ORDIN
Nr. 435 din 18 decembrie 1995
pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea, desfasurarea si
absolvirea cursurilor de calificare, recalificare, perfectionare si a altor
forme de pregatire profesionala a somerilor si a Normelor de infiintare,
organizare si functionare a centrelor de calificare, recalificare si
perfectionare a somerilor
ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII SI PROTECTIEI SOCIALE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 54 din 15 martie 1996
In temeiul prevederilor Hotararii Guvernului nr. 448/1994 privind
organizarea si functionarea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale,
republicata,
in aplicarea art. 30 din Legea nr. 1/1991 privind protectia sociala a
somerilor si reintegrarea lor profesionala, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 257 din 4 septembrie 1994, si a art. 9 alin. (2) si a
art. 16 din Hotararea Guvernului nr. 288/1991 privind calificarea,
recalificarea si perfectionarea pregatirii profesionale a somerilor,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 100 din 24 mai
1995,
ministru de stat, ministrul muncii si protectiei sociale, emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind organizarea, desfasurarea si
absolvirea cursurilor de calificare, recalificare, perfectionare si a altor
forme de pregatire profesionala a somerilor si Normele de infiintare,
organizare si functionare a centrelor de calificare, recalificare si
perfectionare a somerilor, prevazute in anexele la prezentul ordin.
Art. 2
Directia generala de forta de munca si somaj, Directia resurse umane si
gestiune de personal in sectorul bugetar si directiile teritoriale de munca si
protectie sociala vor aduce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin intra in vigoare la data publicarii acestuia in Monitorul
Oficial al Romaniei.
Incepand cu aceasta data, prevederile Ordinului nr. 149 din 27 mai 1991
privind aprobarea Normelor de infiintare, organizare si functionare a centrelor
de calificare si recalificare a somerilor si ale anexei sale care cuprinde
Normele metodologice privind organizarea cursurilor de calificare sau
recalificare a somerilor isi inceteaza aplicabilitatea.
Ministru de stat,
ministrul muncii si
protectiei sociale,
Dan Mircea Popescu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind organizarea, desfasurarea si absolvirea cursurilor de calificare,
recalificare, perfectionare si a altor forme de pregatire profesionala a
somerilor
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Potrivit prevederilor Legii nr. 1/1991 privind protectia sociala a
somerilor si reintegrarea lor profesionala, republicata, si ale Hotararii
Guvernului nr. 288/1991 privind calificarea, recalificarea si perfectionarea
pregatirii profesionale a somerilor, republicata, Ministerul Muncii si
Protectiei Sociale organizeaza, prin directiile sale teritoriale, cursuri de calificare,
recalificare sau perfectionare pentru someri, in vederea maririi sanselor
acestora pentru reintegrarea lor profesionala.
Art. 2
(1) Meseriile, specialitatile, functiile, ocupatiile sau activitatile in
care urmeaza a fi calificati, recalificati sau perfectionati somerii se
stabilesc de catre oficiile fortei de munca astfel:
a) la cererea expresa a agentilor economici care urmeaza a incadra someri;
b) la cererea somerilor care doresc sa presteze o activitate autorizata;
c) pe baza documentarii, a analizelor sau a studiilor de specialitate
privind necesarul de forta de munca de moment (pe o perioada de pana la un an)
sau de perspectiva (pe o perioada de peste un an, dar nu mai mult decat
perioada acordarii ajutorului de somaj si a alocatiei de sprijin luate
impreuna), in profil teritorial.
(2) Documentarea, analiza sau studiul mentionate la alin. (1) lit. c) se
efectueaza de catre lucratori ai oficiului fortei de munca sau de catre experti
ai centrului de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor si se
finalizeaza printr-un referat de necesitate a organizarii cursului de
calificare, recalificare, perfectionare sau a altei forme de pregatire
profesionala, care se aproba de catre conducerea directiei de munca si protectie
sociala.
Studiile de specialitate privind cererea de pe piata fortei de munca
(necesarul de forta de munca), intocmite de alte organisme sau institutii, se
aproba de catre conducerea directiei de munca si protectie sociala, pe baza
unui referat de necesitate alcatuit de oficiul fortei de munca.
Referatul de necesitate mentionat in cele doua situatii, aprobat de catre
conducerea directiei de munca si protectie sociala, va face parte din
documentatia cursului respectiv.
Art. 3
(1) La un curs de calificare, recalificare si perfectionare sau la o alta
forma de pregatire profesionala, finantate din Fondul pentru plata ajutorului
de somaj, sunt obligate sa participe persoanele beneficiare de ajutor de somaj
sau de ajutor de integrare profesionala, nominalizat de oficiul fortei de
munca, potrivit legii.
(2) Pot participa la activitatea de pregatire profesionala si beneficiarii
de alocatie de sprijin pe perioada cat o primesc.
(3) De regula, in perioada primirii ajutorului de somaj, respectiv a
ajutorului de integrare profesionala sau a alocatiei de sprijin, un somer poate
participa la o singura forma (curs) de pregatire profesionala.
In cazul in care, dupa absolvirea primului curs, somerul nu a putut fi
reintegrat in munca din motive care nu se datoreaza acestuia, directorul
directiei de munca si protectie sociala poate aproba participarea, in perioada
primirii alocatiei de sprijin, la un al doilea curs.
Cursul inceput de catre un somer in perioada primirii ajutorului de somaj
(a ajutorului de integrare profesionala) poate continua in perioada primirii
alocatiei de sprijin fara a putea depasi perioada acordarii acesteia.
Art. 4
(1) In baza acestor norme metodologice pot fi organizate cursuri de
calificare, recalificare sau perfectionare, la cererea agentilor economici, a
mestesugarilor sau a persoanelor fizice care nu sunt someri care primesc
indemnizatii, cu suportarea de catre acestia a cheltuielilor de pregatire.
(2) La un asemenea curs pot participa, alaturi de somerii care primesc
indemnizatii, si alte persoane care isi suporta cheltuielile de pregatire.
CAP. 2
1. Organizarea, inscrierea la cursuri si desfasurarea acestora
Art. 5
(1) Cursurile de calificare, recalificare sau perfectionare a pregatirii profesionale
a somerilor se organizeaza de catre directiile de munca si protectie sociala
prin:
a) centre proprii de calificare, recalificare si perfectionare;
b) unitati de invatamant organizate conform legii;
c) alte unitati - regii autonome, societati comerciale, fundatii pentru
pregatire profesionala, alti agenti economici cu capital de stat sau privat,
autorizati conform legii.
(2) Organizarea pregatirii in cazurile prevazute la lit. b) si c) se face
pe baza de conventie incheiata intre directia de munca si protectie sociala si
unitatea in care se efectueaza pregatirea.
(3) Organizarea de catre directia de munca si protectie sociala sau, dupa
caz, de catre centrul de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor
a unui curs de calificare, recalificare sau perfectionare se face in
urmatoarele conditii:
a) sa existe cerintele prevazute la art. 2 pentru meseria, functia,
ocupatia, activitatea sau specializarea in care se organizeaza cursul;
b) sa existe conditii materiale de desfasurare a activitatii de formare
profesionala, concretizate in:
- spatii de instruire bine amenajate si dotate cu mijloace de invatamant si
materiale didactice;
- personal de predare si instruire cu o buna pregatire de specialitate si
pedagogica;
- locuri de practica adecvate pentru toti participantii la un curs.
Art. 6
Pentru fiecare curs organizat, directia de munca si protectie sociala
intocmeste, prin oficiul fortei de munca, urmatoarele documente:
a) o decizie, semnata de directorul directiei de munca si protectie
sociala, conform modelului din anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice;
b) o conventie de pregatire conform modelului din anexa nr. 2, incheiata cu
unitatea (unitatile) la care se desfasoara pregatirea conform art. 5 alin. (2),
prin care se stabilesc obligatiile reciproce.
Conventia se incheie si de catre centrul de calificare, recalificare si
perfectionare a somerilor pentru cursurile teoretice pe care nu le poate
organiza in sediul propriu sau pentru pregatire practica;
c) devizul de cheltuieli si taxa pe cursant;
d) catalogul pentru cursul de perfectionare;
e) condica de prezenta a lectorilor;
f) planul si programa de pregatire teoretica si practica, in cazul
cursurilor de calificare (recalificare), sau programa de pregatire, in cazul
cursurilor de perfectionare;
g) programul de desfasurare a activitatii de pregatire (zilele de pregatire
teoretica si practica, orarul pentru partea teoretica);
h) tabelul cu persoanele care vor preda la curs sau care vor face
instruirea practica;
i) pentru persoanele care primesc ajutor de somaj, ajutor de integrare
profesionala sau alocatie de sprijin, admise la pregatire profesionala ca
urmare a cererii exprese a agentilor economici, se incheie cu acesti agenti
economici o conventie privind incadrarea in munca dupa absolvire (anexa nr. 3).
Art. 7
Directiile de munca si protectie sociala si centrele de calificare,
recalificare si perfectionare a somerilor pot incredinta organizarea pregatirii
unor someri unitatilor de invatamant de stat sau altor unitati de pregatire
recunoscute prin Legea invatamantului nr. 84/1995 ca pot elibera acte de
pregatire profesionala, incheind cu acestea conventii in care se vor stabili
obligatiile ambelor parti, inclusiv cine elibereaza actele de absolvire.
Art. 8
(1) Meseriile, specialitatile, functiile si ocupatiile pentru care se
organizeaza cursurile de calificare sau recalificare sunt cele prevazute in
nomenclatoarele de meserii, specialitati si functii existente.
(2) Specializarile in anumite functii, ocupatii sau meserii, initierile sau
completarile de cunostinte profesionale la acestea se realizeaza prin cursuri
de perfectionare a pregatirii, stabilite de catre oficiile fortei de munca, la
cererea agentilor economici, a pietei fortei de munca sau a somerilor care
doresc sa presteze activitati autorizate.
Art. 9
(1) Durata pregatirii se stabileste in mod diferentiat in raport cu
complexitatea meseriei sau a activitatii respective prin planurile si
programele de pregatire si nu poate depasi 9 luni, in conditiile alternarii
teoriei cu practica (6 ore/zi -teorie, 8 ore/zi - practica).
(2) Modul de elaborare a planurilor si a programelor de pregatire este
prevazut la pct. 3 al acestui capitol (art. 16-18).
(3) In cazuri deosebite, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale poate
aproba, potrivit art. 4 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 288/1991,
republicata, in baza unei documentatii justificative, ca durata pregatirii sa
fie mai mare de 9 luni, fara a putea depasi 24 de luni.
