LEGE
Nr. 76 din 16 ianuarie 2002
privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de
munca
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 103 din 6 februarie 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In Romania fiecarei persoane ii sunt garantate dreptul de a-si alege liber
profesia si locul de munca, precum si dreptul la asigurarile pentru somaj.
Art. 2
Prevederile prezentei legi reglementeaza masurile pentru realizarea
strategiilor si politicilor elaborate in vederea protectiei persoanelor pentru
riscul de somaj, asigurarii unui nivel ridicat al ocuparii si adaptarii fortei
de munca la cerintele pietei muncii.
Art. 3
Masurile prevazute de prezenta lege au drept scop realizarea urmatoarelor
obiective pe piata muncii:
a) prevenirea somajului si combaterea efectelor sociale ale acestuia;
b) incadrarea sau reincadrarea in munca a persoanelor in cautarea unui loc
de munca;
c) sprijinirea ocuparii persoanelor apartinand unor categorii defavorizate
ale populatiei;
d) asigurarea egalitatii sanselor pe piata muncii;
e) stimularea somerilor in vederea ocuparii unui loc de munca;
f) stimularea angajatorilor pentru incadrarea persoanelor in cautarea unui
loc de munca;
g) imbunatatirea structurii ocuparii pe ramuri economice si zone
geografice;
h) cresterea mobilitatii fortei de munca in conditiile schimbarilor
structurale care se produc in economia nationala;
i) protectia persoanelor in cadrul sistemului asigurarilor pentru somaj.
Art. 4
(1) In aplicarea prevederilor prezentei legi sunt excluse orice fel de
discriminari pe criterii politice, de rasa, nationalitate, origine etnica,
limba, religie, categorie sociala, convingeri, sex si varsta.
(2) Masurile si drepturile speciale acordate prin prezenta lege unor
categorii de persoane defavorizate nu constituie discriminare in sensul
prevederilor alin. (1).
CAP. 2
Concepte privind piata muncii
SECTIUNEA 1
Termeni si expresii utilizate
Art. 5
In sensul prevederilor prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au
urmatoarele semnificatii:
I. angajator - persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv
domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din
Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata
potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii;
II. loc de munca - cadrul in care se desfasoara o activitate din care se
obtine un venit si in care se materializeaza raporturile juridice de munca sau
raporturile juridice de serviciu;
III. persoana in cautarea unui loc de munca - persoana inregistrata la
Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca sau la alt furnizor de
servicii de ocupare, acreditat in conditiile legii, pentru a fi sprijinita in
ocuparea unui loc de munca;
IV. somer - persoana care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) este in cautarea unui loc de munca de la varsta de minimum 16 ani si
pana la indeplinirea conditiilor de pensionare;
b) starea de sanatate si capacitatile fizice si psihice o fac apta pentru
prestarea unei munci;
c) nu are loc de munca, nu realizeaza venituri sau realizeaza din
activitati autorizate potrivit legii venituri mai mici decat indemnizatia de
somaj ce i s-ar cuveni potrivit prezentei legi;
d) este disponibila sa inceapa lucrul in perioada imediat urmatoare daca
s-ar gasi un loc de munca;
e) este inregistrata la Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca
sau la alt furnizor de servicii de ocupare, care functioneaza in conditiile
prevazute de lege;
V. stagiu de cotizare - perioada in care s-a platit contributia de asigurari
pentru somaj atat de catre asigurat, cat si de angajator sau, dupa caz, numai
de catre asigurat;
VI. asigurat - persoana fizica care realizeaza venituri, potrivit legii, si
este asigurata pentru riscul pierderii locului de munca, prin plata contributiei
de asigurari pentru somaj;
VII. indemnizatie de somaj - o compensatie partiala a veniturilor
asiguratului ca urmare a pierderii locului de munca sau a veniturilor
absolventilor institutiilor de invatamant si militarilor care au efectuat stagiul
militar si care nu s-au putut incadra in munca;
VIII. masuri de stimulare a ocuparii fortei de munca - acele masuri care au
ca scop sprijinirea persoanelor in cautarea unui loc de munca si, in mod
deosebit, a somerilor pentru a dobandi statutul de persoana ocupata.
SECTIUNEA a 2-a
Indicatori statistici privind piata muncii
Art. 6
(1) La nivel national si teritorial situatiile si evolutiile de pe piata
muncii sunt monitorizate, in principal, cu ajutorul unui sistem de indicatori
statistici privind:
a) resursele de munca;
b) populatia activa;
c) populatia ocupata;
d) somerii;
e) locurile de munca vacante;
f) indemnizatia de somaj;
g) populatia iesita din somaj prin ocupare, precum si prin parasirea pietei
muncii;
h) rata somajului.
(2) Sistemul de indicatori statistici si metodologia de calcul a acestora
se stabilesc de Institutul National de Statistica in colaborare cu Ministerul
Muncii si Solidaritatii Sociale.
Art. 7
(1) Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, pe baza documentelor
primare de inregistrare a somerilor, a comunicarilor facute de furnizorii de
servicii de ocupare acreditati si de angajatori privind locurile de munca
vacante, calculeaza indicatorii statistici prevazuti la art. 6 alin. (1) lit.
d) - h) si alti indicatori specifici pietei muncii.
(2) Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca elaboreaza, in
functie de necesitati, analize, studii si cercetari statistice speciale privind
situatia si evolutia somajului si a ocuparii, la nivel national si teritorial,
pe domenii de activitate.
Art. 8
(1) Pentru realizarea atributiilor prevazute la art. 7 Agentia Nationala
pentru Ocuparea Fortei de Munca asigura conditiile materiale, organizatorice si
manageriale corespunzatoare, elaboreaza si administreaza sistemul documentelor
primare, constituie si exploateaza baza proprie de date.
(2) Pentru realizarea unor analize, studii si cercetari statistice speciale
de natura celor prevazute la art. 7 alin. (2) Agentia Nationala pentru Ocuparea
Fortei de Munca poate angaja si serviciile unor prestatori specializati.
(3) Metodologia de realizare a cercetarilor statistice speciale va fi
avizata, potrivit legii, de Institutul National de Statistica.
Art. 9
(1) Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca are obligatia sa faca
publici indicatorii statistici privind piata muncii, cu o periodicitate care va
fi stabilita o data cu sistemul de indicatori prevazut la art. 6 alin. (1).
(2) Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca va pune la dispozitie
Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale indicatorii statistici,
rezultatele cercetarilor statistice speciale, analizele si studiile statistice.
Art. 10
(1) Angajatorii au obligatia sa comunice agentiilor pentru ocuparea fortei
de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, denumite in continuare
agentii pentru ocuparea fortei de munca, in a caror raza isi au sediul,
respectiv domiciliul, toate locurile de munca vacante, in termen de 5 zile
lucratoare de la vacantarea acestora.
(2) Furnizorii de servicii de ocupare acreditati au obligatia de a comunica
lunar agentiilor pentru ocuparea fortei de munca in a caror raza isi au sediul
date privind numarul somerilor mediati si incadrati in munca.
Art. 11
In vederea elaborarii strategiilor si politicilor, precum si pentru
adoptarea unor masuri pe piata muncii, la nivel national, pe domenii de
activitate, ramuri, sectoare economice sau zone, Ministerul Muncii si
Solidaritatii Sociale initiaza reglementari privind obligativitatea
angajatorilor de a comunica informatiile necesare cu privire la forta de munca.
Art. 12
In sensul prezentei legi, Institutul National de Statistica are urmatoarele
atributii:
a) calculeaza indicatorii statistici prevazuti la art. 6 alin. (1) lit. a)
- c);
b) furnizeaza Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca datele
privind forta de munca, rezultate din cercetarile statistice proprii;
c) elaboreaza in colaborare cu Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale
sistemul de indicatori statistici ai pietei muncii si metodologia de calcul a
acestora;
d) avizeaza cercetarile statistice speciale realizate de Agentia Nationala
pentru Ocuparea Fortei de Munca sau de Ministerul Muncii si Solidaritatii
Sociale.
SECTIUNEA a 3-a
Clasificarea ocupatiilor
Art. 13
Clasificarea ocupatiilor din Romania este sistemul de identificare,
ierarhizare, codificare a ocupatiilor din economie, care se elaboreaza de
Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale in colaborare cu Institutul National
de Statistica, cu alte ministere si institutii publice interesate si se aproba
prin hotarare a Guvernului.
Art. 14
(1) Modificarea continutului Clasificarii ocupatiilor din Romania se aproba
prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii si Solidaritatii
Sociale si cu avizul Institutului National de Statistica.
(2) Inscrierea de noi ocupatii in Clasificarea ocupatiilor din Romania se
aproba, la solicitarea celor interesati sau in baza unor reglementari speciale,
prin ordin al ministrului muncii si solidaritatii sociale, care se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 15
Utilizarea Clasificarii ocupatiilor din Romania este obligatorie la
completarea documentelor oficiale.
SECTIUNEA a 4-a
Categorii de beneficiari
Art. 16
Beneficiari ai prevederilor prezentei legi sunt persoanele in cautarea unui
loc de munca, aflate in una dintre urmatoarele situatii:
a) au devenit someri in sensul prevederilor art. 5 pct. IV lit. c);
b) nu au putut ocupa loc de munca dupa absolvirea unei institutii de
invatamant sau dupa satisfacerea stagiului militar;
c) ocupa un loc de munca si, din diferite motive, doresc schimbarea
acestuia;
d) au obtinut statutul de refugiat sau alta forma de protectie
internationala, conform legii;
e) straini care au fost incadrati in munca sau au realizat venituri in
Romania, conform legii;
f) nu au putut ocupa loc de munca dupa repatriere sau dupa eliberarea din
detentie.
