HOTARARE Nr. 288 din 20 aprilie 1991 * Republicata
privind calificarea, recalificarea si perfectionarea pregatirii profesionale a
somerilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 100 din 24 mai 1995
*) Republicata in temeiul art. 4 din Hotararea Guvernului nr. 296 din 4 mai
1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 91 din 15 mai
1995, ale carei prevederi vor intra in vigoare in termen de 30 de zile de la
publicarea acesteia in Monitorul Oficial al Romaniei.
Hotararea Guvernului nr. 288 din 20 aprilie 1991 a fost publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 104 din 15 mai 1991, si a mai fost
modificata prin Hotararea Guvernului nr. 171 din 19 aprilie 1994, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 110 din 29 aprilie 1994.
CAP. 1
Organizarea si desfasurarea cursurilor de calificare, recalificare si
perfectionare a pregatirii profesionale a somerilor
Art. 1
(1) Activitatea de calificare, recalificare si perfectionare a pregatirii
profesionale a somerilor are ca obiectiv, potrivit Legii nr. 1/1991 privind
protectia sociala a somerilor si reintegrarea lor profesionala, perfectionarea
formelor de protectie sociala a persoanelor neocupate, marirea sanselor
acestora de reintegrare profesionala.
(2) Calificarea, recalificarea si perfectionarea pregatirii profesionale a
somerilor se organizeaza de catre directiile de munca si protectie sociala,
dupa cum urmeaza:
a) prin centrele proprii de calificare, recalificare si perfectionare a
somerilor;
b) prin unitati de invatamant organizate conform legii, pe baza de
conventie;
c) prin alte unitati - regii autonome, societati comerciale, alti agenti
economici, de stat sau particulari, autorizati conform legii, pe baza de
conventie.
Art. 2
Stabilirea meseriilor, specialitatilor, functiilor si activitatilor in care
urmeaza a fi calificati, recalificati sau perfectionati somerii se va face pe
baza documentarii, analizelor si studiilor de specialitate privind necesarul de
moment si de perspectiva de forta de munca in profil teritorial, precum si la
cererea expresa a agentilor economici sau a somerilor care doresc sa presteze o
activitate autorizata.
Art. 3
(1) Planurile si programele de pregatire pentru cursuri sau alte forme de
pregatire si perfectionare profesionala a somerilor se elaboreaza de catre
unitatile pregatitoare mentionate la art. 1 sau de catre institutii sau
persoane fizice de specialitate si se aproba de catre Ministerul Muncii si
Protectiei Sociale.
(2) Planurile si programele de pregatire pentru meseriile sau activitatile
complexe se elaboreaza de regula in sistem modular: modulul de baza (de
calificare) si modulele de completare (perfectionare).
Meseriile sau activitatile complexe pentru care se introduce sistemul
modular de pregatire se stabilesc de catre Ministerul Muncii si Protectiei
Sociale si Ministerul Invatamantului.
Art. 4
(1) Pregatirea profesionala a somerilor poate avea o durata de pana la 9
luni si se stabileste in mod diferentiat, in raport cu complexitatea meseriei
sau activitatii respective, prin planurile si programele de pregatire.
In cazuri deosebite, ministrul muncii si protectiei sociale poate aproba,
in baza unei documentatii justificative, ca durata pregatirii sa fie mai mare,
fara a depasi 24 de luni.
(2) Pentru recalificarea unor persoane in meserii, profesii sau activitati
pentru care acestea au deja unele cunostinte si deprinderi practice, durata
programelor de pregatire poate fi redusa, de catre organizatori, pana la
jumatate din durata unui curs de acelasi profil.
(3) Pregatirea profesionala a somerilor se poate face atat in perioada
ajutorului de somaj sau a ajutorului de integrare profesionala, cat si in
perioada primirii alocatiei de sprijin. Pregatirea inceputa in perioada
primirii ajutorului de somaj sau a ajutorului de integrare profesionala poate
fi continuata in perioada primirii alocatiei de sprijin, fara a putea depasi
termenul acordarii acesteia.