Documentatia justificativa va cuprinde:
- necesitatea pregatirii;
- tipul formei de pregatire si locul de desfasurare;
- durata pregatirii;
- avantajele formei respective de pregatire (locuri de munca asigurate,
calitate etc.);
- structura programului de pregatire (numarul de ore, ciclurile de
pregatire teoretica si practica);
- numarul de someri propusi pentru a urma aceasta forma de pregatire;
- tabelul nominal cu somerii proveniti din alte judete, propusi pentru
aceasta forma de pregatire;
- devizul estimativ al cheltuielilor de pregatire.
(4) Stabilirea unitatii unde se desfasoara pregatirea profesionala
prevazuta la alin. (3) de mai sus se face conform prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 19/1995.
(5) Pentru recalificarea unor persoane in meserii, profesii sau activitati
pentru care acestea au deja unele cunostinte si deprinderi practice, durata
pregatirii poate fi redusa de catre organizatori pana la jumatate din durata
unui curs de calificare pentru meseria respectiva.
Art. 10
Pentru asigurarea calitatii procesului de formare profesionala, oficiile de
forta de munca si centrele de calificare, recalificare si perfectionare a
somerilor vor selectiona unitatile de pregatire profesionala cu care doresc sa
colaboreze in activitatea de pregatire sau carora doresc sa le incredinteze
organizarea acestei activitati, pe baza unor caiete de sarcini, care vor
contine cerintele impuse de beneficiari, in asa fel incat sa se asigure un
raport optim intre calitatea si costul cursului.
Selectia unitatilor de pregatire profesionala se va face avandu-se in
vedere conditiile mentionate la art. 5 alin. (3) din prezentele norme
metodologice.
Art. 11
Indrumarea si controlul modului de organizare si de desfasurare a
cursurilor de calificare, recalificare si perfectionare se realizeaza de catre
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale prin:
- persoanele de specialitate imputernicite de directorul general al Directiei
generale de forta de munca si somaj;
- persoanele de specialitate din oficiile fortei de munca, imputernicite de
directorul directiei de munca si protectie sociala;
- expertii si instructorii centrelor de calificare, recalificare si
perfectionare a somerilor, imputerniciti de directorul centrului;
- inspectorii din compartimentul control gestiune fond somaj din Ministerul
Muncii si Protectiei Sociale si directiile de munca si protectie sociala
(pentru partea financiara).
2. Inscrierea la cursurile de calificare, recalificare si perfectionare
Art. 12
Inscrierea somerilor la cursurile de calificare, recalificare sau
perfectionare se face la oficiul fortei de munca, care notifica aceasta in fisa
de evidenta. Persoanele care nu sunt someri se pot inscrie direct la centrul de
calificare, recalificare si perfectionare. La inscriere candidatii vor prezenta
urmatoarele acte:
- cerere;
- certificat de nastere (original si copie); copia se certifica de catre
oficiul fortei de munca si se pastreaza la dosar, iar originalul se restituie;
- certificat de absolvire a scolii generale sau a altei forme de invatamant
absolvite dupa scoala generala (original si copie); copia se certifica de catre
oficiul fortei de munca si se pastreaza la dosar, iar originalul se restituie;
- act medical din care sa rezulte starea sanatatii si ca sunt apti pentru
exercitarea meseriei respective; pentru persoanele care primesc ajutor de
somaj, ajutor de integrare profesionala sau alocatie de sprijin se ia in
considerare actul medical prezentat pentru primirea ajutorului de somaj;
- chitanta de achitare a taxei de scolarizare pentru cursantii care nu sunt
someri.
Art. 13
(1) La cursurile de calificare, recalificare, perfectionare sau la alte forme
de pregatire sunt admise persoanele care:
- au absolvit cu diploma invatamantul general obligatoriu sau alte studii
cerute de cursul respectiv; pentru unele meserii simple, directorul directiei
de munca si protectie sociala poate aproba admiterea si a unor persoane care nu
au absolvit invatamantul general obligatoriu, dar poseda cunostinte minime
necesare insusirii meseriei, activitatii sau ocupatiei respective, verificate
de specialistii oficiului fortei de munca printr-un test de cunostinte;
- sunt apte de munca pentru meseria respectiva sau au recomandarea comisiei
de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de munca pentru aceasta
meserie, in cazul unor persoane cu deficiente;
- indeplinesc si alte conditii de selectie si orientare profesionala,
inclusiv promovarea unor teste de aptitudini, daca pentru practicarea meseriei
sau a activitatii sunt stabilite asemenea conditii;
- achita taxa de scolarizare, daca nu beneficiaza de ajutoarele prevazute
de lege.
(2) Persoanele beneficiare de ajutor de somaj, de ajutor de integrare
profesionala sau de alocatie de sprijin care indeplinesc conditiile prevazute
la alin. (1) al acestui articol pot fi inmatriculate la curs, daca incheie un
angajament conform modelului prezentat in anexa nr. 5 la instructiunile privind
procedura de primire si solutionare a cererilor de plata a ajutorului de somaj,
a ajutorului de integrare profesionala si a alocatiei de sprijin, aprobate prin
Ordinul ministrului de stat, ministrul muncii si protectiei sociale, nr. 307
din 13 octombrie 1994, prin care se obliga sa se incadreze in unitatile la care
vor fi repartizate.
(3) Somerii admisi la cursuri sau la alte forme de pregatire au drepturile
si obligatiile prevazute de art. 10 din Hotararea Guvernului nr. 288/1991,
republicata.
Art. 14
Persoanele admise la cursuri vor fi trecute in registrul matricol general
de la oficiul fortei de munca, intocmit conform modelului prezentat in anexa
nr. 4 la prezentele norme metodologice; dosarul cu actele pentru fiecare
persoana se pastreaza, dupa caz, la secretariatul cursurilor de la centru sau,
daca nu exista centru, la oficiul fortei de munca.
3. Desfasurarea instruirii teoretice si practice
A. Planurile si programele de pregatire
Art. 15
(1) Activitatea de calificare intr-o meserie cuprinde pregatirea teoretica
si instruirea practica ori numai practica (in meserii simple). Aceasta se
desfasoara pe baza planului si a programelor de pregatire.
(2) Pregatirea teoretica se desfasoara alternativ cu instruirea practica
(in sistem dual), in functie de conditii, in 1-2 zile pe saptamana, comasat sau
in 2-3 cicluri. Partea teoretica cuprinde circa 33% din totalul orelor de
pregatire.
(3) Activitatea de perfectionare cuprinde, dupa caz, pregatirea teoretica
ori numai practica sau ambele si se desfasoara pe baza programului de
perfectionare.
Art. 16
(1) Planurile si programele de pregatire pentru calificarea sau
recalificarea intr-o meserie se elaboreaza de catre unitatile la care se desfasoara
pregatirea si de catre oficiul fortei de munca sau centrul de calificare,
recalificare si perfectionare a somerilor si se aproba de catre directorul
Directiei de formare si integrare profesionala din cadrul Directiei generale
forta de munca si somaj din Ministerul Muncii si Protectiei Sociale.
(2) Pentru meseriile cele mai solicitate de piata fortei de munca se pot
elabora planuri si programe-cadru de pregatire, simple sau in sistem modular.
Planurile si programele-cadru de pregatire se stabilesc de catre Directia
de formare si integrare profesionala din cadrul Directiei generale forta de
munca si somaj in urma unei selectii a planurilor si a programelor existente
sau in urma organizarii unui concurs.
Concursul de planuri si programe de pregatire se organizeaza de catre
Directia de formare si integrare profesionala din cadrul Directiei generale
forta de munca si somaj si este deschis institutiilor specializate sau
persoanelor fizice de specialitate.
Pentru unele meserii specifice unei zone, concursul poate fi organizat si
de catre directia de munca si protectie sociala (oficiul fortei de munca) sau
de catre centrul de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor, cu
aprobarea directorului Directiei de formare si integrare profesionala.
(3) Pentru meseriile complexe, planurile si programele se elaboreaza in
sistem modular. Modulele se stabilesc potrivit art. 3 alin. (2) din Hotararea
Guvernului nr. 288/1991, republicata, de catre Ministerul Invatamantului si
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale.
(4) Pot fi elaborate, prin concurs, si unele programe de perfectionare
(informatica, contabilitate, birotica, limbi straine etc.).
(5) Modul de organizare a concursului se stabileste prin regulamentul de
organizare si desfasurare aprobat de ministrul muncii si protectiei sociale.
(6) Conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca planurile si programele
de pregatire pentru calificare si recalificare se stabilesc prin caietele de
sarcini elaborate de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale sau de directiile
de munca si protectie sociala, respectiv centrele de calificare, recalificare
si perfectionare a somerilor.
(7) Planurile si programele-cadru de pregatire stabilite pentru o meserie
(ocupatie) se difuzeaza de catre Directia de formare si integrare profesionala
la directiile de munca si protectie sociala si la centrele de calificare,
recalificare si perfectionare a somerilor si devin obligatorii pentru toate
unitatile organizatoare, in pregatirea meseriei respective.
(8) Programele de perfectionare se stabilesc de catre organizatorii
pregatirii si se aproba de catre directiile de munca si protectie sociala,
respectiv de catre centrele de calificare, recalificare si perfectionare a
somerilor.
Art. 17
(1) Planul de pregatire cuprinde obiectele si numarul de ore de pregatire
(teoretica si practica) pentru fiecare meserie.
(2) Programa de pregatire cuprinde temele de pregatire teoretica si
practica pentru fiecare obiect din plan si numarul de ore afectat. Continutul
programelor de pregatire pentru meserii se stabileste la nivelul invatamantului
profesional, cu respectarea nivelului impus de standardele ocupationale.
(3) Programele-cadru de pregatire pot fi adaptate la nevoile locale in
limita a 15%, in plus sau in minus fata de numarul total de ore prevazute, cu
exceptia recalificarilor prevazute la art. 4 alin. (2) din Hotararea Guvernului
nr. 288/1991, republicata, la care limita minima poate ajunge la 50% .
Art. 18
(1) Calificarea sau recalificarea in unele meserii cu durate lungi de
pregatire (1-2 ani) aprobate de ministrul muncii si protectiei sociale se
desfasoara dupa planuri si programe de pregatire elaborate de organizatori si
aprobate de Ministerul Invatamantului, la propunerea Directiei generale forta
de munca si somaj din Ministerul Muncii si Protectiei Sociale.