Art. 17
(1) Somerii prevazuti la art. 16 lit. a) sunt persoanele care se pot gasi
in una dintre urmatoarele situatii:
a) le-a incetat contractul individual de munca din motive neimputabile lor;
b) le-au incetat raporturile de serviciu din motive neimputabile lor;
c) le-a incetat mandatul pentru care au fost numiti sau alesi, daca
anterior nu au fost incadrati in munca sau daca reluarea activitatii nu mai
este posibila din cauza incetarii definitive a activitatii angajatorului;
d) militari angajati pe baza de contract carora li s-a desfacut contractul
inaintea expirarii duratei pentru care a fost incheiat;
e) le-a incetat raportul de munca in calitate de membru cooperator, din
motive neimputabile lor;
f) au incheiat contract de asigurare pentru somaj si nu realizeaza venituri
sau realizeaza din activitati autorizate potrivit legii venituri mai mici decat
indemnizatia de somaj ce li s-ar fi cuvenit potrivit legii;
g) au incetat activitatea ca urmare a pensionarii pentru invaliditate si
care, in cazul recuperarii capacitatii de munca, nu mai pot fi reincadrate in
munca din cauza incetarii definitive a activitatii angajatorului sau din lipsa
unui post vacant de natura celui ocupat anterior;
h) la incetarea concediului platit pentru cresterea copilului pana la
implinirea varstei de 2 ani, respectiv 3 ani, in cazul copilului cu handicap,
in conditiile legii, nu a mai fost posibila reluarea activitatii din cauza
incetarii definitive a activitatii angajatorului;
i) nu s-au putut reincadra in munca dupa efectuarea stagiului militar din
cauza incetarii definitive a activitatii angajatorului;
j) reintegrarea in munca, dispusa prin hotarare judecatoreasca definitiva,
nu mai este posibila la unitatile la care au fost incadrate in munca anterior,
din cauza incetarii definitive a activitatii, sau la unitatile care au preluat
patrimoniul acestora;
k) le-a incetat activitatea desfasurata exclusiv pe baza conventiei civile.
(2) Sunt asimilate somerilor persoanele aflate in situatiile prevazute la
art. 16 lit. b), daca indeplinesc urmatoarele conditii:
a) sunt absolventi ai institutiilor de invatamant, in varsta de minimum 18
ani, care intr-o perioada de 60 de zile de la absolvire nu au reusit sa se incadreze
in munca potrivit pregatirii profesionale;
b) sunt absolventi ai scolilor speciale pentru persoane cu handicap sau
sunt absolventi ai institutiilor de invatamant, in varsta de 16 ani, care, in
cazuri justificate, sunt lipsite de sustinatori legali sau ai caror sustinatori
legali dovedesc ca sunt in imposibilitatea de a presta obligatia legala de
intretinere datorata minorilor;
c) sunt persoane care, inainte de efectuarea stagiului militar, nu au fost
incadrate in munca si care intr-o perioada de 30 de zile de la data lasarii la
vatra nu s-au putut incadra in munca.
CAP. 3
Sistemul asigurarilor pentru somaj
SECTIUNEA 1
Categorii de asigurati
Art. 18
(1) In sistemul asigurarilor pentru somaj sunt asigurate, in conditiile
prezentei legi, persoanele fizice, denumite in continuare asigurati.
(2) Asiguratii pot fi:
a) cetateni romani care sunt incadrati in munca sau realizeaza venituri in
Romania, in conditiile legii;
b) cetateni romani care lucreaza in strainatate, in conditiile legii;
c) straini care, pe perioada in care au domiciliul sau resedinta in
Romania, sunt incadrati in munca sau realizeaza venituri, in conditiile legii.
(3) Asiguratii au obligatia sa plateasca contributiile de asigurari pentru
somaj si au dreptul sa beneficieze de indemnizatie de somaj, conform prezentei
legi.
Art. 19
In sistemul asigurarilor pentru somaj sunt asigurate obligatoriu, prin
efectul legii:
a) persoanele care desfasoara activitati pe baza de contract individual de
munca sau persoanele care desfasoara activitati exclusiv pe baza de conventie
civila de prestari de servicii si care realizeaza un venit brut pe an
calendaristic echivalent cu 9 salarii de baza minime brute pe tara;
b) functionarii publici si alte persoane care desfasoara activitati pe baza
actului de numire;
c) persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care
sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe
durata mandatului;
d) militarii angajati pe baza de contract;
e) persoanele care au raport de munca in calitate de membru cooperator;
f) alte persoane care realizeaza venituri din activitati desfasurate
potrivit legii si care nu se regasesc in una dintre situatiile prevazute la
lit. a) - e).
Art. 20
Se pot asigura in sistemul asigurarilor pentru somaj, in conditiile
prezentei legi, urmatoarele persoane:
a) asociat unic, asociati;
b) administratori care au incheiat contracte potrivit legii;
c) persoane autorizate sa desfasoare activitati independente;
d) membri ai asociatiei familiale;
e) cetateni romani care lucreaza in strainatate, conform legii;
f) alte persoane care realizeaza venituri din activitati desfasurate
potrivit legii si care nu se regasesc in una dintre situatiile prevazute la
lit. a) - e).
Art. 21
Angajatorii la care isi desfasoara activitatea persoanele prevazute la art.
19 sunt obligati sa depuna, in termen de 20 de zile calendaristice de la
expirarea lunii pentru care se datoreaza contributiile, la agentia pentru
ocuparea fortei de munca in a carei raza isi au sediul sau domiciliul,
declaratia lunara privind obligatiile de plata catre bugetul asigurarilor
pentru somaj si dovada efectuarii acestei plati.
Art. 22
(1) Persoanele prevazute la art. 20 care au cel putin varsta de 18 ani pot
incheia contract de asigurare pentru somaj cu agentia pentru ocuparea fortei de
munca in a carei raza isi au domiciliul sau, dupa caz, resedinta.
(2) Venitul lunar pentru care se asigura persoanele prevazute la art. 20 nu
poate fi mai mic decat salariul de baza minim brut pe tara.
SECTIUNEA a 2-a
Bugetul asigurarilor pentru somaj
Art. 23
(1) Bugetul asigurarilor pentru somaj cuprinde veniturile si cheltuielile
sistemului asigurarilor pentru somaj.
(2) Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale fundamenteaza anual, pe baza
propunerilor Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, proiectul
bugetului asigurarilor pentru somaj.
(3) Bugetul asigurarilor pentru somaj se aproba prin legea bugetului
asigurarilor sociale de stat.
Art. 24
(1) Veniturile bugetului asigurarilor pentru somaj se constituie din:
a) contributiile angajatorilor si ale persoanelor juridice la care isi
desfasoara activitatea asiguratii prevazuti la art. 19 lit. b) - e), asimilate
angajatorului, potrivit prezentei legi;
b) contributiile individuale ale persoanelor prevazute la art. 19;
c) contributiile datorate de persoanele care incheie contract de asigurare
pentru somaj;
d) venituri din alte surse, inclusiv din finantare externa.
(2) In cazul in care sursele prevazute la alin. (1) nu acopera finantarea
cheltuielilor, deficitul bugetar va fi acoperit prin subventii de la bugetul de
stat.
Art. 25
(1) Constituirea resurselor si efectuarea cheltuielilor bugetului
asigurarilor pentru somaj se realizeaza prin trezoreria statului.
(2) Disponibilitatile banesti inregistrate la finele anului de bugetul
asigurarilor pentru somaj se reporteaza si se utilizeaza in anul urmator cu
aceeasi destinatie.
Art. 26
(1) Angajatorii au obligatia de a plati lunar o contributie la bugetul
asigurarilor pentru somaj, in cota de 5%, aplicata asupra fondului total de
salarii brute lunare realizate de asiguratii prevazuti la art. 19.
(2) Angajatorii care incheie cu persoane fizice conventii civile de
prestari de servicii pentru desfasurarea unor activitati nu au obligatia de a
contribui la bugetul asigurarilor pentru somaj in raport cu drepturile banesti
platite acestora din fondul de salarii, daca acestea au incheiat si un contract
individual de munca.
Art. 27
Angajatorii au obligatia de a retine si de a vira lunar contributia
individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj, in cota de 1%, aplicata
asupra salariului de baza lunar brut, pentru asiguratii prevazuti la art. 19
lit. a) - d) sau, dupa caz, pentru asiguratii prevazuti la art. 19 lit. e),
asupra veniturilor brute lunare realizate.
Art. 28
Persoanele asigurate in baza contractului de asigurare pentru somaj,
prevazute la art. 20, au obligatia de a plati lunar o contributie la bugetul
asigurarilor pentru somaj, in cota de 6%, aplicata asupra venitului lunar
declarat in contractul de asigurare pentru somaj.
Art. 29
In functie de necesarul de resurse pentru acoperirea cheltuielilor
bugetului asigurarilor pentru somaj, nivelul cotelor contributiilor prevazute
la art. 26 - 28 se poate modifica prin legea bugetului asigurarilor sociale de
stat.
Art. 30
Veniturile din alte surse ale bugetului asigurarilor pentru somaj se
constituie, in principal, din dobanzi, majorari pentru neplata la termen a
contributiilor, restituiri ale creditelor acordate in baza legii, taxe incasate
de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca din activitatea de formare
profesionala si cele pentru acreditarea furnizorilor de servicii de ocupare,
penalitati, amenzi si orice alte sume incasate potrivit legii la bugetul
asigurarilor pentru somaj.
Art. 31
(1) Termenul de plata a contributiilor la bugetul asigurarilor pentru somaj
este, dupa caz, de cel mult 5 zile de la:
a) data stabilita pentru plata drepturilor salariale sau a drepturilor
membrilor cooperatori pe luna in curs, in cazul angajatorilor care efectueaza
plata acestor drepturi o singura data pe luna;
b) data stabilita pentru plata chenzinei a doua, in cazul angajatorilor
care efectueaza plata drepturilor chenzinal;
c) data stabilita prin contractul de asigurare pentru somaj.
(2) Pentru neplata contributiilor datorate la termenele prevazute la alin.
(1) se aplica majorari de intarziere potrivit reglementarilor legale privind
executarea creantelor bugetare.
Art. 32
(1) In cazul neachitarii contributiilor pentru constituirea bugetului
asigurarilor pentru somaj, a majorarilor de intarziere si a penalitatilor,
Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca va proceda la aplicarea
masurilor de executare silita prevazute de lege.