Art. 5
(1) Obligatia de a urma o forma de pregatire profesionala o au persoanele
beneficiare de ajutoare de somaj sau de integrare profesionala stabilite de
catre directia de munca si protectie sociala in vederea reintegrarii lor in
munca sau prestarii unei activitati autorizate.
(2) La formele de pregatire profesionala organizate in conditiile prezentei
hotarari sunt admise persoanele apte de munca pentru meseria, profesia sau
activitatea respectiva, care au studiile corespunzatoare si au fost selectate
si orientate profesional.
Pentru unele meserii sau activitati mai simple, care nu necesita pregatire
teoretica, pot fi admise la cursuri si persoane care nu au absolvit
invatamantul obligatoriu, dar poseda cunostinte minime necesare insusirii
meseriei sau activitatii respective, verificate printr-un test de cunostinte.
(3) Pentru locurile de munca din economie si administratie la care
concurenta pentru ocuparea unui loc la cursurile de calificare, recalificare
sau perfectionare este mai mare, directiile de munca si protectie sociala,
impreuna cu unitatile interesate, pot stabili si alte conditii de orientare si
selectie profesionala, inclusiv supunerea candidatilor la teste psihologice si
de aptitudini.
(4) Persoanele cu capacitate de munca diminuata sau cu deficiente vor fi
cuprinse la cursurile de calificare, recalificare sau perfectionare numai cu
recomandarea comisiei de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de
munca.
Art. 6
(1) Persoanele care primesc ajutor de somaj, ajutor de integrare
profesionala sau alocatie de sprijin, admise la cursurile de calificare,
recalificare, perfectionare sau la alte forme de pregatire profesionala sunt
obligate sa incheie un angajament cu directia de munca si protectie sociala,
care, in cazul nerespectarii de catre titular a obligatiilor asumate,
constituie titlu executoriu, potrivit legii.
(2) Pentru persoanele care primesc ajutor de somaj, ajutor de integrare
profesionala sau alocatie de sprijin, admise la pregatirea profesionala ca
urmare a cererii agentilor economici prevazuti la art. 2, directiile de munca
si protectie sociala vor incheia cu acesti agenti conventii privind incadrarea
in munca.
Art. 7
(1) Calificarea, recalificarea, perfectionarea sau alte forme de pregatire
profesionala cuprind pregatirea teoretica si instruirea practica sau numai
instruirea practica sau numai pregatirea teoretica, dupa caz.
(2) Pregatirea teoretica se asigura, dupa caz, la sediul centrelor de
calificare, recalificare si perfectionare a somerilor sau la unitatile
prevazute la art. 1 alin. (2) lit. b) si c); programul de pregatire teoretica
se poate organiza, in functie de conditii, in 1-2 zile pe saptamana, comasat,
sau in 2-3 cicluri.
(3) Instruirea practica se face, de regula, in unitatea in care persoanele
urmeaza sa lucreze, in alte unitati stabilite de organizatorii cursurilor sau
la centrele de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor.
Art. 8
(1) Absolvirea cursurilor de calificare, recalificare sau perfectionare a
somerilor se face printr-un examen constand, dupa caz, dintr-o proba teoretica
si una practica, sau numai proba practica. Proba teoretica se sustine in fata
comisiei de examinare constituite la directia de munca si protectie sociala,
iar proba practica, la locul de munca unde s-a efectuat instruirea practica.
(2) Comisia de examinare se numeste de directorul directiei de munca si
protectie sociala si se compune din: responsabilul cursului, reprezentantul
directiei de munca si protectie sociala si 1-3 specialisti, dintre care unul va
fi de la unitatea in care va fi repartizat absolventul.
Art. 9
(1) Persoanelor care au absolvit cursuri de calificare, recalificare sau
perfectionare, organizate conform prezentei hotarari, li se elibereaza de catre
centrele de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor sau, cand nu
exista centre, de catre directiile teritoriale de munca si protectie sociala,
certificat de absolvire, care le confera dreptul sa practice ocupatia, meseria
sau specializarea in care au fost pregatiti prin aceste forme.
