NORME
METODOLOGICE Nr. 2443/2 din 24 aprilie 2001
privind acordarea de credite din bugetul Fondului pentru plata ajutorului de
somaj in baza Legii nr. 1/1991 privind protectia sociala a somerilor si
reintegrarea lor profesionala, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare
ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII SI SOLIDARITATII SOCIALE - Nr.
2.443
BANCA NATIONALA A ROMANIEI - Nr. 2
PUBLICATE IN: MONITORUL OFICIAL NR. 288 din 1 iunie 2001
Prezentele norme metodologice sunt emise in temeiul art. 24 alin. (6) din
Legea nr. 1/1991 privind protectia sociala a somerilor si reintegrarea lor
profesionala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
CAP. 1
Beneficiarii de credite acordate in conditii avantajoase din bugetul
Fondului pentru plata ajutorului de somaj
Art. 1
In scopul crearii de locuri de munca, in special pentru someri, in
conformitate cu prevederile art. 24 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 1/1991
privind protectia sociala a somerilor si reintegrarea lor profesionala,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se pot acorda, din
bugetul Fondului pentru plata ajutorului de somaj, credite in conditii
avantajoase pentru infiintarea si dezvoltarea de intreprinderi mici si mijlocii
sau de unitati cooperatiste.
Art. 2
(1) Intreprinderile mici si mijlocii sunt societati comerciale constituite
potrivit prevederilor Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, si ale Legii nr. 133/1999, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(2) Unitatile cooperatiste sunt reprezentate de cooperativele
mestesugaresti si cooperativele de consum care sunt organizate si functioneaza
conform prevederilor Decretului-lege nr. 66/1990 privind organizarea si
functionarea cooperatiei mestesugaresti si, respectiv, ale Legii nr. 109/1996
privind organizarea si functionarea cooperatiei de consum si a cooperatiei de
credit, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Somerii sunt persoanele care intrunesc conditiile prevazute la art. 1
din Legea nr. 1/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
si care sunt inregistrate la o agentie pentru ocuparea fortei de munca.
Art. 3
Conditiile ce trebuie indeplinite pentru ca intreprinderile mici si
mijlocii sau unitatea cooperatista sa poata obtine credite potrivit
prevederilor art. 24 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 1/1991, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, sunt:
a) numarul total de salariati sa fie la momentul acordarii creditului de
maximum 249*);
b) cifra de afaceri anuala sa fie echivalenta cu suma de pana la 8 milioane
euro;
c) sa se oblige prin contractul de creditare sa angajeze cu contract
individual de munca someri pe cel putin 50% din numarul locurilor de munca
nou-create ca urmare a utilizarii creditelor solicitate;
d) persoanele incadrate pe noile locuri de munca trebuie sa fie mentinute
in cadrul intreprinderilor mici si mijlocii sau al unitatii cooperatiste o
perioada de cel putin 3 ani; daca beneficiarul creditului efectueaza
disponibilizari din randul persoanelor angajate pe noile locuri de munca, este
obligat sa incadreze, intr-o perioada de maximum 30 de zile, pe locurile de
munca devenite astfel vacante, pastrand proportia de 50%, persoane incadrate
din randul somerilor;
e) locurile de munca nou-create sa nu fie rezultatul unor disponibilizari
de personal in ultimele 12 luni premergatoare incheierii contractului de
creditare;
f) sa realizeze activitatea de baza in productie, servicii sau turism; daca
agentii economici realizeaza venituri si din activitatea de comert, acestea nu
trebuie sa depaseasca 49% din totalul veniturilor; dovada se face cu raportarea
semestriala "Rezultate financiare", la data de .........., cont 01,
ce va purta viza administratiei financiare; in determinarea ponderii
activitatii de comert nu se iau in calcul veniturile obtinute din
comercializarea produselor proprii prin magazinele producatorului;
g) intreprinderile mici si mijlocii si unitatile cooperatiste ale caror
venituri din activitatea de comert depasesc ponderea de 49% in totalul
veniturilor pot beneficia de credite acordate in conditiile prevazute de Legea
nr. 1/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, daca
dezvolta activitati de productie sau servicii, iar dupa realizarea proiectului
de fezabilitate in vederea acordarii creditului structura veniturilor se
modifica astfel incat veniturile din comert sa reprezinte sub 49% din
veniturile totale realizate;
h) sa aiba intocmit un proiect de fezabilitate avizat in prealabil de
comitetul de credit prevazut la art. 19.