(2) La aceste forme de pregatire, partea teoretica va fi organizata
alternativ cu partea practica, dupa un program aprobat de directia de munca si
protectie sociala.
B. Pregatirea teoretica si practica
Art. 19
(1) Pregatirea teoretica se realizeaza pe grupe ce se constituie din 15 -
25 cursanti care, de regula, corespund unui curs. In cazuri speciale se pot
constitui grupe cu cel putin 5 cursanti pentru o meserie sau activitate.
(2) Grupele se constituie pe meserii in cazul calificarii sau recalificarii
sau pe programe (teme) in cazul perfectionarii.
(3) In cazul in care unele grupe au un numar mic de cursanti, se recomanda
ca disciplinele comune pentru unele meserii sa fie predate impreuna cu toate
grupele.
(4) Cand nu se pot constitui grupe, pregatirea in meserii (ocupatii) simple
sau perfectionarea profesionala se poate organiza prin program individual,
conform modelului prezentat in anexa nr. 6.
Art. 20
(1) Pentru fiecare curs constituit in conditiile art. 19, oficiul fortei de
munca sau centrul de calificare, recalificare si perfectionare completeaza cate
un catalog.
Pentru cursurile de calificare sau de recalificare va fi folosit
catalogul-model prezentat in anexa nr. 7, iar pentru cursurile de perfectionare
va fi folosit catalogul-model prezentat in anexa nr. 5.
(2) Pentru persoanele cu program individual se va folosi programul-model
prevazut in anexa nr. 6.
Art. 21
(1) Daca numarul absentelor nemotivate depaseste 10% din totalul orelor
prevazute in programa de pregatire, cursantul beneficiar de ajutoarele
prevazute de lege va fi exmatriculat si nu va mai putea urma un alt curs
gratuit.
(2) Cursantii care din motive medicale absenteaza mai mult de 20% din
totalul orelor prevazute in programa de pregatire se considera retrasi din
motive medicale si pot repeta cursul respectiv sau pot urma un alt curs. De
asemenea, cei care inainte de absolvire au fost incorporati pentru indeplinirea
serviciului militar pot repeta cursul dupa lasarea la vatra, daca beneficiaza
de ajutoarele prevazute de Legea nr. 1/1991, republicata.
Art. 22
(1) La inceputul fiecarei ore de curs lectorii sunt obligati sa faca
controlul prezentei. Cursantii care nu se afla in sala sunt considerati absenti
si notati ca atare.
(2) Prezenta cursantilor la pregatirea teoretica se tine cu ajutorul
catalogului, de catre lectori, iar la instruirea practica (in cazul cursurilor
de calificare-recalificare), efectuata la agentii economici, pe fisele de
pontaj sau cu un alt sistem de evidenta folosit in unitate, de catre maistrii
sau conducatorii formatiilor de lucru. Prezenta se controleaza de catre
responsabilul cu practica si delegatul oficiului fortei de munca sau al
centrului de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor
Saptamanal, in perioada de practica, absentele se trec in catalogul grupei
(cursului) de catre organizatorul de curs. Fiecare ora de absenta de la
instruirea practica se noteaza in catalog cu o absenta.
(3) Sunt considerate motivate numai absentele care se datoreaza
imbolnavirii cursantului sau unor cazuri de forta majora dovedite cu acte
legale.
Motivarea absentelor se face de catre organizatorul cursului.
Art. 23
(1) Activitatea de pregatire teoretica se realizeaza prin lectii, expuneri,
demonstratii, lucrari practice de laborator.
(2) Lectia constituie forma de baza a activitatii de pregatire teoretica.
Personalul de predare este obligat sa foloseasca material didactic in functie
de continutul lectiilor. Cursantilor li se pot da spre rezolvare teme in timpul
lectiilor si in afara lor.
Art. 24
(1) Activitatea de pregatire se desfasoara pe baza programului si a
orarului, prin care se stabilesc, pe cicluri si saptamani, zilele si orele de
pregatire teoretica la fiecare obiect din plan si zilele de instruire practica;
ora la care incepe si se incheie ziua de instruire practica se stabileste in
functie de programul de lucru al agentului economic la care se desfasoara
practica.
(2) Programul de pregatire si orarul saptamanal se intocmesc, dupa caz, de
catre centrul de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor sau de
catre oficiul fortei de munca, impreuna cu unitatea la care se desfasoara
pregatirea teoretica sau practica.
Art. 25
In cazul in care pregatirea se desfasoara la o unitate de invatamant,
oficiul fortei de munca sau centrul de calificare, recalificare si
perfectionare a somerilor stabileste prin conventie elaborarea si prezentarea
orarului, catalogului, condicii de prezenta a lectorilor, planurilor si
programelor de pregatire si a altor documente dupa care se desfasoara cursul.
Art. 26
Numarul orelor de pregatire teoretica consecutive la un obiect poate fi de
maximum 4. Numarul total al orelor de pregatire teoretica intr-o zi nu poate fi
mai mare de 6. Durata unei ore de pregatire este de 50 de minute, urmata de o
pauza de 10 minute. Ziua de instruire practica este, de regula, de 8 ore.
Art. 27
(1) Instruirea practica intr-o meserie se desfasoara in concordanta cu
prevederile programelor de pregatire practica, de regula in sectiile productive
ale unitatilor in care persoanele urmeaza a fi angajate sau in alte unitati
stabilite de organizatori sau in centrele de calificare, recalificare si
perfectionare a somerilor.
(2) In timpul instruirii practice in meserie, cursantii vor lucra potrivit
normelor specifice locului de munca.
Art. 28
(1) Instruirea practica in atelierele centrelor de calificare, recalificare
si perfectionare a somerilor se efectueaza de catre un instructor la 25-30
cursanti; instruirea practica in atelierele agentilor economici se efectueaza
de catre maistri sau alte persoane care conduc formatiile de lucru, conform
numarului de ore stabilit prin programa de instruire practica si
posibilitatilor agentului economic.
(2) Locurile de munca pentru instruirea practica in meserie se stabilesc,
avandu-se in vedere:
- executarea operatiunilor sau a lucrarilor prevazute in programa practica
cu respectarea Normelor de tehnica securitatii;
- gradarea complexitatii lucrarilor potrivit cresterii nivelului de
pregatire;
- posibilitatea cursantilor de a lucra independent, avand de realizat
lucrari cat mai variate.
(3) Urmarirea practicii in alte unitati decat in centrul de calificare,
recalificare si perfectionare a somerilor se face de catre responsabilul de
curs sau de catre o alta persoana desemnata de seful oficiului fortei de munca
sau de directorul centrului de calificare, recalificare si perfectionare a
somerilor.
Art. 29
(1) Practica se efectueaza in schimbul I. Cursantii in varsta de peste 18
ani pot efectua practica si in schimbul II, daca sunt asigurate conditii de
instruire.
(2) In timpul practicii cursantii vor folosi caietul de practica in care se
vor nota lucrarile efectuate zilnic. Periodic, cursantii vor fi supusi la probe
practice de executie a unor operatiuni sau lucrari, notate de catre maistri sau
de sefii formatiilor de lucru.
4. Verificarea si aprecierea cunostintelor
Art. 30
(1) Verificarea cunostintelor si a deprinderilor dobandite de cursanti se
face pe intregul parcurs al pregatirii teoretice si al instruirii practice.
Verificarea pregatirii cursantilor consta, in functie de specificul pregatirii,
in examinari orale, lucrari scrise, lucrari grafice, proiecte, probe practice.
Pe durata unui curs se fac cel putin doua verificari.
(2) Cursantii care au absentat motivat (pe durata care, potrivit
prezentelor norme metodologice, nu intrerupe pregatirea) vor fi examinati si
din materia parcursa in timpul absentarii.
Art. 31
(1) Aprecierea cunostintelor si a deprinderilor la cursurile de calificare
sau de recalificare se face cu note de la 10 la 1. Notele se trec in catalog
imediat dupa examinare si se comunica cursantului.
(2) La fiecare obiect de pregatire se incheie o medie care se rotunjeste la
un numar intreg in favoarea cursantului.
(3) La cursurile de perfectionare notele sunt de la 10 la 1.
Art. 32
La cursurile de calificare sau de recalificare promovarea la fiecare obiect
se face pe baza mediilor obtinute. Sunt declarati promovati la obiectele
respective cursantii care obtin cel putin media 5.
Cursantii declarati respinsi nu se pot prezenta la examenul de absolvire,
daca, in termen de 30 de zile de la absolvirea cursului, nu au promovat cu cel
putin media 5 obiectele respective.
5. Examenul de absolvire a cursului de calificare, recalificare sau
perfectionare
Art. 33
(1) La examenul de absolvire se prezinta toti cursantii care au parcurs
tematica prevazuta in programa de pregatire si care au fost declarati
promovati.
(2) Examenul de absolvire se sustine in fata comisiei constituite potrivit
art. 8 din Hotararea Guvernului nr. 288/1991, republicata, si consta intr-o
proba teoretica si una practica (in cazul calificarii-recalificarii) sau intr-o
proba teoretica ori intr-o proba teoretica si una practica (in cazul unor
activitati de perfectionare).
(3) Lucrarile care se executa in cadrul probei practice si durata acesteia
se stabilesc din timp de catre comisia de examinare, cu consultarea sefului
atelierului in care s-a efectuat practica. Comisia de examinare verifica si
caietul de practica al cursantului.
(4) Pentru sustinerea probei practice in cazul calificarii - recalificarii,
cursantul intocmeste fisa tehnologica si desenul (daca este cazul).
(5) Aprecierea cunostintelor practice se face de catre comisia de examinare
prin note de la 10 la 1. Nota minima de promovare este 5 si se consemneaza in
catalogul examenului de absolvire, prezentat in anexa nr. 7. Cei care nu
promoveaza mai pot sustine o proba in maximum 30 de zile de la data examinarii.
(6) Cursantilor someri care nu promoveaza la reexaminare din motive
imputabile lor le inceteaza plata ajutorului de somaj potrivit art. 20 lit. d)
din Legea nr. 1/1991, republicata, si nu mai pot urma un alt curs gratuit.
Art. 34
Desfasurarea examenului teoretic de absolvire la formele de perfectionare
se face astfel: se stabilesc subiectele din materia cuprinsa in programe, se
sustin aceste subiecte scris sau oral, ori ambele; se corecteaza lucrarile de
catre examinator si se supun comisiei de examinare. Proba orala se sustine in
fata comisiei si se desfasoara pe baza de bilet cu 2-3 intrebari sau, dupa caz,
sub forma de interviu.