(2) Recuperarea debitelor din contributii si majorari se poate face si prin
compensarea cu active imobile din patrimoniul debitorilor, evaluate de
institutii autorizate in conditiile legii, cu conditia ca acestea sa fie
necesare functionarii Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca si sa
fie prevazute in programul de investitii.
Art. 33
(1) Din sursele financiare constituite in cadrul bugetului asigurarilor
pentru somaj se acopera, in principal, urmatoarele cheltuieli privind:
a) plata indemnizatiilor de somaj;
b) plata contributiilor pentru asigurari sociale de stat si a
contributiilor pentru asigurari sociale de sanatate pentru beneficiarii
indemnizatiilor de somaj, stabilite potrivit legii;
c) platile compensatorii acordate potrivit legii;
d) taxe, comisioane si alte cheltuieli ocazionate de efectuarea platilor prevazute
la lit. a) - c);
e) finantarea masurilor pentru stimularea ocuparii fortei de munca si a
masurilor pentru prevenirea somajului;
f) finantarea serviciilor de formare profesionala pentru persoanele in
cautarea unui loc de munca, prevazute la art. 16 lit. a), b), d) si f);
g) finantarea studiilor, rapoartelor si analizelor privind piata muncii,
comandate institutiilor de specialitate de catre Comisia Nationala de Promovare
a Ocuparii Fortei de Munca si de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de
Munca;
h) organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de
Munca, inclusiv realizarea de obiective de investitii, dotari si alte
cheltuieli de natura cheltuielilor de capital, in limitele prevazute de lege;
i) participarea la activitatea unor organizatii internationale, inclusiv
plata cotizatiilor pentru afilierea la acestea;
j) aplicarea masurilor in vederea recuperarii debitelor;
k) cofinantarea unor proiecte privind modernizarea serviciilor de ocupare
si formare profesionala pe baza unor acorduri internationale;
l) cofinantarea unor programe privind stimularea ocuparii fortei de munca;
m) rambursarea imprumuturilor contractate in conditiile legii, precum si
plata de dobanzi si comisioane aferente acestora;
n) alte cheltuieli prevazute de legislatia in vigoare.
(2) Nivelul cheltuielilor bugetului asigurarilor pentru somaj se
fundamenteaza de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, la propunerea
Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, in functie de indicatorii
sociali stabiliti pe baza analizelor, studiilor si prognozelor privind
evolutiile de pe piata muncii.
SECTIUNEA a 3-a
Indemnizatia de somaj
Art. 34
(1) Somerii prevazuti la art. 17 alin. (1) beneficiaza de indemnizatie de
somaj daca indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) au un stagiu de cotizare de minimum 12 luni in ultimele 24 de luni
premergatoare datei inregistrarii cererii;
b) nu realizeaza venituri sau realizeaza din activitati autorizate potrivit
legii venituri mai mici decat indemnizatia de somaj;
c) nu indeplinesc conditiile de pensionare, conform legii;
d) sunt inregistrati la agentiile pentru ocuparea fortei de munca in a
caror raza teritoriala isi au domiciliul sau, dupa caz, resedinta, daca au avut
ultimul loc de munca ori au realizat venituri in acea localitate.
(2) Constituie stagiu de cotizare si perioadele in care angajatorul nu a
platit contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj si se afla in procedura
de executare silita, reorganizare judiciara, faliment, inchidere operationala,
dizolvare, lichidare sau nu si-a achitat contributiile datorita unor situatii
de forta majora.
(3) Somerii prevazuti la art. 17 alin. (2) beneficiaza de indemnizatii de
somaj daca indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) sunt inregistrati la agentiile pentru ocuparea fortei de munca in a
caror raza teritoriala isi au domiciliul;
b) nu realizeaza venituri sau realizeaza din activitati autorizate potrivit
legii venituri mai mici decat indemnizatia de somaj;
c) nu indeplinesc conditiile de pensionare, conform legii.
Art. 35
Pentru persoanele prevazute la art. 17 alin. (1) lit. g) - j) stagiul de
cotizare de minimum 12 luni este realizat, dupa caz, astfel:
a) prin cumularea perioadei de asigurare premergatoare datei pensionarii de
invaliditate cu perioada de asigurare realizata dupa reluarea activitatii, daca
perioada de invaliditate nu depaseste 12 luni si daca s-au incadrat in munca
sau au incheiat contract de asigurare pentru somaj in termen de 60 de zile de
la data incetarii motivului pentru care au fost pensionate;
b) prin cumularea perioadei de asigurare premergatoare datei acordarii
concediului pentru cresterea copilului pana la implinirea varstei de 2 ani,
respectiv 3 ani in cazul copilului cu handicap, cu perioada de asigurare
realizata dupa reluarea activitatii, daca s-au incadrat in munca sau au
incheiat contract de asigurare pentru somaj in termen de 60 de zile de la data
incetarii concediului;
c) prin cumularea perioadei de asigurare premergatoare datei incorporarii
cu perioada de asigurare realizata dupa reluarea activitatii, daca s-au
incadrat in munca sau au incheiat contract de asigurare pentru somaj in termen
de 60 de zile de la data incheierii stagiului militar;
d) prin cumularea perioadei de asigurare premergatoare incetarii
activitatii cu perioada de asigurare realizata dupa reluarea activitatii
dispusa prin hotarare judecatoreasca, daca perioada de suspendare a activitatii
nu depaseste 12 luni si daca s-au incadrat in munca sau au incheiat contract de
asigurare pentru somaj in termen de 60 de zile de la data ramanerii definitive
a hotararii judecatoresti.
Art. 36
(1) Vechimea in munca recunoscuta pentru stabilirea drepturilor de somaj
prevazute de Legea nr. 1/1991 privind protectia sociala a somerilor si
reintegrarea lor profesionala, republicata, cu modificarile ulterioare, pana la
data intrarii in vigoare a prezentei legi se asimileaza cu stagiul de cotizare.
(2) Dovada vechimii in munca, prevazuta la alin. (1), se face cu carnetul
de munca sau cu alte acte prevazute de lege.
(3) Certificarea stagiului de cotizare realizat anterior intrarii in
vigoare a prezentei legi se face de catre agentiile pentru ocuparea fortei de
munca.
Art. 37
(1) Constituie stagiu de cotizare perioadele in care angajatii sau, dupa
caz, si angajatorii au platit contributii de asigurari pentru somaj in sistemul
asigurarilor pentru somaj in Romania, precum si in alte tari, in conditiile
stabilite prin acordurile si conventiile internationale la care Romania este
parte.
(2) Drepturile cuvenite in sistemul asigurarilor pentru somaj din Romania
se pot transfera in tarile in care asiguratii isi stabilesc domiciliul sau
resedinta, in conditiile reglementate prin acorduri si conventii internationale
la care Romania este parte.
(3) Indemnizatiile de somaj aferente drepturilor prevazute la alin. (2) pot
fi transferate in alte tari, in conditiile reglementate prin acorduri si
conventii internationale la care Romania este parte, in moneda tarilor
respective sau intr-o alta moneda asupra careia s-a convenit.
Art. 38
(1) Indemnizatia de somaj se acorda persoanelor prevazute la art. 17, la
cerere, dupa caz, de la data:
a) incetarii contractului individual de munca;
b) incetarii raporturilor de serviciu;
c) incetarii mandatului pentru care au fost numite sau alese;
d) desfacerii contractului militarilor angajati pe baza de contract;
e) incetarii calitatii de membru cooperator;
f) incetarii contractului de asigurare pentru somaj;
g) incetarii motivului pentru care au fost pensionate;
h) incetarii concediului pentru cresterea copilului pana la implinirea
varstei de 2 ani, respectiv de 3 ani;
i) incheierii efectuarii stagiului militar;
j) ramanerii definitive a hotararii judecatoresti;
k) incetarii activitatii desfasurate exclusiv pe baza conventiei civile;
l) expirarii perioadei de 60 de zile, prevazuta la art. 17 alin. (2) lit.
a);
m) absolvirii, pentru cazurile prevazute la art. 17 alin. (2) lit. b);
n) expirarii perioadei de 30 de zile, prevazuta la art. 17 alin. (2) lit.
c).
(2) Indemnizatia de somaj se acorda de la data prevazuta la alin. (1), daca
cererea este inregistrata la agentia pentru ocuparea fortei de munca, in termen
de 30 de zile de la aceasta data.
(3) Daca cererea este inregistrata dupa expirarea termenului de 30 de zile,
dar nu mai tarziu de 12 luni de la data prevazuta la alin. (1), indemnizatia de
somaj se acorda incepand cu data inregistrarii cererii.
(4) Termenul de maximum 12 luni prevazut la alin. (3) este termen de
decadere din drepturi.
Art. 39
(1) Indemnizatia de somaj se acorda somerilor prevazuti la art. 17 alin.
(1) pe perioade stabilite diferentiat, in functie de stagiul de cotizare, dupa
cum urmeaza:
a) 6 luni, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de pana la 5 ani, dar
nu mai putin de 1 an;
b) 9 luni, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare cuprins intre 5 si 10
ani;
c) 12 luni, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare mai mare de 10 ani.
(2) Cuantumul indemnizatiei de somaj prevazute la alin. (1) este o suma
fixa, neimpozabila, lunara, reprezentand 75% din salariul de baza minim brut pe
tara, in vigoare la data stabilirii acestuia.
Art. 40
(1) Indemnizatia de somaj se acorda somerilor prevazuti la art. 17 alin.
(2) pe o perioada de 6 luni si este o suma fixa, neimpozabila, lunara, al carei
cuantum reprezinta 50% din salariul de baza minim brut pe tara, in vigoare la
data stabilirii acesteia.
(2) Indemnizatia de somaj prevazuta la alin. (1) se acorda somerilor
prevazuti la art. 17 alin. (2) lit. a) si b), o singura data, pentru fiecare
forma de invatamant absolvita.