---------------
*) Numarul maxim de salariati de 249 este stabilit conform Legii nr.
133/1999 privind stimularea intreprinzatorilor privati pentru infiintarea si
dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 349 din 23 iulie 1999.
CAP. 2
Constituirea si repartizarea fondurilor pentru acordarea de credite in
conditii avantajoase intreprinderilor mici si mijlocii si unitatilor
cooperatiste
Art. 4
(1) Fondul pentru acordarea de credite in conditii avantajoase in baza
prevederilor art. 24 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 1/1991, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, denumit in continuare fond de
creditare, se constituie in cadrul bugetului Fondului pentru plata ajutorului
de somaj, aprobat anual prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat.
(2) Fondul de creditare se administreaza in conditiile legii de Agentia
Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca.
Art. 5
(1) Repartizarea pe judete a fondului de creditare se face in baza
programului anual de activitate, luandu-se in considerare indicatorii pietei
muncii din fiecare judet, si se aproba de Consiliul de administratie al
Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca.
(2) In cursul anului, in urma analizei realizarii programelor de acordare a
creditelor se pot face redistribuiri de sume intre judete, in functie de
solicitari, cu aprobarea directorului general executiv al Agentiei Nationale
pentru Ocuparea Fortei de Munca.
(3) Trimestrial directorul general executiv al Agentiei Nationale pentru
Ocuparea Fortei de Munca va informa consiliul de administratie asupra
redistribuirilor de sume pe care le-a aprobat.
Art. 6
La prezentarea darii de seama contabile agentiile pentru ocuparea fortei de
munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, raporteaza Agentiei
Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca situatia acordarii creditelor, a
restituirii sumelor imprumutate, a locurilor de munca nou-create si a celor
ocupate de someri.
CAP. 3
Procedura de desemnare a bancii autorizate sa acorde credite din bugetul
Fondului pentru plata ajutorului de somaj
Art. 7
(1) Banca autorizata sa acorde credite din bugetul Fondului pentru plata
ajutorului de somaj, denumita in continuare banca autorizata, este desemnata
prin licitatie organizata de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca.
(2) Licitatia este publica, deschisa, fara preselectie si se organizeaza in
conformitate cu legislatia in vigoare privind achizitiile publice de bunuri si
servicii.
Art. 8
(1) In scopul desemnarii bancii autorizate se constituie o comisie de
licitatie, numita prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru
Ocuparea Fortei de Munca.
(2) Comisia de licitatie va cuprinde reprezentanti ai Ministerului Muncii
si Solidaritatii Sociale, Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca,
Ministerului Finantelor Publice si alti specialisti desemnati la propunerea
acestor institutii.
Art. 9
La licitatie pot participa bancile, persoane juridice romane constituite
sub forma juridica de societati comerciale pe actiuni, in conditiile legii,
care indeplinesc urmatoarele cerinte de eligibilitate:
a) sa nu se afle in una dintre situatiile urmatoare: lichidare,
reorganizare, supraveghere sau administrare speciala;
b) sa faca dovada achitarii obligatiilor fiscale si a contributiilor la
bugetul asigurarilor sociale de stat si la bugetul Fondului pentru plata
ajutorului de somaj;
c) reteaua lor teritoriala sa acopere in totalitate judetele tarii;
d) sa prezinte o scrisoare din partea Bancii Nationale a Romaniei -
Directia supraveghere, prin care sa ateste incadrarea, in ultimele 6 luni, in
limitele prevazute de Normele Bancii Nationale a Romaniei nr. 8/1999 privind
limitarea riscului de credit al bancilor, Normele Bancii Nationale a Romaniei
nr. 1/2001 privind lichiditatea bancilor, precum si constituirea de provizioane
la nivelul celui necesar conform Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr.
2/2000 privind clasificarea creditelor si plasamentelor, precum si
constituirea, regularizarea si utilizarea provizioanelor specifice de risc de
credit si Normelor metodologice ale Bancii Nationale a Romaniei nr. 2/2000
pentru aplicarea acestuia;
e) sa nu fi facut obiectul unor sanctiuni aplicate de Banca Nationala a
Romaniei, in ultimele 6 luni, ca urmare a activitatii de creditare.