Art. 35
(1) Media de promovare la examenul oral, la fiecare obiect, este de minimum
5. Media generala se obtine ca medie a celor doua probe: practica si orala si
pentru promovare trebuie sa fie de minimum 5.
(2) Dupa incheierea examenului de absolvire se intocmeste un proces-verbal.
Acesta si catalogul cu rezultatele obtinute la examenul de absolvire (anexa nr.
7) se semneaza de catre intreaga comisie de examinare.
Art. 36
La examenul de absolvire se pot prezenta si tinerii someri care au absolvit
cursurile dar au fost incorporati pentru indeplinirea stagiului militar inainte
de sustinerea acestui examen.
Art. 37
Lista absolventilor cursurilor de calificare - recalificare sau perfectionare
pe meserii sau specializari se depune la oficiul fortei de munca in vederea
repartizarii in munca.
6. Documentele de evidenta a activitatii de pregatire profesionala si a
eliberarii actelor de calificare, recalificare si perfectionare
Art. 38
Pentru evidenta activitatii de pregatire profesionala se folosesc
urmatoarele documente:
a) Registrul matricol general cu somerii admisi la cursurile de calificare,
recalificare si perfectionare. Acest registru se deschide de catre
compartimentul de consiliere si indrumare din cadrul compartimentului de
mediere a muncii al oficiului fortei de munca. Modelul registrului este
prezentat in anexa nr. 4. Pentru celelalte persoane admise la pregatire
profesionala, altele decat cele indreptatite conform Legii nr. 1/1991,
republicata, evidenta va fi tinuta separat de catre oficiul fortei de munca sau
de catre centrul de calificare, recalificare si perfectionare;
b) Catalogul pentru instruirea teoretica, in cazul cursurilor de calificare
- recalificare (formularul tipizat 17-2-14);
c) Catalogul pentru instruirea practica a cursantilor de la cursurile de
calificare - recalificare. Se intocmeste de catre organizatorul de curs si se
preda persoanei care raspunde de activitatea practica;
d) Catalogul cursantilor, in cazul cursurilor de perfectionare a somerilor
(anexa nr. 5);
e) Programul individual de pregatire (anexa nr. 6);
f) Registrul de evidenta a cursurilor de calificare sau de recalificare la
locul de munca (formularul tipizat 17-1-12);
g) Registrul de evidenta a cursurilor (formelor) de perfectionare (anexa
nr. 8);
h) Catalogul cu rezultatele obtinute la examenul de absolvire. Se
intocmeste de catre oficiul fortei de munca sau de catre centrul de calificare,
recalificare si perfectionare, numai in cazul cursurilor de calificare sau de
recalificare, conform modelului prezentat in anexa nr. 7.
In cazul cursurilor de perfectionare, comisia de examinare intocmeste un
proces-verbal in care se consemneaza notele acordate;
i) Registrul de evidenta a formularelor actelor de studii primite sau
predate si a celor eliberate absolventilor (formularul tipizat 17-6-17);
j) Condica de prezenta la ore a personalului de predare si de instruire
(formularul tipizat 17-7-2).
Art. 39
Documentele scolare tipizate se completeaza conform instructiunilor in
vigoare si se pastreaza in arhiva directiei de munca si protectie sociala sau a
centrului de calificare, recalificare si perfectionare, pe timp nelimitat, cu
exceptia cataloagelor care se pastreaza timp de 5 ani. Distrugerea acestor
cataloage se poate face numai dupa ce directorul directiei de munca si
protectie sociala sau al centrului de calificare, recalificare si perfectionare
a somerilor a constatat ca datele privind situatia cursantilor au fost trecute
in registrul de evidenta a actelor de studii. Lucrarile scrise ale cursantilor
la examenul de absolvire se pastreaza timp de 2 ani.
7. Eliberarea certificatelor de calificare si a celor de absolvire a
cursurilor de perfectionare
Art. 40
Eliberarea certificatelor de calificare se face potrivit normelor stabilite
de Ministerul Invatamantului. Certificatele de calificare sunt imprimate-tip,
cu regim special, si se elibereaza numai pe baza datelor din registrul
matricol, catalogul de examinare si procesul-verbal al comisiei de examinare.
Ele se semneaza de catre directorul directiei de munca si protectie sociala sau
al centrului de calificare, recalificare si perfectionare si de catre
presedintele comisiei de examinare.
Art. 41
Certificatele de calificare se completeaza cu tus negru, corect, citet si
fara stersaturi. Numele si prenumele titularului se scriu fara prescurtari, cu
litere de tipar, trecandu-se si initialele prenumelui tatalui, care trebuie sa
corespunda cu datele inscrise in actele de identitate ale cursantului.
Art. 42
(1) Certificatul de calificare se elibereaza in termen de cel mult 30 de
zile de la sustinerea examenului de absolvire; absolventul va semna de primire
in registrul matricol - catalog si in registrul de evidenta pentru primirea si
eliberarea actelor de studii.
(2) Formularele certificatelor de calificare si ale certificatelor de
absolvire a cursurilor de perfectionare si imprimatele respective se pastreaza,
dupa caz, la centrul de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor
sau la directia de munca si protectie sociala, in casa de fier sau in dulap
metalic. Registrele de evidenta pentru primirea si eliberarea actelor de
studii, registrele matricole - catalog si celelalte documente de evidenta se
pastreaza, prin grija secretariatului, in dulapuri incuiate, care prezinta
siguranta.
(3) Registrele de evidenta se numeroteaza, se snuruiesc, se parafeaza si se
certifica, pentru continut, numar de pagini si serie, de catre directorul
centrului de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor sau al
directiei de munca si protectie sociala.
(4) Certificatele de absolvire a cursului de calificare, utilizate de catre
directiile de munca si protectie sociala sau de catre centrele de calificare,
recalificare si perfectionare a somerilor, sunt imprimate-tip, tiparite si
gestionate de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale conform modelului
prezentat in anexa nr. 9 si nu pot fi folosite de alti agenti economici sau unitati
de pregatire profesionala, iar certificatele de absolvire se tiparesc de catre
oficiile fortei de munca sau centrele de calificare, recalificare si
perfectionare a somerilor, conform modelului prezentat in anexa nr. 10.
Art. 43
(1) Certificatele de calificare si celelalte formulare tipizate sunt
documente oficiale. Primirea acestora de catre centrele de calificare,
recalificare si perfectionare a somerilor sau de catre directiile de munca si
protectie sociala de la organul care le gestioneaza se face pe baza de
delegatie scrisa si numai cu proces-verbal de predare-primire.
(2) Formularele completate gresit se anuleaza, scriindu-se cu litere de
tipar ANULAT, atat pe act cat si pe matca.
Aceeasi mentiune se face si in registrul de evidenta nominala a eliberarii
actelor de studii.
(3) In cursul unui an, cel putin o data pe trimestru, directorul impreuna
cu secretarul verifica situatia imprimatelor primite si distribuite, precum si
pastrarea si completarea lor. La schimbarea directorului sau a secretarului
cursurilor, imprimatele se predau cu proces-verbal, specificandu-se numarul si
seria actelor.
Art. 44
(1) In cazul pierderii certificatului de calificare se poate elibera
duplicat, pe baza aprobarii directorului directiei de munca si protectie
sociala.
(2) Pentru eliberarea duplicatului, solicitantul se adreseaza in scris
directorului directiei de munca si protectie sociala, anexand urmatoarele
documente: declaratie data de titularul actului pierdut, autentificata de
notarul public de pe raza localitatii de domiciliu, care cuprinde toate
elementele identificarii: numele sub care s-a eliberat actul original, data
absolvirii, imprejurarile in care s-a pierdut sau s-a distrus, dovada
publicarii actului pierdut, in Monitorul Oficial al Romaniei, si timbrele
fiscale prevazute de dispozitiile legale in vigoare.
Pentru eliberarea duplicatului tehnica lucrarilor este aceeasi ca la actele
originale, prevazuta in prezentele norme metodologice.
(3) Evidenta duplicatelor se pastreaza nominal pe fiecare centru sau
directie de munca si protectie sociala, facandu-se mentiune in registrul de
evidenta nominala a eliberarii actelor de studii (cod 17-6-17) "S-a
eliberat duplicatul nr. ....... din ......... conform Ordinului nr. ....... al
ministrului muncii si protectiei sociale".
Duplicatul se elibereaza o singura data.
Art. 45
Certificatele de absolvire se elibereaza absolventilor formelor de
perfectionare profesionala. Evidenta acestor certificate se tine de catre
oficiul fortei de munca sau de catre centrul de calificare, recalificare si
perfectionare profesionala a somerilor, dupa caz, in registru separat de cel al
certificatelor de calificare (anexa nr. 11).
CAP. 3
Cheltuielile pentru activitatea de calificare, recalificare si
perfectionare a somerilor
Art. 46
Cheltuielile prilejuite de activitatea de pregatire profesionala a
somerilor se stabilesc prin bugetul anual al Fondului pentru plata ajutorului
de somaj - capitolul 51-05, subcapitolul 15 "Cheltuieli cu calificarea si
recalificarea somerilor" -, aprobat de catre Ministerul Muncii si
Protectiei Sociale pentru fiecare directie judeteana de munca si protectie
sociala.
In aceste cheltuieli se includ:
a) taxa de participare la curs, care se stabileste tinand seama de:
- cheltuielile de personal, care cuprind salariile personalului centrului
de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor, precum si sumele
achitate personalului de specialitate care presteaza activitati de predare si
instruire prin plata cu ora, conform reglementarilor legale; profiluri de
pregatire si pot avea m subordine filiale teritoriale organizate dupa modelul
centrelor de categoria a III-a sau dupa modelul propriu.
- cheltuielile de personal, care cuprind salariile personalului centrului
de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor, precum si sumele
achitate personalului de specialitate care presteaza activitati de predare si
instruire prin plata cu ora, conform reglementarilor legale;
- cheltuielile materiale si prestarile de servicii cu caracter functional,
care cuprind cheltuieli pentru:
- documentele de evidenta folosite in activitatea de pregatire profesionala
a somerilor;
- materialele consumabile;
- cheltuieli pentru intretinerea si gospodarirea salilor de curs sau a
altor spatii unde se desfasoara instruirea;
- cota-parte din cheltuielile de functionare (energie electrica, termica,
chirie);
b) drepturile somerilor cursanti, care cuprind:
- plata abonamentelor pe mijloace feroviare, auto sau de transport in
comun;
- rechizite si materiale de instruire;
- haine si echipament de protectie pe timpul instruirii practice;
- cazare in cazul in care centrul de calificare, recalificare si
perfectionare a somerilor are camin;
- cheltuielile de pregatire facute in conditiile art. 10 A lit. i) din
Hotararea Guvernului nr. 288/1991, republicata;
c) cheltuieli pentru publicitate, care cuprind:
- cheltuieli pentru publicitate prin presa, radio si televiziune:
- cheltuieli facute de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, directiile
de munca si protectie sociala si centrele de calificare, recalificare si
perfectionare a somerilor pentru organizarea unor actiuni de informare si
popularizare privind piata fortei de munca si pregatirea profesionala a
somerilor;
d) cheltuieli pentru elaborarea de studii de specialitate si prognoza
privind evolutia pietei fortei de munca, pe meserii, profesii si activitati;
e) cheltuieli pentru editarea unor materiale tiparite, a planurilor si
programelor de pregatire, manuale, materiale didactice.