Art. 41
(1) Persoanele care beneficiaza de indemnizatie de somaj au urmatoarele
obligatii:
a) sa se prezinte lunar, pe baza programarii sau ori de cate ori sunt
solicitate, la agentia pentru ocuparea fortei de munca la care sunt
inregistrate, pentru a primi sprijin in vederea incadrarii in munca;
b) sa comunice in termen de 3 zile agentiei pentru ocuparea fortei de munca
la care sunt inregistrate orice modificare a conditiilor care au condus la
acordarea drepturilor;
c) sa participe la serviciile pentru stimularea ocuparii si de formare
profesionala oferite de agentia pentru ocuparea fortei de munca la care sunt
inregistrate;
d) sa caute activ un loc de munca.
(2) Angajatorii care au incadrat in munca, conform legii, persoane din
randul beneficiarilor de indemnizatii de somaj au obligatia de a anunta in
termen de 3 zile agentiile pentru ocuparea fortei de munca la care acestia au
fost inregistrati.
(3) Obligatia prevazuta la alin. (2) revine si caselor teritoriale de
pensii care au stabilit si au pus in plata pensiile cuvenite beneficiarilor de
indemnizatie de somaj.
Art. 42
(1) Nu beneficiaza de indemnizatie de somaj persoanele care, la data
solicitarii dreptului, refuza un loc de munca potrivit pregatirii sau nivelului
studiilor, situat la o distanta de cel mult 50 km de localitatea de domiciliu,
sau refuza participarea la servicii pentru stimularea ocuparii si de formare
profesionala oferite de agentiile pentru ocuparea fortei de munca.
(2) Nu beneficiaza de indemnizatie de somaj absolventii care, la data
solicitarii dreptului, urmeaza o forma de invatamant.
Art. 43
(1) Indemnizatia de somaj se plateste lunar in cuantumul prevazut la art.
39 alin. (2), respectiv la art. 40 alin. (1).
(2) Pentru fractiuni de luna indemnizatia de somaj se calculeaza
proportional cu numarul de zile calendaristice din luna respectiva.
Art. 44
Incetarea platii indemnizatiilor de somaj acordate beneficiarilor are loc
dupa cum urmeaza:
a) la data incadrarii in munca, conform legii, pentru o perioada mai mare
de 12 luni;
b) la data cand realizeaza din activitati autorizate potrivit legii
venituri lunare mai mari decat indemnizatia de somaj;
c) la 90 de zile de la data emiterii autorizatiei de functionare pentru a
desfasura activitati independente sau a certificatului de inmatriculare,
conform legii, daca realizeaza venituri lunare mai mari decat indemnizatia de
somaj;
d) la data refuzului nejustificat de a se incadra conform pregatirii sau
nivelului studiilor intr-un loc de munca situat la o distanta de cel mult 50 km
de localitatea de domiciliu;
e) la data refuzului nejustificat de a participa la servicii pentru
stimularea ocuparii si de formare profesionala sau la data intreruperii
acestora din motive imputabile persoanei;
f) daca perioada de pensionare pentru invaliditate depaseste 12 luni;
g) la data indeplinirii conditiilor de pensionare pentru limita de varsta,
de la data solicitarii pensiei anticipate sau la data cand pensia de
invaliditate devine nerevizuibila;
h) la data plecarii in strainatate a beneficiarului pentru o perioada mai
mare de 3 luni;
i) la data inceperii executarii unei pedepse privative de libertate pentru
o perioada mai mare de 12 luni;
j) in cazul decesului beneficiarului;
k) la expirarea termenelor prevazute la art. 45 alin. (2) si (3);
l) la expirarea termenelor prevazute la art. 39 alin. (1), respectiv la
art. 40 alin. (1);
m) la data admiterii intr-o forma de invatamant.
Art. 45
(1) Suspendarea platii indemnizatiilor de somaj acordate beneficiarilor are
loc dupa cum urmeaza:
a) la data la care nu si-a indeplinit obligatia prevazuta la art. 41 alin.
(1) lit. a);
b) pe perioada indeplinirii obligatiilor militare;
c) la data incadrarii in munca, conform legii, cu contract individual de
munca pe perioada determinata mai mica de 12 luni;
d) la data plecarii din tara pe o perioada mai mica de 3 luni, la cererea
persoanei;
e) pe perioada in care este arestat preventiv sau pentru executarea unei
pedepse privative de libertate de pana la 12 luni;
f) la data pensionarii pentru invaliditate;
g) pe perioada acordarii indemnizatiei pentru incapacitate temporara de
munca, a indemnizatiei de maternitate si a indemnizatiei pentru cresterea
copilului pana la implinirea varstei de 2 ani, respectiv de 3 ani in cazul
copilului cu handicap;
h) pe perioada incapacitatii temporare de munca mai mare de 3 zile datorita
accidentelor survenite in perioada cursurilor de calificare, recalificare,
perfectionare sau, dupa caz, a altor forme de pregatire profesionala, in timpul
si din cauza practicii profesionale;
i) pe perioada acordarii platilor compensatorii, potrivit legii.
(2) Repunerea in plata, dupa suspendarea in conditiile alin. (1) lit. a),
se face de la data depunerii cererii beneficiarului, dar nu mai tarziu de 60 de
zile calendaristice de la data suspendarii.
(3) Repunerea in plata, dupa suspendarea in conditiile alin. (1) lit. b) -
i), se face de la data depunerii cererii beneficiarului, dar nu mai tarziu de
30 de zile calendaristice de la data incetarii situatiei care a condus la
suspendare.
(4) Perioada de suspendare prevazuta la alin. (1) lit. a) face parte din
perioada de acordare a indemnizatiei de somaj.
Art. 46
Drepturile banesti prevazute la art. 43 fac obiectul executarii silite
pentru debite provenite din plata necuvenita a acestora, precum si pentru
cazurile prevazute de Codul de procedura civila ori de alte dispozitii legale
speciale.
Art. 47
(1) Sumele platite fara temei legal, cu titlu de indemnizatie de somaj,
precum si debitele create in conditiile prezentei legi se recupereaza de la
persoanele care le-au primit in mod necuvenit, pe baza deciziilor emise de
agentiile pentru ocuparea fortei de munca, care constituie titluri executorii.
(2) Sumele incasate necuvenit cu titlu de indemnizatie de somaj se
recupereaza de la beneficiari in termenul general de prescriptie legal.
(3) Sumele ramase nerecuperate de la beneficiarii decedati nu se mai
urmaresc.
Art. 48
(1) Beneficiarii de indemnizatie de somaj sunt asigurati in sistemul
asigurarilor sociale de stat si in sistemul asigurarilor sociale de sanatate si
beneficiaza de toate drepturile prevazute de lege pentru asiguratii acestor
sisteme.
(2) Contributia pentru asigurarile sociale de stat si contributia pentru
asigurarile sociale de sanatate se suporta din bugetul asigurarilor pentru
somaj si se vireaza caselor de asigurari respective de catre agentiile pentru
ocuparea fortei de munca.
(3) Drepturile de asigurari sociale de stat ale persoanelor beneficiare de
indemnizatie de somaj se suporta din bugetul asigurarilor sociale de stat.
CAP. 4
Masuri pentru prevenirea somajului
Art. 49
In cazul unor restructurari ale activitatii care pot conduce la modificari
substantiale ale numarului si structurii profesionale a personalului,
angajatorii au obligatia sa instiinteze agentiile pentru ocuparea fortei de
munca in vederea adoptarii unor masuri pentru combaterea somajului si
prevenirea efectelor sociale nefavorabile ale acestor restructurari.
Art. 50
(1) In situatiile prevazute la art. 49 angajatorii sunt obligati sa acorde
preaviz, conform prevederilor Codului muncii sau ale contractului colectiv de
munca, angajatilor care urmeaza sa fie disponibilizati.
(2) In perioada preavizului prevazut la alin. (1) angajatii vor participa
la serviciile de preconcediere realizate de agentiile pentru ocuparea fortei de
munca ori de alti furnizori de servicii de ocupare din sectorului public sau privat,
acreditati, selectati de catre acestea, in conditiile legii.
(3) In vederea realizarii serviciilor de preconcediere angajatorii
prevazuti la art. 49 sunt obligati sa instiinteze agentiile pentru ocuparea
fortei de munca cu 30 de zile inaintea acordarii preavizelor prevazute de lege.
Art. 51
In sensul prezentei legi, constituie servicii de preconcediere, in
principal, urmatoarele activitati:
a) informarea privind prevederile legale referitoare la protectia somerilor
si acordarea serviciilor de ocupare si de formare profesionala;
b) plasarea pe locurile de munca vacante existente pe plan local si
instruirea in modalitati de cautare a unui loc de munca;
c) reorientarea profesionala in cadrul unitatii sau prin cursuri de formare
de scurta durata;
d) sondarea opiniei salariatilor si consilierea acestora cu privire la
masurile de combatere a somajului.
Art. 52
(1) De serviciile de preconcediere prevazute la art. 51 pot beneficia, la
cerere, si alte persoane amenintate de riscul de a deveni someri.
(2) Procedurile privind accesul la masurile pentru prevenirea somajului,
modalitatile de finantare si instructiunile de implementare a acestora vor fi
elaborate de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, vor fi avizate
de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale si vor fi aprobate prin hotarare
a Guvernului.
CAP. 5
Masuri pentru stimularea ocuparii fortei de munca
SECTIUNEA 1
Servicii specializate
Art. 53
Masurile pentru stimularea ocuparii fortei de munca vizeaza:
a) cresterea sanselor de ocupare a persoanelor in cautarea unui loc de
munca;
b) stimularea angajatorilor pentru incadrarea in munca a somerilor si
crearea de noi locuri de munca.
Art. 54
Masurile pentru stimularea ocuparii fortei de munca se adreseaza atat
persoanelor in cautarea unui loc de munca, cat si angajatorilor si sunt
realizate prin servicii specializate, furnizate de agentiile pentru ocuparea
fortei de munca ori de alti furnizori de servicii din sectorul public sau
privat.