Art. 10
La evaluarea bancilor in vederea desemnarii bancii autorizate se vor lua in
considerare, fara a fi limitative, urmatoarele elemente:
a) reteaua teritoriala;
b) normele interne de creditare aprobate de consiliul de administratie,
care sa cuprinda organizarea activitatii de acordare, garantare si derulare a
creditelor;
c) declaratiile privind ponderea sumelor aferente creditelor restante in
totalul sumelor aflate in sold, aferente creditelor acordate, care trebuie sa
fie mai mica de 10%;
d) oferta privind comisioanele percepute de banca de la beneficiari pentru
operatiunile de verificare, acordare si administrare a creditelor (incluzand
asumarea riscului), precum si pentru evaluarea garantiilor;
e) oferta privind dobanda la depozitul constituit pentru partea ramasa
neutilizata la sfarsitul fiecarei luni;
f) prezentarea naturii si nivelului garantiilor pentru creditele acordate;
g) facilitatile acordate de banca pentru intreprinderile mici si mijlocii
sau unitatile cooperatiste beneficiare de credite.
Art. 11
Rezultatele analizei documentelor depuse de banci si decizia adoptata de
comisia de licitatie vor fi consemnate intr-un proces-verbal semnat de toti
membrii comisiei. Fiecarei banci ii va fi comunicat rezultatul deliberarii,
indiferent daca a fost desemnata sau nu ca banca autorizata.
Art. 12
Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca va incheia cu banca
autorizata, desemnata in urma licitatiei, o conventie privind derularea
activitatii de creditare, in conditiile stabilite potrivit caietului de
sarcini, care, impreuna cu instructiunile comune privind creditarea
intreprinderilor mici si mijlocii, a unitatilor cooperatiste care se obliga sa
infiinteze intreprinderi mici si mijlocii sau unitati cooperatiste, vor fi
transmise organelor teritoriale ale agentiei, respectiv ale bancii.
Art. 13
(1) Daca in procesul derularii creditelor se constata ca banca castigatoare
a licitatiei nu are capacitatea de a administra fondul de creditare, Agentia
Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca va proceda la desemnarea unei alte
banci autorizate prin aceeasi procedura de licitatie.
(2) Banca castigatoare a licitatiei organizate in situatia prezentata la
alin. (1) va prelua portofoliul de credite acordate de banca aflata in
imposibilitate de a continua activitatea de creditare.
CAP. 4
Conditiile de acordare si de rambursare a creditelor si de stabilire a
garantiilor
Art. 14
Intreprinderilor mici si mijlocii sau unitatilor cooperatiste li se pot
acorda credite din bugetul Fondului pentru plata ajutorului de somaj pentru
finantarea stocurilor de materii prime si materiale, pentru dotare cu utilaje
si echipamente si pentru constructii necesare obiectului legal de activitate.
Art. 15
(1) Creditele pentru finantarea cheltuielilor de capital se acorda la
nivelul a 75% din valoarea proiectului de fezabilitate.
(2) In cazul intreprinderilor infiintate de someri creditele acordate
pentru finantarea cheltuielilor de capital pot sa acopere pana la 90% din
valoarea proiectului prevazut la alin. (1).
(3) Creditele pentru finantarea stocurilor de materii prime si materiale se
acorda conform normelor de creditare ale bancii.
Art. 16
(1) Creditele se acorda in raport cu numarul locurilor de munca pe care
solicitantul se obliga sa le creeze.
(2) Suma acordata pentru fiecare loc de munca nou-creat se stabileste anual
si se aproba de Consiliul de administratie al Agentiei Nationale pentru
Ocuparea Fortei de Munca.
Art. 17
(1) Creditele acordate din fondul de creditare vor fi garantate de
beneficiarii de credite cu garantii reale, constituite in conditiile legii,
astfel incat acestea sa acopere in masura cat mai mare valoarea sumei acordate,
precum si a dobanzii.
(2) Garantarea creditului se face, in principal, cu bunurile achizitionate
din creditul acordat, precum si cu alte bunuri care apartin solicitantului
si/sau girantilor acestuia, fara ca valoarea totala a garantiilor sa depaseasca
dublul sumei imprumutate.
(3) Bunurile care se constituie ca garantie vor fi asigurate, pe intreaga
perioada de derulare a creditului, la o societate de asigurari agreata de banca
autorizata.
Art. 18
(1) Pentru obtinerea unui credit acordat din bugetul Fondului pentru plata
ajutorului de somaj solicitantii vor depune la agentia pentru ocuparea fortei
de munca judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, pe teritoriul careia
isi are sediul sau, dupa caz, domiciliul, o cerere insotita de urmatoarele
documente, dupa caz:
a) contractul de societate;
b) hotararea judecatoreasca de autorizare a infiintarii societatii;
c) statutul societatii;
d) certificatul de inmatriculare la oficiul registrului comertului;
e) codul fiscal;
f) ultimul bilant contabil depus, avizat de organul fiscal teritorial;
g) ultimele trei balante de verificare;
h) dovada privind achitarea obligatiilor fiscale si a contributiilor la
bugetul asigurarilor sociale de stat si la bugetul Fondului pentru plata
ajutorului de somaj;
i) declaratie privind litigiile cu tertii, cu precizarea motivelor care au
condus la situatiile respective;
j) studiul de fezabilitate al proiectului pentru care se solicita creditul;
k) graficul crearii si ocuparii noilor locuri de munca;
l) acte care sa ateste proprietatea asupra bunurilor care se constituie
drept garantie si valoarea acestora;
m) proiectia fluxului de lichiditati pe perioada de creditare;
n) graficul de rambursare a creditului.
(2) In cazul solicitarii de credite pentru constructii in vederea realizarii
sau dezvoltarii de noi capacitati de productie, la documentele prezentate la
alin. (1) se adauga:
a) acte care sa ateste situatia juridica a terenului pe care urmeaza sa se
realizeze investitia;
b) autorizatia de constructie;
c) acordurile si avizele legale pentru realizarea investitiei.
(3) La solicitarea de credite pentru inceperea activitatii intreprinderile
mici si mijlocii sau unitatile cooperatiste nu depun documentele prevazute la
alin. (1) lit. f), g) si h).
Art. 19
Pentru analiza documentatiei necesare in vederea acordarii de credite se
constituie, in cadrul bancii autorizate, in fiecare judet si, respectiv, in
municipiul Bucuresti, comitete de credit formate din 5 membri, dupa cum
urmeaza:
a) presedintele si un membru, desemnati din partea bancii autorizate sa
acorde creditele;
b) 3 membri din partea agentiei pentru ocuparea fortei de munca judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti.
Art. 20
(1) Cererea si documentele prevazute la art. 18 se analizeaza in cadrul
compartimentului de specialitate al agentiei pentru ocuparea fortei de munca
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
(2) Daca se constata ca documentatia este completa si indeplineste
conditiile legale, va fi transmisa comitetului de credit.
(3) Comitetul de credit se intruneste pentru analiza si avizarea
documentatiei depuse de solicitanti cel putin o data pe luna.
(4) In vederea adoptarii deciziei comitetul de credit poate cere
solicitantilor orice informatii pe care le considera necesare.
Art. 21
(1) In urma analizei si avizarii favorabile de catre comitetul de credit
documentatia este trimisa bancii autorizate pentru aprobarea si acordarea
creditului.
(2) Daca cererea de credit este respinsa de comitetul de credit,
documentatia se restituie solicitantului, insotita de o motivatie a
respingerii, semnata de presedintele comitetului.
Art. 22
(1) Aprobarea fiecarui credit se va face pe baza unui referat care va fi
intocmit de inspectorul de credite al bancii autorizate, desemnat de
conducatorul compartimentului de creditare si de conducatorul compartimentului
financiar-contabil. Referatul trebuie sa contina, fara a fi limitative,
urmatoarele elemente:
a) datele de identificare a solicitantului, precum: denumirea, adresa
sediului social, extras din actele constitutive privind obiectul de activitate;
b) evaluarea capacitatii solicitantului de a rambursa la scadenta ratele de
credit si de a plati dobanda aferenta pe baza analizarii datelor inscrise in
situatia privind fluxul de lichiditati;
c) informatii despre bonitatea solicitantului. In acest scop vor fi
calculati pe baza datelor inscrise in ultimul bilant contabil si in ultima
balanta de verificare urmatorii indicatori:
- lichiditatea curenta;
- solvabilitatea patrimoniala;
- gradul de acoperire a dobanzii;
- rata profitului;
- viteza de rotatie a activelor circulante.