Art. 47
(1) Modul in care se tine evidenta cheltuielilor si a veniturilor realizate
din activitatea de pregatire profesionala de catre oficiile fortei de munca se
face potrivit instructiunilor aprobate de Directia generala forta de munca si
somaj din cadrul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
(2) Venitul unitatii organizatoare, in sensul prevederilor art. 13 alin.
(2) din Hotararea Guvernului nr. 288/1991, republicata, este de 10% din
cheltuielile ocazionate de instruirea persoanelor care nu au calitatea de
somer.
CAP. 4
Personalul de predare, instruire si indrumare a activitatii de pregatire
profesionala a somerilor
Art. 48
(1) Personalul de specialitate care realizeaza activitatea de instruire
teoretica este alcatuit din experti (in cazul centrelor de calificare,
recalificare si perfectionare a somerilor), cadre didactice din unitati de
invatamant sau specialisti din unitatile prevazute la art. 5 alin. (1 ) lit. c)
din prezentele norme metodologice, cu o buna pregatire profesionala si
experienta in domeniu.
(2) Activitatea de instruire practica efectuata la agentii economici se
asigura de catre sefii formatiilor de lucru din acele unitati, iar cea
efectuata la unitatile de invatamant, de catre maistrii instructori ai
unitatilor respective.
(3) In cazul in care activitatea de instruire practica se desfasoara in
atelierul unei unitati scolare de catre maistrul instructor angajat al acelei
unitati, acesta va putea fi platit pentru orele de instruire efectiv realizate,
in situatia in care instruirea s-a realizat numai cu grupa de cursanti someri,
in afara programului sau de lucru, in conditiile prevazute de lege.
Art. 49
Plata personalului de predare si instruire care nu este incadrat cu
contract de munca la centrul de calificare, recalificare si perfectionare a
somerilor si a personalului de predare de la cursurile organizate de oficiul
fortei de munca si somaj se face prin plata cu ora, potrivit prevederilor art.
17 din Hotararea Guvernului nr. 281/1993 si instructiunilor privind plata cu
ora pentru activitatea de calificare, recalificare si perfectionare a
somerilor, ale Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 50
(1) Pentru organizarea si indrumarea fiecarui curs de calificare,
recalificare si perfectionare a pregatirii profesionale a somerilor, directorul
directiei judetene de munca si protectie sociala sau directorul centrului de
calificare, recalificare si perfectionare a somerilor numeste un organizator,
care, de regula, la centru este un referent sau subinginer.
(2) Organizatorul de curs are urmatoarele sarcini:
- urmareste intocmirea documentatiei necesare organizarii cursului;
- selectioneaza personalul de predare si instruire;
- urmareste asigurarea mijloacelor audiovizuale si a materialelor didactice
necesare;
- elaboreaza programul de desfasurare si orarul zilnic al cursului;
- incheie si urmareste respectarea conventiilor cu unitatile in care se
desfasoara pregatirea.
Art. 51
Anexele nr. 1 - 11 fac parte integranta din prezentele norme metodologice.
ANEXA 1
la normele metodologice
MINISTERUL MUNCII SI PROTECTIEI SOCIALE
Directia de munca si protectie sociala
a judetului ....................... Nr. ......../........
DECIZIE
In temeiul art. 1 din Hotararea Guvernului nr. 288/1991 privind
calificarea, recalificarea si perfectionarea pregatirii profesionale a
somerilor, republicata, al art. 1 din Normele metodologice privind organizarea,
desfasurarea si absolvirea cursurilor de calificare, recalificare,
perfectionare si a altor forme de pregatire profesionala a somerilor si al
Ordinului ministrului de stat, ministrul muncii si protectiei sociale, nr.
435/1995, directorul Directiei de munca si protectie sociala a judetului
...............
DECIDE:
1. In perioada ........./........../199.. - ........./.......... /199.....
se organizeaza cursul de calificare/recalificare/perfectionare cu ............
persoane (...... someri si ..... care nu sunt someri) in meseria /
specialitatea / profesia / activitatea .................
2. Durata totala a cursului va fi conform programului de pregatire de .....
ore, din care:
- pregatire teoretica: ...... ore, care se va desfasura la .............;
(denumirea unitatii)
- instruire practica: ...... ore, care se va desfasura la .................
(denumirea unitatii)
3. Examenul de absolvire se va sustine la data de ......./......./199... .
4. Comisia de examinare se compune din:
a) ................., reprezentantul directiei de munca si protectie
sociala sau directorul centrului de calificare, recalificare si perfectionare a
somerilor - presedinte
b) .........., organizatorul (responsabilul) cursului - secretar
c) .........., reprezentantul ....................... - membru
(denumirea unitatii)
d) .........., reprezentantul ....................... - " -
(denumirea unitatii)
e) .........., reprezentantul ....................... - " -
(denumirea unitatii)
5. Taxa de participare la curs va fi de ............... lei/cursant. La
incheierea cursului, ...................... va prezenta devizul cheltuielilor,
(denumirea unitatii) in care se includ:
................................................................................
................................................................................
Cheltuielile pentru someri se suporta din Fondul pentru plata ajutorului de
somaj, contul ............................................................. .
6. Salarizarea personalului de predare si de instruire, care nu este
incadrat la centrul de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor,
se va face prin plata cu ora, conform reglementarilor legale.
7. Repartizarea in munca a absolventilor se va face de catre oficiul fortei
de munca, pe baza conventiilor incheiate cu unitatile care au solicitat forta
de munca sau pe alte locuri vacante aflate in evidenta oficiului fortei de
munca.
8. Intocmirea si pastrarea documentelor de evidenta ale cursului si
eliberarea certificatului de absolvire cad in sarcina centrului de calificare,
recalificare si perfectionare a somerilor / oficiului fortei de munca.
9. Cursul se include in planul de activitate pe anul ........ al centrului
de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor / oficiului fortei de
munca, care are obligatia de a urmari si raporta realizarea acestuia, conform
sistemului aprobat.
Director,
.......................
(L.S.)
Intocmit in .............. exemplare, cate unul pentru centrul de
calificare, recalificare si perfectionare a somerilor / oficiul fortei de munca
si ........................................... .
(unitatea)
ANEXA 2
la normele metodologice
CONVENTIE-CADRU
privind pregatirea profesionala
Incheiata astazi, .............., intre
Directia de munca si protectie sociala a judetului ........................
(centrul de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor),
reprezentata prin .............., avand functia de ................, pe de o
parte, si ...............................................................
(unitatea la care se face pregatirea teoretica sau/si practica) reprezentata
prin ...................., avand functia de ..................., pe de alta
parte, prin care se stabilesc urmatoarele:
1. ......................................... se obliga sa*):
(unitatea in care se face pregatirea)
2. Directia de munca si protectie sociala, prin oficiul fortei de munca /
centrul de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor, se obliga
sa*):
3. Cursul (cursurile) este (sunt) de calificare (recalificare) in meseria
.................................... perfectionare a pregatirii in ...........
cu un numar de ................ cursanti.
4. Durata este de ...... saptamani, cu ........... ore teorie si ..... ore
practica.
5. Data inceperii ................ ; data terminarii .............
6. Taxa pe cursant este de ............ lei, conform devizului anexat.
7. Documentele de evidenta se pastreaza la .....................
Director, Director,
..................... ..........................
--------------------------
*) Se vor trece obligatiile asumate de unitate: baza materiala si
didactica, specialistii etc.
*) Se vor trece obligatiile directiei de munca si protectie sociala: sa
urmareasca pregatirea profesionala, sa achite cheltuielile prevazute in devizul
acceptat, sa intocmeasca catalogul si celelalte documente de curs.
ANEXA 3
la normele metodologice
CONVENTIE-CADRU
privind angajarea, in baza unui contract individual de munca, a somerilor -
absolventi ai unor forme de pregatire
Incheiat astazi, ..............., intre
Directia de munca si protectie sociala a judetului ......................,
reprezentata prin .............., avand functia de .................., pe de o
parte, si ......................................................., reprezentata
(unitatea care solicita forta de munca)
prin ....................., avand functia de ............. convin urmatoarele:
1. ..................................... va incadra un numar de ....
someri,
(agentul economic care solicita forta de munca)
care vor incepe pregatirea la data de .........., in meseria / specialitatea
................. solicitata.
Incadrarea in munca a acestora se va face pana la data de ........, dupa
absolvirea cursului de calificare / recalificare / perfectionare.
2. Directia de munca si protectie sociala se obliga sa satisfaca
solicitarea ................................ organizand pregatirea acestor
someri in conditiile stabilite.
In locul persoanelor admise la curs, directia de munca si protectie sociala
poate repartiza o alta persoana cu pregatirea convenita, care va fi angajata pe
baza de proba (examen, concurs).
3. Incadrarea in munca se va face pe baza de proba de lucru, examen sau
concurs, in conditiile stabilite de .......................................
(unitatea care solicita forta de munca)
Directia de munca si protectie sociala, Agentul economic,
Director, Director.
ANEXA 4
la normele metodologice
REGISTRU MATRICOL GENERAL*)
cu somerii si alte persoane admise la cursurile de calificare, recalificare sau
perfectionare
--------------------------------------------------------------------------------
Numele Prega- Meseria
Obser-
Nr. si Data Locul Parintii Numarul gatirea (profe- va-
crt. prenumele nasterii nas- ------------- carnetu- ---------- sia) tii
terii Tata Mama lui Stu- Mese in care
de somer dii (profe- se ca-
sia) lifica
actuala se reca-
lifica
sau se
perfec-
tioneaza
--------------------------------------------------------------------------------
-----------------------
*) Registrul se tine la oficiul fortei de munca sau la centrul de
calificare, recalificare si perfectionare a somerilor
ANEXA 5
la normele metodologice
CATALOGUL
cursantilor pentru cursurile de perfectionare a somerilor
Programul (cursul) ................................................