Art. 55
(1) Furnizorii de servicii specializate pentru stimularea ocuparii fortei
de munca pot sa presteze, pe baza de contracte incheiate cu agentiile pentru
ocuparea fortei de munca, servicii finantate din bugetul asigurarilor pentru
somaj, numai daca sunt acreditati.
(2) Acreditarea furnizorilor de servicii prevazuti la alin. (1) se face de
catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca.
(3) In vederea acreditarii, Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca
percepe o taxa al carei cuantum este stabilit anual de catre Ministerul Muncii
si Solidaritatii Sociale, la propunerea acesteia, pentru fiecare tip de
serviciu prestat.
(4) Sumele rezultate din incasarea taxelor de acreditare constituie venit
la bugetul asigurarilor pentru somaj.
Art. 56
Furnizorii de servicii specializate pentru stimularea ocuparii, care
finanteaza aceste activitati din alte fonduri decat bugetul asigurarilor pentru
somaj, se acrediteaza de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de
Munca.
SECTIUNEA a 2-a
Cresterea sanselor de ocupare a persoanelor in cautarea unui loc de munca
Art. 57
Cresterea sanselor de ocupare a persoanelor in cautarea unui loc de munca
se realizeaza, in principal, prin:
a) informarea si consilierea profesionala;
b) medierea muncii;
c) formarea profesionala;
d) consultanta si asistenta pentru inceperea unei activitati independente
sau pentru initierea unei afaceri;
e) completarea veniturilor salariale ale angajatilor;
f) stimularea mobilitatii fortei de munca.
1. Informarea si consilierea profesionala
Art. 58
(1) Informarea si consilierea profesionala constituie un ansamblu de
servicii acordate in mod gratuit persoanelor in cautarea unui loc de munca,
care au ca scop:
a) furnizarea de informatii privind piata muncii si evolutia ocupatiilor;
b) evaluarea si autoevaluarea personalitatii in vederea orientarii
profesionale;
c) dezvoltarea abilitatii si increderii in sine a persoanelor in cautarea
unui loc de munca, in vederea luarii de catre acestea a deciziei privind
propria cariera;
d) instruirea in metode si tehnici de cautare a unui loc de munca.
(2) Informarea si consilierea profesionala se realizeaza de centre
specializate, organizate in cadrul agentiilor pentru ocuparea fortei de munca,
precum si de alte centre si furnizori de servicii din sectorul public sau
privat, acreditati, care incheie cu agentiile pentru ocuparea fortei de munca
contracte, in conditiile legii.
(3) Informarea privind piata muncii, stabilirea traseului profesional,
evaluarea si autoevaluarea se realizeaza prin autoinformare, prin acordarea de
servicii de consiliere individuala sau de grup oferite, la cerere, persoanelor
in cautarea unui loc de munca sau in cadrul job-cluburilor organizate de
agentiile pentru ocuparea fortei de munca.
(4) Consilierea profesionala si instruirea in metode si tehnici de cautare
a unui loc de munca si de prezentare la interviuri in vederea ocuparii se
realizeaza de catre consilieri de orientare a carierei, in cadrul centrelor de
informare si consiliere privind cariera sau, la cerere, in cadrul altor forme
organizate de instruire.
2. Medierea muncii
Art. 59
(1) Medierea muncii este activitatea prin care se realizeaza punerea in
legatura a angajatorilor cu persoanele in cautarea unui loc de munca, in
vederea stabilirii de raporturi de munca sau de serviciu.
(2) Agentiile pentru ocuparea fortei de munca au obligatia de a identifica
locurile de munca vacante la angajatori si a le face cunoscute persoanelor in
cautarea unui loc de munca.
(3) Serviciile de mediere pentru persoanele in cautarea unui loc de munca
se acorda gratuit de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca si constau
in:
a) informatii privind locurile de munca vacante si conditiile de ocupare a
acestora prin publicarea, afisarea, organizarea de burse ale locurilor de
munca;
b) mediere electronica avand ca scop punerea automata in corespondenta a
cererilor si ofertelor de locuri de munca prin intermediul tehnicii de calcul;
c) preselectia candidatilor corespunzator cerintelor locurilor de munca
oferite si in concordanta cu pregatirea, aptitudinile, experienta si cu
interesele acestora.
Art. 60
(1) In vederea realizarii masurilor pentru stimularea ocuparii fortei de
munca, agentiile pentru ocuparea fortei de munca au obligatia de a intocmi,
pentru fiecare persoana in cautarea unui loc de munca, planul individual de
mediere.
(2) Procedura de elaborare, continutul si monitorizarea planului individual
de mediere vor fi stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale
pentru Ocuparea Fortei de Munca.
Art. 61
(1) Pentru somerii care beneficiaza de indemnizatii de somaj, in conditiile
prevazute de prezenta lege, participarea la serviciile de mediere, la
solicitarea agentiilor pentru ocuparea fortei de munca la care sunt
inregistrati, este obligatorie.
(2) Somerii care nu beneficiaza de indemnizatii de somaj trebuie sa depuna
o cerere la agentiile pentru ocuparea fortei de munca pentru a fi luati in
evidenta in vederea medierii si, in cazul neincadrarii in munca, sa reinnoiasca
cererea la 6 luni.
(3) De servicii de mediere gratuite beneficiaza, la cerere, si persoanele
prevazute la art. 16 lit. c), d) si f).
Art. 62
Medierea muncii se poate realiza si contra-cost de catre furnizori de
servicii specializate, din sectorul public sau privat, acreditati de Agentia
Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca.
3. Formarea profesionala
Art. 63
(1) Persoanele in cautarea unui loc de munca pot participa la programe de
formare profesionala care sa le asigure cresterea si diversificarea
competentelor profesionale in scopul asigurarii mobilitatii si reintegrarii pe
piata muncii.
(2) Programele de formare profesionala asigura, conform legii, initierea,
calificarea, recalificarea, perfectionarea si specializarea persoanelor in
cautarea unui loc de munca.
(3) Formarea profesionala a persoanelor in cautarea unui loc de munca se
face tinandu-se seama de cerintele de moment si de perspectiva ale pietei
muncii si in concordanta cu optiunile si aptitudinile individuale ale
persoanelor respective.
(4) Formele prin care se realizeaza formarea profesionala a persoanelor in
cautarea unui loc de munca sunt: cursuri, stagii de practica si specializare,
precum si alte forme, in conditiile legii.
Art. 64
(1) Accesul la programele de formare profesionala se face in urma
activitatii de informare si consiliere profesionala sau de mediere.
(2) Programele de formare profesionala a persoanelor in cautarea unui loc
de munca se organizeaza in mod distinct pe niveluri de pregatire si
specializari, precum si pe categorii si grupuri de persoane.
Art. 65
(1) Activitatea de formare profesionala a persoanelor in cautarea unui loc
de munca se desfasoara pe baza planului national de formare profesionala
elaborat anual de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca.
(2) Planul national de formare profesionala se aproba de Ministerul Muncii
si Solidaritatii Sociale.
(3) Finantarea activitatii de formare profesionala se face din bugetul
asigurarilor pentru somaj, in baza indicatorilor stabiliti prin planul national
de formare profesionala aprobat.
Art. 66
(1) Serviciile de formare profesionala se asigura gratuit pentru persoanele
prevazute la art. 16 lit. a), b), d) si f).
(2) Prin servicii de formare profesionala se intelege totalitatea
drepturilor de care beneficiaza persoanele prevazute la alin. (1) pe durata
participarii la o forma de pregatire profesionala.
(3) Persoanele care beneficiaza de indemnizatie de somaj sunt obligate sa
participe la programele de formare profesionala oferite si organizate de
agentiile pentru ocuparea fortei de munca.
(4) Persoanele prevazute la alin. (1) pot beneficia de servicii de formare
profesionala gratuite o singura data pentru fiecare perioada in care se afla in
cautarea unui loc de munca.
Art. 67
(1) Activitatea de formare profesionala a persoanelor in cautarea unui loc de
munca este coordonata la nivel national de catre Agentia Nationala pentru
Ocuparea Fortei de Munca.
(2) Formarea profesionala a persoanelor in cautarea unui loc de munca se
realizeaza de agentiile pentru ocuparea fortei de munca prin centrele de formare
profesionala din subordinea acestora, precum si de alti furnizori de servicii
de formare profesionala, din sectorul public sau privat, autorizati in
conditiile legii.
Art. 68
(1) Cursurile de calificare, recalificare, perfectionare si specializare se
organizeaza pentru ocupatii, meserii si profesii definite si cuprinse in
Clasificarea ocupatiilor din Romania.
(2) Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, precum si furnizorii
de servicii de formare profesionala autorizati pot organiza cursuri de
calificare, recalificare, perfectionare si specializare si pentru ocupatii sau
meserii neincluse inca in Clasificarea ocupatiilor din Romania, numai dupa ce
au obtinut avizul Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale.
Art. 69
(1) Formele prin care se realizeaza formarea profesionala a persoanelor in
cautarea unui loc de munca se desfasoara avand la baza standardele ocupationale
recunoscute la nivel national, aprobate potrivit legii.
(2) Daca pentru anumite ocupatii sau meserii nu exista standarde
ocupationale, recunoscute la nivel national, Agentia Nationala pentru Ocuparea
Fortei de Munca poate solicita unor unitati specializate proiecte de standarde
ocupationale, care vor fi aprobate potrivit legii.
Art. 70
Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale exercita controlul asupra
realizarii planului national de formare profesionala.
4. Consultanta si asistenta pentru inceperea unei activitati independente
sau pentru initierea unei afaceri
Art. 71
(1) Consultanta si asistenta pentru inceperea unei activitati independente
sau pentru initierea unei afaceri se acorda, la cerere, persoanelor in cautarea
unui loc de munca, sub forma de servicii juridice, de marketing, financiare,
metode si tehnici eficiente de management si alte servicii de consultanta.
(2) Serviciile prevazute la alin. (1) pot fi realizate de agentiile pentru
ocuparea fortei de munca sau, dupa caz, de firme private, organizatii
profesionale, fundatii si asociatii specializate in aceste domenii, cu care
agentiile incheie contracte in conditiile legii.