(2) Sistemul de organizare, desfasurare si absolvire a cursurilor de
calificare, recalificare, perfectionare si a altor forme de pregatire
profesionala pentru someri se va reglementa prin norme metodologice aprobate de
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 10
Persoana care primeste ajutor de somaj, ajutor de integrare profesionala
sau alocatie de sprijin, cuprinsa la diferite forme de pregatire profesionala,
are, potrivit legii, urmatoarele drepturi si obligatii:
A. Drepturi:
a) sa primeasca ajutorul de somaj, ajutorul de integrare profesionala sau
alocatia de sprijin pe toata durata cat se afla in pregatire si, in continuare,
pana la data repartizarii in munca ori a inceperii unei activitati autorizate,
fara a depasi termenele prevazute de lege;
b) sa beneficieze de drepturile de asigurari sociale, inclusiv de pensie de
invaliditate, alocatie de stat pentru copii si asistenta medicala gratuita,
stabilite de lege pentru persoanele incadrate in munca, pe toata perioada
prevazuta la lit. a);
c) sa beneficieze gratuit de rechizite si materiale de instruire si sa
primeasca in folosinta manuale;
d) sa beneficieze, conform legii, de haine si echipament de protectie pe
timpul instruirii practice;
e) sa primeasca, in functie de rezultatele obtinute, o indemnizatie de pana
la 10% din valoarea operatiilor sau a lucrarilor efectuate pe timpul instruirii
practice; sumele aferente se stabilesc de unitatile in care se desfasoara
instruirea practica;
f) sa primeasca cazare gratuita in camine si masa contra cost in aceleasi
conditii ca si personalul angajat, in cazul in care nu poate efectua
transportul zilnic sau locuieste la o distanta mai mare de 50 km de unitatea de
pregatire; in situatia in care nu se poate asigura cazarea in camine, unitatea
la care urmeaza a fi repartizata persoana care beneficiaza de ajutor de somaj,
ajutor de integrare profesionala sau alocatie de sprijin va suporta cheltuiala
de cazare la nivel de hotel de 2 stele;
g) sa primeasca abonament gratuit pe mijloacele de transport feroviar si
auto, daca distanta de la domiciliu pana la unitatea de pregatire aflata in
alta localitate depaseste 5 km, precum si abonament gratuit pe maximum doua
trasee de transport orasenesc in comun;
h) sa se retraga de la curs pentru a se incadra in munca sau pentru a
incepe o activitate autorizata, dovedite cu adeverinta de incadrare, respectiv
autorizatie de functionare sau daca starea sanatatii, dovedita cu acte
medicale, nu permite continuarea cursului;
i) sa continue cursul inceput in perioada acordarii ajutorului de somaj sau
a ajutorului de integrare profesionala si dupa expirarea perioadei, daca nu are
dreptul la alocatie de sprijin, fara a suporta cheltuielile de pregatire, pana
la terminarea cursului.
B. Obligatii:
a) sa respecte angajamentul incheiat cu directia de munca si protectie
sociala, conform prevederilor art. 6;
b) sa frecventeze cursul conform orarului stabilit; absentele nemotivate se
sanctioneaza de catre organizator prin diminuarea indemnizatiei prevazute la
lit. A e), corespunzator numarului de ore absentate; daca numarul absentelor
nemotivate depaseste 10% din totalul orelor prevazute in programa de pregatire,
cursantul va fi exmatriculat si nu mai poate urma un alt curs gratuit;
c) sa respecte normele de protectie a muncii si disciplina muncii pe durata
cursului;
d) sa restituie cheltuielile de pregatire, daca, dupa absolvire, refuza
fara motive temeinice repartizarea in munca.
Art. 11
(1) Cheltuielile pentru activitatea de calificare, recalificare si
perfectionare a persoanelor care primesc ajutor de somaj, ajutor de integrare
profesionala sau alocatie de sprijin se suporta de catre directiile de munca si
protectie sociala din Fondul pentru plata ajutorului de somaj.