--------------------------------------------------------------------------------
Nr. | |
crt. | Numele ......... | Perioada desfasurarii .............
1. | Prenumele .......
|----------------------------------------------------
| | Saptamana | Saptamana | Saptamana | Saptamana | |
| Nr. din Registrul | I | a II-a | a III-a | a IV-a | |
| matricol general | Absente | Absente | Absente | Absente | |
| Parintii: -----------------------------------------------------
| Tata ............ | | | | | |
| Mama ............ | | | | | |
| Nascut la ....... | | | | | |
| (anul, luna, ziua) | | | | | |
| In localitatea ... | | | | | |
| Judetul .......... | | | | | |
| Studii ........... | | | | | |
| Profesia ......... | | | | | |
| Nr. carnetului de | | | | | |
| somer ........... | | | | | |
| sau | | | | | |
| Unitatea unde este | | | | | |
| angajat .......... -----------------------------------------------------
| ................. | Calificativul
| ................. | (Nota) obtinut(a) la absolvire
--------------------------------------------------------------------------------
2. | Numele ......... | | | | | |
| Prenumele ...... | | | | | |
|................... | | | | | |
| .................. | | | | | |
--------------------------------------------------------------------------------
ANEXA 6
la normele metodologice
PROGRAMUL INDIVIDUAL DE PREGATIRE
Numele si prenumele: ..................................................
Parintii: tata ..................; mama ...............................
Data nasterii: .......................................
Nr. carnetului de somer ..............................
Meseria (ocupatia) anterioara somajului: ..............................
Inregistrat in registrul matricol general cu nr .......................
Programul de pregatire
1. Meseria*) (specializarea) in care se face calificarea (perfectionarea)
.............................
Pregatire teoretica: ................ ore in care se va desfasura studiul
individual.
Instruire practica: ................. ore, care se va efectua la .........
...............................................................................
(denumirea agentului economic, a persoanei fizice etc.)
2. Obiective:
- calificarea (recalificarea) sau perfectionarea (instruirea) in meseria
(profesia) ......................................
3. Continutul teoretic:
Se vor nominaliza principalele lucrari (teme) ce trebuie efectuate pe
durata pregatirii.
- ........................................................................
- ........................................................................
4. Forma de instruire (instruire sub controlul maistrului, instructorului,
sefului de echipa, muncitorului, executantului).
5. Responsabilul instruirii ..............................................
6. Examenul de absolvire se sustine in fata comisiei de examinare,
stabilita prin decizia de organizare nr. ................. din data
................. .
-----------------------
*) Pentru meserii simple accesibile pregatirii individuale sub
supraveghere.
ANEXA 7
la normele metodologice
CATALOG
cu rezultatele obtinute la examenul de absolvire a cursurilor de calificare
sau recalificare in meseria ...........................................
--------------------------------------------------------------------------------
Nr. Numele Pregatirea teoretica Nota Media
crt. si prenumele --------------------------- la proba generala
Observatii
Obiectul: Obiectul: practica
scris oral media scris oral media
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
Comisia de examinare:
1. .......................... .......................... Presedinte,
2. .......................... ..........................
3. .......................... ..........................
4. .......................... ..........................
5. .......................... ..........................
(Numele si prenumele) (Semnatura)
ANEXA 8
la normele metodologice
REGISTRU
de evidenta a cursurilor de perfectionare si a altor forme de perfectionare
--------------------------------------------------------------------------------
Denumirea
Nr. cursului, Data Numarul de cursanti Numarul
crt. a Responsa- Locul -------------------------------- absol-
programu- bilul unde Inscrisi --------- Men-
lui de cursului/ este deschi- inche- -------- Retra- Ra To- Femei
tiuni
perfec- programu- orga- derii ierii To- Fe- si masi tal
tionare lui nizat tal (exma- in-
(sau a tricu- scri-
altor lati si
forme
de perfec-
tionare a
prega-
tirii
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
ANEXA 9
la normele metodologice
- Fata -
ROMANIA ROMANIA
............................... 1) | ......................................
............................... 2) | ......................................
Seria .......... Nr. ......... | Seria ........... Nr. ..........
|
CERTIFICAT | CERTIFICAT DE ABSOLVIRE
| A CURSULUI DE CALIFICARE
............... nascut(a) |
in anul 19....., luna ..........., |
ziua ......, in localitatea ....., | ............., nascut(a) ..... in anul
judetul ......., fiul(fiica) | 19 ..., luna ...., ziua ...., in locali-
lui .......... si al(a) .......... | tatea ..........., judetul ...........,
absolvent(a) al (a) .............3) | fiul(fiica) lui ........ si al (a) .....
a urmat cursul de calificare la locul| absolvent(a)............ al(a).........,
de munca cu durata de ....... 4) | a urmat cursul de calificare la locul
luni la......................... din | de munca cu durata de ..... luni, la ...
localitatea .......... judetul ...., | din localitatea .......... judetul .....
si a promovat examenul de calificare | si a promovat examenul de calificare in
in anul ...... luna ....., fiind | anul 19...., luna .........., fiind de-
declarat(a) muncitor calificat in | clarat(a) muncitor calificat in meseria
meseria ........................... | ........................................
L.S. Presedintele | ........................................
Director, comisiei | L.S. Presedintele
de examinare | Director comisiei
| de examinare,
Nr. ........ 5) | Nr. .............
Data eliberarii: anul 19...., | Data eliberari: anul 19....., luna ....
luna .........., ziua ........ | ziua .....................
|
| Semnatura titularului
.......
- Verso -
Se completeaza:
1) denumirea organului de specialitate al administratiei publice centrale;
2) denumirea unitatii care organizeaza cursul;
3) liceului, invatamantului obligatoriu de 10 ani, scolii de 8(7) ani sau
de 4 clase primare, dupa caz;
4) in cifre si litere;
5) numarul curent din registrul de evidenta a actelor de studii.
Decuparea certificatului din carnet se face prin taiere cu foarfeca pe
linia ondulata.
ANEXA 10
la normele metodologice
MINISTERUL MUNCII SI PROTECTIEI SOCIALE
Directia de munca si protectie sociala .........../
Centrul de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor
CERTIFICAT DE ABSOLVIRE
Dl / Dna ......................................, nascut(a) in anul ........
luna .........., ziua ......, in localitatea .................................
judetul ..............., de profesie ...................., a absolvit cursul de
perfectionare in ..............................................................
................................................................................
desfasurat in perioada ...................... , obtinand nota
..................
Prezentul certificat se elibereaza in conformitate cu prevederile Hotararii
Guvernului nr. 288/1991 privind calificarea, recalificarea si perfectionarea
pregatirii profesionale a somerilor.
Director, Presedintele
comisiei de examinare,
Nr. ...................
Data ..................
ANEXA 11
la normele metodologice
REGISTRU DE EVIDENTA NOMINALA
a eliberarii certificatelor de absolvire a cursurilor sau a altor forme de
perfectionare profesionala
--------------------------------------------------------------------------------
Numele Locul Forma
Nr. si si Profesia Studiile de Specia-
crt. prenumele data perfectionare lizarea Media Data
Semna-
titularului nasterii urmata ob- eli- tura
tinuta berata
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
ANEXA 2
NORME
de infiintare, organizare si functionare a centrelor de calificare,
recalificare si perfectionare a somerilor
CAP. 1
Infiintarea centrelor de calificare, recalificare si perfectionare a
somerilor
Art. 1
Centrele de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor sunt
institutii publice de pregatire si perfectionare profesionala, cu personalitate
juridica, finantate din Fondul pentru plata ajutorului de somaj. Ele se
infiinteaza de catre Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, prin ordin al
ministrului, la propunerea directiilor teritoriale de munca si protectie
sociala in subordinea carora se organizeaza si in baza referatului de
necesitate al Directiei de formare si integrare profesionala din Ministerul
Muncii si Protectiei Sociale.
Prin ordinul de infiintare se stabilesc denumirea, sediul, obiectul de
activitate, patrimoniul, structura organizatorica si statul de functii.
Art. 2
(1) Pentru infiintarea unui centru de calificare, recalificare si
perfectionare a somerilor trebuie indeplinite, cumulativ, urmatoarele conditii:
a) la nivelul judetului sa existe cerinte pentru calificarea, recalificarea
sau perfectionarea pregatirii profesionale a cel putin 500 de persoane
(cursanti) care beneficiaza, potrivit legii, de aceasta forma de protectie
sociala. Prin cursant se intelege participantul la un curs cu o durata medie de
16 saptamani;
b) sa existe conditii materiale corespunzatoare pentru desfasurarea
activitatii de pregatire profesionala (inclusiv local preluat in administrare
sau inchiriat).
Aceste conditii vor fi verificate de catre personalul de specialitate din
Directia de formare si integrare profesionala din Ministerul Muncii si
Protectiei Sociale.
(2) In judetele in care nu exista asemenea conditii, organizarea
activitatii de pregatire profesionala a somerilor se realizeaza de catre
compartimentul de specialitate din cadrul oficiului fortei de munca.
(3) In subordinea unui centru de calificare, recalificare si perfectionare
a somerilor se pot infiinta filiale, fara personalitate juridica, in alte
localitati decat cea in care se afla sediul principal, daca aceste filiale
asigura pregatirea a cel putin 300 de cursanti anual, fiecare, si daca sunt
asigurate conditiile prevazute la alin. (1) al acestui articol.
(4) Infiintarea unei filiale se propune de catre centrul de calificare,
recalificare si perfectionare a somerilor, se avizeaza de catre directorul
directiei de munca si protectie sociala si de catre Directia generala forta de
munca si somaj din Ministerul Muncii si Protectiei Sociale si se aproba de
catre secretarul de stat coordonator.
CAP. 2
Organizarea si functionarea centrelor de calificare, recalificare si
perfectionare a somerilor
Art. 3
(1) Dupa modul de organizare a activitatii, centrele de calificare,
recalificare si perfectionare a somerilor se clasifica in urmatoarele
categorii:
a) categoria a III-a - centre mici, care nu dispun de spatii de instruire
proprii si care desfasoara numai activitatea de organizare, fiind un
intermediar intre oficiul fortei de munca si unitatile la care se desfasoara
activitatea de pregatire a 500 - 1.000 de cursanti/an. Aceste centre nu pot
infiinta filiale;
b) categoria a II-a - centre mijlocii, care desfasoara, pe langa
activitatea de organizare, si activitatea de pregatire teoretica si au minimum
5 sali de curs. Aceste centre pot avea si unele ateliere de instruire practica
a 750-1.500 de cursanti/an pentru activitati de birou (informatica, birotica)
sau pentru unele meserii din sfera serviciilor (croitorie, broderie, tricotaje,
reparatii aparate de uz casnic);
c) categoria I - centre mari (campus), dotate cu cel putin 10 sali de curs
si ateliere proprii de instruire practica a peste 1.500 de cursanti/an pentru
meserii care au nevoie de utilaje pentru astfel de activitati (de exemplu:
sudura, tinichigerie, reparatii auto, prelucrarea lemnului, prelucrarea
metalelor etc.), precum si cu anexe gospodaresti (spatii de cazare si masa).
Centrele de categoria I si a II-a isi organizeaza activitatea de baza pe
profiluri de pregatire si pot avea in subordine filiale teritoriale organizate
dupa modelul centrelor de categoria a III-a sau dupa modelul propriu.
(2) Centrele de categoria I si a II-a trebuie sa dispuna de o baza
material-didactica corespunzatoare desfasurarii activitatii de pregatire
profesionala, la nivelul standardelor in vigoare.
(3) Categoria de organizare a centrului se precizeaza in ordinul de
infiintare.
Art. 4
Centrele de calificare, recalificare si perfectionare au urmatoarele
atributii:
a) organizeaza cursuri de calificare, recalificare sau perfectionare
profesionala in meserii sau activitati cerute de piata fortei de munca pentru
somerii selectati, orientati profesional si recomandati de oficiul fortei de
munca.
Partea teoretica a cursurilor la centrele de categoria I si a II-a se realizeaza
in salile centrelor, iar partea practica, in cazul in care centrele nu au
ateliere proprii, se realizeaza, pe baza de conventie, la agentii economici.
Pentru unele meserii la care pregatirea teoretica nu poate fi realizata in
centrele de categoria I si a II-a sau in filialele lor, acestea vor incheia
conventii cu unitatile prevazute la art. 1 alin. (2) lit. b) si c) din
Hotararea Guvernului nr. 288/1991, republicata, dupa modelul prezentat in anexa
nr. 2 la Normele metodologice privind organizarea, desfasurarea si absolvirea
cursurilor de calificare, recalificare, perfectionare si a altor forme de
pregatire profesionala a somerilor;
b) organizeaza, la cererea agentilor economici si a altor unitati
interesate, cursuri de calificare, recalificare sau perfectionare profesionala;
c) realizeaza pregatirea teoretica a ucenicilor care se califica la
mestesugarii cu ateliere proprii, in meserii, profesii sau ocupatii pentru care
aceasta pregatire este prevazuta a se efectua prin cursuri de calificare;
d) executa, la cerere, prestatii de asistenta metodologica si de
specialitate pentru cursurile de calificare, recalificare sau perfectionare
care se desfasoara in unitati; executa programe si documentatii de instruire,
precum si expuneri de teme pentru aceste unitati;
e) elaboreaza planuri si programe de pregatire pentru meseriile si
activitatile pentru care se organizeaza cursuri sau alte forme de pregatire;
f) participa, la solicitarea directiilor de munca si protectie sociala si a
organelor de specialitate ale administratiei publice locale, in regim de
prestatii, la elaborarea de studii si prognoze privind evolutia pietei fortei
de munca pe meserii, profesii si activitati si mutatiile care se vor produce in
continutul acestora;
g) atesta capacitatea profesionala a persoanelor care solicita autorizarea
in vederea efectuarii unor activitati de libera initiativa, conform
prevederilor din anexa nr. 8 la Hotararea Guvernului nr. 201/1990 si ale
Precizarilor nr. 647/1990 ale Ministerului Muncii si Ocrotirilor Sociale;
h) organizeaza activitatea comisiei de examinare pentru constatarea
calificarii in vederea obtinerii cartii de mestesugar, conform instructiunilor
nr. 170.013/1971 ale Ministerului Muncii.
Art. 5
(1) Centrele de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor pot
avea in structura lor, in functie de categoria de clasificare mentionata la
art. 3, de regula, un compartiment de instruire sau de organizare de cursuri,
un compartiment auxiliar activitatii de instruire, un compartiment economic,
administrativ si de secretariat, conform structurii organizatorice din anexele
nr. 1, 1 a) si 1 b) la prezentele norme. Compartimentul de instruire este
constituit dintr-un numar de specialisti sau experti corespunzator numarului de
ore teoretice prevazut a fi desfasurat intr-un an. Numarul total de specialisti
cu activitati de organizare de cursuri si de predare si instruire, precum si
numarul posturilor necesare bunei desfasurari a activitatii centrului, altele
decat cele de predare-instruire, se stabileste prin statul de functii care se
aproba anual.
(2) Principalele sarcini ale compartimentului de organizare de cursuri, de
predare si de instruire in domeniul pregatirii profesionale sunt:
- organizarea cursurilor de calificare, recalificare sau perfectionare a
pregatirii profesionale a somerilor;
- participarea, in limita criteriilor metodologice de normare prevazute in
anexa nr. 2 la prezentele norme, la activitatea directa cu grupa de cursanti
(expuneri, dezbateri, aplicatii, examinari etc.);
- elaborarea planurilor si programelor de pregatire;
- activitati de asistenta metodologica.
Art. 6
Numarul posturilor pentru centrele de calificare, recalificare si
perfectionare a somerilor se normeaza astfel:
A. Functii de conducere:
- director - se utilizeaza cate un post la centrele de categoria I si a
II-a, cu obligatia ca acesta sa desfasoare si 40% din activitatile directe de
instruire prevazute la pct. 1 lit. a) din anexa nr. 2 la prezentele norme;
- sef de centru - un post la centrele de categoria a III-a.
La filialele organizate pe structura centrelor de categoria I si a II-a
prevazute cu activitati de predare se poate utiliza functia de sef de centru,
care are si obligatia de a presta si 25% din activitatile directe de instruire
prevazute la pct. 1 lit. a) din anexa nr. 2 la prezentele norme.
B. Functii de executie
a) La centrele de categoria a III-a:
- 2-3 posturi de referent sau de subinginer (1 post la 300 de cursanti/an).
Acestia vor fi desemnati ca organizatori de curs. Aceste posturi pot fi
repartizate pe zonele cu numar mare de someri, in care este necesara
activitatea de pregatire a acestora;
- 1 post de secretar pentru evidenta cursurilor si a cursantilor;
- 1 post de dactilograf;
- 1 post de contabil;
- 1 post de economist pentru stabilirea corecta a devizelor de cheltuieli;
si
- 1 post de muncitor necalificat.
b) La centrele de categoria a II-a:
- expert gradele I, II, III, IV sau subinginer gradele I, II, III, IV -
conform prevederilor Hotararii Guvernului nr. 281/1993. Numarul de posturi se
aproba prin statul de functii si este determinat prin norma aferenta
activitatii directe de predare si de instruire a unui expert (500 de ore/an),
aplicata la numarul de cursanti stabilit a se pregati anual de catre fiecare
centru. Functiile de expert cu atributii de predare si de instruire se ocupa
numai daca acestora le poate fi asigurata integral norma anuala prevazuta la
pct. 1 lit. a) din anexa nr. 2 la prezentele norme. Pentru restul orelor de
predare neacoperite se folosesc specialisti pentru a caror activitate se va
folosi plata cu ora, potrivit art. 17 din Hotararea Guvernului nr. 281/1993 si
instructiunilor privind plata cu ora pentru activitatea de calificare,
recalificare si perfectionare a somerilor ale Ministerului Muncii si Protectiei
Sociale;
- 1 post de referent sau de tehnician la 300 de cursanti/an (pentru
urmarirea practicii);
- 1 post de tehnician (laborant) mijloace didactice;
- 1-2 posturi de secretar pentru evidenta cursurilor si a cursantilor;
- 1 post de dactilograf;
- 1 post de contabil;
- 1 post de economist;
- 1 post de muncitor calificat pentru intretinere;
- 1 post de muncitor necalificat;
- 1 post de magaziner sau de casier;
- 1 post de bibliotecar.
La aceste centre, pe langa numarul de experti normati pot fi folosite si
functiile de referent sau de subinginer, prevazute la centrele de categoria a
III-a, ca organizatori de cursuri, pentru activitatile la care pregatirea
teoretica nu se poate organiza in localul centrului (1 post la 300 de
cursanti/an) .
c) La centrele de categoria I:
In afara functiilor prevazute la centrele de categoria a II-a se vor
folosi, in functie de dezvoltarea centrelor: instructori pentru desfasurarea
practicii in atelierele proprii - 1 instructor la 25 de cursanti medie zilnica,
alte functii administrative, in conditiile legii.
Functia de instructor de practica poate fi folosita si la centrele de categoria
a II-a, daca acestea au ateliere proprii.
Art. 7
Statul de functii pentru fiecare centru de categoria I si a II-a se aproba
anual de catre secretarul de stat din Ministerul Muncii si Protectiei Sociale
care raspunde de aceasta activitate, iar pentru centrele de categoria a III-a,
de catre directorul general al Directiei generale forta de munca si somaj.
Art. 8
Centrele de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor isi
desfasoara activitatea pe baza regulamentului de organizare si functionare,
intocmit pe baza atributiilor prevazute la art. 4 din prezentele norme si
aprobat de catre directorul directiei de munca si protectie sociala.
Art. 9
Personalul centrelor de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor
se selectioneaza dupa criterii de competenta profesionala si se angajeaza in
conditiile legii. Din comisia de concurs pentru incadrarea directorului sau a
sefului de centru si a expertilor va face parte obligatoriu si un reprezentant
al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale - Directia de formare si integrare
profesionala.
Art. 10
(1) Trecerea centrelor dintr-o categorie in alta se face prin ordin al
ministrului muncii si protectiei sociale.
(2) Categoriile centrelor de calificare, recalificare si perfectionare a
somerilor, infiintate pana la data prezentului ordin, vor fi stabilite cu
ocazia aprobarii statului de functii pentru anul 1996.
CAP. 3
Finantarea centrelor de calificare, recalificare si perfectionare a
somerilor
Art. 11
(1) Centrele de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor sunt
finantate din Fondul pentru plata ajutorului de somaj, potrivit legii, au
patrimoniu, buget de venituri si cheltuieli si intocmesc bilant contabil.