(3) Serviciile prevazute la alin. (1) se acorda gratuit, o singura data,
pentru fiecare perioada in care persoanele beneficiaza de indemnizatii de somaj
in conditiile prezentei legi.
5. Completarea veniturilor salariale ale angajatilor
Art. 72
Persoanele care primesc indemnizatia de somaj in perioada prevazuta de lege
si care se angajeaza, potrivit legii, pentru program normal de lucru
beneficiaza, din momentul angajarii pana la sfarsitul perioadei pentru care
erau indreptatite sa primeasca indemnizatie de somaj, de o suma lunara,
neimpozabila, acordata din bugetul asigurarilor pentru somaj, in cuantum de 30%
din indemnizatia de somaj primita in luna anterioara incadrarii.
Art. 73
(1) Persoanele prevazute la art. 72 beneficiaza de aceasta suma si in
situatia in care, in perioada pentru care au dreptul la indemnizatia de somaj,
le inceteaza raportul de munca sau de serviciu la primul angajator si se
incadreaza la un alt angajator.
(2) Suma platita din bugetul asigurarilor pentru somaj, in cuantumul
stabilit la art. 72, se acorda pentru situatia prevazuta la alin. (1) pana la
sfarsitul perioadei pentru care persoana era indreptatita sa primeasca
indemnizatia de somaj.
6. Stimularea mobilitatii fortei de munca
Art. 74
Persoanele care in perioada in care beneficiaza de indemnizatie de somaj se
incadreaza, potrivit legii, intr-o localitate situata la o distanta mai mare de
50 km de localitatea in care isi au domiciliul stabil, beneficiaza de o prima
de incadrare neimpozabila, acordata din bugetul asigurarilor pentru somaj,
egala cu nivelul a doua salarii minime brute pe tara in vigoare la data
acordarii.
Art. 75
Persoanele care in perioada in care beneficiaza de indemnizatie de somaj se
incadreaza, potrivit legii, intr-o alta localitate si, ca urmare a acestui
fapt, isi schimba domiciliul primesc o prima de instalare, acordata din bugetul
asigurarilor pentru somaj, egala cu nivelul a 7 salarii minime brute pe tara in
vigoare la data instalarii.
Art. 76
(1) Incetarea raporturilor de munca sau de serviciu din initiativa sau din
motive imputabile angajatului, intr-o perioada mai mica de 12 luni de la data
incadrarii in munca, atrage obligatia restituirii integrale de catre angajat a
sumelor acordate drept prime prevazute la art. 74 si 75.
(2) In situatia nerespectarii prevederilor alin. (1) recuperarea sumelor
prevazute la art. 74 si 75 se va face pe baza deciziilor de imputare emise de
agentiile pentru ocuparea fortei de munca, care constituie titluri executorii.
SECTIUNEA a 3-a
Stimularea angajatorilor pentru incadrarea in munca a somerilor
Art. 77
Stimularea angajatorilor pentru incadrarea in munca a somerilor se
realizeaza prin:
a) subventionarea locurilor de munca;
b) acordarea de credite in conditii avantajoase in vederea crearii de noi
locuri de munca;
c) acordarea unor facilitati.
1. Subventionarea locurilor de munca
Art. 78
(1) Din bugetul asigurarilor pentru somaj si din alte surse alocate conform
prevederilor legale se pot subventiona cheltuielile cu forta de munca efectuate
in cadrul realizarii unor programe care au ca scop ocuparea temporara a fortei
de munca din randul somerilor, pentru executarea de lucrari si activitati de
interes pentru comunitatile locale.
(2) Pot fi subventionate din sursele prevazute la alin. (1), in principal,
urmatoarele categorii de servicii:
a) servicii publice de refacere si intretinere a infrastructurii, de
ecologizare si de realizare a unor lucrari edilitare, organizate de
autoritatile publice locale, de firme private sau organizatii neguvernamentale,
cu avizul administratiei publice locale;
b) servicii sociale care cuprind activitati de ingrijire la domiciliu a
copiilor, bolnavilor, persoanelor varstnice, persoanelor cu handicap,
organizate de autoritatile publice locale, organizatii neguvernamentale si alte
organisme, in conditiile legii.
Art. 79
(1) Subventiile prevazute la art. 78 alin. (1) se acorda angajatorilor pe o
perioada de cel mult 12 luni, la solicitarea autoritatilor publice locale,
pentru fiecare persoana incadrata cu contract individual de munca, din randul
somerilor, pentru servicii de natura celor prevazute la art. 78 alin. (2).
(2) Cuantumul subventiei acordate este de 70% din salariul de baza minim
brut pe tara pentru fiecare persoana incadrata cu contract individual de munca,
din randul somerilor.
Art. 80
(1) Angajatorii care incadreaza in munca pe durata nedeterminata absolventi
ai unor institutii de invatamant primesc, pe o perioada de 12 luni, pentru
fiecare absolvent, o suma lunara reprezentand un salariu minim brut pe tara in
vigoare.
(2) Angajatorii care incadreaza in munca pe durata nedeterminata absolventi
din randul persoanelor cu handicap primesc, pe o perioada de 18 luni, pentru
fiecare absolvent, o suma lunara reprezentand 1,5 salarii minime brute pe tara
in vigoare.
Art. 81
Masurile de stimulare prevazute la art. 80 nu se acorda pe perioadele in
care raporturile de munca sau de serviciu sunt suspendate.
Art. 82
In sensul prezentei legi, prin absolvent al unei institutii de invatamant
se intelege persoana care a obtinut o diploma sau un certificat de studii, in
conditiile legii, in una dintre institutiile de invatamant gimnazial,
profesional, special, liceal, postliceal sau superior, de stat ori particular,
autorizat sau acreditat in conditiile legii.
Art. 83
(1) Angajatorii care incadreaza absolventi in conditiile art. 80 sunt
obligati sa mentina raporturile de munca sau de serviciu ale acestora cel putin
3 ani de la data incheierii.
(2) Angajatorii care inceteaza din initiativa lor raporturile de munca sau
de serviciu ale absolventilor, anterior termenului de 3 ani prevazut la alin.
(1), sunt obligati sa restituie, in totalitate, agentiilor pentru ocuparea
fortei de munca sumele incasate pentru fiecare absolvent, plus dobanda
aferenta, calculata la nivelul celei acordate de trezoreria statului pentru
bugetul asigurarilor pentru somaj.
(3) Prevederile alin. (2) nu se aplica in situatia in care incetarea
raporturilor de munca sau de serviciu are loc din initiativa sau din motive
imputabile angajatului.
(4) Absolventii pot fi incadrati in conditiile art. 80, o singura data
pentru fiecare forma de invatamant, in termen de 12 luni de la data absolvirii
studiilor.
Art. 84
(1) In perioada celor 3 ani, prevazuta la art. 83 alin. (1), absolventii
pot urma o forma de pregatire profesionala, organizata de catre angajator, in
conditiile legii.
(2) Cheltuielile necesare pentru pregatirea profesionala prevazuta la alin.
(1) vor fi suportate, la cererea angajatorilor, din bugetul asigurarilor pentru
somaj.
Art. 85
(1) Angajatorii care incadreaza in munca pe perioada nedeterminata someri
in varsta de peste 45 de ani sau someri intretinatori unici de familii primesc
lunar, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare persoana angajata din aceste
categorii, o suma egala cu un salariu minim brut pe tara in vigoare, cu
obligatia mentinerii raporturilor de munca sau de serviciu cel putin 2 ani.
(2) De aceleasi facilitati beneficiaza si angajatorii care au sub 100 de
angajati si incadreaza in munca pe durata nedeterminata persoane cu handicap,
cu obligatia mentinerii raporturilor de munca sau de serviciu cel putin 2 ani.
(3) Angajatorii care inceteaza din initiativa lor raporturile de munca sau
de serviciu ale persoanelor prevazute la alin. (1) si (2), anterior termenului
de 2 ani, sunt obligati sa restituie, in totalitate, agentiilor pentru ocuparea
fortei de munca sumele incasate pentru fiecare persoana si dobanzile aferente,
calculate la nivelul celor acordate de trezoreria statului pentru bugetul
asigurarilor pentru somaj.
(4) Prevederile alin. (3) nu se aplica in situatia in care incetarea
raporturilor de munca sau de serviciu are loc din initiativa sau din motive
imputabile angajatului.
2. Acordarea de credite in conditii avantajoase
Art. 86
(1) Pentru crearea de noi locuri de munca prin infiintarea si dezvoltarea
de intreprinderi mici si mijlocii, unitati cooperatiste, asociatii familiale,
precum si activitati independente desfasurate de persoane fizice autorizate se
pot acorda, din bugetul asigurarilor pentru somaj, credite in conditii
avantajoase.
(2) Creditele se acorda in baza unor proiecte de fezabilitate, proportional
cu numarul de locuri de munca ce vor fi infiintate, pentru o perioada de cel
mult 3 ani, pentru investitii, inclusiv perioada de gratie de maximum 6 luni
si, respectiv, 1 an pentru asigurarea productiei, cu o dobanda de 50% din taxa
oficiala a scontului stabilita de Banca Nationala a Romaniei.
(3) Beneficiarii de credite acordate in conditiile prevazute la alin. (2)
trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa aiba cel mult 250 de angajati si/sau membri cooperatori cu raporturi
de munca sau de serviciu;
b) activitatea de baza sa se realizeze in productie, servicii sau in
turism;
c) pe cel putin 50% din locurile de munca nou-create sa fie incadrat
personal provenind din randul somerilor inregistrati la agentiile pentru
ocuparea fortei de munca;
d) personalul incadrat in conditiile prevazute la lit. c) sa fie mentinut
in activitate cel putin 3 ani;
e) locurile de munca avute in vedere la acordarea de credite in conditiile
alin. (2) sa nu fie locurile de munca vacante, rezultate in urma
disponibilizarilor de personal in ultimele 12 luni premergatoare incheierii
contractului de creditare.