In aceste cheltuieli se includ taxa de participare la curs pentru fiecare
persoana, cheltuielile prevazute la alin. (3) al acestui articol, la art. 10
lit. A c), d), g), i), la art. 17 alin. (2) si la art. 18 alin. (2) din
prezenta hotarare.
(2) Taxa de participare la cursuri sau la alte forme de pregatire
profesionala se stabileste de catre centrele sau unitatile in care acestea se
desfasoara, impreuna cu directia teritoriala de munca si protectie sociala, si
cuprinde, in conditiile legii, totalitatea cheltuielilor ocazionate de
activitatea de calificare, recalificare sau perfectionare: cheltuieli de
personal, intretinere si gospodarire, materiale si prestari de servicii cu
caracter functional.
(3) Cheltuielile pentru editarea unor materiale tiparite, a planurilor si
programelor de pregatire, manuale, materiale didactice, publicitate prin presa,
radio, televiziune, precum si organizarea de catre Ministerul Muncii si
Protectiei Sociale si organele sale teritoriale a unor actiuni de informare si
popularizare despre piata fortei de munca si a pregatirii profesionale se
suporta din Fondul pentru plata ajutorului de somaj.
(4) Pentru acoperirea cheltuielilor aferente pregatirii profesionale a
somerilor, precum si a celor prevazute la alin. (3), se va aloca, in mod
distinct, pana la 20% din Fondul pentru plata ajutorului de somaj. Marimea
acestui fond, ce nu va putea fi folosit in alte scopuri, va fi stabilita prin
bugetul Fondului pentru plata ajutorului de somaj, anexa la Legea bugetului
asigurarilor sociale de stat.
(5) Prin conventii care se vor incheia anual intre Ministerul Muncii si
Protectiei Sociale, organizatiile patronale si sindicale de ramura se pot stabili
contributiile acestora la finantarea actiunilor de calificare, recalificare si
perfectionare; asemenea conventii se pot incheia si la nivel teritorial.
Art. 12
(1) Veniturile obtinute din prestatiile efectuate de catre oficiile fortei
de munca si centrele de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor,
precum si din lucrarile efectuate de catre cursanti in perioada de pregatire,
din care s-au dedus indemnizatiile care se platesc potrivit art. 10 lit. A e),
vor fi varsate la Fondul pentru plata ajutorului de somaj.
(2) Din veniturile realizate si dobanda constituita la Fondul pentru plata
ajutorului de somaj, oficiile fortei de munca si centrele de calificare,
recalificare si perfectionare a somerilor vor putea utiliza, potrivit legii, o
cota de pana la 10% pentru: dezvoltarea bazei materiale, reparatii la cladiri
si alte mijloace fixe, dotarea cu mijloace fixe si obiecte de inventar, precum
si cheltuieli de personal.
Art. 13
(1) Persoanele care nu sunt indreptatite sa primeasca ajutoarele prevazute
de Legea nr. 1/1991, republicata, precum si alte persoane care doresc sa se
califice, sa se recalifice sau sa-si perfectioneze cunostintele profesionale,
cu prioritate cele care doresc sa desfasoare activitati autorizate, pot fi admise
la cursuri in conditiile art. 5 alin. (2).
(2) Taxa de participare la curs se stabileste astfel incat sa se acopere
cheltuielile ocazionate de instruirea persoanei care nu are calitatea de somer,
plus un venit pentru unitatea organizatoare.
(3) Veniturile realizate din aceasta prestatie de catre directiile de munca
si protectie sociala si centrele de calificare, recalificare si perfectionare a
somerilor se vor varsa la Fondul pentru plata ajutorului de somaj, urmand ca
din acestea sa se utilizeze o cota de pana la 10% conform prevederilor art. 12
din prezenta hotarare.