(2) Centrul de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor
intocmeste si inainteaza, spre aprobare, directiei de munca si protectie
sociala - oficiul fortei de munca, bugetul de venituri si cheltuieli pe anul in
curs, in limita sumelor prevazute in bugetul Fondului pentru plata ajutorului
de somaj, aprobat de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale pentru oficiile
fortei de munca.
(3) Directiile de munca si protectie sociala - oficiile fortei de munca au
obligatia de a verifica, de a analiza si de a aproba bugetul de venituri si
cheltuieli al centrului de calificare, recalificare si perfectionare a
somerilor, pe care il va inainta acestuia.
(4) O data cu aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli, centrul de
calificare, recalificare si perfectionare a somerilor are obligatia de a
defalca pe trimestre bugetul anual aprobat.
(5) Bugetul centrului de calificare, recalificare si perfectionare a
somerilor, prezentat in anexa nr. 3 la prezentele norme, cuprinde:
I. Partea de venituri, formata din:
1. venituri obtinute din prestatiile efectuate de centre, precum si din
lucrarile efectuate de catre cursanti in perioada de pregatire;
2. donatii si sponsorizari;
3. subventii
II. Partea de cheltuieli, formata din:
A. CHELTUIELI CURENTE
A. 1. Cheltuieli de personal
A. 2. Cheltuieli materiale si servicii:
- materiale si prestari de servicii
- reparatii curente
- reparatii capitale
- alte cheltuieli autorizate prin dispozitii legale.
B. CHELTUIELI DE CAPITAL
III. Partea Excedent/deficit (+/-)
(6) Veniturile obtinute din prestatiile efectuate de catre centrele de
calificare, recalificare si perfectionare a somerilor, precum si din lucrarile
efectuate de catre cursanti in perioada de pregatire, din care se platesc
indemnizatiile mentionate la art. 10 lit. A. e) din Hotararea Guvernului nr.
288/1991, republicata, se varsa la Fondul pentru plata ajutorului de somaj al
oficiului fortei de munca. Sumele incasate, reprezentand venituri ale centrelor
de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor, se vireaza
obligatoriu in contul oficiilor fortei de munca, fiind fructificate prin
bonificarea dobanzii.
(7) Pentru efectuarea cheltuielilor, in conformitate cu prevederile
bugetului de venituri si cheltuieli aprobat pe anul in curs, centrul de
calificare, recalificare si perfectionare a somerilor solicita, in baza unui
referat de necesitate, ori de cate ori este cazul, sumele necesare. Oficiul
fortei de munca are obligatia de a analiza si verifica necesitatea sumelor
solicitate si de a vira imediat sumele necesare centrului de calificare,
recalificare si perfectionare a somerilor. Se pot efectua toate categoriile de
cheltuieli prevazute in Hotararea Guvernului nr. 288/1991, republicata.
(8) Centrele de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor
aplica planul de conturi si instructiunile de aplicare a acestuia pentru
institutiile publice, aprobat prin Ordinul ministrului finantelor nr. 324/1984,
cu modificarile ulterioare, si precizarile metodologice privind inregistrarea
in contabilitate a operatiunilor privind constituirea si utilizarea Fondului
pentru plata ajutorului de somaj, precum si a veniturilor si cheltuielilor
centrelor de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor, avizate de
Ministerul Finantelor cu adresa nr. 160.797/1995.
(9) Centrele de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor au
obligatia de a organiza si de a conduce contabilitatea proprie, de a intocmi
contul lunar de executie a veniturilor si cheltuielilor si darea de seama
contabila trimestriala pe care o depun la directia de munca si protectie
sociala - oficiul fortei de munca.
(10) Centrele de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor
organizeaza contul financiar propriu si supun actele de plata directiei de
munca si protectie sociala oficiul fortei de munca, pentru acordarea vizei de
control financiar preventiv pentru orice suma ce urmeaza a fi cheltuita din
Fondul pentru plata ajutorului de somaj.
(11) Oficiile fortei de munca au obligatia de a pune la dispozitia
centrelor de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor sumele
primite de la Ministerul Muncii si Protectiei Sociale - Directia generala forta
de munca si somaj, din redistribuirea cotei de 10% din dobanda constituita la
Fondul pentru plata ajutorului de somaj si de 10% din veniturile obtinute din
prestatiile efectuate de catre centrele de calificare, recalificare si
perfectionare a somerilor, precum si din lucrarile efectuate de cursanti in
perioada de pregatire, sume care, in conformitate cu prevederile legale, vor fi
utilizate pentru dezvoltarea bazei materiale, reparatii la cladiri si alte
mijloace fixe, dotarea cu mijloace fixe si obiecte de inventar si cheltuieli de
personal. Nivelul sumelor prevazute la pozitiile mentionate anterior si
cuprinse in bugetul Fondului pentru plata ajutorului de somaj, respectiv in
bugetul de venituri si cheltuieli al centrului de calificare, recalificare si
perfectionare a somerilor se avizeaza de catre Directia de formare si integrare
profesionala din Ministerul Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 12
Anexele nr. 1, 1 a), 1 b), 2 si 3 fac parte integranta din prezentele
norme.
ANEXA 1
la norme
STRUCTURA ORGANIZATORICA - CADRU
pentru centrele de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor,
de categoria a III-a
------------------
| Sef centru |
------------------
|
|
------------------------------------------------------------------
| | |
---------------------- --------------- ----------------------------
| Organizare cursuri | | Secretariat | | Economic - administrativ |
----------------------- ---------------- -----------------------------
Numarul posturilor se normeaza potrivit art. 6 din norme.
ANEXA 1 a)
la norme
STRUCTURA ORGANIZATORICA - CADRU
pentru centrele de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor,
de categoria a II-a
________________
| DIRECTOR |
----------------
|
|
---------------------------------------------------------
| | |
| | |
------------- | ____________________
________________________
| instruire | |---| Mijloace didactice || Economic-Administrativ
|
-------------- | ----------------------
-------------------------
|
| --------------------
|---| Biblioteca |
--------------------
Numarul posturilor se normeaza potrivit art. 6 din norme.
ANEXA 1 b)
la norme
STRUCTURA ORGANIZATORICA - CADRU
pentru centrele de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor,
de categoria I
-------------
| DIRECTOR |
-------------
|
|
-----------------------------------------------
| | |
-------------- | ---------------------- |
| instruire*) | |---| Mijloace didactice | | -----------------------
-------------- | ---------------------- |----| Financiar-contabil |
| | -----------------------
| | --------------------
| -------------------- |----| Secretariat |
|---| Biblioteca | | --------------------
-------------------- | --------------------
|----| Administrativ |
| gospodaresc*) |
--------------------
---------------------------
*) Numarul posturilor se normeaza potrivit art. 6 din norme.
Posturile de instructor corespund numarului de ateliere din centru, pe
schimb de lucru.
*) Se normeaza in functie de dotarile centrului.
ANEXA 2
la norme
CRITERII METODOLOGICE
de normare a activitatii de predare si de instruire din centrele de calificare,
recalificare si perfectionare a somerilor
--------------------------------------------------------------------------------
Nr. Numarul
crt. Actvitatea de ore/an
--------------------------------------------------------------------------------
1. Activitatea de predare si de instruire - TOTAL, 1.500 - 1.800
din care:
a) activitati directe de instruire cu grupa de cursanti, in
care se includ: expuneri, dezbateri, aplicatii practice,
verificari, examinari 400 - 500
b) activitati de elaborare si de pregatire a planurilor si
a programelor, in care se includ: elaborarea planurilor
si a programelor, a materialelor de instruire - lectii,
scheme, planse, chestionare, alte instrumente de verificare
a cunostintelor -, precum si pregatirea materialelor
si a mijloacelor audiovizuale necesare instruirii 500 - 600
c) activitati de conducere a programelor de instruire:
planificarea, organizarea si asigurarea conditiilor de
realizare a cursurilor, convocarea cursantilor si a
personalului de predare din afara centrului, urmarirea
pregatirii in afara centrului, incheierea de conventii
de pregatire cu alte unitati, organizarea vizitelor
de documentare si a schimburilor de experienta 600 - 700
2. Activitati de asistenta metodologica si de specialitate
pentru instruirea cursantilor, participarea la elaborarea
studiilor privind cererea si oferta fortei de munca maximum 240
--------------------------------------------------------------------------------
ANEXA 3
la norme
BUGETUL DE VENITURI SI CHELTUIELI
al centrului de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor
I. VENITURI - TOTAL,
din care:
1. Venituri curente:
1.1. Venituri obtinute din prestatiile efectuate, precum si din
lucrarile efectuate de catre cursanti in perioada de pregatire
1.2. Donatii si sponsorizari
2. Subventii:
2.1. Sume primite din Fondul pentru plata ajutorului de somaj pentru
activitatea curenta
2.2. Sume primite din redistribuire din fondul de 10% constituit din
dobanda pentru:
- cheltuieli de personal
- reparatii curente
- reparatii capitale
- cheltuieli de capital.
II. CHELTUIELI-TOTAL,
din care:
A. Cheltuieli curente
Titlul I - Cheltuieli de personal:
- Cheltuieli cu salariile
- Salarii
- Salarii platite cu ora, plati pentru ore suplimentare
- Alte drepturi de personal
- Contributii pentru asigurari sociale de stat
- Cheltuieli pentru constituirea Fondului pentru plata ajutorului
de somaj
- Deplasari, detasari, transferari
Titlul II - Cheltuieli materiale si servicii:
- Drepturi cu caracter social
- Manuale si rechizite scolare
- Transport
- Cheltuieli pentru intretinere si gospodarie
- Incalzit
- Iluminat si forta motrice
- Apa, canal, salubritate
- Posta, telefon, telex, radio, televizor
- Furnituri de birou
- Materiale pentru curatenie
- Alte materiale si prestari de servicii
- Materiale si prestari de servicii cu caracter functional
- Obiecte de inventar de mica valoare sau scurta durata si
echipament
- Reparatii curente
- Reparatii capitale
- Carti si publicatii
- Protectia muncii
- Alte cheltuieli autorizate prin dispozitii legale:
- cheltuieli legate de cazare, acordate cursantilor;
- cheltuieli de abonament pentru transport feroviar, auto;
- cheltuieli pentru editarea unor materiale tiparite, a
planurilor si programelor de pregatire, a manualelor,
materialelor didactice, pentru publicitate prin radio, presa,
televiziune;
- cheltuieli privind organizarea unor actiuni de informare si
popularizare despre piata fortei de munca si a pregatirii
profesionale.
B. Cheltuieli de capital
C. Rezerve Excedent/deficit (+/-)
- Excedent
Deficit