(4) Somerii care se obliga sa infiinteze intreprinderi mici si mijlocii,
unitati cooperatiste, asociatii familiale, precum si ca persoane fizice
autorizate au prioritate la obtinerea creditelor, cu respectarea conditiilor
prevazute la alin. (2) si (3).
Art. 87
Suma totala care poate fi utilizata pentru acordarea de credite si
cuantumul maxim al creditului ce poate fi acordat se vor stabili prin legea
bugetului asigurarilor sociale de stat.
Art. 88
(1) In cazul in care persoanele angajate din randul somerilor sunt
disponibilizate anterior implinirii celor 3 ani de la incadrare, angajatorul
este obligat ca, in termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data
disponibilizarii, sa incadreze someri pe locurile de munca devenite vacante.
(2) Obligatia prevazuta la alin. (1) revine angajatorilor si in situatia in
care persoanele angajate pe noile locuri de munca create nu provin din randul
somerilor.
(3) Pe perioada derularii contractului de creditare angajatorul nu poate
reduce numarul de posturi existent in unitate la data acordarii creditului.
Art. 89
(1) In cazul nerespectarii conditiei prevazute la art. 86 alin. (3) lit.
c), angajatorul va suporta o penalitate egala cu marimea creditului acordat
pentru fiecare loc de munca creat si neocupat.
(2) In cazul nerespectarii obligatiei prevazute la art. 88 alin. (1) si
(2), angajatorul va suporta o penalitate egala cu marimea creditului acordat
pentru fiecare loc de munca creat si neocupat, proportional cu numarul de luni
neocupate.
(3) In cazul nerespectarii obligatiei prevazute la art. 88 alin. (3), contractul
de creditare se reziliaza, iar agentul economic va suporta o penalitate egala
cu creditul acordat plus dobanda aferenta, fara a mai avea posibilitatea sa
beneficieze de credite in conditiile prezentei legi timp de 3 ani.
Art. 90
Angajatorul poate solicita un nou credit daca a achitat integral creditul
anterior, inclusiv dobanzile aferente.
Art. 91
(1) Administrarea sumelor alocate din bugetul asigurarilor pentru somaj
pentru acordarea de credite in conditii avantajoase se face de banci sau de
agentii autorizate potrivit legii, cu care Agentia Nationala pentru Ocuparea
Fortei de Munca incheie contracte in conditiile prevazute de lege.
(2) Banca sau agentia de credite care administreaza fonduri pentru
acordarea de credite poarta raspunderea pentru rambursarea sumelor la bugetul
asigurarilor pentru somaj.
Art. 92
Conditiile de acordare si rambursare a creditelor, modul de stabilire a
garantiilor, organizarea si desfasurarea licitatiilor pentru desemnarea
bancilor si agentiilor autorizate sa acorde credite din bugetul asigurarilor
pentru somaj se vor stabili prin norme metodologice comune ale Ministerului
Muncii si Solidaritatii Sociale si Bancii Nationale a Romaniei.
3. Facilitati acordate angajatorilor
Art. 93
(1) Angajatorii care incadreaza in munca persoane din randul somerilor, pe
care le mentin in activitate pe o perioada de cel putin 6 luni de la data
angajarii, beneficiaza de reducerea sumei reprezentand contributia de 5%
datorata bugetului asigurarilor pentru somaj.
(2) Reducerea contributiei se acorda incepand din anul fiscal urmator,
pentru o perioada de 6 luni, si consta in diminuarea sumei datorate lunar cu
0,5% pentru fiecare procent din ponderea personalului nou-angajat in conditiile
prevazute la alin. (1) din numarul mediu scriptic de personal incadrat cu
contract individual de munca din anul respectiv.
Art. 94
Angajatorii care primesc credite din bugetul asigurarilor pentru somaj, in
conditiile art. 86 alin. (1), beneficiaza de reducere la plata contributiei,
potrivit art. 93 alin. (2), numai pentru somerii incadrati peste nivelul de 50%
din locurile de munca nou-create prevazute la art. 86 alin. (3) lit. c).
SECTIUNEA a 4-a
Prevederi finale
Art. 95
Procedurile privind accesul la masurile pentru stimularea ocuparii fortei
de munca, modalitatile de finantare si instructiunile de implementare a
acestora vor fi elaborate de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca,
vor fi avizate de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale si vor fi aprobate
prin hotarare a Guvernului.
Art. 96
(1) Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca intocmeste la
sfarsitul fiecarui an bilanturi de ocupare, prin care se evidentiaza efectele
masurilor de stimulare a ocuparii, realizate in perioada respectiva.
(2) Continutul-cadru al bilanturilor de ocupare se aproba prin ordin al
presedintelui Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca.
(3) Bilanturile de ocupare, pe judete si la nivel national, se publica in
primul semestru al anului urmator in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a
III-a.
CAP. 6
Institutii si responsabilitati in aplicarea prezentei legi
SECTIUNEA 1
Institutii si organizatii implicate in realizarea prevederilor prezentei
legi
Art. 97
Pentru realizarea obiectivelor si masurilor prevazute de prezenta lege
Guvernul aproba strategii, planuri si programe nationale, in profil de ramura
si teritorial.
Art. 98
Institutiile implicate in realizarea prevederilor prezentei legi sunt:
a) Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale;
b) Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca;
c) ministere si alte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale;
d) organizatiile sindicale si asociatiile patronale reprezentative la nivel
national;
e) prefecturile si autoritatile administratiei publice locale;
f) Comisia Nationala de Promovare a Ocuparii Fortei de Munca.
Art. 99
Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale are in domeniul ocuparii fortei
de munca urmatoarele atributii:
a) urmareste tendintele de pe piata muncii si elaboreaza strategii,
prognoze si programe nationale privind ocuparea fortei de munca, formarea
profesionala a somerilor si egalitatea de sanse pe piata muncii;
b) elaboreaza si avizeaza proiectele de acte normative in domeniul
ocuparii, formarii profesionale, promovarii egalitatii de sanse pe piata
muncii;
c) elaboreaza proiectul bugetului asigurarilor pentru somaj;
d) deleaga anual atributiile de ordonator principal de credite pentru
bugetul asigurarilor pentru somaj, conform legii;
e) urmareste, pe baza rapoartelor trimestriale si anuale, executia
bugetului asigurarilor pentru somaj si exercita controlul asupra realizarii
politicilor, strategiilor, planurilor si programelor privind forta de munca de
catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca;
f) impreuna cu alte ministere si organe de specialitate realizeaza si
actualizeaza Clasificarea ocupatiilor din Romania, tinand seama de schimbarile
in structura economica si sociala a tarii si de cerintele alinierii la
standardele internationale in domeniu;
g) promoveaza programe, propune acorduri si implementeaza proiecte de
colaborare internationala in domeniile ocuparii, formarii profesionale si
egalitatii de sanse pe piata muncii;
h) stabileste anual indicatorii de performanta si nivelul acestora, in baza
carora se elaboreaza programul anual de activitate al Agentiei Nationale pentru
Ocuparea Fortei de Munca.
Art. 100
(1) Realizarea politicilor, strategiilor, planurilor si programelor privind
ocuparea fortei de munca si formarea profesionala a somerilor se infaptuieste,
in principal, prin intermediul Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de
Munca.
(2) Pentru realizarea serviciilor de ocupare si formare profesionala
Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca va respecta:
a) accesul nediscriminatoriu la serviciile prestate in domeniul ocuparii si
formarii profesionale;
b) neutralitatea in posibilele interese divergente dintre angajatori si
forta de munca;
c) orientarea activitatii catre nevoile clientilor prin intocmirea
planurilor individuale de actiune si promovarea unor servicii rapide si de
calitate;
d) respectarea caracterului concurential al activitatilor de pe piata
muncii;
e) confidentialitatea datelor personale ale clientilor;
f) transparenta in activitatea desfasurata si in privinta rezultatelor
obtinute;
g) descentralizarea serviciilor si a procesului de luare a deciziilor;
h) adaptabilitatea serviciilor la modificarile din mediul social si
economic.
Art. 101
Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca prezinta Ministerului
Muncii si Solidaritatii Sociale rapoarte trimestriale si anuale privind
executarea bugetului asigurarilor pentru somaj si realizarea indicatorilor de
performanta stabiliti prin protocol.
Art. 102
(1) Ministerele si alte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, prin strategiile si politicile elaborate in domeniile pe care le
coordoneaza, trebuie sa asigure cresterea gradului de ocupare a fortei de
munca.
(2) In vederea realizarii obiectivelor prevazute la alin. (1) ministerele
si alte organe de specialitate ale administratiei publice centrale pot propune
in cadrul Comisiei Nationale de Promovare a Ocuparii Fortei de Munca strategii,
programe si proiecte de acte normative privind ocuparea si formarea
profesionala a fortei de munca.
Art. 103
(1) Organizatiile sindicale si asociatiile patronale, reprezentative la nivel
national, participa in conditiile prevazute de lege la elaborarea si
implementarea programelor si masurilor privind piata muncii.
(2) Organizatiile sindicale si asociatiile patronale reprezentative la
nivel national vor fi consultate la elaborarea de acte normative care privesc
ocuparea fortei de munca.
Art. 104
Prefecturile si autoritatile administratiei publice locale au obligatia sa
monitorizeze evolutiile de pe piata muncii in plan teritorial, sa participe
activ la elaborarea si realizarea masurilor de imbunatatire a ocuparii
persoanelor neincadrate in munca si sa sprijine activitatea agentiilor pentru
ocuparea fortei de munca.
SECTIUNEA a 2-a
Comisia Nationala de Promovare a Ocuparii Fortei de Munca
Art. 105
Se infiinteaza Comisia Nationala de Promovare a Ocuparii Fortei de Munca,
denumita in continuare Comisia Nationala de Ocupare.