CAP. 2
Infiintarea, organizarea si functionarea centrelor de calificare,
recalificare si perfectionare a somerilor
Art. 14
(1) Ministerul Muncii si Protectiei Sociale infiinteaza centre de
calificare, recalificare si perfectionare a somerilor, care se organizeaza si
functioneaza in subordinea directiilor de munca si protectie sociala, ca
institutii publice de pregatire si perfectionare profesionala, finantate din Fondul
pentru plata ajutorului de somaj, potrivit legii.
(2) Centrele de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor sunt
institutii publice cu personalitate juridica.
(3) Din veniturile obtinute din prestatiile realizate de catre centrele de
calificare, recalificare si perfectionare a somerilor, prevazute la art. 12, 13
si 15, pana la 10% se va utiliza pentru dezvoltarea bazei materiale a acestor
centre, pentru reparatii de cladiri, alte mijloace fixe din dotare, precum si
pentru cheltuieli de personal.
Art. 15
Centrele de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor au ca
obiect de activitate:
a) organizarea de cursuri la sediul lor sau in alte unitati, pentru
calificarea, recalificarea si perfectionarea pregatirii profesionale a
somerilor, precum si a persoanelor prevazute la art. 13, la cererea lor sau a
unitatilor;
b) executarea, la cerere, a unor prestatii privind asistenta metodologica
si de specialitate pentru cursurile de calificare, recalificare sau perfectionare
a pregatirii profesionale, care se desfasoara in unitati; executarea unor
programe si documentatii de instruire, precum si expuneri de teme, pentru
aceste unitati;
c) participarea, la solicitarea directiilor de munca si protectie sociala
si a altor organisme, in regim de prestatii, la elaborarea de studii si
prognoza privind evolutia pietei fortei de munca, pe meserii, profesii si
activitati, si mutatiile care se vor produce in continutul acestora.
Art. 16
Obiectul de activitate, patrimoniul, denumirea si sediul centrelor de
calificare, recalificare si perfectionare a somerilor, precum si organigrama
acestora se propun de catre directiile de munca si protectie sociala si se
aproba de ministrul muncii si protectiei sociale, pe baza normelor de
infiintare, organizare si functionare aprobate de acesta.
Art. 17
(1) Consiliile judetene, consiliile locale si inspectoratele scolare vor
pune la dispozitie spatiile necesare organizarii centrelor de calificare,
recalificare si perfectionare a somerilor. In acest scop, vor nominaliza si vor
comunica aceste spatii Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, in vederea
preluarii lor in administrare, in conditiile legii.
(2) In cazul cand nu exista posibilitati de preluare a unor spatii corespunzatoare
potrivit alin. (1), centrele de calificare, recalificare si perfectionare a
somerilor pot functiona si in localuri inchiriate.
Art. 18
(1) Finantarea activitatii centrelor de calificare, recalificare si
perfectionare a somerilor se face potrivit art. 24 lit. b) si c) din Legea nr.
1/1991, republicata, cat si din donatii si sponsorizari.
(2) La infiintarea centrelor de calificare, recalificare si perfectionare a
somerilor, cheltuielile pentru amenajarea spatiilor, reparatii capitale si curente
ale cladirilor, dotari cu mobilier si echipamente necesare procesului didactic,
plata personalului de supraveghere a lucrarilor si plata chiriei vor fi
suportate din Fondul pentru plata ajutorului de somaj, in conditiile legii.
Aceste cheltuieli vor fi prevazute anual prin bugetul Fondului pentru plata
ajutorului de somaj, anexa la Legea bugetului asigurarilor sociale de stat.
Art. 19
Personalul incadrat la centrele de calificare, recalificare si
perfectionare a somerilor va fi salarizat in conformitate cu prevederile
Hotararii Guvernului nr. 281/1993 cu privire la salarizarea personalului din
unitatile bugetare.
Art. 20
Atributiile directiilor de munca si protectie sociala mentionate in
prezenta hotarare se exercita de oficiile fortei de munca prin compartimentele
de specialitate ale acestora sau centrele de calificare, recalificare si
perfectionare a somerilor.
Art. 21