(2) Modul de calcul al indicatorilor prezentati la alin. (1) lit. c),
precum si nivelurile recomandabile ale indicatorilor respectivi sunt in
conformitate cu normele interne ale bancii autorizate.
Art. 23
Daca cererea de credit nu este aprobata de banca, documentatia va fi
restituita comitetului de credit, cu motivatia corespunzatoare, pentru a fi
inapoiata solicitantului.
Art. 24
Punerea in aplicare a deciziilor comitetului de credit privind avizarea
cererii de acordare a creditului reprezinta o problema exclusiv in sarcina si
responsabilitatea bancii autorizate si trebuie efectuata astfel incat sa
asigure validitatea din punct de vedere legal, precum si aplicarea tuturor
clauzelor si conditiilor fiecarui credit aprobat.
Art. 25
Creditele din bugetul Fondului pentru plata ajutorului de somaj vor fi
acordate in lei, pe baza de contract de credit incheiat in conditiile legii,
prin care se vor stabili, fara a fi limitative, conditiile de scadenta,
dobanda, valoarea garantiilor, clauzele referitoare la neonorarea la scadenta a
creditului reprezentand principalul si/sau dobanda, precum si conditiile
referitoare la graficul de creare a locurilor de munca si de angajare a
somerilor.
Art. 26
(1) In vederea acordarii creditelor Agentia Nationala pentru Ocuparea
Fortei de Munca va transfera bancii autorizate, in termen de 3 zile de la
incheierea conventiei prevazute la art. 12, o suma reprezentand 15% din fondul
de creditare.
(2) Suma va fi reintregita, la solicitarea bancii, pe masura acordarii
creditelor.
Art. 27
(1) Perioada maxima in care creditul acordat trebuie sa fie rambursat este:
a) de 3 ani in cazul creditelor acordate pentru finantarea cheltuielilor de
capital;
b) de 1 an in cazul creditelor acordate pentru finantarea stocurilor de
materii prime si materiale.
(2) In cadrul termenului de rambursare se poate include, la cererea
solicitantului de credit, si o perioada de gratie de pana la 6 luni.
Art. 28
Dobanda la creditul acordat va fi de 50% din taxa oficiala a scontului
stabilita de Banca Nationala a Romaniei, la depozitul constituit la banca
desemnata prin licitatie.
Art. 29
Respectarea graficelor de creare a noi locuri de munca si de incadrare a
somerilor este urmarita de organele de control ale agentiilor pentru ocuparea
fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, care sunt autorizate
sa aplice penalitatile prevazute de lege in cazul nerespectarii obligatiilor
asumate de beneficiarul de credite.
Art. 30
Beneficiarii de credite acordate in conditii avantajoase din bugetul
Fondului pentru plata ajutorului de somaj pot solicita un nou credit numai dupa
achitarea integrala a creditului acordat anterior.
Art. 31
La data intrarii in vigoare a prezentelor norme metodologice Normele
metodologice nr. 347/16 mai 1997 si nr. 10/22 mai 1997, emise de Ministerul
Muncii si Protectiei Sociale si Banca Nationala a Romaniei privind creditarea
intreprinderilor mici si mijlocii sau a unitatilor cooperatiste, in baza Legii
nr. 1/1991, republicata, modificata si completata la art. 24 prin Legea nr.
65/1997, Normele metodologice nr. 347/16 mai 1997 si nr. 9/22 mai 1997, emise
de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale si Banca Nationala a Romaniei
privind desfasurarea licitatiilor pentru desemnarea societatilor bancare
autorizate sa acorde credite din fondul de somaj intreprinderilor mici si
mijlocii sau unitatilor cooperatiste, in baza Legii nr. 1/1991, republicata,
modificata si completata prin Legea nr. 65/1997, si Ordinul comun nr. 2.580/28
octombrie 1998 si nr. 574/30 octombrie 1998 al ministrului muncii si protectiei
sociale si al guvernatorului Bancii Nationale a Romaniei pentru modificarea
Normelor metodologice nr. 347/10/1997 privind creditarea intreprinderilor mici
si mijlocii sau a unitatilor cooperatiste, in baza Legii nr. 1/1991,
republicata, modificata si completata prin Legea nr. 65/1997, isi inceteaza
aplicabilitatea.
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
p. Guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei,
Emil Iota Ghizari