Art. 106
Comisia Nationala de Ocupare are, in principal, urmatoarele atributii:
a) supune atentiei Guvernului strategii si politici pentru cresterea
nivelului si calitatii ocuparii fortei de munca in corelatie cu programele de
dezvoltare economica si sociala;
b) stabileste directiile dezvoltarii resurselor umane la nivel national, in
profil de ramura si teritorial;
c) asigura armonizarea programelor de dezvoltare a resurselor umane
finantate din fonduri publice sau din alte surse;
d) face propuneri pentru elaborarea unor acte normative privind ocuparea
fortei de munca si de imbunatatire a legislatiei in acest domeniu;
e) pe baza tendintelor dezvoltarii economice si sociale si a evolutiilor pe
piata muncii, face propuneri pentru initierea unor masuri proactive de
combatere a somajului prin politici fiscale, ajustari structurale, reconversie
profesionala.
Art. 107
(1) Comisia Nationala de Ocupare este alcatuita din reprezentanti ai
ministerelor, agentiilor si departamentelor din subordinea Guvernului sau
autonome, la nivel de secretar de stat, si din presedintii organizatiilor
sindicale si asociatiilor patronale reprezentative la nivel national.
(2) Presedintele Comisiei Nationale de Ocupare este ministrul muncii si
solidaritatii sociale.
(3) Componenta Comisiei Nationale de Ocupare va fi stabilita in termen de
60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi de catre ministrul
muncii si solidaritatii sociale, cu consultarea institutiilor prevazute la
alin. (1), si se aproba prin decizie a primului-ministru.
(4) Secretariatul Comisiei Nationale de Ocupare este asigurat prin Directia
generala forta de munca din cadrul Ministerului Muncii si Solidaritatii
Sociale.
Art. 108
Comisia Nationala de Ocupare poate comanda institutiilor de specialitate
studii, rapoarte si analize privind piata muncii, care vor fi finantate din
bugetul asigurarilor pentru somaj.
Art. 109
(1) Comisia Nationala de Ocupare este legal constituita la data aprobarii
de catre primul-ministru a componentei acesteia.
(2) Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei Nationale de
Ocupare va fi elaborat de catre Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale si
va fi supus spre aprobare acesteia in termen de 90 de zile de la data
constituirii si va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
CAP. 7
Raspunderea juridica
Art. 110
Incalcarea prevederilor prezentei legi atrage, dupa caz, raspunderea
disciplinara, materiala, civila, contraventionala sau penala.
Art. 111
Incalcarea de catre angajator a obligatiilor prevazute la art. 26 alin. (1)
si la art. 27, constand in sustragerea de la obligatia privind plata
contributiilor la bugetul asigurarilor pentru somaj, constituie infractiune si
se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 1 an sau cu amenda.
Art. 112
Retinerea de catre angajator de la salariati a contributiilor datorate
bugetului asigurarilor pentru somaj si nevirarea acestora in termen de 15 zile
in conturile stabilite potrivit reglementarilor in vigoare constituie
infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 6 luni sau cu
amenda.
Art. 113
Constituie contraventie urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in astfel
de conditii incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiune:
a) necomunicarea lunara a locurilor de munca vacante prevazute la art. 10;
b) neutilizarea Clasificarii ocupatiilor din Romania prevazute la art. 15;
c) nedepunerea lunara a declaratiei prevazute la art. 21;
d) neachitarea majorarilor de intarziere si a penalitatilor prevazute la
art. 31 alin. (2), in termen de 60 de zile calendaristice de la constatare;
e) nerespectarea prevederilor art. 41 alin. (2);
f) nerespectarea prevederilor art. 50;
g) nerespectarea prevederilor art. 100 alin. (2) lit. e);
h) necomunicarea datelor si informatiilor solicitate in scris de Agentia
Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca pentru indeplinirea atributiilor sale
prevazute de lege.
Art. 114
Contraventiile prevazute la art. 113 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cele prevazute la lit. a), b), f) si h), cu amenda de la 15.000.000 lei
la 25.000.000 lei;
b) cele prevazute la lit. c), d), e) si g), cu amenda de la 25.000.000 lei
la 50.000.000 lei.
Art. 115
Amenzile contraventionale pot fi aplicate si persoanelor juridice.
Art. 116
Constatarea si sanctionarea contraventiilor prevazute la art. 113 se
realizeaza de organele de control ale Ministerului Muncii si Solidaritatii
Sociale, Inspectiei Muncii, Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca
si de catre alte organe care, potrivit legii, au dreptul sa efectueze control.
Art. 117
Amenzile contraventionale aplicate conform prezentei legi constituie
venituri la bugetul asigurarilor pentru somaj.
Art. 118
Dispozitiile prezentei legi, referitoare la stabilirea si sanctionarea
contraventiilor, se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor.
Art. 119
(1) Litigiile rezultate ca urmare a aplicarii prevederilor prezentei legi
se solutioneaza de catre instantele judecatoresti competente, potrivit legii.
(2) Litigiile privind stabilirea si plata indemnizatiei de somaj se
solutioneaza in regim de urgenta, potrivit normelor procedurale prevazute
pentru conflictele de drepturi, chiar daca prin lege speciala se prevede
altfel.
CAP. 8
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 120
(1) Persoanele care solicita dreptul la ajutor de somaj, ajutor de
integrare profesionala sau alocatie de sprijin inainte de data intrarii in
vigoare a prezentei legi beneficiaza de acest drept in cuantumul, pe durata si
in conditiile stabilite de Legea nr. 1/1991 republicata, cu modificarile
ulterioare.
(2) In aceleasi conditii beneficiaza persoanele prevazute la alin. (1) de
drepturile care le-au fost suspendate inainte de data intrarii in vigoare a
prezentei legi si care au fost repuse in plata dupa aceasta data.
Art. 121
Plata ajutoarelor de somaj acordate potrivit Legii nr. 1/1991 republicata,
cu modificarile ulterioare, si a sumelor acordate potrivit prevederilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 35/1997 privind masurile de stimulare a
persoanelor fizice si juridice pentru incadrarea in munca a absolventilor
institutiilor de invatamant, aprobata cu modificari prin Legea nr. 162/1997,
aflate in derulare la data intrarii in vigoare a prezentei legi, se suporta din
bugetul asigurarilor pentru somaj.
Art. 122
(1) Persoanele carora li s-a stabilit ajutor de somaj si a fost suspendat
pe perioada acordarii platilor compensatorii, potrivit legii, iar repunerea in
plata a acestui drept are loc inainte de intrarea in vigoare a prezentei legi,
beneficiaza de ajutorul de somaj stabilit.
(2) Persoanele carora li s-a stabilit ajutorul de somaj si a fost suspendat
pe perioada acordarii platilor compensatorii, potrivit legii, iar data
repunerii in plata este ulterioara datei intrarii in vigoare a prezentei legi,
beneficiaza de indemnizatie de somaj stabilita in conditiile acestei legi.
Art. 123
Persoanele fizice sau juridice care pana la data intrarii in vigoare a
prezentei legi au incadrat absolventi in conditiile prevazute de Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 35/1997, aprobata cu modificari prin Legea nr.
162/1997, beneficiaza de aceste masuri in conditiile stabilite de aceasta
ordonanta de urgenta.
Art. 124
Persoanele disponibilizate in conditiile prevazute de Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 98/1999 privind protectia sociala a persoanelor ale caror
contracte individuale de munca vor fi desfacute ca urmare a concedierilor
colective, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa data intrarii in
vigoare a prezentei legi, in cadrul unor etape prevazute in programe de
restructurare aprobate sau contracte de vanzare-cumparare incheiate anterior
intrarii in vigoare a prezentei legi, beneficiaza de indemnizatie de somaj in
conditiile prevazute de prezenta lege.
Art. 125
Indemnizatia de somaj se plateste titularului ori mandatarului acestuia
stabilit prin procura speciala.
Art. 126
Cererile pentru acordarea indemnizatiei de somaj, precum si toate actele
procedurale in legatura cu stabilirea acestui drept sunt scutite de orice fel
de taxa de timbru.
Art. 127
Indemnizatia de somaj si celelalte drepturi stabilite prin prezenta lege se
recalculeaza ori de cate ori se modifica salariul minim brut pe tara.
Art. 128
Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 martie 2002.
Art. 129
In termen de 30 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, in
baza propunerilor Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, va
elabora norme metodologice de aplicare a acesteia, precum si criterii de
acreditare a furnizorilor de servicii prevazute la art. 55 si 56, care vor fi
aprobate prin hotarari ale Guvernului.
Art. 130
La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga:
a) Legea nr. 1/1991 privind protectia sociala a somerilor si reintegrarea
lor profesionala, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
257 din 14 septembrie 1994, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 35/1997 privind masurile de
stimulare a persoanelor fizice si juridice pentru incadrarea in munca a
absolventilor institutiilor de invatamant, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 151 din 11 iulie 1997, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 162/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
288 din 24 octombrie 1997;
c) Hotararea Guvernului nr. 456/1997 cu privire la aprobarea Normelor
pentru aplicarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 35/1997
privind masurile de stimulare a persoanelor fizice si juridice pentru
incadrarea in munca a absolventilor institutiilor de invatamant, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 209 din 27 august 1997;
d) Ordinul ministrului muncii si protectiei sociale nr. 307/1994 pentru
aprobarea Instructiunilor privind procedura de primire si solutionare a
cererilor de plata a ajutorului de somaj, a ajutorului de integrare profesionala
si a alocatiei de sprijin, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 324 din 23 noiembrie 1994;
e) Hotararea Guvernului nr. 288/1991 privind calificarea, recalificarea si
perfectionarea pregatirii profesionale a somerilor, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 36 din 20 februarie 1996;
f) Ordinul ministrului muncii si protectiei sociale nr. 435/1995 pentru
aprobarea Normelor metodologice privind organizarea, desfasurarea si absolvirea
cursurilor de calificare, recalificare, perfectionare si a altor forme de
pregatire profesionala a somerilor si a Normelor de infiintare, organizare si
functionare a centrelor de calificare, recalificare si perfectionare a
somerilor, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 54 din 15
martie 1996;
g) orice alte dispozitii contrare prezentei legi.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 18
decembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 20 decembrie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA