a sumelor
prevazute la art. 22 lit. a, b) si c) de constituire a fondului pentru plata
ajutorului de somaj, a ajutorului de integrare profesionala si a alocatiei de
sprijin;
(2) Sanctiunile prevazute la alin. (1) se aplica persoanelor fizice si
juridice.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
organele corpului de control prevazut la art. 26, precum si de catre alte
organe care, potrivit legii, au dreptul sa efectueze controlul.
(4) Corpul de control prevazut la art. 26 este imputernicit sa constate
contraventii si sa aplice sanctiuni si pentru faptele prevazute in Legea
contabilitatii nr. 82/1991 si in Hotararea Guvernului nr. 720/1991 privind
aprobarea normelor de organizare si exercitare a controlului financiar,
savarsite in legatura cu constituirea si utilizarea fondului pentru plata
ajutorului de somaj.
(5) Prevederile prezentului articol se completeaza cu dispozitiile Legii
nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
Art. 28
Refuzul de a pune la dispozitie sau de a elibera corpului de control
documentele si datele necesare verificarii modului de constituire si utilizare
a fondului pentru plata ajutorului de somaj constituie infractiune si se
pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la un an sau cu amenda.
Art. 29
(1) Sumele platite fara temei legal, cu titlu de ajutor de somaj, ajutor de
integrare profesionala sau alocatie de sprijin, si celelalte drepturi banesti
aferente se recupereaza, potrivit legii, de la cei care le-au primit. Sumele
ramase nerecuperate de la beneficiarii de ajutor de somaj, de ajutor de
integrare profesionala sau de alocatie de sprijin decedati nu se mai urmaresc.
(2) Recuperarea sumelor platite fara temei legal se face pe baza deciziei conducerii
directiilor de munca si protectie sociala judetene si a Directiei generale de
munca si protectie sociala a municipiului Bucuresti, care constituie titlu
executoriu.
(3) Persoanele care, prin nerespectarea dispozitiilor legale, determina
plata unor sume necuvenite din fondul pentru plata ajutorului de somaj sunt
obligate la restituirea acestora, potrivit legii.
Art. 30
(1) In termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi,
Guvernul va stabili prin hotarare*) modul de infiintare, organizare si
functionare a centrelor de calificare si recalificare a persoanelor care
primesc ajutor de somaj, precum si drepturile si obligatiile persoanelor in
cauza.
(2) Guvernul are obligatia de a asigura, in termen de cel mult 3 ani de la
intrarea in vigoare a prezentei legi, o baza materiala corespunzatoare bunei
desfasurari a procesului de calificare, recalificare si perfectionare a
somerilor.
(3) Centrele de calificare si recalificare vor fi organizate prin preluarea
unor spatii din reteaua de invatamant care nu-si mai justifica functionarea, a
altor spatii existente, precum si prin preluarea personalului necesar din
aceste unitati.
(4) Centrele de calificare si recalificare vor functiona in subordinea
directiilor de munca si protectie sociala.
(5) Pentru a asigura utilizarea tuturor posibilitatilor existente,
directiile de munca si protectie sociala vor putea organiza cursuri de
calificare, recalificare, perfectionare sau, dupa caz, alte forme de pregatire
profesionala a persoanelor care primesc ajutor de somaj, ajutor de integrare
profesionala sau alocatie de sprijin si in scoli profesionale sau alte unitati
similare.
-----------------
*) A se vedea Hotararea Guvernului nr. 288/1991, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 104 din 15 mai 1991, modificata prin
Hotararea Guvernului nr. 171/1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 110 din 29 aprilie 1994.
Art. 31
Procedura de primire si solutionare a cererilor de plata a ajutorului de
somaj, a ajutorului de integrare profesionala si a alocatiei de sprijin se va
stabili in termen de 15 zile*) de la publicarea legii, prin ordinul ministrului
muncii si protectiei sociale, ce se va publica in Monitorul Oficial al
Romaniei.
-----------------
*) Termenul de 15 zile curge de la data republicarii prezentei legi in
Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 32
Litigiile privind stabilirea si plata ajutorului de somaj, a ajutorului de
integrare profesionala si a alocatiei de sprijin se solutioneaza de catre
instantele judecatoresti, potrivit procedurii aplicabile litigiilor de munca.
Art. 33
Unitatile au obligatia de a comunica la oficiile fortei de munca toate
posturile libere in termen de 3 zile de la data cand au devenit vacante, iar
directiile de munca si protectie sociala au obligatia de a tine evidenta si a
afisa locurile de munca vacante.
Art. 34
(1) Persoanele prevazute la art. 2, care sunt neincadrate in munca la data
intrarii in vigoare a prezentei legi si sunt inscrise la oficiile fortei de
munca, beneficiaza de ajutor de somaj de la data cererii.
(2) In cazul cand persoanele prevazute la alin. (1) nu sunt inscrise la
oficiile fortei de munca, ele dobandesc dreptul de ajutor de somaj dupa 30 de
zile de la data inscrierii.
Art. 35
In sensul prezentei legi, prin membrii de familie se intelege sotul, sotia
si alte persoane aflate in intretinerea acestora, potrivit legii.
Art. 36
(1) Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga prevederile
Hotararii Guvernului nr. 758/1990 cu privire la salarizarea personalului
devenit, in mod temporar, disponibil.
(2) Fondurile constituite in baza Decretului-lege nr. 144/1990 pentru
prelungirea termenului de aplicare a Decretului-lege nr. 25/1990 cu privire la
utilizarea si salarizarea personalului in perioadele de intrerupere a
activitatii se vireaza in contul fondului pentru plata ajutorului de somaj.
(3) Dispozitiile art. 20 din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurari
sociale de stat si asistenta sociala si ale art. 51 din Legea nr. 5/1973 se
modifica corespunzator prevederilor prezentei legi.
(4) Prezenta lege intra in vigoare in termen de 30 de zile de la publicarea
ei in Monitorul Oficial al Romaniei.